Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Els processos participatius Guies pràctiques de la participació ciutadana a Barcelona Promoure. Les iniciatives ciutadanes Debatre. Els processos participatius Coproduir. Els òrgans de participació Decidir. Les consultes ciutadanes Índex 7 Introducció 9 Què trobaràs en aquesta guia 12 Els processos participatius 14 Les fases dels processos participatius 16 La promoció d’un procés mitjançant la iniciativa ciutadana 19 Els processos participatius preceptius 19 L’impacte dels processos 20 El sistema de garanties 6 Els processos participatius Els processos participatius 7 Introducció Viure a Barcelona, com a qualsevol ciutat, permet accedir a uns serveis (de transport, educatius, socials, sanitaris...) i compartir espais al carrer o al barri. L’ús d’aquests serveis i espais és un dret col·lectiu que, en un sistema democràtic, està determinat per les decisions polítiques que prenen les persones escollides com a representants als ajuntaments o parlaments. Els regidors i regidores els escull la ciutadania a través d’eleccions, que és una de les moltes maneres de participar. I és que la participació ciutadana va molt més enllà de votar en unes eleccions. Les decisions polítiques, les que afecten el conjunt de la ciutadania, no poden reduir-se, només, a la interacció entre els diferents partits polítics. Cal una presència activa de la ciutadania amb les seves propostes, opinions i iniciatives. En les societats complexes com la nostra es troben multitud d’interessos, de vegades contradictoris, que requereixen solucions riques i innovadores. Per prendre decisions polítiques en democràcia cal escoltar i tenir en compte com més mirades i perspectives diferents millor. La pluralitat és un valor en democràcia. La democràcia que incorpora aquesta pluralitat de manera permanent, inclusiva i directa és el sistema idoni per aconseguir més qualitat de vida, per lluitar contra les desigualtats, tractar d’assolir millors quotes de justícia i igualtat i exercir de manera lliure i digna les aspiracions personals i comunitàries. Però perquè la democràcia sigui realment transformadora i representi aquesta riquesa de perspectives, es necessiten canals que reconeguin la ciutadania com a subjecte actiu. Que permetin, en definitiva, fer sentir la seva veu i les seves iniciatives per tal d’eixamplar els espais de diàleg i construcció col·lectiva de propostes. Barcelona, els seus habitants, les seves organitzacions socials i la resta d’agents que configuren la ciutat han mantingut una constant lluita per millorar la qualitat de la seva democràcia. Ara, hem recollit aquest llegat i l’hem cristal·litzat en un Reglament de Participació Ciutadana que pretén provar l’energia transformadora de la ciutadania, posant al seu abast diferents tipus de canals per facilitar l’exercici del seu dret de participació. 8 Els processos participatius Els processos participatius 9 Què trobaràs en aquesta guia L’Ajuntament de Barcelona ha elaborat aquestes guies amb l’objectiu d’oferir una eina senzilla que permeti a qualsevol veí o veïna de la ciutat aproximar-se al Reglament de Participació Ciutadana i conèixer i usar tots els recursos que aquesta norma posa al seu abast. El sistema de participació que es concreta en aquest Reglament recull tres tipus de canals: • Els processos participatius • Els òrgans de participació • Les consultes ciutadanes Tots tres poden ser activats per decisió de l’Ajuntament o mitjançant la iniciativa ciutadana. És a dir, la ciutadania té la capacitat i la possibilitat de promoure la posada en marxa de qualsevol d’aquests canals. A més, permet la presentació de propostes normatives (ordenances o reglaments) i l’activació de l’agenda dels òrgans de govern de la ciutat o del districte mitjançant la proposta de punts en l’ordre del dia de les seves sessions. Tot i que el Reglament preveu un sistema per garantir l’eficàcia i efectivitat del funcionament d’aquests canals, la millor garantia és que la ciutadania el faci servir regularment. La pràctica social és la que fa vigent una norma, no la publicació en un òrgan oficial. Per això, proposem a la ciutadania barcelonina que se la faci seva: només així esdevindrà veritablement útil i innovadora. La guia que tot seguit es presenta es refereix als procesos participatius. 10 Els processos participatius Els processos participatius 11 Què són Fases d’un procés 1 i Informació Trobades delimitades en el temps per promoure el debat sobre temes concrets de la ciutat entre la ciutadania Digitalment o entre la ciutadania i l’Ajuntament. 