Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona ANUNCI La Comissió de Govern, en sessió del dia 15-11-2018 adoptà el següent acord: DESESTIMAR les al•legacions formulades durant el període d’exposició pública del Decret pel qual es regulen les obligacions derivades del principi d’universalitat en l’accés als serveis funeraris a Barcelona aprovat inicialment per acord de la Comissió de Govern de data 7 de juny de 2018, d’acord amb els informes que obren a l’expedient i es dóna per reproduïts a efectes de motivació. APROVAR definitivament el Decret pel qual es regulen les obligacions derivades del principi d’universalitat en l’accés als serveis funeraris a Barcelona. PUBLICAR-LO al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, a la Gaseta Municipal i al web municipal. DECRET PEL QUAL ES REGULEN LES OBLIGACIONS DERIVADES DEL PRINCIPI D’UNIVERSALITAT EN L’ACCÉS ALS SERVEIS FUNERARIS PREÀMBUL I La Llei del Parlament de Catalunya 2/1997, de 3 d’abril, de serveis funeraris, defineix els serveis funeraris com a “serveis essencials d’interès general”, de manera que el fet que la prestació d’aquests serveis es pugui realitzar en règim de lliure concurrència per l’Administració, les empreses públiques i les empreses privades, no suposa una desregulació de l’activitat. Al contrari, la mateixa Llei de serveis funeraris estableix que els municipis són l’administració competent en matèria de serveis funeraris i són els responsables de garantir-ne l’existència i la prestació a tota la col.lectivitat local. En aquest sentit, la Llei atribueix expressament als municipis la potestat per a regular els serveis funeraris, amb la finalitat d’assegurar l’efectivitat dels principis d’universalitat, d’accessibilitat, de continuïtat i de respecte dels drets de les persones usuàries. D’altra banda, es troba expressament reconegut en la citada Llei el dret de les persones usuàries a tenir accés al servei en condicions bàsiques d'igualtat, de manera que la manca de recursos econòmics no pugui constituir un impediment. Pel que fa al principi d’universalitat en l’accés als serveis funeraris, la citada Llei imposa a les empreses de serveis funeraris l’obligació de garantir-lo. Igualment, faculta els ajuntaments per a l’atorgament de les autoritzacions amb la condició que el servei es presti gratuïtament o de forma bonificada a les persones que, d'acord amb les indicacions dels serveis socials municipals, ho requereixin per manca de mitjans econòmics propis, o en els casos en què ho acordi l'autoritat judicial. Així mateix, la Llei preveu que són els ajuntaments els qui han de distribuir aquestes prestacions forçoses entre les empreses de serveis funeraris que operen en el terme municipal, de manera proporcional a la facturació de cadascuna. En desenvolupament de la Llei 2/1997, l’article 24 de l’Ordenança de Serveis Funeraris de l’Ajuntament de Barcelona, aprovada pel Plenari del Consell Municipal en sessió de 24 de novembre de 2017 (BOPB 5-12- 2017), estableix que l’Ajuntament de Barcelona ha de regular a través d’un decret la prestació dels serveis funeraris gratuïts i bonificats. En particular, es faculta la Comissió de Govern per fixar el llindar màxim d’ingressos anuals de les persones difuntes i si escau, les seves unitats familiars, que permetrà tenir dret a gaudir de la prestació dels serveis funeraris de forma gratuïta o bonificada. Així mateix, la Comissió de Govern resta facultada per a actualitzar el referit llindar, així com per dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament del precepte citat. Per altra banda, s’habilita també a la Comissió de Govern, en el marc de l’establiment dels mecanismes que siguin necessaris per tal d’assegurar el compliment de les prestacions forçoses de serveis i per tal de compensar i rescabalar les empreses funeràries que hagin hagut d’assumir un volum de prestacions forçoses superior al que els correspondria, a fixar un import unitari de referència per als serveis gratuïts i els bonificats, tot tenint present que el rescabalament o compensació és a càrrec d’aquells prestadors de serveis funeraris 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 1-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona que operin al municipi de Barcelona que no hagin assolit el volum de prestacions forçoses que els correspondria. Per últim, la disposició final primera de la mateixa Ordenança de serveis funeraris efectua una habilitació expressa i genèrica a la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona per a efectuar el desenvolupament, si és el cas, mitjançant l’adopció dels acords corresponents, d’aquells articles de l’Ordenança que restin pendents de concreció. Per tant, a l’empara de la Llei del Parlament de Catalunya 2/1997, de 3 d’abril, de serveis funeraris, dels preceptes que s’han citat de l’Ordenança de serveis funeraris de l’Ajuntament de Barcelona, i de l’article 26.2.c), en relació a l’article 16.a), de la Carta Municipal de Barcelona, procedeix la regulació, mitjançant el present decret, de les obligacions específiques del servei essencial d’interès general derivades, és a dir, les derivades de la prestació dels serveis gratuïts i bonificats per part de les empreses funeràries. II Tot i que la Llei de serveis funeraris conté un reconeixement