BUTLLETÍ INFORMATIU DELS MERCATS MUNICIPALS DE BARCELONA OCTUBRE DE 2016 • NÚM. 54 infomercats.somdemercat.cat ELS ALUMNES DE P4 I ELS MERCATS MERCATS, PROJECCIÓ XARXES AL DIA ESTEBAN MONTERO P5 , NOUS VISITANTS ES RENOVEN INTERNACIONAL Canvis a Facebook, Mercat Aquest curs els més petits Diversos mercats es S’instensifica la Twitter de descobreixen els mercats reformen per a millorar cooperació entre ciutats i Instagram Sants PÀG. 4 PÀG. 8 PÀG. 10 PÀG. 11 PÀG. 12 2 1 , 2 2 2 3 D ’ O C T U B R E PÀGINES 5,6 I 7 DESCOBRIM ELS SECRETS DE LA VII EDICIÓ DE MERCAT DE MERCATS barcelona.cat/somdemercat 02 OPINIÓ INFOMERCATS LA VIDA DELS MERCATS ÉS LA PEÇA Montserrat Ballarín Regidora de Comerç, CLAU DEL NOSTRE COMERÇ DE PROXIMITAT Consum i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona l model del comerç de proximitat Ea la nostra ciutat és integrador, Els i les professionals les botigues de barri són els establiments on L’estil de vida dels barcelonins i barcelonines millor els atenen. ha canviat en les darreres dècades i també ho enforteix la convivència a l’espai que treballen als nostres han fet els hàbits de consum. Per això, també públic i fa de Barcelona un lloc viu, Ara el repte és seguir treballant per consoli- cal que el petit comerç i els mercats canviïn i amable i confortable per als barcelonins i les mercats són un referent per dar i enfortir un comerç sostenible i competi- s’adeqüin a les noves realitats comercials. barcelonines. al comerç de proximitat. tiu, que posi l’èmfasi en la millora energètica, en la reducció de la contaminació, en la millo- Els i les comerciants ho saben i ja han co- Quan entrem en un mercat no només ens en- ra de la gestió dels residus i en l’accessibilitat mençat a fer passes per seguir sent una re- dinsem en un equipament comercial al servei Barcelona és un exemple a dels comerços. Tots aquests aspectes són fo- ferència per a la clientela i oferir-los els mi-de la ciutadania, sinó que ho fem en un àm- namentals per a la modernització i l’adaptació llors productes de temporada i de proximitat. bit que cada dia aixeca la persiana per oferir seguir per a altres ciutats a les noves realitats i a la imatge del sector Els mercats tenen una vocació de servei pú- serveis de millor qualitat i fer-ho amb cor. Els comercial barceloní. blic que incideix sobre la millora de la qualitat i les professionals del comerç de proximitat que s’emmirallen en el de vida dels barcelonins i de les barcelonines, tenen un tracte cordial, proper i, sobretot, són nostre model de gestió dels I aquesta evolució passa per remodelar pau- i especialment sobre la seva salut. Alhora, experts en els seus productes. latinament els mercats de Barcelona. Per són grans generadors d’activitat econòmica i mercats municipals. aquesta raó, durant l’estiu i en els propers d’ocupació. La combinació d’aquests ingredients és clau mesos s’estan executant projectes i obres de per a l’èxit comercial de la ciutat. Gràcies a remodelació de set mercats de la ciutat que Desitjo que aquesta edició de Mercat de Mer- la seva professionalitat i a l’atenció persona- calia posar al dia per fer-los competitius i que cats serveixi, de nou, per apropar els mercats litzada, més de la meitat dels barcelonins i de siguin la imatge que volem per al comerç i els a la ciutadania, i en especial als i les joves què les barcelonines considera que els mercats i mercats en ple segle XXI. representen nous models de consum. CRÈDITS “Hauríem de menjar bacallà com Marina Navarro Bacallaneria Rosa-Marina a mínim un cop a la setmana” Mercat de Santa Caterina Quan em diuen que seré “artista de mercat” se d’interès en saber com s’ha de tractar i cuinar Presidenta Montserrat Ballarín m’escapa un somriure. Artista, jo? Bé, potser i molt de públic amb dubtes que cal resoldre: Vicepresident Agustí Colom tots els paradistes d’un mercat ho som una com s’ha d’hidratar, cada quan cal canviar Gerent Jordi Torrades mica. No cantem ni ballem i no fem màgia, però l’aigua, com es dessala, quina és la millor part Comitè de Direcció Francisco Collados sí que som artistes en el sentit de dedicar-nos del peix per a aquesta o l’altra recepta? ... Així (Director d’Administració General), Manel al nostre públic. Vivim per i per a ells, ens de- doncs, en aquesta edició de Mercat de Mercats, Armengol (Cap del Departament Jurídic), vem als nostres clients i clientes cada dia, des tornarem a revelar aquestes incògnites. Pere X. Sirvent (Director de Mercats que obrim fins que tanquem. Així doncs, sí, sóc i Projectes Estratègics), Joan Manuel artista del mercat, del meu, de Santa Catarina. Hi ha tantes receptes de Llopis (Director de Serveis Tècnics), Genís Arnàs (Cap del Departament de Mercats), bacallà com dies té un any. Oferint el millor producte i Òscar Martín (Cap d’Anàlisi i Estratègia), No hi ha excuses per no donant consells, els joves Laura Morera (Cap del Departament atrevir-se amb el productetornaran a venir al nostre de Comunicació)Edita Departament de Comunicació de l’Institut Municipal de Mercats teatre Cal explicar que el bacallà és un peix que caldria de Barcelona Coordinació de continguts menjar com a mínim un cop per setmana, de Elisenda Capdevila, Angie Romero, Guillem Aquí ningú paga entrada per l’espectacle, però la mateixa manera que la gent menja pollastre Roset, Mireia Baeta sabem que si alguna cosa falla en el nostre trac- o carn, perquè és apte per a totes les edats i Producció de continguts Antena Local te o producte, aquella persona potser no tornarà dietes. Un aliment molt complet i molt arrelat