Comissió de Govern _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 16 de gener de 2008 Comissió de Govern Sessió de 16 de gener de 2008 La sessió de gener de la Comissió de Govern ha adoptat una sèrie d’acords i decisions que afecten un total de 55 assumptes: 23 temes per aprovar al pròxim plenari (1 de febrer) 5 temes per aprovar a les diferents comissions de plenari 27 temes aprovats a la Comissió de Govern I2 Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Temes destacats de la Comissió I3 Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Programa d’Actuació Municipal Ajuntament de Barcelona 2008-2011 Introducció El PAM i els PADs van ésser presentats a partir d’un document base al setembre del 2007, i desprès es va endegar una fase d’informació i comunicació per donar-los a conèixer a la ciutadania de Barcelona. Als mesos de octubre i novembre del 2007 es va desenvolupar el procés de recollida d’aportacions, obert a tota la ciutadania i a totes les entitats de la ciutat. En total, en aquest procès han participat més de 28.000 persones, sumant un total de prop de 100.000 aportacions ciutadanes. El document base, més les aportacions ciutadanes i d’entitats, ha donat per fruit el document que ara es presenta i que ha aprovat la Comissió de Govern. Serà sobre la base d’aquest document, que els cinc grups polítics presents a l’Ajuntament (govern i oposició ) podran formular les seves propostes de cara a l’aprovació inicial d’un document de PAM, que es pugui posar a exposició pública, esmenar, debatre en Audiència Pública i al Consell de Ciutat, i finalment aprovar definitivament, si s’escau, en Consell Plenari Municipal, conjuntament amb els deu Programes d’Actuació de Districte (PADs). I4 La proposta de PAM, tal com es configura, dibuixa una Barcelona per a tothom, atenta a tothom, amb més qualitat i més propera als ciutadans. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 EL MODEL DE CIUTAT Definició de les prioritats La ciutat ha demostrat en la seva vida social i econòmica, en els barris, districtes i en el conjunt de la ciutat, aspectes que marquen de manera fonamental allò que s’ha anat denominant model Barcelona. Aquest model de ciutat ha combinat el creixement amb la cohesió social, el desenvolupament urbà amb la remodelació en profunditat dels barris, la diversitat amb la convivència, el creixement de l’ocupació amb la innovació, la recuperació de les tradicions amb una ferma aposta per la creativitat, la mirada en paral·lel i complementària a la vessant muntanya amb l’obertura al mar, i un model de gestió i de serveis públics que ha demostrat eficàcia, eficiència i responsabilitat en els seus resultats. En síntesi, el model de ciutat que s’ha anat forjant conjuntament per l’acció dels diferents governs municipals progressistes i per una ciutadania activa i compromesa en la transformació de Barcelona, continua essent vàlid per la seva riquesa, capacitat innovadora i exemplaritat. Ara cal plantejar la continuïtat d’un model eficaç i eficient en els seus resultats, però que incorpori els nous reptes que generen les noves realitats socials, econòmiques, culturals, tecnològiques i territorials que emergeixen a la ciutat. Des d’aquesta perspectiva, i a partir de l’anàlisi de la realitat de la ciutat, I5 aquests són els aspectes de les realitats més significatives que el govern de la ciutat ha identificat, i als que hauran de donar resposta els eixos d’actuació prioritaris de cara al desplegament del Pla d’Actuació Municipal dels propers quatre anys: - COHESIÓ SOCIAL I INCLUSIÓ: Necessitat d’aprofundir en serveis que prioritzin els objectius relacionats amb la cohesió i la inclusió per tal d’evitar qualsevol perill d’escletxa o segregació social a la ciutat arran dels canvis demogràfics i socials més evidents (perllongament joventut, envelliment, immigració). - HABITATGE: Continuar treballant per una major accessibilitat a l’habitatge protegit, així com treballar per evitar la degradació de les vivendes, i altres problemes associats (sobre ocupació, etc.), i impulsar processos que ajudin a l’emancipació dels joves o l’atenció dels habitatges més degradats ocupats per persones grans. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 - CONDICIONS DE CIUTADANIA: Necessitat d’intervenir en un treball constant i sistematitzat de millora de les condicions de ciutadania, on el treball per aconseguir majors quotes d’igualtat d’oportunitats, mantenir el dret a la diversitat cultural, aprofundir en els drets individuals, i impulsar polítiques de conciliació i d’usos del temps. - PROSPERITAT ECONÒMICA I SOCIAL: El canvi de la realitat econòmica - -processos de globalització, canvi tecnològic, noves condicions d’ocupació, terciarització de l’economia, etc.-- requereix de respostes que, sense perdre de vista la necessitat de mantenir la prosperitat i capacitat de participar en les noves realitats de mercat, no relegui sectors socials o pugui afeblir les condicions laborals del mercat de treball. En el mateix sentit cal continuar aprofundint en processos de reconversió tecnològica, potenciació de centres d’excel·lència o d’espais per al desenvolupament del talent. - CIUTAT SOSTENIBLE: Els temes relacionats amb el medi ambient cobren en aquesta etapa un paper central. La lluita contra el canvi climàtic, la recerca de nous models i sistemes que permetin la conformació d’una ciutat sostenible es fan elements imprescindibles per tal d’abordar amb responsabilitat, eficàcia i contundència els reptes ambientals actuals. - INFRASTRUCTURES: Una necessitat palesa de la ciutat contemporània, està relacionada amb l’exigència d’un desenvolupament urbà sostenible, vertebrador, que pugui articular polítiques micro vinculades al territori més proper al ciutadà, el barri, amb perspectives metropolitanes. En aquest sentit el repte d’una ciutat vertebrada, amb una mobilitat sostenible, amb infraestructures adients de transport, gas, electricitat, aigües i telecomunicacions és una imperatiu que ha de regir la nostra actuació. I6 - CREATIVITAT I CULTURA: El salt qualitatiu que exigeixen els nous reptes requereixen aplicar al màxim una vocació innovadora i proactiva en matèria de creativitat i cultura. El manteniment del lideratge de Barcelona en aquests temes és una element clau, tant pel factor que li dona identitat a aquesta ciutat, com pel pes en l’economia i l’ocupació, com en el seu valor afegit al desenvolupament global de la ciutat. - CONVIVENCIA, DRETS I AUTORITAT: El repte que apel·la a la cohesió i inclusió com elements centrals en una política renovada, s’ha de complementar amb el treball per enfortir la convivència i respecte a la diversitat. Només es podrà combatre qualsevol manera d’exclusió o segregació si es treballa en la perspectiva d’una societat on la convivència sigui un dels eixos centrals, i que l’expressió de la relació entre els ciutadans, i entre ciutadania i el govern, es doni des del respecte mutu i recíproc de la diversitat, dels drets i obligacions de cadascú, i des del principi d’una autoritat democràtica efectiva. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 - POLITICA DE PROXIMITAT: Una necessitat clarament reconeguda fa referència a les exigències de canvi en el model de relació de govern i ciutadania, tant en la prestació de serveis com en els sistemes d’interacció. En aquest sentit la voluntat i vocació de proximitat en les polítiques públiques s’ha conformat com una estratègia de primera magnitud en la propera etapa que requereix un esforç singular, a la vegada que un reformulació de molts dels serveis que es presten avui dia. - CAPITALITAT: La vocació de lideratge i l’exercici de capitalitat és un element cabdal de les properes polítiques públiques a la nostra ciutat. És una exigència que requereix un posicionament original i compromès, tant en aspectes de relació amb la ciutadania, com d’interacció amb les altres institucions de Catalunya, Espanya, Europa i del món. - NOU MODEL DE GOVERN: La necessitat de donar resposta als nous reptes exigeix, també, que es repensi el model de gestió de govern, en el que premin nous factors i valors com els de major transparència, participació, proximitat a la ciutadania en la gestió, i serveis adaptats a noves demandes i necessitats de la societat en la que vivim. I7 Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Línies estratègiques del PAM 2007-2011 Atès els elements més destacats de l’anàlisi de l’entorn, i dels reptes principals que se’ns presenten per al proper mandat, tal com hem descrit en el punt anterior, el govern es proposa definir les actuacions en concordança amb el Model de Ciutat que es planteja en cinc línies estratègiques, que es materialitzen en deu eixos d’actuació. 1. Una ciutat cohesionada i inclusiva Les polítiques públiques que generen les condicions per la igualtat d’oportunitats sobre la base de la redistribució de la riquesa tenen en aquests moments un nou horitzó fonamentat en els nous marcs legals que reconeixen nous drets socials. La universalització dels serveis socials que materialitzen els nous drets socials és una nova prioritat. També cal abordar de forma contundent la lluita contra l’exclusió social atès que les noves realitats socials i econòmiques generen situacions concretes a ciutadans i ciutadanes concrets, que impliquen la seva sortida de les estructures socials bàsiques impedint la seva participació en les dinàmiques col·lectives de la nostra societat. Volem liderar el desplegament efectiu de les noves polítiques de benestar en tant que considerem que també és condició necessària per tal de garantir la convivència als barris de la nostra ciutat. La integració de les persones nouvingudes requereix l’enfortiment d’uns serveis públics amb capacitat d’atendre a tothom -amb independència del seu origen- en la perspectiva d’un estat del benestar universal que incorpora el repte de gestionar la I8 diversitat. Un altre element clau per enfortir la cohesió social és l’accés a l’habitatge. Avançarem en una política integral d’habitatge, generant habitatge assequible a les persones que el necessiten per seguir desenvolupant el seu projecte de vida, però alhora cal que garantim que els que ja el tenen, el tinguin en les millors condicions i també que qui estigui en risc de perdre’l per raons socials o econòmiques, rebi el suport adient de l’administració. La ciutat en tant que espai de convivència de totes les dinàmiques quotidianes també ha de ser un factor que ajudi a la conciliació de la vida personal, laboral i familiar. Treball, família i temps personal son dimensions que han de ser compatibles i per això la ciutat ha de facilitar una nova distribució dels usos del temps. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 En aquest sentit, les tradicionals polítiques de promoció social prenen una nova dimensió. La cultura s’ha de consolidar com una matèria bàsica pel desenvolupament de tots i cada un dels ciutadans i ciutadanes. L’educació, la pràctica esportiva, la salut pública o la promoció de la ciutadania activa de joves i grans, han de respondre també a les noves realitats socials. Aquestes polítiques combinen dimensions molt diverses però que totes ens ajuden a construir la cohesió social, generant igualtat d’oportunitats i ciutadania activa que genera teixit social i societat civil. 2. Una ciutat que aposta per una economia del coneixement i la qualitat de l’ocupació Volem contribuir a que la nostra ciutat avanci en un context de creixement econòmic que generi prosperitat també a mitjà i a llarg termini. Per això apostem per la diversificació de l’estructura econòmica i ens fixem l’aposta estratègica per la creativitat com a factor que genera valor afegit al conjunt de les activitats econòmiques. La creativitat compren moltes dimensions que van des de la innovació i la recerca fins a les indústries culturals o la capacitat d’emprendre i arriscar. La creativitat és un valor comú a totes aquestes oportunitats i que ens permet posicionar-nos en clau de futur atès que generen el tipus d’activitat econòmica que requereix del fet urbà, de la densitat urbana, per al seu desenvolupament, i a més és plenament compatible amb la dimensió residencial de la ciutat. En aquest marc, la millora de la qualitat de l’ocupació és l’altre objectiu que ens garanteix que el major nombre de barcelonins i barcelonines participin del creixement econòmic. I quan parlem de treballar per una ocupació de qualitat I9 expressem un compromís amb la millora de les condicions laborals, en contra de la precarietat, en contra dels sous baixos i la temporalitat. Però també volem expressar que apostarem per generar en el teixit urbà llocs de treball qualificats, nova ocupació que pugui respondre al gran salt qualitatiu que ha donat el capital humà de la ciutat en formació i capacitació professional. També el progrés professional és una estratègia per millorar la qualitat de l’ocupació. Això vol dir vetllar per a que els treballadors i treballadores puguin definir-se un itinerari formatiu i professional que els permeti millorar en les seves condicions laborals. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 3. Una ciutat de convivència en la proximitat Entenem que la proximitat ha de ser el mètode que orienti la relació entre el govern i els ciutadans i ciutadanes. Assumim que els barris son el millor escenari sobre el qual es poden planificar les noves polítiques de benestar en forma d’equipaments i serveis. Un paper bàsic en aquest terreny hauran de jugar els equipaments de proximitat. La organització municipal té en aquest camp un dels reptes més importants per als propers anys. Apostem per un aprofundiment de la descentralització en base als districtes municipals, però també volem fer-ho en base als 73 barris de la ciutat. Construir interlocució a aquest nivell però també descentralització efectiva de serveis i presa de decisions, serà un nou camp per a la innovació democràtica a Barcelona. En aquest sentit, apostarem per l’acció comunitària com a instrument de construcció de consensos a l’entorn de valors socials i culturals compartits. Sobre la identificació clara dels drets i els deures dels ciutadans i ciutadanes, podrem establir els àmbits de la mediació i la resolució dels conflictes, de la forma que calgui en cada cas: amb un ferm lideratge públic, amb l’aposta per la cooperació amb el teixit social o l’exercici de l’autoritat democràtica quan calgui. La seguretat com una de les principals preocupacions dels ciutadans, requereix una atenció preferent que parteixi d’un concepte de seguretat integral i en referència a un dret fonamental. Per això apostem per enfortir els instruments i les estratègies pròpies del sistema de seguretat de Barcelona que es basa en la prevenció, la coordinació dels cossos policials i la proximitat. I10 4. Una ciutat més sostenible i compromesa amb el clima Un model urbà sostenible és la major garantia de progrés de les ciutats. Fa viable el manteniment de la seva complexitat i organització sense augmentar de forma constant la pressió sobre l’entorn i tenint present les properes generacions. El compromís per la cultura de la sostenibilitat es tradueix, a més, en una oferta de serveis urbans als ciutadans fonamentats en criteris d’eficiència, seguretat, eficàcia, qualitat, equitat i saludabilitat. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Per avançar en aquesta línia sostenibilista, Barcelona vol continuar centrant la seva actuació municipal al voltant de dues idees estratègiques capitals i íntimament vinculades: - Apostar pels vectors ambientals sobre els que s'ha vingut centrant l'acció en els darrers mandats: energia, aigua, verd urbà, biodiversitat, aire (emissions i soroll), residus i recursos, i mobilitat. - Tenir una visió integral i transversal de les qüestions ambientals, que impliqui el conjunt d'agents socials i econòmics de la ciutat, així com també els treballadors dels serveis i dependències municipals. L'equilibri i la millora del verd urbà, les muntanyes i platges, el seu creixement i la seva gestió eficaç, afegeixen valors ambientals que tradicionalment s'havien interpretat des d'un punt de vista d'ús social. El seu paper en el sistema urbà ha de combinar totes dues visions: verd per gaudir-ne i verd per a donar més vida a l'ecosistema urbà. D'altra banda, també cal seguir apostant per l'assoliment d'un model de mobilitat més sostenible. El reptes de la mobilitat interna de la ciutat s'enfrontaran amb la concreció i la posada en marxa del Pla de Mobilitat Urbana (PMU), en el que es donarà prioritat al dret dels vianants, dels ciclistes i dels usuaris del transport públic col·lectiu davant del trànsit de vehicles a motor privats, i s'actuarà per fer un repartiment més equitatiu de l'espai públic en termes de mobilitat. Tanmateix, també és un repte fonamental millorar la xarxa de transport públic metropolità, motiu pel qual vetllarem per un desplegament acurat del Pla Director d'Infraestructures que està en marxa i del Pla de Mobilitat de la I11 Regió Metropolitana de Barcelona, tot reclamant un canvi profund en la xarxa ferroviària de rodalies. Bona part de les accions que es portin a terme en aquests àmbits tindran també una contrapartida molt positiva en la reducció de les emissions que potencien l'efecte hivernacle, i que, si bé procedeixen principalment dels sectors energètic i del transport, també tenen a veure amb una gestió insostenible de l'aigua i dels residus. Fer front al canvi climàtic des de l'àmbit local és, doncs, un dels reptes principals amb el que s'estan ja enfrontant les principals ciutats del món. 5. Capitalitat Barcelona és la capital de Catalunya i assumeix per tant el seu compromís amb la llengua i la cultura catalana. Cal fer del català la llengua compartida per tota la ciutadania, la llengua d’integració i vertebració de la pluralitat en la que es basa la nostra cultura. La capitalitat és un vincle que assumeix Barcelona amb la nació que representa. Catalunya es sent plenament reconeguda en la seva capital i Barcelona l’exerceix en tots els àmbits. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Barcelona defineix el seu lideratge en relació a la resta de territoris i ciutats. Això ens obliga a un lideratge ferm però relacional que ens ajudi a trobar solucions col·lectives als reptes col·lectius -com per exemple la mobilitat i l’habitatge- i que també ens porti a innovar en polítiques urbanes concretes especialment en el marc d’una Àrea Metropolitana enfortida. Les infraestructures de capitalitat, siguin de base econòmica (com el Port, el TAV, l’Aeroport o la Fira), siguin infraestructures de comunicació, mobilitat i energia, siguin les de base cultural (MNAC, TNC, Centre del Disseny, Auditori, Biblioteca Central) són elements fonamentals i que ens donen la dimensió que desitgem com a ciutat. Cal que totes elles generin les oportunitats que la ciutat necessita i ens permeti ser competitius amb altres ciutats i regions d’Europa i el món. Així mateix, els grans reptes urbanístics que tenen a veure amb la funció i l’articulació de la ciutat endins i enfora, hauran de ser objecte d’atenció prioritària. La construcció de dos nous barris, o la transformació fel corredor ferroviari de Sant Andreu-la Sagrera suposen l’extensió de la ciutat dins i fins els seu límits. Aquesta dimensió de la nostra ambició, requereix d’un lideratge fort envers els altres agents socials i econòmics. Barcelona ha de seguir enfortint el seu compromís actiu amb els objectius del Mil·leni de Nacions Unides. Aquesta vocació s’ha demostrat en la nostra aposta envers la cooperació internacional i la cultura de la pau i s’ha de concretar en programes i projectes arreu del món, fent-ne una de les referències de la nostra capitalitat. I12 Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Resum de les principals mesures del PAM 2008-2011 ÀREA DE BENESTAR I COHESIÓ TERRITORIAL EDUCACIÓ EDUCACIÓ Vetllarem per l’aplicació de la normativa d’admissió d’alumnes als centres sostinguts amb fons públics, especialment pel que fa a la distribució equilibrada d’alumnat nouvingut entre centres públics i concertats. A l’escola primària i secundaria garantirem les beques de menjador escolar al 100% de la població que estigui inclosa en les condicions econòmiques establertes per ser-ne receptor. Treballarem per assegurar que en un període de cinc anys es pugui doblar el nombre de places d’escola bressol. Desplegarem el pla per a la reforma i el manteniment dels edificis escolars per millorar la qualitat dels centres públics i les seves instal·lacions esportives, patis i jardins. Desenvoluparem una formació professional adequada i compatible amb les necessitats derivades del teixit econòmic i de la cohesió social a Barcelona i l’Àrea metropolitana. DONES I13 Donarem continuïtat i aplicarem les polítiques transversals de gènere a tota l’organització municipal, fomentant l’equitat de gènere en tots els càrrecs de responsabilitat i en totes les àrees de l'Ajuntament de Barcelona i impulsant el treball de la Comissió Interdepartamental per a la Igualtat d’Oportunitats de les dones a les polítiques municipals Treballarem en el desplegament del Pla Municipal contra la Violència vers les Dones, per tal d'aconseguir un canvi de valors davant la violència i construir una ciutat lliure de violència masclista. Reforçant l'atenció, protecció i recuperació de les dones que pateixen violència masclista, optimitzant i millorant els serveis existents i determinant la creació de nous serveis que donin resposta a la demanda existent, augmentant el coneixement que la ciutadania té de la xarxa de recursos disponibles, reforçant la coordinació i cooperació entre institucions i professionals, establint mesures específiques per atendre correctament la diversitat i les necessitats concretes de les dones. Desplegarem el Pla per a l’Abordatge Integral del Treball Sexual. Impulsant la coordinació de totes les àrees que intervenen en l’atenció a les dones que exerceixen la prostitució, tant a nivell municipal com a nivell interinstitucional, millorant el model d’atenció individual i reforçant els processos d’atenció d’urgència, acollida i recuperació de les dones que es troben en situació d’explotació sexual o son víctimes del trata de persones. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Desplegarem i donarem continuïtat al Pla Municipal per les Dones 2005-2009, impulsant aquelles formes i processos innovadors de participació de les dones en la vida i el govern de la ciutat i potenciant el Centre d'Informació i recursos per les dones (CIRD), així com els Punts d’Informació i Atenció a les Dones (PIADS). ADOLESCÈNCIA I JOVENTUT Establirem mecanismes d’interlocució i espais de diàleg amb la població adolescent i juvenil que permetin debatre, discutir i recollir la seva opinió sobre el disseny i la implementació de programes i serveis i establint mecanismes d’interlocució i espais de diàleg. Potenciarem mesures que ajudin al procés d’emancipació de la joventut, Desenvolupant mesures i programes que afavoreixin l’accés a l’habitatge i implementant una xarxa d’assessoraments basada, principalment, en els temes de: treball, habitatge, formació acadèmica, associacionisme i mobilitat internacional. Elaborarem i implementarem un Pla d’Equipaments Juvenils, partint de les necessitats dels sectors de la població adolescent i juvenil per a la creació de la Xarxa d’Equipaments Juvenils de Barcelona Atorgarem el suport necessari per al manteniment i la consolidació del Consell de la Joventut de Barcelona com a agent vertebrador del teixit associatiu juvenil de la ciutat, així com per a la creació i desenvolupament de les plataformes territorials juvenils. Enfortint així el teixit associatiu juvenil de la ciutat per tal que esdevingui el principal fonament de la participació social dels i de les adolescents i joves. USOS DEL TEMPS I CONCILIACIÓ DE LA VIDA PERSONAL, FAMILIAR I I14 LABORAL Farem de Barcelona una ciutat pionera i de referència en una nova manera d’organitzar els diferents temps de les persones, Impulsant el reconeixement del temps de les persones com a un dret de ciutadania. Ampliarem a tots els districtes de la ciutat el programa “Temps de barri, temps educatiu compartit”, per promoure l’organització d’una oferta d’activitats i recursos de qualitat adreçats a la infància, l’adolescència i les seves famílies, per tal de contribuir a millorar els usos del temps quotidià de les persones. Impulsarem, en el marc de les mesures de polítiques de districte, l’obertura de patis d’escoles fora de l’horari lectiu i promourem una oferta d’activitats amb horaris compatibles amb les necessitats de les famílies. Impulsarem actuacions que afavoreixin una organització del temps de treball compatible amb la conciliació de la vida laboral, personal i familiar. Promovent la responsabilitat social de les empreses en l’àmbit dels usos del temps i desplegarem plans d’acompanyament i suport per a fomentar els objectius del Pla Concilia. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 ESPORTS Executar les inversions necessàries de construcció, ampliació, i millora de la xarxa d’Instal·lacions Esportives Municipals amb criteris de proximitat situant un centre esportiu municipal a menys de 10 minuts de casa. Impulsarem la modernització dels camps de futbol de la ciutat amb la implantació progressiva de gespa artificial com a superfície de joc. Avançarem cap al carnet únic esportiu com a via d’accés universal als serveis esportius municipals. Ampliarem l'oferta esportiva amb la incorporació d'esdeveniments esportius nous relacionats amb esports emergents. CULTURA Impulsarem una xarxa d’espais per a la creació a la ciutat, Fàbriques per a la creació, donant suport als centres ja existents i fent realitat 10 nous espais que funcionin com a tallers per artistes visuals, centres de recursos musicals, espais d’assaig per a la dansa, el teatre o el circ, centres de producció multimèdia i audiovisual, o espais de creació literària. Donant així suport a la nova escena barcelonina, de dansa, teatre i circ, impulsant plataformes i espais per als nous creadors. Reforçant i recolçant, a més la música en viu a la ciutat adequant les ordenances municipals i creant un fons de rehabilitació per a les sales de concert Impulsarem el català com a llengua compartida de la ciutadania, com a llengua d’integració i vertebració social en l’actual marc de complexitat social i cultural. Ampliarem el mapa de biblioteques, arribant a les 40 biblioteques previstes en el Pla I15 de Biblioteques 1998-2010 i aprovant una actualització del mapa en l’horitzó de l’any 2019. Promourem la projecció de la ciutat com a metròpolis cultural i com a capital de la cultura catalana, reforçant la capitalitat cultural de Barcelona. Fent realitat el Centre del Disseny com un centre cultural de primer nivell per a la divulgació, la recerca i la creació en els camps de l’arquitectura, el disseny industrial, la comunicació gràfica, les arts decoratives, el disseny digital i la moda. I Impulsarem la rellevància del patrimoni cultural de Barcelona, Posant en funcionament el Centre Cultural del Born, el projecte del Memorial democràtic a la ciutat, el pol cultural a la muntanya de Montjuïc, el Pla Cultural pel barri del Poblenou, el del el Paral·lel, o recolzant el projecte del Museu d’Arquitectura i Urbanisme. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 PARTICIPACIÓ CIUTADANA Elaborarem el Pla Director Municipal de Participació Ciutadana com a eina de definició i programació de les polítiques de participació a la ciutat en els propers anys amb la implicació dels agents polítics i socials de la ciutat i, desenvoluparem l’Observatori Local de la Participació Ciutadana com l’espai de seguiment i anàlisi de les polítiques de participació de la ciutat, des d’una perspectiva més amplia que sols l’Ajuntament de Barcelona. Desenvoluparem i diversificarem canals i espais per facilitar la participació, aprofitant la potencialitat que ofereixen les noves tecnologies d’informació i comunicació. Impulsant tanmateix que, alguns dels serveis d’informació, assessorament, formació, puguin oferir-se territorialitzats, a nivell de cada Districte. Fent a més els Consells de Barri com a màxims òrgans de participació de proximitat i creant la figura del tècnic de Participació Ciutadana a tots els Districtes com a referent i impulsor de les polítiques participatives als territoris i en especial als barris. Continuarem impulsant accions de foment i suport a les associacions de la ciutat com agents vertebradors de la cohesió social. Fent del Consell Municipal d’Associacions de Barcelona l’òrgan de participació referencial en el foment de l’associacionisme i del Consell de Ciutat el màxim òrgan de participació ciutadana. COOPERACIÓ INTERNACIONAL Elaborarem, debatrem i consensuarem amb les entitats de solidaritat de cooperació el Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat 2009-2013. Mantindrem almenys el compromís de l’1 % dels impostos propis per a la solidaritat, la I16 cooperació internacional al desenvolupament i la cultura de la pau. Crearem el Centre de la Pau al Castell de Montjuïc. Promourem la col·laboració amb les autoritats locals dels països del Sud, donant suport als governs democràtics, promovent el desenvolupament local i la ciutadania activa. IMMIGRACIÓ Facilitarem l’accés a la informació bàsica i la orientació cap als serveis normalitzats a totes les persones nouvingudes que arriben a la ciutat, Consolidant la Xarxa d’acollida de Barcelona, en el següents àmbits: coneixement dels drets i deures, aprenentatge de llengües, assessorament jurídic, educació, salut, habitatge, inserció laboral i coneixement de l’entorn. Garantirem el nivells de qualitat i resposta del servei d’Emissió d’informes de disponibilitat d’habitatge adequat per a familiars reagrupants. S’inspeccionaran tots els habitatges dels sol·licitants per a garantir les condicions adequades dels mateixos i evitar la sobreocupació. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Promourem la incorporació de la nova ciutadania en les xarxes i canals de participació associatiu normalitzat a la ciutat: escales de veïns, clubs esportius, associacions socials, culturals, de comerciants, de veïns i de pares i mares de les escoles, consumidors, etc. Així com es promourà la seva participació ciutadana en el conjunt d’activitats que es duen a terme en l’espai públic de la ciutat com la festes de la Mercè, Mostra d’entitats, Carnestoltes, festes major de barris, entre d’altres. Impulsarem polítiques que promoguin la interacció positiva, el diàleg intercultural i la convivència per tal que la diversitat cultural i d’orígens esdevingui un actiu convivencial i de desenvolupament de la ciutat, en aquest sentit s’elaborarà el programa municipal d’interculturalitat. COHESIÓ TERRITORIAL, PROXIMITAT I BARRIS Desenvoluparem el Pla d’Equipaments de Barcelona a partir d’un procés participatiu que permeti que els barris tinguin millors serveis de proximitat. Impulsarem un procés de debat als 73 barris per garantir una actuació integral en matèria urbanística, social, cultural, de promoció econòmica, educativa i de seguretat. Aquest procés es concretarà en l’elaboració en Plans Comunitaris o Estratègics per cada barri. Aprofundirem en el tema de l’elecció directa dels Consellers de Districte per tal que a l’any 2011 sigui una realitat, tot impulsant la proposta de reforma de la llei electoral de règim general a les Corts espanyoles i impulsarem l’aprovació de l’Estatut del Conseller de Districte. Enfortirem i posarem en marxa programes de millora i preservació de la identitat dels nuclis històrics dels barris de Barcelona en les seves dimensions, urbana, comercial, associativa i comercial. Impulsarem mecanismes de participació i informació a nivell de barri I17 ÀREA DE MEDI AMBIENT EL VERD I LA BIODIVERSITAT Incrementarem i millorarem la qualitat dels espais verds, obrint nous espais verds derivats de les grans reformes urbanístiques, de la recuperació de petits espais i d’interiors d’illa, de l’inici del desenvolupament del corredor verd Ciutadella-Collserola i Rehabilitant de manera integral i renovada determinats parcs i jardins (com ara el Parc del Clot, el Parc de les aigües del Guinardó, el Parc de l’Espanya Industrial, el Parc de la Guineueta, entre d’altres). Definirem i implantarem estratègies específiques per a espais singulars: Parc Güell, Parc de Collserola, Parc de Montjuïc i el Litoral. Consolidarem el Pla d’Animals de Companyia amb col·laboració amb entitats de protecció i defensa dels animals, fomentant la tinença responsable de gossos i gats; crearem un Parc d’Acollida d’Animals de Companyia fora del casc urbà, que pugui Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 oferir un espai més proper en la natura pels animals abandonats i estendrem les colònies estables de gats urbans amb gestió descentralitzada. Elaborarem el Pla Estratègic del verd per definir el model de futur ESPAI PÚBLIC DE QUALITAT AMB CRITERIS AMBIENTALS Millorarem la neteja de la ciutat adaptant els serveis a les singularitats i a l’ús de l’espai públic. Realitzarem noves actuacions territorialitzades de millora integral de l’espai públic, que inclouran millores de l’enllumenat, pavimentació, senyalització, voreres, mobiliari urbà, clavegueram, Incrementant el soterrament de la xarxa aèria de les Companyies de serveisen els diferents barris de la ciutat i millorant l’accessebilitat dels mateixos transformant en plataforma única (igualant el nivell de calçades i voreres) més de 400 carrers que no poden incorporar guals adaptats així com la renovació i ampliació d’escales mecàniques i ascensors. Es millorarà el control i coordinació de les obres al carrer, reduint el número de les incidències ocasionades per les obres a les xarxes de serveis. Millorarem la capacitat de resposta al ciutadà davant de les incidències que es produeixin en els serveis (enllumenat, clavegueram, parcs,..) i promourem el manteniment preventiu. QUALITAT AMBIENTAL DE LA CIUTAT I GESTIÓ EFICIENT DELS RECURSOS NATURALS Creació de noves infrastructures urbanes per a l’eficiència energètica (com la Central I18 de Generació d’Energia Barcelona Sud) promovent sistemes centralitzats de calor i fred. Aprofitant-nos de la diversitat de recursos energètics renovables existents a la ciutat amb la construcció de noves centrals solars (tèrmiques i fotovoltaiques), una central de biomassa per als residus del verd urbà i potenciació de la energia eòlica, i la subvenció d’instal·lacions solars tèrmiques i fotovoltaiques. Reduir el consum d’aigua potable, millorarant el drenatge de la ciutat i la qualitat de les aigües del litoral amb l’ Ampliació i millora de la xarxa freàtica i d’altres recursos hídrics alternatius, la implantació de nova xarxa de reg als parcs i jardins, la construcció de nous col·lectors i sistemes reguladors, dipòsits de retenció d’aigües de pluja com ara el Dipòsit de l’Av. Estatut, el d’Urgell/ Mallorca i el de Can Batlló, i continuant amb les polítque d’estalvi d’aigua i energètic en les fonts ornamentals. Millorarem la qualitat de l’aire, del confort acústic i reducció de la contaminació lluminosa. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 REDUCCIÓ, RECICLATGE I REUTILITZACIÓ DELS RESIDUS Millorarem els sistemes de recollida de residus, amb l’ampliació de la xarxa de recollida pneumàtica a zones com ara el Raval i el Poblenou, augmentant el parc de contenidors de recollida selectiva i la freqüència de recollida, extenent la recollida comercial i redissenyarem els contenidors per fer-los més accessibles a tothom. Fomentarem la prevenció, minimització i reciclatge dels residus mitjançant la educació en valors ambientals de la ciutadania i l’aplicació d’eines de fiscalitat ambiental. Estendrem la recollida de Matèria Orgànica a tota la ciutat Desplegarem el Pla Tècnic de Punts Verds que inclou la instal·lació de 10 nous punts verds de barri i l’ampliació i renovació dels mòbils COMPROMIS SOCIAL CAP A LA SOSTENIBILITAT Estendre l’Agenda 21 Escolar als centres educatius de la ciutat, com a mecanisme de participació de la comunitat educativa en el canvi ambiental i Consolidar el Consell Municipal de Medi Ambient i Sostenibilitat com a espai de diàleg i concertació sobre les polítiques ambientals. Incrementarem la utilització d’eines d’informació i educació ambiental orientades a promoure el canvi d’hàbits a favor de la sostenibilitat. Crearem un nou Centre d’Informació i Educació Ambiental a la Fàbrica del sol (Barceloneta). Promoure l’extensió i coordinació de centres i punts d’educació ambiental a la ciutat. Promourem l’acció exemplificant de l’Ajuntament i la responsabilitat ambiental i social I19 Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 ÀREA D’HISENDA I PROMOCIÓ ECONÒMICA PROMOCIÓ ECONÒMICA DE LA CIUTAT DE BARCELONA Promourem la presència de Barcelona i les seves empreses a les fires i congressos que se celebrin a la ciutat així com jornades i/o seminaris sobre qüestions d’especial interès, especialment per a PIMES Promourem polítiques de Responsabilitat Social Corporativa (RSC), com a element nou de valor afegit de l’empresa de Barcelona Potenciarem les xarxes i plataformes públic - privades de sectors estratègics, amb participació municipal, com a instruments de promoció dels sectors econòmics Impulsarem la coordinació Ajuntament - empresa en la planificació estratègica de les grans infrastructures i serveis bàsics metropolitans (energia, telecomunicacions, medi ambient, transport, logística) Potenciarem la presència de l’Ajuntament de Barcelona en els òrgans o comitès de gestió de les noves infrastructures estratègiques de la ciutat (port, aeroport, rodalies, xarxa alta velocitat, ...) INNOVACIÓ I CIUTAT DEL CONEIXEMENT Crearem una agència per potenciar i divulgar els centres de recerca científica, la tecnologia i la innovació, així com per fomentar-hi l’emprenedoria. Donarem suport a persones clau de la ciutat de Barcelona, destacades en processos de recerca, que puguin esdevenir tractors sectorials i d'atracció d'inversions I20 tecnològiques. Impulsarem el programa “B@rcelon@” per a la generalització de l’ús de les noves tecnologies a les empreses, les llars, les escoles i els equipaments municipals adients, i per superar la fractura digital. Col·laborarem amb els sectors empresarials per la identificació, captació i retenció de treballadors amb capacitació d’alt valor afegit (talent) Desplegarem la Xarxa Wi-Fi municipal a tots els barris de la ciutat de Barcelona, per afavorir-ne l’accés generalitzat a internet, i també l’harmonització del temps de les persones. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 PROMOCIÓ ECONÒMICA INTERNACIONAL Oferirem assessorament i seguiment personalitzat a inversors internacionals facilitant tràmits per instal·lar-se o fer negocis a Barcelona Fidelitzarem el teixit d’empreses estrangeres existent i donarem suport perquè expandeixin les seves activitats INICIATIVA EMPRENEDORA I CREIXEMENT EMPRESARIAL Acostarem la iniciativa emprenedora a les escoles, en col·laboració de la Regidoria d’Educació, per a que els i les joves identifiquin en la creació d’empreses alternatives vàlides per al seu desenvolupament professional. Crearem el programa “Do it in Barcelona” per atraure a Barcelona projectes emprenedors d’actuació internacionalitzada i global Impulsarem incubadores de les indústries creatives a Barcelona, l’espai on les empreses media i de la creativitat podran néixer i créixer en millors condicions. OCUPACIÓ DE QUALITATÇ Promourem un nou pacte local per a l’ocupació a Barcelona en el que participin tots els agents socials i que posi l’accent en l’adopció de mesures per avançar cap a la plena ocupació i millorar la qualitat (condicions laborals, el progrés professional i l’ocupació qualificada) en els diferents sectors d’activitat. I21 Lluitarem contra el fracàs escolar oferint contractes per a l’aprenentatge d’oficis als joves amb dèficits de formació. Promourem la millora de la qualitat de l’ocupació dels treballadors i les treballadores de l’Ajuntament i les seves empreses, així com dels mecanismes que regulen la contractació pública, els plecs de condicions, en les exigències de qualitat a les empreses amb qui l’Ajuntament subcontracta béns i serveis. TRANSFORMACIÓ ECONÒMICA A LES NOVES ÀREES DE RENOVACIÓ URBANA Promourem la transformació de les zones industrials tradicionals de Barcelona en els nous districtes econòmics de futur i d’excel·lència empresarial de la ciutat, amb valor afegit, mantenint les indústries que siguin compatibles amb la vida urbana, tot consolidant el projecte 22@ al Poble Nou, creant la nova centralitat a La Marina del Prat Vermell-Fira 2000 i impulsant el desenvolupament del nou barri de Sant Andreu- Sagrera. Promourem el desenvolupament econòmic i els projectes a altres sectors i barris de la ciutat a partir de l’experiència del projecte 22@ adaptats al potencial de la seva base econòmica Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 COMERÇ I MERCATS MUNICIPALS Millorarem l'oferta de serveis de la xarxa de mercats per millorar la vida quotidiana de la ciutadania: transport a domicili, servei d'informació, introducció de noves tecnologies i ampliació dels horaris comercials. Reforçarem el diàleg i la cooperació amb el Consell Ciutat i Comerç, amb els districtes (mitjançant els seus respectius Consells de Comerç), i amb el Fòrum Ciutat i Comerç Completarem la remodelació dels mercats de la Llibertat i Les Corts.. Iniciarem els processos de remodelació als mercats de Guinardó, Sant Antoni, Ninot, Vall d’Hebrón, Guineueta, Sants i la Fira de Bellcaire i els estudis previs a la remodelació dels mercats de Bon Pastor i Provençals.. Desenvoluparem el Pla de Millores 2008-2011 amb intervencions d’obres i instal·lacions a la xarxa de mercats. Impulsarem les adaptacions necessàries per permetre la mobilitat interna, la concentració comercial i la racionalització de l’oferta. TURISME Elaborarem un Pla Estratègic de Turisme concertat amb els sectors implicats, que abordarà la necessitat de planificació de la capacitat d’acollida de turistes a la ciutat, garantint la qualitat i la sostenibilitat del sector empresarial de la ciutat. Promourem un turisme que incorpori les actituds cíviques com a valor de convivència. Promourem la quantitat i la freqüència de vols intercontinentals directes a Barcelona amb la col·laboració de les institucions i entitats I22 Potenciarem la mobilitat sostenible dels visitants, en particular en transport públic col·lectiu, promovent la coordinació dels agents en matèria turística, de mobilitat i transports de viatgers PARTICIPACIÓ ASSOCIATIVA I ATENCIÓ AL CONSUMIDOR Reforçarem el Consell Municipal de Consum com a instrument de participació i consulta d’entitats i agents socials Col·laborarem amb la Xarxa d’Oficines d’Habitatge en el servei d’atenció municipal per la defensa davant l’assetjament immobiliari Impulsarem campanyes educatives i mesures de foment del consum responsable i sostenible, en coordinació amb l’Àrea de Medi Ambient Donarem disponibilitat mitjançant la pàgina web de tota la informació i tramitació disponible sobre el comerç a Barcelona Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 HISENDA No augmentarem l’actual nivell de pressió fiscal. Mantindrem un nivell d'estalvi brut sobre els ingressos corrents per sobre del 20%. Farem un esforç per augmentar el pes de les despeses corrents relacionades principalment en les àrees d'acció i cohesió social, convivència en l'espai públic, seguretat i mobilitat. Estabilitzarem el nivell d'endeutament de l'administració pública" Promourem les subvencions en l’impost sobre béns immobles per facilitar accés a l’habitatge de lloguer de la gent jove i de les famílies sense recursos. Proposarem a l’Estat la distribució de l’IVA i dels IIEE (Impostos Especials) d’acord amb uns indicadors que reflecteixen el consum real. ÀREA D’HABITATGE, URBANISME I RÈGIM INTERIOR HABITATGE Impulsarem l’obtenció pública de nou sòl per a la promoció d’habitatges de protecció, consolidant el Patrimoni Municipal de Sòl i Habitatge. Rendibilitzarem socialment el sòl públic destinat a habitatge, ja sigui com habitatge protegit o per l’obtenció de major nombre de sòl protegit. Prioritzarem els aspectes de la gestió urbanística i de sòl, donant preferència als que comportin un elevat nombre d’habitatge protegit. Agilitarem els processos de gestió del I23 planejament de Colònia Castells, Trinitat Nova, Rodalies RENFE-Avda. Circumval·lació, Torre Baró, Casernes Sant Andreu, Can Batlló-Magòria, La Marina del Prat Vermell, Entorns Sagrera, Colorantes RENFE, Taxonera, 22@, entre d’altres. Impulsarem les modificacions de planejament necessàries de sòls amb qualificacions en desús i de recuperació de patrimonis d’altres administracions, amb canvi dels seus usos previstos, per a destinar-los a la promoció d’habitatge protegit. Donarem continuïtat als compromisos del Pla d’Habitatge de Barcelona 2004-2010, completant els habitatges i adjudicacions en marxa. Impulsarem la promoció de 12.000 habitatges protegits (habitatges protegits, concertats i dotacionals) durant el mandat, completant els processos de planejament i gestió urbanística, que permetin la seva execució. Elaborarem en un termini màxim de sis mesos, a partir de l’aprovació del Pla d’Actuació Municipal 2008-2011 i de la Llei del Dret a l’Habitatge, el Pla de l’Habitatge de Barcelona 2008-2016. Aplicarem noves fórmules de tinença i ús de l’habitatge: el dret de superfície. La producció de nou habitatge que es dugui a terme directament per l’Ajuntament a través de Patronat Municipal de l’Habitatge es farà únicament en règim de lloguer i en dret de superfície. Iniciarem projectes d’almenys 800 habitatges de cessió en règim de dret de superfície. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Garantirem un mínim del 40% d’habitatges de protecció en tots els nous plans urbanístics, superant aquesta proporció sempre que tècnicament sigui possible. Prioritzarem l’execució dels planejaments amb una elevada proporció d’habitatge protegit. Impulsarem la qualificació de determinades zones o barris de la ciutat per exercir el dret de tempteig i retracte, tal i com preveu la Llei d’Urbanisme i la Llei d’Habitatge. Desenvoluparem jurídicament la precisió dels àmbits i les seves característiques. Promourem nous habitatges especialment destinats a joves, procurant estendre la seva distribució, segons les disponibilitats, a tots els districtes de Barcelona. Incrementarem del parc públic de lloguer. La meitat dels nous habitatges protegits impulsats, exceptuant els destinats a reallotjaments urbanístics, s’adreçaran al lloguer o a altres formes de tinença diferents a la venda. Reforçarem i millorarem la gestió i seguiment del parc públic de lloguer. Potenciarem les Borses de Lloguer, Borsa Social i Borsa Jove, fins arribar a disposar i gestionar un fons de 10.000 pisos, format pels pisos de promoció pública en règim de lloguer i els que provenen dels sector privat. Promourem la recuperació d’habitatges buits, a través d’ajuts a la rehabilitació i avals, per a la disposició de les Borses de Lloguer. Promourem la subvenció del 50% de l’IBI als habitatges cedits a les Borses d’Habitatge. Impulsarem el lloguer social per a les persones amb rendes baixes que no poden accedir a l’actual oferta del mercat protegit. Garantirem les subvencions necessàries per tal que aquests lloguers no superin en cap cas el 30% dels ingressos dels adjudicataris. Constituirem un fons d’habitatges de lloguer social destinat a resoldre situacions d’emergència social, d’acord amb un barem establert conjuntament amb Serveis I24 Personals. Reservarem un mínim d’un 5% de tots els habitatges de lloguer de nova construcció que es promoguin per l’Ajuntament a incrementar aquest fons. Incorporarem els habitatges municipals buits, en condicions de ser utilitzats, pel fons d’habitatge de lloguer social. Continuarem els objectius i compromisos del Programa de Rehabilitació de Barcelona 2004-2010, amb especial atenció a la millora de la qualitat de vida i de les condicions d’habitabilitat, potenciant el programa Barcelona Posa’t Guapa. Incorporació dels recursos previstos per la Generalitat, en el marc dels programes per assolir aquests objectius. Incrementarem els ajuts, suport i assessorament amb un Programa específic per a la Instal·lació d’Ascensors, per la millora de l’accessibilitat als edificis d’habitatges. Fomentarem la rehabilitació en àrees delimitades d’edificis de major antiguitat (projectes integrals de rehabilitació de nuclis antics; projectes de barris d’atenció especial), ampliant les zones de rehabilitació. Crearem les àrees de rehabilitació preferent pel Districte Sarrià-Sant Gervasi i de Les Corts. Impulsarem l’Àrea Especial de Rehabilitació Integral de Sants. Continuarem la remodelació dels barris de les Cases Barates del Bon Pastor, Turó de la Peira, Trinitat Nova, Canyelles, Sud-oest del Besòs, Prosperitat i d’altres. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Avançarem en la rehabilitació o remodelació dels habitatges dels barris afectats per aluminosi. Impulsarem la remodelació de la Colònia Castells. Iniciarem les actuacions de la rehabilitació dels habitatges tradicionals de la Barceloneta. Continuarem impulsant la rehabilitació dels edificis i habitatges del Carmel mitjançant convenis amb l’Administració General de l’Estat i la Generalitat de Catalunya per a l’aportació d’ajuts a fons perdut. Disposarem com a mínim d’una Oficina Integral d’Habitatge en cada Districte, conformant la Xarxa d’Oficines d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, que canalitzarà les polítiques de lloguer social, de Registre Municipal de Sol·licitants d’Habitatge i els ajuts a la rehabilitació, tot realitzant tasques d’assessorament general i orientació i suport a les persones víctimes d’assetjament immobiliari. Coordinació de les Oficines amb el Servei d’Habitatge Jove, com a servei d’informació i assessorament per a joves. Consolidarem el Registre Únic d’Accés a l’Habitatge, millorant els processos d’informació i gestió, garantint i coordinant processos justos i transparents en l’adjudicació de tots els habitatges protegits impulsats. Desenvoluparem i aprovarem, en el marc del Consorci de l’Habitatge de Barcelona, un Reglament d’adjudicació de l’habitatge protegit a la ciutat. Establiment d’un protocol d’actuació, en casos d’assetjament immobiliari, per garantir el seguiment integral des dels diferents àmbits d’actuació, coordinant els serveis municipals implicats. Requeriment dels deures de conservació i rehabilitació dels propietaris. Promourem l’actuació coordinada amb les administracions implicades (Ajuntament, Fiscalia, Jutjats, Sindica...) per tal que la seva detecció iniciï un I25 procediment per aturar aquestes situacions. En aquestes situacions o en desnonaments per precarietat econòmica, es facilitarà assessorament jurídic i acompanyament en les gestions. Impulsarem un pla de xoc, dotant de més recursos als Districtes, per les situacions relacionades amb l’infrahabitatge i la sobreocupació d’habitatges. Establirem les mesures, protocols i actuacions per prevenir, controlar i evitar aquestes situacions. URBANISME Reclamarem de la Generalitat de Catalunya, l’alliberament definitiu en aquest mandat, dels recintes penitenciaris de la ciutat, per tal que aquests es converteixin en nous equipaments d’ús ciutadà. (Elaborant els Plans Especials pertinents. Ex.: Model). Desenvoluparem actuacions en gestió de sòl per a avançar en l’execució dels plans d’equipaments adreçats als ciutadans i ciutadanes: (equipaments locals de Can Batlló, Canòdrom, Cotxeres de Borbó, Marina...). Impulsarem l’execució del Pla de Biblioteques, de noves Escoles Bressol, noves Escoles de Música Municipals o la creació de nous Centres de Serveis Socials. Durem a terme la transformació dels antics recintes industrials, militars i de zones en recuperació com Can Batlló, Fabra i Coats, Casernes de Sant Andreu, Alchemika, Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Joan de Sada o la Caserna de Navas sobre la base del planejament en tràmit i aprovat. Iniciarem el treball per a la transformació d’antics equipaments en desús dotant-los de nous usos com el Canòdrom, les Cotxeres Borbó o l’illa Mercat del Guinardó. Impulsarem el planejament que garanteixi el procés de reconversió i recuperació urbanística de l’àmbit de Sant Andreu-Sagrera. Així mateix iniciarem la remodelació de la plaça de les Glòries convertint-la en un àmbit de centralitat cívica, un instrument d’eficiència de la mobilitat, i un dels espais més emblemàtics de la ciutat. Impulsarem el planejament i les actuacions que se'n derivin per a la consolidació i actualització de les zones universitàries de la Diagonal (Campus Nord i Sud), del 22@ i de la Zona Fòrum. Assegurarem la creació d’un sistema de corredors verds que garanteixin la connexió de la ciutat central amb la vessant barcelonina de Collserola. Reforçarem el caràcter estratègic de Montjuïc a partir de la redacció del planejament corresponent i de la realització de les actuacions previstes. Impulsarem l’estudi i desenvolupament del planejament per a la millora del Parc de la Ciutadella i entorns, com a element d’articulació de la ciutat. Continuarem avançant en el procés participatiu de transformació, dignificació i racionalització dels Tres Turons, iniciat el mandat passat, per tal d’aprovar definitivament el planejament i iniciar les actuacions que se'n derivin. Impulsarem la redacció i actualització del instruments de planejament adients per a la rehabilitació i millora dels àmbits dels nuclis històrics de Sarrià, de Sant Andreu, Poblenou i Gràcia, entre d’altres, així com els instruments de planejament adient als barris de la Mercè, Les Planes, Trinitat Vella, Carmel i Portell. I26 Projecte de d’execució de les obres del túnel d’Alta Velocitat de connexió de Sants i la Sagrera. Serem exigents, tant amb l’Estat com amb la Generalitat per a garantir la total transparència i informació vers aquesta actuació a traves de les Comissions de Seguiment i compareixences públiques, campanyes informatives, visites a l’obra, i totes aquelles actuacions que es considerin necessàries per a garantir una informació constant, unificada i sistemàtica per a la ciutadania. INFRASTRUCTURES PORT Establirem la màxima prioritat a aconseguir que l’accés ferroviari al port de Barcelona funcioni en els tres amples de via (ibèric UIC i mètric). Impulsarem la finalització de la Zona d’Activitats Logístiques del Port de Barcelona. Promourem l’execució del Pla del Delta amb la finalització de l’ampliació del Port. Potenciarem els accessos per a camions mitjançant la creació de vies segregades i/o carrils reservats que garanteixin la seguretat i fluïdesa del trànsit al separar els diferents tipus de vehicles. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 AEROPORT Reclamarem la constitució dels òrgans de participació en la gestió aeroportuària definits en la Carta Municipal de Barcelona, juntament amb la resta d’institucions públiques, per a poder participar tant en la definició de la gestió de l’Aeroport com en el model aeroportuari. Urgirem novament al Govern de l’Estat per tal que AENA iniciï les actuacions necessàries per augmentar l’autonomia de l’Aeroport, oferint així l’oportunitat d’accedir a un model de gestió empresarial i professionalitzat homologable al que disposen els principals aeroports europeus. Arribarem als acords necessaris entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Ajuntament del Prat per a la creació d’una ciutat aeroportuària a l’Aeroport de Barcelona amb la finalitat de promoure i facilitar la implantació de nous operadors de serveis aeroportuaris i noves activitats econòmiques al servei de la indústria de les companyies aèries, logística, turística i dels passatgers. PLA DIRECTOR D’INFRASTRUCTURES DEL TRANSPORT (PDI) Impulsarem la finalització de la L-9 del Metro i de la resta d’ampliacions de la xarxa pendents d’executar. Concretarem l’ampliació de la xarxa de tramvia i en particular de la connexió Trambaix- Trambesòs Cercarem els acords necessaris per a l’execució de millores i ampliacions racionals dels intercanviadors, ja que són projectes cabdals per a la mobilitat a la ciutat i requereixen d’una visió conjunta i coordinada entre les diferents administracions I27 implicades: Glòries (BUS, Metro, RENFE, FGC, Tram) Central de Pl. Catalunya (BUS, Metro, RENFE, FGC) Passeig de Gràcia (Metro, RENFE) Arc de Triomf (Metro, RENFE, BUS) Pl. Espanya (BUS, Metro, FGC) Sagrera-Meridiana (BUS, Metro, RENFE) Sagrera-TAV (BUS, Metro, RENFE, TAV) Diagonal (BUS, Metro, Tram) Cardenal Reig (Tram, Metro) Pl. Sants (Metro) Maragall (Metro) Urquinaona (Metro) Verdaguer (Metro) Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Impulsar els projectes de construcció de carrils Bus-Vao d’accés a la ciutat per millorar la velocitat comercial dels serveis d’autobusos interurbans i potenciar l’ús compartit del vehicle privat. Crear una xarxa ciclista jerarquitzada i amb itineraris complets que doni cobertura a la demanda creixent de mobilitat i garanteixi la seva circulació en condicions de seguretat adients i en convivència amb la resta de modes de desplaçament. RODALIES Des de l’Ajuntament ens implicarem en la millora de la xarxa de Rodalies de RENFE des de l’exercici de la Carta Municipal. Instarem a l'Administració General de l'Estat i a la Generalitat perquè, en base als compromisos recentment anunciats, arribin a un acord que permeti una immediata gestió compartida de les Rodalies de RENFE. Així mateix demanarem que s’arribin a compromisos que permetin la total la total coordinació de les actuacions del Ministerio de Fomento, Adif, RENFE i l’ATM. TAV Garantir una correcta arribada de l’Alta Velocitat i el seu pas per Barcelona. Mantindrem el nostre compromís i alhora el grau d'exigència vers la seguretat del projecte i la curosa execució de les obres del túnel d’Alta Velocitat de connexió de Sants i la Sagrera. En aquest sentit, garantirem la creació de comissions de seguiment, compareixences periòdiques i totes aquelles actuacions que es considerin necessàries. Avançarem en el desenvolupament del planejament i l’execució del Projecte de Sant Andreu – Sagrera, per a aconseguir el cobriment de les vies i la construcció de la nova I28 Estació Intermodal amb l’arribada de l’Alta Velocitat. OBRES I PROJECTES URBANS Promourem projectes de remodelació i millora d’espais significatius de la ciutat amb motiu de obres de remodelació d’infraestructures d’envergadura (Plaça Urquinaona, Plaça de Sants, entorns Estació de Sants, Gal·la Placídia, Pl.Joaquim Folguera, afectacions subestaciones elèctriques, etc.) Vetllarem per garantir la qualitat de l’espai públic afectat per les obres de qualsevol operador, fent complir el Manual de Qualitat de les obres des del seguiment intensiu i la comunicació efectiva a les administracions promotores de les obres Impulsarem un pla pel manteniment i intervenció als edificis artístics, elements ornamentals i altres elements patrimonials (Palauet Albèniz, Capella Ciutadella, Tanca Ciutadella, La Lactància, Torre d’Aigües del Besòs, Laberint d’Horta, Baixada Viladecols, etc.) Impulsarem els projectes d’intervenció, millora i restauració del Monestir de Pedralbes, d’intervenció i pla d’usos del Parc Güell, conjuntament amb l’àrea de Medi Ambient, i d’edificis d’equipaments en edificis patrimonials o de nova construcció (Can Calopa, Edifici Pl. Pi i Sunyer, etc.) Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Impulsarem projectes d’inversió en nous monuments a la ciutat: (Als Castellers, les Quatre Columnes, etc.) Potenciarem el manteniment i millora de l’Art Públic de Barcelona (programa de manteniment del monuments) S'actuarà en les millores i adequació dels espais verds estratègics: Montjuïc, Collserola, Tres Turons, Ciutadella, de manera coordinada amb l’Àrea de Medi Ambient. Promourem projectes diversos de connectivitat viària (Ptge. Bada, Carrers Comte de Noroña, Maignon, Finestrelles, Cardenal de Sentmenat, etc, carrers Torre Baró, carrers Tres Turons, etc) Impulsarem projectes de millora d’espais públics: Passeig Marítim Barceloneta / Platja San Sebastián. Recuperació espai públic del baluard de l'antiga Estació de Rodalies. Equipaments de la Plaça de Gardunya. Valldonzella – Cors d’En Claver. Avda. de Roma. Nous interiors d'illa. Estudi per a la remodelació de la Plaça Catalunya. Reurbanització dels entorns de l’Estació de Sants. Urbanització de la cobertura de la vies de Sants. Urbanització carrer A (Zona Franca). Remodelació Passeig de la Zona Franca. Campus Sud. Urbanització. Cobertura de les vies a Vergós / Cardenal Sentmenat. Remodelació Ronda del Mig. Obertura Torrent de les Monges. Finalització de la remodelació de la Plaça Lesseps. Remodelació Esteve Terrades (espai de vianants). I29 Eliminació del viaducte d’Alfons X. Actuacions als Tres Turons. Nous esquipaments Mercat Guinardó. Obertura Jardins can Fargas. Creació de nous equipaments i espais públics de caràcter local. Torre Baró. Espai públic i equipaments. Equipaments a Cotxeres Borbó. connectivitat entre els diferents barris del sector de Torre Baró. Canòdrom. Planejament per a nous espais públics i nous equipaments. Nous equipaments de les Casernes de Sant Andreu. Projectes d’infraestructures i d'urbanització vinculats a la cobertura del corredor ferroviari Sant Andreu – Sagrera. Remodelació de la Plaça de les Glòries i entorns. Creació de nous equipaments. Desplegament de la vialitat del Pla Especial d’Infraestructures 22@. Obertura de Sant Ramon de Penyafort / Via Trajana. Passeig Marítim de la Marbella – Parc del Litoral. de la Marbella – Parc del Litoral. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 PAISATGE URBÀ Consolidarem els programes de millores de sostenibilitat tant l’eficiència energètica, aïllament tèrmic i acústic, com la subvenció de les plaques tèrmiques i fotovoltaiques. . Mantindrem i impulsarem la protecció del paisatge com un element de convivència entre els operadors públics i els privats, com a element de qualitat de vida de les persones a la ciutat. Reforçarem els districtes en aquelles recuperacions patrimonials o paisatgístiques que aporten personalitat i caràcter als barris. Desplegarem i impulsarem el pla de recuperació de mitgeres de Barcelona amb la corresponsabilitat dels operadors publicitaris. LLICÈNCIES Millorar el sistema de tramitació i resolució de les llicències d’obres en el termini legalment establert. Promourem l’adaptació de les Ordenances Municipals a les noves lleis en matèria de :Intervenció Integral de l’Administració Ambiental, Habitatge, Espectacles Públics i Activitats Recreatives, etc.. Modificarem els annexes de l’Ordenança Reguladora d’Obres Menors, per tal d’adequar-la a nous supòsits. Modificarem les Ordenances d’Edificació (en matèria d’habitabilitat, procedimental i de seguretat) i de Paisatge Urbà (reordenació de la normativa respecte els aires condicionats). Implantarem d’un nou aplicatiu informàtic en matèria d’inspecció i disciplina urbanística. I30 INSPECCIÓ Impulsarem la protocolització de procediments i actuacions en matèria de disciplina urbanística i de les activitats, amb una atenció especial en matèria de contaminació acústica. Establirem la coordinació amb els districtes en matèria d’inspecció i disciplina, d’activitats i d’usos en l’espai públic per tal d’assegurar la convivència ciutadana, amb els mitjans adients. Impulsarem els plans d’inspecció en relació a les matèries que corresponen a la competència municipal que preveu la nova Llei del dret a l’habitatge per a vetllar pel dret a l’habitatge digne (condicions d’habitabilitat, infrahabitatge, sobreocupació, deure de conservació). Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 FUNCIÓ PÚBLICA Elaborarem anualment del Pla d’Actuació de Recursos Humans en el marc del cicle d’elaboració del pressupost anual, vinculant les necessitats de recursos humans als objectius i prioritats que es proposin per a cada període. Crearem l’Oficina d’Atenció a l’Empleat (OAE) per oferir un punt únic de contacte i suport integral als treballadors/es municipals. Dissenyarem el nou model d’estructura dels recursos humans i de la seva organització a llarg termini, desenvolupant un pla de treball, amb la participació activa de la direcció, els professionals i els agents socials, que permeti acordar el model de funció pública municipal en els propers anys. Facilitarem l’accés i la formació en l’ús dels serveis municipals de informació i tramitació electrònica per a tots els ciutadans, mitjançant la implantació de punts d’accés a la Administració electrònica i distribució de certificats d’identitat digital a les OACs. Implantarem un nou sistema d'accés a tots els serveis de titularitat municipal mitjançant un carnet del ciutadà de Barcelona. Instal·larem quioscs d’autoservei als barris, per la realització dels tràmits mes comuns. Crearem una Oficina Multi – Servei pel ciutadà amb un horari que permeti el màxim d’accessibilitat dels ciutadans i ciutadanes de Barcelona. Continuarem ampliant la xarxa municipal de fibra òptica i desplegar una xarxa municipal de telecomunicacions sense fils, que permeti la connectivitat dels diferents serveis i dispositius municipals desplegats al carrer. Dotarem de dispositius i aplicacions mòbils als serveis municipals desplegats al carrer. I31 Continuarem la política de potenciació i desenvolupament del reglament d’usos lingüístics. PRESIDÈNCIA I RELACIONS INSTITUCIONALS Treballar per aconseguir un organisme de govern institucionalitzat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, reconegut per les lleis territorials de Catalunya i dotat de representativitat i competències. Promoure les relacions internacionals des de la política municipal amb altres ciutats, organismes internacionals i europeus municipalistes i projectes de cooperació al desenvolupament impulsat per ciutats. Impulsarem la creació de comunitats a la Xarxa, creant un espai –web- a Internet de manera que la ciutat, des de totes les seves vessants, i tant per part ciutadans, entitats, professionals i empreses pugui tenir l’oportunitat de ser present a la Xarxa i explicar-se, però també d’interrelacionar-se. Continuarem el desenvolupament de Barcelona TV com a televisió de proximitat, especialitzada en Barcelona i la seva àrea metropolitana, i adreçada a tots els que “viuen Barcelona”.. Tant BCN TV com el Diari de Barcelona continuaran treballant sobre els eixos de la qualitat, el rigor informatiu, el servei públic i la innovació en el nou context de la televisió digital. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Impulsarem el Consell Assessor de Publicitat Institucional. Promourem les diferents actuacions en l’àmbit institucionals encaminades a la promoció i difusió de la Ciutat de Barcelona com a Capital de Catalunya, així com la programació i el seguiment de totes aquelles accions que se'n derivin d’aquest fet. ÀREA D’ACCIÓ SOCIAL I CIUTADANIA ACCIÓ SOCIAL Desplegarem a Barcelona, des del protagonisme municipal, la llei de promoció de l’autonomia personal i suport a la dependència, i la llei de serveis socials. Ho farem des d’una aposta clara i potent per la universalització de serveis i prestacions. A aquest efecte, concretarem les millores infrastructurals, els increments professionals i els canvis qualitatius que garanteixin la culminació del procés. Aprovarem un pla director de centres de serveis socials i aplicarem les noves ràtios de treballadors/es i educadors/es socials, amb l’objectiu de garantir les condicions infraestructurals i professionals bàsiques per a una atenció social de qualitat a tots els districtes de la ciutat, al llarg del procés d’universalització de serveis i prestacions. Assegurarem l’accés universal als serveis socials bàsics, treballarem de forma decidida i prioritària per a la cobertura universal de necessitats en el terreny de l’atenció domiciliària i la teleassistència. Enfortirem els mecanismes de seguiment, control i avaluació en la prestació d’aquests serveis. Elaborarem i desplegarem el Programa d’Acció contra la Pobresa, orientat a persones i famílies econòmicament vulnerables i a la infància en risc, aplicant polítiques d’inclusió I32 en l’habitatge i l’ocupació, enfortint el sistema de prestacions econòmiques (prestacions estables i ajuts socials puntuals i d’emergència), i completant la xarxa d’atenció a persones sense sostre (enfortiment del SIS i nous equipaments) i la xarxa de cobertura de necessitats bàsiques (amb serveis d’alimentació als 10 districtes). Promourem un pla de recerca per tal de produir coneixement sobre els riscos d’exclusió presents a Barcelona, que permeti, alhora, el seguiment i balanç del conjunt de polítiques d’inclusió social. Posarem en marxa els instruments de comunicació necessaris per tal de compartir, entre professionals, teixit social i ciutadania, les necessitats, reptes i respostes en matèria d’inclusió social. Reforçarem els sistemes d’informació per tal que els veïns i veïnes de Barcelona coneguin els seus drets, així com els serveis i recursos que tenen al seu abast. Posarem en marxa, en el marc d’una política d’orientació universal, espais d’informació, orientació i assessorament a les famílies als 10 districtes de la ciutat. Donarem suport a totes les famílies, i de manera prioritària a famílies vulnerables i amb necessitats específiques en funció de la seva estructura, o bé de situacions de crisi o dificultats (programa de suport Recarrega, mediació familiar, servei d’acolliment familiar...) Donarem suport a les famílies en les seves tasques de cura i educació dels seus fills/es en un marc favorable a la conciliació dels temps. Posarem especial èmfasi en Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 les iniciatives de suport a famílies amb fills adolescents, i en l’extensió i millora dels serveis socioeducatius per a la petita infància (0-3 anys), en la línia que estableix el Programa Municipal per a les Famílies. Desenvoluparem un model de servei d’atenció domiciliària dirigit a famílies vulnerables, amb necessitats de suport quant a activitats de cura i educatives dels infants. Incrementarem i ajustarem el perfil de les i dels professionals del servei d’atenció domiciliària. Treballarem, amb els Districtes i la Generalitat, per la consolidació i extensió dels Plans Comunitaris, en la perspectiva de la Barcelona dels barris, tot i garantint un mínim de 25 plans a finals de 2011. Enfortirem les accions comunitàries d’intercanvi i solidaritat. Crearem una xarxa unificada de bancs del temps i d’intercanvi en tots els districtes; donarem suport a les entitats de barri que vulguin desenvolupar projectes d’intercanvi solidari; impulsarem la coordinació de totes les iniciatives de bon veïnatge; i farem el pla de voluntariat social adreçat a diferents col·lectius i situacions, posant especial èmfasi en les necessitats de les persones grans fràgils. Enfortirem els serveis d’acció social de caràcter específic orientats a donar suport als processos d’acollida i a garantir els mecanismes necessaris de mediació intercultural. Continuarem el procés de reforçament i millora del Servei d’Atenció a Immigrants, estrangers i Refugiats (SAIER), com a servei municipal d’acollida, així com del Servei de Mediació Intercultural (SMI), tot i garantint la presència de la mediació interpersonal, veïnal i comunitària a tots els districtes de la ciutat. Fomentarem la sensibilització ciutadana en relació a l’acollida de persones nouvingudes. Definir i desplegar un marc de polítiques i accions orientades a la plena inclusió social del poble gitano (que incorpori la realitat dels gitanos d’origen romanès), al reconeixement dels elements configuradors de la seva identitat, al diàleg i la mediació I33 intercultural, i a l’enfortiment dels espais de participació. Enfortirem la implicació de la ciutadania en les polítiques d’acció social, per mitjà dels consells de participació social, de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva, de l’Associació Barcelona per l’Acció Social (ABAS) i de la vinculació de persones i entitats als diferents eixos de l’acció comunitària. Completar el procés de consolidació institucional del Consorci de Serveis Socials de Barcelona, així com el procés de transferències de serveis socials d’atenció especialitzada a l’Ajuntament, d’acord a l’Estatut, la Carta Municipal i les lleis del Parlament. INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Promourem estratègies innovadores de participació dels infants i adolescents per tal de fer efectiu el dret dels més petits a la ciutadania. Elaborarem un recull d’experiències de participació i les difondrem com a base per a la seva millora i ampliació. Donarem prioritat a l’elaboració d’un nou model de casal infantil i ludoteca municipal, de caràcter inclusiu, i en funció de les diferents franges d’edat i necessitats dels infants i adolescents. Potenciarem i ampliarem els centres oberts, tot i avançant també en l’elaboració d’un model compartit. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Articularem un nou model d’atenció a la infància en risc i alt risc social, on integrarem el conjunt d’agents i serveis que intervenen, i situarem la cartera de recursos en un itinerari coherent i integrat, que contempli des de la prevenció i la detecció fins el suport i el tractament dels infants i les seves famílies. Dissenyarem vies d’incorporació d’infants en risc d’exclusió a les activitats i a les associacions de lleure educatiu. GENT GRAN Donarem suport al pla de millora de casals a tots els districtes, tot i garantint la seva execució amb calendari i amb els recursos tècnics i econòmics necessaris; promourem més accés i millors prestacions vinculades a la targeta rosa, així com la integració dels sistemes de tarifació social per a la gent gran de la Generalitat i l’Ajuntament; enfortirem els programes Viure i Conviure i Aprendre amb la Gent Gran, entre d’altres, i posarem en marxa noves iniciatives de tipus intergeneracional, en especial de convivència intergeneracional. Potenciarem els espais de participació de la gent gran –entitats i persones a títol individual- en els processos de disseny dels serveis i actuacions municipals. Donarem suport al teixit associatiu de la gent gran, en especial a les iniciatives de treball conjunt entre entitats, i entre aquestes i l’Ajuntament. Enfortirem els instruments d’informació i comunicació vinculats a la realitat de les persones grans. Participarem de forma activa i decidida en el desplegament a Barcelona de la llei estatal de promoció de l’autonomia personal i atenció a la dependència, així com de la llei de serveis socials de Catalunya, en tot allò referent a les persones grans. Vetllarem perquè el desplegament es faci amb els recursos econòmics, els equips professionals, les coordinacions sociosanitàries, i els mecanismes d’informació que siguin necessaris per tal de donar resposta al conjunt de necessitats i d’objectius que fixa el marc normatiu. I34 Atendrem les persones grans fràgils per mitjà de la millora integral de les seves condicions d´habitabilitat (servei d’arranjaments, programa d’instal·lació d’ascensors, expansió de l’oferta d’habitatges amb serveis...); així com d’una xarxa universal de serveis de proximitat (SAD, Teleassistència, servei de menjador a tots els casals...). Atendrem les persones grans fràgils per mitjà de l’accés, en tant que dret subjectiu i universal, a ajuts, serveis i equipaments d’atenció especialitzada (centres de dia, residències). Impulsarem el funcionament de qualitat, participatiu i obert a la comunitat de tots els centres (serveis de menjador oberts a la comunitat als centres de dia i a les residències). PERSONES AMB DISCAPACITAT Completarem, en cooperació amb l’Àrea d’Urbanisme i amb Mobilitat, l’execució del pla d’accessibilitat, aconseguint un espai públic urbà ordenat d’acord amb el codi d’accessibilitat vigent i dotat amb tot el mobiliari adaptat necessari (inclosos els WC públics). També completarem l’adaptació de les unitats de transport de superfície i de la xarxa de metro. Executarem el pla de parades d’autobús, per tal d’aconseguir que tota la xarxa de mobilitat pública sigui accessible al 100%, incloent-hi les necessitats de les persones amb discapacitat visual i auditiva. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Completarem l’ús del transport regular amb la prestació del servei de transport especial, per tal de satisfer el dret de tothom a la moblitat, tot i adequant la seva normativa d’ús a les diverses necessitats de les persones amb tot tipus de discapacitat, i dotant-lo dels recursos necessaris per a oferir un servei adient. Planificarem i promourem les actuacions municipals referents a sistemes suplementaris, com la transcripció, interpretació de llengua de signes i l’audioguia etc. Facilitarem l’accessibilitat dels tràmits i les gestions municipals. Treballarem per a assolir una comunicació plenament accessible i de qualitat amb la ciutadania. Promourem l’aplicació de mesures d’accessibilitat comunicativa als actes culturals: museus, teatres, biblioteques, festes etc. Elaborarem i implementarem un Pla d’Habitatge per a les persones amb discapacitat, integrat en el Pla Municipal d’Habitatge. Considerarem tots els tipus de discapacitat i la diversitat de necessitats individuals i/o col·lectives, per impulsar els diferents tipus d’habitatges necessaris, sota criteris de disseny universal i garantidors en cada cas del millor nivell d’autonomia personal possible. SALUT Donarem suport al Pla d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva i a la salut dels infants i adolescents, amb especial referència a barris amb indicadors de més precarietat. Crearem un programa integral d’envelliment saludable de promoció de la memòria, capacitat cognitiva i habilitats de la gent gran, en col·laboració amb els serveis personals dels districtes i els serveis d’atenció a la gent gran. Promourem la millora de l’alimentació de la gent gran, fent una valoració pilot de continguts nutricionals de menús. I35 Desenvoluparem, en cooperació amb Educació, els serveis a les escoles bressol i la resta d’escoles: reforç a la salut bucodental i garantia de l’estat vacunal, també de les persones nouvingudes. Avançarem en la integració de les activitats preventives més sanitàries en l’atenció primària de salut dels infants. Incorporarem aspectes de salut en les campanyes municipals de vacances. Contribuirem al desplegament del programa ‘Salut i escola’ a tots els districtes. Reforçarem la participació social en relació al sistema assistencial, estenent Consells de Salut als 10 districtes i vinculant els Consells de Salut de districtes, el grup de salut del Consell Municipal de Benestar Social i el Consell de Salut de Barcelona, preservant la identitat de la ciutat i els districtes dins del desplegament del Mapa Sanitari i el Servei Català de la Salut. Completarem el Pla d’Acció sobre Drogodependències 2006-08, reforçant les infraestructures dels serveis d’atenció a les addiccions. Prepararem, dissenyarem, aprovarem i aplicarem el nou Pla d’Addiccions de Barcelona, de manera transversal, per cobrir el període 2009-11. Potenciarem la integració dels serveis d’atenció a les addiccions amb els hospitals, l’atenció primària de salut, i els serveis de salut mental. De la mateixa manera, millorarem la coordinació dels serveis d’atenció a les addiccions amb els serveis Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 socials, millorant circuits, establint criteris i articulant taules de gestió de casos en la perspectiva de la integració social de les persones amb addiccions. Reforçarem l’autoritat sanitària a la ciutat. Millorarem el control alimentari a la ciutat, reforçant el control de les cuines centrals de caterings i de menjadors col·lectius socials (infants, escolars, persones grans...), adaptant el sistema de control de la seguretat dels aliments als canvis de la ciutat amb la construcció d’un sistema d’informació pel control alimentari. En aquest sentit, participarem en l’elaboració i aplicarem el Pla estratègic d’avaluació oficial dels sistemes d’autocontrol dels establiments alimentaris Consolidarem el nou enfocament en el control de plagues en edificis, a partir del programa de vigilància i educació en matèria de plagues emergents, a la vegada que promourem amb els operadors que actuen als espais privats un canvi en l’enfocament de les seves accions per a la disminució de l’ús de productes químics. En atenció primària de salut, es crearan nous equipaments en barris on les infrastructures han quedat obsoletes i es farà el seguiment del funcionament dels centres, de la dimensió apropiada de les plantilles, i de la demora per donar cita prèvia als pacients, assegurant l’accessibilitat física i comunicativa per a totes les persones. Es faran accions per garantir una oferta suficient de servei d’urgències descentralitzant territorialment l’atenció urgent fora dels grans hospitals, creant equipaments als barris amb unitats de radiologia i capacitat de resoldre problemes que no precisen d’equipament molt especialitzat, i mantenint i millorant els plans estacionals (especialment el PIUC a l’hivern). El SEM serà objecte de seguiment per poder valorar la rapidesa i qualitat dels seus serveis. En atenció especialitzada i hospitals, s’impulsarà la millora de les infrastructures hospitalàries, especialment amb la posada en marxa total del nou hospital de Sant Pau i l’ampliació de l’Hospital del Mar. S’estendrà el procés de reforma de l’atenció especialitzada (RAE). Es desenvoluparan projectes d’ assistència natural al part I36 normal almenys en dos hospitals. Es consolidaran les iniciatives de diagnòstic ràpid del càncer de mama, pulmó i còlon, ampliant-les al càncer de pròstata i de bufeta. Es desenvoluparà una iniciativa d’atenció a la fibromiàlgia i síndrome de fatiga crònica a l’IMAS. DRETS CIVILS Aprofundir en la promoció, defensa i garantia dels drets de ciutadania i les llibertats públiques des de les competències pròpies del govern local, incorporant en tots els àmbits d'actuació municipal la perspectiva dels drets humans Reconeixerem i explicarem de manera clara a la ciutadania les competències, els continguts i els paràmetres de serveis reclamables al govern local en matèria de drets fonamentals: dotant a la ciutat de Barcelona d’un “Catàleg de serveis en Drets Ciutadans” que s’incorpori a la Carta de Serveis Municipals, i publicant en tècnica de Lectura Fàcil tots els textos fonamentals dels Drets Humans i totes les publicacions bàsiques de la Regidoria de Drets Civils per garantir l’accés als Drets de totes i tots les ciutadanes i ciutadans de Barcelona. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Participarem activament, i en coordinació amb altres estructures municipals, amb la bona marxa del Programa Municipal d’Interculturalitat, i, d’acord amb la Carta Municipal, farem una defensa activa del dret de participació política de totes les persones amb permís de residència i vetllarem, també, per la eradicació de qualsevol forma de racisme i xenofòbia a la ciutat Treballarem per la incorporació a la normativa municipal del reconeixement explícit dels drets de ciutadania per tal d’augmentar les garanties de la seva protecció, impulsant la incorporació en els plecs de condicions de les contractacions públiques municipals d’una clàusula específica per la igualtat i la no-discriminació, i impulsant la implementació de les directives europees antidiscriminació ratificades pel govern espanyol en les polítiques i competències municipals. Avançarem vers una cultura cívica col·lectiva basada en els valors de la solidaritat, la recerca de l’equitat, la pluralitat i el respecte escrupolós a la dignitat de les persones, als seus drets i llibertats fonamentals, a les opinions, a les opcions sexuals i a les diferències tot aprovant el Pla Local de Sensibilització i Educació en Drets de Ciutadania; treballant molt especialment i de manera estreta i coordinada amb el territori: districtes i barris, i amb el moviment associatiu. Potenciarem i ampliarem la capacitat dels mecanismes de prevenció, mediació i resolució alternativa de conflictes de la ciutat: reforçant les funcions de l’actual Oficina per la No Discriminació en la línia de la prevenció i la resolució alternativa de conflictes i impulsant el seu coneixement entre la ciutadania - molt especialment entre els joves i els col·lectius que més pateixen problemes de discriminació. ÀREA DE PREVENCIÓ, SEGURETAT I MOBILITAT I37 PREVENCIÓ I SEGURETAT Vetllarem pel compliment de l’Ordenança de Mesures per Fomentar i Garantir la Convivència Ciutadana a l'Espai Públic de Barcelona, a través de la prevenció, participació ciutadana Introduirem la figura de l’instructor municipal per a la resolució de conflictes de convivència i consum i que exercirà l’autoritat democràtica per delegació de l’Alcalde. Reforçar la presència i visibilitat dels agents de la guàrdia urbana al territori, incorporant 1.000 nous agents i impulsant la seva acció de proximitat adoptant així una “nova capa” d’actuació que complementi els actuals 10 districtes i 38 demarcacions i que prengui com a referència els barris. Continuarem adaptant la xarxa de parcs de bombers per adequar la distribució de recursos als canvis de l’entorn físic de la ciutat. Millorarem la capacitat de resposta a les necessitats dels ciutadans i les ciutadanes en matèria de prevenció i atenció de temes relacionats amb la seguretat i l’atenció directa i implantant al Centre de Gestió d’Emergències tots aquells avenços tecnològics que permetin millorar la capacitat operativa i avançarem cap a l’existència d’un telèfon únic d’emergències 112. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Reduirem l’accidentalitat i millorarem la seguretat viària treballant conjuntament amb les associacions de motocicletes per tal de reduir els accidents d’aquests vehicles (liminarem les tanques (biones) i d’altres obstacles perillosos per a ells). detectant, analitzant i resolent els punts de concentració d’accidents de la nostra ciutat, i Fomentant les estratègies per tal que el disseny de les vies de la ciutat de Barcelona ajudin a evitar els accidents. MOBILITAT Aprovar el Pla de Mobilitat Urbana per tal de guiar les nostres accions envers una mobilitat més segura, més sostenible, més eficient i més accessible. Fomentarem el transport públic a la ciutat de Barcelona, per tal d’incrementar la cobertura territorial i millorar la qualitat en el servei. Millorant la velocitat comercial per garantir una major freqüència de pas dels autobusos, adequant la distribució de línies i parades per millorar l’eficiència de la xarxa. Potenciarem la xarxa de bus nocturn. Impulsarem la prolongació del servei de metro així com les línies de metro per donar major cobertura a tot el territori i millorar els punts de transbordament. I, promourem el Pla de millora d’Estacions per fer-les més accessibles a tothom. Fomentarem el transport públic metropolità per tal de donar resposta a la demanda existent en els desplaçaments de connexió Promovent el creixement del transport públic de connectivitat, tant a la primera corona com a la segona i Impulsarem projectes com ara la construcció i la gestió dels carrils BUS-VAO. Impulsarem el sistema de bicing metropolità. I38 Potenciarem els desplaçaments a peu, establint mesures per garantir la seva seguretat i fomentant el respecte i la convivència entre els diferents modes de transport, Estenen les Zones 30 a tots els carrers on sigui possible, regulant i limitant el trànsit als nuclis antics dels districtes. Potenciarem la bicicleta com a transport habitual, Ampliant el sistema bicing fins a 6.000 bicis i 400 estacions, estenent el serveis a tota la ciutat que la pendent així ho permeti alhora que prolonguem la xarxa de carrils bici fins a arribar a un total aproximat de 170 km. de carrils bici al final del mandat, Millorant també els nivells de seguretat dels ciclistes adequant els actuals carrils bici a les necessitats dels ciclistes (millors separacions respecte la resta de vials, pavimentació adequada...). Treballarem per la millora de l’accessibilitat del transport públic, dels edificis municipals de pública concurrència i en la comunicació. Iniciant d’aquesta manera al transport, l’execució del Pla de Parades d’autobús per garantir la total accessibilitat d’aquest servei públic (itineraris, unitats mòbils i parades ), Augmentant la flota de vehicles auto-taxi pel transport de persones amb mobilitat reduïda por tal de donar una millor resposta al servei porta a porta, ampliarem els itineraris segurs per a invidents, amb l´instal·lació de semàfors acústics. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 BON GOVERN, AMB MÉS INFORMACIÓ I PARTICIPACIÓ. Totes aquestes eixos d’actuació requereixen per a la seva realització efectiva un model de bon govern com a element central per aconseguir efectivitat i eficiència en la realització de les mesures i accions. En aquesta perspectiva impulsarem una política ferma i forta centrada en el lideratge del govern local a Barcelona en relació al conjunt d’agents socials i econòmics de la ciutat. El lideratge s’exercirà tant en el sector públic envers la resta d’administracions com construint complicitats amb la societat civil; serà un tret identificador de la nova etapa. La solvència i la transparència seran els criteris bàsics en el nostre exercici quotidià de les responsabilitats de govern, incorporant-hi les noves necessitats que expressa una societat cada cop més madura i exigent. Tornarem a refermar el compromís pel bon govern i abordarem les reformes administratives i estructurals que siguin necessàries per abordar els nous reptes de la gestió pública, perquè creiem en el sector públic com a instrument de transformació de la realitat. Dins d’aquest context és clau treballar per continuar trobant noves fórmules i nous instruments que ens acostin als ciutadans i ciutadanes i ens ajudin a ser més eficients i eficaços en l’abordatge dels nous reptes. Aquests són els objectius d’aquesta etapa que troben ara un aliat imprescindible en les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Aplicarem nous criteris i procediments perquè l’Ajuntament expliqui més, millor i més a prop la seva acció. Establirem canals de comunicació interactius i participatius amb un aprofitament intensiu de les noves I39 tecnologies i d’Internet. Hem de preparar els treballadors de l’Ajuntament per garantir una participació ciutadana efectiva en el marc del bon govern. Hem de continuar innovant en les tècniques i metodologies de treball, cercant constantment els models i sistemes més adients per garantir el màxim d’eficàcia en la prestació dels serveis. Per garantir un bon govern, proper, participatiu, transparent i eficaç necessitem els recursos necessaris. En aquest sentit continuarem reclamant el compliment dels models de finançament suficient i estable. La Carta de Barcelona jugarà un paper cabdal per incrementar aquests recursos i continuar apropant els serveis a la ciutadania, tot millorant la seva prestació. Només així assegurarem que Barcelona compleixi el seu paper de capital de Catalunya i pilar de l’euroregió de la Mediterrània, amb les competències i recursos que li corresponen. Finalment la participació ciutadana haurà de ser un element fonamental del bon govern. Barcelona ha apostat per generar un ampli conjunt de consells i processos d’implicació social de les persones en el govern de la ciutat. La nova etapa comportarà l’enfortiment dels canals de participació i la recerca de noves formes i instruments d’innovació democràtica i de govern amb la ciutadania. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Altres temes destacats de la Comissió de Govern I40 Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 L’Estatut del Conseller i Consellera de Districte El Govern aprova el reglament de l’Estatut del Conseller i Consellera de Districte, un pas més per avançar en les polítiques de proximitat i de descentralització La Comissió de Govern ha donat el vistiplau al projecte normatiu relatiu al Reglament de l’Estatut del Conseller i Consellera de Districte de la Ciutat de Barcelona. Aquest reglament ofereix el marc que regula les funcions, els drets i els deures dels Consellers/res de Distriste. Entre les funcions dels Consellers/eres de Districte, destaquen la presentció de propostes sobre necesitats, activitats, problemes o qualsevol atre assumpte que sigui significatiu pel Districte; intervenir amb caràcter institucional en les reunions públiques per afavorir el diàleg amb els ciutadans; fomentar les relacions de l’Ajuntament amb el moviment associatiu del Districte; i exercir les funcions que li delegui expressament el Regidor/a de Districte o el President/a del Consell de Districte, entre d’altres. Tots els grups municipals ja disposen del text del projecte normatiu i estan d’acord en iniciar el debat a partir d’aquest document. I41 Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 L’habitatge protegit i dotacional, una prioritat Les dues cesssions de sòl al Patronat Municipal de l’Habitatge aprovades per la Comissió de Govern permetran impulsar la construcció de 204 habitatges protegits a Horta-Guinardó i Sants-Montjuïc. També s’ha aprovat una modificació del Pla General Metropolità que permetrà impulsar 715 habitatges protegits més La Comissió de Govern ha donat llum verd a dues cessions de sòl que permetran generar més habitatge protegit als districtres d’Horta-Guinardó i Sants-Montjuïc. Els tràmits que s’han tirat endavant són els següents: Cessió gratuïta al Patronat Municipal de l’Habitatge de la finca municipal situada al carrer Fluvià 90-96 amb el carrer Cristóbal de Moura 48-50. La finca té una superfície de 1.123,66 m2 i un sostre de 7.250 m2. La cessió permetrà impulsar la construcció de 72 habitatges protegits. Cessió gratuïta al Patronat Municipal de l’Habitatge de la finca municipal situada a l’Avinguda de l’Estatut de Catalunya 1-5. La finca té una superfície de 2.330 m2 i un sostre de 13.200 m2. La cessió permetrà impulsar la construcció de 132 habitatges protegits. La Comissió de Govern també ha aprovat inicialment una Modificació del Pla General Metropolità (PGM) amb l’objectiu de qualificar nous sòls i impulsar la construcció d’habitatges dotacionals. Concretament, la modificació del PGM inclou set nous emplaçaments amb una previsió de 715 habitatges que podran destinar-se indistintament a I42 gent jove o a gent gran o bé a d’altres col·lectius amb necesitats d’atenció social. Còrsega, 363. 50 habiatges. Valldaura, 271-289. 125 habitatges. Pare Manyanet, 12-40. 150 habitatges. Indústria, 344-346. 150 habitatges. Lluís Borrassà, 23-25. 100 habitatges. Josep Pla, 180. 50 habitatges. Puigcerdà, 100-201. 60 habitatges. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Can Batlló, nou pas endavant S’aprova el tercera i darrer Pla de Millora Urbana vinculat a la transformació del recinte industrial de Can Battló. La Comissió de Govern també ha donat llum verd al pla que permetrà la construcció d’un CAP en l’àmbit de Magòria La Comissió de Govern ha donat el vist i plau a l’aprovació inicial del Pla de Millora Urbana de l’àmbit C de Can Batlló – Magòria. Precisament, en la Comissió de Govern de desembre es van aprovar els Plans de Millora Urbana dels àmbits A i B. Amb l’aprovació d’avui, doncs, han quedat aprovats tots els plans de millora urbana vinculats a la Modificació de Pla General Metropolità en aquest àmbit. L’àmbit C, amb una superfície total de 11.467 m2, preveu la construcció de 314 habitatges i equipaments. Precisament, avui s’ha informat favorablement al Pla Especial Urbanístic per a la concreció de l’ús i la volumetria de l’equipament destinat a centre d’assistència primària de Magòria (situat en l’àmbit C). Aquest equipament sanitari assistencial tindrà un sostre màxim sobre I43 rasant de 3.150 m2 i estableix una distribució de planta baixa més dos plantes i planta baixa més tres plantes. Més equipaments a Sants-Montjuïc L’adquisició d’una finca per part de l’Ajuntament permetrà crear nous equipaments de caràcter local La Comissió de Govern ha acordat l’adquisició de la finca situada al carrer Juan de Sada 22-28 / Roger 48-64, propietat del Ministeri de Defensa. La compra s’efectua per un import de 6,2 milions d’euros. La finca, amb una superfície edificable de 4.420,80m2, permetrà guanyar nous equipaments locals al Districte de Sants-Montjuïc. Els equipaments es decidiran a través d’un procés participatiu que impulsarà el Districte. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 El Centre del Disseny avança El Govern municipal ha donat llum verd a una nova fase del desviament del col·lector del carrer Escultors Claperós, una obra necessària per impulsar la construcció d’uns dels importants equipaments que aspira tenir la ciutat El Museu del Disseny de Barcelona continua avançant amb pas ferm. La Comissió de Govern ha donat llum verd a l’aprovació definitiva del projecte constructiu de desviament del col·lector del carrer Escultors Claperós. Aquest projecte és la segona fase del desviament. Els treballs inclouen la sortida de l’anomenat sifó de Glòries, així com l’obra civil que permetrà el desviament de part dels I44 serveis afectats per a la futura construcció de l’equipament. És tracta d’una de les obres vinculades a la transformació de l’àmbit de les Glòries. El termini previst de les obres és de 8 mesos i la inversió de 4,6 milions d’euros. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008 Residència sociosanitària Sarrià- Sant Gervasi La Comissió de Govern ha donat el vist i plau a l’aprovació inicial del projecte de construcció per a una residència sociosanitària i centre de dia de titularitat pública situada al carrer Marquès de Santa Anna. La superfície total del centre és de 7.210,79 m2. L’edifici proposat té una alçada de planta baixa i sis plantes pis en la part més pròxima a la Ronda General Mitre i de planta baixa i dues plantes pis a la part més allunyada. L’edifici té dues plantes de serveis generals, en plantes soterrani i baixa, sis plantes amb unitats d’habitacions, i una planta tècnica destinada als equips d’instal·lacions. La inversió total serà de 13,3 milions d’euros. Medalla d’Or per a Baltasar Porcel La comissió de Govern ha acordat concedir la Medalla d’Or al mèrit artístic a Baltasar I45 Porcel i Pujol, escriptor, periodista i gestor cultural, “per la seva obra literària que extreu de les històries locals motius d’interès universal; per haver crear un estil periodístic propi amb les seves afinades observacions i reflexions crítiques sobre la realitat més immediata, tant en les entrevistes en profunditat com en els articles d’opinió; per la seva reivindicació (des de la creació i des de la gestió cultural) d’una identitat comuna de les cultures mediterrànies. Comissió de Govern. 16 de gener de 2008