Informe de seguiment 2017-2018 i actuacions prioritàries Grup Motor d’Economia de les Cures Continguts 01. Presentació 02. Informe de seguiment de la Mesura de Govern • Classificació de les actuacions • Estat d’execució 03. Actuacions prioritàries 01. Presentació Al maig de 2017 es va presentar al Plenari de l’Ajuntament de Barcelona la Mesura de Govern per una Democratització de la Cura 2017–2020. Compta amb 68 actuacions adreçades a posar les cures al centre de les polítiques municipals, i ha estat impulsada des del Comissionat d’Economia Cooperativa, Social i Solidària i Consum amb el colideratge de la Regidoria de Feminismes i LGTBI. Per l’elaboració i seguiment de la mesura s’ha creat un grup motor. Amb l’objectiu de teixir compromisos, aliances i col·laboracions, s’ha creat una Comissió Interdepartamental, on han participat diverses àrees i departaments de l’Ajuntament de Barcelona. A més, en el seu procés d’elaboració va ser imprescindible comptar amb l’expertesa de persones i entitats referents en la matèria. Transcorreguts 9 mesos des de l’aprovació de la Mesura de Govern i atenent a allò previst per a la seva governança i avaluació, es presenta el primer informe de seguiment amb informació sobre els avenços realitzats en la seva implementació. Estructura Les diverses actuacions s’emmarquen en dos eixos centrals, dos eixos transversals i sis objectius: 02. Informe de seguiment d e la Mesura de Govern Tipologia d’actuacions Nom Descripció Estructures Creació i impuls d’estructures organitzatives per a la integració de la perspectiva de les cures en el funcionament i els processos de l’Ajuntament i en les seves polítiques. Exemple: “Creació de 10 noves escoles bressol municipals”. Normatives i Elaboració i implementació de normatives i instruments programàtics. Exemple: “Nou programa “Preparats per programes cuidar“ per promoure la corresponsabilitat dels homes en la cura a través de formació i assessorament”. Recursos Atorgament de recursos econòmics i béns. Exemple: “Suport financer a l’adaptació funcional de la pròpia llar per persones menors de 65 anys amb discapacitat permanent i/o adquirida”. Coneixement i Elaboració i compilació d’informació que millori el coneixement entorn les cures. Exemple: “Introducció en anàlisi enquestes municipals d’indicadors d’usos del temps i provisió de cures”. Comunicació Difusió d’informació per a la visibilització i sensibilització en matèria de cures. Exemple: “Campanya de comunicació per reivindicar la importància de la cura i promoure imaginaris inclusius i diversos d’organització social de la cura“. Assessorament Prestació d’assessorament, acompanyament i suport tècnic per a la incorporació de la perspectiva de les cures. Exemple: “Col·laboratori II, Laboratori d'idees i pràctiques d'economia social i solidària des de l'acció comunitària; un espai d'intercanvi de pràctiques que en la segona edició s’ha dedicat a les cures”. Formació Disseny i impartició de cursos, tallers i capacitacions. Exemple: “Accions de formació i validacions d’acreditacions de competències per a les persones cuidadores professionals en col·laboració amb els sindicats i l’empresariat”. Participació Impuls de processos de participació ciutadana amb èmfasi en empoderament de moviment de dones i feminista. Exemple: “Tallers específics i espais de trobada que promoguin la xarxa de suport per a persones cuidadores d’origen migrant”. Calendari d’implementació Distribució d’actuacions per any d’implementació 55 40 39 24 2017 2018 2019 2020 Distribució d’actuacions per any de finalització (acumulat) 100% 65% 41% 12% 2017 2018 2019 2020 Unitats organitzatives Distribució d’actuacions per unitat organitzativa responsable Comunicació 2 Temps i Economia de les Cures 7 Memòria Històrica 1 Feminismes i LGTBI 7 Educació 1 Recursos Humans 4 Urbanisme 1 Acció Social 7 Transversalitat de Gènere 1 Gabinet Tècnic de Programació 1 Tots els Departaments i Districtes 1 Salut 5 Barcelona Activa 7 Habitatge 5 Acollida i Immigració 1 Diversitat 1 IMPD 3 IMS 1 IMEB 5 Democràcia Activa i Descentralització 2 Innovació Social 5 Família i Infància 1 Economia i Hisenda 2 Ec. Cooperativa, Social, Solidària i Consum 3 Assignació pressupostària Distribució pressupostària 2017-2020 per eixos i objectius Estat d’execució general (2017-2020) Estat d’execució per eixos estratègics (2017-2020) Finalitzades 3% Reconeixement de la 13% 21% 63% 4% No iniciades centralitat 18% Socialització de la En En execució 20% 25% 52% 2% responsabilitat preparació 56% 24% No iniciades En preparació En execució Finalitzades Estat d’execució per any d’implementació -De les actuacions previstes per a l’any 2017, el 100% es troben finalitzades o en execució. -De les actuacions previstes per al període 2017-2018, el 50% es troben finalitzades o en execució (el 7% es troben finalitzades i el 43% en execució). 