PAD PROGRAMA D’ACTUACIÓ DEL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA 2008 - 2011 PROPUESTA DE PROGRAMA DE ACTUACIÓN DEL DISTRITO INFORMADO FAVORABLEMENTE POR EL CONSEJO PLENARIO DEL DISTRITO ! Portada_CiutatVella.indd 1 25/06/2008 11:05:49 P A D P R O G R A M A D E A C T U A C I Ó N D E L D I S T R I T O D E C I U T A T V E L L A 2 0 0 8 - 2 0 1 1 PROPOSTA DE PROGRAMA D’ACTUACIÓ DEL DISTRICTE INFORMAT FAVORABLEMENT PEL CONSELL PLENARI DEL DISTRICTE ! La condició PROGRAMA D’ACTUACIÓ DEL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA de centralitat de Ciutat Vella, tant històrica com d’emplaçament territorial, fa que sigui un punt neuràlgic i vital referent de tota la ciutat. Hi confl ueixen es realitats veïnals dels seus quatre barris i les aspiracions i els reptes d’una de les ciutats més dinàmiques de la Mediterràni2a des del punt de vista social... 1. INTRODUCCIÓ ................................................................................................................................................................6 2. DADES GENERALS DEL DISTRICTE ........................................................................................... 10 3. EL PAD: UN COMPROMIS COMUNITARI .............................................................................14 4. LES LÍNIES ESTRATÈGIQUES D’INTERVENCIÓ .........................................................16 5. OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS ...................................20 5.1. Benestar, acció social i ciutadanía ....................................................................................20 5.1.1. Cultura....................................................................................................................................................20 5.1.2. Educació ................................................................................................................................................21 5.1.3. Esports ..................................................................................................................................................22 5.1.4. Salut i atenció social ..........................................................................................................23 5.1.5. Sectors de població .............................................................................................................23 5.1.6. Participació i comunicació .........................................................................................25 5.2. Ocupació ................................................................................................................................................................26 5.3 Seguretat i prevenció .......................................................................................................................... 27 5.4 Medi ambient, habitatge, urbanisme i obres ...................................................30 5.4.1. Medi ambient ...............................................................................................................................30 5.4.2 Habitatge .............................................................................................................................................31 5.4.3 Urbanisme ......................................................................................................................................32 5.5. Via pública, mobilitat i serveis municipals ...........................................................36 5.6 Promoció econòmica ...........................................................................................................................39 3 1. INTRODUCCIÓ PROGRAMA D’ACTUACIÓ DEL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA La condició de centralitat de Ciutat Vella, tant històrica com d’emplaçament terri- torial, fa que sigui un punt neuràlgic i vital referent de tota la ciutat. Hi confl ueixen les realitats veïnals dels seus quatre barris i les aspiracions i els reptes d’una de les ciutats més dinàmiques de la Mediterrània des del punt de vista social i econòmic. Per això, són milers les persones que hi busquen recer i oportunitats i el nostre compromís com a administració de proximitat és treballar conjuntament des de la complicitat. Tenim els recursos humans i tècnics per incidir en la millora de la reali- tat dels barris, però el que ens cal ara és fer un pas més en la millora dels canals de comunicació i participació d’una ciutadania cada cop més exigent i coresponsable. Les successives etapes de creixement de la ciutat després de l’enderroc de les mu- ralles van fer que Ciutat Vella, tot i ser l’àmbit de la ciutat fundacional i històrica de Barcelona, visqués moments de pèrdua de veïnat i de dinamisme. L’envelliment constant i progressiu del parc d’habitatges i la degradació de l’espai públic expul- sava silenciosament la vida del centre de la ciutat. L’Ajuntament democràtic de Barcelona va voler canviar radicalment aquesta inèrcia, i va apostar decididament amb recursos econòmics i tècnics per la seva recuperació i rehabilitació. Trenta anys després, Ciutat Vella torna a ser la llar de milers de persones que fan servir quotidianament les seves places i carrers. Hem d’estar orgullosos del camí recorregut els darrers anys. Tot i que cal continuar apostant per una Ciutat Vella in- clusiva i treballant per reduir les desigualtats socials, podem dir ara amb confi ança que ha passat ja el temps en què el perill de convertir-se en un territori marginal i degradat era evident. L’esforç fet per part de les administracions públiques, la ciutadania i les entitats i institucions que han apostat pel barri ha donat fruits, i ara Ciutat Vella és el barri que projecta la imatge de Barcelona sencera a la resta del país i al món. És per això que mai no ens hem d’aturar, perquè els reptes continuen i són cada cop més complexos, més subtils. Convivim quotidianament amb fenòmens locals que són la concreció en l’espai i el temps de causes globals i estructurals. Ens adonem que som part d’un gran engra- natge i sabem que l’abordatge d’aquests reptes ha de ser diferent. Els fenòmens canvien i, per tant, les estratègies per acostar-nos-hi també s’han de transformar. Les eines amb les quals ens hem dotat per organitzar-nos socialment han d’evo- lucionar i s’han d’adaptar, les actuacions han de ser conjuntes, la responsabilitat compartida: ja fa temps que s’evidencia que no té cap sentit governar sense escol- tar, de la mateixa manera que ja no és possible entendre la participació ciutadana únicament com un efecte reactiu contra alguna decisió concreta. El govern del Dis- 6 tricte es basarà en la solvència i la transparència de la seva acció, de forma propera i còmplice amb els ciutadans i ciutadanes. Hi ha per damunt un interès comú, un objectiu compartit: la cura de la ciutat, de les relacions humanes, dels espais compartits, d’allò públic, que ho és perquè és de tots. I una única forma d’aconseguir-ho: esforçar-nos tots plegats en la recerca d’aquest màxim comú denominador que ens permeti sumar il·lusions, idees, esfor- ços per mantenir i per millorar les oportunitats de tothom que compartim aquest petit i intens territori que es diu Ciutat Vella. ; 7 PROGRAMA D’ACTUACIÓ DEL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA 8 2. DADES GENERALS DEL DISTRICTE 9 DADES GENERALS DEL DISTRICTE 2.1. EL TERRITORI El districte de Ciutat Vella, amb una superfície de 449,43 hectàrees, és el més pe- tit de la ciutat, després de Gràcia (418,62 hectàrees). Ocupa només un 4,45% del terme municipal. Ciutat Vella té 37,2 hectàrees de parcs urbans, el 6,77% de la superfície de parcs urbans de la ciutat (549,8 hectàrees). A Ciutat Vella hi ha 62,51 hectàrees de superfície verda, el 6,0% de la superfície verda de la ciutat (1.039,97 hectàrees). Aquesta magnitud representa 5,8 metres quadrats de verd urbà per habitant 2.2. LA POBLACIÓ 2002 2004 % s/total Bcn Barcelona 1.505.325 1.578.546 -- Ciutat Vella 88.793 107.605 6,82% Raval 37.498 44.983 2,85% Gòtic 16.261 24940 1,58% Sant Pere, Santa Caterina, La Ribera 19951 22.170 1,40% Barceloneta 15.083 15.512 0,98% Font: INE La densitat de població de Barcelona és de 15.600 habitants per quilòmetre qua- drat, mentre que a Ciutat Vella la densitat és de 23.943 habitants per quilòmetre quadrat. La mitjana d’edat de la població del districte és de 41 anys. Un 18,5% de la població del districte té més de 65 anys: la mitjana de Barcelona és del 21,8%. A l’altre ex- trem, hi ha un 9,5% d’infants menors de 14 anys, mentre que la mitjana de la ciutat és de l’11,7%. Pel que fa al sobreenvelliment (població major de 75 anys), a Ciutat Vella és del 9,7% de la població, mentre que a Barcelona és del 10,4% (Font: padró d’habitants de 2004). La taxa de natalitat de Ciutat Vella és de 8,4 per mil, una mica inferior a la mitjana de la ciutat, ja que a Barcelona se situa en el 8,8 per mil (Font: INE i Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona). 