Pressupost 2018 Barcelona Activa, SAU Setembre 2017 Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 2 Índex 01. COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS: COMPARATIU PREVISIÓ TANCAMENT 2017 I PRESSUPOST 2018 3 02. PREVISIÓ DE TANCAMENT ANY 2017 4 03. PREVISIÓ DE PRESSUPOST ANY 2018 7 04. INVERSIÓ PREVISTA PELS ANYS 2017 I 2018, I FONTS DE FINANÇAMENT 13 05. ENDEUTAMENT FINANCER DE BARCELONA ACTIVA 15 06. PLANTILLA PREVISTA PER ALS ANYS 2017 I 2018 16 07. MASSA SALARIAL ESTRUCTURA PREVISTA PER ALS ANYS 2017 I 2018 18 08. ACTIVITAT DE L’ANUALITAT 2017 I 2018 19 Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 3 01. Compte de Pèrdues i Guanys: comparatiu previsió tancament 2017 i pressupost 2018 Previsió tancament Pressupost COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS 2017 2018 Import net de la xifra de negocis. 1.473.660,65 1.500.978,08 Prestacions de serveis 1.473.660,65 1.500.978,08 Altres ingressos d' explotació. 54.460.913,42 54.778.252,96 Ingressos accesoris i altres de gestió corrent. 176.944,56 179.394,26 - Ingressos per dret de Superfície 168.944,56 171.394,26 - Altres ingressos 8.000,00 8.000,00 Subvencions d'explotació incorporades al resultat de l'exercici. 54.283.968,86 54.598.858,70 - Ajuntament 42.336.587,02 38.953.948,06 - Feder 1.157.335,42 4.230.505,42 - Generalitat- SOC 10.591.038,86 11.293.905,22 - FSE i altres entitats finançadores 199.007,56 120.500,00 Despeses de personal. (32.230.117,03) (31.156.775,00) Sous i salaris. (32.005.117,03) (30.928.850,00) - Sous i salaris d'estructura (11.079.950,00) (11.239.600,00) - Sous i salaris de Programes (20.925.167,03) (19.689.250,00) Carregues socials. (225.000,00) (227.925,00) Altres despeses d'explotació. (23.441.241,36) (24.857.379,67) Serveis exteriors. (6.905.521,97) (7.051.071,63) Subministraments. (1.012.950,00) (1.026.118,35) Accions de comunicació. (20.400,00) (20.665,20) Serveis generals. (4.834.795,00) (4.953.425,21) - Manteniment d' instal.lacions grals. (968.693,15) (981.286,16) - Neteja (641.125,00) (705.237,50) - Seguretat (830.000,00) (840.790,00) - Manteniment Equips informàtics (1.405.056,85) (1.423.322,59) - Serveis Professionals (989.920,00) (1.002.788,96) Lloguers. (323.825,00) (328.034,73) Altres Despeses . (713.551,97) (722.828,15) - Material d'oficina (125.300,00) (126.928,90) - Missatgers (83.950,00) (85.041,35) - Assegurances (63.700,00) (64.528,10) - Serveis bancaris (12.500,00) (12.662,50) - Telèfon (313.200,00) (317.271,60) - Altres despeses (114.901,97) (116.395,70) Tributs. (49.384,93) (50.866,48) Pèrdues i variació de provisions per operacions comercials. (30.766,87) (30.000,00) Altres despeses de gestió corrent. (16.455.567,59) (17.725.441,56) Amortizació de l'immobilitzat. (2.059.738,05) (2.013.998,74) Imputació de subvencions d'immobilitzat financer i altres. 1.932.772,98 1.900.958,63 Deteriorament i resultat per baixes de l' immobilizat. (1.000,00) 0,00 Altres resultats. 11.988,28 0,00 RESULTAT D' EXPLOTACIÓ 147.238,89 152.036,26 Ingressos financiers. 800,00 500,00 De tercers. 800,00 500,00 Despeses financeres. (117.538,89) (121.286,26) Per deutes amb tercers. (actualització dret superficie) (117.538,89) (121.286,26) Diferències de canvi. (500,00) (750,00) RESULTAT FINANCER (117.238,89) (121.536,26) RESULTAT ABANS D' IMPOSTOS 30.000,00 30.500,00 Impost sobre beneficis. (7.500,00) (7.625,00) RESULTAT DE L'EXERCICI 22.500,00 22.875,00 Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 4 02. Previsió de tancament any 2017 02.1 COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS A 31 DE DESEMBRE DE 2017 Previsió tancament COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS 2017 Import net de la xifra de negocis. 1.473.660,65 Prestacions de serveis 1.473.660,65 Altres ingressos d' explotació. 54.460.913,42 Ingressos accesoris i altres de gestió corrent. 176.944,56 - Ingressos per dret de Superfície 168.944,56 - Altres ingressos 8.000,00 Subvencions d'explotació incorporades al resultat de l'exercici. 54.283.968,86 - Ajuntament 42.336.587,02 - Feder 1.157.335,42 - Generalitat- SOC 10.591.038,86 - FSE i altres entitats finançadores 199.007,56 Despeses de personal. (32.230.117,03) Sous i salaris. (32.005.117,03) - Sous i salaris d'estructura (11.079.950,00) - Sous i salaris de Programes (20.925.167,03) Carregues socials. (225.000,00) Altres despeses d'explotació. (23.441.241,36) Serveis exteriors. (6.905.521,97) Subministraments. (1.012.950,00) Accions de comunicació. (20.400,00) Serveis generals. (4.834.795,00) - Manteniment d' instal.lacions grals. (968.693,15) - Neteja (641.125,00) - Seguretat (830.000,00) - Manteniment Equips informàtics (1.405.056,85) - Serveis Professionals (989.920,00) Lloguers. (323.825,00) Altres Despeses . (713.551,97) - Material d'oficina (125.300,00) - Missatgers (83.950,00) - Assegurances (63.700,00) - Serveis bancaris (12.500,00) - Telèfon (313.200,00) - Altres despeses (114.901,97) Tributs. (49.384,93) Pèrdues i variació de provisions per operacions comercials. (30.766,87) Altres despeses de gestió corrent. (16.455.567,59) Amortizació de l'immobilitzat. (2.059.738,05) Imputació de subvencions d'immobilitzat financer i altres. 1.932.772,98 Deteriorament i resultat per baixes de l' immobilizat. (1.000,00) Altres resultats. 11.988,28 RESULTAT D' EXPLOTACIÓ 147.238,89 Ingressos financiers. 800,00 De tercers. 800,00 Despeses financeres. (117.538,89) Per deutes amb tercers. (actualització dret superficie) (117.538,89) Diferències de canvi. (500,00) RESULTAT FINANCER (117.238,89) RESULTAT ABANS D' IMPOSTOS 30.000,00 Impost sobre beneficis. (7.500,00) RESULTAT DE L'EXERCICI 22.500,00 Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 5 02.2 BALANÇ DE SITUACIÓ A 31 DE DESEMBRE DE 2017 ACTIU 31/12/2017 Immobilitzat intangible. 1.037.738,81 Immobilitzat material. 14.462.578,63 Inversions financeres a llarg termini. 133.137,82 Actius per impost diferit. 361.457,23 ACTIU NO CORRENT 15.994.912,50 Deutors comercials i altres comptes a cobrar. 24.277.618,53 Clients per vendes i prestacions de serveis. 117.704,96 Clients, empreses del grup, i associades. 14.563.880,09 - Ajuntament 13.937.629,63 - Empreses del grup 626.250,46 Deutors varis. 9.407.889,16 Personal. 2.382,29 Altres crèdits amb les Administracions Públiques. 185.419,85 Inversions financeres a curt termini. 67.762,36 Periodificacions. 21.634,74 Efectiu i altres actius líquids equivalents. 1.096.353,72 ACTIU CORRENT 25.463.369,37 TOTAL ACTIU 41.458.281,86 PASSIU 31/12/2017 Capital. 1.953.282,50 Reserves. 853.056,80 -Reserva legal 172.112,73 -Reserva voluntaria 680.937,23 -Altres reserves 6,84 Resultat de l' exercici. 22.500,00 Subvencions, donacions i llegats rebuts. 8.016.086,98 PATRIMONI NET 10.844.926,28 Provisions a llarg termini. 0,00 Provisions personal a llarg termini.(paga extra) 97.610,90 Deutes a llarg termini. 156.227,70 Passius per impost diferit. 3.026.477,72 Periodificacions a llarg termini 8.019.741,85 PASSIU NO CORRENT 11.300.058,17 Deutes a curt termini. 616.591,20 Creditors comercials i altres comptes a pagar. 5.071.052,36 Proveïdors 3.646.665,30 Proveïdors, empreses del grup i associades. 0,00 Creditors varis. 