DECISIÓ DE LA SÍNDICA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA PRESENTADA EN MATÈRIA DE RÈGIM LABORAL TRAMITACIÓ  El 3 d’abril de 2018 va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què manifestava el seu desacord amb el procediment municipal per oferir un lloc de treball als integrants d’una borsa de treball.  La síndica de greuges va admetre a tràmit la queixa, ja que reunia els requisits reglamentaris, i va designar l’assessora tècnica corresponent perquè instruís l’expedient.  La comprovació del fet presumptament greujós ha comportat, en síntesi, l’estudi de les circumstàncies concurrents, l’anàlisi de la normativa aplicable i l’observació de si s’havien aplicat els principis de bona Administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Amb aquesta finalitat, aquesta Sindicatura ha dut a terme les accions següents:  El 4 d’abril de 2018 va demanar informe a la Tinència d’Economia i Treball, Ciutat Digital i Relacions Internacionals per tal de conèixer quina era la informació sobre les característiques del lloc de treball que s’oferia, amb caràcter general, a les persones que accedeixen a un lloc de treball a través de la Borsa de Treball, així com per conèixer la informació que s’havia facilitat en el cas concret objecte de la queixa.  El 31 de març de 2018 es va rebre l’informe de l’Institut Municipal d’Informàtica en què es donava resposta a la demanda de la síndica de greuges.  El 10 de juliol de 2018 l’assessora tècnica, a partir de la documentació oficial aportada per la persona interessada, la informació facilitada per l’òrgan municipal i l’anàlisi dels fets, va emetre un informe proposta amb les consideracions següents. CONSIDERACIONS Descripció de la queixa L’interessat manifesta que forma part de la Borsa de Tècnic Superior en Informàtica (TSI) convocada per l’Institut Municipal d’Informàtica (IMI). Explica que el dia 13 de març de 2018 va rebre una trucada del Departament de Recursos Humans de l’IMI per oferir-li l’ocupació d’un lloc de treball, el van informar sobre l’horari i la retribució associats a la plaça, així com de l’avaluació que es realitza al cap de tres mesos. A continuació el van informar que aquell mateix dia havia de dir si acceptava o no el lloc de treball. Va demanar alguna informació sobre el lloc a ocupar per poder valorar la proposta, ja que en aquell moment estava treballant en una empresa i acceptar el lloc de treball de l’IMI implicava trencar el compromís amb la feina actual. Com a resposta va rebre un correu electrònic de l’IMI en què li notificaven que entenien que no estava interessat i que passaven a situar-lo al darrer lloc de la Borsa de TSI. Considera que ha de tenir una mínima descripció de la plaça que se li està oferint per poder tenir la informació necessària amb la finalitat de valorar l’oferta i, en lloc d’oferir- 1 li aquesta informació, es va determinar donar-lo per desinteressat i ubicar-lo al darrer lloc de l’esmentada Borsa. Posició municipal L’informe de l’IMI posa de manifest que, d’acord amb la normativa municipal d’aplicació, el dia 13 de març de 2018 es va contactar amb el candidat i se li va oferir, verbalment, informació relativa al lloc de treball a ocupar, la categoria, la dependència a la qual estava adscrit, el tipus de contractació, la durada, el sou, l’horari i la data prevista d’incorporació. Així mateix, manifesten haver informat que disposava d’un dia per acceptar o rebutjar l’oferta. Segons apunten, l’endemà, el 14 de març, no es va rebre cap resposta, motiu pel qual es va intentar contactar de nou amb l’interessat a les 16.50 hores. Expliquen que tot seguit, veient que no responia al telèfon, se li va dirigir un correu electrònic en el qual se l’informava que ja que no havia donat cap resposta sobre si li interessava o no l’oferta, entenien que hi renunciava i que passava al final de la llista de candidats de la Borsa de Tècnics/Tècniques Superiors d’Informàtica. Expliquen que el mateix dia 14 de març a les 21.50 hores, el candidat va enviar un correu electrònic on demanava de nou explicacions detallades del lloc de treball i on manifestava no considerar haver renunciat a l’oferta de treball. Manifesten que el dia 15 de març, a les 12.04 hores, el cap de Recursos Humans va tornar a enviar un correu electrònic al candidat per informar-lo que se li havia facilitat la informació pertinent, necessària i suficient respecte de l’oferta de treball i, que davant la manca de resposta, entenien la seva renúncia al lloc de què tractaven, i li posava de manifest novament les conseqüències de la renúncia. El