10 Grups d’edat per barri Barcelona Districte Barceloneta Sant Pere, Gòtic Raval Santa Caterina i la Ribera TOTAL 1.578.546 107.605 15.512 22.170 24.940 44.983 Nens (0-14 anys) 184.285 10.191 1.645 2.080 1.767 4.699 Joves (15-24 anys) 164.908 11.298 1.511 2.164 2.872 4.751 Adults (25-64 anys) 896.559 66.252 8.670 13.346 16.896 27.340 Gent gran (65 anys o més) 332.794 19.864 3.686 4.580 3.405 8.193 Font: Departament d’Estadística. Xifres ofi cials de població. 2004. Sexe per barri Barcelona Districte Barceloneta Sant Pere, Gòtic Raval Santa Caterina i la Ribera TOTAL 1.578.546 107.605 15.512 22.170 24.940 44.983 Homes 746.045 56.950 7.544 10.929 14.504 23.973 Dones 832.501 50.655 7.968 11.241 10.436 21.010 Font: Departament d’Estadística. Xifres ofi cials de població. 2004. 10 principals nacionalitats Total nacionalitat estrangera 40.952 % sobre població total % sobre població 38,5 15 principals nacionalitats extranjeras Pakistan 6.377 5,9 Marroc 4.468 4,2 Filipines 4.097 3,8 Equador 2.649 2,49 Itàlia 2.102 1,97 Argentina 1.661 1,56 Bangla Desh 1.367 1,28 República Dominicana 1.360 1,27 França 1.262 1,18 Colòmbia 1.102 1,03 Xina 1.055 0,99 Índia 961 0,90 Regne Unit 901 0,84 Bolívia 872 0,81 Alemanya 846 0,79 TOTAL 15 PRINCIPALS NACIONALITATS 31.080 Font: «La població estrangera a Barcelona 2006». Departament d’Estadísta. 11 3. EL PAD: UN COMPROMÍS COMUNITARI EL PAD: UN COMPROMÍS COMUNITARI El Programa d’actuació del districte (PAD) és el document que recull el compromís de l’Ajuntament amb els ciutadans i ciutadanes, i que conté les actuacions concretes que es faran durant el període 2008-2011 als nostres barris. És un pacte entre tots per construir-los de forma comunitària i col·lectiva. El procés d’elaboració del Programa d’actuació del Districte de Ciutat Vella ha estat una oportunitat única per formar consciència de la coresponsabilitat comuna i de sentir-se protagonista dels projectes que es faran. La participació dels veïns i veïnes ha millorat la qualitat del PAD. Però no partim de zero, venim d’un llarg procés que ens permet saber quins són els temes, les potencialitats i les febleses. Tenim diagnosticats els principals problemes i hem començat a abordar-los. Hem assenyalat clarament quines són les direccions cap on volem anar, i hem dit clarament que no ho volem fer sols, que necessitem l’acompanyament dels ciutadans i ciutadanes, que són els veritables experts en els seus barris. En aquest nou mandat hem volgut mirar les diferents realitats del districte a partir de quatre eixos, entesos com a cercles concèntrics interrelacionats al centre dels quals se situa el veí/veïna de Ciutat Vella. Des de la realitat més quotidiana i propera que pren com a punt de partida l’entorn immediat (habitatge i escala de veïns), passant per allò que conforma l’entorn proper (l’espai públic on es comparteixen interessos, necessitats) i tot allò que integra l’interès comú més enllà del barri proper, fi ns a la participació comunitària (la relació entre les entitats, la relació entre ciutadans, ciuta- danes i l’Administració pública), per arribar fi nalment a allò que expliquem a la resta de la ciutat sobre Ciutat Vella, la projecció del que som i del que fem. Una projecció que si no liderem nosaltres, lideraran d’altres, i aquesta projecció retorna com un tornaveu i ens il·lusiona i ens recorda tota l’energia, les capacitats i les iniciatives que bullen a l’interior de cada barri, de cada carrer, de cada casa. En tots els nivells cal avançar en la participació i en la implicació, cal anar transfor- mant la relació dicotòmica entre l’Administració i la ciutadania i elevar-se per sobre dels confl ictes quotidians i, amb una nova perspectiva, cercar solucions comparti- des que s’acostin al màxim comú denominador. 14 4. LAS LÍNIES ESTRATÈGIQUES D’INTERVENCIÓ 15 LES LÍNIES ESTRATÈGIQUES D’INTERVENCIÓ L’objectiu troncal del mandat 2008-2011 és la millora de la qualitat de vida dels veïns i veïnes de Ciutat Vella, que són l’eix de totes les actuacions que es proposen. Partint, doncs, d’aquest veí/veïna que és, també, el principal usuari dels serveis d’aquesta Administració, s’han defi nit els quatre cercles concèntrics següents com a línies d’actuació, que són: 1. Entorn immediat (habitatge, comunitat de veïns) 2. Entorn proper (espai públic i equipaments, activitat econòmica) 3. Participació 4. Projecció (defi nició comunitària i veïnal de la identitat de Ciutat Vella ) 1 Línia: l’entorn immediat 2 Línia: l’entorn proper 3 Línia: La participació 4 Línia: La projecció 4 Línea: La projecció 3 Línea: La participació 2 Línea: L’entorn proper 1 Línea: L’entorn inmediat 16 Aquestes quatre línies estratègiques d’intervenció comprenen les condicions i els àmbits següents: 1. Les condicions de l’entorn immediat • L’accés a l’habitatge. • Les noves eines d’intervenció en la protecció de l’habitatge. • La millora de les condicions d’elements comuns i les capacitats de les comuni- tats de veïns. • Vetllar per unes condicions dignes dels habitatges. • La millora de la interlocució entre l’Administració i la ciutadania, anàlisi i revisió de circuits i processos interns. 2. Les condicions de l’entorn proper • Convivència, cohesió social, prevenció i seguretat. • La qualitat de l’espai públic: urbanisme, manteniment i mobilitat. • Comerç, activitat econòmica i ocupació. • Elaboració del nou pla d’usos. • La millora de les relacions teixint el barri amb espais de trobada i creixement: - Equipaments. - Educació. - Salut comunitària. • Cultura. • El foment de Ciutat Vella com a espai de referència entre els nous creadors. • Esport. • Lleure. • Els grups vulnerables: gent gran, infància i joventut, dones, persones nouvingu- des, persones amb discapacitats. 3. Millora de la participació comunitària • Potenciació dels òrgans de participació, extensió de la democràcia participativa. • La millora de la comunicació i la interacció entre la ciutadania i l’Administració. • El reforç de noves complicitats veïnals en l’àmbit més proper de carrers i places, per tal que un espai públic concret esdevingui referent comú i confl uent dels veïns que hi confronten. 4. Protagonitzar la projecció de Ciutat Vella i fomentar la visi bilitat de les seves realitats • Elaborar una estratègia que inclogui un pla de comunicació en xarxa que fomenti la presència de les iniciatives comunitàries als mitjans de comunicació i que in- crementi la visibilitat de les diferents entitats i persones que conformen la xarxa social del territori. 17 LES LÍNIES ESTRATÈGIQUES D’INTERVENCIÓ • Mantenir la presència als canals de comunicació de les actuacions que es fan al districte potenciant la diversitat de portaveus i interlocutors. • Cercar noves vies de transmissió de les notícies de Ciutat Vella. 18 5. OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS 19 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS 5.1 BENESTAR, ACCIÓ SOCIAL I CIUTADANIA Objectius Totes les actuacions del PAD tenen com a fi nalitat millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes de Ciutat Vella. Les d’aquest apartat en concret busquen atendre tots aquells sectors de la població que necessiten el suport dels serveis de l’Administra- ció per tenir garantits els seus drets fonamentals. També es posa especial accent en la mediació com a mètode per a la solució de con- fl ictes i la formació de nous agents en mediació comercial, mediació intercultural i veïnal en l’espai públic, així com en la creació de serveis de mediació i arbitratge que permetin tutelar i fer un seguiment més proper de les necessitats de la ciutadania. Sens dubte, el foment de la participació ciutadana amb la incorporació de la pobla- ció nouvinguda i l’ampliació del nombre de persones que participen activament en tots els processos veïnals ha de contribuir a reforçar la cooperació entre l’Adminis- tració i la ciutadania en l’àmbit de tot el districte. Així mateix, l’ampliació i millora de tots els equipaments municipals i de la qualitat dels seus serveis ha d’incidir directament en la qualitat de vida i la formació dels veïns i veïnes. En aquest sentit, es vol donar valor a la gran xarxa d’equipaments i espais culturals presents al districte: aquest és un dels principals elements de sin- gularitat de Ciutat Vella i treballarem perquè reverteixi directament en la gent i les entitats educatives i veïnals del territori. 5.1.1. Cultura Mesures 1. Impulsar iniciatives creatives de particulars i col·lectius que consolidin Ciutat Vella com un espai de referència per a nous creadors. Promocionar itineraris ar- tístics i exposicions, i fer un mapa d’artistes a Ciutat Vella vinculat a iniciatives com els tallers oberts i altres a tot el districte, per augmentar així la visibilitat de les iniciatives i els espais existents. 