M 17 Institut Municipal Memòria 2017 d’Hisenda de Barcelona 2 Institut Municipal d’Hisenda de Barcelona Memòria 2017 3 PRESENTACIÓ L’Institut Municipal d’Hisenda és l’organisme autònom responsable d’exercir les competències que la legislació atribueix a l’Ajuntament de Barcelona, per l’aplicació efectiva del seu sistema tributari, en els àmbits de la inspecció, gestió i recaptació. Exerceix, també, les competències d’instrucció dels expedients sancionadors en matèria de Trànsit i Civisme, amb adscripció competencial dictada per Decret d’Alcaldia, de dates 4 de desembre de 1998 i 23 de gener de 2006 respectivament. La memòria que ara es presenta recull la informació més rellevant sobre l’activitat realitzada per l’Institut durant l’exercici 2017, reflectint les dades dels resultats de la seva gestió i del conjunt d’activitats de prestació de serveis al ciutadà en l’exercici de les seves competències. S’han establert els principals objectius en l’assistència al ciutadà, destacant les més de 62.000 atencions presencials, amb cita prèvia, reduint temps d’espera i garantint una millor atenció personal. Per altra banda, es treballa en la millora dels canals no presencials, principalment de caràcter telemàtic, adequant-nos a les noves demandes dels ciutadans amb l’habilitació de noves tecnologies. Durant aquest any s’han realitzat 23.280 atencions pel canal telefònic i 60.480 tramitacions iniciades telemàticament pel contribuent, sobre les que s’està treballant per la seva completa finalització per internet. Estem reorientant la gestió tributària cap a un model que prioritzi el control de les declaracions, identificant els incompliments i les ocultacions de caràcter patrimonial. L’increment de la plantilla i la construcció d’un nou sistema informàtic que permeti un tractament més acurat de les dades dels contribuents, responen a aquesta voluntat de canvi que s’incorpora al projecte municipal de garantir un compliment equitatiu de les obligacions tributàries junt amb l’obtenció dels recursos econòmics per atendre les despeses previstes en el pressupost. 4 Cal fer, per aquest exercici 2017, especial esment de la situació d’inseguretat jurídica produïda arrel de la declaració d’inconstitucionalitat de la tributació en concepte de Plusvàlua pels supòsits de manca d’increment de valor en la transmissió de béns immobles, realitzada pel Tribunal Constitucional en data 11 de maig. Aquesta sentència, juntament amb la manca de resposta legislativa adient i en terminis raonables, ha generat un important increment en els expedients de recursos i de sol·licituds de devolució pendents, sense opció de resoldre per part de l’Administració, i amb la consegüent insatisfacció per part dels contribuents. En les dades informades en aquesta Memòria queden reflectits els elevats volums de gestió i l’èxit del resultats econòmics, informats en les dades de recaptació, que, junt amb l’objectiu d’aconseguir una administració eficient i propera al ciutadà, constitueixen els principals objectius a assolir i que són possibles gràcies al treball i dedicació dels professionals que integren aquest organisme. President del Consell Rector Gerardo Pisarello Prados 5 SUMARI 1. FUNCIONS I ESTRUCTURA 1.1 Configuració i funcions 7 1.2 Òrgans de Govern 8 1.3 Estructura organitzativa 9 1.4 Recursos Humans 9 1.5 Formació 13 2. ESTATS FINANCERS 2.1 Gestió Patrimonial 14 2.2 Liquidació de pressupost 16 3. TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ 3.1 Pla de Sistemes d’Hisenda: disseny i implementació 18 3.2 Infraestructura tecnològica 22 4. ASSISTÈNCIA AL CIUTADÀ 4.1 Relacions amb el contribuent 25 4.2 Queixes i suggeriments 28 5. GESTIÓ TRIBUTÀRIA 5.1 Manteniment cadastral i Impost sobre Béns Immobles 30 5.2 Impost sobre Activitats Econòmiques 31 5.3 Preu públic de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals 32 5.4 Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM) 33 5.5 Beneficis fiscals 34 6. INSPECCIÓ 6.1 Actuacions de control i comprovació 36 6.2 Nombre i import de les liquidacions 38 7. PROCEDIMENTS DE REVISIÓ 7.1 Recursos 40 7.2 Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana 41 7.3 Reclamacions 42 7.4 Sol·licituds de devolucions d’ingressos 42 7.5 Recursos contenciosos 43 7.6 Procediments concursals 44 8. GESTIÓ DE MULTES 8.1 Gestió denúncies i sancions de trànsit 45 8.2 Reclamacions contra sancions de trànsit 46 8.3 Gestió de les sancions de l’ordenança de convivència 47 9. RECAPTACIÓ 9.1 Drets liquidats 49 9.2 Drets recaptats 51 9.3 Domiciliacions 53 9.4 Fraccionaments 53 9.5 Embargaments 54 9.6 Cost de la gestió 56 10. GESTIÓ DE LA QUALITAT I NOTIFICACIONS 10.1 Gestió de la Qualitat 57 10.2 Notificacions 58 11. SUBVENCIONS VINCULADES ALS TRIBUTS 11.1 Sol·licituds de subvencions tributàries 59 12. ORGANISMES DE TUTELA DELS CONTRIBUENTS 12.1 Síndic de Greuges 60 12.2 Síndica de Greuges 60 6 1. FUNCIONS I ESTRUCTURA 1.1 Configuració i funcions L’Institut Municipal d'Hisenda fou creat per acord del Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona, de data 27 d'abril de 1990 amb la denominació d'Institut Municipal de Recaptació de Barcelona. En data 15 de març de 1996 el Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona va aprovar la nova denominació com a Institut Municipal d'Hisenda de Barcelona i la modificació dels estatuts. Finalment, d’acord amb la Llei de mesures per a la modernització del govern local, el Consell Plenari Municipal, en sessió de 14 d’octubre de 2005, va aprovar-ne els estatuts com a organisme autònom local. L’Institut és un organisme autònom local, dotat de personalitat jurídica pròpia, amb plena capacitat jurídica i d’obrar, i autonomia de gestió per al compliment de les seves finalitats. L’Institut es troba adscrit a la Gerència d’Economia, Empreses i Ocupació de l’Ajuntament de Barcelona. L'Institut es regeix pel dret administratiu i li corresponen les funcions següents: a) La gestió, recaptació i inspecció dels tributs, preus públics, multes i altres ingressos de dret públic de l'Ajuntament, els seus organismes autònoms, i d'altres entitats públiques, quan se li encomani. b) L’elaboració d’estudis i propostes per als òrgans corresponents de l’Ajuntament, en matèria d’ordenances fiscals, pressupost d’ingressos, calendari de cobraments, avant projectes de llei i reglaments. c) La celebració de convenis amb altres administracions, entitats públiques i sectors professionals per millorar l’eficàcia en la gestió, la inspecció i la recaptació dels tributs així com de la resta d’ingressos de dret públic. 7 1.2 Òrgans de Govern Consell Rector President Im. Sr. Gerardo Pisarello Prados Vicepresident Im. Sr. Agustí Colom Cabau Consellers Ima. Sra. Mercedes Vidal Lago Ima. Sra. Sònia Recasens Alsina Sr. Jordi Ayala Roqueta Sr. Luis Calonge Coch Sra. Míriam Casanova Doménech Sr. Jordi Castellana Gamisans Sr. Angel Javier Dominguez Berrio Sr. Antoni Fernández Pérez (Amb efecte 27 d’abril) Sr. Alexandre Masllorens Escubos (Amb efecte 27 d’abril) Sr. Eusebi Mesa Moreno Sr. Joaquim Mestre Garrido Sra. Pilar Mirás Virgili (Amb efecte 7 de setembre) Sr. Arnau Miró Porqueres Sr. Carlos Vivas Urieta Secretària Sra. Paloma González Sanz Interventor Sr. Antonio Muñoz Juncosa Equip directiu Sra. Teresa Ribas Algueró Sra. Carmen Estrada Nérida Sra. Paloma González Sanz Sra. Gloria López de Maria Rodríguez Sra. Elena Molina Bellés Sr. Pedro Javier Morales Montoya Sr. Rafael Olañeta Fernández-Grande 8 1.3 Estructura organitzativa GERÈNCIA IMH Direcció Direcció de Direcció Direcció de d’Ingressos i Relacions amb Direcció Direcció Administració els Contribuents Jurídica d’Inspecció Tributària d’Informàtica Gestió i Reclamacions Tributària 1.4 Recursos humans La plantilla pressupostària de l’IMH per a l’exercici 2017 és de 314 places amb la següent distribució per categoria professional: Plantilla Plantilla CATEGORIA pressupostària pressupostària 2017 2016 Tècnic Superior (A1) 44 31 Tècnic Mitjà (A2) 58 40 Administratiu (C1) 83 85 Auxiliar Administratiu (C2) 129 115 TOTAL 314 271 La plantilla inicialment aprovada juntament amb el pressupost per a 2017 era de 276 places però el pla de recursos humans aprovat a la Comissió de Govern del dia 15 de desembre de 2016 la va situar en 314 places, fet que suposa un augment de 43 places amb relació a 2016. A 31 de desembre de 2017, el nombre de places ocupades és de 284 amb la distribució següent:  Distribució de la plantilla a 31 de desembre segons la relació laboral RELACIÓ LABORAL 2017 2016 Funcionaris 129 140 Laboral fix 49 48 Subtotal personal fix 188 188 Temporals 106 80 TOTAL PLANTILLA 284 268 9  Distribució de la plantilla a 31 de desembre per direccions DIRECCIÓ 2017 2016 Direcció Gerència 12 12 Direcció Gestió Tributària 45 44 Direcció Jurídica 50 46 Direcció d’Ingressos i Administració 46 42 Direcció Informàtica 26 24 Direcció de Relacions amb Contribuents i Reclamacions 80 78 Direcció d’Inspecció Tributària 25 22 TOTAL 284 268  Distribució de la plantilla per edat i sexe Distribució per edats Distribució per sexes 103 133 150 36% 92 100 47 181 50 64% 12 0 > 50 41 i 50 30 i 40 < 30 anys anys anys anys Homes Dones > 50 anys 41 i 50 anys 30 i 40 anys < 30 anys  Fets rellevants de 2017 L'any 2017 ha estat especialment significatiu per l'elevat nombre d’incorporacions a l'IMHB. Al llarg de 2017 s'han incorporat a l'Institut 44 persones, 25 de les quals corresponen al Pla de RH i la resta a la cobertura de vacants. El Pla de RH té el seu origen en l'acord de la Comissió de Govern de 15 de desembre de 2016, el qual modifica l'acord de 21 d'abril de 2016, sobre el dimensionament del personal per al període 2016-2019 i ha suposat un increment de la plantilla de l’IMH en 39 places. 