Ajuntament • '1 • I de Barcelona Intervenció Direcció LOCALRET Informe de la liquidació del pressupost de I'exercici 2016 1. Normativa d' aplicació 2. Modificacions de pressupost 3. Estat d ' execució del Pressupost 4. Resultat pressupostari 5. Avaluació del compliment de l' objectiu d ' estbilitat pressupostaria 6. Romanent de tresoreria 7. Romanents de credit 1. NORMATIVA D' APLICACIÓ Es troba recollida en els següents textos legals i reglamentaris : Llei 7/1985, de 2 d ' abril , reguladora de les Bases de Regim Local, amb les modificacions introdui'des per la Llei 27/2013 de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l' Administració Local. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Regim Jurídic de les Administracions Públiques i procediment administratiu comú (disposició addicional vigesima). Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de man;: pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (articles 191 a 193). Reglament Pressupostari (RP), aprovat pel Reial Decret 500/90 de 20 d 'abril (articles 89 a 105). Instrucció del Model Normal de Comptabilitat Local , aprovada per Ordre EHA/404112004 de 23 de novembre (Regles 78 a 86). Llei Organica 2/2012, de 27 d ' abril , d ' estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera, amb les modificacions introdui'des per la Llei Organica 9/2013 de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector público Reial Decret 1463/2007 de 2 de novembre, pel qual s 'aprova el reglament de desenvolupament de la Llei d ' estabilitat pressupostaria, en la seva aplicació a les entitats locals. La liquidació haura de formar part integrant del Compte General que, d' acord amb l' article 10 .2.d) deIs estatuts, haura de ser aprovat per l' Assemblea General del Consorcio liq20 IúLOCAL RET-2 do" ' Ajuntament • ' 1 ' 1 de Barcelona Intervenció Direcció 2. MODIFICACIONS DE PRESSUPOST Durant l' any 2016 el Consorci no ha realitzat modificacions que impliquin increment o disminució quantitativa del pressupost. S 'han realitzat transferencies entre els capítols 1 i 2 del pressupost de despeses per import de 42.574€. 3. ESTAT D'EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST El grau de realització del Pressupost a 31 de desembre ha estat el següent: Previsió inicial Previsió Ingressos %2/ 1 Dret s net s (3) %3/2 Recaptat %4/3 Pendent %5/4 ( 1) definitiva (2) liquid (4) cobrament (5) Operae ions eo rren!s 1.611.719,22 1.611.719,22 1A13.317,73 87,69'1., 1.123.814,63 79.52% 289 .503.10 20,48% 3. Taxes i altres ingressos 437 .854.60 437.854.60 210.445.90 48.06% 95 .907.05 45 .57% 1 14 .538.85 54 .43% 4 . T ransf. corrcn! S 1 173.814.62 1. 173.8 14.62 1 179.765 .55 100.5 1% 1.004 .80 1.30 85.17% 174 .964 .25 14.83 % 5. Ingressos palrimonials 50.00 50.00 23 . 106.28 > 1.000.00% 23 . 106.28 100.00% Openlcions de capital 0,00 0,00 0,00 0.00 0,00 6 . A lienac ió d'i n v. real s 7. Transf. de capi tal TOTAL INGRESSOS 1.61 1.719.22 1.61 1.719.22 1.41 3.317.73 87.69% 1.1 23 .8 14.63 79.52% 289 .503. 10 20.48% Credits ¡nieials Credits %2/1 Obligacions %3/2 Pagamcnt s %4/3 Pendent Despeses %5/4 (1) definitius(2) reconegudes (3) liqluds (4) pagament (5) Operaeions eorren!s I.H4.674,79 IA44.674,79 1.382.980,42 95 ,73% 1.337.328,87 ' 96 ,70% 45.651 ,55 3,30% 1 Despesesde perso nal 1. 137.098.86 1.094 .524.86 -3.74% 1.061 .877 .61 97.02% 1.044 .395.03 98.35% 17.482.58 1.65% 2. Despeses bén s i serveis 307.475.93 350.049 .93 13.85% 321.032.64 91.7 1% 292 .863.67 91.23% 28 . 