DIAGNOSI DE LES ACTIVITATS EDUCATIVES FORA DE L’HORARI ESCOLAR A BARCELONA Gener del 2009 Usos del Temps Informe elaborat per: Ajuntament de Barcelona Direcció d’Usos del Temps Institut d’Educació Districtes de Sants-Montjuïc, Les Corts, Sarrià-Sant Gervasi, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí Fundació Jaume Bofill Coordinació del Debat Familiar: Elena Sintes. Grup de Recerca d’Usos del Temps (IERMB) ÍNDEX 1 INTRODUCCIÓ 5 1.1. Presentació del projecte. Objectius 5 1.2. Com es desplega: fases i metodologia 5 2 QUÈ DIUEN ELS AGENTS EDUCATIUS I SOCIALS? 8 2.1. La diagnosi 8 2.2. Principals factors condicionants de l’oferta 8 2.3. Relació i coordinació entre els agents educatius i socials 12 3 QUÈ DIUEN LES FAMÍLIES? 15 3.1. La participació en el Debat familiar 15 3.2. Característiques dels infants i adolescents i de les seves famílies, el temps de lleure i les activitats preferides 15 3.3. La participació en activitats fora de l’horari escolar 19 3.4. Necessitats i preferències de les famílies 24 4 FONTS D’INFORMACIÓ 29 5 ANNEX 33 1. INTRODUCCIÓ 1.1. Presentació del projecte. Objectius Temps de barri, temps educatiu compartit és un programa promogut conjuntament entre la Regidora d’Usos del Temps, l’Institut d’Educació i els districtes de l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Jaume Bofill. Aquest programa té com a objectius dissenyar i aplicar accions per construir usos dels temps i espais educatius per als infants que contribueixin a l’harmonització laboral i familiar de les famílies, amb actuacions que comptin amb la implicació dels diferents agents que intervenen en l’àmbit educatiu i social (centres educatius, famílies, serveis, entitats...). En concret, es proposa: Afavorir la conciliació dels temps de vida de les famílies. Promoure l’ús educatiu del temps dels infants fora de l’horari escolar amb la implicació dels agents educatius i socials (família, escola, entitats...). Potenciar l’ús dels equipaments escolars fora de l’horari escolar. Reforçar les activitats educatives de qualitat que fan els nois i noies fora de l’horari escolar al mateix barri i adequar les actuacions a les necessitats locals. El programa es va iniciar l’any 2005 a tres districtes de Barcelona: el districte de Sants-Montjuïc (barris de Sants, Hostafrancs i La Bordeta), el districte de Gràcia (barris de Penitents, La Salut, Vallcarca i El Coll) i el districte de Nou Barris (barri de la Prosperitat). En el decurs del 2008, s’ha ampliat el nombre de barris participants i actualment el programa també s’està desenvolupant en els barris següents: La Marina de Port i La Marina del Prat Vermell (districte de Sants- Montjuïc), Les Corts i La Maternitat - Sant Ramon (districte de Les Corts), Sant Gervasi-Galvany i El Putget i Farró (districte de Sarrià-Sant Gervasi), Camp d’en Grassot i Gràcia Nova (districte de Gràcia), Navas i El Congrés i els Indians (districte de Sant Andreu) i El Clot i Camp de l’Arpa del Clot (districte de Sant Martí). Aquest document recull alguns dels principals resultats de la diagnosi realitzada entre els mesos d’abril i juny del 2008 en els barris que enguany s’han incorporat en el programa Temps de barri, temps educatiu compartit. 1.2. Com es desplega: fases i metodologia Temps de barri, temps educatiu compartit és un projecte d’investigació-acció participativa. Aquesta metodologia facilita que el programa esdevingui un projecte col·lectiu, ja que des del moment de la diagnosi implica les persones que hi participen i les predisposa al desenvolupament de les accions futures. 5 Tot seguit es descriuen les fases en què es desenvolupa el programa en cadascun dels territoris: 1. Diagnosi dels agents educatius i socials.1 Realització d’una primera aproximació a la realitat de l’educació en el temps de lleure als barris on es desenvolupa el programa. 2. Diagnosi dels infants, adolescents i famílies. Consulta als infants i a les seves famílies, mitjançant una metodologia basada en el debat familiar, on es convida a reflexionar en el nucli familiar sobre l’educació en el temps de lleure i els usos socials i educatius del temps. 3. Procés participatiu. Definició de les propostes d’intervenció a partir de les fases de diagnosi i a través d’un procés participatiu amb tots els agents educatius i socials. 4. Disseny i implementació d’accions. Planificació de propostes en funció dels resultats de les fases prèvies de diagnosi i elaboració de propostes consensuades entre els agents educatius i socials. L’informe que teniu a les mans respon a les dues primeres fases del programa: la diagnosi dels agents i dels infants i famílies, i presenta els principals resultats obtinguts a partir de la realització d’entrevistes amb els diversos agents educatius i socials del territori (centres educatius, AMPA, entitats, serveis, etc.) i, sobretot, a partir de les dades del debat familiar. Diagnosi dels agents: què diuen els agents educatius i socials? Per a la diagnosi dels agents es van fer un total de 213 entrevistes amb els agents educatius i socials de cadascun dels territoris (centres educatius, AMPA, entitats, serveis, etc.), distribuïdes de la manera següent: Taula d’entrevistes realitzades Tipus d’agent Nombre d’entrevistes Centres educatius 62 AMPA 46 Entitats d’educació en el lleure 22 Serveis públics 32 Clubs o associacions esportives 16 Associacions o col·lectius culturals 35 Total 213 ––––––––––––––––––––––––– 1 Entenem per «agents educatius i socials» aquelles figures i organitzacions que generen algun tipus d’efecte en l’àmbit de l’educació fora de l’horari escolar, sigui a través del disseny i execució d’activitats específiques per a infants i joves (agent directe), sigui simplement a través d’una tasca de suport extern -logístic, material, tècnic, etc.- (agent indirecte). 6 La intencionalitat d’aquestes entrevistes era, d’una banda, tenir una primera presa de contacte amb els diferents agents educatius i socials dels barris, comprendre’n la relació amb l’àmbit de l’educació en el temps de lleure i recollir les seves principals preocupacions, demandes i necessitats sobre el tema.2 És a dir, la diagnosi no només se centra en dades estadístiques i sociològiques, sinó que, a més a més, té en compte l’opinió subjectiva i la valoració de persones que tenen o poden tenir un paper en el desenvolupament del programa. Les entrevistes constaven d’una part de preguntes tancades, en què es preguntava principalment sobre aspectes relatius a les característiques de l’oferta d’activitats fora de l’horari escolar i sobre el perfil dels seus participants, i d’una part de preguntes obertes, segons un guió preestablert. Per validar tots aquests continguts, definir línies d’actuació i prioritzar-les, es van elaborar informes de diagnosi per a cada territori, i durant la tardor del 2008 es van celebrar diverses sessions participatives amb el conjunt dels agents col·laboradors. Aquesta ha estat una condició necessària per garantir la implicació dels agents educatius i socials al llarg del procés. Diagnosi dels infants, adolescents i famílies: els Debats familiars La informació de la diagnosi dels agents es complementava amb l’opinió de les famílies per tal de conèixer les seves opinions i demandes sobre els temps educatius més enllà de l’horari escolar, així com les seves necessitats pel que fa als usos del temps. Aquesta opinió es va recollir mitjançant els Debats familiars. El Debat familiar és una tècnica utilitzada en metodologies participatives, que pretén extreure dades mesurables de les opinions dels ciutadans envers el tema plantejat. La recollida d’opinions, en el cas de ser representatives, pot esdevenir una base sòlida per fer inferències sobre una població més àmplia. La distribució dels qüestionaris a les famílies es va dur a terme durant els mesos de maig i juny gràcies a la implicació dels diferents centres educatius participants. En total, han participat en l’experiència 51 centres escolars de Barcelona i 7.416 alumnes. ––––––––––––––––––––––––– 2 La delimitació de l’objecte d’observació ve donada per les activitats que, amb una intencionalitat educativa (activitats extraescolars, esportives, d’educació en el lleure, d’ensenyaments no reglats, etc.), estan adreçades als infants i joves d’edats compreses entre els 3 i els 16 anys durant el temps no lectiu (fora de l’horari estrictament escolar). 7 2. QUÈ DIUEN ELS AGENTS EDUCATIUS I SOCIALS? 2.1. La diagnosi Tal com s’ha observat anteriorment, els agents educatius i socials duen a terme una tasca fonamental mitjançant el disseny i l’execució d’activitats específiques per a infants i joves (agent directe), o simplement proporcionant suport extern -logístic, material, tècnic, etc.- (agent indirecte). Per tant, tenen una importància cabdal en la configuració global de l’oferta d’activitats educatives en el temps de lleure, i és per això que s’han esmerçat esforços a conèixer-los millor. Així, l’objectiu principal de la diagnosi dels agents ha consistint a identificar les principals demandes i necessitats dels agents implicats a l’hora d’impulsar, organitzar i dinamitzar l’oferta d’activitats educatives en el temps de lleure. Es tracta, per tant, de conèixer en profunditat la situació i perspectiva de cadascun d’ells, així com el tipus de treball en xarxa que duen a terme amb la resta dels agents del seu territori de referència. 