10 En el quadre següent es detallen per direccions i categories professionals les incorporacions del Pla de RH: DIRECCIÓ Incorporacions CATEGORIA Incorporacions Direcció Gerència 1 Direcció Gestió Tributària 5 Tècnic Superior en Dret 8 Direcció Jurídica 8 Tècnic Superior Economia 1 Direcció d’Ingressos i Administració 3 Tècnic Mitjà en Enginyeria 3 Direcció Informàtica 2 Tècnic Mitjà Gestió 9 Direcció de Relacions amb 5 Auxiliar Administratiu 4 Contribuents i Reclamacions TOTAL 25 Direcció d’Inspecció Tributària 1 TOTAL 25 Durant aquest any se segueix mantenint la tendència de l'any anterior, amb una disminució del nombre de funcionaris i un augment del nombre de funcionaris interins ja que les incorporacions que esmentàvem provenen de borses de treball i no d'Oferta Pública. A partir del mes de maig de 2017, l’IMH s’ha incorporat al projecte corporatiu d'integració de la gestió de recursos humans mitjançant l'aplicació SAP RH. Fins a aquesta data, únicament s'utilitzava l'entorn SAP RH per a la gestió de les accions formatives. Des de maig de 2017 s'ha incorporat a SAP RH la gestió dels temps, és a dir, tots els temes que tenen a veure amb l'horari, fitxatges, vacances, incidències diàries, etc., així com la preparació de la nòmina i la gestió dels expedients de personal. Una gran part d'aquestes qüestions han afectat, fonamentalment, el funcionament del Departament de RH de l'Institut, però en general tota la plantilla ha hagut d’adaptar-se als canvis en la tramitació de sol·licituds, consultes i gestió del temps de treball (visualització de fitxatges, presències, absències i bosses de temps). Des de juny a desembre, hem tingut cinc persones que formaven part dels Plans d'Ocupació Municipal de 2017, dues adscrites al Departament de Relacions amb els Contribuents i 3 adscrites a la Direcció Jurídica. La gestió d'aquestes persones es du a terme en col·laboració amb Barcelona Activa. 11 D'altra banda, durant l’exercici 2017, l’IMH s’ha acollit al projecte de Formació Professional Dual amb la incorporació de 7 persones que compaginen treball i estudi. Al llarg de 2017, un treballador laboral s’ha acollit al pla de jubilació parcial, fet que ha suposat la consegüent incorporació d’un rellevista a l’organització. A més, s’han jubilat 10 treballadors (4 dels quals ho han fet anticipadament). Els llocs vacants es cobreixen pels criteris de provisió establerts. En l'àmbit de la prevenció, durant 2017 (setembre) s'ha realitzat una nova avaluació de riscos laborals a l'edifici Vela i s’ha redactat un nou pla d’emergència. S'han posat al dia set instruccions relacionades amb la seguretat i la salut. S’han realitzat sessions informatives sobre el pla d’emergència: confinament i evacuació. A més, s'han actualitzat els plànols d'evacuació de l'edifici. Al desembre s’ha efectuat un simulacre d'evacuació, conjuntament amb la Torre Mapfre, amb uns bons resultats generals. Només s’ha detectat un mal funcionament de la megafonia i ja s’ha reportat aquesta incidència als responsables de manteniment de Torre Mapfre. Al setembre de 2017 es confirma l'origen laboral del primer cas de lipoatròfia semicircular. A partir d'aquest moment, es realitza la recerca activa de casos, s’implementen les primeres mesures correctores i es demana a la propietat de d’edifici que realitzi les actuacions necessàries per la seva part. Els mesos d’octubre i desembre s’efectuen dues reunions extraordinàries del Comitè de Seguretat i Salut per al seguiment dels casos i acordar les accions a seguir. També a l'octubre es demana una primera auditoria, de la qual se’n deriven diverses actuacions que es duen a terme a partir de gener de 2018. A 31 de desembre, des de vigilància de la salut, s'han visitat 12 possibles casos de lipoatròfia, dels quals se n'han confirmat 8 i desestimat 4. En temes retributius destaquem que al mes de maig es va implantar el SAP RH, fet que ha comportat un canvi en la gestió de la nòmina. Al mes de juny, d’acord amb els Pressupostos Generals de l’Estat 2017, s’ha aplicat l’increment salarial de l’1% i es s’han abonat els endarreriments des del mes de gener 2017. 12 1.5 Formació 2017 En l'àmbit de la formació, continuem amb la gestió de la formació a l’Ajuntament mitjançant el SAP RH, que es va iniciar el 2015. A través de la Intranet corporativa, cada persona ha pogut seleccionar i planificar els cursos que, d'acord amb el seu lloc de treball, pot realitzar. Aquesta primera demanda s’ha dut a terme des del 30 d´octubre fins el 10 de novembre de 2017. Posteriorment, els caps han els cursos prèviament seleccionats, des del 13 fins al 24 de novembre. Un altre fet destacable és l´increment del nombre de cursos, participants i hores de formació respecte el 2016 i l´augment en més del doble de cursos de formació específica. Total formació anual Nombre cursos Nombre participants Hores Formació Transversal 96 187 2.204 Formació Específica 23 196 1.937 Formació Pla de sistemes 2017 28 613 1.745 Formació Contínua 1 24 504 TOTAL 148 1.020 6.390 13 2. ESTATS FINANCERS 2.1 Gestió patrimonial Balanç de situació ACTIU 2017 2016 A) ACTIU NO CORRENT 354.698,82 327.474,02 I. Immobilitzat intangible 29.430,58 47.644,12 3. Aplicacions informàtiques 29.430,58 47.644,12 II. Immobilitzat material 325.116,79 279.678,45 5. Altre immobilitzat material 325.116,79 279.678,45 VI. Inversions financeres a llarg termini 151,45 151,45 4. Altres inversions financeres 151,45 151,45 B) ACTIU CORRENT 6.213.914,17 5.693.249,88 III. Deutors i altres comptes a cobrar a curt termini 5.545.886,73 4.343.676,06 1. Deutors per operacions de gestió 5.544.460,77 4.343.676,06 3. Administracions públiques 1425,96 - V. Inversions financeres a curt termini - 600 2. Crèdits i valors representatius de deute - 600 VI. Ajustos per periodificació 15.299,16 15.665,83 VII. Efectiu i altres actius líquids equivalents 652.728,28 1.333.307,99 2. Tresoreria 652.728,28 1.333.307,99 TOTAL ACTIU 6.568.612,99 6.020.723,90 PATRIMONI NET I PASSIU 2017 2016 A) PATRIMONI NET 4.347.192,25 3.854.392,99 II. Patrimoni generat 4.001.492,74 3.556.125,28 1. Resultats d'exercicis anteriors 3.556.125,28 3.889.521,25 2. Resultat de l 'exercici 445.367,46 (-) 333.395,97 IV. Subvencions rebudes pendents d'imputació a resultats 345.699,51 298.267,71 C) PASSIU CORRENT 2.221.420,74 2.166.330,91 II. Deutes a curt termini 79.337,86 33.379,03 4. Altres deutes 79.337,86 33.379,03 IV. Creditors i altres comptes a pagar a curt termini 2.142.082,88 2.132.951,88 1. Creditors per operacions de gestió 1.649.065,28 1.671.080,13 2. Altres comptes a pagar 1.095,93 5.200,91 3. Administracions públiques 491.921,67 456.670,84 TOTAL PATRIMONI NET I PASSIU 6.568.612,99 6.020.723,90 14 Compte del resultat econòmic patrimonial 2017 2016 2. Transferències i subvencions rebudes 24.497.028,97 24.874.500,71 a) De l'exercici 24.388.148,19 24.772.331, a.2) Transferències 24.388.148,19 24.772.331, b) Imputació de subvencions per a l'immobilitzat no financer 108.880,78 102.169,5 6. Altres ingressos de gestió ordinària 39.665,77 35.850,56 A) TOTAL INGRESSOS DE GESTIÓ ORDINÀRIA 24.536.694,74 24.910.351,27 8. Despeses de personal (-) 12.233.214,51 (-) 13.118.094,47 a) Sous, salaris i assimilats (-) 9.645.978,99 (-) 10.520.576, b) Càrregues socials (-) 2.587.235,52 (-) 2.597.517,6 9. Transferències i subvencions atorgades (-) 3.434.635,70 (-) 3.432.596,26 11. Altres despeses de gestió ordinària (-) 8.313.614,68 (-) 8.564.279,31 a) Subministrament i serveis exteriors (-) 8.313.614,68 (-) 8.564.279,3 12. Amortització de l'immobilitzat (-) 129.087,78 (-) 133.461,39 B) TOTAL DESPESES DE GESTIÓ ORDINÀRIA (-) 24.110.552,67 (-) 25.248.431,43 I. Resultat (estalvi o desestalvi) de la gestió ordinària (A+B) 426.142,07 (-) 338.080,16 14. Altres partides no ordinàries 19.225,39 4.665,13 a) Ingressos 19.225,39 4.665,1 II. Resultat de les operacions no financeres 445.367,46 (-) 333.415,03 15. Ingressos financers - 19,06 b) De valors representatius de deute, de crèdits i d'altres inversions fina - 19,06 b.2) Altres - 19,06 III. Resultat de les operacions financeres - 19,06 IV. Resultat (estalvi o desestalvi) net del exercici (II + III) 445.367,46 (-) 333.395,97 15 2.2 Liquidació del pressupost Liquidació del pressupost de despeses CRÈDITS PRESSUPOSTÀRIS OBLIGACIONS OBLIGACIONS APLICACIÓ DESPESES DESCRIPCIÓ COMPROMESES RECONEGUDES PAGAMENTS PENDENTS DE PRESS. PAGAMENT A 31 ROMANENTS DE INICIALS DEFINITIUS (4) NETES (6) CRÈDIT (8=3-5) (1) MODIFICACIONS (2) (3=1+2) (5) DE DESEMBRE (7=5-6) Operacions corrents Despeses de Capítol 1 personal 12.492.462,29 21.319,19 12.513.781,48 12.241.427,62 12.241.427,62 12.241.427,62 - 272.353,86 Despeses corrents Capítol 2 en béns i serveis 9.215.405,24 - 9.215.405,24 9.055.676,76 8.313.248,01 7.612.417,91 700.830,10 902.157,23 Transferències Capítol 4 corrents 3.433.000,00 2.000,00 3.435.000,00 3.434.654,40 3.434.635,70 3.149.798,70 284.837,00 364,30 Operacions de capital Capítol 6 Inversions reals - 172.912,50 172.912,50 156.312,58 156.312,58 92.764,72 63.547,86 16.599,92 TOTAL 25.140.867,53 196.231,69 25.337.099,22 24.888.071,36 24.145.623,91 23.096.408,95 1.049.214,96 1.191.475,31 Liquidació del pressupost d'ingressos PREVISIONS PRESSUPOSTÀRIES DRETS PENDENTS APLICACIÓ DESCRIPCIÓ DRETS DRETS DRETS DRETS RECONEGUTS NETS RECAPTACIÓ DE COBRAMENT A EXCÈS/ PRESS. DEFECTE INICIALS (1) MODIFICACIONS (2) DEFINITIVES (3=1+2) RECONEGUTS (4) ANUL·LATS (5) CANCEL·LATS (6) (7=4-5-6) (8) 31 DE DESEMBRE (9=7-8) PREVISIÓ (10=7-3) Operacions corrents Taxes i altres Capítol 3 ingressos 45.838,53 - 45.838,53 58.891,16 - - 