Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans Ecologia Urbana ANUNCI d’aprovació inicial del Decret d’Alcaldia pel qual es modifica el Decret d’Alcaldia de 9 de novembre de 2017 d’aprovació de l’activació de la Zona de Baixes Emissions Episòdica. EXP. Núm. 18SD0189D L’Alcaldessa ha resolt en data 8 de novembre de 2018 aprovar inicialment el Decret d’Alcaldia pel qual es modifica el Decret d’Alcaldia de 9 de novembre de 2017 d’aprovació de l’activació de la Zona de Baixes Emissions Episòdica i sotmetre´l a un període d’informació pública, d’acord amb l’establert a l’article 83 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, durant un termini de 15 dies amb caràcter d’urgència, a comptar des de l’endemà de la publicació de l’anunci al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, tal i com disposa l’article 30 de la Llei 39/2015. Si durant el període d’informació pública no es formulessin al·legacions, es tindrà per definitivament aprovat. Durant el termini expressat, l’expedient estarà a disposició dels interessats de dilluns a divendres de 9:00 a 14:00 hores, a la Direcció de Serveis Tècnics Jurídics de la Gerència d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona i s’hi podran formular les al·legacions que s’estimin oportunes en el Registre situat a l’Avinguda Diagonal, 240, 2a pl. o a qualsevol altra oficina de registre prevista a l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. DECRET Atès que la concentració a l’aire de determinats contaminants d’efecte local és una de les problemàtiques actuals més importants a les quals han de fer front les grans aglomeracions urbanes, entre les quals es troba la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. Atès que les dinàmiques de l’atmosfera generen, a vegades, situacions d’estabilitat a les capes baixes que dificulten la dispersió dels contaminants que s’hi emeten diàriament, donant lloc a períodes curts de temps amb elevades concentracions de contaminants, podent-se produir impactes sobre la salut de les persones, especialment sobre els col·lectius més sensibles i en zones urbanes on es concentren les emissions de contaminants i una elevada densitat de població. Atès que el trànsit rodat és el màxim contribuïdor als nivells elevats dels principals contaminants atmosfèrics, en el cas de Barcelona, de les partícules en suspensió (PM2,5 i PM10) i el diòxid de nitrogen (NO2), i que l’única solució viable per lluitar contra aquesta problemàtica es basa en reduir el nombre de vehicles que entren, surten i circulen per la ciutat, al mateix temps que els que segueixin circulant ho facin contaminant el menys possible. Atès que, segons dades de 2016, les motocicletes i ciclomotors representen el 23% i el 6% respectivament dels vehicles censats a la ciutat, i que segons dades del darrer 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 9-11-2018 CVE 2018041459 Pàg. 1-9 https://bop.diba.cat A Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans Ecologia Urbana Informe de Mobilitat 2016, el 48,8% dels desplaçaments en vehicle privat dins de Barcelona i el 14,7% dels desplaçaments de Barcelona cap a d’altres poblacions es fan en motocicleta. Atès que la DGT ha classificat totalment el parc de vehicles que inclou a les motocicletes de dues i tres rodes, ciclomotors de dues i tres rodes i els quadricicles lleugers, i que segons dades de la pròpia DGT, un 40% de les motocicletes i ciclomotors matriculats a Barcelona no disposen de cap distintiu ambiental. Atesa la proposta d’establir la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona, amb la mesura associada de restricció del trànsit a totes les tipologies de vehicles a motor amb potencial contaminant més elevat, i que segons el calendari previst, a partir del proper dia 1 de desembre de 2018 preveu restringir també la circulació per la ZBE a les motocicletes de dues i tres rodes, ciclomotors de dues i tres rodes i quadricicles lleugers. Per tot l’exposat anteriorment, vista la proposta de la Quarta Tinenta d’Alcaldia de data 8 de novembre de 2018 i en ús de les meves atribucions conferides a aquesta Alcaldia per l’article 13 i l’article 26.2 d) de la Carta Municipal de Barcelona DISPOSO APROVAR INICIALMENT les següents modificacions del Decret de l’Alcaldia de 9 de novembre de 2017 pel qual s’aprova l’activació de la Zona de Baixes Emissions Episòdica: I. Se substitueix el paràgraf sisè de la part expositiva, que queda redactat com segueix: “Atès que la regulació i definició de les mesures que haurà d’adoptar l’Ajuntament de Barcelona quan es produeixin a la ciutat situacions d’elevada concentració de contaminants atmosfèrics s’estableix en el Protocol d’Actuació per alts nivells de