Informe de gestió 2017 Àrea de Seguretat i Prevenció Bombers de Barcelona Informe de gestió 2017 Índex 04 1. La direcció 1.1. Cartografia 1.2. Simulacions 08 2. La prevenció 2.1. Protecció civil 2.1.1. Actuacions en l’àmbit de la protecció civil i PAU 2.2. Prevenció d’incendis 2.2.1. Actuacions en els àmbits de la reglamentació i la prevenció 2.2.2. L’Aula de la Prevenció 2.2.3. L’Espai Bombers 2 16 3. La planificació 3.1. Unitat de Recolzament Tècnic 3.1.1. Contractes de manteniment 3.1.2. Inversions en vehicles 3.1.3. Inversions en equips i materials 3.2. Unitat de Procediments 3.2.1. Projecte d’implantació de la norma ISO 9001 3.2.2. Procediments aprovats el 2017 3.2.3. Formació en procediments redactats 3.2.4. Grups de treball 3.2.5. Estat d’altres procediments en curs 3.2.6. Altres tasques de la unitat: Sharepoint 3.3. Àrea de Formació Bombers de Barcelona 3.3.1. Accions formatives 3.3.1.1. Formació permanent (obligatòria) 3.3.1.2. Formació als parcs 3.3.1.3. Formació nou accés 3.3.1.4. Formació voluntària 3.3.1.5. Formació a empreses o institucions 3.3.2. Instal·lacions i material formatiu 3.3.3. Recursos econòmics 4. La intervenció 32 4.1. Salvaments 3 4.2. Extinció d’incendis i explosions 4.3. Assistències tècniques 4.4. Prevenció operativa 4.5. Serveis destacats 5. Les persones 54 5.1. Organigrama 5.2. Distribució del personal 5.3. La dona al Cos de Bombers de Barcelona 5.4. Gestió del personal 1. La direcció 1.1 Cartografia 1.2 Simulacions Part de les fotografies cedides per Albert González (Bombers de Barcelona) Informe de gestió 2017 1. La direcció 1.1 Cartografia Durant l’any 2017, el servei de cartografia – Manteniment de l’aplicació de revisió de l’SPEIS ha dut a terme diferents pro- d’hidrants de la ciutat, de Collserola jectes que tenen com a objectiu millorar i del port. Aquesta aplicació serveix l’accés a la informació gràfica i l’actua- per millorar la recol·lecció de dades lització de les dades, perquè es puguin sobre l’estat i l’operativitat que ajuden refrescar en temps real i es puguin a comunicar ràpidament les incidèn- adaptar al nou suport (tauletes). Aquestes cies, i contribueix així al manteniment últimes han de permetre l’encaminament d’una xarxa d’hidrants en bon estat de específic per a vehicles d’emergència, així conservació. com la consulta d’informació cartogràfica, dinàmica i en temps real vinculada als – Administració de la plataforma ArcGis diferents repositoris d’informació (fitxes Online/Server, que permet crear mapes tècniques, plànols detalls, etcètera). i aplicacions web 2D i 3D adaptades a les necessitats específiques de cada Els diferents projectes ens què ha parti- campanya, així com compartir aquests cipat el servei de cartografia de l’SPEIS són: mapes en diferents nivells de privilegis segons el destinatari final, ja sigui en – Manteniment, seguiment i actualit- mode privat (personal de l’SPEIS) o en zació del sistema d’encaminament mode obert (ciutadania). d’emergències de manera que inclogui les obres, els canvis de direccions i – Administració de les aplicacions 6 els diferents actes o activitats espor- Collector i Survey123, que permeten tives que tenen afectació viària. recollir punts i dades alfanumèriques amb component espacial, que ajuden – Realització i manteniment de la car- a millorar els mapes i les aplicacions. tografia operativa de Collserola SOCC (Sistema d’Orientació Cartogràfica de – Realització de mapes de simulació Collserola). d’incendis forestals orientats a la prevenció del vessant sud-est de Coll- – Realització i manteniment de les fitxes serola, que serveixen d’ajuda a l’hora operatives del port de Barcelona. de dissenyar estratègies i tàctiques per combatre els focs forestals d’una – Manteniment de la Cartoteca de Bom- manera més eficient. bers, plataforma des de la qual es visualitzen totes les aplicacions web car- – Manteniment dels diferents geoser- togràfiques de Bombers de Barcelona. veis de Bombers de Barcelona utilit- zats en diferents aplicacions. – Manteniment i millora de l’aplicació CartoCGE per a la consulta ràpida d’in- – Creació i manteniment dels mapes formació espacial, així com per a l’anà- fora de línia que s’emmagatzemaran lisi i el geoprocessament, com ara en a les tauletes i serviran de suport en la detecció ràpida d’elements vulne- zones de connexió per xarxa deficient, rables en àmbits d’actuació concrets. principalment a Collserola. Cartografia operativa de Collserola / Aplicació CartoCGE Bombers de Barcelona 1.2 Simulacions Amb la represa del projecte de l’estació A més, a finals d’any s’ha iniciat el procés de la Sagrera, l’SPEIS ha col·laborat amb de col·laboració entre l’SPEIS i l’empresa la societat mercantil Barcelona Sagrera responsable de la simulació computaci- Alta Velocitat, integrada entre d’altres per onal de l’evacuació del nou estadi Camp Adif i l’Ajuntament de Barcelona, apor- Nou, en el marc del projecte de remode- tant criteris per millorar les simulacions lació de l’estadi. En concret, l’SPEIS ha per ordinador d’evacuació de persones i acordat els criteris tècnics que han de d’incendi a l’estació, les quals ajuden a regir les simulacions per garantir la cre- definir el projecte bàsic. A més a més de dibilitat dels resultats obtinguts i, a més, l’aportació de criteris, s’han dut a terme n’ha supervisat l’execució. simulacions per iniciativa pròpia per tal d’estudiar alternatives que suposin una En l’aspecte formatiu, el mes de març millora de la seguretat de l’estació en cas la Universitat Politècnica de Catalunya d’emergència. Aquest projecte també va i el clúster empresarial CLUSIC (Clúster motivar l’inici d’un procés de col·laboració de Seguretat Contra Incendis) van orga- entre l’SPEIS i el centre de supercompu- nitzar un curs de simulació computaci- tació del Consorci de Serveis Universitaris onal d’evacuació de persones dirigit tant de Catalunya a fi de dur a terme simula- a empreses com a l’Administració pública, cions d’incendi en grans infraestructures. en el qual es va participar aportant-hi tant l’aula del curs a l’Espai Bombers com D’altra banda, l’SPEIS ha col·laborat amb personal docent i alumnes. el districte de Sant Martí en la modificació 7 del Pla d’usos del Port Olímpic de Bar- celona. En particular, s’han dut a terme diverses simulacions per ordinador per investigar com varia la seguretat d’evacu- ació de la instal·lació en cas d’emergència quan s’alteren l’aforament i l’ordenació dels espais. 2. La prevenció 2.1 Protecció civil 2.2 Prevenció d’incendis Informe de gestió 2017 2. La prevenció 2.1 Protecció civil La incorporació de la protecció civil a d’emergències, que interpreta la segu- Bombers de Barcelona ha estat deter- retat com el sumatori del planejament de minant per millorar el coneixement dels protecció civil, la prevenció d’incendis i la diferents riscos de la ciutat i alhora incre- intervenció. mentar els indicadors de seguretat de les persones en un entorn tan dinàmic com el Finalment, es preveu que l’any 2018 fina- de Barcelona. litzi la redacció del Document únic de pro- tecció civil, que a partir de les converses Les línies de treball programades el 2016 mantingudes amb la Direcció General han consolidat la implantació d’un sis- de Protecció Civil de la Generalitat de tema de protecció civil específic i adaptat Catalunya, adoptarà una distribució de a una organització d’emergències com continguts diferent a la que determina Bombers de Barcelona. La realització el Decret 155/2014, amb la voluntat de dels informes preceptius d’homologació millorar-ne l’operativitat en les activa- dels plans d’autoprotecció competència cions del planejament d’emergències de de l’Ajuntament de Barcelona i l’actu- la ciutat. Constarà d’un document bàsic i alització del planejament de PC amb de tot un seguit d’annexos específics per l’objectiu de facilitar la integració en el a cada tipus de risc que inclouran infor- document únic, són el dia a dia del treball mació dirigida a facilitar la gestió del CGE. de la Unitat de Protecció Civil. Actuacions en l’àmbit de la protecció 10 La coordinació efectiva de la Divisió de civil i PAU Protecció Civil i Prevenció amb la Divisió d’Operacions en simulacres en empreses Al llarg de l’any s’han dut a terme les actu- de riscos majors requereix el treball con- acions següents en matèria de reglamen- junt de les dues divisions i consolida tació i prevenció: la professionalitat d’un servei integral Plans d’autoprotecció 276 - PAU competència de l’Ajuntament (informe) 129 - PAU competència de la Generalitat de Catalunya (informes d’al·legacions) 83 - PAU competència de la Generalitat de Catalunya (sense al·legacions) 41 Informes de projectes i esdeveniments 23 CECORS 7 Assistències a simulacres 24 