58.891,16 58.891,16 - 13.052,63 Transferències Capítol 4 corrents 25.094.829,00 23.319,19 25.118.148,19 24.388.148,19 - - 24.388.148,19 19.000.000,00 5.388.148,19 (-)730.000,00 Ingressos Capítol 5 patrimonials 200,00 - 200,00 - - - - - (-)200,00 Operacions de capital Transferències de Capítol 7 capital - 172.912,50 172.912,50 156.312,58 - - 156.312,58 - 156.312,58 (-)16.599,92 TOTAL 25.140.867,53 196.231,69 25.337.099,22 24.603.351,93 - - 24.603.351,93 19.058.891,16 5.544.460,77 (-)733.747,29 16 Resultat pressupostari DRETS OBLIGACIONS CONCEPTES RECONEGUTS RECONEGUDES AJUSTAMENTS RESULTAT NETS NETES PRESSUPOSTARI a) Operacions corrents 24.447.039,35 23.989.311,33 457.728,02 b) Operacions de capital 156.312,58 156.312,58 - 1. Total operacions no financeres (a+b) 24.603.351,93 24.145.623,91 457.728,02 c) Actius financers - - - d) Passius financers - - - 2. Total operacions financeres (c+d) - - - I. RESULTAT PRESSUPOSTARI DE L'EXERCICI (I=1+2) 24.603.351,93 24.145.623,91 457.728,02 Ajustaments: 3. Crèdits gastats finançats amb romanent de tresoreria per despeses generals - 4. Desviacions negatives de finançament - 5. Desviacions positives de finançament - II. TOTAL AJUSTAMENTS (II=3+4-5) - RESULTAT PRESSUPOSTARI AJUSTAT (I+II) 457.728,02 Romanent de Tresoreria Components 2017 2016 1. (+) Fons líquids 652.728,28 1.333.307,99 2. (+) Drets pendents de cobrament 5.546.038,18 4.344.427,51 (+) del Pressupost corrent 5.544.460,77 4.343.676,06 (+) de Pressuposts tancats - - (+) d’operacions no pressupostàries 1.577,41 751,45 3. (–) Obligacions pendents de pagament (-)1.558.022,56 (-)1.494.719,62 (+) del Pressupost corrent (-)1.049.214,96 (-)1.015.575,37 (+) de Pressuposts tancats - - (+) d’operacions no pressupostàries (-)508.807,60 (-)479.144,25 4. (+) Partides pendents d’aplicació - - (–) cobraments realitzats pendents d'aplicació definitiva - - (+) pagaments realitzats pendents d'aplicació definitiva - - I. Romanent de tresoreria total 4.640.743,90 4.183.015,88 (1 + 2 – 3 + 4) II. Saldos de cobrament dubtós - - - - III. Excés de finançament afectat - - - - IV. Romanent de tresoreria per a despeses generals (I-II- III) 4.640.743,90 - 4.183.015,88 17 3. TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ 3.1 Pla de Sistemes d’Hisenda: disseny i implementació Al llarg de l’any 2017, s’ha continuat desenvolupant la segona Fase del Pla de Sistemes d’Hisenda, on destaquen les activitats següents:  Al mes de març, ha arrencat el tractament de fitxers de comunicació de dades amb l’AEAT per al tractament de l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE).  El 17/07/2017, s’ha iniciat a SAP TRM el Cadastre, l’IBI i la Plusvàlua i ha començat el servei de la nova gestió del manteniment cadastral, la gestió de l'Impost sobre Béns Immobles (IBI) i de l’Impost sobre l'Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (IVTNU) de manera progressiva per als diferents col·lectius implicats. Els processos que s’han renovat sobre la plataforma SAP TRM són els següents: - El manteniment cadastral, la gestió de la base de dades fiscal d’IBI i de Plusvàlues. - Les liquidacions, propostes de liquidació i simulació del càlcul per a IBI i Plusvàlues. - Les autoliquidacions de Plusvàlues. - La generació dels llistats de control de canvis de titularitat. - El tractament de fitxers de la Direcció General de Cadastre. Un cop posat en marxa el nou sistema, els aplicatius HOST de Cadastre i Plusvàlua han passat a mode consulta: GBG, GBC, GIC, GTT, GTT Propostes (per a plusvàlua i IBI) i ALQ (per a plusvàlua).  Al mes de setembre, s’ha publicat el padró provisional de l’IAE i el padró de Residus de 2017 per a les empreses que tenen conveni amb l’Ajuntament de Barcelona.  Al mes d’octubre, s’ha generat per primera vegada a la plataforma de SAP TRM el padró fiscal de l’IAE i de la Taxa de Residus (RSD) de 2017.  L’11 d’octubre, es va presentar a la Taula de Corresponsabilitat de Serveis Generals i el 17, a la Taula de Coresponsabilitat de Llicències i Espai Públic, 18 l’estat del Pla de renovació de sistemes Hisenda, així com les futures arrencades i la planificació de 2018 que tenen impacte transversal a l’Ajuntament de Barcelona.  El 04/12/2017, s’ha fet el desplegament, en productiu, de funcionalitat diversa del PSH: − El mòdul comú d’expedients per a Hisenda. − Els embargaments de vehicles. − Els embargament de béns immobles. − La gestió de l’activitat del tractament de càrrega de fitxers. − Les liquidacions obertes. − Les autoliquidacions d’animals de companyia i animals perillosos. − Els processos de padró d’IBI. Amb aquest desplegament, passen a mode consulta les següents transaccions de HOST: ALQ (per a animals perillosos), SATEC (per a liquidacions de gossos i animals perillosos) i GTT Liquidacions obertes.  En paral·lel a les arrencades esmentades, es treballa en les diferents tasques dels nous projectes previstos d’iniciar-se el 2018: − La gestió de la Inspecció. − Les liquidacions tipificades (facturació). − Les sancions i recursos de sancions. − Els embargaments. − Els recursos de tributs i sol·licituds de beneficis fiscals. − Els contribuents. 19  Projectes evolutius a destacar: Sancions:  Durant el mes de juliol, s’inicia la tramitació de denúncies dels vehicles de mobilitat personal (VMP) d’acord amb l’Ordenança de circulació de mobilitat d’enginys.  Nou Mitjà Tècnic Operatiu (MTO) en el carril bus per a TMB.  Nou MTO per al sistema de captació dinàmica d'infraccions de motos circulant fent ziga-zaga.  Depuració de dades de sancions i recursos com a fase preparatòria de la migració del projecte de sancions del PSH previst per a 2018.  Millores per a un control més efectiu de les remeses generades per a eMultes.  Creació del Kit MTO Monitor que informa i fa el seguiment amb els proveïdors de la posada en marxa d'un nou MTO amb entrada estandarditzada. Actiu des de juny.  Adaptació del sistema de sancions per a l'entrada en vigor de la Llei d’ordenació sanitària de Catalunya (LOSC) i l’afectació de la Direcció de Prevenció i Seguretat (DPS). En Producció des del 16 de novembre.  Revisió dels criteris de selecció per a l'arxiu de retirada de punts que la DPS envia a la Direcció General de Trànsit (DGT). Canvis en l'enviament amb format xml. En Producció des del 30 de novembre.  Substitució d'ATEX v.4 per ATEX v.5 per a la crida dels serveis que ofereix la DGT a través del CAOC. Cadastre i plusvàlua:  Durant el mes de gener generació del padró de l’impost de Bens Immobles, IBI del 2017.  Extracció i depuració de dades per la migració del projecte de Cadastre i plusvàlua del PSH.  Al mes de maig es va iniciar la fase de treball per a determinar el detall dels diferents processos d’intercanvi de dades amb la Direcció General de Cadastre (DGC) amb motiu de la nova ponència de valors aprovada. Es va assumir la càrrega de les dades de la nova ponència i la gestió dels diferents processos i intercanvis de dades cadastrals. En paral·lel es gestiona la provisió dels locals d’atenció al públic per a atendre a consultes i reclamacions. 20  Al mes de juliol enviament de 10.000 cartes als bonificats per família nombrosa de Cadastre. Vehicles:  Durant el mes de febrer s’ha posat a disposició de les empreses que tenen conveni amb l’Ajuntament de Barcelona el padró provisional de l’IVTM per la revisió de les seves dades.  A continuació generació del padró fiscal d’IVTM.  Adaptacions al sistema pel canvi de les ordenances per IVTM: Etiqueta mediambiental i gestió de vehicles per exportació  Substitució d'ATEX v.4 per ATEX v.5 per a la crida dels serveis que ofereix la DGT a través del CAOC Activitats econòmiques i Residus:  Per a la gestió de Residus adaptacions per al canvi de l’acord cívic a compromís ciutadà per la sostenibilitat en el cas de Residus segons ordenances Liquidacions de facturació:  Automatització de les liquidacions d’enganxament de grues de BSM i adaptació del procés per fer la consulta de matricules a la DGT. Recaptació:  Adaptacions funcionalitats devolucions per tractar càrrecs arxivats  Alta massiva de bonificacions de vehicles per poder fer devolucions massives  Disgregar del lot comptable general els dipòsits de guals creant un lot específic  Millora eficàcia embargaments de comptes corrents. Desenvolupament d’embargament de comptes a través de l’ Agència Tributària de Catalunya.  Declaració IVA mitjançant SII i cobrament de deute per compensació amb Tresoreria Altres qüestions rellevants:  Al mes d’abril es va realitzar el canvi de versió del sistema productiu de SAP HMP migrant a EHP8. L’operació es va iniciar el divendres 31 de març a les 21:00 i es va donar per finalitzada el dissabte 1 d’abril a les 19:30. 21  Serveis de revisió de la implementació per part de SAP España: − Arquitectura de formularis (abril 2017) − Integracions rellevants de Cadastre (maig 2017) − Optimització del procés de padró de IBI (novembre 2017)  Projecte eNotificació.  Presentació, al mes maig, del projecte eNotificació, reunió de kick-off. L’objectiu del projecte (dins l’àmbit de la Llei de procediment comú de les Administracions Públiques, LPACAP) proporciona les eines i serveis per a la creació d’un cens centralitzat de consentiment a la notificació electrònica, i també inclou accions de comunicació al ciutadà per impulsar aquest canal, així com el suport als diferents negocis que estan interessats en l’àmbit de l’Ajuntament de Barcelona.  Millores en la tramitació telemàtica que afecten a les carpetes del ciutadà i de l’empresa així com dels diferents tràmits.  Carpeta de l’administració en disposició per a l’ús de l’Agència Tributària Catalana (ATC). 