59.139,71 Personal. 396.873,68 Altres deutes amb les Administracions Públiques. 968.373,66 Periodificacions. 13.490.333,81 PASSIU CORRENT 19.313.297,41 TOTAL PASSIU 41.458.281,86 Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 6 02.3 NOTES SOBRE LA PREVISIÓ DE TANCAMENT DE L’EXERCICI 2017 L’exercici 2017 ha estat per Barcelona Activa un pas endavant en la consolidació del nou model econòmic, social i ambiental, que respon al Pla d’Actuació Municipal (PAM) 2016-2019. INGRESSOS Els ingressos corrents previst aplicar durant l’any 2017 s’estimen en 55,9M€, que provenen bàsicament de: • Finançament municipal, destinat a cobrir la despesa d’estructura i els serveis estructurats i permanents, i a finançar programes específics. La xifra aplicada a ingressos al 2017 es preveu que al tancament de l’exercici sigui de 42,3 milions d’euros. • Programes finalistes cofinançats per les diferents administracions competents. Els ingressos aplicats a 2017 en concepte de programes es preveu que al tancament de l’exercici sigui de 11,9 milions d’euros, dels quals el 89% provenen del SOC (10,6M€). Dintre d’aquests programes es troben el projectes emmarcats en el nou programa operatiu Feder 2014-2020, co-finançat al 50% per l’Ajuntament de Barcelona, i que arranca en el segon semestre de 2017 aplicant un ingressos d’aprop els 1,2 milions d’euros dintre d’aquest exercici. Aquest finançament FEDER ha estat avançat en la seva totalitat per l’Ajuntament de Barcelona. • Ingressos propis, derivats bàsicament de la gestió patrimonial així com de la impartició de cursos i altres conceptes menors. A l’any 2017, l’import net de la xifra de negocis correspon majoritàriament a l’explotació dels espais de l’edifici Viver Glòries, Parc Tecnològic, edifici seu central de Barcelona Activa, Almogàvers Business Factory, equipament el Far i, a partir de l’última quatrimestre de l’any, la nova incubadora Mediatic, especialitzada en empreses d’alt impacte tecnològic. La xifra d’ingrés prevista al tancament es preveu sigui aproximadament 1,5 milions d’euros. DESPESES • La despesa d’estructura prevista al tancament 2017 és de 18,3M€, dels quals 11,3M€ corresponent a despeses salarials i altres despeses socials. • La despesa associada a l’execució de programes finalistes, tant aquells finançats amb aportació municipal com aquells atorgats pels diferents organismes, al tancament 2017 es preveu sigui de 37,4M€. Es preveu tancar amb un resultat equilibrat. D’acord amb la política de la societat, serà aplicat en la seva totalitat a la dotació dels fons de reserva legal en un 10% i al voluntari per l’ import restant. Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 7 03. Previsió de pressupost any 2018 03.1 NOU MARC ESTRATÈGIC D’acord amb el Pla d’Actuació Municipal 2016-2019, i amb l’objectiu de contribuir clarament en la transició cap a un nou model econòmic, social i ambiental, a l’any 2018 Barcelona Activa continuarà el seu procés de canvi d’orientació estratègica iniciat a 2016, i acabarà de consolidar el nou model de prestació de serveis ajustat i adequat al context actual i a la missió, valors, i línies estratègiques de la societat municipal. Barcelona Activa té la missió d’impulsar la política econòmica i el desenvolupament local per promoure la millora de la qualitat de vida de les ciutadanes i ciutadans de Barcelona a través del foment de l’ocupació, l’impuls de l’emprenedoria i el suport a les empreses, responent a les diferents necessitats de les persones en el seu territori i des de la perspectiva de l’economia plural, que inclou la cooperativa, la social i solidària. Això es farà potenciant l’empoderament de la ciutadania, el reequilibri entre territoris per assolir un model just de desenvolupament econòmic i de creació i manteniment i repartiment de l’ocupació. Els VALORS que defineixen l’estratègia de l’organització son: • Igualtat d’oportunitats i progrés social • Cooperació, dins l’organització i amb d’altres • Economia al servei de les persones: social i sostenible • Esperit de servei públic, i ètica professional i personal Les LÍNIES ESTRATÈGIQUES que marquen el pla d’actuació de la Societat en els propers anys són: 1. Proximitat a les necessitats del territori i de les persones, les empreses i altres actors econòmics i socials amb una mirada innovadora i de reequilibri territorial. 2. Especialització en quant a necessitat d’adaptació a la diversitat de la ciutat: col·lectius/ sectors/ territoris. 3. Transversalitat de la prioritat de l’ocupació. 4. Facilitació de l’economia plural, potenciant les economies transformadores, l’emprenedoria col·lectiva i la innovació social. 5. Facilitació de projectes vitals-professionals mitjançant serveis integrats. 6. Facilitació per tal que les empreses evolucionin cap a models d’alt retorn social i ambiental. 7. Definició, ordenació i coordinació de l’ecosistema públic-privat-comunitari. 8. Millora del benestar, la professionalització del les persones treballadores, fomentant l’excel·lència, la transversalitat, la participació i el desenvolupament del talent. 9. Incorporació de la perspectiva de gènere i de diversitat a totes les actuacions internes i externes. Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 8 10. Incorporació de la missió, estratègies i objectius integralment per part de la plantilla i transversalment a les diferents àrees i serveis. L’any 2017 ha estat ja un any de canvi que es consolidarà a 2018. En aquests dos anys, si bé l’estructura econòmico-financera de Barcelona Activa no ha canviat, el pressupost de la societat municipal ha agafat una nova orientació dirigida a donar resposta a aquestes noves línies estratègiques, dissenyant i executant accions / serveis que donin cobertura aquests nous reptes (veure punt 08 sobre activitat de l’anualitat 2017 i 2018). Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 9 03.2 COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS EXERCICI 2018 Pressupost COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS 2018 Import net de la xifra de negocis. 1.500.978,08 Prestacions de serveis 1.500.978,08 Altres ingressos d' explotació. 54.778.252,96 Ingressos accesoris i altres de gestió corrent. 179.394,26 - Ingressos per dret de Superfície 171.394,26 - Altres ingressos 8.000,00 Subvencions d'explotació incorporades al resultat de l'exercici. 54.598.858,70 - Ajuntament 38.953.948,06 - Feder 4.230.505,42 - Generalitat- SOC 11.293.905,22 - FSE i altres entitats finançadores 120.500,00 Despeses de personal. (31.156.775,00) Sous i salaris. (30.928.850,00) - Sous i salaris d'estructura (11.239.600,00) - Sous i salaris de Programes (19.689.250,00) Carregues socials. (227.925,00) Altres despeses d'explotació. (24.857.379,67) Serveis exteriors. (7.051.071,63) Subministraments. (1.026.118,35) Accions de comunicació. (20.665,20) Serveis generals. (4.953.425,21) - Manteniment d' instal.lacions grals. (981.286,16) - Neteja (705.237,50) - Seguretat (840.790,00) - Manteniment Equips informàtics (1.423.322,59) - Serveis Professionals (1.002.788,96) Lloguers. (328.034,73) Altres Despeses . (722.828,15) - Material d'oficina (126.928,90) - Missatgers (85.041,35) - Assegurances (64.528,10) - Serveis bancaris (12.662,50) - Telèfon (317.271,60) - Altres despeses (116.395,70) Tributs. (50.866,48) Pèrdues i variació de provisions per operacions comercials. (30.000,00) Altres despeses de gestió corrent. (17.725.441,56) Amortizació de l'immobilitzat. (2.013.998,74) Imputació de subvencions d'immobilitzat financer i altres. 