Reunions de la Comissió de Protecció Civil Municipal 1 Reunions de la Comissió Executiva de Protecció Civil 3 Bombers de Barcelona 2.2 Prevenció d’incendis El 2017 ha estat l’any de la implantació túnel de la plaça de les Glòries Catalanes, definitiva del Mòdul Comú d’informes la gran estació de Sagrera d’Alta Velocitat (MCI) en la Unitat de Normativa de i Rodalies, la nova estació de Sant l’SPEIS. El sistema integrat de redacció d’informes preceptius ha permès més Andreu o els projectes d’interconnexió agilitat en la gestió dels informes, i a curt del tramvia per la Diagonal en són alguns termini ha donat més agilitat en la con- exemples. sulta dels antecedents dels projectes d’obres o activitats que han de passar el D’altra banda, i en l’àmbit d’acreditació tràmit d’incendis. dels tècnics, la Divisió de Protecció Civil i Prevenció està fent extensiva la Així mateix, cal destacar el treball conjunt necessitat de disposar del nivell bàsic de la Unitat de Protecció Civil i la Unitat d’incendis en tots el tècnics d’ambdues Normativa en el seguiment de projectes unitats. A més, els tècnics que formen de grans infraestructures de Barcelona. part de la Unitat de Normativa han de La complexitat en la interpretació dels disposar del nivell avançat. aspectes de prevenció d’incendis exi- geix una dedicació intensa en la redacció Per acabar, seguint amb el que es va fer dels projectes. El resultat final, fruit de la el 2016, s’ha consolidat com a element coordinació amb el Departament de Pro- afegit d’avaluació de la seguretat de les jectes de l’Àrea d’Ecologia i Medi Ambient, persones el contrast de projectes de BIMSA, BAGURSA i amb els districtes rehabilitació d’edificis catalogats mit- 11 implicats, així com amb la participació jançant simulacions de comportament de diferents departament municipals, ha de les estructures davant situacions d’in- estat molt positiu i ha proporcionat indi- cendi (CFD). Aquest és el cas del Castell cadors que garanteixen el manteniment dels Tres Dragons i de la Casa Vicens, al i la millora en molts casos dels paràme- carrer de les Carolines. Les simulacions tres de prevenció d’incendis específics computacionals són l’element necessari d’aquestes infraestructures. per avaluar les condicions de protecció contra incendis de projectes d’infraes- En aquest sentit, la intervenció de la tructures o d’altres d’associats a grans Unitat de Normativa i la Unitat de Pro- esdeveniments. tecció Civil en infraestructures com el Informe de gestió 2017 2. La prevenció Actuacions en els àmbits de la reglamentació i la prevenció Al llarg de l’any s’han dut a terme les actu- acions següents en matèria de reglamen- tació i prevenció: Assessoraments 2.581 - Visites concertades 803 - Consultes telefòniques 1.778 Informes de projectes d’obres, activitats i esdeveniments 641 - Informes preceptius de projectes 531 - Projectes informats a la Ponència Ambiental 39 12 - Informes d’esdeveniments: concerts, correfocs, castells de focs artificials pirotècnia, etcètera 71 Inspeccions de prevenció 239 - Inspeccions de projectes de pirotècnia i fogueres 138 - Controls inicials supervisats a la Ponència Ambiental 21 - Inspeccions a petició de la Divisió d’Operacions, de l’Administració municipal (districtes, gerències, Pla d’assentaments irregulars, etcètera) 80 i de l’Administració de la Generalitat Assessoraments de plans d’emergència 24 Assistències a simulacres 24 Nombre de persones de col·lectius diversos (escoles, casals d’avis, comunitats i as- sociacions de veïns i veïnes, etcètera) que han participat en accions de divulgació de la prevenció Bombers de Barcelona L’Aula de la Prevenció Bombers de Barcelona sempre ha estat La demanda més important d’accions for- una organització al servei de la ciutadania matives en prevenció d’incendis prové de que gaudeix mostrant al seus ciutadans centres docents a través del Programa i ciutadanes la feina del seu dia a dia per d’activitats escolars (PAE), sense deixar garantir la seguretat de les persones en de banda col·lectius de gent gran i altres situació de risc. En aquest sentit, el parc administracions i associacions ciuta- de la Vall d’Hebron i altres parcs estan danes, que també reclamen assessora- sent el complement idoni de l’Aula de la ment. Els indicadors de l’any 2017 així ens Prevenció per donar a conèixer les instal- ho mostren més abaix. lacions, l’ofici, els vehicles i el material que s’utilitzen. Cal afegir-hi també la difusió de con- ceptes preventius i de funcionament del En aquesta línia, aquest any s’ha conso- parc, que s’ha fet en les 84 visites d’es- lidat l’Aula de la Prevenció com a espai coles (47 el 2016) i les dues jornades de de referència en l’ensenyament de la pre- portes obertes dutes a terme (el 2016 venció i l’autoprotecció davant situacions també es va fer en dues ocasions).dutes d’incendi. a terme (el 2016 també es va fer en dues ocasions). 13 Sessions formatives en prevenció i autoprotecció 170 Centres d’ensenyament primari 107 Centres d’educació especial 19 Grups d’adults i gent gran 13 Altres institucions 15 Total de persones que han assistit a accions formatives 4.100 Informe de gestió 2017 2. La prevenció L’Espai Bombers L’any 2017 s’ha posat en marxa l’Espai amb visites guiades per enriquir l’experi- Bombers i s’han desplegat diverses ència en aquests esdeveniments, que han accions i activitats destinades tant a permès obrir l’espai a l’agenda cultural de donar a conèixer el centre com a dina- la ciutat. Aquestes dues fites, a més, han mitzar l’espai amb visitants. En concret, comportat una elevada participació, tant aquest any han visitat el parc 17.994 per- pel que fa a la quantitat de visitants com sones, una bona xifra considerant que es a les activitats en si. tracta del primer any de vida del projecte, inaugurat l’11 de novembre de 2016. Les activitats educatives s’han orga- nitzat en dos grans blocs: activitats pro- La programació s’ha organitzat en campa- gramades els caps de setmana i festius, nyes d’activitats i en activitats puntuals, i activitats adreçades al públic escolar posant èmfasi en el programa educatiu, i programades de dimecres a divendres en ha inclòs dues exposicions temporals al l’horari d’obertura del centre. llarg de l’any centrades a donar a conèixer diferents aspectes del Cos de Bombers Els grups escolars han suposat un total de Barcelona. de 1.643 alumnes, dividits en 67 grups. D’aquests, hi ha una pujada d’assistents L’exposició “Els bombers i la ciutat. 2n al juliol a causa de les activitats adre- 14 concurs de fotografia de Bombers de çades a casals i esplais, així com a l’oc- Barcelona”, ha recollit les imatges gua- tubre, novembre i desembre, coincidint nyadores de la segona edició del concurs amb l’arrencada del curs 2017-2018. de fotografia organitzat per l’Agrupació Cultural i Esportiva de l’SPEIS. La segona Aquests alumnes i grups escolars s’han exposició, “Idees de bomber en miniatura. repartit entre les activitats següents: “Un Els vehicles d’Agustí Pech”, ha recollit els dia amb els bombers de Barcelona”, diri- vehicles que han format part de la història gida a l’educació primària (45 grups i 1.079 del Cos de Bombers de Barcelona a través alumnes); “Dissenya el teu pla d’emer- de la mirada de l’Agustí Pech i les seves gència”, dirigida a l’educació secundària i maquetes. l’educació postobligatòria (12 grups i 337 alumnes); i “Acció-reacció!”, dirigida a A més, al juliol s’inicia el cicle “Vespres l’educació secundària i la postobligatòria vora el foc”, un conjunt de xerrades/ (10 grups i 227 alumnes). ponències dutes a terme un cop al mes que pretenen acostar a la ciutadania Així mateix, les activitats programades diferents aspectes relacionats amb els de cap de setmana i festius han aplegat bombers. un total de 1.475 participants, dels quals 685 corresponen a la visita guiada i 790 al Com a activitats puntuals s’ha participat taller pedagògic “Bombers: qui, què, com” en la Nit dels Museus i en el Festival d’Ar- quitectura 48h Open House Barcelona, Bombers de Barcelona 15 Espai Bombers 3. La planificació 3.1 Unitat de Recolzament Tècnic 3.2 Unitat de Procediments 3.3 Àrea de Formació Informe de gestió 2017 3. La planificació La Divisió de Planificació està estructu- de nous equips i tecnologies i coordinant rada en tres unitats orientades a nodrir el desplegament amb la formació i l’ad- l’organització interna del servei: la Unitat quisició del material necessari. de Recolzament Tècnic, la Unitat de Pro- cediments i l’Àrea de Formació. L’Àrea de Formació identifica i proposa les prioritats formatives, assegura el reci- La Unitat de Recolzament Tècnic participa clatge de coneixements i incorpora noves en la definició de les condicions tècniques