MEMÒRIA PRESSUPOST MACBA 2019(*) (*) Extracte del document presentat al Consell General celebrat el 4 d’octubre de 2018 1 ÍNDEX Pàg. 1. Presentació 3 1.1 Relació d’objectius a assolir 4 2. Bases utilitzades per avaluar ingressos i despeses 6 2.1 Pressupost de funcionament ordinari 8 2.2 Pressupost d’inversions 10 3. Pressupost de Despeses Ordinàries 11 3.1 Despeses de Funcionament 11 3.2 Despeses d’Estructura 12 4. Pressupost d’Ingressos Ordinaris 13 4.1 Ingressos Propis 13 4.2 Ingressos per Subvencions de funcionament 13 5. Pressupost d’Inversions 15 5.1 Inversions recurrents 15 5.2 Pla d’Usos: Inversions finançades amb romanent afectat 15 6. Bases d’Execució del Pressupost 16 6.1 Índex 16 6.2 Bases d’Execució del Pressupost 17 ANNEXOS Annex 1 Detall del Pressupost 2019 per capítols pressupostaris 22 Annex 2 Detall de la Plantilla de Personal 24 2 1. PRESENTACIÓ A finals de l’exercici 2017 va ser aprovat el Pla Estratègic 2018-2022 del Consorci Museu d’Art Contemporani de Barcelona (en endavant, el MACBA) i les bases per la primera fase de posada en marxa d’aquest, les corresponents al període 2018-2019. El pla estratègic ha servit per realitzar una reflexió en profunditat sobre el programa general del Museu, el pla d’usos dels nous espais del convent dels Àngels i sobre el finançament del MACBA. El pressupost del MACBA per l’exercici 2019 s’emmarca en aquest pla estratègic i, per tant, està alineat amb els programes clau inclosos en el pla d’acció 2018-2019. En aquest sentit cal remarcar el següent: 1. El pressupost 2019 incorpora parcialment la dotació pressupostària prevista per assolir els objectius marcats en aquest pla, en concret incorpora l’increment de dotació pressupostària previst per la Generalitat de Catalunya, però no la corresponent a l’Ajuntament de Barcelona ni la del Ministerio de Cultura. També incorpora un increment dels ingressos propis. 2. Des de finals de 2017 el MACBA està desenvolupant el projecte de responsabilitat social, amb l’objecte d’impulsar les bones pràctiques en termes de sostenibilitat en tots els àmbits (social, ambiental, laboral, econòmic i de bon govern) i reforçar l’estil de governança oberta als seus grups d’interès. Durant 2018, s’està portant a terme el diagnòstic inicial, la constitució de la taula de responsabilitat social, la elaboració d’un codi ètic propi i la definició del pla d’acció per als propers 2 anys. I durant el 2019, els esforços es centraran principalment en consolidar i formalitzar els canals de diàleg amb els grups d’interès i la posada en valor de diverses accions que ja tenim en marxa, com és el cas de la compra responsable, la implementació d’un sistema de gestió ambiental, el pla d’accessibilitat, el pla de millora de l’experiència del visitant, així com les relacions i accions amb la comunitat artística, el sector educatiu i el barri del Raval. 3. La major part de l’increment pressupostari previst en el pressupost 2019 serveix per cobrir el cost de la incorporació de mesures de responsabilitat social en tots els serveis contractats a tercers que seran licitats en els propers mesos de l’exercici 2018 i durant el 2019. I també millores salarials del personal, seguint les recomanacions de l’Acord Govern-Sindicats per la millora de les condicions de treball de la funció pública de març de 2018. 4. L’any 2019 es pretén continuar les mesures per afavorir l’accés del públic local i la intensificació del programa d’atenció als usuaris amb la dedicació de dues persones de l’equip. A més hi ha la voluntat de seguir treballant en la identitat i la imatge del MACBA, incrementant la notorietat del Museu per aconseguir que la ciutadania de Barcelona se’l senti com a propi alhora que s’impulsaran noves estratègies per augmentar les audiències i fidelitzar els públics del Museu. 5. Un altre dels objectius marcats per l’exercici 2019 és la millora de l’experiència digital dels usuaris amb, entre d’altres, el llançament de la nova web del MACBA que permetrà millorar la usabilitat, el disseny i l’accessibilitat, per promoure l’accés als continguts i la visita al Museu. 6. I finalment, l’any 2014 es va definir el pla director d’usos dels nous espais del Museu pel període 2014-2017, que disposava d’1.500.000 d’euros extraordinaris d’inversió (atorgats per l’Ajuntament de Barcelona via l’Institut de Cultura de Barcelona). Durant el 2014 i 2015 es va executar la primera fase del pla d’usos (la que correspon a l’Edifici Meier). En l’actualitat s’està treballant en les licitacions de les obres que s’iniciaran a finals de 2018, per posar en marxa la cafeteria del Museu al 2019. 