Pressupost Executiu Activitat de formació CÀLCUL DEL PRESSUPOST BASE DE DESPESES 17 d’abril de 2015 Pressupost Executiu ESTRUCTURA DE LA SESSIÓ FORMATIVA  El SISTEMA D’ELABORACIÓ DEL PRESSUPOST: ELEMENTS GENERALS  El PRESSUPOST BASE BASE DE DESPESES  POSEM-NOS A PROVA  EXPERIÈNCIA EN L’ELABORACIÓ DEL PRESSUPOST 2015 2 Pressupost Executiu 3 Pressupost Executiu GESTIÓ DEL PRESSUPOST MUNICIPAL: FITES Principals objectius en la gestió de la despesa pública (segons FMI, Banc Mundial OCDE,..) Gastar dins les nostres possibilitats (equilibri i sostenibilitat) Recursos cap a prioritats,estratègia i resultats (recursos allà a on cal) Recursos emprats eficientment i que proporcionin resultats (bona gestió operativa) + Transparència 4 Pressupost Executiu PROCÉS D’ELABORACIÓ DEL PRESSUPOST Normativa d’estabilitat Objectius d’estabilitat pressupostària Previsió d’ingressos pressupostària i objectius propis Marc Estratègic Prioritats estratègiques del Govern Objectius financers Pressupost base propis d’ingressos Marc financer Límit general de a mitjà termini despesa Pressupost base de despeses Programa d’Inversions Municipals (PIM) Propostes Anàlisi dels paquets pressupostàries: de decisió Paquets de decisió (variacions envers el pressupost base) Límits sectorials de Recomanacions despesa envers els paquets (despeses corrents) de decisió Decisions final Propostes de d’assignació de Límit de despesa de projectes recursos capital (inversions) d’inversió PROJECTE DE PRESUPOST 5 Pressupost Executiu CONFIGURACIÓ DELS IMPORTS TOTALS DE LES PROPOSTES PRESSUPOSTÀRIES Límit de despesa Paquets de decisió de noves iniciatives “Paquets de decisió” de reducció del pressupost base “Paquets de decisió” de noves iniciatives Proposta pressupostària Paquets de decisió (imports totals) + = 6 Pressupost base Pressupost base (-) paquets de decisió de reducció del pressupost base Pressupost Executiu IDEA CLAU EN LA CONFIGURACIÓ DELS IMPORTS PRESSUPOSTARIS Ajustos/ + Paquets de Import proposta Pressupost càlculs Pressupost decisió = per al projecte “t” base (▲/▼) de Pressupost “t ”+1 Crèdits inicials del Estimació per a l’exercici Diferents variacions Import proposat per a la pressupost vigent (any “t+1” de les necessitats de incrementals (expansió de corresponent partida per “t”) despeses per tal de serveis, nous serveis,..) al projecte de pressupost realitzar el mateix volum i/o decrementals (guanys de l’exercici “t+1” de béns i serveis de l’any d’eficiència, reducció de “t” i fer front als serveis,...) proposades compromisos adquirits per al pressupost que per a “t+1” s’elabora (“t+1”). (“pressupost de (“propostes de canvis de continuïtat dels serveis”) polítiques”) 7 Pressupost Executiu COM S’EXPLIQUEN ELS IMPORTS? Ajustos / càlculs Projecte Pressupost Pressupost Paquets de pressupost inicial 20Xt base decisió 20Xt+1 Nous serveis o projectes Efecte integració Eliminació de Paquets de de compromisos despeses d’un sol decisió de Quines coses pluriennals cop Ampliació de “Nova “noves” a serveis actuals fer? iniciativa” Impacte dels Reclassificacions i projectes de capital Inclou informació (↑)(+) reajustaments que finalitzen de: Altres - Objectius vinculats - Descripció Ajustament de - Necessitat i Anualitzacions preus (inflació) urgènciai Millores Paquets de - Indicadors d’eficiència - Finançament decisió de Quines coses “Reducció del Reducció de “deixem” de Altres serveis pressupost fer? base” Altres (↓) (-) 8 Pressupost Executiu CAPACITAT D’EXPLICACIÓ DE LES DECISIONS PRESSUPOSTÀRIES “Paquets de Projecte Crèdits Pressupost decisió” Programa pressupost inicials 201Xt base 