A J U N T A M E N T D E B A R C E L O N A A N U N C I El Plenari del Consell Municipal, en data 22 de febrer de 2019, ha adoptat el següent acord: “RESOLDRE les al·legacions presentades durant el termini d’informació pública a la modificació per a l'exercici de 2018 i successius de les Ordenances fiscals següents: núm. 1.1. Impost sobre Béns Immobles, núm. 3.10. Taxes per la utilització privativa del domini públic municipal i la prestació d'altres serveis, i núm. 3.13. Taxes per serveis culturals, aprovades provisionalment pel Plenari del Consell Municipal en sessió de 23 de novembre de 2018, en el sentit dels informes que figuren a l’expedient. APROVAR definitivament la modificació per a l'exercici de 2018 i successius de les Ordenances fiscals següents: núm. 1.1. Impost sobre Béns Immobles, núm. 3.10. Taxes per la utilització privativa del domini públic municipal i la prestació d'altres serveis, i núm. 3.13. Taxes per serveis culturals, segons proposta de text que consta a l’expedient. PUBLICAR aquest acord i el text íntegre de la modificació de les esmentades ordenances al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.” Contra l'esmentat acord els interessats podran interposar directament el recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des del dia següent a aquesta publicació. Tanmateix es podrà utilitzar qualsevol altre recurs que s'estimi convenient. Barcelona, 22 de febrer de 2019 EL SECRETARI GENERAL Jordi Cases i Pallarés Ordenança fiscal núm. 1.1 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES Article 1r. Disposicions generals Article 2n. Fet imposable. Article 3r. No subjecció. Article 4t. Subjectes passius. Article 5è. Base imposable. Article 6è. Base liquidable. Article 7è. Quotes i tipus de gravamen. Article 8è. Exempcions. Article 9è. Bonificacions. Article 10è. Immobles desocupats permanentment. Article 11è. Període impositiu i meritació de l'impost. Article 12è. Normes de gestió de l'impost. Disposició addicional primera. Disposició final. Annexes I i II Ordenança fiscal núm. 1.1 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES Art. 1r. Disposicions generals.1. D'acord amb allò que preveu l'article 59è.1 en relació amb l'article 15è.2, tots dos del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i normes complementàries, s'estableix l'impost sobre béns immobles com a tribut directe de caràcter real que grava el valor dels béns immobles, regulat pels articles 60è i següents de l’esmentat text refós. 2. Són també d’aplicació la Llei 1/2006, de 13 de març, per la qual es regula el règim especial del 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 1-26 https://bop.diba.cat A municipi de Barcelona i les disposicions concordants o complementàries dictades per tal de desplegar la normativa assenyalada. Art. 2n. Fet imposable. 1. Constitueix el fet imposable de l’impost sobre béns immobles la titularitat dels següents drets sobre els béns immobles rústics, urbans i de característiques especials: a) D’una concessió administrativa sobre els immobles mateixos o sobre els serveis públics als quals estiguin afectes. b) D’un dret real de superfície. c) D’un dret real d’usdefruit. d) Del dret de propietat. 2. La realització del fet imposable que correspongui entre els definits a l’apartat 1r per l’ordre que s'hi estableix determinarà la no subjecció de l’immoble urbà o rústic a les restants modalitats previstes en aquest apartat. Als immobles de característiques especials s’hi aplica aquesta mateixa prelació, excepte quan els drets de concessió que poden recaure sobre l’immoble no exhaureixen la seva extensió superficial, supòsit en el qual també es realitza el fet imposable pel dret de propietat sobre la part de l’immoble no afectada per una concessió. 3. Tenen la consideració de béns immobles rústics, urbans i de característiques especials els definits com a tals als articles 7è i 8è del text refós de la Llei del cadastre immobiliari. Article 3r. No subjecció. No estan subjectes a l’impost: a) Les carreteres, els camins, la resta de vies terrestres i els béns del domini públic marítim-terrestre i hidràulic, sempre que sigui d’aprofitament públic i gratuït per als usuaris. b) Els béns immobles següents propietat de l’Ajuntament: Els de domini públic afectes a l'ús públic. Els de domini públic afectes a un servei públic gestionat directament per l’Ajuntament, llevat quan es tracti d’immobles cedits a tercers mitjançant contraprestació. Els béns patrimonials, exceptuats igualment els cedits a tercers mitjançant contraprestació. Art. 4t. Subjectes passius. 1. Són subjectes passius, a títol de contribuents, les persones físiques i jurídiques, com també les herències jacents, les comunitats de béns i altres entitats que, sense personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o un patrimoni separat, susceptible d’imposició, que tinguin la titularitat del dret que, en cada cas, sigui constitutiu del fet imposable de l’impost. En el supòsit de béns immobles de característiques especials, quan la condició de contribuent recaigui en un o en diversos concessionaris, cadascun d’ells ho serà per la seva quota, que es determinarà en raó a la part del valor cadastral que correspongui a la superfície concedida i a la construcció directament vinculada a cada concessió. Sense perjudici del deure dels concessionaris de formalitzar les declaracions a què es refereix l’article 76è del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, l’ens o organisme públic al qual es trobi afecte o adscrit l’immoble o aquell al càrrec del qual es trobi la seva administració i gestió, estarà obligat a subministrar anualment al Ministeri d’Economia i Hisenda la informació relativa a dites concessions en els termes i resta de condicions que es determinin per ordre. Per aquesta mateixa classe d’immobles de característiques especials, quan el propietari tingui la condició de contribuent en raó de la superfície no afectada per les concessions, actuarà com a substitut del mateix, l’ens o organisme públic al qual es refereix el paràgraf anterior, el qual no podrà repercutir en el contribuent l’import del deute tributari satisfet. 2. El que es disposa en el punt anterior és d’aplicació sense perjudici de la facultat dels contribuents o els seus substituts de repercutir l’impost d’acord amb les normes del dret comú. Les Administracions Públiques i l’ens o organisme públic al qual es trobi afecte o adscrit l’immoble o aquell al càrrec del qual es trobi la seva administració i gestió repercutiran la part de la quota líquida de l’impost en els qui, no essent subjectes passius, facin ús mitjançant contraprestació dels seus béns demanials o patrimonials, els quals estaran obligats a suportar la repercussió. A aquest efecte la quota repercutible es determinarà en raó de la part del valor cadastral que correspongui a la superfície utilitzada i a la construcció directament vinculada a cada arrendatari o cessionari del dret d’ús. 3. En els supòsits de canvis de titularitat dels drets que constitueixen el fet imposable de l’impost, els 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 2-26 https://bop.diba.cat A béns immobles objecte dels esmentats drets quedaran afectes al pagament de la totalitat de les quotes tributàries en els termes previstos a l’article 79è de la Llei general Tributària. A aquests efectes, els notaris hauran de demanar informació i advertiran als compareixents sobre els deutes pendents per l’impost sobre els béns immobles associats a l’immoble que es transmet. 4. Responen solidàriament de la quota d’aquest impost, i en proporció a les seves respectives participacions, els copartícips o cotitulars de les entitats a què es refereix l’article 35è.4 de la Llei general tributària, si figuren inscrits com a tals en el Cadastre Immobiliari. Si no hi figuren, la responsabilitat s’exigirà per parts iguals en tot cas. Art. 5è. Base imposable.1. La base imposable és constituïda pel valor cadastral dels béns immobles, urbans o rústics i de característiques especials. 2. Aquests valors es determinaran, notificaran i seran susceptibles d’impugnació d’acord amb el que estableix el text refós de la Llei del cadastre immobiliari. Art. 6è. Base liquidable. 1. La base liquidable d’aquest impost serà el resultat de practicar en la base imposable les reduccions que legalment s’estableixin. 2. Als immobles urbans, el valor cadastral dels quals s’hagi incrementat com a conseqüència de la revisió realitzada d’acord amb la Ponència de Valors aprovada l’any 2001, se’ls aplicarà durant nou anys a comptar des de l’entrada en vigor dels nous valors la reducció que es determina en els apartats següents. 3. La quantia de la reducció, que decreixerà anualment, serà el resultat d’aplicar un coeficient reductor, únic per a tots els immobles del municipi, a un component individual de la reducció calculat per a cada immoble. El coeficient anual de reducció a aplicar tindrà el valor de 0,9 el primer any de la seva aplicació i anirà disminuint en 0,1 anualment fins a la seva desaparició. El component individual de la reducció serà la diferència positiva entre el nou valor cadastral assignat a l’immoble i el seu valor base que serà la base liquidable de l’exercici immediat anterior a l’entrada en vigor d’aquell. 4. No obstant això, el valor base del component individual serà el que s’indica a continuació en cada un dels casos següents: a) Pel que es refereix als immobles que van ser valorats d’acord amb la Ponència aprovada el 28 de juny de 1993, el valor base es determinarà multiplicant el valor assignat en el padró de l’any 2001 pel coeficient 0,5056, resultat de dividir el seu especial tipus impositiu en l’esmentat padró (0,45) pel tipus general (0,89). b) Pel que es refereix a aquells immobles –que havent-se alterat les seves característiques físiques, jurídiques o econòmiques abans de l’1 de gener de l’any 2002–no hagi estat modificat el seu valor cadastral en el moment de l’aprovació de la Ponència de l’any 2001, el valor base serà l’import de la base liquidable que, d’acord amb les alteracions esmentades, correspongui a l’exercici immediat anterior a l’entrada en vigor dels nous valors cadastrals, per l’aplicació als esmentats béns de la ponència de valors anterior a l’última aprovada. c) Pel que es refereix als immobles, el valor cadastral dels quals s’alteri abans de finalitzar el termini de reducció, a conseqüència de procediments d’inscripció cadastral mitjançant declaracions, comunicacions, sol·licituds, inspecció cadastral i subsanació de discrepàncies, el valor base serà el resultat de multiplicar el nou valor cadastral per un quocient, determinat per la Direcció General del Cadastre que, calculat amb els seus dos primers decimals, s’obté de dividir el valor cadastral mitjà de tots els immobles de la mateixa classe del municipi inclosos en l’últim padró entre la mitjana dels valors cadastrals resultants de l’aplicació de la nova ponència de valors. 