GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics JORNADA SOBRE LA LLEI 9/2017 DE CONTRACTES DEL SECTOR PÚBLIC I LA SEVA IMPLEMENTACIÓ A L’AJUNTAMENT DE BARCELONA. E L RECURS ESPECIAL EN MATÈRIA DE CONTRACTACIÓ. NOVETATS DE LA LLEI 9/2017. ALBERT SOLE BENITO Director dels Serveis Jurídics Centrals 7 de març de 2018 1 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Impugnació actes dels procediments: classificació  RECURS ESPECIAL. ARTICLE 44 i següents Llei 9/2017  RÈGIM GENERAL DE RECURSOS ADMINISTRATIUS. Llei 39/2015.  IMPUGNACIÓ ACTES SEGONS DRET PRIVAT.  REVISIÓ D’OFICI 2 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics RECURS ESPECIAL (1)  Àmbit d’aplicació : actes recurribles, article 44 Llei 9/2017.  Novetats respecte de la regulació anterior: Art. 44,1 i. Aplicació dels recursos atenent a la tipologia dels contractes de AAPP i poders adjudicadors: i. Contractes obres valor superior a 3 M € ii. Contractes serveis i subministraments superior a 100,000 € iii. Acords Marc i Sistemes Dinàmics d’Adquisició, i contractes derivats d’aquests. iv. Concessions d’obres i de serveis valor superior a 3 M € v. Contractes administratius especials que no es pugui fixar el preu de licitació o valor estimat superior a contractes de serveis (100,000 €) vi. Contractes subvencionats art. 23 LCSP. vii. Encàrrecs en que no es pugui fixar el seu import, o quan la duració més pròrrogues, sigui igual o superior a contractes de serveis. 3 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics RECURS ESPECIAL (2) • Objecte del recurs: art. 44,2 LCSP ii. Actes objecte de recurs: a) Els anuncis de licitació, els plecs i els documents contractuals que estableixin les condicions que hagin de regir la contractació. b) Els actes de tràmit adoptats en el procediment d’adjudicació, sempre que aquests decideixin directament o indirectament sobre l’adjudicació, determinin la impossibilitat de continuar el procediment o produeixin una indefensió o un perjudici irreparable a drets o interessos legítims. En tot cas, es considera que concorren les circumstàncies anteriors en els actes de la mesa o de l’òrgan de contractació pels quals s’acordi l’admissió o inadmissió de candidats o licitadors, o l’admissió o exclusió d’ofertes, incloses les ofertes que siguin excloses perquè són anormalment baixes com a conseqüència de l’aplicació de l’article 149. c) Els acords d’adjudicació. d) Les modificacions basades en l’incompliment del que estableixen els articles 204 i 205 d’aquesta Llei, perquè s’entén que la modificació havia de ser objecte d’una adjudicació nova. e) La formalització d’encàrrecs a mitjans propis en els casos en què aquests no compleixin els requisits legals. f) Els acords de rescat de concessions. 4 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics RECURS ESPECIAL (3) • RECURS POTESTATIU I GRATUÏT • Art. 44,7. La interposició del recurs especial en matèria de contractació té caràcter potestatiu i és gratuït per als recurrents. • LEGITIMACIÓ PER INTERPOSAR EL RECURS ESPECIAL: • Art. 48. Pot interposar el recurs especial en matèria de contractació qualsevol persona física o jurídica els drets o interessos legítims, individuals o col·lectius, de la qual s’hagin vist perjudicats o puguin resultar afectats, de manera directa o indirecta, per les decisions objecte del recurs. També estan legitimades per interposar aquest recurs, contra els actes susceptibles de ser recorreguts, les organitzacions sindicals, quan de les actuacions o decisions recurribles se’n pugui deduir fundadament que aquestes impliquen que en el procés d’execució del contracte l’empresari incompleixi les obligacions socials o laborals respecte dels treballadors que participin en la realització de la prestació. En tot cas, s’entén legitimada l’organització empresarial sectorial representativa dels interessos afectats. • ADMINISTRACIÓ ELECTRÒNICA. COMUNICACIONS I NOTIFICACIONS. • ART. 54 LCSP 5 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics INICIACIÓ, FORMA I LLOC D’INTERPOSICIÓ RECURS ESPECIAL (4) • TERMINI GENERAL: 15 DIES