201Xt+1 escollits per a 201Xt+1 201Xt+1 + 1.000.000,00 1321 Seguretat 165.345.089,67 164.328.906,12 Major capacitat operativa + 165.198.906,12ciutadana de la GUB (transports i equipament policial) - 130.000,00 Optimització de compres de vestuari de la policia + 870.000,00 Però allò realment important és que amb les decisions preses: Objectiu estratègic Indicador Valor previst sense Valor previst 201Xt+1 1.7.2 Percepció de decisions preses amb decisions preses seguretat i tranquil·litat Nombre d’unitats de patrulla XXXX XXXX+YY al carrer Índex de criminalitat 24,1 23,3 Percepció de seguretat 5,6 6,0 9 Pressupost Executiu QUÈ APORTA AQUESTA FORMA D’ELABORAR EL PRESSUPOST?  Valorar, en un inici, la capacitat de finançar les polítiques actuals (previsió d’ingressos – pressupost base de despeses vs regles fiscals)  Prendre decisions envers canvis en polítiques públiques i no en relació a elements de despesa/recursos (Quines coses noves a fer? Què deixem de fer? Quins guanys d’eficiència tenim?)  “Seleccionar” canvis en les decisions polítiques segons prioritats i resultats (finançar allò prioritari i estratègic que pot aportar resultats)  Poder explicar de forma més estratègica el pressupost a la ciutadania (mesures (canvis quant a polítiques) explicades de forma vinculada amb el Marc Estratègic) 10 Pressupost Executiu CALENDARI TEMPTATIU PROJECTE DE PRESSUPOSTOS 2016 ETAPA DATES (estimatives) Càlcul del pressupost base d’ingressos Mitjans Abril- Finals Maig Càlcul del pressupost base de despeses 1ª Previsió d’ingressos 2016 ELECCIONS MUNICIPALS 24 DE MAIG Marc financer inicial temptatiu Finals Maig – Inici Juny Pre-preparació tècnica dels elements estratègics i de priorització del pressupost Juny - Juliol Ajustos per a la modificació de l’estructura orgànica (si cal) Juliol- Setembre Definició de les prioritats estratègiques pel pressupost 2016 Marc financer: concreció del límit general de despesa i dels límits de despesa corrent i de capital Setembre Límits de despesa (capítols 2+4 per a sectors i districtes) Instrucció d’elaboració del pressupost 2016 Pressupostació dels capítols 1, 3, 5, 8 i 9 … - Setembre Propostes pressupostàries : Paquets de decisió + memòries de programa …./ Mitjans Setembre – Mitjans Octubre Anàlisi de les propostes pressupostàries Mitjans Octubre Canvis proposta pressupost + validacions + darrers ajustos Finals Octubre Elaboració de la documentació i presentació del projecte pressupost 2016 Finals Octubre – Inici Novembre 11 Pressupost Executiu TASQUES EN L’ ELABORACIÓ DEL PROJECTE DE PRESSUPOST: SECTORS I DISTRICTES (DATES TEMPTATIVES) ABRIL MAIG JUNY JULIOL AGOST SETEMBRE OCTUBRE Formació Pressupost base Càlcul pressupost base de Revisió i validació del pressupost despeses base de despeses Suport en les previsions d’ingressos Formació paquets de Elaboració de paquets decisió i formació de decisió i memòries memòries de programa de programa Esmenes o canvis propostes (si cal) Instrucció d’elaboració del pressupost i comunicació dels límits de despesa 12 Pressupost Executiu CALENDARI TEMPTATIU PROJECTE DE PRESSUPOSTOS 2016 Kick off estimat del procés (pressupost base de despeses) ≈ 23 d’abril Mitjançant l’entorn web del SAP BPC es proporcionarà (a la secció de “Documentos”):  Guia revisada del procés d’elaboració del pressupost (amb la inclusió dels canvis/millores realitzats a les plantilles i informes)  Altres documents i eines de suport i facilitadores del procés 13 Pressupost Executiu PRESSUPOST EXECUTIU: CICLE I PRINCIPALS DOCUMENTS/EINES Paquets de Límits de decisió despesa Memòries de Pressupost base programa