Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Les consultes ciutadanes Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Promoure. Les iniciatives ciutadanes Debatre. Els processos participatius Coproduir. Els òrgans de participació Decidir. Les consultes ciutadanes Índex 7 Introducció 9 Què trobaràs en aquesta guia 12 Les consultes ciutadanes 14 La promoció d’una consulta mitjançant la iniciativa ciutadana 17 Aprovació i convocatòria 18 El període de debat públic 19 Votació i resultats 20 El sistema de garanties 6 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 7 Introducció Viure a Barcelona, com a qualsevol ciutat, permet accedir a uns serveis (de transport, educatius, socials, sanitaris...) i compartir espais al carrer o al barri. L’ús d’aquests serveis i espais és un dret col·lectiu que, en un sistema democràtic, està determinat per les decisions polítiques que prenen les persones escollides com a representants als ajuntaments o parlaments. Els regidors i regidores els escull la ciutadania a través d’eleccions, que és una de les moltes maneres de participar. I és que la participació ciutadana va molt més enllà de votar en unes eleccions. Les decisions polítiques, les que afecten el conjunt de la ciutadania, no poden reduir-se, només, a la interacció entre els diferents partits polítics. Cal una presència activa de la ciutadania amb les seves propostes, opinions i iniciatives. En les societats complexes com la nostra es troben multitud d’interessos, de vegades contradictoris, que requereixen solucions riques i innovadores. Per prendre decisions polítiques en democràcia cal escoltar i tenir en compte com més mirades i perspectives diferents millor. La pluralitat és un valor en democràcia. La democràcia que incorpora aquesta pluralitat de manera permanent, inclusiva i directa és el sistema idoni per aconseguir més qualitat de vida, per lluitar contra les desigualtats, tractar d’assolir millors quotes de justícia i igualtat i exercir de manera lliure i digna les aspiracions personals i comunitàries. Però perquè la democràcia sigui realment transformadora i representi aquesta riquesa de perspectives, es necessiten canals que reconeguin la veu i les seves iniciatives per tal d’eixamplar els espais de diàleg i construcció col·lectiva de propostes. Barcelona, els seus habitants, les seves organitzacions socials i la resta millorar la qualitat de la seva democràcia. Ara, hem recollit aquest llegat i l’hem cristal·litzat en un Reglament de Participació Ciutadana que pretén provar l’energia transformadora de la ciutadania, posant al seu abast diferents tipus de canals per facilitar l’exercici del seu dret de participació. 8 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes 9 Què trobaràs en aquesta guia L’Ajuntament de Barcelona ha elaborat aquestes guies amb l’objectiu d’oferir una eina senzilla que permeti a qualsevol veí o veïna de la ciutat aproximar-se al Reglament de Participació Ciutadana i conèixer i usar tots els recursos que aquesta norma posa al seu abast. El sistema de participació que es concreta en aquest Reglament recull tres tipus de canals: • Els processos participatius • Els òrgans de participació • Les consultes ciutadanes Tots tres poden ser activats per decisió de l’Ajuntament o mitjançant la iniciativa ciutadana. És a dir, la ciutadania té la capacitat i la possibilitat de promoure la posada en marxa de qualsevol d’aquests canals. A més, permet la presentació de propostes normatives (ordenances o reglaments) i l’activació de l’agenda dels òrgans de govern de la ciutat o del districte mitjançant la proposta de punts en l’ordre del dia de les seves sessions. del funcionament d’aquests canals, la millor garantia és que la ciutadania el faci servir regularment. La pràctica social és la que fa vigent una norma, no la publicació en un òrgan només així esdevindrà veritablement útil i innovadora. La guia que tot seguit es presenta es refereix a les consultes ciutadanes. 