NORMES REGULADORES DEL FUNCIONAMENT DELS DISTRICTES APROVADES PER ACORD DE 28/09/2001 DEL PLENARI DEL CONSELL MUNICIPAL DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA (BOPB núm. 254, de 23/10/2001) VERSIÓ CONSOLIDADA AMB LES MODIFICACIONS INTRODUÏDES PELS ACORDS DEL PLENARI DEL CONSELL MUNICIPAL DE 03/07/2007 (BOPB de 23/08/2007), 30/05/2008 (BOPB de 13/06/2008), 02/10/2009 (BOPB de 14/10/2009) i 14/07/2015 (BOP de 25/08/2015) Índex 1 TÍTOL PRELIMINAR. DISPOSICIONS GENERALS 3 Article 1. Definició i principis d’actuació dels districtes 3 Article 2. Establiment i modificació dels límits dels Districtes 3 TÍTOL I. COMPETÈNCIES DELS DISTRICTES 3 Article 3. Competències de gestió 3 Article 4. Competències en matèria de participació ciutadana 3 Article 5. Atribució de noves competències 3 Article 6. Relacions de col·laboració i cooperació 3 TÍTOL II. ORGANITZACIÓ DELS DISTRICTES 3 CAPÍTOL 1R. ESTRUCTURA ORGÀNICA 3 Article 7. Òrgans dels Districtes 4 CAPÍTOL 2N. EL CONSELL DEL DISTRICTE 4 Article 8. Naturalesa i composició 4 Article 9. Mandat 4 Article 10. Atribucions 4 Article 11. Delegacions 5 CAPÍTOL 3R. EL PRESIDENT O PRESIDENTA DEL CONSELL DEL DISTRICTE 5 Article 12. Nomenament i separació 5 Article 13. Atribucions 5 Article 14. Suplència 5 Article 15. Vice-president 5 CAPÍTOL 4T. ELS CONSELLERS I LES CONSELLERES DE DISTRICTE 5 Secció 1. Disposicions generals 6 Article 16. Definició 6 Article 16.2. Funcions dels Consellers/res de Districte 6 Article 16.3. Condicions per ser Conseller/a de Districte 6 Article 16.4. Nomenament i separació 6 Article 16.5. Pressa de possessió del càrrec 6 Article 16.6. Substitució del Conseller/a de Districte 7 Article 16.7. Durada del càrrec i cessament 7 Secció 2. Exercici del càrrec: drets i deures 7 Article 17.1. Consellers/res de Barri/s 7 Article 17.2. Drets dels Consellers/res de Districte 7 Article 17.3. Deures dels Consellers/res de Districte 8 Article 17.4. Règim de dedicació 8 Article 17.5. Règim retributiu 8 Secció 3. Règim d’incompatibilitats 8 Article 18.1. Registre d’interessos 8 Article 18.2. Règim d’incompatibilitats dels Consellers/res de Districte 9 Article 18.3. Conseqüència de la situació d’incompatibilitat 9 Article 19. Responsabilitat dels Consellers/res de Districte 9 CAPÍTOL 5È. ELS REGIDORS I LES REGIDORES ADSCRITS AL DISTRICTE 9 1 Article 20. Nomenament 9 CAPÍTOL 6È. LA JUNTA DE PORTAVEUS 9 Article 21. Composició 9 Article 22. Atribucions 9 CAPÍTOL 7È. ELS GRUPS MUNICIPALS DE DISTRICTE 9 Article 23. Formació i mitjans 10 CAPÍTOL 8È. EL REGIDOR O REGIDORA DE DISTRICTE 10 Article 24. Nomenament 10 Article 25. Atribucions 10 Article 26. Delegacions 10 Article 27. Conseller/a tècnic/a 10 CAPÍTOL 9È. LA COMISSIÓ DE GOVERN DEL DISTRICTE 10 Article 28. Atribucions 11 Article 29. Composició 11 Article 30. Sessions 11 Article 31. Estatut dels membres de la Comissió 11 CAPÍTOL 10È. LES COMISSIONS CONSULTIVES DE GOVERN 11 Article 32. Naturalesa i nombre 11 Article 33. Composició, funcions i règim de funcionament 11 TÍTOL III. RÈGIM DE FUNCIONAMENT DEL CONSELL DEL DISTRICTE 12 Article 34. Iniciativa per a l’adopció d’acords 12 Article 35. Celebració de sessions 12 Article 36. Estructura de l’ordre del dia 12 Article 37. Debats 12 Article 38. Intervencions dels ciutadans/nes 12 TÍTOL IV. LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA ALS DISTRICTES 13 Article 39. Regulació 13 CAPÍTOL 1R. EL CONSELL CIUTADÀ DEL DISTRICTE 13 Secció 1a. Finalitats 13 Article 40. Naturalesa 13 Article 41. Funcions 13 Article 42. Facultats 13 Secció 2a. Composició i funcionament 13 Article 43. Composició 13 Article 44. Funcionament 14 CAPÍTOL 2N. L’AUDIÈNCIA PÚBLICA DE L’ESTAT DEL DISTRICTE 14 Article 45. Objecte 14 Article 46. Composició i funcionament 14 CAPÍTOL 3R. LES COMISSIONS DE TREBALL I ELS CONSELLS SECTORIALS I D’EQUIPAMENT 14 Secció 1a. Les Comissions de treball 14 Article 47. Objecte i règim 14 Secció 2a. Els Consells sectorials 14 Article 48. Objecte i composició 14 Article 49. Nombre 15 Secció 3a. Els Consells d’equipament 15 Article 50. Composició i funcions 15 CAPÍTOL IV. EL CONSELL DE BARRI 15 Article 50 bis. Regulació 15 TÍTOL V. RÈGIM D’ACORDS 15 Article 51. Quòrums 15 Article 52. Recursos administratius 15 Article 53. Suspensió d’acords 16 DISPOSICIONS ADDICIONALS 16 Disposició addicional primera 16 Disposició addicional segona 16 Disposició addicional tercera 16 Disposició addicional quarta 16 DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA 16 DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA 16 2 TÍTOL PRELIMINAR Disposicions generals Article 1 Definició i principis d’actuació dels districtes 1. Els districtes són òrgans territorials per a la desconcentració de la gestió i la descentralització de la participació ciutadana i per a l’aplicació d’una política municipal orientada a la correcció dels desequilibris i la representació dels interessos dels diversos barris i zones del municipi. 2. Els districtes són alhora àmbits territorials d’exercici de competències. 3. L’actuació dels districtes s’ha d’ajustar als principis d’unitat de govern, eficàcia, coordinació i solidaritat. Article 2 Establiment i modificació dels límits dels Districtes 1. Correspon al Consell Municipal acordar l’establiment de districtes, i també establir-ne el nombre i els límits territorials, l’organització i les funcions. 2. Els límits podran ser modificats pel mateix Consell municipal, a proposta de la Comissió de Govern o dels districtes afectats i amb informe preceptiu dels Consells de Districte respectius. 3. Els districtes de Barcelona són: Ciutat Vella, Eixample, Sants-Montjuïc, Les Corts, Sarrià-Sant Gervasi, Gràcia, Horta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí, establerts per acord del Consell Plenari de 18 de gener de 1984. Títol I Competències dels Districtes Article 3 Competències de gestió Amb caràcter general, i d’acord amb la Carta Municipal, els districtes exerciran les competències que els siguin conferides pels òrgans de govern municipal, via delegació o desconcentració, les quals podran tenir caràcter decisori, de gestió, consultiu i de control. Article 4 Competències en matèria de participació ciutadana En la seva condició d’instància de participació ciutadana, és competència dels districtes: 1. Fomentar les relacions de l’ajuntament amb les entitats i la ciutadania del districte. 2. Informar periòdicament els altres òrgans de govern municipal sobre l’eficàcia dels serveis municipals prestats en d’àmbit territorial del districte i elaborar estudis sobre les seves necessitats. 3. Fer arribar a tots els altres òrgans municipals decisoris les circumstàncies col·lectives o personals dels ciutadans/es que puguin tenir incidència en la resolució que es dicti. 4. Informar a la ciutadania de l’activitat municipal mitjançant els corresponents òrgans d’informació. Article 5 Atribució de noves competències 1. L’assignació de competències als districtes exigeix la determinació de la matèria atribuïda, la indicació de la naturalesa de les facultats conferides amb especificació de si són consultives, de gestió o decisòries o de control, la designació de l’òrgan competent i els recursos transferits. 