Elaboració i Anàlisi i avaluacions de aprovació programes 14 Pressupost Executiu IMPLEMENTACIÓ DEL NOU PROCÉS D’ELABORACIÓ DEL PRESSUPOST 1ª Implementació integral del procés i de l’aplicatiu SAP-BPC Implementació consolidada del procés i introducció de millores en l’aplicatiu SAP-BPC 15 Pressupost Executiu 16 Pressupost Executiu PRESSUPOST BASE DE DESPESES: CONCEPTE  Definició: estimació per a la propera anualitat de les necessitats de despesa per tal de produir un volum similar de béns i serveis en relació a un any base (normalment l’exercici corrent) i fer front als compromisos i altres decisions que s’hagin pres/compromès amb anterioritat i que impacten en el període pel qual es realitza l’estimació El pressupost base no és cap assignació mínima de recursos, sinó sols una referència!!  Utilitat de la informació proporcionada per part del pressupost base:  Anàlisi (a l’inici del procés d’elaboració del pressupost) de la sostenibilitat financera de les polítiques actuals en un marc d’ingressos sense variació de les ordenances fiscals  Referència rellevant quant a la presa de decisions en l’elaboració de propostes pressupostàries i en l’assignació de recursos (propostes i decisions basades en canvis marginals envers el pressupost base)  Major capacitat d’explicació a la ciutadania de les decisions preses associades a les assignacions pressupostàries (manteniment serveis, ampliació/reducció de serveis, nous projectes,..) 17 Pressupost Executiu PRESSUPOST BASE DE DESPESES: CONCEPTE  Aplicat per a les despeses de capítols 2 i 4 (resta de capítols tenen una dinàmica i càlcul diferenciat)  Càlcul a nivell de: – Subsector (4t dígit classificació orgànica) – Subprograma (5è dígit de la classificació per programes) – Subconcepte (5è dígit de la classificació econòmica)  Informació a emprar: – Crèdits inicials de l’any base (“t”) – Compromisos a càrrec d’exercicis futurs (“pluris”) generats en “t” i exercicis anteriors fins a la data on es realitza el càlcul i que impacten en “t+1” – Ajustos de càlcul  Realització del càlcul: Sectors i districtes, amb el suport de l’Oficina de Management i Pressupost Executiu (OMPE) i la Direcció de Serveis de Pressupostos (DsP) 18 Pressupost Executiu PRESSUPOST BASE DE DESPESES: CÀLCUL “Pluris” fins a Automatitzat Crèdits inicials data que any base (“t”) impacten en “t+1” Eliminació de despeses no Ajustos recurrents (“d’un sol cop”) Necessitat manuals Impacte de l’entrada en d’ajustos manuals Si específics funcionament de projectes específics? (abans de l’aplicació Reassignació i canvis dels ajustos d’imputació automàtics) Integració inicial Anualitzacions d’imports Altres ajustos - Imports “no pluris” No - Imports “pluris” Aplicació posterior (si cal) de Aplicació posterior Ajustos de (si cal) de preus Aplicació Modulables (% de d’ajustos partida) i per imports “pluris i imports “no pluris” PRESSUPOST BASE 19 Pressupost Executiu PRESSUPOST BASE DE DESPESES: CÀLCUL (FÓRMULES) 𝐼𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡 "pluri" = 𝐼𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡 "𝑝𝑙𝑢𝑟𝑖" Integració inicial + Si: import any base < import “pluri” = 0 d’imports 𝐼𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡 "no pluri“ = Si: import any base> import “pluri” = 𝑖𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡 𝑝𝑎𝑟𝑡𝑖𝑑𝑎 − 𝑖𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡 "𝑝𝑙𝑢𝑟𝑖" Si: no es requereix actualització de preus = Import “pluri” integració inicial 𝐼𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡 "pluri" = Si: es requereix actualització de preus = (Import “pluri” integració