Mesura de Govern Pla d'Acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris 2016-2019 Consell del Districte de Nou Barris Sessió extraordinària 19 de maig de 2016 D istricte de Nou Barris www.bcn.cat/noubarris Mesura de Govern Pla d'Acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris 2016-2019 » 01. Introducció – Diagnosi de la Situació El Districte de Nou Barris pateix de manera especialment greu l’impacte de la crisi econòmica i financera que des del 2008 colpeja una part important de la població del nostre país. Aquesta ha provocat un major increment de les desigualtats territorials i entre persones i col·lectius. Alguns barris han estat especialment castigats i han vist com els seus índexs de vulnerabilitat i de pobresa econòmica es disparaven. En el cas concret del districte Nou Barris, es fa palès que els impactes principals de la crisi s’han produït al voltant dels eixos següents: - Augment de l’atur i dels dèficits en la protecció social de la desocupació. Nou Barris té quasi el 13% de l’atur registrat de la Ciutat, i d’aquest gairebé la meitat –el 44,5%- son aturats de llarga durada de 12 mesos o més. Un 12% de les llars amb menors de 16 anys no hi ha cap progenitor o responsable que treballi - Augment de la temporalitat, de la precarietat i de la pobresa laboral. - Augment de la pobresa monetària (especialment, la severa). Major Reducció de la renda familiar disponible respecte d’altres districtes (major desigualtat), la renda familiar disponible a Nou Barris es quasi un 44% menor que la mitjana de Barcelona. Els 13 barris del districte es troben entre els 25 amb menor renda de la ciutat i d’aquests 7 estan entre els 10 barris amb menor renda disponible. - Transformació del rostre de la pobresa (juvenització i feminització), un 26% dels menors del districte es troben en situació de carència material severa, i i viuen en llars que no poden mantenir l’habitatge a una temperatura adequada. - Impacte desigual dels costos associats a l’habitatge principal / augment del nombre de desnonaments, amb una mitjana de 7-8 a la setmana. - Recurs a la solidaritat intrafamiliar i relacional (compartir pensions i subsidis) - Concentració de població amb formació insuficient (baix nivell d’estudis), el 12,8% de la població de més de 16 anys del districte no té estudis, el que representa un percentatge de un 81,3% més elevat que la mitjana de ciutat. - Solitud residencial de gent gran. - Afectació a la salut física i mental i a la qualitat de vida. Davant l’evidència que cal adoptar amb urgència mesures per combatre la desigualtat social, i que els nostres veïns i veïnes estan vivint en condicions sovint poc dignes, el govern municipal del districte, sota la demanda de les entitats que conformen la Campanya Nou Barris Cabrejada, ha elaborat un Pla d’Acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris 2016 – 2019, que s’incorpora en el Pla d’Actuació de Districte per aquest mandat. www.bcn.cat 1 » 02. Objectius i Principis orientadors Combatre l’augment de les desigualtats a la ciutat i garantir els drets socials de totes les persones que l’habiten són objectius prioritaris de l’equip de govern municipal. Les polítiques adoptades ens els darrers anys en els nivells estatal, autonòmic i municipal, han fet recaure les conseqüències i els costos de la crisi sobre les famílies i els barris més humils, incrementant les desigualtats i introduint factors de reproducció intergeneracional de la pobresa i l’exclusió. La retòrica de les polítiques d’austeritat ha amagat una renuncia per part dels governs supramunicipals de combatre els mecanismes d’empobriment i ha servit de coartada per al desmantellament de dispositius que s’havien convertit en la xarxa última de suport de les persones i de les famílies. Massa vegades les diferents