DECISIÓ DE LA SÍNDICA DE GREUGES REFERENT EN MATÈRIA DE CONTAMINACIÓ ACÚSTICA TRAMITACIÓ  El 14 de novembre de 2017 va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què manifestava la seva disconformitat amb l’Ajuntament de Barcelona per la inactivitat administrativa davant de les molèsties que produeix la càrrega i descàrrega a l’entorn del Mercat de Santa Caterina.  El 15 de novembre de 2017 la síndica de greuges va admetre a tràmit la queixa, ja que reunia els requisits reglamentaris, i va designar l’assessora corresponent perquè instruís l’expedient.  La comprovació del fet presumptament greujós ha comportat, en síntesi, l’estudi de les circumstàncies concurrents, l’anàlisi de la normativa aplicable i l’observació de si s’havien aplicat els principis de bona Administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Amb aquesta finalitat, aquesta Sindicatura ha dut a terme les accions següents:  El 23 de novembre de 2017 la síndica de greuges, acompanyada per dues persones assessores del seu equip, va visitar la zona objecte de la queixa i va mantenir una entrevista amb la persona interessada.  D’acord amb el principi d’economia administrativa, no es va efectuar petició d’informe a l’Alcaldia, ja que amb la visita realitzada ja es van constatar els fets denunciats.  Durant els mesos següents l’assessora ha estat pendent de l’evolució de la situació, i s’ha desplaçat en diverses ocasions i en diferents horaris al lloc dels fets.  El 12 d’abril de 2018 l’assessora, a partir de l’observació i l’anàlisi dels fets, va emetre un informe proposta amb les consideracions següents. CONSIDERACIONS Descripció de la queixa El promotor de la queixa es queixa dels incompliments reiterats de l’horari permès per estacionar a la zona de càrrega i descàrrega que hi ha al carrer Freixures i a la plaça de Santa Caterina. Exposa que aquesta situació, que es produeix dia rere dia, genera molts problemes als veïns i als comerciants de la zona. El promotor de la queixa manifesta que han denunciat aquests fets, tant per escrit com verbalment a diferent personal del Districte de Ciutat Vella, però que tot continua igual i ningú fa res per impedir les infraccions que es produeixen. Normativa aplicable L’article 103 de la Constitució espanyola (CE) estableix que l’Administració pública serveix amb objectivitat els interessos generals i actua d’acord amb els principis d’eficàcia, jerarquia, descentralització, desconcentració i coordinació, amb submissió plena a la llei i al dret. El mateix text constitucional, a l’article 9.3, consagra el principi de legalitat, de seguretat jurídica i la prohibició de l’arbitrarietat dels poders públics. 1 L’article 7.1 de la Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l’espai públic de Barcelona estableix que l’Ajuntament ha de dur a terme les polítiques de foment de la convivència i el civisme que siguin necessàries per garantir el civisme i millorar la qualitat de vida a l’espai públic. I l’article 7.2b) indica que a l’efecte de garantir la convivència s’han de desenvolupar les polítiques actives necessàries per garantir la convivència, fomentar els acords i realitzar tasques de mediació en els conflictes que es puguin generar pels diversos usos de l’espai urbà. L’article 45 de la CE estableix que: “Tothom té dret a disposar d’un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, i el deure de conservar-lo.” Això vol dir que el medi ambient al qual està sotmès qualsevol ciutadà no ha d’interferir en les condicions adients de vida i d’activitats personals en condicions favorables. Valoració i conclusions Aquesta Sindicatura considera que l’actuació del servei municipal ha estat insuficient, ja que s’ha constatat que continuen generant-se els problemes de soroll a causa de la deficient gestió i control del trànsit i l’aparcament en aquesta zona del voltant del Mercat de Santa Caterina. Segons va manifestar el promotor de la queixa el dia que vam realitzar la visita al lloc dels fets, des de l’any 2012, en què es va crear l’Associació de Veïns i Comerciants del Voltant del Mercat de Santa Caterina, que s’estan queixant d’aquest ús indegut de les zones de càrrega i descàrrega fora de l’horari establert, que és de dilluns a dissabte de les 8 a les 11 h del matí i de les 15 a les 17 h de la tarda, i des del Districte no han rebut més que paraules, però sense cap actuació respecte d’això. A aquest ús fora d’horari d’aquestes zones de càrrega i descàrrega, cal sumar-hi que alguns dels llogaters del mercat que tenen places reservades a dins del recinte municipal per fer la càrrega i descàrrega la fan a fora perquè els resulta més còmode i a l’hora que els va bé, a causa de l’inexistent control municipal, tal com s’ha pogut constatar en diferents ocasions. A la zona del carrer Freixures concretament és difícil maniobrar perquè és estreta i hi ha molta rotació de vehicles comercials que accedeixen al mercat i/o als locals comercials de la zona, a més en aquest mercat hi ha un centre de recollida pneumàtica, cosa que també contribueix a intensificar el problema. La síndica pot arribar a entendre que aquesta pràctica municipal de tolerància en l’ús de les zones de càrrega i descàrrega d’aquest entorn i aquest entramat de carrers de difícil accés obeeixi a mantenir una bona relació amb els paradistes del mercat i amb el teixit comercial del barri; tot i així, és del parer que la permissibilitat cap als infractors suposa un greuge enfront d’aquelles persones que estan complint la norma. I en aquest cas concret que ens ocupa, no hem d’oblidar els perjudicis que produeix a tots els veïns agreujats per aquesta situació i que cada dia han de suportar les molèsties de soroll i d’increment de la contaminació de l’aire derivada de la circulació i l’aparcament constant de vehicles, tant comercials com particulars, fet que també hem pogut comprovar que es produeix. Considerem que calen actuacions tendents a millorar la convivència i l’ús adequat de les zones de càrrega i descàrrega en aquest entorn, i possiblement amb una intervenció al carrer continuada de professionals que poguessin dissuadir els possibles 2 infractors, ja que seria un element clau per establir la confiança necessària amb els veïns. La síndica també valoraria de forma positiva que els responsables municipals mantinguessin una reunió amb el conjunt de veïns que es veuen afectats, amb la finalitat d’escoltar-los i intentar trobar conjuntament solucions que puguin pal·liar els efectes negatius de la dinàmica d’ús de les zones de càrrega i descàrrega d’aquest entorn. Aquesta Sindicatura té com a missió valorar si s’ha produït un greuge i, considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Ciutat Vella no ha estat ajustada a dret ni eficaç. I, per tant, emeto la següent DECISIÓ  Estimar la queixa perquè l’actuació municipal no ha estat correcta i es conculquen els drets dels veïns de la zona.  Recomanar al Districte de Ciutat Vella que, per evitar que es torni a produir un perjudici com el causat, valori la problemàtica causada per l’ús intensiu i indegut de la zona de càrrega i descàrrega del voltant del Mercat de Santa Caterina i cerqui la millor solució per evitar les molèsties generades als veïns. Aquesta decisió es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut s’informarà la persona interessada. Barcelona, 20 d’abril de 2018 3