inicial) × Pressupost (% 𝐼𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡 “𝑝𝑙𝑢𝑟𝑖” 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑔𝑟𝑎𝑐𝑖ó 𝑖𝑛𝑖𝑐𝑖𝑎𝑙 𝑎 𝑎𝑐𝑡𝑢𝑎𝑙𝑖𝑡𝑧𝑎𝑟) × (índex d’actualització de preus) base + 𝐼𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡 "no pluri" = = (𝐼𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡 "no pluri") + (𝑎𝑗𝑢𝑠𝑡𝑜𝑠 𝑚𝑎𝑛𝑢𝑎𝑙𝑠 𝑒𝑠𝑝𝑒𝑐í𝑓𝑖𝑐𝑠) + (𝑎𝑗𝑢𝑠𝑡 𝑎𝑐𝑡𝑢𝑎𝑙𝑖𝑡𝑧𝑎𝑐𝑖ó 𝑑𝑒 𝑝𝑟𝑒𝑢𝑠) A Si cal Si cal = (A) x (% d’ “A” a actualitzar) x (índex (-) Eliminació de despeses no recurrents actualització de preus) (+) Impacte de l’entrada en funcionament de projectes (+/-) Reassignació i canvis d’imputació (+) Anualitzacions 20 (+/-) Altres ajustos Pressupost Executiu PRESSUPOST BASE DE DESPESES: FORMULARI DE CÀLCUL (SAP BPC) 21 Pressupost Executiu PRESSUPOST BASE DE DESPESES: FORMULARI DE CÀLCUL (SAP BPC) Novetats / canvis 22 Pressupost Executiu PRESSUPOST BASE DE DESPESES: AJUSTOS  Ajustos tipificats: – Eliminació de despeses no recurrents (efecte en imports:▼) – Impacte de l’entrada en funcionament de projectes (efecte en imports:▲) – Reassignació i canvis d’imputació (efecte en imports: ▲/▼) – Anualització de despeses (efecte en imports:▲) – Altres ajustos (efecte en imports: ▲/▼)  Per a cada ajust introduït en el formulari de càlcul caldrà escriure un breu comentari explicatiu (a l’extrem dret de la corresponent fila)  Els càlculs es basaran en les partides considerades com a no centralitzades/captives (coordinació DsP+OMPE amb “centralitzadors) 23 Pressupost Executiu AJUSTOS: ELIMINACIÓ DE DESPESES NO RECURRENTS  Concepte: eliminació d’aquelles despeses que es realitzen o realitzaran a l’exercici corrent, però que no tindran continuïtat en l’exercici següent (“eliminació de despeses d’un sol cop”). En cas d’haver-se aprovat paquets de decisió no recurrents en el procés d’elaboració del pressupost anterior, s’han d’incloure els ajustos pertinents d’eliminació de despeses no recurrents en el càlcul del pressupost base.  Exemples: esdeveniments no recurrents, convocatòries de subvencions excepcionals, contractació de serveis puntuals sense continuïtat a l’exercici següent,...  Ajust: L’import a considerar és el relatiu a l’import pressupostat en el pressupost actual (crèdits inicials)  Comentari  esment breu dels conceptes que suposen aquesta eliminació de despeses no recurrents 24 Pressupost Executiu AJUSTOS: ELIMINACIÓ DE DESPESES NO RECURRENTS (exemple) Cas: Despeses de suport al finançament de la celebració del Congrés XYZ a Barcelona l’any 2015 (que ja no es celebrarà al 2016) 25 Pressupost Executiu AJUSTOS: ENTRADA EN FUNCIONAMENT D’EQUIPAMENTS, PROJECTES,..  Concepte: impacte quant a despeses corrents (capítols 2 i 4) de la posada en marxa i entrada en funcionament de projectes (inversió principalment) que es trobaven pressupostats en l’exercici actual i que finalitzen i entren en operativa a l’any pel qual es fa el càlcul del pressupost base  Exemples: equipaments dels quals es finalitza la seva construcció i entren en funcionament, ampliacions o millores en infraestructures que finalitzen i suposen major despesa corrent quant a operativa,..  