3 1.1 Relació d’objectius a assolir El MACBA té com a missió: a) La gestió del Museu d'Art Contemporani de Barcelona com a institució dedicada a l'adquisició, la conservació, l'estudi, l'exposició i la interpretació educativa d'obres d'art contemporani, amb una atenció especial a l'obra dels artistes catalans o relacionats amb Catalunya. b) La creació dels fons bibliogràfics i documentals que facilitin el coneixement i la difusió de l'art contemporani. c) L'estímul i la promoció de totes les activitats del Museu d'Art Contemporani de Barcelona com a espai per gaudir de l'art contemporani en les seves diverses manifestacions i, al mateix temps, com a espai per a la formació i l'educació de la sensibilitat i l'esperit crític de les persones.” El MACBA és una institució que fusiona la responsabilitat de mirar al passat recent – de l’art – amb la construcció del seu futur. Treballa des de l’art i des de les experiències artístiques, renunciant a lectures unívoques i hegemòniques. Des d'aquesta perspectiva la seva missió està centrada en investigar, produir i difondre l’art d’avui a audiències molt amplies per tal de provocar transformacions socials fruit de l’apoderament de l’espectador des de comportaments democràtics, culturals i educatius intensos. El MACBA, a través de la seva activitat, fa recerca, investiga i crea un patrimoni material i immaterial. Aquesta visió li dóna un caràcter propi i genuí que es completa a través de la transferència de coneixement constant amb la ciutadania. Tot plegat amb la voluntat ferma i decidida d'esdevenir un referent local, nacional i internacional situant-se a l'avantguarda del discurs i la investigació artística sobre el present a través de l'art. El MACBA vol esdevenir el Museu on s’hi donin i es potenciïn múltiples connectivitats a través de la seva capacitat de teixir llaços cooperatius i complicitats amb els diversos actors de la societat, especialment a través de la dimensió educativa. L'educació és, així, un espai en el que els actes estètics poden configurar l'experiència, crear noves formes de subjectivitat política i convertir cada individu en un agent capaç de construir sentit. El pressupost del MACBA s’emmarca, per una banda, en el pla estratègic 2018-2022 i, per tant, en els següents reptes estratègics: 1. Una col·lecció accessible i reforçada, una col·lecció que posiciona el Museu i guanya protagonisme dins la seva proposta expositiva. 2. Un museu provocador en els continguts, capaç de generar relats i debats i obert a audiències diverses. 3. Excel·lència en la recerca i la divulgació del coneixement. 4. Reordenació i millora dels espais i serveis del Museu, un museu que projecta en el pla d’usos la visió de MACBA del futur. 5. Un museu amb forts vincles amb el seu entorn. 6. Una comunicació que dona resposta a la identitat del Museu, a les necessitats del programa i als seus públics i audiències. 7. El MACBA digital. 8. Millorar organitzativa i millora de l’estabilitat pressupostària. 9. Responsabilitat social i avenç en la governança. I per una altra banda, aquests objectius també s’entrellacen amb algunes de les principals prioritats del Govern de la ciutat. Els objectius plantejats al pressupost del MACBA col·laboren principalment a l’assoliment de l’eix 1 del PAM “una Barcelona diversa que asseguri el bon viure” i, en concret, que asseguri una ciutadania compromesa, exigent i crítica. En concret 4 tenen una vinculació directa amb els següents objectius marcats en l’eix 1.10 Cultura, es tracta dels següents: • Polítiques d’apropament dels grans equipaments a la ciutadania, a través del treball entre el MACBA i els espais més immediats del barri i de la ciutat • Integració de la cultura en les estructures de l’educació formal i no formal, a través dels programes educatius • Difondre i preservar el llegat del nostre passat a través de l’enfortiment de la Col·lecció del MACBA i la complementació del procés de digitalització dels fons i del coneixement generat durant els darrers vint anys. A banda, altres objectius marcats en el pressupost col·laboren a l’assoliment d’altres eixos del PAM, es tracta dels següents: • L’eix 3.5. Energia i canvi climàtic inclòs en l’eix 3. Transició Ecològica, ja que durant el 2016 està previst continuar les accions iniciades l’any 2013 i encaminades a aconseguir un estalvi energètic • L’eix 4. Bon Govern, en concret la política de transparència i l’eficiència i la professionalitat, donat que pel MACBA el desenvolupament del talent de l’equip humà que treballa al Museu està entre els seus objectius prioritaris. 