Guia metodològica Fotografies Anabel Martínez Chicano Azucena Jiménez Elisabeth Prada R. Erik Huma José Antonio Sánchez José Vilalta Leo Montoya Manel Antolín Galindo Manuel Sánchez Martínez Manuela Escribano Navarro Margarita Añorga Pastorin Taller de fotografia impartit per: Oriana Eliçabe Un projecte de: Ajuntament de Barcelona Amb la col·laboració de: CC_BY_NC_ND_logoC_toexot.ppnegr a54ti4v×a2 0E8t pcíxèetles res 7/6/18 15(55 http://estatic.bcn.cat/BibliotecaGeneral/Continguts/CC_BY_NC_ND_logo_text.png Pàgina 1 de 1 ÍNDEX INTRODUCCIÓ 4 Presentació 4 Objectius 4 A qui es dirigeix 4 MARC 6 L’acció comunitària 6 PLANIFICAR 8 Què hem de tenir en compte abans de començar 8 INTERVENIR 12 Esquema del procés 12 Presentació del projecte als serveis 13 Construcció del relat 14 Taller d’acció fotogràfica 16 Espais de trobada i intercanvi 18 AVALUACIÓ 20 L’EXPOSICIÓ – RESULTAT 22 INTRODUCCIÓ Presentació accions comunitàries s’estan duent a terme en el barri. Aquest projecte respon a una estratègia més àmplia que s’està impulsant des de la Direcció de Serveis d’Acció Comuni- Objectius tària de l’Ajuntament de Barcelona. L’objectiu principal del projecte ha si- Apostem per la construcció d’un Siste- gut utilitzar la fotografia com a llen- ma Comunitari de Polítiques Socials for- guatge per a fer visible el treball que mat per aquells serveis més presents, fan els professionals del barri. més estables i més connectats amb les condi cions de vida de la població. Objectius específics: En la nostra visió, els serveis bàsics de • Conèixer i reconèixer el treball que 4 la política social al territori esdevenen fan els professionals dels serveis promotors directes i interconnectats públics en el territori. Retrats d’accions comunitàries protagonitza- del Besòs des per la ciutadania. Això és possible • Promoure el coneixement per part perquè aquests professionals deixen de tots i totes i enfortir la cohesió de ser militants heroics de l’acció co- entre els professionals que treballen munitària en els seus serveis, i passen en el territori. a formar part d’un ecosistema profes- sional plural, sinèrgic i capacitat tècni- • Donar a conèixer quines accions co- cament, i metodològica. munitàries s’estan duent a terme en el barri. Amb el projecte Retrats del Besòs es pretén conèixer i reconèixer, a través • Formar i capacitar a un grup de ve- de la fotografia, els professionals de ïns per tal que puguin fer el reportat- diferents serveis públics que treballen ge fotogràfic. en el barri. • Utilitzar la fotografia com a llenguat- L’objectiu principal del projecte és uti- ge per donar visibilitat als professio- litzar la fotografia com a llenguatge per nals del barri. fer visibles els professionals del barri, i era important acompanyar les fotogra- fies amb un relat. Aquest relat recull A qui es dirigeix informació descriptiva sobre el servei i sobre la part humana i subjectiva que • Equip de professionals d’un territori aporta l’experiència de ser professio- que vulguin desenvolupar un projec- nal d’un servei de proximitat en el bar- te d’acció comunitària. ri del Besòs. • Empreses i entitats interessades en Amb el projecte també es pretén pro- l’àmbit de l’acció fotogràfica i l’acció moure el coneixement per part de tots comunitària. i totes i enfortir la cohesió entre les professionals que treballen en el terri- • Equipaments i entitats relacionades tori, així com donar a conèixer quines amb la fotografia 5 Retrats del Besòs MARC L’acció comunitària • Mirada transversal entre les dife- rents àrees de l’Ajuntament implica- Per acció comunitària entenem “tre- des en un territori, entre els diferents ballar col·lectivament, per objectius serveis i entitats que hi treballen, col·lec tius”,1 és a dir, crear una estra- etc. tègia en què estiguin implicats des de l’inici aquells agents del territori per a • Espais d’incertesa: el fet de donar la construcció d’un projecte que doni protagonisme als actors implicats, resposta a una necessitat conjunta de deixar obertura a noves propostes, la comunitat. caminar plegats i treballar conjunta- ment implica que es donin moments Aspectes clau que defineixen l’acció d’incertesa, i situacions on no es pot comunitària: controlar tot. Alhora significa que estem deixant espais per compartir i 6 • Millora de les condicions de vida. que el procés s’obre a la possibilitat d’espais de comunicació, de reco- Retrats • Intenció