Memòria del Consell de Ciutat 2017 Aprovada al plenari del Consell de Ciutat del 24 d’abril de 2018 Composició El Consell de Ciutat és el màxim òrgan consultiu i de participació de l'Ajuntament de Barcelona, en què els representants de l'Ajuntament i de la ciutadania debaten els afers principals de la ciutat amb la recerca constant del compromís i la coresponsabilitat. És el gran espai de representació cívica de la ciutat que recull i continua amb la tradició participativa a Barcelona i enforteix les tasques del govern. Tothom ha de poder participar des de les seves disponibilitats, sense que això vulgui difuminar les responsabilitats de cada persona en altres àmbits associatius o professionals. El Consell de Ciutat significa un nou concepte de govern per a la nostra ciutat, ja que neix de la convicció que, per gaudir d'una bona qualitat de vida i d'una convivència cívica satisfactòries, s'ha de fer des de la coresponsabilitat ciutadana i de l'Administració. Es basa en criteris de legitimitat i representativitat per tal de ser el gran espai de representació cívica de la ciutat. Membres: Presidenta del Consell de Ciutat Un/una representant dels grups municipals Vice-presidències Institucions significatives de la ciutat Persones amb rellevància ciutadana especial Representants de les entitats dels Consells Sectorials de ciutat Un/una representant de cada Consell Sectorial de Ciutat Un/una representant de cada Consell Ciutadà de Districte Representants d’Entitats i associacions inscrites en el Fitxer General d’Entitats. Ciutadans/es del Registre Ciutadà Context L’any 2016 va ser un període de renovació i canvi de mandat, motiu pel qual el Consell de Ciutat va disminuir la seva activitat ordinària. Durant el primer semestre, el Consell de Ciutat va participar en l’elaboració del Pla d’Actuació Municipal (PAM) Posteriorment, durant el tercer trimestre de l’any es va constituir la nova Comissió Permanent i les dues vicepresidències pertinents. Al darrer trimestre de l’any es van iniciar el nou pla de treball del Consell de Ciutat amb l’inici de dos grups de Treball de Desigualtats i vulnerabilitats i el d’Espai Públic i convivència. Durant el primer semestre del 2017, l’activitat del Consell de Ciutat s’ha mantingut en funcionament de la mateixa manera, amb una activitat continua per part de la Comissió Permanent, així com dels grups de treball actius. A partir del segon semestre de l’any 2017, l’activitat del Consell de Ciutat ha estat clarament marcada pel període convuls que ha viscut la ciutat de Barcelona. Concretament l’atemptat terrorista del dia 17 d’agost a les rambles i posteriorment pel context polític que ha viscut Catalunya, especialment a mesura que s’aproximava la convocatòria del referèndum d’autodeterminació del dia 1 d’octubre. En aquest sentit, en el marc del Consell de Ciutat s’ha tractat els temes de les càrregues policials del 1 d’octubre, l’aplicació de l’article 155 per part del govern espanyol i l’empresonament dels presidents de l’ANC, Òmnium i d’una part del govern de Catalunya. Aquest fet va generar un debat molt polaritzat entre els membres del Consell de Ciutat. Donada la incapacitat de poder arribar a una posició de consens, es va optar per convocar un plenari extraordinari i a través de la votació aprovar un comunicat que posava de manifest les greus mancances democràtiques que s’estaven produint a Catalunya. L’expressió que va prendre aquest debat va ser a través de la publicació de dos comunicats oficials aprovats a: En el marc de la Comissió Permanent: http://www.conselldeciutat.cat/ca/page.asp?id=192&ui=1527&page=2 En el marc d’un plenari extraordinari: http://www.conselldeciutat.cat/ca/page.asp?id=192&ui=1548&page=1 Fruit dels fets exposats, es va generar un debat intern sobre quin hauria de ser el paper del Consell de Ciutat i dels mecanismes per expressar les opinions consensuades, si és el cas, o bé adoptades de manera més àmplia. En relació als recursos humans s’ha comptat amb el suport d’una consultoria externa i també amb el suport de tècnics/ques de plans ocupacionals de Barcelona Activa. Es destaca el valor que aquests darrers han aportat al Consell de Ciutat. L’aprovació del nou reglament de participació ciutadana el passat dia 6 d’octubre de 2017 ha generat canvis en la composició i funcions del Consell de Ciutat. D’una banda, s’han ampliat el nombre de membres del registre ciutadà, de 15 a 25 persones. Per altra, s’han ampliat funcions a través de la votació de representants a la