Resultats finals de la investigació sobre els visitants de La Rambla. Barcelona, novembre 2007 Índex. Objectius i metodologia…………………………………….. 1 Procedències………………………………………………… 3 El perfil del visitant………………………………………….. 4 L´atractivitat de La Rambla…………….…………………… 7 Valoració de La Rambla………………….…....................... 9 L´ús del comerç de La Rambla……………………………. 11 Perfil del visitant per procedència…. ……...…………… 12 Resultats del compteig de vianants...…………………. 17 Objectius i Metodologia. 1 I.Objectius. • Quantificar i qualificar els fluxes dels vianants de La Rambla. • Identificar els aspectes d´atractivitat-ús-perfil de visitant; així com les motivacions d´ús i el grau de satisfacció que s´aconsegueix. II.Metodologia. A.Compteig de vianants. • S´han realitzat 2 tipus de compteigs: 1. Fluxes. Volum de vianants que circulen per La Rambla (voreres laterals i passeig central), en els 6 punts definits (Canaletes, Santa Anna, Boqueria, Pla de l´Os, Ferran i Portal de Santa Madrona). 2. Aportació/Sortida de vianants. Volum de vianants que “accedeixen” i que “surten” a/de La Rambla, per als diferents punts d´accés (18 carrers adjacents i l´inici i final de La Rambla). Fitxa tècnica. • Univers: vianants de La Rambla. • Treball de camp realitzat del 30 d´Abril al 6 de Maig i del 15 al 21 d´Octubre. • Mostra: Compteig sistemátic per dies, punts de compteig i trams horaris. • L’error màxim dels resultats és del +1%. • Recollida d´informació: Comptadors mecànics manuals. Objectius i Metodologia. 2 B. Enquestes de procedència als visitants. • Hem realitzat enquestes de procedència als vianants en diferents punts de La Rambla. Fitxa tècnica. • Univers: vianants de La Rambla. • Treball de camp realitzat del 30 d´Abril al 6 de Maig i del 15 al 21 d´Octubre. • Mostra: Mostreig aleatori. La mostra està formada per 13.200 individus. • L’error màxim dels resultats és del + 1%. • Recollida d´informació: entrevista personal als vianants de La Rambla. C. Enquestes d´hàbits als visitants. • Hem realitzat un total de 1.676 enquestes ( 828 a la primera onada i 848 a la segona onada): • Els 7 dies de la setmana, de 10.30 a 21.30 h. Fitxa tècnica. • Univers: vianants de La Rambla. • Treball de camp realitzat del 30 d´Abril al 6 de Maig i del 15 al 21 d´Octubre. • Mostra: Mostreig aleatori. La mostra està formada per 1.676 individus. Amb una confiança del 95,5% i sota el supòsit de mostratge aleatori simple i màxima indeterminació (p=q=0,5), l´error màxim és de + 2,6%. • Recollida d´informació: entrevista personal als vianants de La Rambla. Procedències. 3 Lloc de residència dels visitants. Un 11% són de la resta de Catalunya Un 58% són turistes estrangers TOT 21 11 10 58 BCN CAT ES EXT Un 10% són de la Un 21% són barcelonins. resta d’Espanya. 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% El perfil del visitant de La Rambla. 4 1. Procedència. •El 21% són de Barcelona. Procedència •El 11% venen de la resta de Catalunya. 10% •El 10% venen de la resta d´Espanya. •El 58% són estrangers (italians, anglesos, alemanys,i holandesos). 11% 2. Edat: 35 anys de mitja. 30% 39% 58% 21% Estrangers Barcelona 31% Resta Catalunya Resta d´Espanya 26-50 a. Fins 25 a. >50 a. 3. El 40% dels visitants de La Rambla és el primer cop que la visitan. 40% Primer cop No primer cop Mitjà de transport 60% 4. Mitjà de transport per arribar a Barcelona: 4% 3% 21% 7% •El 58% han vingut a Barcelona en avió. •El 7% en tren. 7% •El 7% en cotxe. •El 4%en bus. •El 3% en creuer. •El 21% restant són veïns de Barcelona. 58% Barcelona Avió Tren Cotxe Bus Creuer Procedència dels visitants de La Rambla per comarques de Catalunya Procedència dels visitants de La Rambla per dms de Barcelona ciutat L´atractivitat de La Rambla. 