Enquesta Òmnibus Municipal: Direcció de Serveis de Comerç Presentació de Resultats Del 7 al 21 de desembre de 2018 Registre Públic d'Enquestes i Estudis d'Opinió: r18008 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió Registre d’Enquestes i Estudis d’Opinió r18008 ENQUESTA ÒMNIBUS MUNICIPAL DIRECCIÓ DE SERVEIS DE COMERÇ PRESENTACIÓ DE RESULTATS DEL 7 AL 21 DE DESEMBRE DE 2018 Departament d’Estudis d’Opinió - Gabinet Tècnic de Programació Oficina Municipal de Dades C/ Avinyó, 32, 2a planta Tel. 934 027 918 08002 Barcelona Protegim el Medi Ambient. No imprimiu aquest document si no és necessari. Tots els drets reservats. Aquesta publicació no pot ser reproduïda, ni en tot ni en part, ni registrada en o transmesa per un sistema de recuperació en cap forma ni en cap mitja sigui electrònic, mecànic, per fotocòpia, de gravació o altres, sense el permís del propietari del copyright. 1 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ÍNDEX 003 FITXA TÈCNICA 018 Sistema de transport. Compra de productes de parament de la 005 HÀBITS DE COMPRA llar 008 Establiment habitual. Aliments 019 Sistema de transport. Compra de 009 Establiment habitual. productes d’oci i cultura Alimentació fresca 010 Establiment habitual. Altres 020 PERFIL DELS ENTREVISTATS productes d’ús quotidià 011 Establiment habitual. Roba i calçat 012 Establiment habitual. Productes de parament de la llar 013 Establiment habitual. Productes d’oci i cultura. 014 Sistema de transport. Compra d’aliments 015 Sistema de transport. Compra d’alimentació fresca 016 Sistema de transport. Compra d’altres productes d’ús quotidià 017 Sistema de transport. Compra de roba i calçat 2 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió FITXA TÈCNICA ÀMBIT amb el sexe i amb l’edat dels ciutadans ERROR MOSTRAL Municipi de Barcelona. (l’edat es divideix en sis categories: de 16 a Per a un nivell de confiança del 95,5% (2σ), 24, de 25 a 34, de 35 a 44, de 45 a 54, de i P = Q, l'error és de ±3,2 per al conjunt de la UNIVERS 55 a 64 i de 65 anys i més). S’han aplicat mostra. Població de Barcelona de 16 anys i més. quotes per a cadascun dels estrats. A més s’han establert quotes marginals per districte DATA DE REALITZACIÓ GRANDÀRIA DE LA MOSTRA municipal i una altra per a persones en Del 7 al 21 de desembre de 2018 1000 entrevistes. situació d’atur. EMPRESA DE TREBALL DE CAMP METODOLOGIA AFIXACIÓ Gesop S.L. Entrevista personal realitzada amb suport Proporcional a la població segons el Padró informàtic (CAPI) al carrer. municipal d’habitants. PROCEDIMENT DE MOSTREIG Mostreig aleatori estratificat. Els estrats PONDERACIÓ s’han format per l’encreuament del territori No és procedent. (zona 1= Ciutat Vella, Sants – Montjuïc i Nou Barris; zona 2 = Eixample, Les Corts i Sarrià - Sant Gervasi; zona 3 = Gràcia, Horta-Guinardó, Sant Andreu i Sant Martí) 3 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SIGLES Base. Perfil d’enquestats que responen a la pregunta de l’estudi Número de respostes. Quantitat de respostes valorades per la pregunta concreta de l’estudi. En el cas de gràfics amb evolució s’indica el nombre d’entrevistes de la darrera consulta. Tipus de resposta. Possibilitat o possibilitats que s’han contemplat per a la pregunta formulada 4 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió 01 Hàbits de compra 5 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió RESUM DE RESULTATS HÀBITS DE COMPRA En línies generals, es continuen mantenint les ESTABLIMENT HABITUAL DE COMPRA manté el mercat municipal com a preferit per característiques bàsiques dels hàbits de compra D’ALIMENTS, ALIMENTACIÓ FRESCA I comprar, encara que baixa 3,6 punts i dels/les barcelonins/es apuntades en altres ALTRES PRODUCTES D’ÚS QUOTIDIÀ pràcticament es igualat pel supermercat degut a onades. La tendència però, principal de cada la forta pujada que experimenta en aquesta tipus, és diferent segons el tipus de producte. El 66,1% compra els aliments al supermercat, el onada (7,2p.). 