M 16 Institut Municipal Memòria 2016 d’Hisenda de Barcelona 2 In stitut Municipal d ’Hisenda de Barcelona Memòria 2016 3 4 SUMARI 1. FUNCIONS I ESTRUCTURA 1.1 Configuració i funcions 6 1.2 Òrgans de Govern 7 1.3 Estructura organitzativa 8 1.4 Recursos Humans 8 1.5 Formació 11 2. ESTATS FINANCERS 2.1 Gestió Patrimonial 12 2.2 Liquidació de pressupost 14 3. TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ 3.1 Pla de Sistemes d’Hisenda: disseny i implementacions 16 3.2 Infraestructura tecnològica 18 4 ASSISTÈNCIA AL CIUTADÀ 4.1 Relacions amb el contribuent 21 4.2 Enquesta de satisfacció d’usuaris 24 4.3 Queixes i suggeriments 26 5 GESTIÓ TRIBUTÀRIA 5.1 Manteniment cadastral i Impost sobre Béns Immobles 28 5.2 Impost sobre Activitats Econòmiques 30 5.3 Preu públic de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals 31 5.4 Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM) 31 5.5 Beneficis fiscals 32 6 INSPECCIÓ 6.1 Actuacions de control i comprovació 34 6.2 Nombre i import de liquidacions 35 7. PROCEDIMENTS DE REVISIÓ 7.1 Recursos i reclamacions de tributs 37 7.2 Sol·licituds de devolucions d’ingressos 38 7.3 Recursos contenciosos i reclamacions economicoadministratives 39 7.4 Execució de resolucions i sentències dictades 39 8. GESTIÓ DE MULTES 8.1 Gestió denúncies i sancions de trànsit 41 8.2 Reclamacions contra sancions de trànsit 42 8.3 Gestió de les sancions de l’ordenança de convivència 43 9. RECAPTACIÓ 9.1 Drets liquidats 45 9.2 Drets recaptats 47 9.3 Domiciliacions 48 9.4 Fraccionaments 49 9.5 Embargaments 50 9.6 Cost de la gestió 51 10. GESTIÓ DE LA QUALITAT I NOTIFICACIONS 10.1 Gestió de la Qualitat 52 10.2 Notificacions 53 11. SUBVENCIONS VINCULADES ALS TRIBUTS 11.1 Sol·licituds de subvencions tributàries 54 12. ORGANISMES DE TUTELA DELS CONTRIBUENTS 12.1 Síndic de Greuges 55 12.2 Síndica de Greuges 55 5 1. FUNCIONS I ESTRUCTURA 1.1 Configuració i funcions L’Institut Municipal d'Hisenda fou creat per acord del Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona, de data 27 d'abril de 1990 amb la denominació d'Institut Municipal de Recaptació de Barcelona. En data 15 de març de 1996 el Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona va aprovar la seva nova denominació com a Institut Municipal d'Hisenda de Barcelona i la modificació dels seus estatuts. Finalment, d’acord amb la Llei de mesures per a la modernització del govern local, el Consell Plenari Municipal, en sessió de 14 d’octubre de 2005, va aprovar els seus estatuts com a organisme autònom local. L’Institut és un organisme autònom local, dotat de personalitat jurídica pròpia, amb plena capacitat jurídica i d’obrar, i autonomia de gestió per al compliment de les seves finalitats. L’Institut es troba adscrit a la Gerència d’Economia, Empreses i Ocupació de l’Ajuntament de Barcelona. L'Institut es regeix pel dret administratiu i li corresponen les funcions següents: a) La gestió, recaptació i inspecció dels tributs, preus públics, multes i altres ingressos de dret públic de l'Ajuntament, els seus organismes autònoms, i d'altres entitats públiques, quan se li encomani. b) L’elaboració d’estudis i propostes per als òrgans corresponents de l’Ajuntament, en matèria d’ordenances fiscals, pressupost d’ingressos, calendari de cobraments, avant projectes de llei i reglaments. c) La celebració de convenis amb altres administracions, entitats públiques i sectors professionals per millorar l’eficàcia en la gestió, la inspecció i la recaptació dels tributs i la resta d’ingressos de dret públic. 6 1.2 Òrgans de Govern Consell Rector President Im. Sr. Gerardo Pisarello Prados Vicepresident Im. Sr. Agustí Colom Cabau Consellers Ima. Sra. Mercedes Vidal Lago Ima. Sra. Sònia Recasens Alsina Sr. Joan Antoni Llinares Gómez Sr. Jordi Ayala Roqueta Sr. José Alberto de Gregorio Prieto Sr. Carlos Vivas Urieta Sr. Luis Calonge Coch Sr. Jordi Castellana Gamisans Sr. Joaquim Mestre Garrido Sra. Míriam Casanova Doménech Sr. Arnau Miró Porqueres Sr. Miquel R. Miró Barrachina Sr. Angel Javier Dominguez Berrio Sr. Eusebi Mesa Moreno Secretària Sra. Paloma González Sanz Interventor Sr. Antonio Muñoz Juncosa Equip directiu Sra. Teresa Ribas Algueró Sra. Carmen Estrada Nérida Sra. Paloma González Sanz Sra. Gloria López de Maria Rodríguez Sra. Elena Molina Bellés Sr. Pedro Javier Morales Montoya Sr. Rafael Olañeta Fernández-Grande 7 1.3 Estructura organitzativa GERÈNCIA IMH Direcció Direcció de Relacions amb Direcció Direcció Direcció Direcció de d’Ingressos i el Contribuent i Jurídica d’Inspecció d’Informàtica Gestió Administració Reclamacions Tributària Tributària 1.4 Recursos humans La plantilla pressupostària de l’Institut Municipal d’Hisenda per a l’exercici 2016 és de 271 places, distribuïda per categories professionals segons el quadre adjunt:  Distribució de la plantilla per categories professionals Plantilla Plantilla CATEGORIA pressupostària pressupostària 2016 2015 Tècnic Superior (A1) 31 31 Tècnic Mitjà (A2) 40 28 Administratiu (C1) 85 93 Auxiliar Administratiu (C2) 115 117 TOTAL 271 269 A 31 de desembre, el nombre de places ocupades ha estat de 268 amb la següent distribució en funció de la relació laboral:  Distribució de la plantilla a 31 de desembre segons la relació laboral RELACIÓ LABORAL 2016 2015 Funcionaris 140 153 Laboral fix 48 54 Subtotal personal fix 188 207 Temporals 80 60 TOTAL PLANTILLA 268 267 8  Distribució de la plantilla a 31 de desembre segons les direccions DIRECCIÓ 2016 2015 Direcció Gerència 12 12 Direcció Gestió Tributària 44 44 Direcció Jurídica 46 43 Direcció d’Ingressos i Administració 42 44 Direcció Informàtica 24 24 Direcció de Relacions amb Contribuents i Reclamacions 78 76 Direcció d’Inspecció Tributària 22 24 TOTAL 268 267  Distribució de la plantilla per edat i sexe Distribució per edats Distribució per sexes 150 100 132 87 97 43 171 50 6 0 > 50 41 i 50 30 i 40 < 30 anys anys anys anys > 50 anys 41 i 50 anys 30 i 40 anys < 30 anys Homes Dones  Fets rellevants Al llarg de l’any 2016, la plantilla de l'Institut Municipal d'Hisenda ha patit algunes variacions motivades per la dificultat de cobrir llocs de feina, especialment, en la categoria d’Auxiliars d’Administració. Fins al mes d'octubre, no es van poder cobrir totes les vacants d’aquesta categoria, amb la incorporació de 17 persones procedents de la borsa de treball. La tendència dels últims anys d'augment de personal funcionari en detriment del personal interí ha variat significativament. Durant aquest any ha augmentat el nombre de funcionaris interins en detriment del nombre de funcionaris de carrera. La mobilitat per la via de concursos fa que marxi personal mentre que els concursos que es convoquen a l’IMH solen quedar deserts. Aquest fet, desencadena que s’hagin de cobrir les vacants amb personal interí de la borsa. Cal esmentar que en el mes de desembre, 11 auxiliars de la plantilla de l’IMH han promocionat, per promoció interna, a la categoria administrativa i dos treballadors laborals han guanyat la condició de funcionaris de carrera a través de la promoció interna horitzontal. 9 Des de maig a desembre, vam tenir un total de catorze persones en diferents departaments que formaven part dels Plans d’Ocupació Municipal 2015 – 2016. Aquests Projectes es desenvolupen en col·laboració amb Barcelona Activa. D'altra banda, durant dues setmanes del mes de juny, es van incorporar cinc persones del projecte de Formació Professional Dual. Així mateix, a mitjan setembre se n’han incorporat dues més que perllongaran el programa fins a juny de 2017. Aquest tipus de formació compagina l’estudi amb la pràctica laboral. Durant l’any 2016 s’han acollit a la jubilació parcial set treballadors laborals que han suposat la incorporació de set rellevistes a l’organització. La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar el 15 de desembre de 2016, un acord sobre el dimensionament de personal 2016-2019, per garantir el funcionament dels serveis municipals essencials. En el cas de l’IMH, aquest acord implica la cobertura addicional de 39 dotacions de diverses categories, 6 de les quals corresponen a llocs singularitzats. La resta es proveeiran de les borses de treball i les primeres incorporacions estan previstes per al mes de març de 2017. En l'àmbit de la prevenció, cal assenyalar que al llarg de 2016 s'ha dut a terme l'avaluació de riscos psicosocials. El projecte es va iniciar a l'abril i els qüestionaris, voluntaris i anònims, es van administrar durant el 24 i 25 de maig. A l'octubre es va informar a tot el personal de l'Institut dels resultats generals i dels diferents aspectes a millorar. Es va crear un grup de treball, dins del Comitè de Seguretat i Salut, per gestionar les diferents accions a desenvolupar. D’altra banda, s'han convocat dues edicions del curs de Prevenció de riscos laborals, nivell bàsic, així com un de virtual específic per a l’entorn de les oficines, adreçat a tot el personal de l'Institut. En l’àmbit retributiu, destaquem que en el mes de gener, d’acord amb la Llei 48/2015 de Pressupostos Generals de l’Estat i per acord de la Taula General, es va abonar el 49,73% de la paga de Nadal de 2012, abonament que restava pendent d’acord amb el Reial Decret Llei, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat. D’altra banda, en aplicació de la resolució 1001/2015 del TSJC en referència a la sentència 632/2013, durant els mesos d’abril i maig es van abonar els endarreriments de l’1% consolidat dels anys 2007 i 2008, així com els endarreriments pendents de 2007 a 2016. Així mateix, s’han actualitzat les taules salarials. 