ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA REDACCIÓ Joan Moreno Sanz Dr. Arquitecte i Urbanista Carlos Fuente Enginyer de Camins, Canals i Ports COL·LABORADORS Anna Gutiérrez Merín Arquitecta Álvaro Cuéllar Jaramillo Arquitecte Maria Barenys Estudiant d’Arquitectura COORDINACIÓ TÈCNICA Carlos Casamor i Maldonado Cap del Servei de Projectes urbans Ajuntament de Barcelona Joan Sansa Servei de Projectes urbans Ajuntament de Barcelona Joan Delgado Servei de Projectes urbans Ajuntament de Barcelona ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA INTRODUCCIÓ .............................................................................................. 3 MERIDIANA NORD ..................................................................................... 74 ABAST DE L’ENCÀRREC .............................................................................................. 3 ELS DOS DITS URBANS .............................................................................................. 74 OBJECTIUS .................................................................................................................... 3 EIX MERIDIANA NORD - COLLSEROLA ..................................................................... 78 ÀMBIT D’ESTUDI ............................................................................................................ 3 EIX MERIDIANA NORD – BESÒS ................................................................................ 84 METODOLOGIA DE TREBALL ...................................................................................... 3 SECCIONS TRANSVERSALS ...................................................................................... 90 RETORN PARTICIPACIÓ TRAM 4 ................................................................................. 4 VISIONS ....................................................................................................................... 110 MATRIU BIOFÍSICA – ACTUACIONS ............................................................................ 8 SECTORS I PRIORITAT D’ACTUACIÓ .................................................... 121 XARXA DE TRANSPORT – ACTUACIONS ................................................................. 12 SECTOR 1.1 CONNEXIÓ AV. MERIDIANA – AV. VALLBONA ................................. 123 ANTECEDENTS .......................................................................................... 19 SECTOR 1.2 REMODELACIÓ AV. VALLBONA ......................................................... 126 OBJECTIUS DE CIUTAT .............................................................................................. 19 SECTOR 1.3 CONNEXIÓ AV. VALLBONA – TORRENT TAPIOLES ........................ 129 MEDI AMBIENT I ESPAI PÚBLIC .................................................................................................. 19 SECTOR 1.4 ACCESSOS C-33 – REMODELACIÓ ROTONDA C-17 ........................ 132 VERD URBÀ I BIODIVERSITAT ..................................................................................................... 19 SECTOR 2.1 PAS INFERIOR C-17 TRINITAT-VALLBONA ....................................... 135 URBANISME PER ALS BARRIS ..................................................................................................... 21 SECTOR 2.2 PAS REMODELACIÓ C-17 TRAM REC COMTAL ............................... 138 MOBILITAT SOSTENIBLE ............................................................................................................. 21 SECTOR 2.3 PAS REMODELACIÓ C-17 TRAM VALLBONA ................................... 141 ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC ........................................................................................................ 21 SECTOR 3.1 PAS VIANANTS AV. MERIDIANA TRINITATS ..................................... 144 EL PRINSCLAUSPLEIN – LA HAIA (PAÏSOS BAIXOS) .............................................. 25 SECTOR 3.2 CONDICIONAMENT PONT DE CASTELLDEFELS .............................. 147 VISIÓ ESTRATÈTICA TERRITORIAL 5+2 .................................................. 30 SECTOR 3.3 TÚNEL TORRE BARÓ - VALLBONA ................................................... 150 EL PLA 5 + 2 ................................................................................................................. 30 ELS CINC DITS CONNECTORS ...................................................................................................... 31 EIX TRINITAT VELLA ................................................................................................... 34 EIX ROQUETES – TRINITAT NOVA............................................................................. 42 EIX TORRENT FONT D’EN MAGUÉS .......................................................................... 50 EIX TORRENT DE FONT MOGUERA........................................................................... 58 EIX TORRENT TAPIOLES ............................................................................................ 66 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA INTRODUCCIÓ 1 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 2 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA INTRODUCCIÓ l’actualitat, el tram nord de la Meridiana, comprès entre el Pont de Sarajevo que connecta ambdues Trinitats i la rotonda de la C-17 d’accés a Vallbona, té una longitud aproximada de 2km i una amplada ABAST DE L’ENCÀRREC màxima de 150m entre les dues vies que la flanquegen: en la banda de Collserola per l’avinguda de El Servei de Projectes Urbans del Departament d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament Vallbona, i en banda del Besòs per la C-17 sentit Montcada i el Rec Comtal. de Barcelona, promou la redacció dels Estudis previs i propostes per a la reforma del tram nord de L’objectiu del present estudi és avaluar les disfuncions espacials que presenta el tram nord de la Meridiana entre el Coll de la Trinitat i el Congost de Montcada, amb l’objectiu de realitzar un l’avinguda Meridiana i proposar unes actuacions en el sector que milloren los condicions espacials i diagnòstic de l’estat actual del sector que permeti a la vegada establir uns principis d’actuació per d’habitabilitat del corredor infraestructural per tal de recuperar l’espai de circulació de vehicles per tal de millorar les condicions d’habitabilitat en el tram nord de l’avinguda Meridiana. a les persones i millorar la connectivitat transversal dels barris del nord de la ciutat de Barcelona. Aquest estudi s’emmarca en els treballs de millora de l’avinguda Meridiana al llarg de tot el seu ÀMBIT D’ESTUDI traçat i que parteixen de la “Diagnosi prèvia i propostes marc per al nou espai Meridiana. La humanització de la Meridiana” redactades per l’Estudi d’Arquitectura Toni Gironès a petició del Constitueix l’objecte del present estudi l’àmbit del tram nord de l’avinguda meridiana i les seves propi Ajuntament de Barcelona i Barcelona Infraestructures Municipals BIMSA el maig de 2015. àrees pròximes entre el Pont de Sarajevo de Barcelona i la rotonda d’accés a Vallbona des de la C- Respecte l’àmbit d’actuació, s’ha pres com a document inicial de treball les conclusions del procés 17 en els barris de Trinitat Vella, Trinitat Nova, les Roquetes, Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana. participatiu Àgora Meridiana en relació al Tram 4. Trinitat Nova, Trinitat Vella, les Roquetes, Torre Tot i que l’estudi es centra en l’àmbit comprès entre l’avinguda de Vallbona i la C-17, a escala Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana, de novembre de 2016. territorial es proposa la millora de la connectivitat a través de corredors ecològics entre Collserola i la llera del riu Besòs . La redacció dels estudis previs i propostes per a la reforma del tram nord de la Meridiana van ser encarregats al Dr. Arquitecte Joan Moreno Sanz, amb l’assessoria tècnica de l’enginyer de camins METODOLOGIA DE TREBALL Carlos Fuente Fuente. El desenvolupament d’aquests treballs s’ha realitzat sota la supervisió del Cap de Servei de Projectes Urbans de l’Ajuntament de Barcelona Sr. Carles Casamor Maldonado, El present document està estructurat en tres capítols bàsics: antecedents, Visió estratègica l’Arquitecte Joan Sansa Hurtado