3.2 Infraestructura tecnològica L’Institut Municipal d’Hisenda té connexions amb un seguit d’aplicatius informàtics ubicats a diferents entorns. Són accessos a les bases de dades corporatives tant a Host, SAP i servidors corporatius com a dades del mini departamental i servidors de fora de l’entorn municipal (Direcció General de Trànsit, Gerència Regional de Cadastre i a l’Agència Estatal d’Administració Tributària). Així mateix, hi ha centres externs a l’Ajuntament que tenen connexions amb la nostra infraestructura: centres municipals (Barcelona de Serveis Municipals), Entitats Financeres, gremis i empreses que executen serveis per a l’IMH. A més de l’estructura de comunicacions, s’ha de mantenir la pròpia infraestructura de l’IMH (parc informàtic de Pc’s, impressores, servidors, etc.). Per garantir un ple rendiment del servei, cada any es van incorporant o renovant nous elements. Destaquem les millores de l’any 2017: Rellotges control horari: Adequació de tres rellotges de control horari existents i incorporació de dos nous, per la posada en marxa de l’aplicatiu SAP de Recursos Humans a l’IMH. 22 PC: Adquisició de 34 PC’s com a renovació d’equips obsolets i 30 PC’s nous per cobrir noves incorporacions. Renovació i backup de 7 equips per la realització de processos que s’utilitzen a la sala tècnica de l’IMH. Equip gestió de continguts: S’ha adquirit un nou equip per renovar i millorar l’actual equip de gestió de continguts. PC portàtils: Renovació de dos equips portàtils obsolets i adquisició de tres de nous per la seva estandardització. Pantalles de 24”: S’han adquirit 70 pantalles de 24” per cobrir noves incorporacions i la renovació de pantalles existents, per tal de millorar la feina de gestió dels usuaris que treballen amb diferents aplicatius com SAP Recaptació, HOST, INVESDOC, etc. Pantalles presentacions: Adquisició de dues pantalles mòbils per fer presentacions, reunions, cursos, etc., a sales que no disposen d’equips de projecció. Pantalla càmeres de seguretat: Renovació de la pantalla de visualització de les càmeres de seguretat d’atenció al públic. Escàners: Renovació d’un dels escàners obsolet de que disposa l’Arxiu de l’IMH per a la digitalització de documentació. Impressores docunauta: Adquisició de 34 impressores docunauta per renovar- les a diferents departaments de l’IMH. Tot seguit, es relacionen els diferents elements tecnològics de l’IMH i un esquema de les instal·lacions:  2 línies de fibra òptica  1 línia de fibra òptica a l’oficina de la Torre Mapfre  1 línia de fibra òptica a l’Arxiu  29 Switch’s segmentació de xarxa  2 SAI’s a l’IMH  1 SAI’s a l’Arxiu de l’IMH  1 Mini Departamental (AS400)  5 servidors d’aplicacions  373 ordinadors PC's amb connexió Host - Mini Departamental 23  8 ordinadors PC's portàtils amb connexió Host - Mini Departamental  16 escàners ofimàtica  2 escàners de l’Arxiu  48 impressores PC's  1 pantalles Host - Mini Departamental  39 impressores Corporatives  74 impressores Docunauta  15 impressores Multifunció  2 Plotters A1 i A0 24 4. ASSISTÈNCIA AL CIUTADÀ 4.1 Relacions amb el contribuent  Total Visites IMH ANYS 2017 2016 % Variació Total visites 62.619 60.470 3,55 En relació a aquestes xifres és de destacar la implantació de la cita prèvia obligatòria per ser atès a l’IMH a partir de l’1 de febrer del 2017, augmentant a 62.619 les visites ateses durant l’any 2017.  Tràmits realitzats a petició del contribuent En el detall dels tràmits realitzats, es pot observar que els realitzats presencialment a l’Institut han disminuït lleugerament, mentre que els efectuats telemàticament han augmentat considerablement. El registre de documents es manté estable i han augmentat significativament els certificats emesos. 2017 2016 % Variació A tenció Presencial 201.253 236.642 -14,95 Atenció via Registre Registre documents 99.756 101.617 -1,83 Certificats 3.168 2.513 26,06 Atenció telemàtica 728.386 613.990 18,63 Altres tràmits iniciats telemàticament 100.355 78.589 27,70 TOTALS 1.132.918 1.033.351 9,64 Cal afegir, també, el suport que es presta des del Servei d’Atenció no Presencial a les Oficines d’Atenció Ciutadana i especialment a la ciutadania, a les empreses i als professionals de la gestió que utilitzen internet, que ha suposat l’atenció de 22.742 gestions telefòniques. 25  Atenció telemàtica L’any 2017, s’ha caracteritzat per un increment dels tràmits telemàtics, segons es pot veure en el quadre següent: 2017 2016 % Variació A utoliquidacions i estimacions de Plusvàlua 134.405 100.723 33,44 Padró electrònic (IBI, IVTM, IAE+Residus) 112.848 113.560 -0,63 Altres tràmits automàtics: (cites, duplicats, carpetes i impresos domiciliacions i autoliquidacions IVTM, IBI Notaris) 431.099 358.680 20,19 Notificació i identificació de conductors d’infraccions de circulació. 54.242 (*)44.322 22,38 TOTAL TRÀMIT AUTOMÀTIC 732.594 617.285 18,68 A ltres tràmits iniciats telemàticament 100.355 78.589 27,70 T OTAL TRÀMITS TELEMÀTICS 832.949 695.874 19,70  Distribució de tràmits per canals d’atenció En les dades següents es pot visualitzar l’increment o disminució, segons els canals, dels tràmits d’hisenda 2017 2016 % Variació I MH (Presencial + No Presencial) 324.888 338.186 -3,93 Tramitació telemàtica 828.741 692.579 19,66 Oficines d'atenció als ciutadans dels districtes 85.842 85.560 0,33 Plataforma Telefònica - 010 253.698 245.518 3,33 Quiosc 7.253 2.530 186,68 Dispositius mòbils 4.712 2.490 89,24 TOTAL TRÀMITS HISENDA 1.505.134 1.366.863 10,12 S’observa, un increment dels tràmits realitzats telemàticament, així com dels tràmits realitzats pel 010 i mitjançant dispositius mòbils. 26  Distribució de tràmits per temàtica Els tràmits més nombrosos i que experimenten un augment respecte l’any passat són els referents a tributs i preus públics municipals. Al contrari, els tràmits referents a multes per infraccions de les ordenances de circulació i convivència ciutadana han sofert una petita disminució. En la temàtica “altres” s’agrupen tots aquells tràmits que als indicadors no es distingeix si es refereixen a tributs o multes, com són els pagaments, certificats de pagament, notificació de deute pendent, fraccionaments de deute, etc.; i d’altres tràmits que no es poden agrupar en aquestes temàtiques, com són el canvi d’adreça fiscal, la cita a l’IMH, etc. 2017 2016 %Variació A tenció Presencial Tributs 64,47 61,41 4,99 Multes 27,13 27,93 -2,86 Altres TOTAL 8,39 10,66 -21,24 PRESENCIAL 100 100,00 Atenció no Presencial Tributs 42,53 40,02 6,29 Multes 13,79 14,55 -5,18 Altres 43,67 45,44 -3,88 TOTAL NO PRESENCIAL 100,00 100,00  Cites concertades 2017 2016 % Variació 43.019 12.788 194,11 El número de cites concertades s’ha vist incrementat, per la implantació de la cita obligatòria prèvia per a tots els tràmits d’hisenda municipal. S’exceptuen els tràmits de: lliurament de documentació al registre, acreditació de la representació a requeriment de l’ajuntament en relació amb al·legacions o recursos, obtenció de còpia de rebuts amb incidències de pagament i de duplicats en període voluntari de pagament que s’efectuen a la recepció de l’IMH. 27 4.2. Queixes i suggeriments El Departament de Qualitat centralitza les queixes de la ciutadania. Les queixes i suggeriments ens serveixen per detectar àrees en les que implantar canvis que ens permeten millorar els nostres processos de treball. Ateses les característiques pròpies dels nostres serveis, la necessitat de donar resposta de manera immediata a la ciutadania és molt important i, per això, el nostre compromís, reflectit a la Carta de Serveis, és respondre el 95% de les queixes en menys de 15 dies feiners. L’any 2017 s’han resolt 1.480 queixes, és a dir, la totalitat de les queixes que ens han dirigit els ciutadans, un 9,9% menys respecte de l’any 2016. Tot i que el compromís és respondre les queixes en un termini màxim de 15 dies, un 92% es contesten en menys de 5 dies; el 5%, entre 6 i 10 dies; i el 2%, entre 11 i 15. Només el 1% s’ha respost en més de 15 dies; són casos en els quals s’ha requerit una investigació més acurada de la situació que ha motivat la queixa. Entre 11 i 15 Entre 6 i 10 Més de 15 2% 5% 1% Menys de 5 92% Un 63% de les queixes responen a l’endarreriment en el procés de les devolucions, i s’ha incrementat el volum de queixes sobre la cita prèvia, com a conseqüència, el mes de febrer, de la seva implementació amb caràcter obligatori, amb un temps d’adequació necessari al nou model. 28 Altres queixes deriven del temps d’espera a les nostres oficines, un 8%; i per desacord amb la gestió de notificacions, un 5%. TEMÀTICA DE LES QUEIXES No ha rebut resposta Accessibilitat / 2% manteniment oficinaPortal de 1% Manca informació tràmits Informació errònia 2% Atenció a l'oficina Carpeta ciutadà1% o incompleta 8% 1% 5% Incidències sobre Desacord personal la cita prèvia notificador Hisenda 5% 12% Devolució sol·licitada i no efectuada 63% 29 5. GESTIÓ TRIBUTÀRIA 5.1 Manteniment cadastral i Impost sobre Béns Immobles L’import del padró al seu tancament es va situar en 664.317 milions d’euros per un total de 1.115.222 immobles. El manteniment cadastral es du a terme des de l’Institut en virtut del conveni vigent de col·laboració en matèria de gestió cadastral signat, en data 26 de juliol de 2004, entre la Direcció General de Cadastre i l’Ajuntament de Barcelona. Aquest exercici 2017 ha estat caracteritzat per dos fets importants que han incidit en les tasques del manteniment ordinari i de la gestió tributària que desenvolupa el Departament de Gestió Cadastral i Béns Immobles de l’IMH.  Els treballs de preparació de la ponència de valors del municipi de Barcelona que durant els exercicis 2016 i 2017 ha desenvolupat la Gerència Regional del Cadastre de Catalunya-Barcelona i les feines associades a la càrrega de la nova ponència als nostres sistemes.  