168.97 8.77% 3. Despeses financere s 100.00 100.00 70.17 70 . 17% 70 . 17 1O O .OOo~ 4 . Tra nsf. co rrent s Operacions de capital 19.601,00 19.601.00 11.262.13 57,46'1..' . 3A70,06 30,81% 7.792,07 69,19% 6. Ill vcrsions real s 19.601.00 19 .601.00 1 1.262.13 57.46% 3.470.06 30.8 1% 7.792.07 69.19% 7. Transf. de capita l TOT AL DESPESES 1.611.719.22 1.611.719.22 1.394 .242.55 86.51 % 1.340.798.93 96.17% 53.443.62 3.83% • El Pressupost inicial no s'ha incrementat. • El grau de realització de les operaclons de despesa és elevat, s'han reconegut obligacions per un 86,51 % deis credits definitius, de les quals s'ha pagat el 96,1 %. • En relació al pressupost d'ingressos s'han liquidat drets per un 87.69% de la previsió definitiva, deis quals s'ha cobrat el 79.52 %. 3.1 ESTAT D'INGRESSOS L'Estat d'ingressos de la liquidació del pressupost del Consorci a 31 de desembre de 2016, és el següent: 2016 2015 Drets liquidats Import ./. Import o/• Diferencia % Operacions corrents 1..113.317,73 100,00% 1.483.831,15 100,00% -70.513,42 -4,75% 3. Taxes i allres ingressos 2 10.445.90 14.89% 301.095.84 20.29% -90.649.94 -30 . 11% 4. Transf. correnl s 1. 179.765 ,55 83 ,47% 1.1 62.679,41 78 ,36% 17.086.14 1,47% 5. Ingressos patrimonials 23. 106.28 1,63% 20.055 ,90 1,35% 3.050.38 15 ,21% roTAL INGRESSOS 1..113.317,73 100,00% 1..183.831,15 100,00% -70.513,·t2 -";75% liq 2016LOCALRET-2 doc., 2 Ajuntament ' 1 ' 1 de Barcelona •In tervenció Direcció • Els ingressos del Consorci provenen, basicament, de les transferencies corrents (83,47 %) i de les prestacions de serveis, (14,89 %), el gue suposa més del 98,36% del total d' ingressos del Consorcio 3.2 EST AT DE DESPESES L 'Estat de despeses de la liguidació del pressupost del Consorci a 31 de desembre de 2016, és el següent: o bligacions reconegudes 2016 2015 Import O/o Import % Diferencia % Operacions corrents 1.382.980,42 99 ,19% 1.354.332,31 98,83% 28.648,11 2,12% l . Despeses de personal 1.061 .877 .61 76, 16% 1.057 .680.82 77 , 18% 4 . 196.79 0,40% 2. Despeses béns i serveis 32 1.032 .64 23 ,03% 296 .564.50 2 1,64% 24.468 , 14 8,25% 3. Despeses financeres 70, 17 0,0 1% 86 .99 0,0 1% -16.82 -19 ,34% Operacions de capital 11.262, 13 0,81% 16.0·n,85 1,17% -4 .785,72 -29,82% 6. Inversion s reals 1 1.262. 13 0.81 % 16.047.85 1. 17% -4 .785.72 -29.82% TOTAL DfSPfSfS 1.394.2-42,55 100,00% 1.370.380,16 100,00% 23.862,39 1,74% 4 RESULTAT PRESSUPOSTARI Aguest estat ens informa del superavit o deficit de finanyament, és a dir, la capacitat o necessitat de finanyament de l' ens generada per les operacions pressupostaries de l' exercici . RESULTAT PRFSSUPOSTARI 2016 . 2015 % variació + Drets reconeguts nets 1.413.317,73 1.483.83 1, 15 -4,75% - Obligacions reconegudes netes -1.394.242,55 -1.370.380,16 1,74% Operacions no financeres (cap. 1 al 7) 19.075,18 113.450,99 -83,19% + Drets reconeguts nets 0,00 0,00 - Ob ligacions reconegudes netes 0,00 0,00 Operacions financeres (cap. 8 i 9) 0,00 0,00 Resultat pressupostari de I'exercici 19.075,18 113.450,99 -83,19% + Desp. finan<;ades amb rom. líquid de tresoreria 0,00 0,00 + Des v iacions de finan<;ament negatives de I'exercici - - - Desviac ions de finan<;ament positives de J'exercici - - Total Ajustaments 0,00 0,00 RES UL TAT PRESS UPOSTARI AJUSTAT 19.075,18 113.450,99 -83,19% El resultat pressupostari ajustat és de 19.075 ,18E. llq20 lóLOC ALRET-2 docx 3 Ajuntament de