genèric respecte dels serveis funeraris que s’han de prestar de forma gratuïta o bonificada a les persones que ho requereixin per manca de mitjans econòmics propis, aquest reconeixement situa els serveis socials municipals davant la dificultat d’emetre l’informe preceptiu per tal de gaudir d’aquestes prestacions sense comptar amb uns paràmetres o llindars predeterminats i objectius. En aquest sentit, aquest decret busca precisament objectivar els requisits d’accés a les referides prestacions gratuïtes o bonificades i el contingut del dret corresponent que reconeixen tant la Llei de serveis funeraris com l’Ordenança de serveis funeraris de l’Ajuntament de Barcelona. L’objectivació d’aquests requisits, d’altra banda, materialitza la satisfacció del principi d’universalitat en l’accés als serveis funeraris, de tal manera que la manca de recursos econòmics no comporti la impossibilitat d’accedir a la prestació dels mateixos per part de les empreses prestadores. Els principals objectius de la present disposició són, en definitiva, fixar els criteris d’accessibilitat als serveis funeraris gratuïts i bonificats, determinar quins serveis estan inclosos tant en la modalitat gratuïta com la bonificada, determinar quines són les empreses obligades a la prestació dels serveis funeraris de caràcter gratuït i bonificat i, per últim, establir la forma de distribució de costos entre les empreses, atès que tant la Llei de serveis funeraris com l’Ordenança municipal reconeixen a les persones usuàries una llibertat d’opció que impedeix la assumpció universal per una única companyia amb rescabalament a càrrec de les altres. III Aquest decret s’estructura en tres títols, tres disposicions addicionals i una disposició final. El Títol I (Disposicions generals) consta de dos capítols diferenciats. El capítol I recull l’objecte de la disposició, l’àmbit d’aplicació subjectiu i territorial i les definicions del què s’ha d’entendre per diferents expressions als efectes d’aquest decret. El capítol II es refereix als drets de les persones usuàries i les obligacions de les empreses funeràries. El Títol II (Serveis gratuïts i bonificats) també consta de dos capítols diferenciats. El capítol I regula els serveis gratuïts, en particular, les prestacions que són objecte de gratuïtat, els requisits d’accés als serveis gratuïts i els supòsits d’exclusió de la gratuïtat. El capítol II regula els serveis bonificats, tot seguint la mateixa estructura de regulació que la utilitzada per als serveis gratuïts en el capítol I. El Títol III (Compensació econòmica), igual que els dos títols anteriors, s’integra per dos capítols: En el capítol I (Obligació de distribució de les prestacions i garantia) es regula, en primer lloc, la forma de distribució dels costos de la prestació dels serveis gratuïts i de l’import del descompte dels serveis bonificats. En aquest sentit, es preveu l’obligació de les empreses funeràries que operen a Barcelona de presentar davant l’Ajuntament de Barcelona declaració responsable que informi del nombre total de serveis funeraris realitzats a Barcelona. Així mateix, es fixa, als sols efectes de les obligacions de compensació previstes en el decret, un preu de referència de les prestacions dels serveis gratuïts i una quantitat de referència per a les obligacions de compensació de les prestacions dels serveis bonificats (quantitat que equival a l’import mateix del descompte a aplicar a aquest tipus de serveis). Per últim, es preveu, en relació a la compensació màxima prevista a la 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 2-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona Disposició addicional tercera, la possibilitat que l’Ajuntament de Barcelona pugui acordar, de forma consensuada amb les empreses funeràries que operen a la ciutat, una quantia diferent a l’establerta en la referida Disposició, de manera que les empreses assumeixin el cost anual de les prestacions de caràcter gratuït i bonificat fins a la referida quantitat i l’Ajuntament de Barcelona subvencioni l’excés d’aquesta quantitat. Les previsions respecte de la determinació de l’esmentada compensació màxima responen a la voluntat de satisfer l’interès públic existent en el compliment del principi d’universalitat en l’accés als serveis funeraris com a serveis essencials d’interès general i la garantia de la prestació d’uns serveis funeraris de qualitat, principis que, per altra banda, es considera que han de complir-se procurant que siguin compatibles amb les obligacions que legalment s’imposen a les empreses funeràries respecte de la prestació dels referits serveis. En aquest sentit, d’una banda, la present disposició quantifica -en la Disposició addicional tercera- el cost total màxim dels serveis gratuïts i bonificats que han d’assumir les empreses funeràries que operin a Barcelona i, d’altra banda, en atenció al referit interès públic i en el marc de l’activitat subvencional i de foment municipal, es disposa que l’Ajuntament de Barcelona pugui subvencionar els costos dels serveis gratuïts i bonificats a partir del referit llindar màxim (que pot, com s’ha dit, modificar-se de forma consensuada entre l’Ajuntament i les empreses), sense perjudici del compliment de les obligacions legals per part de les empreses funeràries. En segon