i l’Enginyer Joan Delgado. També han col·laborat en la redacció territorial i Proposta Meridiana Nord. En el primer capítol, s’apunten els objectius de ciutat en d’aquest estudi els arquitectes Anna Gutiérrez, Álvaro Cuéllar i Maria Barenys, aquesta darrera com relació a la definició de l’espai públic inclusiu i sostenible i es presenta el pla de transformació de a estudiant d’arquitectura. l’enllaç Prinsclausplein en la perifèria de la ciutat de la Haia (Països Baixos). En el segon capítol, es presenta el model d’ordenació territorial basat en l’estructura de 5 dits ecològics transversals de OBJECTIUS connexió entre la serra de Collserola i el riu Besòs. Finalment, el darrer capítol, presenta les propostes d’actuació en el tram nord de la Meridiana a partir seccions estratègiques, vistes dels El Tram nord de l’avinguda Meridiana entre el coll de la Trinitat i el congost de Montcada ha estat sectors de transformació i les fitxes d’àmbits d’afectació i prioritat de les actuacions. una de les portes històriques d’accés al pla de Barcelona des del Vallès. L’acumulació d’infraestructures de transport en el corredor del Besòs, afavorida per la geografia del sector, ha Com a punt de partida, s’han pres en consideració les conclusions les sessions de Participació de anat aïllant els barris de la Trinitat Vella, la Trinitat Nova, les Roquetes, Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana del 15, 19 i 21 de desembre de 2016, i l’Informe de les Taules de Participació de Meridiana Meridiana; no només entre ells per l’efecte barrera, sinó amb la resta de barris de Barcelona. En (Ajuntament de Barcelona – Urbaning) de gener de 2017: 3 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA RETORN PARTICIPACIÓ TRAM 4 Donar un bon servei de transport públic, eficient i confortable, és l’única manera de pacificar el trànsit de l’Avinguda Meridiana Construcció d’una nova estació de Rodalies entre els Horts de la Ponderosa i el Tanatori de Santa Coloma de Gramenet. Recuperació de la connexió entre Vallbona i Ciutat Meridiana amb un pas de vianants amb semàfor que permeti creuar la C-17 Perllongament del carrer de Castelldefels fins al riu Besòs i construcció d’un nou Carril BUS-VAO d’accés nord de Barcelona. pont i/o passarel·la que connecti amb Santa Coloma de Gramenet. Recuperació de l’accés directe per a vianants des del Pont del carrer de Castelldefels a l’Andana de l’Estació de Rodalies de Torre Baró. Construcció d’una rotonda a dos nivells que permeti la connexió de l’Autopista C- 33 i la carretera C-17 al costat de la benzinera. Pacificació del tram de la C-17 en sentit Barcelona amb l’ampliació de la vorera per i millora de la urbanització per a la circulació de vianants. Pacificació de l’Avinguda de Vallbona amb prioritat invertida (Zona 30) i millora de l’enllumenat i el mobiliari urbà. Línia ferroviària R-2 del servei de Rodalies de Catalunya. 4 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA Reducció de la velocitat màxima de circulació de la carretera C-17, tant en sentit Barcelona com en sentit Montcada, a 50km/h. Reducció de la velocitat màxima de circulació de les autopistes que discorren pel corredor a 80km/h. Habilitar un servei de bus directe entre Vallbona i Barcelona que millori la connectivitat del barri amb els districtes centrals. Soterrament de les vies de ferrocarril de la línia R-2 de Rodalies en el tram Camí d’accés a la Torre del Baró des de la carretera de les Aigües de Barcelona. comprés entre Vallbona i Montcada i Reixac. Pavimentació amb asfalt sono-reductor de les autopistes del corredor per minimitzar la contaminació acústica del sector. Construcció de passos per a vianants elevats que permetin millorar la connectivitat a banda i banda del corredor viari. Habilitar aparcaments de dissuasió en els nodes d’intercanvi modal de transport públic per afavorir la reducció de trànsit. Aplicació de mesures que permetin l’accés als polígons industrials amb sistemes sostenibles de transport com carrils bici. Avinguda Meridiana des del Pont de Sarajevo en direcció al centre urbà. 5 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 6 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 7 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA MATRIU BIOFÍSICA – ACTUACIONS Regeneració de la llera del riu Besòs entre el Turó de la Trinitat i el municipi de Montcada i Reixac. Restauració del Rec Comtal com a connector ecològic i lúdic entre l’avinguda Meridiana i el riu Besòs. Preservació de l’activitat agrícola als Horts de la Ponderosa entre els barris de la Trinitat Vella i Vallbona. Promoció dels horts urbans en cadascun dels barris que conflueixen en el tram Vista panoràmica de la Serra de Collserola des de la Torre del Baró. Nord de l’avinguda Meridiana. Creació d’un connector ecològic transversal del Coll de la Trinitat que connecti els barris de les Roquetes, la Trinitat Nova, la Trinitat Vella i el riu Besòs. Creació d’un connector ecològic transversal pel Torrent Font Magués que connecti els barris de Torre Baró i Vallbona, a través del Pont de Castelldefels. Creació d’un connector ecològic transversal pel Torrent de Tapioles que connecti els barris de Ciutat Meridiana i Vallbona amb Montcada i Reixac. Urbanització de la carretera C-17 com a carrer urbà de vora amb el Parc fluvial del riu Besòs. Llera del riu Besòs al seu pas per Montcada i Reixac.. 8 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA Millora de l’accessibilitat i de la urbanització del Pont del carrer Castelldefels per facilitar el pas de vianants entre els barris de Torre Baró i Vallbona. Construcció de passarel·les per a vianants i per a vehicles no motoritzats en ambdós marges del riu Besòs. Introducció de mesures correctores de l’impacte visual del corredor infraestructural nord de Barcelona. Connectivitat i equipament del sistema d’espais lliures naturals i urbans de Vista de la Serra del Collserola des del Torrent de Magués. l’entorn del riu Besòs, tant d’escala local como metropolitana. Permeabilització del sòl urbà de manera que es permeti la recàrrega natural dels aqüífers i la reutilització de l’aigua de pluja. Reducció dels nivells de contaminació atmosfèrica a partir de la reducció del trànsit rodat passant. Reducció dels nivells de contaminació acústica als fronts urbans del corredor mitjançant pantalles sono-reductores. Implantació de sistemes renovables de generació d’energia per al subministrament dels barris de l’entorn. Horts urbans en el barri de la Trinitat Nova. 9 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 10 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 11 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA XARXA DE TRANSPORT – ACTUACIONS Creació d’una rotonda en la C-17 / N-150 com a la nova Porta urbana de Barcelona i origen de l’avinguda Meridiana. Reducció de la velocitat màxima de circulació de vehicles a les autopistes d’accés a Barcelona a 80km/h. Reducció de la velocitat màxima de circulació de la carretera C-17 a 50km/h per tal d’esdevenir un carrer urbà com els de la xarxa local de Barcelona. Construcció d’un nou accés a l’autopista C-33 des de la carretera C-17 com a Vista del Pont de Sarajevo de Barcelona. alternativa a la doble rotonda. Creació d’un accés viari directe de l’avinguda de Vallbona a l’avinguda Meridiana per als cotxes que provenen de la C-58 i C-33. Limitació de l’accés a Barcelona per l’avinguda Meridiana als vehicles que provenen de les autopistes C-58 i C-33. Construcció d’un nou pont sobre el riu Besòs que connecti el carrer de Castelldefels i Santa Coloma de Gramenet. Soterrament de la línia de tren a Portbou en el tram que discorre pel barri de Vallbona i el municipi de Montcada i Reixac. Passarel·la per a vianants sobre el ramal ferroviari de Vallbona. 