administracions implicades han elaborat una estratègia consistent en facilitar l’erosió de les polítiques de caire universalista i redistributiu i delegar la gestió de les situacions de pobresa i precarietat en els serveis socials (municipals per definició) i en les entitats socials. L’empobriment amplificat per les retallades en sanitat, educació i polítiques socials, ha empès cada cop més famílies a dirigir-se als serveis socials i/o a les entitats cercant solucions immediates a la manca d’ingressos. Uns serveis pensats per identificar i acompanyar situacions complexes que van més enllà de la falta de recursos econòmics, s’han convertit en administradors d’una multitud d’ajudes parcials, creades sense planificació i que pretenen anar donant resposta a les demandes socials sobrevingudes en una situació de col·lapse i de falta de perspectives de millora per als sectors més durament colpejats per la crisi. Des del govern de la ciutat i del districte podem combatre aquesta situació, però tenint en compte que les dinàmiques de desigualtats responen a lògiques que superen les competències municipals. L’objectiu és treballar per tenir unes polítiques de ciutat que permetin combatre en el curt, en el mig i en el llarg termini les dinàmiques de desigualtat, unes dinàmiques que estaven generant una ciutat cada cop més polaritzada. Entre la urgència i l’estratègia a llarg termini per construir una ciutat justa El compromís de l’equip de govern és revertir la tendència assistencialista de les polítiques socials, impulsant un canvi en la concepció de la política pública que giri de forma decidida cap a una visió universal i basada en una concepció de drets socials. Sabem però que hi ha mesures que s’han d’adoptar amb caràcter d’urgència, conscients que els veïns i veïnes de Nou Barris fa temps que viuen una situació sovint massa injusta. www.bcn.cat 2 Combatre la desigualtat és un dels lemes que estan marcant l’acció de govern i aquest compromís s’ha traduït en l’adopció de mesures urgents com ara l’increment per la dotació de les beques menjador, la creació dels punts d’informació sobre pobresa energètica, etc. Ara bé, cal també ser ambicioses i apostar per estratègies a llarg termini capaces de contribuir a fer de Barcelona i els seus barris una ciutat justa. Pensar i produir canvis socials que incideixin a l’arrel del problema implica temps en la definició de les estratègies i recursos adients per implementar les mesures. Per tot això, aquest el Pla d’acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris inclou mesures concretes però també assenyala l’elaboració d’estratègies globals pensades per caminar cap a un nou model de ciutat i per tant per implementar-se al llarg termini, com per exemple l’estratègia vinculada al desenvolupament del Pla de Barris, l’Estratègia d’Eix Besòs, el projecte Impulsem de Serveis Socials, entre d’altres. El propi Pla d’Actuació Municipal i el Pla d’Actuació de districte, encara en fase d’elaboració final, recullen algunes mesures i programes que poden incloure’s en aquest Pla d’Acció. Cap a una nova relació en la producció de polítiques públiques Per vèncer aquest plantejament cal implicar als equips de districte, a les àrees municipals, i els veïns i les veïnes en la diagnosi de necessitats i problemes, en la deliberació i disseny de propostes i en l’execució de polítiques municipals que combatin les causes de les desigualtats, sabent que ni l’administració municipal ni la ciutat en el seu conjunt pot deixar d’atendre les emergències socials. Aquest repte ens obre un canvi de paradigma en els models d’actuació i governança de les polítiques públiques. La co-producció de polítiques públiques genera un canvi de rumb i de les dinàmiques de treball tant de l’administració com de la ciutadania organitzada. Aquest