lloc, el capítol I estableix l’obligació de les empreses funeràries que operin a Barcelona de constituir garantia, la finalitat de la qual és respondre del cost dels serveis funeraris de prestació forçosa que aquí es regulen, i preveu els supòsits d’execució de la referida garantia. En el capítol II (Comissió consultiva de compensació) es regula la creació i funcionament, d’acord amb les previsions de l’Ordenança de serveis funeraris, de la Comissió consultiva de compensació dels serveis de prestació forçosa, que té per objecte principal l’emissió d’informes en relació a l’execució i aplicació de les previsions del present decret. La Disposició addicional primera preveu, d’una banda, la variació automàtica dels llindars econòmics per a tenir dret a l’accés als serveis gratuïts i bonificats d’acord amb les modificacions que es realitzin en l’Índex de Renda de Suficiència de Catalunya i, d’altra banda, faculta la Comissió de Govern per a l’actualització, cada dos anys i de forma justificada, dels referits llindars. La Disposició addicional segona preveu la possibilitat d’actualització del preu de referència dels serveis gratuïts i de l’import del descompte dels serveis bonificats per part de la Comissió de Govern. La Disposició addicional tercera preveu, tal com s’ha esmentat anteriorment, la quantificació del cost anual màxim dels serveis gratuïts i bonificats que han d’assumir les empreses funeràries que operin a Barcelona, el qual, un cop superat, serà objecte de subvenció per part de l’Ajuntament de Barcelona. Per últim, la Disposició final única fixa l’entrada en vigor l’endemà de la publicació de la disposició a la Gaseta Municipal. TÍTOL I. Disposicions generals Capítol I. Objecte, àmbit d’aplicació i definicions Article 1.- Objecte L’objecte de la present disposició és desenvolupar, en matèria de serveis funeraris, la regulació de les obligacions específiques del servei essencial d’interès general, amb la finalitat de garantir el principi d’universalitat en l’accés a aquests serveis. Les referides obligacions consisteixen a la prestació dels serveis de prestació forçosa regulats en l’Ordenança de Serveis Funeraris i en la present disposició per part de les empreses funeràries que operin a Barcelona, d’acord amb els termes que s’hi regulen. Els serveis de prestació forçosa poden ser gratuïts o bonificats. Article 2.- Àmbit subjectiu 2.1. Estan obligades a realitzar els serveis de prestació forçosa les empreses funeràries que operin a Barcelona. 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 3-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona 2.2. Tenen dret a rebre les prestacions gratuïtes o, en el seu cas, bonificades objecte de la present disposició les persones usuàries definides en l’article 4 de la present disposició. Article 3.- Àmbit territorial La present disposició és d’aplicació en l’àmbit municipal de Barcelona. Article 4.- Definicions Als efectes de la present disposició, s’entén per: a) Serveis gratuïts: els serveis funeraris que inclouen les prestacions indicades a l’article 24 de la Ordenança de Serveis Funeraris de l’Ajuntament de Barcelona i a l’article 7 de la present disposició, prestats per l’empresa funerària sense cost econòmic per a la persona usuària. b) Serveis bonificats: els serveis funeraris que inclouen, almenys, les prestacions indicades a l’article 24 de l’Ordenança de serveis funeraris de l’Ajuntament de Barcelona i a l’article 10 de la present disposició, és a dir, les prestacions pròpies dels serveis gratuïts, el cost de les quals serà objecte de la bonificació d’acord amb el que s’estableix a la present disposició. c) Empresa/es funerària/es que opera/en a Barcelona: la/les empresa/es prestadora/es de serveis funeraris que realitzen tota o part de la seva activitat de serveis funeraris a la ciutat de Barcelona. d) Persones usuàries: les persones que, per raó del vincle de parentiu o afectivitat o per raó de les seves funcions professionals, s’hagin de fer càrrec de tramitar els serveis funeraris a persones difuntes les circumstàncies econòmiques de les quals obliguin, d’acord amb la present disposició, a la prestació dels serveis gratuïts o bonificats. Capítol II. Drets i obligacions Article 5.- Drets de les persones usuàries Les persones usuàries són titulars de tots els drets establerts per la normativa de serveis funeraris i qualsevol altra normativa que els sigui d’aplicació, sense perjudici del compliment dels requisits necessaris per a gaudir del dret als serveis gratuïts o als serveis bonificats. Article 6.- Obligacions de les empreses funeràries Les empreses funeràries que operen a Barcelona estan obligades a realitzar els serveis de prestació forçosa a aquelles persones usuàries que els ho requereixin, d’acord amb els termes de la present disposició i de l’Ordenança de Serveis Funeraris de Barcelona. Als efectes de les obligacions de distribució de les prestacions forçoses previstes al Títol III de la present disposició, no es considerarà que operen a Barcelona les empreses funeràries que realitzin serveis de trasllat de cadàvers dins de la ciutat però prestin la resta dels seus serveis funeraris fora de la ciutat. TÍTOL II. Serveis gratuïts i serveis bonificats Capítol I. Serveis gratuïts: àmbit, requisits d’accés i supòsits d’exclusió Article 7.