7 1. Ramblejar (passejar), és el primer motiu d´estar a La Rambla (50%). • Comprar i mirar botigues, 16%. • Vacances i visites, 14%. • Visc i treballo a prop, 9%. • Vaig a la Boqueria, 5%. • Vaig a l´hotel, 3%. • Vinc als restaurants i bars, 2%. Passejar 50 Comprar i mirar botigues 16 Vacances i visites 14 Visc/treballo 9 La Boqueria 5 Hotel 3 Restaurants/ bars 2 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 % L´atractivitat de La Rambla (2) (Pels que no viuen ni treballen a prop) 8 2. Visiten La Rambla amb els amics (33%), amb la parella (29%) i sols (26%). Amb qui han vingut a La Rambla? Amics 33 Parella 29 Sols 26 0 5 10 15 20 25 30 35 40 % 3. A peu (33%) i amb metro (29%) són els mitjans utilitzats per arribar-hi. Mitjà utilitzat per arribar a La Rambla A peu 33 Metro 29 Bus 14 Tren 8 Cotxe 7 Moto 3 FGC 3 Bus turístic 2 0 5 10 15 20 25 30 35 40 % Valoració de La Rambla. 9 1. Els punts forts 2. Els punts febles • L´ambient cosmopolita i la diversitat, 34%. • Molta gent, 20%. • Tot agrada, 26%. • La inseguretat, els robatoris, 15%. • La gent, 23%. • La bruticia i la contaminació, 7%. • Les estàtues, els “mims”, les actuacions, 12%. • Masses turistes, 6%. • Els quioscos d´animals i de flors, 5%. • El tràfic, 4%. • Els pintors, els artistes, els retratistes, 5%. • Les Botigues, 5%. • La Boqueria, 3% • Els arbres, 2%. Ambient/diversitat 34 Molta gent 20 Tot agrada 26 La gent 23 Inseguretat, robatoris 15 Estàtues/mimos/actuacions 12 Botigues d´animals, flors 5 Bruticia, contaminació 7 Botigues 5 Artistes/pintors/retratist. 5 Masses turistes 6 La Boqueria 3 Tràfic 4 Els arbres 2 0 5 10 15 20 25 30 35 40 0 5 10 15 20 25 30 35 40 % % Valoració de La Rambla (2) 10 3. Grau de satisfacció de l´oferta trobada a la Rambla (mitja de l´1 al 10). 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 Agradable Accesos Ambient Restaurants Botigues Museus/cultura Neteja Zona segura Locals d´oci • Amb les millors valoracions: La Rambla és una zona agradable per passejar, ben comunicada, amb bons accessos i bon Què és per vostè La Rambla?(mitja de l´1 al 10) ambient. 10 9 8 4. El posicionament: 7 6 La Rambla és reconeguda en primer lloc 5 com una zona turística, de passeig de la 4 3 ciutat i finalment com un eix comercial. 2 1 0 Zona de turistes Zona oci/passeig Zona comercial L´ús del comerç de La Rambla. 11 1. Han consumit als bars/ cafeteries/ restaurants el 70%. 2. Han comprat a les botigues el 50%. 3. Han anat a museus, teatres, etc, el 23%. 4. Han utilitzat algún equipament lúdic (gimnàs, frontó, disco, …) el 4%. Ha consumit ó pensa consumir a La Rambla? Bars/ caf./ rest. 70 Botigues 50 Museus/teatres 23 Equip. Lúdic 4 0 10 20 30 40 50 60 70 % 12 Perfil del visitant per procedència. % 0 10 20 30 40 50 60 Barcelona 21 Resta Catalunya 11 Resta d´Espanya 10 Estrangers 58 Perfil del visitant de Barcelona (21% de la mostra) 13 • Venen a La Rambla a passejar, a la Boqueria i a fer gestions. • Venen setmanalment (49%) i mensualment (32%). • Arriben a La Rambla en metro, a peu, autobus i moto. • Venen a La Rambla sols i amb amics. • Els agrada La Rambla per l´ambient, la gent i les parades de flors i animals. Perfil del visitant de la resta de Catalunya (11%) de la mostra) 14 • Venen a La Rambla a passejar (són els que més ramblejan), també venen a comprar. • Tots (100%) conèixen i han estat a La Rambla anteriorment. • Venen amb la parella i els amics, venen mensualment el 39%. • Arriben a La Rambla en tren, metro i cotxe. • Els agrada de La Rambla, l´ambient cosmopolita, la diversitat, la gent i les estàtues i actuacions. • Han arribat a Barcelona en tren i cotxe. • Venen a Barcelona per