accions formatives en funció de les noves i el seguiment de l’adquisició del mate- necessitats tecnològiques, organitzatives rial i l’equipament d’intervenció: vehi- o d’incorporació de nous equips, vehicles cles, equips de protecció, eines, etcètera, i materials. n’avalua els riscos i en planifica la incor- poració en un procés continu de millora en La inversió de les tres unitats s’ha estruc- el manteniment, i vetlla per un ús adequat, turat segons les directrius del Pla director segur, sostenible i responsable. de l’SPEIS aprovat inicialment el 2014, i les accions formatives s’han programat La Unitat de Procediments redacta els segons el desenvolupament del Pla d’ac- protocols ajustats als escenaris de risc de tuació de formació 2016-2020. la ciutat tenint en compte la incorporació 18 3.1. Unitat de Recolzament Tècnic L’any 2017 s’ha complert amb les pre- ampliat lleugerament la dotació anual, visions programades i els indicadors atès que cada vegada s’utilitzen més s’han mantingut en els nivells adequats. aquests equips. S’han dut a terme una gran quantitat de nous projectes mantenint l’estàndard de – Contracte per al manteniment, revisió, qualitat dels materials, els vehicles i els neteja i inspecció dels equips de pro- equips del servei. tecció individual (EPI) de foc (jaqueta i sobrepantalons) i roba del parc. Contractes de manteniment – L’expedient s’ha prorrogat dos anys Pel que fa als contractes de manteniment més i també s’ha augmentat lleugera- més significatius, s’han posat en marxa ment. L’any 2017 s’han realitzat més les accions següents: operacions i s’ha cosit doble butxaca a totes les jaquetes dels comandaments. – Revisió preventiva i sistèmica de totes les bombes d’esgotament elèctriques – Revisions periòdiques d’arnesos inte- del servei. grals i de vestits de protecció química. – Desplegament i seguiment del con- – Realització d’un concurs públic per al tracte per a la recàrrega i revisió d’am- subministrament de material de ferre- polles d’aire. teria, amb l’objectiu d’afavorir l’accés a empreses en el procés de contractació. – Contracte per al manteniment, revisió i neteja dels equips de respiració – En la mateixa línia, s’ha efectuat el autònoma (espatlleres, accessoris concurs públic per al subministrament i màscares). Aquest expedient s’ha d’escumogen i per a la revisió i recàr- prorrogat durant dos anys i se n’ha rega d’extintors. Bombers de Barcelona Inversions en vehicles Pel que fa als projectes d’inversió en vehi- – Licitació de dues ambulàncies. cles (capítol VI), se’n poden destacar els següents: – Incorporació d’equips d’extinció en dos vehicles tot terreny per als parcs – Recepció de dos furgons d’aire i venti- amb entorn forestal de Sant Andreu i lació (FAV) que estaran situats en cada Vall d’Hebron. sector de la ciutat i que aportaran a les intervencions el material i l’equi- – Adquisició de 4 vehicles elèctrics pament necessaris: ampolles d’aire, Renault ZOE. Aquests faran tasques equips i accessoris ERA, ventiladors, d’intendència a la tecnoestructura de il·luminació, bateries, una carpa, la direcció i substituiran els antics. begudes, etcètera. – Adquisició de dos vehicles de coman- – Coordinació i seguiment de la cons- dament per substituir l’A01, que va trucció de les dues autoescales auto- patir un accident amb resultat de màtiques (AEA) de 20 m de llargària sinistre total, i per donar servei al adjudicades l’any 2016. tercer sector de comandament (A03). – Licitació per a la construcció d’un – Adquisició de dues furgonetes. Una vehicle de material per a resolució de amb plataforma de càrrega per al 19 patologies. magatzem, i l’altra és una furgoneta mixta de sis places i càrrega. – Licitació d’un vehicle de transport de gasoil. Inversió vehicles 2017 Pressupost 2017 Pressupost total 2 furgons aire ventilació 199.650 € 399.300 € 2 autoescales 20 m 299.894 € 1.299.540 € 1 vehicle patologia 71.289 € 201.289 € 1 vehicle transport gasoil 32.000 € 32.000 € 2 ambulàncies 46.273 € 253.727 € 4 vehicles turismes elèctrics 99.497 € 2 vehicles cap sector 42.857 € 2 furgons transport 41.349 € Informe de gestió 2017 3. La Planificació Inversions en equips i materials assolir-ne el nombre necessari perquè tothom en tingui dues. Pel que fa a nous materials i EPI: – Adquisició del transceptor ATEX per a – Aquest any ha estat decisiu per impulsar les BGI. Incorporació d’un nou PTT Atex. el projecte de les noves tauletes, que faran les funcions d’encaminament als – Adquisició d’un maniquí medicalitzat. serveis i, alhora, serviran per portar un ordinador als vehicles que permetrà fer – Adquisició d’una càmera tèrmica consultes en línia o en local. d’altes prestacions. Amb aquesta incorporació, tots els vehicles en dis- – S’han incorporat uns nous telèfons posen d’una amb una antiguitat infe- mòbils intel·ligents rugeritzats per a rior a 5 anys. tots els comandaments del servei. Pel que fa als EPI: Pel que fa al material, destaquen les adquisicions següents: – S’han adquirit 120 parells de botes d’intervenció. Després de fer proves – Disseny i adquisició d’una farmaciola amb 20 parells, se’n faran més al 2018 per cada vehicle del servei. per veure’n la idoneïtat. 20 – Càmera per a espais confinats i geòfon. – En la mateixa línia, s’han adquirit 280 parells de guants de foc per intentar – 4 eines Holmatro multiús de bateria millorar les característiques dels per equipar els BUL que no en tenien. actuals i poder netejar-los sense pro- blemes. – Canvi de la majoria dels mosquetons per mosquetons automàtics. – Adquisició de 10 espatlleres d’un nou model single line per tal de compro- – Adquisició de llanternes de casc fins var-ne el funcionament. 3.2. Unitat de Procediments La Unitat de Procediments ha continuat En la mateixa línia d’anys anteriors, els redactant nous procediments i revisant i objectius estratègics en matèria de pro- modificant els ja existents. cediments són tres: Aquestes revisions estan marcades per – Nous procediments amb format flash necessitats operatives del personal multimèdia i fitxa resum. d’intervenció, necessitats formatives que requereixen crear nous materials – Procediments aprovats en anys ante- de formació compatibles amb les siste- riors en suport multimèdia i incorpo- màtiques de treball operatiu, canvis en ració de vídeos explicatius a la base els materials o els vehicles d’intervenció documental. i altres innovacions tecnològiques que obliguen a fer revisions permanents de – Introducció de formats de maniobres les metodologies de treball. en els procediments relacionats amb les pràctiques dutes a terme en la pre- venció operativa dels parcs. Bombers de Barcelona Projecte d’implantació de la norma trada en vigor de cadascun) i per mesurar ISO 9001 el grau de satisfacció de la Unitat de Pro- cediments (cada dos anys). Com a novetat important, durant l’any 2017 s’ha treballat en el projecte d’im- Procediments aprovats el 2017 plantació de la norma ISO  9001 en la Unitat de Procediments, la qual cosa PROCOP 2.04 “Intent de suïcidi en alçada” ha implicat definir processos de tre- (aprovat el 25/05/17) Procediment que estableix paràme- ball, estàndards de qualitat, indicadors i tres d’intervenció i presa de decisions objectius estratègics i de millora. en intervencions d’intent de suïcidi en alçada. Durant l’any 2017 s’ha planificat Aquest projecte ha comportat una sèrie la formació per a tota la plantilla, com a de canvis procedimentals en la gestió, i acció prèvia a la seva entrada en vigor. ha aportat una metodologia i una base documental similar per a tots els proce- PROCOP 3.05 “Primeres accions en risc diments. químic ” (entrada en vigor el 22/05/17) Dins del projecte s’estableixen meca- Procediment que s’ha utilitzat per a la for- nismes de control de qualitat, que mació de tota la plantilla en Risc Químic. inclouen enquestes a tota la plantilla Un cop feta la formació, s’ha procedit a 21 la seva entrada en vigor i s’han recollit per avaluar la implantació dels diferents algunes propostes sorgides del procés procediments (sis mesos després de l’en- formatiu. Primeres accions en risc químic Informe de gestió 2017 3. La Planificació Formació en procediments redactats pauta pel que fa a l’arribada dels vehicles pendents d’aprovació i entrada en vigor al lloc del servei. Un cop fetes les proves durant mesos en diferents torns i parcs, PROCOP 4.10 “Tècniques de ventilació” s’està redactant el document definitiu. La previsió, en aquest cas, és fer una Amb el vistiplau del Comitè de Salut formació a tota la plantilla, aprovar el Laboral, la documentació del proce- procediment, que entri en vigor i obrir diment s’ha utilitzat per a la formació un període d’avaluació per introduir-hi realitzada a tota la plantilla