10 Les consultes ciutadanes Què són Canal per decidir temes importants de la ciutat mitjançant el vot directe Simples Múltiples D’àmbit ciutat i Sobre un tema Diversos temes districte Qui pot votar Persones > 16 anys Empadronades en l’àmbit territorial de la consulta Qui les pot impulsar Ajuntament Ciutadania Alcalde/essa Iniciativa Ciutadana 2/5 del Ple Mitjancant la Municipal recollida de signatures Les consultes ciutadanes 11 Aprovació i convocatòria Aprovació al Ple Municipal Per 2/3 del Ple Municipal, si la Per majoria simple, si la consulta consulta l’impulsa l’Ajuntament s’impulsa per iniciativa ciutadana 60 dies Termini decret convocatòria des de l’aprovació Convocatòria L’alcalde/essa convoca la consulta - Data consulta - Període de debat públic Debat públic 30-60 dies Període de debat abans de la consulta Votació Presencial Digital 12 Les consultes ciutadanes Les consultes ciutadanes Què són Les consultes ciutadanes permeten decidir a la ciutadania sobre temes importants de la ciutat mitjançant el vot directe, lliure, igual i secret. La votació es pot fer: • De manera presencial • De manera digital a través de la plataforma de participació decidim.barcelona Les consultes ciutadanes han de fer referència a temes sobre els quals l’Ajuntament tingui competència i en pugui decidir. La consultes poden ser per a tota la ciutat, per a un o més districtes o per àmbits territorials inferiors. Les consultes ciutadanes poden ser: Simples Múltiples Sobre un tema Diversos temes En un any es poden dur a terme un màxim de tres consultes ciutadanes. Una consulta múltiple compta com una única consulta. Com a alternativa, l’alcalde/essa pot concentrar totes les consultes ciutadanes en un període concret de l’any. Qui pot votar Totes les persones que viuen a Barcelona, de més de setze anys i empadronades en l’àmbit territorial de la consulta ciutadana poden votar. El vot es pot exercir: • Presencialment, en els espais habilitats per fer-ho • Digitalment, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona En tots dos casos, el vot s’ha d’acompanyar de nom i cognoms, número de DNI, NIE o passaport, codi postal on està empadronada la persona i data de naixement. Les consultes ciutadanes 13 Com es poden posar en marxa Les consultes ciutadanes poden ser promogudes tant per la ciutadania com per l’Ajuntament: La ciutadania pot promoure una consulta a través d’una iniciativa ciutadana, mitjançant una recollida de signatures que garanteix el suport d’una part de Iniciativa la població a la consulta. ciutadana L’Ajuntament pot promoure una consulta a proposta de l’alcalde/essa o dels grups municipals, que han de tenir el suport d’almenys dues cinquenes parts Iniciativa del Ple Municipal. municipal Àmbit territorial de les consultes ciutadanes Ciutat Com a criteri general, les consultes ciutadanes es refereixen al conjunt de la ciutat. Districte Excepcionalment, es poden convocar consultes ciutadanes d’àmbit d’un districte o més d’un districte, si l’afectació del resultat és tan singular que es pot determinar clarament aquest àmbit territorial. Si el pressupost necessari per poder executar la proposta és superior al 5% del pressupost municipal la consulta serà d’àmbit de ciutat Àmbit inferior a districte convocar consultes d’àmbit inferior al districte sempre que: - Es realitzi un procés participatiu previ. - Abans de passar al Ple Municipal, la consulta estigui avalada per una majoria de dos terços del Consell del districte. 14 Les consultes ciutadanes Consideracions a l’hora de dur a terme les consultes ciutadanes • Les consultes ciutadanes poden referir-se a tots els temes de competència municipal, sempre que respectin els drets i les llibertats fonamentals, no paralitzin la provisió de serveis públics i no tinguin impacte substancial en els pressupostos municipals. • En cas que la qüestió que es vulgui portar a consulta impliqui una despesa superior al 3 % del pressupost municipal anual, l’Ajuntament pot optar entre no admetre a tràmit la iniciativa ciutadana, o bé comunicar a les persones promotores de la consulta sota quines condicions seria possible l’execució, si s’aprovés. • No es pot fer una consulta ciutadana sobre una matèria que hagi estat sotmesa a votació en els dos anys anteriors. • Per tal de promoure la participació, no es poden dur a terme consultes ciutadanes en els períodes no lectius i durant períodes electorals municipals. La promoció d’una consulta mitjançant la iniciativa ciutadana La ciutadania pot promoure una consulta mitjançant una iniciativa ciutadana, que consisteix en la recollida d’un determinat nombre de signatures que donin suport a la proposta. Poden iniciar la iniciativa ciutadana un mínim de tres persones de més de divuit anys empadronades a Barcelona, o bé una o diverses organitzacions o entitats. Les persones físiques o jurídiques que promouen la iniciativa ciutadana conformen la Comissió Promotora. Les consultes ciutadanes 15 Els passos per promoure una iniciativa ciutadana són els següents: 1 Preparar la sol·licitud Aquesta sol·licitud ha d’incloure: • Les preguntes o propostes a votar • La demanda, àmbit territorial i motivació de la iniciativa • Si