Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Les consultes ciutadanes Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Promoure. Les iniciatives ciutadanes Debatre. Els processos participatius Coproduir. Els òrgans de participació Decidir. Les consultes ciutadanes Índex 7 Introducció 9 Què trobaràs en aquesta guia 12 Les consultes ciutadanes 14 La promoció d’una consulta mitjançant la iniciativa ciutadana 17 Aprovació i convocatòria 18 El període de debat públic 19 Votació i resultats 20 El sistema de garanties 6 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 7 Introducció Viure a Barcelona, com a qualsevol ciutat, permet accedir a uns serveis (de transport, educatius, socials, sanitaris...) i compartir espais al carrer o al barri. L’ús d’aquests serveis i espais és un dret col·lectiu que, en un sistema democràtic, està determinat per les decisions polítiques que prenen les persones escollides com a representants als ajuntaments o parlaments. Els regidors i regidores els escull la ciutadania a través d’eleccions, que és una de les moltes maneres de participar. I és que la participació ciutadana va molt més enllà de votar en unes eleccions. Les decisions polítiques, les que afecten el conjunt de la ciutadania, no poden reduir-se, només, a la interacció entre els diferents partits polítics. Cal una presència activa de la ciutadania amb les seves propostes, opinions i iniciatives. En les societats complexes com la nostra es troben multitud d’interessos, de vegades contradictoris, que requereixen solucions riques i innovadores. Per prendre decisions polítiques en democràcia cal escoltar i tenir en compte com més mirades i perspectives diferents millor. La pluralitat és un valor en democràcia. La democràcia que incorpora aquesta pluralitat de manera permanent, inclusiva i directa és el sistema idoni per aconseguir més qualitat de vida, per lluitar contra les desigualtats, tractar d’assolir millors quotes de justícia i igualtat i exercir de manera lliure i digna les aspiracions personals i comunitàries. Però perquè la democràcia sigui realment transformadora i representi aquesta riquesa de perspectives, es necessiten canals que reconeguin la ciutadania com a subjecte actiu. Que permetin, en definitiva, fer sentir la seva veu i les seves iniciatives per tal d’eixamplar els espais de diàleg i construcció col·lectiva de propostes. Barcelona, els seus habitants, les seves organitzacions socials i la resta d’agents que configuren la ciutat han mantingut una constant lluita per millorar la qualitat de la seva democràcia. Ara, hem recollit aquest llegat i l’hem cristal·litzat en un Reglament de Participació Ciutadana que pretén provar l’energia transformadora de la ciutadania, posant al seu abast diferents tipus de canals per facilitar l’exercici del seu dret de participació. 8 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 9 Què trobaràs en aquesta guia L’Ajuntament de Barcelona ha elaborat aquestes guies amb l’objectiu d’oferir una eina senzilla que permeti a qualsevol veí o veïna de la ciutat aproximar-se al Reglament de Participació Ciutadana i conèixer i usar tots els recursos que aquesta norma posa al seu abast. El sistema de participació que es concreta en aquest Reglament recull tres tipus de canals: • Els processos participatius • Els òrgans de participació • Les consultes ciutadanes Tots tres poden ser activats per decisió de l’Ajuntament o mitjançant la iniciativa ciutadana. És a dir, la ciutadania té la capacitat i la possibilitat de promoure la posada en marxa de qualsevol d’aquests canals. A més, permet la presentació de propostes normatives (ordenances o reglaments) i l’activació de l’agenda dels òrgans de govern de la ciutat o del districte mitjançant la proposta de punts en l’ordre del dia de les seves sessions. Tot i que el Reglament preveu un sistema per garantir l’eficàcia i efectivitat del funcionament d’aquests canals, la millor garantia és que la ciutadania el faci servir regularment. La pràctica social és la que fa vigent una norma, no la publicació en un òrgan oficial. Per això, proposem a la ciutadania barcelonina que se la faci seva: només així esdevindrà veritablement útil i innovadora. La guia que tot seguit es presenta es refereix a les consultes ciutadanes. 