Informe final Recomanacions co-creades per la reducció de la contaminació al barri de Sant Antoni, L’Eixample A B R I L 2 0 1 8 TAULA DE CONTINGUTS 01 Introducció 05 Els veïns i veïnes valorenContrast i recomanacions de les mesures per part dels veïns Què diuen els veïns i veïnes? 02 Assumptes quotidians de contaminació al barri per mobilitat i propostes 06 Conclusions i referències ciutadans 03 Què proposa l'Ajuntament? Polítiques públiques per a la reducció de la contaminació per mobilitat 04 Què han fet altres ciutats? Casos d'èxit d'altres ciutats en relació a la reducció de la contaminació per mobilitat 1 Introducció Capítol 1: INTRODUCCIÓ Introducció Actualment, la mobilitat urbana és un tema central en les l’aplicació d’un pla de reducció de la contaminació causada agendes dels governs. N’és un exemple el Pla de Mobilitat per vehicles comercials al barri de Sant Antoni. Urbana de Barcelona 2013-2018 presentat per l’Ajuntament. L’augment del tràfic, els embossos diaris i les emissions Per donar resposta a aquest assumpte, es creà el consorci produïdes pels vehicles que circulen cada dia pels carrers format per ISGlobal, L'Institut d'Arquitectura Avançada de generen greus problemes, no només de trànsit, sinó també de Catalunya (IAAC) i Ideas for Change, els quals van formular contaminació que afecta directament la salut de totes les un projecte que pretén resoldre el problema a partir de tres persones que viuen i treballen a la ciutat. vies d’actuació complementàries: Segons un estudi del Departament de Territori i Sostenibilitat ➔ SENSORITZACIÓ: Recollida de dades i de la Generalitat de Catalunya realitzat el 2013, l’Eixample era conscienciació (IAAC) el districte més contaminat de Barcelona, superant en més de ➔ CONTAMINACIÓ I SALUT: Revisió de la literatura 10 punts els límits establerts per la normativa europea vigent, científica sobre la contaminació i la seva relació amb la qual estableix un límit màxim de 40µg/m3. Aquest fet, la salut (ISGlobal) juntament amb la gran afluència de tràfic rodat, ha augmentat la preocupació dels ciutadans per la qualitat del aire en relació ➔ CO-CREACIÓ: Contrast i aportació de suggeriments a la mobilitat i l’impacte d’aquest en la seva salut. a les mesures de reducció de contaminació al barri (Ideas for Change) El Juliol del 2017 els veïns del districte de l’Eixample, a través Aquest document recull el treball realitzat per Ideas for de la plataforma de participació Decidim, demanaren que es Change. realitzés un estudi sobre la viabilitat i l’impacte que tindria Capítol 1: INTRODUCCIÓ Línia de temps del projecte JUL 2017 Encàrrec del pla a través de Decidim- 2017 AGO Formació del consorci IAAC + IFC + ISGLOBAL 2017 Presentació del projecte SEP Dia sense cotxes 2017 Recollida de dades i conscienciació DES Primer taller participatiu sobre la contaminació per mobilitat amb veïns i veïnes de Sant Antoni 2017 Identificació d'assumptes que preocupen als ciutadans en relació a la contaminació al barri, i determinació dels temps a revisar en la literatura científica. Formulació de propostes. MAR Segon taller participatiu sobre la contaminació per mobilitat amb veïns i veïnes de Sant Antoni 2018 Sessió de contrast sobre les propostes de l’Ajuntament en relació a la reducció de la contaminació al barri i presentació de resultats de recerca als ciutadans. ABR 2018 Informe amb conclusions Capítol 1: INTRODUCCIÓ Objectiu L’objectiu principal del treball realitzat per Ideas for Change Primer taller participatiu: ha estat contrastar i aportar suggeriments a les ➔ Entendre el grau d’afectació de la contaminació de mesures de reducció de la contaminació impulsades per vehicles a la quotidianitat dels veïns de Sant Antoni, a l’Ajuntament de Barcelona, tenint com a punt de referència partir de la identificació d’assumptes que els els assumptes que més preocupen als ciutadans. Per assolir preocupen. aquest objectiu es dissenyà un procés de co-creació de 3 ➔ Co-creació de possibles solucions per tal de reduir la fases: contaminació en el barri. Investigació i inspiració: Primer taller participatiu Capítol 2: Veïns i veïnes diuen ➔ Selecció d’aquelles mesures implementades per l’Ajuntament que contribueixen a donar resposta als assumptes ciutadans identificats. ➔ Identificació de les iniciatives dutes a terme en altres Investigació i inspiració ciutats per disminuir els nivells de contaminació Capítol 3. L’Ajuntament proposa produïda per vehicles. Capítol 4: Altres ciutats han fet Segon taller participatiu: ➔ Sessió de contrast i suggeriments sobre les mesures Segon taller participatiu proposades per l’Ajuntament, formulades a través de Capítol 5: Veïns i veïnes valoren la revisió de la literatura científica pertanyent. 2 Què diuen els veïns i veïnes? Assumptes quotidians de contaminació al barri que es van identificar en el primer taller participatiu amb veïns i veïnes de l’Eixample i les seves propostes. Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Veïns i veïnes diuen En aquest capítol es presenta la percepció dels veïns i veïnes de Sant Antoni en els assumptes quotidians que més els preocupen en la seva rutina diària i de quina manera aquests podrien solucionar-se. Per a fer-ho, es va realitzar un primer taller en el qual es van emprar diverses metodologies de co-creació. ➔ Mapeig de les problemàtiques: A través de preguntes clau els participants varen fer un mapeig en una línia temporal de 24hs de com la contaminació produïda pels vehicles afecta la seva rutina diària. L’objectiu fou indentificar els assumptes més recurrents entre els participants i les franjes horàries en què aquests els afecten. ➔ Co-creació de propostes: A través d’un Periódico del Futuro es va convidar als participants a co-crear propostes per tal de resoldre els assumptes identificats. Amb aquesta tècnica es busca entendre l’impacte, les accions i els actors involucrats en cadascuna de les propostes per tal de donar resposta als problemes de contaminació en el barri des del present i cap al futur. A continuació, es presenten els resultats d’ambdós exercicis. D’una banda, els assumptes quotidians definits i classificats seguint un anàlisi temàtic del material produït en el taller i les nostres notes de camp, juntament amb històries reals de la vida quotidiana dels participants. D’altra banda, les propostes pensades pels participants del taller per resoldre els assumptes ja esmentats. Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Assumptes quotidians de contaminació al barri Hem agrupat els assumptes en 8 categories que reflecteixen diferents dimensions del problema i els agents Pols i soroll que Problemes de salut Motos que fan Autobusos i involucrats. Presentem els assumptes a entra per les per contaminació soroll i parades sorollosesfinestres contaminen través de les paraules utilitzades pels mateixos participants, explicant històries de les seves vides quotidianes. Això ens permet reflexionar sobre com el problema de la mobilitat afecta el dia a dia de les persones. Problemes Perill per als Problemes de Perill per a vianants d'estacionament ciclistes (des)càrrega per circulant a la zona obres del mercat provisional del mercat Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Assumptes quotidians de contaminació al barri Pols i soroll que entra per les finestres “ “ “ “Jo visc a la Gran Via. És com “El pis en el què vivim dóna “Jo treballo a l'escola de Sant si tingués una autopista per un costat a la Gran Via i a Antoni i les aules donen davant. A diari hi passen uns les illes internes de l’Eixample directament a la ronda de 70.000 cotxes. En un carrer per l’altre. La part del pis que Sant Pau (...) de cara a l'estiu com la Gran Via hi hauria dóna a Gran Via no la trepitjo o a la tarda fa calor i quan d’haver pantalles acústiques” perquè és sorollosa i hi ha obres les finestres de les aules pols que entra per les tots els fums i tota la finestres, així que procuro no contaminació entren en horari habitar-hi. Intento habitar de classe” només a l’altre part del pis.” Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Assumptes quotidians de contaminació al barri Problemes de salut per contaminació “ “ “ “Jo crec que tinc unes “Jo també tusso últimament. “Hi ha un estudi de fa alguns excel·lents vies respiratòries. Una temporada em mocava i anys sobre l'impacte de la Però el meu marit tus apareixia tot ple de pols contaminació de l'aire en contínuament. Per això jo negra.” l'aprenentatge on es crec que a ell li afecta molt comparaven diverses escoles. més perquè aquesta zona de Jo sóc professor i clar, totes la casa (Gran Via) està les aules donen a la Ronda. Hi contaminada.” ha soroll i contaminació.” Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Assumptes quotidians de contaminació al barri Motos que fan soroll i contaminen “ “ “ “Les motos tenen l'avantatge “A mi em molesten molt les “S’ha de multar als que fan de no col·lapsar la ciutat. Però motos, perquè creuen que són soroll amb les motos, perquè el model que predomina aquí casi imperceptibles, que es poden posar en qualsevol lloc, i alguns van com una fera per és la moto que fa molt soroll i són una mobilitat contaminant. la selva.” contamina molt acústicament Si vas amb bicicleta és difícil i ambientalment. Però això és esquivar la contaminació de les reversible.” motos. I la veritat és que el parc de motos aquí no està molt ben regulat.” Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Assumptes quotidians de contaminació al barri Autobusos i parades sorolloses “ “ “Els autobusos de nit “Tenim una parada de tots els molesten sobretot a aquells autobusos que passen per qui tenen una parada Gran Via que ho mouen tot, d’autobús a prop o per on fan un soroll que et mors i passen. Això és perquè els treuen pel tub d’escapament nostres (autobusos) encara (fum) depenent del tipus de funcionen amb gasoil i poc bus.” amb gas.” Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Assumptes quotidians de contaminació al barri Problemes d'estacionament “ “ “El pàrquing del carrer és un “Sant Antoni és la sortida del problema. Sempre hi ha Raval, el qual és molt dens i cotxes buscant un lloc on sense cap aparcament. aparcar. És constant, dia i nit.” Llavors, el que fan els veïns i veïnes del Raval és buscar aparcament a la zona adjacent, que és aquesta.” Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Assumptes quotidians de contaminació al barri Perill per als ciclistes “ “ "Una cosa que està passant “Durant un temps anava a aquí al barri és que els carrils treballar amb bicicleta bici estan molt malament i passant per la Gran Via. Allí s'han d'actualitzar. Són massa sentia el fum dels cotxes pocs, no n’hi ha prou.” brutal. Finalment he decidit canviar de ruta.”(SIC) Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Assumptes quotidians de contaminació al barri Problemes (des)càrrega per obres del mercat “ “ “ “Tenim el problema de les “Portem molts anys amb “Al barri hi ha nous negocis obres del mercat i això obres al mercat. Més de 8 que estan sorgint, nous bars, i provoca que els camions anys. Al mercat provisional això provoca que hi hagi arribin d'una manera molt deficient. Quan arriben al vénen els camions, aparquen càrregues i descàrregues més mercat, estacionen damunt la on poden i això provoca grans.” vorera per poder descarregar, embossos i perill per a a la vegada passen bicicletes i tothom.” gent que va a l'escola.” Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Assumptes quotidians de contaminació al barri Perill per a vianants circulant a la zona provisional del mercat “ “ “ "Jo per arribar a casa meva, ara, amb la “Una altra cosa són les "Per les terrasses dels bars carpa del mercat provisional, he d'anar terrasses dels bars… és no s’hi pot passar.(..) És la amb la bicicleta per la vorera. Jo vaig molt l'ocupació de l'espai sortida del Raval per a les lentament, però també he vist companys públic." persones que caminen. I hi que van en bici i van a saco i clar, al barri ha molta afluència de hi ha molta gent gran i molts nens.” persones i molt poc espai perquè està ocupat per la terrassa del bar.” Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Propostes veïns i veïnes A partir dels assumptes quotidians identificats, es va convidar als participants a pensar propostes que puguin contribuir a solucionar (la problemàtica). Amb l’objectiu de co-crear un Periódico del Futuro, els veïns van reflexionar no tan sols sobre les propostes, sinó també sobre l’impacte esperat en el futur (5 anys) d’aquestes. També se’ls va convidar a pensar en accions, actors i els recursos necessaris per aconseguir l’impacte esperat. A continuació, es presenten les propostes ciutadanes per combatre la contaminació rodada al barri de Sant Antoni. Un total de 7 propostes foren creades, les quals han estat agrupades en els següents 3 eixos temàtics:: Recuperació de l’espai públic i reducció del trànsit Mobilitat sostenible i segura Comunicació i difusió Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Propostes veïns i veïnes Recuperació de l’espai públic i reducció del trànsit 1) Incrementar els espais verds i el nombre d’arbres del barri. Ex. Horts urbans gestionats pels veïns. 2) Ampliar la supercruïlla a tot el barri. Ex. Zones de pacificació on es redueix la velocitat i, al mateix temps, que no generin tanta contaminació. Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Propostes veïns i veïnes Mobilitat sostenible i segura 3) Millor transport públic connectat (urbà i interurbà). Aconseguir un servei eficient, ràpid i econòmic. 4) Promoció de vehicles elèctrics. Ex. Incentius per a la compra i manteniment de motos elèctriques. 5) Incentius pel transport de mercaderies amb vehicles elèctrics o bicicletes. Ex. Incentivar una xarxa de comerços que prioritzin la distribució als seus clients o la recepció de mercaderies a través de serveis de transport sostenible. Els comerços adherits a aquesta iniciativa podrien ser reconeguts amb una etiqueta que els identifiqui. Capítol 2: QUÈ DIUEN ELS VEÏNS I VEÏNES? Propostes veïns i veïnes Comunicació i difusió 6) Campanyes de comunicació sobre els efectes de la contaminació en la salut. Ex. Punts d'informació clars (ex. escoles i CAPS) sobre els nivells de contaminació i els efectes en la salut. 7) Sensibilització i educació veïnal que es focalitzi sobre una nova cultura del cotxe i els mitjans de transport alternatius. 