Edició de fotografia Sergio Ruiz al “teatre” que aixeca el teló cada dia al mercat. a la nostra gastronomia catalana. Hi ha tan- Disseny i maquetació Carles G. Sánchez, Marina Navarro · IMMB tes receptes de bacallà com dies té un any, per Núria Reyner Quan tenia 14 anys vaig començar en aquesta tant no hi ha excuses per a no provar diferents Correcció Jaume Recasens i Bel mateixa parada, un negoci familiar que s’ha ens ajuda a explicar als barcelonins i barceloni- maneres de cuinar-lo. I si els clients i clientes Foto portada Jordi Casañas mantingut fins ara i per això sé que el més im- nes que el millor bacallà el trobaran als mercats tenen dubtes sobre algun pas d’una recepta o Impressió Agpograf SL portant és adaptar-se als temps, oferir el que municipals on els oferirem un bacallà amb cer- sobre quant de temps necessita el bacallà per Dipòsit legal B-13750-2012 els clients i clientes demanen i seguir amb un tificació d’origen. dessalar-se, només cal que ho pregunteu a qui tracte d’excel·lència. Així és com m’agradaria tingueu darrera el mostrador. A diferència del continuar i evolucionar per a donar a conèixer I ara, aquest octubre, torno a Mercat de Mer- teatre, al mercat sempre podreu interactuar el producte. El nostre gremi de bacallaners ens cats. Ho faig perquè ja hi vaig participar i el amb l’artista. avala i recolza iniciatives com la Ruta del Baca- bacallà hi va tenir una bona acollida. A la gent Segueix la lectura a: llà, de la que ja s’han fet tres edicions. Tot això li agrada, és un peix molt versàtil i hi ha molt infomercats.somdemercat.cat AJUNTAMENT DE BARCELONA somdemercat.cat OPINIÓ 03 “La Boqueria pot tornar a LA GRAN FESTA Neus Perelló Vidal enamorar Barcelona” Vidal-Pons 1897 Mercat de la Boqueria DELS MERCATS La nostra és una història de generacions, com la de molts altres comer- ciants de mercat. En el meu cas, va ser la meva besàvia qui va començar amb una petita parada de verdura al mateix lloc on som ara, a l’entrada de la Boqueria. Per a mi, aquest mercat és la vida. Un espai on cada dia t’has de despertar i donar-ho tot perquè hi passin coses. Els meus besavis van ser molt constants i van poder fer més gran la parada, després van venir la meva àvia que ja va comprar l’establiment del davant, el dels fruits secs, i després la meva mare, qui va ampliar el negoci fins on som ara. Els seus fills som la quarta generació entregada al ritme vertiginós de la Boqueria. Des que tinc 13 anys que sento el soroll de les persianes de les parades en obrir-se quan Les Rambles estan gairebé buides, el dels bars i res- taurants del mercat posant-se a punt. Les olors dels productes frescos acabats d’arribar i les converses dels companys i companyes que cada dia s’esforcen perquè la parada quedi ben maca. Per nosaltres, aquest “posar la parada” és una feina que té un muntatge d’unes tres hores per a les fruites i de gairebé dues per als fruits secs i bombons. Una metodologia que encara aprenc del tarannà de la meva mare. Una de les activitats que més ens apropa al nostre Montserrat Monrabá, blocaire gastronòmica a www.aprilskitch.blogspot.com.es · Jesús María Langa públic és Mercat de Mercats. És un gran aparador que t’ajuda a que et coneguin. Ja fa 7 anys que hi Un dels trets més importants dels mercats és que són un element de transmissió cultural i econòmic. La majo- anem i està molt ben organitzat Neus Perelló· IMMB ria dels que tenim més de 30 anys hem fet coneixença dels mercats a través dels nostres grans. En el meu cas, Per a mi aquesta posada en escena de cada matí és la millor part. Muntar- amb la mare, amb qui era tradició anar a comprar al ho tot per sorprendre els ulls dels visitants i clients i clientes. Cal que celonins i barcelonines. Cal que hi tornin a venir, que redescobreixin tot Mercat de la Llibertat cada dissabte ben aviat, perquè els qui ens visiten, tot i que només sigui per unes hores, se sentin atrets el producte de primera qualitat que tenen aquí. com ella deia, era quan s’hi podia trobar de tot. Després pel nostre gènere i per la qualitat, alhora que hem de saber sorprendre i gràcies a la Carmeta, qui m’ha fet conèixer la Boqueria, i seguir fidelitzant els nostres clients i clientes del barri de tota la vida. En Hi ha, però, una evolució inevitable. La gent no compra com abans ni gaudir-la com un teatre més de la Rambla. tots els anys que porto al mercat ha disminuït el nombre de veïns i veïnes les mateixes quantitats. Cal recuperar l’essència dels productes de casa que hi fan les seves compres, però la Boqueria sempre ha estat un mercat nostra i apostar per ser diferents, perquè no a tot arreu es pugui trobar Hi ha tasts de vins i les parades viu que ha sabut evolucionar i que encara té molta cosa per oferir als bar- el mateix. Així és com la Boqueria podrà tornar a enamorar Barcelona. dels principals mercats que aprofiten per donar-se a conèixer RETALLS D’HISTÒRIA Per a mi, i malgrat la massificació turística, baixar a la Boqueria, esmorzar al Pinotxo i comprar a les parades que acostumo, que no sempre són les més conegudes, és un plaer extraordinari que faig com a mínim un cop al mes. A mi els turistes no em fan nosa. Adaptar-se a ells ha estat intel·ligent per part dels mercats, malgrat que Participa-hi! tot no si val. El més important és no perdre la identitat i que tots trobem als mercats el que necessitem. I això és el que encara ens donen els nostres mercats. Cuiners mediàtics i menys coneguts se’ns mostren propers i comparteixen experiències El Mercat de Mercats és una cita que no em perdo des de fa 5 anys. Són 