Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Les iniciatives ciutadanes Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Promoure. Les iniciatives ciutadanes Debatre. Els processos participatius Coproduir. Els òrgans de participació Decidir. Les consultes ciutadanes Índex 7 Introducció 9 Què trobaràs en aquesta guia 12 Les iniciatives ciutadanes 16 La recollida de signatures 20 Els efectes de les iniciatives 21 El suport de l’Ajuntament 22 El sistema de garanties 6 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 7 Introducció Viure a Barcelona, com a qualsevol ciutat, permet accedir a uns serveis (de transport, educatius, socials, sanitaris...) i compartir espais al carrer o al barri. L’ús d’aquests serveis i espais és un dret col·lectiu que, en un sistema democràtic, està determinat per les decisions polítiques que prenen les persones escollides com a representants als ajuntaments o parlaments. Els regidors i regidores els escull la ciutadania a través d’eleccions, que és una de les moltes maneres de participar. I és que la participació ciutadana va molt més enllà de votar en unes eleccions. Les decisions polítiques, les que afecten el conjunt de la ciutadania, no poden reduir-se, només, a la interacció entre els diferents partits polítics. Cal una presència activa de la ciutadania amb les seves propostes, opinions i iniciatives. En les societats complexes com la nostra es troben multitud d’interessos, de vegades contradictoris, que requereixen solucions riques i innovadores. Per prendre decisions polítiques en democràcia cal escoltar i tenir en compte com més mirades i perspectives diferents millor. La pluralitat és un valor en democràcia. La democràcia que incorpora aquesta pluralitat de manera permanent, inclusiva i directa és el sistema idoni per aconseguir més qualitat de vida, per lluitar contra les desigualtats, tractar d’assolir millors quotes de justícia i igualtat i exercir de manera lliure i digna les aspiracions personals i comunitàries. Però perquè la democràcia sigui realment transformadora i representi aquesta riquesa de perspectives, es necessiten canals que reconeguin la veu i les seves iniciatives per tal d’eixamplar els espais de diàleg i construcció col·lectiva de propostes. Barcelona, els seus habitants, les seves organitzacions socials i la resta millorar la qualitat de la seva democràcia. Ara, hem recollit aquest llegat i l’hem cristal·litzat en un Reglament de Participació Ciutadana que pretén provar l’energia transformadora de la ciutadania, posant al seu abast diferents tipus de canals per facilitar l’exercici del seu dret de participació. 8 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 9 Què trobaràs en aquesta guia L’Ajuntament de Barcelona ha elaborat aquestes guies amb l’objectiu d’oferir una eina senzilla que permeti a qualsevol veí o veïna de la ciutat aproximar-se al Reglament de Participació Ciutadana i conèixer i usar tots els recursos que aquesta norma posa al seu abast. El sistema de participació que es concreta en aquest Reglament recull tres tipus de canals: • Els processos participatius • Els òrgans de participació • Les consultes ciutadanes Tots tres poden ser activats per decisió de l’Ajuntament o mitjançant la iniciativa ciutadana. És a dir, la ciutadania té la capacitat i la possibilitat de promoure la posada en marxa de qualsevol d’aquests canals. A més, permet la presentació de propostes normatives (ordenances o reglaments) i l’activació de l’agenda dels òrgans de govern de la ciutat o del districte mitjançant la proposta de punts en l’ordre del dia de les seves sessions. del funcionament d’aquests canals, la millor garantia és que la ciutadania el faci servir regularment. La pràctica social és la que fa vigent una norma, no la publicació en un òrgan només així esdevindrà veritablement útil i innovadora. La guia que tot seguit es presenta es refereix a les Iniciatives ciutadanes. 