12 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA Supressió del ramal ferroviari que connecta la línia de Portbou i Montcada Bifurcació que provoca l’efecte barrera en el barri de Vallbona. Construcció d’un nou ramal soterrat de connexió entre la línia de Portbou i Montcada Bifurcació en el tram previ al barri de Vallbona. Promoció de l’ús del carril BUS-VAO com a eix vertebrador del transport públic metropolità, més enllà de Ripollet. Nova configuració de la banda Collserola de la C-17 com a lateral amb caràcter Mirador de la Casa de l’Aigua al barri de la Trinitat Nova. urbà i cobertura de la línia ferroviària sota l’avinguda de Vallbona. Nova configuració de la banda Besòs de la C-17 com a lateral amb caràcter urbà i accés a l’espai agrícola de la Ponderosa i el Rec Comtal. Implantació d’un sistema públic de lloguer de bicicletes elèctriques en els nodes d’intercanvi modal del sector. Perllongament del carril bici de l’avinguda Meridiana pels laterals de la C-17 i fins al riu Besòs. Creació d’un pas de vianants entre la Trinitat Nova i la Trinitat Vella com a alternativa al pas elevat. Avinguda de Vallbona en direcció a l’Estació de Torre Baró. 13 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 14 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 15 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 16 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA ANTECEDENTS 17 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 18 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA ANTECEDENTS • Reduir la contaminació atmosfèrica, acústica i lumínica. • Millorar la qualitat dels espais i dels elements urbans. OBJECTIUS DE CIUTAT La principal font d’emissió de partícules contaminants (NO2, PM10 i PM2.5) és el trànsit (76%), per El Programa d’Actuació Municipal de la ciutat de Barcelona PAM (2016-2019) s’estructura en cinc tant, la millora de la qualitat de l’aire depèn directament de l’actuació sobre la mobilitat mitjançant eixos prioritaris d’actuació amb l’objectiu de crear una ciutat més equitativa i inclusiva on tothom la promoció de mitjans de desplaçament sostenibles, la millora de l’eficiència de la xarxa de pugui viure dignament: transport públic, o creant zones reservades per al trànsit de vianants. Pel que fa a la contaminació • Eix 1. Una Barcelona diversa que asseguri el bon viure. acústica, la principal font d’emissió diürna és el trànsit i els espais d’oci en horari nocturn. • Eix 2. Una Barcelona amb empenta per a una economia global. Entre les propostes d’actuació sobre aquest objectiu que es podrien implementar a l’àmbit del tram • Eix 3. Una Barcelona més humana i en transició ecològica. nord de la Meridiana en els barris de la Trinitat Vella, la Trinitat Nova, les Roquetes. Torre Baró, • Eix 4. Una Barcelona participativa que garanteixi el bon govern. Vallbona i Ciutat Meridiana hi ha: • Eix 5. Una Barcelona oberta i compromesa amb el món. • Estratègia contra la contaminació de l’aire (3.1.2) La millora de la qualitat està directament relacionada amb la millora del medi ambient i dels espais • Zones urbanes d’atmosfera protegida (3.1.6) públics de la ciutat. En la pràctica, aquesta millora es tradueix en espais més nets, tranquils, • Pla de reducció de la contaminació acústica. Mapa de soroll (3.1.9) confortables, verds, accessibles per a totes les persones, segurs per a caminar i ben comunicats amb • Pla director d’il·luminació (3.1.10) les xarxes de transport públic i de bicicleta. • Millorar els paviments (3.1.12) El model de ciutat compacta d’alta densitat de Barcelona té avantatges pel que fa al consum de sòl, • Rehabilitar l’espai públic de manera integral (3.1.13) la proximitat de serveis, l’eficiència de les xarxes urbanes, etc. però comporta també un dèficit VERD URBÀ I BIODIVERSITAT d’espai lliure que es veu agreujat per greus desequilibris en la distribució d’aquestes espais. A la ciutat de Barcelona, hi ha un total de 18,05 m2 d’espai verd /habitant, dels que pràcticament la • Connectar la ciutat amb l’entorn natural. meitat estan inclosos en al Parc de Collserola, i només el 35% pertanyen al sistema de parcs i jardins • Ampliar i millorar el verd urbà impulsant una gestió pública i comunitària. urbans (6,1 m2/persona). • Conservar la biodiversitat i promoure’n el coneixement i la valoració. Per tal d’incrementar la superfície d’espais lliures de qualitat per a la interacció social, l’Ajuntament • Garantir el benestar dels animals a la ciutat. de Barcelona preveu tres nivells d’actuació: el metropolità, preservant el Parc Natural de Collserola o els corredors fluvials, l’urbà a partir del Programa de Superilles que reordena la mobilitat en superfície i recupera els interiors d’aquestes unitats veïnals, i finalment, el barri, a partir d’actuacions de petita escala que afavoreixin el contacte entre ciutadans, i en conseqüència, promoguin la cohesió social. MEDI AMBIENT I ESPAI PÚBLIC 19 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 20 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA El contacte amb elements naturals millora la qualitat de vida dels ciutadans. Els espais verds urbans • Plans d’usos als barris (3.3.22) aporten valors relacionats amb l’ecologia com la naturalitat o la biodiversitat, i socioculturals com MOBILITAT SOSTENIBLE el benestar, la salut o el paisatge. La millora hauria de ser tant en la quantitat com en la qualitat de l’espai verd de la ciutat. Entre les actuacions previstes hi ha: • Guanyar més i millors espais per als vianants i promoure de forma integral l’ús de la bicicleta. • Ampliar el verd, projecte transversal (3.2.1) • Garantir una mobilitat equitativa per a tothom. • Pla Director de l’arbrat (3.2.4) • Avançar cap a un model de transport públic integral i sostenible. • Els Tres Turons, pulmó verd de Barcelona (3.2.5) • Reduir el transport privat i millorar l’eficiència. • Rehabilitar parcs i jardins (3.2.7) • Millorar la seguretat viària • Estendre els horts urbans ecològics (3.2.8) L’objectiu principal és tornar l’espai dels carrers a les persones mitjançant la promoció de la • Convivència i animals de companyia (3.2.10) mobilitat sostenible, accessible, segura i amable per a vianants i bicicletes. El Pla de Mobilitat 2013- 2018 es marcava com a objectiu la reducció del 21% dels desplaçaments en vehicle privat de URBANISME PER ALS BARRIS combustió, fet que requereix de mesures coordinades d’escala metropolitana de promoció i millora • Impulsar les transformacions urbanes que prioritzin l’espai públic i el bé comú. del transport públic. Aquestes mesures haurien d’estar complementades amb d’altres d’escala local • Renovar i rehabilitar el teixit urbà. relacionades amb la gestió de l’espai de la mobilitat (Superilles, Zones 30, carrils bici, etc.) i el foment • Prioritzar la inversió pública als barris més desafavorits. de modes de transport compartit. Entre les actuacions estratègiques previstes al Pla hi ha: • Preservar i promocionar el patrimoni arquitectònic i urbanístic i el paisatge cultural. • Millorar l’espai públic, l’accessibilitat dels vianants i ampliar les zones de pacificació de • Impulsar el nou planejament metropolità. trànsit (3.4.1) • Impulsar i reconduir els grans projectes amb visió articuladora. • Millorar i ampliar els carrils bici (3.4.2) El barri, com a peça constitutiva bàsica de la realitat metropolitana, juga un paper d’element • Nova xarxa de bus, millora del servei i impuls del bus de barri (3.4.5) vertebrador territorial i de cohesió social a escala humana, per tal de garantir la igualtat • Visió transversal de la seguretat viària (3.4.8) d’oportunitats i el benestar de tots els ciutadans. En aquest sentit, hi ha dos àmbits d’actuació • Millorar el servei del Bicing (3.4.11) principal: la definició d’un espai públic inclusiu i quotidià que reforci els vincles d’identitat entre els • Millorar la sostenibilitat i la seguretat en la mobilitat escolar (3.4.12) membres de la comunitat, i per altra banda, la promoció d’una mixtura funcional que garanteixi • Reformar el túnel de la Rovira (3.4.13) barris diversos i actius. Les línies estratègiques d’actuació inclouen: ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC • Fomentar la millora de l’Arquitectura i ampliar la protecció del patrimoni (3.3.1) • Impulsar les Superilles (3.3.6) • Complir els compromisos de reducció de gasos amb efecte d’hivernacle. • Promoure l’ús temporal de l’espai públic (3.3.8) • Augmentar la generació renovable i local d’energia i fomentar l’autoconsum i el balanç net. • Impulsar un espai públic que prioritzi la vida quotidiana (3.3.17) • Augmentar l’eficiència i l’estalvi energètic. 