1.900.958,63 Deteriorament i resultat per baixes de l' immobilizat. 0,00 Altres resultats. 0,00 RESULTAT D' EXPLOTACIÓ 152.036,26 Ingressos financiers. 500,00 De tercers. 500,00 Despeses financeres. (121.286,26) Per deutes amb tercers. (actualització dret superficie) (121.286,26) Diferències de canvi. (750,00) RESULTAT FINANCER (121.536,26) RESULTAT ABANS D' IMPOSTOS 30.500,00 Impost sobre beneficis. (7.625,00) RESULTAT DE L'EXERCICI 22.875,00 Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 10 03.3 BALANÇ DE SITUACIÓ A 31 DE DESEMBRE DE 2018 ACTIU 31/12/2018 Immobilitzat intangible. 1.198.777,63 Immobilitzat material. 13.868.775,83 Inversions financeres a llarg termini. 160.769,82 Actius per impost diferit. 353.832,23 ACTIU NO CORRENT 15.582.155,51 Deutors comercials i altres comptes a cobrar. 22.312.633,79 Clients per vendes i prestacions de serveis. 119.775,95 Clients, empreses del grup, i associades. 13.409.332,90 - Ajuntament 12.933.082,44 - Empreses del grup 476.250,46 Deutors varis. 8.592.327,18 Personal. 2.613,33 Altres crèdits amb les Administracions Públiques. 188.188,81 Inversions financeres a curt termini. 71.762,36 Periodificacions. 56.758,19 Efectiu i altres actius líquids equivalents. 1.104.529,32 ACTIU CORRENT 23.545.683,67 TOTAL ACTIU 39.127.839,18 PASSIU 31/12/2018 Capital. 1.953.282,50 Reserves. 875.556,80 -Reserva legal 174.362,73 -Reserva voluntaria 701.187,23 -Altres reserves 6,84 Resultat de l' exercici. 22.875,00 Subvencions, donacions i llegats rebuts. 7.831.794,07 PATRIMONI NET 10.683.508,37 Provisions a llarg termini. 0,00 Provisions personal a llarg termini.(paga extra) 110.110,90 Deutes a llarg termini. 152.540,91 Passius per impost diferit. 2.965.046,75 Periodificacions a llarg termini 7.964.633,85 PASSIU NO CORRENT 11.192.332,41 Deutes a curt termini. 620.591,20 Creditors comercials i altres comptes a pagar. 6.052.518,67 Proveïdors 4.586.537,04 Proveïdors, empreses del grup i associades. 0,00 Creditors varis. 81.763,16 Personal. 404.218,47 Altres deutes amb les Administracions Públiques. 980.000,00 Periodificacions. 10.444.676,44 PASSIU CORRENT 17.251.998,40 TOTAL PASSIU 39.127.839,18 Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 11 03.4 BASES PER A L’AVALUACIÓ D’INGRESSOS I DESPESES 2018 Històricament la capacitat executora i els bons resultats associats a l’activitat vinculada a programes que ha desenvolupat Barcelona Activa, ha permès a la societat municipal concórrer amb garanties d’èxit a la captació de nous recursos. Aquests recursos, van esdevenir durant molts anys la principal font de finançament de les activitats de suport a l’empresa i l’ocupació dutes a terme per la societat municipal. L’any 2012 va suposar l’inici d’un nou escenari marcat, no només per la desacceleració econòmica i l’elevat grau d’atur, sinó també per la tendència a la baixa dels programes co-finançats per les diferents administracions competents. Tot això motiva un canvi, que es consolida a 2014 i que continua fins a data d’avui, en el model econòmic-financer de la societat municipal, que implica un augment progressiu de l’aportació corrent municipal per tal de garantir el finançament d’una part important dels serveis permanents d’ocupació, emprenedoria i empresa, que fins llavors estaven co-finançats amb programes subvencionats, així com per augmentar el nombre d’accions orientades a reforçar el foment del desenvolupament econòmic en general. A l’any 2018, seguint aquesta línia, es preveu mantenir el mateix nivell d’aportació municipal corrent que al 2017. INGRESSOS Per l’exercici 2018 la Societat preveu uns ingressos corrents de 56,3 milions d’euros. Pel que fa a la tipologia d’ingressos de Barcelona Activa, per l’any 2018 no variarà respecte a anys anteriors en quant a procedència, i seguint la tendència que es va iniciar en l’exercici 2013, l’aportació municipal esdevindrà, en pes percentual, la principal font de finançament. Els ingressos de Barcelona Activa previstos per l’any 2018, provindran bàsicament de: • Finançament municipal, dintre del qual diferenciaríem entre:  Subprograma 43311 “Suport ocupació, emprenedoria i empresa”, amb un pressupost de 32.415.668,06€ per 2018, i que es correspon a l’aportació municipal corrent necessària per a finançar la despesa d’estructura i l’activitat i els serveis estructurats i permanents que ofereix la societat municipal. La xifra total aplicada com ingressos al 2018 provinent d’aquest finançament s’estima en 33,9M€, la qual inclou l’import diferit de l’activitat 2017 que finalitza a 2018, tenint la seva aplicació i reflex comptable en aquest nou exercici.  Subprograma 43351 “Economia Cooperativa, Social i Solidària”, amb un pressupost de 2.000.000€ per 2018, que es destinaran a la implementació dels projectes d’economia cooperativa, social i solidària , dissenyats conjuntament amb el Comissionat que és qui fa l’encomana a Barcelona Activa. Es preveu aplicar al 2018 el 100% d’aquest pressupost.  Encomana de la implementació d’una part del projecte Pla de Barris, liderat des de Foment de Ciutat i que inclou programes d’empresa, emprenedoria i ocupació en clau territorial, amb un pressupost i ingressos previstos de 336.000€ per 2018  Altres encomanes de gestió en el marc dels programes de turisme (4321), promoció de ciutat (4332), i comerç (4314) destinades principalment a la realització Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 12 d’actuacions en l’àmbit de la promoció econòmica i d’acord amb l’encàrrec que està previst que la Gerència d’Empresa, Cultura i Innovació faci a Barcelona Activa, i que es traspassarà des de la pròpia gerència arribat el moment. El pressupost total previst és de 2.722.280€, i aquesta aportació també serà municipal, donat que prové del propi Ajuntament de Barcelona. La xifra aplicada com ingressos al 2018 s’estima sigui el total dels 2,7M€M€ . La xifra total d’ingressos previstos a aplicar durant 2018 provinents de finançament municipal és de 38,9M€. • Co-finançament municipal i del Fons Europeu del Desenvolupament Regional (FEDER), Subprograma 43311 “Feder_Risc3Cat 14-20”, amb un pressupost corrent de 3.073.170M€ per 2018 que anticipa l’Ajuntament de Barcelona però es co-financia al 50% conjuntament amb fons europeus. Aquest pressupost va destinat a donar continuïtat a les operacions iniciades en l’últim quatrimestre de 2017, dirigides al disseny i implementació de nous programes i projectes entorn a la millora del teixit econòmic de la ciutat, el foment de l’emprenedoria, i la digitalització de serveis públics. La xifra total aplicada com ingressos al 2018 provinent d’aquest finançament s’estima en 4,2M€, la qual inclou l’import diferit de l’activitat 2017. • Altre finançament extern, destinat a la realització de programes finalistes co-finançats per les diferents administracions