2 Debat Plataforma de participació decidim.barcelona 3 Retorn + 4 Seguiment Presencialment Ajuntament Ciutadania Quin impacte tenen Qui pot impulsar-los 60 dies Govern Anunci dels compromisos Termini Municipal amb els resultats del procés per l’anunci La ciutadania Consell de a través d’una Ciutat iniciativa Ajuntament Consell Ciutadà ciutadana de Districte Sistema de garanties Grups Govern municipals Màxim 2 a Comissió de Comissió Comissió l’any Seguiment Assessora d’Empara 12 Els processos participatius Els processos participatius 13 Els processos participatius Qui pot promoure un procés Què són participatiu Els processos participatius són un seguit de trobades delimitades en un Un procés participatiu pot ser impulsat per la ciutadania o per l’Ajuntament: temps concret per promoure el debat i el contrast d’arguments entre la ciutadania, o entre aquesta i les persones responsables municipals. Un procés participatiu pot tractar sobre gairebé qualsevol tema, i pot afectar La ciutadania pot impulsar un procés participatiu a un o diversos barris i districtes o tota la ciutat. Una mostra en seria: pensar petició del Consell de Ciutat, d’un consell ciutadà de sobre com cal reformar un carrer o una plaça; fer la diagnosi d’un barri; o districte, o a través d’una iniciativa ciutadana. aportar idees concretes sobre com es pot desenvolupar una política pública. Ciutadania El procés participatiu més important a Barcelona és el del Pla d’Actuació Municipal (PAM), que es duu a terme a l’inici de cada L’Ajuntament pot convocar un procés participatiu legislatura per definir l’acció de govern dels quatre anys següents. com a equip de govern quan ho cregui convenient, o bé a proposta d’un grup polític municipal amb un Les finalitats dels processos participatius poden ser: Ajuntament màxim de dos a l’any per grup. • Fer el diagnòstic d’una situació determinada • Cercar idees creatives sobre una actuació Les persones o entitats i organitzacions que hagin promogut el procés • Valorar o proposar actuacions concretes participatiu formen el Grup Impulsor. Aquest grup és responsable d’organitzar el procés, definint el perfil de les persones cridades a La participació en els processos es fa a través d’espais de debat que participar, així com la metodologia que s’utilitzarà. combinen els canals presencials i els digitals: Presencial - En els espais habilitats per al debat de cada procés. Tots els processos participatius inclouen espais de debat presencials. Aquests espais han d’estar oberts a totes les veus interessades, a més d’assegurar la plena accessibilitat i equitat en la participació. Digital - A través de la plataforma de participació decidim.barcelona Tots els processos participatius inclouen espais de debat digital a través de la plataforma de participació decidim.barcelona, que permet: • Obtenir informació • Participar en els debats oberts • Fer propostes • Realitzar el seguiment 14 Els processos participatius Els processos participatius 15 Les fases dels processos 3 Fase de retorn participatius En aquesta fase es fa una síntesi del procés, recopilant les 1 i Fase d’informació principals conclusions dels debats. Aquestes es traslladen als i a les responsables polítics, que han de comunicar com aplicaran els resultats. És el moment de divulgar el procés i fomentar el debat facilitant: També cal explicitar el calendari d’execució i com i amb quins • La informació sobre les fases i característiques del procés mitjans es durà a terme la proposta resultant. • La documentació relativa a la temàtica a debatre 60 dies Publicació de resultats per a tota la Anunci del compromís Informació disponible a la plataforma digital de participació ciutadania d’execució del resultat 2 Fase de debat 4 Fase de seguiment És el moment de dur a terme el diàleg i el contrast d’arguments És el període durant el qual es duu a terme i es facilita el seguiment i generar propostes a partir de les aportacions de les persones dels resultats del procés. participants. Durant aquesta fase cal utilitzar les metodologies més adients i adaptar les condicions del debat a les necessitats específiques dels col·lectius implicats. Detall del nivell d’execució de cada resultat • Informació de les trobades 120 • Recollida de propostes dies • Priorització de propostes Període màxim de debat 16 Els processos participatius Els processos participatius 17 La promoció d’un procés mitjançant Publicació de la iniciativa en la plataforma de 4 participació decidim.barcelona la iniciativa ciutadana Es pot impulsar un procés participatiu a través d’una iniciativa ciutadana, L’Ajuntament posa a disposició la plataforma de participació decidim. recollint un determinat nombre de signatures de suport. Per promoure una barcelona per tal que la Comissió Promotora disposi d’un espai per iniciativa ciutadana cal un mínim de tres persones de més de divuit anys informar sobre la iniciativa i reculli signatures digitalment. empadronades a Barcelona, o