transformadora. neixement i, per tant, facilita el sen- del Besòs timent de pertinença de les perso- • Promoció de la inclusió i la cohesió nes implicades. social. • Les persones com a subjectes ac- • Enfortiment dels membres de la co- tius, és a dir, reconèixer i promoure munitat. la capacitat d’aportar i d’esdevenir protagonista per part de cada per- • Considerem que l’acció comunitària sona participant. ens dona algunes pistes necessàri- es per desenvolupar projectes com • Posar les relacions al centre, per els que us presentem en aquesta tant, caldrà tenir cura d’aquestes, guia: generar confiança entre les perso- nes implicades i atendre els aspec- • Idea de procés: els projectes estan tes més emocionals. en construcció contínua i caldrà te- nir la capacitat d’adaptar-se a les • Promoure lideratges més facilita- necessitats i als imprevistos que dors i democràtics. sorgeixin, per tal de replantejar els aspectes que es considerin conve- El projecte Retrats del Besòs s’em- nients. marca dins de l’acció comunitària pels seus objectius, pels agents implicats, • Planificació conjunta entre els dife- per les maneres de fer i de relacio- rents agents implicats: Ajuntament, nar-se amb el barri. professionals, veïns i veïnes, equip tècnic, etc. Pel que fa als agents implicats, cal remarcar una primera proposta a plantejar-se en el moment de disse- nyar futurs projectes semblants al 1. Cap a una política pública d’acció comunitària. Marc conceptual, estratègic i operatiu. Ajunta- projecte Retrats. A més a més d’in- ment de Barcelona, octubre del 2016. corporar els professionals dels ser- 7 Retrats del Besòs veis públics del barri, també cal valo- per tal de reconèixer també la seva rar la implicació d’entitats i altres tasca comunitària i compromesa col·lectius com agents a fotografiar, amb les necessitats del territori. PLANIFICAR Què hem de tenir en compte Pensa en... abans de començar Ara comptem amb tot el material Aquesta fitxa de treball proporciona del projecte Retrats del Besòs i pautes i aspectes a tenir en compte a aixòcontribueix a explicar el l’hora de planificar el projecte d’inter- projecte i visibilitzar els resultats. venció. Hem de presentar el projecte explicant de forma clara els objectius, el rol dels diferents agents, les implicacions pe Hem de construir aliances amb els als serveis, i els resultats que obtin- tècnics del districte per implementar el drem. projecte, és fonamental comptar amb informació sobre quins són els serveis 8 Abans de fer la presentació hem de públics del barri: dedicar un temps a conèixer les ne- Retrats cessitats del territori i explorar quina • Nombre de serveis que volem implicar. del Besòs n’és la realitat, per tal de poder ajustar els objectius del projecte a aquests as- • Tipologia de serveis. pectes. • Relacions entre els serveis públics. Serà molt diferent intervenir en un bar- ri on hi ha una organització comunità- • Espais de treball conjunt. ria sòlida —en aquest cas ens centra- rem a enfortir la xarxa— o en d’altres Predisposició i motivació dels serveis en què l’organització és més dèbil o per treballar amb altres. inexistent, i el projecte de retrats pot ser una llavor per generar un espai de Hem d’identificar els referents dels treball conjunt. serveis públics, elaborar un llistat amb les seves dades de contacte, relació Per fer el nostre projecte no partim de amb el districte i altres serveis. zero, segur que ja hi ha projectes que s’han realitzat que estan alineats amb els nostres objectius i en funció del barri ens trobarem amb serveis que ja estan treballant conjuntament (plans comunitaris, taules de treball per àre- es, etc.) i que tenen una visió més glo- Pensa en... bal, i ens podran facilitar aquesta in- formació. El tècnic de barri té un paper clau, té gran quantitat d’informació És important identificar projectes que gràcies als seus vincles i al s’estan duent a terme i amb els que coneixement del barri. Els tècnics referents d’educació, salut... ens ens podem vincular, per complemen- poden complementar amb tar-nos i enriquir-nos mútuament i, informació més específica de també, per no sobrecarregar els pro- cada àrea, facilitar contactes, etc. fessionals. Haurem de definir un calendari de tre- Una bona manera de conèixer el barri ball respectant els ritmes i càrregues és fent una ruta de la mà d’algun servei de treball dels diferents serveis amb públic, per exemple, els serveis d’in- els quals volem treballar, el calendari tervenció i convivència en l’espai pú- anual de moments importants, de tro- blic, el pla comunitari... bada del barri. En aquest calendari haurem d’incloure les activitats i la se- va durada, a grans trets hem de plani- ficar: Pensa en... Que els serveis llegeixin la • Tret de sortida, inici del projecte tot participació en el projecte com organitzant una trobada conjunta una oportunitat, pot ser un amb tots els serveis. moment per reforçar el treball en equip i compartir objectius, • Treball i seguiment amb els serveis. projectes i vivències. 