- Prestacions objecte dels serveis gratuïts Els serveis gratuïts consten de les següents prestacions: 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 4-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona a) Informació i assessorament sobre els serveis mínims que són objecte de prestació gratuïta. b) Subministrament del fèretre. c) Realització de pràctiques higièniques i sanitàries bàsiques sobre el cadàver, col·locació en el fèretre i dipòsit del cadàver fins al moment del trasllat al seu destí final. d) Trasllat del cadàver fins al domicili mortuori, si escau, i fins al lloc de destinació final (crematori o cementiri), que serà, en tot cas, Barcelona. e) La gestió dels tràmits administratius preceptius per a tot el procés, en el sentit indicat en l’article 4.1d) de l’Ordenança de serveis funeraris. f) Qualsevol altra que la Llei indiqui com d’obligada prestació per empreses de serveis funeraris. Article 8.- Requisits d’accés als serveis gratuïts 8.1. Per poder gaudir dels serveis gratuïts, les persones usuàries han d’acreditar, respecte de les persones difuntes, que els ingressos de dites persones i, si s’escau, de la seva unitat familiar tenint en compte la composició de la llar, es trobaven, en el moment de la defunció, per sota dels llindars econòmics establerts en l’Annex I a la present disposició. Així mateix, han d’acreditar que, en el moment de la defunció, la persona difunta no disposava, a títol individual o conjuntament amb d’altres membres de la seva unitat familiar tenint en compte la composició de la llar, d’altres recursos econòmics líquids amb què atendre les despeses dels serveis funeraris. 8.2. L’acreditació de trobar-se en qualsevol de les situacions econòmiques descrites en l’apartat 8.1 s’ha d’efectuar mitjançant informe dels serveis socials de l’Ajuntament de Barcelona, que s’ha d’emetre en el termini de quaranta-vuit (48) hores a comptar des de la comunicació de la defunció per part de les persones usuàries. Als efectes de verificar la referida manca de disponibilitat de recursos econòmics, les persones usuàries han de presentar davant els serveis socials de l’Ajuntament de Barcelona declaració responsable en la qual manifestin, sota la seva responsabilitat, que compleixen els requisits establerts en l’apartat 1 del present article, així com que disposen de la documentació que així ho acredita i que la posaran a disposició de l’Ajuntament de Barcelona quan li sigui, en el seu cas, requerida. 8.3. Es gestionaran com a gratuïts aquells serveis que indiqui com a tals l’autoritat judicial. Article 9.- Supòsits d’exclusió 9.1. La percepció dels serveis bonificats és causa d’exclusió per a què les mateixes prestacions constitueixin serveis gratuïts. 9.2. El fet que la persona difunta respecte de la qual s’han de tramitar els serveis funeraris disposi d’assegurança de decés en vigor és causa d’exclusió per a poder sol·licitar la prestació dels serveis gratuïts. 9.3. La contractació d’altres productes i serveis funeraris accessoris, tals com sala de vetlla, flors, cotxes d’acompanyament, servei musical i similars, a càrrec del patrimoni de les persones usuàries o de la persona difunta implica la pèrdua del dret a la percepció dels serveis gratuïts. Capítol II. Serveis bonificats: àmbit, requisits d’accés i supòsits d’exclusió Article 10.- Prestacions objecte dels serveis bonificats i quantia de la bonificació 10.1. Els serveis bonificats consten de les prestacions indicades en l’article 7 de la present disposició. 10.2. Addicionalment, les persones usuàries poden contractar altres prestacions complementàries de servei funerari, inclosa la utilització d’un espai per celebrar una cerimònia o acte d’acomiadament, sempre que: a) L’empresa funerària presti aquests tipus de serveis. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 5-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona b) Sigui sol·licitada de forma expressa per les persones usuàries la percepció de les referides prestacions complementàries. c) El preu total de la factura no superi l’import establert en l’apartat 3 el present article d) La contractació de les prestacions complementàries no constitueixi algun dels supòsits d’exclusió de la bonificació previstos en la present disposició. 10.3. La bonificació consisteix en un descompte de tres-cents seixanta (360) euros, que és d’aplicació sempre que les persones usuàries hagin contractat únicament les prestacions indicades en aquest article i que el preu total de la factura, incloent, si s’escau, les prestacions complementàries, no sigui superior a dos mil cinc-cents (2.500) euros, IVA inclòs. Article 11.- Requisits d’accés als serveis bonificats 11.1. Per poder gaudir dels serveis bonificats, les persones usuàries han d’acreditar, respecte de les persones difuntes, que els ingressos de dites persones i, si s’escau, de la seva unitat familiar tenint en compte la composició de la llar, es trobaven, en el moment de la defunció, per sota del llindars econòmics establerts en l’Annex II a la present disposició. Així mateix, han d’acreditar que, en el moment de la defunció, la persona difunta no disposava, a títol individual o conjuntament amb d’altres membres de la seva unitat familiar tenint en compte la composició de la llar, d’altres recursos econòmics líquids amb què atendre les despeses dels serveis funeraris. 