2.2. Principals factors condicionants de l’oferta Malgrat les particularitats de cada territori i dels agents que en formen part, s’observen, en major o menor mesura, força tendències, situacions i percepcions globals. Tot seguit se n’exposen les més rellevants: Les AMPA de primària: principals promotores d’activitats educatives Les Associacions de Mares i Pares dels CEIP i de les escoles concertades són les que dinamitzen més activitats i acullen un major nombre d’infants. Aquesta dada també significa que la majoria d’aquests centres realitzen les activitats educatives a l’escola, tret de quan els infants tenen més de 12 anys, ja que aleshores les fan principalment a fora. El gràfic següent recull el conjunt d’activitats que s’ofereixen segons l’agent que les promou: Gràfic 1. Activitats ofertes segons agent 350 300 250 200 150 100 50 0 CEIP - Concertada - IES - Associació Servei públic Entitat Altres AMPA AMPA AMPA esportiva infantil i juvenil de lleure Font: elaboració pròpia a partir de les dades facilitades pels agents educatius i socials. 8 En total, al conjunt de territoris analitzats s’ofereixen 963 activitats diferents. Aquestes activitats són realitzades per 15.194 infants i joves de Barcelona, distribuïts, en funció de l’agent que organitza l’activitat, de la manera següent: Gràfic 2. Places ocupades segons agent 6.000 5.000 4.000 3.000 2.000 1.000 0 CEIP - Concertada - IES - Associació Servei públic Entitat Altres AMPA AMPA AMPA esportiva infantil i juvenil de lleure Font: elaboració pròpia a partir de les dades facilitades pels agents educatius i socials. La dada més rellevant és que els centres escolars concentren al voltant del 65 % de l’oferta educativa en horari no escolar, i el 57 % de les places ocupades. Els centres amb una densitat d’oferta més elevada es caracteritzen, bé per unes AMPA autònomes i amb capacitat d’organització, o per una dedicació molt significativa per part dels equips directius i dels professionals del centre. Per aquest motiu, no és estrany observar que els centres que compleixen aquestes característiques obtenen percentatges de participació superiors. Diferències segons l’edat: els infants de 3 a 6 anys i els joves de 12 a 16 anys La informació facilitada pels agents educatius i socials indica que s’ofereixen poques activitats per als infants de 3 a 6 anys, tot i que, segons les dades del Debat familiar, les famílies en sol·liciten. Quant a les activitats adreçades als joves de 12 a 16 anys, els agents expressen que tenen força dificultats per captar el seu interès. Pel que fa a les activitats per als infants de 3 a 6 anys, alguns agents opinen que, de fet, és millor no oferir-ne cap perquè, com a criteri pedagògic, és preferible que aquests infants estiguin amb els seus pares i mares. En canvi, respecte als joves de 12 a 16, els agents consideren que aquests joves sovint identifiquen les activitats educatives en el temps de lleure que s’ofereixen a les escoles amb els continguts curriculars i, per desmarcar-se’n, s’estimen més realitzar activitats fora del centre. Grau de diversificació segons la tipologia d’activitat Les dades aportades pels agents, així com la seva percepció global, indiquen una configuració de l’oferta poc diversa, centrada principalment en l’esport i, en segon lloc, en activitats artístiques. A continuació s’exposa el gràfic que mostra les activitats que s’ofereixen en els territoris estudiats segons la seva tipologia: 9 Gràfic 3. Activitats ofertes segons tipologia (7 %) (1 %) Esportiva (7 %) Artística Acadèmica instructiva Educació en el lleure Social-comunitària (29 %) (56 %) Font: elaboració pròpia a partir de les dades facilitades pels agents educatius i socials. Quant al grau d’ocupació de cada activitat, el gràfic següent reflecteix una distribució que també és poc diversa: Gràfic 4. Places ocupades segons tipologia (0 %) (18 %) Esportiva Artística Acadèmica instructiva (6 %) Educació en el lleure Social-comunitària (20 %) (56 %) Font: elaboració pròpia a partir de les dades facilitades pels agents educatius i socials. El territori: morfologia i xarxa de recursos i serveis a la comunitat Un dels elements que cal tenir present per comprendre les dinàmiques de participació dels infants i les seves famílies en l’àmbit de l’educació fora de l’horari escolar fa referència a les característiques del territori en què es presenta l’oferta. Així, per exemple, la xarxa d’equipaments de què disposa un determinat territori, la vertebració del seu teixit associatiu o el dinamisme i el lideratge d’alguns dels seus agents educatius són factors clau que condicionen l’amplitud i la qualitat de la seva oferta educativa o la seva capacitat a l’hora d’atreure una demanda. Un territori amb nombrosos serveis i equipaments centralitzats i un fort dinamisme de barri té més facilitats per articular l’oferta educativa que un territori amb una densitat inferior d’equipaments, serveis i recursos educatius i socials. 10 Espais d’ús públic compartit i comunitari Pel que fa als equipaments dels territoris de referència, convé destacar algunes demandes comunes que, segons els agents entrevistats, poden afectar el desenvolupament de l’activitat d’educació en l’àmbit no escolar: – S’expressen algunes dificultats per accedir als equipaments esportius a causa de diverses raons: problemes de saturació i de sobreocupació dels equipaments existents; apropiació de l’equipament per al desenvolupament de les activitats pròpies de l’entitat que el cogestiona, etc. – Coincidència a assenyalar la necessitat d’ampliar i millorar l’ús dels espais públics fora de l’horari escolar per poder oferir activitats educatives més nombroses i millors. Es considera que els patis de les escoles i dels instituts poden ser una bona opció per avançar en aquesta direcció. El cert, però, és que quan es plantegen temes de responsabilitat legal i de manteniment dels espais sorgeixen dubtes i reticències. Malgrat que en la majoria dels casos la predisposició a endegar projectes que impliquin compartir equipaments escolars és molt bona, el desconeixement sobre les implicacions i responsabilitats legals suposen una dificultat important. La sostenibilitat econòmica d’algunes activitats La majoria dels agents educatius i socials d’un territori gairebé no estableixen relacions de transferència d’usuaris. A banda de les entitats que organitzen activitats obertes al barri, en termes generals, els centres educatius promouen una oferta adreçada al seu alumnat. De vegades, fins i tot es veuen obligats a anul·lar determinades activitats perquè l’ocupació de places fa que no siguin econòmicament sostenibles, cosa que perjudica tant les famílies com l’agent que les ofereix. Altres vegades, els agents tenen problemes per oferir unes activitats concretes, atès que requereixen una forta inversió inicial i una ràtio infant/monitor massa reduïda. També val la pena destacar la pràctica inexistència de relacions entre les diferents AMPA a l’hora d’organitzar activitats de forma conjunta. En aquest sentit, la possibilitat d’obrir les activitats que ofereix cada escola als infants i joves d’altres centres educatius, o de presentar una oferta conjunta, permetria millorar l’eficiència dels recursos disponibles i, per tant, la sostenibilitat d’algunes activitats. Distribució de les activitats al llarg de la setmana Tret de la major part de les competicions esportives, les quals tenen lloc el dissabte, l’oferta d’activitats durant el cap de setmana és molt reduïda, i se centra, bàsicament, en la realització de competicions esportives. Els agents han indicat també que sovint les famílies els demanen que s’organitzin activitats de caire familiar per al cap de setmana. 11 2.3. Relació i coordinació entre els agents educatius i socials Els agents educatius i socials identificats en els 6 barris de referència es relacionen entre ells força sovint; de vegades de manera bilateral (per a l’ús d’equipaments, per a la transferència d’usuaris, per a l’organització d’activitats, etc.), i d’altres, en el si de xarxes formals. Si bé, segons s’ha observat anteriorment, cada territori té una realitat pròpia, alguns espais són iguals i d’altres presenten força similituds. La major part dels territoris disposen de xarxes formals –tot i que no sempre ben estructurades (objectius, funcions, mètodes, etc.)–, amb dinàmiques de funcionament estables, que incideixen en l’àmbit educatiu i cultural, però sovint desaprofiten el seu potencial com a marc de coordinació dels agents locals per a la definició i el desenvolupament de projectes comuns i per a la dinamització del territori. Ara bé, malgrat el conjunt d’espais de relació i de coordinació existents, sovint encara hi ha una manca força important de coneixement mutu entre els agents; projectes com ara Temps de barri, temps educatiu compartit contribueixen a capgirar definitivament aquesta situació. A continuació s’exposen de manera genèrica els principals espais de què s’han dotat els agents dels territoris estudiats mitjançant la diagnosi. Espai Agents participants Descripció Reunions de CEIP CEIP Reunions formades pels centres públics d’educació infantil i primària amb la finalitat de fomentar l’anàlisi i la millora dels aspectes que afecten el seu funcionament. Reunions de CEIP CEIP i IES Xarxa de treball entre centres, l’objectiu de la qual consisteix a i IES aconseguir que el pas de primària a secundària per part de l’alumnat sigui cada cop més satisfactori. Consell Escolar Grups municipals El Consell Escolar Municipal, de conformitat amb la LODE, és de Districte Escoles bressol l’organisme de consulta i participació dels sectors afectats en la CEIP programació de l’ensenyament no universitari dins l’àmbit municipal. IES Atesa la singularitat de Barcelona, actuen com a consells escolars Escoles concertades municipals els Consells Escolars Municipals de Districte, que duen Adm. Educativa a terme la seva tasca en l’àmbit del seu territori. Professors Sindicats Alumnes AMPA Entitats Consell de l’Esport Entitats esportives Totes les entitats esportives del districte es reuneixen dues vegades del Districte del districte l’any per tractar temes sectorials d’interès general. Coordinadores AMPA CEIP Aquests espais de trobada i coordinació, no sempre presents a tots d’AMPA de centres AMPA IES els territoris, pretenen vehicular una estreta col·laboració entre les públics AMPA de les escoles i les dels instituts públics, amb la finalitat de donar a conèixer les riqueses de cadascuna d’elles, compartir actius, detectar necessitats i afrontar conjuntament reptes col·lectius. Xarxes sectorials Entitats i serveis públics Alguns agents han generat espais de relació i coordinació entre ells per tal de poder actuar amb una lògica global i endegar projectes comuns. Xarxes Entitats i serveis públics Es tracta d’espais –formals o informals– de trobada i de treball multisectorials diversos entre si conjunt per part d’agents força diversos. Estan orientats a coordinar accions comunes envers un mateix col·lectiu (infants o joves) o territori (barri). 