Programa ENGINY (anterior programa ÈXIT 2) Curs 2017/2018 El Programa Enginy (anterior Programa Èxit 2), és el resultat de l’evolució dels Tallers en Contextos no Escolars, anomenat TECNE des del curs 2003/04 (com a segona actuació del Programa Èxit 1 iniciat el curs 2001/02), com a pla de treball comú i sistemàtic que permetés afrontar conjuntament aspectes clau per afavorir l’èxit escolar a tot l’alumnat. Més endavant es va oferir com un recurs per a la diversificació curricular, realitzant-se en espais formatius de la ciutat i adreçat principalment a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO que necessitava una organització diferenciada de la que s’estableix en el centre quant a continguts i criteris d’avaluació. En l’actualitat el Programa Enginy és un programa de l’Àrea d’Innovació, Programes i Formació del Consorci d’Educació de Barcelona que s’ofereix com a recurs d’atenció a la diversitat i la inclusió adreçat a tot l’alumnat d’ESO dels centres públics de la ciutat, amb l’objectiu general d’afavorir l’assoliment de les competències bàsiques mitjançant aprenentatges competencials pràctics vinculats a realitats de l’entorn i prevenir el risc d’abandonament prematur de l’alumnat. El programa ofereix la participació activa de l’alumnat en diferents propostes educatives. El Programa Enginy s’identifica com a recurs per a l’atenció educativa de l’alumnat en el marc d’un sistema inclusiu, adaptant-se als nous reptes culturals, socials, econòmics, científics i tecnològics actuals; situant l’educació inclusiva com un pilar per promoure valors i actituds d’inclusió social per viure junts i disminuir les desigualtats, destacant el paper dels docents i dels educadors com a agents impulsors d’aquests canvis. Per aquest motiu, els diferents projectes que s’ofereixen, pretenen esdevenir un modelatge per als docents, a més d’un aprenentatge competencial i vivencial per a l’alumnat. A la vegada, el Programa Enginy també s’identifica en el procés d’innovació pedagògica en quant al compromís, esforç, col•laboració i reflexió de l’equip docent que es veuran reflectits favorablement en el Projecte Educatiu de Centre (PEC). Seguint el Marc de l’escola inclusiva que estableix el Departament d’Ensenyament, els centres educatius han de planificar els recursos organitzatius i pedagògics a partir de l’anàlisi del progrés dels seu alumnat i de les seves necessitats, a fi de donar a cadascú la intensitat de suport adequada per millorar el nivell competencial i assegurar la continuïtat en el sistema educatiu. La resposta a la intervenció és el resultat de la planificació dels recursos d’atenció educativa per introduir canvis en el context per tal d’afavorir l’aprenentatge, distingint tres nivells d’acció progressius: - a la base hi ha les intervencions universals dirigides a tots l’alumnat; - en un segon nivell es dissenyen recursos de suport addicionals dirigits a alumnat en situació de risc; - i en un tercer nivell es troben el disseny de recursos intensius que s’adrecen a l’alumnat amb més necessitats de suport. 1 La Modalitat A del programa Enginy proporciona diferents projectes/tallers pràctics situats en diferents espais formatius de la ciutat per a satisfer els interessos de grups d’alumnes heterogenis que procedeixen d’un mateix centre. Els alumnes tindran l’oportunitat d’apropar-se a experiències manipulatives en entorns fora del centre educatiu. La Modalitat B proporciona diferents projectes pràctics en el propi centre a grups d’alumnes heterogenis, gràcies a l’apropament de professionals de diferents àmbits professionals donen suport metodològic i ampliació i enriquiment de coneixements a les accions que es realitzen dins el centre educatiu. Els projectes de les modalitats A i B estan adreçats a diferents agrupaments d’alumnes de 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO, prioritàriament heterogenis, que demostrin interès pels objectius dels tallers/projectes, per tal d’empoderar a aquests alumnes des de la mirada d’expertesa sobre els continguts específics apresos al llarg del projecte, i així estimular accions de centre amb aquests alumnes dipositaris d’uns sabers pràctics que estan a la disposició del Projecte Educatiu de Centre. Aquests agrupaments poden ser internivells, agrupament per franges horàries, agrupaments per treballar per projectes, treball globalitzat com a mesura inclusiva amb alumnat de grups ordinaris conjuntament amb agrupaments específics, etc. En tots els casos es garantirà una especial atenció a aquell alumnat amb majors dificultats d’aprenentatge, que en l’anterior programa Èxit2 era el principal destinatari de l’oferta de tallers. Els Oficis a la ciutat són la suma de diferents projectes formatius professionalitzadors, de caràcter pràctic, en entorns fora del centre des d’un plantejament d’orientació vocacional. Estan adreçats a alumnat de 3r i 4t d’ESO que necessita un suport addicional per poder evitar el risc d’absentisme o abandonament prematur, degut a un alt grau de desmotivació vers l’entorn escolar. Cada taller d’Oficis rep alumnat de diferents centres de procedència, per tal de crear un clima relacional i d’entorn formatiu-laboral. És un recurs de l’àmbit pràctic de la Diversificació curricular i tal com descriu la normativa l’alumnat podrà participar de les activitats externes fins a un 40% del seu horari lectiu. 