GABINET DE PREMSA NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 ÍNDEX EL TEMA DEL MES: PROP DE 800 PARES I MARES DELS CENTRES EDUCATIUS DE SANT MARTÍ HAN PARTICIPAT EN EL PROJECTE “FAMÍLIES EN XARXA”, IMPULSAT PER 22@BARCELONA ELS PARTICIPANTS A LA JORNADA DE CLOENDA DE LA INICIATIVA “FAMÍLIES EN XARXA” REFLEXIONEN SOBRE L’ÚS DE LES NOVES TECNOLOGIES EN L’ÀMBIT FAMILIAR IMAGINA INAUGURA EL SEU CENTRE DE PRODUCCIÓ EN EL DISTRICTE 22@BARCELONA GRUP CASTELLVÍ INICIA LA FASE FINAL DE CONSTRUCCIÓ DE L’INTERFACE BUILDING, UBICAT AL DISTRICTE 22@BARCELONA PRESENTAT A ESTOCOLM EL DISTRICTE 22@BARCELONA, COM A PORTA D’ENTRADA A LA INNOVACIÓ I AL TALENT A LA REGIÓ MEDITERRÀNIA ELS REPRESENTANTS DEL CENTRE TECNOLÒGIC TEKNIKHUSET DE SUÈCIA VISITEN EL DISTRICTE 22@BARCELONA 22@BARCELONA, A TRAVÉS DEL PROGRAMA EUROPEU EASY D’ATRACCIÓ D’INVERSIONS, PARTICIPA EN LA XIV EDICIÓ DEL FÒRUM D’INVERSIÓ MÉS DE 3.700 ESTUDIANTS HAN PRES CONSCIÈNCIA SOBRE LA NECESSITAT D’ACTUAR DAVANT EL MEDI AMBIENT EN LES II JORNADES DE REFLEXIÓ SOBRE EL CANVI CLIMÀTIC DE LA FUNDACIÓ B_TEC EL III PONT TECNOLÒGIC I D'INNOVACIÓ BARCELONA-SILICON VALLEY-BOSTON DÓNA UNA PROJECCIÓ INTERNACIONAL AL TEIXIT EMPRESARIAL DE BARCELONA L’EVOLUCIÓ I EL CREIXEMENT DEL SECTOR AUDIOVISUAL COM A PILAR DEL SISTEMA PRODUCTIU CENTREN EL 22@BREAKFAST GABINET DE PREMSA EL TEMA DEL MES: 1.- PROP DE 800 PARES I MARES D’ALUMNES DELS CENTRES EDUCATIUS DE SANT MARTÍ HAN PARTICIPAT EN EL PROJECTE “FAMÍLIES EN XARXA”, IMPULSAT PER 22@BARCELONA Prop de 800 pares i mares dels alumnes escolaritzats en els centres d’educació primària i secundària del districte de Sant Martí han participat en el projecte “Famílies en Xarxa”, des que va començar a l’any 2006. Aquesta iniciativa està impulsada per la societat municipal 22@Barcelona, el Consell Escolar Municipal de Barcelona, el Centre de Recursos Pedagògics de Sant Martí, en col·laboració amb el districte de Sant Martí i la Secretaria de la Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya. El projecte, dirigit a les Associacions de Mares i Pares (AMPAS) i a les famílies amb fills de les escoles del districte de Sant Martí, ha consistit en la realització de tallers didàctics per a mares i pares amb la finalitat de posar la informàtica al seu abast perquè puguin compartir amb els seus fills les oportunitats i beneficis de les noves tecnologies en l’àmbit educatiu i familiar. En aquests tallers han conegut les eines de seguretat que permeten a les famílies fer front als problemes de privacitat i protecció de dades i del menor a Internet. Des del seu inici, aquesta iniciativa ha comptat amb la participació dels següents 34 centres d’educació primària i secundària del districte de Sant Martí: Bernat Metge, Infanta Isabel, Joan d’Austria, Joaquim Ruyra, Asunción de Nuestra Señora, Salvador Espriu, Catalonia, Antoni Balmanya, Clot, Grèvol, Brasil, Sant Josep de Calassanç, Miralletes, General Prim, la Palmera, Antoni Brusi, NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 2 GABINET DE PREMSA Bac de Roda, Bogatell, Concepción Arenal, Eduard Marquina, Diagonal Mar, Dovella, Els Porxos, Escola Casas, La Farigola del Clot, Els Horts, Arc de Sant Martí, Joaquim Ruyra, Conxa Espina, Lope de Vega, Provençals, Sant Joan de Ribera, Vila Olímpica, Virrei Amat. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 3 GABINET DE PREMSA 2.