Ref.: CP 13 bis/18 V: 21/9/2018 A la Sala del Plenari Carles Pi i Sunyer de la Casa de la Ciutat de Barcelona, el dia VINT de JULIOL de DOS MIL DIVUIT, s'hi reuneix el Plenari del Consell Municipal, en sessió extraordinària, sota la presidència de l’Excma. Sra. Alcaldessa Ada Colau Ballano. Hi concorren els Ims. Srs. i les Imes. Sres. Tinents d’Alcaldia, Gerardo Pisarello Prados, Laia Ortiz Castellví, Jaume Asens Llodrà i Janet Sanz Cid, i els Ims. Srs. Regidors i les Imes. Sres. Regidores, Agustí Colom Cabau, Gala Pin Ferrando, Laura Pérez Castaño, Josep M. Montaner Martorell, Eloi Badia Casas, Xavier Trias i Vidal de Llobatera, Jaume Ciurana i Llevadot, Sònia Recasens i Alsina, Teresa M. Fandos i Payà, Jordi Martí i Galbis, Mercè Homs i Molist, Francina Vila i Valls, Raimond Blasi i Navarro, Irma Rognoni i Viader, Carina Mejías Sánchez, Francisco Sierra López, Maria Magdalena Barceló Verea, Santiago Alonso Beltran, Koldo Blanco Uzquiano, Alfred Bosch i Pascual, Jordi Coronas i Martorell, Montserrat Benedí i Altés, Trini Capdevila i Burniol, Jaume Collboni Cuadrado, Carmen Andrés Añón, Daniel Mòdol Deltell, Montserrat Ballarín Espuña, Xavier Mulleras Vinzia, Alberto Villagrasa Gil, Maria Rovira i Torrens, Eulàlia Reguant i Cura, Pere Casas Zarzuela, i els Srs. Gerard Ardanuy i Mata i Juan José Puigcorbé i Benaiges, assistits pel secretari general, el Sr. Jordi Cases i Pallarès, que certifica. La Ima. Sra. Mercedes Vidal Lago assisteix de forma telemàtica a la sessió, i expressarà el seu vot remotament per mitjans electrònics en virtut del que disposen els articles 10.3, 84.2 i la disposició addicional tercera del Reglament orgànic municipal, segons redacció donada en la modificació del reglament esmentat, aprovada definitivament per acord del Plenari del Consell Municipal de 23 de febrer d’enguany. Hi és present l'interventor municipal, el Sr. Antonio Muñoz i Juncosa. Excusa la seva absència l’Im. Sr. Alberto Fernández Díaz. Constatada l'existència de quòrum legal, la Presidència obre la sessió a les nou hores i sis minuts. PART D’IMPULS I CONTROL Proposicions / declaracions de grup Dels grups municipals Demòcrata, ERC i PSC: 1. (M1519/9502) El Plenari del Consell Municipal acorda el següent: 1. Lamentar la manca de previsió i transparència del Govern municipal, així com la mala gestió dels recursos de l’Ajuntament, fet que pot comportar la retallada d’inversions en equipaments, serveis i projectes municipals. 2. Instar el Govern municipal a informar sobre el detall de les partides d’inversió i de despesa corrent que s’hauran de retallar a causa del menor volum d’ingressos que està liquidant l’Ajuntament de Barcelona en relació amb els pressupostats. A aquest efecte, es crearà una comissió no Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 1 21/9/2018 permanent d’estudi per al seguiment de les inversions previstes en el mandat, així com les de l’any en curs, i de l’execució del pressupost de l’any en curs, d’acord amb els paràmetres següents: 2.1. Objecte de la comissió: La creació d’una comissió no permanent d’estudi per al seguiment de les inversions previstes en el mandat, així com les de l’any en curs, i de l’execució del pressupost de l’any en curs. Més específicament, la comissió haurà de: a) Monitorar i avaluar la situació de l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’anàlisi actualitzat de l’execució pressupostària per ingressos, segons classificació econòmica, classificació per programes i per unitats orgàniques. b) Monitorar i avaluar la situació de l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’anàlisi actualitzat de l’execució pressupostària per despeses, segons classificació econòmica, classificació per programes i per unitats orgàniques. c) Monitorar i avaluar l’execució de les inversions de mandat i de l’any en curs. d) Avaluar qualsevol altre estudi, informe o document, elaborat o encarregat per l’Ajuntament de Barcelona, així com els que s’encarreguin a demanda de la comissió o qualsevol altra entitat que, a parer dels membres de la comissió, es consideri d’interès per a l’anàlisi de l’objecte d’aquesta. 2.2. Composició: La comissió d’estudi serà presidida pel regidor o regidora de l’Ajuntament que esculli el Plenari del Consell Municipal a proposta de l’Alcaldia (art. 39 ROM), i la integraran dos regidors o regidores de cada un dels grups municipals del consistori; 2.3. Règim de funcionament: La comissió es reunirà un cop al mes amb caràcter ordinari, prendrà els acords per majoria ponderada, les seves sessions tindran caràcter públic i podrà requerir la presència de persones que consideri adients per al compliment de la seva comesa, d’acord amb criteris anàlegs als establerts a l’article 39 del ROM; 2.4. La comissió no permanent d’estudi s’extingirà al final d’aquest mandat municipal o en qualsevol moment previ per acord de la majoria absoluta dels seus membres. També per acord de la majoria absoluta dels seus membres, la comissió podrà elevar al Plenari del Consell Municipal un informe perquè sigui aprovat a tall de conclusions. 3. Instar el Govern municipal a assumir responsabilitats polítiques al més alt nivell en cas que aquestes retallades es duguin a terme. La Sra. ALCALDESSA excusa l’absència del Sr. Fernández Díaz per la pèrdua del seu germà, i expressa el condol del consistori. Dit això, dona la benvinguda al nou regidor del grup de la CUP, Pere Casas, i tot seguit saluda la regidora Mercedes Vidal, de baixa per maternitat, que segueix la sessió en streaming. Precisa que per acord de la Junta de Portaveus es tractaran conjuntament la proposició / declaració de grup presentada per dotze regidors i regidores i les dues proposicions / declaracions de grup presentades a la sessió ordinària de plenari pels grups municipals de Ciutadans i del Partit Socialista de Catalunya; així, doncs, totes tres proposicions es concentren en un únic debat i es votaran per separat. La Sra. RECASENS posa de manifest que els grups de l’oposició avui demanen explicacions sobre l’estat de les finances municipals arran de la caiguda dels ingressos, tot i que assegura que no tenen cap confiança de treure’n l’aigua clara. Adverteix a l’alcaldessa que té l’obligació de retre comptes a la ciutadania i explicar amb claredat i transparència què està succeint en aquest sentit. Demana, d’entrada, que el Govern no els respongui dient que els grups estan en precampanya, perquè