12 Treball coordinat entre agents educatius i socials En termes generals, les diferències sobre les quals s’estructuren i es condicionen les relacions poden pertànyer als àmbits públic-privat i d’educació en horari escolar-no escolar. Per tant, no hi ha gaires dinàmiques de treball coordinat entre centres públics i concertats d’un mateix territori, o difícilment es visualitzen itineraris i complicitats entre el món educatiu en horari escolar i les propostes d’activitats educatives en horari no escolar. Així, per exemple, les AMPA o les entitats d’educació en el lleure pràcticament no interactuen. En canvi, es més fàcil trobar experiències de treball estable entre les direccions dels centres escolars públics. Cal destacar també els esforços que realitzen els agents educatius i socials per vertebrar xarxes de treball i de coordinació entre ells. Aquests espais de relació, però, sovint són molt difícils de crear i dinamitzar. Les trobades celebrades en el marc del programa Temps de barri, temps educatiu compartit han suposat, per a força agents, una novetat valorada molt positivament. El paper de les AMPA en la gestió d’activitats educatives en horari no escolar. Pel que fa, específicament, a les Associacions de Mares i Pares d’Alumnes, cal destacar la important tasca que duen a terme i l’elevada quantitat i qualitat de l’oferta que generen. No obstant això, el seu dinamisme no és homogeni: algunes AMPA tenen un potencial de coordinació i activitat molt significatiu, mentre que altres són més inactives o no reben gaire suport per part de les famílies del centre. Algunes AMPA disposen de personal de gestió remunerat i obtenen força suport (quant a recursos econòmics i humans) per part de les famílies, mentre que d’altres pràcticament no tenen famílies voluntàries que estiguin disposades a dinamitzar-les. Cal destacar que el nivell de participació condiciona molt la qualitat de l’oferta. Aquesta situació té molt a veure amb certes dificultats de relació entre les AMPA o amb altres agents educatius i socials; si bé a alguns territoris els centres públics mantenen una certa relació, entre els centres públics i concertats aquesta relació és pràcticament inexistent. L’aïllament relacional i la feblesa d’algunes AMPA també afecta negativament la participació dels infants en l’àmbit de l’educació en horari no escolar. Coneixement mutu entre els diferents agents Les relacions de caràcter informatiu que mantenen els agents educatius i socials es produeixen principalment en el si de les xarxes formals locals ja conegudes o mitjançant relacions informals entre els membres que conformen el teixit associatiu del territori. No obstant això, s’evidencia que aquests canals són insuficients per al coneixement mutu entre els diferents agents, sobretot quan no comparteixen cap espai en un mateix equipament i quan no tenen una posició de centralitat en el territori (vinculació, lideratge, participació activa, etc.). Així, doncs, el coneixement mutu s’ha de basar en el foment de la vinculació dels diversos agents en el territori, però també en l’articulació d’estratègies que en garanteixin l’òptima difusió. 13 No obstant això, s’evidencia que aquests canals són insuficients per al coneixement mutu entre els diferents agents, sobretot quan no comparteixen cap espai en un mateix equipament i quan no tenen una posició de centralitat en el territori (vinculació, lideratge, participació activa, etc.). Així, doncs, el coneixement mutu s’ha de basar en el foment de la vinculació dels diversos agents en el territori, però també en l’articulació d’estratègies que en garanteixin l’òptima difusió. Tots aquests elements detectats en les entrevistes realitzades als agents educatius i socials dels diferents territoris són fonamentals, d’una banda, per comprendre i contextualitzar l’anàlisi que s’extreu de les reflexions que han fet les famílies en el Debat familiar i, de l’altra, per dissenyar els plans d’acció futurs per millorar i optimitzar l’oferta educativa de la ciutat en horari no escolar. 14 3. QUÈ DIUEN LES FAMÍLIES? 3.1. La participació en el Debat familiar 3 En total, 51 centres escolars de Barcelona han participat en l’experiència i han distribuït els qüestionaris entre els seus alumnes. Dels 51 centres participants, 34 són de titularitat pública i 17 són concertats. Dels 20.770 alumnes matriculats en els centres escolars participants, 7.416 han retornat el qüestionari contestat. Això representa una participació del 35,7 %, xifra molt significativa si es tenen en compte altres experiències similars. Taula 1. Participació en el Debat familiar Centres Districte escolars Alumnes Sant Andreu 7 921 Sant Martí 10 1.612 Les Corts 13 2.265 Gràcia 5 862 Sants-Montjuïc 8 904 Sarrià-Sant Gervasi 8 852 Total 51 7.416 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Els alumnes participants són, principalment, d’educació primària i, en menor grau, d’infantil i secundària. Això fa que les activitats realitzades i demanades, així com els horaris, estiguin clarament condicionats pel seu perfil. 3.2. Característiques dels infants i adolescents i de les seves famílies, el temps de lleure i les activitats preferides El conjunt d’infants i adolescents que han contestat el qüestionari està format per una proporció una mica més elevada de noies (52,4 %) que de nois (47,6 %). La majoria té entre 6 i 11 anys (57 %), el 16,2 % entre 3 i 5 anys, i el 26,8 % entre 12 i 18 anys. D’acord amb l’edat, tres quartes parts dels infants i adolescents estan cursant educació infantil o primària i el 25 % són alumnes d’educació secundària. Pel que fa al tipus de llar on viuen, en termes generals s’observa que les famílies participants són poc nombroses, atès que el 53,4 % estan formades per un total de quatre membres a la llar, i el 24,6 % per tres persones. Aquestes dades expliquen que el 59,7 % dels infants i adolescents tinguin només un germà o germana, i que un de cada quatre sigui fill/a únic/ca. ––––––––––––––––––––––––– 3 Nota per al lector: tot seguit s’exposen els resultats de l’estudi elaborat a partir del Debat familiar. No obstant això, per tal de facilitar- ne la lectura i comprensió, només s’han inclòs les taules i gràfiques més indispensables; la resta es pot trobar a l’annex. 15 L’organització familiar i l’acompanyament als centres educatius El 77 % dels infants i adolescents necessiten que algú els reculli a la sortida de l’escola i els acompanyi a casa. En termes generals, l’acompanyament s’organitza majoritàriament entre els membres de la mateixa família. Amb tot, aquesta tasca recau principalment en les mares, i és força menys habitual que la duguin a terme els pares o altres familiars. Gràfic 5. Acompanyament dels fills/es a casa (resposta múltiple) 70 64,4 60 50 40 37,2 31,3 30 20 10 8,1 3,6 2,0 0 El pare La mare El/la cangur Avis/es Altres pares Amics de o familiars de l’escola la família Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. L’organització de l’acompanyament a casa dels fills/es a la sortida de l’escola és molt similar en els centres públics i en els concertats: la mare és qui més ho fa en ambdós tipus de centres, seguida del pare. Tot i així, en els centres concertats, la freqüència amb què la mare i el pare acompanyen els seus fills/es és una mica més baixa a canvi d’un increment de la presència de persones remunerades. L’edat és un factor determinant pel que fa a la necessitat d’acompanyament, sobretot per als infants de 3 a 11 anys, i, una vegada més, les mares són les principals encarregades de fer aquesta tasca en totes les franges d’edat. També destaca el paper que els avis o altres familiars tenen en l’acompanyament dels infants més petits. En canvi, les famílies gairebé no recorren a altres mares i pares de l’escola ni a amics de la família per a l’acompanyament dels infants menors de 6 anys, ja que aquestes opcions només representen el 2,8 % i l’1,3 %, respectivament. El nombre total de persones a la llar també és un aspecte important: l’acompanyament per part de la mare és superior a les llars de tres membres i més. Un cas particular és el de les llar on únicament hi viuen dues persones (un progenitor amb un/a fill/a), on els avis i àvies i les persones remunerades tenen un paper destacat en la recollida dels fills/es a l’escola. En resum, es pot afirmar que la mare es manté com la figura de la llar que més adapta el seu horari personal i laboral al familiar, seguida del pare i dels avis, o d’altres familiars. Tanmateix, s’observa que en les situacions amb més dificultats de conciliació horària dels progenitors i progenitores, adquireix importància la figura d’un cangur o d’una persona remunerada, opció que passa per davant d’altres pares o mares de l’escola o d’amics de la família. 