competents. La xifra total aplicada a és de 11,1M€ que pràcticament corresponen a programes co-finançats pel Servei d’Ocupació de Catalunya. • Ingressos propis derivats principalment de la gestió patrimonial, així com de la impartició de cursos i altres conceptes menors. A l’any 2018 l’import net estimat de la xifra de negocis és d’1,5M€ , i correspon bàsicament a l’explotació dels espais del Viver de Glòries, el Parc Tecnològic, la incubadora Almogàvers Business Factory, i la pròpia seu central de Barcelona Activa, als quals es suma des de setembre de 2016 la gestió de l’activitat del que havia estat fins ara el Consorci del Far, i des de l’últim quatrimestre de 2017 la nova incubadora Mediatic. DESPESES Pel que fa a la despesa, la Societat manté una estructura equilibrada en funció de la naturalesa de les seves operacions, i en consonància al finançament atorgat per les entitats competents. La despesa corrent prevista per l’exercici 2018 és de 56M€. A efectes d’ordenació, Barcelona Activa presenta les seves despeses en dos grups clarament diferenciats: • Despeses d’estructura, que fan possible l’execució dels serveis i programes, i de l’activitat general de l’empresa. Per 2018 es preveu destinar 18,6M€ a la cobertura d’aquestes despeses estructurals. • Despesa associada a l’execució de serveis permanents i programes finalistes, tant aquells finançats amb aportació municipal com aquells atorgats pels diferents organismes, que manté el ritme i la naturalesa que determina la normativa vigent per a cada un dels programes. La xifra estimada per 2018 és de 37,4M€, a on s’inclou 19,7M€ dels salaris del personal vinculat als diferents programes i 17,7M€ de la resta de despeses derivades de la seva execució. Aquest tipologia de despesa és aquella directament relacionada amb un programa o activitat finalista realitzada, i inclou conceptes com tècnics gestors, personal docent, material pedagògic, salaris, col·laboracions externes, etc. En el cas de les subvencions, el tipus de despesa admesa està regulada per la normativa de l’entitat finançadora. Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 13 04. Inversió prevista pels anys 2017 i 2018, i fonts de finançament La Societat realitza inversions en funció de les seves necessitats, i sempre prèvia formulació i aprovació per part de la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona. En funció de la tipologia de les inversions, aquestes poden ser activades dins del patrimoni de la societat, o bé pot ser el propi Ajuntament qui se les activi com a propietari dels béns, no figurant en aquest últim cas en els estats financers de la companyia. El resum de la inversió en xifres prevista per les anualitats 2017 i 2018 és el següent: Codi Concepte Inversions Finançament PT2017 PS2018 Inversió 7001.01 Sistemes informació 740.141,32 447.396,75 7030.01 Equipaments - Actiu Basa 366.110,43 490.215,00 7036.01 Digitalització serveis 100% Ajuntament 61.625,30 0,00 6030.01 Equipaments- Actiu Ajuntament 118.572,70 0,00 6143.01 Projectes Transversals 0,00 236.723,00 Total Equipaments Empresa i Ocupació 484.683,13 490.215,00 Total Sistemes 801.766,62 684.119,75 Total inversions 100% Ajuntament 1.286.449,75 1.174.334,75 6203.01 Millora del teixit empresarial. Instal·lacions 65.000,00 30.000,00 7039.01 Foment emprenedoria. Instal·lacions 80.000,00 0,00 50% Ajuntament 7040.01 Foment emprenedoria. Desenvolupament 197.000,00 210.000,00 50% Feder 7041.01 Millora del teixit empresarial. Desenvolupament 38.000,00 234.000,00 7042.01 Digitalització de serveis públics. Desenvolupament 0,00 50.000,00 Total inversions amb finançament Feder 380.000,00 524.000,00 TOTAL INVERSIONS 1.666.449,75 1.698.334,75 A finals del 2015 es va signar un conveni entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona per al desenvolupament de l’estratègia de recerca i innovació per a la especialització intel·ligent de Catalunya (Ris3Cat), en el marc del nou programa operatiu Feder Catalunya 2014-2020. En data juny de 2016, en Comissió de Govern de l'Ajuntament de Barcelona, s’ aprova l'encàrrec de gestió a Barcelona Activa SA SPM dels projectes Feder que tot seguit es detallen, i dels que es preveu disposar formalment de l’ atorgament per part de la Generalitat de Catalunya al tancament de l’exercici 2017 : • L'Operació 1 (OP1-BA-2017), “Millora del teixit econòmic”, per un import total de 5.342.475,84€ pel període 2017-2020. Aquesta operació va dirigida al desenvolupament de noves eines i programes de suport, espais i serveis multiformat i multicanal destinats a la millora de la competitivitat i consolidació empresarial de micro, petites i mitjanes empreses i dels seus ecosistemes sectorials, com ara la indústria 4.0, l’economia verda, o les tecnologies mòbils, entre altres. • L'Operació 2 (OP2-BA-2017), “Foment de l’emprenedoria i serveis d’incubació”, per un import de 4.929.663,34€ pel període 2017-2020. Aquesta operació va dirigida a la dinamització de l’ecosistema d’emprenedoria de la ciutat, implementant accions de suport a la iniciativa emprenedora en tot el seu procés: pre-incubació, suport a la creació d'activitat econòmica i a les start-ups, mitjançant una oferta d'activitats, tallers i programes d'acompanyament en format Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 14 multicanal amb especial atenció a col·lectius específics i sectors d'activitat tradicionals o estratègics per a la ciutat. • L'Operació 3 (OP3-BA-2017), “Digitalització de serveis públics”, per un import d’1.573.665€ pel període 2017-2020. Aquesta operació va dirigida al desenvolupament de nous continguts, eines digitals i infraestructures per tal de simplificar i millorar l'accés a la informació i als serveis de valor afegit al conjunt de ciutadans, ciutadanes, i al teixit productiu de la ciutat. Es conceptualitzarà i implementarà un nou servei de formació on-line per maximitzar l’abast i l’impacte de les activitats i serveis de Barcelona Activa adreçats a ciutadans, professionals, i petites i mitjanes empreses. El pressupost total de les 3 operacions pel període 2017-2020 és de 11,8M€, dels quals 10,4M€ és corrent i 1,4M€ és inversió. Concretament el pressupost Feder inversions per 2017 i 2018 és de 380.000€ i 524.000€ respectivament. Dins del pressupost de despesa corrent ha quedat inclosa la despesa corresponent a les anualitats 2017 i 2018 definides dins del projecte Feder per aquestes anualitats. Per altra banda, i pel que fa referència a la resta de PIM a executar 100% municipal, la previsió és executar el 100% dels 1,286M€ que la societat té pressupostats per 2017, i 1,174M€ per l’exercici 2018. Pel que fa a la tipologia d’aquestes inversions, en el concepte de “Equipaments Empresa i Ocupació”, estan incloses les inversions necessàries pel manteniment i correcte funcionament dels equipaments en que Barcelona Activa dur a terme la seva activitat. Als 10 equipaments que teníem fins ara, es va sumar un de nou a partir de l’últim quatrimestre de 2016, l’edifici del carrer l’Escar, 6-8 gestionat fins a la data pel Consorci el Far. L’equipament del Far està previst adequar-ho, aprofitant el finançament Feder, perquè esdevingui un espai de referència