5 2. BASES UTILITZADES PER AVALUAR INGRESSOS I DESPESES El MACBA presenta per l’any 2019 un pressupost equilibrat. El pressupost de despeses i inversions ordinàries per al 2019 és de 11.472.295 euros, el que representa un increment respecte el pressupost definitiu ordinari de 2018 de 370.239 euros (en Annex 1 es presenta el detall del pressupost 2019 per capítols pressupostaris). El pressupost d’ingressos per al 2019 compta amb l’increment de les aportacions ordinàries previstes en el pressupost 2018 per les administracions consorciades l’any 2018: • l’Ajuntament de Barcelona aporta 4.557.330 euros, incrementa 148.888 euros respecte les aportacions previstes al 2018, per cobrir l’increment de capítol I derivat de les recomanacions de l’Acord Govern-Sindicats per la millora de les condicions de treball de la funció pública de març de 2018. • la Generalitat de Catalunya aporta 3.190.172 euros, incrementa 100.000 euros respecte les aportacions previstes al 2018. • El Ministerio de Cultura del Estado aporta 1.192.900 euros, manté l’ aportació de 2018. En relació als ingressos propis, es preveu un augment per valor de 121.351 euros respecte als previstos en el pressupost 2018 i que representa un 5%. Aquest augment és conseqüència bàsicament del increment previst en els ingressos per lloguers d’espais, patrocinis i concessions. En xifres globals el pressupost 2019 del MACBA queda de la següent manera: Pressupost Pressupost Diferència % % % 2.019 Definitiu 2018 2019 - 2018 Ingressos Ingressos Propis 2.531.893 22% 2.410.542 22% 121.351 5% Aportació Ajuntament de Barcelona 4.557.330 40% 4.408.442 40% 148.888 3% Aportació Generalitat de Catalunya 3.028.565 26% 2.928.565 26% 100.000 3% Aportació Ministerio de Cultura del Estado 1.192.900 10% 1.192.900 11% 0 - Transferències Ordinàries 8.778.795 77% 8.529.907 77% 248.888 3% Total Ingressos Ordinaris 11.310.688 99% 10.940.449 99% 370.239 3% Aportació Generalitat de Catalunya 161.607 1% 161.607 1% 0 - Transferències de capital 161.607 1% 161.607 1% 0 - Total Ingressos de Capital 161.607 1% 161.607 1% 0 - PRESSUPOST INGRESSOS 11.472.295 100% 11.102.056 100% 370.239 3% Despeses Funcionament 4.127.263 36% 3.982.016 36% 145.247 4% Estructura 3.028.029 26% 3.000.360 27% 27.669 1% Personal 4.155.396 36% 3.958.073 36% 197.323 5% Total Despeses Ordinàries 11.310.688 99% 10.940.449 99% 370.239 3% Total Pressupost Inversions 161.607 1% 161.607 1% 0 - PRESSUPOST DESPESES 11.472.295 100% 11.102.056 100% 370.239 3% 6 Resum Pressupost Pressupost Diferència % % % 2.019 Definitiu 2018 2019 - 2018 Pressupost total ingressos MACBA Ingressos ordinaris i transferències 11.310.688 99% 10.940.449 99% 370.239 3% Transferències de capital 161.607 1% 161.607 1% 0 - Pressupost Total Ingrés 11.472.295 100% 11.102.056 100% 370.239 3% Pressupost total despeses MACBA Despeses ordinàries 11.310.688 99% 10.940.449 99% 370.239 3% Inversions 161.607 1% 161.607 1% 0 - Pressupost Total Despesa 11.472.295 100% 11.102.056 100% 370.239 3% Superàvit 0 0 El següent esquema mostra el pressupost de despeses 2019 i el finançament del mateix: DESPESES I FINANÇAMENT INVERSIONS Ingressos Propis 22,38% 2.531.893 Despeses Ordinàries Aportacions Institucions 11.310.688 8.778.795 77,62% Inversions Institucions 161.607 100,00% 161.607 11.472.295 11.472.295 7 2.1. Pressupost de Funcionament Ordinari En relació a les bases utilitzades per avaluar les despeses, cal destacar: Capítol 1. Despeses de personal El capítol 1 inclou els costos del personal inclòs a la proposta de plantilla aprovada per la Gerència de Recursos Humans i Organització de l’Ajuntament de Barcelona i que inclou relació de llocs que es presenta en l’annex 3 que es manté en 79 places. Per tant, per l’elaboració d’aquest pressupost s’han considerat els següents supòsits,: • Increment màxim de retribucions al personal del 2,25% des del 1 de gener de 2019 i 0,25% a partir del juliol de 2019, tenint en compte l’acord d’increments retributius entre l’AGE, CCOO i UGT pendent d’aprovació per la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat . L’impacte respecte a la xifra pressupostada al 2018, tenint en compte que al 2018 els increments aprovats per la Llei de Pressupostos de l’Estat de 2018 han estat superiors als previstos en pressupost és de 148.888 euros. • Manteniment de la plantilla inclosa en relació de llocs, fixada en 79 places. • Incorporació d’una posició temporal respecte al pressupost del 2018 associada al departament de Compres i Transparència per poder assumir l’augment de volum d’activitat conseqüència del canvi normatiu de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic. • Així com l’actualització de triennis i l’ajust de la seguretat social L’import total d’aquest capítol s’eleva a 4.124.162 euros i suposa un increment del 5% (197.323 euros) respecte al pressupost 2018. Representa un 36% del pressupost total. Capítol 2. Compra de bens i serveis El capítol 2 inclou les despeses vinculades al funcionament ordinari del Museu. Aquest funcionament ordinari inclou: • Les despeses de funcionament del Museu que es desglossen en els següents capítols: - La programació d’activitats que inclou Exposicions, Programes Públics, Publicacions i el manteniment de la Col·lecció ( assegurances, registre i conservació) . - El Centre d’Estudis i Documentació. - La Web - El programa de Comunicació, Màrqueting i Atenció al visitant • Les despeses d’estructura del Museu que es desglossen en els següents capítols: - Les despeses de manteniment, conservació de l’edifici i telecomunicacions - Despeses de gestió de personal - Despeses de Gestió Econòmica i Administració - Altres despeses L’import d’aquest capítol s’eleva a 7.161.515 euros i representa un augment respecte el pressupost definitiu de 2018 del 2,5% (172.915 euros). Representa el 62% del pressupost total. Capítol 3. Despeses financeres El capítol 3 del pressupost del MACBA s’eleva a 19.000 euros, representa el 0,2% del pressupost total de funcionament i es manté en el mateix nivell que en el 2018. Inclou els serveis bancaris i les diferències de canvi. 