5. Per determinar el component individual, en el cas de revisió o modificació de valors cadastrals posterior a la Ponència de l’any 2001 que afecti part dels immobles del municipi, la diferència positiva entre el nou valor cadastral i la base liquidable o el valor base referit en l’apartat anterior es dividirà per l’últim coeficient reductor aplicat. 6. En el cas de revisió o modificació de valors cadastrals que afecti la totalitat dels immobles, el període de reducció conclourà anticipadament i s’extingirà el dret a l’aplicació de la reducció pendent. 7. La reducció en la determinació de la base liquidable de l’impost respecte als béns rústics quedarà en suspens fins que per llei s’estableixi la data de la seva aplicació. 8. Tractant-se de béns immobles de característiques especials, la reducció a la base imposable únicament procedirà quan el valor cadastral resultant de l’aplicació 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 3-26 https://bop.diba.cat A d’una nova ponència de valors especial superi el doble del que, com immoble d’aquesta classe, tingués prèviament assignat. En defecte d’aquest valor, es prendrà com a tal el 40% del que resulti de la nova ponència. 9. En els béns immobles de característiques especials el component individual de la reducció serà, en cada any, la diferència positiva entre el nou valor cadastral que correspongui a l’immoble en el primer exercici de la seva vigència i el doble del valor a què es refereix l’apartat 3 que, a aquests efectes, es prendrà com a valor base. Art. 7è. Quotes i tipus de gravamen.1. La quota íntegra d’aquest impost serà el resultat d’aplicar a la base liquidable el tipus de gravamen. La quota líquida s’obtindrà minorant la quota íntegra en l’import de les bonificacions previstes legalment. 2. El tipus de gravamen general serà el 0,75%, quan es tracti de béns immobles urbans. El tipus de gravamen específic serà de l’1,% quan es tracti de béns immobles urbans que, exclosos els d’ús residencial, tinguin assignat els usos, establerts a la normativa cadastral per a la valoració de les construccions, relacionats a l’annex 2. El tipus específic solament s’aplicarà, com a màxim, al 10% dels béns immobles urbans que, per cada ús, tingui major valor cadastral, segons valors que s’indiquen a l’annex 2. En l’annex s’indica el llindar de valor per cada ús, a partir del qual serà d’aplicació el tipus específic. El tipus de gravamen serà el 0,73%, quan es tracti de béns immobles rústics. El tipus de gravamen aplicable als béns de característiques especials serà el 0,638%, llevat l’aplicable a la central regasificadora que serà el 0,618% i al port comercial que serà el 0,682%. Art. 8è. Exempcions.1. Gaudeixen d’exempció els béns següents: a) Els que, tot i ser propietat de l’Estat, de les Comunitats Autònomes o de les Entitats Locals, estiguin directament afectes a la seguretat ciutadana i als serveis educatius i penitenciaris, com també els de l’Estat afectes a la defensa nacional. b) Els béns comunals i els monts veïnals en mà comuna. c) Els béns de l’Església Catòlica, en els termes previstos a l’Acord entre l’Estat Espanyol i la Santa Seu sobre Assumptes Econòmics, de 3 de gener de 1979, i els de les associacions confessionals no catòliques legalment reconegudes, en els termes establerts en els respectius acords de cooperació subscrits en virtut del que disposa l’article 16è de la Constitució. d) Els que siguin propietat de la Creu Roja. e) Els terrenys ocupats per línies de ferrocarrils i els edificis, aixecats en els mateixos terrenys, destinats a estacions, magatzems o a qualsevol altre servei indispensable per a l’explotació de les línies esmentades. No estan exempts, per tant, els establiments d’hoteleria, espectacles comercials i d’esbarjo, les cases destinades a habitatges dels empleats, les oficines de la direcció ni les instal·lacions fabrils. f) Els de naturalesa urbana i quota líquida inferior a 10 €. g) Els de naturalesa rústica, en cas que, per cada subjecte passiu, la quota líquida corresponent a la totalitat de béns rústics posseïts en el municipi sigui inferior a 10 €. h) Els béns als quals sigui d’aplicació l’exempció en virtut de convenis internacionals vigents i, a condició de reciprocitat, els dels governs estrangers destinats a la seva representació diplomàtica, consular, o als seus organismes oficials. 2. Prèvia sol·licitud, gaudiran d’exempció: a) Els béns immobles que es destinin a l’ensenyament per centres docents acollits, totalment o parcialment, al règim de concert educatiu, quant a la superfície afectada a l’ensenyament concertat, amb l’abast previst en el Reial Decret 2187/1995, de 28 de desembre. b) Els béns immobles declarats expressament i individualment monument o jardí històric d’interès cultural, mitjançant Reial Decret en la forma establerta per l’article 9è de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol, i inscrits en el Registre General a què es refereix el seu article 12è com a integrants del Patrimoni Historicoartístic Espanyol, com també els compresos en les disposicions addicionals primera, segona i cinquena de la Llei esmentada. Aquesta exempció inclou, exclusivament, els béns immobles que reuneixin les condicions següents: En zones arqueològiques, els inclosos com a objecte d’especial protecció a l’instrument de planejament urbanístic a què es refereix l’article 20è de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 4-26 https://bop.diba.cat A Històric Espanyol. En llocs o conjunts històrics, els que comptin amb una antiguitat igual o superior a cinquanta anys i estiguin inclosos en el catàleg previst al Reial Decret 2159/1978, de 23 de juny, pel qual es va aprovar el Reglament de Planejament per al desenvolupament i aplicació de la Llei sobre règim del sòl i ordenació urbana, com a objecte de protecció integral en els termes previstos a l’article 21è de la Llei 16/1985, de 25 de juny. No estaran exempts els béns immobles als quals es refereix aquesta lletra b) quan estiguin afectes a explotacions econòmiques, llevat que els resulti d’aplicació algun dels supòsits d’exempció previstos en la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, o que la subjecció a l’impost a títol de contribuent recaigui sobre l’Estat, les Comunitats Autònomes o les entitats locals, o sobre els organismes autònoms de l’Estat i entitats de dret públic d’anàleg caràcter de les Comunitats Autònomes i de les entitats locals. c) Els béns immobles dels quals siguin titulars els centres sanitaris de titularitat pública, sempre que estiguin directament afectes al compliment de les finalitats específiques d’aquests centres. Juntament amb la sol·licitud d’exempció s’haurà de presentar certificat, emès per l’òrgan de l’Administració pública al que estiguin adscrits, acreditatiu de la titularitat, del seu caràcter de centre sanitari i de l’ús de l’immoble. d) Aquells que, sense estar previstos en els apartats anteriors, compleixen les condicions establertes per l’article 62è.2 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. L’efecte de la concessió d’exempcions comença a partir de l’exercici següent a la data de sol·licitud i no pot tenir caràcter retroactiu. No obstant això, quan el benefici fiscal se sol·liciti abans que la liquidació sigui ferma, serà concedit si en la data de meritació del tribut concorrien els requisits exigits per al seu gaudiment. 3. Prèvia comunicació, seran exempts els béns dels quals siguin titulars, en els termes previstos en l’article 63è.1 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, les entitats sense finalitats lucratives en els termes previstos a l’article 15è de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge. Art. 9è. Bonificacions. 1. En el supòsit de noves construccions i obres de rehabilitació integral, es tindrà dret a una bonificació del 90% de la quota íntegra de l’impost, sempre que així se sol·liciti pels interessats abans d’iniciar-se les obres, de conformitat amb l’article 73è.1 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. 2. Per gaudir de la bonificació establerta en l’apartat anterior, els interessats hauran de complir els requisits següents: a) Comunicació de la/es referència/es cadastral/s de l’immoble/s sobre el/s que es van a realitzar les noves construccions i/o obres de rehabilitació integral. b) Comunicació de la data prevista d’inici de les obres d’urbanització o construcció de què es tracti, la qual haurà de fer-la el tècnic director competent. c) Acreditació que l’empresa es dedica a l’activitat d’urbanització, construcció i promoció immobiliària, la qual es farà mitjançant la presentació dels estatuts de la societat. d) Acreditació que l’immoble objecte de la bonificació no forma part de l’immobilitzat, la qual es farà mitjançant certificació de l’administrador de la societat. L’acreditació dels requisits anteriors es podrà realitzar també amb qualsevol documentació admesa en dret. Si les obres de nova construcció o de rehabilitació integral afecten diversos solars, en la sol·licitud s'hauran de detallar les referències cadastrals dels diferents solars. El termini per beneficiar-se de la bonificació comprendrà des del període impositiu següent a aquell en què s’iniciïn les obres fins al posterior a la seva finalització, sempre que durant aquell temps s’hi facin obres d’urbanització o construcció efectiva, i sense que, en cap cas, pugui excedir de tres períodes impositius. A tal efecte s’haurà d’acreditar la data en què s’han iniciat les obres, mitjançant certificació del tècnic director competent, visada pel col·legi professional. 3. Els habitatges de protecció oficial gaudiran d’una bonificació del 50% de la quota íntegra de l’impost durant el termini de tres anys, comptats des de l’atorgament de la qualificació definitiva, la qual haurà d’ésser acreditada en el moment de la sol·licitud, que podrà fer-se en qualsevol moment anterior a la finalització dels tres períodes impositius de duració de la bonificació i produirà efectes, en el seu cas, des del període impositiu següent al de la sol·licitud. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 5-26 https://bop.diba.cat A Un cop transcorreguts aquests tres períodes impositius, els habitatges de protecció oficial gaudiran d’una bonificació del 50% de la quota íntegra de l’impost durant el quart període impositiu, d’una bonificació del 30% de la quota íntegra de l’impost durant el cinquè període impositiu i d’una bonificació del 10% de la quota íntegra de l’impost durant el sisè període impositiu. De forma no acumulativa amb la bonificació anterior, els habitatges de protecció oficial i els que resultin equiparables a aquests conforme a la normativa de la Comunitat Autònoma, podran gaudir de bonificació el quart període impositiu i següents, fins un màxim de 10 a partir de la qualificació definitiva d’habitatge de protecció oficial, quan els contribuents reuneixin els requisits següents: a) Que hagin obtingut l’exercici anterior uns ingressos anuals, iguals o inferiors als que s’expressen en el quadre següent, en relació amb els residents en l’habitatge. En relació amb la renda obtinguda s’aplicarà anualment les bonificacions que s’indiquen: Bonificació 50% Bonificació 40% Bonificació 30% Residents Límit de renda Límit de renda Límit de renda 1 9.080,40 € 9.534,42 € 9.988,44 € 2 15.436,68 € 16.208,51 € 16.980,35 € 3 o més 18.160,80 € 19.068,84 € 19.976,88 € b) No posseeixin, ni el contribuent ni cap de les persones que resideixin en l’habitatge, altres immobles i propietats, excepte l'habitatge propi. No s'inclourà en aquesta consideració el supòsit que el contribuent o un dels residents posseeixin una plaça d'aparcament o un traster per als seu ús exclusiu. En els casos de separació o divorci de parelles que posseeixin dos habitatges, quan per sentència judicial s’atribueixi l’ús de cada immoble a cadascun d’ells, es considerarà que el/la sol·licitant només posseeix aquell habitatge del qual en té l’ús per sentència. c) Per poder gaudir de la bonificació, els interessats hauran d’adreçar la seva sol·licitud a l’Ajuntament, el qual durà a terme la consulta de les seves dades fiscals vigents a l’Agència Tributària, i resoldrà d’acord amb la petició formulada, a partir dels nivells de renda obtinguts pel sol·licitant i les persones residents en el seu habitatge Aquesta bonificació no és acumulable amb la bonificació establerta a l’apartat 1r.” 4. Gaudiran d’una bonificació del 95% de la quota íntegra de l’impost dels béns rústics les cooperatives agràries i d’explotació comunitàries de la terra, d’acord amb l’article 33è.4 de la Llei 20/1990, de 19 de desembre, de cooperatives. 5. Sense perjudici de les altres minoracions previstes legalment, la quota íntegra es minorarà en una quantia equivalent a la diferència positiva entre la quota íntegra de l’exercici i la quota líquida de l’exercici anterior incrementada pel coeficient màxim d’increment que per a cada un dels trams de valor cadastral i usos de construcció es determina en l’Annex 1. Aquesta bonificació serà compatible amb qualssevol altres que beneficien els mateixos immobles, però en el cas que una altra bonificació conclogui en el període anterior, la quota sobre la qual s’aplicarà, si s’escau, el coeficient d’increment màxim serà la quota íntegra de l’exercici anterior. Quan en algun dels períodes impositius en els quals s’apliqui aquesta bonificació tingui efectivitat un canvi en el valor cadastral dels immobles, resultant d’alteracions susceptibles d’inscripció cadastral, del canvi de classe de l’immoble o d’un canvi d’aprofitament determinat per la modificació del planejament urbanístic, per al càlcul de la bonificació es considerarà com a quota líquida de l’exercici anterior la resultant d’aplicar el tipus de gravamen d’aquest any al valor base determinat conforme el que disposa l’article 69è del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. 6. Els subjectes passius que tinguin la condició de titulars de família nombrosa tenen dret a una bonificació sobre la quota líquida de l'impost corresponent al domicili habitual. A aquests efectes, s'entendrà com a domicili habitual aquell en el qual figuri empadronat el subjecte passiu en la data de meritació de l'impost. a) El percentatge de la bonificació es xifra segons la renda de la unitat familiar i el tipus de família nombrosa: FN especial o membres amb discapacitats FN categoria general Ren da % bonificació % bonificació Fins a 29.180 € 90% 80% De 29.181 a 36.475 € 60% 50% 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 6-26 https://bop.diba.cat A De 36.476 a 45.594 € 40% 30% De 45.595 a 56.992 € 30% 20% De 56.993 a 71.240 € 20% 10% De 71.241 a 90.000 € 15% 5% No obstant, les famílies nombroses que tinguin una renda superior al llindar màxim establert al quadre anterior, podran gaudir de la bonificació, sempre i quan l’immoble que sigui el seu domicili habitual tingui un valor cadastral igual o inferior a 300.000 euros El percentatge bonificat en aquests casos serà el següent: FN especial o membres amb discapacitats FN categoria general 15% 5% b) Aquesta bonificació es tramitarà per l’Administració tributària municipal d’acord amb la informació sobre les famílies nombroses facilitada pel Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat, i s'aplicarà en el rebut de l'impost sobre el béns immobles. En el cas, que aquesta bonificació no consti aplicada en el rebut de l’impost sobre el béns immobles, haurà de ser sol·licitada per l’interessat dins dels terminis de l’art. 99 de l’Ordenança fiscal general. c) Als sols efectes d’aplicar aquesta bonificació: • S’equipararan a les famílies nombroses amb un o més membres discapacitats, la família nombrosa amb tres o més fills, siguin o no comuns, en la qual un dels ascendents que la integren tingui reconegut un grau de discapacitat entre el 33% i el 65%. En aquest supòsit, per gaudir de la bonificació corresponent a les famílies nombroses amb un membre o més discapacitats, caldrà sol·licitar-la expressament i acreditar el grau de discapacitat de l’ascendent, de conformitat amb el que disposa l’art 99 de l’Ordenança fiscal general. • S’entendrà per unitat familiar, als efectes de determinar els ingressos per al gaudi de la bonificació, les persones titulars del carnet de família nombrosa, d’acord amb el que preveu el Reglament de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de Protecció a les Famílies Nombroses. • Als efectes de determinar el nivell d’ingressos per aplicar la bonificació, es tindran en compte les darreres dades de l’IRPF facilitades per l’AEAT durant l’exercici previ al meritament de la quota de l’IBI. En el cas de persones no obligades a declarar, es tindran en compte la suma dels rendiments del treball, rendiments del capital mobiliari, rendiments d’activitats econòmiques, règims especials, així com guanys i pèrdues patrimonials. 7. Gaudiran d’una bonificació del 95% de la quota íntegra de l’impost els immobles d’organismes públics d’investigació i els d’ensenyament universitari sempre que estiguin directament afectes a la investigació o ensenyament universitari. Aquesta bonificació s’ha de sol·licitar per l’organisme interessat a l’Administració tributària municipal, en els terminis i amb els requisits establerts a l’article 99è de l’Ordenança fiscal general. 8. Gaudiran d’una bonificació del 50% de la quota íntegra de l’impost els béns immobles destinats a habitatge, en els quals s’hagi instal·lat sistemes per a l’aprofitament tèrmic o elèctric de l’energia provinent del sol, durant els tres períodes impositius següents a la instal·lació. L’aplicació d’aquesta bonificació restarà condicionada a l’acceptació per part de l’Ajuntament de la comunicació d’obra menor corresponent i que les instal·lacions per a la producció de calor incloguin col·lectors que disposin de la corresponent homologació per l’Administració competent. La bonificació haurà de ser sol·licitada per l’interessat en el termini de tres mesos posteriors a la instal·lació, acreditant la comunicació d’obres i el certificat final i d’especificacions tècniques de la instal·lació pera l’aprofitament d’energia solar tèrmica o elèctrica. No procedirà la bonificació quan la instal·lació dels sistemes pera l’aprofitament tèrmic o elèctric de l’energia provinent del sol siguin obligatòries d’acord amb la normativa específica en la matèria. 9. Els béns immobles de propietat municipal que, no estant inclosos en cap supòsit de no subjecció o d’exempció, estiguin destinats a les activitats pròpies de les instal·lacions esportives, els centres cívics i altres equipaments, podran gaudir d’una bonificació del 95% en la quota, amb caràcter indefinit, prèvia sol·licitud del subjecte passiu, i tota vegada que siguin declarats d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials o culturals que justifiquin aquesta declaració. L’acord de declaració d’especial interès o utilitat municipal serà adoptat, per la Comissió del Consell Municipal que tingui la 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 7-26 https://bop.diba.cat A competència en matèria d’Hisenda. La bonificació tindrà efectes des de l’exercici en què es presenti la sol·licitud en els casos de rebuts de padró i des de la data inicial del període liquidat en els casos de nova liquidació. 10. Els béns immobles en els quals es desenvolupi una activitat econòmica destinada al lloguer social d’habitatges, ja siguin gestionats per la Borsa d’habitatge de lloguer de Barcelona, per entitats o empreses de titularitat pública o bé per altres subjectes privats, podran gaudir d’una bonificació del 95% en la quota, amb caràcter indefinit, prèvia sol•licitud del subjecte passiu, i tota vegada que siguin declarats d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials que justifiquin aquesta declaració. L’acord de declaració d’especial interès o utilitat municipal serà adoptat, per la Comissió del Consell Municipal que tingui la competència en matèria d’Hisenda. La bonificació tindrà efectes des de l’exercici en què es presenti la sol·licitud en els casos de rebuts de padró i des de la data inicial del període liquidat en els casos de nova liquidació. Qui gaudeixi d’aquesta bonificació quedarà obligat a comunicar a l’Ajuntament les variacions que es produeixin i que tinguin transcendència sobre la mateixa, sense perjudici del reintegrament a la hisenda local de l’import i els interessos de demora que resultin d’aplicació. Art. 10è. Immobles desocupats permanentment. S’aplicarà un recàrrec del 50% de la quota líquida de l’impost respecte dels immobles d’ús residencial que es trobin permanentment desocupats, quan compleixin les condicions que es determinin reglamentàriament. Aquest recàrrec s’acreditarà el 31 de desembre i es liquidarà anualment als subjectes passius de l’impost, una vegada constatada la desocupació de l’immoble. Art. 11è. Període impositiu i meritació de l'impost. 1. El període impositiu és l'any natural. 2. L'impost es merita el primer dia de l'any. 3. Els fets, actes o negocis que es produeixin en els béns gravats i hagin d’ésser objecte de declaració o comunicació, tindran efectivitat en el període impositiu següent a aquell en què tinguin lloc, sense que l’efectivitat esmentada quedi supeditada a la notificació dels actes administratius corresponents. 