en l’ambient sura la incertesa. Remarca que la solvència de la institució és la garantia de les polítiques socials, mentre que la mala gestió provoca retallades que causen patiment a les famílies; una conseqüència de la qual ja van avisar l’alcaldessa fa uns dies, i assegura que, en aquest aspecte, el seu grup està disposat a ser bel·ligerant, ja que Barcelona no té necessitat de fer retallades, que ni Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 2 21/9/2018 en les pitjors èpoques de crisi ha hagut de fer. Posa de manifest que fins ara el primer tinent d’alcaldia ha respost amb quatre vaguetats, com també ha fet la Sra. Sanz, que ha explicat que el document que va filtrar el grup del PSC existeix, però que ha quedat desfasat. Concreta que es tracta d’una instrucció clara als gerents que han de retallar, i diu que admeten que pot estar desfasat, però pregunta per quin motiu no ensenyen la contraordre, una nova instrucció actualitzada. I afirma que coneix el funcionament de la casa, i quina anàlisi s’ha de fer de les inversions, del pressupost, i de les instruccions. Considera que el Govern ha comès l’error, molt primari, d’inflar la previsió d’ingressos per donar cobertura a una despesa pressupostària que va prometre gastar; és a dir, vendre a còpia de titulars, mentre que el compte de resultats confirma que els comptes no quadren. Observa que els pretenen tenir distrets mirant-se l’execució del pressupost, però diu que al seu grup el preocupa el compte de resultats, el tancament del pressupost; i adverteix que a dia d’avui el Govern ja hauria de tenir una previsió de tancament. En conseqüència, insta directament el Sr. Pisarello que digui aquí quina és aquesta previsió, si és que preveuen tancar amb dèficit. I aprofita per comentar unes declaracions del tinent d’alcaldia en què assegura que són previsors, que eviten tancar amb dèficit, per la qual cosa han pres algunes mesures correctores. Convida el Govern a parlar clar i que els digui quins ajustos preveu, com pensa tancar l’exercici; i aprofita per recordar que es va començar el mandat amb un superàvit de cent milions d’euros, el següent exercici el van tancar més just, i sospita que aquest es tancarà amb dèficit. Diu que si avui no els donen explicacions deu ser perquè la situació és més greu que no es pensen, o bé que manifestament continuen enganyant la gent de bona fe que espera rebre d’aquest ajuntament serveis i l’anhelada política social. Apunta que el 2018 només es podia pressupostar per ingrés allò que el 2017 van ingressar realment, i pregunta per què han pressupostat per a enguany 35 milions d’euros més dels que van ingressar l’exercici anterior en concepte de plusvàlues; pregunta si no van preveure l’efecte dels 40 milions menys per les plusvàlues negatives que les sentències ja apuntaven. Concreta que a dia d’avui hi ha 150 milions d’euros menys per ingressos i un increment de 67 milions pel que fa a la despesa; i diu que ja donen per bo que els arribaran 100 milions d’euros de l’IBI, i malgrat tot continua havent-hi un gap de cent milions d’euros, tal com deia el PSC. Recorda que l’alcaldessa deia en campanya que era una anomalia que aquest ajuntament tanqués un exercici amb superàvit mentre hi havia molts drets bàsics per atendre; i pregunta si és que han volgut resoldre a la valenta aquesta qüestió, i han deixat de banda la necessària prudència i els principis d’estabilitat pressupostària. Alerta que això els pot donar alguna alegria a curt termini, però, després, hauran de redreçar la situació tant sí com no. Remarca que la instrucció de retallar 107 milions afecta directament la línia de flotació de districtes, precisa que parla d’un 30% de retallades, que es perceben especialment a Nou Barris i Sant Andreu; recorda a la Sra. Sanz que a Ciutat Vella esperen la reforma de la Rambla, l’Arnau o el Borsí. Afegeix que aquestes retallades també impliquen que es deixaran de fer set escoles. Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 3 21/9/2018 Posa en relleu que el Govern va acceptar una al·legació del seu grup per resoldre la nova tarifació social, però entén que ja no ho podran fer; i fa notar que en serveis socials es retalla gairebé un 47% en el PIM i prop d’un 20% en urbanisme. Retreu al Govern que hagi comès un error de populisme i, per tant, pressupostari; així, va prometre una despesa expansiva, i el mateix Sr. Pisarello afirmava que en moments d’incertesa calia demostrar que es funcionava amb normalitat. Recorda, però, que tot això va acabar amb un pressupost aprovat per una qüestió de confiança, i que va fer que el Govern perdés la poca credibilitat que li restava. Demana a l’alcaldessa que no confongui la confiança que va trobar en els onze regidors amb la desconfiança que ha trobat al carrer. La Sra. MEJÍAS observa que ben poc es pensava Barcelona en Comú que passaria a la història com el govern de les retallades i de l’austeritat, dos aspectes que havia criticat rotundament d’altres governs, i que malauradament ara aquest govern es veu obligat a anunciar, malgrat que amb eufemismes com “reprogramació”. Posa de manifest que fa només quatre mesos el Govern municipal va emprar l’argúcia antidemocràtica de la qüestió de confiança per aprovar un pressupost que disparava la despesa; i va ser una aprovació sense negociar i sense prestar atenció a les alertes que els arribaven de tot arreu. En aquest sentit, recorda que el maig de 2017 va aparèixer la sentència sobre les plusvàlues, unes pèrdues que aquest ajuntament havia de compensar d’alguna manera; per tant, el grup de Ciutadans va proposar en comissió que es fes una previsió per si es produïa una caiguda d’ingressos arran d’aquesta sentència, però el Govern no va fer res i va traslladar la responsabilitat al Govern de l’Estat; en arribar el juny del mateix any es va produir la revisió cadastral, i es va estimar que es recaptarien trenta milions d’euros menys en concepte d’IBI i, en aquesta ocasió, tampoc no van preveure res. Continuant amb aquest relat, recorda que després va arribar l’etapa de la inestabilitat política i la frenada de l’activitat econòmica a Barcelona, sense que aquest ajuntament preveiés res, desoint els suggeriments del seu grup en la línia que fes programes per reactivar l’activitat econòmica. Per tant, constata que atès que no es pot gastar més d’allò que s’ingressa, ara en paguen les conseqüències, i el resultat