ANUNCI Mitjançant Decret d’Alcaldia de data 22 de febrer del 2019, s’ha disposat la següent resolució: DESESTIMAR les al·legacions formulades, durant el termini d’exposició pública de l’aprovació inicial del decret d’Alcaldia pel qual es regula l’activitat d’estàtua humana, o vivent, a la Rambla de Santa Mònica a Ciutat Vella, publicat al BOPB de data de 19 de març del 2018, per l’Asociación República de las Estatuas Humanas de La Rambla de Barcelona en data de 2 de maig del 2018; d’acord amb l’informe de 7 de febrer del 2019. APROVAR definitivament el decret d’Alcaldia pel qual es regula l’activitat d’estàtua humana, o vivent, a la Rambla de Santa Mònica a Ciutat Vella. DECRET D’ALCALDIA PEL QUAL ES REGULA L’ACTIVITAT D’ESTÀTUA HUMANA, O VIVENT, A LA RAMBLA DE SANTA MÒNICA A CIUTAT VELLA Preàmbul El Districte de Ciutat Vella reconeix l’activitat d’estàtua humana, o vivent, i valora el seu caràcter com una expressió artística popular que des de fa dècades és present a la Rambla, essent reconeguda també pel veïnat i per les entitats dels nostres barris. Justament per garantir i mantenir aquesta activitat i facilitar el seu desenvolupament cal dotar-se d’una normativa reguladora específica per donar més coherència al procés i procurar una millora dels mecanismes de selecció i de tota l’activitat en general, tenint en compte també l’experiència de les actuals persones titulars i els suggeriments aportats pel col·lectiu. També es considera que les activitats artístiques al carrer han d’estar regulades per tal de fer compatible el dret a l’expressió artística amb la convivència veïnal i amb el respecte al medi ambient urbà, i per garantir la tranquil·litat i el dret al descans de les persones que viuen i treballen a Barcelona. Per garantir l’objectivitat, la transparència i la igualtat d’oportunitats, i també per protegir la Rambla d’una sobreocupació que la degrada i l’allunya de l’imaginari col·lectiu dels barcelonins i les barcelonines, atesa la seva singularitat com a passeig més concorregut de la ciutat, es proposa encetar un nou procés de selecció per facilitar a les persones interessades la possibilitat d’optar a una llicència d’ocupació de la via pública per exercir aquesta activitat. L’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona constitueix la regulació general a la ciutat en la matèria i el seu article 2 empara l’Alcaldia perquè pugui harmonitzar els usos i les activitats que es desenvolupen a la via pública. L’article 29 de l’Ordenança disposa que no es pot portar a terme un ús comú especial de les vies públiques, els espais o les instal·lacions públiques sense obtenir prèviament llicència municipal. Més recentment, el Pla especial d’ordenació de la Rambla de Barcelona, Districte de Ciutat Vella, aprovat pel Consell Municipal el 27 de maig de 2016, ha previst expressament al seu article 19 les condicions generals de l’activitat d’estàtua humana, o vivent. Aquest pla s’aprova amb la finalitat de potenciar i preservar els trets característics d’emblema històric, de morfologia, socials, econòmics i culturals que configuren la Rambla com un conjunt d’activitats que es duen a terme a la ciutat i convertir-lo en un eix de referència dels barcelonins. Per tot l’anterior, a l’empara de l’article 26.2.d de la Carta municipal de Barcelona, procedeix la regulació de l’ocupació de la via pública per a realitzar l’activitat d’estàtua humana, o vivent, a la Rambla al Districte de Ciutat Vella, a partir del marc normatiu mencionat, la qual se subjecta a la 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2019 CVE 2019006808 Pàg. 1-8 https://bop.diba.cat A llicència municipal per l’aprofitament corresponent, cosa que implica l’autorització municipal per a realitzar-ne l’activitat en les condicions permeses. Aquest decret s’ha elaborat tenint en compte els principis que conformen la bona regulació a què es refereix l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En particular, s’acompleixen els principis de necessitat i eficàcia ja que es considera que la seva aprovació és l’instrument més adequat per aconseguir l’objectiu que es persegueix, la regulació de l’activitat d’estàtua humana, o vivent, a un espai públic de la ciutat i del procediment per l’atorgament de les llicències d’ocupació. El principi de proporcionalitat es considera acomplert atès que el decret conté la regulació imprescindible per atendre les necessitats que s’han de cobrir i no comporta mesures restrictives de drets ni obligacions als destinataris que no siguin imprescindibles. El principi de seguretat