4. L’efectivitat dels procediments de valoració col·lectiva i de determinació del valor cadastral dels béns immobles de característiques especials ha de coincidir amb la data d’efectes cadastrals prevista al text refós de la Llei del cadastre immobiliari. Art. 12è. Normes de gestió de l'impost.1. Els subjectes passius estan obligats a presentar la declaració d’alta, baixa o modificació de la descripció cadastral dels béns immobles que tinguin transcendència a l’efecte d’aquest impost. El termini de presentació de les declaracions, fins que el Ministeri d’Hisenda en determini altres, serà el següent: a) Per a les modificacions o variacions de les dades físiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a la data de finalització de les obres. b) Per a les modificacions o variacions de les dades econòmiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a l'atorgament de l'autorització administrativa de la modificació d'ús o destinació de què es tracti. c) Per a les modificacions o variacions de les dades jurídiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a la de l'escriptura pública o, si escau, el document en què es formalitzi la variació. 2. La liquidació i recaptació, com també la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària d’aquest impost, serà competència exclusiva de l’Ajuntament i comprendrà les funcions de reconeixement i denegació d’exempcions i bonificacions, realització de les liquidacions, emissió dels documents cobratoris, resolució dels expedients de devolució d’ingressos indeguts, resolució dels recursos contra els esmentats actes i actuacions per a l’assistència i informació al contribuent en aquestes matèries. 3. No serà necessària la notificació individual de les liquidacions tributàries en els supòsits en què s’hagin practicat prèviament les notificacions del valor cadastral i base liquidable previstes en els procediments de valoració col·lectiva. Una vegada transcorregut el termini d’impugnació previst en les esmentades notificacions sense que s’hagin presentat els recursos pertinents, es consideraran consentides i fermes les bases imposables i liquidables notificades, sense que puguin ser objecte d’impugnació quan es procedeixi a l’exacció anual de l’Impost. 4. L’impost es gestiona a partir de la informació continguda en el Padró Cadastral i en els altres 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 8-26 https://bop.diba.cat A documents expressius de les seves variacions elaborats per la Direcció General del Cadastre, sense perjudici de la competència municipal per a la qualificació d’immobles d’ús residencial desocupats. Disposició addicional primera. Les modificacions produïdes per la Llei de pressupostos generals de l'Estat o qualsevol altra norma de rang legal que afectin qualsevol element del present impost seran d'aplicació automàtica dins l'àmbit d’aquesta Ordenança. Disposició transitòria. La modificació de la bonificació relativa a les famílies nombroses, establerta a l’article 9.6è d’aquesta ordenança, entrarà en vigor l’1 de gener de 2020. Disposició final. Aquesta Ordenança, aprovada definitivament pel Plenari del Consell Municipal en data 22 de febrer de 2019, començarà a regir a partir de l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. Annex 1 Increments màxims de la quota líquida respecte de la de l’any anterior, previstos a l’article 9è.5, segons els usos i trams: Habitatges : – Valor cadastral fins a 300.000 euros 0% – Valor cadastral de més de 300.000 euros 6% Aparcaments: – Valor cadastral fins a 15.000 euros 10% – Valor cadastral de més de 15.000 euros 20% Comerç: – Valor cadastral fins a 60.000 euros 7% – Valor cadastral de més de 60.000euros 14% Totes les altres activitats, serveis i solars – Valor cadastral fins a 60.000 euros 10% – Valor cadastral de més de 60.000euros 20% (inclou el 10% superior al que s’aplica el tipus específic)” Annex 2 Quadre dels valors cadastrals assignat als usos, establerts a la normativa cadastral per a la valoració de les construccions, a partir dels quals s’aplicarà el tipus específic. Ús Valor cadastral A : Aparcament Des de 15.000,51 € C: Comerç Des de 06.399,24 € E : Ensenyament i Cultura Des de 3.991.932,54 € G: Turisme i Hostaleria Des de 5.419.930,28 € I : Indústria Des de 224.746,62 € K : Esportiu Des de 2.552.341,16 € O: Oficines Des de 638.985,80 € P : Administracions Públiques Des de 6.432.920,25 € R : Religiós Des de 3.125.749,09 € T : Espectacles Des de 2.279.145,18 € Y : Sanitat Des de 3.087.827,75 € 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 9-26 https://bop.diba.cat A Ordenança fiscal núm. 3.10 TAXES PER LA UTILITZACIÓ PRIVATIVA O L’APROFITAMENT ESPECIAL DEL DOMINI PÚBLIC MUNICIPAL I LA PRESTACIÓ D'ALTRES SERVEIS Art. 1r. Disposició general, caràcter i objecte. D'acord amb allò que disposen l'article 106è de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i, específicament, l’article 57è del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i de conformitat amb els articles 15è a 19è del mateix text refós, s’estableixen taxes per la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic municipal que es regeixen pels articles 20è a 27è del text esmentat, i pels serveis prestats per l'Ajuntament en els béns de domini públic estatal per autorització de l'article 115è.c) de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes i per aquesta Ordenança fiscal. Art. 2n. Fet imposable. Constitueix el fet imposable la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic municipal i la prestació de serveis de gestió municipal sobre el domini públic estatal. Art. 3r. Supòsits de no subjecció. No es meritaran les taxes, amb independència de l'obligació de sol·licitar la llicència corresponent, en les utilitzacions o aprofitaments següents: a) Els guals corresponents als edificis historicoartístics o monumentals, mentre estiguin en obres. b) Els tancats de protecció de tota classe d'obres i bastides. c) L'ocupació vial mitjançant llocs de venda subjectes a les taxes per l’ús dels béns, les instal·lacions municipals i serveis dels mercats. d) Les ocupacions subjectes a les taxes regulades a l’Ordenança núm. 3.13 sobre serveis culturals. e) L'ocupació de la via pública per al rodatge de pel·lícules, vídeos, enregistraments televisius, realització de maquetes i impressió de fotografies sempre que no tinguin finalitat lucrativa, amb independència de l'obligatorietat d'obtenir la pertinent autorització municipal i de pagar els serveis que, amb tal motiu, es requereixin, com també les despeses originades pel deteriorament i els desperfectes que s’hi puguin causar. f) Les zones de prohibició d'estacionament davant de les sortides d'emergència de locals, sempre que estiguin degudament autoritzades, segons l'Ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles g) L'ocupació de la via pública mitjançant carpes o corporis sempre que no tinguin finalitat lucrativa i s'instal·lin per a la promoció de la ciutat, quan així ho determini la llicència. h) Els usos d’identificació. S’entén per identificació tota acció encaminada a difondre entre el públic la informació de la mera existència d’una activitat en el mateix indret on aquesta activitat es duu a terme. Constitueixen ús d’identificació els missatges que es limitin a indicar la denominació social de persones físiques o jurídiques, el seu logotip, bandera, escut o l’exercici d’una activitat exercida directament per aquestes persones a l’immoble o lloc on es col·loqui la identificació. Els logotips o marques comercials no pròpies seran admesos com a ús d’identificació només en cas que correspongui a l’únic producte objecte de l’activitat. i) L’ocupació de la via pública mitjançant senyals orientatius, instal·lats amb autorització municipal, previstos en la Llei sobre el trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial. j) L’ocupació de la via pública realitzada directament per entitats sense ànim de lucre (ESAL) pels aprofitaments el fi immediat dels quals sigui el desenvolupament d’activitats d’interès general que constitueixin el seu objecte social o finalitat. A aquest efecte es consideren ESAL: • les entitats sense fins lucratius a què es refereix l’article 2 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense fins lucratius i dels incentius fiscals al mecenatge, i • la resta d’associacions. Per a la consideració d’aquest supòsit de no subjecció, les ESAL han de reunir aquests requisits: 1) Han d’estar inscrites en el registre públic corresponent. 2) Han de perseguir finalitats d’interès general, com ara, entre altres, la defensa dels drets humans, l’assistència social i la inclusió social, les cíviques, educatives, culturals, científiques, esportives, sanitàries o de tipus comunitari o veïnal, el lleure, la defensa del medi ambient i la protecció dels animals. 3) Les persones fundadores, patrones, associades, representants o membres dels òrgans de govern, i també llurs cònjuges, persones vinculades amb anàloga relació de convivència efectiva o parents fins el 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 10-26 https://bop.diba.cat A quart grau, no han de ser les destinatàries principals de les activitats. 4) Els càrrecs de l’entitat han de ser gratuïts. 5) En cas de dissolució, el seu patrimoni s’ha de destinar a una entitat o finalitat d’igual naturalesa. 6) Han de dedicar a la realització de les finalitats d’interès general almenys el 70 per 100 dels seus ingressos. 7) L’activitat realitzada no ha de consistir en el desenvolupament d’explotacions econòmiques alienes a la seva finalitat estatutària. A aquest efecte, s’entén per explotació econòmica aliena qualsevol explotació no prevista a l’article 7 de la Llei 49/2002. 8) Han d’estar al corrent de les obligacions comptables. El requisit 1 s’acredita mitjançant l’aportació de la inscripció. Els requisits 2, 3, 4 i 5 s’acrediten amb l’aportació dels estatuts o les regles fundacionals. Els requisits 6, 7 i 8 s’acrediten mitjançant una declaració responsable de la persona legal representant de l’entitat. No obstant l’anterior, no cal que acreditin els requisits 4, 5, 6 i 7 les ESAL per les ocupacions que impliquin el desenvolupament d’activitats d’especial interès cultural, sempre que, de forma motivada, un acord de la Comissió de Govern declari expressament el caràcter d’activitat d’especial interès cultural. k) L’aprofitament especial del domini públic del servei de transport públic urbà de titularitat de l’Ajuntament de Barcelona basat en l’ús compartit de bicicletes públiques (Bicing). Art. 4t. Obligats tributaris. 