PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2004 - 2010 17 de maig de 2004 • Els objectius del Pla de l’Habitatge de Barcelona, 2004 - 2010, són: millorar i facilitar l’accés a un habitatge digne i adequat d’acord amb les noves necessitats dels ciutadans i en coordinació amb l’àmbit metropolità; promoure la rehabilitació dels habitatges i barris de la ciutat, i coordinar les actuacions de totes les administracions públiques en matèria d’habitatge. • El potencial de construcció d’habitatge a Barcelona és d’entre 65.000 i 100.000 vivendes entre 2004 - 2010. El 37% poden ser pisos protegits i/o a preu assequible. • L’Ajuntament de Barcelona impulsarà, durant l’actual mandat, la construcció pública o privada de 10.000 habitatges de protecció, amb una inversió pròpia de 435 milions d’euros. • Reclamem que els programes per a la rehabilitació s’incrementin de forma significativa i que donin prioritat al lloguer social i a la creació d’un nou parc d’habitatge assequible. • Es proposa desenvolupar, vinculat als programes de rehabilitació, un programa de mobilització de pisos buits per crear una bossa d’habitatges de lloguer assequible, amb participació municipal, a través d’intermediació o convenis de cessió temporal amb els seus propietaris. • El programa municipal de gestió de sòl actuarà en 2 milions de m2. Això permetrà impulsar la generació d’entre 19.000 i 37.000 nous habitatges protegits i/o assequibles. • Entre els anys 2004 i 2010 es preveu la construcció d’entre 7.000 i 8.000 habitatges dotacionals de lloguer social destinats a joves i gent gran. • S’impulsarà la transformació d’àrees industrials obsoletes, mantenint els llocs de treball, donant prioritat a la rehabilitació i renovació del teixit urbà amb una alta presència d’habitatge protegit. • L’Ajuntament de Barcelona establirà mecanismes de col·laboració amb el sector privat amb l’objectiu d’aconseguir la seva major implicació en la construcció d’habitatges de protecció i de preu assequible. • L’Ajuntament de Barcelona reclama la implantació d’un règim fiscal i les modificacions legislatives necessàries per al foment de l’oferta d’habitatge de lloguer. • S’impulsarà el pla de suport a l’accés a l’habitatge amb mesures per facilitar la relació entre el ciutadà i els agents del mercat de l’habitatge i política d’orientació, suport i garanties pels ciutadans. • Revisió i millora dels processos de planejament, gestió urbanística i llicències per millorar la tramitació i els temps de resposta. Nous protocols d’actuació i coordinació 1. LES GRANS XIFRES 1. LES GRANS XIFRES: POBLACIÓ I HABITATGES Barcelona AMB Catalunya Població 1.503.884 2.936.563 6.343.110 Habitatges familiars 757.298 1.369.760 3.314.155 - Principals convencionals 594.451 1.095.665 2.315.774 - En propietat (%) 68’1% 75’7% 79’1 % - De lloguer (%) 28’5% 20’9% 16’6% - Cessions gratuïtes i altres (%) 3’4 % 3’3 % 4’3% - No principals 163.476 274.093 998.299 Rati població/habitatges principals 2’53 2’68 2’74 Font: Gabinet tècnic de programació, Cens 2001 de Població i Habitatges 1. LES GRANS XIFRES: HABITATGES ACABATS Barcelona AMB CATALUNYA 1996-1999 2000-2003 %Incr. 1996-1999 2000-2003 %Incr. 1996-1999 2000-2003 %Incr. Habitatges protecció 2.942 4.124 40’2% 7.817 8.335 6,6% 27.020 22.111 -18’2% Total habitatges 13.894 18.638 34’1% 51.582 57.651 11’8% 177.626 257.530 45’0% % Protecció oficial 21’2% 22’1% 15’2% 14’5% 15’2% 8’6% (s /total habitatges) Font:Gabinet Tècnic de Programació 1. LES GRANS XIFRES: EVOLUCIÓ DELS PREUS Font: Ministeri de Foment. Preu mig de taxació dels habitatges lliures (€/m2 construït) 