HÀBILS. ART. 50,1 LCSP • EXCEPTE QUE EL RECURS ES FONAMENTI EN ALGUNA DE LES CAUSES DE NUL·LITAT DE L’ART. 39,2 C)D)E) O F) LCSP: ALERTA!! CALDRÀ HOMOLOGAR ELS “PEUS DELS RECURSOS” ADVERTINT DE LA CITA EXPRESSA DE LES CAUSES DE NUL·LITAT. • 2. ART. 50,2 LCSP: No obstant el que disposa el paràgraf anterior, quan el recurs es fonamenti en alguna de les causes de nul·litat que preveu l’apartat 2, lletres c), d), e) o f) de l’article 39, el termini d’interposició és el següent: • a) Trenta dies a comptar de la publicació de la formalització del contracte en la forma que preveu aquesta Llei, incloses les raons justificatives per les quals no s’ha publicat en forma legal la convocatòria de la licitació o des de la notificació, als candidats o licitadors afectats, dels motius del rebuig de la seva candidatura o de la seva proposició i de les característiques de la proposició de l’adjudicatari que van ser determinants de l’adjudicació a favor seu. • b) En els casos restants, abans que transcorrin sis mesos a comptar de la formalització del contracte. 6 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics INICIACIÓ, FORMA I LLOC D’INTERPOSICIÓ RECURS ESPECIAL (5) • EL TERMINI COMENÇA A COMPTAR (Regla General), si no està comprès en els supòsits específics de l’ART. 50,1 LCSP g) En tots els altres casos, el termini comença a comptar des de l’endemà de la notificació efectuada de conformitat amb el que disposa la disposició addicional quinzena. • SUPÒSITS ESPECÍFICS ART. 50,1 a) b) c) d) e) f) LCSP • A COMPTAR SEGONS L’ACTE IMPUGNAT QUE ESTIGUI COMPRÈS EN LA SEGÜENT RELACIÓ: • a) Quan s’interposi contra l’anunci de licitació, el termini comença a comptar a partir de l’endemà de la seva publicació en el perfil de contractant.. • b) Quan el recurs s’interposi contra el contingut dels plecs i altres documents contractuals, el còmput s’inicia a partir de l’endemà del dia en què s’hagi publicat en el perfil de contractant l’anunci de licitació, sempre que s’hi hagi indicat la manera com els interessats hi poden accedir. Quan no es faci aquesta indicació, el termini comença a comptar a partir de l’endemà del dia en què s’hagin lliurat a l’interessat o aquest hagi pogut accedir al seu contingut a través del perfil de contractant. En el cas del procediment negociat sense publicitat, el còmput del termini comença des de l’endemà de la remissió de la invitació als candidats seleccionats. En els supòsits en què, de conformitat amb el que estableix l’article 138.2 d’aquesta Llei, els plecs no es puguin posar a disposició per mitjans electrònics, el termini es computa a partir de l’endemà en què s’hagin lliurat al recurrent. • EXCEPCIÓ: Amb caràcter general, no s’admet el recurs contra els plecs i documents contractuals que hagin de regir una contractació si el recurrent, amb caràcter previ a la seva interposició, ha presentat una oferta o sol·licitud de participació en la licitació corresponent, sense perjudici del que es preveu per als supòsits de nul·litat de ple dret. 7 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics INICIACIÓ, FORMA I LLOC D’INTERPOSICIÓ RECURS ESPECIAL (6) • SUPÒSITS ESPECÍFICS (CONTINUACIÓ) ART. 50 LCSP • c) Quan s’interposi contra actes de tràmit adoptats en el procediment d’adjudicació o contra un acte resultant de l’aplicació del procediment negociat sense publicitat, el còmput s’inicia a partir de l’endemà del dia en què s’hagi tingut coneixement de la possible infracció. d) Quan s’interposi contra l’adjudicació del contracte, el còmput s’inicia a partir de l’endemà del dia en què aquesta s’hagi notificat de conformitat amb el que disposa la disposició addicional quinzena als candidats o licitadors que hagin estat admesos en el procediment. e) Quan el recurs s’interposi en relació amb alguna modificació basada en l’incompliment del que estableixen els articles 204 i 205 d’aquesta Llei, perquè s’entén que la modificació hauria hagut de ser objecte d’una adjudicació nova, des de l’endemà del dia en què s’hagi publicat en el perfil de contractant. f) Quan el recurs s’interposi contra un encàrrec a un mitjà propi perquè no compleix els requisits que estableix l’article 32 d’aquesta Llei, des de l’endemà del dia en què s’hagi publicat en el perfil de contractant. 