9 • Posada en marxa del taller d’acció Retrats del Besòs fotogràfica. Pensa en... • Trobada conjunta de participants del taller i serveis. Definir bé els objectius del taller, és important no confondre els participants, no es tracta d’un • Realització de les fotografies. taller de tècnica fotogràfica sinó de fer un reportatge sobre els • Avaluació. professionals i serveis públic del barri. • Exposició fotogràfica. 10 Retrats del Besòs S’ha d’explicar el rol de l’equip de re- Web del projecte trats, que és impulsar, facilitar i involu- crar els serveis. És un projecte que https://retratsbesosblog.wordpress.com/ portarà a un equip al territori en un pe- ríode limitat de temps. Un altre aspecte a planificar és el for- mat de presentació del resultat de tot Per preparar el taller d’acció fotogràfi- el procés. Aquí et presentem un resul- ca, primer investiga si ja s’imparteix tat concret que es desenvolupa més algun taller de fotografia al centre cívic endavant: audiovisual i exposició amb o casal de barri o si hi ha algun grup de lones al carrer. Aquest resultat, però, fotògrafs, si ja comptem amb aquest pot ser divers (banderoles, lones més recurs, serà important incorporar-los al petites, còpies de les fotografies en nostre projecte. paper) i es poden valorar alguns fac- tors: pressupost, de quina manera arri- Es pot construir una pàgina web senzi- barà a més veïns i veïnes, sentit per als lla on posar una presentació del pro- professionals i per a l’objectiu plante- jecte, informació dels serveis —el relat jat, etc. i la fotografia— i notícies sobre el pro- cés. És important que posem en mar- xa la pàgina des de l’inici del projecte. Aquest és un cronograma orientatiu que inclou les fases de treball i la dura- da d’aquestes: MES MES MES MES MES MES MES MES MES FASES 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Aterratge i definició Presentació conjunta Treball i seguiment amb els serveis Taller d’acció fotogràfica (disseny, 11 difusió, taller) Retrats Espai d’intercanvi del Besòs Realització de les fotografies Avaluació https://retratsbesosblog.wordpress.com/ Exposició fotogràfica (disseny, preparació, inauguració) INTERVENIR Esquema del procés A continuació presentem a grans trets l’esquema general del procés, incor- porant les diferents fases: Planificar Presentació i ajustament del projecte amb els tècnics – referents del districte Conèixer Ruta pel barri el territori Revisió de documentació 12 Presentació del Retrats projecte als Definir el calendari de treball i l’estratègia d’intervenció per a cada del Besòs servei. serveis públics Treball amb els Entrevistes, treball en grup per identificar què volem explicar del Taller d’acció fotogràfica serveis públics nostre servei Planificar espais de treball conjunt i intercanvi entre Espai d’intercanvi serveis i fotògrafs Generarem diversos espais Avaluació d’avaluació, amb els tècnics del serveis, grups de fotògrafs i districte Exposició Presentació del projecte Continguts a tractar en la presentació: als serveis Pensa en... Abans de la presentació, conjunta- ment amb el referent de districte, defi- On ubicarem l’exposició de nirem estratègies que permetin adap- fotografies, ja que està previst que tar la participació dels diferents serveis es faci en l’espai públic, hem de en funció de les seves característi- veure si en el barri hi ha murs, ques, disponibilitats i motivacions. tanques on posar les lones i si ens caldrà demanar permisos. Proposem fer una presentació conjun- ta convocant a tots els serveis del bar- ri que volem implicar en el projecte. La • Els objectius del projecte, conèixer i presentació es pot repetir, en cas que reconèixer els professionals dels el barri compti amb taules de treball on serveis públics que treballen en el 13 participi més