2. L’atribució de competències s’haurà de fer amb caràcter general per a tots els districte, sense perjudici de les activitats que per la seva naturalesa, el seu caràcter experimental o la seva especificitat, solament puguin ser exercides en un o més districtes. 3. El pressupost municipal haurà de garantir que cada any el 15% dels seus recursos ordinaris, com a mínim, siguin gestionats pels districtes. Article 6 Relacions de col·laboració i cooperació Els districtes, prèvia aprovació pel seu Consell, podran establir o mantenir relacions d’agermanament i/o cooperació al desenvolupament amb altres ajuntaments o institucions d’arreu del mon per delegació de l’òrgan municipal competent en el marc de les competències i funcions que se’ls hagin assignat específicament. 3 Títol II Organització dels Districtes Capítol 1r Estructura orgànica Article 7 Òrgans dels Districtes 1. Els districtes constitueixen una estructura orgànica integrada pels òrgans següents: a) El Consell del Districte. b) El President/a del Consell del Districte. c) El Regidor/a del Districte. d) La Comissió de Govern del Districte. e) Les comissions i òrgans consultius i de participació previstes en aquestes Normes. 2. El funcionament del Consell del Districte s’articula a través de la Junta de Portaveus i dels grups municipals de districte. Capítol 2n El Consell del Districte Article 8 Naturalesa i composició 1. El Consell del Districte és l’òrgan de representació i participació col·lectiva del districte. 2. El Consell de Districte està integrat per: a) President del Consell. b) Els Consellers/res d’acord amb el que s’estableix en el paràgraf sisè d’aquest article. c) Regidor/a de Districte i, d) Regidors/es adscrits. Apartat 2 de l’article 8 modificat per Acord de 03/07/2007, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 202, de 23/08/2007). 3. Els Regidors/res de Districte i els Regidor/res adscrits actuaran amb veu i sense vot. 4. Podran assistir-hi, amb veu i sense vot, el/la gerent del districte, o qualsevol altre persona quan sigui requerida per tal de facilitar la presentació dels punts de l’ordre del dia. 5. El/la cap de la Secretaria del districte actuarà de secretari. 6. El nombre de Consellers/res que conformen cada Consell de Districte es determina en funció del nombre de residents del respectiu Districte que consti al Padró municipal a data 1 de gener de l’any en què se celebrin les eleccions locals i d’acord amb la següent escala: * Fins a 90.000 residents: 15 Consellers/es. * De 90.001 a 140.000: 17 Consellers/es. * De 140.001 a 190.000: 19 Consellers/es. * De 190.001 a 240.000: 21 Consellers/es. * Més de 240.000 residents: 23 Consellers/es. Apartat 6 de l’article 8 afegit per Acord de 03/07/2007, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 202, de 23/08/2007). Article 9 Mandat 1. El mandat dels membres del Consell de Districte tindrà la mateixa durada que la del Consistori. 2. Els Consells de Districte s’hauran de constituir com a màxim tres mesos després de la constitució del Consistori. 3. El Consell de Districte treballarà en funcions fins el nomenament dels nous consellers/es sota la presidència del Regidor/a del Districte nomenat amb aquest efecte. Article 10 Atribucions Correspon al Consell del Districte: 1. Aprovar el Reglament intern d’organització i funcionament del districte. 4 2. Proposar a l’òrgan municipal competent l’aprovació d’instruments d’ordenació urbanística que afectin d’àmbit territorial del districte. 3. Aprovar el Programa d’actuació del districte i sotmetre’l al Consell Municipal. 4. Proposar als òrgans de govern municipal la inclusió de punts en l’ordre del dia i traslladar les propostes d’acord. 5. Elaborar estudis sobre les necessitats del districte. 6. Emetre informe preceptiu, d’acord amb el que preveu el Reglament Orgànic Municipal, en els procediments següents: a) Programa d’actuació Municipal. b) Instruments d’ordenació urbanística que afectin l’àmbit territorial del districte. c) Projectes d’equipaments del districte. d) Concessió d’habitatges en el territori del districte. e) Desenvolupament del procés de descentralització i participació. f) Peticions i iniciatives individuals i col·lectives de la ciutadania. g) Pressupostos municipals. 7. El control i fiscalització dels òrgans quan d’àmbit territorial sigui el del districte. 8. La resta d’atribucions que li siguin expressament conferides. Article 11 Delegacions El Consell de Districte podrà delegar, en els termes establerts en els respectius reglaments interns d’organització i funcionament, a la Comissió de Govern les seves atribucions mitjançant acord en el qual s’indicarà la matèria, les facultats delegades i, si escau, les condicions específiques de l’exercici de la delegació. No seran delegables les atribucions assenyalades als números 2 i 4 de l’article anterior. Capítol 3r El president o presidenta del Consell del Districte Article 12 Nomenament i separació 1. El President o Presidenta del Consell del Districte és nomenat i separat per l’alcalde o Alcaldessa d’entre els Regidors/es, a proposta del Consell del Districte, reunit en sessió extraordinària i amb aquest efecte. 2. El President o Presidenta del Consell del Districte només podrà exercir el seu dret a vot en cas d’empat. 3. Per raons motivades d’interès municipal general, l’alcalde o alcaldessa podrà suspendre en les seves funcions el president/a del Consell de Districte, donant trasllat de l’acord al Consell Municipal de l’ajuntament a la primera sessió que celebri per a la seva ratificació Article 13 Atribucions Correspon al President/a del Consell de Districte: 1. Representar l’ajuntament i el districte en la demarcació del districte, sense perjudici de la funció representativa general de l’alcalde. 2. Convocar, presidir i establir l’ordre del dia, d’acord amb la Junta de portaveus, de les sessions del Consell de Districte. 3. Vetllar pel correcte desenvolupament de les sessions del Consell del Districte. 4. Sotmetre al Consell de Districte el projecte de reglament intern d’organització i funcionament del districte. 5. Sotmetre al Consell del Districte la proposta del Pla i del Programa d’actuació perquè, si s’escau, l’aprovi. 6. Elevar als òrgans municipals les propostes i informes del Consell de Districte. 7. Impulsar els serveis i les obres que es facin en d’àmbit territorial del districte i donar-ne compte al Consell del Districte. 8. Fomentar les relacions de l’ajuntament amb la ciutadania i les entitats del districte i informar els administrats de l’activitat municipal mitjançant els corresponents òrgans de participació. 9. Convocar, presidir i establir l’ordre del dia de les sessions dels òrgans de participació en els supòsits que estableixin aquestes Normes. 10. Les altres que li deleguin expressament. 