BASES D’EXECUCIÓ BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST 2018 1. Concepte El Pressupost del Consorci Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona és l’expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de l es obl igacions que, c om a m àxim, pot r econèixer i del s dr ets qu e es preveu r ealitzar durant l’exercici de 2018. En l’exercici pressupostari de 2018 s’imputaran tots els drets liquidats durant el mateix i l es obl igacions r econegudes f ins a f inals del mes d e gen er de l ’any 201 9 s empre q ue corresponguin a despeses i contractes adjudicats abans del 31 de desembre de 2018. 2. Disposicions generals El pressupost general del Consorci Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona s’elabora, executa i liquida d’acord amb aquestes bases d’execució, el RDL 2/2004 de 5 de març pel qual s’aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i pel RD 500/1990 de 20 d’abril, pel que s’aprova el Reglament Pressupostari, així com els Estatuts del Consorci i la resta de normativa vigent que li sigui d’aplicació. 3. Estructura pressupostària L’estructura pr essupostària del C onsorci A gència d’ Ecologia U rbana de B arcelona s ’ajusta a mb e l qu e estableix l’Ordre EHA/3565/2008 de 3 de desembre, per la qual s’aprova l’estructura dels pressupostos de les entitats locals. Els crèdits inclosos en l’Estat de Despeses es classifiquen segons els criteris següents: a) Atenent a la finalitat dels crèdits i als objectius que amb els mateixos es pretengui assolir, per àrea de despesa, política de despesa, grup de programa, programa i subprograma. Els programes previstos per a l’any 2016 són els següents: Àrea de despesa : 1 – Serveis Públics Bàsics Política de despesa : 17 – Medi Ambient Grup de Programes : 172 – Protecció i millora del medi ambient Programa: 1722 – Educació mediambiental Subprograma: 17221 – Educació mediambiental b) Atenent a la seva naturalesa econòmica per capítols, articles, conceptes i subconceptes. L’aplicació pressupostària definida per la conjunció de les classificacions per programes i econòmica constitueix la unitat elemental d’informació sobre la que s’efectuarà el control comptable dels crèdits i les seves modificacions. 4. Vinculació Jurídica El nivell de vinculació jurídica dels crèdits de l’estat de despeses del Pressupost, estan definits per: a) Respecte a la classificació per programa, l’àrea de despesa. b) Respecte a la classificació econòmica, el capítol. 5. Modificacions de crèdit Quan s'hagi de realitzar una despesa que no tingui suficient crèdit dins de la bossa de vinculació jurídica, s'haurà de tramitar, prèviament, l'expedient adequat de modificació de crèdit. D'acord amb la Secció II del capítol I del Títol VI del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text r efós de la L lei R eguladora d e l es H isendes Lo cals, es po dran r ealitzar l es següents modificacions de crèdit: a) Crèdits extraordinaris b) Suplements de crèdit c) Ampliacions de crèdit d) Transferències de crèdit e) Generacions de crèdit f) Incorporacions de romanents de crèdit g) Baixes per anul·lació Correspondrà al Director de l'Agència aprovar les modificacions dels apartats c), e) i f), així com les transferències de crèdit que no suposin un canvi de l'àrea de despesa. La resta de modificacions de crèdit hauran de ser aprovades pel mateix òrgan que ha aprovat el projecte de pressupost del Consorci. 6. Acumulació de fases de l’execució de la despesa. La gestió del pressupost de despeses es realitzarà en les següents fases:  Autorització de la despesa (Fase A)  Disposició o compromís de la despesa (Fase D)  Reconeixement i liquidació de l’obligació (Fase O)  Ordenació de pagament (Fase P)  Realització material del pagament (Fase MP) Es podran acumular les fases AD, ADO, DO i ADOP-MP en les despeses de personal, els reconeixements de crèdit, les despeses com a conseqüència de resolucions judicials, els contractes menors i per norma general en aquelles despeses inferiors a 18.000,00 € (IVA no inclòs). 7. Documents que justifiquen el reconeixement de l’obligació D’acord am b l ’article 5 9.1 del R D 500/ 1990, pr èviament al r econeixement de l ’obligació, s ’haurà d’acreditar documentalment la realització de la prestació o el dret del creditor. A tal efecte es consideren documents justificatius del reconeixement de l’obligació els següents: a) Les nòmines. b) Els d ocuments que es formalitzin i s’aprovin per a dietes i despeses de viatge que es derivin de l’assistència a cursos o jornades. c) Les factures originals expedides pels contractistes. d) Les certificacions expedides pe ls s erveis t ècnics c orresponents, a l es que s’hi ha urà d’ ajuntar l a corresponent factura i la relació valorada quan procedeixi, expedida pel contractista. e) Els càrrecs bancaris, o el calendari de venciments