PROPOSTA DE MESURA DE GOVERN LA BARCELONA DELS BARRIS A partir de l’aprovació del projecte La Barcelona dels Barris, nou impuls per una ciutat més pròxima i, en conseqüència, del reconeixement de les delimitacions i denominacions dels barris de la ciutat, l’Ajuntament de Barcelona disposa d’una eina de proximitat i planificació que ha de contribuir a l’aprofundiment democràtic i a una major i millor participació. Hem de recordar que el 18 de gener de 2007 farà 23 anys que Barcelona i el seu Ajuntament, varen fer un gran pas endavant en aprovar la descentralització política de la ciutat en 10 districtes. En l’arrel d’aquella iniciativa hi havia, doncs, un doble propòsit. Un, de caràcter polític, consistent en propiciar la participació dels ciutadans, ciutadanes i grups socials en la construcció i funcional, consistent en assolir la major eficàcia possible en la prestació de serveis municipal a través d’una divisió territorial que prengués més atenció a l’equilibri en termes de població atesa i territori cobert. Des de les hores ens hem dotat de forma continuada de processos i reglaments que s’han anat adaptant a la realitat d’una ciutat en constant canvi i evolució. En són alguns exemples la Carta Municipal (22 de desembre de 1998), El Reglament Orgànic Municipal (16 de febrer de 2001), les Normes Reguladores dels districtes (28 de setembre del 2001), les Normes Reguladores de la Participació Ciutadana (22 de novembre de 2002) o la recopilació de competències transferides als districtes de setembre de 2005. Avui podem afirmar, doncs, que l’existència i la trajectòria dels Districtes ha generat una nova manera d’entendre i treballar les necessitats ciutadanes, els serveis i l’espai públic. Els districtes han guanyat pes com a referent de proximitat per al conjunt de barcelonins i barcelonines, i han demostrat ser una eina bàsica per a la ciutadania i per a l’Administració municipal en la tasca de construir i gestionar una ciutat millor i més equilibrada territorialment amb la finalitat d’assolir una veritable justícia social. En aquesta mateixa línia volem continuar aplicant el principi de proximitat amb convenciment polític, més coneixement i major eficàcia i eficiència, i això ens ho permet el territori més proper a la ciutadania: el barri. Al llarg del temps, Barcelona ha anat teixint i relligant un territori ric i complex format per àmbits urbans i socials diversos. Cada barri té una història i una personalitat reconegudes i sentides com a pròpies pels seus habitants: la majoria de la gent es troba a gust vivint en el seu barri, i se l’estima. Reconèixer aquesta diversitat -les “petites barcelones” que formen la gran ciutat comú- és reconèixer la ciutat tal i com és i, alhora, reconèixer-nos nosaltres mateixos. 1 MESURA DE GOVERN 1. La proximitat Els Barris són els espais més bàsics de la convivència ciutadana, del sentiment de pertinença i de la implicació corresponsable en la comunitat urbana. Avui ja es du a terme un ampli conjunt de polítiques i activitats d’iniciativa municipal, i d’altres promogudes de forma mixta o autònomament per part del teixit associatiu, que construeixen dia a dia l’entramat convivencial de la ciutat i que es realitzen sobretot a nivell de Barri. Podem destacar, entre d’altres, Plans de desenvolupament comunitari, Projectes socials dels Plans de Barris de la Generalitat, Plans d’Inclusió Social, Plans Educatius d’Entorn, Camins Escolars, Obertura al barri d’equipaments escolars, Projecte jove bcn, etc. Amb l’aplicació de la Barcelona dels Barris, l’Ajuntament es dotarà d’una eina per promoure amb més eficàcia totes aquelles activitats i programes que contribueixen a fomentar, enfortir i reconèixer el Barri com espai de convivència: festes majors de barri, mostres d’entitats, mostres i activitats interculturals, promoció de l’associacionisme... 2. Major eficàcia en la planificació Hi ha, també, una estreta i positiva relació entre barris i dotacions de proximitat raó per la qual cal tenir en compte dos fets que la condicionen: en primer lloc, els barris són de mides i característiques urbanes i socials molt diverses i, per tant, també ho són pel que fa a les corresponents necessitats de dotacions de proximitat. En segon lloc, entre els diversos equipaments i serveis de proximitat també hi ha diferències quant als àmbits d’influència, usuaris potencials, etc., de manera que cadascun d’ells segueix un mapa propi d’implantació territorial. No hi ha, doncs, una coincidència completa entre les delimitacions dels barris -siguin quines