Escola de Salut de les Persones Grans Protocol © 2019 Agència de Salut Pública de Barcelona. Aquest informe està sota una llicència Creative Commons Reconeixement – NO Comercial – Compartir igual (BY-NC-ND) https://creativecommons.org/ Edita: Agència de Salut Pública de Barcelona 1ª Edició Responsable de l’informe: Pilar Ramos Autoria i redacció: Ana Fernández, Pilar Ramos, Olga Juárez, Lucía Artazcoz Cita recomanada: Ramos P, Fernández A, Juárez O, Artazcoz L. Servei de Salut Comunitària, Direcció de Promoció de la Salut. Escola de salut de les Persones Grans: Protocol. Barcelona: Agència de Salut Pública de Barcelona; 2019. 1 Índex INTRODUCCIÓ ............................................................................................................................... 3 OBJECTIUS ..................................................................................................................................... 4 Objectiu general ........................................................................................................................ 4 Objectius específics ................................................................................................................... 4 POBLACIÓ DIANA........................................................................................................................... 4 PROCÈS .......................................................................................................................................... 4 Creació del grup motor ............................................................................................................. 4 Fases .......................................................................................................................................... 4 DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS .................................................................................................... 6 Característiques bàsiques de l’activitat .................................................................................... 6 Contingut de les sessions .......................................................................................................... 6 Desenvolupament de les sessions ............................................................................................. 6 Espais ......................................................................................................................................... 8 Recursos .................................................................................................................................... 8 EFECTE DE L’ESCOLA SOBRE LA SALUT DE LES PERSONES PARTICIPANTS .................................... 9 AVALUACIÓ.................................................................................................................................. 11 REFERÈNCIES ............................................................................................................................... 11 2 INTRODUCCIÓ La proporció de persones grans al món s’està incrementant les darreres dècades. En el nostre àmbit, al 2016 la ciutat de Barcelona, el 18,1% dels homes i el 24,1% de les dones tenien 65 anys o més, i les projeccions indiquen que aquesta xifra augmentarà en els pròxims anys (“Anuari Estadístic de La Ciutat de Barcelona” 2017). Aquest engruiximent es preveu que impacti en les demandes d’atenció social i sanitària de la ciutat i el país. Les tendències socials i demogràfiques mundials mostren un augment dels adults en risc de patir soledat o manca de relacions socials. Amb la vellesa, es produeixen una sèrie de pèrdues com la de la feina o la parella, que poden afavorir un aïllament social (Windle et al. 2014). Les relacions socials, no només s'associen a una bona salut mental; la seva absència està lligada a un augment significatiu de morbiditat i mortalitat (Holt-Lunstad, Smith, and Layton 2010) (Steptoe et al. 2013). L’elevada prevalença de l’aïllament social junt amb l’evidència de que pot impactar en el benestar i la salut individuals, el converteix en un problema rellevant