11.2. L’acreditació de trobar-se en qualsevol de les situacions econòmiques descrites en l’apartat 11.1 s’ha d’efectuar d’acord amb allò previst a l’article 8.2 de la present disposició. Article 12.- Supòsits d’exclusió 12.1. En cas que l’import del preu del conjunt dels serveis funeraris contractats superi els dos mil cinc-cents (2.500) euros, IVA inclòs, es perd el dret al descompte dels serveis bonificats. 12.2. La percepció dels serveis gratuïts és causa d’exclusió per a què les mateixes prestacions constitueixin serveis bonificats. 12.3. El fet que la persona difunta respecte de la qual s’han de tramitar els serveis funeraris disposi d’assegurança de decés en vigor és causa d’exclusió per a poder sol·licitar la prestació dels serveis bonificats. TÍTOL III. Compensació econòmica Capítol I. Obligació de distribució de les prestacions i garantia Article 13. Obligació de distribució de les prestacions forçoses 13.1. Els costos de la prestació dels serveis gratuïts i de l’import del descompte dels serveis bonificats regulats en la present disposició s’ha de distribuir proporcionalment entre les empreses funeràries que operen a Barcelona. 13.2. La distribució es farà, d’acord amb la Llei 2/1997, de 3 d’abril, de serveis funeraris, de manera proporcional al volum de facturació de cadascuna de les empreses funeràries que operen a Barcelona, tot tenint present el número de serveis realitzats a la ciutat i el nombre de defuncions inscrites en el Registre Civil. Als efectes de la distribució de les prestacions i de les obligacions de compensació, no computaran com a serveis de caràcter gratuït o bonificat els serveis funeraris prestats respecte dels fetus. 13.3. A tals efectes, en el termini màxim d’un (1) mes a comptar des de l’1 de gener de cada any, l’Ajuntament de Barcelona ha de comunicar a les empreses funeràries que operen a Barcelona el nombre total de serveis gratuïts i bonificats que comptin amb l’informe preceptiu i favorable dels serveis socials municipals durant l’any natural anterior i les empreses funeràries que operen a Barcelona han de presentar davant l’Ajuntament de Barcelona, en el termini màxim d’un (1) mes a comptar des de la referida comunicació de l’Ajuntament una declaració 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 6-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona responsable en la qual s’informi sobre el nombre total de serveis funeraris realitzats a Barcelona durant l’any natural anterior, desglossant el nombre de fetus, el nombre de serveis gratuïts i el nombre de serveis bonificats. Es consideren serveis funeraris realitzats a Barcelona aquells que incloguin les prestacions establertes a l’article 7 de la present disposició i aquells que, almenys, incloguin la realització dels serveis de vetlla a Barcelona. A més, respecte dels serveis bonificats, les empreses funeràries que operen a Barcelona han de presentar còpia de les corresponents factures, amb indicació dels serveis i productes bonificats, el seu preu i el descompte practicat d’acord amb la present disposició, així com el preu total de la factura. 13.4. Als únics efectes de les obligacions de compensació previstes en aquest Títol III, s’estableix com a preu de referència de les prestacions dels serveis gratuïts la quantitat de mil vuit-cents (1.800) euros IVA inclòs. Als mateixos efectes, s’estableix com a quantitat de referència per a les obligacions de compensació de les prestacions dels serveis bonificats la quantitat de tres-cents seixanta (360) euros. Les referides quantitats inclouen la totalitat de les prestacions a què es refereixen els articles 7 i 10 de la present disposició, respectivament. 13.5. Atenent a les declaracions responsables presentades, a la informació de què disposi l’Ajuntament de Barcelona, al preu de referència fixat per als serveis gratuïts, a l’import del descompte per als serveis bonificats i a l’informe que la Comissió consultiva de compensació de serveis hagi pogut emetre, l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant Decret d’Alcaldia, ha d’establir els crèdits o els deutes meritats per les empreses funeràries que operen a Barcelona i procedir, tot seguit, a requerir-ne les compensacions procedents. 13.6. En tot cas, el cost anual màxim de les prestacions forçoses no pot superar la quantia màxima establerta en la Disposició addicional tercera de la present disposició, sense perjudici que la Comissió de Govern, de manera consensuada amb les empreses funeràries que operen de manera rellevant a Barcelona, pugui acordar una quantia diferent a la referida en la Disposició addicional tercera. En aquest supòsit, l’Ajuntament de Barcelona podrà subvencionar, si s’escau, el pagament de l’excés de la quantia màxima establerta en el corresponent conveni. Així mateix, en el conveni corresponent al que es refereix el paràgraf anterior es poden concretar, en el marc del dret de lliure elecció de l’empresa funerària per part de les persones usuàries i d’acord amb les previsions de la present disposició, els aspectes del sistema de compensació que siguin procedents. Article 14.