1. LES GRANS XIFRES: EVOLUCIÓ DEL REGIM DE TINÈNCIA DELS HABITATGES PRINCIPALS A BARCELONA %/habitatges principals 100 80 60 40 20 0 1960 1970 1981 1991 2001 Lloguer Propietat 1. LES GRANS XIFRES: EL MERCAT DE LLOGUER PARC D’HABITATGES DE LLOGUER A EUROPA LLOGUER LLOGUER ( % SOBRE PARC TOTAL) TOTAL SOCIAL ALEMANYA 57% 26% HOLANDA 52% 35% FRANÇA 46% 17% SUECIA 38% 22% REGNE UNIT 31% 21% ESPANYA 14% 2% Dades: Europa 1999, Espanya i Catalunya 2001 2. L’ENTORN ACTUAL 2. L’ENTORN ACTUAL: PUNTS CLAU 2.1. LES POLÍTIQUES I L’EVOLUCIÓ DE VARIABLES MACROECONÒMIQUES HAN DIFICULTAT EL FOMENT DE L’HABITATGE ASSEQUIBLE La política macroeconòmica (fiscal) del Govern de l’Estat i l’evolució dels tipus d’interès, han penalitzat: – l’habitatge de lloguer i la rehabilitació – i han beneficiat l’habitatge de venda, de nova construcció en règim lliure Les polítiques de sòl dels Plans de l’Habitatge i les lleis de valorització del sòl de l’Estat han dificultat l’eficiència en la disponibilitat de sòl per a l’habitatge Els Plans d’Habitatge han estat orientats a l’oferta de promoció i nova construcció d’habitatge i no han estat adequats per cobrir la demanda d’habitatge de protecció i d’habitatge assequible 2. 2. LA REALITAT A FINALS DE L’ANY 2003 Els operadors privats s’han especialitzat en la promoció de l’habitatge lliure La construcció de l’habitatge de protecció es troba en mans dels agents públics Han aparegut nous segments de població que no poden accedir a l’habitatge (determinats grups de joves i gent gran, parelles joves i famílies monoparentals amb recursos reduïts, immigrants sense disponibilitat econòmica suficient) 2. 3. LA POLITICA D’HABITATGE ES LA PRIORITAT DELS TRES GOVERNS ACTUANTS A BARCELONA 2004-2007 MINISTERIO DE LA VIVIENDA: 180.000 habitatges subvencionables a l’any Adequació normativa sectorial en sòl i habitatge i en matèria fiscal GENERALITAT DE CATALUNYA: 42.000 habitatges assequibles Nova Llei d’Habitatge i reforma de la llei d’urbanisme AJUNTAMENT DE BARCELONA: 10.000 habitatges protegits Consorci d’Habitatge de Barcelona 2. 4. ELS CIUTADANS DESTINATARIS DEL MERCAT ASSEQUIBLE DE L’HABITATGE (AMB DRET SEGONS CARACTERÍSTIQUES I NIVELL DE RENDA) JOVES GENT ALTRES RESIIDENTS A BCN GRAN ((habiittattge prrottegiitt)) ((emanciipaciió)) ((piis ser os amb rveiis)) ((rresiidènciies esttudiiantts)) ((rresiidènciies)) REALLOTJATS PER MIILLORA II REMODELACIIÓ BARRIIS PERSONES AMB NECESSIITATS SOCIIALS PERSONES AMB DIISCAPACIITACIIÓ NOUS RESIIDENTS (( prrovviineenttss dee ll’’Essttaatt,, iimmiigrraacciió eexxtteerriiorr )) 2. 5. OPERADORS EN EL MERCAT DE PROMOCIÓ D’HABITATGE ASSEQUIBLE OPERADORS SENSE AFANY SECTOR FINANCER / PÚBLICS DE LUCRE PROMOCIO PRIVADA Patronat SECTOR BANCA Municipal de COOPERATIVISTA l’Habitatge FONS D’INVERSIÓ OBRA SOCIAL REGESA CAIXES ENTITATS ASSEGURADORES INCASOL COOP. SINDICALS PROMOTORS ... FUNDACIONS PRIVATS 3. EL PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2004 - 2010 3. 1. OBJECTIUS GENERALS DEL PLA D’HABITATGE A BARCELONA 2004 - 2010 – MILLORAR I FACILITAR L’ACCÉS A UN HABITATGE DIGNE I ADEQUAT ALS CIUTADANS I CIUTADANES DE BARCELONA, D’ACORD AMB LES NOVES NECESSITATS I EN COORDINACIÓ AMB L’ÀMBIT METROPOLITÀ – PROMOURE LA REHABILITACIÓ DELS HABITATGES I BARRIS DE LA CIUTAT – COORDINAR LES ACTUACIONS DE TOTES LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES EN MATÈRIA D’HABITATGE 3. 