per la salut pública (Dickens et al. 2011; Windle et al. 2014). Diferents estratègies pretenen implementar intervencions per tal de prevenir la soledat no desitjada. Amb aquesta finalitat, hi ha experiències d'intervencions comunitàries realitzades per diferents sistemes sanitaris de tot el món. Contemplen estratègies tan variades com el seguiment telefònic, la telemedicina a través de l’ordinador i altres dispositius, l’acompanyament individual, les visites domiciliàries o les activitats grupals. Des de l’any 2008 existeixen a algun barris de Barcelona les Escoles de Salut de les Persones Grans (ESPG). Consisteixen en sessions grupals gratuïtes setmanals d’una durada d’una hora i mitja, on els/les assistents prèviament inscrits/tes, participen en tallers pràctics i xerrades. És una intervenció liderada per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), que treballa estretament amb altres institucions i entitats actives en els barris: equips d’atenció primària (EAPs), associacions de veïns, biblioteques, casals de persones grans, serveis socials, centres cívics, residències geriàtriques i associacions de voluntariat, entre d’altres. L’avaluació realitzada per l’ASPB demostra que les ESPG tenen un impacte positiu en el benestar emocional i la qualitat de vida de les persones. Aquest document pretén ser una guia per a la implementació d’una Escola de Salut de les Persones Grans. 3 OBJECTIUS Objectiu general Millorar l’estat de salut percebut de les persones majors de 60 anys Objectius específics 1. Millorar els coneixements i les habilitats en salut de les persones que hi participen 2. Augmentar el suport social i les relacions personals entre els/les participants/tes POBLACIÓ DIANA Les Escoles de Salut van dirigides a persones majors de 60 anys. En principi no hi ha criteris d’exclusió, però es recomana que siguin persones sense deteriorament cognitiu significatiu i amb mobilitat. Malgrat això, persones amb mobilitat reduïda, si l’espai ho permet, i els/les professionals sanitaris ho recomanen també hi poden participar. PROCÈS Creació del grup motor Per a l’organització de les escoles es crea un grup de treball / grup motor format pels diferents agents del territori (districte, CAP, Serveis Socials, Casal de Persones Grans, Centre Cívic, associacions de veïns, ASPB i Pla Comunitaris, entre d’altres). El grup s’encarrega de definir els continguts, el calendari, decidir l’equipament on es desenvoluparà, fer el seguiment i avaluar la intervenció. El disseny i el desenvolupament de la intervenció s’adapta a les característiques de cada barri i es procura que les sessions no coincideixin amb altres activitats adreçades al mateix col·lectiu. Fases Las fases en el desenvolupament d’una ESPG són: 1. Planificació 2. Difusió i preinscripcions 3. Inscripcions 4. Acció (implementació del programa o desenvolupament de les sessions de l’ESPG) 5. Avaluació La taula 1 resumeix les activitats que ha de fer aquest grup, en funció de la fase. Es recomanable que es decideixi dins del grup la persona responsable de cadascuna de les tasques. 4 Taula 1. Activitats a realitzar pel Grup Motor Font: Escola de Salut de les Persones Grans del Poblenou. Adaptat del document elaborat per Laura Gilabert (2017) Fase del Tasques projecte Planificació de les sessions (Continguts i cronograma) Gestió espai on realitzar l'escola Disseny del cartell i material difusió de l'escola de salut Difusió del projecte(professionals i punts estratègics del barri) Revisió de documentació del projecte (Carta tècnica de difusió/ Full de Cessió dades / Enquesta preinscripció/ Qüestionari inscripció-post/ Seguiment/ Avaluació final grup participant/ Avaluació del grup de treball) Contacte amb talleristes i professionals Elaboració del pressupost Llistat de persones de suport de cada sessió Difusió i lliurament dels qüestionaris de preinscripció i carta tècnica als espais i professionals referents Recull i registre de les preinscripcions Selecció dels participants que pot acollir l’escola Elaboració del llistat final dels participants Trucades i confirmació de participants inscrits