8 Capítol 4. Transferències corrents El capítol 4 del pressupost del MACBA s’eleva a 6.011 euros, representa el 0,1% del pressupost total de funcionament i es manté en el mateix nivell que en el 2018. Inclou l’aportació del MACBA a la Fundació Tot Raval. En relació als ingressos: Capítol 4. Transferències corrents Les aportacions al Consorci previstes per les institucions consorciades son un 3% superiors a les definitives de 2018 i s’eleven a 8.778.795 euros i queden repartides de la següent manera: • l’Ajuntament de Barcelona aporta 4.557.330 euros • la Generalitat de Catalunya aporta 3.028.565 euros • El Ministerio de Cultura del Estado aporta 1.192.900 euros A continuació es mostra un quadre resum de les aportacions de les institucions consorciades previstes al 2019 comparades amb les de 2018. Pressupost Pressupost Diferència % % % 2.019 Definitiu 2018 2019 - 2018 Aportació Ajuntament de Barcelona 4.557.330 51% 4.408.442 51% 148.888 3% Aportació Generalitat de Catalunya 3.028.565 34% 2.928.565 34% 100.000 3% Aportació Ministerio de Cultura del Estado 1.192.900 13% 1.192.900 14% 0 - Subvencions ordinàries 8.778.795 98% 8.529.907 98% 248.888 3% Aportació Ajuntament de Barcelona 0 0% 0 0% 0 - Aportació Generalitat de Catalunya 161.607 2% 161.607 2% 0 - Subvencions de Capital 161.607 2% 161.607 2% 0 - Aportació Ajuntament de Barcelona 4.557.330 51% 4.408.442 51% 148.888 3% Aportació Generalitat de Catalunya 3.190.172 36% 3.090.172 36% 100.000 3% Aportació Ministerio de Cultura del Estado 1.192.900 13% 1.192.900 14% 0 - Total Aportacions 8.940.402 100% 8.691.514 100% 248.888 3% Les transferències corrents de les administracions representen un 78% del total del pressupost de funcionament ordinari, el mateix percentatge que al 2018. A continuació es presenta un gràfic on es reflexa aquesta evolució: 9 Capítol 3 i 5. Taxes i altres ingressos i Ingressos patrimonials (ingressos propis) Els ingressos propis presenten un increment del 5% i representen el 22% del pressupost total, percentatge que es manté respecte al 2018. 2.2. Pressupost d’Inversions El pressupost d’inversions es manté respecte el pressupost de 2018. Aquest pressupost d’inversions està finançat en un 100% per la Generalitat de Catalunya. En relació a les bases utilitzades per avaluar les inversions, cal destacar: Capítol 6. Inversions reals El capítol 6 inclou les inversions ordinàries previstes i inclouen • Compra d’obres de fons bibliogràfic i arxiu • Equips informàtics i sistemes d’informació • Inversió centrada en el manteniment de l’edifici Capítol 7. Transferències de capital El capítol 7 inclou les transferències de capital de la Generalitat de Catalunya per valor de 161.607 euros per finançar les inversions ordinàries. 10 3. PRESSUPOST DE DESPESES ORDINÀRIES El pressupost de despeses ordinàries de l’any 2019 és de 11.310.688 euros i suposa un augment del 3%, 370.239 euros, respecte al pressupost definitiu del 2018. Pressupost Pressupost Diferència % % % 2.019 Definitiu 2018 2019 - 2018 Pressupost Ordinari Activitats 2.694.916 24% 2.744.902 25% -49.986 -2% Centre de documentació i arxiu 152.647 1% 152.649 1% -2 0% Web 24.900 0% 24.900 0% 0 - Màrqueting i Comunicació 433.491 4% 437.152 4% -3.661 -1% Despeses de lloguers d'espais i patrocinis 107.497 1% 82.735 1% 24.762 30% Atenció al Públic 713.812 6% 539.678 5% 174.134 32% Total Funcionament 4.127.263 36% 3.982.016 36% 145.247 4% Edifici i Telecomunicacions 2.374.941 21% 2.321.924 21% 53.017 2% G. Eco., Adm.i Gestió Personal 653.088 6% 678.436 6% -25.348 -4% Total Estructura 3.028.029 27% 3.000.360 27% 27.669 1% Total Personal 4.155.396 37% 3.958.073 36% 197.323 5% Total Despesa Ordinària 11.310.688 100% 10.940.449 100% 370.239 3% 3.1 Despeses de Funcionament Les despeses de funcionament del Museu es desglossen en els següents capítols: • La programació d’activitats que inclou Exposicions, Programes Públics, Publicacions i el manteniment de la Col·lecció. • El Centre d’Estudis i Documentació. • La Web • El programa de Màrqueting i Comunicació, Atenció al públic i les despeses associades a lloguers i patrocinis. 