GASETA MUNICIPAL 24 de maig del 2019 CSV: 0c78-117e-2d64-f71e Disposicions generals – Reglaments ESTATUTS de l’Institut Municipal d’Urbanisme de Barcelona, modificació dels articles 1, 3, 4 i 22 dels estatuts de conformitat amb la Instrucció relativa a la descentralització funcional i als mitjans propis de l'Ajuntament de Barcelona. El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió de 29 de març de 2019, ha aprovat definitivament la modificació dels articles 1, 3, 4 i 22 dels estatuts de l’Institut Municipal d’Urbanisme de Barcelona, de conformitat amb la Instrucció relativa a la descentralització funcional i als mitjans propis de l'Ajuntament de Barcelona aprovada per la Comissió de Govern del dia 26 de juliol de 2018. A continuació es publiquen els articles que han estat objecte de modificació: INSTITUT MUNICIPAL D’URBANISME MODIFICACIÓ ARTICLES 1, 3, 4 I 22 Article 1. Naturalesa i adscripció orgànica 1. L’Institut Municipal d’Urbanisme de Barcelona (d’ara endavant, l’Institut) es configura com una entitat pública empresarial de caràcter local creada per l’Ajuntament de Barcelona, amb personalitat jurídica pública i patrimoni independent, per al compliment de les finalitats i funcions que li atribueixen aquests estatuts, de conformitat amb la legislació reguladora de règim local, la normativa urbanística i la Carta de Barcelona. 2. L’Institut gaudeix de l'autonomia administrativa i econòmica que li reconeix la legislació per al compliment de les seves finalitats. En l’exercici de la seva autonomia i per al compliment dels seus fins, l'organisme gaudirà de plena capacitat d'obrar i estarà facultat per allò definit en l’articulat d’aquests estatuts. 3. En conseqüència, per al compliment de les seves funcions, dins el règim jurídic a què es refereix l’article següent, pot dur a terme tota classe d’actes d’administració i disposició. 4. L'Institut es constitueix com a instrument de descentralització funcional per la prestació dels serveis públics municipals vinculats a les matèries que conformen el seu objecte social, com a forma de gestió directa i en atenció a la potestat d’autoorganització de l’Ajuntament de Barcelona. 5. Dins la seva esfera de competències, disposa, igualment, de les potestats administratives establertes per aquests estatuts per al compliment de les seves finalitats. 6. L’Institut es troba adscrit a la Gerència que tingui la competència en matèria d’urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, a la qual correspon el control de la seva eficàcia. L’Institut té la seva seu social al carrer de Bolívia, 105, de Barcelona, sens perjudici de l’establiment d’altres delegacions dins la ciutat. El Consell d’Administració pot, però, acordar el canvi de domicili dins la ciutat de Barcelona. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de maig del 2019 CSV: 0c78-117e-2d64-f71e Article 3. Funcions 1. Correspon a l’Institut la realització de les funcions següents: a. Desenvolupar, tramitar i executar totes les actuacions que estiguin relacionades amb les actuacions urbanístiques que determinin els òrgans de govern municipals, i que es derivin de l’aplicació de la normativa vigent. b. Gestionar i executar, per compte de l’Ajuntament, els plans i programes urbanístics per qualsevol dels sistemes d’actuació urbanística previstos a la legislació vigent, i participar-hi. c. Redactar, elaborar i executar projectes de reparcel·lació en les seves diverses modalitats, d’expropiació i d’urbanització i rebre les cessions de sòl a títol obligatori i gratuït derivades de l’execució de projectes de gestió urbanística. d. Promoure, gestionar i executar activitats urbanístiques, la realització de les obres d’urbanització vinculades i/o derivades de l’execució del planejament i la dotació de serveis derivats d’aquestes activitats, amb independència del sistema que s’adopti per elaborar i executar el planejament, així com l’adquisició de sòl i venda de terrenys, amb la finalitat de fomentar l’habitatge de protecció oficial. e. Participar en entitats urbanístiques col·laboradores (juntes de compensació, associacions administratives de cooperació, juntes de conservació) per compte de l’Ajuntament. f. Realitzar estudis vinculats a la redacció i elaboració d’instruments de gestió urbanística. g. Redactar, tramitar, aprovar i executar projectes d’obres ordinàries i projectes d’enderroc vinculats a les actuacions urbanístiques. h. Atorgar tota mena d’actes i negocis jurídics, així com subscriure, per compte de l’Ajuntament, convenis urbanístics, sempre en les matèries pròpies de la seva competència. i. Redactar, tramitar i aprovar els requeriments de quotes d’urbanització per executar els projectes de reparcel·lació, en la modalitat de cooperació, i llur recaptació, amb remissió a l’Institut Municipal d’Hisenda en cas d’impagament en període voluntari. j. Formalitzar l’adquisició, per compte de l’Ajuntament, de terrenys i edificacions per qualsevol mitjà legal, i assumir-ne les obligacions econòmiques que en resultin. k. Adquirir, transmetre, constituir, modificar i extingir, per compte de l’Ajuntament, tota classe de drets sobre béns mobles i immobles, encaminats a la urbanització, l’edificació i l’aprofitament més beneficiós de l’àrea d’actuació. l. Administrar i disposar, per compte de l’Ajuntament, del patrimoni adscrit i l’adquirit per l’organisme, de conformitat amb la normativa vigent, d’acord amb les finalitats de l’organisme. m. Sol·licitar i obtenir subvencions i ajuts. n. Acceptar donacions, herències, llegats i altres transmissions a títol gratuït o modal. o. Desenvolupar i gestionar integralment els àmbits de regeneració urbana que es programin o delimitin a la ciutat. p. Participar en programes de foment de la rehabilitació de conjunts urbans i àmbits de regeneració urbana. q. Realitzar qualsevol funció connexa i/o accessòria amb les funcions anteriors que aprovin els òrgans municipals competents. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de maig del 2019 CSV: 0c78-117e-2d64-f71e 2. Per complir millor les seves finalitats, i en connexió amb el que es diu a l’article anterior, pot dur a terme qualsevol activitat comercial o industrial relacionada amb el seu objecte, conforme al que acordin els seus òrgans de govern. 3. En particular, pot crear i participar en societats mercantils i entitats d’altres tipus, com ara fundacions, associacions o altres persones jurídiques sense ànim de lucre, nacionals o estrangeres, quan això sigui convenient per a la consecució de les finalitats assignades, i en tot cas, amb l’autorització prèvia del Plenari del Consell Municipal. En tot cas, s’exclou expressament la possibilitat de constituir societats mercantils i ens d’altres tipus amb participació de capital privat, sent necessari el caràcter públic de la resta de participants o accionistes, sens perjudici de les figures de gestió urbanística que formen part de les potestats administratives regulades a l’article 4 d’aquests Estatuts. 4. Per complir millor les funcions que té encomanades, l’Institut pot establir tot tipus d’acords o convenis amb entitats o institucions nacionals i internacionals, sempre en les matèries pròpies de la seva competència. Especialment, pot signar acords amb institucions de tota mena per canalitzar, gestionar i administrar fons, ajudes i instruments financers relacionats amb la seva activitat. 5. Tanmateix, d’acord amb els articles 22 i 23 del text refós de la Llei d’urbanisme, aprovat per Decret legislatiu 1/2010, l’Institut es constitueix com a entitat urbanística especial de l’Ajuntament de Barcelona i li correspon la condició d’administració actuant quan ho determini un acord exprés de l’Ajuntament. Article 4. Potestats administratives 1. Amb relació al que es recull a l’article 1.5 d’aquests estatuts, i dins l’àmbit de les seves funcions, l’Institut gaudeix de les potestats administratives següents: a. La formulació dels instruments de planejament i l’aprovació dels instruments de gestió urbanística quan exerceixi com a administració actuant. b. La redacció, tramitació i execució dels actes administratius necessaris i pertinents per executar els projectes de gestió urbanística, per qualsevol modalitat. c. La redacció, tramitació i execució dels projectes d’urbanització vinculats a actuacions urbanístiques. d. La redacció, tramitació, aprovació i execució dels projectes d’obres ordinàries vinculades a actuacions urbanístiques. e. La potestat de requeriment i recaptació de quotes urbanístiques. f. L’atorgament d’autoritzacions, permisos, llicències i concessions. g. La potestat sancionadora en els casos previstos normativament. h. La potestat disciplinària respecte del personal funcionari, llevat de la sanció de separació del servei. i. La concessió de subvencions, d’acord amb el que es preveu a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, de subvencions, o norma que la substitueixi, i la resta de normativa específica aplicable. j. La potestat d’autoorganització dins el marc d’aquests estatuts i de les directrius municipals. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de maig del 2019 CSV: 0c78-117e-2d64-f71e k. La potestat de recaptació dels ingressos de dret públic que tingui atribuïts. l. La potestat d’investigació, atermenament i recuperació d’ofici dels seus béns. m. Les de presumpció de legitimitat i executivitat, execució forçosa i revisió d’ofici de llurs actes administratius. n. La d’inembargabilitat de llurs béns i drets i les de prelació, de preferència i altres prerrogatives, en els termes establerts a les lleis. o. L’exempció d’impostos estatals, autonòmics i locals en els termes establerts a les lleis. p. Qualsevol altra potestat administrativa que la normativa vigent atribueixi a les entitats públiques empresarials. 2. Aquestes potestats les exerciran els òrgans de l’Institut que s’atribueixin als presents estatuts. Article 22. Règim de contractació 1. El règim jurídic aplicable a la contractació de l’Institut és l’establert per la normativa de contractes del sector públic i altres normes locals, estatals i autonòmiques que la desenvolupen. L’Institut té la condició de poder adjudicador als efectes previstos en la legislació sobre contractació del sector públic. 2. Les competències que la norma esmentada atribueix a l’òrgan de poder adjudicador corresponen al Consell d’Administració, amb l’excepció del que preveu l’article 6. 2 i). 3. L’Institut té la condició de mitjà propi de l’Ajuntament de Barcelona així com de les entitats que en depenen o hi estan vinculades i, per tant, li podran conferir encàrrecs de gestió regulats a la legislació en matèria de contractes del sector públic per a dur a terme, de manera obligatòria, activitats relacionades amb el seu objecte social consistents en prestacions pròpies dels contractes d’obres, subministraments, serveis, concessió d’obres i concessió de serveis. Aquests encàrrecs constitueixen relacions de caràcter intern i no tenen naturalesa contractual. Els negocis jurídics que els mitjans propis celebrin en l’execució de l’encàrrec resten sotmesos a la legislació de contractes. 4. L’Institut no pot participar en les licitacions públiques convocades per l’Ajuntament així com de les entitats que integren l’Ajuntament i altres ens que hi estiguin vinculats. No obstant això, quan no hi concorri cap licitador, pot encarregar-se a l’Institut l’execució de l’activitat objecte de licitació pública. Barcelona, 7 de maig de 2019. El secretari general, Jordi Cases i Pallarès. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007