- Constitució de la garantia Les empreses funeràries que operin a Barcelona han de prestar una garantia per import de vint mil (20.000) euros, d’acord amb allò establert a l’Ordenança de serveis funeraris de l’Ajuntament de Barcelona i per tal de tenir dret a participar del mecanisme de compensació. La garantia esmentada respon del cost dels serveis funeraris de prestació forçosa regulats en la present disposició. La garantia es pot prestar mitjançant qualsevol de les formes admeses a la legislació de contractes del sector públic i atenent a les característiques requerides en aquesta normativa, d’acord amb el model que consta en l’Annex III de la present disposició. Article 15.- Supòsits d’execució de la garantia L’Ajuntament de Barcelona pot executar la garantia prevista en l’article 14 anterior en els següents supòsits: a) La negativa, total o parcial, de les empreses funeràries obligades a realitzar els serveis de prestació forçosa previstos en aquesta disposició, quan així li hagi estat sol·licitat i es donin tots els requisits corresponents. b) El tracte discriminatori en la prestació de serveis funeraris gratuïts o bonificats a les persones usuàries respecte de la resta d’usuaris de l’empresa funerària. c) L’incompliment de les obligacions de compensació previstes en la present disposició. En el cas que s’executi totalment o parcial una garantia, l’empresa funerària resta obligada a reposar-la en la quantitat que correspongui, en el termini màxim de deu (10) dies a comptar des de que s’hagi produït l’execució, sense perjudici de l’aplicació del règim sancionador previst en l’Ordenança de serveis funeraris. 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 7-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona Capítol II. Comissió consultiva de compensació Article 16.- Objecte i funcions de la Comissió consultiva de compensació dels serveis de prestació forçosa D’acord amb allò establert a l’Ordenança de serveis funeraris, es crea la Comissió consultiva de compensació dels serveis de prestació forçosa. La Comissió consultiva té per objecte emetre informes en relació a l’execució de la present disposició. Igualment, pot informar sobre totes aquelles qüestions relacionades amb el mercat funerari de Barcelona. Article 17.- Composició de la Comissió consultiva La Comissió consultiva de compensació esta composada per representants de l’Ajuntament de Barcelona i representants de les empreses funeràries que operin a Barcelona. Article 18.- Càrrecs de la Comissió consultiva de compensació La Comissió consultiva disposa d’una Presidència, una Secretaria i tantes vocalies com membres tingui. La Presidència i la Secretaria de la Comissió consultiva recauen en l’Ajuntament de Barcelona. L’Ajuntament de Barcelona podrà delegar l’exercici de les funcions pròpies de la Secretaria en qualsevol dels restants membres de la Comissió consultiva. La Presidència té el deure de convocar les reunions, fer complir els acords i obligacions derivats de les reunions de la Comissió consultiva, custodiar la documentació que generi la Comissió, incloent les actes, i moderar els debats, així com per portar a terme totes aquelles tasques que per acord de la Comissió consultiva se li encarreguin. La Secretaria elabora les actes de les reunions, certifica els acords quan correspongui i porta a terme totes aquelles tasques que per acord de la Comissió consultiva se li encarreguin. Article 19.- Convocatòria de la Comissió consultiva de compensació El President ha de remetre per correu electrònic la convocatòria de la següent reunió amb una antelació mínima de set (7) dies naturals. En l’esmentada convocatòria ha d’indicar la localització de la reunió, que ha de ser al municipi de Barcelona, data i hora, el corresponent ordre del dia, l’acta de la reunió anterior i avís per incloure qualsevol altre punt a l’ordre del dia que algun dels membres de la Comissió consultiva consideri que cal tractar, així com incloure la documentació accessòria necessària per tractar els punts de l’ordre del dia. Les reunions de la Comissió consultiva es poden realitzar a través de videoconferència, o sistemes similars, que permetin l’enviament de so i imatges en directe i per a tants participants com membres de la Comissió hi hagin. El Secretari serà l’encarregat de coordinar les gestions necessàries per fer-ho possible. L’ordre del dia ha de contenir, en tot cas, la lectura i aprovació, si s’escau, de l’acta anterior i un informe d’estat i seguiment de l’execució de les prestacions forçoses objecte de la present disposició. Article 20.- Constitució de la Comissió consultiva de compensació La Comissió consultiva de compensació de serveis queda vàlidament constituïda quan es trobin presents o legalment representats almenys la majoria dels seus membres, entre els quals és obligatori que hi sigui l’Ajuntament de Barcelona. 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 8-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona Article 21.- Adopció d’acords i informe anual 21.1. Els acords de la Comissió consultiva es consideren vàlidament adoptats quan s’hagin aprovat per majoria simple dels membres de la Comissió que es trobin presents o legalment representats en el moment de la seva adopció. El representant de l’Ajuntament de Barcelona tindrà vot de qualitat en cas d’empat. 