Ajuntament . de Barcelona Intervenció Oirécció ,LOCALRET Informe de la liquidació del pressupost de l'exercici 2014 1. NOlTIlativa d'aplicació 2. Modificacions depressupost 3. Estat d'execució del Pressupost 4. Resultat pressupostari ' 5. Avaluació del compliment de l'objectiu d'estabilitat pressupostaria . 6. Romaneht de tresoreria 7. Romanents de credit 1. NORMATÍVA p' APLlCACIÓ \ Es trobarecollida en els següents textos legals i reglamentaris: Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Regim Local, amb les modificacions introduides per la Llei 2712013 de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l' Administració Local. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Regim Jurídic de les Administracions Públiques i procediment administratiu comú (disposició addicionill vigesima). Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de mary pel qual s'aprova el text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (articles 191 a 193). Reglament Pressupostari(RP), aprovat pel Reial Decret 500/90 de 20 d'abril (articles 89 a 105). Instmcció del Model Nonnal de Comptabilitat Local,. aprovada per Ordre EHAl4041/2004 de 23 de novembre (Regles 78a 86). Llei Orgimica 212012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera, amb les modificacions introduides per la Llei Organica 9/2013 de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector público Reial Decret 1463/2007 de 2 de novembre, pe! qual s' aprova el reglament de . desenvolupament de la Llei d'estabilitat pressupostaria, en la seva aplicació a les entitats locals. La liquidacióhaura de fOfilar palt integrant del Compte General que, d'acord amb l'article 10.2.d) deIs estatuts, haura de ser aprova! per I:Assemblea General del Consorcio Z:\QUOTA\lntervendoGen\lG-CO}.fU\OCLiquidadoConrord\Loc:alret\Jnrcmneliquidaci6 LOCALRET 2014.docx Ajuntament de Barcelona Interven ció Direcció 2. MODlFICACIONS DE PRESSUPOST Durant l'any 2014 el Consorci ha realitzat les següents modificacions del pressupost: PRESSUPOST D'INGRESSOS CAPÍTOL DENOMINANC IÓ DEL S CAPÍTOLS Modificacions TAXES, PREUS PUBLlC 1 ALTRES 3 INGRESSOS 4 TRANSFERENCIES CORRENTS 5 INGRESSOS PATRIMONIALS 6 ACTIUS FINANCERS 7.600,00 Suma total d'illgressos 7.600,00 PRESSUPOST DE DESPESES CAPÍTOL DENOMINANCIÓ DELS CAPÍTOLS Modificacions 1 DESPESES DE PERSONAL DESPESES CORRENTS EN BÉNS 1 2 SERVEIS 7.600,00 3 DESPESES FINANCERES " 4 TRANSFERENCIES CORRENTS 6 INVERSIONS REALS Suma total desneses 7.600,00 . Segons estableixen els artieles 40.2 i 43.2 del RD 500/1990, la tramitació deis expedlents de transfer€mcies de credit i generacions de credit hauran de .regular-se en les bases d' execució del pressupost. D'acord amb el que es regula a la base d'execució sisena delpressupcist de l'Ag(mcia,Ja , , , incorporació de romanents i les transferencies de credit han estat aprovades pel Director General del Consorci.· ' 3. ESTAT D'EXECUCIÓ DELPRESSUPOST El grau de realització del Pressupost a 31 de desembre ha estat el següent: Z:\QUOT A\ Int."'IYcl!>;ioGen\IG-CO:'IUlOCL iqukiacioConwrd\Localret\Informe Iiquidadó LOCALRET 2014.docx Ajuntament de Barcelona Intervenci6 Direcci6 \ PRESSUPOST D'INGRESSOS CAPiTOL DENOMINANC¡Ó Pl'evisions Pre"isions Drets Rccaptació Pendent de DELS CAPiTOLS Inidals definitivcs % liquidats % Hquida % cobrament % TAXES, PREUS PUBLIC 3 1 ALTRES lNGRESSOS 377.000,00 377.000,00 100,00 182.000,02 48,28 32.278,74 17,74 149.721,28 . 