jurídica es garanteix ja que la norma és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic. I el de transparència, perquè en el seu procés d’elaboració s’ha comptat amb la participació de les persones integrants del col·lectiu concernit i s’han sol·licitat els informes corresponents, a més que se’n requereix la publicació per a la seva entrada en vigor. En aplicació del principi d’eficiència, aquest decret contribueix a millorar l’eficàcia i a racionalitzar la gestió dels procediments d’adjudicació de llicències d’ocupació de la via pública. Aquest Decret s’estructura en cinc capítols, una disposició derogatòria i una disposició final. El capítol 1, relatiu a les disposicions generals, regula l’objecte, l’àmbit d’aplicació i les definicions que resulten adients a la normativa. El capítol 2 es refereix al règim de la llicència municipal d’activitat d’estàtua humana, o vivent. És un règim complet en què s’estableixen les característiques de la llicència a què se subjecta l’activitat i es concreta el règim d’atorgament, el qual inclou un procés previ de selecció dels aspirants gestionat pel Districte de Ciutat Vella, el contingut i l’eficàcia de la llicència, les possibles incidències en l’exercici de l’activitat i l’extinció de la llicència. El capítol 3 regula els punts autoritzats, incorporant-hi les condicions generals de l’activitat d’estàtua humana, o vivent, i els supòsits de la modificació o anul·lació d’aquests punts. El capítol 4 regula el règim de l’exercici de l’activitat d’estàtua humana, o vivent, a través de la llicència municipal corresponent, i es diferencien les condicions d’exercici en relació a l’autorització, al vestuari i a l’actitud, amb les obligacions corresponents de les persones titulars. El capítol 5 regula el desenvolupament de la tasca inspectora, necessària per a garantir els principis inspiradors d’aquesta disposició i remet, pel que al règim i el procediment sancionador, a l’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona i a l’Ordenança reguladora del procediment sancionador. La disposició derogatòria estableix la derogació de les disposicions d’inferior o igual rang que s’oposin o contradiguin a aquest decret. La disposició final fixa l’entrada en vigor als vint dies de la publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. Per tot això, en ús de les atribucions conferides per l’article 13 de la Carta municipal de Barcelona, disposo: Capítol 1 Disposicions generals Article 1. Objecte L’objecte d’aquesta disposició és establir el règim jurídic relatiu a l’activitat d’estàtua humana, o vivent, als punts autoritzats de la via pública de Ciutat Vella, que inclou el procediment per 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2019 CVE 2019006808 Pàg. 2-8 https://bop.diba.cat A l’adjudicació de les llicències d’ocupació de l’espai públic corresponent per exercir-ne l’activitat i la regulació del seu funcionament i també les disposicions sobre la inspecció i la sanció amb relació a aquesta activitat. Article 2. Àmbit d’aplicació 1. Aquesta normativa és aplicable a l’activitat d’estàtua humana, o vivent, realitzada als punts autoritzats de la via pública a la Rambla de Santa Mònica del Districte de Ciutat Vella, la qual requereix l’obtenció d’una llicència municipal prèvia. 2. Aquesta normativa no és d’aplicació: a) A les actuacions d’estàtues humanes, o vivents, realitzades en espais lliures de titularitat i ús privat, les quals es regeixen per les condicions que el títol habilitant de l’activitat hagi establert. b) A les actuacions d’estàtues humanes, o vivents, complementàries d’activitats principals organitzades amb motiu de celebracions ocasionals i d’actes festius i populars, les quals es regeixen pels requisits establerts en l’autorització municipal corresponent. c) A altres actuacions que es duguin a terme en el mateix espai però no siguin l’activitat d’estàtua humana, o vivent. Article 3. Definicions Als efectes d’aquesta normativa s’entén per: a) Via pública: les vies i els espais públics que són destinats a l’ús general de la ciutadania, de conformitat amb l’article 1 de l’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona. b) Activitat d’estàtua humana, o vivent: l’activitat exercida de forma individual per aquelles persones que, imitant la modalitat d’escultura figurativa, s’expressen artísticament de forma estàtica. c) Estàtues humanes, o vivents: les persones físiques que despleguen l’activitat d’estàtua humana, o vivent, i que disposen de la llicència municipal corresponent. d) Punt autoritzat: l’espai de la via pública delimitat a les bases de la convocatòria vigents en cada cas per accedir-ne a una llicència d’ocupació per exercir l’activitat d’estàtua humana, o vivent, a la Rambla de Santa Mònica. Capítol 2 Llicència municipal d’estàtua humana, o vivent Article 4. Característiques de la llicència 1. Per exercir l’activitat d’estàtua humana, o vivent, al punt autoritzat s’ha d’obtenir prèviament una llicència municipal d’ocupació de la via pública, com a supòsit d’ús comú especial per l’aprofitament del sòl de domini públic municipal en què s’ubica. 