2. Desenvolupar programes d’apropament de les institucions culturals residents a Ciutat Vella (MACBA, Liceu, CCCB, etc.) al seu entorn comunitari i a la xarxa educativa del districte. 3. Potenciar els programes de foment de la lectura per als infants i joves, i valorar la possibilitat d’ampliació horària de les biblioteques públiques del districte. 4. Fomentar la realització de projectes que preservin el llegat històric dels seus barris: memòria històrica, llibre de les dones, jornades d’arqueologia, visites guiades, etc. 20 5. Ordenar i planifi car de manera conjunta amb el veïnat i les entitats les diferents celebracions religioses al districte de Ciutat Vella. 6. Fomentar i donar suport a les activitats musicals generades per les entitats i els grups dels diferents barris del districte (formacions musicals, concursos, cicles de concerts, etc.), i fomentar les activitats de formació i suport a la crea- ció (bucs d’assaig, etc.) que generin una activitat cultural relacionada amb la música molt més sòlida. 7. Posada en marxa de diferents equipaments culturals: • Biblioteca pública al barri Gòtic, als baixos de l’edifi ci de la Universitat Pompeu Fabra. • Pla director dels equipaments i l’entorn del conjunt de l’Antic Hospital de la Santa Creu. • Ampliació del Centre Cívic Pati Llimona i impuls a la creació del nou centre d’interpretació de la muralla romana. • Fase fi nal de la rehabilitació del Centre Cívic del Convent de Sant Agustí: refor- ma de les antigues capelles i proposta d’ús. • Ampliació de la Biblioteca Fraternitat de la Barceloneta, amb nous serveis i activitats. • Construcció del nou Conservatori del Liceu. • Placeta del Pi: valoració del destí del nou equipament per a seu d’entitats i possible ludoteca. 8. Posar en marxa del projecte d’Arxiu Històric de la Barceloneta. 9. Ampliar l’horari d’obertura dels centres cívics, amb la inclusió dels caps de set- mana. 10. Crear noves pàgines web dels centres cívics del districte i fomentar-ne el treball en xarxa. 11. Posar en marxa els nous espais del Centre Cívic del Convent de Sant Agustí, donar a conèixer la seva creació i donar suport al seu ús per desenvolupar-hi activitats culturals i comunitàries. 5.1.2. Educació Mesures 1. Garantir l’establiment adequat d’ajuts als infants i les famílies que tendeixin a millorar el seu grau de prestacions relatives a beques de menjador, llibres i altres actuacions de millora de l’escolarització i els seu serveis. 2. Dur a terme accions per promoure d’oferta educativa al districte, donant a conèixer l’acció educativa desenvolupada en els centres educatius del districte, sobretot d’aquells amb una concentració més elevada d’alumnat nouvingut, per aconseguir que la seva composició es correspongui al seu entorn. 3. Donar suport al desenvolupament de les activitats socioeducatives de l’escola pública i potenciar les seves iniciatives. 21 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS 4. Potenciar el programa d’ús social de les instal·lacions educatives fora de l’horari lectiu, amb la inclusió de les escoles concertades i els instituts d’educació se- cundària del districte. 5. Potenciar els protocols de les comissions socials a les escoles i garantir la seva continuïtat i efi càcia. 6. Sol·licitar l’elaboració d’un pla educatiu d’entorn per als barris Gòtic i Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. 7. Potenciar la participació de les escoles públiques i concertades en els processos de construcció i gestió de la comunitat. 8. Desenvolupar el projecte “Camí escolar” per a les escoles públiques i concerta- des del districte. 9. Incrementar el nombre de places d’escola bressol al districte: noves escoles bres- sol a la Barceloneta i al Raval, i trasllat de les escoles bressol Cadí i Puigmal. 10. Impulsar la posada en marxa de l’escola d’adults de la Barceloneta. 11. Construir el nou CEIP Mediterrània al barri de la Barceloneta. 12. Traslladar el CEIP Baixeres al barri Gòtic. 13. Posar en marxa l’escola municipal de música i d’art del districte. 5.1.3. Esports Mesures 1. Desenvolupar un programa de promoció esportiva al carrer amb actes organit- zats per les instal·lacions esportives municipals del districte. 2. Facilitar l’ús de les instal·lacions esportives municipals per als grups de per- sones amb necessitats econòmiques valorades pels centres de serveis socials del districte, persones amb discapacitat, col·lectius amb risc d’exclusió, gent gran i col·lectius que reben suport socioeducatiu específi c (educadors socials, entitats de lleure, centres oberts, etc.). 3. Cercar nous espais d’activitat esportiva d’accés lliure als diferents barris del districte. 4. Facilitar la pràctica de la natació als grups escolars del districte mitjançant acords d’ús preferent a les instal·lacions esportives municipals. 5. Posar en marxa el complex esportiu municipal dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. 6. Millorar les instal·lacions esportives de petanca del districte tenint en compte les necessitats dels usuaris, i cercar nous espais en els barris amb carències en relació amb aquestes instal·lacions, donant prioritat al barri Gòtic. 22 5.1.4. Salut i atenció social Mesures 1. Donar a conèixer a la comunitat socioeducativa del districte l’aplicació de pro- tocols d’actuació urgent en situacions de risc i maltractaments als menors per tal de prioritzar les actuacions en aquesta matèria. 2. Promoure la integració d’iniciatives d’inserció laboral de determinats col·lectius amb la comunitat. 3. Reforçar el treball comunitari establint una xarxa permanent de comunicació entre l’equip de salut comunitària i les entitats del districte. 4. Posar a disposició de la Generalitat de Catalunya el sòl disponible per millorar els equipaments sociosanitaris del districte, donant prioritat als equipaments de salut mental. 5. Elaborar un pla de treball que minimitzi la incidència de la Sala Baluard en el seu entorn i impulsar alhora un pla d’abordatge integral de ciutat per al tractament de les toxicomanies. 6. Establir un protocol de treball en xarxa entre els centres de serveis socials i les unitats d’atenció a la salut del districte. 7. Construir la residència per a gent gran dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. 8. Habilitar un local perquè les educadores del Programa d’atenció a les treballa- dores sexuals puguin dur a terme la seva tasca en millors condicions. 9. Incrementar els ajuts per a menjador social per a gent gran al Raval i la Barce- loneta, i unifi car criteris de preus. 10. Posar en marxa els plans directors dels centres de serveis socials del districte derivats de l’aplicació de la Llei de dependència i de la Llei de serveis socials. 11. Incorporar la distribució i el consum de productes d’alimentació natural (pro- ductes sense additius, precuinats no industrials, etc.) als punts de venda dels equipaments públics (màquines expenedores, cafeteries, etc.). 5.1.5. Sectors de població: dones, gent gran, persones amb discapacitat, infants, família, joves i nouvinguts. Mesures 1. Donar suport a les entitats i els grups de joves del districte de Ciutat Vella; lo- calitzar un espai jove al barri del Raval i un punt d’informació juvenil al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. 2. Proposar el desenvolupament de programes d’habitatge compartit, seguint el model del programa “Viure i conviure”. 3. Visualitzar, reconèixer i incorporar nous col·lectius de gent gran als actes cultu- rals programats: commemoració del Dia Internacional de la Gent Gran, home- natge als centenaris, etc. 23 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS 4. Detectar les diferents xarxes de dones existents al districte a fi de potenciar la seva acció i presència comunitària, i la seva visualització i reconeixement als actes culturals programats (mes de març, Dia contra de la Violència de Gènere, segona edició, i publicació del llibre Dones de Ciutat Vella, etc.). 5. Sol·licitar a la Ponència del Nomenclàtor l’increment de noms de dona per als carrers de Ciutat Vella. 6. Desenvolupar un protocol de relacions amb les diferents entitats d’immigrants del districte per intercanviar propostes, necessitats i informació que fomenti la millora en la fase d’acollida de les persones nouvingudes, que inclogui una campanya de sensibilització en temes de convivència en diferents les llengües. 7. Valorar el Pla d’acollida per a les persones immigrants al districte de Ciutat Ve- lla 2006-2008, i elaborar una nova proposta d’actuacions per als anys 2009- 2011. 