5 Article 14 Suplència En cas vacant, absència o malaltia, la presidència del Consell de Districte serà assumida pel Regidor/a de Districte o pel Regidor/a adscrit/a. El suplent serà designat/a per l’alcaldia a proposta del Consell de Districte. Article 15 Vice-president L’Alcalde o Alcaldessa nomenarà a proposta del Consell del Districte i d’entre els consellers o conselleres del Districte, un vice-president o vice-presidenta del Consell de Districte en qui es podrà delegar la presidència dels òrgans de participació en els casos previstos en aquestes Normes. Capítol 4t Els consellers i les conselleres de Districte Capítol 4t del títol II modificat íntegrament per l’apartat primer de l’Acord de 30/05/2008, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 142, de 13/06/2008). Secció 1 Disposicions generals Article 16 Definició Els Consellers i Conselleres de Districte són membres del Consell del Districte, i constitueixen un dels canals de representació i participació de la població en el govern i la gestió dels assumptes municipals que afecten als Districtes. Article 16.2 Funcions dels Consellers/res de Districte Són funcions del Conseller/a de Districte. 1. Assistir a les sessions del Consell del Districte. 2. Assistir a les reunions de les comissions i d'altres òrgans del Districte que li correspongui. 3. Proposar la inclusió a l'ordre del dia de les reunions dels diferents òrgans de participació, així com dels diferents òrgans de govern i comissions de treball del Districte, d'assumptes i propostes d'acord que siguin competència de cada un d'aquests òrgans. 4. Presentar propostes a l'òrgan competent sobre necessitats, activitats, problemes o qualsevol altre assumpte que sigui significatiu per al Districte. 5. Mantenir-se assabentat dels assumptes relacionats amb el Districte. 6. Intervenir amb caràcter institucional en les reunions públiques, per afavorir el diàleg amb els ciutadans. 7. Fomentar les relacions de l'Ajuntament amb el moviment associatiu del Districte i informar els administrats de l'activitat municipal mitjançant els corresponents òrgans de participació. 8. Assistir als actes públics convocats pel Districte o l'Ajuntament en el seu àmbit territorial amb el reconeixement protocol·lari que correspon a un Conseller/a. 9. Exercir les funcions que li delegui expressament el President/a de Districte o el Regidor/a de Districte. Article 16.3 Condicions per ser Conseller/a de Districte Poden ser Consellers/res de Districte les persones majors d'edat inscrites en el cens electoral i que no es trobin incloses en algun dels següents supòsits: a) Incórrer en causa d'inelegibilitat prevista als articles 6 i 177.2 de la Llei Orgànica 5/1985 de 19 de juny de règim electoral general. b) Ser Conseller/a de Districte d'un altre Consell de Districte o d'un altre municipi. c) Ser Regidor d'un Ajuntament. Article 16.4 Nomenament i separació El seu nomenament i cessament es regularà per les normes següents: 1. Els Consellers i les Conselleres de Districte seran nomenats i separats per l'Alcalde a proposta dels Presidents dels Grups municipals amb presència al consistori. En la proposta de nomenament dels Consellers i les Conselleres de Districte es tindrà en compte el que disposen els articles 44 bis.1 i 44 bis.2 de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, de Règim Electoral General en relació a la igualtat efectiva de dones i homes. 6 2. El nombre de Consellers i Conselleres de cada Districte es fixarà per l'Alcalde d'acord amb allò previst a l'apartat 6 de l'art. 8 de les presents normes reguladores del funcionament dels Districtes. El nombre ha d'ésser proporcional als resultats obtinguts en el districte en les eleccions municipals per cadascun dels partits o coalicions que s'hagin presentat en el territori de cadascun dels districtes i que hagin obtingut un mínim del 5% dels vots del districte corresponent. 3. La proposta de nomenament que formulin els Grups Municipals anirà acompanyada d'un escrit acreditatiu del compliment de les condicions exigides per ser membre del Consell de Districte, mitjançant la declaració del propi interessat que no es troba en cap dels supòsits referits en l'article anterior, a través del formulari facilitat per la Secretaria General. Article 16.5 Presa de possessió del càrrec 1. Llevat causa de força major, prendran possessió del càrrec en la sessió constitutiva del Consell de Districte. En ella realitzaran jurament o promesa del seu càrrec de conformitat amb la legislació vigent. 2. Si la presa de possessió del Conseller/a de Districte no es dugués a terme en la sessió constitutiva del Consell de Districte, aquesta serà inclosa pel President/a del Consell de Districte com a punt de l'ordre del dia de la sessió del Consell de Districte següent al seu nomenament. Article 16.6 Substitució del Conseller/a de Districte En cas de vacant, la substitució del Conseller/a de Districte es realitzarà per persona que reuneixi les mateixes condicions establertes en les presents Normes. En aquests casos, el President del Grup Municipal haurà de formular proposta de nou nomenament a l'Alcalde, comunicant-lo per al seu coneixement al President del Consell de Districte. El cessament i el nomenament hauran de realitzar-se de forma simultània. Article 16.7 Durada del càrrec i cessament La durada del càrrec del Conseller/a de Districte estarà subjecte a la del mandat de la Corporació Municipal, no obstant, i sempre que no s'estableixin altres causes en la legislació de règim electoral general, podran ser cessats per l'Alcalde en els següents supòsits: a) Quan el Grup Municipal del Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona que els va proposar per al seu nomenament els hi retirés expressament la seva confiança mitjançant proposta per escrit del President del Grup Municipal del consistori adreçada a l'Alcalde, comunicant-lo per al seu coneixement al President del Consell del Districte. b) Per la inassistència injustificada a 3 sessions consecutives del Consell de Districte o a 5 sessions alternatives en el termini d'un any sense ser excusats, computat de data a data des de la darrera assistència, havent de ser comunicada aquesta situació per escrit a l'Alcalde per part del President del Consell de Districte, prèvia consulta al Grup Municipal de l'Ajuntament afectat. En aquest supòsit no podrà ser proposada aquella persona novament per ser nomenada Conseller/a de Districte en aquell mandat. c) Per causa sobrevinguda d'ineligibilitat. d) Per dimissió o renúncia que haurà de fer-se per escrit, o bé per no exercir el dret d'opció en els termes previstos en aquestes normes. e) Per incapacitat declarada per sentència judicial. f) En tot cas, al ser nomenats pels grups polítics amb representació al Consell Plenari de Districte, els nous Consellers/es del mandat. Secció 2 Exercici del càrrec: drets i deures Article 17.1 Conseller/res de Barri/s D'entre els Consellers/res de Districte, el/la regidor/a de Districte nomenarà els Consellers/res de Barri/s, que actuaran en l'àmbit territorial del barri o grup de barris per delegació expressa del Regidor/a de Districte. En aquest sentit, el/la Portaveu del Grup Municipal de Districte proposarà l'adscripció per barri o per grup de barris dels Consellers/res que constitueixen el seu grup. 7 Article 17.2 Drets dels Consellers/res de Districte 1. Els Consellers i les Conselleres de Districte tenen el dret a ser convocats i a assistir, amb veu i vot, a les sessions dels òrgans que hi formin part, d'acord amb la normativa reguladora dels Districtes. Aquest dret d'assistència és també exigible en relació als òrgans dels quals hi formin part en representació expressa del Consell del Districte. 