82,26 TRANSFERÉNCIES 4 CORRENTS 1.2.79.361,18 1.279.361,18 100,00 1.391.988,62 108,80 1.147.470,07 82,43 244.518,55 17,57 lNGRESSOS 5 PATRIMONJALS 43.529,94 43.529,94 100,00 110.603,87 254,09 60.603,87 54,79 50.000,00 45,21 8 ACTIUS FlNANCERS 7.600,00 Suma total d'incrrcssos 1.699.891,12 1.707.491,12 100,45 1.684.592,51 98,66 1.240.352,68 73,63 444.239,83 26,37 PRESSUPOST DE DESPESES Pendent CAPÍTOL DENO~lINANC¡Ó Credits CrCdits Obligacions Pago DELS CAPtroLS inicials totals % reconegudes % Lfquids % de % pagamenf DESPESES DE 1 PERSONAL 1.276.330,29 1.276.330,29 100,00 1.235.849,25 96,83 1.215.509,9,1 98,35 20.339,28 1,65 DESPESES CORRENTS 2 EN BÉNS 1 SERVE1S 374.859:83 382.459,83 102,03 301.484,12 78,83 286.076,27 94,89 15.407,85 5,11 DESPESES 100,0 3 FlNANCERES 3.850,00 3.850,00 100,00 2.982,96 77,48 2.982,96 O 0,00 TRANSFERÉNCIES 4 CpRRENTS ' 0,00 6 INVERSIONS REALS 44.851,00 44.851,00 100,00 29.266,70 65,25 11:464,70 39,17 17.802,00 60,83 . Suma total despeses 1.699.891,12 1.707.491,12 100,45 1.569.583,03 91,92 1.516.033,90 96,59 53.549,13 3,41 • El Pressupost inicial s'ha incrementat en prop del 0,45%, • El . grau de realització de les operacions de despesa, és molt elevat. AixÍ s 'han reconegut drets per sobre deles previsions 'defiiútivesi s'han reconegut obligacions per un 91,92 deIs credits definitius, de les quals s'ha pagat el 96,59 %, • En relació al pressupost d'ingressoss'han liquidat drets per un 98,66% de la previsió definitiva, deIs quals s'ha cobrat el 73,63 %. ESTAT D 'INGRESSOS L'Estat d'ingressos de la liquidació del pressupost del Consorci a 31 de desembre de 2014, és el següent: . Z:\QUOT A\lnteevcndoGen\IG-CO:'fU\Of_LiquidacWC?nsorci\1.()(alret\lnforme jiquid adó LOCALRET 20J 4.00:x Ajuntament de Barcelona . Intervenció Direcció CAPÍTOL DENOMINANCIO DELS Drets CAPÍTOLS . liquidats % TAXES, PREUS PUBLIC 1 3 ALTRES INGRESSOS 182.000,02 48,28 4 TRANSFERENCIES CORRENTS 1.3 91. 988, 62 108,80 5 INGRESSOS PATRIMONIALS 110.603,87 2~4,09 6 ACTIUS FINANCERS Suma total d'ingressos 1.684.592,51 98,66 • EIs ingressos del Consorci provenen, .basicament, de les transferencies conents (81,2· %) i de·lestransferencies de capital (18,3%), el que suposa més del 99% del total d'ingressos del Consorcio Les transferencies conents són apOliades, basicament, per les. entitats següents: Diputació Barcelona 299.123,00 . Diputació Girona 132.000,00 Diputació Tanagona 62.000,00 Aj. Barcelona 189.719,83 Aj. Girona 11.254,00 Aj. Sant Adria 3.950,04 . Aj. Lleida 15.902,52 3.1 ESTAT DE DESPESES . CAPÍTOL DENOMINAN CIÓ DELS CAPÍTOLS Obligacions reconegudes % 1 DESPESES DE PERSONAL 1.235.849,25 96,83 2 DESPESES CORRENTS EN BÉNS 1 SERVEIS 301.484,12 78,83 3 DESPESES FINANCERES 2.982,96 77,48 4 TRANSFEREmC;IES CORRENTS (; INVERSIONS REALS 29.266,70 65,25 Suma total despeses 1.569.583,03 91,92 4. RESULTATPRESSUPOSTARI Aquest estat ens informa del superavit o deficit de finan9ament, és a dir, la capacitat o necessitat de finan9ament de l' ens generada per les operacions pressupostaties de l'exercici. Z:\QUQT AI Jnter,encioGenIJG-COMU\Of_L iquidaciGComorcrLoc.alret\Informe liquidació LOCALRET 2014.000: Ajúntament de Barcelona Interven ció Direcció DRETS OBLIGACIONS CONCEPTES RECONEGUTS RECONEGUDES AJUSTOS RESULTAT NETS NETES PRESSUPOST ARI a, Operacions corrents 1.684.592,51 1.540.3l6,33 l44.276,l8 b. Altres operaciorts no financeres 29.266,70 -29.266,70 l.Total operacions no financeres (a+b) 1.684.592,51 I.569.583,03 115.009,48 2.Actius financers 3.Passius financers RESUL TAT PRESSUPOSTARI DE L'EXERCICI 1.684.592,51 1.569.583,03 115.009,48 AJUSTOS 4.Credits gastats finruwats amb ronúment de treso. despeses generals 7.600,00 5.Desviaciolls de finaulf&11ent negativcs de I'exercici , 6.Desviacions de finari~-arneÍlt positiyes de l'exercici 7.600,00 RESULTATPRESSUPOSTARIAJUSTAT 122.609,48 El resultat pressupostari ajustat és de 122.609,48 €, 5. AVALUACIÓ DEL COMPLIMENT DE L'OBJECTIU D'ESTABILITAT PRESSUPOSTÁRIA L'article 16.2 del RD 1463/2007 de 2 de novembre, pe! qual s'aprova el reglamentde desenvolupament de la Llei d'estabilitat pressupostru:ia, en la seva aplicació a les entitats locals, estableix que: "la Intervención local elevará al Pleno un infonne sobre·. el cumplimiento del objetivo de estabilidad de la propia entidad local y de sus organismos y entidades dependientes, El infOlme se emitirá con carácter independiente y se incorporará a los previstos en los artículos 168.4, 177.2 Y 191.3 del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales, referidos respectivamente, a la aprobación del presupuesto general, a sus modificaciones y a su liquidación". Objectiu d' estabilitat pressupostaria L'miicle 3 de la Llei Organica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressuposts.ria i sostenibilitat financera, estableix que: "1. La elaboración, aprobación y ejecución de ¡os . Presupuestos y demás actuaciones que afecten a los gastos o ingresos de los distintos sujetos comprendidos en el ámbito de aplicación de esta Ley se realizará .en un marco d.e estabilidad presupuestaria, cqherente con la normativa europea. 2. Se entenderá pór estabilidad presupuestaria de las Administraciones Públicas la situación de equilibrio o de superávit estructural ". La instlUmentació del principi d'estabilitat pressupostaria es realitza a I'atiicIe 11 de la mateixa nonna, en el que esposa de mmlÍfest que ''para el cálculo del déficit estructural Z:\QUOTA\!nter."encioGen\IG.COMu\0CLiqumacioCon.wlci\Loc.J.lret\}nforme liquid~d6 LOCALRET 2014.00cx Ajuntament de Barcelona Intervenció Direcció se aplicará la metodología utilizada por la Comisión Europea en el marco de la normativa de estabilidad presupuestaria". La capacitatde finanyament en termes de comptabilitat nacional es determina a partir de la diferencia entre els ingressos i les despeses no financeres (capítols 1 a 7 del pressupost deIs consoreis), aplicant posteriorment els ajustaments necessaris per tal, de convertir les magnitnds pressupostaries als termes previstos en el SECo L'at1icle 16-2 del "Real Decreto 1463/2007, de 2 de noviembre, por el que se aprueba el reglamento de desarrollo de la Ley 18/2001, de 12 de diciembre, de Estabilidad Presnpuestaria" estableix que: "la Intervención local elevará al Pleno un informe sobre el cumplimiento del objetil;o de estabilidad de la propia entidad local y de sus organismos y entidades dependientes. El informe se emitirá con caráctlil' independiente y se incorporará a los previstos en los artículos 168.4, 177.2 Y 191.3 del texto refundido de la Ley reguladora de las Haciendas Locales, referidos, respectivamente, a la aprobación del presupuesto general, a sus modificaciones ya su liquidación. El Interve¡¡tor local detallará en su informe los cálculos efectuados y los ajustes practicados sobre la base de los datos de los capítulos 1 a 9 de los estados de gastos e