Ajust: L’import a considerar és l’estimació, a preus actuals, de les despeses corrents que suposaria l’entrada en funcionament del projecte que finalitza  Comentari  esment del projecte concret que finalitza (codi i nom del projecte) i dels elements de despeses que es consideren en la seva entrada en funcionament 26 Pressupost Executiu AJUSTOS: ENTRADA EN FUNCIONAMENT D’EQUIPAMENTS, PROJECTES,.. (exemple) Cas: Finalització prevista de les obres i posada en funcionament del centre cívic ABC en el mes de febrer de 2016 27 Pressupost Executiu AJUSTOS: REASSIGNACIÓ I CANVIS D’IMPUTACIÓ  Concepte: ajustos per canvis/millora d’imputació (en relació als crèdits inicials del pressupost actual) de despeses concretes a altres partides, siguin aquestes partides dins del propi orgànic, o d’altres orgànics (altres orgànics del propi sector/districte o a altres sectors i districtes)  Exemples: millor imputació pel que fa a subprogrames o subconceptes, reorganització interna d’assumptes, traspàs i assumpció d’assumptes entre sectors i districtes ,...  Ajust: L’import a considerar és el relatiu als crèdits que figuren al pressupost actual (crèdits inicials) i que haurien de ser rectificats/canviats:  Si són ajustos dins d’un mateix orgànic, es registrarà per un costat (partida) un import en negatiu i per un altre costat (una altra partida) un import en positiu  Si són ajustos entre diferents orgànics, en un orgànic, a la corresponent partida es registrarà un import en negatiu (emissor), i, per l’altre orgànic, a la corresponent partida, es registrarà el mateix import en positiu (receptor). En els ajustos entre orgànics de diferents sectors/districtes, caldrà el seu acord, consens i coordinació. L’efecte net de l’ajust ha de ser 0 i l’ajust no ha de servir per a reassignacions internes entre partides pròpies de canvis de polítiques públiques (això seria per a paquets de decisió)  Comentari  en els ajustos dins un mateix orgànic es recomana esmentar breument la motivació del canvi d’imputació. Pel cas d’ajustos que afectin a altres orgànics, caldrà esmentar breument la motivació de l’ajust i el codi orgànic (a 4 dígits) d’origen i de destí. 28 Pressupost Executiu AJUSTOS: REASSIGNACIÓ I CANVIS D’IMPUTACIÓ (exemple) Cas: Traspàs per part del sector XYZ de part de les despeses de sistemes de control de trànsit al sector ABC Sector XYZ Sector ABC 29 Pressupost Executiu AJUSTOS: ANUALITZACIÓ  Concepte: despeses pressupostades en l’exercici actual (crèdits inicials), però per sols una part de l’any, les quals pel proper any seran “d’any sencer”.  Exemples: una contracta de serveis de més d’un any de durada que es va iniciar a mitjans de l’exercici actual i que durarà com a mínim fins a finals de l’exercici següent.  Ajust: s’ajustarà per la diferència entre el valor total anual de la despesa i el valor inicial pressupostat, relatiu a la fracció de l’any anterior corresponent, de tal manera que la suma del valor inicial més l’ajust correspongui al cost total de la despesa pel proper any. A aquest import s’aplicaran , si s’escau, les actualitzacions corresponents.  Comentari  cal esmentar la despesa a la que correspon l’anualització, així com el període de temps que inclou dins de l’any actual i explicitar que a l’exercici pressupostat comprendrà la totalitat de l’any. També s’haurà d’aplicar el mètode de càlcul, que generalment serà lineal, proporcional al temps. 30 Pressupost Executiu AJUSTOS: ANUALITZACIÓ (exemple) Cas: Estimació a any complert de les despeses del servei XYZ del programa ABCD per al 2016 (a l’any 2015 pressupostades per al darrer trimestre de l’any) Despesa 2015 = 350.000 (per al 4t trimestre de l’any 2015) Despesa 2016 (per tot l’any sencer) (sense actualització de preus) = 1.400.000 (=350.000 x 4 o =350.000 (1/4)) Ajust a aplicar= 1.050.000 (=1.400.000 – 350.000) 31 Pressupost Executiu AJUSTOS: ALTRES AJUSTOS  Concepte: altres ajustos no tipificats en les 3 categories anteriors  Possibles casos:  Efecte de “pluriennals” no autoritzats (“A”) a data de 31/03 i que no tindrien cobertura pressupostària si es