10 1.5 Formació En l'àmbit de la formació, un dels fets més destacables és la continuïtat del nou sistema de gestió de la formació a l’Ajuntament mitjançant el SAP RH iniciat el 2015. A través de la intranet corporativa, cada persona va poder seleccionar i planificar la formació que podia cursar d'acord amb el seu lloc de feina. Aquesta primera demanda es va efectuar al llarg de la primera quinzena del mes de maig i, entre el 17 de maig i el 5 de juny, els caps van poder validar els cursos prèviament seleccionats. Un altre fet destacable és la formació específica motivada per la implementació del Pla de Sistemes segona Fase, efectuada durant els mesos d'octubre i novembre. Total formació anual Nombre cursos Nombre participants Hores Formació Transversal / Específica 54 264 2.444 Formació Pla de Sistemes 2016 6 221 718 Formació Contínua (FOCO) 1 19 399 TOTAL 61 504 3561 11 2. ESTATS FINANCERS 2.1 Gestió patrimonial Balanç de situació ACTIU 2016 2015 A) ACTIU NO CORRENT 327.474,02 389.590,50 I. Immobilitzat intangible 47.644,12 66.651,69 3. Aplicacions informàtiques 47.644,12 66.651,69 II. Immobilitzat material 279.678,45 322.787,36 5. Altre immobilitzat material 279.678,45 322.787,36 VI. Inversions financeres a llarg termini 151,45 151,45 4. Altres inversions financeres 151,45 151,45 B) ACTIU CORRENT 5.693.249,88 6.641.204,65 III. Deutors i altres comptes a cobrar a curt termini 4.343.676,06 6.074.147,35 1. Deutors per operacions de gestió 4.343.676,06 6.074.147,35 V. Inversions financeres a curt termini 600,00 1.300,00 2. Crèdits i valors representatius de deute 600,00 1.300,00 VI. Ajustos per periodificació 15.665,83 25.033,50 VII. Efectiu i altres actius líquids equivalents 1.333.307,99 540.723,80 2. Tresoreria 1.333.307,99 540.723,80 TOTAL ACTIU 6.020.723,90 7.030.795,15 PATRIMONI NET I PASSIU 2016 2015 A) PATRIMONI NET 3.854.392,99 4.218.613,61 I. Patrimoni 4.977.702,65 4.977.702,65 II. Patrimoni generat (-) 1.421.577,37 (-)1.088.181,40 1. Resultats d'exercicis anteriors (-) 1.088.181,40 (-)2.064.475,92 2. Resultat de l'exercici (-) 333.395,97 976.294,52 IV. Subvencions rebudes pendents d'imputació a resultats 298.267,71 329.092,36 C) PASSIU CORRENT 2.166.330,91 2.812.181,54 I. Provisions a curt termini - 279.008,78 II. Deutes a curt termini 33.379,03 53.908,08 4. Altres deutes 33.379,03 53.908,08 IV. Creditors i altres comptes a pagar a curt termini 2.132.951,88 2.479.264,68 1. Creditors per operacions de gestió 1.671.080,13 1.970.312,82 2. Altres comptes a pagar 5.200,91 4.804,40 3. Administracions públiques 456.670,84 504.147,46 TOTAL PATRIMONI NET I PASSIU 6.020.723,90 7.030.795,15 12 Compte del resultat econòmic patrimonial 2016 2015 2. Transferències i subvencions rebudes 24.874.500,71 24.819.338,50 a) De l’exercici 24.772.331,15 24.747.121,66 a.2) Transferències 24.772.331,15 24.747.121,66 b) Imputació de subvencions per a l’immobilitzat no financer 102.169,56 72.216,84 6. Altres ingressos de gestió ordinària 35.850,56 33.150,32 A) TOTAL INGRESSOS DE GESTIÓ ORDINÀRIA 24.910.351,27 24.852.488,82 8. Despeses de personal (-) 13.118.094,47 (-)11.597.997,88 a) Sous, salaris i assimilats (-) 10.520.576,81 (-)9.118.074,62 b) Càrregues socials (-) 2.597.517,66 (-)2.479.923,26 9. Transferències i subvencions atorgades (-) 3.432.596,26 (-)3.556.103,97 11. Altres despeses de gestió ordinària (-) 8.564.279,31 (-)8.603.065,68 a) Subministrament i serveis exteriors (-) 8.564.279,31 (-)8.598.378,51 b) Tributs - (-)4.687,17 12. Amortització de l'immobilitzat (-) 133.461,39 (-) 120.867,98 B) TOTAL DESPESES DE GESTIÓ ORDINÀRIA (-) 25.248.431,43 (-) 23.878.035,51 I. Resultat (estalvi o desestalvi) de la gestió ordinària (A+B) (-) 338.080,16 974.453,31 14. Altres partides no ordinàries 4.665,13 1.662,83 a) Ingressos 4.665,13 1.662,83 II. Resultat de les operacions no financeres (-) 333.415,03 976.116,14 15. Ingressos financers 19,06 178,38 b) De valors representatius de deute, de crèdits i d'altres inversions financeres 19,06 178,38 b.2) Altres 19,06 178,38 III. Resultat de les operacions financeres 19,06 178,38 IV. Resultat (estalvi o desestalvi) net de l'exercici (II + III) (-) 333.395,97 976.294,52 13 2.2 Liquidació del pressupost Liquidació del pressupost de despeses CRÈDITS PRESSUPOSTÀRIS APLICACIONS DESPESES OBLIGACIONS OBLIGACIONS PRESS.UPOS- DESCRIPCIÓ COMPROMESES RECONEG PAGAMENTS (6) PENDENTS DE ROMANENT DE TÀRIES PAGAMENT A 31 CRÈDIT (8=3-5) INICIALS (1) MODIFICACIONS (2) DEFINITIUS (3=1+2) (4) NETES (5) DESEMBRE (7=5-6) Operacions corrents Capítol 1 Despeses de personal 11.787.389,78 1.736.475,21 13.523.864,99 13.410.415,70 13.410.415,70 13.410.215,70 200,00 113.449,29 Despeses Capítol 2 corrents en béns i serveis 9.257.066,22 (-)280.000,00 8.977.066,22 8.839.175,27 8.554.911,64 7.840.479,80 714.431,84 422.154,58 Capítol 4 Transferències corrents 3.574.000,00 (-)122.000,00 3.452.000,00 3.432.631,28 3.432.596,26 3.147.759,26 284.837,00 19.403,74 Operacions de capital Capítol 6 Inversions reals - 71.448,43 71.448,43 71.344,91 71.344,91 55.238,38 16.106,53 103,52 TOTAL 24.618.456,00 1.405.923,64 26.024.379,64 25.753.567,16 25.469.268,51 24.453.693,14 1.015.575,37 555.111,13 Liquidació del pressupost d'ingressos APLICACIÓ PREVISIONS PRESSUPOSTÀRIES DRETS DRETS DRETS DRETS DRETS PENDENTS EXCÉS/DEFECTE PRESSUPOSTÀR DESCRIPCIÓ CANCEL RECAPTACIÓ DE COBRAMENT A MODIFICACIO DEFINITIVES RECONEGUTS ANUL- -LATS RECONEGUTS (8) 31 DE DESEMBRE PREVISIÓ IA INICIALS (1) NS (2) (3=1+2) (4) LATS (5) (6) NETS (7=4-5-6) (9=7-8) (10=7-3) Operacions corrents Taxes i altres Capítol 3 ingressos 29.600,00 - 29.600,00 40.515,69 - - 40.515,69 40.515,69 - 10.915,69 Transferències Capítol 4 corrents 24.587.856,00 534.475,21 25.122.331,21 24.772.331,15 - - 24.772.331,15 20.500.000,00 4.272.331,15 (-)350.000,06 Ingressos Capítol 5 patrimonials 1.000,00 - 1.000,00 19,06 - - 19,06 19,06 - (-)980,94 Operacions de capital Transferències de Capítol 7 capital - 71.448,43 71.448,43 71.344,91 - - 71.344,91 - 71.344,91 (-)103,52 Capítol 8 Actius financers - 800.000,00 800.000,00 - - - - - - (-)800.000,00 TOTAL 24.618.456,00 1.405.923,64 26.024.379,64 24.884.210,81 - - 24.884.210,81 20.540.534,75 4.343.676,06 (-)1.140.168,83 14 Resultat pressupostari DRETS OBLIGACIONS CONCEPTES RECONEGUTS RECONEGUDES AJUSTAMENTS RESULTAT NETS NETES PRESSUPOSTARI a) Operacions corrents 24.812.865,90 25.397.923,60 (-)585.057,70 b) Operacions de capital 71.344,91 71.344,91 - 1. Total operacions no financeres (a+b) 24.884.210,81 25.469.268,51 (-)585.057,70 c) Actius financers - - - d) Passius financers - - - 2. Total operacions financeres (c+d) - - - I. RESULTAT PRESSUPOSTARI DE L'EXERCICI (I=1+2) 24.884.210,81 25.469.268,51 (-)585.057,70 Ajustaments: 3. Crèdits gastats finançats amb romanent de tresoreria per despeses generals 800.000,00 4. Desviacions negatives de finançament - 5. Desviacions positives de finançament - II. TOTAL AJUSTAMENTS (II=3+4-5) 800.000,00 RESULTAT PRESSUPOSTARI AJUSTAT (I+II) 214.942,30 Romanent de tresoreria Components 2016 2015 1. (+) Fons líquids 1.333.307,99 540.723,80 2. (+) Drets pendents de cobrament 4.344.427,51 6.075.598,80 (+) del Pressupost corrent 4.343.676,06 6.074.147,35 (+) de Pressupostos tancats - - (+) d’operacions no 751,45 pressupostàries 1.451,45 3. (–) Obligacions pendents de pagament (-)1.494.719,62 (-)1.848.248,32 (+) del Pressupost corrent (-)1.015.575,37 (-)1.322.024,66 (+) de Pressupostos tancats - - (+) d’operacions no pressupostàries (-)479.144,25 (-)526.223,66 4. (+) Partides pendents d’aplicació - (-)0,70 (–) cobraments pendents d'aplicació definitiva - 0,70 (+) pagaments pendents d'aplicació definitiva - - I. Romanent de tresoreria total (1+2–3+4) 4.183.015,88 4.768.073,58 II. Saldos de cobrament dubtós - - - - III. Excés de finançament afectat - - - - IV. Romanent de tresoreria per a despeses generals (I-II-III) 4.183.015,88 - 4.768.073,58 15 3. TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ 3.1 Pla de Sistemes d’Hisenda: disseny i implementacions Al llarg de l’any 2016, s’ha iniciat la segona Fase del Pla de Sistemes d’Hisenda on destaquen les activitats següents: En el mes de maig va tenir lloc la reunió de presentació (KicKOff) del grup de projectes corresponents al contracte de TRIBUTS, el qual inclou: a) Gestió de la base de dades fiscal de l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE) i de Residus, gestió del padró fiscal d’IAE i de Residus, Autoliquidacions de Residus, Liquidacions i propostes d’IAE i de Residus. Tractament de fitxers AEAT, gestió de Grans productors de residus i la gestió dels expedients d’inspecció associats. b) Base de dades fiscal de Cadastre, gestió dels fitxers d’intercanvi d’informació amb la DGC i el seu tractament, liquidacions d’IBI i gestió de la plusvàlua, liquidació i autoliquidació. Gestió del padró fiscal de l’IBI i la gestió dels expedients d’inspecció associats. c) Liquidació i facturació de les diferents taxes que inclouen la gestió de les autoliquidacions i liquidacions obertes, la gestió de la facturació i la gestió de les autoliquidacions genèriques. Durant el mes de novembre es va desplegar, en productiu, la gestió de la base de dades fiscal de l’IAE i la gestió de Residus amb la liquidació i l’autoliquidació de Residus. També s’han iniciat les tasques de la fase funcional del projecte de Cadastre i Plusvàlua i la primera part de les liquidacions obertes. L’inici del segon grup de projectes es va desenvolupar al llarg del mes d’octubre, juntament amb la presentació (KicKOff) de la resta de projectes del Pla de Sistemes. Aquest grup de projectes té un fort component de gestió d’expedients i inclou els tres projectes: a) La gestió de les denúncies i sancions i les seves reclamacions. b) La gestió dels embargaments de vehicles, bens i salaris. c) La gestió dels recursos tributaris, beneficis fiscals i la gestió censal de tributs. Durant l’any 2016 s’han dut a terme les primeres tasques d’anàlisi funcional d’aquests tres projectes amb la finalització de la definició funcional dels embargaments de vehicles i d’una primera part de recursos tributaris i de gestió de tributs. 