ingresos presupuestarios, en términos de' Contabilidad Nacional, según el Sistema 'Europeo de Cuentas Nacionales y Regionales." Per tal de calcular la capacitat o necessitat de finanyament en termes de Co~ptabilÍtat Nacional" cal patiir del saldo d'operacions no financeres, calculat d'acord a les normes propies de la comptabilitat pressupostltria (diferencia entre els drets reconeguts nets, capítols 1 a 7 de l'estat d'ingressos i les obligacions recónegudes deIs mateixos capítols de l'estat de despeses, i posterionnent, efectuar diversos ajustaments en el saldo pressupostari no financer, per obtellir el saldo en tennes de Comptabilitat Nacional. Per determinar els ajustaments a realitzar sobre els imp0l1s pressupostaris, s 'ha tingut en compte el "Manual de cálculo del déficit en contabilidad nacional adaptado a las entidades locales", elaborat per la Intervenció General de l' AdmiilÍstració del'Estat. DetenllÍnació de la capacitat de finanyament del Consorci: Drets reconeguts (Caps. 1 a 7) Obligacions reconegudes (Caps. 1 a 7) Diferencia Z:\QUOT A\jnte[. .. endoGen\lG-CO~HJ\OCL iquidacioConsorci\Loc:alrct\Informe liquidaci6 LOCALRET 2014.docx r ' - Ajuiltament de Barcelona Intervenció Direccló Ajustaments Transferencies rebudes (Cap. IV i VII Illgressos) Comptabilitzat a tercer (O) D 467 Diputació BCN . 170.000,00 Segons tramesa Diputació D 490 Diputació 132.000,00 Segons tramesa Diputació D 467 Diputació Tarragona 62.000,00 Segons trames a Diputació .. Quotes Ajuntaments 648.549,55 Obtillgut per diferell~ia Aj. Barcelona D 46723 142.908,00 Aj. Girana n.253,00 Segons tramesa Ajuntanient Aj. Sant Adria 3.950,04 Segons tramesa Ajuntament Aj. Lleida 15.902,52 Segons tramesa Ajuntament Total .1.186.563,11 Comptabilitzat a LOCALRET (DR) 46100 De la Diputació Bcn 299.123,00 . 46101 De la Diputació Girona 132.000,00 46103 De la Diputació Tarragona 62.000,00 46200 DeIs Ajuntaments 646.391,49 46201 Majors ing. Ex. Anteriors 2.158,06 Aj. Barcelona 189.719,83 Aj. Girana 11.254,00 Aj. Sant Adria 3.950,04 Aj. Lleida 15.902,52 Total 1.391. .98, 8,62 Diferencies Diputació de Barcelona 129.123,00 Ajuntament de Girona . 1,00 Ajuntam¡:nt de Barcelona 46.811,83 175.935,83 Ajustos Cap. IV i VII -175.935,83 Z:\QUOT A\ lntelV'endoGen\lG-COMU\OCL iquidacioComorci\Localret\Informe liquidadó LOCALRET 20 14.docx Ajuntament de Barcelona Interven ció Direcc'ió Dins del mateix capítoL IV i del capítol VII, per les transferencies rebudes cal efectuar el següent ajustament, segons l'esmentat manual: "En contabilidad nacional y de acuerdo al . prinéipio de jerarquia de júentes, deben respetarse, con carácter general, los criterios' de contabilización a los que está sujeto el pagador de la transferenCia. Por tanto, una vez fijado el momento en que se registra el gasto por el pagador, el perceptor de la transferencia debe contabilizarla simultáneamente y por el mismo importe que figure en las cuentas de aquel. Por ello, en caso de que el beneficiario de la transferencia la registre de forma distinta; se realizará el correspondiente cljuste desde el punto de vista de la contabilidad nacional. . .. ./ ... Si los importes por transfei'encias recibidas y dadas coincideli, no será pi'eciso efectuar ajustes para pasar del déficit o superávit presupuestw'io al déficit o superávit de contabilidad nacional. Si las cuantías por transferencias difieren en los e/ltes pagador y receptor, y estas diferencias se deben