La implantació en el mes de juliol de la nova base de dades mitjançant la qual gestionen l’impost. Aquesta implantació, per la seva complexitat, està sent progressiva.  Alteracions físiques i/o econòmiques (manteniment cadastral) Els expedients entrats al departament, i que s’han finalitzat durant l’any 2017, han estat els següents: RESOLUCIÓ D'EXPEDIENTS Any en curs Anys anteriors Totals R esolts 2.799 1.516 4.315 Percentatge sobre el total 83% 92% 86% Aquests fets ha condicionat l’activitat desenvolupada pel departament i, tot i que no hem pogut finalitzar 110 expedients corresponents a exercicis anteriors, els expedients finalitzats aquest any han suposat 1.495 expedients més que l’any anterior. 30 Dels 4.315 expedients finalitzats, 763 corresponen a alteracions de valor cadastral, incorporant-se les modificacions necessàries a la base de dades cadastral, de la Direcció general de cadastre. Les incorporacions de les alteracions cadastrals, suposen també modificar i actualitzar les BBDD cartogràfiques, tant municipals com de la Direcció general del cadastre. Dels 4.315 expedients finalitzats, 3.552 corresponen a diferents conceptes que, a més a més, comporten gestió tributària o requereixen diferents actuacions o respostes.  Alteracions jurídiques: Quant a les actualitzacions de titularitat realitzades al Departament, el resum anual és el següent: ORIGEN DEL CANVI Immobles Declaracions 901 4.292 Plusvàlues 2.328 Instàncies 1.812 Discrepàncies i resolucions hipotecàries 678 DAC 1.417 TOTAL 10.527  Tractament incidències per la nova ponència de valors: En relació a les feines associades a la càrrega de la ponència de valors en els nostres sistemes, de les 76.328 finques carregades, hem tractat conjuntament amb els equips d’IMI i del proveïdor informàtic que està implementant el nostre sistema un total 3.813 incidències sobre finques. 5.2. Impost sobre Activitats Econòmiques  Manteniment de la base de dades fiscals Encara que la gestió censal de l’impost correspon a l’Agència Estatal d’Administració Tributària, existeix un intercanvi d’informació trimestral en ambdues direccions, potenciat a partir del 2008 amb consultes i comunicacions més ràpides per via telemàtica. 31  Manteniment del Padró En aquest exercici l’import del padró es va situar en 83.799.444 € (per 22.871 objectes), la qual cosa, respecte a l’exercici anterior, va suposar un increment del 1,53%. A més a més, respecte a l’impost sobre activitats econòmiques s’han emès 7.794 liquidacions per un import de 25.889.803 €. Respecte a l’IAE, el Departament d’Activitats i Mobilitat ha resolt 861 instàncies i reclamacions per aquest tribut. 5.3 Preu públic de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals  Relacions amb Medi Ambient i Serveis Urbans L’IMH desenvolupa la gestió del preu públic de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals per aquells productors considerats com mínims, petits, mitjans o importants als quals l’Ajuntament de Barcelona presta el servei. La competència de gestió dels grans generadors és de Medi Ambient i Serveis Urbans , així com altres aspectes que incideixen en el preu públic com són els Acords Cívics o les reduccions del preu per aquelles activitats a les quals la recollida d’algunes fraccions de residus o la totalitat de les mateixes la realitza un transportista degudament autoritzat per l’agència de residus de Catalunya (ARC) . Atès el nivell competencial definit la col·laboració entre ambdós organismes és intensa: en aquest exercici, destaquem la contribució conjunta en la implantació de la nova base de dades mitjançant la qual es gestiona el preu públic. 32  Manteniment del padró En aquest exercici l’import del padró es va situar en 18.505.171 € (per 66.930 objectes) , la qual cosa, respecte a l’exercici anterior, suposa un decrement del 8,31%. L’import de l’impost posat al cobrament el conforma el padró i el volum de liquidacions girades. Si bé aquest padró es caracteritza pel baix nivell de l’autoliquidació presentades ( s’han presentat 820), aquesta baixada de l’import no obeeix a un descens de l’activitat econòmica sinó que, per una banda, s’ha fet un esforç important d’anticipar al màxim la depuració i resolució d’instàncies i reclamacions amb anterioritat a la seva emissió i, per altra, finalment, la implementació dels processos d’incorporació massiva d’activitats i l’emissió de les liquidacions corresponents entraran en funcionament en el present exercici. Respecte al preu públic de residus s’han emès 10.457 liquidacions per un import de 2.379.175 €. El Departament d’Activitats i Mobilitat ha resolt 3.869 instàncies i reclamacions per aquest preu públic. 5.4 Impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM) El padró per tipus de vehicles a l’ inici de cada un dels anys del comparatiu és el següent: 2017 2016 vehicles Import vehicles Import Velomotors 50.626 423.083 52.574 439.762 Motos 199.441 4.214.997 191.799 4.030.226 Turismes 464.844 48.234.355 462.738 48.689.391 Tractors 6.705 533.761 6.749 528.315 Camions 45.466 5.235.037 45.680 5.300.154 Autobusos 1.001 261.078 1.070 272.399 Remolcs 3.692 538.274 3.845 563.087 TOTAL PADRÓ 771.775 59.440.585 764.455 59.823.334 Hi ha una recuperació pel que fa a nombre de vehicles mentre que l’import tendeix a la baixa: per una part, s’incrementa el nombre de vehicles que tributen per tarifes més baixes (motos i turismes de poca potència) i van en decrement els que tributen per quotes més altes (turismes de potència superior a 12CF) i, per altre, l’import bonificat i exempt augmenta. 33  Manteniment del Padró Mensualment, des de la Prefectura Provincial de Trànsit, arriben els moviments que afecten al Padró i a la gestió de titularitats de vehicles del municipi de Barcelona. El total de moviments de l’ any 2017 ha estat el següent: TIPUS MOVIMENT Moviments Total Altes 96.334 44% Baixes 20.516 9% Baixa temporal (BTE) 10.620 5% Transferència a Barcelona (ATRANS) 67.648 31% Canvi de domicili Barcelona 12.165 6% Transferència a altre titular fora Barcelona (BTRANS) 1.042 0% Canvi de domicili fora de Barcelona del mateix titular 64 0% Altres moviments 11.471 5% 219.860 100% El Departament d’Activitats i Mobilitat ha resolt 2.003 instàncies i reclamacions d’aquest impost. 5.5 Beneficis fiscals En el quadre podem veure les dades relatives a l’any 2017 amb la comparativa de l’any anterior: B ENEFICIS FISCALS 2017 2016 TOTAL 12.447 11.597 El desglossament és el següent: SOL.LICITUDS DE BENEFICIS FISCALS 5% 7% 2% 0% 86% IBI IVTNU ICIO IVTM IAE 34 El desglossament per impostos i tipus de benefici és el següent: BENEFICIS FISCALS Subtotal IVTM 10.668 Vehicles Històrics 850 Ambulàncies 36 Agrícoles 23 Mediambientals 4.353 Discapacitats 5.393 Altres beneficis fiscals 13 IBI 870 Obra nova 32 Habitatges protecció oficial 269 Famílies nombroses propietàries 336 Instal·lació sistemes energia solar 57 Entitats sense finalitats lucratives (Llei 49/2002) 97 Centres docents concertats 61 Altres beneficis fiscals 18 PV 246 Entitats sense finalitats lucratives (Llei 49/2002) 96 Dació en pagament habitatge habitual 43 Habitatge habitual 23 Patrimoni històric artístic, Estat, Comunitats Autònomes, 84 entitats locals i altres beneficis fiscals ICIO 20 Entitats sense finalitats lucratives (Llei 49/2002) 20 IAE 643 Increment plantilla 22 Cooperatives 426 Obres Via Pública 2 Inici d'activitat 144 Entitats sense finalitats lucratives (Llei 49/2002) 32 Altres beneficis fiscals 17 TOTAL 12.447 La sol·licitud de la compensació feta l’any 2017 relativa al 95% de bonificació de què gaudeixen les cooperatives ha estat per un import total de 1.208.116 € i correspon a les societats cooperatives bonificades durant el 2016. La sol·licitud de la compensació feta l’any 2017 relativa a l’exempció dels centres educatius concertats a l’Impost sobre béns immobles ha estat per un import total de 1.488.778,45 €. 35 6. INSPECCIÓ TRIBUTÀRIA L’actuació inspectora s’ha desenvolupat d’acord amb el pla d’Inspecció Tributària aprovat per a l’exercici 2017. 6.1 Actuacions de control i comprovació El volum d’expedients comprovats és: COMPROVACIONS 2017 2016 Variació Impost sobre activitats econòmiques 229 399 -43% Impost sobre l'increment de valor dels terrenys 38.400 46.728 -18% Impost sobre Construcció, instal·lacions i obres 870 1.092 -20% Taxa Caixers automàtics 364 749 -51% Total 39.863 48.968 -19%  Impost sobre l’Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, (Plusvàlua): S’han continuat comprovant les transmissions que comuniquen els notaris i s’han revisat les autoliquidacions ingressades, amb la finalitat de detectar possibles omissions en el pagament o discrepàncies en la seva quantia. També s’han comprovat, a efectes de possibles regularitzacions tributàries, les declaracions presentades pels contribuents relatives a transmissions sense increment, sense valoració del sòl o prescrites, així com aquelles relatives a donacions o adquisicions d’immobles, segons l’obligació que imposa als donants i als adquirents el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. En total s’han revisat i comprovat més de 38.000 documents relatius a transmissions de béns immobles, el que ha suposat practicar pel procediment de comprovació limitada i de verificació de dades, en total 4.982 liquidacions per un muntant de 19.701.000 €. 