Secretaria General ANUNCI Per Decret de la Comissió de Govern de data 10 de maig de 2018 es va resoldre sotmetre a informació pública l’expedient 1100/17, relatiu a la correcció d’errades i modificació del Decret de 30 de novembre de 2017, pel qual es regula el procediment d’emissió del document de veïnatge, mitjançant anunci al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona durant un termini de 30 dies, de conformitat amb l’article 112 del Reglament Orgànic Municipal i tenir-lo per aprovat definitivament, sempre i quan no s’hagin formulat al•legacions en el termini d’informació pública que facin palesa la necessitat d’introduir-hi rectificacions. Havent finalitzat el termini d’informació pública el 6 de juliol de 2018 sense que s’hagin formulat suggeriments ni al•legacions, cal entendre aprovada definitivament la modificació del Decret de la Comissió de Govern de 30 de novembre de 2017 amb les característiques que es detallen en el document adjunt. CORRECCIÓ D’ERRADES DEL DECRET DE 30 DE NOVEMBRE DE 2017 PEL QUAL ES REGULA EL PROCEDIMENT D’EMISSIÓ DEL DOCUMENT DE VEÏNATGE, PUBLICAT AL «BOPB» d’1/12/2017 En la pàgina 2, article 2, Contingut del document de veïnatge, — on diu: «e) Si s’escau, la situació d’irregularitat sobrevinguda», ha de dir «h) Si s’escau, la situació d’irregularitat sobrevinguda»; i — on diu «f) La possibilitat documentada d’obtenir una autorització de residència i/o treball», ha de dir «i) La possibilitat documentada d’obtenir una autorització de residència i/o treball». En la pàgina 3, article 5, Sol•licitud del document de veïnatge, — on diu: «4. La sol•licitud del document de veïnatge es pot presentar per la persona interessada o per mitjà d’una persona representant degudament acreditada.», ha de de dir «3. La sol•licitud del document de veïnatge es pot presentar per la persona interessada o per mitjà d’una persona representant degudament acreditada.»; — on diu: «5. La sol•licitud del document de veïnatge es pot presentar a qualsevol de les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona i, a més, a qualsevol dels llocs a què fa referència l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.», ha de de dir «4. La sol•licitud del document de veïnatge es pot presentar a qualsevol de les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona i, a més, a qualsevol dels llocs a què fa referència l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.»; — on diu «6. El formulari model de la sol•licitud del document de veïnatge pot ser obtingut a través del web municipal i ha d’incorporar la informació precisa en matèria de protecció de dades de caràcter personal.», ha de dir «5. El formulari model de la sol•licitud del document de veïnatge pot ser obtingut a través del web municipal i ha d’incorporar la informació precisa en matèria de protecció de dades de caràcter personal.»; i — on diu «7. La persona sol•licitant és la responsable de la exactitud de les dades i els documents presentats.», ha de dir «6. La persona sol•licitant és la responsable de la exactitud de les dades i els documents presentats.». 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-7-2018 CVE 2018029257 Pàg. 1-6 https://bop.diba.cat A MODIFICACIÓ DEL DECRET DE 30 DE NOVEMBRE DE 2017 PEL QUAL ES REGULA EL PROCEDIMENT D’EMISSIÓ DEL DOCUMENT DE VEÏNATGE Article únic. Es modifica el Decret de 30 de novembre de 2017 pel qual es regula el procediment d’emissió del document de veïnatge en aquests termes: U. El termini de «dotze mesos» mencionat en el paràgraf vuitè del preàmbul se substitueix pel de «vint-i- quatre mesos». Dos. Es modifica la redacció de l’article 8, que queda redactat de la forma següent: «1. La Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants prepara l’emissió del document de veïnatge en base a la documentació, l’entrevista i a tota aquella altra informació complementària de què disposa. 2. Per emetre el document de veïnatge, cal acomplir els requisits previstos en l’article 4 i haver aportat les dades o els documents necessaris per tal de valorar adequadament com a mínim un dels aspectes continguts als apartats b, f o h de l’article 2.1, o simultàniament els continguts als apartats d i g del mateix article. 3. Un cop emès el document de veïnatge per l’alcalde o alcaldessa, o persona en qui delegui, la Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants ha de notificar-lo a la persona interessada.». Tres. Es modifica la redacció de l’article 9, que resta redactat així: «El document de veïnatge té una validesa de vint-i-quatre mesos des de la data de l’emissió.». Disposició transitòria única. Procediments en tramitació Els procediments ja iniciats abans de l’entrada en vigor d’aquesta modificació es regeixen per la normativa anterior i s’han de resoldre de conformitat amb ella. Disposició final única. Entrada en vigor. Aquesta modificació entra en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. També ha de ser objecte d’una publicació en la Gaseta