Secretaria General ANUNCI El Plenari del Consell Municipal, en sessió del dia 29 de març de 2019, adoptà el següent acord: “APROVAR l’acord relatiu a les aportacions econòmiques als grups municipals de l’Ajuntament de Barcelona, en els termes recollits en el document que consta a l’expedient; PUBLICAR-LO al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, a la Gaseta Municipal i al web municipal.” ACORD RELATIU A LES APORTACIONS ECONÒMIQUES ALS GRUPS MUNICIPALS DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA I LA SEVA JUSTIFICACIÓ Antecedents. Les aportacions als grups polítics municipals per part dels Ajuntaments es troben previstes a l’article 73.3. de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local (LRBRL), precepte que disposa que el Plenari de la Corporació pot assignar als grups polítics una dotació econòmica amb càrrec al pressupost municipal anual, que no es pot destinar al pagament de personal al servei de la corporació local ni a l’adquisició de béns que puguin constituir actius fixes de caràcter patrimonial. Així mateix, l’esmentat precepte estableix que els grups polítics han de portar una comptabilitat específica de la dotació rebuda, que han de posar a disposició del Plenari de la Corporació quan aquest ho requereixi. Per tant, el retiment dels comptes ha de fer-se a davant de l’òrgan de màxima representació de la Corporació. En la mateixa línia, l’article 50.8 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat per Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril fa referència a aquest caràcter d’assignacions finalistes que han de destinar-se exclusivament a finançar el funcionament dels grups polítics, perquè puguin desenvolupar les seves tasques. La Llei Orgànica 8/2007, de 4 de juliol, sobre finançament dels partits polítics modificada per la Llei Orgànica 3/2015, de 30 de març, de control de l’activitat econòmic financera dels partits polítics, preveu que els recursos econòmics dels partits polítics puguin estar constituïts, entre d’altres, per les aportacions dels grups de representants en els òrgans de les administracions locals. En aquest cas, la rendició de comptes dels fons rebuts es realitza segons la reglamentació pròpia de cada ens local i correspon al Tribunal de Comptes el control de l’activitat econòmica i financera dels partits polítics. Per altra banda, la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIPBG), al seu article 15, imposa l’obligació de fer públic el retiment de comptes o la justificació que facin els beneficiaris de l’ús que han fet de de les subvencions i ajuts rebuts, sense perjudici que les aportacions econòmiques als Grups Municipals estan expressament excloses de l’àmbit d’aplicació de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, conforme al seu article 4.d). Vist els antecedents que s’han exposat i atesa la necessitat de concretar el retiment de comptes per part dels Grups Municipals respecte de les aportacions que aquests rebin, s’acorda el següent: Primer.- Objecte L’objecte del present acord és fixar el marc general de la destinació de les aportacions municipals realitzades, de conformitat amb les Bases d’Execució del Pressupost i la resta de normativa aplicable, als 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-4-2019 CVE 2019014440 Pàg. 1-3 https://bop.diba.cat A Secretaria General grups polítics d’aquest Ajuntament i determinar els criteris i tràmits per a la seva justificació als efectes de la seva posada a disposició del Consell Municipal. Segon.- Obligació de justificar les aportacions i termini. Els grups municipals han de justificar, durant el primer semestre de cada exercici pressupostari, el destí de les aportacions rebudes per part de l’Ajuntament de Barcelona durant l’exercici anterior. A l’efecte, la Gerència de Recursos ha d’obrir, en cada exercici pressupostari, el corresponent expedient administratiu per a cada grup municipal per incorporar-hi tota la documentació justificativa de la destinació d’aquests fons, la qual s’ha de presentar de conformitat amb l’establert en aquest acord. Tercer. Destí i justificació de les despeses. I. Les aportacions objecte del present acord s’han de fer servir per a finalitats relacionades amb el funcionament del respectiu grup municipal i no poden destinar-se al pagament de remuneracions de personal al servei de la corporació municipal, de conformitat al que estableixi la legislació vigent en cada moment. Tampoc es podrà destinar a l’adquisició