contaminació atmosfèrica vinculat al Pla Bàsic d’emergències municipals, aprovat pel Plenari del Consell Municipal de 22 de desembre de 2017.” II. S’afegeix a l’article 2.1 (Àmbit d’aplicació) les següents tipologies de vehicles: Motocicletes de dues rodes, motocicletes amb sidecar, ciclomotor de dues o tres rodes i quadricicles lleugeres. III. S’introdueixen a l’article 3 les definicions de les noves tipologies de vehicles següents: a) Vehicle categoria L: vehicles a motor de dues o tres rodes, així com quadricicles, destinats a circular per carretera. b) Vehicle categoria L1e: vehicles de dues rodes (ciclomotors) amb una velocitat màxima per construcció no superior a 45 km/h i de cilindrada inferior o igual a 50 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 9-11-2018 CVE 2018041459 Pàg. 2-9 https://bop.diba.cat A Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans Ecologia Urbana cm3 (combustió interna) o potència continua nominal màxima inferior o igual a 4kW (motors elèctrics). c) Vehicle categoria L2e: vehicle de tres rodes (ciclomotor a tres rodes) amb una velocitat màxima per construcció no superior a 45 km/h i de cilindrada inferior o igual a 50 cm3 o potència continua nominal màxima inferior o igual a 4 kW (motors elèctrics). d) Vehicle categoria L3e: vehicle de dues rodes (motocicleta a dues rodes) sense sidecar amb una cilindrada superior a 50 cm3 i/o amb una velocitat màxima per construcció superior a 45 km/h. e) Vehicle categoria L4e: vehicle de dues rodes amb sidecar (motocicleta amb sidecar) amb un motor de cilindrada superior a 50 cm3 i/o amb una velocitat màxima per construcció superior a 45 km/h. f) Vehicle categoria L6e: vehicles de quatre rodes (quadricicles lleugers) amb una massa en buit inferior a 350 kg (sense incloure la massa de les bateries en cas de vehicles elèctrics) amb una velocitat màxima per construcció no superior a 45 km/h i amb un motor de cilindrada inferior o igual a 50 cm3 per als motors d’explosió, o una potència continua nominal màxima inferior o igual a 4 kW (motors elèctrics) . IV. S’inclou a l’article 4.1 (Mesura de restricció del trànsit dels vehicles més contaminants) el següent apartat: “- Vehicles L1e, L2e, L3e, L4e i L6e, classificats en el Registre de Vehicles amb categoria anterior a EURO 2.” V. S’actualitza a l’article 9.2 (Mecanismes d’activació de les mesures) la denominació de Direcció d’Energia i Qualitat Mediambiental, que passa a ser la “Direcció d’Energia i Qualitat Ambiental.” L’annex 1 al present decret adjunta el text consolidat de la regulació de l’activació de la Zona de Baixes Emissions Episòdica, actualitzat d’acord amb aquestes modificacions. SOTMETRE amb caràcter d’urgència a un període d’informació pública les modificacions incloses en aquest decret per a la presentació d’al·legacions per un termini de quinze dies, a comptar des de l’endemà de la publicació de l’anunci al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. L’expedient es pot consultar a la Direcció de Serveis Tècnics- Jurídics d’Ecologia Urbana, situada a l’Avinguda Diagonal, 240, 5a planta de Barcelona. ESTABLIR que, en cas que no es formulin al·legacions durant el termini d’informació pública, l’aprovació inicial esdevindrà definitiva sense necessitat de nova resolució i, en aquest cas, PUBLICAR al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i a la Gaseta Municipal el text del decret definitivament aprovat i el seu annex. 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 9-11-2018 CVE 2018041459 Pàg. 3-9 https://bop.diba.cat A Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans Ecologia Urbana ANNEX 1 TEXT CONSOLIDAT DECRET Nombrosos estudis epidemiològics han demostrat la relació existent entre els nivells de contaminació atmosfèrica i l’aparició de problemes de salut en la població. Els anàlisis efectuats per l’Ajuntament de Barcelona demostren que la mobilitat amb vehicle de motor de combustió és el principal contribuïdor als nivells d’immissió d’NO2 a la ciutat, registrant-se els nivells més elevats als punts de major intensitat circulatòria. Atesa la declaració de Zona de Protecció Especial de l’ambient atmosfèric, pels contaminants diòxid de nitrogen i partícules, de diversos municipis entre els quals s’hi inclou Barcelona, mitjançant el Decret 226/2006, de 23 de maig. Atesa la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, que estableix que les Administracions Públiques, en l’àmbit de les seves competències, hauran de vetllar per a que la qualitat de l’aire es mantingui dins dels límits legals establerts, i que faculta a les entitats locals a adoptar mesures de restricció total o parcial del trànsit per a assolir els objectius de l’esmentada llei. Atès el