siguin aquestes- i els àmbits dels diversos equipaments i serveis de proximitat. Malgrat això, la conveniència de buscar la màxima relació, integració i consideració conjunta de barris i dotacions de proximitat és plenament justificada. Els barris com a unitats territorialment i socialment significatives per a l’avaluació de les necessitats ciutadanes de dotacions de proximitat, per l’avaluació de l’impacte de les polítiques municipals, i com a àmbits de referència per a la seva localització. El dret dels ciutadans i ciutadanes a gaudir d’aquestes dotacions en àmbits de proximitat, és a dir, en el propi barri o en barris veïns, garantint sempre la cobertura adequada del territori de cada barri i la satisfacció de les seves necessitats, d’acord amb els estàndards, horitzó temporal i altres condicions 2 que estableixin el Pla d’Equipaments general, els de Districte, els sectorials, els Programes d’Actuació dels Districtes i qualsevol altres instruments de planificació i programació d’actuacions. L’establiment dels barris de Barcelona suposarà l’oficialització d’un nou nivell territorial que esdevindrà una nova forma de “llegir” la ciutat, una referència bàsica per l’elaboració dels futurs Plans d’Equipaments. En aquest sentit, els barris seran àmbits de referència obligada en la planificació i la programació de les actuacions municipals i de districte que tinguin significació a aquesta escala de proximitat. Així doncs, els districtes coordinaran l’elaboració dels Plans d’Actuació de Barri per tal de concretar les seves propostes atenent a les necessitats i prioritats d’actuació en cadascun dels barris del districte, i incorporant criteris d’equilibri entre tots ells 3. Aprofundiment democràtic Amb la consolidació de la descentralització administrativa, se’ns planteja la possibilitat de dotar de més contingut polític als districtes, i és ara quan podem comptar amb un bon mecanisme per a dur-ho a terme: la Carta Municipal de Barcelona. Abordarem, en base a la mateixa, la definició del paper polític dels Consellers i Conselleres de Districte, implementant el procés d’elecció directa d’aquests com un element d’aprofundiment de la democràcia local. Volem continuar desplegant programes, projectes, normatives, accions, que ens permetin sentir-nos encara més propers i properes a la realitat que ens envolta, a la que es transforma i als seus protagonistes. En aquest sentit, el paper dels conselleres i les conselleres de districte és cabdal per a una descentralització efectiva i és per això que continuem treballant en l’estatut – en el paper polític dels consellers i la seva implicació en l’organigrama de gestió dels districtes – i en la concreció immediata de la proposta de reformes legals necessàries per a l’elecció directa dels consellers i conselleres de districte. Perquè la veritable descentralització com a objectiu polític democràtic en una gran ciutat com és Barcelona, suposa aconseguir uns Consells de Districte representatius i responsables davant la ciutadania. Per això, en el marc de la Carta Municipal, es va proposar que fossin escollits per sufragi universal i en aquesta direcció estem esmerçant els nostres esforços. I en la línia de continuar adequant les normatives als constants canvis que es viuen a la ciutat, es procedirà a la modificació dels Reglaments de Districte. 4. Participació Els districtes són, en sí mateixos, un mitjà fonamental per al desenvolupament de la participació ciutadana. Una participació ciutadana entesa com a construcció d’un gran projecte comú entre la ciutadania i l’Administració per a 3 aplicar una política municipal orientada no només a la correcció de desequilibris i a la representació d’interessos dels diversos barris, sinó com una possibilitat única per a avançar en l’aprofundiment democràtic de la nostra ciutat. La participació ha de ser dinàmica i donar respostes a les noves realitats i necessitats, per això la proposta de l’Ajuntament passa per replantejar i revisar les Normes Reguladores de la Participació Ciutadana així com les diferents normatives que la regulen. Tot posant especial èmfasi en la participació en els barris, s’ha d’avaluar i redissenyar el model participatiu global per tal de flexibilitzar la pràctica de la participació en funció de la realitat de cada indret de la ciutat. En aquest sentit la participació es podrà exercir, entre d’altres instruments, mitjançant els Consells de Barri, que serien els màxims òrgans de participació territorial en totes les qüestions que els afectin. Barcelona, 22 de desembre de 2006 4