passejar, visitar familiars i amics i per comprar. Perfil del visitant de la resta d´Espanya (10% de la mostra) 15 • Venen a La Rambla a passejar, a comprar i de vacances. • El 35% és el primer cop que visiten La Rambla. • Arriben a La Rambla a peu, metro, bus i un 4% en bus turístic. • Són els més conformistes i els menys crítics. Un 53% diuen que La Rambla ho té tot. • Els que més els hi agrada de La Rambla és l´ambient cosmopolita, la diversitat i la gent. • Junt amb els estrangers, són els que més “consumeixen” bars/restaurants, botigues i cultura a la Rambla. • Els principals motius per visitar Barcelona són les vacances, visitar amics i familiars i fires i congresos. • Han vingut a Barcelona en avió (52%) i cotxe (23%). Perfil del visitant de fora d´Espanya (58% de la mostra) 16 • Venen a La Rambla a passejar. • El 60% és el primer cop que visiten La Rambla. • Arriben a La Rambla a peu i en metro. • Venen amb amics i la parella. • Són els que més punts forts diuen de la Rambla, destaca: la gent, l´ambient, les estàtues/ mims, els artistes, les botigues… • Són els que més “consumeixen” restaurants, cultura i botigues. • El principal motiu per visitar Barcelona són les vacances i venen en avió. 17 Resultats del compteig de vianants - Volum de vianants per carrers d´accés a La Rambla. - Fluxes de vianants a La Rambla. Volum de vianants/any per carrer d’accés. 18 VoreraRivadeneyra Central Pça Catalunya Santa Anna Vorera Canaletes Canuda Tallers Portaferrisa Bonsuccés Card. Casanyes Pintor Fortuny Boqueria Carme Ferran Hospital Sant Pau Colom Escudillers Unió Nou de la Rambla Josep Pijoan Arc del Teatre Museu Cera Vorera Sta. Mónica Central Colom Vorera Liceu Vorera Pça Reial Central Pça Catalunya 8.855.990 4.086.225 Vorera Rivadeneyra Vorera Canaletes 4.731.870 4.188.470 Santa Anna Tallers 2.574.715 3.981.120 Canuda Bonsuccés 2.425.280 4.318.600 Portaferrisa Pintor Fortuny 2.130.700 2.601.885 Card. Casanyes Carme 2.247.960 4.202.055 Boqueria Hospital 3.063.060 3.390.530 Ferran Sant Pau 1.825.395 3.063.060 Colom Unió 1.823.250 2.080.650 Escudillers Nou de la Rambla 2.001.285 1.811.095 Josep Pijoan Arc del Teatre 1.369.940 2.033.460 Vorera Museu Cera Vorera Sta. Mónica 2.241.525 7.052.045 Central Colom Total per voreres 35.290.970 42.809.195 Total global 78.100.165 Visitants/ any: 78.100.165 Visitants/ dia: 213.973 Vianants, entrades i sortides dels diferents punts d’accés. 19 Vorera costat Liceu. Vorera costat Pça. Reial. Central Pça Catalunya Vorera Rivadeneyra Vorera Canaletes La Rambla rep Santa Anna Tallers un volum de Canuda 78 milions de Bonsuccés visites/any. Portaferrisa Pintor Fortuny Card. Casanyes Carme Boqueria 7 Hospital Ferran Sant Pau Colom Unió Escudillers 35,3 milions del 42,8 milions del Nou de la Rambla Josep Pijoan “costat” Liceu “costat” Pça. Reial Arc del Teatre Vorera Museu Cera Vorera Sta. Mónica Central Colom -10.000.000 -8.000.000 -6.000.000 -4.000.000 -2.000.000 0 2.000.000 4.000.000 6.000.000 8.000.000 10.000.000 -10.000.000 -8.000.000 -6.000.000 -4.000.000 -2.000.000 0 2.000.000 4.000.000 6.000.000 8.000.000 10.000.000 Fluxes de vianants totals. 20 Volum dels fluxes de vianants als punts de La Rambla. 50.000.000 40.000.000 30.000.000 20.000.000 10.000.000 0 Portal Sta Ferran Pla de l'Os Boqueria Santa Anna Canaletes Madrona Any total Costat Liceu Centre Costat Pça Reial Total Rambla Canaletes 10.355.280 27.429.220 7.579.520 45.364.020 Santa Anna 8.866.650 24.564.280 8.281.780 41.712.710 Boqueria 6.578.390 22.178.780 7.422.480 36.179.650 Pla de l'Os 7.670.650 20.851.090 7.523.880 36.045.620 Ferran 4.363.840 17.550.000 6.399.250 28.313.090 Portal Sta Madrona 2.734.940 16.576.950 3.766.750 23.078.640