16 L’assumpció per part de les mares de la recollida dels fills/es a l’escola té a veure amb el tipus de jornada laboral. Efectivament, els pares dediquen més hores al treball remunerat que les mares. Mentre que el 15,1 % de les mares declara que no treballa, només el 2,8 % dels pares afirma el mateix. Per contra, el 58,6 % dels pares té una jornada laboral superior a les 40 hores setmanals, jornada que en les mares només arriba al 21,6 %. En concordança amb aquesta informació, el 15,9 % de les mares té reducció horària pel fet de tenir fills/es, xifra que supera als pares en un 3,6 %. Taula 2. Hores setmanals de treball remunerat dels pares i mares Hores Pares Mares No treballa 2,8 15,1 Fins a 20 hores 2,0 7,5 Entre 20 i 30 hores 2,9 13,2 Entre 30 i 40 hores 33,7 42,6 Més de 40 hores 58,6 21,6 Total 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Les activitats de lleure preferides L’activitat de lleure preferida pels infants i adolescents és mirar la televisió (68,7 %), que es confirma com l’hàbit predominant d’aquests en el seu temps d’oci. Després vénen jugar amb l’ordinador o la videoconsola (61,4 %), fer esport (63,6 %) i jugar a casa (59,6 %). Jugar al carrer és una mica menys freqüent (52,8 %), però es manté com una activitat important del lleure dels infants i adolescents. Les activitats que menys prefereixen inclouen: anar al cinema o al teatre (30,9 %), estudiar o fer deures (37,3 %) i llegir (39,3 %). Gràfic 6. Activitats de lleure preferides (resposta múltiple) 80 70 68,7 63,3 59,6 61,4 60 52,8 50 46,5 40 37,3 39,3 30,9 30 20 10 0 Jugar Jugar Estudiar o Fer Treballs Anar al Llegir Mirar la Jugar amb a casa al parc fer deures esport manuals / cinema / televisió l’ordinador o de l’escola música teatre / vídeo al carrer consola Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 17 Gènere S’observen preferències diferents entre els nois i les noies, si bé en tots dos casos mirar la televisió és l’activitat més habitual. Els nois tendeixen a preferir més que les noies activitats com ara jugar a casa, al parc o al carrer, jugar amb l’ordinador o la videoconsola i fer esport. Les noies es decanten més per la lectura, els treballs manuals i la música. Edat Les activitats de lleure preferides canvien amb l’edat. Així, a mesura que els infants es van fent grans, el joc, els treballs manuals i la música deixen de ser tant preferents per a ells, i adquireix més rellevància anar al cinema o al teatre i jugar amb l’ordinador o la videoconsola. La lectura presenta una dinàmica diferent en funció de l’edat, i es prefereix més en la franja dels 6 als 11 anys que en la resta d’edats. El temps de dedicació a les activitats de lleure El temps de dedicació a les diferents activitats de lleure és molt variat, malgrat que en totes elles el més habitual és destinar-hi fins a 4 hores setmanals. Les activitats que ocupen més temps són: jugar a casa, mirar la televisió i estudiar o fer deures. En canvi, les que n’ocupen menys són: anar al cinema o al teatre, realitzar treballs manuals o fer música i llegir. Taula 3. Temps de dedicació a les activitats de lleure (hores/setmana) Activitats Fins a 4 hores De 4 a 6 hores Més de 6 hores Total Jugar a casa 41,7 23,6 34,8 100,0 Jugar al parc o al carrer 56,1 26,7 17,2 100,0 Estudiar o fer deures 49,5 25,1 25,4 100,0 Fer esport 53,9 28,1 18,0 100,0 Treballs manuals/música 67,5 23,1 9,5 100,0 Anar al cinema/teatre 89,6 7,8 2,6 100,0 Llegir 66,8 21,4 11,8 100,0 Mirar la televisió 44,6 29,4 26,0 100,0 Jugar amb l’ordinador/videoconsola 61,2 22,8 16,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Gènere En general, els nois i les noies dediquen un nombre d’hores similars a les seves activitats preferides. Tanmateix, s’observa que els nois dediquen més hores a aquelles activitats que, en termes generals, són més preferides per ells que per les noies: fer esport i jugar amb l’ordinador i la videoconsola. Per contra, les noies dediquen més hores que els nois a estudiar i fer deures i a fer treballs manuals i música. Edat Amb els anys es destinen més hores setmanals a mirar la televisió, a jugar amb l’ordinador o la videoconsola, a estudiar i fer deures i a fer esport, i minva el temps dedicat al joc. 18 3.3. La participació en activitats fora de l’horari escolar El 77,8 % dels infants i adolescents participen en alguna activitat fora de l’horari escolar. La participació varia en funció del tipus d’escola, i és lleugerament superior en els centres concertats (80,7 % ) que en els públics (75,6 %). La participació en activitats extraescolars depèn de diversos factors, com ara l’edat dels alumnes, el gènere i el nombre de germans/es, l’horari laboral dels pares i mares i el seu nivell d’estudis. Edat i gènere Pel que fa al nivell de realització d’activitats fora de l’horari lectiu, s’observen poques diferències entre els nois (79 %) i les noies (77,1 %). En canvi, l’edat té una influència notable. Els infants d’entre 6 i 11 anys són els que fan més activitats. La realització d’activitats extraescolars és inferior en els infants menors de 6 anys i també s’observa una lleugera disminució en la participació a partir dels 11 anys (quan s’inicia l’educació secundària). Gràfic 7. Participació en activitats extraescolars segons l’edat Sí 100 No 90 80 70 77,8 58,7 84,3 76,4 60 50 40 30 20 41,3 10 22,2 23,6 15,7 0 Menys de 6 anys De 6 a 11 anys Més d’11 anys Barcelona Edat Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Família També s’observa una participació menor per part dels nois i noies pertanyents a famílies nombroses, de tres fills/es o més. Els motius poden ser tant econòmics (més dificultats per assumir el cost de les activitats extraescolars de tots els fills/es), com d’organització familiar (davant les possibles dificultats afegides que suposa la conciliació horària). Pares i mares Amb relació a les característiques dels pares i mares, queda palès que els fills/es de pares i mares amb estudis universitaris tenen una participació superior en activitats extraescolars. Tanmateix, la participació és inferior quan els progenitors i progenitores no treballen i quan tenen reducció horària pel fet de tenir fills/es. Malgrat això, la participació varia sobretot en funció de si és el pare o la mare qui té reducció horària. Així, la participació dels infants i joves en activitats extraescolars és molt més elevada quan és la mare, en comptes del pare, qui té reducció horària. 19 Els tipus d’activitat i el lloc de realització Les activitats es realitzen amb més freqüència fora de l’escola: mentre que el 47,6 % dels infants i adolescents realitzen activitats en el centre escolar, el 58,6 % les fan a fora.4 L’activitat més freqüent és l’esportiva (31,9 % a l’escola i 35,4 % a fora de l’escola), seguida de les disciplines artístiques (18,4 % a l’escola i 17,3 % a fora de l’escola), informàtica i idiomes (9,2 % i 15,4 %), i educació en el lleure (2,4 % i 8,2 %). El tipus d’activitat també és diferent a dins i a fora de l’escola: mentre que a l’escola predomina l’esport, a fora predomina un ventall d’activitats més divers. Taula 4. Tipus d’activitat i espai de realització Activitats A l’escola Fora de l’escola Esportiva 31,9 35,4 Artística (música, arts plàstiques, teatre, dansa) 18,4 17,3 Informàtica, idiomes 9,2 15,4 Reforç escolar 3,2 6,4 Educació en el lleure 2,4 8,2 Cultural (castellers, banda de música, coral) 2,8 4,1 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Els alumnes escolaritzats en centres públics fan més activitats extraescolars a la mateixa escola que els dels centres concertats. S’observen diferències, però, en funció de l’activitat: l’alumnat de les escoles públiques participa en més activitats artístiques en el seu propi centre escolar. Per contra, l’alumnat dels centres concertats és el que fa més activitats d’informàtica i idiomes fora del centre. Gènere S’observen diferències importants en el tipus d’activitats realitzades pels nois i les noies. Les dades són el reflex d’uns hàbits que reprodueixen uns estereotips de gènere tradicionals: les noies són menys presents que els nois en l’oferta esportiva; en canvi, predominen en les activitats de caràcter artístic i instructiu. D’acord amb això, el lloc on es fan les activitats també és diferent per als nois i les noies. Encara que, en general, tots ells realitzen més activitats fora de l’àmbit escolar, això és especialment destacable amb relació a les activitats esportives dels nois i a les instructives de les noies. ––––––––––––––––––––––––– 4 La suma d’ambdós percentatges no és 100 perquè hi poden haver molts casos en què els infants participin en activitats diverses, de vegades a l’escola i d’altres a fora. 20 Taula 5. Tipus d’activitat i espai de realització segons el sexe Activitat A l’escola Fora de l’escola Nois Noies Nois Noies Esportiva 38,4 26,1 42,4 29,2 Artística (música, arts plàstiques, teatre, dansa) 12,7 23,4 11,3 22,8 Informàtica, idiomes 9,2 9,1 13,5 17,3 Reforç escolar 3,2 3,1 6,5 6,1 Educació en el lleure 2,8 2,1 8,0 8,4 Cultural (castellers, banda de música, coral) 2,5 3,2 4,0 4,1 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Edat El tipus d’activitats en què es participa varia segons l’edat. El grup de 6 a 11 anys és el que fa més activitats de tot tipus, excepte les de caràcter més formatiu, com ara informàtica, idiomes o reforç escolar, que són més freqüents en el grup d’adolescents. Malgrat que a tots els grups d’edat predomina l’esport, a mesura que els infants es van fent grans, es diversifica el tipus d’activitat que fan. En conseqüència, amb l’edat augmenta la realització d’activitats a fora de l’escola. Aquesta pauta es produeix sobretot en les activitats d’informàtica i idiomes i de reforç escolar. Una conclusió rellevant és que, en general, la cerca d’activitats a fora de l’escola augmenta amb l’edat, sobretot la informàtica i els idiomes, a causa de la concentració de l’oferta d’activitats de tipus esportiu en els centres escolars. El temps dedicat a les activitats fora de l’horari escolar De mitjana es fan activitats extraescolars tres dies a la setmana, però aquesta xifra augmenta amb l’edat. Així, si entre