• Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ CONSORCI EL FAR CENTRE DE TREBALLS DEL MAR Informe de la Iiquidació del pressupost de I'exercici 2013 1. NOImativa d'aplicació 2. Modificacions de pressupost 3. Estat d'execució del Pressupost 4. Resultat pressupostari 5. Avaluació del compliment de I'objectiu d'estabilitat pressuposh\ria. 6. Romanent de tresoreria 7. Romanents de credit 1. NORMATIVA n' APLICAcró Es troba recollida en els següents textos legals i reglamentaris: Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de mar, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (atiicles 191 a 193). Reglament Pressupostari (RP), aprovat pel Reial Decret 500/90 de. 20 d'abril (atiicles 89 a 105). Instrucció del Model Normal de Comptabilitat Local, aprovada per Ordre EHA/4041/2004 de 23 de novembre (Regles 78 a 86). Llei orgfmica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera, amb les modificacions introduldes per la Llei Organica 9/2013 de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector público Reial Decret 1463/2007 de 2 de novembre, pel qual s' aprova el reglament de desenvolupament de la Llei d'estabilitat pressupostaria, en la seva aplicació a les entitats locals. D'acord amb el que es disposa enl'article 13.2.7 deIs Estatuts vigents del Consorci i en la Base 57 d'execució del Pressupost del Consorci per a I'exercici 2012, I'aprovació de la liquidació correspon al President del Consorci. La liquidació haura de formar pati integrant del Compte General que, d'acord amb I'atiicle 10.1.4 deIs estatuts, llaura de ser aprovat pel Consell General del Consorci. lnformeliquidadó ELFAR 2013 .docx 1 Ajuntament de Barcelona INTERVE 2. MODIFICACIONS DE PRESSUPOST Durant I'any 2013 el Consorei ha realitzat les següents modificacions del pressupost: 01/01113 Pressupost inicial ..... . 1.110.000,00 Baixa per anul'lació de eredit -21.239,85 Generació de eredit 24.000,00 Transferlmeies de eredit (baixa) -3.940,00 Transferencies de credit (altes) 3.940,00 31/12/13 Pressupost final . . .... . .' 1.112.760,15 Es comprova que la baixa per anul'lació de eredit va ser aprovada pel Consell General del Consorci en data 4 d'abril de 2013, tal i com es determina en I'mticle 49 del RD 500/1990. Segons estableixen els articles 40.2 i 43. . 2 del RD 500/1990, la tramitació deis expedients de transferencies i generacions de credit, s'hauran de regular en les ba~es d'execució del pressupost. D'acord amb el que es regula en les bases d'execució 9.2 i 10.2 del pressupost del Consorci, tant les transfereneies de credit com les generaeions de credit han estat aprovats pel Director General del Consorei. . 3. ESTAT D'EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST El grau de realització del Pressupost a 31 de desembre ha estat el següent: Previs'¡Ó ".,-'-~,-,,-;.,_:"',,--:";;_.;,-~, ; INGRESSOS Pn;~lisi6 % Drets % Recaptat % - 0'-; ;--P~íidelit % inicial (1) definítiva.(2) 2/1 liquipats (3) 3/2 .. lfquid (4) 4/3 cúbramcnt 5/3 (5) Operaciol1s corrents 3. Taxes i altres ingressos 287.046.07 287.046.07 100,0 143.266,00 49,9 110.419,60 77,1 32.846,40 22,9 . 4. Transf Corrcnts 717.943,93 741.943,93 103,3 945.397,23 127,4 862.477,73 91,2 82.919,50 8,8 5.1ngrcssos patrimonials 105.010,00 105.010,00 100,0 88.957,13 84,7 85.638,13 96,3 3.319,00 3,7 Operacions de capital 7. Transf. de capital 8. Actius financers TOTALINGRESSOS 1,110.000,00 1.134.000,00 102,2 1,177.620,36 103,8 1.058,535,46 89,9 119.084,90 .10,1 DESPESES Crcdits CrCdits % Obligacions % Pagament-s % Pendent % inicials (1) definitius (2) 2/1 reconegudes (3} 3/2 Ilquids(4) 4/3 pa~ament (5) 5/3 Operacions corrCllts 1. Despescs de personal 721.082,80 . 