Pla d’acció per la cohesió i els drets socials de Nou Barris ha de ser també un exemple pioner en aquest sentit. No es tracta només d’un conjunt de mesures dissenyades des de l’administració local, si no que hem de ser capaces de construir els espais de relació necessaris per prendre decisions conjuntes sobre la implementació de les mesures polítiques dissenyades. És un exercici que alhora posar en pràctica el principi de descentralització de la política pública. Nou Barris és un escenari excel·lent per a generar models de canvi en l’elaboració de polítiques públiques. A Nou Barris ha existit sempre un teixit associatiu i comunitari combatiu, disposat a incidir en les polítiques públiques i a crear solucions a problemàtiques desateses. Aquest Pla no s’entendria sense la voluntat de les entitats del districte en la seva lluita compromesa per la igualtat i la justícia social. Es podria dir que la Campanya de Nou Barris Cabrejada accelera el canvi a Barcelona, i la lluita constant obliguen a treballar sense descans. És aquesta mateixa www.bcn.cat 3 implicació que ha portat al districte de Nou Barris a entomar el repte de dissenyar de forma compartida el Pla d’Acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris . D’altra banda genera un espai d’innovació pel que fa a la descentralització de les polítiques. Fer aquest Pla d’Acció i el seu seguiment implica que el lideratge resideix en el districte i que és el motor que impulsa i coordina el treball de les àrees corresponents en tots aquells àmbits que defineixen aquesta estratègia. » 03. Metodologia d’elaboració L’elaboració del Pla d’Acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris neix d’una voluntat compartida entre govern i les entitats del territori. La campanya Nou Barris Cabrejada va demanar un plenari extraordinari per avaluar la situació de pobresa que viu el districte. Aquesta demanda que va sorgir en el mandat anterior, es va recollir des del govern del districte i ha anat evolucionant fins a l’elaboració d’aquest Pla d’Acció. Aquest Pla d’Acció és fruït doncs d’un procés conjunt. A aquesta col·laboració inicial es va incorporar el treball de les àrees de l’Ajuntament implicades, especialment l’ Àrea de Treball, Economia i Projectes Estratègics i l’ Àrea de Drets Socials així com el propi Districte. Les fases prèvies de treball que han conduït a l’elaboració del Pla d’Acció són: Elaboració d’una diagnosi basada en el recull i sistematització dels indicadors socioeconòmics sobre la realitat del districte. Organització d’una Jornada de Treball el 20 de febrer. La jornada es va co-organitzar entre el districte de Nou Barris i les entitats que formen part de la Campanya Nou Barris Cabrejada amb l’objectiu de discutir mesures concretes que havien de formar part del Pla d’Acció. La jornada va tenir lloc al Centre Cívic de la Zona Nord i hi va participar l’equip de govern del districte i de les àrees de l’Ajuntament, representants de diferents grups polítics amb representació al Consell Plenari del Districte de Nou Barris, personal tècnic de l’Ajuntament de Barcelona, i representants de les entitats del districte. Hi van assistir 130 persones. Elaboració d’un document de balanç de les jornades de treball que ha servit com a base del present Pla d’Acció. www.bcn.cat 4 » 04. Línies Estratègiques i Accions El Pla d’Acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris es concreta en 4 àmbits d’actuació. Cadascun d’aquests àmbits pretenen recollir el conjunt de línies i accions que durant el període 2016 i 2019 l’Ajuntament de Barcelona, des de les diferents àrees municipals prioritzaran: 1. Atenció social: que inclou serveis socials, alimentació, salut, gent gran, dones. 