els infants de menys de 6 anys la mitjana de dies dedicats a fer activitats és 2,18, els de 6 a 11 anys hi dediquen una mitjana de 3,11 dies i els de més d’11 anys una mitjana de 3,15 dies. Les activitats es fan, principalment, de dilluns a dijous, tant a les escoles públiques com a les concertades. El divendres, en canvi, és el dia lectiu en què se’n fan menys (39,6 %). El cap de setmana també hi ha un volum important d’activitats (32,3 %). Taula 6. Dies de la setmana de les activitats Dies Conjunt del territori Dilluns 55,9 Dimarts 57,9 Dimecres 58,0 Dijous 57,4 Divendres 39,6 Dissabte i diumenge 32,3 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 21 La realització d’activitats el divendres i el cap de setmana augmenta amb l’edat, ja que passen de representar el 24,9 % i el 13,2 %, respectivament, en els infants menors de 6 anys, al 45,2 % i al 46,8 % en els adolescents. Pel que fa al temps de dedicació, aquest és, majoritàriament, d’entre 2 i 6 hores setmanals. A mesura que els infants es van fent grans, augmenta el temps que destinen a les activitats extraescolars. Així, el 38,6 % dels infants menors de 6 anys hi dediquen menys de dues hores setmanals. En canvi, el 67,9 % dels infants d’entre 6 i 11 anys hi dediquen entre 2 i 6 hores setmanals. A partir dels 11 anys, augmenta el percentatge d’adolescents que hi dediquen més de 6 i de 10 hores setmanals. Gràfic 8. Temps dedicat a les activitats extraescolars 70 63,6 60 50 40 30 20 15,8 17,0 10 3,0 0 Menys de 2 hores Entre 2 i 6 hores Entre 6 i 10 hores Més de 10 hores Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. En definitiva, es pot afirmar que, tot i que la participació en activitats extraescolars disminueix lleugerament a partir dels 11 anys, els adolescents que en continuen fent realitzen més activitats i hi dediquen més temps a la setmana. Les activitats i la participació de les famílies en la seva dinamització La relació de les famílies amb l’escola i el seu grau d’implicació amb la dinamització del centre esdevé un element fonamental per explicar la participació dels seus fills/es en l’oferta d’activitats fora de l’horari escolar. Les famílies més implicades són també les que més participen en les activitats extraescolars. La participació dels pares i mares en les AMPA és relativament baixa, atès que el 70,9 % de les famílies declaren que hi participen poc o gens. S’observa, però, que la participació és una mica més elevada en els centres públics (34,0 %) que en els concertats (22,3 %). Això es dóna en un context general de baixa participació en activitats associatives, ja que el 90,9 % de les famílies pràcticament no participen mai en associacions culturals, veïnals ni solidàries. La participació dels pares i mares varia també en funció del seu nivell educatiu. Així, els pares i mares amb estudis superiors mostren una major participació en les activitats i reunions de les AMPA. 22 La implicació és superior quan es tracta de reunions convocades per l’escola: l’assistència habitual és del 78,5 %, amb una participació una mica més elevada en els centres concertats (81,9 %) que en els públics (76 %). Amb relació als pares i mares, i en concordança amb el que s’ha dit anteriorment, l’assistència a les reunions de l’escola també és més elevada quan tenen estudis superiors. L’assistència a les reunions de l’escola no varia substancialment amb l’edat dels infants i adolescents; en canvi, sí que ho fa la implicació en les activitats organitzades per les AMPA, que és més freqüent entre els pares i mares d’infants de primària. La informació sobre les activitats Respecte al nivell d’informació de les famílies, el 89,8 % consideren que estan força ben informades sobre les activitats extraescolars que es fan a les escoles. El nivell d’informació sobre les activitats extraescolars de fora de l’àmbit escolar és menor, i el 61,2 % afirmen estar-ne ben informades. Gràfic 9. S’està ben informat de les activitats extraescolars? 60 Activitats de l’escola Activitats de fora de l’escola 50 48,1 41,7 40 36,7 30 28,0 24,5 20 10,8 10 8,5 1,7 0 Totalment d’acord Força d’acord Poc d’acord Gens d’acord Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. La valoració dels nivells d’informació sobre les activitats extraescolars és molt similar en els centres públics i en els concertats. També és interessant observar que els progenitors i progenitores amb estudis superiors consideren més positivament el grau d’informació que reben sobre les activitats extraescolars. 23 3.4. Necessitats i preferències de les famílies Les activitats que es voldrien realitzar El 78,9 % dels infants i adolescents farien alguna activitat extraescolar que actualment no fan. En aquest sentit, les activitats més sol·licitades són les artístiques (33,3 %), les esportives (28 %) i la informàtica i idiomes (27,1 %), que coincideixen amb les activitats més freqüents. Les preferències són molt similars entre l’alumnat dels centres públics i el dels concertats. Amb tot, les famílies que afirmen tenir la intenció d’apuntar els seus fills/es a alguna activitat extraescolar fora de l’escola representen el 55,7 %. Aquesta voluntat és més elevada en els centres públics (62,3 %) que en els concertats (46,7 %). Gràfic 10. Les activitats que es fan i les que es voldrien fer 40 35,4 Es fan a l’escola 35 31,9 33,3 Es fan fora de l’escola 30 Es voldrien fer 28,0 27,1 25 20 18,4 17,3 15,4 15 13,0 10 9,2 8,2 9,2 6,4 5 4,4 4,1 3,2 2,4 2,8 0 Esportiva Artística Informàtica / Reforç Educació Cultural idiomes escolar en el lleure Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. L’interès per realitzar alguna activitat varia notablement en funció del gènere i l’edat dels infants i adolescents. Gènere Les noies expressen un major interès per realitzar alguna activitat extraescolar, especialment activitats de caire artístic (43,6 %). També demanen, amb menor freqüència, fer activitats esportives (27,8 %), informàtica i idiomes (24,7 %) i activitats lúdiques (22,8 %). Els nois sol·liciten més les activitats d’informàtica i idiomes (29,8 %), esportives (28,3 %) i lúdiques (25,7 %). Edat S’observa una relació entre l’edat dels infants i algunes de les activitats demanades. Les activitats esportives, artístiques i lúdiques són més sol·licitades pels més petits que pels grans. Entre els infants de 6 i 11 anys, la informàtica i els idiomes també se sol·liciten amb més freqüència. 24 Necessitats d’informació El 84,5 % de les famílies voldrien rebre més informació sobre alguna activitat extraescolar. Les més sol·licitades són les esportives, informàtica i idiomes i artístiques, que coincideixen també amb les activitats que tenen una participació més elevada. Després vénen el reforç escolar, l’educació en el lleure, les activitats lúdiques i, en darrer lloc, les culturals. En termes generals, s’observa una demanda d’informació similar en els centres públics i en els concertats. Taula 7. Activitats extraescolars sobre les quals es voldria tenir més informació Activitats Barcelona Esportiva 46,3 Artística 42,7 Informàtica, idiomes 43,7 Reforç escolar 22,3 Educació en el lleure 21,4 Cultural 18,1 Lúdica 18,3 Altres 4,4 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Una vegada més, es constaten certes diferències de gènere en les demandes: malgrat que les activitats sobre les quals es vol tenir informació són les mateixes per als nois i les noies, ells sol·liciten amb més freqüència informació sobre activitats esportives i elles sobre activitats artístiques. També hi ha una clara relació entre l’edat dels infants i els adolescents i la demanda d’informació sobre activitats extraescolars. Així, la demanda augmenta a mesura que els infants es van fent grans, especialment pel que fa al reforç escolar. Per contra, les activitats artístiques, d’educació en el lleure, lúdiques i culturals s’associen amb els infants més petits. La valoració de les activitats La decisió d’apuntar els fills/es a activitats extraescolars respon a motius molt diversos, però la possibilitat de diversió és el més important (70,5 %). No obstant això, també es valora que facin esport, així com que aprenguin coneixements, es formin en valors i es relacionin amb altres infants. Aquestes dades posen de manifest l’interès de les famílies per la dimensió educativa de les activitats que els seus fills/es fan fora de l’horari escolar. El caràcter de cura és considerat pel 25,7 % de les famílies com el motiu principal. No obstant això, la conciliació és una raó més important per a les famílies dels centres públics (30,1 %) que per a les dels centres concertats (19,7 %). S’estableix una relació entre l’edat dels infants i adolescents i els motius per apuntar-los a activitats extraescolars. Com més petits són, més important és el motiu de conciliació horària. 25 Taula 8. Motius per dur els fills/es a fer activitats extraescolars Motius Barcelona Estiguin atesos 25,7 S’eduquin en valors 52,4 Aprenguin coneixements 57,4 Coneguin altres infants 35,9 Es diverteixin 70,5 Facin esport 58,9 Altres 1,8 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. És rellevant assenyalar que la conciliació és un argument important a les llars monoparentals, amb més dificultats en aquest sentit. Cost econòmic Un altre aspecte valorat és el cost econòmic de les activitats educatives fora de l’horari escolar: el 78,5 % de les famílies opinen que una activitat extraescolar de dues hores setmanals hauria de tenir algun cost econòmic per a les famílies, mentre que el 21,5 % pensen que hauria de ser gratuïta. El preu que es considera més adequat se situa entre els 10 i els 30 euros al mes. Taula 9. Opinió sobre el preu que s’hauria de pagar per una activitat extraescolar de dues hores setmanals segons el tipus de centre Preu Barcelona Tipus de centre Públic Concertat Activitats gratuïtes 21,5 23,2 19,2 Fins a 10 euros/mes 11,9 14,2 8,8 De 10 a 20 euros/mes 26,6 29,2 23,1 De 20 a 30 euros/mes 27,2 24,3 31,2 De 30 a 40 euros/mes 9,4 7,0 12,6 A partir de 40 euros/mes 3,3 2,1 5,1 Total 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Les preferències d’horaris de les activitats Els dies preferents per a les activitats extraescolars són de dilluns a dijous, sense gaire diferència entre ells i amb una clara disminució a partir del divendres. L’horari preferent per a les activitats de dilluns a divendres és entre les 16.30 i les 18.00 hores, la qual cosa vol dir endarrerir l’hora de sortida de l’escola. La demanda de més activitats de dilluns a dijous coincideix amb els dies en què es fan més activitat extraescolars. Això significa que l’oferta actual s’adequa a les preferències de les famílies, però se’n demana més volum. Tanmateix, si es comparen els horaris actuals amb les demandes de les famílies, destaca que es demanen més activitats en divendres de les que s’ofereixen actualment. 