705.942,95 97,9 705.886,49 100,0 693.093,09 98,2 12.793,40 1,8 2. Despeses béns i serveis 375.917,20 397.757,20 105,8 396.589,79 99,7 326.919,46 82,4 69.670,33 17,6 3. Despeses financeres 13.000,00 9.060,00 69,7 8.399,70 92,7 8.241,72 98,1 157,98 1,9 4. Transf. Corrents Operaciolls de capital 6. Inversions reals 1.'_ '[ransX, de capital TOTAL DESPESES 1.100,000,00 1.112.760,15 ÚJO,2 1.110,875,98 '99,8 ),028,254,27 92,6 82.621,71 7,4 • fnforme liquidació EL FAR 2013 .docx 2 Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ • En relació al pressupost d'ingressos s'han liquidat drets per més del 100% de la previsió definitiva. Aquest percentatge és superior al de l'any 2012, en el qual es van reconeixer drets pel 78,7% de les previsions inicials. • El nivell de recaptació s'ha situat en el 89,9% deis drets reconeguts enl'exercici, el que representa un 9,7 % més que en I 'exercici anterior. Resten pendent de cobrament 119.084,90 €, segons el detall segUent: .. . Import Generalitat de Catalunya 12.919,50 Autoritat Portuaria de Barcelona 30.000,00 Fundació Navegació Oceanica de BCN 70.000,00 Lloguer i cessió d'espais 3.244,00 Serveis prestats pel Consorci 487,76 Cursos i activitats educatives 2.433,64 .... . .... TOTAL . . '. .. '119.084,90 • Pel que fa al pressupost de despeses s'han reconegut obligacions per un 99,8% del credits defmitius. Aquest percentatge és superior al de l'exercici 2012, que va ser de 90,3%. • El nivell de pagament es situa en el 92,6% de les obligacions reconegudes, i resta pendent de pagament l'impOlt de 82.621,71 €. 3.1 ESTAT D'INGRESSOS L'Estat d'ingressos de la liquidació del pressupost del Consorci a 31 de desembre de 2012, és el següent: '\ DRETS LIQUIDATS 2013 %· 2012 % Diferimcia % 3. Taxes i altres ingressos 143.266,00 12,2 87.548,47 10,0 55.717,53 63,6 4. Trans( Corrents 945.397,23 80,3 698.216,83 79,9 247.180,40 35,4 / 5. Ingressos patrimonials 88.957,13 7,6 88.036,70 10,1 920,43 1,0 TOTAL INGRESSOS .. ú7i:6ió;3(¡ . 106,0 873.802,00 100,0 .. 303,sl8;36 34,8 • Respecte l'any anterior, els ingressos han augmentat en prop del 35%. degut principalment a l' increment de les transferencies corrents, especialment les apOltacions de la Fundació Navegació Oceanica de BCN que ha incrementat la seva apOltació en 220.000,00 euros. • Més del 80% deIs ingressos del Consorci provellell de les transferencies corrents, apOltades per les entitats segiients: Ajuntament de Barcelona 278.748,93 29,48% Autoritat Portuaria 91.000,00 9,63% . Diputació de B'arcelona 36.100,00 3,82% Total ens consorciats 405.849,43 42,93% Generalitat (Formació reglada) 12.919,50 1,37% Consorci Educació 4.000,00 0,42% Fundació Navegació Oceanica 520.000,00 55,00% Tresoreria Segureta! Social 2.628,80 0,28% TOTALS 945,528,23 100,0% Informe !iquidad6 EL FAR 2013 .docx 3 Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ 3.2 ESTAT DE DESPESES ." "~'-.-"---~~~;~'::~'- OBLIGACIONS RECON.EGUDE..S .. .. 2012 % 2012 Diferencia --.. % - ',- --- -- Opel'8cions correllts 1. Despeses de personal 705.886,49 63,5 660.128,07 64,5 45.758,42 6,9 2. Despeses béns i serveis 396.589,79 35,7 334.554,66 32,7 62.035,13 18,5 4. Despeses financeres 8.399,70 0,8 12.274,04 1,2 -3.874,34 -31,6 4. Transferencies corrents 0,00 0,0 0,00 0,0 Operacions de capital 6. Inversions reaIs 0,00 0,0 16.855,53 1,6 -16.855,53 -100,0 - ----- ._------ - -- --_.