8 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics INICIACIÓ, FORMA I LLOC D’INTERPOSICIÓ DEL RECURS ESPECIAL (7) • ART. 51 LCSP. 1. En l’escrit d’interposició s’ha de fer constar l’acte recorregut, el motiu que fonamenti el recurs, els mitjans de prova de què es pretengui valer el recurrent i, si s’escau, les mesures de la mateixa naturalesa que les que esmenta l’article 49, l’adopció de les quals sol·liciti, i també s’hi ha d’adjuntar: • a) El document que acrediti la representació del compareixent, excepte si figura unit a les actuacions d’un altre recurs pendent davant el mateix òrgan; en aquest cas, es pot sol·licitar que s’expedeixi una certificació per a la seva unió al procediment. • b) El document o documents que acreditin la legitimació de l’actor quan la tingui perquè li ha transmès un altre per herència o per qualsevol altre títol. • c) La còpia o el trasllat de l’acte exprés que es recorri, o una indicació de l’expedient que li hagi pertocat o del butlletí oficial o perfil de contractant en què s’hagi publicat. • d) El document o documents en què fonamenti el seu dret. • e) Una adreça de correu electrònic «habilitada» a la qual enviar, de conformitat amb la disposició addicional quinzena, les comunicacions i notificacions. 9 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics INICIACIÓ, FORMA I LLOC D’INTERPOSICIÓ DEL RECURS ESPECIAL (8) ACCÉS A L’EXPEDIENT: ART. 52 LCSP: 1,Si l’interessat vol examinar l’expedient de contractació de manera prèvia a la interposició del recurs especial, ho ha de sol·licitar a l’òrgan de contractació, el qual té l’obligació de posar-ho de manifest sense perjudici dels límits de confidencialitat que estableix la Llei. 2. Els interessats poden fer la sol·licitud d’accés a l’expedient dins del termini d’interposició del recurs especial, i l’òrgan de contractació ha de facilitar l’accés en els cinc dies hàbils següents a la recepció de la sol·licitud. La presentació d’aquesta sol·licitud no paralitza en cap cas el termini per interposar el recurs especial. 3. L’incompliment de les previsions que conté l’apartat 1 anterior no eximeix els interessats de l’obligació d’interposar el recurs especial dins del termini legalment establert. No obstant això, el recurrent pot al·legar aquest incompliment en el seu recurs; en aquest cas, l’òrgan competent per resoldre’l ha de concedir al recurrent l’accés a l’expedient de contractació en les seves oficines durant un termini de deu dies, amb caràcter previ al tràmit d’al·legacions, perquè completi el seu recurs. En aquest supòsit, ha de concedir un termini de dos dies hàbils a l’òrgan de contractació perquè emeti l’informe corresponent i cinc dies hàbils a la resta d’interessats perquè efectuïn les al·legacions que considerin convenients 10 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics INICIACIÓ, FORMA I LLOC D’INTERPOSICIÓ DEL RECURS ESPECIAL (9) • CAUSES D’INADMISSIÓ: ART. 55 LCSP • L’òrgan encarregat de resoldre el recurs, després de la reclamació i l’examen de l’expedient administratiu, pot declarar la seva inadmissió quan consti de manera inequívoca i manifesta qualsevol dels supòsits següents: • a) La incompetència de l’òrgan per conèixer del recurs. • b) La falta de legitimació del recurrent o d’acreditació de la representació de la persona que interposa el recurs en nom d’una altra, mitjançant un poder que sigui suficient a aquest efecte. • c) La interposició del recurs contra actes no susceptibles d’impugnació de conformitat amb el que disposa l’article 44. • d) La interposició del recurs una vegada finalitzat el termini establert per interposar-lo. • L’òrgan encarregat de resoldre’l, si aprecia que concorre algun d’aquests supòsits, sense perjudici del que preveu l’article 51.2, ha de dictar una resolució en què acordi la inadmissió del recurs. 