21 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 22 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA • Reduir la generació de residus i incrementar la recollida selectiva. • Avançar cap a una gestió pública integral de cicle de l’aigua. • Estimular la implicació ciutadana i donar suport als agents educatius per una ciutat sostenible. Per tal de corregir els problemes ambientals de la ciutat, es proposa la implantació de mesures preventives que evitin les causes. Per tal de fer de Barcelona una ciutat més sostenible es preveu la reducció de la dependència dels combustibles fòssils promovent l’ús de fonts d’energia renovable, i la promoció del reciclatge amb l’objectiu de residu zero. En aquest sentit, l’Ajuntament promou la creació d’una xarxa d’agents, com associacions ciutadanes, acadèmiques, empresarials, professionals, etc. que estengui la cultura de la sostenibilitat. Entre les actuacions estratègiques recollides en el PAM hi ha: • Compromís de Barcelona pel clima que implica reduir un 40% les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle (2030) i incrementar 1 m2 de verd per habitant (3.5.1) • Compromís ciutadà per la sostenibilitat 2012-2022 (3.5.2) • Pla de resiliència i adaptació al canvi climàtic (3.5.3) • Estratègia per a la transició energètica (3.5.7) • Sistemes sostenibles de producció d’energia i autoconsum (3.5.9) • Impulsar les instal·lacions municipals d’energies renovables (3.5.10) • Millorar la xarxa de clavegueram (3.5.15) • Residu zero (3.5.16) • Millorar la recollida de brossa (3.5.17) 23 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 24 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EL PRINSCLAUSPLEIN – LA HAIA (PAÏSOS BAIXOS) El Knooppunt Prins Clausplein, encreuament de les rutes de connexió Amsterdam-Rotterdam, en direcció nord-sud, i Utrecht-Den Haag, en direcció est-oest, apareix recollit per primera vegada en el I Rijkswegen-Plan [Pla general de carreteres] aprovat el 1927, i és incorporat amb posterioritat al Autosnelwegenplan [Pla de vies ràpides] de 1936, com a node estructurant del sistema viari neerlandès. Els plans d'ordenació de la xarxa de transport, previs a la Segona Guerra Mundial, tenen com a prioritat la connexió entre els principals centres urbans de l'oest: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam. Utrecht, Gouda, Dordrecht, etc. i la integració d'aquests centres a la xarxa urbana eu- ropea, en garantir les connexions amb Bèlgica (sud) i Alemanya (aquest). En una primera etapa, la Verkeersplein Leidschendam [rotonda], situada a la perifèria de Den Haag, disposa d'una configuració d'encreuament a nivell i integra vies de comunicació local i regional. L’increment de la mobilitat durant la postguerra fa necessària una revisió del disseny inicial del node amb l'objectiu de millorar la seguretat dels usuaris. Dues dècades després de la inauguració del primer tram d'autopista entre Voorburg i Zoetermeer (1937), amb origen en aquesta cruïlla, s'inicia la construcció de la rotonda elevada de Leidschendam. No obstant això, la socialització de l'ús del vehicle privat durant la dècada dels 60, posa de manifest l'obsolescència del disseny poc després de En els anys 90, el creixement de la ciutat de Den Haag i la intensitat del trànsit regional, situen el la seva inauguració. Finalment, el 1985, s'inaugura la configuració en estrella a quatre nivells Knooppunt Prins Clausplein com un dels espais estratègics per al desenvolupament d'activitats que definitiva i és rebatejat com Knooppunt Prins Clausplein. ja no tenen cabuda en el centre urbà de la capital . Durant aquesta dècada, els terrenys de El Prins Clausplein es converteix en un dels nodes més concorreguts de la xarxa de transport l'aeròdrom d’Ypenburg, clausurat el 1991, es destinen-nan a la construcció d'un complex residencial regional, per la confluència dels dos principals eixos de comunicació del país (A12 i A4). No obstant de 13.000 habitatges emmarcat en el programa VINEX. La progressiva ocupació del clúster terciari això, la configuració del nus, encara que més compacte i amb una ocupació de sòl menor al d'altres de Forepark, al sector nord-est, i la localització d'empreses d'àmbit nacional a l'entorn del node, enllaços de rang similar, és poc atractiu per a la implantació d'activitat qualificada en l'entorn. Les situen el Prins Clausplein com un dels enclavaments amb més potencial de desenvolupament de la limitacions del patró parcel·lari, les polítiques restrictives amb el desenvolupament urbà a la xarxa urbana i de transport del Zuidvleugel. perifèria de les grans capitals, l'existència de grans complexos logístics a les proximitats com Tot i la integració de Leidschendam i Voorburg (2001) en un únic municipi integrat en la conurbació l'Aeroport d’Ypenburg, són alguns dels motius que frenen l'establiment de nova activitat en aquest Stadsgewest Haaglanden, la fragmentació administrativa del sector, en què coincideixen més: enclavament. Però el principal obstacle és la precarietat de les connexions amb la xarxa local de Midden-Delfland, Westland, Rijswijk i Den Haag, dificulta la adopció de solucions integrades. Amb distribució. arribada del nou mil·lenni, té lloc una revisió de la delimitació de l'àrea urbanitzable d'aquests municipis amb l'objectiu de promoure el Knooppunt Prins Clausplein com una nova centralitat 25 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA urbana d'escala regional, basada en criteris de qualitat mediambiental i capaç de competir amb de ecoductes Stadsduct Overbos - Vaklijk sobre la A16 a Breda (Noord-Brabant). La coberta de altres polaritats urbanes del Randstad en l'atracció d'empreses multinacionals o de la diplomàcia l'ecoducte sobre l'A4 minimitzaria els efectes de la pol·lució atmosfèrica i acústica i permetria internacional. recuperar 25ha de superfície per al desenvolupa-ment d'activitats urbanes que combinin usos Entre les fortaleses del sector es troba la proximitat al centre de la capital administrativa de l'Estat urbans i natura. La connexió entre els barris, fins a la data segregats per la infraestructura, es (5 km), l'accessibilitat a les xarxes de transport metropolità (A12 i A4), l'existència de solars vacants realitzaria a partir d'una densa xarxa cívica de sendes i carrils bici que discorre el Groenicoon. i la qualitat ecològica dels espais naturals de l'entorn. Les febleses es basen en els efectes de la congestió viària sobre el medi i la precarietat d'una xarxa local de distribució del trànsit i un sistema de transport públic eficient que connecti el sector amb el centre de la ciutat. L'entorn del Knooppunt Prins Clausplein concentra el major potencial de desenvolupament urbà. Històricament, s'han implantat en aquest sector unitats funcionalment especialitzades i autònomes: parcs empresarials, suburbis residencials, etc. i l'autopista A12 ha supòsit una barrera física a la connexió entre unitats per carretera. Tan ma-teix la xarxa ferroviària s'ha convertit en el mitjà més eficaç de connexió entre sectors, les estacions de tren podrien convertir-se en polaritats urbanes de condensació d'activitat i densitat edificada. L'efecte barrera de la A12 se superaria a partir de l'adequació dels terraplens, la millora i ampliació de les connexions. En relació a la congestió del nus, la millora de la xarxa local de distribució contribuiran-ria a millorar les condicions de trànsit. Amb l'objectiu d'estudiar la compatibilitat entre el desenvolupament ur-bany de la Structuurvisie Den Haag 2020 i la condició de connector eco-lògic regional que proposa la planificació regional per al sector Vliet-A4, es publica el 2009 la proposta Vlietzone-A4: van snippergroen naar groenicoon [Zona de l'Vliet-A4: del fragment a la icona verda]. L'objectiu d'aquest document és presentar una proposta alternativa per a l'ordenació del sector basada en la consolidació d'una estructura verda El 2010, el Gemeente Den Haag presenta el Werkboek A4 / Vlietzone op weg naar de Nota van capaç de contrarestar la pressió immobiliària sobre el sector i que per-meti competir al sector amb Uitgangspunten [Llibre de treball S4 / Zona Vliet cap a un Memoràndum de principis], en el qual altres centralitats territorials metropolitanes però allunyat de models com alta densitat edificada avalua les oportunitats de desenvolupament del sector en el marc del corredor urbà des de la costa com el Zuidas. L'espai lliure es