1. Són subjectes passius de la taxa, en concepte de contribuents, les persones físiques o jurídiques, com també les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei general tributària, que gaudeixin, utilitzin o aprofitin especialment o privativament el domini públic municipal en benefici propi i les que prestin serveis de gestió municipal sobre el domini públic estatal. En el cas de l’aprofitament especial del domini públic basat en l’ús compartit de bicicletes i motocicletes en règim d’explotació econòmica, el subjecte passiu és el titular de l’activitat d’explotació econòmica. 2. Tenen la consideració de substituts del contribuent, en la taxa establerta per la utilització privativa o l’aprofitament especial per l’entrada de vehicles a locals i recintes a través de voreres, els propietaris de les finques o locals a les quals donin accés aquestes entrades de vehicles; els quals podran repercutir, si s’escau, les quotes sobre els respectius beneficiaris. 3. Quan l’obligat tributari sigui Telefónica de España Sociedad Anónima Unipersonal, l’import de la taxa es considerarà englobada en la compensació en metàl·lic de periodicitat anual a què es refereix l’apartat 1r de l’article 4t de la Llei 15/1987, de 30 de juliol. La compensació anterior no serà en cap cas d’aplicació a les quotes meritades per les empreses participades per Telefónica de España Sociedad Anónima Unipersonal, encara que ho siguin íntegrament. Art. 5è. Exempcions. No estan obligats al pagament de la taxa, amb independència de l'obligació de sol·licitar la llicència corresponent: a) L'Estat, la Generalitat de Catalunya i les entitats locals pels aprofitaments propis dels serveis públics de comunicacions que explotin directament i per tots aquells que interessin immediatament la seguretat ciutadana o la defensa del territori nacional. b) Els partits polítics en període electoral. c) Els consolats i cambres de comerç estrangeres, en els casos de reciprocitat internacional. d) Els titulars de llicències o autoritzacions pel concepte, de col·locació de mercaderies o altres elements, quan se situïn davant dels locals d'entitats de caràcter oficial o cultural i siguin explotats directament per les entitats esmentades. e) Els titulars de reserves d'estacionament atorgades a persones amb discapacitat física. Art. 6è. Meritació de la taxa i període impositiu. 1. Aquesta taxa es merita en el moment que s’inicia la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic municipal i la prestació de serveis de gestió municipal sobre el domini públic estatal, encara que no se n’hagi sol·licitat o obtingut la corresponent llicència. 2. Amb caràcter general, el període impositiu de la taxa serà el temps de l’aprofitament especial, la utilització privativa o prestació de serveis que correspongui en cada cas. 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 11-26 https://bop.diba.cat A 3. En els supòsits d’utilització privativa o aprofitament especial i de prestació de serveis amb un termini anual, la taxa es meritarà l’u de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l’any natural. En els supòsits d’inici en la utilització privativa, l’aprofitament especial o prestació del serveis no coincident amb l’u de gener el període impositiu s’ajustarà als dies que faltin per acabar l’any natural. En els supòsits de cessament es farà el prorrateig de la quota d’acord amb els dies efectius en la utilització privativa, en l’aprofitament especial o prestació dels serveis. Art. 7è. Quota tributària. 1. Quan s’utilitzin procediments de licitació pública, l’import de la taxa estarà determinat pel valor econòmic de la proposició sobre la qual recaigui la concessió, autorització o adjudicació. 2. Amb caràcter general, sens perjudici de les peculiaritats que determinats aprofitaments puguin establir, la quota tributària de la taxa estarà determinada per la fórmula següent: Quota tributària = PB x S x T x FCC x FCA x FCH On PB és la tarifa bàsica; S, la superfície en metres quadrats de la utilització o l’aprofitament; T, el temps en dies de la utilització o de l’aprofitament, sempre que no s’estableixi una durada mínima en altres articles de la present Ordenança; FCC, el factor corrector del carrer; FCA, el factor corrector de la classe d’utilització o d’aprofitament; i FCH, el factor corrector per als supòsits de guals a immobles destinats a habitatge. 2.1. La tarifa bàsica (PB) per metre quadrat o fracció i dia d’utilització o d’aprofitament és de 0,4966 €. 2.2. Regles per a l'aplicació del factor superfície (S): a) La superfície serà la que ocupi la utilització o l'aprofitament. b) La superfície per a tots els usos o aprofitaments serà com a mínim de dos metres quadrats. c) En el cas de guals i de reserva d'estacionament, de parada i prohibicions d'estacionament, la superfície serà igual a la longitud de l'aprofitament en la línia de la vorera arrodonida per excés multiplicada per una amplada de tres metres. d) Quan la utilització o l'aprofitament es faci mitjançant un vehicle, la superfície serà la de la seva projecció en el sòl. e) Es considera que l'espai mínim que ocupa un mòdul bàsic de vetllador (una taula amb quatre cadires és de 2,25 m2). En el cas d’un mòdul reduït de vetllador (una taula i dos cadires) la superfície mínima és de 1,20 m2. No es poden autoritzar més taules del nombre que resulti de dividir la superfície autoritzada per 2,25 m2 (mòduls bàsics) o per 1,20 m2 (mòduls reduïts). f) En el cas dels guals i zones de prohibició d'estacionament, els metres d'ocupació que passin de 5 lineals es comptaran dobles. g) En el cas de gronxadors, cavallets i pavellons per a altres atraccions, cadires i tribunes, el factor superfície se substitueix pels mòduls següents: Superfície de cada instal·lació: Fins a 12 m2 125 Més de 12 m2 i fins a 50 m 2 250 Més de 50 m2 i fins a 200 m 2 375 Més de 200 m2 i fins a 500 m2 500 Més de 500 m2 Superfície real 2.3. Regles per a l'aplicació del temps (T): a) El temps és el de la durada de la utilització, l'aprofitament o la prestació de serveis. b) Segons el termini, els usos, aprofitaments o prestacions de serveis poden ser anuals, semestrals o de temporada, trimestrals, mensuals, per a totes les festes i vigílies durant l'any, per a un nombre determinat de dies consecutius, per a un nombre de dies no consecutius durant un determinat període i per a la durada de les festes o fires autoritzades. c) Quan la llicència o autorització es concedeixi per a mesos, trimestres, festes o vigílies durant l'any, semestres, temporada o un any, es consideraran per al càlcul de la quota, respectivament, els mesos de 30 dies, els trimestres de 90 dies, les festes i vigílies de 128 dies, els semestres o temporada de 180 dies i els anys de 360 dies. d) En els altres casos, la quota es calcularà segons el nombre de dies d'ocupació efectiva, d’aprofitament o de prestació de serveis. 2.4. Regles per a l'aplicació del factor corrector del carrer (FCC): a) El factor corrector del carrer és el determinat per a cada categoria de carrer als efectes de l'impost 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 12-26 https://bop.diba.cat A sobre activitats econòmiques, en el quadre següent: Categoria carrer A B C D E, F i Z industrial Factor corrector 5,00 3,00 1,75 1,25 1,00 b) A l’efecte d'assignació del factor corrector del carrer corresponent en la present taxa, s’han d’aplicar els criteris següents: - Als establiments situats als carrers, trams de carrers, indrets o llocs que no tinguin assignat específicament un factor corrector, els serà aplicat el factor 1,25. - Als aprofitaments i ocupacions situats en el subsòl de la via pública o en instal·lacions de serveis públics que s’estenguin pel subsòl de la ciutat, els serà aplicat el factor de situació que correspongui al de la sortida més propera a la via pública. - Als aprofitaments i ocupacions situats a la via pública els serà aplicat el factor corresponent a la finca més propera, i en el cas d’equidistància a dues finques de diferent categoria, els serà aplicat el factor corresponent a la finca que el tingui més alt. - Si en un mateix aprofitament o ocupació concorren dues vies públiques, se li aplicarà el factor corrector de superior categoria. - En el cas de l’aprofitament especial del domini públic per la utilització de cada bicicleta i motocicleta d’ús compartit en règim d’explotació econòmica, s’aplicarà el factor corrector del carrer 1 (equivalent a les categories de carrer E,F i Z industrial). 2.5. El factor corrector de la classe d’ocupació o d'aprofitament (FCA) és el que correspon a cadascun de les següents ocupacions i aprofitaments: Ocupació o aprofitament Factor corrector a) Llocs de venda o terrasses en festes i fires tradicionals o dintre del recinte d'activitats recreatives o al seu voltant i casetes per a la venda d'articles de pirotècnia, amb un mínim de cinc dies, amb independència del termini autoritzat en la llicència 2,00000 b) Terrasses closes 1,00000 c) Llocs de venda amb instal·lacions fixes, carpes i quioscos en general, llevat dels quioscos de premsa 1,00000 d) Terrasses, taules i cadires com a elements annexos als establiments excepte els esmentats anteriorment - Situats en vies públiques de categoria A 0,18721 - - Situats en vies públiques de categoria B 0,16490 - Resta de categories 0,15520 e) Closos i envelats, per cada m2 o fracció i dia, amb un mínim de 1.000 m2 0,05000 f) Balls, concerts i representacions anàlogues, per cada m2 o fracció i dia, amb un mínim de 1.000 m2 0,05000 g) Fires i esdeveniments de gran format, per cada m2 o fracció i dia: De 1.000 m2 a 5.000 m2 0,10 Més de 5.000 m2 0,075 h) Gronxadors, cavallets i pavellons per a altres atraccions, cadires i tribunes, per cada 10 dies o fracció 1,20000 i) Guals 1. En general - D'ús permanent 0,17460 - Més de 8 hores fins a 12 hores 0,13580 - Fins a 8 hores 0,11640 2. Garatges i aparcaments subjectes als epígrafs d’IAE núm. 751.1, 751.2 i 751.3 0,10670 3. Serveis de rentat i greixatge d'automòbils, serveis de taller de reparació d'automòbils, agències de transport i locals de compravenda de vehicles - De més de 8 hores i fins a 12 hores 0,09700 - Fins a 8 hores 0,09220 4. Guals d’accés a estacions de servei 0,09700 5. En immobles destinats a habitatge el factor corrector (FCH) serà: – Superfície del garatge fins a 25 m2 0,70000 13 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 13-26 https://bop.diba.cat A Ocupació o aprofitament Factor corrector – Més de 25 m2 fins a 50 m2 0,80000 – Més de 50,1 m2 fins a 100 m2 0,90000 - Més de 100,1 m2 1,00000 j) Reserves d'estacionament i parada i zones de prohibició d'estacionament regulades en l'Ordenança de circulació de vianants i de vehicles 0,05000 k) Mercaderies a les voreres 1,00000 l) Xurreries o bunyoleries 0,50000 m) Venda no sedentària, segons allò que estableix l'article 15è de les Normes reguladores de les activitats desenvolupades a la via pública i activitats professionals, per ocupacions de més de 180 dies 0,50000 Per períodes