11 El següent quadre mostra la distribució del pressupost d’Activitats: Pressupost Pressupost Diferència % % % 2.019 2.018 2019 - 2018 Pressupost d'Activitats Exposicions 1.578.845 59% 1.603.782 58% -24.937 -2% Programes Públics 603.629 22% 623.518 23% -19.889 -3% Publicacions 121.736 5% 121.736 4% 0 - Manteniment Col·lecció 390.706 14% 395.866 14% -5.160 -1% Total Activitats 2.694.917 100% 2.744.903 100% -49.986 -2% En conjunt, el pressupost d’Activitats pràcticament es manté respecte al pressupost de 2018. 3.2 Despeses d’Estructura Les despeses d’estructura del Museu es desglossen en els següents capítols: 1. Les despeses de manteniment, conservació de l’edifici i telecomunicacions 2. Despeses de personal 3. Despeses de Gestió Econòmica i Administració Les despeses d’estructura representen un 64% del pressupost de despeses ordinàries, el mateix percentatge que al 2018. La distribució dels diferents tipus de despeses d’estructura i el seu pes específic en l’exercici 2019 es mostra en el següent gràfic. 12 4. PRESSUPOST D’INGRESSOS ORDINARIS La previsió d’ingressos ordinaris per a l’exercici 2019 és de 11.472.295 euros. El 22% d’aquest import s’aconsegueix mitjançant la rendibilitat dels serveis i activitats del propi Museu que són un 5% superiors als ingressos previstos al 2018, el 77% restant està subvencionat per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i el Ministerio de Cultura del Estado. Pressupost Pressupost Diferència % % % 2.019 Definitiu 2018 2019 - 2018 Pressupost Personal i Gestió Visitants 1.191.760 10% 1.369.500 12% -177.740 -13% PEI 42.000 0% 43.500 0% -1.500 -3% Patrocinis 335.000 3% 250.000 2% 85.000 34% Lloguer Espais Museu 549.104 5% 394.342 4% 154.762 39% Venda Catàlegs i Publicacions 30.000 0% 30.000 0% 0 - Concessions 114.200 1% 54.200 0% 60.000 111% Coproduccions i Itineràncies 200.000 2% 220.000 2% -20.000 -9% Altres Ingressos 69.829 1% 49.000 0% 20.829 43% Total Ingressos Propis 2.531.893 22% 2.410.542 22% 121.351 5% Aportació Ajuntament de Barcelona 4.557.330 40% 4.408.442 40% 148.888 3% Aportació Generalitat de Catalunya 3.028.565 26% 2.928.565 26% 100.000 3% Aportació Ministerio de Cultura del Estado 1.192.900 10% 1.192.900 11% 0 - Subvencions de Funcionament 8.778.795 77% 8.529.907 77% 248.888 3% Pressupost Ordinari 11.310.688 99% 10.940.449 99% 370.239 3% Aportació Ajuntament de Barcelona 0 0% 0 0% 0 - Aportació Generalitat de Catalunya 161.607 1% 161.607 1% 0 - Subvencions de Capital 161.607 1% 161.607 1% 0 - Total Ingressos 11.472.295 100% 11.102.056 100% 370.239 3% 4.1 Ingressos Propis Els ingressos propis pressupostats per al 2019 es xifren en 2.531.893 euros i presenten un augment del 5% respecte el pressupost 2018. Aquest increment és degut a una previsió d’increment dels ingressos de lloguer d’espais del Museu, patrocinis i concessions. Aquests increments compensen la reducció dels ingressos prevista derivada de la venda d’entrades i de les coproduccions i itineràncies. 4.2 Ingressos per Subvencions de funcionament Les aportacions del subvencions de funcionament previstes al pressupost 2019 incrementen respecte l’exercici 2018 com a conseqüència de l’increment previst en les aportacions de l’Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya, el detall es presenta a continuació: 13 Pressupost Pressupost Diferència % % % 2.019 Definitiu 2018 2019 - 2018 Transferències Corrents Aportació Ajuntament de Barcelona 4.557.330 52% 4.408.442 52% 148.888 3% Aportació Generalitat de Catalunya 3.028.565 34% 2.928.565 34% 100.000 3% Aportació Ministerio de Cultura del Estado 1.192.900 14% 1.192.900 14% 0 - Total Transferències Corrents 8.778.795 100% 8.529.907 100% 248.888 3% 14 5. PRESSUPOST D’INVERSIONS 5.1. Inversions recurrents Pressupost Pressupost Diferència % % % 2.019 Definitiu 2018 2019 - 2018 Pressupost d'Inversions Compra de fons bibliogràfic i arxiu 69.346 43% 69.346 43% 0 - Equips informàtics i sistemes 47.661 29% 47.661 29% 0 - Manteniment d'edif icis i altres 44.600 28% 44.600 28% 0 - Inversions 161.607 100% 161.607 100% 0 - Aportació Generalitat de Catalunya 161.607 100% 161.607 100% 0 - Aportacions de Capital 161.607 100% 161.607 100% 0 - El pressupost d’inversions es manté respecte el pressupost definitiu de 2017 i està finançat en un 100% per part de la Generalitat de Catalunya. Les inversions que finança són inversions que poden ser considerades ordinàries donat que es tracta d’inversions necessàries de manera recurrent cada any. Les inversions ordinàries del MACBA s’estructuren en els següents àmbits: • Compra d’obres de fons bibliogràfic i arxiu • Equips informàtics i sistemes d’informació • Inversió centrada en el manteniment de l’edifici 5.2. Pla d’usos: Inversions finançades amb romanent afectat L’any 2014 es va definir el pla director d’usos dels nous espais del Museu pel període 2014- 2017, que disposava d’ 1.500.000 euros extraordinaris d’inversió (atorgats per l’Ajuntament de Barcelona via l’Institut de Cultura de Barcelona). Durant el 2014 i 2015 es va executar la primera fase del pla que incloïa l’adequació del hall de l’edifici Meier per convertir-lo en una nova