8. Ampliar l’oferta de serveis, equipaments i activitats dirigides a la infància al districte de Ciutat Vella, amb especial atenció als projectes socioeducatius diri- gits a infants de 0 a 3 anys. 9. Augmentar el nombre d’espais de joc per a infants als diferents barris del dis- tricte: Torres i Clavé, Pou de la Figuera, Poeta Boscà, Casal Infantil de la Barce- loneta, Moll de la Fusta, etc. 10. Cercar i habilitar un espai públic de trobada intergeneracional a cada barri, tenint en compte l’assolellament i la disposició dels bancs i/o cadires i, en general, els diferents usos i usuaris. 11. Millorar les condicions d’accessibilitat de les persones amb disminució pel que fa a barreres arquitectòniques, accessibilitat comunicativa, accessibilitat a les activitats de lleure, etc. 12. Posar en marxa el projecte «Esplai de mar», dirigit a facilitar l’activitat esporti- va adequada a la població amb mancances físiques i psíquiques en un entorn relacionat amb les activitats aquàtiques. 13. Promoure, allà on les circumstàncies ho permetin tècnicament, les parades d’autobús amb seients i marquesines. 14. Aplicar un pla de millora dels casals de gent gran a Ciutat Vella que inclogui l’ampliació de les aules culturals i l’accés de la gent gran a les noves tecnologies, així com el foment de les activitats intergeneracionals. 15. Traslladar el Casal Municipal per a la Gent Gran Trueta al nou equipament de Folch i Torres. 16. Traslladar el Casal per a Gent Gran dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera a un nou equipament. 17. Posar en marxa el programa funcional de l’edifi ci de La Penya, que inclou: es- cola bressol, casal de joves i espai per a la formació d’adults. 24 5.1.6. Participació, comunicació i projecció Mesures 1. Fomentar el treball en xarxa de les entitats de voluntariat del districte i promo- cionar les activitats que desenvolupen i la seva formació. 2. Nova ordenació del programa de cessió per a ús temporal d’espais públics i pri- vats destinats al desenvolupament d’activitats comunitàries organitzades per les entitats del districte de Ciutat Vella. 3. Llei de barris: elaboració del projecte d’intervenció integral al barri de la Barce- loneta mitjançant un projecte participatiu específi c. 4. Elaborar un protocol de seguiment d’obres i d’intervenció en l’espai urbà que in- corpori representants dels agents implicats, l’Ajuntament i la ciutadania (casal de joves de La Penya, residència per a la gent gran i complex esportiu municipal de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, equipament de barri a Folch i Torres, espais públics del Pou de la Figuera), i afavorir espais de diàleg per a aquells temes que requereixen, per la seva complexitat, un abordatge transversal amb la participació de diversos serveis, departaments i/o entitats. 5. Actualitzar la Guia d’entitats del districte de Ciutat Vella amb nous formats relacionats amb les noves tecnologies de la comunicació. 6. Augmentar la visibilitat del treball de cooperació entre l’Administració i la ciuta- dania en relació amb projectes comunitaris. 7. Nova defi nició de les tasques de suport del Districte de Ciutat Vella al desenvo- plupament d’activitats relacionades amb el calendari festiu dels seus barris. 8. Revisar les bases per a l’atorgament de subvencions a grups i entitats del dis- tricte de Ciutat Vella. 9. Impulsar la realització de jornades de debat amb la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona per valorar el paper de les associacions de veïns al segle XXI. 10. Millorar la participació en els consells sectorials existents: dones, gent gran, escolar, medi ambient, centres cívics, equipaments esportius, salut, etc., amb la participació de nous col·lectius implicats de manera transversal. 11. Desenvolupar el programa participatiu per a l’elaboració del PAD 2008-2011 i el seu seguiment. 12. Implantar que la celebració de l’audiència pública pugui ser itinerant i pugui comptar en l’ordre del dia establert amb un punt específi c que es referirà a un tema d’interès del barri on se celebri. Valorar la possibilitat de crear audiències públiques de barri de forma estable i periòdica per tal d’acostar al veïnat les discussions de propostes que el puguin afectar, alhora que s’aproxima la com- plexitat de l’Administració del districte a la ciutadania. 13. Posar en marxa la Taula de Joves de Ciutat Vella. 14. Crear el Banc del Temps al Gòtic. 15. Reajustar les reunions participatives a una durada màxima de dues hores i amb un horari de convocatòria no més tard de les 19 hores. 25 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS 16. Diversifi car el nombre d’interlocutors i portaveus de la comunitat. 17. Elaborar un pla de comunicació per millorar el diàleg entre l’Administració i la comunitat de veïns i entitats. 18. Potenciar l’acció veïnal comunitària a escala de plaça o carrer com a nou àmbit de coresponsabilització de la ciutadania amb la qualitat del seu entorn, donant cabuda, si escau, a la creació de comissions de treball amb caràcter territorial i/o sectorial, informatives i/o participatives. 19. Potenciar les comissions de treball i crear-ne sempre que es considerin ne- cessàries amb caràcter territorial i/o sectorial, informatives i/o participatives i obertes a la ciutadania, per elaborar, dur a terme si escau, i fer el seguiment de les diferents propostes relacionades amb un barri o un tema que puguin sorgir en els diferents àmbits participatius o decisoris del districte. 20. Cercar nous mecanismes de consulta ciutadana per a aquells projectes que, per la seva magnitud o naturalesa, es consideri interessant que siguin expressa- ment avalats per una majoria del veïnat. 21. Elaborar espais virtuals de participació ciutadana a les pàgines web dels cen- tres cívics (wiki-maps, blocs, etc.). 22. Atorgar valor a les particularitats de Ciutat Vella que fan d’aquest un districte multicultural i solidari, i treballar per estendre-les al conjunt del territori i de la societat. 23. Impulsar conjuntament entre els consells de participació (dones, infància, gent gran, etc.), els centres cívics, les escoles del districte, les AMPA, etc., accions dirigides a projectar les diferents realitats dels nostres barris a la resta de la ciutat. 24. Valorar la creació d’altres consells sectorials del districte (habitatge, etc.). 5.2. OCUPACIÓ Objectiu L’ocupació laboral és un dels preceptes i drets bàsics que fomenten la igualtat entre les persones. Ciutat Vella disposa d’una xarxa social àmplia i professional que tre- balla activament en el camp de la formació i l’ocupació. Durant aquest mandat es reforçaran els vincles amb la xarxa, es potenciarà el treball transversal, s’aproparà la informació, i es prioritzaran línies de treball adreçades a afavorir el camí curricular dels joves dels nostres barris i la inserció laboral del segments en risc d’exclusió del nostre territori. 26 Mesures 1. Crear una taula de treball de formació i ocupació que impulsi un espai formatiu de persones adultes, basat en l’acollida, la mediació i la participació, i la qualitat de l’ensenyament de dimensió intergeneracional. 2. Impulsar sinergies entre les xarxes laborals i curriculars per generar projectes de continuïtat en el camí curricular dels joves del districte. 3. Afavorir la inserció de les dones amb pocs recursos creant espais d’acollida per als seus fi lls de 0 a 3 anys. 4. Especialitzar els barris de Sant Pere i Santa Caterina en els ofi cis artesans mitjançant l’impuls d’un espai de promoció i formació. 5. Especialitzar el barri del Raval i fer-lo referent en els ofi cis del vidre i la foneria dotant-lo de forns i de les eines necessàries, amb una vessant formativa i de projecció professional. 6. Promoure la integració d’iniciatives d’inserció laboral de determinats col·lectius amb la comunitat. 7. Fomentar una xarxa d’intercanvi recíproc de coneixements i iniciatives d’autoformació a partir dels interessos de persones i col·lectius. 8. Impulsar un estudi diagnòstic sobre la situació sociolaboral de les persones en risc d’exclusió social al Raval. 9. Actuació del Districte com a intermediari entre les entitats i el Departament de Treball i Barcelona Activa per tal d’aconseguir i gestionar programes en el territori (plans d’ocupació, cases d’ofi cis, formació ocupacional, programes de garantia social). 10. Desenvolupar un programa de mesures específi ques per donar suport a perso- nes emprenedores. Tutorització d’empreses que s’instal·lin al districte, valora- ció d’una “clàusula social” per a les noves empreses que s’hi instal·lin amb la implicació del Districte. 11. Crear una borsa de treball a cada barri per assessorar i facilitar el treball a prop de casa, a fi d’afavorir la conciliació familiar. 12. Dotar l’edifi ci de Can Xatarra de forns artesanals per a la formació ocupacional i per donar servei a diferents equipaments docents públics del districte. 