Reial Decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire, que estableix la potestat dels ens locals per elaborar plans d’acció a curt termini quan en una zona existeixi el risc de que els nivells de contaminants superin els valors límit o objectiu establerts en el seu Annex 1, i que permet que aquests incloguin mesures relatives al trànsit de vehicles a motor. Atès que la regulació i definició de les mesures que haurà d’adoptar l’Ajuntament de Barcelona quan es produeixin a la ciutat situacions d’elevada concentració de contaminants atmosfèrics s’estableix en el Protocol d’Actuació per alts nivells de contaminació atmosfèrica vinculat al Pla bàsic d’emergències municipals, aprovat pel Plenari del Consell municipal de 22 de desembre de 2017. I finalment, donat que el context normatiu actualment en vigor, i en el qual es planteja l’aprovació del present Decret d’Alcaldia, ve configurat pel següent conjunt de normes existents, tant estatals, autonòmiques, com locals que permeten a l’Ajuntament de Barcelona obtenir un marc legal escaient on poder aplicar les mesures de restricció del trànsit pertinents durant els episodis ambientals de contaminació atmosfèrica: Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona (arts. 26.2 d, 95). Llei 7/1985 de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (arts. 25. b, g i j; 26.1.d). Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera (article 16.4). 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 9-11-2018 CVE 2018041459 Pàg. 4-9 https://bop.diba.cat A Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans Ecologia Urbana Reial Decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire (art. 3.3.c). Llei sobre el Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial, aprovada per Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre (arts. 7 i 18). Reglament General de Circulació, aprovat per Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre (art. 37). Llei 18/2009, del 22 d'octubre, de salut pública (art. 52). Ordenança de Medi Ambient de Barcelona, de 25 de febrer de 2011 (art 22-1). Ordenança de vianants i de vehicles de Barcelona, de 27 de novembre de 1998 (art. 1). Llei 22/1983, de 21 de novembre, de protecció de l’ambient atmosfèric. Decret 322/1987, de 23 de setembre, de desplegament de la Llei 22/1983, de protecció de l’ambient atmosfèric. Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire, horitzó 2020, aprovat per Acord de Govern de la Generalitat 127/2014, de 23 de setembre. Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018, aprovat el 27 de març de 2015 pel consell plenari de l'Ajuntament de Barcelona. Pla de millora de la Qualitat de l’Aire de Barcelona (PMQAB), 2015-2018, d’abril de 2015. Programa de Mesures Contra la Contaminació Atmosfèrica, de 25 de novembre de 2016. Pla bàsic d'emergències de la Divisió de protecció civil i prevenció i el Protocol municipal. Llei 18/2009, de 22 d’octubre, de salut pública. Article 1. Objecte i finalitat. 1.1. Aquest Decret d’Alcaldia té per objecte l’adopció de les mesures de restricció del trànsit dels vehicles més contaminants durant l’episodi ambiental de contaminació atmosfèrica, amb la finalitat de minimitzar els seus efectes sobre la salut dels ciutadans i de restablir els nivells normals de qualitat de l’aire. 1.2 L’aplicació de les disposicions incloses en aquest decret ve marcada per l’imperatiu de preservació de la salut pública del conjunt de la població. La contaminació atmosfèrica és un dels factors condicionants de la salut de les persones que viuen a les ciutats i es considera el principal risc ambiental per a la salut a escala mundial, causant 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 9-11-2018 CVE 2018041459 Pàg. 5-9 https://bop.diba.cat A Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans Ecologia Urbana mortalitat prematura a persones amb malalties cardiovasculars i cerebrovasculars, així com malalties respiratòries i càncer de pulmó. Afecta la salut de tota la població, però especialment la de col·lectius com els infants, la gent gran, les dones embarassades o les persones amb malalties cròniques cardiovasculars, cerebrovasculars i respiratòries. Article 2. Àmbit d'aplicació 2.1. L’aplicació de la mesura de restricció del trànsit dels vehicles més contaminants en cas d’episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2, afectarà a tots els vehicles que circulin per la zona establerta com a Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona amb un vehicle turisme, furgoneta, motocicletes de dues rodes, motocicletes amb sidecar, ciclomotor de dues o tres rodes i quadricicles lleugers sense distintiu ambiental expedit per la Dirección General de Tráfico. 