2. Habitatge 3. Ocupació i treball 4. Educació i infància Atenció social: Barcelona ha de plantejar un model alternatiu de lluita contra l'empobriment causat per la crisi. Un model que parteix d’un doble convenciment: (1) que l’esfera local, més enllà del seu marc competencial, ha de tenir un paper protagonista en l'actuació pública per superar la crisi; podem no tenir les competències, però tenim capacitats si sumem totes les energies. i (2) que aquest objectiu s’ha de situar com un eix de màxima prioritat entre el conjunt de polítiques públiques municipals. Volem transitar de les polítiques assistencialistes a les polítiques dels drets socials, i de les polítiques de drets socials a l’empoderament ciutadà. Això vol dir actuar a tres nivells: - Atendre de manera ràpida i eficaç l’emergència social, aquelles situacions no previstes de persones o col·lectius en especial risc d’exclusió. Però quedar-nos només aquí seria pur assistencialisme. I el que volem és contribuir a canviar la situació, no simplement pal·liar-la. - Garantir drets, no ajudes. Perquè volem remoure els factors generadors de desigualtats, i per fer-ho cal crear mecanismes que permetin garantir a la ciutadania de Barcelona fer efectius el dret a una ocupació i a un salari, el dret a l’habitatge, el dret a l’educació, el dret a la sanitat i a la salut i el dret a una alimentació adequada. L’horitzó de les polítiques municipals ha de ser que els ciutadans i ciutadanes puguin exercir realment aquests drets sense distinció de sexe, edat, barri de residència, origen o nacionalitat. - I en tercer lloc, l’empoderament ciutadà. Perquè volem que les persones en situació de vulnerabilitat recuperin la seva subjectivitat, i la plena condició de dret i de fet com a ciutadans i ciutadanes. Per això les polítiques que apliquem es basen en l’autonomia personal i en la participació mateixa dels usuaris. Perquè el nostre objectiu final és www.bcn.cat 5 impulsar un reequilibri de poder per a que cap veu de cap ciutadà de Barcelona es vegi silenciada, i per a que cap veu pesi més que la d’altre. Habitatge: L’habitatge és un dret bàsic de les persones que contribueix a la integració social i la qualitat de vida, per això les polítiques d’habitatge formen part de les polítiques socials que volen impulsar de forma integrada al Pla d’Acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris. Des d’aquesta perspectiva es prioritari combatre l’emergència habitacional i l’exclusió residencial dotant de més recursos d’ informació, de suport i d’acompanyament , l’ augment del parc públic d’habitatge, incrementant la disciplina en matèria d’habitatge i augmentant recursos en la rehabilitació i millora dels habitatges existents. Ocupació i treball: L’ ocupació i el treball és una de les prioritats de les polítiques de promoció econòmica a Nou Barris. Una ocupació digna, de qualitat , que funcioni com a primer factor de contenció contra la pobresa, l’atur i la precarietat laboral. Per això, és necessari oferir més recursos ocupacionals i formatius que incrementin l’ocupabilitat de les persones sense feina o amb feines precàries. Alhora cal integrar més i millor els recursos existents al territori per tal de maximitzar el seu impacte sobre els qui no poden treballar o els qui no ho poden fer en condicions dignes. En aquest sentit, cal una nova mirada del desenvolupament econòmic del nostre districte que a més incrementin l’activitat econòmica des d’una perspectiva social i solidària. Per afavorir el creixement de l’emprenedoria individual i col·lectiva, l’expansió i consolidació de l’empresa mercantil i cooperativa, les economies comunitàries i l’ocupació als barris cal un pla de desenvolupament local de proximitat. Un pla que suposi la territorialització del conjunt de programes i serveis que des de Barcelona Activa com agent municipal desenvoluparà a Nou Barris, que provoqui sinèrgies