16  Aplicatius Host Respecte a la resta d’aplicatius informàtics, s’han desenvolupat els projectes evolutius següents: Sancions: * Adaptacions a la llei de seguretat ciutadana (LOSC) per a l’IMH. Pendent d’implementació. * Millores a l’eNotificació de Sancions via DEV i TEU i millores de notificació a l’eMultes. * Gestió de nous MTOs: Moto ziga-zaga (pendent d’implementació) i Radar per trams (06-2016). * Estabilització del servei de Sancions respecte a les incidències generades en el nou sistema de PDAs de la GUB i també amb la integració amb SAP Recaptació. * Gestió de les diligències penals (04-2016). * Validacions i adaptacions del nou Nomenclàtor de sancions ciutat. Cadastre i IBI: * Tasques de conciliació de dades per a la valoració cadastral de 2017. * Simulacions de quota per a la revisió cadastral de 2017. Vehicles: * Generació de fitxers per a la DGT d’impagats d’IVTM. * Tasques de conciliació de dades DGT i actualització de dades (data primera matriculació, etc.). IAE i Residus: * Remesa especial de liquidacions de Residus. Millores en la gestió del padró de l’IAE. Liquidacions Facturació: * Liquidacions per al desenganxament de grues de B:SM per a residents a Barcelona. Contribuents: * Tasques de sincronització del mestre de contribuents amb SAP Recaptació. * Avís de difunts en la gestió de sancions. Recaptació: * Tasques de consolidació de la primera fase del PSH. * Serveis per a la còpia de dades tributàries en els entorns de SAP Recaptació. * Anàlisi i primeres tasques de la historificació del deute compensat. 17 * Canvi en la gestió del padró fiscal de Guals i Vetlladors per a la càrrega directe a SAP Recaptació. * Adaptacions a la recaptació provocades per la implementació de la segona fase del PSH. * Evolutius prioritaris per a l’estabilització del servei de recaptació: 1. Gestió dels Embargaments de c/c de Barcelona consolidat en plataforma SAP Recaptació. 2. Gestió de la demanda de paper de les notificacions (Gestor de la demanda) amb plataforma SAP Recaptació.  Altres Projectes Serveis d’accés (WS) al repositori documental Invesdoc. Gestió de Cita prèvia a l’IMH (Internet i altres canals). 3.2 Infraestructura tecnològica L’Institut Municipal d’Hisenda té connexions amb un seguit d’aplicatius informàtics ubicats a diferents entorns. Són accessos a les bases de dades corporatives tant a Host, SAP i servidors corporatius com a dades del mini departamental i ordinadors de fora de l’entorn municipal (Direcció General de Trànsit, Gerència Regional de Cadastre i a l’Agència Estatal d’Administració Tributària). Així mateix, hi ha centres externs a l’Ajuntament que tenen connexions amb la nostra infraestructura: centres municipals (Barcelona de Serveis Municipals), Entitats Financeres, gremis i empreses que executen serveis per a l’IMH. A més de l’estructura de comunicacions, s’ha de mantenir la pròpia infraestructura de l’IMH (parc informàtic de Pc’s, impressores, servidors, etc.). Per garantir un ple rendiment del servei, cada any es van incorporant o renovant nous elements. Destaquem les millores més de l’any 2016: 1. Pantalles de 24”: - S’han adquirit 40 pantalles de 24” per tal de millorar la feina de gestió dels usuaris que treballen amb diferents aplicatius com SAP Recaptació, HOST, INVESDOC, etc. 2. Equips impressió targetes i control de portes: - Actualització del programa d’impressió i gravació de targetes del personal, així com la unificació d’aquests serveis en un equip nou i la gestió del control d’accessos als pisos i sales. - Renovació de la impressora per a la impressió i gravació de les targetes del personal. 18 3. Torre de discos Arxiu IMH : - Renovació de la torre de discos de l’Arxiu de l’IMH, on es fan les còpies de les imatges rebudes abans que es carreguin al sistema de gestió d’imatges Invesdoc. 4. Impressores docunauta de l’atenció al públic: - Renovació de 15 impressores docunauta que s’utilitzen per a l’atenció al públic. 5. Equips multifunció: - Renovació de 4 equips multifunció com a substitució d’equips obsolets. 6. Renovació de PC’s.: - Adquisició de 30 PC’s com a renovació d’equips obsolets. 7. Teclats amb lector de targetes: - Compra de 40 teclats amb lectors de targetes per cobrir les necessitats de noves incorporacions, així com per a la renovació d'equips obsolets. 8. Servidor Business Objects: - Ampliació i adequació d’un servidor per a la instal·lació i migració a una nova versió de Business Objects. 9. Línies X25 (Editran): - Eliminació definitiva de les dues línies x25 que s’utilitzaven per a les comunicacions del servei Editran. Han estan substituïdes per connexions IP. A continuació es relacionen els diferents elements tecnològics de l’IMH i un esquema de les instal·lacions: * 2 línies de fibra òptica * 1 línia de fibra òptica a l’oficina de la Torre Mapfre * 1 línia de fibra òptica a l’Arxiu * 29 Switch’s segmentació de xarxa * 2 SAI’s a l’IMH * 1 SAI’s a l’Arxiu de l’IMH * 1 Mini Departamental (AS400) * 5 servidors d’aplicacions * 343 ordinadors PC's amb connexió Host - Mini Departamental * 8 ordinadors PC's portàtils amb connexió Host - Mini Departamental * 16 escàners ofimàtica 19 * 2 escàners de l’Arxiu * 48 impressores PC's * 1 pantalles Host - Mini Departamental * 39 impressores Corporatives * 74 impressores Docunauta * 15 impressores Multifunció * 2 Plotters A1 i A0 20 4. ASSISTÈNCIA AL CIUTADÀ 4.1 Relacions amb el contribuent Durant l’any 2016 s’ha detectat una davallada del nombre de visites, així com del nombre de tràmits, tot i que els tràmits han disminuït en menor proporció: ANYS 2016 2015 % Variació Total visites 60.470 66.327 -8,83  Tràmits efectuats a petició del contribuent En el detall dels tràmits gestionats, es pot observar que l’atenció presencial a l’Institut ha disminuït lleugerament, mentre que els nombre de tràmits per via telemàtica ha augmentat. Així mateix, els certificats emesos per registre i el registre de documents han sofert una disminució significativa: 2016 2015 % Variació A tenció Presencial 236.642 244.635 -3.27 Atenció via Registre Registre documents 101.617 110.366 -8,91 Certificats 2.513 4.418 -43,12 Atenció telemàtica 613.990 540.861 17.87 Altres tràmits iniciats telemàticament 78.589 83.676 -6,08 TOTALS 1.033.351 983.956 El suport per part del Servei d’Atenció no Presencial a les Oficines d’Atenció Ciutadana i especialment a la ciutadania, a les empreses i als professionals de la gestió, ha suposat l’atenció de 22.955 trucades. 21  Atenció telemàtica L’any 2016, com també el 2015, s’ha caracteritzat per un augment dels tràmits telemàtics, segons es pot veure en el quadre següent: 2016 2015 % Variació A utoliquidacions i estimacions de Plusvàlua 100.723 88.333 14,03 Padró electrònic (IBI, IVTM, IAE + Residus) 113.560 114.576 -0.89 Altres tràmits automàtics (cites, duplicats, domiciliacions i autoliquidacions IVTM, IBI Notaris, carpetes i impresos) 358.680 304.983 17,61 Notificació i identificació de conductors d’infraccions de circulació. 41.027 32.969 24,44 T OTAL TRÀMIT AUTOMÀTIC 613.990 540.861 13,52 Altres tràmits iniciats telemàticament 78.589 83.676 -6,07 TOTAL TRÀMITS TELEMÀTICS 692.579 624.537 10,89  Distribució de tràmits per canals d’atenció En les dades següents es pot visualitzar la variació del nombre de tràmits d’hisenda, segons els canals: 2016 2015 % Variació IMH (Presencial + No Presencial) 338.186 245.747 37,62 Tramitació telemàtica 692.579 624.537 10,89 Oficines d'atenció als ciutadans dels districtes 85.560 98.273 -12,94 Plataforma Telefònica - 010 245.518 207.734 18,19 Quiosc 2.530 2.966 -14,70 Dispositius mòbils 2.490 1.222 103,76 T OTAL TRÀMITS HISENDA 1 .366.863 1.180.479 15,79 S’observa un augment dels tràmits gestionats telemàticament, així com dels tràmits atesos pel 010 i mitjançant dispositius mòbils.  