d’un servei públic del ter- barri. ritori. Retrats del Besòs • Metodologia, esquema del procés. Si hi ha serveis que no poden assistir a la presentació del projecte, contacta- • Compartir i planificar un calendari rem amb ells i concertarem una entre- de treball i definir moments d’inte- vista per presentar-los el projecte. racció serveis i professionals. • El rol dels professionals dels serveis Pensa en... i el rol del grup de fotògrafs. Torn obert per recollir dubtes i preguntes Durant tota la fase d’intervenció per part dels assistents. establirem un calendari de trobades de l’equip tècnic del Comptem amb el material de suport projecte i referent o referents de del projecte de debats del Besòs, un districte. audiovisual amb les fotografies que es van fer als professionals dels serveis públics en el barri. Hem de plantejar el projecte als ser- veis de forma inclusiva, hem de ser fle- xibles a l’hora d’incorporar les seves demandes i necessitats, hem d’evitar que es llegeixi el projecte com una im- posició. Construcció del relat lupa el servei—, i de l’altra, la informació de caràcter més emocional —de les Amb la finalitat de recollir el relat de persones que hi estan vinculades, ja cada equip de professionals dels ser- siguin professionals com usuàries. veis participants, proposem fer servir diferents eines i donar la possibilitat de Llistat de preguntes que poden ser fer-ho en diversos formats, en funció útils per treballar sobre el relat: de les necessitats de cada equip: en un servei sessions grupals per a la re- • Què explicaries del teu servei de collida d’informació, sessions con- manera breu a una persona que no juntes entre dos o més serveis (i així el coneix de res? promoure la coneixença mútua), entre- vistes (si són menys de 4 professio- • Què diferencia el vostre servei d’al- nals) i, si ho volen fer de manera autò- tres serveis semblants? Què en des- 14 noma, es pot enviar la fitxa de recollida. tacaríeu? Retrats • Que t’aporta treballar en aquest ser- del Besòs Pensa en... vei? Què fa que estiguis avui a l’as- semblea i no a casa mirant la tele? Ser flexible si un servei ens proposa que també participin en • Què aporta el vostre servei al barri i la construcció del relat persones o als veïns i veïnes? grups que tenen vincle amb el servei, buscarem la forma • Explica alguna vivència/anècdota d’incorporar la seva visió, adaptant les eines per treballar representativa de la vostra quotidia- amb un perfil que no és de nitat que t’hagi succeït treballant en professionals. el servei? • Què és el que més t’agrada de tre- ballar en el servei? A continuació presentem l’explicació de com desenvolupar dues dinàmi- • Explica un dels projectes/activitats ques: una pensada per als serveis i que desenvolupeu que consideres l’altra adaptada a les escoles. que sigui representatiu del vostre servei? Per què has seleccionat aquest? Material de suport per al treball amb els serveis públics en la construcció del relat Material de suport per al treball amb les escoles Presentació de la sessió Presentació de la sessió Emmarcar la sessió dins del Projecte retrats. Objectius: recollir la informació El projecte Retrats vol donar visibilitat relacionada amb el servei en dos àm- a la tasca que fan els professionals bits: per una banda, la informació ob- dels diferents serveis del barri del Be- jectiva —descriptiva de què desenvo- sòs a través de la fotografia i els seus relats, uns d’ells les escoles i instituts. representa millor l’institut/escola i hau- L’objectiu del taller és recollir què és ran de treballar aspectes com ara: important mostrar de l’escola i dels seus professionals (professors, con- • On s’hauria de fer la fotografia. serges, equip de neteja, monitors de menjador...) des de la mirada i la vivèn- • Quins elements hauria de tenir la fo- cia de l’alumnat. tografia (decoració, material…). Podem utilitzar eines com ara la foto- • Qui hauria de sortir en aquesta foto. grafia, les arts plàstiques i les arts es- cèniques per treballar amb l’alumnat. • Com haurien de sortir (escena, ac- ció representada...). A partir de l’ús d’aquestes eines (foto- grafia, dibuix, collage, escultura) els alumnes pensaran quin és el retrat que 15 Retrats del Besòs Vols explicar les històries del barri del Besòs i de la seva gent a través de la fotografia? Taller d’acció fotogràfica cionem amb les persones que retrata- El foto-reportatge és