establert per a les despeses financeres. f) Els corresponents acords d’aprovació del reconeixement de la despesa, quan no procedeixi l’expedició dels documents assenyalats anteriorment, amb indicació expressa del motiu i la quantia. En el s supòsits c) i d) per a l a t ramitació del r econeixement d e l ’obligació s ’exigirà, q uan pr ocedeixi, l’acreditació de prestació de garantia i formalització del contracte. Per a l’aprovació del reconeixement de l’obligació caldrà que, prèviament, el tècnic competent doni la seva conformitat amb la despesa realitzada. Aquesta conformitat es podrà realitzar mitjançant una diligència en el document acreditatiu de la despesa, o bé mitjançant el corresponent informe. En qualsevol cas s’haurà d’identificar el nom i el càrrec de la persona que signa la conformitat. S’exclou de l ’obligació de f actura el ectrònica l es f actures d’ import i nferior o i gual a 5. 000 eur os, a mb independència de la forma jurídica de l’emissor de la factura. 8. Ordenació de pagaments L’ordenació de pagaments correspon al Director (Gerent) per delegació de la Presidència. 9. Pagament efectiu de les obligacions Per a l a realització dels pagaments, caldrà prèviament l’aprovació de l ’obligació i la seva ordenació, i es podran efectuar per mitjà dels següents instruments: 1) Per norma general per transferència contra el compte tresorer del Consorci. 2) E xcepcionalment i t an s ols per a per sones físiques, el D irector p odrà autoritzar, sempre que es justifiqui, el pagament per mitjà de xec bancari. En aquest cas el xec sempre ha de ser nominatiu a favor del creditor. Els instruments de pagament necessitaran per a la seva autenticitat la signatura del Director del Consorci i de l’Interventor del Consorci o persona a la qual delegui. Els pagaments en metàl·lic només es podran realitzar amb càrrec a la bestreta de caixa. 10. Despeses de personal Les gratificacions del personal funcionari o les hores extraordinàries del personal laboral, hauran de ser aprovades de forma individual mitjançant resolució del Director del Consorci. Aquesta aprovació haurà de ser prèvia a la seva inclusió en la nòmina corresponent. Per a l a modificació dels complements específics i de responsabilitat, caldrà la realització d’un expedient en el que es faci constar les noves tasques assumides i la valoració del lloc de treball que es modifica. Serà competència del Director del Consorci l’aprovació dels increments salarials com a conseqüència de la variació de la responsabilitat del lloc de treball. De la resolució del Director s’haurà de donar compte a l’Assemblea General en la primera reunió que es celebri. 11. Contractació La contractació del Consorci queda sotmesa al Real Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel que s’aprova el Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic. Les competències assignades a cadascun dels òrgans de govern del Consorci abasten a l’autorització de la despesa, l’aprovació dels plecs de clàusules administratives particulars i la seva modificació, l’obertura del procediment d’adjudicació i l’adjudicació provisional i definitiva. A la contractació del Consorci se li aplicaran els plecs de clàusules administratives generals i particulars vigents a l’Ajuntament de Barcelona. El Consorci podrà adherir-se a les homologacions i selecció d’empreses que ha establert l’Ajuntament de Barcelona. El Consorci s’ha adherit a les condicions de contractació derivades del contracte marc de gestió del compte de serveis de viatges de l’ajuntament de Barcelona, essent adjudicatària per a l’any 2018 l’empresa JULIÀ, CENTRAL DE VIATGES, S.L. En els c ontractes m enors no serà exigible la c onstitució de garantia alguna, i es considerarà com a document contractual la factura corresponent. Els contractes concertats amb empreses concessionàries de serveis públics relatius a subministraments estaran exempts de constituir garanties. 12. Bestreta de Caixa Fixa D’acord a l a r egulació es tablerta a ls ar ticles 73 i següents de l R eial D ecret 500/1990, de 20 d’abril, el Consorci disposarà d’un fons per a atendre les atencions corrents de caràcter periòdic o reiteratiu, i de petit i mport, tal c om dietes, des peses de locomoció, m aterial d’ oficina no inventariable, conservació i d’altres de similars característiques. Els perceptors de les bestretes de caixa fixa restaran obligats a justificar les despeses. L’import màxim d’aquestes bestretes de caixa f ixa es f ixa en s is mil deu amb dotze euros (6.010,12 €), que seran ingressats en un compte corrent restringit de pagaments que es dedicarà exclusivament a les operacions de la bestreta de caixa fixa. L’habilitat m àxim d’ aquestes bestreta de caixa f ixa és el D irector del C onsorci. L a di sposició de l es quanties ingressades en aquest compte es farà conjuntament mitjançant la signatura del