- ELS PARTICIPANTS A LA JORNADA DE CLOENDA DE LA INICIATIVA “FAMÍLIES EN XARXA” REFLEXIONEN SOBRE L’ÚS DE LES NOVES TECNOLOGIES EN L’ÀMBIT FAMILIAR Un centenar de pares i mares que han participat en la iniciativa “Famílies en Xarxa” han assistit a l’acte de cloenda del projecte que s’ha celebrat aquest mes. Sota el títol “Jornada sobre Noves Tecnologies. Era digital: noves oportunitats per a la comunicació i la relació amb els nostres fills i filles”, l’acte ha estat presidit pel Regidor del Districte de Sant Martí, Francesc Narváez; la Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Montserrat Ballarín; i el Conseller Delegat de 22@Barcelona, Josep Miquel Piqué. Els participants han reflexionat sobre el seu rol com a pares immersos en una era digital, on l’ús de les noves tecnologies és ara clau per al futur del més joves però també genera nous interrogants i noves problemàtiques familiars. Els tallers pràctics, que han tingut lloc durant la Jornada, han ajudat els participants a compartir experiències personals entorn a l’entrada de l’ordinador, Internet o els videojocs a la llar. D’altra banda, s’ha reflexionat sobre temes com la diferència entre els diversos models d’educació al llarg del temps; els ordinadors i la tecnologia com a substituts dels pares i mares; o les eines de seguretat que permeten a les famílies fer front als problemes de privacitat i protecció de dades i del menor a Internet. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 4 GABINET DE PREMSA 3.- IMAGINA INAUGURA EL SEU CENTRE DE PRODUCCIÓ EN EL DISTRICTE 22@BARCELONA El Grup Imagina, integrat per Mediapro i Grup Arbol, ha inaugurat la seva nova seu al districte 22@Barcelona, a l’Avinguda Diagonal. L’acte de presentació d’aquest nou centre de producció audiovisual ha estat presidit pel president de la Generalitat, José Montilla, i l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, juntament amb els directius del grup, Jaume Roures, Taxto Benet i José Miguel Contreras; així com el Conseller Delegat de 22@Barcelona, Josep Miquel Piqué. L’acte inaugural ha consistit en un recorregut complet per les innovadores instal·lacions d’Imagina Centre Audiovisual, el nou referent de la indústria del sector. L’edifici, dissenyat per l’arquitecte Carles Ferrater, té com a tret distintiu l’absència de pilars interns, disposa de més 50.000 metres quadrats distribuïts en 16 plantes, i inclou oficines, 5 platós de televisió i un auditori. Al mes de setembre s’instal·laran a l’edifici la productora Mediapro i altres empreses del grup, com el diari Público, així com algunes empreses de disseny i de publicitat. El nou centre de producció del districte 22@Barcelona s’emmarca dins el Parc Barcelona Media, una plataforma d’equipaments i serveis al voltant de l’audiovisual i la comunicació, que està esdevenint un espai de referència per al sector. El Parc Barcelona Media és un complex urbà, obert als ciutadans, on conflueixen moderns espais tècnics i oficines amb la recerca i innovació, la formació universitària, serveis d’incubació d’empreses del sector Mèdia i espais de residència per a emprenedors, estudiants i professors vinculats al sector de la comunicació. En aquest entorn, a més del nou centre de producció, la Universitat Pompeu Fabra (UPF) concentrarà les activitats de formació, recerca i producció que desenvolupa en els àmbits de la comunicació i de les tecnologies de la informació, que agrupen prop de 4.000 estudiants, professors i investigadors dels estudis de Periodisme, Comunicació Audiovisual, Publicitat i Relacions Públiques, Lingüística, Traducció i Interpretació, Telecomunicacions i Informàtica. Per això, la UPF comptarà amb un total de 19.000 m2 distribuïts en diversos edificis. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 5 GABINET DE PREMSA 4.