una manera d’explicar històries rem, com generem un espai còmode i mitjançant la fotografia. Si vols aprofundir-hi, en Inspirant-se en la metodologia de un clima de confiança, com s’ha d’ob- aquest curs podràs fer-ho des de la teoria i la l’aprenentatge i servei servar l’entorn abans de fotografiar, a pràctica, acompanyant per professionals experts. (www.aprenentatgeservei.org/), el ta- contextualitzar les fotografies, a apren- La part pràctica està vinculada al projecte Retrats, ller d’acció fotogràfica proposa a un dre’n el significat (què volem expli- que vol visibilitzar la tasca dels professionals que hi grup de veïns i veïnes participar en car?), entre altres coses. ha als serveis públics del Besòs. Durant la pràctica una formació pràctica sobre fotore- es tindrà l’oportunitat de ser fotògraf/a del Projecte portatge a l’hora que s’impliquen en Els participants poden tenir diferents i relacionar-se amb els diferents col·lectius i el desenvolupament d’un projecte co- perfils i graus d’experiència, de conei- munitari fan les fotografies. xement del barri, cal potenciar-hi les habilitats i talents. Cal aportar: més Els objectius del taller són: temps, disseny gràfic, audiovisual, etc. Es va conformant el resultat final a me- 16 • Desenvolupar una formació teòrico- sura que es van presentant les foto- pràctica sobre el fotoreportatge. grafies realitzades, es decideix col·lec- Retrats tivament el format, com es vol explicar, del Besòs • Oferir l’oportunitat a un grup de ve- què es vol transmetre... ïns i veïnes de ser els fotògrafs d’un projecte del barri. Pensa en... • Descobrir el barri (els professionals, El taller pretén ser un espai els serveis, els seus carrers, etc.) d’experimentació, reflexió, mitjançant la fotografia intercanvi de coneixement i acció col·lectiva. • Crear conjuntament un projecte col- lectiu i promoure el treball en equip. • Facilitar que veïns i veïnes amb per- Vols explicar les històries del barri del fils diversos pel que fa a edats, Besòs i de la seva gent a través de la nacio nalitats, professions... es co- fotografia? neguin grà cies a l’interès comú per la fotografia i intercanviïn la seva ex- El foto-reportatge és una manera periència. d’explicar històries mitjançant la fo- tografia. Si vols aprofundir-hi, en • Impulsar un grup de fotògrafs en el aquest curs podràs fer-ho des de la barri. teoria i la pràctica, acompanyant per professionals experts. La part pràcti- Caldrà aclarir que no es tracta d’un ta- ca està vinculada al projecte Retrats, ller de tècnica fotogràfica i que no es que vol visibilitzar la tasca dels pro- necessita experiència prèvia. Encara fessionals que hi ha als serveis pú- que hi pot haver alguna sessió sobre blics del Besòs. Durant la pràctica es tècnica específica, no serà la part prin- tindrà l’oportunitat de ser fotògraf/a cipal del taller, sobretot s’anirà introdu- del Projecte i relacionar-se amb els int a mesura que es vagi avançant amb diferents col·lectius i serveis partici- la pràctica. Durant el taller es posarà el pants. Les fotografies que es realitzin pes en la importància de com ens rela- s’exposaran al barri! • 4 sessions durant la pràctica, que es poden estructurar així: • Compartir l’experiència de les ses- sions fotogràfiques de la setmana i les fotografies realitzades. Comen- taris relacionats amb les vivències i les fotografies (tant de la tècnica com d’idees). Conèixer algun/a ar- tista amb projecte fotogràfic inspira- dor. Distribuir les sessions fotogràfi- ques dels serveis públics per a la setmana següent. Durant el taller es planifiquen trobades 17 d’intercanvi entre el grup de fotògrafs i referents dels serveis públics. Retrats del Besòs Aspectes a tenir en compte: • Adaptar materials que s’aporten al Exemple, cartell per fer difusió del curs al barri del Besòs. taller per si ens trobem un grup di- vers en perfil i coneixements sobre fotografia. Els continguts de les sessions del taller • Explicitar al grup que el resultat del procés creatiu serà una exposició A continuació es presenten, de mane- col·lectiva, no individual. ra orientativa, algunes característiques del taller: • Acompanyar els fotògrafs en la seva relació amb els serveis a l’hora • Taller de 8 sessions de 2,5 h/sessió. d’anar a fer les fotografies. El curs pot plantejar-se com una sessió setmanal durant dos mesos, • En la difusió del taller, especificar la aproximadament. Caldrà