3 dies intensos, emocionants i on gràcies de tallers, una rep amb els braços oberts veritables co- neixements per part de professionals del sector. S’hi po- den trobar xefs que exposen els seus plats on una agafa idees i aprèn receptes. I tot això a la Plaça de la Catedral que connecta amb aquells primers mercats de la història. Segur que us ho voleu perdre? L’Aprils Blocaire www.aprilskitch.blogspot.com.es La Boqueria a principis del segle XX ja era l’epicentre de les compres de Ciutat Vella Aprenent de gastronomia i narradora des d’un punt Si tens imatges antigues del teu mercat i/o de la teva parada, ens les pots fer arribar amb una breu descripció i amb de vista periodístic la data en què es va fer la fotografia per correu electrònic a: mercatsbcn@mercatsbcn.cat i les anirem publicant en @aprilskitch aquesta secció i a les nostres xarxes socials. Participa-hi! Foto cedida pel Mercat de la Boqueria 04 ACTIVITATS INFOMERCATS Els i les estudiants de les escoles de Barcelona ciutat, però també d’altres poblacions de Catalunya, s’interessen cada cop més per conèixer l’activitat dels mercats de primera mà amb visites guiades. · IMMB L’ALUMNAT DE P4 I P5 ENTRA ALS MERCATS A partir d’aquest curs, tant els més petits com els més grans de les escoles podran aprendre diferents aspectes de la vida dels mercats municipals ls programes d’activitats escolars (PAE) que presarial, treballant com es gestiona una botiga dins el Abans de visitar el mercat, les escoles podran treballar el Ees fan dins els mercats municipals de Barce- mercat. Els materials que reben els alumnes es poden llibre a classe perquè l’alumnat es familiaritzi amb el que lona segueixen sumant escoles i alumnes. En 6.311 treballar tant al mercat, com posteriorment a les aules i trobarà el dia en què visiti el seu mercat. Un cop allà, els el darrer curs escolar un total de 6.311 nens i són l’eina perquè cada escola pugui aprofundir en la ma- nens i nenes podran reflexionar sobre allò que se’ls hi va nenes de 97 centres diferents han visitat els Mercats de nens i nenes han tèria segons el grup, l’edat i l’aspecte del mercat a tractar. explicar i relacionar-ho amb la realitat del mercat. És un Barcelona. A més, cal comptar que aquests programes vistat els mercats I per aquest curs hi ha novetats, durant l’any escolar joc simbòlic que els ajuda a decidir d’entre els aliments s’han estès a 11 escoles de fora de Barcelona i a 4 centres 2016-2017, s’han posat en marxa els programes educa- que veuen i a triar el que més els hi agrada, apropant així, de Normalització Lingüística, que han aportat 593 alum- de Barcelona tius pels alumnes dels primers anys escolars. Així, els els bons hàbits alimentaris als més petits de les escoles. nes a les visites als mercats. mercats s’obren a l’àrea d’infantil, amb els alumnes de P4 i P5 que aprendran de primera mà què vol dir comprar al Els objectius de l’activitat a través del llibre, són els Aquestes xifres suposen un increment del 48% respec- En el curs passat mercat gràcies als nous materials didàctics editats. d’identificar els principals aliments, a reconèixer les pa- te les visites que van rebre els mercats durant el curs es van rebre 189 rades i aprendre on es troben els aliments que consumei- 2014-2015, quan un total de 4.260 alumnes i 77 escoltes visites de 110 “El Misteriós Secret dels Mercats de Barcelona” és el xen a casa de manera quotidiana. van interessar-se per les visites educatives als diferents centres educatius llibre-guia que Mercats de Barcelona ha editat perquè mercats de la ciutat. els més petits descobreixin el seu mercat de proximitat. Les visites als Mercats de Barcelona s’engloben dins el Amb l’objectiu de visitar el mercat, conèixer els princi- programa ‘Mengem sa, mengem de mercat’ (www.me- Les visites escolars s’adapten a les edats dels partici- Les escoles interessades pals productes i grups alimentaris que s’hi poden tro- jodemercat.cat), una col·laboració entre l’Institut Muni- pants; així, els alumnes de primària aprenen sobre els poden inscriure’s a les bar, el llibre, amb dibuixos i una història d’aventures pel cipal de Mercats de Barcelona i la Fundació Futbol Club aliments, textures, sabors, etc... mentre que els de se- activitats al web mercat, serveix als alumnes de 4 i 5 anys a relacionar Barcelona, que obre els mercats als estudiants de l’etapa cundària poden anar més enllà i acostar-se al món em- www.menjodemercat.cat aliments, parades, colors, etc. infantil, primària i secundària. ARTISTES DE MERCAT Els especialistes dels productes explicaran els seus secrets CATALUNYA, CAPITAL EUROPEA DE LA GASTRONOMIA Els millors productes de la dieta mediterrània COMENÇA LA VII EDICIÓ Un any més, l’Avinguda de la Catedral serà l’escenari de Mercat de Mercats el 21, 22 i 23 d’octubre 06 INFOMERCATS ARRIBA LA 7a EDICIÓ Seguint la tradició de cada octubre, Mercat de Mercats s’instal·la a l’Avinguda de la Catedral de Barcelona per apropar a veïns i veïnes, visi- tants, i curiosos el bo i millor dels nostres mercats. Aquesta és una edició que respira productes frescos i que arriba amb força gràcies a l’empenta de totes i tots els comerciants. Els professionals dels mercats fan de nou un pas endavant i surten dels seus mercats perquè els barcelonins i barceloni- nes descobreixin tot allò que tenen al seu abast. Pels qui sempre compreu al mateix mercat del vostre barri és una bona oportunitat per conèixer què hi ha al mercat del barri veí. Pels qui gaudiu fent de tastaolletes i proveu els productes de més d’un mercat, davant la Catedral i durant