EL VEÏNAT DE VALLVIDRERA RECLAMA LA REESTRUCTURACIÓ DE LA PLAÇA VALLVIDRERA I QUE EL CAP OBRI ALGUNA TARDA  En el marc del programa ‘Visites als barris de la ciutat de Barcelona’ de la Sindicatura de Greuges de Barcelona, Vilà ha copsat les demandes dels representants de l’Associació Mont d’Orsà de Veïns de Vallvidrera.  Quant a la plaça Vallvidrera, el reclam del veïnat a llarg termini és soterrar les vies de circulació, mentre que a curt i mitjà termini “és necessari i viable ordenar l’espai i alleugerir el trànsit de vehicles”.  Actualment, el Centre d’Atenció Primària (CAP) no ofereix servei cap tarda de la setmana ni els dissabtes. Barcelona, 27 de setembre del 2018 – La síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha visitat el barri de Vallvidrera de la mà de l’Associació Mont d’Orsà de Veïns de Vallvidrera per tal de conèixer les necessitats i demandes dels habitants de la zona. Les peticions més urgents del veïnat, de les quals la Síndica ha informat la Regidoria del Districte de Sarrià-Sant Gervasi, són les següents: ordenar el trànsit rodat i afavorir l’ús dels vianants a la plaça Vallvidrera, i ampliar l’horari d’atenció del CAP. En aquesta visita s’han valorat les característiques del barri de Vallvidrera, situat en plena serra de Collserola i conformat per diversos turons i zones urbanes disseminades per la zona, que va tenir desenvolupament propi d’una zona d’estiueig, incorporant-se primer a Sarrià i després aquest a Barcelona, el 1921. La necessitat de pacificar el barri Els i les representants veïnals han explicat que un dels objectius és pacificar el barri, tot i que assumeixen la dificultat per a assolir-ho a causa de diversos motius: l’aïllament de determinades cases, la dispersió de nuclis de població, la manca de comerç (fins i tot desproveït de comerços de proximitat bàsics com un forn de pa), i pels desnivells del territori. “Entenem que és difícil perquè és un territori de pas entre el Vallès i Barcelona”, han expressat els/les representants, que alhora han denunciat una pràctica il·legal, i de gran contaminació acústica, molt recurrent als seus carrers: les curses de motocicletes. La plaça Vallvidrera Quant a la plaça Vallvidrera, el veïnat ha exposat que el seu objectiu a llarg termini és que es puguin soterrar les vies de circulació de vehicles i recuperar l’espai de superfície per a la vida veïnal i comercial. A curt i mitjà termini, creuen que és necessari i viable ordenar l’espai i alleugerar el trànsit de vehicles. Per tal d’aconseguir-ho seria necessària incorporar més disciplina de les aturades i els estacionaments indeguts a la plaça i voltants, i suprimir espais per a l’estacionament. Sense servei del CAP a la tarda En els baixos del mercat de Vallvidrera, que està a punt d’iniciar la reforma per a nous usos veïnals i culturals, hi ha el Centre d’Atenció Primària. El CAP només obre els matins de dilluns a divendres, sense oferir atenció sanitària cap tarda ni dissabtes. “Aquest fet pot condicionar les persones o famílies amb menors a càrrec que han d’anar al pediatre i només poden fer-ho en horari de matí, sense disposar de més alternatives”, ha manifestat la síndica de greuges de Barcelona, que ha conclòs que “l’atenció mèdica ha d’ampliar l’horari, com a mínim alguna tarda a la setmana”. Altres queixes del veïnat El barri de Vallvidrera, a causa de la seva orografia muntanyosa, té problemes d’accessibilitat en determinades zones. Per exemple, el carrer Queralt compta amb unes grans escales que n’impedeixen l’accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda o cotxets d’infants. “S’hi han sol·licitat escales mecàniques que permetin la mobilitat de tota la població, però desconeixem si hi ha alguna previsió al respecte”, han indicat des de l’Associació Mont d’Orsà de Veïns de Vallvidrera. Un altre dels punts conflictius és el carrer Alberes, concretament als voltants de l’estació del bus 111 (just a la sortida del Funicular). És una vorera molt estreta amb presència de mobiliari urbà al mig, fet que encara genera més problemes i la impossibilitat de pas per a cadires de rodes o cotxets d’infants. A més a més, cal tenir en compte que l’estació està molt concorreguda i hi poden arribar a concentrar-se 100 persones durant el cap de setmana, ja que el bus 111 fa el trajecte fins al Tibidabo. Altres queixes expressades pel veïnat són les següents: incertesa i dubtes envers la Torre de Collserola i la incidència que pugui tenir en la salut futura dels habitants del barri; manca d’equipaments d’atenció a les persones (el barri no compta amb un centre de trobada per a gent gran ni amb serveis socials); l’encariment de preus dels habitatges que produeix l’expulsió de veïns i veïnes; cablejat elèctric i telefònic no soterrat, i contaminació acústica derivada de les curses il·legals de motocicletes que es duen a terme en el barri. Aspectes positius que destaca el veïnat Des de l’Associació Mont d’Orsà de Veïns de Vallvidrera han manifestat que hi ha una interlocució fluida amb el Districte de Sarrià-Sant Gervasi per tal de millorar el barri i s’han aconseguit alguns objectius, com el canvi en els fanals que permet rebaixar la contaminació lumínica. El funicular és considerat pel veïnat com una connexió de qualitat, per la seva freqüència de pas i la resistència a les situacions climatològiques adverses, com poden ser les gelades. Els busos de barri també són considerats útils pels seus recorreguts i freqüència. El principal dèficit del barri en matèria de transport públic és la manca de connexió nocturna amb la ciutat, tot i que els caps de setmana sí que compten amb el bus de nit. Programa de visites als barris de la ciutat de Barcelona La síndica de greuges de Barcelona desenvolupa el ‘Programa de visites als barris de la ciutat de Barcelona’ amb la finalitat de conèixer de primera mà la realitat dels barris en allò que afecta l’ocupació i el manteniment de l’espai públic, els equipaments públics, o el trànsit i l’accessibilitat. D’aquesta manera, podem contextualitzar les queixes rebudes que tenen a veure amb l’estat i l’ús de l’espai públic i que afecten directament la qualitat de vida dels seus i les seves habitants. Per a més informació, podeu contactar amb: Pablo Monfort – Premsa i Comunicació – 93 413 29 00 / 678 553 006