- --------------- - - -------------- --------- TOTALDESPESES . 1.110.875,98 100,0 -¡.023j¡i2,30 100,0 87.063,68 8,5 • En relació a I'any anterior, les despeses augmenten en un 8,5%, degut princ, ipal a I'increment de la despesa de compra de bens i serveis i la de personal. • Les despeses de personal del Consorci representen el 63,5% del total de despeses i s'han vist incrementades prop del 7%, respecte a I'exercici 2012. Es recorda que d'acord amb al!o que es disposa al article 22.Dos de la Llei 17/2012 de 27 de desembre,de pressupostos generals de l'Esta!. "En el año 2013, las retribuciones del personal al sen,icio del sector público no podrán experimentar ningún incremento respecto a las vigentes a 31 de diciembre de 2012, en términos de homogeneidad para los dos períodos de la comparación, tanto por lo que respecta a efectivos de personal como a la antigüedad del mismo, y sin tenerse en cuenta la reducción aprobada por el Real Decreto-Ley 20/2012, de 13 de julio". La cap de recursos i serveis generals del Consorci en informe de data 28 de gener de 2014 manifesta que l'augment de la despesa de personal es deu a la recuperació de la paga extra dy desembre suprimida per l'esmentat RD-Llei 20/2012 i a la contractació de personal temporal per a la sOltida de navegació del Far Barcelona· per participar en la regata Mediternlnia Tal! Ships 2013. Segons aquest informe el cost del personal temporal va ser subvencionat per la Fundació de Navegació Oceimica de Barcelona. 4. RESULTATPRESSUPOSTARI Aquest estat ens informa del teoric estalvi (resultat positiu) o desestalvi (resultatnegatiu) del Consorci generada per les operacions pressupostaries de l'exercici. . Descripci~ Dre!s Oblig~cións RP . RP Diferencia . liquida!, reconegudes 2012 2011 % Operacions corrents 1.177.620,36 1.110.875,98 66.744,38 -133.154,77 150,13% Altres operacions no financeres 0,00 0,00 0,00 -16.855,53 Total operacions no financeres 1.177.620,36 1.110.875,98 66.744,38 -150.010,30 144,49% Actius financers Passius financers RESULTAT PRESSUPOSTARI 1.177.620,36 1.110.875,98 66.744,38 -150.010,30 144,49% Ajústos . . .. Credits finan,ats amb RLT 23.290,53 Desviacions de finanr;amerit negatives Desviacions de finanr;ament positives RESUl.TAT PRE;SSUPOSTARI AJUSTAT . . 66.744,38 -126.719,77 152,73% lnform~ liquidad6 EL FAR 2013 .docx 4 Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ L'augment deis drets reconeguts ha estat superior a les obligacions, el que ha suposat un fort increment del resultat pressupostari de més del 140 %. En no haver ajustos, el resultat pressupostari coincideix amb I'ajilstat i és d'un impOlt de 66.744,38 €. Cal informar que, pel que fa a les transferencies corrents, s'ha mantingut per patt del Consorci el criteri de comptabilització fixat des de I'exercici 2007 con-esponent a les subvencions rebudes pendents de justificar a 31 de desembre. Concretatnent, s'han comptabilitzat com a drets reconeguts els imports corresponents a les despeses realment efectuades pero que es celtifiquen i acrediten en el 2014. El Consorci no ha realitzat cam ajust en el resultat pressupostari per desviacions de finan,ament afectat. Cal tenir en compte que els projectes no s'han identificat amb un codi únic i invariable, tal i com preveu la regla 43.1 de la ICAL, i per tant les possibles desviacions s'han calculat realitzant actuacions complementitries de forma manual. Si bé aixo no hauria de suposar grans diferencies, no és menys cert que la necessitat d'ajustos no es poden precisar exactament amb les dades de que disposem a la data d'emissió d'aquest informe. 