Director i el Cap de Planificació i Programació del Consorci. No es podran realitzar per mitjà de bestretes de caixa pagaments individualitzats superiors a 3 .000,00 €, llevat de casos excepcionals degudament acreditats i autoritzats pel Director del Consorci. Per tal de garantir un control dels fons de caixa, cada final de mes l’habilitat de la bestreta realitzarà l’arqueig de caixa i del compte bancari, del qual facilitarà una còpia signada a l’interventor delegat. Quan l’import dels arquejos sigui inferior a l’import total de la bestreta, caldrà realitzar la corresponen conciliació en la que es justificarà la diferència entre ambdues quantitats. Per procedir a la reposició de la bestreta de caixa fixa caldrà presentar prèviament el compte justificatiu dels f ons ut ilitzats. E l compte j ustificatiu estarà f ormat pel document comptable al que s’adjuntaran l es factures, rebuts o altres comprovants de la despesa indicats en la base setena, degudament conformats pel personal responsable. Les dietes de manutenció que, amb motiu de c omissions de s erveis, s’abonen al personal del Consorci, s’ajustaran en el seu import al pr evist al R D 46 2/2002 de 24 d e m aig, e n el que s’estableixen l es indemnitzacions per raó del servei del personal de les administracions públiques. Els imports per despeses d’allotjament, e smorzar i t elèfon n o p odran s uperar e ls límits m àxims e stablerts en aquesta mateixa normativa. Per delegació del President de data 20 de juliol de 2000, el Director del Consorci aprovarà les despeses de representació originades a l’exercici, en les que s’haurà d’indicar el motiu d’interès general perseguit. En l es d espeses de r estauració per m otiu d e r eunions i c onferències, les f actures han d’anar acompanyades d’ un document explicatiu en el que el D irector, o per sona en qui de legui, m anifesti e ls motius, finalitat i contingut de la reunió, el lloc de celebració i identificació dels participants i destinataris de la despesa. A final d’any s’informarà a l a Presidència de totes les despeses de r epresentació i restauració per motiu de reunions i conferències a l’objecte de la seva ratificació. 13. Tresoreria Les funcions de tresoreria previstes en l’article 196 del RDL 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de l a Ll ei r eguladora de les H isendes Lo cals, seran exercides pe l R esponsable de l ’Àrea Econòmico-Financera. El C onsorci p odrà o brir comptes o peratius, r estringits de r ecaptació i r estringit de pa gaments e n l es entitats bancàries acreditades pel Banc d’Espanya. Per a la disposició de f ons dels c omptes c orrents e s r equerirà la signatura conjunta d el D irector i de l’Interventor General de l’Ajuntament de Barcelona, o de les persones que expressament deleguin. El Tresorer gestionarà els excedents de tresoreria que consideri i autoritzi el Director, seguint com a criteri evitar r iscos i d isposar del s r ecursos en e l m oment q ue s igui ne cessari, m itjançant s ubscripcions i col·locacions, molt ben garantits, que no superin en cap cas el termini d’un any. 14. Fiscalització El control i fiscalització de l’activitat del Consorci es realitzarà d’acord amb el previst en els articles 213 i següents del R eial D ecret L egislatiu 2/ 2004, de 5 d e m arç, pel qu al s ’aprova e l t ext refós de l a Ll ei Reguladora de les Hisendes Locals. Per a l es d espeses s ’estableix l a f iscalització pr èvia limitada r egulada en l ’article 21 9 d el R eial D ecret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s ’aprova el t ext r efós de la Llei R eguladora de l es H isendes Locals, per la qual cosa la Intervenció es limitarà a comprovar els extrems a que es refereix l’article 219, punt 2 del reial decret legislatiu esmentat La fiscalització prèvia dels drets es substituirà per la inherent a la presa de raó en comptabilitat, establint- se les actuacions comprovadores posteriors que determini la Intervenció. 15. Comptabilitat La c omptabilitat d e l ’Agència d’ Ecologia U rbana de B arcelona es r ealitzarà d ’acord am b l ’Ordre HAP/1781/2013 de 2 0 de s etembre per la qual s’aprova la Instrucció del Model Normal de C omptabilitat Local. Per al càlcul de deutors de difícil cobrament es tindran en compte els criteris establerts en l’article 193 bis del TRLRHL. Els criteris d’amortització de l’immobilitzat seran els següents: - Edificis i altres construccions : 50 anys - Mobiliari : 10 anys - Maquinària i utillatge : 5 anys - Elements de transport : 5 anys - Equips per a processos d’informació : 3 anys - Aplicacions informàtiques : 3 anys Es responsabilitat del responsable de l’àrea econòmica i financera de la custòdia de tots els documents comptables del C onsorci ( expedients de despesa, f actures, c ertificacions, c onvenis i a ltres d ocuments justificatius de la despesa i dels ingressos).