36  Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE): L’actuació inspectora en matèria d’IAE té com a objectiu, no només la regularització tributària i l’adequació de les bases de dades a la realitat, amb la consegüent repercussió per als Padrons de contribuents dels exercicis següents, sinó sobretot, contribuir a reforçar el principi d’autoritat i la lluita contra el frau, ja que qualsevol actuació iniciada respecte d’una empresa de determinat sector, té una gran repercussió entre les restants empreses dedicades a la mateixa activitat. Aquest any s’han dut a terme 229 comprovacions corresponents a expedients d’empreses de diversos sectors econòmics, el que ha determinat aixecar 149 actes signades en conformitat; 80 en disconformitat i tancar 46 expedients com a comprovats i conforme. El total de liquidacions practicades per aquest impost ha estat de 672, per un import de 3.801.930€  Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO): S’han revisat 870 llicències d’obres atorgades, bàsicament, entre els anys 2014 i 2016, si bé cal remarcar que, com en els exercicis anteriors, sovint les construccions queden aturades sense finalitzar i, en ocasions, ni tant sols es comencen. També resulta significatiu que, gran part dels expedients tramitats, corresponen a obres menors o a obres d’ampliació i reforma o divisió d’habitatges, obres que en la seva majoria resulten d’escassa envergadura i baix pressupost. En total, de la revisió realitzada a partir de la finalització de les obres declarades, s’han aixecat 475 actes en conformitat y 15 en disconformitat. És a dir, en total, s’han girat 490 liquidacions per 3.706.030€. 37  Taxa per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic municipal a favor d’empreses explotadores de serveis de subministrament (coneguda com taxa de l’1,5% dels ingressos bruts): D’acord amb la prioritat establerta, s’ha finalitzat la comprovació realitzada respecte l’empresa subministradora d’electricitat, amb un resultat d’1,8 M. S’han iniciat actuacions de control respecte a empreses distribuïdores, generant un total de 92 liquidacions, per import de 1,1 M.  Taxa per la utilització del domini públic amb la instal·lació de caixers automàtics: Les actuacions de regularització realitzades l’exercici 2016 han generat la presentació de declaracions directament per les entitats financeres, la qual cosa ha motivat que l’import regularitzat hagi resultat significativament inferior aquest exercici. 6.2 Nombre i import de les liquidacions LIQUIDACIONS 2017 2016 Nombre Import Nombre Import Impost sobre activitats econòmiques 672 3.802 1.066 5.239 Impost sobre l'increment de valor dels terrenys 4.982 19.701 5.969 17.408 Impost sobre Construcció, instal·lacions i obres 490 3.706 532 3.190 Expedients sancionadors 1.773 4.622 1.318 4.316 Ingressos Bruts 97 2.898 5 951 Caixers 85 47 385 210 TOTAL 8.099 34.776 9.275 31.314 VARIACIÓ RESPECTE 2016 - 13% 11% Imports expressats en milers d'euros 38 Pel que fa als contribuents requerits per presentar-se a la Inspecció, el nombre de gestions presencials s’ha reduït, per un menor nombre d’expedients de plusvàlues i IAE, i la utilització de mitjans electrònics : 2017 2016 % Variació GESTIONS PRESENCIALS 975 1.255 -22% LIQUIDACIONS INSPECCIÓ Repercusió per Conceptes - Import Impost sobre Béns Immobles (I.B.I.); 1,59; 0% Impost sobre activitats Exp. Sancionadors econòmiques (I.A.E.); (Separats); 4.622,29; 13% 3.801,93; 11% Ingressos Bruts (I.B.); 2.897,77; 8% Altres (Caixers, Interessos , Residus); 47,28; 0% Impost sobre contruc., instal. i obres (I.C.I.O.); 3.706,03; 11% Impost sobre l'increment de valor dels terrenys (I.V.T.); 19.700,66; 57% 39 7. PROCEDIMENTS DE REVISIÓ 7.1 Recursos Les dades relatives a l’any 2017, amb el seu comparatiu de l’any anterior han estat les següents: RECURSOS 2017 2016 %Variació Entrada 1.195 1.131 5,66 La distribució per conceptes és la següent: RECURSOS TRIBUTS EXECUTIVA IAE INGRESSOS BUTS 7,1 7,6% SL IBI 0,5% % 2,5% 11,8% ICIO 1,5% IVTM 5,0% PLUVALUA 64,9% La majoria de recursos que s’interposen són en referència a l’Impost sobre l’Increment del Valor dels Terrenys, en els quals al·leguen que no s’ha produït increment del valor, error en la fórmula de càlcul de la quota i dret a beneficis fiscals. 40 7.2 Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana És necessari fer esment a les sol·licituds de rectificació d’autoliquidacions i recursos en què els contribuents al·leguen supòsits de no subjecció a l’impost i en particular quan l’al·legació es fonamenta en el no increment de valor. Com a conseqüència de la Sentència 59/2017 del Tribunal Constitucional, de data 11 de maig de 2017 (publicada en el BOE núm. 142 de 15 de juny de 2017), que declara que els articles 107.1, 107.2 a) i 110.4 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, són inconstitucionals i nuls, però únicament en la mesura que sotmeten a tributació situacions d’inexistència d’increment de valor, s’han incrementat les sol·licituds de no subjecció a l’impost, les sol·licituds de rectificació de les autoliquidacions i devolució de l’impost i els recursos contra les liquidacions. La sentència 59/2017 precisa que la forma de determinar l’existència o no d’un increment susceptible de ser sotmès a tributació és quelcom que únicament correspon al legislador. A l’espera de la nova normativa, i als efectes de no perjudicar als contribuents que són part dels diferents procediments de revisió, així com per assegurar la legalitat en l’actuació de l’administració i la defensa de l’interès general que presideix el compliment constitucional del deure de contribuir, es va demanar informe al Consell Tributari Municipal que, en informe de 13/07/17 va proposar l’ adopció de la mesura provisional de suspensió del procediment. El detall dels procediments del 2017 en els quals s’ha tramitat la suspensió cautelar és el següent: * Instàncies Import I n stàncies Import Total Classificació P.físiques P. Físiques P.jurídiques P. Jurídiques instàncies Total Import Rectificació autoliquidació 1.624 7.394.842,39 386 9.597.730,29 2.010 16.992.572,68 Recursos administratius 207 1.203.358,68 112 9.291.591,02 319 10.494.949,70 1.831 8.598.201,07 498 18.889.321,31 2.329 27.487.522,38 * Dades extretes de l’aplicatiu de tramitació dels recursos i sol·licituds. 41 7.3 Reclamacions Aquest apartat recull les sol·licituds i reclamacions dels obligats tributaris que es tramiten d’acord amb criteris consolidats de Jurisprudència i del Consell Tributari. 2017 2016 % R eclamacions rebudes 2.390 2.660 -10,15% 7.4 Sol·licituds de devolucions d’ingressos Les dades relatives a les devolucions d’ingressos corresponents a l’any 2017, amb el seu comparatiu de l’any anterior, han estat les següents: 2017 2016 % Nombre de devolucions 9.498 9.129 4,04% La distribució per conceptes ha estat la següent: CONCEPTE Nombre sol·licituds MULTES 2.477 IVTM 2.484 IBI 2.234 ICIO 155 IAE 305 PLUSVÀLUA 237 PREU PÚBLIC RESIDUS 907 TAXES 402 RECÀRRECS/INTERESSOS EXECUTIVA 297 TOTAL 9.498 42 7.5 Recursos contenciosos L’any 2017, les dades relatives als recursos contenciosos interposats contra actes de l’IMH, han estat les següents: 2017 2016 % Recursos contenciosos Multes 74 91 -18,68% Tributs 148 129 14,73% TOTAL 222 220 0,91% • Execució de resolucions i sentències dictades Les dades relatives a les sentències i altres resolucions rebudes per executar al llarg de l’any 2017 són les següents: RESOLUCIONS I RECURSOS CONTENCIOSOS 2017 2016 Desistiments 28 21 Estimatòries 49 30 Desestimatòries 64 112 Parcialment estimatòries 8 11 Satisfacció extraprocesal 18 0 Altres 18 17 TOTAL 185 191 Del total de 185 sentències i altres resolucions rebudes al llarg d’aquest exercici, 78 corresponen a multes i 107 a tributs. 43 7.6 Procediments concursals En el següent quadre s’expressen les dades relatives als expedients iniciats en relació als deutes de dret públic de les persones incurses en un procediment judicial de concurs de creditors durant l’exercici 2017. 2017 2016 2015 2014 2013 Procediments concursals 502 994 732 1.072 1.413 Amb la sèrie d’anys es conclou que hi ha un moviment clar a la baixa en quant els concursos de creditors que es declaren. Actualment, hi ha 1.828 expedients oberts en relació a les persones objecte de concurs de creditors. 44 8. GESTIÓ DE MULTES 8.1 Gestió de denúncies i sancions de trànsit L’evolució de l’entrada del conjunt de denúncies en el sistema de tramitació de l’IMH, distingint l’òrgan emissor, ha estat: 2017 2016 Variació Guàrdia Urbana 446.796 386.024 15,74% B:SM 498.960 529.939 -5,85% TOTALS 945.756 915.963 3,25% NOTA: No estan incloses les multes de Districtes ni de Convivència.  Gestió d’ingrés en els dipòsits municipals La col·laboració entre l’Institut Municipal d’Hisenda i Barcelona Serveis Municipals (B:SM), en el marc de la instrucció de la gerència municipal relativa a la col·laboració entre els ens municipals respecte a la gestió i recaptació d’ingressos municipals, ha suposat:  Cobrament de denúncies i ingrés resultant 2017 2016 Nombre de denúncies 89.878 92.674 Import denúncies notificades 5.204.231 5.590.710 Import denúncies cobrades 2.222.356 2.186.624 % COBRAMENT 42,70% 39,11% Un 42,70% de les denuncies s’abonen en el moment de retirar el vehicle dels propis Dipòsits Municipals, amb ingrés immediat.  Gestió de notificació de requeriments per a la identificació de conductors responsables de les infraccions Nombre d’empreses adherides a l’aplicació “e-multes” : A partir del 2012 es va introduir l’aplicació “e-multes”, integrada en el sistema de carpetes que l’Ajuntament de Barcelona posa a disposició de les empreses a través de la seva pàgina web, per facilitar les seves gestions telemàticament. Durant l’any 2017 s’han subscrit 1.680 nous acords amb empreses, havent arribat a un total 7.221 empreses adherides a aquest procediment per la notificació i identificació dels conductors responsables de les infraccions. 