GABINET DE PREMSA NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 ÍNDEX EL TEMA DEL MES: 22@BARCELONA ACOLLIRÀ LA FUTURA SEU DE LA COMISSIÓN DEL MERCADO DE LAS TELECOMUNICACIONES, QUE S’UBICARÀ EN EL COMPLEX DE NEGOCIS 22@BUSINESS PARK LA COMISIÓN DEL MERCADO DE LAS TELECOMUNICACIONES HA PRESENTAT L’EDIFICI QUE HA ADQUIRIT A GRUPO CASTELLVÍ ON S’UBICARÀ LA SEVA FUTURA SEU 22@BARCELONA ACOLLIRÀ EL TERCER CAMPUS UNIVERSITARI DE LA CIUTAT AMB SET UNIVERSITATS I PROP DE 25.000 ESTUDIANTS LA GENERALITAT, L’AJUNTAMENT I 22@BARCELONA IMPULSEN LA INSTAL·LACIÓ DE CENTRES D’INFRASTRUCTURA PER AL CONEIXEMENT AL DISTRICTE DE LA INNOVACIÓ 22@BARCELONA I BARCELONA CENTRE DISSENY IMPULSEN EL CLÚSTER DISSENY PER CONVERTIR LA CIUTAT EN UN POL D’INNOVACIÓ EN AQUEST SECTOR LES TROBADES DEL 22@DISTRICTE DIGITAL ANALITZEN COM LA IMPLANTACIÓ DE NOVES TECNOLOGIES EN LA SOCIETAT ACTUAL PROVOCA EL SORGIMENT DE NOVES REALITATS SOCIALS, CULTURALS I ECONÒMIQUES ELS NOUS USOS DE LA INFORMACIÓ I DE LES NOVES TECNOLOGIES PER PART DE LES GENERACIONS MÉS JOVES CENTREN EL 22@UPDATE BREAKFAST DEL MES DE JULIOL GABINET DE PREMSA EL TEMA DEL MES: 1.- 22@BARCELONA ACOLLIRÀ LA FUTURA SEU DE LA COMISSIÓN DEL MERCADO DE LAS TELECOMUNICACIONES, QUE S’UBICARÀ EN EL COMPLEX DE NEGOCIS 22@ BUSINESS PARK La Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones (CMT) instal·larà la seva seu al districte 22@Barcelona, concretament en el 22@ Business Park, el complex de negocis més important del districte de la innovació. Dissenyada per l’equip d’arquitectes Enric Batlle i Joan Roig (Batlle i Roig Arquitectes), la nova seu de la CMT, ubicada al carrer Bolívia 56, serà un edifici singular de 12.200 m2 de sostre on convergiran sostenibilitat i vegetació juntament amb modernitat i tradició. El nou edifici, que està previst que estigui finalitzat al segon semestre de 2010, constarà de dos espais diferenciats: l’edifici principal i un segon espai situat en una nau històrica, concebuda annexa a l’edifici principal i que conserva la seva estructura original. En aquest edifici, la CMT ubicarà un auditori amb capacitat per a 330 persones, una sala de reunions i una escola-bressol per a 25 nens. La sostenibilitat i la vegetació també caracteritzen la seu de la CMT ja què representa un edifici amb una protecció solar adient que repercuteix en un bon comportament bioclimàtic del conjunt. L’edifici en construcció que acollirà la futura seu de la CMT s’engloba dins el nou complex de negocis més important del districte de la innovació: el 22@ Business Park, que impulsa Grupo Castellví. Dissenyat per l’equip d’arquitectes Enric Batlle i Joan Roig, el projecte té un pressupost d’inversió de 185 milions d’euros. El nou complex de negocis compta amb 41.000 m2 destinats a oficines i hotels i 20.000 m2 d’aparcament subterrani i es construeix en les dues illes compreses entre els carrers Bolívia, Ciutat de Granada, Sancho d’Àvila i Badajoz. La construcció del 22@ Business Park suposa també la reordenació de les dues illes esmentades que comporta la conservació de les dues naus protegides de l’interior de l’illa Can Tiana i de la nau protegida de l’interior de l’illa de la Fàbrica Pons, promocionant la conservació dels passatges existents de l’interior i la creació de nous passatges que complementin l’estructura urbana creada. NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 2 GABINET DE PREMSA 2.- LA COMISSIÓN DEL MERCADO DE LAS TELECOMUNICACIONES HA PRESENTAT L’EDIFICI QUE HA ADQUIRIT A GRUPO CASTELLVÍ ON S’UBICARÀ LA SEVA FUTURA SEU La Comissió del Mercat de les Telecomunicacions ha presentat la seva futura seu a Barcelona, que s’ubicarà en un dels edificis que Grupo Castellví està construint en el 22@Business Park. A l’acte de presentació d’aquest nou edifici hi han assistit el president de la Generalitat de Catalunya, José Montilla; el ministre d’Indústria, Turisme i Comerç, Miguel Sebastián; l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu; el president de la Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones, Reinaldo Rodríguez; i el president del Grupo Inmobiliario Castellví, Joaquín Castellví. Amb l’adquisició d’aquest nou edifici, que ha suposat una inversió de 62,5 milions d’euros, la CMT disposa ja d’una seu definitiva a Barcelona, amb una ubicació estratègica en el districte tecnològic 22@Barcelona. El president de la Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones, Reinaldo Rodríguez, ha assegurat que “des del nou edifici es contribuirà de millor manera al desenvolupament de la competència en telecomunicacions a Espanya i a Europa”. NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 3 GABINET DE PREMSA 3.