Distribució de tràmits per temàtica Els tràmits més nombrosos són els referents a tributs i preus públics municipals. Per contra, els tràmits referents a multes per infraccions de les ordenances de circulació i convivència ciutadana han sofert una disminució. En la temàtica “altres” s’agrupen tots aquells tràmits que en els indicadors no es pot distingir si es refereixen a tributs o multes, com són els pagaments, certificats de pagament, notificació de deute pendent, fraccionaments de deute o altres tràmits que no es poden agrupar en aquestes temàtiques, com el canvi d’adreça fiscal o la sol·licitud de cita prèvia a l’IMH. 22 2016 2015 % Variació Atenció Presencial Tributs 61,41 % 60.32 % 1.81 Multes 27,93 % 29.87 % - 6.49 Altres 10,66 % 9,81 % 8.62 TOTAL PRESENCIAL 10 0 % 100 % Atenció no Presencial Tributs 40 % 42,19 % - 5.15 Multes 15 % 20,22 % - 28.07 Altres 45 % 37.59 % - 20.87 TOTAL NO PRESENCIAL 100 % 100 %  Cites concertades 2016 2015 % Variació 12.788 11.928 7,2 El nombre de cites concertades ha augmentat l’any 2016 perquè els ciutadans prefereixen ser atesos amb cita prèvia a l’IMH i evitar cues i temps d’espera. 23 4.2 Enquesta de satisfacció d’usuaris Les enquestes de satisfacció dels ciutadans es duen a terme en dos períodes de l’any, el maig i novembre, i ens serveixen per conèixer l’opinió que tenen els usuaris dels nostres serveis. La valoració atorgada a l’enquesta de satisfacció adreçada als usuaris del Departament d’Atenció Presencial de l’IMH és la següent: Tot i que la valoració de la satisfacció dels ciutadans és d’un 107%, un valor positiu, cal assenyalar que la qualitat percebuda ha baixat a un 7,2, una puntuació que no teníem des de l’any 2008. Durant l’any 2016 es consolida la tendència observada en els darrer anys, els usuaris són cada cop més crítics amb el servei. Aquesta és la quarta edició consecutiva en què disminueix la valoració global de l’IMH, tot i que, respecte de l’any anterior, la qualitat que esperen ha crescut d’un 6,2 a un 6,8. La causa principal ha estat que, al llarg de l’any 2016 així com en els darrers tres anys, el temps d’espera ha augmentat. Aquesta situació ve motivada per la manca de personal, ja que no s’ha pogut reemplaçar els treballadors que marxen de l’Institut fins que no s’ha disposat de la borsa de treball de personal municipal. D’altra banda, cal tenir present que, per les característiques del lloc de feina, el personal de nova incorporació té un llarg període de formació abans de poder atendre el públic. No obstant això, es van prendre mesures per tal d’oferir un bon servei i es va dissenyar un nou model d’atenció presencial, la cita prèvia obligatòria, que ha entrat en vigor el mes de febrer de 2017. Els resultats són conseqüència d’un constant treball de millora contínua desenvolupat per l’Institut, adreçada als treballadors tant de manera individual 24 com col·lectiva. Permanentment incorporem, com a atributs propis del servei, les expectatives de la ciutadania, el que afavoreix un nivell d’autoexigència més gran. Si aprofundim més en els aspectes valorats per la ciutadania, en traslladar-los al diagrama que mesura la importància que es dóna als diferents aspectes objecte d'avaluació, s'observa que el menys valorat assoleix una puntuació per sobre de 5,9 punts. Cal destacar tres aspectes que queden molt ben considerats: * El temps dedicat a resoldre cada consulta. * La resposta i fiabilitat. * L’atenció rebuda. * El coneixement del personal.  Enquesta sobre el web de l’IMH L’enquesta sobre el nostre web, tot i que s’utilitza menys del que seria òptim, és una eina molt útil per tal de millorar el nostre servei web. 25 4.3 Queixes i suggeriments El Departament de Qualitat centralitza les queixes de la ciutadania. Les queixes i suggeriments que plantegen els ciutadans són per a l’Institut una font molt important d’informació sobre el nostre treball i permeten millorar i corregir els nostres processos de treball. Per a l’Institut, la immediatesa a donar resposta a la ciutadania és molt important i, per això, el nostre compromís és respondre el 95% de les queixes en menys de 15 dies feiners. L’any 2016 hem rebut 1.643 queixes, un 12,7% menys respecte de l’any 2015. Aquesta disminució ve motivada per la reducció de les incidències que es van produir durant la implantació del SAP Recaptació, l’any 2015. Tot i que el compromís és respondre les queixes en un termini màxim de 15 dies, el 77,76% es contesten en menys de 5 dies, i el 14,21 entre 6 i 10 dies. Només el 2,24% s’han respost en més de 15 dies; són casos en els quals s’ha requerit una investigació més acurada de la situació que ha motivat la queixa. TEMPS CONTESTACIÓ DE LES QUEIXES Entre 11 i 15 Més de 15 5,79% 2,24% Entre 6 i 10 14,21% Menys de 5 77,76% Destaquen les queixes per retards en el procés de les devolucions, un 39%, tot i que ha experimentat una millora sobre el 53% de l’any anterior. Les queixes per les afectacions del SAP Recaptació també s’han reduït al 9%. Altres queixes són per problemes en la carta de pagament, un 33% i queixes per temps d’espera a les nostres oficines, un 9%. D’aquest 9% en l’atenció presencial de l’IMH, el 21% respon al malestar de la ciutadania pel temps d’espera, tal com queda reflectit en l’enquesta de satisfacció. 26 TEMÀTICA DE LES QUEIXES Manca informació Portal de tràmits 3% No ha rebut 3% resposta Informació errònia 2% o incompleta Varis Afectacions 4% 4% migracions SAP 9% Incidències sobre la cita prèvia Atenció a l'oficina Hisenda 21% 3% Impressió Carpeta ciutadà documents 2% d'hisenda en Desacord personal castellà Devolució notificador 2% sol·licitada i no 8% efectuada 39% 27 5. GESTIÓ TRIBUTÀRIA 5.1 Manteniment cadastral i Impost sobre Béns Immobles El manteniment cadastral es du a terme des de l’Institut en virtut del conveni vigent de col·laboració en matèria de gestió cadastral signat, en data 26 de juliol de 2004, entre la Direcció General de Cadastre i l’Ajuntament de Barcelona.  Manteniment cadastral Els expedients entrats al departament, i que s’han finalitzat durant l’any 2016, han estat els següents: RESOLUCIÓ D'EXPEDIENTS Any en curs Anys anteriors Totals Resolts 1.994 826 2.820 Percentatge sobre el total 62% 96% 69% La Gerència Regional del Cadastre de Catalunya-Barcelona ha estat immersa durant l’exercici 2016 en els treballs de preparació de la ponència de valors del municipi de Barcelona, la qual cosa, ha incidit en les tasques del manteniment ordinari que desenvolupa el departament de Departament de Gestió Cadastral i Béns Immobles de l’IMH. Aquest fet ha condicionat l’activitat desenvolupada pel departament i, tot i que no hem pogut finalitzar 38 expedients corresponents a exercicis anteriors, els expedients finalitzats aquest any han suposat 218 expedients més que l’any anterior. Dels 2.820 expedients finalitzats, 511 corresponen a alteracions de valor cadastral, incorporant-se les modificacions necessàries a la base de dades cadastral, de la Direcció general de cadastre, segons el detall següent: CONCEPTES Expedients Declaracions 507 Inspecció 4 TOTAL 511 Les incorporacions de les alteracions cadastrals, suposen també modificar i actualitzar les BBDD cartogràfiques, tant municipals com de la Direcció general del cadastre. L’abast d’aquesta actualització territorial, ha suposat modificar 84 hectàrees. 28 Els moviments d’altes, baixes i modificacions de valor han estat els següents: CONCEPTES Finques Càrrecs Baixes 425 959 Altes 520 5.580 Alteracions de valor 405 2.200 TOTAL MODIFICACIONS 2016 1.350 8.739 L’efecte net d’aquests moviments és de 4.621 càrrecs incorporats a cadastre. Totes aquestes modificacions comporten també variacions econòmiques, quan a valor cadastral, base liquidable i quota d’IBI. El següent quadre, en euros, mostra el resultat: Base CONCEPTES Val. Cadastral liquidable Quota íntegra Baixes -631.038.056 -631.038.056 -4.732.785 Altes 954.180.870 954.180.870 7.156.357 Alteracions de valor 9.715.165 -6.426.972 -48.202 TOTAL MODIFICACIONS 2016 332.857.978 316.715.841 2.375.369 L’increment de valor cadastral ha estat de 332,8 milions d’euros (+20%) i l’augment de base liquidable de 316,7 milions d’euros, el que representa un increment de quota íntegra d’IBI de l’any i posteriors, de 2,37 milions d’euros (+19%).  Dades d’evolució de l’Inventari dels béns immobles Les dades de l’Inventari de l’Impost són les que segueixen, amb indicació de la evolució per comparació amb l’any anterior: Valor ANY Immobles cadastral Quota líquida 2015 1.126.865 100.558 665.358 2016 1.131.063 100.765 669.196 INCREMENTS 4.198 207 3.838 milions d'€ milers d'€ 29  Gestió tributària Dels 2.820 expedients finalitzats, 2.309 corresponen a diferents conceptes que, a més a més, comporten gestió tributària o requereixen diferents actuacions o respostes. Quant a les actualitzacions de titularitat, el resum annual és el següent: ORGAN GESTOR Immobles Departament Cadastre / IBI 15.269 Resta departaments IMH 6.214 Plusvàlua assistida IMH / Districtes 9.377 Plusvàlua per Internet 22.943 TOTAL 53.803 Hem tramitat 352 reclamacions sobre dades del padró censals. 5.2 Impost sobre Activitats Econòmiques  Manteniment de la base de dades fiscals Encara que la gestió censal de l’impost correspon a l’Agència Estatal d’Administració Tributària, es produeix un intercanvi d’informació trimestral en ambdues direccions per via telemàtica, potenciat a partir de 2008 amb consultes i comunicacions més ràpides.  