Barcelona Intervenció Direcció 5 AVALUACIÓ DEL COMPLlMENT DE L'OBJECTIU D'ESTABILlTAT PRESSUPOSTARIA L' article 16.2 del RD 1463/2007 de 2 de novembre, pe! qual s' aprova el reglament de desenvolupament de la Llei d'estabilitat pressupostaria, en la seva aplicació a les entitats local s, estableix que: "la Intervención local elevará al Pleno un informe sobre el cumplimiento del objetivo de estabilidad de la propia entidad local y de sus organismos y entidades dependientes. El informe se emitirá con carácter independiente y se incorporará a los previstos en los artículos 168.4, 177.2 Y 191.3 del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales, referidos respectivamente, a la aprobación del presupuesto general , a sus modificaciones y a su liquidación". Objectiu d' estabilitat .p ressupostaria . L'article 3 de la Llei Organica 2/2012, de 27 d'abril, d 'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera, estableix que:" l. La elaboración, aprobación y ejecución de los Presupuestos y demás actuaciones que afecten a los gastos o ingresos de los distintos sujetos comprendidos en el ámbito de aplicación de esta Ley se realizará en un marco de estabilidad presupuestaria, coherente con la normativa europea. 2. Se entenderá por estabilidad presupuestaria de las Administraciones Públicas la situación de equilibrio o de superávit estructural ". La instrumentació del principi d' estabilitat pressupostaria es realitza al ' article 11 de la mateixa norma, en el que es posa de manifest que "para el cálculo del déficit estructural se aplicará la metodologia utilizada por la Comisión Europea en el marco de la normativa de estabilidad presupuestaria ". La capacitat de finanyament en termes de comptabilitat nacional es determina a partir de la diferencia entre els ingressos i les despeses no financeres (capítols 1 a 7 del pressupost deIs consorcis), aplicant posteriorment els ajustaments necessaris per tal de convertir les magnituds pressupostaries als termes previstos en el SEC. L'article 16-2 del "Real Decreto 1463/2007, de 2 de noviembre, por el que se aprueba el reglamento de desarrollo de lá Ley 18/2001, de 12 de diciembre, de Estabilidad Presupuestaria" estableix que: "la Intervención local elevará al Pleno un injorme sobre el cumplimiento del objetivo de estabilidad de la propia entidad local y de sus organismos y entidades dependientes. El informe se emitirá con carácter independiente y se incorporará a los previstos en los artículos 168.4. 177. 2 y I 91. 3 del texto rejúndido de la Ley reguladora de las Haciendas Locales, referidos, respectivamente. a la aprobación del presupuesto general, a sus modificaciones y a su liquidación. El Interventor local detallará en su informe los cálculos efectuados y los ajustes practicados sobre la base de los datos de los capítulos I a 9 de los estados de gastos e ingresos presupuestarios, en términos de Contabilidad Nacional, según el Sistema Europeo de Cuentas Nacionales y Regionales." Per tal de calcular la capacitat o necessitat de finanyament en termes de Comptabilitat Nacional , cal partir del saldo d'operacions no financeres , calculat d'acord a les normes liq20 16LOCALRET-2 docx 4 Ajuntament de Barcelona Intervenció Direcció propies de la comptabilitat pressupostaria (diferencia entre els drets reconeguts nets, capítols 1 a 7 de I'estat d ' ingressos i les obligacions reconegudes deIs mateixos capítols de I'estat de despeses, i posteriorment, efectuar