converteix així en l'element que dóna cohesió a un territori fins al -knooppunten- d’Ypenburg, al llarg del traçat de la A12. Les alternatives se situen en un fragmentat per la xarxa de transport i assumeix una centralitat urbana basada en el buit urbà. Una sistema de coordenades cartesianes en el qual l'eix vertical indica les identitats possibles: des de les de les propostes del Vlietzone-A4 per a la garantir la connectivitat ecològica del sector i superar dinàmiques urbanes a l'harmonia del "verd". L'eix horitzontal, per contra, indica la centralitat de l'efecte barrera de l'autopista consisteix en la construcció d'un ecoducte que cobreix parcialment la l'alternativa: local, regional o metropolità (Randstad-Holland). D'acord amb aquest sistema es A4 entre Ypenburg-Vliet i Nootdorp. Aquest tipus de solucions no és inèdit a la xarxa de transport proposen quatre escenaris de desenvolupament possible per al sector de Vliet / A4: neerlandesa sinó que ha estat prèviament utilitzat en la perifèria de nuclis urbans com el sistema 26 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA ALTERNATIVA I. ACCÉS A4 ALTERNATIVA II. BUITENPLAATS El Knooppunt Prins Clausplein, com a node de confluència de dos dels principals eixos viaris de la L’alternativa Buitenplaats-Randstad [Exterior-Randstad] consisteix en la creació d'un corredor regió (A12 i A4), és una de les portes d'accés de la ciutat de Den Haag. La proposta A4 Entree [A4 ecològic que integri la xarxa de transport per atreure la implantació d'empreses basades en Accés] consisteix en la transformació de la porta urbana de la capital a partir de la concentració l'economia del coneixement-ment, aprofitant l'accessibilitat i proximitat a centres d'investigació d'activitat diversa: residència, treball, serveis, etc. a l'entorn del node viari, amb l'objectiu de crear com Delft, Leiden Zoetermeer o Den Haag. L'ordenació espacial del sector es basa en l'explotació de una nova centralitat urbana "perifèrica", integrada en la seqüència d'espais especialitzats al llarg del les qualitats paisatgístiques del Randstad: parcel·lari, densitat moderada i relació flexible entre el corredor infraestructural. La configuració d'aquest centre podria superar la barrera física del nus a natural i l'artificial. El tronc central de la A4 es transforma en un "riu verd" que desemboca al través d'edificis icònics que imprimeixin identitat al sector. La vitalitat urbana d'aquest centre es Knooppunt Prins Clausplein, espai de major exposició del sector. A escala urbana, la proposta basa en la millora de l'accessibilitat tant en vehicle privat, a través de la construcció d'unes vies contempla la mixtura d'activitat residencial-laboral i la millora de les xarxes de comunicació cívica i laterals de la A12 i A4, com de transport públic, mitjançant l'ampliació de les línies de tren lleuger. de transport públic, així com la restricció de l'ús del vehicle privat. 27 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA ALTERNATIVA III. JARDÍ DEL DEMÀ ALTERNATIVA IV. ESPAI REGIONAL La proposta Tuin van morgen [jardí del matí] està inspirada en el paisatge del pòlder neerlandès, L'última de les alternatives: Regioruimte [Espai regional] planteja un nivell d'intervenció mínim en caracteritzat per la presència de comunitats-dades d'extensió limitada, baixa densitat i un nivell el desenvolupament urbà del sector. Es proposa l'ocupació dels solars vacants i la renovació de les d'interacció amb l'entorn elevat. L'escala "domèstica" de la intervenció permet integrar els teixits activitats obsoletes en funció de les necessitats espacials de la regió. Aquest model de creixement urbans històrics al voltant del Vliet. Aquesta alternativa no aposta per un increment significatiu de de baixa intensitat presenta un alt grau de flexibilitat i incertesa, i pot adaptar-se a la demanda la densitat edificada ja que es basa en les qualitats del verd existent per a la creació d'una xarxa conjuntural. La prioritat d'aquesta alternativa és la preservació de la diversitat d'estructures urbanes urbana d'escala comunitària. La major part del programa es concentra en el Knooppunt Prins i ecològiques existents. No hi ha una coherència en l'ordenació de les funcions urbanes per a tot el Clausplein, afavorit per la seva exposició als fluxos de transport. La baixa densitat no permet la sector, com ho demostra la configuració a l'entorn del Knooppunt Prins Clausplein. No obstant això, viabilitat de sistemes de transport públic massiu, en canvi es proposa l'aïllament del trànsit la prosperitat d'aquesta alternativa a escala re-regional depèn de la capacitat d'enfortir les motoritzat i l'ampliació de la xarxa cívica per a la comunicació interna del sector. connexions viàries i cíviques amb l'entorn. 28 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA VISIÓ ESTRATÈGICA TERRITORIAL 5+2 29 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA VISIÓ ESTRATÈTICA TERRITORIAL 5+2 EL PLA 5 + 2 La conca del riu Besòs separa en direcció nord-sud la Serra de Collserola de la Serra de Marina, ambdues del Sistema litoral català. Aquesta vall ha estat un punt d’accés històric al Pla de Barcelona des del nord, fet pel què al llarg dels temps s’han anat acumulant un gran nombre d’infraestructures de transport viari i ferroviari, però també de subministrament d’energia i d’aigua. Des del punt de vista geogràfic, la llera del riu Besòs i el corredor infraestructural discorren en paral·lel incidint en l’efecte barrera d’aquests dos elements territorials respecte a les permeabilitats transversals tant ecològiques com cíviques. Una nova estructura territorial hauria de reconèixer la permeabilitat transversal en sentit Collserola-Besòs-Marina a la vegada que introduir mesures correctores que permetin millorar l’habitabilitat en el corredor viari. La proposta d’actuació territorial es basa en l’ordenació de cinc corredors ecològics i cívics entre el Besòs i la serra de Collserola que connectin els barris amb el riu. A la vegada es proposa el perllongament de la Meridiana com a carrer urbà a banda i banda del corredor infraestructural. 30 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA ELS CINC DITS CONNECTORS En primer lloc, es proposa la millora de la connectivitat transversal entre els barris del nord de Barcelona i el riu a partir de cinc corredors ecològics i cívics Collserola-Besòs. La continuïtat dels espais lliures naturals i urbans dels barris de la Trinitat Vella, les Roquetes, la Trinitat Nova, Torre Baró, Ciutat Meridiana i Vallbona; a través del corredor infraestructural es realitza aprofitant el sistema natural hidrològic local de torrents i els nous passos elevats que creuen el feix d’eixos de transport viari i ferroviari. Els antecedents d’aquesta estructura territorial es troba en el Pla dels Fingers que es va portar a terme a Copenhagen durant la postguerra europea amb l’objectiu d’optimitzar la xarxa de transport ferroviària a l’entorn de la capital danesa. En el cas dels barris del nord de Barcelona, aquesta connexió seria ecològica. Els cinc dits o corredors ecològics i cívics connecten els espais lliures naturals i urbans equipats dels barris del nord de Barcelona amb la llera del riu Besòs, donant continuïtat al sistema litoral català com a eix lúdic territorial i millorant la connectivitat local entre barris. Pla dels Fingers de Copenhagen (1947) 31 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 32 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX TRINITAT VELLA 33 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX TRINITAT VELLA La Trinitat Vella és un dels barris més aïllats del municipi de Barcelona. Envoltada per corredors infraestructurals viaris i ferroviaris, la Trinitat Vella ha trobat en la reordenació a l’entorn de les infraestructures una estratègia per configurar nous espais d’interacció social. La proposta es basa en la reordenació dels marges de la B-20 des del Parc de la Trinitat fins a la Casa de l’Aigua al llarg de la via Barcino i el carrer del Torrent de la Perera. La connexió d’aquest sistema d’espais lliures equipats amb la llera del riu Besòs a través de la C-17 implicaria la renovació del pas inferior de la B- 20 i la millora de la permeabilitat a través de l’espai agrícola de la Ponderosa i de la línies de rodalies i alta velocitat. L’Eix Trinitat Vella es basa en la reordenació dels marges de la infraestructura de transport viari, des del Parc de la Trinitat, ben comunicat amb transport públic, fins als horts de la Ponderosa per l’antic traçat del Rec Comtal i l’actual C-17. Aquesta continuïtat dependria de la remodelació del pas inferior de la B-20 en la Casa de l’Aigua i la franja entre el riu Besòs i la Ronda. 