Ajuntament Gerència de Recursos de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió Econòmica Departament de contractació Les Meses de Contractació. Classificació de les ofertes. Actuacions preparatòries a l'adjudicació. La formalització del contracte . Ajuntament • de Barcelona Autor: Antonio Escalante Cruces Ponència presentada a la" Jornada sobre la Llei 9/2017 de contractes del sector públic i la seva implementació a l'Ajuntament de Barcelona", 7 de març 2018 1 Les Meses de Contractació Regulació: Article 326 i Disposició addicional segona (Apartat 7) ... A la nova llei s'ha volgut reforçar el caràcter tècnic i professional de les meses a la vegada que s'han incorporat mesures per a lluitar contra la corrupció i evitar els conflictes d'interessos, en garantir la integritat dels seus components i permetre més transparència, facilitant que els licitadors puguin exercir el seu dret a recusar les persones que participin en els processos de selecció d'ofertes quan existeixen indicis de que estigui compromesa la seva imparcialitat i independència. Article 64. Lluita contra la corrupció i prevenció dels conflictes d'interessos. CODI ETIC I DE CONDUCTA DE L1AJUNTAMENT DE BARCELONA. Disposició addicional pn mera Ajuntament de Barcelona 2 Les Meses de Contractació Les funcions de la Mesa estan recollides en l'article 326.2. La mesa de contractació, com a òrgan d'assistència tècnica especialitzada, ha d'exercir les funcions següents, entre d'altres que li atribueixin aquesta Llei i el seu desplegament reglamentari: a) La qualificació de la documentació acreditativa del compliment dels requisits previs a què es refereixen els articles 140 i 141 i, si s'escau, acordar l'exclusió dels candidats o licitadors que no acreditin aquest compliment, amb el tràmit d'esmena previ. b) La valoració de les proposicions dels licitadors. c)Si s'escau, la proposta sobre la qualificació d'una oferta com a anormalment baixa, amb la tramitació prèvia del procediment a què es refereix l'article 149 d'aquesta Llei. Ajuntament de Barcelona 3 Les Meses de Contractació Obligatòria en els següents procediments: • oberts • obert simplificat • restringit • diàleg competitiu • licitació amb negociació • associació per a la innovació Ajuntament de Barcelona 4 Les Meses de Contractació Potestativa: • procediments negociats en què no calgui publicar anuncis de licitació (tret de si es fonamenta en l'existència d'una imperiosa urgència resultant d'esdeveniments imprevisibles: lletra b apartat 1 de l'article 168) • obert simplificat abreujat/ supersimplificat (159.6): En contractes d'obres d'un valor estimat inferior a 80.000 euros, i en contractes de subministraments i de serveis d'un valor estimat inferior a 35.000 eu ros Excepte els que tinguin per objecte prestacions de caràcter intel·lectual. Disposició addicional quaranta-unena: Es reconeix la naturalesa de prestacions de caràcter intel·lectual als serveis d'arquitectura, enginyeria, consultoria i urbanisme. Ajuntament de Barcelona 5 Les Meses de Contractació Mesa de judicis de valor deixa de ser pública? Article 157. Examen de les proposicions i proposta d'adjudicació {Procediment obert) 3. En tot cas, les proposicions s'han d'obrir en el termini màxim de vint dies comptat des de la data de finalització del termini per presentar-les. 4. En tot cas, /oferta econòmica s/ha dobrir en un acte J?úbli4 excepte quan es prevegi que en la licitació es puguin utilitzar mitjans electronics. Article 159. {Procediment obert simplificat) Els sobres que contenen la proposició s'han d'obrir per l'ordre que sigui procedent de conformitat amb el que estableix l'article 145 en funció del mètode ap_licable per valorar els criteris d'adjudicació que estableixen els plecs. Els ha d obrir la mesa de contractació a què es refereix l'apartat 6 de l'article 326 d'aquesta Llei. En tot ca~ l~cte dobertura dels sobres que continguin la part de /oferta avaluable a través de criteris quantificables mitjançant la mera aplicació de fórmules que estableixen els plec~ ha de ser públic Ajuntament de Barcelona 6 Les Meses de Contractació Publicació (art. 63): Ha de ser objecte de publicació en el perfil de contractant la composició de les meses de contractació que assisteixin els òrgans de contractacio, així com la designació dels membres del comitè d'experts o dels organismes tècnics especialitzats per aplicar criteris d'adjudicació que depenguin d'un judici de valor en els procediments en què siguin necessaris. També es publicaran totes les actes de la mesa