Comissió d’Empara i Comissió Assessora de Processos Participatius. D’altra banda, està pendent la implementació dels nous membres del Consell de Ciutat. Concretament l’ampliació de membres del padró municipal. En aquest sentit, tenim dificultats tècniques per poder disposar de l’eina tecnològica que permeti donar resposta als requisits contemplats al reglament: “6 dones i 4 homes mitjançant sorteig aleatori del padró municipal cercant la proporcionalitat d’edat, gènere i procedència” (article 53 de les normes de participació ciutadana). També es vol expressar el condol per les pèrdues de dos membres actius del Consell de Ciutat, el Sr. Vicente Carballido del registre ciutadà i la Sra. Patrícia Gabancho, com a membre representant de l’Ateneu Barcelonès. Activitat L’activitat del Consell de Ciutat durant l’any 2017, ha contemplat un total de 9 grups de treball específics, oberts no només al plenari sinó a altres persones i professionals de l’administració, de Consells sectorials i d’entitats, amb una mitjana de participació de 13 persones per grup i un volum aproximat de 869 hores voluntàries de treball (a raó de 2 hores per sessió i amb un 65% d’assistència) entre la permanent, els grups de treball i els plenaris. Tanmateix, s’han presentat un total de 5 dictàmens, així com 3 informes. Així mateix, han col·laborat i participat professionals de l’administració de diverses àrees i serveis. (*) Annex: S’adjunta la relació de les diferents Comissions de treball de l’any 2017 Destacar la Jornada “Repensant el Consell de Ciutat” realitzades el mes de juny, amb la col·laboració de Consells de Ciutat d’altres ciutats, concretament de Salt i de Sant Sebastià. Van assistir 60 persones. Durant les jornades es van abordar quatre temes concrets: funció, composició, visibilitat i efectivitat. El balanç d’aquesta jornada per part dels assistents/es ha estat molt positiu esdevenint un motor de debat i de transformació del propi Consell de Ciutat. Tanmateix destacar que a través de les jornada, va sorgir l’interès per crear un nou grup de treball, concretament el de Comunicació i visibilitat. A través d’aquest grup de treball s’ha debatut sobre el relat del Consell de Ciutat i com a través de la construcció d’aquest relat s’ha generat una projecció sobre el futur del propi òrgan de participació. En el següent link podeu consultar la notícia a la pàgina web del Consell de Ciutat: http://www.conselldeciutat.cat/ca/page.asp?id=192&ui=1470&page=8 L’activitat de la Comissió Permanent es resumeix en 11 reunions, una d’elles de caràcter extraordinari, amb l’objectiu de convocar un plenari extraordinari. Presentant un manifest en contra de l’empresonament dels ‘Jordis’ i de l’aplicació de l’article 155, tal i com ja s’ha esmentat anteriorment. Durant l’any 2017 s’han dut a terme 3 plenaris, un d’ells, celebrat al mes de novembre, va ser amb caràcter extraordinari. Al mes de juliol es va celebrar un plenari ordinari a on es va aprovar el dictamen del grup de treball de Desigualtats i vulnerabilitats, així com el dictamen sobre el Reglament de participació ciutadana. Per altra banda es va presentar l’informe del grup de treball d’Espai públic i convivència i l’informe Equador de mandat. Al mes de novembre es va realitzar un plenari extraordinari, que va ser a petició de més 1/3 dels membres de la permanent, per tractar sobre els efectes de l’aplicació de l’article 155. Finalment, durant el mes de desembre es va celebrar un plenari ordinari on es van aprovar els dictàmens dels grups de treball de Pressupostos i ordenances fiscals 2018 i el de Comunicació i Visibilitat. Per donar compliment al nou reglament de participació ciutadana, en aquest darrer plenari del Consell de Ciutat es van seleccionar a les persones que formaran part de la Comissió Assessora, la Sra. Núria Font Revilla i el Sr. Ramon Nicolau, ambdós amb 50 vots a favor i una abstenció; i de la Comissió d’Empara, el Sr. Enric Canet, amb 40 vots a favor. Relació dels diferents comissions de Treball durant el 2017 SEGUIMENT PRESSUPOSTOS 2017 Membres - Joan Vidal, Associació Músic Cultural - Miquel Aragon, Consell Municipal d’Associacions - Albert Recio, de les Institucions més Significatives de la Ciutat, de la Federació d’Associacions de Veïns i veïnes de Barcelona (FAVB). - Alejandro Goñi, Vicepresident segon i President de PIMEC-Comerç - Anna Balletbó, de persones rellevants - Berta Clemente, dels Grups Polítics Municipals (CiU) - Carme Panchón, de les Institucions Més Significatives de