Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ CONSORCI DEL MUSEU DE CIENCIES NATURALS DE BARCELONA Informe de la liquidació del pressupost de I'exercici 2016 1. Normativa d'aplicació 2. Modificacions de Pressupost 3. Estat d'execució del Pressupost 4. Resultat pressupostari 5. Avaluació del compliment de I'objectiu d'estabilitat pressupostaria. 6. Romanent de tresoreria 7. Romanents de credit. 1. NORMATIVA D' APLlCACIÓ Es troba recollida en els següents textos legals i reglamentaris: • Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Regim Local, amb les modificacions introdu'ides per la Llei 27/2013 de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local. • Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Regim Jurídic del Sector públic. • Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de mar9, que aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (article 191). • Reglament Pressupostari, aprovat pel Reial Decret 500/90, de 20 d'abril (articles 89 a 105). • Instrucció del Model Normal de Comptabilitat Local (ICAL-2013), aprovada per Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre. • Llei Organica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera, amb les modificacions introdu'ides per la Llei Organica 9/2013 de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector públic. • Reial Decret 1463/2007 de 2 de novembre, pel qual s'aprova el reglament de desenvolupament de la Llei d'estabilitat pressupostaria, en la- seva aplicació a les entitats locals. liquidació 2016_C MCNB jnfonne intervenció.docx Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ La liquidació del pressupost s'haura d'aprovar per la presidencia del Consorci i donar- ne compte al primer Consell General que es celebri, d'acord amb el que disposa I'article 12.2.c) deis seus estatuts. l'article 191.3 del ROL 2/2004, i I'article 90 del Reial Decret 500/1990, de 20 d'abril, disposen que I'aprovació de la liquidació del pressupost de l'Ajuntament correspon al President, previ informe de I'interventor. Així mateix, I'article 194.4 del ROL 2/2004, preveu que la liquidació de cadascun deis pressupostos que integren el Pressupost General, un cop aprovats, se'n donara compte al Plenari del Consell Municipal en la primera sessió que celebri. De la normativa esmentada, i més concretament deis arts. 191 del TRLRHL i 93.1 R.P., es despren que la li.quidació del pressupost es refereix exclusivament al "Pressupost corrent" i informará Respecte a les despeses i per a cada partida pressupostaria, • els credits inicials • les seves modificacions • els credits definitius • les despeses autoritzades • les despeses i compromeses • les obligacions reconegudes • els pagaments realitzats. Pel que fa als ingressos i per a cada concepte, • les previsions inicials • les seves modificacions • les previsions definitíves • els drets reconeguts • els drets anul'lats • els drets cancel ' lats • els drets nets • la recaptació. Per a la liquidació del Pressupost es determinen: a) Els dret pendents de cobrament i les obligacions pendents de pagament a 31 de desembre. b) El Resultat Pressupostari de I'exercici. e) Els Romanents de Credit. d) El Romanent de Tresoreria e) El Romanent de Tresoreria liquidació 2016_CMCNB_infonne intervenció.docx 2 Ajuntament de Barcelona • INTERVENCIÓ 2. MODIFICACIONS DE PRESSUPOST Durant I'any 2016 el Consorci ha realitzat les següents modificacions del pressupost: 01/01116 Pressupost inicial 8.171.558,00 Incorporació de Romanents 542.132,93 Suplements de crédit 49.630,64 Generacions de crédit 698.324,69 