d’activitat i serveis especialitzats en l’àmbit de l’economia cooperativa, social i solidària, incloent un espai d’incubació per aquesta tipologia de projectes. Alhora serà un punt més a la ciutat a on dur a terme accions d’orientació, formació, i recerca de feina Durant 2017 i 2018 es continuarà amb accions d’estalvi i eficiència energètica com seria la bona pràctica de substitució de les lluminàries convencionals per llums de tecnologia led en els diferents equipaments de Barcelona Activa, entre d’altres. Durant el present exercici es procedirà també en varis equipaments de Barcelona Activa a la renovació de la central de detecció contra incendis. Com altres inversions a destacar en referència als equipaments, tindríem les millores als auditoris, la millora del sistema de ventilació i instal·lació d’un sistema d’humidificació en la seu central, i la instal·lació d’algun sistema de fotovoltaica en alguns dels equipaments. Pel que fa a la partida de sistemes d’informació, aquesta va destinada als projectes necessaris per poder mantenir el correcte funcionament des d’un punt de vista tecnològic, com són nous desenvolupaments de les webs, renovació de maquinari i programari, entre altres. Durant 2017-2018 s’està duent a terme un procés de modernització i simplificació administrativa, que inclou como principals actuacions: canvi d’escriptori i eines informàtiques corporatives amb la migració de la xarxa corporativa a Windows10 i dels sistemes de correu electrònic a Microsoft Office 365; integració del SAP de Barcelona Activa amb una plataforma de facturació electrònica; i disseny i implementació d’un nou sistema de validació digital de les factures, així com de signatura de contractes i altres documents oficials. A banda, dintre d’aquesta partida d’inversió s’inclouen tots els evolutius dels diferents aplicatius que s’utilitzen, i el subministrament de tot el material informàtic. Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 15 05. Endeutament financer de Barcelona Activa La Societat no té préstecs amb entitats financeres. Per cobrir possibles tensions de tresoreria quan el pes del finançament per part de tercers era molt significatiu, la societat disposava de pòlisses de crèdit , però a l’exercici 2014, davant el canvi de model econòmic a on el finançament municipal guanya pes davant la resta de fonts, es decideix no renovar les esmentades pòlisses de crèdit. A 2018 tampoc es contempla la contractació de pòlisses. Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 16 06. Plantilla prevista per als anys 2017 i 2018 06.1 EVOLUCIÓ DE LA PLANTILLA MITJANA Evolució plantilla mitjana PT2017 PS2018 A.D. Temporals/Comissió Serveis 3 3 A.D. Estructura Indefinits 206 211 Temporals 8 11 Temporals Interinitat 14 7 TOTAL ESTRUCTURA 230 232 Fixes discontinus amb activitat durant l'any 7 7 Gestors Contractes durada determinada vinculats a projectes subvencionats 161 183 Tot al Ge stor s 168 190 Usuaris Usuar is 656 536 TOTAL PROGRAMES 824 726 TOTAL PLANTILLA 1.054 958 LA PLANTILLA ESTÀ FORMADA PER: • Estructura: o AD Temporals /Comissió Serveis: Alta Direcció temporals i personal de direcció cedits mitjançant una comissió de serveis temporal . o AD Indefinits: Alta Direcció amb contractes indefinits. o Personal d’estructura indefinit: persones contractades per dur a terme la gestió de l’activitat d’empresa de manera continuada. o Personal d’estructura temporal : persones que donen suport puntual a l’estructura, el nombre de les quals pot variar en funció de l’activitat prevista i el personal contractat en pràctiques. o Personal temporal interí: persones contractades per realitzar substitucions de baixes maternals i contractes de relleu (no suposa increment de plantilla). • Programes: Gestors: o Fixes discontinus amb activitat durant l’any: indica les persones que són cridades de forma temporal per atendre els programes que es repeteixen periòdicament. El subíndex indica el número total de contractes fixes discontinus, els suspesos, i els actius. Actualment només tenen aquesta tipologia de contracte experts/es docents i directors/es de Cases d’Oficis. o Personal vinculat a Programes amb contracte d’obra o servei: en funció dels programes que són atorgats per les diferents Administracions i en el marc de la normativa que regula cadascun d’ells, la societat contracta pel termini que s’especifica a l’atorgament el personal necessari per a la seva execució. Usuaris: o Usuaris Programes: persones beneficiàries dels nostres serveis sota la figura d’un contracte laboral en el marc dels programes atorgats. Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 17 06.2 DISTRIBUCIÓ PLANTILLA A 31/12 PER ALS ANY 2017-2018 Distribució plantilla a 31/12 per als anys 2017-2018 PT2017 PS2018 A.D. Temporals/Comissió Serveis 3 3 A.D. Indefinits Estructura Indefinits 209 211 Temporals 11 11 Temporals Interinitat 11 7 TOTAL ESTRUCTURA 234 232 Fixes discontinus amb activitat durant l'any 7 7 Gestors Contractes durada determinada vinculats a projectes subvencionats 184 190 Total Ge st or s 191 197 Usuaris Usuar is 386 315 TOTAL PROGRAMES 577 512 TOTAL PLANTILLA 811 744 Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 18 07. Massa salarial estructura prevista per als anys 2017 i 2018 07.1 MASSA SALARIAL PREVISTA DEL PERSONAL LABORAL D’ESTRUCTURA : ANY TOTAL DEVENGAT COST SEG.SOCIAL DESPESA TOTAL 2017 8.581.414,43 2.448.535,51 11.029.949,94 2018 8.691.096,26 2.498.481,93 11.189.578,20 Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 19 08. Activitat de l’anualitat 2017 i 2018 A continuació resumim les línies estratègiques de l’actuació de l’agència municipal per al l’any 2018. Direcció Executiva d'Estratègies de Foment de l'Ocupació L’Ajuntament posa l’accent en la lluita contra l’atur i la precarietat laboral, la millora de la qualitat de l’ocupació, la cohesió social i l’avenç cap a un nou model de desenvolupament, més just i sostenible. La promoció de l’ocupació de qualitat per a tothom és una de les grans línies de treball. A tal efecte, s’ha elaborat l’Estratègia per l’Ocupació de Barcelona 2016-2020, de manera consensuada i compartida pels agents que poden incidir sobre el foment de l’ocupació a la ciutat. En aquest sentit, destaquen per a l’anualitat 2017-2018: ▪ l’impuls del nou model d’orientació, de la mà del Servei d’Ocupació de Catalunya ▪ la intermediació laboral i la prospecció d’empreses ▪ el foment de nous projectes integrals articulant els existents (Labora, Abits, etc.) en un programa paraigües encara per perfilar ▪ l’avenç en l’aplicació del clausulat social en la contractació pública ▪ la nova línia de subvencions Barcelona amb l’Ocupació de Qualitat per al foment de la contractació de persones amb majors dificultat d’accés a l’ocupació ▪ la descentralització de les polítiques en una estreta col·laboració Barcelona Activa – SOC i en el marc dels Plans de Desenvolupament Econòmic de Districte (PDE) ▪ la posada en marxa de noves oficines locals d’ocupació En el marc de l’impuls del nou model d’orientació i d’intermediació laboral s’ampliarà i es millorarà l’accés i la prestació dels serveis mitjançant l’estructuració dels serveis en tres