26 Edat Es constata una demanda de més activitats de les que actualment s’ofereixen per als infants menors de 6 anys. En general, la demanda disminueix lleugerament a partir dels 11 anys. Els horaris més sol·licitats sí que varien en funció de l’edat: així, pel que fa als infants més petits, la franja més sol·licitada és de 16.30 a 18.00 hores, mentre que pel que fa als més grans és de 18.00 a 20.00 hores. Quant als caps de setmana, l’horari més sol·licitat és el matí, tant per als més petits com per als més grans. Gràfic 11. Dies de la setmana en què es voldria tenir més oferta d’activitats extraescolars per als fills/es segons l’edat (resposta múltiple) 70 Menys de 6 anys 60 De 6 a 11 anys Més d’11 anys 50 40 30 20 10 0 De De De De De De De De De De Matí Tarda Matí Tarda 16.30 18 16.30 18 16.30 18 16.30 18 16.30 18 a 18 h a 20 h a 18 h a 20 h a 18 h a 20 h a 18 h a 20 h a 18 h a 20 h Dilluns Dimarts Dimecres Dijous Divendres Dissabtes Diumenges Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Pel que fa a les activitats realitzades en família durant el cap de setmana, les franges horàries més sol·licitades són el dissabte i el diumenge al matí. A mesura que els infants es fan grans, la demanda d’activitats familiars en cap de setmana disminueix. Taula 10. Horaris en què es voldria disposar de més activitats familiars segons l’edat (resposta múltiple) Horaris Barcelona Edat (anys) Menys de 6 De 6 a 11 Més d’11 Dissabte matí 46,3 49,2 46,4 44,2 Dissabte tarda 27,5 31,5 27,7 24,8 Diumenge matí 37,8 45,2 38,2 32,7 Diumenge tarda 15,5 20,6 14,6 14,3 Entre setmana, per la tarda 28,2 35,4 29,0 22,1 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 27 Compartir els espais El Debat familiar també pregunta als enquestats quin és el seu grau d’acord amb el fet que les activitats extraescolars que ofereixen les escoles s’obrin als infants del barri. El 55,7 % de les famílies expressa el seu acord amb el fet que les activitats extraescolars que ofereixen les escoles s’obrin als infants del barri. L’acceptació de l’obertura dels centres escolars als infants de tot el barri és superior en els centres públics (on arriba al 62,3 %) que en els concertats (46,7 %). Taula 11. Les activitats de l’escola haurien de ser obertes als infants del barri?, segons tipus de centre Barcelona Tipus de centre Públic Concertat Totalment d’acord 26,6 31,7 19,6 Força d’acord 29,1 30,6 27,1 Poc d’acord 24,8 21,8 28,8 Gens d’acord 19,5 15,8 24,5 Total 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 28 4. FONTS D’INFORMACIÓ DISTRICTE DE GRÀCIA DISTRICTE DE SANTS-MONTJUÏC Centres Educatius Centres Educatius CEIP Pau Casals CEIP Municipal Bàrkeno CEIP La Sedeta CEIP Can Clos CEIP Sagrada Família CEIP El Polvorí CEIP Fructuós Gelabert CEIP Enric Granados IES Secretari Coloma CEIP Ramon Casas IES La Sedeta CEIP Seat Escola Sant Josep-Teresianes IES Lluís Domènech i Montaner Escola Claret IES Montjuïc Escola Garbiñe AMPA AMPA del CEIP Pau Casals AMPA AMPA del CEIP La Sedeta AMPA CEIP Municipal Bàrkeno AMPA del CEIP Sagrada Família AMPA CEIP Can Clos AMPA del CEIP Fructuós Gelabert AMPA CEIP Ramon Casas AMPA de l’IES Secretari Coloma AMPA CEIP Seat AMPA de l’IES La Sedeta AMPA IES Lluís Domènech i Montaner AMPA de l’Escola Sant Josep-Teresianes AMPA IES Montjuïc AMPA de l’Escola Claret Entitats d’educació en el lleure Entitats culturals El Submarí, reforç escolar i educatiu Centre Cívic La Sedeta Punt de Dinamització Infantil Associacions o col·lectius culturals APC (educadors de carrer) Associació de Comerciants La Marina Esplai Xic (MCEC) Associació Cultural Leza Esplai Abat Cassià (MCEC) Associació d’Esbart Bàrkeno Esplai Estel (MCEC) Associació Promoció Mitjans Comunicació Local Fundació Cultural Claror Associació Toxos e Xestas Fundació Claret Associació de Veïns Estrellas Altas Associació de Veïns Sant Cristòfol Entitats esportives Centre Cultural Estrellas Altas Club Esportiu Euròpolis Diables de Port Fundació Esportiva Claror (Poli) Gegants de La Marina Club Esportiu Europa Unió d’Entitats La Marina Esportiu Claret Unió Excursionista de Catalunya Clubs o associacions esportives Club Esportiu La Marina Equipaments públics Centre Cívic Casa del Rellotge 29 Centre Cívic La Cadena La Formiga Martinenca Centre Pepita Casanellas-La Sala Castellers de Barcelona Biblioteca Francesc Candel Esbart Sant Martí La Casa dels Colors Complex Esportiu Municipal Clot de la Mel La Bàscula Espai Musical Espai Jove Barcelona Uroloki - Hoquei Línia Associació San Martí Esport Centre Esportiu Municipal Vintró DISTRICTE DE SANT MARTÍ CET10 JOCVIU Associació Esportiva Centres Poliesportiu Municipal La Nau del Clot / Grup CEIP Antoni Balmanya, AMPA del CEIP Antoni Barna Balmanya CEIP Dovella, AMPACEIP Dovella CEIPM Escola Casas, AMPA de l’Escola Casas DISTRICTE DE SANT ANDREU CEIP Miralletes, AMPA del CEIP Miralletes CEIP Sant Joan de Ribera, AMPA del CEIP Centres Sant Joan de Ribera CEIP Doctor Ferran i Clua, AMPA del CEIP CEIP La Farigola del Clot, AMPA del CEIP La Doctor Ferran i Clua Farigola del Clot CEIP Pompeu Fabra, AMPA del CEIP Pompeu IES Juan Manuel Zafra Fabra IES Sant Josep de Calassanç CEIP Emili Juncadella, AMPA del CEIP Emili Escola Calassanç Juncadella Escola Mare de Déu de Núria CEIP Octavio Paz, AMPA del CEIP Octavio Paz Escola Tècnica Professional del Clot IES Joan Fuster, AMPA de l’IES Joan Fuster Ludoteca Municipal El Xalet del Clot IES L’Alzina, AMPA de l’IES L’Alzina Centre Cultural La Farinera del Clot Escola Arrels, AMPA de l’Escola Arrels Espai Antoni Miró Peris Escola Ramon Llull, AMPA de l’Escola Ramon Sala de Lectura del Clot Llull Esplai Xino-Xano Escola Joan Roca, AMPA de l’Escola Joan Roca Agrupament Escolta i Guia Rudyard Kipling Espai Jove Garcilaso Casal Calassanç / Esplai Sant Josep de Biblioteca Garcilaso Calassanç Centre d’Esplai El Drop CE Servei de Campaments i Vacances Sant Colònies i Esplai Don Bosco Pere Claver - El Clot Centre Obert Don Bosco AEIG K2 (Godwin Austen) Agrupament Escolta Azimut Centre d’Esplai SCV El Clot AEIG Sant Pius Xè Orfeó Martinenc Associació Amics do Brasil Coral dels Petits Martinencs, Orfeó Martinenc Club d’Escacs Congrés Esbart Montserrat Martinenc, Orfeó Martinenc Agrupació Congrés Escola de Música de l’Orfeó Martinenc, Orfeó La Jarra Azul Martinenc Associació Esportiva Futbol Sala Arrels Foment Martinenc Associació Esportiva L’Alzina Esbart Sant Jordi, Foment Martinenc Foment Martinenc (Secció Billar) Foment Martinenc (Secció Excursionista) Foment Martinenc (Secció Tennis Taula) Foment Martinenc (Secció Escacs) Aula de Música de La Farigola del Clot 30 DISTRICTE DE LES CORTS Centre Cívic Joan Oliver-Pere Quart Centre Cívic Can Déu Centres Educatius CEIP Ausiàs March Biblioteques CEIP Barcelona Biblioteca Les Corts Miquel Llongueras CEIP Duran i Bas Biblioteca Can Rosés CEIP Ítaca CEIP Lavínia Equipaments CEIP Les Corts Instal·lació Municipal Esportiva Pavelló L’Illa CEIP Pau Romeva Instal·lacions Esportives Municipals Arístides IES Les Corts Maillol Escola Maristes Sants-Les Corts Complex Esportiu Municipal Les Corts Escola Súnion Casal de Joves de Les Corts Col·legi Pare Manyanet Ludoteca La Tardor Escola Sant Ramon Nonat Escola Sant Ramon Nonat Sagrat-Cor DISTRICTE DE SARRIÀ-SANT GERVASI AMPA AMPA CEIP Barcelona CEIP - AMPA AMPA CEIP Duran i Bas CEIP Poeta Foix AMPA CEIP Ítaca AMPA CEIP Poeta Foix AMPA CEIP Lavínia AMPA CEIP Les Corts Concertada - AMPA AMPA CEIP Pau Romeva Escola Lys AMPA Escola Maristes Sants-Les Corts Escola Augusta AMPA Col·legi Pare Manyanet AMPA Escola Augusta AMPA Escola Sant Ramón Nonat-Sagrat Cor Escola Madres Concepcionistas de la Enseñanza Escola Bienaventurada Virgen Maria Entitats d’educació en el lleure Escola Nuestra Señora de Lourdes Esplai L’Olivera Rodona AMPA Escola Nuestra Señora de Lourdes Esplai Natzaret Escola Nausica Esplai Grup de Gent AMPA Escola Nausica Agrupament Escolta El Pi de les Corts Escola Infant Jesús Agrupament Escolta Estrella del Mar AMPA Escola Infant Jesús Associacions o col·lectius culturals IES - AMPA Societat Coral L’Espiga de Les Corts IESm Serrat i Bonastre Cor Infantil Faristol AMPA IESm Serrat i Bonastre Música Plaça Comas IES Gal·la Placídia AMPA IES Gal·la Placídia Clubs o associacions esportives IES Montserrat A. E. Les Corts IES Menéndez Pelayo Club Joventut Les Corts Foment Esportiu Les Corts Entitats de lleure Agrupament Escolta Wé Ziza Centre cívic o cultural Esplai Sant Ildefons Centre Cultural Les Corts Centre Cultural Riera Blanca 31 Equipaments públics Centre Cívic Casa Sagnier Altres agents Centre de Recursos Pedagògics de Sarrià (CRP) Equip d’Atenció Psico-pedagògic (EAP) Xarxa d’Infància i Adolescència Centre de Serveis Socials de Sant Gervasi Equip d’Atenció a Infància i Adolescència (EAIA) 32 5. ANNEX Taula 12. Sexe dels infants i