2. La llicència municipal d’estàtua humana, o vivent, és única, personal i intransmissible. Així mateix, s’identifica per mitjà d’un codi numèric. 3. La llicència municipal d’estàtua humana, o vivent, té una vigència de tres anys a partir de la data d’adjudicació. No obstant això, la vigència de la llicència es pot perllongar fins la resolució de la convocatòria del nou procés de selecció. 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2019 CVE 2019006808 Pàg. 3-8 https://bop.diba.cat A Article 5. Discrecionalitat en l’atorgament de les llicències 1. L’atorgament de la llicència és discrecional en atenció de l’harmonització dels usos i les activitats que hi concorren i altres interessos públics. 2. La mera concurrència dels requisits perquè l’ocupació per a l’activitat d’estàtua humana, o vivent, pugui ser autoritzada no atorga cap dret a obtenir-ne la llicència municipal. Article 6. Procés de selecció de les estàtues humanes, o vivents 1. El Districte de Ciutat Vella gestiona el procés de selecció de les estàtues humanes, o vivents, amb estricte compliment de disposicions contingudes en aquesta normativa i de conformitat amb les bases reguladores de la convocatòria pública corresponent. 2. El procés de selecció s’ha de basar en criteris artístics concretats en les bases de la convocatòria, i s’hi han de valorar en especial les propostes que aporten valor afegit en relació al context del districte i la ciutat. Aquests criteris es relacionen amb l’art i el valor cultural que les propostes aportin a la ciutat d’acord amb judicis emesos per una Comissió de Valoració formada per professionals del món de la cultura i de les arts escèniques i plàstiques, en la forma que determinin les bases de la convocatòria corresponent. 3. El procés de selecció es regeix pels principis d’objectivitat, publicitat i concurrència i es convoca cada tres anys, garantint la igualtat d’oportunitats de les persones aspirants. La convocatòria s’ha d’anunciar oportunament almenys al Tauler d’edictes electrònic de l’Ajuntament de Barcelona i del Districte de Ciutat Vella. 4. Una Mesa d’Adjudicació és l’encarregada dels aspectes administratius del procés de selecció i de fer la proposta a l’òrgan competent d’adjudicació de les llicències d’ocupació de la via pública a les persones aspirants que hagin obtingut la millor puntuació. La Mesa d’Adjudicació està constituïda per la persona que ocupa la Gerència del Districte de Ciutat Vella, que la presideix, i pels vocals que es determinin a les bases de la convocatòria designats entre personal municipal. Actua com a secretari o secretària una persona funcionària del districte. 5. Del resultat del procés de selecció, se n’ha d’informar de manera pública i transparent. Article 7. Atorgament de la llicència L’òrgan municipal competent atorga les llicències d’estàtua humana, o vivent, de conformitat amb els resultats del procés de selecció de les estàtues, d’acord amb les bases aprovades a l’efecte. Article 8. Contingut de la llicència La llicència d’estàtua humana, o vivent, atorgada per l’òrgan municipal competent inclou almenys el nom del titular, l’horari de l’activitat i el període de vigència, així com les condicions que s’indiquen als articles 12 al 16. Article 9. Eficàcia de la llicència L’eficàcia de la llicència municipal d’estàtua humana, o vivent, resta condicionada al pagament de la taxa prevista a l’Ordenança fiscal núm. 3.10, de les taxes per la utilització privativa del domini públic municipal i la prestació d’altres serveis. 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2019 CVE 2019006808 Pàg. 4-8 https://bop.diba.cat A Article 10. Absències, suspensions i substitucions 1. La persona titular de la llicència es pot abstenir d’exercir l’activitat temporalment. Si el període és superior a un mes, és obligatori l’avís i la justificació, i ha de comunicar el període total de l’absència. L’escrit corresponent s’ha de presentar al Registre General. 