diversos ajustaments en el saldo pressupostari . no financer, per obtenir el saldo en termes de Comptabilitat Nacional. Per determinar els ajustaments a realitzar sobre els imports pressupostaris, s ' ha tingut en compte el "Manual de cálculo del déficit en contabilidad nacional adaptado a las entidades locales", elaborat per la Intervenció General de l' Administració de I' Estat. Determinació de la capacitat de finanyament del Consorci : Drets reconeguts Op eracions corrent s IAI3.317.73 A It res op eracions no financeres - Total drets operacions no financeres 1.413.317,73 Obligacions reconegudes Operacions corrents 1.382.980.42 A ltres operacions no financeres 11.262, 13 Total obligacions operacions no financeres 1.394.242,55 Saldo d'operacions no financeres 19.075,18 Ajustaments S EC-IO - Dret s pendent de cobrar (Cap s. 1 a 1(1) - 114.538.85 + Drets cobrats d'exerc icis tancats (Cap .1 a 1(1) 109.171.22 +/- Consolidació de trans ferencies amb alu'es AAPP - +/- Consolidació de trans ferencies internes grup Ajur - 45.675.17 +/- Ingressos del pressupost de la U. E. - Total Ajustaments SEC-IO - 51.042,80 ¡Capacitat de financ;ament -31.967,621 Pel que fa al resultat pressupostari i al compliment de la regla de despesa i del Iímit de la despesa no financera previstos als articles 12 i 30 de la L1ei Organica 2/2012, d 'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera seran objecte d' analisi a I' informe de la Intervenció General de l'Ajuntament de Barcelona relatiu a I' aprovació de la liquidació del Pressupost general de la corporació, on es presentara en termes consolidats d' acord amb els criteris SECo ti q10 t6LOC ~LRET·1 don 5 Ajuntament • '1 1, de Barcelona Intervenció Direcció 6 ROMANENT DE TRESORERIA El romanent de tresoreria és un estat que informa sobre la liquidesa financera de l'entitat, amb una transcendencia financera ilegal. IMPORTS IMPORTS COMPONENTS ANY ANY ANTERIOR 1. Fons líquids 1.302.013,08 1.373.218,50 2. Drets pendents de cobrament 782.211,64 703.048,94 + del Pressupost corrent 289.503,10 226.612,29 + del Pressupost tancat 398.784,37 367.804,19 + d'Operacions no pressupostaries 93.924,17 108.632,46 3. Obligacions pendents de pagament 123.574,43 134.197,90 + del Pressupost corrent 53.443,62 58.384,17 + del Pressu post tancat 6.312,83 + d'Operacions no pressupostaries 70.130,81 69.500,90 4. Partides pendents d'aplicació -410,00 -410,00 - cobraments rea litzats pendents d'aplicació definitiva 410,00 410,00 + pagaments realitzats pendents d'aplicació definitiva 1. romanents de tresoreria total (1 + 2 - 3) 1.960.240,29 1.941.659,54 11. Sa ldos de dubtós cobrament 198.665,62 157.331,17 111. Excés de finan~ament afectat IV. romanent de tresoreria despeses generals (1 - 11 - 111) 1.761.574,67 1.784.328,37 D' acord amb la Llei orgamca 2/2012 de 27 d'abril , d'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera, el destí del romanent de tresoreria vindra condicionat per 1' import de la capacitat de financrament del conjunt de les entitats que consoliden amb l' Ajuntament de Barcelona a efectes del compliment del principi d' estabilitat pressupostaria, per tant aquesta Intervenció considera que no es pot utilitzar el romanent de tresoreria per a despeses generals sense que previament s'hagi determinat la capacitat financera de tot el grup municipal i l'organ competent de l'Ajuntament de Barcelona autoritzi la seva aplicació. liq20 16LOC ALRET-2 docx 6