3 Què proposa l'Ajuntament? Polítiques públiques per a la reducció de la contaminació de l'aire relacionat amb mobilitat. Capítol 3: QUÈ PROPOSA L’AJUNTAMENT? L’Ajuntament proposa En aquest capítol es presenten algunes mesures del Ajuntament que aborden els assumptes quotidians prèviament identificats. Hem seleccionat aquelles que s’adapten millor als assumptes i propostes sorgides en el primer taller participatiu: 1. la Superilla de Sant Antoni; 2. la millora de la xarxa d’autobusos i incentius per l’usuari; 3. l’ús de vehicles menys contaminants; 4. la regulació de la distribució urbana de mercaderies, i; 5. comunicació sobre la qualitat de l’aire i els seus efectes en la salut. A continuació presentem un resum d’alguns dels aspectes rellevants de les mesures i com aquestes es relacionen amb els assumptes. Les explicacions no són exhaustives i no tracten la totalitat de les mesures. Capítol 3: QUÈ PROPOSA L’AJUNTAMENT? Ajuntament de Barcelona: Superilla a Sant Antoni Proposta de futur - Recreació virtual. Obres en curs: 1º fase- Creació d’una plaça a la crüilla dels carrers Comte Borrell i carrer Tamarit Accions Millora dels entorns del mercat i ampliació a les illes contigües: creació Actuacions estratègiques: seguint els mateixos criteris que als d’una plaça, pacificació dels trams de carrer, creació d’espais d’estada carrers pacificats a l’entorn de la Superilla; prioritzant els espais i lleure i recuperació de patis interiors del mercat. d’estada, de lleure i de joc enlloc de la mobilitat privada. Reducció d’oferta de places d’estacionament: centrada en places de Intervencions de millora i d’increment del verd urbà: conservar zona blava i nou aparcament soterrani de 390 places sota el mercat de l’arbrat i augmentar el verd amb escocells i parterres plantats. Sant Antoni. Més info + Capítol 3: QUÈ PROPOSA L’AJUNTAMENT? Ajuntament de Barcelona: Millores a la xarxa de busos i incentius per a l’usuari Accions Continuació de la nova xarxa d’autobusos amb la incorporació Connexió de la xarxa de busos amb la xarxa de tramvies. de vuit línies d’autobús. Utilització de vehicles més sostenibles amb busos híbrids i elèctrics. Incentius per a l'usuari amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). S'implantarà la T-Mobilitat, un únic títol integrat de transport públic que permetrà adoptar una tarifa única per a la primera corona metropolitana. Més info + + Capítol 3: QUÈ PROPOSA L’AJUNTAMENT? Ajuntament de Barcelona: Ús de vehicles menys contaminants Accions Incentius per a l'ús de vehicles menys contaminants: gestió i Promoció de l'ús de la bicicleta: ampliació del carril bici, ampliació del ampliació de la xarxa de recàrrega pública de vehicles elèctrics. Bicing (24 hores tot l'any, reserva anticipada de bicicletes, noves Regulació de l'estacionament a través la tarifació de estacions, més bicicletes elèctriques, etc.). l'aparcament en funció del nivell de contaminació, bonificacions Incentius per donar de baixa un vehicle contaminant: implementació en IVTM, Zona de baixes emissions, etc. de la Targeta Verda (T-verda) per a l’ús durant tres anys de transport públic de la zona 1. Més info + + Capítol 3: QUÈ PROPOSA L’AJUNTAMENT? Ajuntament de Barcelona: Regulació de la distribució urbana de mercaderies (DUM) Accions Regulació de les zones de (des)càrrega de la Superilla: Les zones de Nou aparcament al Mercat de Sant Antoni creació de 40 càrrega i descàrrega passen a situar-se als troncs dels carrers, en places de càrrega i descàrrega a disposició dels comerciants un horari determinat (pacificació dels carrers). del mercat. Promoció de millores a les flotes verdes i creació de microplataformes per a optimitzar la DUM Més info + Capítol 3: QUÈ PROPOSA L’AJUNTAMENT? Ajuntament de Barcelona: Comunicació sobre qualitat de l’aire i efectes en la salut Accions Campanya de sensibilització global sobre qualitat de l’aire “Què Campanya de l’AMB “Canviar d’hàbits és tan necessari com respirem quan respirem”. Plataforma interactiva en la qual es pot l’aire que respirem”, d’informació sobre les zones de baixes trobar tota la informació sobre la contaminació atmosfèrica. emissions; etiquetes, protocol d’actuació en dies d’episodi d’alta contaminació; llançament de les targetes de transport T-Aire i Accions de comunicació com el Dia Sense Cotxes. T-verda, abonament per reduir la contaminació ambiental. Més info + + 4 Què han fet altres ciutats? Casos d'èxit d'altres ciutats en relació a la reducció de la contaminació per mobilitat i que serveixin per destacar aprenentatges, discutir barreres i considerar tipus d'impacte. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? Altres ciutats han fet A continuació presentem una selecció de casos emblemàtics que s’han dut a terme en altres ciutats per tal de solucionar el problema de contaminació per mobilitat. Aquests casos han estat seleccionats d’acord amb criteris de disseny i implementació de la iniciativa, així com també la problemàtica que busquen solucionar. Aquestes iniciatives van des de l’acupuntura urbana cívica - com el Parking Day a San Francisco o els horts urbans en terrats d’edificis de Nova York-, fins a grans actuacions com convertir una artèria de comunicació en un passeig peatonal a Paris o el desenvolupament d’una aplicació de transport públic unificat a Hèlsinki Amb aquesta selecció de casos busquem presentar les oportunitats i el potencial de les mesures sorgides pels ciutadans (com a forma de resposta a algunes de les problemàtiques relacionades amb la mobilitat), així com també aquelles mesures implementades per governs o empreses. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? París: Convertint les artèries pels vianants Peatonalització de la riba dreta del Sena. (AFP) Iniciativa de l'Ajuntament Recuperació de 3.3 quilòmetres d’espai públic de la ribera dreta del Riu Sena pels vianants (la qual se suma a la ribera esquerra). Per aquesta ribera hi circulaven diàriament 43.000 vehicles. Per entendre els beneficis i inconvenients es va avaluar el tràfic en altres artèries (els nivells de soroll i contaminació de l'aire). També, es va fer un anàlisi de l’ús que li donen a aquest nou espai els vianants, ciclistes i patinadors. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? San Francisco: Veïns al carrer: PARK(ing) day Iniciativa dels ciutadans PARK(ing) Day és un esdeveniment obert que es realitza tots els anys en més de 160 ciutats en el qual artistes, dissenyadors i ciutadans col·laboren transformant els espais d'estacionament en parcs públics temporals. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? Lima: Art contra la contaminació i el trànsit Iniciativa dels ciutadans Creació de murals que a més d'embellir la ciutat, eduquen als seus habitants i contribueixen a netejar l'aire. Aquests murals socials són pintats amb KNOxOUT, una pintura feta per a exteriors i que neix com una eina purificadora de l'aire. Conté un diòxid de titani que ajuda a eliminar la major part dels contaminants presents en zones urbanes. Un conductor és 2.3 vegades més propens a donar pas a un vianant en la zona en la qual està localitzat el mural i el 90% dels enquestats consideren que el mural ajuda a millorar el comportament dels conductors i els vianants que circulen per la zona. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? NYC: Horts urbans en cobertes (Hell’s kitchen farm) Iniciativa dels ciutadans Iniciativa d'associacions del barri a partir de la qual es creà un hort urbà aprofitant l'espai inutilitzat del terrat d’un edifici per a proveïr al barri de verdures orgàniques. L'hort es va realitzar en piscines plàstiques per no desestabilitzar l'edifici, la qual cosa va resultar en una oportunitat econòmica i eficient. Els veïns voluntaris reguen les plantes tots els dies i hi van a collir els fruits dos dies per setmana. L’any 2013 es van produir 150 quilograms d’aliments. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? Londres: Noves rutes generades per dades dels usuaris Iniciativa Público- Privada L’app de trànsit CityMapper, en associació amb l'organisme de transport de Londres, han llançat diferents serveis de transport públic (ex. SmartBus) per cobrir noves rutes identificades a través de les dades de mobilitat dels usuaris de la app. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? Hèlsinki: Un passatge que permet la multi-modalitat Iniciativa Público- Privada Hèlsinki es troba experimentant amb appWhim, el primer model de transport unificat (bus, metro, taxi, cotxes de lloguer) en el qual es pot viatjar en qualsevol forma de transport a partir d’una única app i amb abonaments fixes. Aquest model està impulsant l'ús del transport públic, el qual ha crescut entre un 30-40%, i també els viatges en taxi. En conseqüència s’està reduint l’ús del cotxe particular. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? Rotterdam: Incentius i seguretat pels ciclistes Ciclista en Rotterdam (Yves Herman Reuters) Iniciativa de l'Ajuntament Implementació de noves tecnologies vials per prioritzar la circulació i la seguretat dels ciclistes. Un exemple és la instal·lació de sensors en els semàfors que permet reduir el temps d'espera en funció del nombre de bicicletes que hi circulen (quants més ciclistes hi circulen menor és el temps d’espera). Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? Barcelona: Distribució en centres històrics Iniciativa Público- Privada Distribució urbana de mercaderies d'última milla. Utilitzant tricicles elèctrics o cargobikes es poden transportar fins a 180 quilograms de càrrega de manera eficient, no contaminant i sostenible. La prova pilot a Ciutat Vella (2014) va aconseguir reduir 225 quilòmetres de desplaçaments de vehicles de motor i el corresponent estalvi en emissions contaminants i contaminació acústica. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? Mainz i Dortmund: Estacions de paquets: Packstation A la dreta: Packstation a Karlsruhe Südstadt que proveeix més de 600 compartiments per enviar i recollir paquets a través de l'empresa DHL. A l’esquerra: Citypaq en el vestíbul de la línia 2 del Metre Iniciativa Público- Privada S'estima que el 40% dels paquets no es deixen en el primer lliurament de correus. Per això, la companyia de correus alemanya Deutsche PostDHL, va desenvolupar una màquina de lliurament automàtic “Packstations” disponible les 24 hores, els 7 dies de la setmana. Avui hi ha 2 millons d’usuaris i 2.500 de màquines instal·lades a Alemanya. Aquesta iniciativa s’ha replicat en altres ciutats, entre elles, Barcelona. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? Taipei: Motos elèctriques fàcilment recarregables Canvi de bateries elèctriques extrïbles de una motocicleta Gogoro Iniciativa Privada S’ha creat una motocicleta que funciona a partir de bateries elèctriques extraïbles. L’avantatge és que aquestes bateries poden ser canviades per l'usuari fàcilment i al moment. Gràcies a un circuit d'estacions de recàrrega distribuïdes per la ciutat, els usuaris deixen les seves bateries usades carregant i se n’emporten de noves. Actualment hi ha 18,000 motocicletes elèctriques que funcionen a partir d'aquest sistema de Gogoro amb les que s’han conduït més de 72 milions de quilòmetres. Capítol 4: QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS? Londres: Accions d’impacte comunicatiu Iniciativa dels ciutadans Creació del Pea Soup House, una instal·lació emergent a l'entrada del Royal Institute of British Architects (RIBA) en la que se servia sopa als visitants. La sopa canviava en funció de la qualitat de l’aire: sopa de pèsols (verda) quan hi havia una bona qualitat de l'aire, sopa de carabassa (groga) o pebrot vermell (taronja) quan l'aire empitjorava, i sopa de remolatxa o sopa de rave picant (porpra) quan la contaminació era alta. 5 Els veïns i veïnes valoren Suggeriments a partir d'una matriu de valoració de percepció ciutadana per resoldre els assumptes quotidians dels veïns a través de les mesures proposades per l'ajuntament. Capítol 5: ELS VEÏNS I VEÏNES VALOREN Els veïns i veïnes valoren Aquest capítol presenta una valoració de les mesures adoptades per l’Ajuntament per part dels veïns, i fins a quin punt aquestes són percebudes com a capaces de resoldre els assumptes quotidians. La sessió de contrast es va realitzar en un segon taller participatiu en el qual es van presentar els assumptes ciutadans identificats en el primer taller, les mesures de l’ajuntament i els casos d’altres ciutats. Al seu torn, experts de ISGlobal van presentar una revisió de la literatura científica sobre la salut i la contaminació en relació als assumptes quotidians. D’altra banda, es va dur a terme un debat en el què van participar experts de l’àmbit de qualitat de l’aire i la salut, mobilitat i urbanisme. Gràcies al debat, els participants van poder fer una valoració informada de les iniciatives de govern relacionades amb la contaminació produïda per la mobilitat i els seus efectes en la salut. A través d’una matriu que entrellaçava les mesures de govern amb els assumptes identificats, els participants van poder indicar quins d’aquests assumptes, segons la seva percepció, podrien ser resolts d’una millor manera per cada mesura de govern adoptada i quins no. Capítol 5: ELS VEÏNS I VEÏNES VALOREN Matriu de valoració Fins a quin punt les propostes de l’Ajuntament contribueixen a resoldre els assumptes ciutadans? Amb l’objectiu de contrastar aquesta pregunta es va dur a terme un exercici el qual buscava relacionar/contrastar els assumptes ciutadans amb les mesures proposades per l’Ajuntament. A través d’una matriu, els participants havien de votar, per cada assumpte (eix horitzontal), les tres mesures (eix vertical) que segons ells millor contribuïen a donar una resposta a cada una de les problemàtiques. A continuació es mostra el contingut dels dos eixos: 1) Problemes quotidians: pols i soroll que entren per les finestres, problemes de salut per la contaminació, autobusos i parades sorolloses, motos que fan soroll i contaminen, perill per als ciclistes, problemes d’estacionament, problemes de (des)càrrega a causa de les obres del mercat i perill pels vianants que circulen per la zona del mercat 2) Mesures del Ajuntament: Superilla de Sant Antoni, millores en Matriu per a determinar la percepció dels veïns i veïnes sobre els assumptes la xarxa d’autobusos i usuaris, ús de vehicles menys contaminants, quotidians millor resolts per les mesures de l'ajuntament regulació de la distribució urbana de mercaderies, comunicació sobre la qualitat de l’aire i els efectes sobre la salut i cap (opció) Capítol 5: ELS VEÏNS I VEÏNES VALOREN Resultats de la matriu de valoració Per tal d’entendre els resultats de la matriu és convenient agrupar els assumptes ciutadans en 4 macrotemes, els quals relacionen conceptes clau en l’ AIRE àmbit de la mobilitat: Problemes de