45 Tramitacions d’identificació del conductor Quant a les identificacions de qui era el conductor del vehicle en el moment de la infracció, els resultats han estat els següents: 2017 2016 %VARIACIÓ Identificació de conductor (en paper) 46.887 56.111 -17% Identificació de conductor (registre telemàtic ) 4.127 --- 2017 2016 %VARIACIÓ Identificació de conductor (E-Multes) 54.242 44.322 22,2% 8.2 Reclamacions contra sancions de trànsit  Reclamacions presentades Els volums d’al·legacions i recursos contra les sancions de trànsit, tant en període voluntari com executiu, es mantenen en xifres molt similars, amb uns volums totals que, respecte al total de denuncies tramitades, representa un 6,91 % al 2017 front un 7,22 al 2016. : ENTRADA 2017 % 2016 % Al·legacions i recursos en voluntària 49.931 76,4% 50.195 75,9% Recursos en executiva 15.453 23,6% 15.978 24,1% TOTAL 65.384 100% 66.173 100% El total de recursos en període executiu inclou, també, sancions per l’aplicació de normativa municipal sobre convivència, o ecologia urbana, entre d’altres. Així mateix, com a conseqüència de l’entrada en vigor de la modificació de l’Ordenança fiscal 3.1 en octubre de 2016, han entrat noves reclamacions contra les taxes per la prestació del servei d’inici de grua, en concret 2.040. 46  Total expedients de revisió resolts El resum final de la resolució d’al·legacions o recursos contra sancions, tant en període voluntari com executiu, ens dona els següents resultats: RESOLUCIONS 2017 % 2016 % Al·legacions i recursos en voluntària 48.912 73% 50.502 76% Recursos sancions en executiva 18.040 27% 15.785 24% TOTAL 66.952 100% 66.287 100%  Resultat de la revisió: sentit de les resolucions Període voluntari RESOLUCIÓ 2017 2016 Desestimacions 68% 65% Estimacions 32% 35% TOTAL 100% 100% Sobre el percentatge d’estimacions, s’ha d’aclarir que no significa necessàriament que la denúncia feta per la Guàrdia Urbana o pels vigilants de les àrees blava, verda i de càrrega/descàrrega sigui incorrecta, ja que sovint, quan es presenten les al·legacions o els recursos, es posen de manifest fets o situacions ignorades fins aquell moment per l’Ajuntament Període executiu TIPUS DE RESOLUCIÓ 2017 2016 Estimacions 43% 35% Estimacions en part 3% 3% Desestimacions 54% 62% TOTAL 100% 100% 47 8.3 Gestió de les sancions de l’Ordenança de convivència  Nombre de multes tramitades i comparativa respecte l’exercici 2016 Tipus d’infracció 2017 2016 Venda ambulant 33.515 50.110 Consum d’alcohol 29.091 37.319 Necessitats fisiològiques 5.895 7.385 Cartells i fulletons 504 956 Mendicitat 83 213 Tarot, tatuatges 1.329 2.117 Prostitució 107 91 Dormir al carrer o acampar 51 83 Grafittis i pintades 282 215 Nudisme 8 41 Jocs al carrer 10 4 Altres 557 683 Total denúncies tramitades (-28%) 71.432 99.217  Expedients de revisió: Les al·legacions o recursos presentats, resolts i pendents a la finalització de l’exercici han estat els següents: 2017 2016 Entrada 566 754 Sortida 600 842 Pendents 38 72 A partir de la seva revisió, un 49% dels expedients han resultat estimats i un 51% desestimats. 48 9. RECAPTACIÓ 9.1 Drets Liquidats  Distribució dels drets liquidats per tipus de gestió (Expressat en milers d’euros) 2017 2016 % Variació Padrons 890.587 876.081 1,7% Liquidacions 168.142 193.621 -13,2% Autoliquidacions 212.350 194.784 9,0% Sancions 70.995 84.136 -15,6% Recàrrecs i interessos 20.688 20.380 1,5% TOTAL 1.362.762 1.369.002 -0,5% Aquest total incorpora el tribut de la mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el recàrrec de la Diputació, inclosos en els rebuts de l’Impost de Béns Immobles i de l’Impost d’Activitats Econòmiques, respectivament. Com es pot observar, els padrons són a bastament la tipologia de liquidació més important, amb un 65,4% sobre el total de drets liquidats. DISTRIBUCIÓ PERCENTUAL DRETS LIQUIDATS PER TIPUS DE GESTIÓ 2017 5,2% 1,5% 15,6% 12,3% 65,4% Padrons Liquidacions Autoliquidacions Sancions Recàrrecs i interessos  Distribució drets liquidats per conceptes CONCEPTE Exercicis Variacions (milers d'euros) 2017 2016 Absolutes Percentuals Béns Immobles (IBI) 730.834 739.445 -8.611 -1,2% Vehicles de tracció mecànica (IVTM) 60.545 60.898 -353 -0,6% Increment valor terrenys de naturalesa urbana (PV) 197.286 177.784 19.502 11,0% Activitats econòmiques (IAE) 104.616 105.370 -754 -0,7% Construccions, instal·lacions i obres (ICIO) 30.590 29.200 1.390 4,8% Impostos 1.123.871 1.112.697 11.174 1,0% Taxes i preus públics 122.827 131.854 -9.027 -6,8% Sancions 70.995 84.136 -13.141 -15,6% Recàrrecs i interessos 20.688 20.380 308 1,5% TAMGREM 4.036 -4.036 -100,0% Concessions administratives 24.381 15.899 8.482 53,3% TOTAL 1.362.762 1.369.002 -6.240 -0,5% No s’han deduït del total liquidat les devolucions d’ingressos, La taxa ambiental de gestió de residus (TAMGREM) que a partir del 2016 s’ingressa directament a l’Entitat Metropolitana. 49 Els tipus impositius s’han mantingut sense variacions en relació amb l’any anterior. La reactivació del mercat immobiliari i de la conjuntura econòmica general són la base de l’increment d’impostos respecte a l’any 2016. El nombre de transmissions en la compra-venda de segona mà se situa per sobre dels nivells d’abans de la crisi, el que explica un nivell d’ingrés de l’impost d’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana superior en un 11% al de 2016 i que, alhora, representa un màxim històric com es demostra en el quadre següent. Tot i això, les transmissions de l’any 2017 presenten un comportament atípic, sobre tot en el sector d’oficines, en produir-se un seguit de grans operacions que, també, han contribuït que els ingressos se situïn molt per sobre de les previsions.  Evolució de les transmissions autoliquidades 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 IMPORT TRANSMISSIONS (AUTOLIQ.) 90.591 83.064 78.236 85.774 68.142 75.948 95.629 126.768 152.138 157.506 178.385 VARIACIÓ INTERANUAL ABSOLUTA 17.836 -7.527 -4.828 7.538 -17.632 7.806 19.681 31.139 25.370 5.368 20.879 VARIACIÓ INTERANUAL PERCENTUAL 24,50% -8,30% -5,80% 9,60% -20,60% 11,50% 25,90% 32,60% 20,00% 3,50% 13,30% Nombre TRANSMISSIONS (AUTOLIQ.) 34.772 30.409 30.940 34.128 31.254 32.979 37.498 42.534 47.032 52.007 57.311 VARIACIÓ INTERANUAL PERCENTUAL -14,90% -12,50% 1,70% 10,30% -8,40% 5,50% 13,70% 13,40% 10,60% 10,60% 10,20% IMPORT MITJÀ (€) 2.605 2.732 2.529 2.513 2.180 2.303 2.550 2.980 3.235 3.029 3.113 VARIACIÓ INTERANUAL PERCENTUAL 46,40% 4,80% -7,40% -0,60% -13,30% 5,60% 10,70% 16,90% 8,50% -6,40% 2,80% Aquesta reactivació del mercat immobiliari ha implicat, també, que els drets liquidats de l’impost d’obres superi els de l’any anterior. La liquidació per sancions ha disminuït un -15,6% un canvi en el criteri d’imputació d’exercici pressupostari de les sancions corresponents a denuncies imposades l’exercici anterior ha provocat aquesta disminució. En termes comparatius l’increment seria del 2,8% correlacionat amb l’increment de les denuncies imposades. 50 9.2 Drets recaptats  Distribució recaptació per canals de cobrament CANALS 2017 2016 % Variació Cobrament en entitats financeres (Q60) 444.324 446.100 -0,4% Cobrament domiciliat (Q19) 744.515 734.328 1,4% Targetes bancàries/Telèfon 28.056 24.825 13,0% Transferències directes contribuent 16.236 20.728 -21,7% Transferències Organismes Públics de l'Estat 22.746 22.791 -0,2% Companyies de Serveis 21.954 33.961 -35,4% Execució avals IMHB i subhastes 47 261 -82,0% Embargaments 31.531 24.693 27,7% Compensacions 20.715 18.547 11,7% RECAPTACIÓ 1.330.124 1.326.234 0,3% (Expressat en milers d’euros) És important remarcar que el cobrament domiciliat és la forma de pagament més generalitzada, representant el 56% del total. La baixada en el canal “Companyies de Serveis” ve motivat, principalment, per la taxa ambiental de gestió de residus (TAMGREM) que, a partir de 2016, s’ingressa directament a l’Entitat Metropolitana. DISTRIBUCIÓ DE LA RECAPTACIÓ PER CANALS DE COBRAMENT 2017 1,7% 1,7% 2,4% 1,2% 0,0% 1,6% 2,1% 33,4% 56,0% Cobrament en entitats financeres (Q60) Cobrament domiciliat (Q19) Targetes bancàries/Telèfon Transferències directes contribuent Transferències Organismes Públics de l'Estat Companyies de Serveis Execució avals IMHB i subhastes Embargaments Compensacions 51  Distribució de la recaptació per conceptes i percentatge de recaptació. CONCEPTE Exercicis Variacions %Recaptació (milers d'euros) 2017 2016 Absolutes Percentuals 2017 2016 Impostos 1.069.815 1.053.507 16.308 1,5% 95,2% 94,7% Taxes i preus públics 104.097 111.382 -7.285 -6,5% 84,8% 84,5% Sancions 33.077 31.244 1.833 5,9% 46,6% 37,1% Recàrrecs i interessos 20.166 19.681 485 2,5% 97,5% 96,6% TAMGREM 4.037 -4.037 -100,0% 100,0% Concessions administratives 23.794 15.082 8.712 57,8% 97,6% 94,9% TOTAL RECAPTACIÓ ANY CORRENT 1.250.949 1.234.933 16.016 1,3% 91,8% 90,2% Tributs-Altres anys 57.650 71.324 -13.674 -19,2% Sancions-Altres anys 21.525 19.977 1.548 7,7% TOTAL RECAPTACIÓ ALTRES ANYS 79.175 91.301 -12.126 -13,3% TOTAL RECAPTACIÓ 1.330.124 1.326.234 3.890 0,3% A 31 de desembre s’ha recaptat el 91,8%, dels drets liquidats el 2017, 1,6 punts percentuals per sobre del resultat a 31 de desembre de 2016. Respecte als percentatges de recaptació aconseguits a 31 de desembre, s’ha de tenir en compte que, part de la liquidació efectuada els mesos de novembre i desembre es troba encara en període voluntari de cobrament i que resten pendents les actuacions previstes en la via executiva.  