la Ciutat, de la Universitat de Barcelona (UB). - Imma Gonzàlez, Registre Ciutadà - Montse Morera, Vicepresidenta Primera i Presidenta del CAB - Paz Cano, de Persones rellevants - Vicenç Tarrats o Marisa López, de les Institucions Més Significatives de la Ciutat, de Comissions Obreres del barcelonès (CCOO). - German Prado, assessor econòmic del Grup Municipal de Ciutadans (Delegat per Marilén Barceló) Col·laboradors - Carlos Vivas Urieta- Director pressupostos i política fiscal - Enric Perea- Director de serveis de pressupost - Raül Fontanet – Tècnic economista referent de transparència - Iolanda Fresnillo- Cooperativa Ekona - Blanca Moreno, Suport metodològic al Consell de Ciutat - Miriam Esteve, Suport metodològic al Consell de Ciutat - Orland Blasco, Secretaria Consell de Ciutat Reunions 28/02/2017 23/05/2017 Dictamen No REGLAMENT NRPC Membres - Montserrat Morera, CAB - Joan Bordetas, Consell Ciutadà del Districte de l’Eixample - Inma González, Registre Ciutadà - Maria Teresa Pamio, UAB - Mireia Recio, Foment del Treball - Joan Martínez Leo, Consell Assessor de la Gent Gran - Rosa Maria Sainz Pardo, AVDA - Dolors Luna, ONCE - Amadou Boca, Persona especial rellevància - Nuria Paricio Paricio, Barcelona Oberta - Joan Vidal i Vilanova, Associació Cultural Music Mas Guinardó - Lydia Chaparro, Ecologistes en acció - Joan Maria, FAVB - Aitor Urquiola GRAIN - Salvador Fuentes Bayó, Oficina Tècnica de Canvi Climàtic i Sostenibilitat - Mari Carmen Vazquez, Gremi de Tallers de Reparació d’Automòbils. - Mònica Enrich, BACC - Anna Balletbó, Fundació Internacional Olof Palme - Emiliano Maroto, Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya - Montse Pallarés, Coordinadora Red de Ciudades por la Bicicleta RCxB - Xavier Martí González, membre del Consell Municipal de Cooperació al Desenvolupament - Manel Cases - Manel Ferri Tomas, Gerència de Serveis de Medi Ambient Diputació de BCN - Salva Vendrell, Fundació Barcelona Comerç - Josep Panadès Imbernón, OCUC - Nacho Padró , Coordinador Pedagògic d'ESO - Maristes - Alejandro Perez Perez, Copresidència CJB - Ana Maria Novella Camara, coordinadora del grup d'igualtats d'oportunitats en la Infància - Laura Diéguez Ferrer, Secretaria d'Internacional i cooperació CCOO Catalunya - Alejandro Goñi Febrer, PIMEC - Delfí Cosialls, Registre Ciutadà Col·laboradors - Blanca Moreno, Suport metodològic al Consell de Ciutat -Andreu Parera, Secretaria Consell de Ciutat Reunions 8/05/2017 29/05/2017 13/06/2017 03/07/2017 Dictamen Aprovat Juliol 2017 http://www.conselldeciutat.cat/site/files/196/Dictamen-definitiu- Reglament-de-Participacio-2017.pdf MODEL SUBVENCIONS Membres - Associació ESCLAT - AVV Joan Maragall del Guinardó - Consell d’Associacions de Barcelona (CAB) - Consell de Joventut de Barcelona (CJB) - Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS) - Federació Catalana de Drogodependències (FCD) - Federació de Casas Regionales en Cataluña (FECARECAT) - Federació ECOM - Taula d’Entitats de Sarrià Col·laboradors Miky Aragon (director del CAB) Helena Casellas (tècnica del CAB) Reunions 12/06/2017 19/06/2017 29/06/2017 Dictamen Informe Juliol 2017 http://www.conselldeciutat.cat/site/files/203/Informe-GT- Subvencions-juliol-2017.pdf JORNADES CONSELL DE CIUTAT Membres - Imma González, Registre Ciutadà - Delfí Cosialls, Registre Ciutadà - Montserrat Morera, CAB - Joan Bordetas, Consell Ciutadà Eixample - Alejandro Goñi, PIMEC Col·laboradors - Fernando Pindado, Ajuntament Barcelona - Laia Forné, Ajuntament Barcelona - Andreu Parera, Secretaria Consell de Ciutat - Pau Casanovas, Airun Serveis Culturals - Núria Bach, Airun Serveis Culturals Reunions 27/04/2017 Dictamen Informe 10 Juny 2017 ESPAI PÚBLIC I CONVIVÈNCIA Membres - Jordi Gras, representant del Consell Ciutadà del districte de Sant Martí - Oriol Nicolau, President del CJB, Àmbit entitats Significatives - Montse Morera, Presidenta del CAB - Raimond Blasi, Representat de Grup Municipal de Convergència - Mercè Rey, Àmbit de Persones Rellevants - Roser Vallhonesta, Consell Ciutadà d'Horta-Guinardó - Paz Cano, Àmbit Persones Rellevants - Lluisa Erill, Secretariat d'Entitats de Sants, Hostafrancs i la Bordeta - Raquel Acinas, Persones Rellevants - Enric Canet, Casal dels Infants - Carlos Ruiz, Registre ciutadà. - Dolors Saladrigas- CAB - Vicenç Tarrats, CCOO Col·laboradors - Eva Mur (Direcció de Serveis d'Inspecció) - Adolf Fernández (Direcció de Serveis d'Inspecció) - Marc Serra Solé (Tinència d'Alcaldia de Drets de Ciutadania, Participació