tres dies, po- dreu comprar i tastar el que vulgueu sense haver de fer grans recorreguts. Estrenem la tardor amb productes de temporada, amb paradistes que faran xerrades magistrals sobre els temes que dominen, podràs gaudir de la gastronomia més propera i de les tapes dels bars dels mercats, aquells que sempre tenen el producte més fresc. I et sorprendràs amb l’aula de tast i amb les delícies dels cuiners convidats. Els professionals de la gastronomia ho tenen clar: per menjar sa, cal anar al mercat per aconseguir la millor matèria prima i de temporada. ARTISTES DE MERCAT DIV 21 DIS 22 DIU 23 13.30 - 14.00 h 12.30 - 13.00 h 12.30 - 13.00 h XAVIER BOU ANNA MARIA GARCIA ADELA DOMÍNGUEZ Mercat del Clot Mercat de Santa Caterina Mercat d’Horta Les meves dues L’oli d’oliva a la cuina Les carbasses passions: el porc i el formatge 13.30 - 14.00 h 13.30 - 14.00 h SALVADOR CAPDEVILA GERMANS PERELLÓ 17.00 -17.30 h Mercat de la Boqueria Mercat del Ninot EDUARD SOLEY Aviram “El Foie” Història d’una baca- Mercat de la Boqueria lleneria centenària i El món dels picants 17.00 - 17.30 h l’autèntic bacallà ÀNGELS FISAS 18.00 - 18.30 h Mercat de la Concepció 17.00 - 17.30 h ROSA MARINA La família de les bràssi- CARLES MONTOLIO Mercat de Santa Caterina ques i les crucíferes de Mercat de Galvany Com dessalar i conser- proximitat Com desossar un pernil var el bacallà 18.00 - 18.30 h ORIOL MAS Mercat de Sant Gervasi Del mar... al plat. Qui talla el bacallà? Descobreix els secrets S’esperen més de 36 L’essència de la dels pebrots picants, paradistes gastronomia catalana les carbasses, pernils, 10 270.000 mercatses troba als mercats el bacallà, els formatges... visitants 10artistes de mercat +info a www.sommercat.cat somdemercat.cat 07 Els paradistes A les fotografies us presenten a tots i totes els i les participants d’enguany. De La Boqueria: Peix.cat, Creps la Boqueria, Olives i Conserves El Pin- yol, Masgourmets, Mariscos Selectos Juani, Olives i conserves Graus, Soley, Molt bo, Vega Raw Organic, Cansalade- ria Farrés, Embotits Casa Fígols, Reli- catessen, Schara, Beautiful Fruit, Me- nuts Rosa, Vidal Pons, Vitalfruta, Lugo Garriga, Mariscos Lucy y Noemí, Oli- ves Francesc, Boqueria Sisters, Sym- posion, Barrachina i Puerto Latino. Pel Mercat de l’Estrella ve la Xarcuteria Sònia i Aviram Mercè. Del Mercat de Felip II arriba la carnisseria Gallifa i per Galvany i Sant Gervasi, Carles Espai Gastronòmic i La Bacallaneria, respectivament. Del Mercat de Les- seps tindrem el Peix i Marisc Jordi i de la Llibertat, Fruits del Mar Pedro. La Cansaladeria La Confiança del Mercat de la Mercè, també tindrà una parada. D’altra banda, del Mercat del Ninot participen Art i Gust i La Medusa 73 i del Mercat de Santa Caterina tin- drem els Congelats Gabarró, Cuinats Josep i Olives i Conserves Torres. Els tindreu a tots i totes a la vostra disposi- ció i prodreu degustar el que us porten directament dels seus mercats, no cal- drà que cuineu durant tres dies! Catalunya Aula regió europea de gastronomia de Cuina La Regió Europea de la Gastro- El món culinari ha girat la mirada cap R FRANCOXAVIE nòlies nomia es va posar oficialment als nostres fogons i també cap a les aurant Les MagRest Au en marxa el passat 2015, i es nostres matèries primeres. I els mer- BELLAN Ta de la faran accions per a promoure la mi- cats són el primer referent on trobar ARLES AC narles Abella st llora de la qualitat de vida dels ciu- aquests aliments de proximitat i fres-Grup C tadans, posant en valor les diferents cos. Per aquest motiu, aquesta setena N LÓPEZ CFRA A Retiro RLES cultures alimentàries, l’educació per a edició de Mercat de Mercats reforça illa Rest G V a AIG Restaur ant urant la salut, la sostenibilitat, i la innovació les accions que s’aniran fent durant la Gaig CALLED A ADA gastronòmica. resta de l’any. CARME RUS Res Pta AR Sant Pa u ur Ea Ln LA aurant t S D a ARest mpronia És per això que Catalunya va ser es- La gran majoria de productes que hi N n SI CAMP S A a A R N GN es D t Ua JU collida per ser la capital de la bona podeu trobar i degustar són de terres I Restaur ant ura B n A t Ni P Y a l’Ignas etit alimentació i la bona cuina i aquest catalanes i els sabors, ben reconeguts C Co G mité LLÀ M UILL reconeixement ajuda a difondre i per tots nosaltres. Aquests dies po- ÍCTOR Q UINTI er t ca E V t M d ROF stauran e La ES promoure els productes alimentaris dreu trobar una mostra de producció Lluerna Re Barcelonet i la gastronomia catalanes i donar a local que servirà per explicar també PE M R a e Er c Sa UNY conèixer els productes locals, la cuina que els productes que ens arriben de t de O l La Boq i el territori com una clau per al des- més a prop van guanyant terreny als MA uN eE rL ia I QU envolupament sostenible. mercats municipals.Pael IMla MBa Ar R B Qo Uq Èu Seria Mira el programa complet a somdemercat.cat Horaris i activitats susceptibles a canvis. 