per a combatre la pobresa generant activitat econòmica i que de forma compartida i concertada amb els actors del districte. Educació i infància: L’educació és un dret i una eina fonamental per abordar la pobresa. L’equitat educativa es converteix en un eix clau que permetrà vetllar pel dret a la igualtat d’oportunitats per garantir un major èxit educatiu . En aquest sentit, el Pla d’Acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris proposa revisar la planificació i l’oferta educativa del districte, actualitzar el Pla d’actuació prioritària a l’ àmbit educatiu, incrementar els programes i els espais per a l’estudi i el reforç escolar i augmentar l’oferta d’escola bressol pública. www.bcn.cat 6 1. ATENCIÓ SOCIAL LÍNIES ESTRATÈGIQUES ACCIONS Responsable 1.1. SERVEIS SOCIALS REVISIÓ DEL MODEL DELS Desenvolupament del Projecte IMSS SERVEIS SOCIALS: transversal, IMPULSEM interdependent i amb finestra Amb l’objectiu de repensar i donar un nou única. impuls al desplegament del model d’atenció social bàsica. Han de poder oferir solucions Algunes de les mesures prioritàries: integrals als problemes 1) l’enfortiment dels equips professionals 2) El reforç del treball comunitari Millorar i posar al dia els 3) La desburocratització dels processos protocols d’atenció 4) La racionalització de les prestacions. Afavorir el paper actiu dels usuaris MES RECURSOS ECONÒMICS I Reforç dels equips professionals dels CSS IMSS HUMANS ALS CENTRES DE de Nou Barris SERVEIS SOCIALS, per evitar el col·lapse actual i reduir el temps d’espera mitja del districte per primera visita en un 30 % al llarg del 2016. Assolint un temps d’espera equiparable al temps mitja de la ciutat Increment del Pressupost de Serveis IMSS Socials del Districte per al 2016 en No més d’una setmana de 3.897.900€l termini per avaluar de forma integral un cas Avaluació immediata de les urgències. INCREMENT DELS RECURSOS Increment dels equips d’Educadors de AREA DRETS D’ATENCIÓ GRUPAL I carrers i dels de mediació en espai públic i SOCIALS COMUNITARIA , en més franges suport de comunitats de veïns DISTRICTE horàries i durant tot l’any. RENDA MÍNIMA GARANTIDA Compromís de crear un Suport municipal AREA DRETS Estimacions d’uns 20.000 a la Inclusió. SOCIALS beneficiaris a Nou Barris www.bcn.cat 7 1.2. ALIMENTACIÓ GARANTIR LA COBERTURA Millorar la detecció de necessitats IMSS ALIMENTÀRIA DE LES d’alimentació dels nens i nenes FAMÍLIES TOT L’ANY escolaritzats a partir del protocol establerts, per tal de garantir la coordinació entre els centres escolars i la xarxa de serveis socials Reforçar l’actual Renda infantil garantida (Fons extraordinari d’alimentació per a cobrir les necessitats bàsiques dels infants de 0 a 16 anys), millorant-ne la dotació que pel 2015 ha estat de 2.670.000€ Reforç i increment del Programa d’Àpats en Companyia que en el 2015 ha tingut una dotació de 137.850€ APOSTAR PEL SISTEMA DE Estendre i incrementar el model de IMSS TARGETES ALIMENTÀRIES Targeta solidària, targeta moneder per a (superar el model de banc dels fer més àgil el pagament dels ajuts aliments) d’alimentació. BEQUES MENJADOR: Increment de la dotació per a beques CONSORCI COBERTURA DE TOTES LES menjador, que en el curs 2015-2016 ha EDUCACIÓ FAMÍLIES que les necessitin, tingut una dotació de 3.356.000€, i des de principi de curs i per la millora dels processos de gestió per totalitat del cost del menjador. agilitzar-los 1.3. SALUT ASSEGURAR L’ACCÉS Creació del Comitè Accés a l'Atenció AREA DRETS UNIVERSAL A LA SANITAT, Sanitària Ajuntament-Generalitat per SOCIALS garantint que les persones detectar i gestionar casos amb dificultat CONSORCI sense targeta sanitària estiguin en obtenir accés urgent gratuït, SANITARI 1 cobertes en temes de salut. empadronament, targeta. (veure nota 1) FACILITAR A LES PERSONES