Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Les iniciatives ciutadanes Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Promoure. Les iniciatives ciutadanes Debatre. Els processos participatius Coproduir. Els òrgans de participació Decidir. Les consultes ciutadanes Índex 7 Introducció 9 Què trobaràs en aquesta guia 12 Les iniciatives ciutadanes 16 La recollida de signatures 20 Els efectes de les iniciatives 21 El suport de l’Ajuntament 22 El sistema de garanties 6 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 7 Introducció Viure a Barcelona, com a qualsevol ciutat, permet accedir a uns serveis (de transport, educatius, socials, sanitaris...) i compartir espais al carrer o al barri. L’ús d’aquests serveis i espais és un dret col·lectiu que, en un sistema democràtic, està determinat per les decisions polítiques que prenen les persones escollides com a representants als ajuntaments o parlaments. Els regidors i regidores els escull la ciutadania a través d’eleccions, que és una de les moltes maneres de participar. I és que la participació ciutadana va molt més enllà de votar en unes eleccions. Les decisions polítiques, les que afecten el conjunt de la ciutadania, no poden reduir-se, només, a la interacció entre els diferents partits polítics. Cal una presència activa de la ciutadania amb les seves propostes, opinions i iniciatives. En les societats complexes com la nostra es troben multitud d’interessos, de vegades contradictoris, que requereixen solucions riques i innovadores. Per prendre decisions polítiques en democràcia cal escoltar i tenir en compte com més mirades i perspectives diferents millor. La pluralitat és un valor en democràcia. La democràcia que incorpora aquesta pluralitat de manera permanent, inclusiva i directa és el sistema idoni per aconseguir més qualitat de vida, per lluitar contra les desigualtats, tractar d’assolir millors quotes de justícia i igualtat i exercir de manera lliure i digna les aspiracions personals i comunitàries. Però perquè la democràcia sigui realment transformadora i representi aquesta riquesa de perspectives, es necessiten canals que reconeguin la ciutadania com a subjecte actiu. Que permetin, en definitiva, fer sentir la seva veu i les seves iniciatives per tal d’eixamplar els espais de diàleg i construcció col·lectiva de propostes. Barcelona, els seus habitants, les seves organitzacions socials i la resta d’agents que configuren la ciutat han mantingut una constant lluita per millorar la qualitat de la seva democràcia. Ara, hem recollit aquest llegat i l’hem cristal·litzat en un Reglament de Participació Ciutadana que pretén provar l’energia transformadora de la ciutadania, posant al seu abast diferents tipus de canals per facilitar l’exercici del seu dret de participació. 8 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 9 Què trobaràs en aquesta guia L’Ajuntament de Barcelona ha elaborat aquestes guies amb l’objectiu d’oferir una eina senzilla que permeti a qualsevol veí o veïna de la ciutat aproximar-se al Reglament de Participació Ciutadana i conèixer i usar tots els recursos que aquesta norma posa al seu abast. El sistema de participació que es concreta en aquest Reglament recull tres tipus de canals: • Els processos participatius • Els òrgans de participació • Les consultes ciutadanes Tots tres poden ser activats per decisió de l’Ajuntament o mitjançant la iniciativa ciutadana. És a dir, la ciutadania té la capacitat i la possibilitat de promoure la posada en marxa de qualsevol d’aquests canals. A més, permet la presentació de propostes normatives (ordenances o reglaments) i l’activació de l’agenda dels òrgans de govern de la ciutat o del districte mitjançant la proposta de punts en l’ordre del dia de les seves sessions. Tot i que el Reglament preveu un sistema per garantir l’eficàcia i efectivitat del funcionament d’aquests canals, la millor garantia és que la ciutadania el faci servir regularment. La pràctica social és la que fa vigent una norma, no la publicació en un òrgan oficial. Per això, proposem a la ciutadania barcelonina que se la faci seva: només així esdevindrà veritablement útil i innovadora. La guia que tot seguit es presenta es refereix a les Iniciatives ciutadanes. 