buscar quantitat d’hores de pràctica que l’equilibri entre el temps i la qualitat comportarà la participació en el taller. necessaris per realitzar el treball proposat i que no s’allargui molt per • Pel que fa als professionals, tenir en no sobrecarregar els participants. compte que són els protagonistes de les fotografies i ens podem trobar • 3 sessions de presentació i intro- que a vegades no ho volen ser. Per ductòries: Presentació del projecte tant, hem de tenir el temps per treba- i dels participants mitjançant dinà- llar aquests aspectes i cercar alterna- miques de coneixença, història, re- tives en cas que no vulguin sortir. A ferents i les seves obres, projectes continuació es presenten alguns fotogràfics i audiov isuals inspira- exemples de com es va soluc ionar dors. en el projecte Retrats del Besòs. 18 Retrats del Besòs En el cas que al final del taller d’acció Espais de trobada i intercanvi fotogràfica sorgeixi un nou grup de fo- tògrafs amb ganes de seguir partici- Generar espais de trobada i d’inter- pant en les activitats del barri o de por- canvi entre els professionals i els fotò- tar a terme algun projecte amb i per al grafs és clau per al projecte per diver- barri, caldrà cuidar-lo. Una possibilitat sos motius: és que des del Districte o d’altres es- pais o projectes comunitaris, es tingui • És un espai de reconeixement per a en compte aquest grup per oportuni- les dues parts. tats que puguin sorgir i també per re- collir-ne les motivacions i possibles • Promou el coneixement mutu abans propostes. de realitzar les fotografies. Això per- met que el dia de la sessió de fotos no sigui tan fred, ja que el primer contacte ja s’ha fet. • Permet que els fotògrafs coneguin Pensa en... de primera mà quins són els serveis En la mesura del possible intentar que participaran i en què consisteix que aquests espais de trobada i la seva tasca. intercanvi es donin més d’un cop durant tot el procés. • Permet que els professionals puguin explicar la seva tasca en primera persona i puguin compartir dubtes i quotidià i què els fa característics motivacions sobre les fotografies. (tant pel que fa al servei com pel que fa als professionals). • Facilita la generació d’idees sobre les fotografies, ja que es procura • Elaborar un calendari per organitzar que sigui un moment més distès, els moments de les fotografies. amb dinàmiques que promoguin la creativitat. En el moment del disseny de la sessió cal tenir en compte que hi hagi un mo- • És un bon moment per buscar for- ment inicial amb alguna dinàmica per mes de vincular la construcció del conèixer-se i trencar el gel i un mo- relat i la fotografia del servei. ment final per acordar un calendari per a les sessions fotogràfiques. • A nivell més logístic, facilita la coor- dinació entre els dos grups pel que Llistat de preguntes que poden ser 19 fa a disponibilitats per acordar les útils per a la presentació entre els pro- sessions. fessionals i els fotògrafs en petits Retrats del Besòs grups: Material de suport per als espais de • Presentació breu i general trobada i intercanvi Com ets? Gustos, característiques, manies... Presentació de la sessió • Rutina del dia a dia (amb qui treba- Emmarcar la sessió dins del projecte lles? equip, veïns i veïnes, enti- Retrats. Objectius: tats... • Posar en relació professionals i fotò- • Què destacaries? Projecte, mo- grafs, generar vincle. ments a través dels quals us voleu visibilitzar... • Fer que els serveis expliquin quina feina fan i que en destaquin el fet Avaluació Entenem l’avaluació com un procés mació, de protocols, d’indicadors, d’aprenentatge i construcció de co- etc. No es tracta de fer de l’avalua- neixement, a partir del qual podem ció un exercici restringit a experts reflexionar i orientar les nostres pràc- altament qualificats. tiques. Es tracta de detectar aquells aspectes que funcionen i cal seguir • Diferents actors poden tenir objec- realitzant i els aspectes que no funcio- tius diversos davant l’avaluació. nen i, per tant, cal canviar i/o modifi- car. • L’avaluació ha de posar de manifest la diversitat i el conflicte. “Una avaluació participada és impor- tant no només perquè incorpora la vi- • L’avaluació del procés és una avalu- sió dels participants, sinó també per- ació de situacions d’interacció: ava- què ho fa amb aquests i, amb això luar relacions, conflictes i canvis en 20 s’obren espais de reflexió, aprenentat- les