candidat va tornar a respondre amb data 18 de març, a les 20.06 hores, en què instava novament a aportar dades referents a la plaça oferta. Finalment, s’annexa còpia dels correus electrònics esmentats en l’informe de resposta a la síndica, i s’informa que van tornar a contactar amb l’interessat per oferir-li una plaça de contracte de relleu per jubilació parcial en la categoria de tècnic superior en informàtica, i en aquesta darrera ocasió havia acceptat l’oferta i en data 1 de juny de 2018 estava previst ser alta en l’IMI. Normativa aplicable L’article 103.3 de la Constitució espanyola estableix que una llei ha de regular l’accés a la funció pública, d’acord amb els principis del mèrit i la capacitat. L’Acord de la Comissió de Seguiment de “L’acord de condicions de treball dels empleats públics de l’Ajuntament de Barcelona sobre la constitució i funcionament de les borses de treball”, regula el funcionament i procés d’incorporació del personal que integra les borses de treball en les seves diferents categories. Valoració i conclusions Les borses de treball tenen com a objecte disposar de candidats per cobrir, en règim de contractació laboral temporal o d’interinatge, llocs de treball concrets i fins que no es produeixi la seva cobertura pels procediments establerts de provisió i selecció definitius. 2 El promotor de la queixa acudeix a la institució de la Sindicatura per mostrar la seva disconformitat amb la manca d’informació específica relativa als llocs de treball que s’ofereixen als integrants d’una borsa de treball de l’Ajuntament de Barcelona. Segons deia, en el moment de rebre l’oferta de treball tenia un contracte laboral amb una empresa privada, i la manca d’informació concreta del lloc de treball no li va permetre valorar adequadament la conveniència d’acceptar o rebutjar l’oferiment. Segons l’article 5 de l’acord de la Comissió de Seguiment de “L’acord de condicions de treball dels empleats públics de l’Ajuntament de Barcelona sobre la constitució i funcionament de les borses de treball”, per efectuar l’oferiment de nomenament o contractació a la persona aspirant de la borsa, s’ha de trucar al telèfon que aquesta hagi facilitat i l’oferiment ha de contenir la informació següent:  Nom i telèfon de la unitat des de la qual es truca.  Confirmació del nom del candidat/a per verificar que es tracti de la mateixa persona.  Indicació del detall de l’oferiment: dependència, tipus d’interinatge/contractació laboral, durada, sou, horari i data prevista d’incorporació. Així doncs, des d’aquesta instància supervisora entenem que en el cas concret objecte d’aquesta queixa s’ha donat compliment a les previsions normatives pel que fa a la informació traslladada a l’interessat. Ara bé, tot i que des de la Sindicatura entenem que les diferents categories professionals de l’Ajuntament disposen d’una descripció mínima relativa a les funcions que té associades, creiem que aquesta descripció en alguns casos pot resultar massa genèrica i insuficient per donar a conèixer els continguts propis de cada lloc de treball. Segons ens explica l’interessat, en el cas dels tècnic superiors d’informàtica, es va demanar als aspirants que es pronunciessin sobre les seves preferències de perfil (desenvolupament, sistemes...), entenem doncs, que la categoria professional a la qual optava pot donar lloc a diferents tasques associades. Per això la síndica no veu inconvenient a afegir informació més concreta als interessats sobre les tasques específiques a desenvolupar en el lloc de treball a cobrir, i facilitar així tots els elements necessaris per a la presa de decisió de l’aspirant. I, per tant, emeto la següent DECISIÓ  Estimar en part la queixa perquè, tot i que l’IMI ha donat compliment a les previsions normatives pel que fa a la informació traslladada a l’aspirant de la borsa de treball, no hauria d’haver-hi inconvenient a facilitar informació relativa a les tasques específiques a desenvolupar en el lloc de treball a cobrir.  Recomanar a la Gerència de Recursos Humans i Organització que es plantegi la possibilitat d’incloure, en l’acord de la Comissió de Seguiment de “L’acord de condicions de treball dels empleats públics de l’Ajuntament de Barcelona sobre la constitució i funcionament de les borses de treball”, el requisit de facilitar informació concreta sobre tasques específiques associades al lloc de treball que es proposa a la persona aspirant d’una borsa de treball. Aquesta decisió es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut s’informarà la persona interessada. 3 Barcelona, 16 de juliol de 2018 4