adolescents Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Sexe Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Noi 47,6 46,7 48,0 49,1 44,8 46,7 47,2 Noia 52,4 53,3 52,0 50,9 55,2 53,3 52,8 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 13. Edats dels infants i adolescents segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Edats (anys) Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi De 3 a 5 anys 16,2 20,4 16,3 16,7 10,3 15 17,5 De 6 a 11 anys 57,0 56,0 56,4 57,2 54,4 58,7 59,4 12 anys i més 26,8 23,5 27,5 26,2 35,4 26,2 23,0 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 14. Nivell educatiu dels infants i adolescents segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Edats (anys) Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Infantil i primària 75,3 77,9 74 73,3 70,6 76,6 81,9 Secundària 24,8 22,0 25,9 26,5 29,6 23,4 18,2 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 15. Nombre de persones que viuen a la llar segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Persones Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Dues 4,1 3,4 4,3 4,2 5,4 2,7 4,4 Tres 24,6 25,2 25,7 25,4 25,0 22,1 22,2 Quatre 53,4 56,7 53,3 54,1 52,1 52,0 51,2 Cinc 13,5 9,1 11,8 13,2 14,7 16,2 17,9 Sis 3,0 4,1 3,2 2,6 1,2 4,8 2,7 Més de sis 1,4 1,5 1,7 0,6 1,6 2,3 1,5 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 33 Taula 16. Nombre de germans/es segons districte Territoris Nombre Sant Sant Sants- Sarrià- de germans/es Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Cap 24,6 23,4 26,5 25,9 26,0 21,9 20,0 Un 59,7 65,7 59,1 58,8 59,7 60,0 56,7 Dos 12,9 8,0 10,5 13,4 12,1 14,6 20,6 Tres i més 2,8 2,9 3,9 1,8 2,2 3,6 2,6 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 17. Acompanyament dels fills/es a casa segons districte (resposta múltiple) Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Acompanyant Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi El pare 37,2 39,0 35,5 38,0 39,5 37,5 33,5 La mare 64,4 65,8 62,7 62,9 63,0 68,5 66,8 El/la cangur 8,1 6,1 5,7 8,1 6,4 3,5 22,1 Avis/es o familiars 31,3 34,6 32,0 34,0 24,7 29,4 28,0 Altres mares/pares de l’escola 3,6 4,6 3,8 3,1 3,0 3,8 3,7 Amics de la família 2,0 1,8 2,4 1,9 1,8 3,5 0,4 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 18. Acompanyament dels fills/es a casa segons tipus de centre i edat Tipus de centre Edat dels fills/es (anys) Acompanyant Barcelona Públic Concertat < 6 6 - 11 > 11 Pare 37,2 39,6 33,8 47,3 45,9 13,5 Mare 64,4 67,3 60,4 85,6 79,4 21,4 Cangur o persona remunerada 8,1 6,6 10,3 10,4 10,8 1,6 Algun familiar (avis/es, etc.) 31,3 31,6 30,9 44,9 38,6 8,6 Altres pares o mares de l’escola 3,6 4,5 2,4 2,8 4,8 1,4 Amics de la família 2,0 2,9 0,8 1,3 2,6 1,2 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 34 Taula 19. Hores setmanals de treball remunerat dels pares segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Pares Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi No treballa 2,8 2,8 2,7 1,9 3,7 5,9 1,5 Fins a 20 hores 2,0 1,3 1,5 2,4 2,1 2,9 1,4 Entre 20 i 30 hores 2,9 3,3 2,9 2,8 3,8 3,1 1,8 Entre 30 i 40 hores 33,7 35,9 35,0 33,6 36,2 32,5 27,7 Més de 40 hores 58,6 56,7 57,9 59,4 54,2 55,6 67,6 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 20. Hores setmanals de treball remunerat de les mares segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Mares Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi No treballa 15,1 18,6 14,7 11,9 13,4 27,3 8,9 Fins a 20 hores 7,5 7,8 7,2 7,5 7,5 9,3 5,4 Entre 20 i 30 hores 13,2 12,5 14,2 13,6 11,6 11,9 13,7 Entre 30 i 40 hores 42,6 42,4 43 44,4 46,2 34,1 43,2 Més de 40 hores 21,6 18,7 20,8 22,6 21,3 17,3 28,7 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 21. Reducció horària dels pares i mares segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Pares Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Sí 3,6 3,2 3,0 2,4 4,4 7,6 3,3 No 96,4 96,8 97,0 97,6 95,6 92,4 96,7 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Mares Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Sí 15,9 19,1 17,2 14,4 14,6 15,7 15,7 No 84,1 80,9 82,8 85,6 85,4 84,3 84,3 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 35 Taula 22. Activitats de lleure preferides segons districte (resposta múltiple) Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Activitats Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Jugar a casa 59,6 63,3 59,1 58,5 55,7 59,9 63,3 Jugar al parc o al carrer 52,8 56,8 52,7 51,2 42,3 69,4 45,4 Estudiar o fer deures de l’escola 37,3 39,1 38,1 35,5 37,3 40,9 35,0 Fer esport 63,6 58,3 65,4 65,2 66,7 57,6 64,8 Treballs manuals/música 46,5 45,8 43,7 46,7 48,3 45,9 50,8 Anar al cinema/teatre 30,9 27,4 30,2 30,1 34,8 29,8 34,8 Llegir 39,3 39,3 37,7 39,5 42,8 34,2 44,0 Mirar la televisió 68,7 69,2 70 67,6 71,0 69,3 65,6 Jugar amb l’ordinador/videoconsola 61,4 58,9 60,9 61,4 62,3 64,9 60,3 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 23. Activitats de lleure preferides segons sexe i edat Sexe Edat (anys) Activitats Barcelona Noi Noia < 6 6 - 11 > 11 Jugar a casa 59,6 62,5 6,8 87,9 63,7 33,6 Jugar al parc o al carrer 52,8 56,2 49,5 87,9 52,7 31,4 Estudiar o fer deures de l’escola 37,3 36,1 38,5 17,4 41,4 40,5 Fer esport 63,6 72,6 55,4 41,3 67,7 68,6 Treballs manuals/música 46,5 37,2 54,9 60,3 47,8 35,0 Anar al cinema/teatre 30,9 27,9 33,6 21,4 30,0 38,3 Llegir 39,3 34,8 43,6 19,7 45,6 37,6 Mirar la televisió 68,7 69,4 68,1 71,7 64,0 77,0 Jugar amb l’ordinador/videoconsola 61,4 70,7 53,2 27,2 63,2 78,2 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 24. Participació en activitats extraescolars segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Participació Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Sí 77,8 71,7 78,1 81,4 84,2 62,4 83,9 No 22,2 28,3 21,9 18,6 15,8 37,6 16,1 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 36 Taula 25. Participació en activitats extraescolars segons tipus de centre i per sexe Tipus de centre Sexe Participació Barcelona Públic Concertat Noi Noia Sí 77,8 75,6 80,7 79,0 77,1 No 22,2 24,4 19,3 21,0 22,9 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 26. Tipus d’activitat i espai de realització segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- A l’escola Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Esportiva 31,9 26,4 29,5 35,9 34,8 23,6 37,9 Artística 18,4 9,0 16,5 20,9 29,5 13,7 18,9 Informàtica, idiomes 9,2 4,7 4,5 13,1 12,5 7,9 10,7 Reforç escolar 3,2 2,9 1,9 2,7 4,9 5,1 3,2 Educació en el lleure 2,4 1,2 2,2 3,0 2,4 3,7 1,6 Cultural 2,8 1,0 2,8 2,1 5,2 2,4 4,8 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Territoris A fora de Sant Sant Sants- Sarrià- l’escola Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Esportiva 35,4 33,6 39,5 34,9 37,8 30,6 33,2 Artística 17,3 18,0 15,7 17,5 16,7 12,7 24,2 Informàtica, idiomes 15,4 11,0 17,1 20,2 13,7 5,8 16,5 Reforç escolar 6,4 4,0 7,1 5,9 6,0 6,2 9,0 Educació en el lleure 8,2 10,1 9,4 5,9 10,4 6,0 10,0 Cultural 4,1 4,1 3,8 3,7 5,7 3,1 5,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 37 Taula 27. Tipus d’activitat i espai de realització segons el tipus de centre A l’escola Fora de l’escola Activitats Públic Concertat Públic Concertat En fa alguna 49,1 45,4 57,0 60,8 Esportiva 32,4 31,3 35,7 35,0 Artística (música, arts plàstiques, teatre, dansa) 22,4 12,9 16,1 18,9 Informàtica, idiomes 9,2 9,3 13,8 17,6 Reforç escolar 3,4 2,8 5,9 7,0 Educació en el lleure 2,8 1,9 8,6 7,6 Cultural (castellers, banda de música, coral) 3,0 2,5 4,2 4,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 28. Tipus d’activitat i espai de realització segons l’edat A l’escola (anys) Fora de l’escola (anys) Activitats < 6 6 - 11 > 11 < 6 6 - 11 > 11 En fa alguna 37,1 57,0 33,7 33,9 62,3 66,4 Esportiva 23,3 39,3 21,6 24,2 37,0 39,1 Artística (música, arts plàstiques, teatre, dansa) 12,9 23,7 10,2 8,6 19,2 18,5 Informàtica, idiomes 10,7 10,7 4,9 3,4 14,4 25,0 Reforç escolar 0,7 3,6 3,4 0,8 6,4 9,6 Educació en el lleure 2,6 2,5 2,0 3,4 10,0 7,6 Cultural (castellers, banda de música, coral) 1,3 3,7 1,9 1,2 4,4 5,2 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 29. Nombre d’activitats segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Activitats Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Una 51,9 51,4 52,9 53,6 52,9 44,8 52,8 Dues 29,4 28,4 29 29,5 28,2 31,6 29,4 Tres 12,7 13,4 12,8 11,3 13,2 15,1 11,8 Quatre o més 6,1 6,8 5,3 5,5 5,7 8,4 6,0 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Mitjana 1,77 1,79 1,74 1,72 1,75 1,93 1,74 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 38 Taula 30. Nombre de dies dedicats a les activitats segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Dies Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Un 13,4 14,6 12,7 11,4 13,1 20,7 12,7 Dos 27,0 33,9 26,1 23,3 23,8 36,6 27,0 Tres 25,1 25,7 26,6 23,6 22,4 23,7 29,5 Quatre o més 34,5 25,8 34,6 41,7 40,8 19,0 30,9 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Mitjana 3,01 2,76 3,04 3,22 3,15 2,5 2,94 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 31. Dies de la setmana de les activitats segons districte Territoris Sant Sant Sants- Sarrià- Dia Barcelona Andreu Martí Les Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Dilluns 55,9 52,6 56,3 61,1 57,9 38,7 57,2 Dimarts 57,9 52,6 54,6 61,4 58,6 59,2 57,9 Dimecres 58,0 52,2 59,1 64,6 59,5 42,3 55,9 Dijous 57,4 51,2 54,8 63,1 59,2 51,9 56,2 Divendres 39,6 32,0 44,4 41,3 44,1 34,7 32,9 Dissabte i diumenge 32,3 35,5 34,9 30,2 35,8 23,5 33,7 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 32. Dies de la setmana de les activitats segons el tipus de centre i edats Tipus de centre Edats (anys) Dia Públic Concertat < 6 6 - 11 > 11 Dilluns 54,7 57,5 41,9 60,2 52,2 Dimarts 58,9 56,6 45,5 61,5 55,6 Dimecres 59,3 56,2 45,2 60,2 58,1 Dijous 57,1 57,9 47,1 