10 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 11 Què són Aprovació i convocatòria Canal per decidir temes importants de la ciutat mitjançant el vot directe Aprovació al Ple Municipal Per 2/3 del Ple Municipal, si la Per majoria simple, si la consulta consulta l’impulsa l’Ajuntament s’impulsa per iniciativa ciutadana Simples Múltiples D’àmbit ciutat i Sobre un tema Diversos temes districte 60 dies Qui pot votar Termini decret convocatòria des de l’aprovació Convocatòria Persones > 16 anys L’alcalde/essa Empadronades en l’àmbit convoca la consulta territorial de la consulta - Data consulta - Període de debat públic - Regles específiques Qui les pot impulsar Debat públic Ajuntament Ciutadania 30-60 dies Període de debat abans de la consulta Alcalde/essa Iniciativa Ciutadana Votació 2/5 del Ple Mitjancant la Municipal recollida de signatures Presencial Digital 12 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 13 Les consultes ciutadanes Com es poden posar en marxa Què són Les consultes ciutadanes poden ser promogudes tant per la ciutadania com per l’Ajuntament: Les consultes ciutadanes permeten decidir a la ciutadania sobre temes importants de la ciutat mitjançant el vot directe, lliure, igual i secret. La votació es pot fer: La ciutadania pot promoure una consulta a través • De manera presencial d’una iniciativa ciutadana, mitjançant una recollida de signatures que garanteix el suport d’una part de • De manera digital a través de la plataforma de participació Iniciativa la població a la consulta. decidim.barcelona ciutadana Les consultes ciutadanes han de fer referència a temes sobre els quals l’Ajuntament tingui competència i en pugui decidir. La consultes poden ser per L’Ajuntament pot promoure una consulta a proposta a tota la ciutat, per a un o més districtes o per àmbits territorials inferiors. de l’alcalde/essa o dels grups municipals, que han Les consultes ciutadanes poden ser: de tenir el suport d’almenys dues cinquenes parts Iniciativa del Ple Municipal. municipal Simples Múltiples Àmbit territorial de les consultes ciutadanes Sobre un tema Diversos temes Ciutat En un any es poden dur a terme un màxim de tres consultes ciutadanes. Com a criteri general, les consultes ciutadanes es refereixen al Una consulta múltiple compta com una única consulta. Com a alternativa, conjunt de la ciutat. l’alcalde/essa pot concentrar totes les consultes ciutadanes en un període concret de l’any. Districte Excepcionalment, es poden convocar consultes ciutadanes d’àmbit d’un districte o més d’un districte, si l’afectació del resultat és tan Qui pot votar singular que es pot determinar clarament aquest àmbit territorial. Si el pressupost necessari per poder executar la proposta és superior al Totes les persones que viuen a Barcelona, de més de setze anys i 5% del pressupost municipal la consulta serà d’àmbit de ciutat empadronades en l’àmbit territorial de la consulta ciutadana poden votar. El vot es pot exercir: Àmbit inferior a districte • Presencialment, en els espais habilitats per fer-ho En determinades ocasions que s’han de justificar, es poden • Digitalment, a través de la plataforma de convocar consultes d’àmbit inferior al districte sempre que: participació decidim.barcelona - Es realitzi un procés participatiu previ. En tots dos casos, el vot s’ha d’acompanyar de nom i cognoms, número de - Abans de passar al Ple Municipal, la consulta estigui avalada per una DNI, NIE o passaport, codi postal on està empadronada la persona i data de majoria de dos terços del Consell del districte. naixement. 14 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 15 Els passos per promoure una iniciativa ciutadana són els següents: Consideracions a l’hora de dur a terme les consultes ciutadanes • Les consultes ciutadanes poden referir-se a tots els temes de competència municipal, sempre que respectin els drets i les llibertats Preparar la sol·licitud fonamentals, no paralitzin la provisió de serveis públics i no tinguin 1 impacte substancial en els pressupostos municipals. • En cas que la qüestió que es vulgui portar a consulta impliqui una Aquesta sol·licitud ha d’incloure: despesa superior al 3 % del pressupost municipal anual, l’Ajuntament • Les preguntes o propostes a votar pot optar entre no admetre a tràmit la iniciativa ciutadana, o bé • La demanda, àmbit territorial i motivació de la iniciativa comunicar a les persones promotores de la consulta sota quines • Si la promouen persones a títol individual, les seves dades personals condicions seria possible l’execució, si s’aprovés. • Si la promouen organitzacions o entitats, el certificat de l’acta de la • No es pot fer una consulta ciutadana sobre una matèria que hagi estat reunió en què s’aprova la promoció de la iniciativa sotmesa a votació en els dos anys anteriors. • La llista de les persones autoritzades a recollir les signatures (fedatàries) • Per tal de promoure la participació, no es poden dur a terme consultes ciutadanes en els períodes no lectius i durant períodes electorals municipals. 