botiga que es va inaugurar a principis de 2015, la remodelació de la connexió entre la Capella i el Convent dels Àngels, la remodelació dels accessos al Centre d’Estudis, la remodelació de l’espai del Convent dedicat a restauració i la remodelació de la planta baixa del Centre de Documentació per acollir exposicions de petit format, entre d’altres. Al 2016 i 2017 es va produir la revisió del pla d’usos segons una nova reflexió estratègica, que plantejava com prioritari la consecució d’espais per a la col·lecció permanent del Museu. Durant el 2018 s’ha posat en marxa la darrera fase prevista pels espais públics de l’edifici Meier, de manera que en l’actualitat s’està treballant en la propera licitació de les obres del que serà la cafeteria del Museu. Aquesta obra s’ha d’iniciar a finals del 2018 i acabarà els primers mesos de 2019, de forma que la posada en marxa de la nova cafeteria es produirà la primavera/estiu de l’any vinent. Queda pendent de resoldre el destí final de l’edifici que ha d’allotjar el creixement dels espais expositius del MACBA. Aquesta proposta, inicialment prevista en l’antiga capella de la Misericòrdia, es podrà iniciar en quant quedi resolt l’ús final dels espais cedits al Museu. 15 6. BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST 6.1 Índex CAPÍTOL I. NORMES GENERALS I DE MODIFICACIÓ DE CRÈDITS. 1. Disposicions generals 2. Règim jurídic, econòmic i pressupostari 3. Disponibilitat del Pressupost de Despeses CAPÍTOL II. SOBRE ELS CRÈDITS PRESSUPOSTARIS I LLUR MODIFICACIÓ I AMPLIACIÓ. 4. Vinculació jurídica 5. Modificacions de crèdit 6. Operacions de crèdit 7. Ajuts i subvencions CAPÍTOL III. PROCEDIMENT DE GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA 8. Règim de personal 9. Reconeixement d’obligacions derivades de la nòmina 10. Indemnitzacions per raons de servei CAPÍTOL IV. PRESSUPOST D’INGRESSOS 11. Provisió per insolvències CAPÍTOL V. PRESSUPOST DE DESPESES 12. Aprovació de despeses 13. Autorització, disposició i obligació de despeses 14. Homologació d’empreses 15. Bestretes de caixa CAPÍTOL VI. TRESORERIA, FISCALITZACIÓ I COMPTABILITAT 16. Tresoreria 17. Fiscalització 18. Comptabilitat 19. Disposició final 16 6.2 Bases d’Execució del Pressupost CAPÍTOL I. NORMES GENERALS 1. Disposicions generals El pressupost del Consorci Museu d’Art Contemporani de Barcelona (en endavant el Consorci) per l’any 2019 s’elabora d’acord amb la normativa vigent, amb els seus Estatuts, amb aquestes bases d’execució i circulars aprovades pels òrgans de govern competents. 2. Règim jurídic, econòmic i pressupostari D’acord amb l’article 23 dels seus Estatuts el Consorci se sotmet al règim de comptabilitat pública que estableix la normativa vigent per als ens locals en matèria pressupostària i de gestió de recursos econòmics, i a la normativa que sobre la matèria estableixi l’Ajuntament de Barcelona. El Consorci forma part dels pressupostos i s’inclou en el compte General de l’Ajuntament de Barcelona. I d’acord amb l’article 26 dels Estatuts en els aspectes no previstos en els Estatuts s’aplicarà la normativa que conforma el règim especial de Barcelona i la resta de normativa en matèria de règim local. 3. Disponibilitat del Pressupost de Despeses La disponibilitat del Pressupost de Despeses queda condicionada a l'aprovació de les aportacions de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Administració de l’Estat en llurs respectius pressupostos. Serà responsabilitat dels representants de les institucions aconseguir que les aportacions de la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l’Administració de l’Estat compromeses en el Pressupost del MACBA i aprovades pel Consell General, siguin incloses en llurs respectius pressupostos. CAPÍTOL II. SOBRE ELS CRÈDITS PRESSUPOSTARIS I LLUR MODIFICACIÓ I AMPLIACIÓ 4. Vinculació jurídica El nivell de vinculació jurídica dels crèdits de l’estat de despeses del pressupost de despeses es defineix: a) Respecte a la classificació per programa, l’àrea de despesa. b) Respecte a la classificació econòmica, el capítol. Tindran caràcter vinculant al nivell de desagregació d’aplicació pressupostària els crèdits generats per ingressos afectats a despeses amb finançament afectat. 5. Modificacions de crèdit Quan hagi de realitzar-se una despesa que no tingui suficient crèdit dins de la “bossa” de vinculació jurídica, s’haurà de tramitar prèviament l’expedient adequat de modificació de crèdits. D’acord amb la secció 2a. del capítol I del títol VI del RDL 2/2004, de 5 de març pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, es podran realitzar les modificacions de crèdit següents: a) Crèdits extraordinaris. b) Suplements de crèdit. c) Transferències de crèdit. 