34 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 35 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 36 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 37 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 38 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 39 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 40 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX ROQUETES – TRINITAT NOVA 41 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX ROQUETES – TRINITAT NOVA L’Eix Roquetes – Trinitat Nova (2,1km) té com a punt d’origen el complex de la Fundació Brafa i el conjunt d’instal·lacions esportives i educatives de la capçalera del Parc de la Guineueta. El corredor continua per l’eix urbà vertebrador del barri de les Roquetes (Carrer de la mina de la Ciutat) fins al Pg. del Bosc de Roquetes. Al llarg d’aquest tram es troben equipaments tan rellevants com l’Ateneu Popular de Nou Barris o l’estació de metro de Roquetes (L3). El tram final de l’eix discorre pel lateral dels dipòsits de l’ATLL i descendeix pel solar on en l’actualitat es troba el Pont dels tres ulls i el projecte de les Feixes al barri de la Trinitat Nova, abans d’arribar a la Casa de l’Aigua, des d’on s’hauria de facilitar la connexió amb l’eix de la Trinitat Vella creuant l’avinguda Meridiana. L’Eix Roquetes – Trinitat Nova és una via de cornisa de 2,1km de longitud que connecta els principals espais lliures i equipaments del barri de les Roquetes i Trinitat Nova entre la capçalera del Parc de la Guineueta i la casa de l’Aigua. Al llarg d’aquest eix s’estan portant a terme nous projectes de recuperació del patrimoni arquitectònic i infraestructural del districte de Nou Barris. 42 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 43 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 44 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 45 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 46 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 47 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 48 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX TORRENT FONT D’EN MAGUÉS 49 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX TORRENT FONT D’EN MAGUÉS L’Eix Torrent Font d’en Magués és el perllongament natural de la carretera de les Aigües fins a la llera del riu Besòs, amb un desnivell de 170m. El seu origen es troba al Castell de Torre del Baró (210m) i el Mirador de Torre Baró i descendeix pel Torrent de la Font d’en Magués entre els carrers de Castelldefels i de l’Escolapi Càncer fins passar per sota de la Aqüeducte de Torre Baró. Un cop en fons de la vall, l’eix enllaça amb el pont de Castelldefels per creuar el corredor infraestructural fins els horts de la Ponderosa al barri de Vallbona. La continuïtat d’aquest eix per sota del rama ferroviari de Rodalies permet la connexió amb els altres connectors ecològics i cívics i l’accés a la llera del riu Besòs L’Eix Torrent Font d’en Magués suposa la continuïtat de la carretera de les Aigües de Barcelona fins a la llera del riu Besòs. Al llarg del seu recorregut, un paisatge de gran valor ecològic es barreja amb teixits urbans de baixa densitat basats en l’auto-construcció amb infraestructures de servei precàries. La connexió amb el barri de Vallbona té lloc a través del Pont del carrer de Castelldefels. 50 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 51 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 52 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 53 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 54 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 55 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 56 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX TORRENT DE FONT MOGUERA 57 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX TORRENT DE FONT MOGUERA El Barri de la Ciutat Meridiana ha crescut en els vessants dels contraforts de Collserola configurant un front urbà al corredor infraestructural del Besòs. Els torrents de la xarxa hidrològica han esdevinguts els espais de major accessibilitat d’aquest sector, i al seu entorn s’han situat espais i equipaments públics. L’Eix entre la Font Moguera i l’estació de rodalies de Torre Baró és l’espai natural de relació entre el Parc Natural de Collserola i el centre cívic i d’accés de la Ciutat Meridiana. La relació entre l’espai natural i urbà es produeix pràcticament sense transició. La continuïtat d’aquest eix fins a Vallbona hauria de realitzar-se a través del Torrent Tapioles en un pas paral·lel entre la línia ferroviària i el talús de Ciutat Meridiana. El connector del Torrent de Font Moguera és l’eix vertebrador dels espais lliures i equipats del barri de la Ciutat Meridiana. La continuïtat d’aquest eix cap a Vallbona i el riu Besòs s’hauria de realitzar a través de la connexió amb el Torrent Tapioles, tant per la C-17 com per un nou eix cívic paral·lel a la línia ferroviària a l’alçada de l’estació de Torre Baró. 58 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 59 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 60 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 61 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 62 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 63 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 64 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX TORRENT TAPIOLES 65 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX TORRENT TAPIOLES L’Eix de Torrent Tapioles té el seu origen al vessant nord del barri de la Ciutat Meridiana amb el barri de Can Cuiàs. Tot i la bona accessibilitat del barri en transport públic i l’equipament del corredor amb diversos complexos esportius i educatius, la continuïtat de l’eix en direcció a Vallbona topa amb un teixit urbà monofuncional: el polígon industrial de Can Cuiàs i el conjunt de viaductes de les vies ràpides (C-58, carril BUS-VAO i C-33), les línies ferroviàries de rodalies que conflueixen a l’estació de Montcada Bifurcació, i la carretera C-17. Tot aquest seguit d’obstacles han desdibuixat el traçat de l’antic torrent que encara perviu sota la infraestructura de transport. La recuperació del torrent i del talús de Ciutat Meridiana podria contribuir afavorir el pas de vianants pel sector. El Torrent de Tapioles és un dels elements geogràfics de major continuïtat en el sector entre Collserola i el Besòs però al seu entorn han crescut teixits urbans de naturalesa monofuncional com polígons d’habitatge i industrials que es sumen a les superestructures de transport que creuen el territori. La recuperació del Torrent podria ser un dels leitmotivs de la proposta. 66 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA ORTOFOTO INDICANT LES FOTOGRAFIES 67 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 68 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 69 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 70 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 71 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 72 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX MERIDIANA NORD 73 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA MERIDIANA NORD ELS DOS DITS URBANS L’accés nord al Pla de Barcelona està determinat per dos corredors que discorren paral·lels entre les serres de Collserola i de Marina, un d’ells ecològic com és el riu Besòs, i l’altre de transport tant viari com ferroviari. La continuïtat de la Meridiana com a eix cívic hauria de connectar el centre de Barcelona amb els barris del nord que tradicionalment han sigut poc accessibles. La proposta dels dos dits té un doble objectiu, per una banda, donar caràcter urbà a l’eix de la C-17 en els laterals del corredor infraestructural per tal de reduir l’impacte del trànsit en les façanes urbanes de l’entorn, i per altra banda, millorar l’accessibilitat de l’avinguda Meridiana a la llera del riu Besòs com a eix lúdic i esportiu metropolità. La proposta dels dos dits té com a punt bàsic la continuïtat de l’avinguda Meridiana més enllà del Pont de Sarajevo entre la Trinitat Vella i la Trinitat Nova. Un nou corredor cívic com un carrer per a les persones des del parc de la Ciutadella fins el riu Besòs que en el seu tram final es desdobla per respondre a les particularitats de les dues façanes urbanes a banda i banda del corredor. 