10 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 11 Què són Què poden impulsar Quin efecte poden tenir Mitjà que té la ciutadania per promoure, a través de la recollida de signatures, una Incloure un punt en l’ordre del Debat a la següent sessió actuació municipal Poden ser d’àmbit dia del Ple Municipal/ districte de ciutat o de districte Qui les pot impulsar Realitzar un procés Inici del procés en màx. 3 mesos participatiu Un mínim de 3 persones > 18 anys empadronades a Barcelona Organitzacions i entitats Celebrar una audiència pública Convocatòria audiència màx. 30dies Com es poden impulsar Crear un nou òrgan de Creació de l’òrgan participació Presentar una sol·licitud 1 Aprovar o modificar una norma Inici de la tramitació Mes màx. municipal Presencialment Digitalment Termini Oficina Plataforma de d’admissió d’Atenció participació a tràmit Ciutadana decidim.barcelona (Ajuntament) Celebrar una consulta ciutadana Aprovació de la consulta Qui pot signar Convocatòria del consell de barri Celebrar un consell de barri màx. 30 dies 2 > 16 anys 1 Mesos Empadronades en l’àmbit Mes màx. Mes territorial de la iniciativa Termini de Termini de recollida de validació de signatures Fedatàries: persones signatures *Ampliable, com a responsables de recollir i garantir màxim, a 2 mesos més (Ajuntament) sempre que es justifiqui l’autenticitat de les signatures 12 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 13 Les iniciatives ciutadanes Qui hi pot donar suport Què són Les iniciatives ciutadanes poden rebre el suport de totes les persones Les iniciatives ciutadanes són el mitjà que té la ciutadania per promoure, de més de setze anys empadronades en l’àmbit territorial on se circumscriu a través de la recollida de signatures, que l’Ajuntament dugui a terme una la iniciativa. determinada acció d’interès col·lectiu, sempre que estigui dins les seves competències. El suport a una iniciativa es pot fer: Per tant, són un mecanisme que reconeix la capacitat de les persones per ser agents actius en allò que afecta el conjunt de la comunitat, i afavorir així el protagonisme de la ciutadania a l’hora de definir prioritats en l’agenda política de la ciutat. Les iniciatives ciutadanes poden afectar tota la ciutat, un o més districtes o, en casos excepcionals, territoris inferiors al districte. Amb una iniciativa es pot impulsar alguna de les actuacions següents. Signant presencialment en els Signant digitalment a través de espais habilitats per fer-ho la plataforma de participació decidim.barcelona En tots dos casos, la signatura s’ha d’acompanyar de les dades següents: nom i cognoms; número de DNI, NIE o passaport; codi postal on la persona està empadronada i data de naixement. Incloure un punt en Realitzar Celebrar una Crear un l’ordre del dia del un procés audiència nou òrgan de Ple Municipal o del participatiu pública participació districte Aprovar o Celebrar Celebrar un modificar una consulta consell de una norma ciutadana barri municipal 14 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 15 Com es posen en marxa 3 Recollir l’autorització Poden promoure una iniciativa ciutadana un mínim de tres persones de més de divuit anys empadronades a la ciutat i sense condició de càrrec electe, així com qualsevol entitat, associació no lucrativa, organització empresarial, S’ha de comparèixer presencialment a l’Ajuntament per a la recollida de: sindicat o col·legi professional, sempre que el seu àmbit d’actuació sigui la • L’autorització de la iniciativa i dels plecs de signatures ciutat de Barcelona. • La validació de les persones fedatàries Les persones físiques o jurídiques que promouen la Publicació de la iniciativa en la plataforma de iniciativa ciutadana conformen la Comissió Promotora 4 participació decidim.barcelona Per tal de promoure una iniciativa ciutadana, s’han de seguir els L’Ajuntament posa a disposició la plataforma de participació decidim. passos següents: barcelona per tal que la Comissió Promotora disposi d’un espai per informar sobre la iniciativa i reculli signatures digitalment. 1 Preparar la sol·licitud Condicions específiques per a la sol·licitud i admissió a tràmit de determinades iniciatives Aquesta sol·licitud ha d’incloure: • Per impulsar una iniciativa ciutadana que promogui una consulta, • La demanda, àmbit territorial i motivació de la iniciativa cal tenir present que: • Si la promouen persones a títol individual, les seves dades • En la sol·licitud de la iniciativa s’ha d’afegir la pregunta a personals votar, l’àmbit d’afectació i una memòria explicativa de les • Si la promouen organitzacions o entitats, el certificat de l’acta de la raons que la justifiquen. reunió en què s’aprova la promoció de la iniciativa • La llista de les persones autoritzades a recollir les signatures • No es pot fer una consulta sobre qüestions que puguin limitar (fedatàries) o restringir els drets i les llibertats fonamentals. • En cas que la