11 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics INICIACIÓ, FORMA I LLOC D’INTERPOSICIÓ DEL RECURS ESPECIAL (9) • EFECTES INTERPOSICIO RECURS ESPECIAL: • Art. 53 LCSP. Una vegada interposat el recurs, queda en suspens la tramitació del procediment quan l’acte recorregut sigui el d’adjudicació, excepte en el cas de contractes basats en un acord marc o de contractes específics en el marc d’un sistema dinàmic d’adquisició, sense perjudici de les mesures cautelars que en relació amb aquests últims es podrien adoptar en virtut del que assenyala l’article 56.3. TRAMITACIÓ DEL PROCEDIMENT. Art. 56 LCSP El procediment per tramitar els recursos especials en matèria de contractació es regeix per les disposicions de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, a mb les especialitats que recullen els apartats següents. ESPECIALITATS: Remissió a l’òrgan resolutori del recurs especial, accés a l’expedient, mesures cautelars en escrit inicial o posterior, d’ofici o a instància de part, ART. 56.2 I 3 LCSP. REGIM TRANSITORI DT1a,4.in fine: En els expedients de contractació iniciats abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei es pot interposar el recurs que preveu l’article 44 contra actes susceptibles de ser recorreguts en aquesta via, sempre que s’hagin dictat amb posterioritat a la seva entrada en vigor. 12 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics INICIACIÓ, FORMA I LLOC D’INTERPOSICIÓ DEL RECURS ESPECIAL (10) • PROVA. ART. 56,4 LCSP • 4. Els fets rellevants per a la decisió del recurs es poden acreditar per qualsevol mitjà de prova admissible en dret. Quan els interessats ho sol·licitin o l’òrgan encarregat de la resolució del recurs no consideri certs els fets que al·leguen els interessats, o la naturalesa del procediment ho exigeix, es pot acordar l’obertura del període de prova durant un termini de deu dies hàbils, a fi que es puguin practicar totes les que consideri pertinents. L’òrgan competent per resoldre el recurs pot rebutjar les proves proposades pels interessats quan siguin manifestament improcedents o innecessàries, mitjançant una resolució motivada. La pràctica de les proves s’ha d’anunciar amb antelació suficient als interessats. • CONFIDENCIALITAT I DRET DE PROTECCIÓ SECRETS COMERCIALS. ART. 56.5 LCSP • 5. L’òrgan competent per resoldre el recurs ha de garantir, en tot cas, la confidencialitat i el dret a la protecció dels secrets comercials en relació amb la informació continguda en l’expedient de contractació, sense perjudici que pugui conèixer i prendre en consideració la informació esmentada a l’hora de resoldre. Correspon a l’òrgan esmentat resoldre sobre com garantir la confidencialitat i el secret de la informació que figuri a l’expedient de contractació, sense que, per això, resultin perjudicats els drets dels altres interessats a la protecció jurídica efectiva i al dret de defensa en el procediment. 13 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics MESURES CAUTELARS (1) • ART. 49 LCSP • 1. Abans d’interposar el recurs especial, les persones legitimades per a això poden sol·licitar davant l’òrgan competent per resoldre el recurs l’adopció de mesures cautelars. Aquestes mesures han d’anar dirigides a corregir infraccions de procediment o impedir que es causin altres perjudicis als interessos afectats, i poden estar incloses, entre aquestes, les destinades a suspendre o a fer que se suspengui el procediment d’adjudicació del contracte en qüestió o l’execució de qualsevol decisió adoptada pels òrgans de contractació. • 2. L’òrgan competent per resoldre el recurs ha d’adoptar una decisió en forma motivada sobre les mesures cautelars dins dels cinc dies hàbils següents a la presentació de l’escrit en què se sol·licitin. A aquests efectes, l’òrgan que hagi de resoldre, el mateix dia que rebi la petició de la mesura cautelar, l’ha de comunicar a l’òrgan de contractació, que disposa d’un termini de dos dies hàbils per presentar les al·legacions que consideri oportunes referides a l’adopció de les mesures sol·licitades o a les propostes pel mateix òrgan decisori. Si, un cop transcorregut aquest termini, no es formulen al·legacions, el procediment continua. Si abans de dictar resolució s’ha interposat el recurs, l’òrgan competent per resoldre’l acumula a aquest la sol·licitud de mesures cautelars. Contra les resolucions dictades en aquest procediment no es pot interposar cap recurs, sense perjudici dels que siguin procedents contra les resolucions que es dictin en el procediment principal. 