compara amb els crèdits inicials de la partida on correspondria la imputació d’aquest (cas excepcional)  Altres ajustos no tipificats  Ajust: import concret estimat per a l’ajust, en termes de preus de l’any actual  Comentari  explicació breu dels conceptes i càlculs en què es basa aquest “altre ajust” proposat en el càlcul del pressupost base 32 Pressupost Executiu AJUSTOS: ACTUALITZACIÓ DE PREUS DELS “NO PLURIS”  Concepte: ajust de l’import “no pluri” (import inicial integrat + ajustos manuals específics) a preus actuals i que pel proper any es prevegi una actualització dels preus  Normal general: per defecte es consideren que tots els imports relatius als “no pluris” NO s’actualitzen segons el IPC previst. Es mostra per defecte un 0% en el % a actualitzar de l’import “no pluri” de la partida.  Ajust (en cas de ser necessari): Determinar el % del import “no pluri” de la corresponent partida al qual volem aplicar l’ajust de preus  Si el % = 0% (opció determinada per defecte) No s’aplica ajust de preus  Si el % = (0-100%) (ambdós no inclosos) Ajust de preus per una parcialitat de l’import “no pluri” de la corresponent partida  Si el % = 100%  Aplicació de l’ajust de preus per la totalitat de de l’import “no pluri” de la corresponent partida  Comentari  en cas d’aplicar l’ajust per actualització de preus, cal fer esment del perquè de la seva necessitat 33 Pressupost Executiu AJUSTOS: ACTUALITZACIÓ DE PREUS DELS “NO PLURIS” (exemple) S’introdueix el % sobre l’import Impacte de l’actualització de preus= resultant de (Imports “no pluri” + ajustos manuals) sobre el qual es (Imports “no pluri” + ajustos manuals) x (% que desitjarà aplicar l’índex s’actualitza) x (índex d’actualització de preus) d’actualització de preus 34 Pressupost Executiu AJUSTOS: ACTUALITZACIÓ DE PREUS DELS “PLURIS”  Concepte: ajust en aquells “pluris” que s’hagin considerat a preus actuals i que pel proper any (pressupost a elaborar) es requereixi un ajust quant a actualització de preus  Normal general: es considera per defecte que tots els imports relatius als “pluris” considerats en la integració d’imports NO s’actualitzen per preus del proper any (suposant la quantia del “pluri” com a quantia “certa”)  Ajust (en cas de ser necessari): Determinar el % del import “pluri” de la corresponent partida al qual volem aplicar l’ajust de preus  Si el % = 0% (opció determinada per defecte) No s’aplica ajust de preus  Si el % = (0-100%) (ambdós no inclosos) Ajust de preus per una parcialitat de l’import “pluri” de la corresponent partida  Si el % = 100%  Aplicació de l’ajust de preus per la totalitat de de l’import “pluri” de la corresponent partida  Comentari  esment breu del requeriment d’actualitzar per l’índex de preus la quantia identificada com “pluri” en els imports integrats. 35 Pressupost Executiu ORIENTACIONS PEL PROCÉS DE CÀLCUL DEL PRESSUPOST BASE  Centrar-se a detectar i quantificar els casos concrets en què caldrà dur a terme ajustos específics  Focalitzar l’atenció i els esforços a detectar els ajustos que poden tenir un major impacte pressupostari  Fer el càlcul programa a programa o per agrupacions de programes (tros a tros)  Col·laborar activament amb les unitats del propi sector/districte i les entitats municipals perceptores de transferències corrents  No incloure en cap cas ajustos que suposin la introducció d’aspectes que conceptualment són propis dels paquets de decisió 36 Pressupost Executiu ORIENTACIONS PEL PROCÉS DE CÀLCUL DEL PRESSUPOST BASE  En la visualització de la integració inicial d’imports (càlcul automatitzat) no centrar l’atenció en els imports propis