d’ocupació inferiors s'aplicarà l'epígraf corresponent a "llocs de venda en festes i fires tradicionals" n) Venda de castanyes per períodes d’ocupació superiors a tres mesos 0,50000 Per períodes d’ocupació inferiors s'aplicarà l'epígraf corresponent a "llocs de venda en festes i fires tradicionals" o) Ocupacions per a realitzar activitats esportives, culturals o lúdiques sense ànim de 0,05 lucre que no comporten la necessitat d’utilitzar els serveis municipals de neteja, Guàrdia Urbana o SPEIS. p) Ocupacions per a realitzar activitats esportives, culturals o lúdiques sense ànim de 0,75 lucre que comporten la necessitat d’utilitzar els serveis municipals de neteja, Guàrdia Urbana o SPEIS. q) Ocupacions del domini públic local per la utilització de cada bicicleta i motocicleta d’ús 0,2 compartit en règim d’explotació econòmica r) Altres ocupacions no especificades anteriorment 2,0000 3. Altres aprofitaments subjectes a taxes fixes: Imports en euros a)Rodatges de pel·lícules, vídeos i enregistraments televisius de caràcter publicitari o comercial amb finalitat lucrativa, amb independència del pagament d'altres serveis que es requereixin i amb autorització municipal prèvia. Per cada dia i localització 593,78 b)Realització de maquetes i sessions fotogràfiques amb finalitat lucrativa, independentment del pagament d'altres serveis que es requereixin i amb autorització municipal prèvia. Per cada dia i localització 332,72 c)Quioscos de premsa: quotes anuals per unitat de quiosc. Activitat de venda de premsa i publicacions per grups d'emplaçaments Grup 1 (antics grups 1 a 7) 1.737,11 Grup 2 (antic grup 8) 9.372,02 Grup 3 (antic grup 9) 9.372,02 Grup 4 (antic grup 10) 6.477,85 d)Mercat ambulant Eduard Aunós Parada de 4x2 m2 984,11 Parada de 6x2 m2 1.273,95 Parada de 8x2 m2 1.563,73 e)Prestació de serveis de temporada a les platges, conforme a la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes. 1. Quiosc-bar amb WC i amb terrassa de 80 m2, situat a les diferents platges de la ciutat (període de març a novembre) 21.663,47 2. Quiosc-bar amb WC i amb terrassa de 100 m2, situat a les diferents platges de la ciutat (període de març a novembre) 26.701,81 3. Per cada grup de 100 hamaques, 100 para-sols, 25 caiacs o 25 patins i quiosc de venda de gelats de 4 m2, situats a les platges de la ciutat (període de març a novembre) 2.023,08 4. Terrassa vetllador de 50 m2 a les zones legalment autoritzades (període de març a novembre) 3.472,52 14 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 14-26 https://bop.diba.cat A 5. Terrassa vetllador de 75 m2 a les zones legalment autoritzades (període de març a novembre) 5.208,78 6. Terrassa vetllador de 100 m2 a les zones legalment autoritzades (període de març a novembre) 6923,84 7. Terrassa vetllador de 120 m2 a les zones legalment autoritzades (període de març a novembre) 8.308,60 8. Terrassa vetllador de 250 m2 a les zones legalment autoritzades (període de març a novembre) 17.655,78 f)Aprofitament temporal de llocs i espais destinats a l’ús comú dels parcs, jardins i platges, per dia o fracció 1. Espais de 1a categoria: Parc de la Ciutadella, Jardins de Rubió i Lluch, Parc de Montjuïc (Jardins d’Amargós -Teatre Grec, Fossar del Castell de Montjuïc, Jardins de les escultures, Jardins de Laribal, Jardins Joan Brossa, Zones enjardinades Mies van der Rohe), Jardí de Can Sentmenat, Jardins de la Tamarita, Turó Park, Parc Güell, Parc del Laberint d’Horta, Roserar del parc de Cervantes, Jardins del Palau de Pedralbes, Parc de Mossèn Cinto Verdaguer, Parc de Mossèn Costa i Llobera, Parc Diagonal Mar, Jardins de Joan Maragall, Jardins de Vil·la Amèlia i Vil·la Cecília, Parc del Centres del Poblenou, i les platges de Barcelona 3.753,36 2. Espais de 2a categoria (resta de parcs i jardins) 804,30 g)Utilització de sanitaris públics automàtics als parcs i jardins 0,50 h)Caixers automàtics d’entitats financeres oberts a la via pública, a menys de 80cm de línia de façana - Categoria A 855,00 - Categoria B 513,00 - Categoria C 299,00 - Categoria D 213,00 - Categoria E, F o Z 171,00 i) Ocupacions en espais emblemàtics amb finalitat no lucrativa per a esdeveniments 3.753,36 que no siguin fires tradicionals, amb autorització municipal prèvia, per cada dia o fracció: - Plaça Catalunya - Avinguda Maria Cristina - Passeig de Lluís Companys - Plaça dels Àngels - Montjuïc: nivells Bohigas, Cadafalch i Cascades - Plaça de la Catedral - Moll de Marina. j) Cessió d’ús de béns del domini públic per a sistemes i equips que donin cobertura a serveis de telecomunicacions d’interès municipal, institucional o de mercat: Small cells o microantenes: Alta per primera ocupació o compartició amb operadores 2.000 Cessió d’ús per primera ocupació 1.500 Cessió d’ús per compartició amb 2 operadores en el punt 1.200 Cessió d’ús per compartició amb 3 operadores en el punt 1.000 Cessió d’ús per compartició amb més de 3 operadores en el punt 800 Cessió d’ús per ampliació 200 Es considerarà un descompte en la quota anual per volum de punts instal·lats a 31 de desembre de l’any anterior al que s’efectua el càlcul: un 1% de rebaixa per cada 100 punts addicionals, a partir dels 100 primers, i de forma acumulativa fins arribar una rebaixa màxima del 14%. k) Utilització del domini públic municipal dels equipaments municipals per incloure-hi les antenes de telefonia mòbil: Tipus d’espai A 10.710 Tipus d’espai B 12.030 Tipus d’espai C 13.680 15 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 15-26 https://bop.diba.cat A Art. 8è. Reduccions de la taxa. 1. La taxa per la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic, amb motiu de la celebració de festes populars als barris, pot ser objecte de reducció per acord motivat de la Comissió de Govern, a proposta del Consell de Districte. Quan es tracti de fires tradicionals, caldrà atenir-se al que preveu l’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics de Barcelona. 2. L’import de la taxa es redueix un 90 per 100 quan la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic sigui realitzat directament per entitats sense ànim de lucre (ESAL) i el fi immediat sigui el desenvolupament d’activitats d’interès general que constitueixen el seu objecte social o finalitat, en cas de no reunir algun dels requisits 1, 3, 4, 5, 6 o 7 de l’article 3.j. Art. 9è. Normes de gestió. 1. Amb caràcter general, la taxa per l’aprofitament especial o la utilització privativa i la prestació de serveis serà liquidada pels òrgans municipals competents per a la tramitació de la llicència o autorització. 2. Les taxes amb meritació periòdica anual seran objecte d’un padró amb el contingut i requisits que a l’efecte estableix l’Ordenança fiscal general. Les quotes de la taxa incloses en padró seran posades al cobrament en les dates que figuren al calendari de cobraments que anualment aprova l’Ajuntament. 3. Les taxes per aprofitament especial dels caixers automàtics d’entitats financeres regulada en la lletra h) de l’article 7è, apartat 3r, seran objecte d’una autoliquidació anual en el termini que estableixi el calendari de cobraments aprovat per l’Ajuntament. En el supòsit que l’inici de l’aprofitament especial es produís amb posterioritat a la finalització del període d’autoliquidació anual, el contribuent haurà de presentar, en el termini de 30 dies hàbils comptadors des de l’inici de l’aprofitament, una autoliquidació pel període comprés entre la data d’inici i el 31 de desembre. Art. 10è. Responsabilitats dels subjectes passius. 1. Quan la utilització privativa o l’aprofitament especial comporti la destrucció o el deteriorament del domini públic local, el beneficiari estarà obligat, sense perjudici del pagament de la taxa que correspongui, al reintegrament del cost total de les respectives despeses de reconstrucció o reparació i al dipòsit previ de l'import. 2. Si els danys són de caràcter irreparable, s'haurà d'indemnitzar l'Ajuntament amb una quantitat igual al valor dels béns destruïts o a l'import del deteriorament efectivament produït. 3. En cap cas l'Ajuntament no condonarà les indemnitzacions i el reintegrament a què es refereixen els apartats anteriors. Art. 11è. Infraccions i sancions. Pel que fa a la qualificació com a infraccions tributàries i a les sancions que corresponguin en cada cas, s’estarà al que disposa la Llei general tributària, i l’Ordenança fiscal general. Disposició transitòria. Mentre no es modifiqui la ponència on s’estableixen els criteris per assignar les categories fiscals de les vies públiques del municipi, la quota tributària dels aprofitaments constituïts per guals del barri de Les Planes, concretament els referits a l’epígraf i) Guals, punt 5 (immobles destinats a habitatge), serà el resultat d’aplicar un coeficient de 0,22 sobre la quota determinada de conformitat amb l’article 7è, apartat 2n, d’aquesta ordenança fiscal. Disposició final. Aquesta Ordenança, aprovada definitivament pel Plenari del Consell Municipal en data 22 de febrer de 2019, començarà a regir a partir de l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. 16 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 16-26 https://bop.diba.cat A Ordenança fiscal núm. 3.13 TAXES PER SERVEIS CULTURALS Art. 1r. Disposicions generals. D'acord amb allò que disposen l'article 106è de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i, específicament, l’article 57è del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i de conformitat amb els articles 15è a 19è del mateix text refós, s’estableixen les taxes per les visites als museus i les exposicions municipals, excepte les exposicions temporals, com també per les cessions temporals d’ús de locals i espais, que es regeixen pels articles 20è a 27è del text refós esmentat. Art. 2n. Fet imposable. Constitueix el fet imposable d’aquestes taxes la prestació dels serveis i/o activitats següents: a) Entrades als museus o les exposicions permanents. b) Cessió temporal d’ús de locals i d’espais. Art. 3r. Subjectes passius. Són subjectes passius d’aquestes taxes les persones, entitats o institucions a les quals s’autoritzi la utilització dels espais o a rebre les prestacions i/o aprofitaments especials regulats en la present normativa. Art. 4t. Quota Les taxes corresponents als serveis o activitats de difusió culturals són les següents: GRUP A. Entrades a museus A.1. Entrades a exposicions permanents Imports en euros Museus Normal Reduïda Museu d’Història de Barcelona - MUHBA Entrada combinada • MUHBA Plaça del Rei1, • MUHBA-Via sepulcral romana2, • MUHBA-Domus de Sant Honorat3, • MUHBA-Domus Avinyó • MUHBA-El Call Centre d’interpretació • MUHBA Vil·la Joana (Casa Verdaguer) • MUHBA Sala de calderes de Fabra i Coats MUHBA Oliva Artés • MUHBA-Refugi 3074 • MUHBA Turó de la Rovira5 7 5,00 Entrada al MUHBA Via sepulcral romana de la pl. Vila de Madrid. 