13. Elaborar un fullet d’informació de recursos de formació per a persones adultes al districte. 5.3.SEGURETAT I PREVENCIÓ Objectiu La convicció que cal continuar desenvolupant les eines i els mecanismes per a la prevenció del confl icte fa que es proposi amb determinació l’estudi de mecanismes i perfi ls tècnics de mediació a fi d’ampliar la tutela i l’arbitratge de l’Administració i alhora fomentar la coresponsabilització de la societat civil. 27 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS La participació de l’Àrea de Prevenció en l’elaboració del Pla d’usos, així com en el Pla d’habitatge i rehabilitació, ha de permetre defi nir millor quines són les caracte- rístiques òptimes de les activitats, els locals i els habitatges, i garantir així les vies d’inspecció i correcció immediata de les males pràctiques. tutela y el arbitraje de la Administración y, al mismo tiempo, fomentar la correspon- sabilización de la sociedad civil. Mesures 1. Consolidar la policia de proximitat de la Guàrdia Urbana amb més presència de patrullatge preventiu als barris, reforçant la prevenció amb un grau superior de visibilitat dels equips que treballen al territori. D’aquesta manera es pretén enfortir les relacions de la Guàrdia Urbana de Barcelona amb la comunitat i el teixit associatiu i incrementar el grau de detecció i diagnosi dels fenòmens emergents, per millorar així la capacitat de resposta i els nivells de convivència i civisme. 2. Seguir consolidant la coordinació i interacció entre el Districte, la Guàrdia Urba- na i els Mossos d’Esquadra. 3. Continuar intervenint sobre la venda ambulant i els mercats depauperats a la via pública. 4. Controlar la vigilància de les illes de vianants del districte. 5. Crear una demarcació policial específi ca per a la Rambla. 6. Reforçar l’autoritat municipal millorant l’efi càcia de les inspeccions a obres il·legals i efectuant una revisió dels establiments de concurrència pública. 7. Dirigir l’activitat de la Guàrdia Urbana cap a la prevenció, l’anticipació i la reso- lució de problemes. 8. Impulsar la seguretat viària mitjançant estudis d’accidentalitat al districte i la proposta de millores i actuacions concretes per part de la Guàrdia Urbana. 9. Fomentar els pisos compartits tutelats per als col·lectius més desafavorits com a estratègia d’inserció. 10. Promoure la integració d’iniciatives d’inserció laboral de determinats col·lectius a la comunitat. 11. Desenvolupar una campanya de difusió en diferents idiomes de les normatives que afecten el comerç, els locals de concurrència pública (seguretat, càrregues de foc, càrrega i descàrrega, ús de la via pública, articles a la venda, etc.). 12. Dur a terme una campanya de sensibilització en temes de convivència en dife- rents les llengües. 13. Elaborar un pla d’actuació per al control dels apartaments turístics il·legals i tots els que produeixin molèsties. 14. Fer un diagnòstic dels confl ictes a l’espai públic i mapifi car-los per prioritzar estratègies d’actuació. 15. Impulsar la mediació com a mètode de resolució de confl ictes i promoure el treball comunitari als espais públics com a mesura preventiva. 28 16. Formar nous agents de mediació comercial, mediació intercultural i veïnal en l’espai públic: impulsar juntament amb Barcelona Activa la creació d’un mòdul formatiu de dinamització del comerç, resolució confl ictes, coneixement de la di- versitat cultural, normatives, etc., amb hores de pràctiques al territori, i ofi cia- litzar-lo. Cercar col·laboracions amb altres agents: Barcelona Activa, la Cambra de Comerç, l’escola d’API, la universitat, etc. 17. Desenvolupar un conjunt d’intervencions puntuals en el disseny i el mobiliari urbà d’aquelles places i espais verds on des de Prevenció i la Guàrdia Urbana s’hagin detectat defi ciències. Promoure des d’un punt de vista preventiu can- vis de disseny urbanístic i de mobiliari urbà en determinats espais públics del territori. 18. Habilitar un local perquè les educadores del Programa d’atenció a les treballa- dores sexuals puguin dur a terme la seva tasca en millors condicions. 19. Impulsar un projecte d’assessorament i suport per a l’organització i la gestió de les comunitats de veïns que inclogui promoure acords amb col·legis profes- sionals i/o altres entitats per tal d’assessorar aquestes comunitats de veïns de les accions necessàries per actuar davant d’activitats que els puguin provocar molèsties. 20. Continuar amb l’abordatge de pisos que fan de meublé, pensions il·legals i pi- sos sobreocupats. 21. Desenvolupar un pla de xoc contra l’infrahabitatge i la sobreocupació d’habitat- ges. 22. Promoure la inclusió de clàusules específi ques en els contractes tipus de llo- guer de pisos per evitar usos indeguts de l’habitatge. 23. Elaborar un pla de treball de minimitzi la incidència de la Sala Baluard en el seu entorn i impulsar alhora un pla d’abordatge integral de ciutat per al tractament de les toxicomanies. 24. Garantir la mateixa presència d’educadors a la Sala Baluard i a Àmbit Prevenció durant els caps de setmana, com també la presència policial a la rodalia. Inten- sifi car la detecció de petits trafi cants a la zona. 25. Desenvolupar un pla integral per a l’anàlisi del fenomen del nomadisme urbà i determinar les actuacions complementàries en matèria sociosanitària. 26. Assessorar i establir un sistema d’ajuts per a comunitats de veïns que vulguin fer modifi cacions d’estructura als baixos de la fi nca per motius de seguretat i prevenció. 27. Impulsar noves estratègies per a l’eradicació de les activitats dels trilers. 28. Ampliar el nombre d’educadors de carrer per a joves al barri Gòtic. 29 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS 5.4. MEDI AMBIENT, HABITATGE, URBANISME I OBRES Objectiu Després de més de vint anys d’intensa actuació arquitectònica i urbanística al dis- tricte de Ciutat Vella, actualment ja es disposa de les eines i els indicadors sufi cients per encetar una nova etapa d’intervenció de foment i protecció de l’habitatge, així com del conjunt de l’espai públic que garanteixi la seva accesssibilitat i les seves qualitats i atributs urbans, mediambientals i socials. Així mateix, la gran quantitat d’estudis i excavacions que s’han dut a terme al sub- sòl durant els darrers anys ha de poder guiar i preveure les actuacions presents i futures, alhora que ens ha de permetre concretar l’aposta de fer de Ciutat Vella un lloc d’alt interès històric i patrimonial que també sigui conegut i valorat pels matei- xos veïns i veïnes del districte. D’altra banda, caldrà revisar el planejament i els PERI del districte en aquells àmbits en què, o bé no s’hagin desenvolupat completament o bé calgui introduir un nou replantejament integral, així com la conversió en zona de vianants i la pacifi cació del districte, amb la confi ança del compromís amb l’espai públic i la dinamització dels barris que l’urbanisme comercial ha de generar. El compromís amb el consum i l’ús responsable dels recursos ens obliga a seguir avançant en la millora i la implementació de mesures correctores per garantir la sostenibilitat de l’activitat i de les actuacions que tinguin lloc a tot el districte, així com continuar impulsant l’educació ambiental dels seus habitants. 5.4.1. Medi ambient Mesures 1. Impulsar les energies renovables. Estudiar espais al districte que permetin la col·locació de plaques fotovoltaiques. 2. Potenciar els programes d’educació ambiental. 3. Seguir avançant en els temes de defensa dels animals domèstics al districte. 4. Sensibilitzar la ciutadania de les accions que cal emprendre a les llars: reducció del consum d’aigua, canvi de dipòsits, reciclatge de residus i insonoritzacions. 5. Valorar noves formes de recollida de residus al Gòtic. 6. Avançar en els processos d’administració sostenible a través del programa de l’Ofi cina Verda. 7. Continuar promovent l’increment de la taca verda al districte. 30 8. Continuar l’estabilització de les platges. 9. Ubicar un mini punt verd a cada barri i valorar la necessitat d’un punt verd mòbil. 10. Folch i Torres: horts urbans. 5.4.2 Habitatge Mesures 1. Desenvolupar mesures per augmentar la disponibilitat de pisos. Agilitzar l’atorgament de pisos tutelats i posar a disposició pisos que provenen d’herències intestades. Estudiar la viabilitat d’establir procediments que permetin detectar fi nques/pisos buits per tal d’incorporar-los al mercat de l’habitatge. 2. Elaborar estudis per valorar la construcció d’habitatge públic al Front Marítim després de defi nir el planejament corresponent. 3. Incorporar l’exigència que els empadronaments estiguin vinculats a habitatges amb cèdula d’habitabilitat. 