16,4% al mercat municipal i el 10,3% a botigues Prefereixen el supermercat per la compra especialitzades o de barri. Es manté la tendència en altres productes d’ús d’alimentació (a l’alça) i altres articles d’ús quotidià, on el supermercat és majoritari (75,7%) quotidià (estable). Per comprar aliments frescos es prefereix anar amb una lleugera pujada de la botiga ja gairebé per igual als mercats municipals El mercat municipal per la compra especialitzada (3,2p). (34,4%) o al supermercat. Mentre que a la d’aliments frescos (a la baixa). botiga de barri hi va el 28,3%.  I els comerços del barri o les botigues La majoria de barcelonins/es tria el supermercat especialitzades per la compra de la roba i el (75,7%) per adquirir altres productes d’ús calçat (estable), productes del parament de quotidià (neteja, productes d’higiene personal...), la llar (a l’alça) i d’oci i cultura (a l’alça). segueix a distància la preferència per la botiga del barri (16%). En quan al sistema de transport, el desplaçament a peu és molt majoritari per la Evolució: En aquesta onada, en relació al compra de productes quotidians i menys desembre del 2017, en els aliments en general majoritari (sobretot en roba i calçat i parament de puja la preferència de compra al supermercat en la llar), però també el més habitual per a la resta 8,2 punts, mentre que la del mercat municipal de compres. baixa 3,7 punts. En l’alimentació fresca és 6 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió RESUM DE RESULTATS HÀBITS DE COMPRA ESTABLIMENT HABITUAL DE COMPRA DE En parament de la llar puja la compra a la botiga calçat, un 45,9% hi va a peu, però el 34,1% ROBA I CALÇAT, PARAMENT DE LA LLAR I especialitzada (6p.) i és mantenen els utilitza transports públics. Per comprar productes OCI I CULTURA percentatges amb petites variacions a la resta de parament de la llar, anar a peu també és Els/les barcelonins/es majoritàriament compren d’establiments. majoritari (46%), però un 27,7% utilitza la roba i el calçat a la botiga especialitzada transports privats i un 22,2%, públics. Per En els productes d’oci i cultura, puja després de (40,6%) o al centre comercial (38,1%). comprar productes d’oci i cultura, el 63,2% hi va dos anys de descens, la compra a la botiga a peu, mentre un 19,6% hi va en transports Per comprar parament de la llar es decanten per especialitzada o de barri (8,6p.), mentre que públics. botigues del barri o especialitzades (43,8%). baixa al gran establiment especialitzat i per També ho fan en bona mesura al gran internet (3,9 i 3,8 punts respectivament). Evolució: Respecte al desembre passat establiment especialitzat (20,8%), seguit pels SISTEMES DE TRANSPORT s’incrementa el anar a peu en els productes més centres comercials (17,8%). quotidians on els percentatges ja eren molt alts. Desplaçar-se a peu és la manera com més Però també augmenta en els d’oci i cultura Els productes d’oci i cultura els compren barcelonins/es realitzen les compres, sobretot (9,7p.) i en els de parament de la llar (8,4p.). majoritàriament a les botigues