és que han d’anunciar retallades, i les camuflen de reprogramacions. Remarca que no només el seu grup va alertar el Govern, sinó que també ho va fer l’AIReF, organisme independent que fiscalitza els comptes públics, que els va dir que Barcelona corria el risc d’incomplir l’objectiu d’estabilitat pressupostària, i que posarien els comptes municipals en risc. Conclou que, després de quatre mesos, el resultat és que hi ha un desquadrament dels comptes i una desacceleració en les inversions que tiren per terra el titular permanent que aquest govern és el que més inverteix en política social. Concreta que es tracta de 107 milions d’euros de retallada i cent cinquanta-sis projectes aturats. Pregunta a la Sra. Ortiz com pensa explicar el fet que Barcelona en Comú va arribar a l’Alcaldia de la ciutat amb un programa que establia la construcció d’una trentena d’escoles bressol, i que quan acabi el mandat, amb sort, n’hauran fet quatre i, a més, amb la tarifació social més elevada de la història. Demana com explicaran que les retallades afectin escoles públiques i centres sanitaris; o que el districte de Sant Andreu, on governa la Sra. Ortiz, sigui un dels més afectats. Igualment, a la Sra. Sanz li pregunta com pensa explicar als veïns de Nou Barris, a qui van prometre de tot durant la campanya electoral, que es paralitzaran catorze projectes, entre els quals un centre de primària i una escola bressol; o com justificaran als veïns de Glòries les retallades en els túnels, després d’haver-los tingut dos anys aturats. Inquireix al Govern, ateses aquestes previsions, com pensava pagar el tramvia; i tot Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 4 21/9/2018 plegat en un context d’augment de la pressió fiscal, ja que d’ençà que governa Barcelona en Comú la pressió fiscal a cada ciutadà se li ha incrementat de mitjana uns vuitanta-dos euros, que no es tradueixen en serveis millors. Diu que el Govern presumeix d’haver disparat la despesa social, però el cert és que els veïns de Barcelona no ho perceben, i es mantenen les desigualtats entre els barris; els problemes amb l’habitatge també són més que evidents, i recorda que el Govern va prometre quatre mil habitatges, però al final de mandat n’hi haurà vuit-cents; augmenta el nombre de persones que viuen al carrer sense cap recurs, i també creixen els assentaments irregulars. I remarca, sobretot, que de tot això se n’han assabentat per la premsa, per la filtració d’algun document, ja que el Govern no ha estat capaç de donar la cara i dir-los la veritat. Posa en relleu, però, que avui el Govern té l’oportunitat de posar fi a tanta opacitat i posar en clar quines són les xifres reals; i adverteix que donar les culpes a altres administracions no és del cas, sobretot perquè aquest ajuntament és el que rep la subvenció més alta de la participació en els ingressos de l’Estat. Alerta que aquest ajuntament té el futur hipotecat, malgrat que tradicionalment ha estat solvent i amb uns comptes molt clars. En conseqüència, considera reprovable el balanç de la gestió de l’actual govern municipal, especialment per la manca de claredat a l’hora d’explicar els comptes. El qualifica, doncs, d’un fracàs polític, un frau social i ara, també, una ruïna econòmica. Conclou que amb aquest govern la ciutadania tan sols hi ha perdut. El Sr. BOSCH recorda que quan Barcelona en Comú va arribar a l’Alcaldia va prometre que aquest ajuntament tindria les parets de vidre, que esdevindria una administració assequible i transparent com poques. Tanmateix, confirma que avui estan comprovant tot el contrari, i es troben amb una casa opaca, en què és molt difícil de discernir què hi passa; i tot i que els mitjans de comunicació reben informació, resulta molt complicat calibrar la magnitud de la tragèdia. Així, doncs, diu que no saben cap a on van ni de quin mal han de morir, cosa que preocupa i angoixa especialment aquelles persones que es poden veure afectades per la davallada dels recursos destinats sobretot a qüestions socials. Aprofita per recordar que en la sessió plenària del mes passat el seu grup va formular una pregunta sobre les retallades, atesa la rebaixa en les recaptacions de plusvàlues, entre altres, i la resposta va ser que de retallades no n’hi haurien i que, en tot cas, s’haurien de reprogramar inversions; posteriorment, però, va aparèixer un document oficial en el qual es donaven instruccions per retallar 107 milions d’euros a diferents districtes i departaments de la casa. Tanmateix, constata que el Govern continuava negant que fos així, i va assegurar que el document estava desfasat, cosa que no han pogut confirmar i reclamen l’informe que ho aclareix. Afegeix que, ara fa una setmana, en comissió van demanar al gerent adjunt, el Sr. Ayala, quines eren les retallades previstes i que els respongués per escrit, demanda a la qual els va respondre que els passaria un paper en blanc perquè no hi hauria cap retallada. Això no obstant, diu que els han arribat diferents informacions que parlaven de vint- i-set milions d’euros, altres de cinc milions, i diu que volen saber la veritat d’una vegada. I assegura que no és un debat filològic el que volen, si es tracta de retallades, de reprogramacions o de “piseralitzar” o “colauitzar” el pressupost municipal, sinó que volen saber la veritat del que està passant. Addueix, doncs, que no aniran pas a l’IEC, per saber com n’han de dir d’això, sinó que allò que realment volen esbrinar és, per exemple, si tindran el Teatre Arnau o no, si es farà l’escola bressol prevista al Raval o no, si les ajudes socials i l’assistència a les persones s’executarà, si serà possible destinar tots els recursos necessaris per combatre els narcopisos i el patiment que genera aquest fenomen. Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 5 21/9/2018 En conseqüència, reclama al Govern que els digui la veritat i que respongui preguntes concretes, com ara si retallaran el 5% de la despesa corrent —informació que els ha arribat per diverses bandes—; si s’aplicarà una rebaixa a les quantitats previstes destinades pressupostàriament a serveis socials; si es faran les escoles bressol previstes per al 2018-2019. Observa, en aquest sentit, que sap que el Govern municipal espolsarà responsabilitats cap a la Generalitat, però recorda que el conseller Bargalló es va comprometre a cobrir el que els pertoca, incloent-hi endarreriments. Insisteix a preguntar, doncs, si aquest ajuntament es compromet a pagar el que està pressupostat. Remarca que l’Ajuntament ha de ser molt clar en les respostes, no només pels membres d’aquesta cambra, sinó per les persones destinatàries de serveis que poden estar en risc. Precisa que en educació han calculat una retallada per part d’aquest ajuntament de set milions d’euros, i pregunta si és cert o no; pregunta, en el cas concret de l’Eixample, on el Sr. Pisarello ja ha anunciat que la Casa Golferichs es veurà afectada, si el centre cívic de Sagrada Família també se’n veurà. Convida el Govern novament a explicar la veritat: si hi haurà una retallada en les despeses previstes i, en cas afirmatiu, de quant i en quin moment es produirà. I demana que no rectifiquin la resposta l’endemà. Adverteix que si no donen una resposta clara l’acabaran sabent, i es confirmarà que el Govern gestiona fatal. El Sr. COLLBONI, abans de començar la seva intervenció, expressa el seu condol al regidor Fernández Díaz pel traspàs del seu germà. Dit això, manifesta el desig que aquest debat sigui mínimament constructiu i que pugui aportar una mica de llum sobre allò que plana arreu de la ciutat, als districtes, entre les entitats, els proveïdors, els mitjans de comunicació especialitzats en l’àmbit municipal i els grups municipals. Constata que allò que estava succeint era que, mentre el Govern feia processos participatius en molts districtes, prometent petites inversions esparses, en aquesta casa es començava a sospitar la magnitud de les inversions que es deixarien de fer. Confirma que són aquí per esbrinar si, per primera vegada en dècades, aquest ajuntament està en números vermells; perquè volen denunciar l’opacitat de negar explicacions de manera reiterada en les comissions i rodes de premsa, eludint en tots els casos de respondre. Diu que volen saber, dels 1.800 milions d’euros d’inversió, com s’acabarà concretant la millora i la transformació de la ciutat. En aquest sentit, recorda que, en etapa de crisi, l’alcalde Hereu va invertir 3.152 milions d’euros durant el mandat, amb plans Zapatero inclosos, per fer quatre mil habitatges socials i quaranta escoles bressol. Addueix, però, que temen que ni el mateix govern sigui conscient del grau de caiguda de la recaptació, i on haurà de retallar. I puntualitza que aquesta reprovació que avui fan els grups municipals és per la manca de rigor en les previsions; per haver fet un exercici de confusió quant a la despesa corrent i les inversions; i, sobretot, respon a la manca de transparència; i aprofita per fer notar que queda molt lluny la promesa del Govern de fer uns pressupostos participatius, i confirma que ni tan sols hi han pogut participar els grups municipals. Assenyala que no donarà cap xifra concreta fins que no parli el primer tinent d’alcaldia, però diu que l’oposició fa la seva feina i s’afanya a obtenir informació d’allà on pot. Insisteix a preguntar si aquest ajuntament està en números vermells, i si ha trencat el principi de prudència i equilibri en la despesa. Acusa d’incompetència el Govern per fer previsions d’ingressos, ja que han barrejat els desitjos —o un programa electoral— amb la realitat dels números d’aquest ajuntament que, remarca, Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 6 21/9/2018 històricament ha estat ben finançat, i una de les administracions més ben gestionades de tot l’Estat gràcies a una estructura sòlida i equilibrada d’ingressos i despesa, que ha permès fer grans transformacions urbanes i, alhora, mantenir programes i despesa social. Entén que el Govern s’ha equivocat, o s’ha volgut equivocar, amb el càlcul de les plusvàlues, de la mateixa manera que amb l’ICIO; continua dient que o bé s’han equivocat pel que fa a les transferències que havia de fer la Generalitat, o bé eren conscients que s’equivocaven. Pel que fa al paper de l’Estat, recorda que Barcelona és la ciutat que rep més diners per habitant de tot l’Estat, 586 euros anuals per persona, quan la mitjana és de 180 euros per persona i any. Quant a la despesa de personal, que ja està disparada, indica que no preveia com s’ha tancat el conveni; i precisa que en les transferències de capital hi ha previst un augment de l’1,77%, tot i que a hores d’ara ja està en el 7%. Amb referència a les inversions, recorda que s’ha parlat d’una retallada de 107 milions d’euros, però desconeixen si la xifra real és aquesta o els cinc milions que es van anunciar, o si en són vint. I insisteix a preguntar si realment hi ha la instrucció de retallar un 5% la despesa corrent. Reconeix que és possible que un govern tingui desviament pressupostari si els ingressos baixen, però li retreu que en aquest cas practiqui el negacionisme d’assegurar que no afectarien ni la crisi provocada pel procés ni la caiguda del turisme; el cert és que els arriben dades que confirmen que el mes passat s’han creat menys empreses i societats mercantils a Barcelona, també que han marxat més empreses; i ha davallat el nombre de transmissions d’immobles. Alerta que tot això que acaba d’apuntar són avisos, perquè tot plegat afectarà la recaptació. El Sr. MULLERAS diu que quan l’esquerra arriba al poder s’encenen totes les llums d’alarma en les finances públiques, tal com està passant al Govern de l’Estat i també ha succeït en aquest ajuntament. Assenyala que quan la Sra. Colau va arribar a aquest ajuntament hi havia uns comptes sanejats, i que en marxarà deixant-lo amb números vermells. Observa que fa dues setmanes que estan instal·lats en la cerimònia de la confusió, amb la filtració d’informes i la generació d’alarma social; i s’ha passat d’un govern que presumia de transparència a convertir-se en el campió de l’opacitat. Constata que l’opacitat comporta desconfiança i motiva, entre altres coses, la demanda d’un plenari extraordinari com aquest. Confirma, doncs, que aquest debat neix de la desconfiança i de l’opacitat, i per sotmetre a votació unes proposicions amb què es reprova l’acció del Govern municipal, i plantegen mecanismes de control. Manifesta que el seu grup ha volgut incorporar i pactar en aquesta proposició que la Intervenció elabori un informe en què s’especifiquin els números a 30 de juny i els que tindran a 31 de desembre, així com quina serà la paralització de les inversions municipals. I posa en relleu que el Govern de la transparència, a dia d’avui encara no ha publicat els comptes municipals a 30 de juny