Convenis amb entitats del tercer sector AREA DRETS AMB POCS RECURSOS L’ACCÉS per cobrir la quota de copagament SOCIALS ALS SERVEIS DE SALUT farmacèutic de les persones que no hi CONSORCI poden fer front, amb una dotació inicial SANITARI de 100.000€. (veure nota 1) Recuperar el servei gratuït en salut bucodental per als nens a tots els CAP de Nou Barris i ampliar-ho als adults amb pocs recursos 1 Competència compartida en el marc del Consorci Sanitari amb recursos molt majoritàriament de la Generalitat. Com a Ajuntament intentem influir en els òrgans de govern del Consorci. www.bcn.cat 8 IMPLEMENTAR PROTOCOLS Monitorització anual de les desigualtats AREA DRETS QUE PERMETIN ANALITZAR en el marc de l'Observatori d'Impactes en SOCIALS ELS EFECTES DE LA CRISI EN Salut i Qualitat de Vida de les Polítiques ASPB L’ESTAT DE SALUT dels veïns i Municipals veïnes AUGMENTAR RECURSOS EN Pla de Salut Mental de Barcelona que AREA DRETS L’ATENCIÓ ALS PROBLEMES DE tindrà recursos propis i promourà SOCIALS SALUT MENTAL mesures transversals. (veure nota 1) CONSORCI SANITARI POTENCIAR L’ATENCIÓ Treball comunitari de l’atenció primària AREA DRETS PRIMÀRIA DELS CENTRES DE en els programes Salut als Barris i SOCIALS SALUT com la via bàsica de ComSalut. ASPB detecció de les situacions de Projectes de detecció de necessitats a ECOLOGIA pobresa, i la coordinació amb primària ( nota 1) URBANA serveis socials. IMPULSAR I PROMOCIONAR Extensió fins a 8 barris del districte del LA SALUT COMUNITÀRIA I “Programa Salut als Barris” , amb una AMBIENTAL dotació inicial de 60.000€ Donar suport al Programa ComSalut (1 equips de primària a Nou Barris) Creació d’un nou Espai de Salut Comunitària a Nou Barris, amb una previsió d’inversió de 500.000€ Creació de la Taula contra la Contaminació de l’Aire per definir mesures estructurals per reduir la contaminació. 1.4. GENT GRAN FACILITAR LA VIDA Increment del pressupost del Servei IMSS INDEPENDENT I AUTÒNOMA d’Atenció Domiciliaria (SAD) AREA DRETS SOCIALS Increment del pressupost del servei de Teleassistència, amb el que es preveu poder incrementar un 20% anual les persones ateses amb aquest servei a Nou Barris MILLORA I AMPLIACIÓ DEL Estendre el “Projecte Radars” a 4 barris IMSS PROJECTE RADARS més del districte on hi ha un volum més alt de població major de 65 anys www.bcn.cat 9 1.5. DONES REDUCCIÓ DE LA POBRESA Pla Estratègic contra la feminització de la AREA DRETS FEMENINA pobresa. SOCIALS Implantació durant l’any 2016 amb caràcter provisional i com a mesura d’emergència social un ajut a dones en situació d’exclusió adreçat a dues situacions: famílies monomarentals de rendes baixes i perceptores de Prestacions No Contributives per dones majors de 65 anys o per dones amb discapacitat 2. HABITATGE LÍNIES ESTRATÈGIQUES ACCIONS Responsable 2.1. HABITATGE COMBATRE L’EMERGENCIA Programa d’acompanyament, suport i DISTRICTE HABITACIONAL I L’EXCLUSIÓ assessorament a les famílies en risc de HABITATGE RESIDENCIAL pèrdua d’habitatge, amb una dotació econòmica anual per part del Districte de ATENCIÓ 160.000€ CIUTADANA Millora del circuit d’Empadronament com a mecanisme de garantia de Drets Reforç i increment de professionals a CONSORCI l’Oficina d’Habitatge HABITATGE DE BARCELONA GARANTIR PRIMER HABITATGE Augmentar el parc públic d’habitatge, PMHB amb la construcció a Nou Barris de 5 INCASOL promocions d’habitatge de lloguer amb un total de 433 habitatges: Torre Baró illa F (47 hab.); Bloc H de Trinitat Nova (92 hab.); Roquetes AA3 (122 hab.), i altres 2 promocions a Trinitat Nova (172 hab.) Amb una previsió econòmica d’inversió de 23.036.105€ AUGMENTAR L’OFERTA DE Millorar els sistemes de captació dels CONSORCI PISOS DE LLOGUER SOCIAL programes que mobilitzen l’habitatge HABITATGE DE PRIORITZANT LA MOBILITZACIÓ privat, en concret els