municipal de Barcelona i en el web municipal. TEXT CONSOLIDAT DEL DECRET DE LA COMISSIÓ DE GOVERN DE 30 DE NOVEMBRE DE 2017 PEL QUAL ES REGULA EL PROCEDIMENT D’EMISSIÓ DEL DOCUMENT DE VEÏNATGE Preàmbul L’article 42, apartat 2, de l’Estatut d’autonomia de Catalunya disposa que els poders públics han de vetllar per la plena integració social, econòmica i laboral de les persones i dels col·lectius més necessitats de protecció, especialment dels que es troben en situació de pobresa i de risc d’exclusió social. Per això, l’apartat 6, també estableix que els poders públics han d'emprendre les accions necessàries per a establir un règim d'acolliment de les persones immigrades i han de promoure les polítiques que garanteixin el reconeixement i l'efectivitat dels drets i deures de les persones immigrades, la igualtat d'oportunitats, les prestacions i els ajuts que en permetin la plena acomodació social i econòmica i la participació en els afers públics. L’article 2 ter de la Llei orgànica 4/2000, d‘11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers en Espanya i la seva integració social, estableix en el seu apartat 2 que els poders públics han d’incorporar l’objectiu de la integració entre immigrants i societat receptora, amb caràcter transversal a totes les polítiques i serveis 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-7-2018 CVE 2018029257 Pàg. 2-6 https://bop.diba.cat A Secretaria General públics, promovent la participació econòmica, social, cultural i política de les persones immigrants, en els termes previstos en la Constitució, en els Estatuts d’autonomia i altres lleis, en condicions d’igualtat de tracte. En aquest sentit, l’article 84.2.m de l’Estatut d’autonomia també reconeix que els governs locals de Catalunya tenen en tot cas competències pròpies, en els termes que determinin les lleis, sobre la regulació i la prestació dels serveis d'atenció a les persones, dels serveis socials públics d'assistència primària i foment de les polítiques d'acolliment dels immigrants. Les competències municipals relacionades amb les persones sovint se relacionen amb l’empadronament: d’acord amb l’article 15 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, tota persona que visqui en Espanya està obligada a inscriure’s en el Padró del municipi en què resideixi habitualment, i els inscrits en el Padró municipal són els veïns i les veïnes del municipi. Per aquest fet, les persones gaudeixen del dret, entre altres, d’utilitzar, d’acord amb la seva naturalesa, els serveis públics municipals (article 18.1.c). L’article 21.2 de la Llei 10/2010, del 7 de maig, d’acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya, reconeix expressament com competència del municipi –ultra les relatives a la primera acollida- la de fomentar les polítiques necessàries i prestar els serveis necessaris per a garantir la cohesió social de la població i l’acollida i la integració dels estrangers immigrats, els sol•licitants d’asil, els refugiats, els apàtrides i els retornats. La iniciativa normativa està justificada per raons d’interès general. En la Mesura de govern per afavorir l’accés a la regularitat i prevenir la irregularitat sobrevinguda en el cas de persones migrades presentada en el Plenari del Consell Municipal de 26 de maig de 2017 es pretén afavorir i millorar els processos d’acollida i inclusió de les persones en situació irregular a la ciutat de Barcelona. Per aconseguir-ho, s’estableixen cinc objectius: garantir l’accés universal als serveis públics municipals i promoure l’accés a la resta de serveis, afavorir la regularització de les persones en situació irregular que viuen a la ciutat, detectar i evitar possibles situacions d’irregularitat sobrevinguda, acreditar el veïnatge dels veïns i veïnes a la ciutat de Barcelona en el marc dels procediments d’expulsió i/o internament i promoure modificacions legislatives que permetin l’adopció de polítiques inclusives per a les persones en situació irregular, tant a l’Estat espanyol com a la Unió Europea. Dins l’objectiu d’acreditar el veïnatge dels veïns i veïnes a la ciutat de Barcelona en el marc dels procediments d’expulsió i/o internament en Centres d’Internament d’Estrangers, es preveu la creació d’un document de veïnatge per tal de contribuir a acreditar la integració a la ciutat mitjançant vincles familiars, laborals, socials, etc. per tal que puguin ser determinants en la decisió de jutges i tribunals a l’hora d’apreciar el principi de proporcionalitat de la mesura. Amb aquest fi, i a l’empara de l’article 26.2.c de la Carta municipal de Barcelona, s’aprova aquesta regulació per tal d’establir el procediment administratiu municipal en què es regulin les condicions i els tràmits que condueixin a la seva emissió. D’altra banda, la iniciativa és proporcionada, ja que conté una regulació imprescindible per atendre la necessitat que es pretén cobrir i s’ajusta també al principi de seguretat jurídica, ja que s’exerceix en l’àmbit de les competències municipals