5. AVALUACIÓ DEL COIl1PLlMENT DE L'OBJECTIU D'ESTABILITAT PRESSUPOSTÁRIA L'article 16.2 del RD 1463/2007 de 2 de novembre, pel qual s'aprova el reglament de desenvolupament de la L1ei d' estabilitat pressupostaria, en la seva aplicació a les entitats locals, estableix que: "la Intervención local elevará al Pleno un infonue sobl'e el cumplimiento del objetivo de estabilidad de la propia entidad local y de sus organismos y entidades dependientes. El informe se emitirá con carácter independiente y se incorporará a los previstos en los attículos 168.4, 177.2 Y 191.3 del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales, referidos respectivamente, a la aprobación del presupuesto general, a sus modificaciones y a su liquidación". Pel que fa al compliment del objectiu d'estabilitat, de la regla de despesa i del Iímit de la despesano financera previstos als at·ticles 11, 12 i 30 de la L1ei Organica 2/2012, d'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera, si bé seran objecte d'anaIisi a I'infornie de la Intervenció General de l' Ajuntament de Barcelona relatiu a l' aprovació de la liquidació del Pressupost general de la corporació, on es presentara en termes consolidats d'acord amb els criteris SEC, es realitza una aproximació individual a títol merament orientatiu. Objectiu d'estabilitat pressupostaria L'atticIé 3 de la L1ei Organica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostitria i sostenibilitat financera, estableix que: "1. La elaboración, aprobación y ejecución de los Presupuestos y demás actuaciones que afecten a los gastos o ingresos de los distintos slgetos comprendidos en el ámbito de aplicación de esta Ley se realizará en un marco de estabilidad presupuestaria, coherente con la normativa europea. 2. Se entenderá por estabilidad presupuestaria de las Administraciones Públicas la situación de equilibrio o de superávit estructural ". La instrumentació del principi d'estabilitat pressupostaria es realitza a I'atticle Il de la mateixa norma, en el que es posa de manifest que "para el cálculo del déficit estructural se aplicará la metodología utilizada por la Comisión Europea en el marco de la normativa de estabilidad presupuestaria". Informe liquidadó ELFAR 20 13.docx 5 • Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ La capacitat de finan,ament en termes de comptabilitat nacional es determina a paltir de la diferencia entre els ingressos i les despeses no financeres (capítols 1 a 7 del pressupost deis consorcis), aplicant posterionnent els ajustaments necessaris per tal de convertir les magnituds pressupostl\ries als termes previstos en el SEC 95. Saldo de les operacions no financeres: Drets reconeguts (Caps. I a 7) 1.177.620,36 Obligacions reconegudes (Caps. 1 a 7) 1.110.875,98 Saldo d'operacions no financeres 66.744,38 Ajustaments: Per determinar els ajustaments a realitzar sobre els impOlts pressupostaris, s'ha tingut en compte el "Manual de cálculo del déficit en contabilidad nacional adaptado a las entidades locales", elaborat per la Intervenció General de l' Administració de l'Estat. En el cas del Consorei, I'únie ajustament a realitzar és el corresponent a I'aplicació del criteri de caixa en els ingressos del capitol 3 de I'estat d'ingressos del pressupost del Consorcio D'acord amb aquest criteri s'ha de fer