Transferéncies de crédit - baixa -182.127,31 Transferéncies de crédit - alta 182.127,31 31/12/15 Pressupost ftnal 9.461.646,26 Segons estableix I'article 47.3, 43.2 i 40.2 del RD 500/1990, la tramitació deis expedients d'incorporació de romanents, de generacions de crédit i de transferéncies de crédit s'haura de regular en les bases d'execució del pressupost. D'acord amb el que es regula a les bases d'execució 6a. i 7a. del pressupost del Consorci, les incorporacions de romanents, les transferéncies de crédit entre capítols diferents i les generacions de crédit han estat aprovades per la Presidéncia de la Comissió Delegada del Consorci. Les generacions de crédit s'han realitzat a partir deis següents ingressos: i~ Generacions de credit 2016 Origen Descripció Import de I'ICUB Aportació extraordinaria exposició Spinosaurus 80.000,00 Transf. corrent per a despeses de personal (FAS 2016) 727,20 Guia multimedia del Jardí Botanic 93.170,00 Transf. Per aplicació sentencia 1001/2015 TSJC (1 %) 60.000,00 Per a captació de públics 53.240,00 Transf. capital per inversions urgents 2016-2017 350.000,00 TotallCUB 637.1 37,20 de iGuzzini Millores en la instal'lació de I'exposició permanent 40.546,27 de la Generalitat de Subvenció projecte de documentació col·leccions. 12.178,00 Catalunya del Consorci El Far Cost personal subrogat 8.463,22 Total Generacions de credit 698.324,69 liquidació 2016_C MCNB _infonne intervenció.docx 3 Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ 3. ESTAT D'EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST El grau de realització del Pressupost a 31 de desembre ha estat el següent: Previsió Previsló % Drets .% Recaptat % Pendent % Ingressos inicfal (1) defil'!ltlva (2) 2i1 liquidats líquld (4) c'obrament (3) 3/2 4/3 (5) 5/3 Operacions corrents 3. Taxes i allres ingr 265.295,00 314.925,64 84,24 334.822,52 106,32 316.469,02 94,52 18.353,50 5,48 4. Transf. corrents 7.906.260,00 8.254.584,69 95,78 8.214.036,43 99,51 8.157.633,63 99,31 56.402,80 0,69 5. Ingressos palrimonials 2,00 2,00 100 1.430,82 - 1.430,82 100,00 0,00 0.00 Operacions de capital 6. Alienació d'inv. reals 7. Transf. de capital 1,00 350.001,00 - 350.000,00 O 0,00 0,00 350.000,00 100,00 8. Actius financers 542.132,93 0,00 O 0,00 0,00 0,00 0,00 TOTAL INGRESS0S 8.171.558,00 9.461.646,26 115,79 8.~JlO.289,17 94,07 8.475.533,47 95,23 424.756,30 4,77 Crédlts Credlts % Obligaclons % Pagaments % Pendent % Despeses Infcl~ls (1) deflnltlus (2) r~conegudes 2/1 IIquids (4) (3) 312 413 pa.~ament (5) 5/3 Operacions corrents 1. Desp de personal 3.132.231.00 3.099.193.54 98,95 2.987.221.23 96,39 2.987.221,23 100 0,00 O 2. Despeses béns i serveis 5.007.414,00 5.315.341,09 106,15 5.168.743,83 97,24 4.230.376,96 81,85 938.366,88 18,15 3. Despeses financeres 4. Transf. corrents 31.903.00 26.403.00 82.76 21.509,52 81,47 21.509,52 100 0,00 O Operacions de capital 6. Inversions reals 10,00 1.020.708,63 - 308.387,09 30,21 169.961,99 30.21 138.425,10 44,89 7. Transf. de capital TOT AL DESPESES 8.171.558,00 9.461.646,26 115,79 8.485.861,67 89,69 7.409.069,70 87,31 1.076.791,97 12,69 • En relació al pressupost d'ingressos cal destacar que els ingressos per transferencies corrents s'han liquidat en un 99,5 % respecte la previsió definitiva. Aix6 és degut a que les aportacions per compensar el Romanent de Tresoreria negatiu s'han comptabilitzat directament com a drets reconeguts sense modificar la previsió pressupostaria inicial. • El total del pressupost d'ingressos s'ha liquidat en el 94% de les prevIslons definitives, percentatge similar a I'obtingut I'exercici 2015 que va ser del 96%. • El nivell de recaptació s'ha situat en el 95% deis drets reconeguts en I'exercici. liquidació 20 16 _CMCNB_infOlme intervenció.docx 4 Ajuntament de Barcelona INTERVEN CiÓ • Pel que fa al pressupost de des peses s'han reconegut obligacions per un 89,7% deis credits definitius. • El nivell de pagament es situa en el 87,3% de les obligacions reconegudes, i resta pendent de pagament I'import de 1.076.791,97 €. 