2 Presentar la sol·licitud La sol·licitud i la documentació que l’acompanyi s’han de presentar al registre de l’Ajuntament: • Presencialment, a qualsevol Oficina d’Atenció Ciutadana La promoció d’una consulta • Digitalment, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona mitjançant la iniciativa ciutadana Recollir l’autorització La ciutadania pot promoure una consulta mitjançant una iniciativa ciutadana, 3 que consisteix en la recollida d’un determinat nombre de signatures que donin suport a la proposta. S’ha de comparèixer presencialment a l’Ajuntament per a la recollida de: Poden iniciar la iniciativa ciutadana un mínim de tres persones de més de • L’autorització de la iniciativa i dels plecs de signatures divuit anys empadronades a Barcelona, o bé una o diverses organitzacions • La validació de les persones fedatàries o entitats. Les persones físiques o jurídiques que promouen la iniciativa ciutadana conformen la Comissió Promotora. Publicació de la iniciativa en la plataforma de 4 participació decidim.barcelona L’Ajuntament posa a disposició la plataforma de participació decidim.barcelona per tal que la Comissió Promotora disposi d’un espai per informar sobre la iniciativa i reculli signatures digitalment. 16 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 17 Quantes signatures es requereixen Per a consultes que afecten més d’un districte La promoció de consultes ciutadanes a través d’una iniciativa ciutadana té una sèrie de particularitats: Quan la consulta que es proposa afecta més d’un districte, cal recollir el nombre de signatures resultant de la suma de signatures dels districtes • La iniciativa per plantejar una pregunta que afecti tota a la ciutat afectats, aplicant-hi el percentatge de reducció següent: necessita el suport d’un mínim de 15.000 signatures validades. Per a dos districtes, la suma total de signatures es redueix en un 10 % • La iniciativa per plantejar una pregunta que afecti un o més districtes o territoris inferiors, necessita un suport que varia Per a tres districtes, en un 15 % segons els casos. Per a quatre districtes, en un 20 % Les signatures es poden recollir en un període de temps de dos mesos, Per a cinc districtes, en un 30 % ampliable com a màxim, i sempre que estigui justificat, a dos mesos més. Per a sis districtes, en un 40 % Per a set districtes, en un 45 % Per a consultes que afecten un districte en concret Per a vuit districtes, en un 50 % 1- Ciutat Vella- 2.500 9- Sant Andreu- 3.500 Per a nou districtes, en un 55 % 2- Eixample- 6.500 10- Sant Martí- 5.700 Per a deu districtes, en un 60 % 3- Sants-Montjuïc- 4.500 4- Les Corts- 2.000 Per a consultes que afecten àmbits territorials 5- Sarrià- inferiors al districte Sant Gervasi- 3.500 5 8 7 Per promoure una consulta en un àmbit territorial inferior a un districte, 6- Gràcia- 3.000 el nombre de signatures que cal recollir és del 10 % de la població afectada, 4 6 9 amb un mínim de 250 signatures. 7- Horta- Guinardó- 4.000 8- Nou Barris- 4.000 2 Aprovació i convocatòria 10 3 1 La consulta ciutadana ha de ser aprovada pel Ple Municipal. • Si és promoguda per una iniciativa ciutadana, el Ple Municipal només la pot denegar, per majoria simple, quan aquesta no s’adeqüi a l’ordenament jurídic. • Quan la consulta està promoguda per l’Ajuntament, ha de tenir un suport de dos terços del Ple Municipal. 18 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 19 Un cop aprovada en el Ple Municipal, l’alcalde/essa ha de convocar la consulta en un termini màxim de seixanta dies a través d’un decret de Les entitats interessades convocatòria. Les entitats interessades són organitzacions socials que consideren que l’objecte de la consulta els afecta d’una manera especial, o que tenen interès a ser agents actius durant el debat públic previ a la consulta. En el decret de convocatòria s’especifiquen les dates de la consulta Per poder ser entitat interessada s’ha de sol·licitar durant el període previ a ciutadana i les característiques tècniques i logístiques: modalitats de cada consulta, a través d’un escrit de motivació. votació; nombre, ubicació i horari de les meses de votació; mitjans de difusió i equipaments que es posen a l’abast per al període de debats públics, etc. Les entitats interessades tenen dret a gaudir d’espais públics gratuïts per informar de la consulta i fer-hi actes i debats. En el cas de les consultes promogudes per iniciativa ciutadana, la Comissió Promotora de la iniciativa té sempre la consideració d’entitat interessada. El període de debat públic Votació i resultats Amb l’objectiu de poder intercanviar opinions i contrastar arguments de manera col·lectiva, s’habilita un període de debat públic durant un mínim de El període de votació trenta i un màxim de seixanta dies. Un cop convocada la consulta, l’Ajuntament ha d’elaborar, a partir de les En aquest període l’Ajuntament ha de: dades del padró, la llista provisional de persones cridades a participar-hi. • Facilitar els canals d’informació, debat i comunicació que permetin a Les regles específiques de la consulta