qüestió que es vulgui portar a consulta impliqui una despesa superior al 3 % del pressupost municipal anual, l’Ajuntament pot optar entre no admetre a tràmit la iniciativa 2 Presentar la sol·licitud ciutadana o bé comunicar als promotors i les promotores de la consulta sota quines condicions en seria possible l’execució, si s’aprovés. La sol·licitud i la documentació que l’acompanyi s’han de presentar al registre de l’Ajuntament: • Per impulsar una iniciativa ciutadana que proposi l’aprovació d’una Presencialment, a qualsevol Oficina d’Atenció Ciutadana nova normativa municipal, la iniciativa ha d’estar acompanyada del • text articulat o les línies generals de la proposta. • Digitalment, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona • Per impulsar una iniciativa ciutadana que proposi la modificació d’una normativa municipal, la iniciativa ha d’incorporar els articles a modificar i la proposta del text alternatiu. 16 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 17 La recollida de signatures Quantes signatures es requereixen La recollida d’un nombre mínim de signatures és indispensable per poder El nombre mínim de signatures necessàries varia en funció de l’objectiu tirar endavant una iniciativa ciutadana. i l’àmbit territorial al qual fa referència la iniciativa ciutadana: Les signatures poden recollir-se presencialment, en els espais que la Comissió Promotora habiliti per fer-ho i, digitalment, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona. Per a iniciatives de ciutat Les signatures poden recollir-se en un període de temps de dos mesos, ampliable com a màxim, i sempre que estigui justificat, a dos mesos Tipus d’actuació Signatures més. Incloure un punt en l’ordre del dia del Ple 3.750 Municipal o del districte Qui pot recollir les signatures La recollida presencial de signatures la fan les persones fedatàries, Celebrar una audiència pública 7.000 responsables de garantir l’autenticitat dels signataris, utilitzant els plecs que facilita l’Ajuntament.  La Comissió Promotora de la iniciativa designa quines són les persones Realitzar un procès participatiu 9.000 fedatàries, que han de ser majors d’edat i estar empadronades a qualsevol municipi de Catalunya.  Crear un nou organ de participació 9.000 No hi ha límit en el nombre de persones fedatàries, però abans han de signar una declaració responsable i ser validades per l’Ajuntament. Un cop recollides les signatures, la Comissió Promotora presenta els Aprovar o modificar una norma municipal 15.000 plecs signats. A partir d’aquell moment, l’Ajuntament té el termini d’un mes per comprovar-los i validar-los. Celebrar una consulta ciutadana 15.000 Quan una signatura és considerada vàlida Celebrar un consell de barri 1% de la població Les signatures que siguin de persones de més de setze anys i que total del barri afectat estiguin empadronades en l’àmbit territorial on se circumscriu la (mínim 25, màxim 450) consulta es donaran per vàlides. A més, es revisarà que no hi hagi signatures duplicades entre les recollides presencialment i les recollides digitalment, amb prevalença de la signatura presencial sobre la digital. 18 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 19 Per a iniciatives de districte Per a iniciatives que afecten més d’un districte 1- Ciutat Vella 6- Gràcia Quan la iniciativa que es proposa afecta més d’un districte, cal recollir el 2.500 / 1.500 / 1.000 / 500 3.000 / 1.800 / 1.200 / 600 nombre de signatures resultant de la suma de signatures dels districtes afectats, aplicant-hi el percentatge de reducció següent: 2- Eixample 7- Horta- Guinardó 6.500 / 3.900 / 2.600 / 1.300 4.000 / 2.500 / 1.700 / 800 Per a dos districtes, la suma total de signatures es redueix en un 10 % 3- Sants-Montjuïc 8- Nou Barris Per a tres districtes, en un 15 % 4.500 / 2.700 / 1.800 / 900 4.000 / 2.400 / 1.700 / 800 Per a quatre districtes, en un 20 % 4- Les Corts 9- Sant Andreu Per a cinc districtes, en un 30 % 2.000 / 1.200 / 800 / 400 3.500 / 2.200 / 1.500 / 700 Per a sis districtes, en un 40 % 5- Sarrià- Sant Gervasi 10- Sant Martí 3.500 / 2.200 / 1.500 / 700 5.700 / 3.400 / 2.300 / 1.100 Per a set districtes, en un 45 % Per a vuit districtes, en un 50 % Per a nou districtes, en un 55 % Per a deu districtes, en un 60 % 5 8 7 Per a iniciatives d’àmbits territorials inferiors al districte 4 6 9 2 10 Realitzar Crear un Celebrar Celebrar un 3 1 un procés nou òrgan de una consulta consell de participatiu participació ciutadana barri 2 % de la població 2 % de la població 10 % de la 1 % de la població total del territori total del