3.1 ESTAT O'INGRESSOS L'Estat d'ingressos de la liquidació del pressupost del Consorci a 31 de desembre de 2016, és el següent: Drets líquidats 2016 2015 Import % Import % Diferencia % Operacions corrents 8.900.289,77 8.310.026,89 240.262,88 2,89 3. Taxes i altres ingressos 334.822,52 3,76 313.487,72 3,7 21 .334,80 6,81 4. Transf. corrents 8.214.036,43 92,29 7.995.450,40 93,7 218.586,03 2,73 5. Ingressos patrimonials 1.430,82 0,02 1.088,77 ° 342,05 31,42 Operacions de capital 350.000,00 218.457,93 131.542,07 60,21 6. Alienació d'inv. reals O 0,00 ° O 7. Transf. de capital 350.000,00 3,93 218.457,93 2,6 131.542,07 60,21 TOTAL INGRESSOS 8.900.289,77 100,00 8.528.484,82 100 371 .80'4,95 4,36 • Els ingressos del Consorci provenen en la seva major part (92,3%) de les transferencies corrents, sent les que provenen de I'ICUB el 91,9%. D'acord amb I'apartat a) de I'article 22 deis Estatuts del Consorci, I'aportació de l'Administració de la Generalitat i de l'Ajuntament de Barcelona han de ser paritaries. Tanmateix la disposició segona, apartat 2, estableix que "la presidencia per part de l'Ajuntament es mantindra fins que arribi a la paritat económica de les entitats consorciades o fins que el govern de la Generalitat aprovi la despesa pluriennal que prevegi la paritat de les aportacions." Per tant, s'ha de tendir a la paritat de les aportacions, cosa que es no reflecteix en aquesta liquidació de pressupost. • Les transferencies corrents d'altres administracions (33.641 ,22€) són les següents: Del Ministeri d'Economia i competitivitat: 13.000 € De la Generalitat de Catalunya: 12.178 € Del Consorci el Far: 8.463,22 € • El segon apartat d'ingressos del Consorci prové de les taxes i altres ingressos (3,76%), essent les més importants les corresponents a entrades a les exposicions i activitats. liquidació 2016_C MCNB jnfOlme intelvenció.docx 5 Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ 3.2 ESTAT DE DESPESES L'Estat de des peses de la liquidació del pressupost del Consorci a 31 de desembre de 2016 és el següent: Obllgacions reconegudes 2016 2015 . Import % Impart % Diferencia % Operacions corrents 8.177.474,58 7.954.459,47 1. Despeses de personal 2.987.221,23 35,2 2.867.104,85 36 120.116,38 4,18 2. Despeses béns i serveis 5.168.743,83 60,9 5.081 .952,06 64 86.791,77 1,7 4. Transf. corrents 21.509,52 0,25 5.402,52 0,1 16.107,00 298,1 Operacions de capital 308.387,09 30.991,91 6. Inversions reals 308.387,09 3,64 30.991,91 0,4 277.395,18 895,1 TOTAL DESPESES 8.4{J5.861 ,67 100 7.985.451,,38 100 1500.410,29 6,27 1 • El Consorci no ha tingut financeres (capítol 3) ni transferencies de capital (capítol 7). • Les des peses de personal representen un 35,2% del total de les des peses de I'entitat. • El capítol 2 (compra de béns i serveis) és el capítol amb més pes dins del pressupost del Consorci, representant el 60,9% de la despesa. El detall de les partides del capítol 2 són les següents: Concepte Import€ % Reparacions i conservació 631.304,12 12,21% Subministraments 249.694,79 4,83% Neteja 234.712,42 4,54% Publicitat i anuncis oficials 247.168,77 4,78% Seguretat 