l'ajustament segiient: . Drets pendent de cobrament, capitol3, pressupost corrent . -32.846,40 Cobraments del capitol 3 de pressupostos tancats 1.264,00 Ajust a realitzar -31.582,40 Determinació de la capacitat o necessitat de finan,ament del Consorci: S'obté aplicant al saldo de les operacions no financeres els ajustaments obtinguts d'acord amb el manual de la IGAE. En el present cas és el segiient: Saldo de les operacions no financeres 66.744,38 Total ajustaments d'acord manual IGAE -31.582,40 Capacitat de fiuan~ament 35.161,98 Regla de des pesa Respecte al calcul del Hmit de la despesa, I'article 12 de la Llei Organica d'Estabilitat Pressupostaria exigeix que la variació de despesa no superi la taxa de referencia de creixement del PIE determinada pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, aixo suposa que la . variació, en termes SEC, de la despesa computable del Consorci, entre la liquidació del pressupost 2012 i la liquidació del pressupost 2013, no pot superar la taxa de referencia de creixement del producte interior brut (PIE) a mig termini de l'economia espanyola. El 20 de juliol de 2011, el Consell de Ministres va aprovar els acords de Govern, en els que s'estimava una taxa de referencia de creixement del PIE per a I'any 2013 d'un 1,7%. . La variació de despesa en termes SEC entre les liquidacions del pressllpost de I'any 2012 i la del 2013 del Consorei ha estat la segiient: Informe liquidació EL FAR 2013 .docx 6 Ajuntament de Barcelona • INTERVENCIÓ , ,'. .. " .. ' Umit deta Regla de Despesa ..•......•.... ' , .... .IMPORTS···· Despesa no financera (Cap. 1 a 7 Iiquidació 2013) 1.110.875,98 Despesa no financera finanyament afectat 2013 -425.397,23 Total despesa computable any 2013 685.478,75 . Despesa no financera (Cap. I a 7 liquidació 2012) 1.023.812,30 Despesa no financera finaIlI'ament afectat 2012 -398.216,83 Total despesa computable any 2012 625.595,47 1V ariaCiódespesaentre any 20 12i 2013 . 59.883,281 Aquesta variació suposa un increment percentual del 9,5 % i per tant supera la taxa de referencia de creixement del PIB per a I'any 2013 aprovada pel Consell de Ministres en sessió de 20 de juliol de 2011. Si be aquesta variació suposa un increment percentual superior a la taxa de referencia de creixement del PIB per a I'any 2013, cal tenir en compte que el Consorci consolida amb l' Ajuntament de Barcelona i el compliment de la regla de despesa s'ha de comprovar a nivell consolida!. Període mig de pagament La Llei Orglmica 9/2013, de 20 de desembre, de control del deute comercial en el 'sector públic, modifica la Llei Organica 2/2012, de 27 d'abril, per ampliar el concepte del principi de sostenibilitat finan cera que ara també inclou el control del deute comercial, el que evita posar en risG I'estabilitat pressupostaria i la sostenibilitat de les finances públiques. Fruit d'aquesta modificació, I'atticle 4 de la Llei Organica 212012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera, estableix que: "se entenderá por sostenibilidad jinanciera la capacidad para jiltanciar compromisos de gasto presentes y ji/furo dentro de los límites de déjicit, deuda pública y morosidad de deuda comercial conforme a lo establecido en esta Ley, la normativa sobre morosidad y en la normativa europea. Se entiende que existe sostenibilidad de la deuda comercial, cuando el periodo medio de pago a los proveedores 110 supere el plazo máximo previsto sobre morosidad". D'acord amb la informació facilitada pel Consorci, aquesta Intervenció ha calculat el període mig de pagament de I'any 2013, amb el resultat de 9,8 dies, que és clarament inferior al tennini maxim de pagameni previst a la llei de morosita!. L'avaluació del compliment de la Llei Organica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostaria i sostenibilitat financera, es realitza de forma conjunta per tots els ens que consoliden amb l' Ajuntament de Barcelona en I'informe de l'Interventor General de la liquidació del pressupost de l'Ajuntament de Barcelona. 