- 22@BARCELONA ACOLLIRÀ EL TERCER CAMPUS UNIVERSITARI DE LA CIUTAT AMB SET UNIVERSITATS I PROP DE 25.000 ESTUDIANTS El tercer campus universitari de la ciutat, ubicat al districte 22@Barcelona, acollirà set universitats i prop de 25.000 estudiants en un procés que es preveu estigui completament en funcionament l'any 2012. D'aquesta manera, el districte de la innovació crea un model de clústers en què el sistema universitari es podrà integrar plenament. El president de 22@Barcelona i Tinent d’Alcalde d'Hisenda i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi William Carnes, ha assegurat que "aquesta nova aposta tracta de posar un grau més en l'estratègia entre empreses i universitats que permeti avançar cap a una economia de la ciència del coneixement”. Després dels campus de Bellaterra i del Portal del Coneixement —aquest a la part nord de la Diagonal—, el del 22@Barcelona representarà entre el 10 i el 15% dels 200.000 estudiants de la comunitat universitària de Barcelona. Tal i com ha assegurat el conseller delegat de 22@Barcelona, Josep Maria Piqué, “la situació d'un nou sistema universitari dels mèdia a 22@Barcelona permetrà que aquest es consolidi com un districte de referència tant a Barcelona com en l'àmbit internacional”. Actualment, el Campus universitari de 22@Barcelona compta amb la presència de l’Escola Superior de Disseny Bau, la Universitat Oberta de Catalunya, l’Escola internacional d’àudio i multimèdia SAE i l’IL3 de la Universitat de Barcelona. El districte de la innovació també albergarà l’Escola de Mitjans Audiovisuals EMAV, així com la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que seran dues de les universitats principals del districte. La nova seu de la UPF al 22@Barcelona, que concentrarà els estudis de grau vinculats a comunicació i enginyeries, acollirà més de 2.200 alumnes i entrarà en funcionament a partir del gener del 2009. La UPF situarà el seu Campus de la Comunicació als 20.200 metres quadrats de l'espai rehabilitat de l'antiga fàbrica tèxtil Ca l'Aranyó. Pel que fa a la UPC, aquesta traslladarà al districte tots els estudis de l'escola tècnica industrial i concentrarà així 3.000 dels seus estudiants al carrer de Badajoz. A llarg NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 4 GABINET DE PREMSA termini, es preveu que el futur campus d'aquesta universitat al Besòs aculli fins a 8.000 estudiants. La planificació de la nova zona universitària al 22@Barcelona ha anat acompanyada de les infrastructures residencials que permetin assumir part de l'alt nombre d'estudiants que s'hi traslladaran. En aquest sentit, s'ha projectat la construcció de tres residències universitàries per posar els equipaments al servei del món acadèmic: la NIDO, amb més de 700 habitacions; la Melon District, amb prop de 500, i la b_TEC al campus de la UPC al Besós. NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 5 GABINET DE PREMSA 4.