Coordinació de participants i voluntaris Elaboració de llistat d’assistència Material dels participants (carpetes, bolígrafs, fulls en blanc, etiquetes identificatives per cada sessió) Definició del cronograma de cada sessió Passar el qüestionari d’inscripció als participants Firma i recull del full de cessió de dades i drets d'imatge Dinamització de l'espai de trobada Contacte amb el/la ponent de cada sessió Preparació del material de cada sessió Contacte amb els usuaris no assistents (seguiment) Realització de l’avaluació de seguiment (grup motor) Realització de l’avaluació final individual (Qüestionaris post) Realització de l’avaluació final del grup participant (Dinàmica) Realització d’ un informe d’avaluació final 5 Fase 5: Fase 4: Acció Fase 3: Fase 2: Fase 1 : Planificació comunitària Avaluació Inscripcions Difusió DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS Característiques bàsiques de l’activitat  Format: Sessions grupals (es mostren més efectives en les persones grans (Dickens et al. 2011)  Nombre de participants: entre 25-40  Nombre de sessions: entre 15 i 22 sessions (no s’ha trobat associació entre el nombre de sessions i la millora de la qualitat de vida, però es recomana un mínim de 12 per a poder treballar la cohesió social)  Freqüència: 1 cop per setmana Contingut de les sessions Les sessions són impartides per diferents agents del territori (professionals del CAP, Serveis Socials, Mercat. Activa’t, entitats del territori, cossos de seguretat, etc.) segons les necessitats de les persones grans del territori. Es recomana que es tractin diferents temes, des de la salut, fins al coneixement del barri, passant per temes socials, lúdics i/o culturals. És important adoptar una perspectiva positiva centrada en la qualitat de vida. L’annex 1 presenta alguns temes que s’han tractat en les diferents escoles de salut actives. Les sessions que més es repeteixen i que més agraden fins ara són:  Taller de Tai-xi  Taller de cançons inoblidables (on es treballa la memòria i el moviment a través de cançons)  Conserva d’emocions (per a treballar les emocions positives)  Taller de cuina saludable  Tallers intergeneracionals amb les escoles (els i les alumnes fan un taller amb les persones grans, per ex. per Sant Jordi)  Taller de circ (per a promoure l’activitat física moderada) S’ha de tenir en compte que temes com la sexualitat de vegades generen rebuig i s’han de treballar amb molta cura, però amb naturalitat. En algunes escoles s’han fet activitats amb animals, és important preguntar per al·lèrgies i avisar el dia anterior. Desenvolupament de les sessions Les dinàmiques han de ser actives i fomentar les relaciones socials i el coneixement del territori, no només informatives. Cal evitar la sobrecàrrega d’informació, s’ha de prioritzar un sol objectiu que sigui senzill i assolible. En algunes escoles, els primers 5 minuts es fan exercicis respiratoris o algun exercici per trencar el gel. Un cop fet això, cal explicitar els objectius al principi de la sessió. Alguns aspectes clau per assolir els objectius són: 6  repetició  reforç positiu  incloure els cinc sentits en l’activitat tant com sigui possible A cada sessió s’han de planificar diverses activitats curtes d’acord amb els objectius a assolir. És important tenir en compte el següent:  cal planificar-les, adequar-les als objectius i que siguin variades  almenys una activitat ha de ser per explorar els coneixements previs sobre el tema de les persones participants  s’han d’incloure activitats que relacionin els nous coneixements amb l’experiència i la vida quotidiana de les persones participants  canviar les activitats o fer més descansos si fos necessari  Es recomanable planificar almenys un o dos descansos curts durant cada sessió. Algunes activitats que han estat utilitzades amb èxit en la formació de les persones grans són:  discussió en grup sobre un tema concret que s’ha de resoldre  sessió de preguntes i respostes  xerrades curtes  jocs de taula (com trencaclosques, dominó, etc.)  presentació de vídeos i discussió posterior  jocs de rols  sortides a llocs/actius generadors de salut del barri per fer-ne difusió, facilitar l’accés i promoure la seva participació Material de suport i comunicació A continuació es presenten algunes aspectes a tenir en compte per elaborar i/o seleccionar el material de suport:  És preferible utilitzar material de suport que no sigui escrit (vídeos, dibuixos, fotografies). Als materials escrits és important utilitzar paraules, oracions i paràgrafs curts (com menys síl·labes té una paraula, més fàcil és entendre-la i recordar-la).  