17 d) Generacions de crèdit. e) Ampliacions de crèdit f) Incorporacions de romanents de crèdit. g) Baixes per anul·lació de crèdits pressupostaris. Seran aprovades pel Consell General les modificacions de crèdit dels apartats a), b) i g), així com les transferències de crèdit que suposin un canvi de l’àrea de despesa, excepte quan afecti als crèdits de personal. L’aprovació de la resta de modificacions de crèdit pressupostàries correspondrà al Gerent del Consorci. 6. Operacions de crèdit Les operacions de crèdit que no superin el 10% dels ingressos liquidats per operacions corrents de l’exercici anterior podran ser aprovades per la Comissió Delegada, les que superin el 10% requeriran l’aprovació del Consell General. I en tot cas es seguirà el que marca el RDL 2/2004, de 5 de març pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals en els seus articles 51 i següents així com allò disposat al Decret d’Alcaldia de 24 de gener de 2008 amb número de resolució S1/D/2008-00230. . 7. Ajuts i subvencions Tot expedient de concessió de subvencions queda sotmès al règim de control financer en aplicació de l’article 214.2 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, en els termes establerts en la Llei General de Subvencions. Els expedients de reintegrament de subvencions es regiran pel procediment establert en la Llei General de Subvencions. CAPÍTOL III. PROCEDIMENT DE GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA. PERSONAL 8. Règim del personal El personal del Museu es regirà per la normativa laboral que es derivi del Conveni subscrit amb el Consorci del Museu i, en allò que aquest Conveni no hagi previst, per la normativa laboral general, respectant els sous i les categories que fins al present s’hagin aplicat. 9. Reconeixement d’obligacions derivades de la nòmina L’aprovació de la plantilla de personal i la relació de llocs de treball és responsabilitat del Consell General a proposta de la Comissió delegada i implica l’autorització de la despesa corresponent. Mensualment es confeccionarà, com a document addicional a la nòmina la relació d’incidències existents respecte la nòmina anterior i s’adjuntarà a l’informe elaborat per la persona responsable de recursos humans del Consorci. El pagament de la nòmina es farà per banca electrònica. 10. Indemnitzacions per raons de servei Les indemnitzacions al personal per dietes i despeses de locomoció s’ajustaran al que disposa el conveni col·lectiu i les normes generals, en concret, el que s’indica al Decret 138/2008 del Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya sobre indemnitzacions per raons de servei. Per resolució del gerent, es pot acordar, en cada cas, que les indemnitzacions s’ajustin a les despeses realment generades. 18 CAPÍTOL IV. PRESSUPOST D’INGRESSOS 11. Provisió per insolvències La provisió per insolvències anual es realitzarà de forma individualitzada pel saldo dels drets pendents de cobrament liquidats dintre dels pressuposts d’exercicis anteriors al que correspongui la liquidació en la seva totalitat. CAPÍTOL V. PRESSUPOST DE DESPESES 12. Aprovació de despeses El Gerent té la competència per autoritzar i disposar despeses i reconèixer obligacions fins al 10% dels recursos ordinaris del pressupost i ordenar pagaments i retre comptes, tal com indiquen els Estatuts del Consorci en l’article 16b). Les despeses que superin el 10% dels recursos ordinaris del pressupost hauran de ser aprovades per la Comissió Delegada. El Gerent també té la competència de contractar obres, subministraments i serveis, sempre que el seu import no superi el 10% dels recursos ordinaris del pressupost i que no suposin una despesa plurianual superior als 4 anys, segons l’article 16 d) dels Estatuts del Consorci. En cas de que l’import superi el 10% dels recursos ordinaris o suposin una despesa plurianual superior als 4 anys la competència la té la Comissió Delegada. I en tot cas, pel que fa a les despeses plurianuals, es seguirà el que marca el RDL 2/2004, de 5 de març pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals en el seu article 174. 13. Autorització, disposició i obligació de despeses L’autorització, disposició i obligació de despeses es podrà acumular en els casos següent: • Tributs, • Serveis bancaris, comissions, interessos i diferències de canvi • Contractes menors • Aportacions a fundacions i famílies, • Liquidacions de despeses de petita quantia (bestretes de caixa), prèvia autorització del Responsable de Departament. • Liquidacions de viatges pel personal de l’entitat, prèvia autorització del Responsable de Departament. • Liquidacions de despeses de col·laboradors externs, prèvia autorització del Responsable de Departament. 14. Homologació d’empreses El Consorci podrà adherir-se a les homologacions i selecció d’empreses que ha establert l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. 