i Transparència) - Marino Villa (Síndic Adjunt de la Sindicatura de Greuges de Barcelona) Reunions 28/11/2016 12/12/2016 9/01/2017 30/01/2017 13/02/2017 27/02/2017 Dictamen Informe Març 2017 http://www.conselldeciutat.cat/site/files/190/Informe-recomanacions- GT-Espai-Public-Convivencia.pdf DESIGUALTATS I VULNERABILITAT Membres - Rosa Maria Lunas (FOCAGG) - Àngels Guiteras (ABD) - Raquel de Haro (Comissions Obreres) - Albert Recio (FAVB) - Marina Gassol (FAPAC) - Carme Panchón (UB) - Afra Blanco (UGT) - Enric Francès (Consell Municipal d’Associacions de Barcelona) - Teresa Crespo (Consell Municipal del Benestar Social) - Delfí Cosialls, Registre Ciutadà - Inma Vicente, Registre Ciutadà - Mª Paz Cano, Persona especial rellevància - Àngels Guiteras (ABD) - Enric Canet (Casal dels Infants) - Antoni Reig i Malla (Coordinadora d’Entitats del Poble Sec) - Mª José Lopez (Consell d’Associacions de Barcelona) - Alberto Lacasta (PSC) - Berta Clemente (CiU) Col·laboradors - Emi Pallars, Cap del Departament de Participació Social - Carme Borrell, Agència de Salut Pública de Barcelona - Mª Jesús Calvo, Gabinet Tècnic de Programació - Josep Villarreal, Direcció de Serveis d’Innovació i Estratègia - Davide Malmusi, Direcció de Salut de l’Ajuntament de Barcelona - Orland Blasco, Secretaria del Consell de Ciutat - Jesús Martínez, Suport Consell de Ciutat - Blanca Moreno, suport metodològic al Consell de Ciutat Andreu Parera, Secretaria Consell de Ciutat Reunions 9 sessions (Del 13/12/2016 a 25/04/2017) Dictamen Aprovat Abril 2017 http://www.conselldeciutat.cat/site/files/191/2017-Dictamen-Grup- Treball-Desigualtats-Vulnerabilitats.pdf VISIBILITAT I COMUNICACIÓ Membres - Raimond Blasi, PDeCAT - JoanBordetas, Consell Ciutadà Eixample - Montserrat Morera, CAB - Eva Ceano-Vivas, CAB - Alejandro Goñi, PIMEC - Gema Comas, Fundació Esclat Marina - Enrique Delgado, Taula d’Entitats de Sarrià - Ramon Tornero, Associació Entitats Excursionistes del Barcelonès - Joan Vidal, Associació Músico Cultural Mas Guinardó - Delfí Cosialls, Registre Ciutadà - Inma González, Registre Ciutadà - Inma Vicente, Registre Ciutadà - Carlos Ruiz, Registre Ciutadà Col·laboradors - Andreu Parera, Secretaria Consell de Ciutat - Irene Martínez, Direcció de Serveis de Planificació i Control - Josep Ayuda, Secretaria Consell de Ciutat - Laura Sañé, Secretaria Consell de Ciutat - Blanca Moreno, suport metodològic al Consell de Ciutat Reunions 12/07/2017 13/09/2017 11/10/2017 Dictamen Aprovat 13 Desembre de 2017/ACTIU ACTUALMENT http://www.conselldeciutat.cat/site/files/202/dictamen-comunicacio- visibilitat.pdf IMPLEMENTACIÓ NORMES Membres - Montserrat Morera, CAB - Inma González, Registre Ciutadà - Delfí Cosialls, Registre Ciutadà Col·laboradors - Andreu Parera, Secretaria Consell de Ciutat - Laura Sañé, Secretaria Consell de Ciutat - Blanca Moreno, suport metodològic al Consell de Ciutat Reunions 2/11/2017 Dictamen No/ ACTIU ACTUALMENT PRESSUPOSTOS 2018 Membres - Raimond Blasi, PDeCAT - Maria Rubia, Consell Municipal Poble Gitano - Alejandro Goñi, PIMEC - Marisa López, CCOO - Albert Recio, Fed. Ass. Veïns i Veïnes de Barcelona - Josep Vilalta, UB - Montserrat Morera, CAB - Juanjo Casado, UGT - Alfons Barti, Barcelona Comerç - Enrique Delgado, Taula Entitats Sarrià - Mireia Recio, Foment del Treball - Lola de la Fuente, Fundació Esclat Marina - Joan Vidal, Associació Mas Guinardó - Anna Balletbò, Persona especial rellevància - Paz Cano, Persona especial rellevància - Inma González, Registre Ciutadà Col·laboradors - Andreu Parera, Secretaria Consell de Ciutat - Laura Sañé, Secretaria Consell de Ciutat - Blanca Moreno, suport metodològic al Consell de Ciutat Reunions 26/10/2017 7/11/2017 14/11/2017 21/11/2017 27/11/2017 Dictamen Aprovat 13 Desembre 2017 http://www.conselldeciutat.cat/site/files/212/Dictamen-ordenances- fiscals-i-pressupostos-2018.pdf Grups de treball 2017 - Objectius i conclusions. 1. Seguiment Pressupostos 2017 Aquest és l’únic grup de treball de caràcter fix i preceptiu, el qual es reuneix any rere any per fer el seguiment dels pressupostos municipals aprovats. En aquest cas, es posa de manifest la necessitat de rebre una rendició de comptes i seguiment per part de l’equip de govern sobre les recomanacions/propostes recollides en els diferents dictàmens. També es valora necessari poder realitzar un seguiment en relació al nivell d’implementació de les recomanacions recollides/acceptades per part de l’equip de govern. 