Utilitzar tipus de lletres fàcils de llegir (Times New Roman) i lletres grans (punt 14 o més).  No escriure texts complets en majúscules (la combinació de majúscules i minúscules es més fàcil de llegir).  Utilitzar negretes per emfatitzar (les cursives i els subratllats són més difícils de llegir).  Evitar l’ús de terminologia mèdica (tècnica) desconeguda per a les persones participants així com sigles i estadístiques. 7  És preferible que les imatges utilitzades siguin simples, positives i que incloguin fletxes i cercles ressaltant el més important. En aquesta descàrregar fotografies i imatges relacionades amb la salut: http://phil.cdc.gov/Phil/home.asp En aquesta adreça pots trobar consells pràctics per ensenyar a les persones grans: http://www.modernmedicine.com/news/tips-teaching-elderly#1 Espais A continuació es presenten algunes aspectes a tenir en compte per seleccionar i preparar els espais:  L’ESPG s’ha de realitzar preferiblement en un equipament situat al barri com pot ser el Centre d’Atenció Primària (CAP), Centres Cívics, Centres de Serveis Socials, Casals de Persones Grans, Parròquies o d’altres similars que estiguin al territori.  Ha de ser un espai gran i ample, que permeti la mobilitati sense barreres arquitectòniques.  Ha de disposar de vàter.  Abans de començar la sessió, s’ha d’assegurar que les persones participants es troben bé i no tenen cap necessitat urgent (com dolor, fred o calor, etc.).  És preferible que les cadires estiguin col·locades de manera que les persones participants puguin mirar-se, comunicar-se entre elles i treballar en grup.  Es recomana també fer visites a equipaments del barri i sortides culturals (a la biblioteca, si hi ha un museu...).  Es poden aprofitar també recursos a l’aire lliure (per ex. Activa’t als Parcs de Barcelona) per a fer sessions en espai obert. Recursos L’escola de salut és un treball d’acció comunitària, per tant els recursos humans necessaris per a dissenyar-la, organitzar-la i desenvolupar-la són els diferents professionals de les entitats i administracions que treballen al barri. També poden ser persones referents de la comunitat. 8 Els professionals de les entitats participants al grup de treball poden compartir les tasques d’organització de l’escola. S’editen cartells i altres materials per fer difusió de la intervenció. Cal temps parcial dels professionals que treballen al barri per impartir o dinamitzar sessions. A més, cal una persona per coordinar la relació entre els agents, gestionar les sessions i ser referent de la sala. A la inauguració i la cloenda es pot oferir un refrigeri per promoure la cohesió del grup i les sessions poden ser dinamitzades per agents contractats per aquestes ocasions. El cost aproximat d’una escola de salut de les persones grans, que té habitualment una durada de sis mesos, de gener a juny, és de 1000 € encara que es pot fer amb menys si no es contracten talleristes. EFECTE DE L’ESCOLA SOBRE LA SALUT DE LES PERSONES PARTICIPANTS La figura 1 resumeix com l’escola de salut de les persones grans influeix en la qualitat de vida de les persones que hi assisteixen. Molt breument, en participar en l’escola les persones incrementen els seus coneixements, les seves habilitats per l’autocura i, en principi, els hàbits relacionats amb la salut. A més, el fet que siguin activitats grupals, fa que les persones augmentin els seus contactes socials i les activitats de lleure disminuint el sentiment de soledat. El resultat és la millora en la salut física, psicològica i social. D’altra banda, com es treballen també el vincles amb la comunitat i el coneixement del territori, les escoles de salut de les persones grans increment en la cohesió i el capital social. 