54 * OCTUBRE 2016 08 REMODELACIONS INFOMERCATS EL MERCAT DE L’ABACERIA, RENOVACIÓ INTEGRAL PER A ADAPTAR-SE AL SEGLE XXI ’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Mercats, ha presentat una proposta Lde remodelació del mercat de l’Abaceria, amb l’objectiu de modernitzar les instal·lacions i serveis d’aquest equipament del districte de Gràcia. El mercat de l’Abaceria és una referència del comerç de proximitat, essencialment de l’alimentari, i un motor dinàmic de l’activitat comercial i de la vida social amb els seus 3.900 m2. En els darrers anys, però, l’activitat comercial del mercat ha viscut un declivi notori i progressiu que s’ha traduït en una baixada del 35% de visitants en els darrers 5 anys i en el fet que el nombre d’establiments tancats i vacants suposa el 32% de l’oferta a l’interior del mercat i el 28% a l’exterior. És per això que en els darrers mesos hi ha hagut debat i negociació entre el Districte, les entitats i els paradistes i finalment, l’Ajuntament de Barcelona ha fet una ambiciosa proposta de remodelació que s’ha presentat a l’assemblea de l’Associació de Comerciants del Mercat de l’Abaceria de Gràcia i ha estat apro- vada per àmplia majoria. La proposta preveu la rehabilitació integral de l’edifici, incorpora nous operadors que complementen l’oferta, com ara un nou espai d’economia social i cooperativa, i dota l’equipament dels serveis necessaris i amb la nova logística es facilitaran les diverses activitats que s’hi desenvolupin. A més, es millorarà la distribució de mercaderies i es minimitzarà la presència de vehicles en l’espai públic. L’obra de remodelació té un pressupost d’uns 25.000.000 euros. El nou mercat tindrà diferents espais, des de la planta del mercat d’uns 3.900 m2, passant per una planta Imatges virtual del projecte de renovació del Mercat de l’Abaceria (Gràcia) · IMMB altell de 1.100 m2, on hi ha previst que s’instal·lin les oficines i dos espais polivalents per a ús associa- tiu. A més, hi haurà una planta per als magatzems, una altra pel tractament de residus, l’espai logístic i l’aparcament de vehicles comercials i finalment un Centre de Distribució Urbana i un aparcament per als clients i clientes. El nou mercat incorporarà un espai El projecte de remodelació tindrà una durada aproximada de 24 a 30 mesos començant aquest mateix 2016. d’economia social i cooperativa 2018, NOVA CARA PER A VALL D’HEBRON SANT ANDREU, EN MARXA CAP AL 2019 Imatge virtual del projecte de renovació del Mercat de la Vall d’Hebron (Horta-Guinardó) · IMMB Imatge del Mercat de Sant Andreu abans de la renovació · IMMB orta-Guinardó podrà lluir un mercat nou. l barri i el districte de Sant Andreu es preparen per a una reforma integral del seu HEl projecte de remodelació del mercat de Emercat. L’equipament s’integrarà en el seu entorn natural, gràcies a una estructura la Vall d’Hebron consistirà en la millora de El nou mercat de vidre transparent que deixarà veure l’interior i servirà per connectar el mercat l’accessibilitat al mercat, tant per a vianants permetrà una millora amb la seva zona d’influència dins la plaça del Mercadal i l’integrarà en una zona de com per a vehicles. Per això s’ha projectat una reorde- generalitzada preferència peatonal. S’habilitarà una planta soterrada per a les activitats logístiques del mer- nació de la zona logística de càrrega i descàrrega, una pels compradors i cat on s’ubicaran les càmeres frigorífiques, els magatzems i l’àrea de tractament de residus. ampliació de volum per la part posterior del mercat i una compradores Com a novetat, i a diferència del que s’ha fet en altres remodelacions, aquest no comptarà amb remodelació de les plantes baixa i soterrani 1 i de la un autoservei a l’interior, perquè s’ha optat per potenciar el producte fresc i alhora, la degusta- coberta, amb la incorporació d’un autoservei i la remodelació de les façanes i la utilització de ció dels productes dins el mercat. la coberta per a hort urbà, així com la millora de les condicions de l’aparcament i de la comu- nicació entre les diverses plantes del mercat. Una altra de les millores serà la revisió general Aquest fet diferencial és fruit d’un acord en el canvi d’oferta de les instal·lacions i els serveis de l’interior de l’equipament. comercial que, tot i preservar la venda del producte fresc, El nou Mercat de vol oferir varietat de serveis i adaptar-se a la demanda del Amb una superfície total construïda de 11.342 m2, l’edifici del Mercat de la Vall d’Hebron tindrà Sant Andreu no públic. Així doncs, les parades combinaran la venda amb una nova planta baixa i un altell i comptarà amb tres plantes subterrànies, una de les quals comptarà amb el tast. D’aquesta manera el mercat seguirà obert a tots estarà destinada a zona logística, magatzems i cambres frigorífiques. Per facilitar l’accés, el un autoservei. els públics i facilitarà la interacció amb els usuaris preser- nou mercat tindrà dues plantes d’aparcament per als clients i clientes. Es potenciarà el vant el caràcter d’espai pacificat sense vehicles. Durant el producte fresc i la primer semestre de 2017 es preveu que els comerciants L’any 2009 ja es va fer una millora provisional a la planta baixa, on hi ha les parades del mer- passin a ocupar l’espai provisional. Segons el projecte, la degustació cat. Aquesta reforma integral està previst que comenci a finals de 2016 i acabi el 2018. reforma integral estarà acabada a principis de 2019. somdemercat.cat REMODELACIONS 09 EL MERCAT DE BON PASTOR COMENÇA LA SEVA RENOVACIÓ COMPLETA A FINALS D’AQUEST 2016 El nou equipament serà un edifici sostenible i integrat en el seu entorn i aportarà al barri una nova oferta comercial adaptada als nous temps en un edifici de cinc plantes Nova coberta del mercat de les Tres Torres que s’ha renovat aquest estiu després de 60 anys ·IMMB TRES REFORMES AQUEST ESTIU Durant els mesos d’estiu tres mercats han aprofitat per a fer millores. És el cas dels Mercat de les Tres Torres, Canyelles i Felip II, que durant aquestes setmanes quan hi ha menys activitat i afluència de públic, s’han posat al dia estructuralment per obrir de nou amb més facilitats en l’accés per als seus clients. Al mercat de Tres Torres, s’ha reemplaçat la coberta actual de