de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic i amb un marc jurídic clar i predictible. Per últim, en la iniciativa s’han valorat els tràmits imprescindibles per a les persones concernides en atenció a la finalitat perseguida i s’ha racionalitzat la gestió dels recursos públics, ja que s’atribueix la competència per gestionar la tramitació del document a un departament municipal ja existent. Aquesta regulació s’estructura en deu articles, una disposició addicional i dues disposicions finals. El procediment s’inicia en tot cas a sol·licitud de la persona interessada i, prèvia una entrevista, es resol amb l’emissió del document per part de l’alcalde o alcaldessa. El document de veïnatge té un termini de validesa de vint-i-quatre mesos. En la disposició addicional s’estableix el règim jurídic supletori composat per les disposicions legals generals en matèria de procediment administratiu, en la disposició final primera es preveu la possibilitat d’aprovar instruccions que despleguin aquest decret i en la disposició final segona s’estableix l’entrada en vigor a partir del 25 de setembre de 2017 o, si la publicació és posterior, en aquesta darrera data. En virtut d’això, a proposta del quart tinent d’alcalde i en ús de les atribucions conferides pels articles 16 i 26.2.c de la Carta municipal de Barcelona, es disposa: 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-7-2018 CVE 2018029257 Pàg. 3-6 https://bop.diba.cat A Article 1. Objecte. 1. L’objecte d’aquesta disposició és regular el procediment per emetre el document de veïnatge en el municipi de Barcelona. 2. Amb el document de veïnatge es pot acreditar el veïnatge de les persones estrangeres migrades a través de la seva situació padronal i la valoració del grau d’integració a la ciutat mitjançant els seus vincles familiars, laborals o socials en el marc dels procediments d’expulsió i/o internament en Centres d’Internament d’Estrangers. 3. Amb el procediment que regula aquesta disposició es pretén prestar un servei per a contribuir a la cohesió social de la població i l’acollida i la integració de les persones estrangeres migrades. Article 2. Contingut del document de veïnatge. 1. Amb relació a les persones estrangeres que el sol·licitin, el document de veïnatge valora: a) La situació relativa al seu empadronament i permanència a l’Estat espanyol. b) Els vincles familiars que la persona interessada tingui amb altres persones que visquin a l’Estat espanyol. c) El coneixement de llengües: catalana i castellana. d) La realització de cursos, tallers o mòduls amb caràcter social, laboral, lingüístic i/o cultural. e) Els estudis realitzats i la professió. f) La situació econòmica, tant de la persona interessada com de la seva família, i la vida laboral. g) La participació social, amb especial incidència en qualsevol situació de vincle amb l’entorn. h) Si s’escau, la situació d’irregularitat sobrevinguda. i) La possibilitat documentada d’obtenir una autorització de residència i/o treball. 2. La persona interessada pot fer constar, sota la seva responsabilitat, altres situacions o manifestar qualssevol circumstàncies que consideri oportunes i que siguin congruents amb la naturalesa del document de veïnatge. 3. El document de veïnatge ha d’incorporar la perspectiva de gènere, és a dir, ha de tenir en compte la realitat diferenciada entre homes i dones en els diversos àmbits socials. Article 3. Òrgans competents. 1. La Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants, adscrita a l’Àrea de Drets de Ciutadania, Participació i Transparència, és l’òrgan competent per a tramitar i preparar l’emissió del document de veïnatge, a més de les altres atribucions que aquest decret estableix. 2. L’alcalde o alcaldessa és l’òrgan competent per emetre el document de veïnatge, sense perjudici de les delegacions que pugui aprovar. Article 4. Requisits de les persones sol·licitants. Poden sol·licitar l’emissió del document de veïnatge les persones estrangeres que acompleixin els requisits següents: a) Tenir almenys divuit anys. b) Haver romàs a l’estat espanyol un mínim de dotze mesos. c) Estar empadronades en el municipi de Barcelona de forma continuada almenys els sis mesos immediatament anteriors a la sol•licitud. d) Estar en situació irregular. Article 5. Sol·licitud del document de veïnatge. 1. Les sol·licituds que es presentin per a l’emissió del document de veïnatge han de contenir les dades generals establertes a l’article 66 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-7-2018 CVE 2018029257 Pàg. 4-6 https://bop.diba.cat A Secretaria General Les sol·licituds s’han d’acompanyar, a més, amb les acreditacions corresponents del compliment dels requisits a què es refereix l’article 4, llevat la relativa a la lletra b, la qual s’ha de presentar a l’entrevista prevista a l’article 7. 