10 Les iniciatives ciutadanes Què són Mitjà que té la ciutadania per promoure, a través de la recollida de signatures, una actuació municipal Poden ser d’àmbit de ciutat o de districte Qui les pot impulsar Un mínim de 3 persones > 18 anys empadronades a Barcelona Organitzacions i entitats Com es poden impulsar Presentar una sol·licitud 1 Mes màx. Presencialment Digitalment Termini Plataforma de d’admissió d’Atenció participació a tràmit Ciutadana decidim.barcelona (Ajuntament) Qui pot signar 2 > 16 anys 1 Empadronades en l’àmbit Mes Mesos màx. Mes territorial de la iniciativa Termini de Termini de recollida de validació de signatures Fedatàries: persones signatures *Ampliable, com a responsables de recollir i garantir màxim, a 2 mesos més (Ajuntament) l’autenticitat de les signatures Les iniciatives ciutadanes 11 Què poden impulsar Quin efecte poden tenir Incloure un punt en l’ordre del Debat a la següent sessió dia del Ple Municipal/ districte Realitzar un procés Inici del procés en màx. 3 mesos participatiu Celebrar una audiència pública Convocatòria audiència màx. 30dies Crear un nou òrgan de Creació de l’òrgan participació norma Inici de la tramitació municipal Celebrar una consulta ciutadana Aprovació de la consulta Convocatòria del consell de barri Celebrar un consell de barri màx. 30 dies 12 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes Què són Les iniciatives ciutadanes són el mitjà que té la ciutadania per promoure, a través de la recollida de signatures, que l’Ajuntament dugui a terme una determinada acció d’interès col·lectiu, sempre que estigui dins les seves competències. Per tant, són un mecanisme que reconeix la capacitat de les persones per ser agents actius en allò que afecta el conjunt de la comunitat, i afavorir així política de la ciutat. Les iniciatives ciutadanes poden afectar tota la ciutat, un o més districtes o, en casos excepcionals, territoris inferiors al districte. Amb una iniciativa es pot impulsar alguna de les actuacions següents. Incloure un punt en Realitzar Celebrar una Crear un l’ordre del dia del un procés audiència nou òrgan de Ple Municipal o del participatiu pública participació districte Aprovar o Celebrar Celebrar un una consulta consell de una norma ciutadana barri municipal Les iniciatives ciutadanes 13 Qui hi pot donar suport Les iniciatives ciutadanes poden rebre el suport de totes les persones de més de setze anys empadronades en l’àmbit territorial on se circumscriu la iniciativa. El suport a una iniciativa es pot fer: Signant presencialment en els Signant digitalment a través de espais habilitats per fer-ho la plataforma de participació decidim.barcelona En tots dos casos, la signatura s’ha d’acompanyar de les dades següents: nom i cognoms; número de DNI, NIE o passaport; codi postal on la persona està empadronada i data de naixement. 14 Les iniciatives ciutadanes Com es posen en marxa Poden promoure una iniciativa ciutadana un mínim de tres persones de més de divuit anys empadronades a la ciutat i sense condició de càrrec electe, així com qualsevol entitat, associació no lucrativa, organització empresarial, sindicat o col·legi professional, sempre que el seu àmbit d’actuació sigui la ciutat de Barcelona. Les persones físiques o jurídiques que promouen la iniciativa ciutadana conformen la Comissió Promotora Per tal de promoure una iniciativa ciutadana, s’han de seguir els passos següents: 1 Preparar la sol·licitud Aquesta sol·licitud ha d’incloure: • La demanda, àmbit territorial i motivació de la iniciativa • Si la promouen persones a títol individual, les seves dades personals • reunió en què s’aprova la promoció de la iniciativa • La llista de les persones autoritzades a recollir les signatures (fedatàries) 2 Presentar la sol·licitud La sol·licitud i la documentació que l’acompanyi s’han de presentar al registre de l’Ajuntament: • • Digitalment, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona Les iniciatives ciutadanes 15 3 Recollir l’autorització S’ha de comparèixer presencialment a l’Ajuntament per a la recollida de: • L’autorització de la iniciativa i dels plecs de signatures • La validació de les persones fedatàries Publicació de la iniciativa en la plataforma de 4 participació decidim.barcelona L’Ajuntament posa a disposició la plataforma de participació decidim. barcelona per tal que la Comissió Promotora disposi d’un espai per informar sobre la iniciativa i reculli signatures digitalment. determinades iniciatives • Per impulsar una iniciativa ciutadana que promogui una consulta, cal tenir present que: • En la sol·licitud de la iniciativa s’ha d’afegir la