74 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 75 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 76 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA MERIDIANA NORD – COLLSEROLA 77 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX MERIDIANA NORD - COLLSEROLA L’Avinguda de Vallbona entre la Casa de l’Aigua i l’estació de rodalies de Torre Baró, i la seva continuïtat fins a la Meridiana i el Torrent de Tapioles permetria la millora de la connectivitat entre els barris del front de Collserola: les Roquetes, la Trinitat Nova, Torre Baró i Ciutat Meridiana, en paral·lel a la línia ferroviària. La pacificació de la C-17 permetria l’ús cívic de part de la seva secció viària per a incorporar un nou carril bici o noves pantalles vegetals que redueixin l’impacte del trànsit sobre els barris de l’entorn. Per altra banda, la nova ordenació hauria d’afavorir el creuament transversal del corredor de transport en la Casa de l’Aigua, el Pont del carrer de Castelldefels, l’entorn del Torrent de Tapioles i un possible túnel entre Vallbona i l’Av. Rasos de Peguera. La Meridiana-Nord en el front de Collserola es desdobla en dos nivells: l’avinguda de Vallbona amb visuals sobre el territori i vocació d’eix cívic local que connecta tots els barris del sector, i la reconversió de la carretera C-17 en sentit Barcelona com a eix cívic territorial que suposa el perllongament de l’avinguda Meridiana fins al nou enllaç de connexió amb l’autopista C-33. 78 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 79 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 80 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 81 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 82 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA MERIDIANA NORD - BESÒS 83 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA EIX MERIDIANA NORD – BESÒS La continuïtat de l’avinguda Meridiana més enllà del Pont de Sarajevo té com a element clau, el condicionament de la C-17 en sentit Montcada com a nou eix cívic i lúdic que posi en relació els espais públics i naturals dels barris de la Trinitat Vella, els horts de la Ponderosa i Vallbona. La proposta de convertir aquesta via ràpida en un carrer urbà fins al futur enllaç amb la C-33 passa per incorporar elements de patrimoni històric com el Rec Comtal i natural, com l’espai agrícola dels horts de la Ponderosa. Però també per millorar les connexions a peu o bicicleta amb el Parc Fluvial del riu Besòs tenint en compte la futura reordenació de connexions ferroviàries entre Barcelona i Montcada i Reixac. La remodelació de la C-17 en sentit Montcada com a carrer urbà és una de les actuacions clau de la proposta que ha de millorar les connexions amb l’entorn fluvial, donar continuïtat a la trama urbana de Vallbona i preservar els elements de valor patrimonial i natural al llarg de la via, com per exemple el Rec Comtal o els horts de la Ponderosa a Vallbona. 84 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 85 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 86 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 87 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 88 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECCIONS TRANSVERSALS 89 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECCIONS TRANSVERSALS 90 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 91 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 92 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 93 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 94 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 95 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 96 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 97 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 98 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 99 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 100 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 101 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 102 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 103 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 104 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 105 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 106 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 107 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 108 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA VISIONS 109 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA VISIONS 110 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 111 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 112 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 113 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 114 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 115 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 116 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 117 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 118 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 119 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTORS I PRIORITAT D’ACTUACIÓ 120 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTORS I PRIORITAT D’ACTUACIÓ A continuació es detallen les unitats d’actuació amb el desglossament de la superfície, qualificació urbanística afectada i un pressupost estimat a partir de partides unitàries per superfície en cadascun dels àmbits. S’han establert tres nivells de prioritat en el desenvolupament del conjunt de les actuacions que afectarien en total una superfície de 183.153m2. PRIORITAT 1 35.400.000 € PRIORITAT 2 33.600.000 € PRIORITAT 3 43.800.000 € TOTAL 112.800.000 121 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 122 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 1.1 CONNEXIÓ AV. MERIDIANA – AV. VALLBONA Objectiu L’objectiu de l’actuació és la connexió directa entre l’avinguda de Vallbona i l’avinguda Meridiana en el tram davant de la casa de l’Aigua per a transport públic, carril bici i pas de vianants. Alguna de les fases podria incloure la cobertura parcial de la boca del túnel ferroviari. Actuacions proposades • Condicionament del pas per a vianants i bicicletes entre la Meridiana i l’avinguda de Vallbona en forma de parc urbà com a extensió de la casa de l’Aigua. • Habilitar un carril de circulació per a vehicles d’emergència i transport públic d’accés directe a l’avinguda Meridiana • Cobertura parcial de la boca del túnel de rodalies per tal de millorar la transició entre l’avinguda de Vallbona i el nou accés a la Meridiana. Superfície afectada: 11.370 m2 Pressupost Prioritat 1 2.289.500€ Pressupost Prioritat 2: 1.024.800€ Pressupost Prioritat 3: 10.637.100€ Total 13.951.400€ 123 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 124 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 125 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 1.2 REMODELACIÓ AV. VALLBONA Objectiu L’objectiu de l’actuació és la millora de l’avinguda de Vallbona com a corredor cívic entre els barris de la Trinitat Nova i l’estació de rodalies de Torre Baró, mitjançant l’ampliació de la secció útil de l’avinguda amb un voladiu sobre les vies de tren i el condicionament dels talussos de l’espai ferroviari. Actuacions proposades • Ampliació de la vorera per al pas de vianants i reducció dels carrils per a la circulació de vehicles. • Millora dels accessos al Pont del carrer de Castelldefels des de l’avinguda de Vallbona. • Reurbanització de la carretera C-17 en sentit Barcelona per a donar més espai a vianants, ciclistes i transport públic i reduir l’espai i condicions de circulació del vehicle privat. • Construcció d’un voladiu d’estructura lleugera sobre la línia ferroviària per tal d’ampliar l’espai destinat al lleure i contemplació del paisatge dels vianants. Superfície afectada: 31.600 