l’edifici per substituir les que estaven dete- Simulació digital del nou aspecte que lluirà el mercat del Bon Pastor (Sant Andreu) després de la reforma. · IMMB riorades i s’han arreglat els canals de recollida d’aigua que provoquen filtracions, així com l’adequació del con- na de les grans apostes per aquest any en una superfície de més de 3.000 m2. A més, també dicionament tèrmic de l’edifici. Per poder fer aquestes Ués la construcció del nou mercat del Bon s’hi trobaran les oficines i instal·lacions del mercat tasques de millora el mercat va estar tancat des de finals Pastor, al districte de Sant Andreu. Des- amb més de 1.000 m2. I a les dues plantes baixes s’hi 9.340m2 d’agost fins a principis de setembre.prés que el projecte s’hagi licitat, es pre- instal·laran els aparcaments i l’espai logístic del mer- veu que les obres puguin començar a finals d’aquest cat. Seran els metres Un altre dels mercats on es van fer millores va ser al de any i finalitzin el 2018. Quan s’acabi la remodelació quadrats totals Canyelles, a Nou Barris. Allà es va enderrocar la rampa distribuïts en cinc l’edifici comptarà amb 9.340 m2 distribuïts en planta Una de les novetats més importants és que l’edifici interior per a vianants i es va fer un nou paviment per plantes diferents baixa, altell i dos plantes soterrades. es projecta pensant en la sostenibilitat de l’entorn dotar de més espai l’entrada del mercat. A més, es van per donar resposta a les necessitats del veïnat. El instal·lar dos ascensors per a poder accedir als dos ni- L’edifici dotarà al barri de l’equipament de servei que nou mercat disposarà d’una classificació energètica vells del mercat. L’arranjament dels banys va ser també representa el mercat tradicional, actualitzant el seu A, fet que s’aconseguirà gràcies al tractament de la una de les remodelacions que els usuaris van poder re- programa funcional i afegint prestacions que abans coberta i l’estructura externa de l’edifici, juntament marcar després de les obres que van tenir lloc durant la no tenia, com un autoservei i un aparcament públic amb les mesures de comportament actiu del conjunt segona setmana d’agost. en un dels soterranis per facilitar les compres i la mo- de les instal·lacions energètiques que corresponen al Edifici bilitat dels clients. A més, es crearà una zona de cà- funcionament del dia a dia del mercat. sostenible I pel que fa al mercat de Felip II, en plena celebració del rrega i descàrrega i una altra pel correcte tractament seu 50è aniversari, les actuacions han tingut un impacte i dipòsit de residus, evitant així molèsties pels veïns La façana comptarà amb un tractament uniforme i S’aconseguirà amb pel que fa la reubicació del muntacàrregues per evitar les i veïnes. una imatge de neutralitat cromàtica amb un acabat il·luminació natural, molèsties que generen a les finques del voltant. Per a rea- instal·lació aerotèrmica i blanc que facilitarà la integració en l’entorn, afavorida plaques fotovoltaiques litzar aquestes obres de millora el mercat no ha hagut de Per al nou mercat s’aposta per la il·luminació natural, també per l’alçada del mateix, que serà inferior a la de tancar; les intervencions, que ja han començat, acabaran el comportament energètic passiu i el comportament les edificacions del voltant per mantenir una estèti- a finals de novembre. energètic actiu amb la instal·lació d’aerotèrmica per ca uniforme amb el seu entorn. El mercat comptarà l’aigua calenta i la climatització i plaques solars foto- amb tres accessos principals, que s’identificaran cla- Aquestes remodelacions i millores responen al mante- voltaiques de producció de corrent elèctric, per a ús rament per facilitar-hi l’entrada. niment que necessita de manera regular la xarxa dels propi de l’edifici. mercats municipals, on la majoria data dels anys ‘50, per El projecte, a més, contempla les tasques d’enderroc a la comoditat dels usuaris i per atraure també un nou El nou mercat tindrà dues plantes i dues soterrades. A de la carpa provisional del carrer de Sant Adrià, on tipus de públic. la planta baixa hi haurà unes 17 parades i l’autoservei, estan ubicats els paradistes des de l’any 2009. EL MERCAT DEL BON PASTOR S’OBRE AL BARRI AMB PROPOSTES POPULARS PER ALS VEÏNS I VEÏNES Fem barri, Fem Mercat Menja sà a preu d’escàndol El Mercat del Bon Pastor inicia activitats per apropar-se al barri. Des de concursos infantils a promocions, sorteig de vals de compra Cada setmana diverses parades oferiran els productes o propostes de menús setmanals a molt bon preu! per poder elaborar a casa un plat sa a un preu que oscil·la Amb el lema “Fem barri, fem mercat” el Mercat del Bon Pastor s’obre als veïns i ofereix els millors productes a preus assequibles. entre els 2 euros i els 5 euros. 