pregunta a votar, l’àmbit d’afectació i una memòria explicativa de les • No es pot fer una consulta sobre qüestions que puguin limitar o restringir els drets i les llibertats fonamentals. • En cas que la qüestió que es vulgui portar a consulta impliqui l’Ajuntament pot optar entre no admetre a tràmit la iniciativa ciutadana o bé comunicar als promotors i les promotores de la consulta sota quines condicions en seria possible l’execució, si s’aprovés. • Per impulsar una iniciativa ciutadana que proposi l’aprovació d’una nova normativa municipal, la iniciativa ha d’estar acompanyada del text articulat o les línies generals de la proposta. • Per d’una normativa municipal, la iniciativa ha d’incorporar els articles 16 Les iniciatives ciutadanes La recollida de signatures La recollida d’un nombre mínim de signatures és indispensable per poder tirar endavant una iniciativa ciutadana. Les signatures poden recollir-se presencialment, en els espais que la Comissió Promotora habiliti per fer-ho i, digitalment, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona. Les signatures poden recollir-se en un període de temps de dos mesos, més. Qui pot recollir les signatures La recollida presencial de signatures la fan les persones fedatàries, responsables de garantir l’autenticitat dels signataris, utilitzant els plecs La Comissió Promotora de la iniciativa designa quines són les persones fedatàries, que han de ser majors d’edat i estar empadronades a No hi ha límit en el nombre de persones fedatàries, però abans han de Un cop recollides les signatures, la Comissió Promotora presenta els plecs signats. A partir d’aquell moment, l’Ajuntament té el termini d’un mes per comprovar-los i validar-los. Quan una signatura és considerada vàlida Les signatures que siguin de persones de més de setze anys i que estiguin empadronades en l’àmbit territorial on se circumscriu la consulta es donaran per vàlides. A més, es revisarà que no hi hagi signatures duplicades entre les recollides presencialment i les recollides digitalment, amb prevalença de la signatura presencial sobre la digital. Les iniciatives ciutadanes 17 Quantes signatures es requereixen El nombre mínim de signatures necessàries varia en funció de l’objectiu i l’àmbit territorial al qual fa referència la iniciativa ciutadana: Per a iniciatives de ciutat Tipus d’actuació Signatures Incloure un punt en l’ordre del dia del Ple 3.750 Municipal o del districte Celebrar una audiència pública 7.000 Realitzar un procès participatiu 9.000 Crear un nou organ de participació 9.000 15.000 Celebrar una consulta ciutadana 15.000 Celebrar un consell de barri 1% de la població total del barri afectat (mínim 25, màxim 450) 18 Les iniciatives ciutadanes Per a iniciatives de districte 1- Ciutat Vella 6- Gràcia 2.500 / 1.500 / 1.000 / 500 3.000 / 1.800 / 1.200 / 600 2- Eixample 7- Horta- Guinardó 6.500 / 3.900 / 2.600 / 1.300 4.000 / 2.500 / 1.700 / 800 3- Sants-Montjuïc 8- Nou Barris 4.500 / 2.700 / 1.800 / 900 4.000 / 2.400 / 1.700 / 800 4- Les Corts 9- Sant Andreu 2.000 / 1.200 / 800 / 400 3.500 / 2.200 / 1.500 / 700 5- Sarrià- Sant Gervasi 10- Sant Martí 3.500 / 2.200 / 1.500 / 700 5.700 / 3.400 / 2.300 / 1.100 5 8 7 4 6 9 2 10 3 1 * L’ordre del nombre de signatures correspon a Consultes i normes / Processos i òrgans / Audiències / Punts d’ordre del dia Les iniciatives ciutadanes 19 Per a iniciatives que afecten més d’un districte Quan la iniciativa que es proposa afecta més d’un districte, cal recollir el nombre de signatures resultant de la suma de signatures dels districtes afectats, aplicant-hi el percentatge de reducció següent: Per a dos districtes, la suma total de signatures es redueix en un 10 % Per a tres districtes, en un 15 % Per a quatre districtes, en un 20 % Per a cinc districtes, en un 30 % Per a sis districtes, en un 40 % Per a set districtes, en un 45 % Per a vuit districtes, en un 50 % Per a nou districtes, en un 55 % Per a deu districtes, en un 60 % Per a iniciatives d’àmbits territorials inferiors al districte Realitzar Crear un Celebrar Celebrar un un procés nou òrgan de una consulta consell de participatiu participació ciutadana barri 2 % de la població 2 % de la població 10 % de la 1 % de la població total del territori total del territori població