2.2. L’àmbit d’aplicació de la mesura serà la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona, que comprèn tot el terme municipal a excepció de les rondes (tronc central), el barri forestal de Vallvidrera, El Tibidabo i Les Planes, i el Polígon Industrial de la Zona Franca. 2.3. L’aplicació de la mesura disposada en el present decret de restricció del trànsit dels vehicles més contaminants per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona vindrà determinada per la declaració d’episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2, per part de la Generalitat de Catalunya. 2.4. La mesura estarà vigent fins a la desactivació, per part de la Generalitat de Catalunya, de l’episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2. 2.5. L’aplicació de la mesura s’estableix pels dies laborables en la franja horària compresa entre les 07h i les 20h. Article 3 . Definicions Als efectes d’aquest decret, s’entén per: g) Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona: Es tracta d’una zona delimitada de la ciutat de Barcelona, que comprèn tot el terme municipal a excepció de les rondes (tronc central), el barri forestal de Vallvidrera, El Tibidabo i Les Planes, i el Polígon Industrial de la Zona Franca. h) Episodi ambiental de contaminació atmosfèrica: situació atmosfèrica caracteritzada per una elevada concentració de contaminants i per unes nul·les o baixes condicions de dispersió. i) Diòxid de Nitrogen (NO2): És un gas irritant que produeixen sobretot els motors de combustió interna. Una exposició a curt termini pot provocar irritació dels ulls i del sistema respiratori. A llarg termini, els principals efectes poden ser un desenvolupament pulmonar més lent en els infants i l’aparició de malalties respiratòries cròniques, cardiovasculars i cerebrovasculars en els adults. 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 9-11-2018 CVE 2018041459 Pàg. 6-9 https://bop.diba.cat A Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans Ecologia Urbana j) Emissió: És la quantitat de contaminant que va a parar a l’atmosfera des d’una font. k) Immissió: És la concentració del contaminant (o nivell) en cada punt del territori. l) Valor límit d’immissió: Nivell de contaminació fixat basant-se en el coneixement científic amb la fi de prevenir o reduir els efectes nocius per a la salut humana, per al medi ambient en el seu conjunt i la resta de béns de qualsevol naturalesa que s’ha d’assolir en un període determinat i no superar-se un cop assolit. m) Vehicles categoria M1: vehicles a motor destinats al transport de persones que tinguin, a més del seient del conductor, vuit places com a màxim. n) Vehicles categoria N1: vehicles a motor destinats al transport de mercaderies amb una massa màxima no superior a 3,5 tones. o) Vehicle categoria L: vehicles a motor de dues o tres rodes, així com quadricicles, destinats a circular per carretera. p) Vehicle categoria L1e: vehicles de dues rodes (ciclomotors) amb una velocitat màxima per construcció no superior a 45 km/h i de cilindrada inferior o igual a 50 cm3 (combustió interna) o potència continua nominal màxima inferior o igual a 4kW (motors elèctrics). q) Vehicle categoria L2e: vehicle de tres rodes (ciclomotor a tres rodes) amb una velocitat màxima per construcció no superior a 45 km/h i de cilindrada inferior o igual a 50 cm3 o potència continua nominal màxima inferior o igual a 4 kW (motors elèctrics). r) Vehicle categoria L3e: vehicle de dues rodes (motocicleta a dues rodes) sense sidecar amb una cilindrada superior a 50 cm3 i/o amb una velocitat màxima per construcció superior a 45 km/h. s) Vehicle categoria L4e: vehicle de dues rodes amb sidecar (motocicleta amb sidecar) amb un motor de cilindrada superior a 50 cm3 i/o amb una velocitat màxima per construcció superior a 45 km/h. t) Vehicle categoria L6e: vehicles de quatre rodes (quadricicles lleugers) amb una massa en buit inferior a 350 kg (sense incloure la massa de les bateries en cas de vehicles elèctrics) amb una velocitat màxima per construcció no superior a 45 km/h i amb un motor de cilindrada inferior o igual a 50 cm3 per als motors d’explosió, o una potència continua nominal màxima inferior o igual a 4 kW (motors elèctrics) . Article 4. Mesura de restricció del trànsit dels vehicles més contaminants. 4.1. A partir del dia 1 de desembre de 2018 es prohibeix la circulació dels següents vehicles a la zona delimitada com a Zona de Baixes Emissions de Barcelona: 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 9-11-2018 CVE 2018041459 Pàg. 7-9 https://bop.diba.cat A Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans Ecologia Urbana Vehicles M1 i N1, classificats en el Registre de Vehicles com a benzina anteriors a EURO 3/III o dièsel anteriors a EURO 4/IV. Vehicles L1e, L2e, L3e, L4e i L6e, classificats en el Registre de Vehicles amb categoria anterior a EURO 2. 