d’enguany, en una mostra clara d’opacitat que, com ja ha dit, genera la desconfiança de la ciutadania. Reclama llum i taquígrafs sobre els comptes municipals i la necessitat de fer-los transparents. Confirma, però, que hi ha dues realitats que el mateix govern ha reconegut; en primer lloc, la davallada dels ingressos de l’impost per plusvàlues, i que es basa en una mala previsió en un pressupost, aprovat per la Comissió de Govern, també pel PSC Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 7 21/9/2018 que formava part del Govern. Així, es van preveure uns ingressos el 2018 de 230 milions d’euros, i a 31 de maig només s’ha recaptat el 33% d’aquesta quantitat. Precisa que la raó per la qual disminueixen els ingressos per aquest concepte és que aquest impost es fixa per les transaccions econòmiques, i el Govern, amb les seves polítiques municipals i el procés independentista, ha frenat l’economia de Barcelona, que al seu torn ha comportat una davallada dels ingressos de plusvàlues i la retallada de les inversions. Constata que a un any de finalitzar el mandat, el Govern municipal ha suspès en transparència, en gestió econòmica i pressupostària i, sobretot, ha suspès en confiança de la ciutadania. La Sra. REGUANT recorda que van tancar amb superàvit l’exercici del 2017, i reitera que el seu grup troba una vergonya que les administracions públiques tanquin amb superàvit, uns diners que es poden destinar a cobrir les necessitats bàsiques de moltes persones. Insisteix que és vergonyós que per culpa dels dictats dels mercats i d’unes lleis injustes dictades per Europa i l’Estat, que ha decidit obeir-les de manera submisa i, per tant, aplicar polítiques que garanteixen que sempre guanyin els mateixos, hi perdi la majoria. Constata que en l’estat de coses actual manca informació, transparència i claredat; comenta que fa dies diversos grups de l’oposició han anat aportant xifres en les comissions, sense que el Govern municipal ni les confirmés ni les desmentís, i tan sols ho ha afrontat amb evasives i informacions contradictòries, i amb xifres que no quadren. En conseqüència, diu que estan d’acord que calia fer aquest debat, que té a veure amb la possibilitat real de les retallades o la davallada d’inversions. I observa que si és cert que hi ha la possibilitat que el pressupost del 2019 es redueixi d’un 5% homogèniament en totes les àrees, el que cal és valorar quines inversions es poden retallar, que no són imprescindibles, a fi de garantir que els drets de les persones queden preservats i es fan polítiques socials per revertir les condicions de vida de molta gent. Per tant, consideren que al centre del debat no hi ha d’haver les xifres, sinó les necessitats de les persones, i que es puguin cobrir amb els pressupostos. Apunta que els preocupa el fet que, de tot plegat, s’acabi generant una situació d’alarmisme entre la població, tant per part d’uns que demanen explicacions com dels altres que no responen. I torna a preguntar, com ja va fer el Sr. Mòdol en comissió, per què manquen les previsions dels ingressos al pressupost del 2018, aprovat per la Comissió de Govern el novembre de 2017, quan el PSC formava part del Govern i, per tant, aquest grup també és, en part, responsable d’aquesta manca de previsió i hauria d’assumir-ho. Entén, doncs, que en aquesta sessió cal transparència dels grups municipals i informar la ciutadania; i reconeix al Sr. Pisarello que està molt bé que es reuneixi de manera immediata amb la FAVB quan emet un comunicat, però diu que cal explicar als veïns i les veïnes de la ciutat què hi ha de cert respecte a les retallades i què no; cal aclarir, si fa uns mesos hi havia un informe que plantejava un seguit de retallades, per què ara ja no calen; i, sobretot, per què quan les previsions de retallades semblava que eren clares no ho van explicar d’immediat, com a mínim als grups municipals. Reclama, per tant, claredat, transparència i informació, i a partir d’això podran parlar i debatre què succeirà a final d’any, i com amb les xifres que tenen poden garantir els drets bàsics de les persones. El Sr. ARDANUY posa de manifest que han pogut constatar que hi ha una desviació en la previsió d’ingressos d’aquest ajuntament, malgrat que en desconeixen la xifra exacta; i diu que considera que no és al cent per cent imputable a les plusvàlues ni Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 8 21/9/2018 tampoc al suposat deute de la Generalitat, atès que ambdós elements, sobretot el segon, eren coneguts pel Govern en el moment d’elaborar i portar a aprovació el pressupost municipal. Afirma que, a manca d’informació contrastada i fiable, la sensació que té és que el Govern de la ciutat ha arriscat pressupostàriament a fi de no tenir superàvit el 2018, tenint en compte que és un any preelectoral. Remarca que el Plenari del Consell Municipal té l’obligació de protegir un dels actius polítics més valuosos d’aquest ajuntament, que és la seva solvència; i considera imprescindible minimitzar els impactes negatius de l’estratègia econòmica que ha seguit el Govern. Així, doncs, ofereix diàleg i mà estesa al Govern per donar suport al desenvolupament de plans de contingència necessaris per si es confirma la situació, i que no afecti la ciutadania per la reducció de la despesa corrent, ni amb la recalendarització d’inversions. En conseqüència, anuncia que votarà favorablement la creació de la comissió no permanent, que valora com un instrument de transparència, de responsabilitat política i per ajudar a corregir els possibles impactes negatius per a la ciutat; i remarca que la ciutadania té tot el dret de saber com es poden veure afectats els àmbits de l’educació, la sanitat, els serveis socials o equipaments. El Sr. PUIGCORBÉ diu que el Govern municipal ha de fer, obligatòriament, un exercici de transparència que vagi més enllà de les explicacions donades en les comissions, i ho ha de fer avui en aquest plenari extraordinari, informant de quina és la situació i la salut financera de l’Ajuntament, i presentant, al més aviat possible, un informe de la Intervenció sobre el tancament a 30 de juny i la previsió a 31 de desembre, tal com demana la proposició del grup del PSC. Confirma que subscriu la creació d’una comissió no permanent en els termes descrits en el segon punt de la primera proposició, signada pels grups Demòcrata, d’ERC i del PSC; tot i que reconeix que aquest punt està