l’any 2017. possibles modificacions que es puguin Es preveu que s’aprovi i entri en vigor al valorar durant els primers mesos d’im- gener del 2018. plantació. PROCOP 4.11 “Comunicacions en inter- Incendis en aparcaments subterranis: vencions” Procediment amb document finalitzat. Procediment que ha seguit un procés molt L’aprovació del procediment de foc de pis similar al PROCOP 4.10 descrit anterior- determinarà la seva entrada en vigor, ja ment. En aquest cas, s’ha realitzat la for- que incorporarà les mateixes accions i el mació a tota la plantilla, s’ha subministrat mateix ordre de sortida de vehicles. un segon walkie a tots el comandaments i s’ha redefinit el nombre de canals i d’in- Ubicació de vehicles en les intervencions 22 dicatius. També es preveu que s’aprovi i (Agència General d’Operacions): entri en vigor al gener del 2018. Grup de treball multicossos creat per Grups de treball nous l’Àrea General d’Operacions (AGO) amb l’objectiu de regular les intervencions i S’han creat diferents equips de treball per ordenar l’ocupació de la via pública amb a diferents procediments que estan en els vehicles dels diversos cossos, inde- fase de redacció seguint el circuit previst pendentment de l’ordre d’arribada al lloc a la ISO 9001. Aquests procediments són: del servei. Aquest grup també ha servit per treballar el procediment d’intents de – Procediment de risc biològic suïcidi. La proposta final d’emplaçament de vehicles serà validada per aquest grup – Procediment de risc radiològic de treball. – Procediment de treball en estructures Revisió de vehicles: col·lapsades Procediment redactat que té el vistiplau – Procediment d’intervenció en túnels del Comitè de Salut Laboral. Incorpora la ferroviaris integració al Cooper i noves eines infor- màtiques no existents en l’elaboració del – Procediment de foc en ports recreatius procediment anterior. Resta pendent ela- borar fitxes específiques per a cada tipus Estat d’altres procediments de vehicle. Incendi d’habitatges: Intervenció en medi aquàtic: Procediment que integra tres visions Procediment en procés d’elaboració que diferents davant la intervenció: objectius, està en la segona fase de revisió de l’es- sectors i tasques. Incorpora un full d’in- borrany. formació per als afectats i proposa una Bombers de Barcelona Intervencions en espais confinats: cident de múltiples víctimes, es va veure la necessitat de redactar un procediment Procediment amb el document redactat que regulés les dotacions, el material i les i la taula de riscos laborals completa. comunicacions específiques per a cada Resta pendent l’exposició als comanda- tipologia d’accident. ments i al Comitè de Salut Laboral i la pla- nificació del procés de formació. Altres tasques de la Unitat de Procedi- ments: Sharepoint Fuites de gas: Així com l’any 2016, des de la Unitat de Document inicial redactat i actualment Procediments, es va liderar el projecte de en fase de revisió. S’ha incorporat al grup creació del DOCU (base documental del de treball un interlocutor de la companyia servei que concentra tota la informació de gas. en un entorn únic de consulta), aquest any s’ha liderat el projecte del Sharepoint, Informació de projectes singulars: una eina de Microsoft que permet tenir un repositori amb tota la informació i que Juntament amb el procediment d’inspec- incorpora eines de recerca. cions tècniques, ha estat un dels proce- diments que no regula específicament el Durant l’any 2017 s’ha executat aquesta treball d’operatius d’intervenció. eina informàtica, que conviu amb els arxius del DOCU. Durant el primer quadri- 23 Ja està redactat i s’ha distribuït al per- mestre del 2018 es preveu la implantació sonal afectat per a la seva implantació de l’eina perquè la utilitzi tota la plantilla. per l’aportació de propostes. Un dels avantatges que aporta és la pos- Múltiples víctimes: sibilitat d’utilitzar-se fora de la xarxa cor- porativa i que integra les eines de base En fase de redacció. Un cop feta la for- documental, el calendari i un blog que fins mació a tota la plantilla del protocol d’ac- ara estaven en diferents entorns. Informe de gestió 2017 3. La Planificació 3.3. Àrea de Formació Seguint la línia marcada al Pla d’actuació les àrees temàtiques a desenvolupar i, de formació 2016-2020, al setembre de per primera vegada, s’ha fet coincidir en l’any 2016 va començar el procés de plani- un curs bombers, caporals i sergents per ficació de la formació per a l’any 2017. Es tal de realitzar un exercici final-simulacre van detectar les necessitats formatives que ha permès posar en comú els conei- del personal operatiu mitjançant reu- xements impartits a classe. nions amb els comandaments responsa- bles dels diferents parcs; es va valorar Accions formatives l’impacte de les accions realitzades amb anterioritat i es van plantejar els aspectes L’any 2017 s’han dut a terme 44 accions a treballar i de millora detectats; i, alhora, formatives, amb un total de 324 edicions, les diferents unitats de l’SPEIS van plan- que han suposat 5.247 hores de formació tejar les seves necessitats específiques amb la participació de 2.356 assistents. de formació, ja sigui per l’adquisició de El conjunt d’accions formatives sobre tots noves eines o vehicles com per l’aplicació els assistents han generat un impacte de nous procediments formatius. També total de 34.564 d’hores de formació a la es va fer un estudi dels índexs d’acciden- plantilla de l’SPEIS. tabilitat del personal operatiu. La formació a l’SPEIS ha donat cobertura Seguint també el pla d’actuació, s’ha a les diferents àrees temàtiques amb la observat la seqüència marcada per definir distribució següent: 24 Accions Nombre Total hores Àrees Assistents formatives edicions formació Incendis 12 109 2.021 615 AMV 5 98 1.764 501 Risc químic 3 18 125 124 Sanitari 5 18 377 190 Vehicles i eines 3 30 100 301 Conducció 1 10 60 94 Prevenció de riscos 3 3 64 12 Submarinistes 2 2 84 18 Nou accés 2 2 216 11 Procediments 1 26 78 391 Anglès tècnic 1 2 198 14 Rescat 6 6 160 85 TOTAL 44 324 5.247 2.356 Bombers de Barcelona La distribució percentual ha estat la següent: Nombre d’edicions Hores de formació 4% 1% 8% 1% 4% 1% 1% 2% 1% 1% 3% 2% 9% 34% 7% 39% 5% 2% 5% 34% 30% INCENDIS SANITARI PREVENCIÓ DE RISCOS PROCEDIMENTS AMV VEHICLES I EINES SUBMARINISTES ANGLÈS TÈCNIC RISC QUÍMIC CONDUCCIÓ NOU ACCÉS 25 Formació permanent (obligatòria) – Curs de ventilació d’incendis: Aquest personal de la Guàrdia Urbana, del SEM any s’ha realitzat un curs de 18 hores i de TMB, que han participat també de ventilació de fum d’incendis, en l’exercici-simulacre final exer- homologat per l’Escola de Bombers cint el rol corresponent al seu servei. de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC) i dirigit per primera TMB ha cedit l’espai i 2 autobusos per vegada a tota l’escala operativa del als escenaris del simulacre. També cal servei i al personal del Centre Gestor destacar la participació de figurants, d’Emergències (CGE). Els dos primers que han estat alumnes d’escoles d’in- dies del curs s’efectuen exercicis i fermeria i que ens han permès arribar a demostracions del comportament del més de 50 figurants en algunes edicions. fum dels incendis en diferents espais. El tercer dia es fa un exercici-simu- Formació als parcs (en horari de guàrdia) lacre en el foc fosc i el túnel del foc, en què cada categoria practica el que S’han organitzat diferents accions forma- se li ha ensenyat dins del seu rol de tives de temes puntuals i de curta durada comandament. (2-3 hores) per donar resposta a les noves adquisicions de vehicles i eines, així com – Curs d’atenció a múltiples víctimes: de necessitats formatives detectades en L’altre curs de la formació permanent serveis efectuats i conducció de vehicles. ha estat el d’atenció a múltiples víc- També s’ha realitzat per part del personal times, homologat per l’Escola de Bom- de Montjuïc formació específica de trans- bers de l’Institut de Seguretat Pública vasament d’hidrocarburs en els simula- de Catalunya (ISPC) i en el qual s’han dors de Zona Franca. Les formacions són incorporat també com a observadors les següents: Informe de gestió 2017 3. La Planificació – Transvasament d’hidrocarburs (3 – Curs avançat en accidents de trànsit: hores x 15 grups) Curs en què s’estudien situacions de rescat de persones atrapades en – Nou procediment de comunicacions i accidents de trànsit. Els escenaris i les d’intent de suïcidi (25 edicions) tècniques desenvolupades són com- plexos i de nivell avançat. – Conducció 4x4 (Sot del Migdia) x 20 sessions (2 grups de 5 x sessió) – Curs d’intervenció en incendis de bucs: Curs realitzat al centre de formació de – Coneixement bàsic i avançat de la nova SEGANOSA (Vigo) en què es treballen autoescala E22 (10 sessions) tècniques d’extinció d’incendis en vaixells. El curs inclou una visita a les – Coneixement nova ambulància (10 drassanes en què es mostren les parts sessions) d’un vaixell en construcció. – Ventilació d’incendis per a bombers – Curs FOCO: d’última promoció (6 hores x 5 ses- sions) Curs avançat de rescat en alçada en què s’estudien situacions de rescat – Formació per a la utilització de l’oxitall de persones en edificis en alçada i en (10 sessions) situacions d’alta complexitat. 