GASETA MUNICIPAL 24 de maig del 2019 CSV: 6d75-1def-e6f8-ce7d Disposicions generals – Reglaments ESTATUTS l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, modificació dels articles 1, 2 i 5 dels estatuts de conformitat amb la Instrucció relativa a la descentralització funcional i als mitjans propis de l'Ajuntament de Barcelona. El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió de 29 de març de 2019, ha aprovat definitivament la modificació dels articles 1, 2 i 5 dels estatuts de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, de conformitat amb la Instrucció relativa a la descentralització funcional i als mitjans propis de l'Ajuntament de Barcelona aprovada per la Comissió de Govern del dia 26 de juliol de 2018. A continuació es publiquen els articles que han estat objecte de modificació: INSTITUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPACITAT MODIFICACIÓ ARTICLES 1, 2 I 5 Article 1. Naturalesa i adscripció orgànica 1. L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (d’ara endavant, “l'Institut”) es configura com un organisme autònom local de l’Ajuntament de Barcelona, de conformitat amb la legislació reguladora del règim local i la Carta de Barcelona. L’Institut es constitueix com a instrument de descentralització funcional per la prestació dels serveis públics municipals vinculats a les matèries que conformen el seu objecte social, com a forma de gestió directa i en atenció a la potestat d´autoorganització de l´Ajuntament de Barcelona. 2. L’Institut gaudeix de personalitat jurídica pròpia, plena capacitat jurídica i d'obrar i autonomia de gestió per al compliment de les seves finalitats. 3. En conseqüència, per al compliment de les seves funcions, dins del règim jurídic a què es refereix l’article següent, podrà realitzar tota classe d’actes d’administració i disposició. 4. Igualment, dins de la seva esfera de competències, disposarà de les potestats administratives establertes en aquests Estatuts per al compliment de les seves finalitats. 5. L’Institut es troba adscrit a la Gerència de l´Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, a la qual correspondrà el control de la seva eficàcia. 6. L’Institut tindrà el seu domicili social a Barcelona, al carrer València, número 344, sense perjudici de l’establiment de delegacions dins la ciutat. El Consell Rector podrà, però, acordar el canvi de domicili, sempre dins la ciutat de Barcelona. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de maig del 2019 CSV: 6d75-1def-e6f8-ce7d Article 2. Funcions de l’Institut 1. L'Institut es regeix pel dret administratiu, i li corresponen les funcions següents: 2. Constitueix la finalitat de l’Organisme les activitats dirigides a la promoció i a l’atenció de les persones amb discapacitat, de cara a la seva inclusió social (basada en els principis de normalització i reconeixement de la diversitat) per a aconseguir-ne el desenvolupament personal i la millora de la qualitat de vida. Pel que fa a la consideració de persona amb discapacitat, i a tots els efectes, es remetrà al que determini la legislació i els tràmits administratius vigents. Amb tot, també s’assumiran les agrupacions i denominacions adoptades d’acord amb la tradició de les associacions, entitats i serveis d’aquest àmbit de població, i que en general tenen el seu origen en les causes, especifiques i conseqüències dels diversos tipus de discapacitat. Així es podran distingir, considerant els aspectes etiològics determinants, els sectors de les discapacitats físiques (motriu o orgànica), de la discapacitat intel·lectual, de les discapacitats sensorials auditives, de les discapacitats sensorials visuals, i de les discapacitats per trastorn de salut mental. Les activitats de l’Organisme es desenvoluparan d’acord amb una planificació global, per tal que s’obtingui la màxima rendibilitat social, tenint en compte, d’ una banda, els diversos tipus i graus de discapacitat; i d’ altra, els diferents camps o àmbits d’ actuació, com són: el de la prevenció de les discapacitats; l’ atenció precoç; l’ educació o escolarització; la formació professional i la inclusió laboral; l’ habilitació i la rehabilitació funcional i el foment de l’autonomia personal i l´accessibilitat; la cultura, l’ esport i l’ oci; l’ habitatge, la normalització de l’ entorn amb l’ eliminació de les barreres arquitectòniques i l’ adaptació del transport; la salut, i d’ altres específicament relacionats amb certs tipus i graus de discapacitat. Per aconseguir les finalitats que li han estat assignades, l’Organisme té per objectius: a) La recerca , el recull i l’estudi de dades per tal d’arribar al coneixement permanent i més exacte possible de la realitat social de les persones amb discapacitat. b) La recerca, l’ aprofitament, l’ adequació, la promoció, la implantació, i la coordinació dels recursos de tota mena existents o de nova creació, utilitzables per assolir els objectius de l’Organisme. c) El foment i la promoció de la participació de les persones, les entitats i els sectors interessats, establint a l’ efecte els mecanismes adients d’ informació, de proposta, d’ estímul i de seguiment de les seves activitats presents i futures. d) Vetllar per a que les necessitats especifiques de les persones amb discapacitat siguin contemplades en les actuacions de l’Ajuntament de Barcelona. e) Promoure la correcta aplicació de les lleis establertes per a la inclusió social de les persones amb discapacitat, ineludiblement en les de competència municipal. f) Vetllar, especialment, per la salvaguarda dels drets de les persones amb discapacitat reconeguts a la normativa vigent. g) L’ establiment de relacions, d’ acords, i/o convenis amb l’ Administració pública, en els seus diversos estaments i nivells, amb la finalitat d’ emprendre actuacions conjuntes o de coordinar les respectives activitats amb les de l’ Organisme. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de maig del 2019 CSV: 6d75-1def-e6f8-ce7d h) L’establiment de relacions, acords, i/o convenis amb entitats privades amb capacitat per assumir els objectius programats en cada cas per part de l’ Organisme. i) L’establiment de mecanismes per a la informació i la sensibilització del públic, dirigits a difondre la realitat de les persones amb discapacitat, els mitjans disponibles i els objectius assolits o per aconseguir per tal d’ apropar la Comunitat i les Administracions públiques a aquesta realitat, propiciant canvis positius en les seves idees i actituds al respecte. j) La formació i el reciclatge del personal especialitzat a mesura que les necessitats ho demanin. k) L’ establiment de serveis de promoció, d’ informació, d’ assessorament i suport personalitzats envers les persones amb discapacitat, d’ acord amb els objectius programats. l) La promoció i/o implantació d’ estudis d’ investigació sobre la realitat de les persones amb discapacitat i d’ experiències “pilot” de nous serveis. m) Promoure, davant dels poders públics, l’exercici dels drets i la defensa dels interessos legítims reconeguts a les persones amb discapacitat i exercitar les accions que procedeixin per tal de fer-les efectives. n) Qualsevol altres relacionades amb les anteriors i amb les seves funcions que l’Ajuntament li pogués assignar. 3. Per al millor compliment de les seves finalitats i en connexió amb el que es diu en l’article anterior, l’Institut podrà realitzar activitats comercials que estiguin relacionades amb el seu objecte, d’acord amb el que acordin el seus òrgans de govern. 4. En particular, podrà crear societats mercantils i entitats d’altres tipus com fundacions, associacions o altres persones jurídiques sense ànim de lucre, nacionals o estrangeres, i participar-hi, així com en el fons, en tots els casos, quan això sigui convenient per a la consecució de les finalitats assignades i, sempre en tots els casos, prèvia autorització del Plenari del Consell Municipal. 5. Per al millor compliment de les funcions que té encomanades, l'Institut podrà establir tot tipus d'acords o convenis amb entitats o institucions públiques i privades, nacionals i internacionals. Especialment, podrà signar acords amb institucions oficials o privades per a la canalització, gestió i administració de fons, ajudes i instruments financers relacionats amb la seva activitat. 6. L’Institut té la condició de mitjà propi de l’Ajuntament de Barcelona així com de les entitats que en depenen o hi estan vinculades i, per tant, li podran conferir encàrrecs de gestió regulats a la legislació en matèria de contractes del sector públic per a dur a terme -de manera obligatòria- activitats relacionades amb el seu objecte social consistents en prestacions pròpies dels contractes d’obres, subministraments, serveis, concessió d’obres i concessió de serveis. Aquests encàrrecs constitueixen relacions de caràcter intern i no tenen naturalesa contractual. Els negocis jurídics que els mitjans propis celebrin en l’execució de l’encàrrec resten sotmesos a la legislació de contractes. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de maig del 2019 CSV: 6d75-1def-e6f8-ce7d 7. L’Institut no pot participar en les licitacions públiques convocades per l’Ajuntament de Barcelona així com per les entitats que en depenen o hi estan vinculades, sense perjudici que, quan no hi concorri cap licitador, se li pugui encarregar l’execució de les prestacions objecte de les mateixes. Article 5. Designació i funcions. 1. El/la president/a de l’Institut i, alhora, del seu Consell Rector, serà designat i, si escau, cessat, per l’alcalde/essa entre els regidors i regidores que integren el Consell Municipal i que formen part dels consellers del grup a) de l’art. 7.1. d’aquests estatuts, coincidint amb la renovació de la Corporació Municipal o sempre que calgui per vacant o cessament. 2. Correspon al/a la president/a: a) Ostentar la màxima representació de l’Institut davant tota classe de persones i entitats. b) Exercir l'alta inspecció de tots els serveis i la vigilància del desenvolupament de la seva activitat. c) Vetllar pel compliment dels fins de l’Institut, del que disposen aquests Estatuts i llurs normes de desenvolupament. d) Convocar i presidir les sessions del Consell Rector, proposar els acords que hagi d’adoptar i vetllar pel seu compliment. e) Proposar al Consell Rector l'estructura organitzativa i del personal a qui s'encomani la direcció de les unitats orgàniques en què s'hagin d'estructurar l'Institut. f) Proposar al Consell Rector el nomenament i la separació del/la secretari/a del Consell . g) Resoldre les reclamacions en matèria de responsabilitat patrimonial i les reclamacions prèvies a la via civil o laboral. h) Aprovar i signar convenis dins l’àmbit de les funcions de l’Institut. i) Concedir les subvencions que hagi d’atorgar l'Institut. j) Aprovar les despeses, els actes de disposició sobre béns i fons propis i els contractes i pactes de quantia inferior o igual al 5% dels recursos ordinaris del pressupost de l’Institut i les concessions que tinguin una durada no superior als quatre anys, sens perjudici del que disposa l’article 27.4 dels Estatuts. k) Les altres funcions que li atribueixin aquests Estatuts i les que les disposicions vigents puguin assignar a l’Institut i no atribueixen a altres òrgans, a més de les que li siguin delegades. 3. Excepcionalment, en els casos de necessitat urgent que no admetin demora podrà adoptar les decisions reservades a la competència del Consell Rector que siguin susceptibles de delegació, restant obligat a informar el consell, en la seva primera reunió, dels acords adoptats, a fi que siguin ratificats. 4. El/la president/a podrà delegar en el/la gerent i el personal directiu les funcions previstes en l'apartat segon, amb l'excepció de les recollides en els paràgrafs b), c) i d). Els actes del/la president/a dictats en l’exercici de les potestats administratives que tingui atribuïdes no posen fi a la via administrativa. Barcelona, 7 de maig de 2019. El secretari general, Jordi Cases i Pallarès. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007