2. Normes Reguladores de participació Ciutadana L’objectiu d’aquest grup de treball va ser la realització d'una aportació constructiva i intensiva al document marc elaborat pel Comissionat de Participació Ciutadana. Pel que fa a les conclusions que es van extreure d’aquest grup, recollides en el dictamen, s’exposa: Que les normes de participació contemplin un llenguatge inclusiu amb la utilització d’expressions neutres amb la intenció que no s’ignoren totes les altres identitats no binàries. S’al·ludeix a què es contempli totes les diversitats LGTBI i de gènere. Facilitar l’accés al contingut del reglament i a totes les formes de participació, a persones amb diversitat funcional i cognitiva. Es fa referència també a la bretxa digital i als col·lectius amb risc d'exclusió social. Que la participació arribi al nivell primari de ciutadania i que s’estructurin mecanismes de participació que abasten la ciutadania no associada. La importància del retorn com a eina de foment de la participació i es vincula aquest concepte a la rellevància dels mecanismes de comunicació. La necessitat d’una campanya de divulgació de la participació ciutadana per fer-la accessible des d’etapes primerenques del desenvolupament. Que es reflecteixi una promoció més activa de la participació dels infants i adolescents. Que els aspectes relacionats amb les normatives del Consell de Districte no es tracten al Reglament de participació, sinó que es deriven directament a l’actualització prevista sobre la Regulació de les normes de districte, i que en tot cas, si es tracten, s’elaborin més. Finalment, aquest grup de treball ressenya que els objectius d'aquesta resolució estan encaminats a respondre a les demandes de tota la ciutadania barcelonina i a promoure la millora de la participació en la nostra ciutat. 3. Model subvencions L’objectiu del grup de treball va ser realitzar un replantejament de la convocatòria general de subvencions per activitats, serveis i projectes a Districte i Ciutat, per part de membres del Consell de Ciutat i amb la col·laboració d’entitats del Consell d’Associacions de Barcelona. Es van dur a terme un total de quatre sessions i les conclusions de l’informe presentat consideren que una nova proposta hauria de contemplar, entre altres propostes: . Respecte a l'objecte de subvenció altres formes d'aportacions no necessàriament econòmiques per part de l'administració (materials, recursos humans, ...) i més àmbits específics (estructura, infraestructura, ...) . En relació al procés: subvencions amb dues convocatòries, resolució i pagament a primers d'any, ... . Que l’administració vetlli i posi eines i recursos perquè totes les entitats, grans o petites, de gent jove o gran, disposin de les mateixes oportunitats. Per això, demanem a l’administració que treballi per ampliar o aportar més suport i recursos al procés de la convocatòria de subvencions. No només en el període de lliurament de sol·licituds si no també, en el procés de justificació i elaboració, a més de tenir un tracte més proper amb les persones responsables de cada sector i districte. 4. Jornades ‘Repensant el CC Es va crear un grup de treball encarregat de dissenyar l’organització i planificació de les Jornades ‘Repensant el Consell de Ciutat’. La Jornada es va celebrar el 10 de juny a la Capella de Santa Àgata. Durant aquesta jornada es van convidar a altres Consells de Ciutat aprofitant la diversitat de les seves experiències per posar en comú diverses dinàmiques i debatre opcions de millora en la línia del lema de la Jornada. L’acte es va dividir en dues parts: La primera part de la sessió cada Consell de Ciutat efectuarà la seva presentació La segona part es formaran quatre grups de treball que debatran sobre els quatre temes de la Jornada. Les conclusions extretes de cada grup de treball són: Tema FUNCIONS - La necessitat de compromís polític explícit i reconeixement per una millor efectivitat. - El Consell de Ciutat com a espai d’identitat col·lectiva. - Les propostes de funcions: Preguntar als ciutadans, als consells de barri i als consells de ciutadans (actuar com a eina de coneixement de la ciutadania, com a jutge de pau/mediadors i generar propostes i idees sorgides de les preguntes). Dues línies de treball: a curt termini (pressuposts i PAM) i a mig termini adaptades al territori - Necessitat d’obtenir un retorn a nivell polític: això millorarà la visibilitat del Consell de Ciutat. - Necessitat de funcionar de manera autònoma als canvis polítics (traçabilitat). Tema EFECTIVITAT - Calen indicadors