2,00 1,50 Entrada al MUHBA Domus de Sant Honorat (inclou les Sitges 1 Tot el subsòl, més tinell més la capella de Santa Àgata 2 Exposició permanent a l’interior de l’espai, Les tombes es poden visitar gratuitament. 3 Recorregut per la Domus ubicada al subsòl de l’edifici del carrer de la Fruita 4 Accés a la part de fora del refugi, amb els plafons explicatius ( però no a l’interior del recinte que requereix reserva prèvia) 5 Accés als tres espais museitzats 17 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 17-26 https://bop.diba.cat A Medievals del carrer de la Fruita) 2,00 1,50 Entrada al MUHBA Domus Avinyó 2,00 1,50 Entrada al MUHBA El Call Centre d’interpretació 2,00 1,50 Entrada al MUHBA Vil·la Joana (Casa Verdaguer) de la Ctra. de l’Església, 104 (Vallvidrera) 2,00 1,50 Entrada al MUHBA a Fabra i Coats (inclou la sala de calderes del C. Sant Adrià, 20) 2,00 1,50 Entrada al MUHBA Oliva Artés del carrer d’Espronceda, 144 2,00 1,50 Entrada a: • MUHBA-Turó de la Rovira, • MUHBA-Temple d’August • MUHBA Santa Caterina • Entrada al MUHBA-Casa de l’Aigua Gratuït Gratuït Els eventuals centres que el MUHBA pugui incorporar a la seva xarxa d’equipaments tindran una taxa de 2 € mentre no s’aprovi la seva taxa específica. Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes Entrada general. 5,00 3,50 MUHBA Pl. del Rei / Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes Entrada combinada als següents centres : • Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes • MUHBA Plaça del Rei 7,00 5,00 Museu Frederic Marès Entrada general 4,20 2,40 Museu del Disseny de Barcelona Entrada 6,00 4,00 Museu de les Ciències Naturals de Barcelona (Museu Blau i Jardí Botànic) Entrada conjunta 7,00 3,5 Entrada Museu Blau 6,00 2,70 Entrada Jardí Botànic 3,50 1,70 Museu Etnològic i de Cultures del Món6 Entrada 5,00 3,50 A.2. Entrades combinades i targetes multientrada L’Institut de Cultura o el Consorci del Museu de Ciències Naturals, segons s’escaigui, podran oferir entrades combinades a diferents museus de la seva competència a partir de combinacions relacionades amb el seu àmbit temàtic o territorial. També podrà oferir passis anuals, individuals o familiars, que abastin diversos museus. En tots els casos, s’establirà un preu global que no superi la suma dels preus individuals de cada entrada. I també serà necessària l’aprovació del President de l’Institut de Cultura de Barcelona i del President del Consorci del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, respectivament 18 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 18-26 https://bop.diba.cat A A.3. Promocions 1r. Els museus, en els períodes de baixa afluència de visitants i en les franges horàries de 14:00 hores a 16:30 hores i de 18:00 fins l’hora de tancament, poden aplicar descomptes del 50% en els preus de l’entrada general. Igualment, poden aplicar descomptes del 50% de la taxa per campanyes de promoció dels centres, i com a incentiu per a l’afluència de sectors de públic específics. En aquests casos. serà necessària l’aprovació del President de l’Institut de Cultura de Barcelona, quan siguin promocions de l’Institut de Cultura de Barcelona i del President del Consorci de Ciències Naturals de Barcelona, quan siguin promocions del Consorci. 2n. Els museus concertaran visites gratuïtes en hores convingudes per grups provinents d’associacions i entitats sense ànim de lucre que reuneixin algun dels següents requisits. • Associacions i entitats vinculades al territori proper al museu o centre. • Associacions i entitats adherides a l’Acord ciutadà per una Barcelona Inclusiva que desenvolupin tasques amb especial atenció per la inclusió social. • Associacions i entitats de temàtica afí a les especialitats de les col·leccions del museu o centre. • Associacions i entitats de caràcter cultural. 3r. Els museus també podran concertar visites gratuïtes en hores convingudes per a grups de persones participants en congressos d’especial rellevància a Barcelona, d’acord amb la relació anual publicada pel Consorci de Turisme de Barcelona, o els de temàtica afí a les disciplines dels museus. 4t. . Les persones que s’inscriguin al registre “Gaudir més Barcelona”, podran beneficiar-se de promocions del 50% per l’accés al Museu d’Història (en totes les seves seus), al Reial Monestir de Pedralbes, al Museu Marés, al Museu del Disseny de Barcelona, al Museu de Cultures del Món i al Museu Etnològic. També tindrà promoció del 50% l’accés al Museu de Ciències Naturals de Barcelona, tant pel que fa al Museu Blau com al Jardí Botànic. Les persones que s’inscriguin al registre “Gaudir més Barcelona” podran beneficiar-se de promocions del 100%. 5è. Les persones que visitin el Museu Frederic Marès i el Museu del Disseny de Barcelona a títol individual tindran dret a una segona visita gratuïta en el termini de sis mesos des de la primera, presentant el tiquet d'entrada convenientment validat. 6è. Les persones que adquireixin l’entrada combinada del MUHBA tenen dret a visitar els centres inclosos durant els següents 6 mesos a partir de la data de la primera visita i també a fer una segona visita a MUHBA Plaça del Rei, prèvia presentació del tiquet d’entrada convenientment validat. A.4. Accés a altres espais públics Jardí-Museu del Laberint d'Horta Adult 2,25 Carnet Jove i menors de 14 anys 1,45 Persones majors de 65 anys o aturades gratuït Veïns i menors de 5 anys gratuït Visites fetes en dimecres o diumenge gratuït Descompte del 10% per a grups de més de 15 persones 19 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 19-26 https://bop.diba.cat A GRUP B. Cessió temporal d’ús de locals i espais dels centres gestionats per l'Institut de Cultura de Barcelona o pel Consorci del Museu de Ciències Naturals B. 1. Espais patrimonials Imports en euros m² Ús general Museus i espais Ús Jornada Mitja Cultural Museu d'Història de Barcelona - MUHBA Saló del Tinell 652 4.304 3.648 2.795 Casa Padellàs (galeries) 290 2.075 1.761 1.363 Casa Padellàs (pati) 100 1.108 951 725 Sala Martí l’Humà 98 1.108 951 725 Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes Claustre 975 4.304 3.648 2.795 Refetor 218 3.333 2.835 2.166 Sala Claraboies 135 1.200 1.020 780 Sala d’Actes 107 1.800 1.530 1.170 Si es si es cedeix temporalment l’ús de més d’un espai s’aplicarà un descompte del 30% sobre el preu total Museu Frederic Marès Pati Verger 721 4 .304 3.648 2.795 Museu de Ciències Naturals de Barcelona Museu Blau Aules formatives <100m 200 170 130 Sala d’Actes 240 1.566 1.331 1.018 Vestíbul – us d’espai - >500 3.510 2.962 2.302 Vestíbul – us d’espai - 250- 2.656 2.258 1.727 Vestíbul – us d’espai - < 250 1.649 1.401 1.071 Jardí Botànic Zona de l’estany 6 20 3.510 2.962 2.302 Pl Seqüoia 433 2.656 2.258 1.727 Pl Polivalent 393 1.649 1.401 1.071 Pl dels Voluntaris 240 1.649,00 1.401,00 1.071,00 Institut Botànic Aules formatives <100m 2 00 170 1 30 Sala polivalent 193 1.566 1.331 1.018 Sala d’exposicions 300 3.510 2962 2.275 D isseny HUB Barcelona Sala A 3.895 10.000 8.000 6.000 20 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 20-26 https://bop.diba.cat A Sala A: Segment 1 - corredor 827 3.000 2.400 1.800 Sala A: Segment 2 - mitja sala parquet 1.534 3.500 2.800 2.100 Sala A: Segment 3 - mitja sala parquet 1.534 3.500 2.800 2.100 Sala B 442 1.500 1.200 900 Sala C 518 1.500 1.200 900 Sala Foyer7 548 2.000 1.600 900 Sala Auditori (320 pax) 450 2.000 1.600 1.200 -En cas de cessions de més de 2 dies consecutius, per a cada dia addicional s’aplicarà un descompte del 30% sobre el preu/dia. Si les cessions són de més de set dies, per a cada dia addicional s’aplicarà un descompte del 50% sobre el preu dia,. Capella Antic Hospital Capella 423 3.332 2 .835 2.166 Arxiu Fotogràfic de Barcelona Sala Polivalent 4 2 300 150 gratuit Palau de la Virreina Vestíbul i pati 4 10 (8) Virreina Lab 263 (9) Espai 4 127 3.0 00 1.5 86 (10) Auditori Lab 86 500 (11) Sala 1 32 500 (12) Sala 2-3 62 500 (13) Museu de Cultures del Món Sala d’actes + aula didàctica 105 1.586 1348 1.031 Pati Nadal + pati Marquès de Llió 100 1.586 1348 1.031 Pati Nadal 4 0 500 425 325 Pati Marquès de Llió 60 500 425 325 Sala d’actes + Pati Nadal 145 1.586 1348 1.031 El Born Centre de Cultura i Memòria Sala Moragues 626 3000 2550 1950 Sala Moragues + ús no exclusiu de la 808 4.000 3.400 2.600 balconada Sala Moragues + ús exclusiu de la 808 6.000 5.100 3.900 balconada 7 Espai exclòs de cessió amb caràcter general i subjecte a petició excepcional. 8 Veure apartat B5 c 9 ídem 10 ídem 11 ídem 12 ídem 13 ídem 21 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 21-26 https://bop.diba.cat A Sala Moragues + mig Vestíbul 870 6.000 5.100 3.900 Sala Moragues + mig mercat 1.688 9.000 7.650 5.850 Vestíbul 488 5.000 4.250 3.250 Espai obert del Mercat 2818 15.000 12.750 9.750 Edicle 34 250 212 162 Sala-Auditori Comercial 5 100 500 425 325 * Per les cessions de més de 2 dies consecutius, per a cada dia addicional s’aplicarà un descompte del 20% sobre el preu/dia . * En cas que la cessió d’ús suposi el tancament del Centre, en horari de funcionament, el preu s’incrementarà en un 40% Castell de Montjuïc Sales Grans polivalents 90 500 400 300 Sales Petites polivalents 40 400 300 200 Pati d’Armes (sencer) 1.870 4.000 3.200 2.500 Pati d’Armes (parcial) 3.000 2.300 1.800 Terrassa Pati d'Armes (sencer) 3.000 4.000 3.200 2.500 Terrassa Pati d'Armes (parcial) 3.000 2.300 1.800 Terrassa + Pati d’Armes 4.870 6.000 4.800 3.750 Zona Jardí Timbaler 1.000 2.500 2.000 1.200 Fossat de Santa Eulàlia 4.000 3.000 2.300 1.800 Zona Baluards Sant Carles i Santa 2.500 2.000 1.200 Sale s Residència d'oficials 300 200 100 Sales antic Museu Militar (sencer) 4.000 3.200 2.500 Sales antic Museu Militar (parcial) 3.000 2.300 1.800 Cos de Guàrdia 2.000 1.600 1.200 Altres espais de l'interior del primer 1.500 1.000 700 recinte B.2. Altres espais Per a la cessió temporal d’ús d’altres espais gestionats per l’Institut de Cultura o pel Consorci del Museu de Ciències Naturals de Barcelona que no estiguin inclosos en la taula anterior, s’aplicaran les tarifes següents en funció de l’espai utilitzat i la durada de l’acte: Imports en euros Jornada Mitja Categoria Superfície Ús cultural completa jornada Categoria 1 Fins a 100 m2 500 425 325 Categoria 2 De 101 a 250 m2 1.586 1.348 1.031 Categoria 3 De 251 a 500 m2 2.555 2.172 1.661 Categoria 4 Més de 500 m2 3.000 2.550 1.950 22 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 22-26 https://bop.diba.cat A B.3. Dies addicionals i serveis a) Per dia addicional de muntatge i/o desmuntatge sobre el preu s’aplicarà un descompte del 50% sobre el preu de jornada completa. El descompte només s’aplicarà en cas de que no alterin el normal funcionament del recinte o