4. Crear el servei de mediació i arbitratge en temes d’habitatge: estat de les fi nques i dels habitatges, detecció i assessorament en possibles casos d’assetjament immobiliari (mobbing). Cercar de noves eines d’intervenció en la protecció de l’habitatge mitjançant la delimitació per part del Districte de l’àrea d’aplicació del dret de tempteig i retracte. 5. Impulsar un projecte d’assessorament per a l’organització i la gestió de les comunitats de veïns i promoure acords amb col·legis professionals i/o altres entitats per tal d’assessorar-les en les accions necessàries per actuar davant d’activitats que els puguin provocar molèsties. 6. Promoure la inclusió de clàusules específi ques als contractes tipus de lloguer de pisos per evitar usos indeguts dels habitatges. 7. Elaborar els informes socioeconòmics i ambientals necessaris per redactar el projecte integral del Pla de barris de la Barceloneta, i analitzar la situació social a fi de determinar les prioritats de reallotjament. 8. Crear una borsa d’empreses de rehabilitació valorades per concurs amb preus assequibles a l’abast de les comunitats de veïns. 9. Augmentar el nombre d’actuacions subsidiàries i millorar l’abast d’actuació: ordres de conservació, obres sense llicència, xarxes de protecció de façanes, bastides... 10. Fer el seguiment del Pla d’habitatge de Ciutat Vella 2008-2011 incorporant els compromisos i les línies generals d’actuació del Pla general de Barcelona 2008-2016 en la recent mesura de govern. 11. Construir habitatge de protecció de diferents tipologies a: Folch i Torres; Renfe- Rodalies; Sant Ramon, 7; Sant Miquel, 2-4; Almirall Cervera, 16; rambla del Raval, 51; Marquès de Barberà, 24; Sant Pere Mitjà, 81-87; Reina Amàlia, 38; 31 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS Sant Pere Més Baix, 56 i 56 bis; Sant Pere Més Baix, 67-71; passeig de Borbó, 11; Nou de Sant Francesc, 10-12. 12. Rehabilitar el parc d’habitatges municipals per a promocions d’habitatge pú- blic i fomentar la rehabilitació d’habitatge privat per destinar-lo a lloguer, mit- jançant ajuts i l’impuls d’acords amb els propietaris. 13. Executar les actuacions previstes a la modifi cació del Pla general metropolità per a la destinació de fi nques de Ciutat Vella a habitatge social. 14. Intervenció a Rodalies: construcció d’habitatge social. 15. Carrer Ciutat, 9: rehabilitació per a equipament i habitatge social. 16. Gardunya: construcció d’habitatge social. 17. Resoldre les problemàtiques que es donen a l’edifi ci d’habitatges del carrer de l’Om. 18. Obtenir habitatges protegits que es generen en l’actuació urbanística privada del sector de les Drassanes. 19. Pla de millora urbana Nou de la Rambla: rehabilitació d’habitatges. 20. Rec Comtal, 17: construcció d’habitatge social i equipament. 5.4.3. Urbanisme Mesures PATRIMONI 1. Elaborar la carta arqueològica de Ciutat Vella a fi d’establir els mecanismes de previsió de quines són les actuacions públiques i privades adequades, fet que permetrà millorar els temps d’execució i reduir les molèsties als veïns i veïnes de l’entorn. 2. Analitzar l’entorn dels edifi cis d’interès històric i arquitectònic i determinar les mesures que facilitin la seva protecció i visibilitat. 3. Llei de barris: recuperar els elements patrimonials distintius de la personalitat urbana del barri de la Barceloneta. 4. Elaborar l’estudi d’obertura dels passatges existents al districte i el programa d’interiors d’illa. 5. Crear, a Foment de Ciutat Vella, una ofi cina de patrimoni que, mitjançant una taula tècnica interdepartamental (Museu d’Història de Catalunya, Mu- seu d’Història de la Ciutat, departaments de Patrimoni i Arqueologia de l’Ajuntament i la Generalitat), promourà conjuntament amb entitats culturals l’elaboració de rutes per a la interpretació històrica del territori. PLANEJAMENT 6. Detectar els solars buits del districte i elaborar un pla per impulsar la seva de- fi nició urbana en el marc de les revisions de PERI previstes. 32 7. Revisar i acomplir del Pla d’usos. 8. Encarregar els estudis i treballs necessaris per elaborar el Pla estratègic de Ciutat Vella. 9. Revisar el PERI del Sector Oriental i concretar les actuacions en l’àmbit del carrer de Tripó i la plaça de Víctor Balaguer. 10. Revisar el planejament del Gòtic. 11. Revisar el planejament del Raval Sud. 12. Elaborar la redefi nició urbana de l’àmbit del Pla de Palau i millorar la connecti- vitat entre la Ribera i la Barceloneta. 13. Revisar el PERI de la Barceloneta. 14. Aprovar el Pla director de la Ciutadella. 15. Defi nir la remodelació de l’àmbit de la muralla romana després dels enderrocs corresponents. 16. Llei de barris: elaborar el projecte d’intervenció integral al barri de la Barcelone- ta mitjançant un projecte participatiu específi c. OBRA NOVA, REHABILITACIÓ I URBANITZACIÓ 17. Construcció de la nova biblioteca provincial. 18. Residència assistida per a gent gran i urbanització al carrer de l’Arc de Sant Cristòfol. 19. Posada en funcionament de l’edifi ci de la Fàbrica del Sol. 20. Finalització del projecte d’intervenció integral en curs del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. 21. Pla director de la Ciutadella: construcció de la plataforma de connexió amb el parc de la Ciutadella. 22. Pla director de la Ciutadella: ampliació del Parlament de Catalunya. 23. Pla director de la Ciutadella: trasllat del Parc Zoològic. 24. Ampliació del Centre Cívic Pati Llimona: impuls del nou centre d’interpretació de la muralla romana. 25. Ampliació del Centre Cívic Pati Llimona: remodelació del carrer de Regomir, 7-9. 26. Nou CEIP Gòtic: enderrocament al carrer Nou de Sant Francesc, 10-12. 27. Nou CEIP Gòtic: construcció de l’equipament escolar. 28. Placeta del Pi: valoració del destí d’un nou equipament. 29. Reforma de l’equipament de Correu Vell per acollir nous serveis. 30. Construcció del CSP Raval Nord. 31. Plaça de la Gardunya: soterrament de l’aparcament. 32. Pla de millora urbana Nou de la Rambla: construcció del nou conservatori del Liceu. 33. Buc d’assaig a l’edifi ci de la Penya. 34. Pou de la Figuera: equipaments del carrer Carders. 35. Rehabilitació de les parets mitgeres del carrer de Sant Pere Mitjà. 36. Duran i Bas: urbanització de la plaça d’Isidre Nonell i de l’espai al costat de la plaça dels Peixos. 33 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS 37. Construcció de la central de residus sòlids urbans de la Barceloneta. 38. Valoració de la nova urbanització dels carrers de la Unió i Marquès de Barberà amb prioritat invertida i possible recollida pneumàtica de residus. 39. Estudi de possibles actuacions per augmentar la pacifi cació del carrer Nou de la Rambla. 40. Finalització del passeig Marítim, vinculat a la nova bocana del port. 41. Millora de l’accessibilitat de les cases de quart: conversió de carrers en zona de vianants. 42. Port 2000: connexió marítima amb el Port Vell i la Rambla a través del Moll dels Pescadors i construcció de la nova llotja. 43. Port 2000: construcció d’equipaments. 44. Port 2000: urbanització de l’espai públic. 45. Remodelació de l’avinguda Joan Salvat Papasseit: actuació de millora del jar- dins de la Maquinista. 46. Remodelació de l’avinguda de Joan Salvat Papasseit: connexió amb la platafor- ma de la Ciutadella. 47. Remodelació de l’avinguda de Joan Salvat Papasseit: connexió amb la platja de la Barceloneta. 48. Remodelació del carrer de Sant Carles. 49. Remodelació del carrer del Judici. 50. Remodelació de les voreres del carrer de l’Almirall Cervera. 51. Nou CEIP Gòtic: urbanització del nou espai públic i del carrer de Rull. 52. Ordenació de les voreres de la Rambla a les cruïlles dels carrers perpendiculars per tal d’augmentar la permeabilitat amb el Raval. 53. Remodelació dels carrers de la muralla romana: urbanització de la plaça dels Traginers i entorn. 54. Remodelació de la Via Laietana i el carrer de Jonqueres. 55. Urbanització dels carrers de Julià Portet i Tomàs Mieres. 56. Urbanització de carrers del Gòtic Sud: Heures. 57. Urbanització de carrers del Gòtic Sud: Lleona i Tres Llits. 58. Urbanització de carrers del Gòtic Sud: passatge del Dormitori de Sant Francesc. 59. Drassanes: connexió RSU. 60. Drassanes: construcció de la Tresoreria General de la Seguretat Social. 61. Gardunya: recuperació de la plaça com a espai públic. 62. Illa de Robadors: fi nalització de la plaça de Vázquez Montalbán. 63. Jardins Torres i Clavé: construcció de la subestació transformadora de FECSA. 64. Millora de l’espai de petanca de les pistes Tarradellas i el seu entorn. 65. Plaça de Salvador Seguí: urbanització de la plaça i del carrer d’Espalter. 66. Pla de millora urbana Nou de la Rambla: urbanització del carrer de les Tàpies i el passatge. 67. Projecte de millora dels jardins de la plaça de Vicenç Martorell. 68. Projecte de millora dels Jardins de Rubió i Lluch. 34 69. Reforma de la plaça de Folch i Torres, amb especial cura de l’accessibilitat als espais a causa de la ubicació del nou casal de gent gran. 70. Remodelació del carrer de l’Arc de Sant Pau. 71. Remodelació del carrer del Bisbe Laguarda. 