fases (informació, orientació i acompanyament) i la seva aplicació a través de dispositius ocupacionals territorialitzats (especialment intensa pel que fa als espais de recerca de feina), prioritzant els col·lectius més desafavorits i/o en risc d’exclusió. Es reforçarà el servei de prospecció d’empreses establint amb aquestes relacions de més coneixement mutu i de més participació a l’hora de definir els perfils professionals i la descripció dels llocs de treball susceptibles de generar ocupació. Es crearà una aplicació informàtica unificada d’intermediació àgil, senzilla i eficaç, que reculli tota la informació rellevant de les persones i del seu itinerari, tipus historial clínic, i que pugui ser compartida per tots els agents i operadors que intervenen en temes d’ocupació. Es prioritzarà les actuacions i els recursos adreçats als col·lectius en situació de vulnerabilitat o precarietat laboral (dones, persones majors de 45 anys en situació de desocupació de llarga durada i persones sense papers). Es definiran perfils diferenciats en els col·lectius de baixa ocupabilitat i qualificació, tenint en compte aquells que volen ocupar-se (necessitat de millores competencials, ajust a les demandes del mercat de treball, etc.) i aquells que en són reticents (operen en l’economia submergida, estan cronificats, etc.). Es tindrà en compte que el col·lectiu de dones en situació de vulnerabilitat porta associat el fenomen de la “feminització de la pobresa” (majoria de contractes a temps parcial, famílies monoparentals, etc.), per tal de definir i prioritzar actuacions adreçades a fer front a aquesta situació. L’articulació de l’impuls de la intermediació laboral es farà a partir de programes com el Servei d’assessorament personalitzat, Barcelona Treball (activitats d’orientació i recerca de feina), Barcelona Treball Joves, Servei de coaching laboral (joves, majors de 40 anys i dones), orientació als centres educatius o els espais de recerca de feina. Es potenciaran les accions que permetin acreditacions o carnets professionals (amb la consegüent intensificació de col·laboració amb el Consorci de Formació Continua i el Consorci d'Educació de Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 20 Barcelona), així com els programes municipals de formació propis (complementaris als del SOC) que, per la seva durada (curts) i adaptabilitat (a demandes concretes), puguin adreçar-se a col·lectius i a empreses amb necessitats específiques. Es dissenyaran nous projectes integrals adreçats als territoris i/ o col·lectius que es troben en situació de més necessitat i situació de vulnerabilitat de la ciutat. Es fomentaran també projectes integrals que combinin dispositius (detecció de necessitats, orientació, formació, ocupació...) per sectors d’activitat (eficiència energètica, cultura, esports, logística, economia verda...) o col·lectius (joves, dones, persones aturades de llarga durada, persones majors de 45 anys...), identificant els grups d’incidència prioritaris. Es farà especial incidència en els dispositius de salut mental, en el treball concertat amb entitats del Tercer Sector i en la definició d’un programa, BA Integra, que actuï de paraigües i articuli totes aquestes actuacions. Es desplegarà l’oficina tècnica que ha d’operativitzar l’aplicació de les clàusules relacionades amb l’ocupació del Decret i les guies de Contractació Publica. Es posarà en marxa el nou programa de subvencions Barcelona amb l’Ocupació de Qualitat per al foment de la contractació de persones en situació d’atur que tenen especials dificultats per accedir al mercat de treball (persones majors de 40 anys en situació d’atur de llarga durada, persones en risc d’exclusió social, persones participants en programes i/o itineraris d’inserció laboral de Barcelona Activa, persones amb residència en algun dels territoris d’actuació preferent a la ciutat i amb participació acreditada en dispositius i/o accions de millora de la seva ocupabilitat). La mesura, amb una dotació de 3,5 milions d’euros per al període 2018-2019, impulsarà la incorporació d’un total de 500 persones al mercat laboral local a través de contractes d’un mínim d’un any de durada o de caràcter indefinit (en el cas d’empreses amb plantilles de més de 250 persones treballadores), que contemplaran uns mínims retributius que garanteixin unes relacions laborals amb la qualitat suficient. Al mateix temps, es desenvoluparan noves edicions de programes com Treball als Barris, programes mixtos de formació i treball Cases d’oficis, programes d’experienciació laboral Plans d’Ocupació, el programa Treball i Formació (RMI), o els programes transversals Fem ocupació per joves, Joves per l’ocupació o Garantia d’Èxit BCN. En el marc de la nova llei del SOC s’avançarà cap a la integració d’actuacions i la descentralització de les polítiques. Es continuarà amb els grups de treball sobre model d’orientació, sistemes d’informació i avaluació, en el marc del protocol de col·laboració Barcelona Activa – SOC. Tot plegat per tal d’avançar en l’establiment d’un model d’oficina local d’ocupació i una xarxa d’oficines locals d’ocupació (una per a cada Districte com a mínim) amb un catàleg general de serveis comú a totes les oficines i amb serveis i accions específiques per a cada districte, es començarà per posar en marxa una experiència pilot a un districte que sigui considerat prioritari, per gradualment estendre el model al conjunt de la ciutat. Per operativitzar la prova pilot, es potenciarà la coordinació i els serveis compartits entre diferents actors que treballen en temes d’ocupació: institucions (SOC, Barcelona Activa, etc.), entitats del Tercer Sector, empreses i Ajuntament. D’altra banda es definirà el catàleg de serveis a prestar: prospecció, orientació, tutoria, intermediació, etc. Finalment es definirà l’estructura, les funcions i els recursos òptims de l’Oficina. Direcció Executiva d’Emprenedoria, Empresa i Innovació Des de Barcelona Activa es continuarà fomentant l’emprenedoria i donant suport a les persones amb idees de negoci en el seu procés d’estudi i creació d’una empresa a través d’un ampli catàleg de serveis i programes. L’any 2018, després d’haver finalitzat el procés de redisseny del model d’atenció a les persones emprenedores, s’implementaran els nous circuits, serveis i espais del Servei d’Assessorament. Aquest nou model vol reforçar el servei per a l’emprenedoria de base, fent èmfasi en donar resposta a les necessitats actuals i futures de les persones emprenedores, però mantenint el caràcter de servei universal, d’alt valor afegit i en base a un model d’atenció mixt (on line i on site), tenint en compte la perspectiva de territori i proximitat i nous models d’emprenedoria col·lectiva. L’any 2018 ha de permetre Barcelona Activa potenciar l’acompanyament individualitzat en la cerca de finançament, la viabilitat del projecte i l’elaboració del pla d’empresa; desplegar activitats formatives en Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 21 les diferents àrees d’interès per a la creació d’empreses orientades a proporcionar a les persones emprenedores els coneixements i habilitats necessaris per emprendre amb majors