de la visita b) En el cas que sigui necessari reforçar els serveis de subministraments, vigilància i neteja, el peticionari n’haurà d’assumir els costos. B.4. Reducció taxa S’aplicarà un 50% de reducció de la taxa en el cas que el sol·licitant de la cessió temporal d’ús sigui una entitat pública, una organització sindical o un partit polític que ho sol·liciti a través d’un grup municipal. Tindran prioritat els partits polítics amb representació a l’Ajuntament de Barcelona. Els beneficiaris de la reducció de la taxa s’hauran de fer càrrec de les despeses de subministraments, vigilància i neteja i d’altres que es puguin derivar de la utilització de l’espai. B.5. Gratuitat a) Els espais: sala Martí l’Humà (MUHBA), Verger del Museu Frederic Marès, sala d’actes del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, sala d’actes de l’Arxiu Històric de la ciutat de Barcelona, tots els espais del Castell de Montjuïc, l’auditori del Disseny Hub de Barcelona, sala d’actes del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes, sala Moragues, sala d’actes del Born Centre Cultural i sala d’actes Edifici Annex del Born respectivament, podran ser cedits de manera gratuïta amb exempció de la taxa, com a màxim un cop al mes cadascun d’aquests espais, a entitats amb finalitats d’interès general, com ara culturals, cíviques, educatives, científiques, sanitàries, esportives, d’assistència o promoció social, de defensa del medi ambient i altres anàlogues, quan realitzin activitats no lucratives relacionades amb llurs finalitats específiques, d’acord amb els seus estatuts i, preferentment, sempre que siguin obertes al públic. Les entitats beneficiàries de la gratuïtat de la taxa, s’hauran de fer càrrec de les despeses de subministraments, vigilància i neteja i d’altres que es derivin de la utilització de l’espai. b) Les demandes de cessió gratuïta s’atendran per rigorós ordre de sol·licitud. Tindran prioritat les sol·licituds d’associacions que no hagin gaudit anteriorment d’aquesta exempció. L’ús de l’espai i la realització de l’activitat no podrà interferir o dificultar el funcionament ordinari del museu. Es mantindrà un registre amb les anotacions de l’ús gratuït previstes en aquest apartat, que podrà ser consultat per les entitats que ho sol·licitin. c) Els espais del Palau de la Virreina se cediran gratuïtament a entitats que realitzin activitats d’interès cultural i sempre i quan no tinguin caràcter lucratiu i estiguin obertes al públic en general. Per determinar l’interès cultural d’una activitat, serà necessari l’informe favorable de la Direcció competent en matèria d’acció i promoció cultural de l’ICUB. En aquest cas, les entitats beneficiàries de la gratuïtat de la taxa s’hauran de fer càrrec de les despeses de subministraments, vigilància i neteja i d’altres que es derivin de la utilització dels espais. L’ús dels espais i la realització de l’activitat, no podrà interferir o dificultar el funcionament ordinari de l’edifici. d) La cessió dels espais quan es destinin estrictament a set de rodatge de llargmetratges, curtmetratges, enregistraments televisius, videoclips, maquetes, o a la realització de sessions fotogràfiques, serà gratuïta sempre i quan tinguin com a finalitat la creació cultural i no tinguin caràcter publicitari. En cas que sigui necessari l'ús d'altres espais per a funcions complementàries i auxiliars al rodatge, s'abonarà la taxa corresponent a cadascun amb una reducció del 75%. En qualsevol cas, la cessió dels espais estarà condicionada a la seva disponibilitat i a la compatibilitat de l'ús amb l'activitat quotidiana del centre i amb les necessitats de protecció i conservació del patrimoni. 23 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 23-26 https://bop.diba.cat A B.6.Formalització Les condicions específiques de la cessió temporal d’ús dels espais i locals, així com dels serveis associats a la mateixa es fixaran en un contracte, on també constarà l’import de la taxa corresponent d’acord amb aquesta Ordenança. B.7.Consell d’administració de l’ICUB En el cas de cessions gratuïtes d’espais gestionats per l’ICUB es donarà compte al seu Consell d’Administració. Art. 5è. Reduccions 1r. En el cas de les quantitats referides a entrades de museus, es gaudirà d’entrada gratuïta en els següents casos: a) Amb caràcter general: - El dia del mes amb l’horari d’entrada gratuïta en dissabte o diumenge que s’establirà segons la programació dels museus. - En general, tots els museus faran jornada de portes obertes els dies 12 de febrer (Santa Eulàlia) 18 de maig (Internacional dels Museus) i 24 de setembre (Mare de Déu de la Mercè, Patrona de Barcelona). - De manera particular, els museus podran fer jornada de portes obertes exclusivament el dia que esdevingui un acte inaugural en el propi centre, una festivitat d’especial rellevància pel museu, el barri o la ciutat, com ara les festes majors del barri o districte municipal en que es trobi ubicat; també en relació a la seva disciplina, o en ocasió de l’aniversari de la creació del museu. En el cas del MUHBA-Plaça del Rei, la gratuïtat serà per a l’accés a l’exposició i no al centre, durant l’acte inaugural i també el primer cap de setmana següent al mateix. - Les tardes de tots els diumenges de l’any que el museu estigui obert. - Les visites concertades de grups d’estudi realitzades durant un matí o una tarda lectiva. - En general tots els museus faran portes obertes durant la Nit dels Museus que se celebrarà de les 19,00 a la 1 de la matinada de la nit del dissabte més propera al 18 de maig. - De manera particular, els museus podran fer jornada de portes obertes coincidint amb la Jornada Europea del Patrimoni que impulsa anualment el Consell d’Europa en col·laboració amb la Unió Europea. - Els museus disposaran d’invitacions gratuïtes per a atendre necessitats de protocol i relacions públiques. Donaran accés al centre i les seves exposicions temporals. Seran donades sota control de la direcció del centre i no podran ser usades com a recurs per a campanyes de promoció. b) Amb caràcter personal, gaudiran d’entrada gratuïta: - Els menors de setze anys. - Els membres degudament acreditats de l’ICOM (International Council of Museums). - Els membres degudament acreditats de l'Associació de Museòlegs de Catalunya. - Els guies turístics professionals en l’exercici de la seva feina. - Els professors d’ensenyament reglat acreditats per la direcció del centre educatiu. - Els professors d’ensenyament reglat quan acompanyin un grup d’estudiants. - Els posseïdors de la targeta rosa gratuïta. - Les persones que disposin del passi metropolità d’acompanyant d’una persona amb discapacitat, o els acompanyants de persones amb targeta acreditativa de discapacitat reconeguda i que requereixi el concurs de tercera persona. - Els periodistes degudament acreditats. - Els posseïdors de la targeta BCN card. - Els adults acompanyants dels infants beneficiaris del “Quadern Cultura”. Un adult per cada infant.. 24 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 24-26 https://bop.diba.cat A - Els donants de patrimoni degudament acreditats tindran accés gratuït al museu al que hagin formalitzat la donació. - Els membres de les associacions o agrupacions d'amics dels museus integrants de la Xarxa de Museus d'Art de Catalunya i de la Fundació Amics del MNAC degudament acreditats,, gaudiran d’entrada gratuïta al Museu Frederic Marès. 2n. En el cas de les quantitats referides a les entrades de museus, gaudiran de l’entrada reduïda: - Les persones de 16 anys fins a 29 anys. - Les persones de 65 anys o més. - Les persones aturades o posseïdores de la targeta rosa reduïda. - Les famílies, amb un màxim de dos acompanyants adults, sempre que com a mínim un d’ells sigui el pare, la mare o el tutor legal. És imprescindible que hi hagi com a mínim un membre menor de 16 anys. - Els posseïdors de carnet de família nombrosa. - Els posseïdors de carnet de família monoparental. - Els posseïdors del carnet de Biblioteques de Barcelona - Els posseïdors de bitllet d’autobusos turístics, en els termes establerts al conveni signats per l’Institut de Cultura de Barcelona o el Consorci del Museu de Ciències Naturals i l’entitat o societat titular de la gestió dels esmentats autobusos. - Els posseïdors de la targeta BCN Express - Els posseïdors del carnet del Centre de Documentació del Museu del Disseny gaudiran d’entrada reduïda a l’esmentat Museu. - L’adquisició del catàleg de l’exposició donarà dret a dues entrades reduïdes. - Els grups de 10 o més persones. En tots aquests casos caldrà acreditar la condició. Art. 6è. Meritació. L’obligació de pagament neix, amb caràcter general, de l’autorització per a l’aprofitament o sol·licitud de la prestació de servei o la realització d’activitats que constitueixen el fet imposable d’aquestes taxes. Art. 7è. Responsabilitats dels subjectes passius 1. Quan la utilització privativa o l’aprofitament especial provoquin la destrucció o el deteriorament dels béns municipals, el beneficiari, sense perjudici del pagament de la contraprestació que li correspongui, està obligat a reintegrar el cost total de les despeses corresponents de reconstrucció i/o reparació i a dipositar-ne prèviament l'import. 2. Si els danys són irreparables, el beneficiari haurà d'indemnitzar l’Ajuntament amb una quantitat igual al valor dels béns destruïts o a l’import del deteriorament dels desperfectes. 3. Es podrà percebre el cost efectiu de tots els serveis addicionals que s’originin amb motiu de l’exercici de les activitats i els serveis previstos en la present normativa, especialment els de neteja, vigilància, bombers i altres. En aquests casos, simultàniament es podrà exigir, a més del pagament de la taxa corresponent, la constitució d’un dipòsit en metàl·lic que garanteixi el pagament dels serveis i dels possibles desperfectes. 4. No es podran condonar totalment o parcialment les indemnitzacions i els reintegraments a què es refereix el present article. Art. 8è. Normativa supletòria. En tot allò que no és previst en la present normativa, hi és d’aplicació l’Ordenança fiscal general. Disposició transitòria única. Les taxes previstes en aquesta ordenança fiscal mantindran la seva vigència mentre la forma de gestió dels servei no exigeixi un canvi en la naturalesa jurídica de la contraprestació econòmica, d’acord amb la legislació aplicable. 25 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 25-26 https://bop.diba.cat A Disposició final. Aquesta Ordenança, aprovada definitivament pel Plenari del Consell Municipal, començarà a regir a partir de la seva publicació definitiva al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. 26 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 8-3-2019 CVE 2019007695 Pàg. 26-26 https://bop.diba.cat A