72. Remodelació del carrer de l’Hospital, valoració de la possibilitat d’establir la connexió RSU amb el Mercat de la Boqueria. 73. Remodelació de carrers del Raval Sud: extensió de la xarxa RSU. 74. Remodelació de carrers del Raval Sud: urbanització de l’actuació de l’Arc del Teatre. 75. Remodelació del carrer de Joaquim Costa. 76. Remodelació dels Jardins dels Horts de Sant Pau i valoració de la possibilitat de crear-hi un nou equipament. 77. Urbanització de carrers del Raval Nord. 78. Urbanització dels jardins de Sant Llàtzer i del carrer de Sant Llàtzer. 79. Urbanització dels Jardins de Torres i Clavé. 80. Construcció de la zona museística del Mercat de Santa Caterina. 81. Enjardinament de l’espai situat al carrer dels Banys Vells. 82. Possible extensió de la xarxa RSU fi ns a Rodalies. 83. Projecte del Mercat del Born: urbanització dels carrers de l’entorn. 84. Rec Comtal, 17: connexió amb la xarxa RSU. 85. Rec Comtal, 17: urbanització del passatge de Sant Benet. 86. Remodelació del carrer de Lluís el Pietós. 87. Remodelació del carrer de Méndez Núñez. 88. Remodelació del carrer d’Ortigosa. 89. Remodelació del carrer del Pou de l’Estany. 90. Remodelació del carrer de la Tarongeta. 91. Remodelació del carrer de Trafalgar. 92. Remodelació del carrer de Rere Palau. 93. Remodelació de l’eix Bòria-Carders-Corders: connexió i extensió de la xarxa RSU al carrer de l’Argenteria. 94. Remodelació i conversió en zona de vianants del carrer del Rec. 95. Remodelació de la plaça de Sant Agustí Vell. 96. Reurbanització dels carrers de Sant Pere Més Baix i el Rec Comtal, incloent-hi l’accés des de l’aparcament del passeig de Lluís Companys i la connexió a la xarxa RSU. Valoració de l’estat de l’enllumenat en el marc del pla lumínic de la ciutat. 97. Urbanització de l’espai públic a Rodalies, connexió amb la xarxa RSU i incorpo- ració del baluard de la muralla de mar. 35 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS 5.5. VIA PÚBLICA, MOBILITAT I SERVEIS MUNICIPALS Objectius Atesa la singular morfologia urbana de Ciutat vella, podem afi rmar que el conjunt dels seus carrers i places és, sens dubte, el pulmó del districte i un espai del qual és imprescindible tenir cura. A més, cal analitzar la complexitat de factors que hi incideixen i tornar a atorgar valor als espais de relació: els espais compartits han de generar un compromís comú. En aquest mandat es vol donar un pas més en la pacifi cació del districte central de Barcelona, Ciutat Vella. L’àmplia oferta de transport públic que hi ha a la zona permet que s’avanci en l’ampliació del nombre de carrers de prioritat invertida, com també en la seva pacifi cació pel que fa al trànsit rodat. La millora de la qualitat de vida de la gent gran, així com de totes aquelles persones amb mobilitat reduïda, ne- cessita una actuació decidida i sistemàtica que vetlli per la seguretat i l’accessibilitat del conjunt de carrers i places de Ciutat Vella. Prestarem especial atenció a la neteja, potenciant i afavorint tots els sistemes com- patibles amb la qualitat de vida ciutadana (control de la contaminació acústica i lumínica) i sempre tenint en compte la sostenibilitat dels materials i els processos. La cura dels espais per a infants i gent gran també seran un prioritat d’aquest mandat. Mesures 1. Estudiar l’ocupació de la via pública a Ciutat Vella (fi res, mercats i activitats diverses) i posteriorment mesurar el reordenament. 2. Analitzar el sistema d’espais públics, el seu ús al llarg de l’any i el conjunt de fenòmens que hi confl ueixen. Detectar l’origen i les causes puntuals del seu de- teriorament i ús incívic. Aprofundir els sistemes d’informació geogràfi ca que per- metin visualitzar i mapifi car els nous indicadors de la proximitat i millorar-los, per així poder actuar sobre el territori i els seus problemes amb més efi càcia. 3. Vetllar per un turisme de qualitat al districte que prioritzi l’ús i el respecte dels barris per sobre de l’abús i les actituds incíviques. Elaborar mesures de control dels circuits dels grups turístics pel barri Gòtic. Elaborar un mapa guia dels horaris més adequats per a la visita de grups a diferents equipaments amb informacions d’utilitat per a aquests col·lectius. 4. Replantejar el criteri de concessió de vetlladors a la via pública. 5. En temes de llicències d’obres, d’activitat i d’ocupació de via pública: facilitar la gestió a particulars i professionals, clarifi car els escrits adreçats a la ciutadania, i millorar la qualitat de l’atenció presencial i telefònica. 6. Continuar les línies de treball d’estudi de l’enllumenat, amb els reforços que es considerin convenients i amb les tasques ordinàries de canvi de bombetes. 36 7. Establiment d’un programa pilot entre les comunitats de veïns, els propietaris i l’Administració per a petites tasques de manteniment de les fi nques, amb la contractació de persones en risc de marginalitat social. 8. Controlar, per part de la Guàrdia Urbana, la utilització, a la via pública o amb impacte a la via pública, d’amplifi cadors i diferents fonts de contaminació acús- tica. 9. Repensar el model de càrrega i descàrrega en punts confl ictius del districte i mirar d’establir sistemes de distribució interna. 10. Posar en funcionament la taula d’estudi integral sobre la Rambla per a l’establiment d’estratègies de futur. 11. Promoure l’educació viària a escoles i els casals d’avis. 12. Impulsar la fi nalització, per part de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), del Pla d’accessibilitat de les estacions del metro 13. Controlar la convivència viària, vetllant pel compliment responsable i acurat de la normativa per a l’ús de les bicicletes. Elaborar un plànol específi c de l’aplicació de l’ordenança de la bicicleta i editar díptics informatius de la seva concreció al districte de Ciutat Vella. Projecte de senyalització en aquest sentit per tal de determinar quines són les àrees i els horaris en què està prohibit o permès circular en bicicleta. 14. Ubicar més aparcaments de bicis a la via pública i estudiar possibles aparca- ments per a motos en aquells espais en què no produeixin molèsties per a la mobilitat ni per la proximitat als habitatges. 15. Elaborar un estudi de mobilitat unitari del conjunt de barris de Ciutat Vella a fi de determinar la secció i les característiques urbanes de les principals vies, i poder millorar la connectivitat entre els barris i amb la resta de la ciutat, alhora que la seva pacifi cació per a l’ús ciutadà i veïnal (Paral·lel i rondes, la Rambla, la Via Laietana, el passeig de Colom i el passeig de la Circumval·lació, el passeig de Borbó i el passeig Marítim). És en aquest context que s’estudiarà també la implantació de la “zona 30” (limitació a 30 km/h), així com l’ordenació de l’ús de la bicicleta. Localitzar aparcaments en el seu perímetre connectats amb els principals eixos comercials dels quatre barris. 16. Estudiar la possibilitat d’allargar el recorregut del bus de barri a la Barceloneta. 17. Analitzar les dades sonomètriques a nivell de carrer en les zones de més con- centració nocturna i, si escau, establir els acords i les accions necessaris que permetin reduir-ne l’impacte, tot vetllant pel compliment dels objectius esta- blerts al mapa de contaminació acústica del districte. 18. Establir criteris de pavimentació amb pedra i asfalt. 19. Desenvolupar mesures correctores de manteniment dels espais públics en fun- cionament que millorin la qualitat de l’espai: la ubicació de bancs i cadires a les zones d’ombra, revisió de la necessitat i el funcionament de les fonts, etc. 20. Continuar amb el Pla de manteniment integral del districte (enllumenat, asfalt, senyalització). 37 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS 21. Millorar la il·luminació dels carrers, dins dels criteris fi xats pel mapa lumínic de Barcelona, per tal d’incrementar-ne la seguretat. 22. Instal·lar més papereres i cendrers a la via pública. 23. Incrementar el nombre d’espais de joc per a infants als diferents barris del dis- tricte: Torres i Clavé, Pou de la Figuera, Poeta Boscà, Casal Infantil de la Barce- loneta, Moll de la Fusta, etc. 24. Continuar l’execució del programa «Racons públics». 25. Dur a terme accions de millora del paviment, havent-ne realitzat prèviament una inspecció i priorització. 26. Reparar el paviment i els escossells dels arbres en voreres de menys d’1,5 me- tre d’amplada. 27. Recuperar el Moll de la Fusta com a zona de lleure infantil i juvenil amb la instal·lació d’una pista de bàsquet polivalent per als joves del Gòtic. Redisseny perquè augmenti la seva permeabilitat amb el barri Gòtic. Transitòriament, tro- bar un emplaçament del Gòtic Sud per ubicar jocs infantils de 5 a 12 anys. 28. Possibilitar una zona per a skaters en algun dels molls del Port Ciutat, per tal de garantir l’equilibri en l’ús veïnal i ciutadà de l’espai públic dels barris del dis- tricte. 