per mesurar l’efectivitat del Consell de Ciutat. - Hi ha una manca important de voluntat política envers el Consell de Ciutat. - Necessitat d’apoderar els membres del Consell: reconèixer la legitimitat dels dictàmens del Consell. - Manca de canals de comunicació municipals que donin resposta a les propostes del Consell de Ciutat. - L’estructura hauria de ser independent de l’administració municipal (tipus Síndica). - Debatre sobre el rol i la presència de la representació política. - Necessitat d’innovar amb les normes de participació. Tema VISIBILITAT - S’arriba a la conclusió que el Consell de Ciutat és desconegut per la ciutadania. - Per millorar la visibilitat es proposen novetats: Crear vídeos de les entitats implicades Tenir accés a BTV, notes de premsa, canals de difusió de l’Ajuntament Treballar les xarxes socials Elaborar “Flyers” per repartir i explicar als barris el que fa el Consell de Ciutat Redissenyar la imatge i fer-la més atractiva Utilitzar un llenguatge de comunicació més proper - Es parla també dels canals actuals i les millores que cal fer: Més difusió dels butlletins electrònics Actualitzar la web i el telèfon (que respongui algú) Actualitzar les llistes de distribució Intentar arribar a les entitats de 2n grau amb butlletins i accions concretes - Les propostes demanades al Govern: Una seu amb una bústia i targetes Més visibilitat Més pressupost Retorn dels dictàmens que fa el Consell de Ciutat Implicació de tots els grups municipals Tema COMPOSICIÓ - Estructura: o A nivell operatiu, l’existència de la Permanent i els grups de treball és necessària per a dotar de contingut efectiu i alimentar el plenari o La composició d’aquest òrgan ha de garantir el flux constant de continguts i efectivitat en el desenvolupament de l’activitat, i en la recepció de temes rellevants per a discussió a nivell de plenari o Això requereix de la representativitat dels diferents estaments ciutadans i el seu compromís en la contribució o El membres del Consell, els òrgans col·legiats i el grups han de comptar amb recursos propis per a garantir el funcionament i qualitat de la feina, incloent: Persones tècniques i de gestió Espais físics i digitals Serveis, en cas necessari de suport especialitzat - Comunicació: o El disseny dels òrgans ha de garantir el retorn dels debats o Els membres han de tenir un rol actiu en el desenvolupament de les activitats de comunicació, de forma integrada a la seva contribució a la generació de contingut i orientat a la participació ciutadana o Les estructures han de contemplar mecanismes de comunicació formal, i facilitar espais de comunicació informal, tant presencial com la col·laboració digital o Aquest espais son part integrant del funcionament del Consell, i ha d’existir una figura que garanteixi la comunicació interna o S’ha de contemplar una funció / rol amb la responsabilitat de contacte amb el mitjans de comunicació i altres tasques de comunicació externa o Han d’existir recursos propis dedicats a aquesta funció, com es detalla en la secció d’estructura - Temporalitat / renovació: o En els òrgans col·legiats (Consell, Permanent...) per a garantir la permeabilitat amb la ciutadania, i la inclusió de noves visions, el mandat dels membres ha d’estar limitat en el temps o En cas de no possibilitat d’assistència, s´ha de instar la baixa i/o substitució del membre que no assisteix o En els grups de treball, continuar amb la definició de membres i mètodes adequats a la temàtica i abast del contingut - Representativitat: o La composició ha de garantir la inclusió de perspectives diverses, tal com edat, gènere, col·lectius en risc d’exclusió, accessibilitat, educació o Per a facilitar que els col·lectius i els individus membres milloren les seves oportunitats de contribuir de manera rellevant, i per tant, de representar els seus punt de vista, s’ha de facilitar la formació als nous membres o Igualment, s’ha d’actuar amb un enfoc pedagògic sobre la ciutadania, per a aconseguir ciutadans candidats al Registre, i un bon retorn de la feina del consell i altres òrgans participatius - Centralitat: o Com òrgan clau de la participació, la seva posició ha de servir per a donar coherència i força a altres mecanismes, per a lo qual ha de: Servir de forma activa de connexió a altres òrgans de participació Crear debat i analitzar els resultats Ser radar de temàtiques prioritàries 5. Espai públic i convivència Els objectius del grup de treball van ser per una banda abordar les ordenances del civisme i espai