26 Formació de nou accés Curs de comandament d’incendis forestals adreçat a caporals i en el – Tècnics de prevenció i protecció civil: qual s’estudien situacions reals a la Cursos de prevenció d’incendis de zona de Collserola d’influència de nivell bàsic (per al personal de nou l’SPEIS. accés) i de nivell avançat acreditats per l’ISPC. – Submarinistes: – Caps de sala: Formació per als nous Un curs de rescat amb embarcacions caps de sala de la sala de gestió ràpides dut a terme a les instal·lacions d’emergències - CGE. del Centre Jovellanos (Astúries). – Infermers/infermeres: S’ha impartit un Curs de suport vital bàsic / adminis- curs de coneixement dels escenaris i trador d’oxigen. evolució dels incendis perquè el per- sonal d’infermeria conegui els esce- Curs de rescat amb embarcacions naris de zona calenta dels incendis. ràpides amb Creu Roja (Zarautz). Per fer-ho, s’han dut a terme exercicis al túnel del foc. Formació nou accés: Configuració equip, gestió de l’aire, seguretat, vestit Formació voluntària sec i comunicacions. – Incendis en túnels urbans: S’han orga- – Sanitaris/sanitàries: nitzat dues edicions del curs d’inter- venció en incendis en túnels i galeries al Curs de maneig de via àrea compro- Centro Experimental San Pedro de Anes mesa (taller). (Astúries), on es realitzen pràctiques amb foc real en un túnel de 600 metres, Curs de maneig de via aèria. així com a les galeries adjacents. Bombers de Barcelona Formació a empreses o institucions Pel que fa a la difusió de la prevenció d’in- – Curs d’extinció d’incendis, nivell cendis a persones o institucions, s’han fet avançat: Curs en què els assistents les accions formatives següents: fan extinció de foc real equipats amb EPI i ERA. – Curs d’extinció d’incendis, nivell bàsic: Curs que inclou una petita teoria en – Curs d’extinció d’incendis STWC95: què els alumnes aprenen a fer servir Cursos per a tripulacions marítimes de les instal·lacions contra incendis dels la formació pràctica obligatòria d’ex- edificis. Extintor i BIE. tinció d’incendis de les tripulacions, principalment per l’empresa NOSEFO. – Curs d’extinció d’incendis, nivell inter- medi: En aquest curs els alumnes – Curs sanitari: Jornada de primers també fan intervencions amb mànega, auxilis. estan en situacions amb certa tempe- ratura i utilitzen l’EPI. Nombre d’empreses / Nombre de sessions Nombre total Import total organismes públics formatives d’alumnes facturat 27 23 71 872 84.323,18 € Instal·lacions material formatiu Camp de runes / pràctiques estructures Urnes de metacrilat col·lapsades S’ha comprat una urna de metacrilat per S’ha preparat un espai de pràctiques ajudar en la comprensió del funcionament consistent en el muntatge d’un camp de de la ventilació d’incendis i de la dinàmica runes que simula el col·lapse de dues edi- dels fums, que s’utilitzarà en els cursos de ficacions. Aquest camp de runes serveix formació permanent de ventilació d’in- per realitzar exercicis i simulacres per als cendis i per a la formació a escoles en seminaris de l’Àrea de Construcció i per prevenció d’incendis. a la Formació Permanent de l’any 2018. Túnel del foc Simulador clínic Es continuen estudiant opcions de millora S’ha comprat un maniquí simulador de i ampliació de la instal·lació actual. paràmetres vitals d’altes prestacions per a formació sanitària de bombers i sani- taris amb complements i formació. Informe de gestió 2017 3. La Planificació Recursos econòmics Els recursos econòmics per desplegar el La totalitat de recursos econòmics per pla de formació de l’SPEIS es poden veure a la formació a l’SPEIS, d’acord amb les a la següent taula. fonts de finançament, ha tingut la distri- bució percentual que mostra la darrera Els recursos econòmics per desenvolupar gràfica de barres. la formació s’han distribuït entre les àrees temàtiques de la manera que mostra la següent gràfica circular. Accions Nombre Total h. Assist. Impacte Import GSiP FEDAP APB ÀREES form. edicions form. h. form. total (€) (€) (€) (€) Incendis 12 109 2.021 615 11.164 189.616,58 76.256 2.016 111.344,58 AMV 5 98 1.764 501 9.018 74.880 74.880 0 0 Risc 3 18 125 124 531 1.321,20 1.321,20 0 0 28 químic Sanitari 5 18 377 190 2.436 14.898,81 14.898,81 0 0 Vehicles 3 30 100 301 1.198 1.585,44 1.585,44 0 0 i eines Conducció 1 10 60 94 564 2.642 2.642 0 0 Prevenció 3 3 64 12 91 834,24 834,24 0 0 de riscos Submarin. 2 2 84 18 720 14.828,57 3.568,97 0 11.259,60 Nou accés 2 2 216 11 1.272 4.938,16 4.938,16 0 0 Procedim. 1 26 78 391 1.173 6.341,76 6.341,76 0 0 Anglès 1 2 198 14 1.386 0 0 0 0 tècnic Rescat 6 6 160 85 2.011 17.468,50 15.452,50 2.016 0 Total 44 324 5.247 2.356 31.564 329.355,26 202.719,08 4.032 122.604,18 Bombers de Barcelona Cost accions formatives 1% 0,5% 2% 1% 0,4% 0,3% 5% 5% 58% 23% INCENDIS SANITARI PREVENCIÓ DE RISCOS PROCEDIMENTS AMV VEHICLES I EINES SUBMARINISTES ANGLÈS TÈCNIC RISC QUÍMIC CONDUCCIÓ NOU ACCÉS 29 37,23% APB FEDAP 1,22% GSIP 61,55% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% APB Autoritat Portuària de Barcelona FEDAP Formació per a l’ocupació de les administracions públiques GSIP Gerència de Seguretat i Prevenció Informe de gestió 2017 3. La Planificació 30 De dalt a baix, curs avançat en accidents de trànsit, curs de ventilació d’incendis i rescat en alçada Bombers de Barcelona 31 4. La intervenció 4.1 Salvaments 4.2 Extinció d’incendis i explosions 4.3 Assistències tècniques 4.4 Prevenció operativa 4.5 Serveis destacats Informe de gestió 2017 4. La intervenció Durant l’any 2017, Bombers de Barcelona En xifres, els serveis d’intervenció han ha dut a terme un total de 18.474 inter- estat els següents: vencions. Aquesta xifra representa un increment de 1.560 serveis respecte als 16.914 fets l’any 2016 i, en percentatge, suposa un augment del 9,22%. Serveis d’intervenció 6000 5890 5096 5000 4639 3964 4060 3989 4000 3000 2159 2112 2000 1822 1657 34 1000 0 Salvaments Incendis Assistències Prevenció Sense actuació i explosions tècniques operativa 2017 2016 Dia Nit TOTAL 2017 TOTAL 2016 L’Eixample 3.963 27,87% 2.390 29,67% 6.353 28,51% 6.085 29,79% Llevant 2.652 18,64% 1.692 21,01% 4.344 19,50% 3.745 18,34% Sant Andreu 2.561 18% 1.588 19,71% 4.149 18,62% 3.705 18,14% Montjuïc 2.679 18,83% 1.226 15,22% 3.905 17,53% 3.487 17,07% Vall d’Hebron 1.717 12,07% 975 12,10% 2.692 12,08% 2.503 12,26% Zona Franca 492 3,46% 172 2,14% 664 2,98% 601 2,94% Vallvidrera 161 1,13% 12 0,15% 173 0,78% 297 1,45% 14.225 8.055 22.280 20.423 Bombers de Barcelona Nombre de sortides per parcs (22.280 sortides al 2017) 6.353 6000 6.085 5000 4.344 4.149 4000 3.745 3.705 3.905 3.487 3000 2.692 2.503 2000 1000 664 601 173 297 0 Eixample Llevant Sant Andreu Montjuïc Vall d’Hebron Zona Franca Vallvidrera 2017 2016 35 Distribució horària de les sortides (22.280 sortides) 36% 64% NIT DIA Informe de gestió 2017 4. La intervenció 4.1. Salvaments L’any 2017 es van fer 5.883 intervencions Pel que fa a la distribució dels salvaments de salvament (sense computar 7 inter- al llarg de la setmana, els dijous són els vencions realitzades fora del terme muni- dies de menys activitat (13,07%), mentre cipal), és a dir, 794 intervencions més que que els dissabtes són els dies amb més l’any anterior, una xifra que representa serveis (15,11% dels salvaments). D’altra el 31,88% del total d’actuacions. Durant banda, es continua observant un incre- l’any 2016, es van fer 5.096 salvaments ment de serveis el cap de setmana (de totals (el 30,13% de les actuacions). divendres a diumenge) en comparació amb la resta de dies. Del total d’aquests salvaments, 334 van ser de caire no urgent. De les xifres de temps d’arribada dels ser- veis urgents es desprèn que s’ha superat El 62,84% de les actuacions es van fer per en més de 4,3 punts el compromís de la auxiliar i socórrer persones (3.701 inter- carta de serveis d’arribar en menys de vencions). El 24,01% van ser rescats en 10 minuts al 90% dels serveis urgents, ja ascensors (1.414 intervencions). La resta que el percentatge ha estat del 94,38% de salvaments corresponen a 441 falses (l’any 2016 es va arribar al 95,68%). Es va alarmes, 328 rescats o captures d’animals arribar en un temps inferior als 5 minuts vius i sis rescats de persones mortes. en un 69,37% dels salvaments dins el terme municipal de Barcelona (73,61% Del total d’intervencions de salvament, l’any 2016). 