exclusivamente a discrepancias a la hora de clasificar las transferencias entre corrientes y de capital, se corregirán las mismas teniendo en cuenta la clasificación efectuada por el pagador. Si aun así los importes no coinciden, será necesario' efectuar ajustes, que se realizarán ~n la Corporación Local que reciba la transferencia, porque como se ha. indicado anteriormente, desde el punto de vista de la contabilidad nacional, se da prioridád a los datos del pagador. Por tanto, para determinar el' déficit o superávit de cada unidad del subsector Corporaciones Locales, el saldo presupuestario no financiero' deberá ajustarse mediante el registro en la unidad receptora de la transferencia por los importes y los conceptos siguientes: Un mayor ingreso no financiero en la Corporación Local, si las obligaciones reconocidas en la unidad pagadora son mayores que los derechos liquidados en la perceptora. Este ajuste dará lugar a un menor déficit o mayor superávit en contabilidad nacional con relaciófl'al déficit o superávit presupuestario. . Un menor ingreso no financiero en la CO/poración Local, si las obligaciones reconocidas en la unidad pagadora son menoreS que los derechos liquidados en la unidad destinataria. En este caso, el ajuste dará lugar a U/1 mayal' déficit o menor superávit en contabilidad nacional con relación al déficit o superáv.it presupuestario. " .' . A la data d'emissió d'aquest infonue, han estat confinnades pe!' les principals Administracions atorgants: Diputació de Barcelona, Tarragona i Girona, Ajuntaments de . Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, entre d'altres. Z:\QUOTA\InterveocioGen\JG-CO}'fU\OLUquidad:OConsorci\Loealret\Jnforme liquidadó LOCALREr 2014.tkxx Ajuntament de Barcelona Interven ció Direcci6 ESTABILITA T PRESSUPOSTÁRIA Descripció Drcs reconeguts Operacions corrcnts (Caos. 1 a V) 1.684.592,51 . . . Altres operacions no financeres (Cap. VI i VID Total drcts opcraciolls no financeres '1.684.592,51 Ajustos a DretsJ?cndent de cobrar (Caps. 1 a llI) . 149.721,28 + Drets cobrats d'cxercicis tancats (Cap.I a no 75.903,24 +/. Ajustos Cap.IV i V1I a obligat per cmissor . 175.935,83 Total drets ajustats 1.434.838,64 Desctipci6 Obligacions rcconcgudcs Operacions corrents (Cap. 1 a IV) .' 1.540.316,33 Altres operadons no financeres' (Cap. VI i VrI) 29.266,70 Total obligacions opcracions no fill3uccres 1.569.583,03 Ajustos Total obligadons ajustarles . 1.569.583,03 Capacita.t de fimm~ament de I'Il\Hm 0,00 Necessitat de finan~amen.t de JlIMJ\Ill ·134,744,39 Aquesta divergencia ent1'e el resultat·pressupostari i el resultat en tennes SEC, es produeix com a' conseqüencia deIs diferents criteris de meritació entre la comptabilitat pressupostaria i el sistema SECo En concre!, quedára corregida, basicament, en' el'moment que la Diputació de Barcelona, reconegui una obligació per impOlt de 129.123,00, que ja estan disposats al seu pressupost. Pel que fa al resultat pressupostari i al compliment de la regla de despesa i del límit de la despesa no financera previstos als articles 12 i 30 de la LIei OrgElllica 2/2012, d'estabilitat pressupostaria i sostertibilitat financera seran objecte d'anfüisi a l'infonne de la Intervenció General de I'Ajuntament de Barcelona relatiu a l'aprovació de la liquidació del Pressupost general de la corporació, on es. presentara en termes consolidáts d'acord amb els criteris SECo Z:\QUOT A\Inte¡vendoGen\IG-COMU\OfJ.¡quidadoCO!L