2. Els Consellers i les Conselleres tenen el dret a obtenir del govern i de l'administració executiva del Districte els antecedents, les dades i les informacions que, estant en poder dels serveis municipals, siguin necessaris per al desenvolupament de llurs funcions. Aquest dret i les seves modalitats de fer-lo efectiu, s'exercirà de forma anàloga a allò establert en l'art. 12 per als Regidors en el Reglament Orgànic Municipal. 3. En la seva condició de membres dels diferents òrgans del Consell del Districte, els Consellers/es obtindran informació dels assumptes inclosos en l'ordre del dia dels òrgans dels quals siguin membres, amb una antelació mínima de 5 dies naturals de la celebració de la sessió. Aquest accés s'haurà d'implementar a través de l'estructura executiva del Districte. 4. L'Ajuntament i el Districte garantiran el reconeixement de la condició de Conseller o Consellera de Districte en els actes de caràcter institucional convocats pel Districte o per l'Ajuntament, mitjançant el protocol. 5. En tant que persones que participen de la vida del Districte i representants de la ciutadania, tenen el dret a estar informats i convocats a tots els actes i activitats que l'Ajuntament organitzi al Districte així com d'estar informats prèviament de tots aquells actes en que assisteixi el Regidor del Districte com a tal. 6. Els Consellers i les Conselleres de Districte tenen dret a percebre l'assignació econòmica que s'estableixi pel desenvolupament del seu càrrec, segons el que estableix l'art.17.5 del present Capítol. 7. Es dotarà d'una adreça de correu corporativa a tots els Consellers i Conselleres. 8. Els Consellers i les Conselleres de Districte disposaran, a efectes d'exercir les seves tasques, d'un carnet acreditatiu de la seva condició on hi consti clarament "Conseller o consellera del Districte (que correspongui)". 9. Les Conselleres i els Consellers de Districte que, amb motiu d'una baixa per maternitat o paternitat no puguin complir amb el deure d'assistir als debats i votacions del Ple del Consell del Districte poden delegar el vot en un altre conseller/a. La delegació del vot s'ha de fer mitjançant escrit adreçat al President/a del Districte per a cada sessió, en el qual han de constar els noms de la persona que delega el vot i de la que rep la delegació, amb una antelació de 24 h abans de la celebració d'aquesta. Article 17.3 Deures dels Consellers/res de Districte Els Consellers i les Conselleres de Districte tenen el deure de: 1. Assistir a les sessions dels òrgans que hi formin part, d'acord amb la normativa reguladora dels Districtes. Si no fos possible l'assistència, i es donés una justa causa, aquesta haurà de ser comunicada amb suficient antelació al President/a de l'òrgan del Consell de Districte. Aquesta obligació d'assistència és també exigible en relació als òrgans dels quals hi formin part en representació expressa del Consell del Districte. 2. Formular i mantenir actualitzada la declaració sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o puguin proporcionar ingressos econòmics i sobre els seus béns patrimonials. 3. Observar en tot moment les normes sobre incompatibilitat i posar en coneixement de la Corporació qualsevol fet que pugui constituir causa de la mateixa. 4. Abstenir-se de participar en la deliberació, votació, decisió i execució dels assumptes quan concorri alguna de les causes d'abstenció legalment previstes. Els interessats podran promoure la recusació dels Consellers/res de Districte quan estimin que concorre causa d'abstenció. L'actuació del Conseller/a de Districte en què concorrin aquests motius implicarà, quan hagi estat determinant, la invalidesa dels actes en que hagi intervingut. 5. Assistir a les reunions que celebrin els òrgans de participació ciutadana del Districte en el que desenvolupin el càrrec i exercir en els mateixos les tasques que se li encomanin, quan hagin estat nomenats membres dels esmentats òrgans. 6. Guardar reserva en relació a les informacions i documents que se'ls facilitin per fer possible el desenvolupament de la seva funció. 7. Informar a la Regidoria dels actes en els que els Consellers i les Conselleres assisteixin en la condició de tal. Article 17.4 Règim de dedicació Els Consellers/res de Districte poden exercir les seves funcions en règim de dedicació exclusiva, parcial o sense dedicació especial. 8 Correspon al Regidor/a de Districte establir el règim de dedicació de cadascun dels Consellers/res, d'acord amb els criteris acordats pel Plenari del Consell Municipal. Article 17.4 modificat per l’Acord de 14/07/2015, del Plenari del Consell Municipal (BOP 25/08/2015) Article 17.5 Règim retributiu Els Consellers/es de Districte percebran retribucions per l'exercici de llurs funcions quan es desenvolupin amb dedicació exclusiva o amb dedicació parcial. Els Consellers/es que no tinguin assignada dedicació exclusiva o parcial percebran dietes per l'assistència efectiva a les sessions dels òrgans dels quals formin part, que seran liquidades amb caràcter mensual. Es publicaran íntegrament en el Butlletí Oficial de la Província i a la seu electrònica municipal els acords del Plenari del Consell Municipal relatius a les retribucions dels càrrecs amb dedicació exclusiva i parcial i règim de dedicació d’aquests últims, indemnitzacions i assistències, així com les resolucions del regidor o regidora del Districte a què fa referència l’article anterior. Article 17.5 modificat per l’Acord de 14/07/2015, del Plenari del Consell Municipal (BOP 25/08/2015). Secció 3 Règim d'incompatibilitats Article 18.1 Registre d'interessos 1. Els/Les Consellers/res de Districte formularan declaració sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o els pugui proporcionar ingressos econòmics. Formularan així mateix declaració dels seus béns patrimonials. 2. Les declaracions es duran a terme abans de la presa de possessió, amb ocasió del cessament i quan canviïn les circumstàncies de fet; en aquest cas en el termini d'un mes des de que es produeixin les variacions. Les declaracions es faran seguint els models de declaracions dels membres electes i no electes de la Comissió de Govern de l'Ajuntament de Barcelona. 