territori població total total del barri afectat afectat afectada afectat (mínim de 50 (mínim de 50 (mínim de 250 (mínim de 25 * L’ordre del nombre de signatures correspon a i màxim de 900 i màxim de 900 signatures) i màxim de 450 Consultes i normes / Processos i òrgans / Audiències / Punts d’ordre del dia signatures) signatures) signatures) 20 Les iniciatives ciutadanes Les iniciatives ciutadanes 21 Els efectes de les iniciatives Sempre que la iniciativa ciutadana consisteixi en actuacions que requereixin l’acord del Ple Municipal, un En el cas de les iniciatives ciutadanes que obtinguin el suport necessari, membre de la Comissió Promotora podrà intervenir en la l’Ajuntament haurà de dur a terme les actuacions municipals següents segons el tipus d’iniciativa: sessió en què es debati. Incloure un punt en S’acordarà incloure’l en el Ple l’ordre del dia del Ple següent i el debatran entre tots Municipal o del districte els grups municipals El suport de l’Ajuntament Realitzar un procés S’iniciarà el procés en un participatiu termini màxim de tres mesos L’Ajuntament ofereix suport tècnic i econòmic per promoure la igualtat de tota la ciutadania a l’hora d’impulsar les iniciatives ciutadanes: • Assessora la Comissió Promotora sobre els procediments per dur Celebrar una audiència Es convocarà l’audiència en un a terme la iniciativa. pública termini màxim de trenta dies • Posa a disposició de la Comissió Promotora la plataforma de participació decidim.barcelona, per difondre i recollir signatures de manera digital. Es crearà l’òrgan un cop el Consell Municipal o de districte l’aprovi, • Imprimeix els plecs de recollida de signatures i ofereix gratuïtament Crear un nou òrgan amb dictamen favorable previ del la llicència d’ocupació de la via pública per a la recollida presencial de participació Consell de Ciutat o del Consell de signatures. Ciutadà de Districte • Ofereix suport econòmic a través d’una subvenció extraordinària d’un euro per cada signatura validada, amb un import màxim Aprovar o modificar S’iniciarà la tramitació dins dels corresponent al nombre total de signatures requerides. Per poder una norma municipal tres mesos següents disposar d’aquest suport econòmic cal recollir la quantitat mínima de signatures vàlides exigides i justificar totes les despeses relacionades amb la iniciativa. Celebrar una consulta S’aprovarà la consulta en el ciutadana Ple Municipal Es convocarà el consell de barri en un termini màxim de trenta Celebrar un consell dies (amb un màxim de quatre de barri per any, sempre que hagin passat més de dos mesos des de l’última convocatòria) 22 Les iniciatives ciutadanes El sistema de garanties decidim.barcelona és una plataforma digital feta amb programari lliure, La Comissió d’Empara un espai per articular qualsevol mecanisme de participació de la ciutat de Barcelona. Aquesta eina es posa a disposició de tota la ciutadania per Si en qualsevol moment alguna persona o organització considera que no organitzar els processos democràtics de la ciutat a tots els nivells. s’ha aplicat correctament la normativa de participació, o que els drets de participació han estat vulnerats, pot presentar una consulta o un escrit de A través de decidim.barcelona es pot posar en marxa una iniciativa queixa a la Comissió d’Empara. ciutadana i donar-hi suport, participar directament en els processos participatius de la ciutat, conèixer els debats que es duen a terme en els Aquesta Comissió és un òrgan de caràcter consultiu, integrat en el Consell de òrgans de participació o votar en una consulta ciutadana. Ciutat i format per persones expertes i externes a l’Ajuntament, que té com a objectiu garantir els drets de participació de la ciutadania. La Comissió d’Empara està formada per 6 membres amb paritat de gènere distribuïts entre: 2 a proposta 2 a proposta de 1 a proposta del 1 a proposta de del Consell la Comissió de Consell de Ciutat la Síndica de Municipal Govern greuges Han de ser No poden ser Persones independents del Govern Càrrecs electes Amb prestigi reconegut i expertes Personal municipal en participació ciutadana Màxima pluralitat i diversitat Com es pot recórrer a la Comissió d’Empara Per a més informació, entra a Es pot presentar un escrit de queixa davant la Comissió d’Empara de decidim.barcelona manera digital, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona barcelona.cat/participaciociutadana o, presencialment, mitjançant una instància a qualsevol Oficina d’Atenció Ciutadana. O truca al La Comissió d’Empara emetrà un informe i, si és el cas, farà una recomanació a l’Ajuntament.