la promouen persones a títol individual, les seves dades personals • reunió en què s’aprova la promoció de la iniciativa • La llista de les persones autoritzades a recollir les signatures (fedatàries) 2 Presentar la sol·licitud La sol·licitud i la documentació que l’acompanyi s’han de presentar al registre de l’Ajuntament: • • Digitalment, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona 3 Recollir l’autorització S’ha de comparèixer presencialment a l’Ajuntament per a la recollida de: • L’autorització de la iniciativa i dels plecs de signatures • La validació de les persones fedatàries Publicació de la iniciativa en la plataforma de 4 participació decidim.barcelona L’Ajuntament posa a disposició la plataforma de participació decidim.barcelona per tal que la Comissió Promotora disposi d’un espai per informar sobre la iniciativa i reculli signatures digitalment. 16 Les consultes ciutadanes Quantes signatures es requereixen La promoció de consultes ciutadanes a través d’una iniciativa ciutadana té una sèrie de particularitats: • La iniciativa per plantejar una pregunta que afecti tota a la ciutat necessita el suport d’un mínim de 15.000 signatures validades. • La iniciativa per plantejar una pregunta que afecti un o més districtes o territoris inferiors, necessita un suport que varia segons els casos. Les signatures es poden recollir en un període de temps de dos mesos, Per a consultes que afecten un districte en concret 1- Ciutat Vella- 2.500 9- Sant Andreu- 3.500 2- Eixample- 6.500 10- Sant Martí- 5.700 3- Sants-Montjuïc- 4.500 4- Les Corts- 2.000 5- Sarrià- Sant Gervasi- 3.500 5 8 7 6- Gràcia- 3.000 4 6 9 7- Horta- Guinardó- 4.000 8- Nou Barris- 4.000 2 10 3 1 Les consultes ciutadanes 17 Per a consultes que afecten més d’un districte Quan la consulta que es proposa afecta més d’un districte, cal recollir el nombre de signatures resultant de la suma de signatures dels districtes afectats, aplicant-hi el percentatge de reducció següent: Per a dos districtes, la suma total de signatures es redueix en un 10 % Per a tres districtes, en un 15 % Per a quatre districtes, en un 20 % Per a cinc districtes, en un 30 % Per a sis districtes, en un 40 % Per a set districtes, en un 45 % Per a vuit districtes, en un 50 % Per a nou districtes, en un 55 % Per a deu districtes, en un 60 % Per a consultes que afecten àmbits territorials inferiors al districte Per promoure una consulta en un àmbit territorial inferior a un districte, el nombre de signatures que cal recollir és del 10 % de la població afectada, amb un mínim de 250 signatures. Aprovació i convocatòria La consulta ciutadana ha de ser aprovada pel Ple Municipal. • Si és promoguda per una iniciativa ciutadana, el Ple Municipal només la pot denegar, per majoria simple, quan aquesta no s’adeqüi a l’ordenament jurídic. • Quan la consulta està promoguda per l’Ajuntament, ha de tenir un suport de dos terços del Ple Municipal. 18 Les consultes ciutadanes Un cop aprovada en el Ple Municipal, l’alcalde/essa ha de convocar la consulta en un termini màxim de seixanta dies a través d’un decret de convocatòria. ciutadana i les característiques tècniques i logístiques: modalitats de votació; nombre, ubicació i horari de les meses de votació; mitjans de difusió i equipaments que es posen a l’abast per al període de debats públics, etc. El període de debat públic Amb l’objectiu de poder intercanviar opinions i contrastar arguments de manera col·lectiva, s’habilita un període de debat públic durant un mínim de trenta i un màxim de seixanta dies. En aquest període l’Ajuntament ha de: • Facilitar els canals d’informació, debat i comunicació que permetin a la ciutadania conèixer l’objecte de la consulta i accedir a la informació més rellevant. • Habilitar espais públics que permetin als grups municipals i a les entitats interessades dur a terme els debats que creguin convenients, per tal que tothom pugui expressar lliurement les diferents visions i opinions. • Obrir l’espai de debat digital a través de la plataforma de participació decidim.barcelona. Durant el període de debat públic, els mitjans de comunicació municipals han de respectar els principis de pluralisme polític i social, la neutralitat i la igualtat d’oportunitats respecte de les diferents posicions defensades sobre la consulta. L’Ajuntament no pot posicionar-se respecte de la consulta per tal de no incidir en la votació. Sí que ho poden fer, en canvi, els grups polítics municipals. Les consultes ciutadanes 19 Les entitats interessades Les entitats interessades són organitzacions socials que