estableixen el procediment, les la ciutadania conèixer l’objecte de la consulta i accedir a la informació condicions i els requisits aplicables a les diferents modalitats de votació, i més rellevant. es pot optar per la votació presencial i digital, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona. • Habilitar espais públics que permetin als grups municipals i a les entitats interessades dur a terme els debats que creguin convenients, En el supòsit que alguna persona utilitzi tots dos sistemes, el vot presencial per tal que tothom pugui expressar lliurement les diferents visions i anul·la el vot digital. opinions. • Obrir l’espai de debat digital a través de la plataforma de participació Per considerar vàlid el resultat d’una consulta ciutadana no s’exigeix un decidim.barcelona. mínim de participació. Durant el període de debat públic, els mitjans de comunicació municipals han de respectar els principis de pluralisme polític i social, Els efectes de les consultes la neutralitat i la igualtat d’oportunitats respecte de les diferents posicions Per facilitar el compromís polític sobre els resultats de la consulta, el defensades sobre la consulta. Reglament de participació ciutadana preveu que els grups municipals puguin manifestar, en l’acord mateix de convocatòria, quina serà la seva posició L’Ajuntament no pot posicionar-se respecte respecte dels resultats. de la consulta per tal de no incidir en la votació. Sí que ho poden fer, en canvi, els Posteriorment, el Ple Municipal ha de manifestar de quina manera farà grups polítics municipals. efectiva la consulta, en un període no superior als dos mesos des de la votació. 20 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 21 El sistema de garanties La Comissió d’Empara La Comissió de Seguiment Si en qualsevol moment alguna persona o organització considera que no s’ha aplicat correctament la normativa de participació, o que els drets de La Comissió de Seguiment és l’òrgan responsable de vetllar perquè participació han estat vulnerats, pot presentar una consulta o un escrit de les consultes ciutadanes es desenvolupin d’acord amb el marc queixa a la Comissió d’Empara. regulatori, així com garantir-ne la imparcialitat i transparència. Aquesta Comissió és un òrgan de caràcter consultiu, integrat en el Consell de Aquesta Comissió es crea específicament per a cada consulta Ciutat i format per persones expertes i externes a l’Ajuntament, que té com a ciutadana i està formada per la ciutadania, i aspira a incorporar la objectiu garantir els drets de participació de la ciutadania. màxima pluralitat de veus per assegurar la qualitat de la consulta. Les funcions de la Comissió són, principalment: La Comissió d’Empara està formada per 6 membres amb paritat de gènere distribuïts entre: • Informar sobre incidències, peticions, queixes o discrepàncies • Aixecar acta dels resultats de la consulta • Comunicar a l’alcalde/essa els resultats de la consulta 2 a proposta 2 a proposta de 1 a proposta del 1 a proposta de del Consell la Comissió de Consell de Ciutat la Síndica de La Comissió de Seguiment ha d’estar formada per: Municipal Govern greuges Han de ser No poden ser Persones independents Càrrecs electes Han de ser No poden ser 3-15 persones del Govern Personal Persones independents del Govern Càrrecs electes 1/3 a 2/3 a Màxima pluralitat municipal proposta proposta i diversitat Amb prestigi reconegut i expertes Personal municipal del ciutadana en participació ciutadana Consell Municipal Màxima pluralitat i diversitat Com es pot recórrer a la Comissió d’Empara Es pot presentar un escrit de queixa davant la Comissió d’Empara de A través de la plataforma de participació decidim.barcelona qualsevol manera digital, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona persona o entitat interessada es pot oferir per formar part de la o, presencialment, mitjançant una instància a qualsevol Oficina d’Atenció Comissió de Seguiment. Ciutadana. Si el nombre de candidatures supera les places disponibles, la selecció La Comissió d’Empara emetrà un informe i, si és el cas, farà una es fa a través d’un sorteig. recomanació a l’Ajuntament. decidim.barcelona és una plataforma digital feta amb programari lliure, un espai per articular qualsevol mecanisme de participació de la ciutat de Barcelona. Aquesta eina es posa a disposició de tota la ciutadania per organitzar els processos democràtics de la ciutat a tots els nivells. A través de decidim.barcelona es pot posar en marxa una iniciativa ciutadana i donar-hi suport, participar directament en els processos participatius de la ciutat, conèixer els debats que es duen a terme en els òrgans de participació o votar en una consulta ciutadana. Per a més informació, entra a decidim.barcelona barcelona.cat/participaciociutadana O truca al