m2 Pressupost Prioritat 1: - Pressupost Prioritat 2: 11.442.200€ Pressupost Prioritat 3: 5.232.500€ Total 16.765.700€ 126 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 127 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 128 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 1.3 CONNEXIÓ AV. VALLBONA – TORRENT TAPIOLES Objectiu L’objectiu de l’actuació és la millora de la connectivitat entre el Torrent de Font Moguera i Torrent Tapioles al barri de Ciutat Meridiana mitjançant el perllongament de l’avinguda de Vallbona des de l’estació de rodalies de Torre Baró fins al nou enllaç amb la C-33. Aquesta proposta inclou la construcció d’un eix paral·lel a la línia ferroviària i el condicionament del talús de Ciutat Meridiana. Actuacions proposades • Projecte de renaturalització del talús de Ciutat Meridiana així com del Torrent Tapioles i del seu entorn. • Obertura de l’avinguda de Vallbona fins a la rotonda de la C-17 amb un únic carril per a transport públic, vorera per al pas de vianants i connexions amb el polígon industrial de Can Cuiàs. • Reurbanització de la carretera C-17 en sentit Barcelona amb dos carrils de circulació per a vehicles (1 transport públic + 1 vehicles), carril bici i una vorera ampla i enjardinada per al pas de vianants. Superfície afectada: 45.455 m2 Pressupost Prioritat 1: 5.441.400€ Pressupost Prioritat 2: 11.442.200€ Pressupost Prioritat 3: - Total 16.883.600€ 129 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 130 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 131 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 1.4 ACCESSOS C-33 – REMODELACIÓ ROTONDA C-17 Objectiu L’objectiu és la construcció d’un nou accés a l’autopista C-33 que connecti directament aquest eix amb l’avinguda Meridiana (Actual C-17) de manera que els veïns dels barris de la Meridiana Nord – Collserola poden accedir directament a l’autopista sense haver d’accedir en primera instància a la Ronda de Dalt de Barcelona. Actuacions proposades • Desmuntar l’estructura elevada de la C-17 actual en l’accés al barri de Vallbona i ampliació de la rotonda de manera que doni accés també a l’autopista C-33. • Construcció dels accessos a l’autopista C-33 des de la nova rotonda situada al nivell de la C- 17, en el lloc on es situa actualment la benzinera, amb un carril en cada accés. Superfície afectada: 11.305 m2 Pressupost Prioritat 1: - Pressupost Prioritat 2: - Pressupost Prioritat 3: 4.295.900€ Total 4.295.900€ 132 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 133 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 134 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 2.1 PAS INFERIOR C-17 TRINITAT-VALLBONA Objectiu L’objectiu de l’actuació és millorar les condicions d’habitabilitat, seguretat i confort del pas inferior de la B-20 com a futur carrer urbà que ha de connectar el barri de la Trinitat Vella (Casa de l’Aigua) amb els horts de la Ponderosa a Vallbona, a través de la carretera C-17. Actuacions proposades • Arranjament i adaptació de la vorera actual al pas de la Meridiana com a carrer urbà. • Millora del talús actual de la Casa de l’Aigua i la seva connexió amb la via Barcino. • Eixamplament de la vorera actual a passeig amb 5m. Superfície afectada: 14.255 m2 Pressupost Prioritat 1: 659.200€ Pressupost Prioritat 2: 5.969.600€ Pressupost Prioritat 3: - Total 6.628.800€ 135 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 136 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 137 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 2.2 PAS REMODELACIÓ C-17 TRAM REC COMTAL Objectiu L’objectiu de l’actuació és l’arranjament de la carretera C-17 com a carrer urbà en sentit Montcada en el tram que discorre en paral·lel a l’antic Rec Comtal entre el pont de la B-20 i el pont del carrer de Castelldefels. Es planteja un passeig a doble nivell, en el superior amb prioritat per als vehicles privats i en l’inferior per al pas de vianants en el marge dels horts de la Ponderosa. Una altra de les intervencions proposades contempla la millora de l’accés al pont de Castelldefels a través del talús existent amb els horts de la Ponderosa Actuacions proposades • Arranjament de la secció viària de la C-17 en sentit Montcada per adequar-la al caràcter d’un carrer urbà i integració del Rec Comtal en la intervenció. • Condicionament del talús del pont del carrer Castelldefels com a espai públic equipat que millora l’accessibilitat des dels horts de la Ponderosa. Superfície afectada: 30.200 m2 Pressupost Prioritat 1: 10.875.000€ Pressupost Prioritat 2: - Pressupost Prioritat 3: 3.206.000€ Total 14.081.000€ 138 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 139 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 140 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 2.3 PAS REMODELACIÓ C-17 TRAM VALLBONA Objectiu L’objectiu de l’actuació és la transformació de la carretera C-17 en sentit Vallbona en un carrer del barri de Vallbona mitjançant l’anivellament del traçat al dels carrers del barri. D’aquesta manera es possibilita la creació d’un nou front urbà al carrer i la millora de l’accessibilitat a Vallbona. Per altra banda, la reducció de l’espai destinat al vehicle permet crear un coixí verd entre el corredor viari i el barri. Actuacions proposades • Remodelació dels accessos a Vallbona des de la C-17 mitjançant l’anivellament de la via a la cota del barri. • Reordenació de l’espai de connexió entre Vallbona i Ciutat Meridiana per sota dels viaductes de la xarxa viària. Superfície afectada: 28.453 m2 Pressupost Prioritat 1: 12.075.600€ Pressupost Prioritat 2: 3.122.150€ Pressupost Prioritat 3: - Total 15.197.750€ 141 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 142 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 143 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 3.1 PAS VIANANTS AV. MERIDIANA TRINITATS Objectiu L’objectiu de l’actuació és la creació d’un pas per a vianants entre els barris de Trinitat Nova i Trinitat Vella a nivell que creui l’avinguda Meridiana o elevat mitjançant una passarel·la lleugera accessible des dels dos parcs de la casa de l’Aigua. Actuacions proposades • Senyalització horitzontal i vertical del pas de vianants a l’avinguda Meridiana. • Construcció d’una passarel·la elevada entre la Casa de l’Aigua al barri de la Trinitat Nova i la Trinitat Vella i arranjament dels accessos a cadascun dels parcs. Superfície afectada: 440 m2 Pressupost Prioritat 1: - Pressupost Prioritat 2: 567.600€ Pressupost Prioritat 3: 1.724.800€ Total 2.292.400€ 144 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 145 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 146 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 3.2 CONDICIONAMENT PONT DE CASTELLDEFELS Objectiu L’objectiu de l’actuació és la millora del pont del carrer de Castelldefels per al pas de vianants entre el barri de Torre Baró i Vallbona. Actuacions proposades • Ampliació i equipament de les voreres amb la incorporació de vegetació i pèrgoles que protegeixin del sòl i de la pol·lució. • Perllongament del carrer de Castelldefels fins a la cota del Torrent Tapioles preveient el futur pas per sota del ramal ferroviari de rodalies. Superfície afectada: 8.425 m2 Pressupost Prioritat 1: 4.046.500€ Pressupost Prioritat 2: - Pressupost Prioritat 3: 1.350.000€ Total 5.396.500€ 147 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 148 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 149 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA SECTOR 3.3 TÚNEL TORRE BARÓ - VALLBONA Objectiu L’objectiu de l’actuació és la construcció d’un túnel que connecti de manera directa el carrer de Rasos de Peguera del barri de Ciutat Meridiana i Vallbona per sota del corredor infraestructural. Actuacions proposades • Construcció del túnel entre els dos barris sense afectar el servei de ferrocarril ni els eixos viaris superiors. Superfície afectada: 1.650m2 Pressupost Prioritat 1: - Pressupost Prioritat 2: - Pressupost Prioritat 3: 17.325.000€ Total 17.325.000€ 150 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 151 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 152 ESTUDIS PREVIS I PROPOSTES PER A LA REFORMA DEL TRAM NORD DE LA MERIDIANA ENTRE EL COLL DE LA TRINITAT I EL CONGOST DE MONTCADA 153