consideren que l’objecte de la consulta els afecta d’una manera especial, o que tenen interès a ser agents actius durant el debat públic previ a la consulta. Per poder ser entitat interessada s’ha de sol·licitar durant el període previ a cada consulta, a través d’un escrit de motivació. Les entitats interessades tenen dret a gaudir d’espais públics gratuïts per informar de la consulta i fer-hi actes i debats. En el cas de les consultes promogudes per iniciativa ciutadana, la Comissió Promotora de la iniciativa té sempre la consideració d’entitat interessada. Votació i resultats El període de votació Un cop convocada la consulta, l’Ajuntament ha d’elaborar, a partir de les dades del padró, la llista provisional de persones cridades a participar-hi. condicions i els requisits aplicables a les diferents modalitats de votació, i es pot optar per la votació presencial i digital, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona. En el supòsit que alguna persona utilitzi tots dos sistemes, el vot presencial anul·la el vot digital. Per considerar vàlid el resultat d’una consulta ciutadana no s’exigeix un mínim de participació. Els efectes de les consultes Per facilitar el compromís polític sobre els resultats de la consulta, el Reglament de participació ciutadana preveu que els grups municipals puguin manifestar, en l’acord mateix de convocatòria, quina serà la seva posició respecte dels resultats. Posteriorment, el Ple Municipal ha de manifestar de quina manera farà efectiva la consulta, en un període no superior als dos mesos des de la votació. 20 Les consultes ciutadanes El sistema de garanties La Comissió de Seguiment La Comissió de Seguiment és l’òrgan responsable de vetllar perquè les consultes ciutadanes es desenvolupin d’acord amb el marc regulatori, així com garantir-ne la imparcialitat i transparència. ciutadana i està formada per la ciutadania, i aspira a incorporar la màxima pluralitat de veus per assegurar la qualitat de la consulta. Les funcions de la Comissió són, principalment: • Informar sobre incidències, peticions, queixes o discrepàncies • Aixecar acta dels resultats de la consulta • Comunicar a l’alcalde/essa els resultats de la consulta La Comissió de Seguiment ha d’estar formada per: Han de ser No poden ser Persones independents Càrrecs electes 3-15 persones del Govern Personal 1/3 a 2/3 a Màxima pluralitat municipal proposta proposta i diversitat del ciutadana Consell Municipal A través de la plataforma de participació decidim.barcelona qualsevol persona o entitat interessada es pot oferir per formar part de la Comissió de Seguiment. Si el nombre de candidatures supera les places disponibles, la selecció es fa a través d’un sorteig. Les consultes ciutadanes 21 La Comissió d’Empara Si en qualsevol moment alguna persona o organització considera que no s’ha aplicat correctament la normativa de participació, o que els drets de participació han estat vulnerats, pot presentar una consulta o un escrit de queixa a la Comissió d’Empara. Aquesta Comissió és un òrgan de caràcter consultiu, integrat en el Consell de Ciutat i format per persones expertes i externes a l’Ajuntament, que té com a objectiu garantir els drets de participació de la ciutadania. La Comissió d’Empara està formada per 6 membres amb paritat de gènere distribuïts entre: 2 a proposta 2 a proposta de 1 a proposta del 1 a proposta de del Consell la Comissió de Consell de Ciutat la Síndica de Municipal Govern greuges Han de ser No poden ser Persones independents del Govern Càrrecs electes Amb prestigi reconegut i expertes Personal municipal en participació ciutadana Màxima pluralitat i diversitat Com es pot recórrer a la Comissió d’Empara Es pot presentar un escrit de queixa davant la Comissió d’Empara de manera digital, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona Ciutadana. La Comissió d’Empara emetrà un informe i, si és el cas, farà una recomanació a l’Ajuntament. decidim.barcelona és una plataforma digital feta amb programari lliure, un espai per articular qualsevol mecanisme de participació de la ciutat de Barcelona. Aquesta eina es posa a disposició de tota la ciutadania per organitzar els processos democràtics de la ciutat a tots els nivells. A través de decidim.barcelona es pot posar en marxa una iniciativa ciutadana i donar-hi suport, participar directament en els processos participatius de la ciutat, conèixer els debats que es duen a terme en els òrgans de participació o votar en una consulta ciutadana. Per a més informació, entra a decidim.barcelona barcelona.cat/participaciociutadana O truca al