10 PROMOCIÓ INFOMERCATS Visites internacionals provinents de Corea i de Mèxic visiten els mercats de Barcelona i es fixen en el model de gestió dels equipaments per exportar als seus països alguns dels trets principals apresos durant les seves estades IMMB * EL MODEL DELS MERCATS, AL MÓN l model de gestió dels mercats de Barcelona interessa a molts països estran- Egers i cada cop són més les delegacions que visiten els equipaments munici- VISITES INTERNACIONALS: pals de la ciutat per conèixer noves idees que puguin ser també un referent a Fins el les seves ciutats, països o regions d’origen. moment, PUNTS FORTS QUE S’EXPORTEN En els darrers mesos l’Institut Municipal de Mercats ha preparat visites per a dele- els mercats gacions de Corea, França, Mèxic, Dinamarca, Perú, Països Baixos, Argentina, Polònia, han rebut La gestió i les associacions de comerciants Estats Units i Rússia, entre d’altres. Responsables d’urbanisme, salut, arquitectes o ge- La varietat dels productes i la manera com es presenten a les parades rents dels mercats són el perfil dels qui integren els grups de treball que es desplacen 22 visites El tracte proper entre comerciants i clients fins a Barcelona per a conèixer com es gestionen els mercats municipals. Una referència de 12 països Lideratge en la venda de producte alimentari fresc a nivell mundial que no deixa de sorprendre els i les professionals de l’àmbit de la gestió Punt de referència pel barri i les activitats obertes al públic d’equipaments públics i privats. diferents DUES EXPERIÈNCIES D’APRENENTATGE: LA HAIA I KOSOVO quest passat mes de maig, i durant tota una ’altra banda, A D una delegació de l’ont de ficina de setmana, una delegació de l’Ajuntame La relacions internacionals i coopmb e a ració de Haia i el d’Amsterdam (Països Baixos) l’Ajuntament de Barcelona i membres de representants dels mercats de la ciutat holandesa van l’IMMB van viatjar fins a la ciutat de Mi assistir a un curs específic sobre com és el model dels trovica, a Kosovo, per copsar de primera mà la realitat mercats de Barcelona. Durant els dies del curs, diver- d’aquesta ciutat i aportar el seu coneixement pel q sos directius de diferents àrees de l’Institut Municipal ue fa a la rehabilitació de l’àrea del principal mercat de de Mercats (IMMB) van poder explicar-los amb con- la ciutat. L’objectiu en aquesta zona cèntrica és creció aspectes claus com els de la gestió dels mercats re- cuperar l’espai urbà perquè el mercat sigui un e a través de les associacions de comerciants, sobre com spai també de diàleg entre els diferents grups ètnics que es fa el manteniment dels equipaments i també es van hi conviuen. tractar temes pel que fa a l’organització interna de l’Institut de Mercats. Els representants de La Haia van La planificació per a la creació d’aquest mercat té mostrar molt d’interès en aquestes temàtiques ja que el dues vessants: l’econòmica i el seu desenvolupament, motiu de la seva visita era aprendre tot el que pugessin la planificació i el disseny de la nova àrea al voltant sobre els mercats per implementar el model a la seva dels mercats i també la planificació de l’espai públic. ciutat on, a dia d’avui, els mercats existents són encara a l’aire lliure. La delegació de Barcelona va tractar també temes de reordenació del paisatge urbà, com la pre , tot i ser una ciutat on no es poden fer obres servació del La Haia medi ambient i la protecció de l’entorn. En a de soterrament, degut a les seves característiques geo- questa visita, es va treballar amb tècnics de plani gràfiques, sí vol implementar altres aspectes de gestió ficació ur- banística i amb la branca de Nacions Unides-Habi- dels mercats perquè aquests siguin, com a Barcelona, tat per a l’economia urbana. un eix vertebrador dels seus barris. somdemercat.cat MERCATS A LA XARXA 11 XARXES SOCIALS AL DIA DIVERSES NOVETATS Instagram ha seguit evolucionant en aquests tres mesos i ha implementat millo- res en el seu ús, ha creat noves eines, ha afe- git funcions, etc. És a dir, un no parar per a totes les persones usuàries d’aquesta xarxa social. A l’Infomercats digital trobareu més informació sobre l’Instagram Stories, les no- FACEBOOK CANVIA DE CARA ves funcions de zoom i de canvi de càmeres en un mateix disposi- tiu, implementant així eines pròpies de l’app Snapchat. També us Si alguna xarxa social ha canviat entre parlarem de Ramme, una nova aplicació per gestionar Instagram l’Infomercats 53 i aquest que teniu ara a a Windows, Mac i Linux. les mans és Facebook. Seguim pensant que el Sr. Zukerberg fa canvis constants WhatsApp La popular aplicació de missatgeria instantània té 700 milions d’usuaris actius al mes, sent el nostre país el que més perquè els i les qui treballen amb aquest canal no caiguin el fa servir de tota Europa: un 98% dels telèfons intel·ligents el té ja instal·lat. en l’avorriment. Aquest cop ha estat el torn de canviar dues La possibilitat de poder enviar missatges instantanis i gratuïts en temps real, de manera senzilla, permetent un con- coses bàsiques: l’algoritme de publicació i el disseny. tacte directe amb el client, fan d’aquesta aplicació una de les més potents a l’hora de plantejar-se una estratègia de màrqueting digital. Vols saber-ne més? Connecta’t a l’edició digital de l’Infomercats. Les persones que sou usuàries habituals de Facebook ja sa- breu que tenir visibilitat no només és una qüestió de publicar la vostra informació més interessant, també heu de tenir en Retoc fotogràfic amb aparença compte com funciona per dins aquesta xarxas social si voleu d’obra d’art millorar els vostres impactes. Quines són les publicacions No us sorprengueu si a partir d’ara veieu que Facebook bonifica a l’hora de triar que és el que als vos- a les vostres xarxes socials fotos amb apa- tres seguidors i seguidores els interessa més? No patiu, que rença d’obres d’art. Una nova app gratuïta de fotografia s’ha situat a l’Infomercats digital us donarem unes quantes pistes per entre les més descarregades de l’AppStore (també té versió per a aprofitar el nou algoritme i sortir-ne vencedors sense neces- Android) tot i la competència de les app’s relacionades amb Poké- sitat de saber res d’informàtica. mon GO. Es tracta de PRISMA. Si vols ampliar la informació, mira l’edició digital de l’Infomercats. ELS MERCATS ESTRENEN MILLORES EN LA USABILITAT DE L’APLICACIÓ CANALS DIGITALSDes de fa