bé una o diverses persones jurídiques (és a dir, entitats, associacions, organitzacions empresarials, sindicats o col·legis professionals de Barcelona). Aquestes persones constitueixen la Comissió Quantes signatures es requereixen Promotora. Per tal de promoure una iniciativa ciutadana, s’han de seguir els La promoció de processos participatius a través d’una iniciativa ciutadana té passos següents: una sèrie de particularitats: • La iniciativa per impulsar un procés que afecti tota la ciutat necessita 1 Preparar la sol·licitud el suport d’un mínim de 9.000 signatures validades • La iniciativa per impulsar un procés que afecti un o més districtes o Aquesta sol·licitud ha d’incloure: territoris inferiors necessita un suport que varia segons els casos. • La demanda, àmbit territorial i motivació de la iniciativa • Si la promouen persones a títol individual, les seves dades personals Les signatures es poden recollir en un període de temps de dos mesos, ampliable com a màxim, i sempre que estigui justificat, a dos mesos més. • Si la promouen organitzacions o entitats, el certificat de l’acta de la reunió en què s’aprova la promoció de la iniciativa • La llista de les persones autoritzades a recollir les signatures (fedatàries) Per a processos que afecten un districte en concret 1- Ciutat Vella- 1.500 2 Presentar la sol·licitud 2- Eixample- 3.900 3- Sants-Montjuïc- 2.700 La sol·licitud i la documentació que l’acompanyi s’han de presentar al registre de l’Ajuntament: 4- Les Corts- 1.200 • Presencialment, a qualsevol Oficina d’Atenció Ciutadana 5 87 • Digitalment, a través de la plataforma de participació 5- Sarrià- Sant Gervasi- 2.200 decidim.barcelona 4 6 9 6- Gràcia- 1.800 3 Recollir l’autorització 7- Horta- Guinardó- 2.500 2 10 8- Nou Barris- 2.400 3 1 S’ha de comparèixer presencialment a l’Ajuntament per a la recollida de: 9- Sant Andreu- 2.200 • L’autorització de la iniciativa i dels plecs de signatures • La validació de les persones fedatàries 10- Sant Martí- 3.400 18 Els processos participatius Els processos participatius 19 Per a processos que afecten més d’un districte Els processos participatius Quan el procés afecta més d’un districte, cal recollir el nombre de signatures preceptius resultant de la suma de signatures dels districtes afectats, aplicant-hi el percentatge de reducció següent: L’Ajuntament té l’obligació de consultar a la ciutadania en determinades actuacions municipals, durant la definició i abans que siguin aprovades definitivament. Per a dos districtes, la suma total de signatures es redueix en un 10 % Per a tres districtes, en un 15 % Pla Municipal de l’Ajuntament i el pressupost d’inversió del mandat Per a quatre districtes, en un 20 % • P. ex., el PAM, els PAD i el PIM Per a cinc districtes, en un 30 % Actuacions Municipals que afectin, almenys, tot un districte o que Per a sis districtes, en un 40 % signifiquin més de 100.000.000 € d’inversió Per a set districtes, en un 45 % • P. ex., Pla de Mobilitat Urbana 2019-2024 Per a vuit districtes, en un 50 % Plans urbanístics importants, com un planejament general, un pla d’usos Per a nou districtes, en un 55 % de districte o un pla d’infraestructures Per a deu districtes, en un 60 % • P. ex., Pla d’Equipaments de Nou Barris, Pla d’Usos Ciutat Vella Ordenances i reglaments municipals d’especial rellevància ciutadana Per a processos que afecten àmbits territorials inferiors al districte • P. ex., Reglament per l’Equitat de Gènere Per promoure un procés participatiu de barri o d’àmbits territorials inferiors al districte, el nombre de signatures que cal recollir és del 2 % de la població L’impacte dels processos afectada, amb un mínim de 50 i un màxim de 900 signatures. Un cop finalitzats els actes i debats del procés participatiu, el Govern ha de comunicar com aplicarà els resultats en un termini màxim de 60 dies des del Si la iniciativa aconsegueix el mínim de signatures, l’Ajuntament les ha de lliurament de l’informe de resultats. verificar abans d’iniciar el procés participatiu Aquesta comunicació s’ha d’efectuar a través de la pàgina web municipal i, de manera individualitzada, a les persones que han participat en el procés. És important que des de l’inici estiguin clars els límits del procés, és a dir, allò que queda fora de l’àmbit de decisió. Tanmateix, cal fer explícit al començament com s’aplicaran els resultats a la decisió final. 