59,6 57,2 Divendres 41,9 36,5 24,9 40,0 45,2 Dissabte i diumenge 30,7 34,3 13,2 29,9 46,8 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 39 Taula 33. Temps dedicat a les activitats extraescolars segons districte Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Menys de 2 hores 15,8 18,5 13,8 13,9 16,3 23,7 14,6 Entre 2 i 6 hores 63,6 64,2 64,3 62,8 61,6 65,3 64,6 Entre 6 i 10 hores 17,6 14,7 18,7 20,0 18,1 9,3 18,2 Més de 10 hores 3,0 2,6 3,1 3,3 4,0 1,7 2,6 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 34. S’està ben informat de les activitats extraescolars?, segons districte Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- De l’escola Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Totalment d’acord 48,1 46,4 43,5 49,3 53,5 43,0 55,8 Força d’acord 41,7 41,6 43,3 42,3 39,5 42,5 38,8 Poc d’acord 8,5 10,5 10,8 6,8 6,4 11,5 5,0 Gens d’acord 1,7 1,5 2,5 1,6 0,7 3,1 0,4 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Territoris De fora Sant Sant Les Sants- Sarrià- de l’escola Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Totalment d’acord 24,5 20,4 25,2 26,2 24,1 24,1 23,4 Força d’acord 36,7 35,9 35,5 36,2 42,4 37,5 35,0 Poc d’acord 28,0 33,0 26,8 26,6 24,7 28,5 31,3 Gens d’acord 10,8 10,7 12,5 11,0 8,9 9,9 10,3 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 35. S’està ben informat de les activitats extraescolars?, segons tipus de centre Activitats Tipus de centre Barcelona Públic Concertat De l’escola – Totalment d’acord 48,1 47,7 48,6 – Força d’acord 41,7 41,2 42,4 – Poc d’acord 8,5 8,9 7,8 – Gens d’acord 1,7 2,1 1,2 De fora de l’escola – Totalment d’acord 24,5 24,6 24,3 – Força d’acord 36,7 36,7 36,8 – Poc d’acord 28,0 28,2 27,6 – Gens d’acord 10,8 10,5 11,3 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 40 Taula 36. Activitats extraescolars sobre les quals es voldria tenir més informació segons districte Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Alguna 84,5 84,6 85,7 84,3 80,3 88,9 82,6 Esportiva 46,3 48,6 46,3 44,7 40,1 50,8 49,3 Artística 42,7 41,3 42,5 43,4 37,5 38,7 51,8 Informàtica, idiomes 43,7 45,5 47,1 41,0 39,0 48,9 41,9 Reforç escolar 22,3 21,5 25,5 20,0 19,3 30,2 18,3 Educació en el lleure 21,4 20,3 20,2 21,3 22,4 21,3 23,9 Cultural 18,1 17,7 19,2 17,7 19,5 13,6 20,9 Lúdica 18,3 18,5 18,4 17,6 17,2 20,4 18,4 Altres 4,4 4,9 4,1 4,2 4,1 5,9 4,2 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 37. Intenció de realitzar alguna activitat a fora de l’escola segons districte Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Totalment d’acord 33,9 29,8 35,6 33,7 32,5 30,3 41,0 Força d’acord 35,2 38,2 34,2 35,3 35,0 34,1 34,9 Poc d’acord 19,5 20,4 18,6 19,1 20,7 22,1 16,8 Gens d’acord 11,4 11,6 11,5 11,8 11,8 13,5 7,3 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 38. Activitats extraescolars que es voldrien fer segons districte (resposta múltiple) Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Alguna 78,9 81,5 79,5 77,0 74,8 82,6 79,8 Esportiva 28,0 32,0 26,8 25,5 25,1 34,4 29,0 Artística 33,3 34,0 32,7 33,2 29,4 32,7 38,5 Informàtica, idiomes 27,1 30,2 29,5 23,4 27,3 32,7 23,0 Reforç escolar 4,4 4,9 5,6 3,8 3,6 5,9 2,7 Educació en el lleure 13,0 11,7 13,1 13,5 12,2 14,0 12,7 Cultural 9,2 8,4 9,1 9,3 10,2 8,7 9,9 Lúdica 24,2 25,2 21,7 23,8 23,0 31,3 23,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 41 Taula 39. Activitats extraescolars que es voldrien fer segons tipus de centre (resposta múltiple) Tipus de centre Barcelona Públic Concertat Alguna 78,9 78,3 79,6 Esportiva 28,0 28,6 27,3 Artística 33,3 32,0 35,0 Informàtica, idiomes 27,1 28,7 24,8 Reforç escolar 4,4 5,1 3,4 Educació en el lleure 13,0 14,0 11,6 Cultural 9,2 10,4 7,6 Lúdica 24,2 25,5 22,4 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 40. Activitats extraescolars que es voldrien fer segons sexe i edat (resposta múltiple) Sexe Edat (anys) Activitats Noi Noia < 6 6 - 11 > 11 Alguna 75,4 82,2 76,7 82,4 72,7 Esportiva 28,3 27,8 31,9 27,1 27,7 Artística (música, arts plàstiques, teatre, dansa) 22,1 43,6 42,1 32,8 29,4 Informàtica, idiomes 29,8 24,7 20,7 29,9 25,1 Reforç escolar 4,8 4,0 3,7 4,7 4,2 Educació en el lleure 13,2 12,9 13,3 14,8 8,9 Cultural (castellers, banda de música, coral) 7,8 10,4 8,6 10,7 6,4 Lúdica 25,7 22,8 29,2 29,5 9,9 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 41. Motius per portar els fills/es a fer activitats extraescolars segons districte Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Motius Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Estiguin atesos 25,7 24 23,1 28,8 23,7 29,3 22,1 S'eduquin en valors 52,4 52,7 56,4 50,3 50,7 51,0 53,3 Aprenguin coneixements 57,4 54,1 56,3 59,4 56,4 55,6 60,4 Coneguin altres infants 35,9 38,5 36,5 33,3 39,8 31,5 40,0 Es diverteixin 70,5 71,9 72,0 70,6 69,9 67,2 70,2 Facin esport 58,9 57,7 58,5 59,3 59,9 58,5 59,4 Altres 1,8 2,3 1,8 1,5 2,2 2,3 1,2 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 42 Taula 42. Opinió sobre el preu que s’hauria de pagar per una activitat extraescolar de dues hores setmanals segons districte Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Preu Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Activitats gratuïtes 21,5 24,6 21,9 20,3 17,3 28,3 17,6 Fins a 10 euros/mes 11,9 12,3 13,0 11,0 11,9 16,6 6,9 De 10 a 20 euros/mes 26,6 23,6 27,0 26,2 30,1 32,2 20,7 De 20 a 30 euros/mes 27,2 28,9 27,3 29,0 28,4 17,4 29,7 De 30 a 40 euros/mes 9,4 8,3 7,4 10,3 9,3 4,3 17,4 A partir de 40 euros/mes 3,3 2,3 3,5 3,2 3,1 1,2 7,6 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 43. Dies de la setmana en què es voldria tenir més oferta d’activitats extraescolars per als fills/es segons districte (resposta múltiple) Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Dies Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Dilluns 65,6 63,7 63,6 69,3 63,0 61,6 68,2 Dimarts 63,9 60,7 60,1 67,3 66,7 58,9 68,2 Dimecres 66,7 66,1 65,2 69,8 63,9 63,1 68,9 Dijous 64,1 62,8 61,0 66,0 66,6 59,8 68,7 Divendres 49,3 47,2 47,9 51,7 49,0 50,2 46,7 Dissabte 36,3 34,4 41,3 33,6 36,5 36,1 36,0 Diumenge 13,7 13,5 15,4 12,3 14,0 15,1 12,9 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 43 Taula 44. Horaris en què es voldria tenir més oferta d’activitats extraescolars per als fills/es segons districte Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Horaris Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Dilluns 65,6 63,7 63,6 69,3 63,0 61,6 68,2 – De 16.30 a 18.00 h 44,9 43,1 39,5 52,1 44,0 42,6 41,1 – De 18.00 a 20.00 h 23,8 24,4 28,8 18,9 22,1 21,9 31,2 Dimarts 63,9 60,7 60,1 67,3 66,7 58,9 68,2 – De 16.30 a 18.00 h 43,5 40,5 37,5 49,9 47,6 39,6 41,4 – De 18.00 a 20.00 h 23,1 23,7 26,7 18,8 21,6 22,0 30,5 Dimecres 66,7 66,1 65,2 69,8 63,9 63,1 68,9 – De 16.30 a 18.00 h 46,2 44,7 41,3 53,3 45,1 44,0 41,4 – De 18.00 a 20.00h 23,4 25,1 27,7 18,3 21,5 21,3 31,3 Dijous 64,1 62,8 61,0 66,0 66,6 59,8 68,7 – De 16.30 a 18.00 h 43,6 42,6 37,8 49,3 47,0 39,8 41,1 – De 18 a 20.00 h 23,3 23,9 27,0 18,2 21,8 23,1 31,1 Divendres 49,3 47,2 47,9 51,7 49,0 50,2 46,7 – De 16.30 a 18.00 h 33,2 31,5 28,3 37,5 34,2 35,6 28,3 – De 18.00 a 20.00 h 18,5 19,5 22,8 15,7 17,2 15,9 20,9 Dissabte 36,3 34,4 41,3 33,6 36,5 36,1 36,0 – Matí 29,3 26,5 33,3 27,4 28,7 29,8 30,3 – Tarda 11,1 11,5 13,2 9,9 12,5 8,5 11,6 Diumenge 13,7 13,5 15,4 12,3 14,0 15,1 12,9 – Matí 10,8 11,2 11,7 9,8 10,8 11,8 10,3 – Tarda 4,5 3,6 5,3 4,0 5,0 4,8 4,2 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 44 Taula 45. Horaris en què es voldria tenir més oferta d’activitats extraescolars per als fills/es segons l’edat Edat (anys) Horaris Barcelona < 6 6 - 11 > 11 Dilluns 65,6 73,9 70,3 51,0 – De 16.30 a 18.00 h 44,9 60,9 51,9 21,1 – De 18.00 a 20.00 h 23,8 17,0 21,9 31,9 Dimarts 63,9 74,3 67,3 50,8 – De 16.30 a 18.00 h 43,5 59,8 49,7 21,0 – De 18.00 a 20.00 h 23,1 17,5 20,7 32,0 Dimecres 66,7 74,2 68,8 58,5 – De 16.30 a 18.00 h 46,2 60,7 50,3 29,4 – De 18.00 a 20.00h 23,4 17,0 21,4 31,5 Dijous 64,1 74,2 68,0 50,3 – De 16.30 a 18.00 h 43,6 59,4 49,9 21,1 – De 18 a 20.00 h 23,3 18,1 21,1 31,3 Divendres 49,3 50,5 50,6 46,3 – De 16.30 a 18.00 h 33,2 40,9 36,4 22,0 – De 18.00 a 20.00 h 18,5 12,6 16,6 26,2 Dissabte 36,3 34,1 34,3 41,7 – Matí 29,3 28,8 27,8 32,7 – Tarda 11,1 9,6 10,9 12,6 Diumenge 13,7 14,5 12,5 15,8 – Matí 10,8 11,8 10,1 11,7 – Tarda 4,5 3,8 4,1 5,6 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 45 Taula 46. Horaris en què es voldria disposar de més activitats familiars segons districte (resposta múltiple) Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Horaris Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Dissabte matí 46,3 46,6 45,6 47,8 46,6 40,7 48,9 Dissabte tarda 27,5 29,2 29,3 27,3 30,7 21,7 25,8 Diumenge matí 37,8 38,4 38,9 41,9 40,7 25,6 34,8 Diumenge tarda 15,5 15,2 18,1 16,1 16,8 9,0 15,0 Entre setmana, per la tarda 28,2 28,9 26,1 23,8 23,1 46,1 28,5 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 47. Les activitats de l’escola haurien de ser obertes als infants del barri?, segons districte Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Totalment d’acord 26,6 31,0 27,5 24,1 21,6 35,6 22,2 Força d’acord 29,1 34,6 27,6 27,5 31,2 27,0 30,8 Poc d’acord 24,8 22,3 24,9 26,0 25,0 19,6 29,2 Gens d’acord 19,5 12,1 20,0 22,4 22,2 17,8 17,8 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. Taula 48. Grau de participació en associacions culturals, veïnals, etc. de la ciutat segons districte Territoris Sant Sant Les Sants- Sarrià- Barcelona Andreu Martí Corts Gràcia Montjuïc Sant Gervasi Totalment d’acord 2,7 3,6 3,0 2,0 3,0 3,1 2,5 Força d’acord 6,4 6,4 5,8 6,2 7,2 7,1 6,7 Poc d’acord 26,7 25,4 25,8 25,6 30,5 26,9 28,4 Gens d’acord 64,2 64,7 65,5 66,2 59,3 62,9 62,5 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Font: elaboració pròpia a partir de les dades del Debat familiar. 46