21.2. La Comissió consultiva ha de prendre els acords que siguin necessaris per a informar a l’Ajuntament de Barcelona en l’execució de les previsions de la present disposició i el compliment de les previsions de l’article 24 de l’Ordenança de serveis funeraris de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb la Llei 2/1997, de 3 d’abril, de serveis funeraris. 21.3. A més, ha d’elaborar un informe anual referit a les prestacions forçoses realitzades durant l’any natural anterior per les empreses funeràries que operen a Barcelona, que s’ha de presentar davant l’òrgan competent de l’Ajuntament de Barcelona abans del 30 de juny de cada any. El referit informe ha de contenir, almenys, els següents aspectes: a) D’acord amb les declaracions responsables que presentin els obligats a tal efecte, la distribució del mercat per empreses funeràries i el nombre de serveis de prestació forçosa, gratuïts i bonificats, que correspondria realitzar a cadascuna d’elles. b) El saldo positiu o negatiu de cada empresa funerària obligada, d’acord amb la seva quota de mercat i amb els serveis gratuïts i bonificats que hagi prestat durant l’exercici anterior. c) Si s’escau, cada dos anys l’informe ha d’incloure una proposta d’actualització del preu de referència dels serveis de prestació gratuïta i de l’import del descompte dels serveis bonificats. 21.4. Així mateix, la Comissió consultiva pot informar voluntàriament a l’Ajuntament de Barcelona sobre qualsevol aspecte relacionat amb els serveis de prestació forçosa que es realitzen a la ciutat de Barcelona i que consideri que pot ser susceptible de millora, modificació o supressió. 21.5. En el cas que la Comissió consultiva no emeti el seu informe anual en el termini indicat en el present article, l’Ajuntament de Barcelona, de conformitat amb la normativa sobre el procediment administratiu comú de les administracions públiques, pot continuar el procediment per a la distribució de les prestacions forçoses establert en la present disposició Disposició addicional primera. Actualització dels llindars aplicables Els llindars econòmics previstos en els articles 8 i 11 de la present disposició variaran automàticament d’acord amb les modificacions que realitzi l’autoritat corresponent de l’Índex de Renda de Suficiència de Catalunya. Així mateix, cada dos anys, la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona pot modificar els llindars i condicions d’aplicabilitat dels serveis de prestació forçosa, previ requeriment d’informe als Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona i a la Comissió consultiva de compensació de serveis. L’informe de les dues entitats esmentades haurà de contenir un històric de la prestació de serveis funeraris de prestació forçosa, una previsió de futur a dos anys vista i una recomanació no vinculant. Disposició addicional segona. Actualització del preu de referència dels serveis gratuïts i de l’import del descompte dels serveis bonificats. La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona pot actualitzar cada dos (2) anys el preu de referència establert per als serveis gratuïts en l’article 13 de la present disposició i l’import del descompte establert per als serveis bonificats en l’article 10 de la present disposició, previ informe de la Comissió consultiva de compensació de serveis, atenent a les tarifes anuals facilitades pels operadors funeraris i als criteris socials que siguin adients. La Comissió de Govern de l’Ajuntament ha de vetllar per a que el preu de referència descrit a l’article 13 de la present disposició no es trobi sota preu de cost o sigui contraris a la competència a tenor dels informes que faciliti la Comissió consultiva o altres que consideri adients. 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 9-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona Disposició addicional tercera. Compensació màxima En el cas que la factura total anual dels serveis de prestació gratuïta i bonificada, que es calcularà sumant el producte del nombre de serveis gratuïts pel preu de referència dels serveis gratuïts i el producte del nombre de serveis bonificats per l’import del descompte de tres-cents seixanta (360) euros de cada servei bonificat, superi el milió (1.000.000) d’euros anuals, IVA inclòs, l’Ajuntament de Barcelona podrà subvencionar el pagament de l’excés d’aquesta quantitat. El màxim d’un milió (1.000.000) d’euros anuals s’actualitzarà automàticament segons la variació de l’IPC de l’exercici anterior. Disposició final única. Entrada en vigor La present disposició entra en vigor l’endemà de la seva publicació a la Gaseta Municipal. ANNEX I LLINDARS ECONÒMICS PER A L’ACCÉS ALS SERVEIS GRATUÏTS Llindars d’ingressos mensuals per a serveis gratuïts (entesos per 14 pagues anuals): Composició de la unitat de convivència 0,66 Adults menors de 16 0,66 x IRSC x 1,4 1 0 525,87 1 1 683,63 1 2 841,39 1 3 999,15 1 4 1.156,91 1 5 1.314,67 2 0 788,80 2 1 946,56 2 2 1.104,32 2 3 1.262,08 2 4 1.419,84 2 5 1.577,60 3 0 1.051,73 3 1 1.209,49 3 2 1.367,25 3 3 1.525,01 * A l’hora de determinar els ingressos d’una persona i veure si es troba per sota del llindar, ja es pren en consideració si la seva unitat familiar també la composa una persona amb gran dependència. 