Distribució de la recaptació en voluntària/executiva RECAPTACIÓ 2017 % 2016 % % Variació Voluntària 1.251.645 94% 1.261.199 95% -0,8% Executiva 78.479 6% 65.035 5% 20,7% TOTAL 1.330.124 100% 1.326.234 100% 0,3% (Expressat en milers d’euros) La recaptació en via executiva ha crescut un 20,7% en relació al any anterior gracies a la consolidació dels embargaments de comptes corrents ja desenvolupats en SAP. 52 9.3 Domiciliacions  Evolució objectes impostos domiciliats CONCEPTE 2017 2016 Variacions Número % Número % Absolutes Percentuals Béns Immobles (IBI) 953.311 85,1% 949.931 86,6% 3.380 0,4% Activitats econòmiques (IAE) 11.738 52,7% 11.840 54,2% -102 -0,9% Vehicles de tracció mecànica (IVTM) 271.320 35,9% 274.383 38,7% -3.063 -1,1% TOTAL 1.236.369 64,6% 1.236.154 64,6% 215 0,0% El percentatge de domiciliació 2017 del conjunt dels tres impostos es manté estable respecte al de l’any anterior, 64,6%. 9.4 Fraccionaments Els fraccionaments concedits al llarg de l’any 2017 han estat 9.843 expedients amb un import total de 34,9 milions d’euros.  Distribució per venciments NOUS FRACCIONAMENTS 2017 Nombre Exp. % Import-€ Mitjana-€ FINS A 1 ANY 4.000 40,6% 7.549.132 1.887 D'1 A 2 ANYS 2.114 21,5% 4.231.025 2.001 DE 2 A 3 ANYS 1.286 13,1% 5.432.493 4.224 DE 3 A 5 ANYS 2.429 24,7% 17.612.593 7.251 MÉS DE 5 ANYS 14 0,1% 128.515 9.180 TOTAL 9.843 100,0% 34.953.758 3.551 El deute fraccionat pendent de cobrament a 31 de desembre és de 53,6 milions d’euros amb un total de 13.548 expedients. 53  Distribució per imports NOUS FRACCIONAMENTS 2017 Nombre Exp. % Import-€ Mitjana-€ 0 A 1.000€ 4.000 40,6% 2.101.742 525 1.001 A 3.000€ 3.206 32,6% 5.605.340 1.748 3.001 A 6.000€ 1.451 14,7% 6.201.737 4.274 6.001 A 24.000€ 1.083 11,0% 10.706.297 9.886 24.001 A 60.000€ 79 0,8% 2.525.499 31.968 MÉS DE 60.000€ 24 0,2% 7.813.143 325.548 TOTAL 9.843 100,0% 34.953.758 3.551 El 75% dels fraccionaments concedits el 2017 son inferiors als 3 anys i representen el 32% de l’import fraccionat. Vigent 31/12/17 Nombre d'exp. Import 13.548 53.617 Import expressat en milers € El 88% dels fraccionaments concedits el 2017 són inferiors a 6.000€ el 12% restant concentren el 60% de l’import fraccionat. 9.5 Embargaments Durant l’any 2017, la recaptació per les diverses actuacions d’embargament ha suposat un augment del 3% respecte l’exercici anterior. Significant que els expedients fraccionats que tenen l’origen en un embargament també han augmentat, en aquest cas un 23%. 2017 2016 Diferències EMBARGAMENTS Nombre Nombre diligències Cobrat Fracc diligències Cobrat Fracc % % % peticions peticions Dilig Cobrat Fracc Comptes corrents 265.469 22.768 190.573 16.404 39% 39% Devolucions AEAT 2.554.753 8.001 2.573.773 8.829 -1% -9% Vehicles 596 694 2.828 732 853 2.338 -19% -19% 21% Immobles 162 3.903 2.264 184 2.544 1.787 -12% 53% 27% Lloguers 36 418 50 432 -28% -3% TOTALS 2.821.016 35.784 5.092 2.765.312 29.062 4.126 3% 3% 23% 54 Els embargaments de comptes corrents han augmentat en un 39%, la qual cosa ha suposat ingressar més de 22 milions d’euros. S’ha de veure que aquest procediment es va implantar a SAP Hisenda l´últim trimestre de l’any 2016, de manera que al 2017 el sistema s’ha estabilitzat i ha tingut un rendiment d’acord amb els objectius. En els embargaments de les devolucions que realitza l’AEAT sobre els deutors de la Hisenda municipal s’observa una disminució en la recaptació d’un 9%, la qual no és imputable a la gestió, ja que el nombre de peticions tramitades va ser pràcticament idèntic a l’any anterior. Respecte de l’embargament de vehicles s’observa una disminució en els cobraments del 19%. Per contra els fraccionaments han augmentat un 21%. Aquestes resultats, considerats en termes globals, signifiquen que els expedients finalitzats amb èxit són equivalents als de l’exercici anterior. En aquest procediment s’ha de significar que s’han tramitat un 19% menys de diligències, respecte del període anterior. Aquesta disminució té la causa en el fet que és un procediment que forma part del projecte de la fase II del Pla de sistemes i, per tant, s’ha hagut de gestionar de manera controlada. El procediment d’embargament d’immobles ha experimentat un augment tant en els cobraments (53%) com en els fraccionaments (27%), tot i haver-se tramitat un nombre de diligències similar al de 2016. Aquest augment es pot imputar al fet que la selecció de deutors s’ha gestionat amb una anàlisi i creuament de dades més exhaustiu que ha permès optimitzar els resultats i fer una gestió més eficient. En l’embargament de lloguers els imports de cobraments han disminuït en un 3%, passant de 432.000 € el 2016 a 418.000 € el 2017. 55 9.6 Cost de la gestió A continuació es mostra l’evolució del rati que relaciona el cost de la gestió amb la recaptació obtinguda pel conjunt de tributs i multes: El rati cost/recaptació millora respecte de l’any 2016 i se situa en el 2%. 56 10. GESTIÓ QUALITAT I NOTIFICACIONS 10.1 Gestió de la Qualitat Respecte al Sistema de Gestió de la Qualitat, l’Institut ha optat per prescindir de la certificació en la norma UNE-EN-ISO-9001:2015. Això no suposa un canvi d’estratègia respecte dels objectius del sistema de qualitat i del compromís amb la millora. S’ha optat per reforçar l’auditoria interna, emmarcada en el propi pla d’Auditoria interna de l’Ajuntament, amb els controls i seguiments corresponents. Durant aquest exercici s’ha prioritzat la revisió del procediment de devolucions d’ingressos indeguts. El resultat de l’auditoria ha reflectit propostes de millora que s’abordaran al llarg de l’any 2018 pels departaments implicats, tot i constatar que els nostres processos es desenvolupen de manera adequada. Els processos de treball de l’IMH són objecte d’una anàlisi continuada, per aconseguir la prestació de serveis als ciutadans que s’espera, malgrat les dificultats que representen les gestions de caràcter massiu i la dependència dels processos informàtics estandarditzats, actualment en procés de renovació generalitzada. Durant el 2017 hem continuat treballant en la implementació del Pla de Sistemes de l’IMH . S’ha requerit d’un especial nivell d’implicació per part dels diferents equips de treball, propis de l’IMH i també de l’IMI, per aconseguir reduir els riscos, fent un seguiment exhaustiu de les incidències produïdes i controlant el seu resultat. Per altra banda, es manté la voluntat de millorar els processos de comunicació interna, amb l’objectiu de facilitar al personal el coneixement de les novetats tècniques a través dels diferents mòduls de les aplicacions de gestió documental. Per l’any 2018 s’ha prioritzat la revisió dels processos d’anul·lació que es realitzen a l’IMH, i les comunicacions als altres organismes municipals, emissors de deutes, de les actuacions i fases de la nostra gestió. 57 10.2 Notificacions SENSE AVÍS DE RECEPCIÓ 2017 2016 Variació Correu ordinari 88.767 99.754 -11,0% Padrons 714.885 708.547 0,9% TOTAL 803.652 808.301 -0,6% A MB AVIS DE RECEPCIÓ 2017 2016 Variació Voluntària 144.880 142.267 1,8% Infraccions 765.955 901.828 -15,1% Executiva 1.464.154 1.531.235 -4,4% TOTAL 2.374.989 2.575.330 -7,8% T OTAL 3.178.641 3.383.631 -6,1% Els controls que es porten a terme dels justificants de recepció de les notificacions serveixen per mantenir el nivell d’exigència sobre les empreses de repartiment, per adequar la seva gestió al grau de qualitat que ha d’aconseguir l’IMH, atesa la transcendència del seu resultat, no només per garantir els drets de la ciutadania sinó per evitar reclamacions i recursos per aquest motiu. El justificant de recepció és un element probatori de la gestió del repartiment de les notificacions, per això, es realitza un control de qualitat que consisteix en comprovar la correspondència entre les imatges digitalitzades dels justificants de recepció i les respostes alfanumèriques de les notificacions. Aquest exercici ha estat marcat per la problemàtica que ha generat UNIPOST des del més de juliol, data en la que va presentar concurs voluntari de creditors. La qualitat de les notificacions gestionades per UNIPOST s’ha vist afectada en el municipis on no disposa de cobertura pròpia, ja que la manca de liquidat financera no els ha permet dipositar notificacions en la xarxa de Correus en els terminis adients o fins i tot no han pogut dipositar-les. L’afectació global, respecte del total de notificacions que l’IMH emès, no ha superat el 1%, aproximadament,10.000 notificacions afectades de municipis de Catalunya on UNIPOST no disposa de cobertura pròpia, i de municipis de l’estat espanyol. Al llarg del darrer trimestre de l’any s’ha treballat per poder treure notificacions a través de l’operador postal universal. 58 11. SUBVENCIONS I AJUTS VINCULATS ALS TRIBUTS 11.1 Sol·licituds de subvencions i ajuts de l’IBI Any 2017 2016 TOTAL 2.985 3.854 Tipologia de les subvencions i ajuts que s’han resolt: Subtotal % Famílies nombroses llogaters 52 1,74% Famílies monoparentals propietaris 1.387 46,47% Famílies monoparentals llogaters 118 3,95% AJUTS Subtotal % Vidus propietaris 1.387 46,47% Vidus llogaters 41 1,37% TOTAL 2.985 100,00% 59 12. ORGANISMES DE TUTELA DELS CONTRIBUENTS 12.1 Síndic de Greuges de Catalunya QUEIXES 2017 % 2016 % M ultes 83 65,87 129 75,00 Tributs 43 34,13 43 25,00 T OTAL 126 172 36,07% QUEIXA MULTES 2017 QUEIXES TRIBUTS 2017 43,24% 40,54% 50,82% 13,51% 13,11% ESTIMADES ESTIMADES PARCIALMENT DESESTIMADES ESTIMADES ESTIMADES PARCIALMENT DESESTIMADES 12. 2 Síndica de Greuges de Barcelona QUEIXES 2017 % 2016 % Multe s 71 72,45 60 56,60 Tributs 27 27,55 46 43,40 TOTAL 98 106 QUEIXES MULTES 2017 QUEIXES TRIBUTS 2017 35,21% 44,44% 42,25% 48,15% 11,27% 3,70% ESTIMADES ESTIMADES PARCIALMENT DESESTIMADES ESTIMADES ESTIMADES PARCIALMENT DESESTIMADES 60