29. Dur a terme una actuació integral en temes de mobilitat, seguretat, contamina- ció acústica i manteniment en la zona dels entorns del Palau de la Música. 30. Millorar la connectivitat entre l’Eixample i els barris de Santa Caterina i Sant Pere, amb la millora urbanística del passatge de Sert i el carrer del Rec Comtal. 31. Arranjar el carrer de la Carabassa. 32. Pavimentar la plaça de la Mercè. 33. Renovar el paviment del carrer de la Canuda. 34. Renovar el paviment del carrer Comtal. 35. Renovar el paviment del carrer de Santa Anna. 36. Pavimentar la vorera sud de plaça de Catalunya. 37. Arranjar l’espai d’illa del carrer de Sant Climent. 38. Renovar el paviment del carrer dels Tallers. 39. Millorar el paviment i el tractament antilliscant a la plaça de les Caramelles (accés al Casal Tarradellas). 40. Carrer de la Bòria: renovar o potenciar la il·luminació dins dels paràmetres que permeti el mapa lumínic de Barcelona. 41. Arranjar la plaça de Sant Agustí. 42. Reurbanitzar Sant Pere més Baix. 43. Pavimentar el carrer de les Beates. 44. Convertir en zona de vianants el carrer del Rec. 45. Revisar i/o reordenar el mobiliari urbà del carrer de la Princesa (mida de les jardineres, cadires que no es miren, etc.). 46. Incrementar el control de la utilització de les àrees verdes a la Barceloneta. 47. Millorar la mobilitat a la plaça de Santa Caterina, la plaça de Joan Capri, el carrer de Colomines i l’avinguda de Francesc Cambó. 38 48. Millorar el clavegueram del districte. 49. Impulsar mesures que millorin els sistemes de recollida de residus i la neteja dels espais públics per tal de minimitzar les molèsties als veïns i garantir-ne l’efi càcia. 50. Reforçar les accions de sensibilització cívica orientades a la utilització correcta dels sistemes de recollida de residus existents, i a l’eradicació de l’incivisme alguns propietaris de mascotes. 51. Estudiar la viabilitat d’estendre la recollida comercial a altres barris del distric- te. 52. Dissenyar i posar en marxa un pla específi c de neteja i manteniment dels es- pais públics d’ús intensiu al Raval. 53. Impulsar mesures, d’acord amb l’Agència de Salut Pública, que evitin o minim itzin la presència de rosegadors i insectes al districte, i que controlin la presència de coloms. 54. Implementar el rec freàtic al Raval. 55. Condicionar i millorar el col·lector del passeig de la Circumval·lació. 5.6. PROMOCIÓ ECONÒMICA Objectiu L’activitat econòmica i el comerç són una peça fonamental de la convivència i la cohesió social a Ciutat Vella, per això és fonamental establir mecanismes que ga- ranteixin l’equilibri entre els diferents tipus de comerç presents als nostres bar- ris: comerç capdavanter i innovador, però també comerç proper i veïnal, i sobretot, sempre, comerç de qualitat. Cal donar suport al comerç, establir estratègies i cal també potenciar la seva implicació en el teixit social dels entorns en què arrela. Mesures 1. Establir una direcció per al foment i millora del comerç a Ciutat Vella, que es dotarà de recursos humans i tècnics per desenvolupar estratègies i programes, coordinar estudis, afavorir la promoció i donar suport al teixit associatiu dels sectors implicats. 2. Desenvolupar una campanya de difusió en diferents idiomes de les normatives que afecten el comerç i els locals de concurrència pública (seguretat, càrregues de foc, càrrega/descàrrega, ús de la via pública, articles a la venda, etc.). 3. Establir estratègies que englobin els diferents actors (veïns, clients, agents econòmics, Administració) per tal de fer compatible el dret al descans amb l’oci nocturn en aquells punts d’especial concentració de locals de concurrència pública, desenvolupant la fi gura de la «zona de silenci protegit». 4. Formar nous agents en mediació comercial, mediació intercultural i veïnal en 39 OBJECTIUS, MESURES I ACTUACIONS PER ÀMBITS l’espai públic: impulsar juntament amb Barcelona Activa la creació d’un mòdul formatiu en dinamització del comerç, resolució de confl ictes, coneixement de la diversitat cultural, normatives, etc., amb hores de pràctiques al territori, i ofi cialitzar-lo. Cercar col·laboracions amb altres agents: Barcelona Activa, la Cambra de Comerç, l’escola d’API, la universitat, etc. 5. Dur terme mediació comercial a la zona del carrer de Trafalgar. 6. Promoure i vertebrar l’associacionisme comercial a través de processos de me- diació comercial. 7. Vertebrar l’associacionisme comercial o un grup promotor al Gòtic Sud. 8. Crear una eina d’assessorament específi c per a nous emprenedors treballant conjuntament amb Barcelona Activa i les associacions territorials del sector. 9. Desenvolupar programes de mediació comercial i veïnal als diferents carrers del districte i reforçar els projectes ja realitzats per tal de consolidar-ne els resul- tats obtinguts. 10. Establir mecanismes de control dels traspassos de locals per vetllar per la di- versitat i la qualitat del comerç en aquest àmbit. 11. Impulsar l’estudi actualitzat de l’activitat econòmica de Ciutat Vella. 12. Impulsar estudis de comerç on es mapifi quin les diferents àrees de negocis amb perspectiva d’estudis de mercat, per poder preveure estratègies de futur en l’equilibri entre l’oferta i la demanda, per informar i assessorar nous empre- nedors, amb una actualització de caire continuat. 13. Vetllar per un turisme de qualitat al districte que prioritzi l’ús i el respecte pels barris per damunt de l’abús i les actituds incíviques. 14. Impulsar i recolzar la creació d’una àrea de desenvolupament de negocis de Ciutat Vella per a una gestió col·lectiva millor de la promoció econòmica. Tran- sitòriament, implementar mesures que facilitin la implicació dels agents econò- mics del territori que se’n benefi cien sense que fi ns ara hagin participat en el desenvolupament, la promoció i la millora del territori. 15. Impulsar l’associacionisme comercial a la rambla del Raval i als carrers de la Reina Amàlia, Carretes, Botella, etc. 16. Impulsar l’associacionisme comercial als carrers del Notariat, la Junta de Co- merç, Elisabets, Bonsuccés, Doctor Dou i dels Àngels. 17. Impulsar el coneixement de l’activitat pesquera, i dinamitzar juntament amb Port 2000 la nova llotja de pescadors. 18. Promoure el treball conjunt dels diferents eixos i associacions de comerciants de Ciutat Vella. 19. Impulsar l’associacionisme comercial i conrear interaccions entre els comer- ciants, els residents i la xarxa social, apropant i implicant en el teixit social del barri les grans marques i franquícies, especialment a la Ribera i el Gòtic Nord (Barnacentre). 20. Estudiar la secció del carrer de les Magdalenes per valorar-ne la remodelació. 21. Estudiar possibles actuacions per incrementar el grau de pacifi cació del carrer Nou de la Rambla. 40 22. Millorar l’entrada comercial del carrer de la Bòria. 23. Millorar l’urbanisme comercial i valorar la prioritat invertida al carrer del Carme. 24. Promoure la dinamització comercial dels entorns del mercat de Santa Caterina: la plaça de Joan Capri, els carrer de Colomines i l’avinguda de Francesc Cam- bó. 25. Desplegar el catàleg de preservació del patrimoni comercial. 26. Agilitar els tràmits de gestió de llicències d’activitat i coordinar els diferents serveis municipals per afavorir la proximitat. 27. Elaborar mesures de control dels circuits dels grups turístics pel barri Gòtic. Elaborar un mapa guia dels horaris més adequats per a la visita de grups a diferents equipaments amb informacions d’utilitat per a aquests col·lectius. 28. Elaborar un pla d’actuació per al control dels apartaments turístics il·legals i per a tots els que produeixin molèsties. 29. Elaborar un pla especial de comerç de Ciutat Vella, amb visió transversal de districte i en xarxa, des de les administracions i les entitats. L’objectiu del pla és consolidar el model Barcelona de comerç. 30. Millorar l’aplicació dels horaris comercials. 31. Dur a terme la inspecció de locals assegurant el seu ús segons el que determina el PERI de cada barri. 32. Dinamitzar altres itineraris comercials a la zona de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera (carrerons poc transitats de la zona de l’Esquirol, el carrer de Sirera). 33. Dinamitzar el comerç interior de la Barceloneta en l’entorn del mercat: optimit- zar l’aparcament interior i valorar la conversió en zona de vianants dels carrers del voltant. 34. Dinamitzar el comerç del Gòtic Sud: valorar possibles conversions en zona de vianants dels carrers d’Avinyó, Ample i Regomir. 35. Reurbanitzar, pacifi car i dinamitzar la plaça de George Orwell. Impulsar l’obertura de persianes i dignifi car la fi ra. 41