Manteniment del Padró En aquest exercici l’import del padró s’ha situat en 82.533.108 € (per 22.461 objectes), fet que suposa un augment del 2,33% respecte a l’exercici anterior. Per tant, es manifesta un canvi de tendència (increment) respecte a exercicis passats. Enguany es percep uns cert augment dels expedients que pugen de ponderació i passen a tributar per quotes més altes i d’aquells que entren a formar part del grup d’obligats tributaris (facturació a partir d’1 milió d’€). A més a més, respecte a l’impost sobre activitats econòmiques s’han emès 6.141 liquidacions per un valor de 16.008.475 €. Respecte a l’IAE el Departament d'Activitats i Mobilitat ha resolt 783 instàncies i reclamacions sobre dades censals del padró. 30 5.3 Preu públic de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals  Relacions amb Medi Ambient i Serveis Urbans L’IMH desenvolupa la gestió del preu públic de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals per a aquells productors considerats com mínims, petits, mitjans o importants, als quals, l’Ajuntament de Barcelona s’encarrega del servei. La competència de gestió dels grans generadors és de Medi Ambient i Serveis Urbans, així com altres aspectes que incideixen en el preu públic com són els Acords Cívics o les reduccions del preu de les activitats en què la recollida d’algunes fraccions de residus o la totalitat van a càrrec d’un transportista autoritzat per l’agència de residus de Catalunya (ARC). Atès el nivell competencial definit, la col·laboració entre ambdós organismes és intensa: en aquest exercici, destaquem la contribució conjunta en la definició i implantació de la nova base de dades que gestiona el preu públic.  Manteniment del padró En aquest exercici l’import del padró s’ha situat en 20.182.384 € (per 73.154 objectes), la qual cosa, suposa un augment de l’1,82% respecte l’exercici anterior. Aquest fet denota un canvi de tendència (d’increment) respectes a exercicis passats. A més a més, del preu públic de residus s’han emès 15.259 liquidacions per un import de 3.494.316 €. El Departament d’Activitats i Mobilitat ha resolt 3.276 instàncies i reclamacions per aquest preu públic. 5.4 Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM) El padró per tipus de vehicles a l’inici de cada un dels anys del comparatiu és el següent: 2016 2015 vehicles Import vehicles Import Velomotors 52.574 439.762 54.555 456.672 Motos 191.799 4.030.226 185.612 3.893.747 Turismes 462.738 48.689.391 463.456 49.233.254 Tractors 6.749 528.315 6.848 527.599 Camions 45.680 5.300.154 46.151 5.321.945 Autobusos 1.070 272.399 1.033 262.271 Remolcs 3.845 563.087 3.955 584.263 TOTAL PADRÓ 764.455 59.823.334 761.610 60.279.751 31  Manteniment del Padró Mensualment, des de la Prefectura Provincial de Trànsit, arriben els moviments que afecten el Padró i la gestió de titularitats de vehicles del municipi de Barcelona. El total de moviments de l’ any 2016 ha estat el següent: MOVIMENTS FITXER DE VEHICLES TIPUS MOVIMENT Moviments % del Total Altes 98.108 45% Baixes 21.965 10% Baixa temporal (BTE) 10.141 5% Transferència a Barcelona (ATRANS) 71.660 33% Canvi de domicili Barcelona 11.604 5% Transferència a altre titular fora Barcelona (BTRANS) 1.116 1% Canvi de domicili fora de Barcelona del mateix titular 48 0% Altres moviments 3.305 2% TOTAL 217.947 100% El Departament d’Activitats i Mobilitat ha resolt 2.880 reclamacions sobre dades censals del padró. 5.5 Beneficis fiscals En el quadre podem veure les dades relatives a l’any 2016 amb la comparativa de l’any anterior: BENEFICIS FISCALS Òrgan gestor 2016 2015 Recursos 10.870 11.324 IBI 198 81 IAE 529 936 TOTAL 11.597 12.341 El desglossament de l’entrada és el següent:  Sol·licituds de major complexitat. Les relatives a l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana són les que tenen el percentatge d’entrada més alt. INSTÀNCIES DE SOL·LICITUDS DE BENEFICIS FISCALS AMB RESOLUCIÓ NO ESTANDARDITZADA 1.139 (10,5%) 2% 4% 4% 42% 48% IBI IVTNU ICIO IAE ALTRES 32  Sol·licituds amb tramitació estandarditzada, segons el següent detall: INSTÀNCIES AMB RESOLUCIÓ ESTANDARITZADA Total 9.731 (89,5) 5% 3% 92% IBI IVTM IAE El desglossament per concepte i per impostos del que s’ha tramitat de forma estandarditzada és el següent: BENEFICIS FISCALS Subtotal IVTM 10.458 Vehicles Històrics 314 Ambulàncies 121 Agrícoles 43 Medioambientals 3870 Discapacitats 6.110 IBI 318 Bonificacions Famílies nombroses propietaris 251 Centres docents concertats 67 IAE 529 Exempció d'activitat* 127 Bonificació cooperatives** 351 Bonificació Obres Via Pública*** 51 TOTAL 11.305 *import estimat del que seria la quota Ajuntament si no estiguessin exempts ** Import bonificat de les cooperatives any anterior del qual es sol.licita compensació a l'Estat *** Import bonificat per OVP segons informació del Dte. La sol·licitud de la compensació feta l’any 2016 relativa al 95% de bonificació de què gaudeixen les cooperatives representa un import total de 1.123.114 € i correspon a les societats cooperatives bonificades durant el 2015. La sol·licitud de la compensació feta l’any 2016 relativa a l’exempció dels centres educatius concertats a l’Impost sobre béns immobles representa un import total de 1.498.628,61€. 33 6. INSPECCIÓ TRIBUTÀRIA L’actuació inspectora s’ha desenvolupat d’acord amb el pla d’Inspecció Tributària aprovat per a l’exercici 2016. 6.1 Actuacions de control i comprovació El detall de les comprovacions desenvolupades és: COMPROVACIONS 2016 2015 Variació Impost d'activitats econòmiques 399 411 -3% Impost d’Increment del terreny de naturalesa urbana 46.728 45.260 3% Impost Construcció, instal·lacions i obres 1.092 877 25% Impost de Béns Immobles 79 20 295% Taxa Caixers automàtics 749 651 0% Total 49.047 47.219 4% Pel que fa a l’Impost sobre l’Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, (Plusvàlua), com en els anys anteriors, s’han continuat comprovant les transmissions que comuniquen els notaris i s’han revisat les autoliquidacions ingressades, amb la finalitat de detectar possibles omissions en el pagament o discrepàncies en la seva quantia. També s’han comprovat, a efectes de possibles regularitzacions tributàries, les declaracions presentades pels contribuents relatives a transmissions sense increment, sense valoració del sòl o prescrites, així com aquelles relatives a donacions o adquisicions d’immobles, segons l’obligació que imposa als donants i als adquirents el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. En total s’han revisat i comprovat més de 46.000 documents relatius a transmissions de béns immobles, el que ha suposat practicar pel procediment de comprovació limitada i de verificació de dades, en total 5.969 liquidacions per un muntant de 17.407.420 €. També s’ha fet una important tasca de comprovació en aquest exercici en l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE): L’actuació inspectora en matèria d’IAE té com a objectiu, no només la regularització tributària i l’adequació de les bases de dades a la realitat, amb la consegüent repercussió per als Padrons de contribuents dels exercicis següents, sinó sobretot, contribuir a reforçar el principi d’autoritat i la lluita contra el frau, ja que qualsevol actuació iniciada respecte d’una empresa de determinat sector, té una gran repercussió entre les restants empreses dedicades a la mateixa activitat. Aquest any s’han dut a terme 399 comprovacions corresponents a expedients d’empreses de diversos sectors econòmics, el que ha determinat aixecar 218 34 actes signades en conformitat; 10 en disconformitat i tancar 171 expedients com a comprovats i conforme. El total de liquidacions practicades per aquest impost ha estat de 1.066, per un import de 5.238.950€ Pel que respecta a l’Impost de Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO), s’han revisat 1.092 llicències d’obres atorgades, bàsicament, entre els anys 2013 i 2015, si bé cal remarcar que, com en els exercicis anteriors, de vegades les construccions s’han quedat aturades sense finalitzar i, en ocasions, ni tant sols s’han començat. També resulta significatiu que, gran part dels expedients tramitats, corresponen a obres menors o a obres d’ampliació i reforma o divisió d’habitatges, obres que en la seva majoria resulten d’escassa envergadura i baix pressupost. En total s’han aixecat 525 actes en conformitat y 7 en disconformitat. És a dir, en total, s’han girat 532 liquidacions per 3.190.710 €. Pel que fa a la taxa per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic municipal a favor d’empreses explotadores de serveis de subministrament (coneguda com taxa de l’1,5% dels ingressos bruts) cal destacar la comprovació duta a terme envers una empresa de distribució elèctrica a la qual se li ha practicat una regularització tributària per import de 951.350€, mitjançant acta de conformitat. Quant a la taxa d’utilització del domini públic mitjançant la instal·lació de Caixers Automàtics, s’ha revisat la situació dels caixers de les diverses entitats financeres i s’ha practicat la regularització de 385 liquidacions per un import de 209.660 €. 