uns mesos, fruit del Pla d’Ocupació Municipal impulsat per Barcelona Activa, alguns mercats disposen Pel que fa les novetats, Twitter ens dóna una treva fent mi- que són rellevants entre el grup de persones a qui sí hem fet d’un dinamitzador comercial que, entre d’altres tasques, llores en la usabilitat, sobretot si hi treballem des d’un telèfon follow, possiblement perquè teniu interessos comuns. s’encarrega de gestionar la comunicació digital del mercat. mòbil. És per això que actualment molts mercats han actualitzat les Twitter també ens ofereix una nova opció per descobrir perfils seves webs i han posat en marxa el seu Facebook, Instagram Des de fa un parell de mesos a més de l’opció “mentre no hi que ens poden interessar i seguir amb una nova pestanya ano- o el seu Twitter. Feu-los un “m’agrada” , també a la xarxa! eres” (que ara també ha copiat Facebook amb el nom “de què menada “Connectar”. parlen els teus amics”), hi trobareu “és possible que t’agradi” Trobareu el llistat complet de webs i xarxes socials oficials de amb la que veurem piulades de persones a qui no seguim, però cada mercat a somdemercat.cat uan parles amb ell és fàcil veure que a l’Esteban Q l’apassiona la seva feina. Té molt clar què fa i com ho ha de fer. Ha anat creixent progressivament i d’una parada portada per ell i la seva dona, ha “Cal potenciar passat a un establiment modern amb diversos treballadors. Al llarg de 20 anys ha vist com la vida rere el mos- un eix trador requereix temps, dedicació i compromís. Compromís, so- comercial al bretot, amb el client. Perquè l’Esteban Montero si una cosa té clara és que només es pot avançar si es té el convenciment que voltant del estàs facilitant les coses als compradors. Per a ell, cal adaptar-se mercat i oferir al màxim als nous hàbits de consum i al context social. Per això, Montero, es mostra cofoi i celebra que la remodelació del Mercat diversitat de Sants i l’obertura a les tardes s’hagin traduït en un augment de de serveis i vendes i en una millora de la imatge del mercat. productes” El comerciant admet que quan era més jove i els mercats estaven en una situació més delicada, això el feia patir. Segons explica, es produïa una situació d’impotència perquè els paradistes tre- ballaven de valent, però la venda cada vegada baixava més. Però, per l’Esteban, el panorama va canviar. Després d’estabilitzar-se fa uns anys, ara l’expert en plats cuinats apunta que: “Les coses han canviat i el procés s’ha revertit. Ara els mercats han revifat”. Esteban El fem posicionar-se i li fem la pregunta estrella: Com han de Montero ser els mercats? Té la resposta ben clara: “Cal potenciar un eix Mercat comercial atractiu pel client i oferir diversitat de serveis i de pro- de Sants ductes”. I ens torna a insistir amb els horaris de venda: “Obrir a la tarda no ha comportat repartir els clients, sinó captar-ne de L’Esteban va descobrir nous”, matisa. L’Esteban destaca que a les tardes passa com els el món dels mercats dissabtes, que “es veu gent completament diferent als clients ha- a través del seu pare bituals”. Davant de tot, aconsella que cal ser valent i innovar. I ens que ja hi treballava. De confessa que no pensava que la barra de degustació que tenen a petit ajudava al negoci la parada funcionaria i que ha estat “tot un èxit”. Fins i tot han de familiar i amb poc més doblar torns els migdies, ens admet. Ell és realista i sap que hi de 20 anys va adquirir ha ciutadans que prefereixen el supermercat, però en cap cas vol una parada. A més “ENS HEM D’ADAPTAR baixar la guàrdia. “Ells guanyen perquè tenen molt volum, però de donar-li un ofici, nosaltres podem oferir una cosa única: vendre un producte perso- l’establiment de llegums nalitzat per a cada client i clienta”. cuits el va portar a conèixer la seva dona. Abans d’acomiadar-nos, volem conèixer algunes particularitats A dia d’avui, són els A LES NECESSITATS DEL de l’Esteban i li preguntem per la seva joventut. Montero ens ex- màxims responsables plica que concep la formació com un camí per a trobar una feina d’una parada de que agradi i que serveixi per a guanyar-se la vida. Ell de jove, com menjars preparats que tants d’altres, estudiava, però va deixar els estudis perquè ja tenia té com a visió de futur, CLIENT” una feina que li agradava. Li preguntem si es penedeix de la seva innovar per estar al decisió i l’Esteban somriu, ens mira i diu que “de moment no”. Ell servei del client.ho té clar, els mercats tenen futur i ell en vol formar part. ...I BEN AVIAT, MÉS ACTIVITATS ALS MERCATS Mercat dels Encants Dimecres 12 d’octubre de 13h a 22h - Sessió de dj’s al mercat amb Red Bull Music Academy Mercat Hostafrancs Dissabte 15 d’octubre a partir de les 20h - Nit de tapes Mercat de Lesseps Dissabte 15 d’octubre a partir de les 20h - Nit de degustacions Mercat Sant Gervasi Dissabte 15 d’octubre a partir de les 20h - Nit de tapes Mercat Sagrada Família Divendres 21 d’octubre de 13h a 17h - Vermut de migdia Mercat de Guineueta Dissabte 22 d’octubre a les 12h - 3a jornada de Mercamerica Mercat del Clot Dissabte 5 de novembre a partir de les 20h -Tast de nit amb animació Mercat de Sarrià Els veïns i veïnes dels barris omplen cada cop més els mercats en horari nocturn durant Dissabte 12 de novembre a les 20h - Nit gastrònomica i entrega de premis Eix Sarrià les degustacions que promouen les associacions de comerciants · IMMB Mercat dels Encants Dissabte 19 de novembre EncantsWars i activitats al mercat barcelona.cat/somdemercat M twitter.com/mercatsBCN C facebook.com/mercatsbarcelona instagram.com/mercatsbcn