especialitzades o aquelles que són més habituals. Així hi van per de barri (59,3%), als centres comercials (14,9%) i comprar aliments (87,5%), alimentació fresca als grans establiments especialitzats (10,8%). (90%) i altres productes d’ús quotidià Evolució: En roba i calçat continua estable la (88,2%).L’ús de la resta de sistemes de transport compra en la botiga de barri i repunta la compra és molt poc rellevant. als centres comercials, pujant 5 punts. Per la resta de compres, les menys habituals, tot i que la majoria també hi va a peu, s’utilitzen més transports. Per exemple, per comprar roba i 7 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL ALIMENTS HÀBITS DE COMPRA % 80 66,1 63,4 60,3 60 AL SUPERMERCAT 57,9 40 AL MERCAT MUNICIPAL 20,1 A LA BOTIGA DEL BARRI/ 18,8 20 ESPECIALITZADA 15,5 16,4 12,5 10,3 14,5 A L'HIPERMERCAT 14,1 1,9 2,8 3,3 2,8 0 ALTRES 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_14 A quin establiment acostuma comprar els 1000 8 aliments? Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL ALIMENTACIÓ FRESCA* HÀBITS DE COMPRA % 80 60 40,4 AL MERCAT MUNICIPAL 37,5 38,040 34,4 AL SUPERMERCAT 31,1 29,8 27,2 32,7 27,2 28,325,7 20 A LA BOTIGA DEL BARRI/ 25,5 ESPECIALITZADA A L'HIPERMERCAT 1,4 1,0 1,4 2,8 ALTRES 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_14 ... I, més concretament, l’alimentació fresca? 1000 *El juny de 2009 es va preguntar per primera vegada per l’alimentació fresca i després per la resta 9 d’aliments. Des del desembre de 2011 s’especifica als entrevistats que l’alimentació fresca inclou carn, peix, xarcuteria, fruites, verdures, pa... Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL ALTRES PRODUCTES D’ÚS QUOTIDIÀ HÀBITS DE COMPRA % 80 75,9 75,7 75,6 75,7 AL SUPERMERCAT 60 40 A LA BOTIGA DEL BARRI / ESPECIALITZADA 20 14,7 16,0 12,9 12,8 ALTRES A L'HIPERMERCAT 3,3 2,9 3,0 3,9 0 CENTRES COMERCIALS 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_14 ...I els altres productes d’ús quotidià? 1000 10 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL ROBA I CALÇAT HÀBITS DE COMPRA % 80 A LA BOTIGA DEL BARRI / ESPECIALITZADA 60 44,8 44,0 40,8 40,6 40 36,2 33,1 38,1 ALS CENTRES 27,6 20 COMERCIALS AL GRAN MAGATZEM 10,311,29,2 7,8 AL GRAN ESTABLIMENT 7,3 ESPECIALITZAT 8,1 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_16 A quin establiment acostuma comprar la roba i 1000 Al Juny 2017 s’afegeix la categoria Gran Establiment Especialitzat 11 el calçat? Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL PRODUCTES DE PARAMENT DE LA LLAR* HÀBITS DE COMPRA % 80 A LA BOTIGA DEL BARRI / ESPECIALITZADA 60 43,8 41,8 40 37,8 37,8 22,8 20,8 20 CENTRES COMERCIALS 17,019,0 AL GRAN MAGATZEM AL GRAN ESTABLIMENT ESPECIALITZAT 17,61 9,3 16,6 17,8 8,9 11,0 11,7 ALTRES 5,3 6,2 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_16 ...I els productes de parament de la llar? 1000 Al Juny 2017 s’afegeix la categoria Gran Establiment Especialitzat 12 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL PRODUCTES D’OCI I CULTURA* HÀBITS DE COMPRA % 80 A LA BOTIGA DEL BARRI / ESPECIALITZADA 62,3 59,3 60 50,7 53,2 40 CENTRES COMERCIALS 19,9 20 AL GRAN MAGATZEM 15,2 14,7 14,9 AL GRAN ESTABLIMENT ESPECIALITZA1T2,5 13,6 10,8 9,5 ALTRES 5,64,9 5,7 2,6 3,9 3,9 0 PER INTERNET 3,5 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_16 ... I els productes d’oci i cultura? 