- GRUP CASTELLVÍ INICIA LA FASE FINAL DE CONSTRUCCIÓ DE L’INTERFACE BUILDING, UBICAT AL DISTRICTE 22@BARCELONA La promotora immobiliària Grup Castellví ha iniciat la fase final de construcció de l’edifici Interface Building, un edifici d’oficines situat al districte 22@Barcelona que està previst finalitzi la seva construcció abans d’aquest estiu. L’Interface Building està ubicat a la confluència dels carrers Ciutat de Granada i Tanger i disposa d’una superfície de 20.000 m2 sobre rasant i 10.000 m2 sota rasant destinat a pàrking, on tindran cabuda aproximadament 300 vehicles. Actualment ja està compromès l’arrendament d’aproximadament el 80% de la superfície d’oficines de l’edifici. Dissenyat per l’equip d’arquitectes Batlle i Roig, Grup Castellví ha invertit prop de 45 milions d’euros per a la seva construcció. L’Interface Building consta d’estructura modular, on les quatre primeres plantes ofereixen espais diàfans de més de 2.000 m2, mentre que de la cinquena a la dotzena planta presenta superfícies de 900 m2. L’edifici disposa també d’una planta tècnica amb espais destinats a usos específics dels arrendataris. L’Interface Building és un edifici emblemàtic dins el districte 22@Barcelona ja que conserva la façana de l’antiga fàbrica Netol. Aquesta ha estat protegida amb una pell de vidre d’última tecnologia. Aquests trets característics de l’edifici respon a la filosofia de Grup Castellví que ha volgut, “per un costat, mantenir el caràcter industrial del Poblenou amb la conservació de la façana; i per altra, potenciar el caràcter tecnològic de 22@Barcelona, amb la utilització de sistemes complexos de suport de l’antiga façana”, ha assenyalat el seu president, Joaquim Castellví. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 6 GABINET DE PREMSA 5.- PRESENTAT A ESTOCOLM EL DISTRICTE 22@BARCELONA, COM A PORTA D’ENTRADA A LA INNOVACIÓ I AL TALENT A LA REGIÓ MEDITERRÀNIA Al voltant de 60 representants de les més importants empreses nòrdiques ubicades a Estocolm, com Erikson, el parc Tecnològic Kista o Marakanda, entre d’altres, han assistit a la trobada empresarial organitzada per Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona i el districte 22@Barcelona. L’acte ha tingut com a finalitat establir estratègies de captació d’inversió per a la ciutat en els sectors Mèdia, TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) i Tecnologies Mèdiques. La trobada ha comptat amb les intervencions del Director de Relacions Econòmiques Internacionals de l’Ajuntament de Barcelona, Mario Rubert; el president del Biocat, Manel Balcells; i el director de Marketing i Comunicació de 22@Barcelona, Jordi Sacristán, qui ha destacat Barcelona i el districte 22@Barcelona “com a porta d’entrada a la innovació i al talent de la gran regió mediterrània”. Els assistents han pogut conèixer alguns exemples d’empreses sueques ja instal·lades al districte 22@Barcelona, com són Adamo i Golden Gekko, en TIC, o Telemedicine, en Tecnologies mèdiques, entre d’altres. El director d’Adamo Europe, Fredrik Gillstrom, ha qualificat Barcelona “com a ciutat cosmopolita amb un gran potencial d’atracció de talent internacional”. Per la seva part, el director general de Golden Gekko, Magnus Jern, ha destacat la gran importància de fires tecnològiques que se celebren cada any a Barcelona, com és el cas del Mobile World Congress, que “ajuden a potenciar el nostre negoci tant a la ciutat com a nivell internacional”. Aquesta trobada ha estat una oportunitat per informar oportunitats de mercat on el talent representa una font important. Així, les empreses nòrdiques han ofert la seva experiència en l’enginyeria, les TIC, el disseny i la direcció. Per la seva part, Barcelona s’ha presentat com un espai natural per proporcionar tant talent local com talent atractiu global a partir de combinar una alta qualitat de vida amb cultural i educació. Per finalitzar, les empreses assistents han estat convidades a visitar Barcelona en una trobada amb altres empreses de la ciutat i del districte 22@Barcelona per conèixer de primera mà els beneficis que suposaria establir-se aquí. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 7 GABINET DE PREMSA 6.- ELS REPRESENTANTS DEL CENTRE TECNOLÒGIC TEKNIKHUSET DE SUÈCIA VISITEN EL DISTRICTE 22@BARCELONA Els representants del Centre Tecnològic Teknikhuset, format pel grup d’empreses Teknikhuset Software, Teknikhuset e-learning, Teknikhuset Audionlex i Wawo Technology, han visitat el districte 22@Barcelona. Aquesta visita ha estat organitzada per 22@Barcelona, Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona i per la Fundació Barcelona Digital i ha servit perquè el grup suec Teknikhuset conegui i estableixi relacions amb empreses catalanes que puguin estar interessades en la captació de socis comercials per competir amb força en el mercat global. Durant la seva estada a Barcelona, els representants d’aquest Centre Tecnològic han pogut conèixer la història i els reptes del districte de la innovació, així com reunir-se amb els directius de més de 40 empreses catalanes del sector de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació per intercanviar experiències. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 8 GABINET DE PREMSA 7.- 22@BARCELONA, A TRAVÉS DEL PROGRAMA EUROPEU EASY D’ATRACCIÓ D’INVERSIONS, PARTICIPA EN LA XIV EDICIÓ DEL FÒRUM D’INVERSIÓ 22@Barcelona ha participat en la XIVena edició del Fòrum d’Inversió, organitzat per ACC1Ó CIDEMICOPCA, organisme adscrit al Departament d’Innovació, Universitats i Empresa. Durant la trobada, més de 1.000 agents relacionats amb el món de l’emprenedoria i la inversió privada han pogut conèixer un total de 101 projectes empresarials de sectors capdavanters que destaquen pel seu grau d’innovació i alt potencial de creixement. Al llarg de la jornada s’han presentat en directe als inversors un total de 41 projectes empresarials, 30 catalans i 11 procedents de la resta d’Europa, mitjançant vídeos i breus presentacions explicatives. Aquesta nova edició ha comptat, per primera vegada, amb la participació d’onze projectes europeus i 100 inversors privats i fons de capital risc d’arreu d’Europa, gràcies a la col·laboració del programa europeu EASY (Early Stage Actions for Growth of Innovating Business), cofinançat per la Unió Europea a través del Sisé Programa Marc, i dels seus membres a Catalunya: Highgrowth Partners, l’Associació Business Angels Network de Catalunya, i 22@Barcelona. Amb aquest component internacional, el Fòrum d’Inversió esdevé un projecte global que té l’objectiu de situar Catalunya com a model de referència en les polítiques de cooperació público-privades per a la creació de noves empreses amb alt potencial de creixement. L’acte ha comptat amb la presència de la directora general d’ACC1Ó CIDEMICOPCA, Carme Botifoll, i de l’Honorable Conseller, Josep Huguet. A més, els experts Nelson Gray, inversor privat, i Yoav Andrew Leitersdorf, fundador de YL Ventures han aportat la seva visió de l’emprenedoria, el risc, la innovació, el creixement empresarial i la internacionalització. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 9 GABINET DE PREMSA 8.