relacions. ge i apropiació del procés”. Retrats • Cal fer reunions que ens allunyin una del Besòs mica de la rutina, específiques per avaluar i pautades amb regularitat: Pensa en... parlar d’allò important, però no ur- gent. És important generar espais Si volem incorporar el màxim de oberts on les persones puguin ex- veus, hem de facilitar la seva pressar-se lliurament i aportar les assistència, una bona opció és seves reflexions i vivències sobre el preparar el mateix taller projecte. d’avaluació en diferents franges i horaris i preparar un qüestionari perquè avaluïn les persones que • Cal educar la mirada per copsar no poden assistir a les sessions l’imprevist i avaluar-lo: veure les presencials. conseqüències no previstes de l’ac- ció. Plantegem una avaluació que cal fer al llarg de tot el projecte i un moment avaluació final on revisar tota la feina Aspectes rellevants a l’hora feta. En la taula recollim preguntes que d’avaluar ens podem fer per avaluar i diferents eines per recollir la informació. Volem fer èmfasi en alguns aspectes importants a tenir en compte a l’hora d’avaluar. • En l’avaluació cal fer-se tres pregun- tes: Què hem aconseguit? Cap a on anem? Què aprenem? • L’avaluació ha de ser senzilla i moti- vadora. S’ha d’evitar l’excés d’infor- El districte Quina ha estat la implicació del Nombre de reunions entre l’equip districte? tècnic i referents del districte i la S’han desenvolupat accions per direcció d’acció comunitària. obrir portes en els serveis del Nombre d’assistents en relació a barri? persones convocades. S’ha establert un espai de treball estable de coordinació? S’ha traspassat la documentació disponible sobre el barri? S’ha mostrat interès a fer acompa- nyaments? S’ha assumit la responsabilitat de lideratge tècnic en l’acompanya- ment? 21 Els serveis públics Quina ha estat la implicació dels Nombre de serveis que participen Retrats del barri serveis? en relació a serveis convidats. del Besòs El projecte ha estat útil per enfortir Nombre de serveis en què el el vincle entre els equips dels referent implica a l’equip en relació serveis? a serveis participants. El projecte ha estat útil per fer Taller participatiu per recollir xarxa entre els serveis? informació qualitativa (impres- sions, aprenentatges, aspectes a millorar i reforçar). El grup Han estat un moment important Nombre de trobades entre serveis de fotògrafs les trobades entre serveis i i fotògrafs. fotògrafs? Enquesta de valoració dels Han estat útils els continguts del continguts del curs. curs? Taller participatiu per recollir informació qualitativa (impressi- ons, aprenentatges, aspectes a millorar i reforçar). General Ha estat útil per conèixer i reco- Breus enquestes a peu de carrer nèixer el treball dels professionals el dia de la inauguració de l’expo- dels serveis públics? sició i les setmanes següents. El projecte s’adapta a les necessi- Observació del manteniment de tats del territori. l’exposició. Enquesta de satisfacció del resultat final del projecte (relats i fotografies). Enquesta de valoració del projecte i taller participatiu (per valorar com ha estat construït). L’EXPOSICIÓ - EL RESULTAT Els resultats tangibles del projecte són Una exposició al carrer o a una plaça els que anotem a continuació: és una manera de trencar amb un es- pai públic impersonal i fred, on no La web: permet donar visibilitat al pro- acostuma a passar-hi gaire res i on els cés de creació, fer arribar l’experiència veïns i veïnes normalment no hi inter- més enllà del barri, fer-ne el segui- venen. Aquesta és una oportunitat ment... perquè se’l sentin una mica més seu, per omplir-ho de vida mitjançant les L’audiovisual: la creació de l’audiovi- fotografies i les seves històries i per re- sual, amb una selecció de fotografies ivindicar el carrer com espai de tots i del conjunt de les realitzades, permet: de totes. visibilitzar més de les que es podran donar a conèixer mitjançant l’exposi- ció, compartir el resultat de manera 22 més fàcil (xarxes socials, webs, entre els participants…), elaborar un relat Retrats gràcies al moviment i la música… del Besòs L’exposició: serà un canal més gràci- es al qual s’arribarà a veïns i veïnes que d’una altra manera no s’hagués arribat. 23 Retrats del Besòs Web del projecte: Vídeo del projecte: https://retratsbesosblog.wordpress. https://vimeo.com/224630236 com/ 24 Retrats del Besòs 25 Retrats del Besòs