2. En cas d’absència justificada prevista a l’apartat 1, s’ha de procedir a la suspensió de la llicència i a la substitució temporal de la plaça assignada mitjançant les estàtues humanes, o vivents, de la llista d’espera. En aquest cas d’absència justificada, la persona titular de la llicència suspesa manté la possibilitat de reincorporar-se un cop finalitzi el període comunicat d’absència. 3. En el cas que la persona concernida no acompleixi amb els deures establerts a l’apartat 1, s’ha de procedir a declarar la caducitat de la llicència i la seva substitució definitiva amb estàtues humanes, o vivents, de la llista d’espera per estricte ordre. Article 11. Extinció de la llicència Són causes d’extinció de la llicència d’activitat d’estàtua humana, o vivent,: a) El transcurs del termini de vigència, sense perjudici del que disposa l’article 4.3. b) La renúncia de la persona titular, si ho comunica mitjançant un escrit presentat al Registre General. c) En el cas que la persona seleccionada per obtenir la llicència no reculli l’acreditació en el període de temps que es fixi a les bases. d) La cessió unilateral de la llicència o del personatge a terceres persones. e) L’exhibició d’un personatge no valorat per la Comissió de Valoració. f) La caducitat o revocació a conseqüència de l’incompliment d’aquesta normativa o de l’Ordenança de l’ús de les vies i els espais públics. Capítol 3 Els punts autoritzats Article 12. Condicions generals de l’activitat d’estàtua humana, o vivent D’acord amb l’article 19 del Pla especial d’ordenació de la Rambla de Barcelona, s'estableixen aquests condicions per la implantació de l'activitat d'estàtua humana, o vivent: a) Les bases de la convocatòria corresponent per a la selecció de les estàtues humanes, o vivents, poden preveure fins a un màxim de quinze punts autoritzats per a l'activitat d'estàtua humana, o vivent, els quals s’han d’ubicar segons la distribució establerta en les bases esmentades, i se senyalitzen al terra amb una placa numerada. b) L'espai ocupat per l'estàtua humana, o vivent, ha de ser d'aproximadament 1 m² (metre quadrat) cadascuna i es pot instal·lar al damunt d'una tarima d'aquesta mida i d'una alçada màxima de 0,40 metres. La tarima s'ha de col·locar per darrera de la placa, deixant-la visible. c) L'alçada màxima del muntatge no pot superar els 3,00 metres. Article 13. Modificació o anul·lació ocasional dels punts autoritzats 1. Els punts autoritzats poden ésser modificats o anul·lats ocasionalment per part de l’Ajuntament en cas de necessitat sobrevinguda d’interès general de la zona per alguna altra activitat. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2019 CVE 2019006808 Pàg. 5-8 https://bop.diba.cat A A aquest efecte, la decisió s’ha de comunicar prèviament a les persones titulars de la llicència d’activitat d’estàtua humana, o vivent, amb una antelació mínima de vint-i-quatre hores, sempre que això sigui possible. 2. La modificació o anul·lació ocasional dels punts autoritzats no dóna dret a indemnització i pot tenir lloc fins a un màxim de quinze dies a l’any. 3. Amb caràcter excepcional, la modificació o anul·lació ocasional del punt autoritzat pot tenir caràcter immediat si està suficientment justificada o quan sigui requerida per agents de la Guàrdia Urbana. En cada cas s’ha de valorar, si és possible, una ubicació temporal alternativa. Capítol 4 Règim de l’exercici de l’activitat d’estàtua humana, o vivent Article 14. Condicions d’exercici en relació a l’autorització. 1. Cada persona titular d’una llicència d’estàtua humana, o vivent, ha de tenir, en un lloc visible, un cartó d'identificació amb la seva fotografia, facilitat pel Districte de Ciutat Vella, i on han de quedar protegides les dades personals. Les llicències no incorporaran el número del punt autoritzat, per facilitar la mobilitat de les estàtues humanes, o vivents, entre els diversos punts. 2. L’autorització és personal i intransferible i no està permès cedir el vestuari a terceres persones. 3. L’acreditació d’identificació s’ha d’exhibir en un lloc visible durant tot el temps que duri l’activitat i es renova cada tres anys. 4. El temps que es dediqui a la preparació prèvia queda inclòs en l’horari autoritzat de l’activitat. Article 15. Condicions d’exercici en relació al vestuari. 1. S’admeten fins a tres propostes de vestuari que es podran exhibir de forma alterna durant la vigència de l’autorització. Les propostes han de ser definitives en el moment que la Comissió de Valoració es reuneixi per fer la valoració. 2. Si el vestuari no està finalitzat es pot presentar en forma de projecte amb la màxima informació i documentació. 