3. Ambdues declaracions s'inscriuran en els Registres d'Interessos constituïts a la Secretaria General. El Registre d'Interessos dels Consellers/res de Districte es regirà per allò disposat al Capítol Segon del Títol II del Reglament Orgànic Municipal. Article 18.2 Règim d'incompatibilitats dels Consellers/res de Districte Als Consellers/es de Districte que tinguin assignada una dedicació exclusiva o parcial els serà d'aplicació el règim d'incompatibilitats previst pels membres electes de les corporacions locals. Els consellers/es de Districtes sense dedicació especial podran compatibilitzar aquest càrrec amb el desenvolupament d'altres activitats, sempre que no sigui en detriment de l'exercici del càrrec públic i amb excepció de les previstes a l'article 178.2 apartats a) c) i d) de la Llei Orgànica 5/1985 de 19 de juny del règim electoral general. Article 18.2 modificat per l’Acord de 14/07/2015, del Plenari del Consell Municipal (BOP 25/08/2015). Article 18.3 Conseqüència de la situació d'incompatibilitat Quan es produeixi una situació d'incompatibilitat els afectats hauran d'optar, en un termini de 8 dies, entre la renúncia al càrrec de Conseller/a de Districte o deixar la situació que doni origen a l'esmentada incompatibilitat. Article 19 Responsabilitat dels Consellers/res de Districte Els Consellers/res de Districte estan subjectes a responsabilitat en termes anàlegs als establerts per als Regidors en la legislació vigent. 9 Capítol 5è Els regidors i les regidores adscrits al Districte Article 20 Nomenament L’Alcalde o Alcaldessa podrà nomenar un o més regidors adscrits a cada un dels districtes a proposta dels grups municipals. Gaudiran de veu, però no de vot, en els òrgans en què participin, segons allò establert per aquestes Normes i pels reglaments interns de cada districte. Capítol 6è La Junta de Portaveus Article 21 Composició 1. Es crearà una Junta de portaveus, presidida pel President/a del Consell del Districte o conseller/a en qui delegui. 2. Estarà formada pel Regidor/a del Districte o conseller/a en qui delegui i pels/les portaveus de cada un dels grups polítics presents al Consell del Districte [i els] portaveus adjunts dels grups. Apartat 2 modificat per l’apartat segon de l’Acord de 30/05/2008, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 142, de 13/06/2008) 3. Els portaveus disposaran de vot ponderat. 4. Apartat 4 suprimit per l’apartat segon de l’Acord de 30/05/2008, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 142, de 13/06/2008). Article 22 Atribucions 1. La Junta de Portaveus aprovarà l’ordre del dia de les sessions del Consell de Districte a proposta de la Comissió de Govern del Districte. 2. La Junta de Portaveus determinarà les proposicions o mocions, presentades pels grups municipals, que hauran d’anar al Consell de Districte. En aquest assumpte serà d’aplicació el que determina el Reglament Orgànic Municipal. 3. Per acord de la Junta podran introduir-se modificacions en l’ordre del dia del Consell. 4. Podrà ser objecte de debat per la Junta qualsevol altra qüestió relacionada amb el funcionament de les sessions del Consell. Capítol 7è Els Grups Municipals de Districte Article 23 Formació i mitjans 1. Cada grup polític, amb representació al Consell del Districte, formarà un Grup Municipal de districte i designarà un conseller/a portaveu, un/a portaveu adjunt/a i els consellers/es representants del mateix en les diferents comissions en els casos previstos en aquest reglament. 2. L'organització executiva del districte garantirà que els grups municipals disposin dels mitjans materials i humans per a poder desenvolupar la seva tasca de manera adequada. En tot cas, disposaran d'un espai físic propi a la seu del Districte equipat amb els recursos materials necessaris per poder desenvolupar les seves funcions i podran utilitzar els equipaments i espais comuns per a aquests fins. El capítol 7è del títol II, que inclou només l’article 23, modificat íntegrament per l’apartat tercer de l’Acord de 30/05/2008, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 142, de 13/06/2008, pg. 18). 10 Capítol 8è El Regidor o Regidora de Districte Article 24 Nomenament El Regidor o Regidora de districte és nomenat directament per l’alcalde o alcaldessa. Article 25 Atribucions 1. Són atribucions del Regidor o Regidora de Districte: a) Assistir als Consells del Districte amb veu i sense vot. b) Dirigir l’administració del districte i exercir la direcció del personal adscrit. c) Inspeccionar els serveis i les obres del districte. d) Disposar despeses dins el límit de la seva competència, autoritzar i ordenar el pagament i retre comptes. e) Elaborar la plantilla orgànica del districte i definir l’organització dels serveis. f) Vetllar per la protecció ciutadana al districte i adoptar, en el cas d’emergència, les mesures necessàries de caràcter urgent per a la seguretat de les persones i els bens. g) Atendre la direcció dels serveis municipals del districte pel que fa a la firma, resolucions, actes administratius i atribucions relatives a les funcions delegades directament per l’alcalde i exclusivament en el seu àmbit territorial. h) Assegurar la relació constant del districte amb els diferents sectors de l’administració municipal. i) Executar els acords dels òrgans col·legiats del districte. j) Convocar i presidir la Comissió de Govern del districte. k) Convocar i presidir les reunions de les comissions consultives de govern. l) Convocar i presidir les comissions de treball i altres òrgans executius, i de participació en els supòsits que estableixin aquestes Normes. m) Proposar la inclusió, a l’ordre del dia de les sessions dels diferents òrgans de participació del districte, d’assumptes que siguin competència d’aquests òrgans. n) Fomentar les relacions de l’ajuntament amb el moviment ciutadà del districte i informar els ciutadans de l’activitat municipal mitjançant els corresponents òrgans de participació. o) Representar els interessos del districte en els òrgans municipals als que assisteixi en la seva qualitat de Regidor/a de Districte. p) Les altres que li delegui l’alcalde o Alcaldessa. 2. Les funcions de caràcter administratiu i de direcció del Regidor/a del Districte seran vehiculades a través de l’estructura executiva del districte. Article 26 Delegacions 1. El Regidor/a de Districte podrà delegar les seves funcions pròpies en qualsevol dels altres Regidors vinculats al districte, en el Vice-president/a del Districte o en els consellers o conselleres. 2. Les atribucions que impliquin exercici d’autoritat només podran delegar-se en un Regidor/a. 3. No són susceptibles de delegació aquelles funcions delegades per l’alcalde. Article 27 Conseller/a tècnic/a El Regidor/a de Districte comptarà amb el suport d’un Conseller/a tècnic/a que assumirà també la funció d’impulsar els òrgans de participació i de govern. Capítol 9è La Comissió de Govern del Districte Article 28 Atribucions 1. La Comissió de Govern és l’òrgan executiu que assisteix el Regidor/a del Districte en la direcció del govern del districte. 2. La Comissió de Govern tractarà i emetrà informes relatius als assumptes relacionats en l’article 10 d’aquestes i exercirà les delegacions realitzades en aplicació de l’article 11 d’aquestes Normes i, en general, de tots aquells temes que afectin al Districte. 11 3. La Comissió de Govern proposarà l’ordre del dia del Consell de Districte i fixarà la de les Comissions Consultives del Govern. Article 29 Composició 1. La Comissió de govern serà formada pel Regidor/a de districte, que actuarà de president, i un mínim de cinc consellers o conselleres. 