2. No obstant el que estableix l’apartat 1, el requisit de l’empadronament establert a l’article 4.c, s’ha de comprovar d’ofici per part de l’òrgan que tramita la sol•licitud. A més, el requisit relatiu a la situació irregular establert a l’article 4.d, es pot acreditar amb una declaració responsable de la persona interessada. 3. La sol•licitud del document de veïnatge es pot presentar per la persona interessada o per mitjà d’una persona representant degudament acreditada. 4. La sol·licitud del document de veïnatge es pot presentar a qualsevol de les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona i, a més, a qualsevol dels llocs a què fa referència l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 5. El formulari model de la sol•licitud del document de veïnatge pot ser obtingut a través del web municipal i ha d’incorporar la informació precisa en matèria de protecció de dades de caràcter personal. 6. La persona sol•licitant és la responsable de la exactitud de les dades i els documents presentats. Article 6. Revisió de la sol•licitud i de la documentació i esmena. 1. Un cop rebuda la sol•licitud, la Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants ha de revisar la documentació aportada. 2. Si la sol•licitud no acompleix algun dels requisits establerts a l’article 5, apartat 1, s’ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies hàbils, repari la falta o adjunti els documents corresponents, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, prèvia una resolució dictada per la Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants. Article 7. Entrevista. 1. Un cop acreditats els requisits per a presentar la sol•licitud, la Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants ha de citar la persona sol•licitant a una entrevista. 2. Durant l’entrevista la persona interessada ha d’aportar les dades i els documents, de caire públic o privat, que tendeixin a acreditar el contingut del document de veïnatge a què es refereix l’article 2, llevat la relativa a l’empadronament a la ciutat de Barcelona, que es comprova d’ofici. El coneixement de les llengües es valora en l’entrevista. 3. La documentació s’ha de presentar en original i en còpia que tingui validesa administrativa. 4. A partir de l’entrevista, si és necessari, la persona interessada pot aportar en el termini màxim que s’assenyali la informació complementària que es consideri adient. Article 8. Emissió del document de veïnatge i notificació. 1. La Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants prepara l’emissió del document de veïnatge en base a la documentació, l’entrevista i a tota aquella altra informació complementària de què disposa. 2. Per emetre el document de veïnatge, cal acomplir els requisits previstos en l’article 4 i haver aportat les dades o els documents necessaris per tal de valorar adequadament com a mínim un dels aspectes continguts als apartats b, f o h de l’article 2.1, o simultàniament els continguts als apartats d i g del mateix article. 3. Un cop emès el document de veïnatge per l’alcalde o alcaldessa, o persona en qui delegui, la Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants ha de notificar-lo a la persona interessada. Article 9. Validesa temporal del document de veïnatge. El document de veïnatge té una validesa de vint-i-quatre mesos des de la data de l’emissió. Article 10. Desistiment. 1. La persona interessada pot desistir de la seva sol•licitud, cosa que pot fer per qualsevol mitjà que permeti la seva constància, sempre que incorpori la signatura corresponent. 2. La Direcció de Serveis d’Atenció i Acollida a Immigrants ha d’acceptar per complet el desistiment mitjançant una resolució, i ha de declarar conclús el procediment, llevat que, havent-s’hi personat terceres persones interessades, aquestes instin la seva continuació en el termini de deu dies hàbils de que van ser notificats. 3. El desistiment no impedeix de tornar a sol•licitar el document de veïnatge. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-7-2018 CVE 2018029257 Pàg. 5-6 https://bop.diba.cat A Disposició addicional única. Règim supletori. En tot allò no previst expressament en aquest disposició sobre el procediment administratiu, són d’aplicació les normes contingudes en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. Disposició final primera. Instruccions. 1. Mitjançant una o més instruccions es pot concretar la documentació tant pública com privada que sigui admissible per acreditar els extrems a què fa referència l’article 2, apartats 1 i 2, així com els altres aspectes d’aquest decret que es consideri convenient d’interpretar-los. 2. Aquestes instruccions han de ser objecte de publicació en el Registre Municipal d’Instruccions i Circulars. Disposició final segona. Entrada en vigor. Aquesta disposició entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. També ha de ser objecte d’una publicació en la Gaseta municipal de Barcelona i en el web municipal. Barcelona, 18 de juliol de 2018 El Secretari General Jordi Cases i Pallarès 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-7-2018 CVE 2018029257 Pàg. 6-6 https://bop.diba.cat A