1000 Al Juny 2017 s’afegeix la categoria Gran Establiment Especialitzat 13 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA D’ALIMENTS HÀBITS DE COMPRA % 100 A PEU 86,5 87,5 83,8 82,0 80 60 40 20 TRANSPORTS PRIVATS 10,9 9,3 8,7 7,5 TRANSPORTS PÚBLICS 4,73,2 ALTRES 6,4 4,2 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_15 Quin sistema de transport acostuma utilitzar per anar a 1000 14 comprar els aliments? I Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA D’ALIMENTACIÓ FRESCA* HÀBITS DE COMPRA % 100 90,0 87,0 A PEU 80 85,4 85,5 60 40 20 7,8 7,8 8,6 TRANSPORTS PRIVATS 6,0 3,8 TRANSPORTS PÚBLICS 3,26,3 3,6 0 ALTRES 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_15 I, més concretament, l’alimen-tació fresca? 1000 * El juny de 2009 es va preguntar per primera vegada per l’alimentació fresca i després per la resta 15 d’aliments. Des del desembre de 2011 s’especifica als entrevistats que l’alimentació fresca inclou carn, peix, xarcuteria, fruites, verdures, pa... Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA D’ALTRES PRODUCTES D’ÚS QUOTIDIÀ HÀBITS DE COMPRA % 100 88,2 84,5 A PEU 81,9 82,0 80 60 40 20 TRANSPORTS PRIVATS 11,910,211,4 7,3 TRANSPORTS PÚBLICS 4,7 2,0 2,8 ALTRES 3,2 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_15 I els altres productes d’ús quotidià? 1000 16 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA DE ROBA I CALÇAT HÀBITS DE COMPRA % 80 A PEU 60 49,4 45,9 43,4 40 45,1 34,1 TRANSPORTS PÚBLICS 31,633,0 30,9 20 17,7 TRANSPORTS PRIVATS 17,2 17,9 17,5 ALTRES 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_17 Quin sistema de transport acostuma utilitzar per anar a 1000 17 comprar la roba i el calçat? Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA DE PRODUCTES DE PARAMENT DE LA LLAR* HÀBITS DE COMPRA % 80 A PEU 60 45,4 46,0 40 37,6 36,5 30,0 27,0 27,7 TRANSPORTS PÚBLICS 21,3 20 21,7 22,2 17,6 TRANSPORTS PRIVATS ALTRES 3,4 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_17 I els productes de parament de la llar? 1000 * Des del desembre de 2011 s’especifica als entrevistats que els productes de la llar inclouen tèxtil de la llar, 18 mobles, electrodomèstics, decoració, ferreteria, floristeria... Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA DE PRODUCTES D’OCI I CULTURA* HÀBITS DE COMPRA % 80 63,2 60 57,6 54,053,5 A PEU 40 TRANSPORTS PÚBLICS 22,1 20,5 19,6 TR2A0NSPORTS PRIVATS 15,2 11,310,6 9,7 ALTRES 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 CM_17 I els productes d’oci i cultura? 1000 * Des del desembre de 2011 s’especifica als entrevistats que els productes d’oci i cultura inclouen llibres, 19 diaris, papereria, joguines, música, esport... Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió 03 Perfil dels entrevistats 20 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió QUOTES PERFIL DELS ENTREVISTATS Q1 a Q3 Quotes 1000 21 Q7 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió POSICIONAMENT I DADES PERSONALS PERFIL DELS ENTREVISTATS Z1,Z2 Dades posicionament 1000 22 Z3 a Z5 Dades personals Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió DADES PERSONALS PERFIL DELS ENTREVISTATS Z9 a Z11 Dades personals 1000 23 Enquesta Òmnibus Municipal – Desembre 2018 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ENQUESTES I ESTUDIS D’OPINIÓ Aquests estudis sociològics permeten Pla determinar les prioritats de la població, d’Estudis Sociològics conèixer la realitat social, saber com es valora l’activitat i els serveis municipals, i esbrinar Sèrie l’opinió sobre l’actuació política municipal. d’Avaluació Contínua Enquestes de Sistemes de Qualitat Investigació de Comunicació Estudis Ad-Hoc 24