2. Actuarà de Secretari el/la cap de la Secretaria del Districte. 3. El nomenament i la separació dels conselleres i conselleres del districte membres de la Comissió de govern correspondrà al Regidor/a del Districte que haurà de designar-los d’entre els consellers i conselleres del Districte i donar-ne compte al Consell. 4. A les reunions de la Comissió de Govern del Districte podran assistir-hi, amb caràcter informatiu, totes aquelles persones que el Regidor/a de Districte estimi convenient, a fi i efecte d’ajudar al millor procés de presa de decisions. Amb caràcter habitual hi podran assistir-hi, amb veu i sense vot, el/la Gerent/a del Districte i el Conseller/a Tècnic/a del districte. Article 30 Sessions La Comissió de Govern es reunirà una vegada al mes de forma ordinària i, de manera extraordinària, quan ho estimi oportú la mateixa Comissió o el Regidor/a del Districte. Article 31 Estatut dels membres de la Comissió 1. Els consellers i conselleres membres de la Comissió de Govern podran exercir –per delegació del Regidor/a de Districte- la presidència de les Comissions Consultives de govern determinades en aquestes Normes. 2. L’apartat 2 de l’article 31 va ser suprimit per l’apartat segon de l’Acord de 30/05/2008, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 142, de 13/06/2008). Capítol 10è Les Comissions Consultives de Govern Article 32 Naturalesa i nombre 1. A efectes informatius, participació ciutadana i d’assistència a la gestió es crearan Comissions Consultives de Govern. 2. Aquestes comissions podran ser estables o especials en funció dels assumptes a tractar. 3. El nombre i les funcions de les Comissions Consultives de Govern vindrà regulat pel reglament intern de cada districte. En tot cas però, serà preceptiva l’existència de les comissions de: a) Medi ambient, urbanisme i obres. b) Serveis a les persones i benestar social. c) Via Pública, seguretat, mobilitat i serveis municipals. Article 33 Composició, funcions i règim de Funcionament 1. Les Comissions Consultives de Govern estaran integrades per un/a representant de cada grup municipal de districte, que disposaran de vot ponderat, i pels Regidors/es adscrits/es amb veu i sense vot. 2. Les Comissions Consultives de govern seran presidides pel Regidor/a de Districte que podrà delegar en els consellers/es membres de la Comissió de Govern del Districte, segons l’article 31 d’aquestes Normes. 3. Les Comissions Consultives de Govern debatran els assumptes de la seva competència que figurin en l’ordre del dia de la propera sessió del Consell de Districte. També podran proposar a la Comissió de Govern del Districte temes a debatre en el Consell del Districte. 4. Les Comissions es reuniran de manera ordinària abans de la convocatòria de cada Consell del Districte i de manera extraordinària quan siguin convocades pel seu President/a. 5. Les Comissions Consultives de Govern seran obertes a la ciutadania del districte. El reglament intern d’organització i funcionament del districte en regularà la seva participació. 12 Títol III Règim de funcionament del Consell del Districte Article 34 Iniciativa per a l’adopció d’acords 1. La iniciativa ordinària en el procés de formació de la voluntat del Consell de Districte correspon, un cop preparats els expedients per l’administració executiva, a la Comissió de Govern del Districte, sense perjudici de la iniciativa derivada dels instruments de participació ciutadana previstos en aquestes Normes. 2. Les iniciatives dirigides al Consell hauran de ser dictaminades o informades per la Comissió de Govern del districte, llevat dels supòsits de les mocions o proposicions que hauran de ser considerades per la Junta de portaveus. 3. Convocada sessió ordinària o extraordinària del Consell de Districte, es reunirà preceptivament la Junta de portaveus abans de la data prevista de celebració de la sessió. Article 35 Celebració de sessions 1. El Consell del Districte es reunirà en sessió ordinària una vegada cada dos mesos, i en sessió extraordinària cada cop que sigui convocat pel seu President/ a, que sigui sol·licitat per una quarta part dels membres del Consell o per la Comissió de Govern del Districte. 2. Totes les sessions del Consell seran públiques. No obstant això, poden ésser secrets el debat i la votació d’aquells assumptes que poden afectar al dret fonamental dels ciutadans a que es refereix l’article 18.1 de la Constitució, quan així s’acordi per la majoria absoluta dels vots computables. La participació dels ciutadans en les sessions dels Consells de Districte es desenvoluparà de conformitat amb les presents Normes. 3. La Comissió de Govern de l’ajuntament fixarà el calendari anual de les sessions ordinàries dels Consells del Districtes, a partir del criteri que totes les sessions s’hauran de celebrar la mateixa setmana en tots els districtes. 4. El president o la presidenta del consell del districte, amb comunicat a la Comissió de Govern del Districte i comunicat a la Junta de portaveus, podrà, de manera extraordinària i motivadament, anular o ajornar el Consell del Districte. Article 36 Estructura de l’ordre del dia L’ordre del dia de les sessions ordinàries del Consell de Districte s’estructurarà d’acord amb els apartats següents: 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior. 2. Part informativa: Informació del govern del districte, que inclou les mesures o iniciatives del govern, el desenvolupament del PAM i del Pressupost del Districte, el despatx d’ofici i l. informe del Regidor o Regidora del Districte. 3. Part decisòria: Propostes d’acord, i proposicions, sense perjudici de les mocions que puguin presentar-se amb posterioritat. 4. Part de control: Fiscalització dels òrgans de govern a través de la presentació de precs, preguntes i declaracions de grup. 5. Declaracions institucionals sobre aspectes d’interès general de la col·lectivitat del Districte. Article 37 Debats 1. Els grups polítics presents en el Consell del Districte podran intervenir en cada un dels punts de l’ordre del dia. Primer intervindran, seguint un en ordre de menor a major nombre de consellers i /o representativitat, els grups de l’oposició i després, en el mateix ordre, els grups de l’equip de govern. 2. El ponent de cada un dels punts obrirà i, després de la intervenció dels grups i de l’establiment de la posició de vot -si procedeix-, tancarà els debats. 3. El President o la Presidenta establirà un segon torn d’intervencions en algun punt de l’ordre del dia, a petició dels consellers/eres. 4. El vot no serà en cap cas delegable. Article 38 Intervencions dels ciutadans/nes 1. Les entitats i els ciutadans i les ciutadanes del districte podran intervenir, si ho desitgen, en el transcurs de la sessió sobre els punts dels apartats tercer i quart que figurin en l’ordre del dia de la manera establerta al Reglament intern de cada districte. 