del “pluris”, sinó en la capacitat dels imports inicials per “cobrir” els “pluris” carregats a 31/03 i els que es podran anar desenvolupant al llarg de l’actual l’exercici  Un cop feta una primera versió del càlcul, revisar la coherència dels resultats obtinguts  Aportar sempre aquelles explicacions raonades dels ajustos en l’apartat de comentari de les respectives partides  En cas de dubtes, consultar els documents de formació i suport, i no tenir impediments a preguntar a l’OMPE+DsPressupost 37 Pressupost Executiu RECORDAR QUE….  El pressupost base és una estimació, i pot ser que no tingui una precisió total/perfecta, però que ha de ser raonable i sòlida  El pressupost base serà una informació de referència rellevant a l’hora de determinar els imports de les propostes pressupostàries  El càlcul del pressupost base ha de tractar de ser el més afinat possible (tot i que mai serà perfecte), i no infravalorar o sobrevalorar els seus respectius imports, ja que tindria efectes negatius en el propi sector/districte i en el conjunt de l’organització:  Cas d’infravaloració  pot donar lloc a assignacions pressupostàries finals que no permetin el manteniment dels serveis actuals i fer front als compromisos adquirits, provocant, per tant, la necessitat d’una redistribució interna dels recursos en el si de l’execució del pressupost  Cas de sobrevaloració  podrà donar lloc a l’atorgament de menys “espai” per a la realització de paquets de decisió de nova iniciativa i forçar la introducció de paquets de reducció del pressupost base 38 Pressupost Executiu Posem-nos a prova!! 39 Pressupost Executiu EL PRESSUPOST BASE ÉS… (ESCULL UNA DE LES SEGÜENTS OPCIONS) Aquell nivell de despesa que no es discuteix i es dóna per consolidat, i, per tant, el mínim de pressupost que es tindrà pel proper exercici Exactament els crèdits del pressupost de l’any anterior al del que volem elaborar. És a dir, el pressupost de l’exercici actual És la mera aplicació de l’actualització de preus a imports de pluriennals i dels crèdits inicials del pressupost actual Aquell volum estimat de despeses que permeten mantenir pel proper exercici un nivell de serveis similars als actuals i fer front als compromisos ja adquirits 40 Pressupost Executiu A QUIN TIPUS D’AJUST DONARIA LLOC? Obertura en el proper any d’un nou centre (obres Impacte de l’entrada en funcionament de iniciades aquest any) d’acollida per a les persones que projectes han patit una urgència o emergència social Despeses relatives a la celebració del Mundial de Eliminació de despeses Bàsquet 2015 no recurrents Assumpció per part del districte 06XX de les despeses relatives a les activitats complementàries de foment Reassignació i canvis d’imputació de l’esport als equipaments esportius del districte Reassignació, per prioritats, de recursos del No és cap ajust del pressupost base! És una subprograma XXXXX al YYYYY combinació de paquets de decisió! 41 Pressupost Executiu A QUIN TIPUS D’AJUST DONARIA LLOC? Pressupostades a l’exercici corrent les despeses Anualització de relatives al 3r trimestre pel que fa a l’operativa de les despeses noves Oficines d’Atenció a l’Empresa (OAE) Continuació de les obres a l'edifici de vestidors de la No és cap ajust del pressupost base i no es Guàrdia Urbana a la Zona Franca tracta de despeses dels capítols 2 i 4 Introducció de millores i obtenció d’estalvis en la No és cap ajust del pressupost base. Serà un contractació dels serveis del sistema d’atenció paquet de decisió de domiciliària (SAD) reducció del pressupost base 42 Pressupost Executiu A QUIN TIPUS D’AJUST DONARIA LLOC? No és cap