03. Actuacions prioritàries Actuacions prioritàries Actuació Estat de desplegament 35. Creació d’un Espai d‘Informació i Recursos per a la Cura de referència a la ciutat. Un nou centre d’informació i assessorament per a la cura de les persones. S’ubicarà a l’edifici on actualment es troba el PAMEM (c. Viladomat, 127). La previsió és que en t ri en funcionament després de l’estiu 2018. El nou centre funcionarà com un servei per informar i assessorar la ciutadania sobre els recursos existents al voltant de la cura de les persones i vol convertir-se en un indret central de r eferència que treballi de manera coordinada amb tots els serveis i recursos del territori. Per aquest motiu, la seva definició ha implicat multitud d’àrees de l’Ajuntament, com són les de salut, feminismes, economia, ocupació i drets socials, entre d’alt res. El centre neix amb la voluntat de donar resposta a tots els perfils: • Persones i famí li e s cuidadores, cuidadores professionals a la llar • Persones receptores de cura (persones amb alguna malaltia o en situació de dependència i/o de discapacitat; persones grans que necessiten suports més o menys continuats; famílies amb infants i adolescents que requereixin suport en el procés de criança i educació) • Ciutadania en general, partint de la base que 8 de cada 10 persones seran cuidadores en algun moment de la seva vida Actuació Estat de desplegament Consell Municipal d’Immigració de Barcelona (CMIB): 14 i 21. Instar a les administracions competents • Aprovació del “Manifest per a la dignificació del treball de la llar i la cura de les persones”. (autonòmica i estatal) per a • Elaboració del vídeo “Treball de la llar i les cures: una feina per dignificar”. millorar els convenis laborals i • Elaboració del document “Pr o postes per la dignificació i sensibilització en l’àmbit del treball de la permisos per a la cura, i llar i la cura de les persones”. reformar la legislació que regula • Premi del CMIB atorgat a l’Associació Mujeres Pa’lante. • Acte d'homenatge a Elsa Ob litas (Centro Boliviano Catalán i grup Libélulas). el treball de la llar i les cures. El Plenari del Consell Municipa l de l’Ajuntament de Barcelona, el 22 de desembre de 2017 va acordar una declaració institucional per a instar les administracions competents a reformar els instruments normatius que regulen el treball de la llar. En particular: • Ratificar de forma immediata el Conveni 189 de l’OIT. • Eliminar el Sistema Especial de la Seguretat Social per a persones treballadores de la llar. • Eliminar finalització de contr acte per lliure desistiment, equivalent a acomiadament lliure. • Complir amb l’obligatorietat que tots els contractes siguin per escrit. • Flexibilitzar els requisits i tràmits previstos a la Llei d’estrangeria per a residència i treball. • Reconèixer la feina de la llar creant un departament sobre l’economia de les cures. • Promoure un major control del compliment de la normativa. Actuació Estat de desplegament Projecte “temps i cures als barris” Prova pilot als barris de Sant Andreu Palomar (Districte Sant Andreu) i del Guinardó (Districte Horta-Guinardó) organitzat pel Dept. Programes de Temps i Economia de les Cures. De gener a juliol 2018: 5 sessions als grups motors territorials i 3 fòrums oberts. Objectius: 1) Sensibilitzar a la ciutadania en general sobre les diferències en els temps que destinen ho mes i dones a atendre les cures dels altres, i les dificultats en la gestió del temps de treball, temps de cura i d’atenció a la llar, i temps propi. 2) Recollir pro postes de millora dels veïns i veïnes que representin actuacions o canvis en la gestió d’equipaments o serveis del barri per tal de millorar la compaginació dels temps de treball i familiar amb la dels horaris dels equipamen ts i serveis. 3) Prioritzar actuacions i accions amb elements de viabilitat per tal de millorar els temps de cu ra de les persones que viuen als dos barris on s’implementa la prova pilot. Actuació Estat de desplegament Democratitzant la cura a Barcelona. Experiències i avenços. Jornada de debat i valoració del desenvolupament de la Mesura: • Es presentarà: L’estat d’implementació La investiga ció i diagnosi prèvia a la Mesura Tres estudis previstos a la Mesura i desenvolupats • Es debatrà algunes de les actuacions prioritàries, combinant les perspectives d ’entitats socials i ciutadanes i de l’administració. 2017 - 2020 Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Consum Regidoria de Feminismes i LGTBI