salut - Contaminació de l’aire: aquesta categoria Pols recull els assumptes ciutadans relacionats Motos amb la contaminació de l’aire i el seu impacte en la salut i la vida domèstica de les persones. - Contaminació acústica: aquesta categoria engloba els assumptes ciutadans relacionats amb la contaminació acústica, principalment SOROLL produïda per autobusos i motos. SEGURETAT Autobusos - Seguretat: aquesta categoria inclou Ciclistes Motos assumptes relacionats amb la percepció del Vianants Sorroll dins la casa perill pels vianants i ciclistes. La seguretat és un eix central en l’àmbit de la mobilitat i els ciutadans en destaquen en particular el perill per a vianants ‘no contaminants’. - Espai: aquesta categoria integra assumptes ESPAI relacionats amb les zones d’estacionament i càrrega i descàrrega, els quals provoquen o (Des)cárrega són provocats per una falta d’espai o mala Estacionaments gestió del mateix Capítol 5: ELS VEÏNS I VEÏNES VALOREN Resultats de la matriu de valoració La taula recull el número de vots per cada opció. Per cada problemàtica es destaquen les tres mesures més votades, és a dir, les que segons els participants millor Contaminaci Contaminaci Espai Seguretat contribueixen a resoldre el problema. ó de l’aire ó per soroll Mercaderia + Vianants i Estacionami ciclistes La Superilla de Sant Antoni és entesa com una iniciativa ent Vots que resol diversos dels punts crítics que preocupen als totals veïns, especialment la contaminació de l’aire , i el perill al qual s’exposen ciclistes i vianants als carrers i voreres. Per Superilla 13 2 2 9 26 aquests motius, la Superilla pot considerar-se com una Millores a 0 11 6 3 20 “Ecovía” que permet la mobilitat segura per a vianants i xarxa busos ciclistes, així com també una reducció de la contaminació. No obstant, aquesta solució es percebuda Ús de 13 10 0 0 23 com menys eficaç per solucionar els problemes de soroll, vehicles regulació de mercaderies i estacionament. menys contaminants La regulació de la DUM (distribució urbana de mercaderies) és la segona mesura més votada. Aquesta és percebuda com estratègica per tal de resoldre els Regulació 1 0 15 8 24 actuals problemes d’espai i seguretat dels vianants. . DUM Les millores en la xarxa d’autobusos és copsada pels Comunicació 6 4 0 2 12 veïns com una mesura que pot contribuir a la reducció del soroll així com també als problemes d’aparcament. Cap ni una 2 6 Capítol 5: ELS VEÏNS I VEÏNES VALOREN Resultats de la matriu de valoració La promoció de vehicles menys contaminants, sobre tot AIRE les motocicletes, és percebuda com a fonamental per SUPERILLA Problemes de salut. VEHICLES MENYS contribuir a la reducció de la contaminació, tant acústica Pols. CONTAMINANTS com de l’aire. Motos COMUNICACIÓ Les campanyes de sensibilització/comunicació són percebudes com a mesures menys eficaces (número de vots total menor). No obstant, cal destacar que durant les converses del taller realitzat els participants van remarcar la importància de conscienciar les persones a promoure SOROLL un canvi d’hàbits cap a una mobilitat més sostenible. SEGURETAT Autobusos. … Ciclistes. Motos. Vianants. Soroll dins de casa. ESPAI (Des)càrrega REGULACIÓ Estacionament. XARXA DUM BUSOS 6 Conclusions i referències Capítol 6: CONCLUSIONS I REFERÈNCIES Conclusions Aquest procés participatiu posa de relleu els avantatges de crear espais on actors i iniciatives interactuin per tal de generar i/o valorar propostes integrals. En aquest sentit, s’han destacat els Els veïns i veïnes consideren que la contaminació del barri assumptes que preocupen els veïns en el seu dia a dia, és un problema integral que afecta la seva vida en relació a la contaminació causada per la mobilitat de quotidiana. Més enllà de la intenció original que aquest vehicles rodats al barri de Sant Antoni, l’Eixample, i estudi estigués focalitzat en la contaminació produïda per quines de les mesures de l’Ajuntament permetrien vehicles comercials, els participants dels tallers atribuïren resoldre millor la problemàtica. la contaminació (aire i soroll) als vehicles en general. D’altra banda, aquests vehicles estan lligats a altres Els casos provinents d’altres ciutats i la revisió de la efectes negatius com la seguretat per a ciclistes i vianants. literatura científica han inspirat i informat les opinions dels veïns participants. Per finalitzar, cal destacar: La motocicleta és considerada una de les fonts més importants de contaminació de l’aire i gran causant del soroll. Segons els ciutadans, seria convenient que els incentius en l’ús de vehicles menys contaminants i les restriccions es centressin en l’usuari d’aquesta mena de vehicles. Capítol 6: CONCLUSIONS I REFERÈNCIES Conclusions La càrrega i descàrrega de vehicles comercials al barri La comunicació sobre la qualitat de l’aire i els efectes en la és percebuda com la causa en problemes d’espai, més