de contractació relatives al procediment d'adjudicació Què i com s'ha de publicar?: En tot cas, s'ha de publicar el càrrec dels membres de les meses de contractació i dels comitès d'experts, i no es ermeten al·lusions enèri ues o indeterminades o que es refereixin únicament a A ministracio, organisme o entitat a la qual representin o en la qual prestin els seus serveis. Ajuntament de Barcelona 7 Les Meses de Contractació Mesures de la instrucció de l'Ajuntament (Codi ètic i de conducta): El plec de clàusules administratives particulars o plec de condicions identificarà amb detall el lloc de treball i nom de les persones membres de la mesa de contractació, o de qualsevol comitè tecnic o ponència o persona física que s'encarregui de la valoració d'ofertes. Les persones vocals de la mesa de contractació i les que composin el comitè d'experts o les que valorin les ofertes, declararan expressament, que no incorren en situació de conflicte d'interessos. La primera acta de les reunions de la mesa de contractació recollirà aquesta manifestació individua Ii tzada. Ajuntament de Barcelona 8 Les Meses de Contractació Composició (Regla General art. 326) Els membres de la mesa són nomenats per l'òrgan de contractació. La mesa ha d'estar constituïda per: 1) Un president 2) Vocals (en el número que es determini reglamentàriament) 3) Secretari: El secretari s'ha de designar entre funcionaris o, si no n'hi ha, un altre tipus de personal dependent de l'òrgan de contractació Obligatòriament: -un funcionari dels qui tinguin atribuït legalment o reglamentàriament l'assessorament jurídic de l'òrgan de contractaciÓ - un interventor A falta d'aquests, una persona al servei de l'òrgan de contractació que tingui atribuïdes les funcions corresponents al seu assessorament jurídic, i una altra que tingui atribuïdes les relatives al seu control econòmic pressupostari. Novetat: Per resolució del titular de la intervenció general corresponent es poden acordar els supòsits en guè, en substitució de l'interventor, poden formar part de les meses de contractació funcionaris habilitats específicament per a això -------Ajuntament de Barcelona 9 A la LCSP no hi ha cap referència expressa al quòrum necessari. Article 21. 7. Reial decret 817/2009: Per a la constitució vàlida de la mesa han d'estar presents la majoria absoluta dels seus membres, i, en tot cas, el president, el secretari i els dos vocals que tinguin atribuïdes les funcions corresponents a l'assessorament jurídic al control economicopressupostari de l'òrgan. Excepció quòrum: Art. 326.6: La mesa de contractació que intervingui en el procediment obert simplificat que regula l'article 159 d'aquesta Llei s'ha de considerar constituïda vàlidament si ho ha fet el president, el secretari, un funcionari dels qui tinguin atribuït legalment o reglamentàriament l'assessorament jurídic de l'òrgan de contractació, i un funcionari que tingui atribuïdes les funcions relatives al seu control " . . econom1c pressupostari. Ajuntament de Barcelona 10 Les Meses de Contractació Novetats art. 326: En cap cas poden formar part de les meses de contractació ni emetre informes de valoració de les ofertes els càrrecs públics representatius ni el personal eventual. Pot formar part de la mesa personal funcionari interí únicament quan no hi hagi funcionaris de carrera prou qualificats i així s'acrediti en l'expedient. Tampoc pot formar part de les meses de contractació el personal que hagi participat en la redacció de la documentació tècnica del contracte de què es tracti, excepte en els supòsits a què es refereix la disposició addicional segona (Competències en matèria de contractació en les entitats locals). informe 3/2018 de la Junta Consultiva de Contractació Pública de l'Estat Ajuntament de Barcelona 11 Les Meses de Contractació Especialitats en relació a les entitats locals (Disposició addicional segona. Apartat 7) Composició: ~Presidència un membre de la corporació o un funcionari d'aquesta, ~Vocals (almenys 3 vocals): aj el secretari o, si s'escau, el titular de l'òrgan que tingui atribuïda la funció d assessorament jurídic b) l'interventor o, si s'esca u, el titular de l' òr an u e tin ui atribuïdes la funció de control econòmic ressu ostan novetat . e) els altres que designi l'òrgan de contractació entre el personal funcionari de carrera o personal laboral al servei de la corporació, o membres electes d'aquesta ~Ha d'actuar com a secretari un funcionari de la corporació. Els membres electes no poden suposar més d'un terç del total de