- MÉS DE 3.700 ESTUDIANTS HAN PRES CONSCIÈNCIA SOBRE LA NECESSITAT D’ACTUAR DAVANT EL MEDI AMBIENT EN LES II JORNADES DE REFLEXIÓ SOBRE EL CANVI CLIMÀTIC DE LA FUNDACIÓ B_TEC Més de 3.700 estudiants de Batxillerat i Formació Professional de 58 centres escolars de Barcelona, Sant Adrià, Santa Coloma i Badalona han participat en les II Jornades de Reflexió sobre el Canvi Climàtic que ha organitzat la Fundació b_TEC a l’Auditori del Fòrum, al districte 22@Barcelona. Durant dos dies, els més joves han analitzat la situació actual que s’està vivint en relació amb el medi ambient. Les Jornades han consistit en, primer lloc, la projecció de la pel·lícula de la BBC de temàtica mediambiental “Earth. Terra, la pel·lícula del nostre planeta”. A partir de la realitat coneguda a través del film, els estudiants assistents han reflexionat sobre les seves actuacions en el dia a dia per frenar el canvi climàtic. Així, a partir de preguntes formulades per professors experts de la Universitat Politècnica de Catalunya, Josep López i Francesc Pozo, els joves han donat la seva opinió sobre la situació actual del medi ambient. D’aquesta manera, s’ha constatat que “el canvi climàtic i la problemàtica de l’aigua és un problema de tots i tothom té l’obligació d’actuar, tant les empreses com les institucions i les pròpies persones”. El gerent de la Fundació b_TEC, Jordi Bosch ha assenyalat que “el b_TEC promociona en la zona del Fòrum, dins el districte 22@Barcelona, el Campus del Besòs des d’on es farà transmissió del coneixement en els àmbit de l’energia, l’aigua i la mobilitat. Però per això, és necessari conscienciar-nos que el canvi climàtic és una problemàtica que està afectant a aquests sectors.” Les Jornades també han comptat amb al participació de la directora general de l’Agència d’Energia de Barcelona, Cristina Castells, i del director de la Fundació Territori i Paisatge de l’Obra Social de Caixa Catalunya, Jordi Sargatal, Com a continuació d’aquestes jornades, els estudiants escriuran les seves conclusions per participar en el Concurs d’Articles que organitza la Fundació b_TEC. Els guanyadors del concurs tindran un reconeixement molt especial dins les Barcelona Tech Summer Sessions, jornades internacionals sobre la problemàtica de l’energia, l’aigua i la mobilitat que organitza el b_TEC els propers mesos de juny i juliol. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 10 GABINET DE PREMSA 9.- EL III PONT TECNOLÒGIC I D'INNOVACIÓ BARCELONA-SILICON VALLEY- BOSTON DÓNA UNA PROJECCIÓ INTERNACIONAL AL TEIXIT EMPRESARIAL DE BARCELONA L'Ajuntament de Barcelona, Barcelona Activa i la Cambra de Comerç de Barcelona han organitzat un nou Pont Tecnològic i d'Innovació als Estats Units, integrat per 15 institucions i 35 empreses, majoritàriament provinents de l'àrea de Barcelona, del sector de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). La visita vol donar continuïtat a la projecció internacional de Barcelona, a les seves institucions i sobretot al seu teixit empresarial, en concret a les empreses emprenedores, pro actives, dels sectors de noves tecnologies, empreses TIC, sector universitari, científic, tecnològic i investigació. La delegació, encapçalada pel Tinent d’Alcalde d’Hisenda i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona i president de 22@Barcelona, Jordi William Carnes, i pel vicegerent de promoció empresarial de la Cambra de Comerç de Barcelona, Xavier Ricart, ha fet una visita de cinc dies a organismes i empreses emblemàtiques del país, com Oracle, el MIT de Boston o la Harvard University; i ha participat en diversos seminaris, presentacions i actes de networking. Aquest nou pont s’ha centrat en facilitar el màxim d’eines als participants per tal d’analitzar les oportunitats, tendències econòmiques i factors competitius de l’àrea del Silicon Valley i de l’Estat de Massachussets, tots dos avantguarda tecnològica mundial; per compartir experiències i ajudar a la internacionalització de les empreses catalanes, així com per projectar Barcelona i el seu entorn econòmic i social. Durant aquesta trobada, representants de companyies i institucions espanyoles establertes a Califòrnia han compartit experiències amb tots els participants de la delegació de Barcelona. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 11 GABINET DE PREMSA 10.- L’EVOLUCIÓ I EL CREIXEMENT DEL SECTOR AUDIOVISUAL COM A PILAR DEL SISTEMA PRODUCTIU CENTREN EL 22@BREAKFAST L’edició del mes d’abril del 22@Breakfast, organitzat per 22@Barcelona, ha analitzat la situació actual del sector adiovisual a Catalunya amb la presentació de dos informes elaborats pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona. Durant l’acte, s’ha arribat a la conclusió que el veritable canvi en el sector audiovisual s’està produint en el seu contingut, especialment en la forma en què les noves generacions s’hi relacionen. En aquest sentit, les TI (Tecnologies Informàtiques) tenen un paper fonamental, ja que són l’instrument a través del qual els joves accedeixen al món audiovisual. L’acte ha estat presidit per la rectora de la UOC, Imma Tubella, qui ha estat acompanyada pel conseller delegat de 22@Barcelona, Josep Miquel Piqué; pel director de Nous Projectes de Mediapro, David Xirau, i pel president de Lavinia, Antoni Esteve. Durant la celebració del 22@Breakfast, el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona ha donat a conèixer dos informes que analitzen la situació actual del sector audiovisual com a pilar del sistema productiu català. La rectora de la UOC, Imma Tubella, ha presentat el primer d’aquests estudis, “L’audiovisual a Catalunya, un motor en marxa?”, on s’analitza la rellevància d’aquest sector, que s’ha convertit en un dels principals agents de la revolució de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació a través del cinema, la ràdio i la publicitat; i més recentment, dels videojocs, els mòbils i les webs. Tubella ha destacat el lligam entre la consolidació del sector audiovisual i ha afirmat que “la veritable revolució rau en el nostre ús.” A més ha assegurat que “el coneixement és la nova fàbrica autòctona global i el motor productiu de la comunitat i que 22@Barcelona és una metàfora d’aquesta transició.” El Director de Nous Projectes de Mediapro, David Xirau, ha presentat el segon informe, que valora les oportunitats de present i de futur del mercat de l’alta definició i la seva repercussió en el teixit empresarial audiovisual i d’innovació en l’àrea d’influència de la zona metropolitana de Barcelona. En aquest sentit ha destacat la importància de facilitar l’accés de l’alta definició als consumidors. Dins el programa de “L’innovador del mes”, el president de Lavinia, Antoni Esteve ha explicat com fer front amb èxit als nous reptes de futur davant el context actual del sector audiovisual. NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 12 GABINET DE PREMSA HAN DIT: Jordi Hereu Alcalde de Bacelona “Per fomentar la seva activitat econòmica, la ciutat compta amb dues grans pistes d’aterratge: al nord, 22@Barcelona i la Sagrera; al sud, la Zona Franca, la Fira, el port i l’aeroport”. José Antonio Santano Alcalde de Irún “Al districte 22@Barcelona s’hi han aplegat petites empreses assentades en edificis singulars amb una activitat urbana d’alta qualitat”. NOVES EMPRESES, AL DISTRICTE 22@BARCELONA: G-Star Raw IMCD CBD Travel Sell Bytel Singular Per a més informació: Gabinet de Premsa de 22@Barcelona: F&A Tel: 93 419 19 86 - 93 507 35 00 • E-mail: filloy@filloy.com NEWSLETTER NÚMERO 25 – ABRIL 2008 13