9 Figura 1. Com la participació en l'escola millora la qualitat de vida de les persones grans? 10 AVALUACIÓ Es realitzarà, com a mínim, una avaluació de procés que permetrà conèixer l’assistència mitjana i per a cadascuna de les sessions, el desenvolupament de les activitats realitzades i la satisfacció de les persones participants. A més, es recomanable, realitzar una avaluació de l’efectivitat en termes de millora de la qualitat de vida de les persones que han participat (annex 2 i 3). REFERÈNCIES Anuari Estadístic de La Ciutat de Barcelona. 2017. http://www.bcn.cat/estadistica/catala/dades/anuari/index_pdf.htm. Dickens, Andy P., Suzanne H. Richards, Colin J. Greaves, and John L. Campbell. 2011. “Interventions Targeting Social Isolation in Older People: A Systematic Review.” BMC Public Health 11. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-647. Holt-Lunstad, Julianne, Timothy B. Smith, and J. Bradley Layton. 2010. “Social Relationships and Mortality Risk: A Meta-Analytic Review.” PLoS Medicine 7 (7). https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000316. Steptoe, A., A. Shankar, P. Demakakos, and J. Wardle. 2013. “Social Isolation, Loneliness, and All-Cause Mortality in Older Men and Women.” Proceedings of the National Academy of Sciences 110 (15): 5797–5801. https://doi.org/10.1073/pnas.1219686110. Windle, Michael, D Ph, Rebecca C Windle, and M S W. 2014. “A Prospective Study of Alcohol Use Among Middle-Aged Adults and Marital Partner Infl Uences on Drinking,” no. July: 546–56. 11 ANNEXES 12 Annex 1. Exemples de sessions TALLER TEMA Taller nutrició Cuina saludable/Alimentació saludable Alimentació: Veritats i mentides Com podem seguir una alimentació saludable Alimentació Cuina de mercat, a l'espai Sensacions del mercat Guineueta "Menjar pensant amb el cervell" Lectures de les Etiquetes en els productes alimentaris i Trastorns alimentaris Activitat musical Fem salut a través del circ Teatre Art Taller pintura creativa Taller cançons inoblidables Mites de salut Onada de fred Persones grans actives i compromeses Herbes per a la salut Onada de calor Compartim remeis casolans: els remeis de l'àvia Envelliment saludable: quines alternatives hi ha? Apunts sobre diferents tipus de càncer. Actualització Alcohol i drogues. Patologia dual Lupus Productes tòxics i químics Pell, sequedat i alteracions freqüents en les persones grans El sol i el calor Ictus Educació salut / Prevenció Com combatre els refredats Teràpies complementàries Urgències domèstiques Infeccions banals Cura dels peus, cremades i ferides. Cura de la boca Consells saludables: dormir millor, comprar sabates… Pigues i taques a la pell Els beneficis de les aigües en la salut Recomanacions educació visual i auditiva Pastilles, les justes Assaig Clínic i normes d'utilització de fàrmacs Urgències Com diferenciem un refredat d'una grip? Cura dels peus Envellir feliçment 13 TALLER TEMA Salut emocional i cos Conserva d'emocions dolces Teràpia per a l'abraçada Teràpia del riure Una bona dosi d'estat d'ànim Rememorem la Barcelona del 92 i ballem les cançons del 92 Taller sobre depressió i ansietat Ens relacionem Gestió del dol, pèrdues Emocions Taller d'emocions: Les pèrdues Processos del dol Taller d'emocions: Vivint amb les disfuncions Relació social i suport emocional Salut emocional i cos Trastorns adaptatius i estat emocional Risoteràpia Taller Memòria Pèrdua de memòria. Demència Evolució de la memòria al pas del temps Trastorn de la personalitat i Demències Memòria La memòria i els sentits Taller Mobilitat Taller de Tai-Xi Sortida ruta saludable L'esport al llarg de la vida A peu Guineueta, activitat física per a tothom des del CAP Moviment Activa't, al parc de la Guineueta Taller de l'activitat física en les persones grans Psicomotricitat en les persones grans Evolució de la sexualitat Dormir bé Parlem d'insomni Son/Descans Acompanyament i suport al final de la vida Com abordar les càrregues familiars Família Història i creació dels nostres gegants del barri Conviure amb la