encaixat entre uns altres dos que inclouen judicis de valor, el primer, lamenta la manca de previsió i de transparència i, fins i tot, la mala gestió dels recursos de l’Ajuntament, basant-se en les dades a què han tingut accés els grups —no pas ell com a regidor no adscrit—, i que alerten de possibles retallades en despesa corrent i inversions en equipaments i altres projectes municipals; i, en segon lloc, el punt tercer, que insta el Govern municipal a assumir responsabilitats polítiques al més alt nivell en cas que les retallades es facin efectives. Conclou, doncs, que les tres proposicions demanen implícitament i taxativa que no hi hagi cap mena de retallada en despesa corrent, però, a canvi, donen un possible marge de maniobra, dins i fora de la comissió no permanent, per negociar sota vigilància i amb consens allò que s’ha decidit anomenar “reprogramacions”, així com per estudiar les conseqüències que se’n podrien derivar i que, sens dubte, afectaran el mandant vinent. Considera, per tant, que el Govern municipal té avui una gran oportunitat per aclarir no només amb quines dificultats s’està trobant per recaptar els ingressos previstos, desgranant, si ho volen, les responsabilitats que poden tenir en la situació les plusvàlues o l’IBI i les altres administracions; i, sobretot, donant compte de quines previsions tenien i quines solucions proposen per quadrar el pressupost i no haver de fer cap retallada en la despesa corrent. Afirma que li sembla una proposició molt dura, però també molt raonable i, per tant, avança que votarà a favor de totes tres propostes. El Sr. PISARELLO comença la intervenció fent referència al baròmetre publicat el 2 de juliol que apuntava que Barcelona en Comú tornaria a ser la força més votada a Barcelona, i feia una valoració positiva històrica de la situació econòmica de l’Ajuntament. Igualment, recorda que deu dies després, el Sr. Collboni denuncia una Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 9 21/9/2018 caiguda de la recaptació de l’IBI de cent milions d’euros, que va resultar falsa tenint en compte que aquest impost puja quatre milions d’euros; també, el regidor denuncia una retallada de 107 milions d’euros, i alerta que les finances municipals estan en perill, basant-se en un document intern elaborat per gerents, que no ha estat discutit políticament per l’equip de govern, per les àrees i pels districtes. Considera que no és lícit, en aquest context, parlar de retallades, i ho valoren com una irresponsabilitat i, fins a cert punt, una indecència. Precisa que, al final de mandat, aquest govern haurà invertit vuit-cents milions d’euros més que durant el mandat de l’alcalde Trias. Confirma que d’ençà del 2015 tots i cadascun dels pressupostos estan per sobre del pressupost que van heretar del mandat Trias, i el pressupost de 2018 està per sobre dels dels tres exercicis anteriors; i calculen que el 2019 tindran un pressupost semblant, i més gran fins i tot si aconsegueixen que l’Estat i la Generalitat reverteixin el seu deute històric amb Barcelona en matèria d’habitatge, de transport públic o d’escoles bressol. En conseqüència, creu que d’allò que haurien de parlar avui és d’un govern que malgrat les retallades del govern del PP, i dels governs de la Generalitat, ha canviat les prioritats de la ciutat, i ha fet créixer la inversió social en més de vuit-cents milions d’euros. I remarca que aquest govern no ha privatitzat, com sí que han fet d’altres, sinó que va començar el mandat remunicipalitzant tres escoles bressol, que n’impulsarà sis de noves, i que farà l’operador energètic municipal més important de tot l’Estat. Destaca que no són un govern que hagi eliminat pagues als funcionaris, com va fer el govern del president Mas a la Generalitat, sinó que acaba de tancar un conveni històric que millorarà els drets dels treballadors i les treballadores. Continua dient que aquest govern tampoc no ha deixat d’invertir set vegades en matèria d’habitatge, com sí que ha fet la Generalitat, sinó que ha multiplicat per quatre la inversió en aquest àmbit. Per tant, recrimina als grups que parlin de retallades, i tampoc no considera lícit dir que la solvència municipal està en perill; i afirma que aquest ajuntament és i serà sanejat i sense deutes, no com l’alcalde Hereu, que va deixar més de tres-cents seixanta milions d’euros de dèficit. Puntualitza que les disminucions de transferències de l’Estat i de l’impost de plusvàlues, no pas l’IBI com ha apuntat el Sr. Collboni, segons els càlculs que a dia d’avui tenen damunt la taula podria ocasionar una disminució d’ingressos que afectaria l’1% de tot el pressupost municipal de 2019 —de 2.600 milions d’euros— que encara no ha estat elaborat. Reitera que si es confirmés aquesta reducció pels motius esmentats, és evident que haurien d’ajustar alguns projectes. Per tant, manifesta que allò que el Govern fa davant aquesta possibilitat és, en primer lloc, ser prudent i vetllar per la solvència municipal; i, en segon lloc, ser valent i decidit a l’hora de refermar el seu compromís amb la inversió social i la lluita contra les desigualtats. Entén, doncs, que és evident que cal prioritzar; així, si el pressupost es veu limitat, és clar que a l’Eixample caldrà comprar habitatge per lluitar contra l’especulació i, en aquest cas, l’expansió de la Casa Golferichs podria esperar. I, confirma que, evidentment, no es poden quedar de braços plegats; i tot i que no poden controlar les plusvàlues, sí que poden exigir tot el deute social que tenen amb Barcelona la Generalitat i l’Estat en matèria d’habitatges, escoles bressol, transport, dependència, beques menjador o política de refugiats. Precisa que es tracta, com a mínim, de tres-cents seixanta milions d’euros per part de la Generalitat, que té un pressupost quinze vegades més gran que el d’aquest ajuntament; i remarca que en el cas de l’Estat es tracta de cinc-cents milions d’euros només pel que fa a transport públic. Constata que les autèntiques retallades són les que acaba d’esmentar, no pas l’1% del Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 10 21/9/2018 pressupost municipal en cas que es mantingui la tendència de les plusvàlues, i que entén que s’hauria de revertir. Diu que no pot entendre que les forces progressistes d’esquerres pretenguin generar falses alarmes per raons electoralistes, li sembla incomprensible i, fins a cert punt, lamentable. La