membres de la mesa. AJuntament de Barcelona Les Meses de Contractació Especialitats respecte les entitats locals (Disposició addicional segona. Apartat 7) En cap cas el personal eventual pot formar part de les meses de contractació ni emetre informes de valoració de les ofertes. Pot formar part de la mesa personal funcionari interí únicament quan no es disposi de funcionaris de carrera prou qualificats i així ho acrediti l'expedient. Ajuntament de Barcelona 13 Comitè d'experls: Art. 146: La valoració dels criteris la quantificació dels quals depengui d'un judici de valor correspon, en els casos en què sigui procedent per tenir atribuïda una ponderació més gran que la corresponent als criteris avaluables de manera automàtica, a un comitè format per experts amb una qualificació apropiada, que disposi d'un mínim de tres membres, que poden pertànyer als serveis dependents de l'òrgan de contractació, però en cap cas no poden estar adscrits a l'òrgan proponent del contracte A aquest comitè correspon fer l'avaluació de les ofertes. També pot ser encarregada a un organisme tècnic especialitzat, degudament identificat en els plecs. En les entitats locals el comitè pot estar integrat per qualsevol personal funcionari de carrera o laboral fix amb qualificació apropiada que no hagi participat en la redacció de la documentació tècnica del contracte de què es tracti. En tot cas, entre aquest personal ha de formar part un tècnic jurista especialitzat en contractació pública. Ajuntament de Barcelona 14 Classificació de les ofertes i adjudicació del contracte Article 150. Classificació de les ofertes i adjudicació del contracte. Novetat: nova funció de la mesa o, en el seu defecte, de l'òrgan de contractació {Protecció de la competència): En cas d'indicis fonamentats de conductes col·lusòries en el procediment de contractació en el sentit que defineix l'article 1 de la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de defensa de la competència, els ha de traslladar amb caràcter previ a l'adjudicació del contracte a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència o, si s'escau, a l'autoritat de comRetència autonòmica corresponent, per tal que a través d'un procediment sumaríssim es pronunciï sobre aquells. La remissió dels indicis esmentats té efectes suspensius en el procediment de contractació. El procediment al qual es refereix aquest paràgraf s'ha de regular per reglament i entrarà en vigor en aquell moment (Disposició final). Ajuntament de Barcelona 15 Classificació de les ofertes i adjudicació del contracte Aplicació de consideracions socials i mediambientals: Ofertes anormalment baixes: En tot cas, els òrgans de contractació han de rebutjar les ofertes si comproven que són anormalment baixes perquè vulneren la normativa sobre subcontractació o no compleixen les obligacions aplicables en matèria mediambiental, social o laboral, nacional o internacional, inclòs l'incompliment dels convenis col·lectius sectorials vigents, en aplicació del que estableix l'article 201 Instrucció de l'Ajuntament: La mesa de contractació, segons les previsions del PCAP o plec de condicions, demanarà els informes tècnics que es requereixen per la selecció de la millor oferta, singularment de les organitzacions socials vinculades a la prestació objecte del contracte, tot d'acord amb la previsió de l'article 157.5 LCSP: "També es poden requerir informes a les organitzacions socials d'usuaris destinataris de la prestació, a les organitzacions representatives de l'àmbit d'activitat al qual correspongui l'objecte del contracte, a les organitzacions sindicals a les organitzacions que defensin la igualtat de gènere i a altres organitzacions per verificar J1e s consideracions socials i ambientals." Ajuntament de Barcelona 16 Actuacions preparatòries a l'adjudicació NOVETAT: Si no s'executa adequadament el requeriment de presentació de documentació per part del proposat com adjudicatari en el termini de 10 dies hàbils assenyalat, s'entén que el licitador ha retirat la seva oferta, i es procedeix a exigir-li l'import del 3 per cent del pressupost base de licitació, IVA exclòs, en concepte de penalitat, que s'ha de fer efectiu en primer lloc contra la garantia provisional, si s'ha constituït, sense perjudici del que estableix la lletra a) de l'apartat 2 de l'article 71 (Possibilitat d'establir prohibició de contractar). En el supòsit que assenyala el paràgraf anterior, s'ha de procedir a sol·licitar la mateixa documentació al licitador següent, per l'ordre en què hagin quedat