Diversitat funcional Sant Jordi Sortida: Coneixem el museu blau Ens podem divertir fent cultura? Cultura Beneficis de la lectura Teatre de l’Oprimit Un tomb per la vida de… Històries del meu barri 14 TALLER TEMA Sortida: Coneixem el casal de barri i l’associació de dones Ambar Prim Quins són els recursos socials del barri? Xarxa Comunitària. Pla comunitari Recursos Estructura sanitària i Funcionament del CAP Atenció domiciliària Entenem la nostra factura Llei de la dependència Instruments jurídics de protecció a la persona Bon tracte i persones grans Pla decisions anticipades El valor de fer-se gran: el bon tracte Societat Serveis Socials i Salut. Llei de la Dependència Autonomia personal i presa de decisions Conviure amb la discapacitat. Testimoniatge Internet ens ajuda? Fiabilitat, recomanacions Acompanyament processos malalties Tecnologia Artrosis/Osteoporosis Què cal saber de la hipertensió arterial? Què cal saber de la diabetis? Què cal saber de la hipercolesterolèmia? Osteoporosi: és una malaltia? Com la podem prevenir? Hipertensió arterial Diabetis mellitus i dislipèmia Patologia òssia degenerativa Cronicitat Bronquitis crònica i asma Tiroide: trastorn del tiroide i Metabolisme basal Fibromiàlgia, compartint la malaltia i testimoniatge Canvis ginecològics i de l'aparell urinari Artrosi Colesterol Salut mental Mesures d'autoprotecció i prevenció Primers auxilis, què fem en situacions límits? Prevenció d'accidents a la llar Prevenció d'estafes i furts Seguretat Taller mossos d'esquadra Seguretat vial Sortir al carrer, cal fer-ho de forma segura Taller d'emocions: Com vivim la sexualitat Sexualitat Taller despertar amb un somriure 15 Annex 2. Enquesta prèvia CODI PARTICIPANT: Entrevistador/a _____________________________Data d'entrevista _____________ L’entrevista dura 10 minuts i la informació que proporcioni serà confidencial. Dades sociodemogràfiques SEXE: 1□ home 2□ dona DATA DE NAIXEMENT: QUIN NIVELL D’ESTUDIS TE? 1  P rimària incompleta 2 E studis primaris complets 3  E studis secundaris complets 4  E studis universitaris o superiors complets Altres. Si us plau, especifiqui 5 _ _______________________________________ AMB QUI VIU? 1 S ol o sola 2  N omés amb parella 3 A mb la parella i altres membres de la família 4  S ense parella, amb la família 5 A un pis assistit 6 A una residència Altres. Si us plau, especifiqui 7  _ _______________________________________ 16 CODI PARTICIPANT: SALUT Com diria vostè que és la seva salut en general? 1  M olt bona 2 B ona 3  R egular 4  D olenta 5 M olt dolenta Amb quina freqüència ha anat al CAP els ÚLTIMS 3 MESOS? 1 C ada setmana 2 1 -3 cops al mes 3 M enys d’un cop al mes o cap vegada Quines de les següents frases descriuen millor el seu estat de salut en el DIA D’AVUI. Triï una resposta de cada grup. a) Primer grup  No té problemes per caminar  Té alguns problemes per caminar  Ha de fer llit b) Segon grup  No té problemes per rentar-se o vestir-se sol/a  Té alguns problemes per rentar-se o vestir-se sol/a  És incapaç de rentar-se o vestir-se sol/a c) Tercer grup  No té problemes per fer les seves activitats quotidianes (treballar, estudiar, fer les feines de la llar o activitats de lleure)  Té alguns problemes per fer les seves activitats quotidianes  És incapaç de fer les seves activitats quotidianes d) Quart grup  No té dolor o malestar  Té dolor o malestar moderat 17  Té molt dolor o malestar e) Cinquè grup  No està ansiós/a o deprimit/da  Està moderadament ansiós/a o deprimit/da  Està molt ansiós/a o deprimit/da CODI PARTICIPANT: Per ajudar a la gent a descriure la seva salut, hem dibuixat una escala semblant a un termòmetre en la qual es marca com a 100 la millor salut que vostè es pot imaginar i amb 0 el pitjor estat de salut que vostè es pot imaginar. Ens agradaria que ens indiqui en aquesta escala, com és la seva salut AVUI (posi una creu en la línia a l’alçada que millor descrigui la seva salut avui). La millor salut que es pot imaginar és 100 La pitjor salut que es pot imaginar és 0 18 CODI PARTCIPANT: SUPORT SOCIAL Actualment, amb quina freqüència surt al carrer? 