36 es va donar assistència sanitària en 3.111 ocasions i els equips sanitaris de Al llarg del dia es van produir el 61,24% Bombers van fer 658 trasllats a centres de les intervencions de salvament i, a la hospitalaris. La resta de trasllats van ser nit, el 38,76%; l’any 2016, aquests valors efectuats pel Sistema d’Emergències van ser del 61,79% i el 38,21%, respecti- Mèdiques. vament. Serveis de salvament per districtes 1200 1155 2017 2016 1053 1000 800 737 723 668 581 600 562 561 538 510 495 461 449 435 438 422 400 346 340 280 217 200 0 Eixample Sant Martí Nou Barris Sarrià-Sant Gervasi Gràcia Sants-Montjuïc Ciutat Vella Horta-Guinardó Sant Andreu Les Corts Bombers de Barcelona Tipologia de salvaments 3701 3500 3208 3000 2500 2000 1500 1414 1155 1000 441 500 401 328 327 6 5 0 Auxili i socors a persones Falsa alarma Rescat de persones mortes Rescat ascensors Rescat i captura d'animals vius 37 2017 2016 Temps d’arribada salvaments 4200 4086 3751 3500 2800 2100 1473 1400 1125 700 331 220 0 De 0 a 5 minuts De 5 a 10 minuts Més de 10 minuts 2017 2016 Informe de gestió 2017 4. La intervenció Franja horària salvaments 1500 1307 1209 1250 1176 1124 1000 1154 750 1015 986 611 970 463 500 582 250 379 0 0 a 4 4 a 8 8 a 12 12 a 16 16 a 20 20 a 24 38 2017 2016 Bombers de Barcelona 4.2. Extinció d’incendis i explosions Durant l’any 2017 es van fer 3.964 inter- Pel que fa als dies de la setmana, els vencions en incendis o explosions, una dimarts (amb el 12,66%) van ser els dies xifra que representa el 21,46% del total amb menys activitat, mentre que els dis- dels serveis. En dades absolutes, l’any sabtes (amb el 16,80%) van ser els que 2017 es van fer 96 serveis menys d’aquest van tenir més serveis d’incendi. tipus que l’any anterior. Sense computar els 16 serveis realitzats fora de terme, la D’altra banda, durant el dia es van dur a distribució ha estat la representada a la terme el 49,75% dels serveis de foc i, a gràfica de barres més abaix. la nit (entre les 20.00 i les 8.00 hores), el 50,25%. Es manifesta un lleuger increment en els incendis en edificis, mentre que els ocorre- Respecte al temps d’arribada als incendis, guts en via pública i entorn forestal dismi- es va superar en més de 6 punts el com- nueixen. Del total d’aquestes intervencions, promís de la carta de serveis (arribar en 16 es van fer fora del terme municipal. menys de 10 minuts al 90% dels serveis urgents), ja que es va assolir en un 96,75% De les 3.964 intervencions per incendi, dels casos, mentre que l’any 2016 s’hi 1.727 es van originar a la via pública, una va arribar en el 97,04% dels casos. En el xifra lleugerament inferior a les 1.797 75,33% dels serveis d’incendi urgents dins que es van comptabilitzar l’any 2016. el terme de Barcelona, es va arribar en un A més, es va intervenir en l’extinció de temps inferior a 5 minuts (79,66% el 2016). 1.989 incendis en edificis (1.444 origi- 39 nats en habitatges), que van representar El temps mitjà d’arribada als llocs en el 36,43% d’intervencions en foc. qüestió de serveis urgents (incendis/ explosions i salvaments urgents) va ser de Es va intervenir en 62 incendis forestals, 3 minuts 59 segons (3 minuts 57 segons davant dels 97 de l’any 2016. Aquest des- l’any 2016). cens del 51,5% ha estat propiciat per les condicions meteorològiques més favora- Finalment, la durada de les extincions bles. Aquest tipus d’intervenció va repre- s’ha distribuït com mostra l’última grà- sentar l’1,56% dels serveis d’incendis. fica de barres. Informe de gestió 2017 4. La intervenció Nombre serveis d’incendi i explosions 800 750 748 700 653 649 600 566 490 500 419 400 365 363 359 348339 321 300 291274 259 252 224 200 155 168 100 0 40 Eixample Sants-Montjuïc Ciutat Vella Horta-Guinardó Gràcia Sant Martí Nou Barris Sant Andreu Sarrià-Sant Gervasi Les Corts 2017 2016 Ubicació dels incendis i explosions 1989 1945 2000 1797 1727 1500 1000 500 318248 0 a) Edificis b) Via pública c) Exterior 2017 2016 Bombers de Barcelona a) Incendis i explosions edificis 3% 9% 2% 7% 1% 3% 73% 2% HABITATGE: 1444 SANITARI: 17 COMERCIAL: 186 ÚS DOCENT: 49 RESIDENCIAL PÚBLIC: LLOCS DE REUNIÓ: GARATGE, APARCAMENT: ADMINISTRATIU: 56 48 133 56 41 b) Incendis i explosions a la via pública 7% 48% 45% CONTENIDORS: 771 VEHICLES: 124 ALTRES: 832 Informe de gestió 2017 4. La intervenció c) Incendis i explosions en exteriors 2% 7% 25% 25% 7% 34% SOLARS: 83 ZONES FORESTALS: 62 INDÚSTRIES I MAGATZEMS: 63 PLATGES, ESCULLERES, OBRA EN CONSTRUCCIÓ: 18 INSTAL·LACIONS MAR, RIUS I LLACS: 5 FERROVIÀRIES:17 42 Franja horària dels incendis i explosions 1000 930 847 765 780 800 900 780 767 600 670 425 392 400 412 355 200 0 a 4 4 a 8 8 a 12 12 a 16 16 a 20 20 a 24 2017 2016 Bombers de Barcelona Temps d’arribada a incendis i explosions 3234 3000 2986 2500 2000 1500 1000 849 706 500 129 120 0 De 0 a 5 minuts De 5 a 10 minuts Més de 10 minuts 2017 2016 43 Durada extinció incendis i explosions 2500 2257 2133 2000 1500 1016 1009 1000 500 359 369 456 425 0 0 a 15 minuts 15 a 30 minuts 30 a 45 minuts Més de 45 minuts 2017 2016 Informe de gestió 2017 4. La intervenció 4.3. Assistències tècniques Els bombers porten a terme un gran Sense computar els 7 serveis efectuats nombre de serveis de característiques fora de terme, la distribució ha estat la molt variades; que són serveis d’ajuda als mostrada a les gràfiques de barres. ciutadans de caràcter “no urgent”, catalo- gats com a assistències tècniques. El 64,52% de les assistències tècniques es van produir durant el dia, i el 35,48% es L’any 2017 es van dur a terme 4.639 ser- van fer al llarg de la nit. veis operatius d’assistència tècnica (3.989 serveis d’aquestes caracterís- tiques l’any 2016), xifra que suposa un 25,11% del total d’intervencions. Nombre serveis d’assistència tècnica 800 786 764 700 612 600 585 528 517 44 500 473 483 492 400 384 400 345 343 345321 329 300 286 242 212 200 165 100 Eixample Sants-Montjuïc Sarrià-Sant Gervasi Sant Andreu Gràcia Sant Martí Ciutat Vella Horta-Guinardó Nou Barris Les Corts 2017 2016 Bombers de Barcelona Tipus d’assistències tècniques 1500 1343 1294 1200 1074 900 722 600 487 433 369 374 286 273 245 300 232 221 216 155 179 128 123 145 104 62 40 18 10 30 38 17 0 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 1 Temporal pluja 2 Consolidació, retirada 3 Reconeixement 4 Sanejament 5 Falsa alarma /fuites aigua objectes, arbrat de construccions de constructors 45 6 Escapament 7 Reconeixement 8 Col·laboració 9 Subministrament 10 Desconnexió de gasos de productes amb institucions elèctric/llum d’alarmes 11 Vessament 12 Retirada de vehicles 13 Apuntalaments 14 Neteja de calçades de líquids 2017 2016 Ubicació de les assistències tècniques 3500 3354 3000 2932 2500 2000 1500 1133 1000 941 500 152 116 0 b) Via pública c) Diversos 2017 2016 Informe de gestió 2017 4. La intervenció a) Edificis 2% 6% 3% 3% 0,4% 2% 1% 83% HABITATGE: 2786 ADMINISTRATIU: 75 LLOCS DE REUNIÓ: 92 COMERCIAL: 195 RESIDENCIAL PÚBLIC: 39 SANITARI: 14 ÚS DOCENT: 65 GARATGE. APARCAMENT: 88 46 c) Diversos 5% 4% 19% 19% 31% 22% INDÚSTRIES I MAGATZEMS: 47 ZONES FORESTALS: 28 SOLARS: 29 OBRA EN CONSTRUCCIÓ: 34 INSTAL·LACIONS PLATGES, ESCULLERES, MAR, FERROVIÀRIES: 6 RIUS I LLACS; 8; Bombers de Barcelona Franja horària assistències tècniques 1200 1053 1049 1000 891 872 800 860 903 811 600 431 685 400 343 426 200 295 0 a 4 4 a 8 8 a 12 12 a 16 16 a 20 20 a 24 2017 2016 47 4.4. Prevenció operativa Amb aquesta denominació genèrica, L’any 2017 es van dur a terme 2.159 serveis l’SPEIS mesura totes les accions que de coneixement de l’entorn i reguardes, faciliten conèixer millor l’entorn d’inter- xifra que representa l’11,69% del total de venció, tant pel que fa a la trama de vials serveis. En dades absolutes, es van fer i accessos com al coneixement d’edificis i 47 serveis de coneixement de l’entorn i elements singulars. També s’hi incorporen reguardes més que l’any anterior. els serveis de reguarda de l’entorn i acti- vitats com a mesura preventiva. En tots D’aquests serveis i reguardes, el 90,74% dos casos, aquestes activitats suposen es van produir al llarg del dia i el 9,26%, augmentar l’eficàcia i la pròpia seguretat. a la nit. Informe de gestió 2017 4. La intervenció 4.5. Serveis destacats Desallotjament de 3 edificis al Poblenou cilis. En total, es van veure afectats 19 per risc d’enfonsament habitatges on vivien 32 persones. Es van coordinar les accions del servei amb El dia 15 de març, l’SPEIS va ser alertat el districte de Sant Martí, el CUESB, la per un treballador que estava fent una Guàrdia Urbana, les constructores, ser- reparació al soterrani d’una