classificades les ofertes. Ajuntament de Barcelona 17 Resolució i notificació de l'adjudicació Art. 151 L'òrgan de contractació ha d'adjudicar el contracte dins dels cinc dies hàbils següents a la recepció de la documentació. En els procediments negociats, de diàleg competitiu i d'associació per a la innovació, l'adjudicació ha de concretar i fixar els termes definitius del contracte. La resolució d'adjudicació ha de ser motivada i s'ha de notificar als candidats i licitadors, i s'ha de publicar en el perfil de contractant en el termini de 15 dies. (ja no simultàniament) La notificació s'ha d'efectuar per mitjans electrònics de conformitat amb el que estableix la disposició addicional quinzena. Ajuntament de Barcelona 18 Publicitat contractació derivada i menors L'adjudicació dels contractes basats en un acord marc o dels contractes específics en el marc d'un sistema dinàmic d'adquisició l'ha de publicar trimestralment l'òrgan de contractació dins dels 30 dies següents al final de cada trimestre. Els contractes menors han de ser objecte de publicació almenys tri mestra Im ent. Queden exceptuats de la publicació els contractes amb un valor estimat inferior a cinc mil euros, sempre que el sistema de pagament utilitzat pels poders adjudicadors sigui el d'avançament de caixa fixa o un altre sistema similar per fer pagaments menors.(article 63.4}. Ajuntament de Barcelona 19 La formalització del contracte. Art. 153 El contracte es perfecciona amb la formalització Excepció: Novetat: - Contractes basats en un acord marc o en els contractes específics dins d'un sistema dinàmic d'adquisició, no és necessària la formalització del contracte. Es perfeccionen amb l'adjudicació (art. 36.3) - Contractes menors. Procediment obert simplificat abreujat: La formalització del contracte es pot efectuar mitjançant la signatura d'acceptació pel contractista de la resolució d'adjudicació. Ajuntament de Barcelona 20 La formalització del contracte. Terminis: Si el contracte és susceptible d'un recurs especial en matèria de contractació de conformitat amb l'article 44, la formalització no es pot efectuar abans que transcorrin quinze dies hàbils des que es remeti la notificació de l'adjudicació als licitadors i candidats. (Les comunitats autonomes poden incrementar aquest termini, sense que excedeixi un mes). En la resta de casos, la formalització del contracte s'ha d'efectuar no més tard dels ~uinze dies hàbils següents al dia en què s'efectuï la notificació de l'adjudicació als licitadors i candidats en la forma que preveu l'article 151. Novetat: Quan per causes imputables a l'adjudicatari no s'hagi formalitzat el contracte dins del termini indicat, se li ha d'exigir l'import del 3 P.er cent del pressupost base de licitació IVA exclòs, en concepte ae penalitat, que s'ha de fer efectiu en primer lloc contra fa garantia definitiva, si s'ha constituït, sense perjudici del que estableix la lletra b) de l'aEartat 2 de l'article 71 (prohibició de contractar si hi ha dol, culpa o negligència) i s adjudicarà al següent licitador. Ajuntament de Barcelona 21 Anunci de formalització dels contractes. Article 154. Anunci de formalització dels contractes. La formalització dels contractes s'ha de publicar, juntament amb el contracte corresponent, en un termini no superior a quinze dies després del perfeccionament del contracte en el perfil de contractant de l'òrgan de contractació. Quan el contracte estigui subjecte a una regulació harmonitzada, l'anunci de formalització s'ha de publicar, a més, en el «Diari Oficial de la Unió Europea>>. Ajuntament de Barcelona 22 Anunci de formalització dels contractes. L'òrgan de contractació, quan escaigui, ha d'enviar ''I/anunci de formalització// al «Diari Oficial de la Unió Europea>> com a molt tard 10 dies (naturals) després de la formalització del contracte. Els anuncis de formalització no s'han de publicar en perfil de contractant abans de la seva publicació en el «Diari Oficial de la Unió Europea>>. No obstant això, en tot cas es poden publicar si l'òrgan de contractació no ha rebut cap notificació de la seva publicació a les 48 hores de la confirmació de la recepció de l'anunci enviat. Ajuntament de Barcelona 23 Les Meses de Contractació. Classificació de les ofertes. Actuacions preparatòries a l'adjudicació. La formalització del contracte. ' MOLTES GRACIES Ajuntament de Barcelona 24 Les Meses de Contractació. Classificació de les ofertes. Actuacions preparatòries a l'adjudicació. La formalització del contracte . Ajuntament • de Barcelona 25