2. OBJECTIUS OPERATIUS DEL PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2004 - 2010 1. Promoure i estendre l’accés a l’habitatge assequible i protegit, tant amb actuació bàsica d’operadors públics com amb una major intervenció del sector privat, amb especial atenció a les polítiques d’inclusió social i resposta a col·lectius especifics 2. Potenciar els programes de rehabilitació, per garantir les actuacions de millora en les àrees urbanes consolidades i reduir l’ocupació de sòl lliure a l’exterior 3. Impulsar la millora i remodelació dels barris, que requereixen atenció especial o que estan afectats per patologies de l’edificació 4. Canalitzar el desenvolupament d’iniciatives en el mercat d’habitatge, amb una adequació normativa i urbanística més adaptada als nous hàbits i condicionaments familiars i socials 5. Disposar dels medis i instruments de gestió, idonis per desenvolupar el Pla d’Habitatge a Barcelona i coordinar-ne les accions en àmbit metropolità 3. 3. ARTICULACIÓ DEL PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2004 - 2007 – EL PLA DE L’HABITATGE DE BARCELONA S’ARTICULA EN QUATRE EIXOS CLAU REHABILITACIÓ POLITICA DE SÒL PROMOCIÓ DE L’HABITATGE ASSEQUIBLE ORIENTACIÓ I SERVEIS AL CIUTADÀ – AMB UN INSTRUMENT PER LA PROMOCIÓ D’HABITATGE EL CONSORCI D’HABITATGE DE BARCELONA - I AMB UN REQUERIMENT NOUS PLANS D’HABITATGE DELS GOVERNS DE L’ESTAT I LA GENERALITAT 1) REHABILITACIÓ • Foment de la rehabilitació d’habitatges en sòl urbà consolidat: actuació en dues línies diferenciades a) Campanyes específiques: Accessibilitat, Mediambient, Patrimoni, Conjunts urbans, Elements exteriors, Façanes b) Intervenció en ciutat consolidada: Incentius a la rehabilitació d’edificis i a la incorporació dels habitatges rehabilitats al mercat de lloguer • Barris i àrees d’atenció especial: aquests dèficits afecten amb particular intensitat els nuclis antics, les àrees d’expansió urbana i els polígons d’habitatges. 2) POLÍTICA DE SÒL • Proposar la modificació de la llei estatal sobre valoració del sòl: •flexibilitzant el procés d’obtenció de sòl •valorant els preus de qualificació urbanística actual (no futura) per promoció d’interès públic • Impuls del planejament amb reserva de sòl per habitatge protegit: mínim 25% • Requerir la disposició de sòls en desús de titularitat dels governs supramunicipals (Estat i Generalitat): gestió delegada municipal • Gestió integral del patrimoni de sòl municipal, al servei del foment de la promoció d’habitatge assequible: Patrimoni Municipal de Sòl • Promoure fórmules per fer intervenció directa municipal en cas de solars privats que no es desenvolupen d’acord amb els calendaris del planejament aprovat 3) PROMOCIÓ DE L’HABITATGE ASSEQUIBLE • Impuls prioritari als programes d’habitatge de lloguer públic • Noves mesures d’ajuts directes i de tractament fiscal •per propietaris amb habitatges buits (avals, mediació...), per la seva posta al mercat •per a persones amb dret a habitatge assequible •per a promocions d’interès públic per venda i lloguer • Nova figura d’habitatge protegit a preu taxat per a grans ciutats • Modificació de les normatives urbanístiques (lleis, reglaments, planejament, ordenances) d’acord amb les noves realitats de les llars de Barcelona i l’àmbit metropolità urbà • Aplicació de mesures de qualitat i sostenibilitat en l’edificació, rehabilitació i projectes d’urbanització • Prioritat màxima al programa de mediació i rehabilitació en àmbits urbans consolidats per facilitar la posada al mercat de pisos existents • El·laborar la Memòria Social d’Habitatge en els nous instruments de planejament 4) ORIENTACIÓ I SERVEIS AL CIUTADÀ Informació, assessorament als ciutadans i ciutadanes i gestió de processos relacionats amb l’àmbit de l’habitatge a Barcelona Desplegament d’Oficines