13 2. De manera excepcional, i un cop finalitzat l’ordre del dia, el President o Presidenta podrà concedir la paraula a les entitats i als ciutadans i ciutadanes assistents que desitgin intervenir sobre algun tema general d’interès del districte. Títol IV La participació ciutadana als Districtes Article 39 Regulació 1. La promoció de la participació ciutadana fonamentarà tota l’actuació del Districte, en tant que dret fonamental de la ciutadania i principi inspirador de l’administració municipal. 2. Els Reglaments interns regularan els instruments de participació concrets per a cada districte, amb respecte a la seva realitat territorial i històrica i de conformitat amb el que s’indica en aquestes Normes. 3. Els processos de consulta ciutadana, de participació ciutadana individualitzada, d’iniciativa ciutadana, de comissions arbitrals o de mediació, vindran regulats per les Normes de Participació Ciutadana de l’ajuntament. Capítol 1r El Consell Ciutadà del Districte Secció 1a Finalitats Article 40 Naturalesa El Consell Ciutadà del Districte és el màxim òrgan consultiu i de participació de districte en totes les qüestions referents a les seves competències. S’hi integraran representants dels Consells Sectorials de participació del districte, així com ciutadans i ciutadanes a títol individual. Article 41 Funcions El Consell Ciutadà del Districte té per objecte: 1. Assessorar al Consell del Districte en la definició de les grans línies de la política i la gestió del districte i generar consens ciutadà sobre els mateixos. 2. Conèixer i debatre, d’acord amb el que estableix el Reglament Orgànic Municipal, el Programa d’actuació, les Ordenances i Reglaments Generals del districte. 3. Conèixer i debatre els pressupostos municipals i els resultats dels indicadors de la gestió municipal, en especial els del Districte. 4. Conèixer i debatre els grans projectes del districte. 5. Donar suport als Consells municipals sectorials del districte i conèixer les seves conclusions, iniciatives i deliberacions. 6. Conèixer, debatre i fer seguiment dels acords presos dins l'àmbit del Consell de Barri, així com sol·licitar la seva convocatòria. Apartat 6 de l’article 41 afegit per l’apartat tercer de l’Acord de 02/10/2009, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 246, de 14/10/2009) Article 42 Facultats Atès el caràcter consultiu i de participació del Consell, les seves resolucions tindran rang de recomanació per als Òrgans de Govern del districte. I en virtut de les seves competències, podrà: 1. Fer propostes de punts a l’ordre del dia del Consell del Districte. 2. Ser consultat a instàncies del President/a del Consell del Districte, del Regidor/a del Districte o del Consell del Districte. 3. Proposar iniciatives ciutadanes i sol·licitar la convocatòria d’audiències públiques d.àmbit de districte. 14 Secció 2a Composició i funcionament Article 43 Composició 1. El Consell Ciutadà del Districte està presidit pel President o la Presidenta del Consell del Districte o pel Regidor/a del Districte o Vice-president/a. 2. El Consell Ciutadà del districte està composat per: a) El President/a del Consell del Districte, el Regidor/a del districte, els Regidors/es adscrits i tots/es els Consellers/es de Districte. b) Representants de les associacions i entitats del Districte, en representació dels diferents barris i sectors temàtics, escollits en un mínim de 17 i de la manera que determini el Reglament intern de cada districte. c) Un terç del conjunt dels seus membres estarà format per ciutadans i ciutadanes escollits aleatòriament del cens del districte. d) Un/a representant de casdascun dels Consells Sectorials del Districte. e) El Cap de la secretaria tècnica, que actuarà com a secretari/a. f) Podran assistir-hi el Gerent/a i el Conseller/a tècnic del Districte, i en general, tots aquells tècnics que el President/a consideri necessaris per al seu bon funcionament. g) Entitats i associacions de veïns i veïnes i persones individuals del Registre Ciutadà, en representació de cada un dels barris del Districte a proposta dels Consells de Barri. Lletra g) de l’apartat 2 de l’article 43 afegit per l’apartat quart de l’Acord de 02/10/2009, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 246, de 14/10/2009) Article 44 Funcionament El Consell Ciutadà del Districte es reunirà, com a mínim, dos cops l’any de manera ordinària i de manera extraordinària cada cop que el convoqui el seu President/a, la majoria dels Consellers/eres del Districte, o a petició de la meitat més u dels seus membres. Capítol 2n L’audiència pública de l’estat del Districte Article 45 Objecte Amb la finalitat de potenciar la comunicació periòdica entre el Consell del Districte i la ciutadania i de servir com a instància d’interrelació permanent, es convocarà, com a mínim cada dos mesos, l’audiència Pública de l’estat del districte. Article 46 Composició i funcionament L’Audiència Pública de l’estat del districte estarà presidit pel President/a del Consell del Districte o Regidor/a del Districte o Conseller/a en qui delegui. Estarà obert a tota la ciutadania i s’hi podran tractar qualsevol tema relatiu al districte. La seva composició i funcionament vindran regulats pel Reglament intern de cada districte. Capítol 3r Les Comissions de treball i els Consells sectorials i d’equipament Secció 1a Les Comissions de treball Article 47 Objecte i règim 1. Per iniciativa de la Comissió de Govern es podran crear comissions de treball per portar a terme estudis i activitats i per a fer el seguiment dels projectes i/o iniciatives que es determinin. 2. El nombre i el règim de funcionament de les comissions vindrà regulat pel Reglament de intern del districte. 3. Les Comissions de treball seran presidides pel Regidor/a del districte o conseller/a en que delegui. 15 4. Les comissions de treball seran obertes a la participació de la ciutadania. 5. Les comissions de treball podran ser estables o puntuals, i/o vinculats a projectes comunitaris, d’àmbit districte o barri, en funció de la temàtica que s’hi desenvolupi. 6. Es garantirà la presència de tots els Grups Polítics presents al Districte en les Comissions de Treball. Secció 2a Els Consells sectorials Article 48 Objecte i composició 1. Per iniciativa de la Comissió de Govern es podran crear Consells sectorials com a instrument de seguiment temàtic entre la tasca de govern del districte i la ciutadania. 2. Els Consells sectorials seran presidits pel Regidor/a de districte o Conseller/a en que delegui. 3. Formaran part d’aquests òrgans: a) El Conseller/a responsable de cada una de les àrees compreses en d’àmbit d’actuació del Consell sectorial. b) Els Consellers i Conselleres de Districte segons reguli el reglament intern de cada Districte. c) Una representació de les entitats vinculades a la temàtica del Consell sectorial, segons reguli el Reglament intern de cada districte. d) Un terç del total de membres seran representants de la ciutadania, a títol individual, escollits entre els usuaris o implicats per la temàtica que tracti el Consell sectorial. La regulació de l’elecció vindrà donada pel Reglament intern de cada districte. 