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 10-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona ANNEX II LLINDARS ECONÒMICS PER A L’ACCÉS ALS SERVEIS BONIFICATS Llindars d’ingressos mensuals per a serveis bonificats (entesos per 14 pagues anuals): Composició de la unitat de convivència 1 Adults menors de 16 1 x IRSC x 1,4 1 0 796,77 1 1 1.035,80 1 2 1.274,83 1 3 1.513,86 1 4 1.752,89 1 5 1.991,92 2 0 1.195,15 2 1 1.434,18 2 2 1.673,21 2 3 1.912,24 2 4 2.151,27 2 5 2.390,30 3 0 1.593,54 3 1 1.832,57 3 2 2.071,60 3 3 2.310,63 * A l’hora de determinar els ingressos d’una persona i veure si es troba per sota del llindar, ja es pren en consideració si la seva unitat familiar també la composa una persona amb gran dependència. ANNEX III MODEL DE GARANTIA MODEL D’AVAL L’entitat...........(raó social completa de l’entitat avalista)............,NIF................... amb domicili (als efectes de notificacions i requeriments)...............carrer ..........., núm. ....,i en el seu nom (nom i cognoms del/s apoderat/s), amb poders suficients per obligar-se en aquest acte, segons resulta de la legitimació efectuada per notari que consta en aquest document. AVALA A (nom i cognoms o raó social de l’avalat)..................................................., NIF/NIE/DNI ........................, en virtut del que disposa l’article 7 de la llei 2/1997, de 3 d’abril, sobre serveis funeraris, els articles 11 i 24 de l’Ordenança de serveis funeraris i l’article 14 del Decret pel qual es regulen les obligacions derivades del principi d’universalitat en l’accés als serveis funeraris, aprovat per la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona en data......, en concepte de garantia de les obligacions derivades del compliment del principi de continuïtat i universalitat dels serveis funeraris, segons articles 14 i 15 del Decret de data...............per import de 20.000 euros (en lletres i en xifres). Aquest aval s’atorga solidàriament respecte a l’obligat/s principal/s, amb renúncia expressa al benefici d’excussió de béns i amb el compromís de pagament, a la Tresoreria Municipal, al primer requeriment de l’Ajuntament de Barcelona, amb subjecció als termes previstos en la legislació de contractes del sector públic. El present aval tindrà validesa mentrestant l’administració no autoritzi la seva cancel·lació. 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 11-12 https://bop.diba.cat A Gerència de Presidència i Economia Pl.Sant Miquel 4 – Ed. Novíssim 6º 08002 Barcelona L’avalat/s faculta/en expressament a l’entitat avalista per que aquesta, en el seu nom i representació, pugui retirar l’aval una vegada aquest hagi estat cancel·lat o executat. (Lloc i data) (Raó social de l’entitat avalista) (Signatura/es del/s apoderat/s La/es signatura/es del/s apoderat/s de l’entitat avalista han d’estar legitimades per notari. MODEL DE CERTIFICAT D'ASSEGURANÇA DE CAUCIÓ L'entitat ........... (raó social completa de l'entitat asseguradora) (d'ara endavant assegurador) NIF ................... amb domicili ( a efectes de notificacions i requeriments) ............... carrer ..........., núm. ....., i en el seu nom (nom i cognoms del / s apoderat / s), amb poders suficients per obligar-se en aquest acte segons resulta de la legitimació efectuada per notari que consta en aquest document. ASSEGURA A (nom i cognoms o raó social del prenedor) ....................................... ............, NIF / NIE / DNI ........................, en virtut del que disposa l' article 7 de la llei 2/1997, de 3 d'abril, sobre serveis funeraris, l'article 11 i 24 de l'Ordenança de serveis funeraris i l'article 14 del Decret pel qual es regulen les obligacions derivades del principi d'universalitat en l'accés als serveis funeraris, aprovat per la Comissió de Govern de l'Ajuntament de Barcelona en data ......, en concepte de garantia de les obligacions derivades del compliment del principi de continuïtat i universalitat dels serveis funeraris, segons els articles 14 i 15 del Decret de data ............ .per import de 20.000 euros (en lletres i xifres). La manca de pagament de la prima, sigui única, primera o següents, no donarà dret a l'assegurador a resoldre el contracte, ni aquest quedarà extingit, ni la cobertura de l'assegurador suspesa, ni aquest alliberat de la seva obligació, en el supòsit que hagi de fer efectiva la garantia. L'assegurador no podrà oposar a l'assegurat les excepcions que puguin correspondre-li contra el prenedor de l'assegurança, i assumeix el compromís d'indemnitzar l'Ajuntament de Barcelona, al primer requeriment que li efectuï, amb subjecció als termes previstos en la legislació de contractes del sector públic. La present assegurança de caució tindrà validesa mentre l'administració no autoritzi la seva cancel·lació. El prenedor de l'assegurança de caució faculta expressament a l'assegurador perquè aquest, en el seu nom i representació, pugui retirar el certificat de l'assegurança de caució un cop aquest hagi estat cancel·lat o executat. (Lloc i data) (Raó social de l'entitat asseguradora) (Signatura / s del / s apoderat / s) La / es signatura / es del / s apoderat / s de l'entitat asseguradora hauran d'estar legitimades per notari. Barcelona, 28 de novembre de 2018 La secretària delegada, Beatriz Julve Suero 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 3-12-2018 CVE 2018043915 Pàg. 12-12 https://bop.diba.cat A