d’Habitatge a Barcelona Coordinar les metodologies i els processos d’adjudicació i accés a l’habitatge: Registre Municipal d’Accés a l’Habitatge Garanties d’accés transparent i equitatiu per als ciutadans/ciutadanes a les promocions del conjunt de la ciutat, tenint en compte el potencial de construcció i les característiques pròpies de cada territori Pla de suport de l’accés a l’habitatge, per a col.lectius amb dificultats per accedir directament al mercat UN INSTRUMENT: EL CONSORCI D’HABITATGE DE BARCELONA • Modificar els estatuts del Consorci adaptant-los a les noves necessitats de la realitat actual • Planificar i dirigir les actuacions d’habitatge assequible en l’àmbit municipal de Barcelona, en totes les seves modalitats i coordinar-se amb l’àrea metropolitana • Exercir el control, la tutela i el seguiment de les actuacions realitzades pels ens públics o privats encarregats de la gestió de l’habitatge assequible protegit • Gestionar els fons, ajuts i subvencions dels plans d’habitatge de l’Estat i la Generalitat amb destí Barcelona • Canalitzar i gestionar el programes i instruments de finançament vincul.lats al Pla d’Habitatge de Barcelona 2004 - 2010 • Coordinar l’atenció al ciutadà i els programes d’assessorament i suport • Creació del Consell d’Habitatge Social com a òrgan consultiu i de participació social, en el sí del Consorci d’Habitatge de Barcelona 4. PROGRAMES D’ACTUACIÓ DEL PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2004 - 2010 4. PROGRAMES D’ACTUACIÓ DEL PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2004 - 2010 1. Programes de rehabilitació 2. Mobilització del parc d’habitatge buit 3. Programa de gestió de sòl 4. Noves àrees en transformació 5. Promoció d’habitatge protegit 6. Programa de construcció d’habitatge dotacional 7. Foment de l’oferta d’habitatge de lloguer 8. Modificacions normatives en matèria d’habitatge 9. Atenció al ciutadà i suport en l’accés a l’habitatge 10.Optimització del procediment urbanístic 1. Programes per a la rehabilitació del parc d’habitatges Atenent a barris i àrees d’atenció especial, a la reforma urbana per patologies estructurals, a la remodelació urbana per millora urbanística i al foment de rehabilitació d’habitatges en sòl urbà consolidat - Foment de la rehabilitació d’habitatges en sòl urbà consolidat donant prioritat al lloguer i especialment al lloguer social a) Campanyes específiques b) Intervenció en nuclis antics - Nou parc d’habitatge assequible i mobilització d’habitatges buits, vinculat a les polítiques de rehabilitació dels nous Plans d’Habitatge de l’Estat i la Generalitat - Barris i àrees d’atenció especial - Remodelació urbana per patologies estructurals - Remodelació urbana per millora urbanística 2. Mobilització del parc d’habitatge buit Desenvolupar un programa de mobilització de pisos buits per a la disposició d’habitatges en lloguer assequible, a través d’intermediació o convenis de cessió temporal amb els seus propietaris. Bossa d’habitatge de lloguer assequible. 3. Programa de gestió de sòl Impulsar la gestió de sòl amb planejament ja aprovat com a instrument estratègic per a l’execució del Pla de l’Habitatge i la transformació urbanística de la ciutat - Actuació en 2 milions de m2 de sòl - Impuls de la gestió de sòl per generar entre 19.000 i 37.000 nous habitatges assequibles 4. Noves àrees en transformació Transformació d’ àrees industrials obsoletes, promovent una alta presència d’habitatge protegit. - Dues premisses: a) m2 sòl industrial = nou sòl productiu + residencial + dotacional + zona verda b) llocs treball actuals = (com a