19 15. Bestretes de caixa El Consorci disposarà d’un sistema de bestretes de caixa fixa per les despeses corrents de caràcter periòdic o reiteratiu, com dietes, despeses de viatge, material no inventariable, així com altres petites despeses urgents necessàries pel desenvolupament de l’activitat i s’ajustarà a la normativa legal vigent. Les bestretes de caixa fixa quedaran fixades, en un límit màxim de 25.000 euros, ingressats en un compte corrent que exclusivament es dedicarà a aquestes operacions. La disposició d’aquests quantitats ingressades en aquest compte requerirà la signatura del Gerent i de el/la Director/a de Gestió. Les bestretes en efectiu no es podran fer servir per a despeses superiors a 3.000 euros ni per a inversions, com obres, mobiliari, maquinària, ordinadors i altre maquinari informàtic, programes informàtics, llibres per a la Biblioteca, etcètera. Tampoc es podran fer servir en cap cas per pagar serveis de professionals. CAPÍTOL VI. TRESORERIA, FISCALITZACIÓ I COMPTABILITAT 16 . Tresoreria Mensualment es realitzaran les actes d’arqueig de les existències de caixa. Aquestes existències de caixa s’han de signar en un termini màxim de quinze dies des de l’últim dia del mes a que es refereixen. Cas d’existir discrepàncies entre els saldos comptables i els bancaris, s’aportarà l’oportú estat conciliatori. El pagaments del consorci es faran per banca electrònica. 17 .- Fiscalització El control i fiscalització de l’activitat es realitzarà d’acord amb el previst en els articles 213 i següents del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la llei Reguladora de les Hisendes Locals. Per a les despeses s’estableix la fiscalització prèvia limitada regulada en l’article 219 del TRLRHL, per la qual cosa la Intervenció prèvia es limitarà a comprovar els extrems a que es refereix l’article 219, punt 2 del RDL esmentat. La fiscalització prèvia dels drets es substituirà per la inherent a la presa de raó en comptabilitat, establint-se les actuacions comprovadores posteriors que determini la Intervenció. 18- Comptabilitat La comptabilitat del Consorci es realitzarà d’acord amb l’Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre, per la qual s’aprova la Instrucció del Model Normal de Comptabilitat Local. Per al càlcul de deutors de difícil cobrament es tindran en compte els criteris establerts per la Sindicatura de Comptes de Catalunya. Es podrà incorporar a Patrimoni, el saldo del compte 120 “Resultats d’exercicis anteriors”, d’acord amb els Principis Generals del Pla General de Comptabilitat Pública adaptat a l’Administració Local, aprovats per l’Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre. Aquest traspàs de comptes serà aprovat pel Gerent de l’Institut. És responsabilitat del Departament de Gestió Econòmica la custòdia de tots els documents comptables del Consorci (expedients de despesa, factures, certificacions, 20 documents d’ingressos, convenis, i altres documents justificatius de la despesa i dels ingressos). 19.-Disposició final.- Per tot allò no previst en aquestes Bases d’Execució, serà d’aplicació el que disposin les Bases d’Execució del Pressupost de l’Ajuntament de Barcelona. 21 Annex 1 Detall del Pressupost 2019 per capítols pressupostaris 22 Resum pressupost 2019 i 2018 MACBA (per capítols) Pressupost 2019 Ppst Definitiu 2018 CAPÍTOL III. TAXES I ALTRES INGRESSOS 2.477.693 2.356.342 CAPÍTOL IV. TRANSFERÈNCIES CORRENTS (**) 8.778.795 8.529.907 CAPÍTOL V. INGRESSOS PATRIMONIALS 54.200 54.200 CAPÍTOL VII. TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL (**) 161.607 161.607 Total Ingressos 11.472.295 11.102.056 CAPÍTOL I. REMUNERACIONS DE PERSONAL 4.124.162 3.926.838 CAPÍTOL II. DESPESES DE BÉNS CORRENTS I SERVEIS 7.161.515 6.988.600 CAPÍTOL III. DESPESES FINANCERES 19.000 19.000 CAPÍTOL IV. TRANSFERÈNCIES CORRENTS. 6.011 6.011 CAPÍTOL VI. INVERSIONS REALS 161.607 161.607 Total Despeses 11.472.295 11.102.056 (**) Detall Transferències corrents i de capital Pressupost 2019 Ppst Definitiu 2018 Resum d'Aportacions Aportació Ajuntament de Barcelona 4.557.330 4.408.442 Aportació Generalitat de Catalunya 3.028.565 2.928.565 Aportació Ministerio de Cultura del Estado 1.192.900 1.192.900 Transferències Corrents 8.778.795 8.529.907 Aportació Ajuntament de Barcelona 0 0 Aportació Generalitat de Catalunya 161.607 161.607 Aportació Ministerio de Cultura del Estado 0 0 Transferències de Capital 161.607 161.607 Aportació Ajuntament de Barcelona 4.557.330 4.408.442 Aportació Generalitat de Catalunya 3.190.172 3.090.172 Aportació Ministerio de Cultura del Estado 1.192.900 1.192.900 Total Aportacions 8.940.402 8.691.514 La classificació de les despeses del pressupost del 2016 s’aplica a l’àrea de despesa 3 “Producció de béns públics de caràcter preferent”, política de despesa 33 “Cultura”, programa 333 “Equipaments culturals i museus” 23 Annex 2 Detall de la Plantilla de Personal 24 Plantilla de personal prevista 2019 2019 Laboral fix 19 Interí 60 Indefinit no fix 1 Obra o servei 4 Pràctiques 1 Alta direcció 2 Total 87 Massa salarial Sous i salaris 3.185.238 Seguretat social 938.924 4.124.162 25