- LA GENERALITAT, L’AJUNTAMENT I 22@BARCELONA IMPULSEN LA INSTAL·LACIÓ DE CENTRES D’INFRASTRUCTURA PER AL CONEIXEMENT AL DISTRICTE DE LA INNOVACIÓ L’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu; el conseller d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya, Josep Huguet; i el president de la Societat Municipal 22@Barcelona, Jordi W. Carnes, han signat dos convenis de col·laboració per ubicar al districte 22@Barcelona quatre nous edificis que acolliran centres d’infrastructura per al coneixement. Es tracta del Centre Tecnològic LEITAT, dedicat a les Tecnologies de la Producció; el Centre Tecnològic Barcelona Media Centre d’Innovació, del sector Audiovisual; el Centre Tecnològic de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació; i el Centre Bressol de Moda, que treballa en el sector tèxtil. Amb aquest acord, les institucions signants tenen per objecte l’establiment de les condicions generals en base a les quals es comprometen a contribuir a la millora de la política de promoció econòmica i innovació del municipi, a través del foment de la creació, establiment i gestió de centres d’infrastructura per al coneixement dins del terme municipal de Barcelona, i en particular al districte tecnològic 22@Barcelona. NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 6 GABINET DE PREMSA 5.- 22@BARCELONA I BARCELONA CENTRE DISSENY IMPULSEN EL CÚSTER DISSENY PER CONVERTIR LA CIUTAT EN UN POL D’INNOVACIÓ EN AQUEST SECTOR 22@Barcelona impulsarà el Clúster Disseny al districte conjuntament amb Barcelona Centre de Disseny (BCD), un centre de promoció del disseny que té com a missió promoure el disseny entre les empreses com a eina estratègica per a la innovació i la competitivitat, així com la projecció de Barcelona com a capital del disseny. Tant 22@Barcelona com BCD pretenen convertir aquest nou clúster en una eina per a la innovació i la competitivitat empresarial. L’acte de presentació d’aquest nou Clúster Disseny, que ha servit per celebrar el 35è aniversari del BCD, ha estat presidit per l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i ha comptat amb la presència del president del Patronat de BCD, Miquel Valls; i del president de la Comissió Executiva de BCD, Pau Herrera; així com d’altres autoritats, personalitats i professionals de l’àmbit polític, empresarial i del món del disseny. El Clúster Disseny seguirà el model de clústers de 22@Barcelona, facilitant la concentració estratègica dels principals agents econòmics, institucionals, docents i d’innovació del sector. El seu objectiu és reforçar la marca Barcelona Disseny i convertir la ciutat en un pol d’innovació de referència en aquest àmbit, a nivell internacional. Segons ha indicat el president de la Comissió Executiva de BCD, Pau Herrera, “el repte de BCD és desenvolupar el Clúster Disseny amb un enfocament empresarial orientat a potenciar la competitivitat de les empreses”. En aquest sentit, el Clúster Disseny té com a objectius principals qualificar l’activitat de disseny a Barcelona, connectar les empreses amb el Sistema Recerca i Innovació a través del Sistema Disseny i dinamitzar els sectors industrials tradicionals, però també el sector serveis i els sectors emergents. El Clúster Disseny se suma als altres quatre clústers que s’estan consolidant al districte de la innovació de Barcelona - el Clúster Media, TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació), Tecnologies Mèdiques i Energia - que han de potenciar Barcelona com una de les principals plataformes d’innovació i economia del coneixement d’àmbit internacional. NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 7 GABINET DE PREMSA Per aconseguir els objectius marcats, el Clúster Disseny facilitarà les sinèrgies amb els altres clústers presents al districte, treballarà per l’atracció d’empreses (Corporate Design Centres), d’inversió i de talent; i impulsarà les sinèrgies entre els diferents actors i la interacció universitat-empresa. Actualment, 22@Barcelona ja compta amb la presència d’empreses de serveis de disseny com les localitzades a Palo Alto (Estudi Mariscal, Morera Design, ADD + Arquitectura, Alex Gasca+Train01, Duch Claramunt, Fernando Salas Studio, GEC-UOC Grup, Laiguana, Pasarela, Puresang o Sans Visual Studio), o Ruiz+Company, Torres & Torres, Estudi Arola o CDN; la Universitat Oberta de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra i la BAU Escola Superior de Disseny; o el Centre Tecnològic Leitat, entre d’altres. NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 8 GABINET DE PREMSA 6.