1 C ada dia 2  2 a 6 dies a la setmana 3  U n dia a la setmana 4  M enys d'un dia a la setmana Participa en alguna activitat adreçada a les persones grans del barri, a part de l’escola de salut? 1  N o 2 S í. Si us plau, especifiqui _________________________________________ Amb quina freqüència disposa dels següents tipus de recolzament? Mai Poques Algunes La majoria Sempre vegades vegades de vegades Algú amb qui passar una bona estona Algú amb qui pugui relaxar-se Algú amb qui fer coses que li serveixin per oblidar els seus problemes Algú amb qui divertir-se Moltes gràcies per la seva col.laboració! 19 Annex 3. Enquesta final ESCOLA DE SALUT DE LES PERSONES GRANS DEL BARRI DE XXX CODI PARTICIPANT: Entrevistador/a _____________________________Data d'entrevista _____________ L’entrevista dura 10 minuts i la informació que proporcioni serà confidencial. DADES SOCIODEMOGRÀFIQUES AMB QUI VIU? 1  S ol o sola 2 N omés amb parella 3  A mb la parella i altres membres de la família 4 S ense parella, amb la família 5  A un pis assistit 6  A una residència Altres. Si us plau, especifiqui 7  _ _______________________________________ SALUT Com diria vostè que és la seva salut en general? 1 M olt bona 2  B ona 3  R egular 4  D olenta 5  M olt dolenta Amb quina freqüència ha anat al CAP els ÚLTIMS 3 MESOS? 1  C ada setmana 20 2 1 -3 cops al mes 3 M enys d’un cop al mes o cap vegada CODI PARTICIPANT: Quines de les següents frases descriuen millor el seu estat de salut en el DIA D’AVUI. Triï una resposta de cada grup. a) Primer grup  No té problemes per caminar  Té alguns problemes per caminar  Ha de fer llit b) Segon grup  No té problemes per rentar-se o vestir-se sol/a  Té alguns problemes per rentar-se o vestir-se sol/a  És incapaç de rentar-se o vestir-se sol/a c) Tercer grup  No té problemes per fer les seves activitats quotidianes (treballar, estudiar, fer les feines de la llar o activitats de lleure)  Té alguns problemes per fer les seves activitats quotidianes  És incapaç de fer les seves activitats quotidianes d) Quart grup  No té dolor o malestar  Té dolor o malestar moderat  Té molt dolor o malestar e) Cinquè grup  No està ansiós/a o deprimit/da  Està moderadament ansiós/a o deprimit/da  Està molt ansiós/a o deprimit/da 21 CODI PARTCIPANT: Per ajudar a la gent a descriure la seva salut, hem dibuixat una escala semblant a un termòmetre en la qual es marca com a 100 la millor salut que vostè es pot imaginar i amb 0 el pitjor estat de salut que vostè es pot imaginar. Ens agradaria que ens indiqui en aquesta escala, com és la seva salut AVUI (posi una creu en la línia a l’alçada que millor descrigui la seva salut avui). La millor salut que es pot imaginar és 100 La millor salut que es pot imaginar és 0 22 CODI PARTCIPANT: SUPORT SOCIAL Actualment, amb quina freqüència surt al carrer? 1 C ada dia 2 2 a 6 dies a la setmana 3 U n dia a la setmana 4  M enys d'un dia a la setmana Participa en alguna activitat adreçada a les persones grans del barri, a part de l’escola de salut? 1 N o 2 S í. Si us plau, especifiqui _________________________________________ Amb quina freqüència disposa dels següents tipus de recolzament? Mai Poques Algunes La Sempre vegades vegades majoria de vegades Algú amb qui passar una bona estona Algú amb qui pugui relaxar-se Algú amb qui fer coses que li serveixin per oblidar els seus problemes Algú amb qui divertir-se 23 CODI PARTCIPANT: VALORACIÓ DE L’ESCOLA DE SALUT Ens podria dir una cosa que hagi après a l’Escola de Salut? (si responen més d’una apunta només la primera) Que li ha agradat més i què li ha agradat menys de l’Escola de Salut? - El que més: - El que menys: Puntuï del 0 (molt malament) al 10 (molt bé) els següents aspectes de l’Escola Ponents: _________ Lloc/espai: _________ Freqüència: _________ Horari: _________ Durada: _________ Puntuï del 0 al 10 la seva satisfacció general amb l’Escola de Salut. Li recomanaria l’Escola de Salut a un amic o amiga?  Sí  No Es vol implicar en la preparació de l’Escola de Salut de la propera edició?  Sí  No Té algun suggeriment per a millorar l’Escola de Salut? Moltes gràcies per la seva col·laboració! 24