públic, i per altra fer el seguiment i valoració del procediment de permisos i suport d'infraestructures a l'espai públic. Les conclusions contemplades en l’informe presentat són: Per finalitzat volem posar de relleu que aquesta comissió ha pogut treballar part de la feina que tenia planificada. No obstant, encara no es disposa d’una proposta de reforma de les Ordenances del civisme, i en el cas de les fitxes per realitzar les activitats a l’espai públic encara s’estan implementat. Per tant volem instar a l’equip de govern perquè s’avanci en la feina pendent i tingui present la finalitat del Consell de Ciutat per proposar millores i tenir un paper actiu i participatiu en aquest procés. 6. Desigualtats i vulnerabilitat Els objectius d’aquest grup de treball van ser: Conèixer i reflexionar sobre les iniciatives i els instruments de diagnòstic existents en els diversos àmbits de la ciutat: “diagnòstic del diagnòstic” Conèixer les mesures impulsades per l’Ajuntament i les eines col·laboratives desplegades per les entitats ciutadanes que intenten donar una resposta a les desigualtats i a la vulnerabilitat a Barcelona. Plantejar recomanacions concretes a l’Ajuntament, per una banda, pel que fa a la diagnosis i, per l’altra, pel que fa a les eines que utilitza per abordar la problemàtica. I les conclusions resultants contemplades en el dictamen: La Comissió de Desigualtats a Barcelona expressa la voluntat de que es mantinguin les sessions de treball amb dues finalitats: Incorporar més enfocaments i mirades sobre les desigualtats socials a Barcelona: habitatge, diversitat funcional, gent gran, paper del Tercer Sector Social, etc. Dur a terme el seguiment de les recomanacions fetes per aquest primer grup de treball i de les iniciatives empreses en conseqüència. En resum, continuar treballant la millora del coneixement dels processos que generen i amplifiquen les desigualtats, així doncs, aquest grup continuarà en actiu durant l’any 2018. De totes maneres, donades les similituds dels temes treballats al Consell Municipal de Benestar Social, el Consell Municipal de Gent gran i amb l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva, en el marc de la Comissió Permanent del Consell de Ciutat s’acorda realitzar una sessió conjunta amb els Consells Sectorials de l’àmbit per revisar i redefinir els objectius i accions del grup de treball. 7. Visibilitat i comunicació Aquest grup de treball va partir de la necessitat i l’objectiu d’ampliar i potenciar la visibilitat i la capacitat comunicativa del propi Consell de Ciutat vers la ciutadania, la resta de Consells de participació i vers el propi govern de la ciutat. Com a resultat, s’elabora un dictamen amb el treball realitzat. Es du a terme el ‘restyling de la pàgina web’, les propostes de millora i de continuïtat del grup. Es realitzarà una col·laboració amb una empresa privada per fer un assessorament en clau de comunicació. A mig termini, es proposa crear una nova pàgina web, comptar amb la figura d’un ‘community manager’ i fer un pla de comunicació. Per últim i a proposta del grup de treball d’implementació de normes, es proposa treballar en aquest grup el ‘Manual de benvinguda’ elaborat per aquest, per aportar una visió més estratègica i comunicativa. Grup de treball en actiu. 8. Implementació de normes L’objectiu del grup de treball va ser conèixer les novetats en el nou reglament de participació ciutadana i aplicar-les al Consell de Ciutat. Es va tenir en compte la paritat de gènere i l’augment de membres del Padró Municipal entre d’altres novetats. S’acorda dur a terme un Manual de Benvinguda pels nous membres, a realitzar conjuntament amb el grup de treball de Comunicació i Visibilitat. Grup aturat temporalment a l’espera de com evolucionen judicialment les impugnacions realitzades al nou reglament de participació ciutadana (aprovat el passat 6/10/2017) 9. Pressupostos i Ordenances fiscals 2018 Grup de treball de caràcter fix i anual amb l’objectiu de realitzar el seguiment sobre l’execució dels pressupostos 2018 i sobre les OOFF. Les conclusions extretes del dictamen presentat són: El Consell de Ciutat reclama un esforç pedagògic i comunicatiu per part de l'Ajuntament per tal d’aglutinar el màxim de veus i sensibilitats perquè finalment quedin recollides en les propostes dels Pressupostos i de les Ordenances fiscals. Defensa fer seguiment del pressupost trimestral, sobretot abans de les possibles modificacions de partides pressupostàries per poder tenir capacitat d'anàlisis