- LES TROBADES DEL 22@DISTRICTE DIGITAL ANALITZEN COM LA IMPLANTACIÓ DE NOVES TECNOLOGIES PROVOCA EL SORGIMENT DE NOVES REALITATS SOCIALS, CULTURALS I ECONÒMIQUES La iniciativa Districte Digital impulsada per 22@Barcelona, amb la col·laboració de l’Associació d’Empreses i Institucions de 22@Network i el Plan Avanza del Ministeri d’Indústria, ha organitzat dues Trobades Digitals que han analitzat les noves realitats socials, culturals i econòmiques que resulten de la implantació de les noves tecnologies en la societat actual. Aquestes trobades del 22@Districte Digital han estat comissariades per l’espai artístic Niu i el centre de producció artística Hangar. Sota el títol “Xarxes, Tecnologia & Relacions Ciutadanes” la primera trobada digital ha analitzat l’ús de la tecnologia digital i les telecomunicacions en l’àmbit de les relacions veïnals i comunitàries. L’acte ha comptat amb la presència de la directora del clúster audiovisual d’i2cat.net, Inés Garriga; el representant de la xarxa lliure Guifi.net, Roger Baig; el cofundador de Sinantena.net, Jay Barros; el director d’Artnodes, Pau Alsina; i el coordinador de la web 2.0 ‘santmarti.info’, Luís Moreno. La segona trobada d’aquest cicle ha girat entorn a les noves formes de propietat intel·lectual, drets d’autor i nous mercats en un moment clau de transformació dels models clàssics de producció i distribució d’art i cultura. Aquesta taula rodona, titulada “Cultura lliure & Nous Mercats”, ha comptat amb la participació de l’advocada i assessora legal de eXgae, Eva Blanco; el cofundador del segell on line de música Digital Colours Recs, Dj BU; el director general de Cometa Technologies, Paul Reverter; i de l’investigador cultural, comissari i periodista, José Luis de Vicente. NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 9 GABINET DE PREMSA 7.- ELS NOUS USOS DE LA INFORMACIÓ I DE LES NOVES TECNOLOGIES PER PART DE LES GENERACIONS MÉS JOVES CENTREN EL 22@UPDATE BREAKFAST DEL MES DE JULIOL L’edició del mes de juliol del 22@Update Breakfast s’ha centrat en els nous usos de la informació de l’anomenada “Generació Einstein”, formada per joves nascuts després del 1988 i que són uns experts en l’ús i el control de la informació a qualsevol lloc i en qualsevol moment. El director creatiu de l'empresa de comunicació i publicitat Keesie, Jeroen Boschma, ha explicat com els joves d’aquesta generació miren el cinema com a crítics, llegeixen les notícies com a periodistes i veuen la publicitat com a autèntics especialistes. Boschma ha explicat que “les empreses hauran de tenir en compte els nous hàbits d’aquesta generació, acostumada a la immediatesa i la velocitat, per a que els seus productes tinguin entrada en aquest col·lectiu”. Dins el programa de “L’innovador del mes”, el fundador i director de l’empresa Communi.tv, Hernán Scapusio, ha explicat les noves formes de consum del sector audiovisual i la necessitat que les empreses s'adaptin a aquesta nova realitat. Ha assegurat que cal apostar per nous models d’innovació per connectar amb el nou consumidor digital, més interactiu i que fa nous usos de la informació en tots els àmbits: l'entreteniment, la formació, etc. En aquest sentit ha destacat que cal facilitar als consumidors un accés a la informació organitzada, ja que els nous usuaris no volen haver d'ordenar la informació, cercar-la i resumir-la, el que volen és trobar-la organitzada per poder navegar i localitzar exactament el que busquen. NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 10 GABINET DE PREMSA HAN DIT: Jordi William Carnes, “La incorporació de la docència en President de 22@Barcelona i Tercer aquest districte és una peça clau que Tinent de l’Ajuntament de Barcelona està vinculada físicament al món de l’empresa i, per tant, del treball”. Miguel Sebastián, “Amb el projecte de construcció de la Ministro de Industria, Turismo y seva nova seu, la CMT aporta el seu Comercio granet de sorra al patrimoni arquitectònic de Barcelona”. NOVES EMPRESES, AL DISTRICTE 22@BARCELONA: Hotel Me Isdin Privalia Swarovski Per a més informació: Gabinet de Premsa de 22@Barcelona: F&A Tel: 93 419 19 86 - 93 507 35 00 • E-mail: filloy@filloy.com NEWSLETTER NÚMERO 27 – JULIOL-AGOST 2008 11