14 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics MESURES CAUTELARS (2) • ART. 49 LCSP • 3. Quan de l’adopció de les mesures cautelars es puguin derivar perjudicis de qualsevol naturalesa, la resolució pot imposar la constitució de caució o garantia suficient per respondre’n, sense que aquelles produeixin efectes fins que la caució o garantia esmentada sigui constituïda. S’ha de determinar per reglament la quantia i forma de la garantia que s’ha de constituir, així com els requisits per a la seva devolució, que, en tot cas, han de tenir en compte el principi de proporcionalitat i el subjecte i l’objecte afectats. • 4. Llevat que l’òrgan competent acordi el contrari, la suspensió del procediment que es pugui acordar cautelarment no afecta el termini concedit perquè els interessats presentin ofertes o proposicions. • 5. Les mesures cautelars que se sol·licitin i acordin abans de la presentació del recurs especial en matèria de contractació decauen una vegada transcorri el termini establert per a la seva interposició sense que l’interessat l’hagi deduït. 15 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics RESOLUCIÓ RECURS • ART. 57 LCSP. 1. Una vegada rebudes les al·legacions dels interessats, o transcorregut el termini assenyalat per formular-les, i el de la prova, si s’escau, l’òrgan competent ha de resoldre el recurs dins dels cinc dies hàbils següents, i a continuació ha de notificar la resolució a tots els interessats. 2. La resolució del recurs ha d’estimar en tot o en part o desestimar les pretensions formulades o declarar-ne la inadmissió, i ha de decidir motivadament totes les qüestions que s’hagin plantejat. En tot cas, la resolució ha de ser congruent amb la petició i, si és procedent, s’ha de pronunciar sobre l’anul·lació de les decisions no conformes a dret adoptades durant el procediment d’adjudicació, inclosa la supressió de les característiques tècniques, econòmiques o financeres discriminatòries que contenen l’anunci de licitació, l’anunci indicatiu, els plecs, les condicions reguladores del contracte o qualsevol altre document relacionat amb la licitació o adjudicació, així com, si escau, sobre la retroacció d’actuacions. En tot cas, l’estimació del recurs que comporti anul·lació de clàusules o condicions dels plecs o documentació contractual de naturalesa anàloga determina l’anul·lació dels actes de l’expedient de contractació relacionats amb la seva aprovació. 3. La resolució ha d’acordar l’aixecament de la suspensió de l’acte d’adjudicació si en el moment de dictar-la continua suspès, així com de la resta de mesures cautelars que s’hagin acordat i la devolució de les garanties la constitució de les quals s’hagi exigit per a la seva efectivitat, si és procedent. 4. En cas d’estimació total o parcial del recurs, l’òrgan de contractació ha de donar coneixement a l’òrgan que hagi dictat la resolució, de les actuacions adoptades per complir-la. 5. Si, un cop transcorreguts dos mesos comptats des del següent a la interposició del recurs, no s’ha notificat la seva resolució, l’interessat el pot considerar desestimat a l’efecte d’interposar un recurs contenciós administratiu. 