garanties d’èxit. Així, al 2018 es reforçaran els itineraris específics per a aquells sectors més demandats, com el comerç, la restauració o els serveis a les persones o empreses. L’any 2018 es llençarà el nou web, www.bcn.cat/emprenedoria, que millorarà l’actual per tal que la persona emprenedora pugui disposar, de manera fàcil, de les eines i continguts on line per analitzar, concretar i avaluar la seva idea de negoci de forma autònoma. A través dels serveis i programes de Barcelona Activa es preveu atendre l’any 2018 prop de 14.000 persones amb interès per la creació d’empreses. L’any 2018 Barcelona Activa disposarà d’un ampli ventall de programes de creació d’empreses, noves edicions dels programes d’Emprenedoria Social i Futurisme (emprenedoria al sector del turisme), i es llançarà un nou programa -InnoFood- conjuntament amb Mercabarna, per identificar projectes innovadors en el sector alimentari. També disposarem de programes per a col·lectius – joves, persones majors de 40 anys i dones-, sectors estratègics -com les indústries creatives, l’e-commerce i les energies netes- i sectors tradicionals - l’artesania o el comerç-. El conjunt de programes de creació d’empreses de Barcelona Activa preveu atendre prop de 800 persones emprenedores l’any. Cal destacar que l’any 2018 ja tindrem en marxa els nous programes adreçats a dones professionals i directives, sense oblidar l’oferta a dones emprenedores i empresàries. A la xarxa d’incubadores de Barcelona Activa (la incubadora d’empreses Glòries, Almogàvers Business Factory i la incubadora de l’Agència Espacial de Europea (ESA) -ubicada a Castelldefels i gestionada per Barcelona Activa, per a empreses i projectes que fan ús de les tecnologies de l’espai-), s’hi ha sumat la nova incubadora MediaTic, que ha començat la seva activitat al juny del 2017. L’any 2018 serà l’any de desplegament de les activitats d’aquesta nova incubadora MediaTic, que s’adreça a empreses d'alt impacte tecnològic. Les empreses seleccionades tindran al seu abast un conjunt d'avantatges i serveis d'alt valor afegit per al seu creixement. Aquests avantatges aniran lligats principalment a l'accés a un espai físic per al desenvolupament de l'activitat empresarial, serveis d'acompanyament i assessorament empresarial i connexions amb l'ecosistema. Aquesta incubadora permetrà impulsar el talent digital i lluitar contra l'escletxa digital, sumant-se a la resta de mesures de la nova línia d'Economia Digital de l'Ajuntament de Barcelona. L’any 2018 es posaran en marxa nous serveis: un espai de pre-incubació que permetrà l’agència acompanyar, amb metodologies col·laboratives i de cocreació, projectes que estiguin en fase molt inicial per tal que puguin consolidar els equips d’arrencada dels projectes, i l’espai per posar en marxa un servei de User Experience (UX), que permeti a les empreses del nostre entorn conèixer, per part de l'usuari/a final, les percepcions i respostes que resulten de l'ús o ús previst del seu producte, sistema o servei i que, per tant, incrementin les seves possibilitats d'èxit. Per altra banda, des de l’àmbit de suport a les empreses de Barcelona Activa, s’oferiran de manera intensiva serveis i programes de suport a la millora de la competitivitat empresarial i de foment i suport als sectors estratègics, des dels equipaments de l’Oficina d’Atenció a les Empreses i el Parc Tecnològic de Barcelona Activa. Des d’aquest àmbit, també amb pressupost municipal, s’hi duran activitats en el marc de tres encomanes de gestió: pla de suport al comerç en col·laboració a la Direcció de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona, el pla de suport a la Indústria a través de la concertació amb el Pla de Barris de Foment de Ciutat, i el pla per la simplificació administrativa acordat per la Gerència de Cultura, Empresa i Innovació. La previsió d’activitat per l’any 2018 és la següent: ▪ Empreses ateses en els serveis permanents de la OAE: 4.500 empreses. ▪ Empreses i Comerços atesos en programes i accions grupals, i derivades del Pla de Suport a la Indústria: 4.000 comerços, 200 empreses industrials, i 500 empreses en programes. ▪ Acompliment de la Llei de Simplificació Administrativa. Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 22 ▪ Participació activa en 5 fires de ciutat i implicació en el l’execució d’accions relacionades amb el suport als 5 sectors estratègics fixats per l’Ajuntament de Barcelona: digital, creatiu, verda/sostenibilitat, healthcare/salut, indústria manufacturera. Des de l’àmbit de Formació i Innovació de Barcelona Activa, es continuaran oferint, de manera transversal, serveis de formació de curta durada i innovació a la resta d’àmbits d’activitat de Barcelona Activa, al temps que es proporcionarà formació en el camp de la divulgació i capacitació tecnològica sota la marca Cibernàrium, que abasta des de l’alfabetització digital al territori fins a la formació per a persones professionals i empreses. La previsió d’activitat per l’any 2018 és la següent: ▪ Capacitació tecnològica: 10.000 persones (56%dones) ▪ Alfabetització digital a les Antenes: 2.500 persones (66% dones) ▪ Formació per a la gestió empresarial: 1.500 persones (51% dones) ▪ Formació en coneixements i habilitats per emprendre: 3.800 persones (52%dones) Així mateix, en el marc de les actuacions innovadores cofinançades amb fons europeus FEDER, es duran a terme 2 importants projectes: ▪ IT Academy: implementació d’una nova oferta formativa altament especialitzada per a respondre a les necessitats de talent de les empreses tecnològiques de la ciutat, en col·laboració amb els principals actors de l’ecosistema. L’objectiu és contribuir a combatre la manca de persones professionals en l’àmbit de les TIC. Per al 2018 es preveu impartir 30 cursos que afavoriran 600 persones professionals i empreses. ▪ Digitalització de serveis públics: implementació d’un model de formació online de les activitats i serveis, vàlid per a tota l’empresa i prou flexible per adaptar-se a les necessitats de les diferents àrees. Producció –sota demanda- dels continguts multimèdia específics. L’objectiu d’aquest projecte és fins el 2020 formar 30.000 persones, de les quals 4.000 seran persones emprenedores i 2.000 empreses. En relació a la innovació, l’objectiu perseguit és impulsar la innovació en tots els seus àmbits com a element de transformació interna (dins de Barcelona Activa), social i de desenvolupament econòmic. Se centren els esforços, al mateix temps, en contribuir a mantenir la ciutat de Barcelona com una ciutat innovadora referent a nivell mundial, sent la innovació social un dels pilars bàsics, i a vincular la innovació amb la ciutadania i fer-la partícip dels diferents projectes de ciutat. Direcció Executiva de Desenvolupament Econòmic de Proximitat Des de l’àmbit del desenvolupament de proximitat, Barcelona Activa es proposa per al 2018 els següents objectius prioritaris: 1. Completar la posada en marxa de Plans de Desenvolupament Econòmic (PDE) als Districtes amb menys renda disponible. Amb l’aprovació del PDE de Sant Martí, el primer trimestre de l’any, es donarà per finalitzada la fase de disseny de PDEs als districtes amb renda familiar disponible per sota de la mitjana de la ciutat (Ciutat Vella, Nou Barris, Sant Andreu, Sants-Montjuïc, Horta-Guinardó, a més de Sant Martí). Entre les mesures que es realitzaran en el marc dels sis PDE, es consolidaran dos Punts d’Atenció a l’Activitat Econòmica per iniciatives d’emprenedoria individual i col·lectiva i empreses mercantils o cooperatives. A més, s’impulsarà un programa d’assessorament individualitzat a comerços i serveis de proximitat, un projecte d’informació i sensibilització sobre compra col·lectiva de béns i serveis, projectes de formació per l’ocupació amb impacte comunitari i sis accions d’impuls del treball en condicions dignes. Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 23 2. Impulsar la 2a edició de la convocatòria de subvencions d’impuls socioeconòmic del territori. Al llarg de 2018 es farà seguiment dels projectes subvencionats en el marc de la 1a edició de la convocatòria de 2017. Es desplegarà un dispositiu de monitorització i justificació de les subvencions, que incorporarà la identificació de bones pràctiques, accions de transferència de coneixement i de formació. L’objectiu serà garantir que l’execució dels projectes es duu a terme d’acord amb la planificació prèviament fixada, al mateix temps que vetllar per la millora de l’impacte i dels processos proposats. Durant el primer semestre de l’any es llançarà una nova convocatòria de subvencions, a través de la qual s’espera finançar un centenar de projectes que impulsin l’economia dels barris de la ciutat. Entre les diferents modalitats de projectes proposades, es farà èmfasi en els àmbits de l’ocupació als territoris, les economies comunitàries, l’emprenedoria individual i col·lectiva, l’empresa mercantil i cooperativa i la innovació social digital. La convocatòria inclourà algunes innovacions, que es desprendran de la posada en marxa de la primera edició, i estarà dotada aproximadament d’1,5M d’euros. 3. Construir l’ estratègia de territorialització de serveis i accions de Barcelona Activa. Al llarg de 2018 es durà a terme una anàlisi estàtica i evolutiva de la distribució del desenvolupament econòmic a la ciutat. L’anàlisi de variables com l’atur o la renda familiar disponible en els diferents districtes, tant en el moment actual com en els darrers anys, ens permetrà radiografiar la situació de prèvia a la territorialització de Barcelona Activa. Una anàlisi que es creuarà amb una altra, la dels serveis oferts per l’empresa als districtes amb pitjors indicadors socioeconòmics, per intentar identificar fortaleses, oportunitats, debilitats i amenaces. A partir d’aquesta doble anàlisi, es dissenyarà una estratègia per a fer més propers els serveis de desenvolupament local en relació a les necessitats de les persones i dels actors econòmics i socials del territori. L’estratègia establirà criteris de prioritat geogràfica i sectorial i definirà els principis operatius de la territorialització de serveis (com ara buscar generar proximitat en tres dimensions: geogràfica- d’espai, continguts i metodologia i llenguatge-comunicació/ concertar l’estratègia: escoltar els actors del territori per arribar a més segments de població i/o ser més eficaços en l’articulació de respostes). Per últim, des de l’àmbit de suport i foment de la Innovació Socioeconòmica de Barcelona Activa, aquests són els objectius prioritaris per al 2018: 1. Iniciar l’activitat a l’equipament del FAR L’activitat d’aquest espai gira entorn a quatre dimensions: especialització (espai de prestació de serveis de BA, especialitzats per a projectes d'Innovació Socioeconòmica), experimentació (espai d'experimentació i bressol de noves formes d'Innovació Socioeconòmica), altaveu-node connector (espai de difusió i disseminació del què es fa en clau Innovació Socioeconòmica a la ciutat) i recerca- acció (espai de recerca-acció, observatori de l'ISE i de formació de formadores). Amb l’obertura del Punt d’Acollida i Orientació i la Comunitat d’Incubació, es posarà en marxa l’equipament com a referència de la Innovació Socioeconòmica a la ciutat, amb relació continuada i recíproca amb l’àmbit de l’ESS, per tal de generar agenda d’activitats i esdeveniments compartida. La Comunitat d’Incubació disposarà de 50 posicions de treball i té l’ànim de generar una activitat coprogramada amb les iniciatives incubades, superant l’espai físic d’allotjament per tal de incloure a iniciatives socioempresarials de l’ecosistema de les Altres Economies. Es posarà en marxa la dimensió Recerca i Acció que tindrà per objectiu generar un espai de relació amb l’acadèmia i centres de coneixement per tal de sistematitzar pràctiques de l’àmbit de l’Economia Social i Solidària, generar eines i recursos específics, en constant comunicació amb la pràctica professional, així com explorar la intersecció de l’ESS amb sectors d’activitat econòmica, com ara la maritimitat. Pressupost 2018. Barcelona Activa, SA SPM 24 2. Consolidar serveis i activitats d’acompanyament i formació i iniciar nous formats Es treballarà per consolidar programes a mida, accions formatives i serveis, i generar nous formats adreçats a col·lectius i àmbits específics, com ara les cures, els serveis a la comunitat, les economies col·laboratives i les sociocomunitàries, dones, joves i persones majors de 45 anys, en situació d’atur i risc socioeconòmic. Es promourà la consolidació del servei d’assessorament especialitzat en ESS, ubicat a l’OAE i al Centre de Recursos per l’Emprenedoria, respectivament, amb un volum d’atenció de 100-120 empreses anuals i 150-170 projectes emprenedors. També es consolidarà la presència de la Innovació Socioeconòmica al territori, amb l’objectiu d’impulsar i enfortir iniciatives en l’àmbit de l’ESS i que aquesta esdevingui una perspectiva de desenvolupament local i econòmic. En aquest sentit, destacar l’inici i seguiment de convenis de col·laboració amb entitats del territori i de l’àmbit (Coopolis), i el desplegament d’accions i serveis específics segons necessitats del territori, en el marc dels Plans de Desenvolupament de Districte (PDE) i del dispositiu municipal Pla de Barris. També es continuarà participant, des d’aquest àmbit, en el seguiment de les clàusules de contractació pública responsable, i es treballarà per consolidar el Sistema Integral Cooperatiu d’Intervenció Socioeconòmica (SICISE) com a model d’intervenció socioeconòmica, basat en l’emprenedoria col·lectiva, i dirigit a col·lectius vulnerables, continuant el suport als projectes pilots existents (Alencop SCCL i Diomcop SCCL). RESUM OBJECTIUS ACTIVITAT PREVISTOS PER 2018 Objectius previstos 2018 Ocupació Persones ateses 20.000 Persones assessorament personalitzat 15.000 Persones contractades Plans d’Ocupació 1.000 Contractes formalitzats “Barcelona Ocupació Qualitat” 500 Emprenedoria, Empresa i Innovació Empreses ateses 9.000 Persones atesos Emprenedoria 14.000 Persones emprenedors en programes a mida de 800 creació d’empreses Persones formació en capacitació tecnològica 10.000 Desenv. Socioeconòmic de Proximitat Nº PDE elaborats (districtes prioritaris) 6 Pressupost 2ª convocatòria subvencions (en milions) 1,5 Persones acompanyament i formació ECSS 250