salut, siguin campanyes o accions puntuals, no és que de contaminació. Les infraestructures temporals percebuda com una mesura de gran rellevància en les (ex. carpa) que s’han instal·lat a causa de les obres del preocupacions per temes de contaminació i mobilitat. Mercat de Sant Antoni, han ocupat espais de la via No obstant, els participants mostraren molt interès en pública causant una sèrie de perills per la circulació, i conèixer els efectes de la contaminació en la salut des afectant la convivència entre vianants i ciclistes. d’una perspectiva científica i la importància de prendre Aquests fets han consolidat una situació precària en decisions informades. regulació i ordenació de l’espai en aquest entorn. Capítol 6: CONCLUSIONS I REFERÈNCIES Conclusions Finalment, els casos d’altres ciutats serviren d’inspiració per ajudar a imaginar l’impacte de possibles iniciatives. D’aquesta manera, els exemples dels horts urbans en terrats de Nova York o les noves rutes d’autobús a partir de dades generades pels usuaris de la app Citymapper a Londres, causaren gran curiositat entre els veïns donada la possiblitat de traslladar aquestes pràctiques/iniciatives a Barcelona. Capítol 6: CONCLUSIONS I REFERÈNCIES Equip Direcció Coordinació Metodología Mara Balestrini Lucia Errandonea Valeria Righi Socia & CEO Consultora Participació Ciutadana Investigadora principal Facilitació Disseny Gabriela Masfarré Daniela Arguedas Estratega principal Estratega Disseny i comunicació Capítol 6: CONCLUSIONS I REFERÈNCIES Referències Peatonalització de la riba dreta del Sena (PARIS) https://www.thelocal.fr/20170403/long-live-fresh-air-paris-mayor-opens-car-free-righ Un passatge que permet la multi-modalitat (HELSINKI) t-bank https://whimapp.com https://www.independent.co.uk/news/world/europe/paris-bans-cars-river-seine-plan-a https://www.helsinkismart.fi/portfolio-items/whim/ pproved-to-cut-pollution-emissions-a7331441.html http://m.railjournal.com/index.php/technology/mobility-as-a-service-the-key-to-seaml http://en.rfi.fr/france/20180305-paris-mayor-insists-car-ban-seine-will-stay-place ess-travel-chains.html Parking Day (SAN FRANCISCO) Incentius i seguretat pels ciclistes (ROTTERDAM) http://parkingday.org/archive/ https://elpais.com/tecnologia/2017/03/17/actualidad/1489765144_437524.html https://www.civicdesigncenter.org/events/parking-day http://parkingdaybcn.org/que-es/edicio2016/ Distribució en centres històrics (BARCELONA) http://bcncl.es/vanapedal-eco-logistica-para-la-distribucion-urbana-de-mercancias-en Art contra la contaminació (LIMA) -barcelona/ http://asociacionaire.org http://www.lavanguardia.com/barcelona-metropolis/20110519/54156815153/vanape http://blog.es.idealist.org/murales-urbanos-limpian-aire/ dal-la-solucion-para-transportar-mercancias-hasta-el-rincon-ma Hell’s kitchen farm (NEW YORK) Packstation (MAINZ I DORTMUND) https://gardencollage.com/nourish/farm-to-table/inside-hells-kitchen-farm-project-ur http://www.dpdhl.com/en/media_relations/media_library/fotos/dhl_packstation_karls ban-rooftop-unexpected-twist/ ruhe_03.htm http://www.hkfp.org/history Motos elèctriques fàcilment recarregables (TAIPEI) Noves rutes generades per dades dels usuaris (LONDRES) https://www.gogoro.com/ https://www.curbed.com/2017/5/9/15591660/citymapper-transit-app-on-demand-b https://www.theverge.com/2015/1/5/7484171/gogoro-smartscooter-electric-scooter us -removeable-battery https://citymapper.com/smartbus https://techcrunch.com/2017/09/21/citymapper-ties-with-gett-to-launch-shared-taxi- Accions d’impacte comunicatiu (LONDRES) commuter-route-in-london/ https://www.theguardian.com/environment/2016/jul/01/the-soup-kitchen-putting-lon https://medium.com/citymapper/cm2-night-rider-our-first-commercial-bus-route-d9d dons-air-quality-on-the-menu 7918be899 Capítol 6: CONCLUSIONS I REFERÈNCIES Referències Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona 2013-2018 - Proposta de desenvolupament d’actuacions (+ info) Mesura de Govern: Programa de Mesures contra la contaminació atmosfèrica. 25 de novembre de 2016 (+ info) Estudi: Caracterització dels vehicles i les seves emissions a l’àrea metropolitana de Barcelona (+ info) Pla de millora de la qualitat de l’aire de Barcelona 2015-2018 (+ info) Capítol 6: CONCLUSIONS I REFERÈNCIES Sobre nosaltres Ideas for Change és una empresa de consultoria i investigació que treballa en innovació, estratègia i disseny d’usuari. Observem las tendències socials, culturals i tecnològiques. Estem especialitzats en el disseny de models de negoci oberts i contributius. D’altra banda, també tenim una àmplia experiència en el desenvolupament d’estrategies de participació ciutadana, desenevolupament d’iniciatives de la economia col·laborativa i la economia de dades. Informe final Recomanacions co-creades per la reducció de la contaminació al barri de Sant Antoni, L’Eixample A B R I L 2 0 1 8