3. El vestuari i maquillatge han de ser de fabricació pròpia i s’admet l’ús de màscares quan es valori que complementen o formen part del vestuari. En el cas que indueixi a error d’identificació es pot desautoritzar. 4. S’admeten imitacions d’armes quan formin part inseparable del vestuari. 5. No es poden utilitzar animals en l’activitat d’estàtua humana, o vivent. 6. El maquillatge utilitzat en l’activitat d’estàtua humana, o vivent, no ha de presentar cap risc de toxicitat. 7. Les persones autoritzades han de vetllar pel correcte manteniment del vestuari exhibit. 8. Si la proposta de vestuari inclou algun element complementari, en alçada o amplada, aquest no pot sobrepassar el límit de la superfície ni de l’alçada permesa. 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2019 CVE 2019006808 Pàg. 6-8 https://bop.diba.cat A 9. Per tal de fomentar la creativitat artística, es poden fer innovacions en els personatges, ja sigui en el vestuari o en el maquillatge, si són prèviament comunicades i sempre que no modifiquin excessivament l’original. Article 16. Condicions d’exercici en relació a l’actitud. 1. Les persones acreditades per exercir l’activitat d’estàtua humana, o vivent, han de mantenir en tot moment una actitud de respecte i de col·laboració tant vers els companys d’activitat com amb els serveis municipals, sense interferir, ni en positiu ni en negatiu, en l’activitat dels altres. 2. No es pot pressionar les persones vianants amb l’exigència d’una aportació econòmica ni suposar cap molèstia per elles. 3. No és admissible posar imatges de monedes o bitllets al pot on es recullin els diners, però si que es permet la col·locació d’un cartell col·lectiu d’agraïment a les persones transeünts per la seva col·laboració amb la cultura i l’art de carrer, sense fer cap referència a possibles donacions econòmiques. 4. Els objectes personals s’han de guardar a l’interior de la tarima, i no es poden lligar carros ni altres objectes als fanals o als arbres. 5. No es pot utilitzar música ni cap tipus de soroll, ja sigui propi o de terceres persones. Tampoc es pot utilitzar música ni cap tipus de soroll, com ara xiulets o crits, per promoure la reacció dels espectadors. 6. El o la titular de l’acreditació és responsable de deixar l’espai net un cop finalitzi l’activitat. Capítol 5 Inspecció i règim i procediment sancionador Article 17. Tasca inspectora. 1. Les persones autoritzades han de permetre i facilitar les inspeccions que acordi l’autoritat competent. El personal de la Direcció de Serveis Jurídics – Secretaria Delegada i de la Direcció de Serveis de Llicències i Espai Públic pot portar a terme en qualsevol moment les accions inspectores que consideri oportunes. 2. També poden fer inspeccions els i les membres dels cossos i forces de seguretat o d’altres serveis d’inspecció, qui, en l’exercici de les seves funcions, tinguin el caràcter d’agents de l’autoritat, en els termes i amb les conseqüències que estableix la legislació general de procediment administratiu. 3. En tot cas, poden col·laborar en la inspecció persones o empreses amb l’especialització tècnica requerida i l’habilitació suficient. Article 18. Règim i procediment sancionador. 1. El règim d’infraccions i sancions en matèria de l’incompliment del règim de l’activitat d’estàtua humana, o vivent, és l’establert en el títol 3 de l’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona. En particular, l’incompliment per part de la persona titular de la llicència d’alguna de les condicions d’exercici de l’activitat d’estàtua humana, o vivent, pot comportar la incoació de l’expedient sancionador corresponent i, si escau, la revocació temporal o definitiva de la llicència. 2. El procediment per sancionar les infraccions a què es refereix l’apartat 1 és l’establert a l’Ordenança reguladora del procediment sancionador. 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2019 CVE 2019006808 Pàg. 7-8 https://bop.diba.cat A Disposició derogatòria única. Derogació. Queden derogades les disposicions d’inferior o igual rang que s’oposin o contradiguin a aquest decret. Disposició final única. Entrada en vigor. Aquesta disposició entra en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. També ha de ser objecte d’una publicació a la Gaseta municipal de Barcelona i al web municipal. Barcelona, a 22 de febrer del 2019. La Directora de Serveis Jurídics – Secretaria Delegada, Yolanda Hernández i Darnés 8 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2019 CVE 2019006808 Pàg. 8-8 https://bop.diba.cat A