4.2. L’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb altres institucions com la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), ofereix una senyalització detallada en totes les vies de la ciutat i en les d’accés a la mateixa, per tal d’informar als conductors de les zones on està restringida la circulació. Article 5. Excepcions S’estableixen les següents excepcions de la norma general: 5.1. Vehicles de persones amb mobilitat reduïda. 5.2. Serveis d’emergències: policia, bombers i ambulàncies. 5.3. Serveis essencials: mèdic, funerari. 5.4. Vehicles N1 classificats en el Registre de Vehicles com a EURO 1/I, EURO 2/II o EURO 3/III. Article 6. Obligacions generals dels ciutadans El ciutadà té l’obligació general i el deure de complir les prescripcions generals de la norma establerta per aquest Decret d’Alcaldia. Article 7. Coordinació entre administracions L’Ajuntament de Barcelona estableix mecanismes de coordinació administrativa amb la Generalitat de Catalunya, que és l’encarregada de declarar l’episodi ambiental de contaminació atmosfèrica, i amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), per tal de portar a terme accions conjuntes de senyalització i informació, i per coordinar accions a dur a terme mentre estigui en vigor el present Decret d’Alcaldia. Article 8. Funcions de la guàrdia urbana i d’altres agents competents Els agents de la Guardia Urbana de Barcelona (GUB) seran els encarregats de vetllar pel compliment de les restriccions de trànsit dels vehicles més contaminants establertes en aquest Decret d’Alcaldia, portant a terme un control aleatori dels vehicles que circulin per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona. Article 9. Mecanismes d’activació de les mesures 9.1. Segons la normativa aplicable, l’activació de les disposicions d’aquest Decret d’Alcaldia es produirà quan l’òrgan competent de la Generalitat de Catalunya declari episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per alts nivells d’NO2 i estaran actives mentre aquesta no el desactivi, sempre que es tracti de dies laborables. 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 9-11-2018 CVE 2018041459 Pàg. 8-9 https://bop.diba.cat A Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans Ecologia Urbana 9.2. Les mesures establertes en aquest Decret seran activades automàticament per la Direcció d’Energia i Qualitat Ambiental quan la ciutat de Barcelona es trobi davant d’una situació d’elevada contaminació atmosfèrica per NO2, prèvia activació de l’episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per part de la Generalitat de Catalunya. 9.3. L’Ajuntament de Barcelona també és l’encarregat d’informar a la ciutadania sobre l’activació de les mesures establertes en cada cas. Es farà ús dels mitjans propis del consistori (web, xarxes socials, etc.), així com els diferents mitjans de comunicació, a fi de garantir la informació a tothom. Així mateix, també s’informarà als conductors pels panells d’informació viaria distribuïts tant a l’interior de la ciutat com a la resta de vies de titularitat pública. Article 10. Mecanismes i criteris de desactivació de les mesures Les mesures establertes en aquest Decret quedaran desactivades quan es rebi la comunicació oficial de desactivació de l’episodi ambiental per part de l’òrgan competent de la Generalitat de Catalunya. Article 11. Règim sancionador. L’incompliment de les disposicions establertes en aquest Decret d’Alcaldia es sancionarà de conformitat amb l’establert a la Llei sobre el Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial aprovada pel Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre), amb les ordenances municipals i amb la resta de legislació vigent. Article 12. Aprovació i entrada en vigor En aplicació de les Directrius per l’elaboració de les normes municipals aprovades per acord de la Comissió de Govern de 15 d’abril de 2015, el present Decret, un cop aprovat inicialment, es sotmetrà amb caràcter d’urgència a un termini d’informació pública i audiència de quinze dies, abans de la seva aprovació definitiva. Si durant el període d’informació pública no es formulessin al·legacions, es tindrà per definitivament aprovat. Aquest Decret d’Alcaldia entra en vigor a partir del dia següent a la data de publicació de l’aprovació definitiva en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. Barcelona, 8 de novembre de 2018 El Secretari General Jordi Cases Pallarès 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 9-11-2018 CVE 2018041459 Pàg. 9-9 https://bop.diba.cat A