mínim) llocs treball futurs - Prioritat a la rehabilitació i renovació del teixit urbà 5. Promoció d’habitatge protegit Incrementar el ritme de promoció, tant per compra com per lloguer, tot incorporant l’actuació público-privada, complementària a la construcció d’habitatge de protecció de gestió pública tradicional - Impuls a l’activitat del Patronat Municipal de l’Habitatge de Barcelona i d’altres operadors públics (REGESA, INCASOL...) - Col.laboració amb entitats sense afany de lucre y sector privat - Garanties, transparència i qualitat en l’execució, l’adjudicació i el traspàs 6. Programa de construcció d’habitatge dotacional Promocions d'interès públic fetes sobre sols dotacionals (joves, gent gran, residències, atenció social...) - Lloguer assequible i contracte temporal per facilitar alta rotació d’usuaris - Previsió 2004-2010 d’entre 7.000 i 8.000 habitatges de lloguer social 7. Foment de l’oferta d’habitatge de lloguer Que pugui representar una part molt important de l’habitatge assequible promogut en el Pla d’Habitatge de Barcelona, amb especial prioritat per al lloguer assequible de caràcter social - 12 mesures d’ajuts i millores fiscals - Actuacions de mediació per a la posada al mercat d’habitatge de lloguer - Programes de nova construcció en règim lloguer 8. Modificacions normatives en matèria d’habitatge Promoure la modificació normativa d’àmbit metropolità i municipal amb adeqüació d’estandards de planejament, així com de nous instruments de gestió (Consorci de l’Habitatge) i adaptació legislativa autonòmica i estatal - Modificacions en la normativa urbanística - Modificacions en la normativa fiscal general (Estat / Generalitat) 9. Atenció al ciutadà i suport en l’accés a l’habitatge Facilitar la relació del ciutadà amb els agents del mercat de l’habitatge, impulsar els canals de comunicació de l’oferta disponible d’habitatge protegit i política d’orientació, suport de l’accés a l’habitatge i garanties (mobbing, ...). 10. Optimització del procediment urbanístic Revisió i millora dels processos de planejament, gestió urbanística i llicències per millorar la tramitació i els temps de resposta. Nous protocols d’actuació i coordinació 5. POTENCIAL DE PROMOCIÓ D’HABITATGE EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2004-2010 5. POTENCIAL DE PROMOCIÓ D’HABITATGE PLA D’HABITATGE DE BARCELONA 2004-2010 HABITATGES HABITATGES DE TOTALS PROTECCIÓ I/O 2004 – 2010 (1) ASSEQUIBLES 2004-2010 Rehabilitació d’habitatges i mobilització 8.000 32.000 --- 12.000 (2) Nous habitatges en àmbits urbans consolidats 13.000 15.000 --- --- Nous habitatges en àmbits nou planejament aprovat 15.000 17.000 5.000 5.500 Nous habitatges en àmbits planejament en tràmit i/o estudi 8.000 10.000 2.000 2.500 Nous habitatges en barris de transformació i planejament 14.000 18.000 5.000 8.000 pendent Programa d’habitatge dotacional (3) 7.000 8.000 7.000 8.000 HABITATGES TOTALS 65.000 100.000 19.000 37.000 En el període 2004 - 2007 es preveu un potencial de promoció de 10.000 nous habitatges protegits i/o assequibles (públics o privats) i l’aportació de 435 milions d’euros dels pressupostos municipals d’inversió (1) Habitatges (lliures o protegits i/o assequibles) acabats o en construcció iniciada, de promoció pública o privada, en règim de lloguer o de venda (2) Nou parc d’habitatge assequible i mobilització habitatges buits, vinculat a les polítiques de rehabilitació dels nous Plans d’Habitatge de l’Estat i la Generalitat (3) Inclou habitatges per a joves, apartaments amb serveis per la gent gran, residències d’estudiants i residències assistides