4. Tindran les funcions de formular propostes d’actuació, emetre informes a iniciativa pròpia o a petició municipal i realitzar un seguiment del funcionament del serveis. Article 49 Nombre Cada Consell de districte haurà de comptar, amb aquells Consells sectorials de constitució obligada per les normes, més tots aquells que pel funcionament del districte consideri oportú. Secció 3a Els Consells d’equipament Article 50 Composició i funcions 1. Els Centres Cívics dels districtes, els equipaments de barri, els equipaments esportius i, en general els que determini el reglament intern dels districtes, hauran de disposar d’un Consell d’equipament. 2. Aquest Consell d’equipament estarà presidit pel Regidor/a de Districte o Conseller/a en qui delegui. També en formaran part els representants de l’entitat gestora de l’equipament, representants de les entitats usuaris i representants dels usuaris/es a títol individual. També formaran part els Consellers/es segons reguli el reglament intern de cada Districte. 3. La composició, sistema d’elecció i funcionament, es regulen pel reglament intern de cada districte. 4. Tindran les funcions bàsiques de seguiment de la gestió i de la programació dels mateixos. Capítol IV El Consell de Barri Capítol IV del títol IV afegit per l’apartat cinquè de l’Acord de 02/10/2009, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 246, de 14/10/2009) Article 50 bis Regulació Cada barri de Barcelona disposa d'un Consell de Barri, que és l'òrgan de participació territorial en totes les qüestions que li afectin i que està regulat per allò que estableix el Títol III, Capítol III de les Normes Reguladores de la Participació Ciutadana. Cada Consell de Barri tindrà l'àmbit territorial i la denominació establerta per l'Acord del Plenari del Consell Municipal de 22 de desembre de 2006. Article 50 bis afegit per l’apartat cinquè de l’Acord de 02/10/2009, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 246, de 14/10/2009). 16 Títol V Règim d’acords Article 51 Quòrums 1. Sense perjudici de les normes específiques establertes pel reglament intern de cada districte, per a la vàlida constitució dels òrgans col·legiats es requereix l’assistència d’un terç del nombre legal dels seus membres. En tot cas es requereix l’assistència del president/a i del secretari/a o d’aquells/lles que legalment els substitueixin. 2. Els acords dels òrgans col·legiats del districte s’adopten per majoria dels seus membres presents. 3. D’acord amb l’article 23.3 de la Carta Municipal, cal el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Consell de Districte amb dret a vot per a: a) Proposar als òrgans de govern municipal la inclusió d’assumptes en l’ordre del dia i traslladar les propostes d’acord. b) Proposar a l’òrgan municipal competent l’aprovació d’instruments d’ordenació urbanística que afectin d’àmbit territorial del districte. Article 52 Recursos administratius 1. Els actes dels òrgans del districte que siguin definitius o que tot i sent de tràmit decideixin directament o indirecta el fons de l’afer de forma que posin fi al procediment, o bé en suspenguin la continuació o causin indefensió, es podran recórrer en alçada davant l’alcalde/essa. 2. El recurs d’alçada haurà de formular-se en el termini i amb els efectes previstos en els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Article 53 Suspensió d’acords 1. L’Alcalde/essa podrà suspendre els acords dels òrgans del districte quan vulnerin l’ordenament jurídic o l’abast de les assignacions de competències realitzades als districtes. En aquest cas informarà la Comissió de govern i el Consell Municipal. 2. Només en el supòsit d’entendre que un acord pres pel Consell de Districte vulnera l’ordenament jurídic, el President/a del Consell podrà suspendre’n l’execució, donant compte dels motius a l’alcalde/essa en un termini de vint-i-quatre hores a partir de la fi de la sessió en què s’hagi adoptat l’acord. 3. L’Alcalde/essa, en un termini de setanta dues hores a partir de la recepció de l’acord de suspensió, haurà de ratificar-lo expressament. La no ratificació en el termini esmentat significarà l’alçament de la suspensió i que l’acord sigui vàlid des del moment en què va ésser adoptat. 4. El Consell de Districte, en cas de confirmació de la suspensió d’un acord, podrà sol·licitar-ne l’aixecament en interpel·lació al Consell Municipal de l’ajuntament. DISPOSICIONS ADDICIONALS Disposició addicional primera En el termini de tres mesos posterior a l’aprovació definitiva d’aquestes Normes, els districtes elaboraran i aprovaran els seus Reglaments interns d’organització i funcionament, els quals hauran de ser ratificats pel Consell Municipal. En aquests Reglaments interns s’inclourà el desenvolupament de la regulació del funcionament dels Consells de Districte incloses en les presents Normes. El Reglament Orgànic Municipal és d’aplicació supletòria a aquestes Normes. Disposició addicional segona En el moment que es reguli l’elecció de consellers de forma directa per sufragi universal, s’aplicarà l’estatut del Conseller/a que contemplarà tots aquells aspectes relacionats amb les seves funcions en els districtes. Disposició addicional tercera Els òrgans dels districtes mantenen les competències que els han estat transferides fins a la data de l’aprovació del present Reglament, sense perjudici que, per l’òrgan municipal que correspongui, es procedeixi a la seva modificació. 17 Disposició addicional quarta Les modificacions que es produeixin en les Normes de Participació Ciutadana i que afectin a qualsevol disposició d’aquestes Normes Reguladores del Funcionament dels Districtes seran d’aplicació directa. DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA Queden derogades les Normes Reguladores del Funcionament dels Districtes de 1986, així com les modificacions del 1987 i de 1991. DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA 1. Per al mandat electoral 2007-2011, el nombre de Consellers/res de cada districte és el següent: * Ciutat Vella: 17 Consellers/es. * L’Eixample: 23 Consellers/es. * Sants-Montjuïc: 19 Consellers/es. * Les Corts: 15 Consellers/es. * Sarrià-Sant Gervasi: 19 Consellers/es. * Gràcia: 17 Consellers/es. * Horta-Guinardó: 19 Consellers/es. * Nou Barris: 19 Consellers/es. * Sant Andreu: 19 Consellers/es. * Sant Martí: 21 Consellers/es. 2. En els mandats successius el nombre de Consellers/res de cada Districte es fixarà per l’Alcalde, d’acord amb allò previst a l’apartat 6 de l’article 8 de les presents Normes. Disposició transitòria introduïda per l’Acord de 03/07/2007, del Plenari del Consell Municipal (BOPB núm. 202, de 23/08/2007). El text consolidat presenta, en un únic redactat, les normes amb les seves posteriors modificacions i correccions per facilitar-ne la lectura i comprensió. A causa del fet que les modificacions, o correccions, més recents poden trigar un temps a incorporar-se al text consolidat, advertim que l’únic text oficial és el publicat al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i es pot consultar en aquesta mateixa web o al Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona. 18