programes de cessió BARCELONA DELS PISOS BUITS QUE HI HA AL i borsa de mediació (a través del conveni DISTRICTE amb Hàbitat 3), la compra de pisos per sota valor de mercat, el dret de tanteig i retracte. www.bcn.cat 10 CENS PÚBLIC D’HABITATGES Estendre a tot el districte el programa de CONSORCI BUITS i INCREMENT DE LA detecció i mobilització d’habitatges buits HABITATGE DE DISCIPLINA EN MATÈRIA propietat d’entitats financeres, per tal de BARCELONA D’HABITATGE detectar possibles situacions anòmales (pisos buits més de 2 anys) oferint DISTRICTE mesures de foment (borsa de mediació, programa de rehabilitació.. ) i sancionant en cas d’incompliment.. MILLORA I INCREMENT DEL Unificar el diferent ventall d’ajuts CONSORCI AJUTS A L’HABITATGE existents, finançats i gestionats per HABITATGE DE diferents administracions, amb l’objectiu BARCELONA de simplificar la tramitació i garantir la cobertura dels diferents casos de IMH vulnerabilitat residencial. Ajuts permanents al pagament del lloguer Nous Ajuts del 50% de l’ IBI per a famílies amb menys recursos INVERTIR RECURSOS EN LA Garantir el finançament de les CONSORCI REHABILITACIÓ I MILLORA DELS convocatòries d’ajuts a la rehabilitació, HABITATGE DE HABITATGES EXISTENTS prestant especial atenció a la rehabilitació BARCELONA de l’interior dels habitatges i a les actuacions que milloren l’accessibilitat i la millora de l’eficiència energètica. www.bcn.cat 11 3. OCUPACIÓ I TREBALL LÍNIES ESTRATÈGIQUES ACCIONS Responsable 3.1. OCUPACIÓ PROMOURE OCUPACIÓ DE “Pla de Desenvolupament Local de BARCELONA QUALITAT, PROMOVENT UN Proximitat de Nou Barris”, per potenciar ACTIVA MODEL ECONÒMIC SOSTENIBLE, l’ocupació al districte tenint com a base DISTRICTE SOCIAL, COOPERATIU I SOLIDARI un model cooperatiu, just i solidari. Amb una aportació econòmica per part del Districte de 329.000€ REVISAR EL MODEL DELS PLANS Nou Projecte de Plans d’Ocupació BARCELONA D’OCUPACIÓ I LES POLÍTIQUES Municipal ACTIVA D’OCUPACIÓ DE BARCELONA Revisió i Increment dels Plans ACTIVA per adequar-les a la d’Ocupació situació real i actual d’atur als barris. ATENCIÓ ESPECIAL A LES Increment dels dispositius d’inserció BARCELONA PERSONES AMB ATUR DE sociolaboral del Projecte “Treball als ACTIVA LLARGA DURADA MES Barris” IMSS VULNERABLES Programa Làbora DRETS SOCIALS Mesures específiques per a dones en situació de pobresa i/o alta vulnerabilitat en el marc de la mesura de govern de la feminització de la pobresa FACILITAR L’ACCÉS DELS JOVES Pla per a l’Ocupació juvenil de Nou BARCELONA AL MERCAT LABORAL Barris ACTIVA APROPAR ELS SERVEIS Creació de l’oficina local d’ocupació al BARCELONA D’INFORMACIÓ I Districte ACTIVA ASSESSORAMENT EN INSERCIÓ LABORAL ALS BARRIS DEL DISTRICTE www.bcn.cat 12 4. EDUCACIÓ I INFÀNCIA LÍNIES ESTRATÈGIQUES ACCIONS Responsable 4.1. EDUCACIÓ I INFÀNCIA GARANTIR ELS RECURSOS PER Actualitzar i desenvolupar el Pla DISTRICTE AFAVORIR L’EXIT EDUCATIU I d’actuació prioritària a l’àmbit MILLORAR EL NIVELL D’ESTUDIS educatiu del Districte de Nou Barris, DE LA POBLACIÓ amb una dotació per part del Districte CONSORCI de 183.000€ D’EDUCACIÓ Revisar la planificació i l’oferta IMSS educativa del districte per donar resposta a totes les necessitats educatives i formatives per als infants, adolescents i joves del districte, incidint especialment en l’àmbit de la formació professional Millorar la coordinació entre els centres educatius i els serveis socials a través de les comissions socials de cada centre GARANTIR UNA OFERTA Creació de dues escoles bressol durant IMEB D’ESCOLA BRESSOL PÚBLICA el mandat, amb una inversió prevista de adient a les necessitats 3.600.000€ - Can Peguera/Guinaueta a la Masia de Can Carreras (oferta de 87 places) - Trinitat Nova/Sant Jordi, (oferta de 87 places) INCREMENTAR ELS PROGRAMES Programes de reforç