765.187,90 14,80% Treballs tecnics 616.619,34 11,93% Consergeria 191.457,14 3,70% Serveis al públic 762.096,49 14,74% Serveis sobre col'leccions 871.739,33 16,87% Altres 598.763,53 11,58% Total 5.168.743,83 100,00% liquidació 20 16 _CMCNB_infonne intervenció.docx 6 Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ 3 RESULTAT PRESSUPOSTARI Aquest estat ens informa del superavit o déficit de finan<;:ament, és a dir, la capacitat o necessitat de finan<;:ament de I'ens generada per les operacions pressupostaries de I'exercici. Descripció Drets Obligacions Resultat RP Diferencia reconeguts reconegudes pressupostari 2015 % Operacions corrents 8.900.289,77 8.177.474,58 722.815,19 355.567,42 -103,28% Operacions de capital 0,00 308.387,09 -308.387,09 187.466,02 -264,50% Total operacions no financeres 8900.289,77 8.485.861,67 414.428,10 543.033,44 -23,68% Acitus financers - - - - Passius financers - - - - Total operacions financeres - - - - Resultat pressupostari 8.900.289,77 8.485.861,67 414.428.10 543.033,44 -23,68% Ajustaments Crédits finanr;:ats amb romanent de tresoreria per a despeses generals Desviacions de finanr;:ament negatives 238.669,36 73.531,45 224,58% Desviacions de finanr;:ament positives 433.242,62 218.800,93 98,01% Total ajustaments - 194.573,26 - 145.269,480 -33,94% Resultat pressupostari ajustat 219.854,84 397.763,96 -44,73% • El resultat pressupostari abans d'ajustos del 2016 és positiu en 414.428,10 €. La suma deis ajustos per desviacions de finan<;:ament de I'exercici positives i negatives redueix el resultat en 194.573,26 € quedant un resultat pressupostari ajustat de 219.854,84 €. 4 AVALUACIÓ DEL COMPLlMENT DE L'OBJECTIU D'ESTABILlTAT PRESSUPOSTÁRIA L'article 16.2 del RO 1463/2007 de 2 de novembre, pel qual s'aprova el reglament de desenvolupament de la Llei d'estabilitat pressupostaria, en la seva aplicació a les entitats locals, estableix que: "la Intervención local elevará al Pleno un informe sobre el cumplimiento del objetivo de estabílídad de la propia entidad local y de sus organismos y entidades dependientes. El informe se emitirá con carácter independiente y se incorporará a los previstos en los artículos 168.4, 177.2 Y 19 1. 3 del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Loca/es, referidos respectivamente, a /a aprobación del presupuesto general, a sus modificaciones y a su liquidación" . liquidació 2016_CMCNB_infonne intervenció.docx 7 Ajuntarnent de Barcelona • INTERVENCIÓ Objectiu d'estabilitat pressupostaria L'article 3 de la Llei Organica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera, estableix que: "1. La elaboración, aprobación y ejecución de los Presupuestos y demás actuaciones que afecten a los gastos o ingresos de los distintos sujetos comprendidos en el ámbito de aplicación de esta Ley se realizará en un marco de estabilidad presupuestaria, coherente con la normativa europea. 2. Se entenderá por estabílídad presupuestaria de las Administraciones Públicas la situación de equilibrio o de superávit estructura/". La instrumentació del principi d'estabilitat pressupostaria es realitza a I'article 11 de la mateixa norma, en el que es posa de manifest que "para el cálculo del déficit estructural se aplicará la metodología utilizada por la Comisión Europea en el marco de la normativa de estabilidad presupuestaria". La capacitat de finanreria afe ctat per un import total de 736.701,06 €, que coincideix amb I'excés de finan<;ament afectat del romanent de tresoreria. Barcelona, 28 de f~ 2017(Y ~ Miq líquidació 20 16_CMCNB ' nfOITIIC inteIvenció.docx 11