6.2 Nombre i import de les liquidacions LIQUIDACIONS 2016 2015 Variació Número Import Número Import Número Import Impost d'activitats econòmiques 1.066 5.239 847 5.079 26% 3% Impost d'IVT (Plusvàlua) 5.969 17.408 5.613 15.911 6% 9% Impost Construcció, instal·lacions i obres 532 3.190 352 4.016 51% -21% Expedients sancionadors 1.318 4.316 1.758 3.202 -25% 35% Impost de Béns Immobles 79 64 89 385 -11% -83% Ingressos Bruts 5 951 0 0 Caixers automàtics 385 210 944 471 -59% -55% Total 9.354 31.378 9.603 29.063 -3% 8% Imports expressats en milers d’euros 35 Pel que fa als contribuents requerits per presentar-se a la Inspecció, el nombre de visites ha estat el següent: 2016 2015 % Variació VISITES 1.255 1.720 -27% LIQUIDACIONS INSPECCIÓ Relació Número - Import per mesos 4.500,00 1.400 4.000,00 1.200 3.500,00 1.000 3.000,00 2.500,00 800 2.000,00 600 1.500,00 400 1.000,00 200 500,00 0,00 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Mes Import Número Exp. Sancionadors LIQUIDACIONS INSPECCIÓ Impost de Bens (Separats); Repercusió per Conceptes - Import Immobles (I.B.I.); 4.315,50; 14% 64,05; 0% Ingressos Bruts Impost d'activitats (I.B.); 951,35; 3% econòmiques Altres (CV, II, SL); (I.A.E.); 5.238,95; 209,66; 1% 17% Impost contruc., instal. i obres Increment del (I.C.I.O.); 3.190,71; valor dels terrenys 10% (I.V.T.); 17.407,42; 55% 36 Import en milers d'euros / número 7. PROCEDIMENTS DE REVISIÓ 7.1 Recursos i reclamacions de tributs  Recursos de tributs Les dades relatives a l’any 2016, amb el seu comparatiu de l’any anterior han estat les següents: RECURSOS 2.016 2.015 %Variació Entrada 1.131 845 33,85 La distribució per conceptes és la següent: RECURSOS TRIBUTS SL ALTRES IAE 2,6% TELEFONI 6,5% 5,5% A MÒBIL IBI ICIO 0,1% 14,5% 1,3% PLUVALUA IVTM 68,2% 1,3% IAE SL La majoria de recursos que s’interposen són en referència a l’Impost sobre l’Increment del Valor dels Terrenys, en els quals al·leguen que no s’ha produït increment del valor, error en la fórmula de càlcul de la quota o dret a beneficis fiscals.  Reclamacions de tributs Aquest apartat recull les sol·licituds i reclamacions dels obligats tributaris que es tramiten d’acord amb criteris consolidats de Jurisprudència i del Consell Tributari. 2016 2015 % Reclamacions rebudes 2.660 4.028 -33,96% 37 7.2 Sol·licituds de devolucions d’ingressos Les dades relatives a les devolucions d’ingressos corresponents a l’any 2016, amb el seu comparatiu de l’any anterior han estat les següents: 2016 2015 % Nombre de devolucions 9.129 7.526 21,30% La distribució per conceptes ha estat la següent: CONCEPTE Nombre sol·licituds MULTES 1.199 IVTM 4.154 IBI 1.822 ICIO 128 IAE 348 PLUSVÀLUA 191 PREU PÚBLIC RESIDUS 972 TAXES 196 RECÀRRECS/INTERESSOS EXECUTIVA 119 TOTAL 9.129 Pel que fa a les devolucions referents a l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM), podem veure que el 78% són motivades per la baixa del vehicle. Quant a les sol·licituds de devolució referents a l’Impost sobre Béns Immobles (IBI), el 91% han estat conseqüència del canvi de titularitat de l’immoble. Pel que fa a les sol·licituds de devolució referents a l’Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE), el 70% dels supòsits són per baixa de l’activitat en la matrícula d’aquest impost. Així mateix, pel que fa a les sol·licituds de devolució referents al Preu públic de recollida de residus, en el 72% dels casos el motiu ha estat la baixa de l’activitat en el padró municipal. 38 7.3 Recursos contenciosos i reclamacions economicoadministratives L’any 2016, les dades relatives als recursos contenciosos i reclamacions economicoadministratives interposats contra actes de l’IMH, han estat les següents: 2016 2015 % Recursos contenciosos Multes 91 99 -8,08% Tributs 129 96 34,38% Reclamacions econòmicoadministratives 2 16 -87,50% TOTAL 222 211 5,21% Dels 129 recursos interposats en matèria de tributs, 74 fan referència a l’Impost sobre l’increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (IIVTNU), havent estat els motius al·legats, majoritàriament, la inexistència d’increment real de valor dels terrenys en els immobles transmesos i l’error en la fórmula de càlcul. Les 2 reclamacions economicoadministratives han estat interposades contra actes dictats per la Inspecció d’Hisenda municipal per delegació de l’Administració tributària de l’Estat en matèria de modificació del cens de l’IAE. 7.4 Execució de resolucions i sentències dictades Les dades relatives a les sentències i altres resolucions rebudes per executar al llarg de l’any 2016 són les següents: RESOLUCIONS I RECURSOS CONTENCIOSOS 2016 2015 Desistiments 21 29 Estimatòries 30 46 Desestimatòries 112 135 Parcialment estimatòries 11 31 Satisfacció extraprocesal 0 22 Altres 17 60 TOTAL 191 323 Del total de 191 sentències i altres resolucions rebudes al llarg d’aquest exercici, 79 corresponen a multes i 112 a tributs. 39  Procediments concursals En el següent quadre s’expressen les dades relatives als expedients iniciats en relació als deutes de dret públic de les persones incurses en un procediment judicial de concurs de creditors durant l’exercici 2016. 2016 2015 % Procediments concursals 994 732 35,79% Actualment, hi ha 2.153 expedients oberts en relació a les persones objecte de concurs de creditors. 40 8. GESTIÓ DE MULTES 8.1 Gestió de denúncies i sancions de trànsit L’evolució de l’entrada de denúncies de circulació en el sistema ha estat: 2016 2015 Variació G.Urbana 386.024 415.087 -7,00% B:SM 529.939 569.500 -6,95% TOTALS 915.963 984.587 -6,97% NOTA: No estan incloses les multes dels districtes ni les de convivència.  Gestió de dipòsits municipals La col·laboració entre l’Institut Municipal d’Hisenda i Barcelona Serveis Municipals (B:SM), en el marc de la instrucció de la Gerència Municipal, relativa a la col·laboració entre els ens municipals en gestió i recaptació d’ingressos municipals, ha suposat:  Cobrament denúncies i motiu ingrés COBRAMENT DENÚNCIES MOTIU INGRÉS 2016 2015 Número de denúncies 92.674 94.682 Import denúncies notificades 5.590.710 5.372.671 Import denúncies cobrades 2.186.624 2.085.367 % COBRAMENT 39,1% 38,8% El 39,11% de les denúncies s’abonen en el mateix dipòsit municipal quan es retira el vehicle.  Gestió de notificació de requeriments per a la identificació de conductors responsables de les infraccions a través d’internet L’aplicació de tramitació de multes per Internet va ser substituïda al setembre de 2012 per l’aplicació “e-multes”, sistema integrat a les carpetes que l'Ajuntament de Barcelona posa a disposició de les empreses a través de la pàgina web. Els nombre d’acords subscrits al tancament del 2016 es va situar en 5.238, que suposen un total de 5.572 empreses adherides a l’e-multes. El nombre d’acords nous signats durant l’any se situa en 1.529 (un acord pot ser d’un grup d’empreses, és a dir, diversos NIF). 41 8.2 Reclamacions contra sancions de trànsit  Reclamacions presentades Les al·legacions i recursos contra multes de trànsit en període voluntari que no comporten pèrdua de punts continuen disminuint des de l’entrada en vigor de la reforma de la Llei de trànsit. ENTRADA 2016 % 2015 % Al·legacions i recursos en voluntària 50.195 75,9% 65.921 79,45% Recursos en executiva 15.978 24,1% 15.038 18,12% TOTAL 66.173 100,00% 82.974 100,00%  Resolucions en període voluntari La resposta de les al·legacions i recursos en període voluntari, segons si s’ha estimat o desestimat, ha estat el següent: SORTIDA 2016 2015 Desestimacions 65% 61% Estimacions 35% 39% TOTAL 100% 100% Sobre el percentatge d’estimacions, s’ha d’aclarir que no significa necessàriament que la denúncia feta per la Guàrdia Urbana o pels vigilants de les àrees blava, verda i de càrrega/descàrrega sigui incorrecte, ja que sovint, quan es presenten les al·legacions o els recursos, es posen de manifest fets o situacions ignorades fins aquell moment per l’Ajuntament.  Resolucions en període executiu Pel que fa als recursos contra multes en període executiu, cal fer constar que s’han estan inclosos els recursos que afecten tots els tipus de multes o sancions municipals no tributàries, com per exemple les de civisme o medi ambient, entre d’altres. El desglossament segons el sentit de la resolució seria el següent: TIPUS DE RESOLUCIÓ 2016 2015 Recursos estimats 35% 26% Recursos estimats parcialment 3% 6% Recursos desestimats 62% 68% TOTAL 100% 100% 42 Altres tipus de resolucions, tant en període voluntari com en període executiu són: 2016 2015 Desistiments 2.417 1.751 Recursos no admesos a tràmit 13.710 26.776 El resum final de la resolució d’al·legacions o recursos contra sancions, tant en període voluntari com executiu, ens dona els resultats següent: SORTIDES 2016 % 2015 % Al·legacions i recursos en voluntària 50.502 76% 61.386 85% Recursos sancions en executiva 15.785 24% 11.260 15% TOTAL 66.287 100% 72.646 100% Pel que fa a les identificacions de qui era el conductor del vehicle en el moment de la infracció comunicades en suport paper (en altres pàgines d’aquesta memòria ja s’han donat les dades d’aquest mateix concepte quan es fa de forma telemàtica), els resultats han estat els següents: 2016 2015 %VARIACIÓ Identificació de conductor 56.111 65.938 -15% 8.3 Gestió de les sancions de l’Ordenança de convivència El nombre de multes tramitades ha augmentat en relació a l’exercici 2015 segons es pot veure en el quadre següent: 2016 2015 %VARIACIÓ Denúncies tramitades 99.217 82.578 % Agrupades per conceptes, les sancions tramitades han estat les següents: Tipus d’infracció 2016 2015 Venda ambulant 50.110 35.491 Consum d’alcohol 37.319 34.037 Necessitats fisiològiques 7.385 7.593 Cartells i fulletons(*) 956 855 Mendicitat 213 1.165 Tarot, tatuatges 2.117 1.756 Prostitució (**) 91 367 Dormir al carrer o acampar 83 79 Grafittis i pintades 215 199 Nudisme 41 38 Jocs al carrer 4 13 Altres 683 985 43 Les al·legacions o recursos presentats, resolts i pendents a la finalització de l’exercici han estat els següents: 2016 2015 Entrada 754 1.141 Sortida 842 1.299 Pendents 72 163 S’observa un descens de l’entrada i una tendència a la baixa, any rere any. Si tenim en compte el sentit de la resolució, podem dir que el 57% s’han estimat i el 43% s’han desestimat. 