de béns que puguin constituir actius fixes de caràcter patrimonial, ni a la satisfacció de despeses de béns i subministraments que són facilitats per l’Ajuntament, ni a qualsevol altra finalitat que resulti prohibida per la normativa aplicable. A títol enunciatiu s’admeten, entre d’altres, despeses de naturalesa següent: pagament de lloguers de locals, subministraments i despeses de manteniment que li siguin imputables, material d’oficina, impremta, trameses postals, despeses de representació, desplaçaments, honoraris per assessorament extern, despeses de restauració, desplaçaments, serveis de comunicació, atencions protocol·làries i despeses generals vinculades al funcionament del Grup Municipal, sempre i quan no hagin estat facilitades per l’Ajuntament. II. La justificació de les despeses realitzades directament pels Grups Municipals ha d’incorporar la documentació següent: a. La relació detallada de les despeses anuals, agrupades per conceptes específics i indicatius de la destinació efectiva de les aportacions. b. Les factures girades al Grup Municipal, on constarà de forma clara i detallada el concepte del servei , prestació o subministrament, el preu i el perceptor. S’han d’acompanyar els rebuts o justificació del seu pagament c. Els justificants documentals referits a les despeses de restauració han d’acreditar-se indicant el motiu i el nombre d’assistents. En el cas de despeses per desplaçaments cal acreditar l’objecte del viatge. III. En tot cas la justificació precedent s’ha de complementar amb la incorporació de la documentació justificativa de les aportacions, si escau, als partits polítics en els termes previstos en l’apartat següent. Quart. Aportacions dels grups municipals als partits polítics. En el cas que els grups municipals aportin tot o part d’aquests fons al seu respectiu partit polític, aquests han de presentar la següent documentació: a. Un conveni de col·laboració, o acord anàleg, signat entre el grup municipal i el partit polític, que tingui una durada màxima igual al mandat corporatiu i relacioni els tipus dels serveis que el partit prestarà al grup polític. Aquests serveis han d'estar directament relacionats amb els fins específics del partit i vinculats al desenvolupament de l'activitat pròpia i de funcionament del grup municipal. No correspon a l'Ajuntament de Barcelona el control de l'activitat econòmica i financera dels partits polítics, que és 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-4-2019 CVE 2019014440 Pàg. 2-3 https://bop.diba.cat A Secretaria General funció exclusiva del Tribunal de Comptes d’acord amb l’art. 16 de la Llei Orgànica 8/2007, de 4 de juliol, sobre finançament dels partits polítics. b. Una certificació del responsable de la gestió econòmica-financera del partit on s’acrediti que aquestes quantitats s’han utilitzat en els supòsits legals contemplats en el marc jurídic vigent i que figuren com a ingressos a la comptabilitat general del partit presentada al Tribunal de Comptes. Cinquè. Control per la Intervenció General. Un cop complimentat el corresponent expedient, es remetrà a la Intervenció general, que procedirà al seu control, emetent un informe anual que formarà part, com a annex, del compte general de l’Ajuntament. Sisè. Imports no justificats. En el cas de que l’import de la despesa justificada no coincideixi amb el total de la transferència realitzada al grup municipal, aquesta diferència es detraurà de l’aportació corresponent de l’any següent. Les quantitats no justificades existents al final de cada mandat, una vegada efectuada la liquidació i l’aprovació del compte corresponent, s’han de reintegrar a la Tresoreria de l’Ajuntament, durant el primer trimestre de l’any en el qual es constitueixi la nova Corporació. Setè. Publicitat activa. Durant el segon semestre de l’exercici següent, s’ha de publicar al portal de transparència de l’Ajuntament la següent informació: - La relació detallada de les despeses anuals aportada pels grups municipals, ordenades per conceptes. - L’informe anual de control de la intervenció municipal sobre la justificació de les despeses dels grups municipals. Vuitè. Eficàcia de l’acord Aquest acord serà d’aplicació a partir de la constitució del nou consistori un cop celebrades les eleccions municipals de 26 de maig de 2019 Barcelona, 15 d’abril de 2019 El Secretari General Jordi Cases i Pallarès 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-4-2019 CVE 2019014440 Pàg. 3-3 https://bop.diba.cat A