20 Els processos participatius Els processos participatius 21 El sistema de garanties En el cas que el procés participatiu sigui promogut per iniciativa ciutadana, han de formar part de la Comissió Amb l’objectiu de garantir la transparència, imparcialitat i qualitat dels de Seguiment un màxim de tres persones nomenades a processos participatius, hi ha dues comissions específiques: la Comissió de proposta de la Comissió Promotora de la iniciativa. Seguiment, creada per a cada procés, i la Comissió Assessora, encarregada de garantir el funcionament de tots els processos participatius. El nombre de persones que formen part de la Comissió de Seguiment està determinat per l’abast, l’àmbit i l’interès de la matèria objecte del procés Comissió de Seguiment Comissió Assessora participatiu. En tot cas, ha d’estar formada per: Per a cada procés Per a tots els processos El nombre de membres procedents de Màxima l'Ajuntament i d'altres pluralitat administracions mínim 5 membres públiques ha de ser Addicionalment, hi ha la Comissió d’Empara com a òrgan responsable de i diversitatmàxim 25 membres inferior a la meitat del vetllar per la realització efectiva dels drets i obligacions derivats de l’exercici total de tota la participació ciutadana. La Comissió de Seguiment La Comissió de Seguiment és l’òrgan principal de garanties del procés, format La Comissió Assessora dels per les persones interessades en aquest. processos participatius Aquesta Comissió es crea per a cada procés participatiu específic i està formada per la ciutadania i personal tècnic municipal, i aspira a incorporar La Comissió Assessora dels processos participatius és un òrgan consultiu la màxima pluralitat de veus a l’hora d’assegurar el correcte funcionament i creat pel Reglament de participació ciutadana amb l’objectiu de millorar el desenvolupament del procés. funcionament de tots els processos. Entre les seves funcions destaquen: Les seves funcions són, principalment, les següents: • Opinar sobre els instruments i la metodologia concreta del debat • Emetre informes i fer recomanacions i suggeriments sobre les • Fer el seguiment del funcionament i l’eficàcia metodologies, les eines i els mitjans més adients per a cada procés participatiu per tal d’aconseguir diversitat i pluralitat de veus. • Proposar suggeriments o millores per garantir l’èxit del procés participatiu • Vetllar perquè els processos participatius es duguin a terme amb la màxima qualitat i el màxim rigor possible. La composició de la Comissió Assessora ha de ser paritària i ha d’estar formada per sis membres, persones de reconegut prestigi expertes en aquests processos i amb coneixement de temes d’inclusió, diversitat i gènere. 22 Els processos participatius Els processos participatius 23 La Comissió d’Empara La Comissió Assessora està constituïda per: Si en qualsevol moment alguna persona o organització considera que no s’ha aplicat correctament la normativa de participació, o que els drets de participació han estat vulnerats, pot presentar una consulta o un escrit de queixa a la Comissió d’Empara. Aquesta Comissió és un òrgan de caràcter consultiu, integrat en el Consell de 6 persones Ciutat i format per persones expertes i externes a l’Ajuntament, que té com a mínim 3 dones objectiu garantir els drets de participació de la ciutadania. La Comissió d’Empara està formada per 6 membres amb paritat de gènere distribuïts entre: 1/3 1/3 1/3 a proposta a proposta de a proposta del Consell la Comissió de ciutadana de Ciutat Govern 2 a proposta 2 a proposta de 1 a proposta del 1 a proposta de del Consell la Comissió de Consell de Ciutat la Síndica de Municipal Govern greuges Elecció directa a través de la plataforma de Han de ser No poden ser participació decidim.barcelona Persones independents del Govern Càrrecs electes Amb prestigi reconegut i expertes Personal municipal en participació ciutadana Han de ser No poden ser Màxima pluralitat i diversitat Persones independents del Govern Càrrecs electes Expertes en processos participatius Personal municipal Com es pot recórrer a la Comissió d’Empara Amb coneixement de temes d’inclusió, diversitat i gènere Es pot presentar un escrit de queixa davant la Comissió d’Empara de manera digital, a través de la plataforma de participació decidim.barcelona Màxima pluralitat i diversitat o, presencialment, mitjançant una instància a qualsevol Oficina d’Atenció Ciutadana. La Comissió d’Empara emetrà un informe i, si és el cas, farà una recomanació a l’Ajuntament. decidim.barcelona és una plataforma digital feta amb programari lliure, un espai per articular qualsevol mecanisme de participació de la ciutat de Barcelona. Aquesta eina es posa a disposició de tota la ciutadania per organitzar els processos democràtics de la ciutat a tots els nivells. A través de decidim.barcelona es pot posar en marxa una iniciativa ciutadana i donar-hi suport, participar directament en els processos participatius de la ciutat, conèixer els debats que es duen a terme en els òrgans de participació o votar en una consulta ciutadana. Per a més informació, entra a decidim.barcelona barcelona.cat/participaciociutadana O truca al