44 9. RECAPTACIÓ 9.1 Drets Liquidats  Distribució drets liquidats per tipus de gestió (Expressat en milers d’euros) 2016 2015 % Variació Padrons 876.081 877.499 -0,2% Liquidacions 193.621 221.790 -12,7% Autoliquidacions 194.784 177.931 9,5% Sancions 84.136 87.686 -4,0% Recàrrecs i interessos 20.380 19.264 5,8% TOTAL 1.369.002 1.384.170 -1,1% Aquest total incorpora el tribut de la mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el recàrrec de la Diputació, inclosos en els rebuts de l’Impost de Bens Immobles i de l’Impost d’Activitats Econòmiques respectivament. Com es pot observar, els padrons són abastament la tipologia de liquidació més important, amb un 64% sobre el total de drets liquidats. DISTRIBUCIÓ PERCENTUAL DRETS LIQUIDATS PER TIPUS DE GESTIÓ 2016 6,1% 1,5% 14,2% 14,1% 64% Padrons Liquidacions Autoliquidacions Sancions Recàrrecs i interessos  Distribució dels drets liquidats per conceptes CONCEPTE Exercicis Variacions (milers d'euros) 2016 2015 Absolutes Percentuals Béns Immobles (IBI) 739.445 738.900 545 0,1% Vehicles de tracció mecànica (IVTM) 60.898 60.998 -100 -0,2% Increment valor terrenys de naturalesa urbana (PV) 177.784 170.259 7.525 4,4% Activitats econòmiques (IAE) 105.370 100.949 4.421 4,4% Construccions, instal·lacions i obres (ICIO) 29.200 21.131 8.069 38,2% Impostos 1.112.697 1.092.237 20.460 1,9% Taxes i preus públics 131.854 120.380 11.474 9,5% Sancions 84.136 87.686 -3.550 -4,0% Recàrrecs i interessos 20.380 19.264 1.116 5,8% TAMGREM 4.036 59.158 -55.122 -93,2% Concessions administratives 15.899 5.445 10.454 192,0% TOTAL 1.369.002 1.384.170 -15.168 -1,1% No s’han deduït les devolucions d’ingressos del total liquidat, La taxa ambiental de gestió de residus (TAMGREM) que a partir de 2016 s’ingressa directament a l’Entitat Metropolitana. 45 Els tipus impositius s’han mantingut sense variacions en relació a l’any anterior. La reactivació del mercat immobiliari i de la conjuntura econòmica general són la base de l’increment tributari respecte a l’any 2015. El nombre de transmissions en la compra-venda de segona mà se situa per sobre dels nivells d’abans de la crisi, el que explica un muntant d’ingrés de l’Impost d’Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana superior al del 2015 i que alhora, representa un màxim històric.  Evolució de les transmissions autoliquidades 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 IMPORT TRANSMISSIONS (AUTOLIQ.) 82.157 72.755 90.591 83.064 78.236 85.774 68.142 75.948 95.629 126.768 152.138 157.506 VARIACIÓ INTERANUAL ABSOLUTA -9.402 17.836 -7.527 -4.828 7.538 -17.632 7.806 19.681 31.139 25.370 5.368 VARIACIÓ INTERANUAL PERCENTUAL -11,4% 24,5% -8,3% -5,8% 9,6% -20,6% 11,5% 25,9% 32,6% 20,0% 3,5% Nº TRANSMISSIONS (AUTOLIQ.) 44.164 40.883 34.772 30.409 30.940 34.128 31.254 32.979 37.498 42.534 47.032 52.007 VARIACIÓ INTERANUAL PERCENTUAL -7,4% -14,9% -12,5% 1,7% 10,3% -8,4% 5,5% 13,7% 13,4% 10,6% 10,6% IMPORT MITJÀ (€) 1.860 1.780 2.605 2.732 2.529 2.513 2.180 2.303 2.550 2.980 3.235 3.029 VARIACIÓ INTERANUAL PERCENTUAL -4,3% 46,4% 4,8% -7,4% -0,6% -13,3% 5,6% 10,7% 16,9% 8,5% -6,4% Imports expressats en milers d'euros Aquesta reactivació del mercat immobiliari ha implicat, també, que els drets liquidats de l’impost i les taxes corresponents a les llicències d’obres superin als de l’any anterior. La millor conjuntura econòmica general ha suposat que altres figures tributaries millorin respecte a l’any anterior, és el cas de l’impost d’Activitats Econòmiques i de les taxes per la utilització privativa del domini públic municipal per part de les empreses explotadores dels serveis de gas, electricitat i aigua. La liquidació per sancions ha disminuït un -4% respecte de l’any anterior. Aquest decrement és conseqüència d’una reducció en la imposició que afecta, tant a infraccions de trànsit com a ordenances, especialment les de neteja a les empreses que s’ocupen de la retirada de sacs de runa. L’increment respecte de l’any 2015 dels recàrrecs i interessos de demora és d’un 5,8%. Aquest augment es correspon amb l’increment de la recaptació en via executiva. 46 9.2 Drets recaptats  Distribució recaptació per canals de cobrament CANALS 2016 2015 % Variació Cobrament en entitats financeres (Q60) 446.100 416.472 7,1% Cobrament domiciliat (Q19) 734.328 724.422 1,4% Targetes bancàries/Telèfon 24.825 20.919 18,7% Transferències directes contribuent 20.728 18.806 10,2% Transferències Organismes Públics de l'Estat 22.791 23.580 -3,3% Companyies de Serveis 33.961 80.351 -57,7% Execució avals IMHB i subhastes 261 6 Embargaments 24.693 21.475 15,0% Compensacions 18.547 22.242 -16,6% RECAPTACIÓ 1.326.234 1.328.273 -0,2% (Expressat en milers d’euros) És important remarcar que la domiciliació és la forma de pagament més generalitzada. La baixada en el canal “Companyies de Serveis” ve motivada per la taxa ambiental de gestió de residus (TAMGREM) que, a partir de 2016, s’ingressa directament a l’Entitat Metropolitana. DISTRIBUCIÓ DE LA RECAPTACIÓ PER CANALS DE COBRAMENT 2016 0,0% 1,9% 1,6% 1,7% 2,6% 1,4% 1,9% 33,6% 55,4% Cobrament en entitats financeres (Q60) Cobrament domiciliat (Q19) Targetes bancàries/Telèfon Transferències directes contribuent Transferències Organismes Públics de l'Estat Companyies de Serveis Execució avals IMHB i subhastes Embargaments Compensacions 47  Distribució de la recaptació per conceptes i percentatge de recaptació. CONCEPTE Exercicis Variacions %Recaptació (milers d'euros) 2016 2015 Absolutes Percentuals 2016 2015 Impostos 1.053.507 1.026.022 27.485 2,7% 94,7% 93,9% Taxes i preus públics 111.382 101.036 10.346 10,2% 84,5% 83,9% Sancions 31.244 30.781 463 1,5% 37,1% 35,1% Recàrrecs i interessos 19.681 17.604 2.077 11,8% 96,6% 91,4% TAMGREM 4.037 54.536 -50.499 -92,6% 100,0% 92,2% Concessions administratives 15.082 5.346 9.736 182,1% 94,9% 98,2% TOTAL RECAPTACIÓ ANY CORRENT 1.234.933 1.235.325 -392 0,0% 90,2% 89,2% Tributs-Altres anys 71.324 73.989 -2.665 -3,6% Sancions-Altres anys 19.977 18.959 1.018 5,4% TOTAL RECAPTACIÓ ALTRES ANYS 91.301 92.948 -1.647 -1,8% TOTAL RECAPTACIÓ 1.326.234 1.328.273 -2.039 -0,2% A 31 de desembre s’ha recaptat el 90,2% dels drets liquidats el 2016, un punt percentual per sobre del resultat de 2015. Respecte als percentatges de recaptació aconseguits a 31 de desembre, s’ha de tenir en compte que, part de la liquidació efectuada els mesos de novembre i desembre es troba encara en període voluntari de cobrament i que resten pendents les actuacions previstes en la via executiva.  Distribució de la recaptació en voluntària/executiva RECAPTACIÓ 2016 % 2015 % % Variació Voluntària 1.249.145 94% 1.263.238 95% -1,1% Executiva 77.089 6% 65.035 5% 18,5% TOTAL 1.326.234 100% 1.328.273 100% -0,2% (Expressat en milers d’euros) La recaptació en via executiva ha crescut un 18,5% en relació a l’any anterior. 9.3 Domiciliacions  Evolució objectes impostos domiciliats CONCEPTE 2016 2015 Variacions Número % Número % Absolutes Percentuals Béns Immobles (IBI) 949.931 85,1% 961.137 86,6% -11.206 -1,2% Activitats econòmiques (IAE) 11.840 52,7% 11.953 54,2% -113 -0,9% Vehicles de tracció mecànica (IVTM) 274.383 35,9% 294.202 38,7% -19.819 -6,7% L’entrada en vigor de SEPA amb noves exigències sobre la domiciliació coincidint amb l’entrada a SAP Recaptació han provocat una davallada en el nombre d’objectes domiciliats. 48 9.4 Fraccionaments Els fraccionaments concedits al llarg de l’any 2016 han estat 9.759 expedients per un import total de 44,7 milions d’euros.  Distribució per venciments NOUS FRACCIONAMENTS 2016 Nº. Exp. % Import-€ Mitjana-€ FINS A 1 ANY 4.042 41,4% 10.441.089 2.583 D'1 A 2 ANYS 2.096 21,5% 5.278.289 2.518 DE 2 A 3 ANYS 1.389 14,2% 6.853.957 4.934 DE 3 A 5 ANYS 2.228 22,8% 20.977.557 9.415 MÉS DE 5 ANYS 4 0,0% 1.196.923 299.231 TOTAL 9.759 100,0% 44.747.815 4.585  Distribució per imports NOUS FRACCIONAMENTS 2016 Nº. Exp. % Import-€ Mitjana-€ 0 A 1.000€ 4.113 42,1% 2.152.566 523 1.001 A 3.000€ 3.155 32,3% 5.559.122 1.762 3.001 A 6.000€ 1.341 13,7% 5.686.903 4.241 6.001 A 24.000€ 1.004 10,3% 10.381.522 10.340 24.001 A 60.000€ 96 1,0% 3.190.061 33.230 MÉS DE 60.000€ 50 0,5% 17.777.641 355.553 TOTAL 9.759 100,0% 44.747.815 4.585 Vigent 31/12/16 Nombre d'exp. Import 12.803 54.773 El deute fraccionat pendent de cobrament a 31 de desembre és de 54,7 milions d’euros amb un total de 12.803 expedients. 