Sra. MEJÍAS recomana al Sr. Pisarello que gasti menys supèrbia, i li recorda que en la darrera sessió de la comissió d’Economia i Hisenda tots els grups municipals li van demanar explicacions sobre la situació dels comptes municipals, i constata que es va limitar a fer el mateix que acaba de fer avui: dir que la culpa és de la Generalitat, que no paga —cosa normal, atès que està en fallida—, i del Govern de l’Estat, obviant que Barcelona té la participació més elevada dels ingressos de l’Estat. Reclama al tinent d’alcaldia que presenti les xifres concretes, ja que observa que s’ha escudat en el fet que la informació està basada en un document de treball dels gerents que ha transcendit; insisteix a demanar-li les xifres de debò, atès que entén que tenen dret a conèixer la situació dels comptes municipals; i que en comptes de centrifugar responsabilitats a la resta d’administracions practiqui la transparència que proclamen. Puntualitza que el que demanen els grups municipals, que es palesa amb la petició d’una sessió extraordinària de plenari i les proposicions que han anat presentat amb anterioritat, és que es creïn unes comissions que permetin fer un seguiment de les finances municipals, atès que ja hi ha moltes alertes, algunes d’organismes independents, que avisen que el pressupost municipal no compleix ni el principi de prudència ni el d’estabilitat pressupostària, malgrat que el Govern no ho vulgui reconèixer. Diu, per tant, que allò que correspon de fer al Sr. Pisarello és posar fi a la seva supèrbia i donar moltes més explicacions, atès que allò que estan tractant és un possible perjudici als interessos de la ciutadania quant a l’atenció social, de la qual ha presumit tant el Govern. El Sr. BOSCH conclou que el Govern sempre culpa els altres de les retallades; i considera increïble que basi la seva defensa al·legant les retallades que es van produir durant el mandat del president Mas, és a dir, comparant-s’hi a millor. Recorda que l’alcaldessa declarava fa uns dies que no hi havia retallades sinó partits en campanya, i entén que, si és així, el primer que ho està és Barcelona en Comú. Demana al Sr. Pisarello que deixi de fer mítings i que els expliqui la veritat; i si realment estan en precampanya, demana que les retallades les facin en despesa publicitària i no en escoles bressol. El Sr. MULLERAS considera que el Sr. Pisarello pràctica la filosofia que la millor defensa és un bon atac, que si bé és bona per a un partit de futbol no ho és per a la gestió pública. Destaca que el tinent d’alcaldia no ha donat ni una sola xifra en la seva intervenció, però al web de Transparència tampoc hi ha cap xifra actualitzada del pressupost municipal i de les inversions que es volen retallar. En conseqüència, avui aprovaran la intervenció dels comptes municipals per part de l’oposició, amb una comissió que es reunirà mensualment perquè no es refien del Govern, perquè actua amb opacitat. I qualifica aquesta comissió com el 155 de l’oposició sobre les finances municipals. La Sra. REGUANT constata que continuen sense aclarir gaire res; així, entre el que explica el Sr. Pisarello, i allò que cada vegada corre més per aquest ajuntament sobre les directrius del Govern als gerents, hi ha un abisme. Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 11 21/9/2018 Per tant, no saben si han de pensar que els gerents donen instruccions incorrectes als treballadors i treballadores de la casa; si aquests expliquen coses que no són, o bé que el Sr. Pisarello no explica les coses com són. El Sr. COLLBONI observa que la conversió de Barcelona en Comú a la vella política ha estat un dels processos més ràpids que mai s’han vist; així, aquestes darreres tres setmanes han constatat la pràctica d’aquesta vella política de negar l’evidència, la informació, atacar l’oposició i, fins i tot, assenyalar els mitjans de comunicació per fer la feina que els pertoca. Puntualitza que, altrament, un govern d’esquerres ha de ser al màxim de curós, estricte, transparent, rigorós i solvent amb la gestió dels recursos públics. Tanmateix, afirma que Barcelona en Comú ha fet tot el contrari, no gestiona bé l’economia de la ciutat, i està retallant en inversions, cosa que, tard o d’hora, se sabrà quan surtin les dades de les retallades, i el Govern deixarà que sigui l’evidència dels fets que demostri en què consisteixen les retallades. Quant a alguna al·lusió a què hauria fet el PSC d’haver estat al govern, diu que haurien tingut una resposta democràtica i transparent. Així, si hi ha menys ingressos dels previstos perquè es van equivocar amb el càlcul de les plusvàlues, creu que ho han d’explicar obertament i sense embuts a la comissió d’Economia i Hisenda, i concretar quins ajustos faran en l’execució del pressupost, i acorden amb els grups de l’oposició, entitats i associacions què s’ha de prioritzar i què es pot posposar. El Sr. BOSCH entén que en política, i en la vida, s’ha d’admetre la possibilitat d’equivocar-se, i també de rectificar; i constata que a ningú se li exigeix la perfecció; altrament, es demana a algú que representa un col·lectiu, i allò que s’haurien de demanar tots els membres d’aquesta cambra, és fer allò que és més correcte, cosa que passa per dir la veritat i no ocultar la realitat; passa per admetre l’equivocació, o que no han sabut calcular bé, en aquest cas, els pressupostos, que se’ls ha escapat alguna variable. La Sra. MEJÍAS demana al Sr. Pisarello que el desinterès manifest que ha demostrat envers les finances municipals en algunes sessions de la Comissió d’Economia i Hisenda s’acabi; de fet, afirma que se li ha acabat, i que esperen que doni la cara a la comissió de seguiment que es constituirà, i que expliqui amb claredat quina és la realitat dels comptes municipals. La Sra. RECASENS troba que el tinent d’alcaldia està nerviós i a la defensiva, i diu que aquesta actitud els deixa encara més preocupats que no estaven. Recorda que quan es va iniciar el mandat anterior aquest ajuntament tenia vuit-cents milions de dèficit, que els va portar a estar durant un any en crisi gestionant-lo i, en acabar el mandat, van deixar unes finances sanejades i una institució solvent. Per tant, diu que li preocupen declaracions com la que recentment va fer el Sr. Pisarello en un mitjà explicant que havien forçat la màquina perquè no volien diners al calaix, i que ara, per prudència, frenaven per no generar dèficit. Reclama al tinent d’alcaldia que els digui avui i en aquesta cambra, perquè ho sap, quina previsió té de tancament de l’exercici, si tornen a l’època del dèficit, retallada i patiment de les famílies. I fa notar que, a deu mesos d’acabar un mandat, no es reprograma res sinó que es retalla perquè no es pot fer altra cosa si no es vol fer dèficit. Insisteix a demanar explicacions al Sr. Pisarello sobre quins ajustos els obliga a fer la Intervenció i quina és la previsió de dèficit amb què s’acabarà l’exercici. I reclama que preservin les finances, no com un dogma de fe sinó com el bé més preuat per garantir polítiques socials i que no hipotequin el futur. Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 12 21/9/2018 Conclou que avui el Govern queda reprovat, fiscalitzat i sotmès a un control exhaustiu mensual; i li recomana que es faci un guió que sigui creïble, i que el tinent d’alcaldia deixi de banda la supèrbia i de fer-se l’enfadat, perquè si algú n’ha d’estar, d’enfadada, és la ciutadania, en primer lloc perquè no s’han complert les promeses que li van fer. S’APROVA aquesta proposició amb contingut de declaració de grup amb onze vots en contra —emesos pels Srs. Pisarello, Asens, Colom, Montaner i Badia i les Sres. Colau, Ortiz, Sanz, Pin, Pérez i Vidal— i vint-i-nou vots a favor de la resta de membres del consistori, amb el text transaccionat següent: El Consell Municipal acorda: 1. Lamentar la manca de previsió i transparència del Govern municipal, així com la mala gestió dels recursos de l’Ajuntament, fet que pot comportar la retallada d’inversions en equipaments, serveis i projectes municipals. 2. Instar el Govern municipal a informar sobre el detall de les partides d’inversió i de despesa corrent que s’hauran de retallar a causa del menor volum d’ingressos que està liquidant l’Ajuntament de Barcelona en relació amb els pressupostats. A aquest efecte, es crearà una comissió no permanent d’estudi per al seguiment de les inversions previstes en el mandat, així com les de l’any en curs, i de l’execució del pressupost de l’any en curs, d’acord amb els paràmetres següents: 2.1. Objecte de la comissió: La creació d’una comissió no permanent d’estudi per al seguiment de les inversions previstes en el mandat, així com les de l’any en curs, i de l’execució del pressupost de l’any en curs. Més específicament, la comissió haurà de dur a terme el següent: — Monitorar i avaluar la situació de l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’anàlisi actualitzada de l’execució pressupostària per ingressos, segons classificació econòmica, classificació per programes i classificació per unitats orgàniques. — Monitorar i avaluar la situació de l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’anàlisi actualitzada de l’execució pressupostària per despeses, segons classificació econòmica, classificació per programes i classificació per unitats orgàniques. — Monitorar i avaluar l’execució de les inversions de mandat i de l’any en curs. — Avaluar qualsevol altre estudi, informe o document, elaborat o encarregat per l’Ajuntament de Barcelona, així com els que s’encarreguin a demanda de la comissió o qualsevol altra entitat que, a parer dels membres de la comissió, es considerin d’interès per analitzar-ne l’objecte; 2.2. Composició: La comissió d’estudi serà presidida pel regidor o regidora de l’Ajuntament que esculli el Plenari del Consell Municipal a proposta de l’Alcaldia (art. 39 ROM), i la integraran dos regidors o regidores de cada un dels grups municipals del consistori; 2.3. Règim de funcionament: La comissió es reunirà un cop al mes amb caràcter ordinari, prendrà els acords per majoria ponderada, les seves sessions tindran caràcter públic i podrà requerir la presència de persones que consideri adients per al compliment de la seva comesa, d’acord amb criteris anàlegs als establerts a l’article 39 del ROM; 2.4. La comissió no permanent d’estudi s’extingirà al final d’aquest mandat municipal o en qualsevol moment previ per acord de la majoria absoluta dels seus membres. També per acord de la majoria absoluta dels seus membres, la comissió podrà elevar al Plenari del Consell Municipal un informe perquè sigui aprovat a tall de conclusions. 3. Instar el Govern municipal a assumir responsabilitats polítiques al més alt nivell en cas que aquestes retallades es duguin a terme. 4. Presentar de forma immediata un informe d’intervenció sobre el tancament a 30 de juny i la previsió a 31 de desembre, que inclogui tots els canvis produïts en inversió, despesa i prestació de serveis, respecte al pressupost aprovat. Del Grup Municipal Cs: Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 13 21/9/2018 2. (M1519/9479) El Plenari del Consell Municipal acorda el següent: Reprovar l'acció del Govern municipal per la manca de transparència a la informació de la gestió dels comptes públics. Crear una comissió de seguiment que doni trasllat a tots els grups municipals de l'evolució dels ingressos i l'execució de la despesa. Presentar, de manera urgent, una versió actualitzada del Pla d'inversions municipal (PIM) del pressupost de l'any 2018, on es reflecteixi l'estat actual real de la planificació econòmica de les inversions. Que aquest document inclogui informació econòmica de caràcter plurianual (com a mínim els anys 2019 i 2020) que permeti avaluar els imports econòmics compromesos per a la legislatura següent. (La votació d’aquesta proposició / declaració de grup consta a l’acta de la sessió ordinària del Plenari del Consell Municipal de 20 de juliol de 2018.) Del Grup Municipal del PSC: 3. (M1519/9490) El Plenari del Consell Municipal acorda el següent: 1. Reprovar la mala gestió econòmica del Govern municipal i l'actitud poc transparent dels seus responsables polítics davant els grups municipals i la ciutadania. 2. Sol·licitar al Govern municipal que presenti un informe en el període de 15 dies on es clarifiqui quin és l'estat del pressupost municipal, quins canvis s'han produït en les inversions i la despesa corrent, i quins projectes es veuran afectats per les possibles retallades del Govern municipal. (La votació d’aquesta proposició / declaració de grup consta a l’acta de la sessió ordinària del Plenari del Consell Municipal de 20 de juliol de 2018.) No havent-hi altres assumptes per tractar, la Presidència aixeca la sessió a les deu hores i quatre minuts. Ref.: CP 13 bis/18 V: PÀG. 14 21/9/2018