i influència. Harmonitzar els criteris sobre l'adjudicació de subvencions als districtes per tal que no hi hagi diferències. Es planteja que les proves pilots sobre pressupostos participatius haurien d'estar lligades al PAM, al PIM, i d'altres dinàmiques de participació ja existents a la ciutat, per a potenciar processos i oportunitats mantinguts a llarg termini. El Consell de Ciutat es mostra crític davant de processos participatius únicament virtuals o únicament presencials, ja que s'ha d'arribar a un equilibri entre espais de participació en línia i presencial. Des d'aquesta comissió s'estudia incloure en els requisits i anàlisi en relació a les polítiques de gènere a la resta de les empreses públiques o privades subcontractades per tal d'integrar la perspectiva de gènere a tots els nivells. L'habitatge es un dels problemes més greus que afecta a una part de la població barcelonina i considerem que els pressupostos han de fer tot l'esforç possible per desenvolupar una política orientada a garantir aquest dret bàsic a tota la població. En relació a la temàtica del turisme, hi ha dues mirades amb matisos diferents que volem recollir per enriquir el debat i la pluralitat de sensibilitats dins de l’espai participatiu que representa el Consell de Ciutat. D’una banda aquella mirada enfocada en polítiques que reverteixin la tendència dels darrers anys, impulsant un turisme de qualitat i sostenible, i desenvolupant les iniciatives i accions necessàries per garantir una bona convivència entre la població local i el turisme, el nivell dels serveis públics, la cohesió social i la qualitat de vida de la ciutadania barcelonina. Especialment en determinats barris, cada vegada més nombrosos de la ciutat, i evitant l'especulació urbanística i l'expulsió dels residents com a conseqüència d'una sobreexplotació turística i de determinades pràctiques no desitjables que el mercat, per si mateix, s´ha demostrat incapaç d'evitar i d'auto regular. I d’altra banda, aquella mirada que planteja dissenyar de manera conjunta el model de promoció turística de Barcelona, entenent-ho com un factor clau per l’economia i la cultura i per tal es considera que no s’ha de revertir sinó potenciar equilibradament perquè sigui de qualitat, sostenible i cohesionat. Reptes 2018 D’una banda, mantenir l’activitat pròpia del Consell de Ciutat a través de la planificació de nous grups de treball de cara a l’any 2018. Aquesta tasca està prevista dur-la a terme en el marc de la propera Comissió Permanent del mes de febrer. D’altra banda, està pendent la implementació dels nous membres del Consell de Ciutat. Especialment l’ampliació de membres del padró municipal, així com la substitució dels membres que han causat baixa per diversos motius. Considerant la viabilitat de que assumeixi aquestes funcions l’anteriorment nomenada Comissió d’Empara. També s’ha de realitzar l’informe d’activitat anual del Consell de Ciutat 2017 que tal i com diu el nou reglament de participació: “comparèixer durant el primer trimestre de cada any davant el Consell Municipal per presentar el seu informe d’activitat anual per a la seva valoració i consideració (article 57 apartat j) Una de les reivindicacions històriques dels/les membres del Consell Ciutadà és poder disposar d’un espai estable de reunions i d’una identificació en format carnet, per reforçar el sentiment de pertinença i si és possible facilitar l’entrada als membres estables de la permanent. En aquest sentit, des de la Direcció de Democràcia Activa s’està cercant diverses opcions a aquesta demanda. Per altra banda, volem destacar que continuarem l’any 2018 amb la Comissió de Comunicació i Visibilitat. Aquesta comissió té per encàrrec la realització d’un Pla de Comunicació del Consell de Ciutat. A través de la implementació de les accions que es desprenguin d’aquest pla serà una bona oportunitat per poder difondre el coneixement i l’acció de l’activitat de l’òrgan. Tanmateix destacar que a través de la construcció del relat, ha sorgit el plantejament de la possible transformació del Consell de Ciutat. Un dels reptes destacables és el de garantir el retorn del seguiment per part de l’equip de govern, sobre les propostes/recomanacions dels Dictàmens, en un termini no superior de 3 mesos. Finalment, es vol recordar a l’alcaldia que el Consell de Ciutat, és un òrgan de participació plural i divers de la ciutat, i que està a la seva disposició per tal de poder assessorar al govern municipal sobre les temàtiques que estimi oportunes.