finca que veis municipals i les companyies de ser- va detectar unes esquerdes que li van veis. Una setmana després, va començar semblar perilloses. Es tractava d’un edi- el retorn esglaonat dels veïns i veïnes als fici amb soterrani, planta baixa i dues habitatges i l’actuació de Bombers es va plantes superiors, amb quatre habitatges donar per finalitzada el dia 31 de març. per planta i un solar a l’altra banda del carrer on s’estaven construint dos hotels. Incendi al Port del Fòrum Es va comprovar que un dels dos murs de càrrega del soterrani estava trencat L’equip de Bombers va ser requerit per i patia filtracions d’aigua i que al pavi- col·laborar amb Bombers de la Genera- ment que rodejava la zona hi havia un litat per tal de sufocar un incendi de vai- buit d’uns 70 cm. Durant la inspecció es xells al Port del Fòrum (terme municipal va comprovar que l’edifici contigu també de Sant Adrià del Besòs) el dia 8 d’abril. presentava patologies similars. Inicialment, van començar a cremar quatre iots, però la seva proximitat al De manera preventiva es va procedir a pantalà i la important càrrega de foc van 48 evacuar els veïns i veïnes de les tres fin- afavorir una ràpida propagació als iots ques. Es va procedir a la consolidació propers. El servei va concloure amb l’ex- del subsol i es van fer apuntalaments tinció de deu vaixells, dels quals set es estructurals i el seguiment de possibles van enfonsar i tres més van resultar afec- moviments, a més de realitzar nombrosos tats de consideració, així com part de les acompanyaments als veïns i veïnes per a instal·lacions del pantalà. retirades puntuals d’objectes als domi- Desallotjament de tres edificis al Poblenou per risc d’enfonsament Bombers de Barcelona Accident ferroviari al port de 49 Barcelona Accident ferroviari al port de Barcelona de tensió i es van rescatar els passatgers amb l’ajut d’unes escales metàl·liques, Una trucada feta pel port de Barcelona que els van permetre baixar del metro i va requerir la intervenció en un accident pujar a l’andana. L’evacuació va finalitzar entre un camió i un tren de mercaderies sense incidents, i posteriorment es va al recinte del port de Barcelona, que va deixar la situació a càrrec del personal provocar un petit vessament de gasoil el de TMB. dia 12 d’abril. Un cop es va haver verificat que no hi havia ferits, es va neutralitzar Vessament d’etanol al port de Barcelona la fuita de combustible i es van controlar els riscos que poguessin afectar les ins- El dia 8 de juny, la Policia Portuària va tal·lacions ferroviàries. Amb tècniques alertar d’una fuita d’etanol d’una cisterna de tall i excarceració es va poder alliberar al moll de Sant Bertran. Arribats al lloc, es el camió de la tanca on estava encastat i va detectar una perforació a l’envolupant de l’estructura del tren, i es va procedir a metàl·lica del contenidor i es va optar per retirar-lo. Quan la seguretat de l’entorn un transvasament de producte. Per fer- va estar garantida, es va restablir la cir- ho, es va treballar amb una simulació de culació ferroviària. l’escenari mitjançant el programa ALOHA per preveure els possibles efectes de la Rescat de viatgers a la línia 3 del metro ignició d’un eventual vessament. Un cop finalitzada la maniobra, es va portar la Una trucada de Transports Metropolitans cisterna malmesa al dipòsit acordat amb de Barcelona (TMB) feta el dia 6 de maig el personal del port. Va ser el primer inci- va alertar d’una incidència a l’estació de dent de productes químics en què s’ha Plaça del Centre de la línia 3. El comboi treballat amb simuladors. es va quedar aturat al túnel per manca Informe de gestió 2017 4. La intervenció 50 Vessament d’etanol al port de Barcelona Accident a l’estació de França Atemptat a la Rambla El dia 28 de juliol a les 7.32 hores es 17 d’agost, 17.00 hores. Un vehicle entra al va rebre l’avís que un tren de rodalies tram central de la Rambla circulant des de havia xocat contra un topall a l’estació plaça Catalunya fins al pla de la Boqueria de França corresponent a la via 11. En intentant atropellar el màxim nombre arribar els bombers, es va comprovar possible de persones. Es va tractar d’un que el primer vagó havia descarrilat, que atemptat terrorista per al qual es van el maquinista estava atrapat a la cabina destinar tres bombes urbanes lleugeres, i que hi havia un gran nombre de ferits. un vehicle de salvament i excarceració, Es va activar el protocol d’accident de quatre ambulàncies i el centre de coman- múltiples víctimes, es va crear una cèl- dament de Bombers. lula d’avaluació i es va realitzar el “tri- atge START” als ferits. Es va procedir al Es va activar el protocol d’accidents de rescat i trasllat de ferits a la zona tèbia i, múltiples víctimes i es va crear un centre posteriorment, a centres hospitalaris en de comandament avançat i dos centres alguns dels casos. En total es va atendre mèdics avançats, un a cada extrem del 56 persones, de les quals una estava greu lloc de la intervenció. En total es van i 19 menys greus. atendre 29 ferits i es van fer 11 trasllats hospitalaris. Bombers de Barcelona Bombers de Barcelona va participar en Vuit persones van haver de ser resca- el rescat, atenció sanitària i trasllat de tades, de les quals dues van ser ateses ferits, en la configuració dels centres de per inhalació de fum. gestió de l’emergència, en la il·luminació dels entorns per facilitar les tasques i en Important incendi al carrer de Sara- la revisió tècnica de les instal·lacions que gossa podien haver quedar afectades. A les 9.50 hores del dia 1 de novembre Arran d’aquest servei es va concedir la es va rebre l’avís d’un incendi a la sisena Medalla d’Or de la Generalitat a Bombers planta d’un edifici del carrer de Sara- de Barcelona. gossa. S’hi van desplaçar 15 dotacions de Bombers, 14 del Sistema d’Emergències Rescat de vuit persones en un incendi a Mèdiques i diversos efectius de la Guàrdia la plaça del Bonsuccés Urbana i dels Mossos d’Esquadra. El 12 de setembre, a primera hora del L’incendi, que va quedar extingit cap al matí, dotacions de Bombers van acudir migdia, va afectar les tres plantes supe- per sufocar un foc a la plaça del Bon- riors de l’edifici, mentre que la resta succés, a poques passes de la Rambla. d’habitatges van ser desallotjats per El foc, declarat inicialment en una botiga, precaució. va afectar un pàrquing, un basar xinès i un pis, va causar una intensa fumera i va A conseqüència del foc, un home de 93 51 provocar l’alarma entre transeünts, veïns anys va morir, una persona va resultar i veïnes. ferida greu i divuit persones van resultar ferides lleus, dotze de les quals van ser traslladades a diferents centres hospi- talaris i sis van ser ateses in situ. D’esquerra a dreta, rescat a la plaça del Bonsuccés i incendi al carrer Saragossa Informe de gestió 2017 4. La intervenció Foc mortal a Sants-Montjuïc va generar una fumera espectacular. El foc va començar cap a les 17.00 hores en El 14 de novembre, Bombers de Barcelona el forn elèctric de la pastisseria, situada va rebre un avís per un incendi al carrer en uns baixos del carrer de Numància, Nou de la Rambla al barri del Poble-sec de gairebé a l’altura de l’avinguda Diagonal. Sants-Montjuïc. Fins al lloc dels fets es Cap persona va resultar ferida. van desplaçar set dotacions de Bombers. A conseqüència de l’incendi, un home de Tres ferits en un incendi de pis al carrer 80 anys va morir i una dona de 86 anys de Piferrer va ser traslladada greu a l’Hospital de Sant Joan Despí Moisès Broggi. El foc va Un primer pis del carrer de Piferrer, al afectar de gravetat l’habitatge on es va barri de Porta del districte de Nou Barris, originar i no va provocar danys estructu- es va incendiar al voltant de les 10.00 rals a l’edifici. hores del matí del 17 de desembre, on cinc dotacions de bombers van extingir Un incendi calcina una pastisseria del el foc i van realitzar diversos salvaments. carrer de Numància En l’incident, tres persones van resultar ferides lleus per inhalació de fum, una El dia 5 de desembre, set dotacions de de les quals va ser un home de 80 anys, Bombers de Barcelona van intervenir per que va ser traslladat a l’hospital per apagar l’incendi que es va produir en una controlar-ne l’estat. L’edifici no va patir 52 pastisseria del carrer Numància. El foc va problemes estructurals, tot i que el pis quedar extingit en prop de mitja hora, però incendiat va quedar inhabitable. Incendi al carrer Piferrer Bombers de Barcelona 53 5. Les persones 5.1 Organigrama 5.2 Distribució del personal 5.3 La dona al Cos de Bombers de Barcelona 5.4 Gestió del personal Informe de gestió 2017 5. Les persones 5.1 Organigrama ÀREA DE SEGURETAT I PREVENCIÓ Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament Direcció 56 Divisió de Protecció Civil Divisió d’Operacions Divisió de Planificació i Prevenció Unitat Operativa Unitat de Procediments Unitat de Protecció Civil Territorial i Planificació Unitat Operativa de Unitat Normativa Desenvolupament Unitat de Recolzament Tècnic Bombers de Barcelona 5.2 Distribució del personal La plantilla de l’SPEIS de l’any 2017 ha D’altra banda, la mitjana d’edat de la estat, doncs, de 658 persones, i ha aug- plantilla operativa a 31 de desembre de mentat en 47 persones respecte al 2016 2017 és 42,27 anys, dada que representa com a resultat de la incorporació de dife- un lleuger ascens respecte a l’any anterior rents tècnics (sanitaris, de prevenció i (l’any 2016 se situava en 42,04 anys). planificació), així com de 59 bombers de nou accés, que han suplert en part les Pel que fa a la plantilla no operativa, la baixes produïdes per la jubilació. mitjana d’edat ha passat de 48,25 anys el 2016 a 46,68 anys el 2017. Categories professionals TOTAL TOTAL a) Plantilla operativa Homes Dones 2017 2016 Tècnics/tècniques superiors 6 1% 0 0% 6 18 Tècnics/tècniques mitjans/es 17 2,8% 3 16,7% 20 14 57 Tècnics/es mitjans/es d’infermeria 18 3% 9 50% 27 22 Sotsoficials/sotsoficiales 8 1,3% 0 0% 8 8 Sergents/sergentes 26 4,3% 0 0% 26 26 Caporals/caporales 74 12,2% 0 0% 74 78 Bombers/bomberes 456 75,4% 6 33,3% 462 421 TOTAL plantilla operativa 605 100% 18 100% 623 587 b) Plantilla no operativa Tècnics/tècniques superiors 12 52,2% 3 25% 15 11 Gestors/es - tècnics/es mitjans/es 1 4,3% 1 8,3% 2 1 Personal administratiu 4 17,4% 3 25% 7 7 Auxiliars administratius/ives 6 26,1% 4 33,3% 10 4 Agent Guàrdia Urbana Barcelona 0 0% 1 8,3% 1 1 TOTAL plantilla no operativa 23 100% 12 100% 35 24 TOTAL plantilles 628 30 658 611 Informe de gestió 2017 5. Les persones Plantilla operativa 480 462 421 400 320 240 160 74 7880 26 26 27 22 18 20 6 14 8 8 0 Bombers/es Sergents/es Tècnics/es superiors Caporals/les T.Mitjans/es d'infermeria Tècnics mitjans/es 58 2017 2016 Plantilla no operativa 18 15 15 12 11 10 9 7 7 6 4 3 2 1 1 1 0 Pers.administratiu Auxiliars admin. Agent Guàrdia Urbana Barcelona Tècnics/es superiors Gestors/es - T. mitjos/es 2017 2016 Bombers de Barcelona Estructura organitzativa TOTAL TOTAL Pers. operatiu Pers. no operatiu 2017 2016 Direcció 2 0% 4 11,4% 6 5 Divisió d’Operacions 606 97,3% 10 28,6% 616 573 Divisió de Prevenció i Protecció Civil 7 1,1% 16 45,7% 23 21 Divisió de Planificació 8 1,3% 5 14,3% 13 12 TOTAL plantilla 623 100% 35 100% 658 611 Estructura organitzativa I 1,1% 1,3% 0,3% 59 97% DIVISIÓ D’OPERACIONS: 606 DIVISIÓ DE PLANIFICACIÓ: 8 DIRECCIÓ: 2 DIVISIÓ DE PREVENCIÓ I PROTECCIÓ CIVIL: 7 Informe de gestió 2017 5. Les persones Estructura organitzativa II 660 606 573 550 440 330 220 110 7 21 8 120 2 5 Divisió d'Operacions Divisió de Prevenció Direcció i Protecció Civil 60 2017 2016 Edat Nº PERSONES 210 199 176 175 197 140 155 101 105 86 70 56 41 86 30 35 9 68 49 0 21 29 25 25 - 29 30 - 34 35 - 39 40 - 44 45 - 49 50 - 54 55 - 59 > 60 FRANGES D’EDAT 2017 2016 Bombers de Barcelona 5.3 Les dones al Cos de Bombers de Barcelona La incorporació de la dona a Bombers Per obrir la jornada, el gerent de Seguretat de Barcelona és un fet molt recent (any i Prevenció de l’Ajuntament, Jordi Samsó, 2007), i el personal femení encara repre- el cap de la Guàrdia Urbana, Evelio Váz- senta un percentatge molt baix respecte quez, i el director de l’SPEIS, Manel Pardo, al conjunt de la plantilla. És per això que van reflexionar sobre la necessitat d’in- l’Ajuntament està treballant en mesures corporar la visió de les dones en l’àmbit en els processos de selecció per benefi- de les emergències. En concret, el cap de ciar les dones que es presentin als pro- la GUB va destacar l’esperit de servei, la pers processos selectius. serenitat i la sensibilitat de les dones per resoldre conflictes. Pel que fa a les dades, si bé globalment el percentatge de dones dins el conjunt Per la seva banda, la cap del Departament de l’SPEIS segueix creixent lleugerament, de Transversalitat de Gènere de l’Ajun- amb un increment del l’1,23% respecte tament, Sonia Ruiz, va presentar el Pla al 2013, la major part de l’increment s’ha per la justícia de gènere municipal, una degut a la incorporació de dones als ser- aposta per promoure iniciatives que vet- veis centrals i sanitaris. llin per la igualtat en totes les instàncies de la institució. En aquest sentit, i per ajudar a destacar i augmentar la presència de dones al A més, Trinidad Yera Cuesta (IESE cos, l’any 2017 s’ha participat en la jor- Business School i UNIR) va fer una nada “Les dones en la seguretat i en les ponència sobre “Autoritas” en femení, 61 emergències” organitzada per l’Àrea de i Begonya Curto Ferré (subdirectora Seguretat i Prevenció al mes de març. En general de Coordinació de la Policia de aquesta ocasió, es va incorporar per pri- Catalunya) va moderar una taula rodona mera vegada la visió de l’SPEIS i del Sis- sobre la seguretat local en mans de tema d’Emergències Mèdiques. L’objectiu dones, amb participants de la policia de la jornada és reforçar la necessària local de Vila-real (Castelló), Oñati (País lluita per la igualtat de gènere dins dels Basc), el Sistema d’Emergències Mèdi- cossos uniformats, així com reflexionar ques de la Generalitat de Catalunya i el sobre el paper de les dones en els cossos Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i de seguretat i d’emergències. Salvament de l’Ajuntament de Barcelona. Jornada “Les dones en la seguretat i en les emergències” Informe de gestió 2017 5. Les persones 62 Saló de l’ensenyament 2017 Els encarregats de tancar la jornada van vies d’entrada a Bombers de Barcelona i ser el comissionat de seguretat, Amadeu dels requisits per accedir-hi. Recasens, i l’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau, que va destacar que les dones his- Finalment, és important destacar que la tòricament sempre han estat presents en Comissió Tècnica del Pla d’Igualtat (inte- la primera línia de la seguretat i la pre- grada per representants de l’Ajuntament venció, tot i que aquesta responsabilitat i de les organitzacions sindicals muni- ha trigat molt a ser traslladada a l’àmbit cipals) ha aprovat i posat en marxa un professional. protocol per a la prevenció, la detecció, l’actuació i la resolució de situacions A més, l’SPEIS ha estat present per pri- d’assetjament sexual i d’assetjament per mera vegada al Saló de l’Ensenyament. raó de sexe. D’una banda, va participar en un estand compartit amb la Guàrdia Urbana, en Aquest protocol determina les actuacions què es van atendre les peticions d’infor- i les responsabilitats dels òrgans que han mació de la gran quantitat de joves que d’intervenir en la resolució d’aquestes es van acostar a preguntar què cal per ser situacions, i assegura la pluralitat d’in- bomber o bombera. tervencions per garantir un tractament adequat en la valoració de cadascuna de I de l’altra, va oferir una distesa xerrada les actuacions, respectant la metodologia a l’espai Àgora en què va poder explicar més apropiada en cada cas, d’acord amb totes les possibilitats de feina del cos. En els principis generals que estableix. el seu discurs, va informar també de les Bombers de Barcelona Distribució de la plantilla per sexe 4,5% 95,5% DONES HOMES 5.4 Gestió de personal 63 El personal operatiu de l’SPEIS ha pre- taris per escurçar les llistes d’espera tant sentat un absentisme del 6,33% el 2016. de proves com de visites o intervencions En concret, 210 efectius han estat de quirúrgiques, les autoritzacions de reha- baixa i s’han produït 269 incapacitats bilitació en hores de servei per escurçar la laborals transitòries, que han equivalgut durada de les baixes, i les coordinacions a un total de 8.499 dies de baixa. Entre amb la inspecció mèdica de l’Ajuntament el personal no operatiu s’han produït 5 i la mútua municipal PAMEM. baixes, repartides entre 5 persones, que han sumat un total de 180 dies i han D’altra banda, Bombers de Barcelona és representat un absentisme del 0,83%. un dels col·lectius amb més incidència d’accidents de treball per les caracterís- Les accions més rellevants que s’han tiques de la seva tasca. En concret, l’any posat en pràctica per reduir l’absentisme 2017 s’han comptabilitzat 73 accidents han estat el seguiment de les baixes amb baixa i un total de 2.573 dies de baixa (algunes amb citació a la persona interes- per accident. Aquestes dades inclouen sada), les adaptacions del lloc de treball, els dies per accidents amb baixa, per la gestió feta per l’inspector mèdic de la accidents in itinere i per recaigudes per gerència contactant amb els centres sani- un accident anterior. bcn.cat/ BOMBERS twitter.com/BCN_Bombers