ajust del L’estratègia de la Gerència pel proper any és ampliar el pressupost base. Es tractarà volum de serveis que comprèn el subprograma XXXXX d’un paquet de decisió a formular en les etapes del per tal de complir amb les orientacions del Govern pressupost que vindran més endavant Pel proper any s’haurà de fer front a unes majors transferències a l’Autoritat del Transport Metropolità Altres ajustos arran un conveni signat recentment 43 Pressupost Executiu LES SEGÜENTS AFIRMACIONS SÓN CERTES? A major quantia del pressupost base, majors imports pel pressupost pel proper any A tots els “pluris” identificats fins el 31/03 que impacten en el proper pressupost se’ls aplicarà un ajust de preus com a norma general Els sectors i districtes ens hem de focalitzar en identificar els ajustos específics concrets en el càlcul del pressupost base de despeses Caldrà identificar un ajust específic a cadascuna de les nostres partides de despesa dels capítols 2 i 4 Sols cal informar l’apartat de comentaris davant de casos concrets d’ajustos 44 Pressupost Executiu MOLT BÉ!! 45 Pressupost Executiu 46 Pressupost Executiu VALORACIÓ DE L’EXPERIÈNCIA EN EL PRESSUPOST 2015  Valoració global primera experiència molt positiva  Possibilitat de disposar d’informació pressupostària molt rellevant des de les etapes inicials del procés  coneixement de compromisos, efecte d’entrada en funcionament de projectes,... Quan costa mantenir els serveis actuals i fer front als compromisos adquirits? I quins factors o fets ens ho explica?  Facilitar la presa de decisions quant als canvis de polítiques públiques/decisió d’assignació de recursos  Millor capacitat d’explicació final (ciutadà, documents pressupostaris,...) del perquè de les decisions pressupostàries preses i de les variacions d’imports entre anys (2015 vs 2014) 47 Pressupost Executiu LLIÇONS DEL 2015 PER A AFINAR ENCARA MÉS ELS CÀLCULS PEL 2016  Procurar no integrar elements propis de paquets de decisió en el càlcul del pressupost base  Ex: Nous serveis/projectes, expansions de serveis o reassignacions que hauran de suposar la formulació posterior de paquets de decisió (si no és que són anualitzacions o tenen ja un “pluri” associat i integrat)  Tractar de no oblidar incloure tots els aspectes rellevants per al càlcul del pressupost base. Així s’evita forçar (en algun cas aïllat) una posterior formulació de paquets de decisió que són més aviat una correcció del pressupost base calculat.  Durant el procés de càlcul del pressupost base, davant de partides o programes principalment gestionats per entitats municipals (i que sovint suposen transferències per part de l’Ajuntament), treballar estretament amb aquestes, a fi de realitzar un càlcul més precís.  No oblidar acompanyar cada ajust realitzat amb un comentari breu i explicatiu, els quals siguin congruents amb els corresponents imports/càlculs  Facilita la seva comprensió i la revisió dels càlculs  No introduir càlculs per a les partides considerades com a centralitzades/captives. Aquests s’introduiran de forma centralitzada per part de l’OMPE+DsP  Davant de reassignacions entre diferents sectors i districtes, procurar una adequada congruència dels càlculs realitzats per cada costat (es recomana procurar una adequada comunicació i la coincidència d’imports).  Informar sempre el codi i nom del projecte d’inversió en l’apartat de comentaris el els casos d’ajustos d’“Entrada en funcionament d’equipaments, projectes,…” 48 Pressupost Executiu Moltes gràcies per la vostra atenció!! Per qualsevol dubte que tingueu ens podeu contactar a: pressupostos@bcn.cat Pressupost Executiu