49 9.5 Embargaments La recaptació per actuacions d’embargament durant l’any 2016 ha augmentat en un 3% en relació a l’any anterior. Embargaments Respecte de l’embargament de Cobrats 2016 2015 % Variació comptes corrents s’observa una Comptes corrents 16.404 18.596 -12% disminució d’ingressos del 12% Devolucions AEAT 8.829 5.208 70% que es justifica en el fet que, Vehicles 853 715 19% durant el mes de setembre, es Immobles 2.544 3.331 -24% va fer la migració del Lloguers 432 447 -3% procediment a SAP Recaptació, Total 29.062 28.297 3% la qual cosa va incidir en les tasques de gestió. Es preveu E mbargaments fraccionats 2016 2015 % Variació que al llarg de 2017 la gestió quedarà normalitzada. Vehicles 2.338 3616 -35% Immobles 1.787 2741 -35% Total 4.126 6357 -35% En els embargaments de les devolucions que executa l’AEAT sobre els deutors amb la Hisenda municipal de l’Ajuntament de Barcelona, s’ha obtingut una recaptació superior en un 70% respecte de l’any anterior. En aquest cas s’ha de dir que el nombre de peticions també va ser superior en un 48%. En relació a l’embargament de vehicles s’ha de veure que enguany els imports cobrats han estat superiors en un 19%, en detriment dels fraccionaments que van disminuir un 35%. En aquest cas les circumstàncies de gestió i la reducció del nombre de deutors candidats a seguir aquest procediment, van fer que es notifiquessin menys diligències d’embargament. Quant al procediment diferència % amb 2015 d’embargament d’immobles, cal -50% 0% 50% 100% destacar una disminució d’un 24% en els cobraments i d’un 35% en els -20% COMPTES CORRENTS fraccionaments. S’ha comprovat que 70% DEVOLUCIONS DE L'AEAT la bossa de deutors titulars d’un immoble susceptible d’embargament, 19% VEHICLES ha disminuït i, per tant, s’han efectuat menys diligències. -24% IMMOBLES -3% LLOGUERS En l’embargament de lloguers, els imports de cobraments han disminuït en un 3%, passant de 447.000 € el 2015 a 432.000 € el 2016. 50  Altres procediments Finalment, s’ha de destacar que DERIVACIONS RESPONSABILITAT 2016 durant l’any 2016 s’han recuperat el Expedients iniciats 32 procediments recaptatoris de derivació Import expedients 900.000 de la responsabilitat per afecció de Afecció de béns Import cobrat 836.000 béns, i les hipoteques legals tàcites. Expedients iniciats 16 Ambdós procediments van adreçats Hipoteques legals Import expedients 77.000 als responsables subsidiaris per tàcites Import cobrat 77.000 deutes d’IBI. Total cobrat 913.000 De la gestió del procediment de derivació de la responsabilitat per afecció de béns, s’han cobrat deutes per un import de 836.000 €. Representa un 93% del total d’expedients iniciats. Mentre que amb les hipoteques legals tàcites, s’han cobrat el 100% dels expedients per un import de 77.000 €. La gestió d’aquests procediments ha representat un ingrés de 913.000 €. 9.6 Cost de la gestió A continuació es mostra l’evolució del rati que relaciona el cost de la gestió amb la recaptació obtinguda pel conjunt de tributs i multes: EVOLUCIÓ COST&RECAPTACIÓ 1.400.000 3,00% 1.200.000 2,90% 2,80% 1.000.000 2,70% 800.000 2,60% 600.000 2,50% 400.000 2,40% 2,30% 200.000 2,20% 0 2,10% 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Recaptació 997.385 1.067.7 1.074.1 1.063.3 1.140.6 1.144.3 1.162.9 1.215.4 1.258.2 1.328.2 1.326.2 Rati cost/recap. 2,87% 2,68% 2,67% 2,86% 2,63% 2,46% 2,46% 2,38% 2,20% 2,10% 2,12% El rati cost/recaptació es manté respecte de l’any 2015 i se situa en el 2,1%. Aquest fet s’explica perquè les dades de costos i de recaptació no han experimentat canvis significatius. 51 Milers € Percentatge 10. GESTIÓ QUALITAT I NOTIFICACIONS 10.1 Gestió de la Qualitat Com cada any, l’IMH du a terme les auditories internes i l’auditoria de certificació. Enguany, l’empresa Applus s’ha encarregat de l’auditoria externa i hem renovat el certificat de la norma de qualitat UNE-EN-ISO 9001:2015 amb un resultat molt satisfactori. L’adaptació de la norma ISO 9001:2008 a la norma ISO 9001:2015 ha suposat la revisió de tots els processos de l’IMH. Hem incorporat, tant el context que influeix en el desenvolupament de les tasques, com la gestió de riscos i oportunitats que afecten l’eficàcia dels processos. L’informe de l’auditoria externa constata que els nostres processos es desenvolupen amb eficiència i eficàcia. Al llarg dels anys, s’ha assolit un nivell important de compromís amb els ciutadans i el treball que es desenvolupa, aplicant mètodes de millora contínua. Malgrat que un factor de risc va ser la consolidació de la fase I i l’inici de la fase II del Pla de Sistemes, cal dir que amb l’esforç, dedicació i professionalitat de tot l’equip, els processos estan acotats. Hem fet un seguiment exhaustiu de les incidències produïdes per part de tots els departaments de l’IMH conjuntament amb l’IMI, per tal de millorar els processos. El sistema de comunicació interna permet que el personal estigui ben informat de les novetats tècniques a través dels diferents mòduls de les aplicacions de gestió documental, on es poden consultar els processos, els procediments i les instruccions que ordenen el coneixement col·lectiu. Seguim potenciant el sistema d’indicadors, el que permet l’avaluació contínua dels resultats i possibilita l’anàlisi i millora dels processos. Des del Departament de Qualitat, es du a terme l’auditoria sobre les anul·lacions, fet que ha permès fer correccions puntuals, així com revisar i millorar els processos de treball. 52 10.2. Notificacions El detall de les notificacions de l’any, amb i sense justificant de recepció, és el següent: SENSE AVÍS DE RECEPCIÓ 2016 2015 Variació Correu ordinari 99.754 298.588 -66,6% Padrons 708.547 667.432 6,2% TOTAL 808.301 966.020 -16,3% A MB AVIS DE RECEPCIÓ 2016 2015 Variació Voluntària 142.267 114.852 23,9% Infraccions 901.828 944.948 -4,6% Executiva 1.531.235 1.480.552 3,4% TOTAL 2.575.330 2.540.352 1,4% T OTALS 3.383.631 3.506.372 -3,5% Respecte del correu ordinari, l’espectacular davallada ve motivada perquè l’any 2015 es va efectuar un lliurament especial de 171.597 cartes, adreçades a motoristes per tal de conscienciar-los sobre la seva seguretat. D’altra banda, segueix la tendència dels darrers anys respecte a la reducció de denúncies que, en termes de notificacions, s’ha compensat amb la sortida de notificacions en executiva. L’augment del volum de les notificacions en voluntària, correspon a un increment del 28,6% de les liquidacions notificades i a la incorporació massiva en aquest procediment notificador de les resolucions de multes. Els controls de qualitat que es porten a terme sobre els justificants de recepció serveixen per mantenir un nivell d’exigència sobre les empreses de repartiment que sigui adequat a les necessitats de l’IMH, atès que és summament important la correcta gestió de les notificacions, no només per garantir els drets de la ciutadania sinó per evitar que entrin recursos per aquest motiu. Un altre control de qualitat que s’acompleix és la comparativa entre les imatges digitalitzades dels justificants de recepció i les respostes alfanumèriques de les notificacions, fet que permet detectar possibles desquadres i reclamar a les empreses que digitalitzen les imatges que manquin i, així, agilitzar la resposta dels departaments que gestionen les reclamacions i recursos. A l’octubre va entrar en vigor la Llei 39/2015, que estableix que s’ha de notificar en horari de tarda. En el cas de l’IMH, aquest requisit ja estava recollit al plec de prescripcions tècniques, per tant no ha calgut fer modificacions dels contractes vigents. 53 11. SUBVENCIONS VINCULADES ALS TRIBUTS 11.1 Sol·licituds de subvencions de tributs Cada any s’han tramitat subvencions relacionades amb els tributs, amb l’objectiu de donar resposta a les demandes socials i econòmiques dels ciutadans, tractant d’eliminar discriminacions, entre els titulars de famílies monoparentals i de famílies nombroses llogateres i els titulars de famílies nombroses propietaris, destinataris de la bonificació de l’impost de béns immobles (IBI), i de contribuir al sosteniment del col·lectiu de persones vídues, majors de 65 anys, amb ingressos inferiors a 1,5 vegades el salari mínim interprofessional, respecte de les quals concorren circumstàncies que les fan particularment vulnerables al risc de pobresa i exclusió social. SUBVENCIONS 2016 2015 %Variació Entrada 3.854 3.785 1,82 Tipologia de les subvencions que s’han resolt: SUBVENCIONS Subtotal % Subvencions Famílies nombroses llogaters 56 1,5% Subvencions Famílies monoparentals propietaris 1.542 40,4% Subvencions Famílies monoparentals llogaters 151 4,0% Subvencions Vidus propietaris 2.012 52,7% Subvencions Vidus llogaters 58 1,5% TOTAL 3.819 100,00% 54 12. ORGANISMES DE TUTELA DELS CONTRIBUENTS 12.1 Síndic de Greuges de Catalunya Queixes 2016 % 2015 % Multes 129 75,0% 122 86,5% Tributs 43 25,0% 19 13,5% TOTAL 172 141 12.2 Síndica de Greuges de Barcelona QUEIXES 2016 % 2015 % Multes 60 56,6% 68 80,9% Tributs 46 43,4% 16 19,1% T OTAL 106 84 55