16 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics INDEMNITZACIONS, DESPESES PROCEDIMENT I VALORACIÓ CONDUCTA DEL RECURRENT • ART. 58 LCSP. 1. L’òrgan competent per resoldre el recurs, a sol·licitud de l’interessat, pot imposar a l’entitat contractant l’obligació d’indemnitzar la persona interessada pels danys i perjudicis que li hagi pogut ocasionar la infracció legal que hagi donat lloc al recurs, rescabalant-la, com a mínim, de les despeses ocasionades per la preparació de l’oferta o la participació en el procediment de contractació. La quantia de la indemnització s’ha de fixar tenint en compte en la mesura que sigui possible els criteris que estableix el capítol IV del títol preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic. • 2. L’òrgan competent, en cas que apreciï temeritat o mala fe en la interposició del recurs o en la sol·licitud de mesures cautelars, pot acordar la imposició d’una multa al seu responsable. L’import de la multa ha de ser de 1.000 a 30.000 euros, i la seva quantia s’ha de determinar en funció de la mala fe apreciada i el perjudici ocasionat a l’òrgan de contractació i als licitadors restants, així com del càlcul dels beneficis obtinguts. L’import de la multa imposada s’ha d’ingressar en tot cas en el Tresor Públic. Les quanties que indica aquest apartat es poden actualitzar per mitjà d’una ordre del ministre d’Hisenda i Funció Pública. 17 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics EFECTES RESOLUCIÓ RECURS ESPECIAL • ART. 59 LCSP. 1. Contra la resolució dictada en aquest procediment només es pot interposar un recurs contenciós administratiu de conformitat amb el que disposen l’article 10, lletres k) i l) de l’apartat 1, i l’article 11, lletra f) del seu apartat 1, de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. • 2. Sense perjudici del que disposa l’apartat anterior, la resolució és directament executiva. • 3. No és procedent la revisió d’ofici de la resolució ni de cap dels actes dictats pels òrgans competents per resoldre el recurs. Tampoc no estan subjectes a fiscalització pels òrgans de control intern de les administracions a què cadascun estigui adscrit. Els òrgans competents per resoldre el recurs poden rectificar en qualsevol moment, d’ofici o a instància dels interessats, els errors materials, de fet o aritmètics existents en els seus actes, inclosa la resolució del recurs. 18 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics RECURSOS ADMINISTRATIUS LLEI 39/2015 (1) • ADM. PUB.: Adjudicació contractes exclosos art.44,1 LCSP. Recursos Llei 39/2015: • Art. 44,6 LCSP • 6. Els actes que es dictin en els procediments d’adjudicació de contractes de les administracions públiques que no reuneixin els requisits de l’apartat 1 poden ser objecte de recurs de conformitat amb el que disposen la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. 19 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics RECURSOS ADMINISTRATIUS LLEI 39/2015 (2) • PODERS ADJUDICADORS: Actuacions en procediment de contractes exclosos art.44,1 LCSP. Recursos Llei 39/2015: • Art. 44,2, segon paràgraf: • En el cas d’actuacions dutes a terme per poders adjudicadors que no tinguin la condició d’administracions públiques, aquelles s’han d’impugnar en via administrativa de conformitat amb el que disposa la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, davant el titular del departament, òrgan, ens o organisme al qual estigui adscrita l’entitat contractant o al qual correspongui la seva tutela. Si l’entitat contractant està vinculada a més d’una Administració, és competent l’òrgan corresponent de la que tingui el control o la participació majoritària. 20 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics MISCELÀNIA: NORMES RELACIONADES (1) • RÈGIM JURÍDIC APLICACIO ENS LOCALS: DA 2a i 3a. • REGIM INVALIDESA ART. 38 i ss. LCSP: • CAUSES ESPECIALS DE NUL·LITAT ART. 39,2 LCSP • CAUSES D’ANUL·LABILITAT. INCLUSIÓ ESPECÍFICA DE SUPÒSITS D’ANUL·LABILITAT. ART. 40 LCSP • REVISIÓ D’OFICI ART. 41 LCSP I EFECTES, ART. 42. • CAUSES INVALIDESA DRET CIVIL. ART. 43 LCSP 21 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics MISCELÀNIA: NORMES RELACIONADES (2) • CÒMPUT TERMINIS : DIES HÀBILS/NATURALS. DA 12a. • ACCIÓ DIRECTA SUBCONTRATISTA: art. 215,8 / DA 51a, opcional si es contempla als plecs clàusules administratives. • PROCEDIMENT ESPECIAL ADMINISTRATIU I CONTENCIOS ADMINISTRATIU: IMPAGAMENT PREU: art. 199 (en relació amb el 198. 4 a 7 LCSP. • INDEMNITZACIONS A TERCERS: art. 196 LCSP. 22 GERÈNCIA DE RECURSOS Direcció dels Serveis Jurídics Gràcies per la vostra atenció i col·laboració!