6. ROMANENT DE TRESORERIA El romanent de tresoreria és un estat que infOlma sobre la liquidesa financera de I'entitat, amb una transcendencia financera ilegal. Inrormeliquidad6EL FAR 2013.docx 7 Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ _~';; ____ ' -:C'~_-.~ ;t-_;~- -'_0- __ ROMANENT DE TRESO:R.EruA 2.013 2012 Diferencia, (+) Foos lfquids 35.405,74 ' 44.267,02 -8,861,28 (+) Dl'ets pendcnts de cobramcnt 197.566,32 40.708,85 156.857,47 (+) del Pressupost eCITcnt 119,084,90 172,903,55 -53.818,65 (+) deIs Pressupostos tancats 38,643,41 180,197,61 -141.554,20 (+) dtoperacions no pressupostarics 47,976,16 31.745,65 16.230,51 (-) ¡ng. realitzats pendents d1aplicaci6 definitiva -8.138,15 -344.137,96 335,999,81 (-) Creditors pendents de pagament 155.282,97 69,849,19 85.433,77 (+) del Pressupost corrent 82,621,71 35,508,41 47,113,30 (+) deIs Pressupostos tancats 1.953,29 1.953,29 0,00 (+) dtoperacions no pressupostaríes 70,707,97 34.887,49 35,820,48 (-) pago realitzats pendents drap~icaci6 definitiva 0,00 -2.500,00 2,500,00 (=,) Romanentde Tresoreria . 77,689,09 15,126,68 62.562,41 (-) Saldos de dublós cobrameol 39,886,29 36,366,53 3.519,76 (-) Rom. de Tresoreria afectat despeses finan~ament afectat (=) Romanent de Tresorel'i-a- p--_e r a despeses g .• _". -e- n,- era-l_s ;37.802,80 -21.239,85 59.042,66 . - .. - Respecte al destí del superavit de la liquidació, ens remetem a l'informe de l'lnterventor General de la liquidació del pressupost de l' Ajuntament de Barcelona, 6.1. Deuto!'s pendents de cobrament Els impOlis pendents de cobrament a final de !'exercici són els següents: Aquest import no coincideix amb el total pendent segons la relació de deutors facilitada pel Consorci. Segons aquesta relació, !'import del pendent de cobrament a data 31 de desembre de 2013 és de 169.697,20, existint unadifen\ncia de 526,85 euros entre l'import de l'IVA pendent de cobrament i el saldo del compte 440 (deutor per IV A repercutit), 6.2. Cl'editol's pendents de pagament EIs imports pendents de pagament a final d'exercici són els següents: Informe !iquidació EL FAR 20 13.docx 8 • Ajuntament de Barcelona INTERVENCIÓ La relació de creditors pressupostaris apoltada pel Consorci coincideix amb la suma deis saldos deis comptes 400 (creditors per obligacions reconegudes exercici corrent) més 401 (creditors per obligacions reconegudes exercicis tancats), pero manca la relació deIs creditors per IV A supOltat. Respecte al pendent de pagament d'exercicis tancats s'hauria de comprovar si han prescrit, i si és el cas, procedir a la seva anul·lació. 7. ROMANENTS DE cRimIT EIs romanents de credit de I'exercici que es liquida són els saldos deis credits definitius no afectats al compliment d'obligacions.reconegudes. Els composen: Els saldos de disposicions 0,00 euros Els saldos d'autoritzacions 0,00 euros EIs saldos de credit 1.884.17 euros Total 1.884,17 euros Susana Navarro i Flores Interventora delegada Informe liquidació EL FAR 20 13.docx 9