total total del barri afectat afectat afectada afectat (mínim de 50 (mínim de 50 (mínim de 250 (mínim de 25 i màxim de 900 i màxim de 900 signatures) i màxim de 450 signatures) signatures) signatures) 20 Les iniciatives ciutadanes Els efectes de les iniciatives En el cas de les iniciatives ciutadanes que obtinguin el suport necessari, l’Ajuntament haurà de dur a terme les actuacions municipals següents segons el tipus d’iniciativa: Incloure un punt en S’acordarà incloure’l en el Ple l’ordre del dia del Ple següent i el debatran entre tots Municipal o del districte els grups municipals Realitzar un procés S’iniciarà el procés en un participatiu termini màxim de tres mesos Celebrar una audiència Es convocarà l’audiència en un pública termini màxim de trenta dies Es crearà l’òrgan un cop el Consell Crear un nou òrgan Municipal o de districte l’aprovi, de participació amb dictamen favorable previ del Consell de Ciutat o del Consell Ciutadà de Districte S’iniciarà la tramitació dins dels una norma municipal tres mesos següents Celebrar una consulta S’aprovarà la consulta en el ciutadana Ple Municipal Es convocarà el consell de barri en un termini màxim de trenta Celebrar un consell dies (amb un màxim de quatre de barri per any, sempre que hagin passat més de dos mesos des de l’última convocatòria) Les iniciatives ciutadanes 21 Sempre que la iniciativa ciutadana consisteixi en actuacions que requereixin l’acord del Ple Municipal, un membre de la Comissió Promotora podrà intervenir en la sessió en què es debati. El suport de l’Ajuntament L’Ajuntament ofereix suport tècnic i econòmic per promoure la igualtat de tota la ciutadania a l’hora d’impulsar les iniciatives ciutadanes: • Assessora la Comissió Promotora sobre els procediments per dur a terme la iniciativa. • Posa a disposició de la Comissió Promotora la plataforma de participació decidim.barcelona, per difondre i recollir signatures de manera digital. • Imprimeix els plecs de recollida de signatures i ofereix gratuïtament la llicència d’ocupació de la via pública per a la recollida presencial de signatures. • Ofereix suport econòmic a través d’una subvenció extraordinària d’un euro per cada signatura validada, amb un import màxim corresponent al nombre total de signatures requerides. Per poder disposar d’aquest suport econòmic cal recollir la quantitat mínima de amb la iniciativa. 22 Les iniciatives ciutadanes El sistema de garanties La Comissió d’Empara Si en qualsevol moment alguna persona o organització considera que no s’ha aplicat correctament la normativa de participació, o que els drets de participació han estat vulnerats, pot presentar una consulta o un escrit de queixa a la Comissió d’Empara. Aquesta Comissió és un òrgan de caràcter consultiu, integrat en el Consell de Ciutat i format per persones expertes i externes a l’Ajuntament, que té com a objectiu garantir els drets de participació de la ciutadania. La Comissió d’Empara està formada per 6 membres amb paritat de gènere distribuïts entre: 2 a proposta 2 a proposta de 1 a proposta del 1 a proposta de del Consell la Comissió de Consell de Ciutat la Síndica de Municipal Govern greuges Han de ser No poden ser Persones independents del Govern Càrrecs electes Amb prestigi reconegut i expertes Personal municipal en participació ciutadana Màxima pluralitat i diversitat Com es pot recórrer a la Comissió d’Empara Es pot presentar un escrit de queixa davant la Comissió d’Empara de manera digital, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona Ciutadana. La Comissió d’Empara emetrà un informe i, si és el cas, farà una recomanació a l’Ajuntament. decidim.barcelona és una plataforma digital feta amb programari lliure, un espai per articular qualsevol mecanisme de participació de la ciutat de Barcelona. Aquesta eina es posa a disposició de tota la ciutadania per organitzar els processos democràtics de la ciutat a tots els nivells. A través de decidim.barcelona es pot posar en marxa una iniciativa ciutadana i donar-hi suport, participar directament en els processos participatius de la ciutat, conèixer els debats que es duen a terme en els òrgans de participació o votar en una consulta ciutadana. Per a més informació, entra a decidim.barcelona barcelona.cat/participaciociutadana O truca al