escolar CONSORCI I ELS ESPAIS PER A L’ESTUDI I EL - Programes Èxit 1 i 2 D’EDUCACIÓ REFORÇ ESCOLAR - Programa èxit d’estiu. - Programa Diversificació Curricular - 2 biblioteques obertes durant els matis dels diumenges, als barris de El turó de la Peira i al Barri de Vilapicina i Torre Llobeta IMPULSAR L’OFERTA DE Millores en els escoles d’Adults de CONSORCI FORMACIÓ D’ADULTS Ciutat Meridiana i de l’escola d’adults D’EDUCACIÓ ESPECIALMENT LA SEVA VESANT Madrid, amb una inversió prevista de ORIENTADORA 2.635.000€ www.bcn.cat 13 COBRIR LES NECESSITATS Pla per garantir l’accés a material CONSORCI BASIQUES DELS INFANTS I escolar i sortides als infants de primària D’EDUCACIÓ ADOLESCENTS EN MATERIALS DISTRICTE ESCOLARS I SORTIDES PROGRAMA D’ATENCIÓ A LA MESURA DE GOVERN “Infància en Risc DISTRICTE INFANCIA I ADOLESCENCIA EN a Nou Barris”, amb un increment pel AREA DRETS RISC D’EXCLUSIÓ 2016 de 150.000€, i que incorpora: SOCIALS - Programa d’iniciatives dins del temps educatiu reglat per incorporar l’equitat. - Programa de millora de les condicions de vida de les famílies - Programa el Temps lliure com a Temps educatiu - Programa d’atenció a la situació social i socioeconòmica www.bcn.cat 14 » 05. Seguiment i Avaluació L’elaboració del Pla d’Acció per la cohesió i Drets Socials de Nou Barris s’ha fet seguint una pauta de treball conjunt entre el districte de Nou Barris, les àrees de Treball, Economia i Planificació Estratègica i Drets Socials de l’Ajuntament i les entitats del districte. Aquest treball conjunt ha de servir com a base del seguiment de la implementació i l’avaluació del mateix Pla. Definir els mètodes i espais per fer el seguiment i avaluació exigeix pensar quines són les responsabilitats i funcions dels actors implicats. El model de governança és un dels principis rectors del mateix Pla, una nova manera de fer que implica una re-orientació en els models de treball i col·laboració entre l’administració pública i la ciutadania basat en estratègies de coproducció de polítiques públiques. a) Comissió de Seguiment Creació d’una comissió de seguiment del Pla d’Acció per la cohesió i Drets Socials de Nou Barris, que es reunirà semestralment i en la que hi formaran part el Districte, l’Àrea de Drets Socials, l’Àrea de Treball, Economia i Planificació Estratègica i representants de les Entitats que conformen la Campanya Nou Barris Cabrejada. La comissió de seguiment serà l’òrgan encarregat de fer el seguiment de la implementació i avaluació de les accions que configuren el Pla; i es podrà considerar la oportunitat de generar grups de treball per fer el seguiment en funció de les àrees que es determinen al Pla. b) Seguiment i avaluació El seguiment de la implementació de les actuacions previstes al Pla d’Acció es farà mitjançant la definició dels indicadors pertinents a cada acció. En el marc de la comissió de seguiment s’hauran d’acordar els indicadors que han de permetre avaluar el desplegament de cada acció, la seva implantació i el seu impacte. Els indicadors hauran de tenir perspectiva de gènere. El seguiment i avaluació del Pla d’acció contempla dues eines concretes: Sistematització de les accions mitjançant un model d’indicadors de seguiment: creació d’un sistema de fitxes amb indicadors que han de permetre mesurar el grau d’assoliment i en el cas que sigui pertinent l’impacte dels mateixos. Memòria anual: elaboració d’una memòria anual de seguiment del Pla que serà pública i que es presentarà en el Consell Municipal del Districte. Cal indicar, per últim, que aquest Pla d’Acció per la Cohesió i els Drets Socials de Nou Barris s’ha d’entendre com quelcom dinàmic per tal de que es pugui adaptar a les noves situacions existents i que té un marc temporal de desenvolupament dins aquest mandat 2016 -2019. www.bcn.cat 15 www.bcn.cat 16