2 Les Estades Formatives en Empreses o projectes singulars són mesures individualitzades adreçades a alumnes de 3r i 4t d’ESO que requereixen un suport intensiu per poder garantir la finalització dels estudis de l’ESO. Aquesta mesura es troba en el marc dels Programes de Diversificació Curricular (PDC), en els documents d’Organització de centres públics de Secundària, i com en el cas anterior té la limitació del 40% de l’horari lectiu. L’opció de participació en les Estades en les empreses ve determinada per la supervisió, valoració i aprovació de la inspecció educativa de cada centre i no queda subjecta a aquesta convocatòria Actualment, els Districtes de Barcelona que tenen l’oportunitat de participar són: Nou Barris, Sant Andreu, Sant Martí, Sants-Montjuïc i Ciutat Vella, per tal de dissenyar plans d’actuació prioritària: la diversificació curricular com a estratègia organitzativa i metodològica per afavorir l’assoliment de les competències de l’ESO i la continuïtat en els estudis en aquells alumnes amb necessitats de suport intensius. Està previst que a aquesta mesura es puguin sumar la resta de districtes en els cursos futurs. El Consorci d’Educació promou la globalització curricular i pràctica dels tallers entre l’oferta que presenten les entitats i les institucions diverses de la ciutat, per tal que esdevinguin un recurs innovador, que faciliti la realització d’activitats d’ensenyament i aprenentatge en àmbits diferents a l’escolar, a realitzar en l’horari lectiu, avaluable de manera formativa i que es duguin a terme amb la presència activa del professorat, creant modelatge i impulsant la docència compartida. La sistematització dels continguts i dels procediments que es treballen en els diferents tallers com a currículums enriquits de pràctica educativa per a aquest alumnat, requereixen doncs la implicació del centre i la participació activa del professorat i dels professionals dels tallers. Descripció dels tallers per al curs 2017-2018 Modalitat A: Projectes/Tallers en espais formatius de la ciutat (Fora del centre) 6 projectes/tallers ofereixen atenció educativa a 43 grups d’alumnes: Taller Nombre Nombre Disposició Entitat/ institució grups alumnes temporal per grup Circ Èxit 4 15 10 sessions/setm Ateneu Popular Trimestral de 9 barris Grumet Èxit 10 12 10 sessions/quinz Museu Marítim de quadrimestral Barcelona Escola d’Aprenents 12 15 10 sessions/setm Impulsem Trimestral Cuines del Món 9 15 10 sessions/setm Norai Trimestral TMB es mou per 5 15 10 sessions/setm TMB l’educació Trimestral Biciflot 3 15 10 sessions/setm Biciclot Trimestral 3 Modalitat B: Projectes/Tallers d’experts en espais del propi institut 9 projectes/taller ofereixen atenció educativa a 27 grups d’alumnes: Taller Nre grups Nre Disposició Entitat/ institució alumnes temporal per grups L’aventura de descobrir! 3 15 10 sessions/setm Aura Cultural SL L’ofici d’arqueòleg Trimestral De la idea al producte 6 15 5 sessions Ateneu de Fabricació Temporització Museu Disseny segons necessitat Planta CIM del centre Murs Murals 4 15 10 sessions/setm La llotja Trimestral Un còmic amb història 2 15 7 sessions/setm Oriol Garcia Quera Trimestral Retrat d’oficis 2 15 Sessions A Bao a Qu setmanals Tot el curs Teatre i caracterització 2 15 Sessions Centre Formació setmanals Colomer Tot el curs Reacciona! Taller de 3 15 10 sessions/setm Taller de Cinema cinema Trimestral Improversem - 2 15 10 sessions/setm Cor de carxofa corrandaescola Trimestral Expressa’t 3 15 10 sessions/setm Artixoc Trimestral Tallers d’Oficis a la ciutat: 9 tallers ofereixen l’atenció educativa a 18 grups d’alumnes: Taller Nombre Nombre Disposició Entitat/ institució grups alumnes temporal per grups Pentinat de temporada 2 20 Dimarts i dijous Centre Formació 2n Trimestre Colomer Ombra aquí, ombra allà 2 20 Dimarts i dijous Centre Formació 3r Trimestre Colomer Feines a Drassanes 2 15 Dimarts i dijous INS Nàutica 3r Trimestre Barcelona Ben plantada 2 15 Dijous Impulsem 2n i 3r Trimestre Plats a la carta 3 15 Dimarts i dijous Norai 2n i 3r trimestre El ràpid: tallers 2 15 Dijous INS Anna Gironella d’instal·lacions 2n i 3r Trimestre de Mundet Reparació de bicicletes 3 15 Dimarts i dijous Biciclot 2n i 3r trimestre Vestits a mida 1 15 Dimarts o dijous Impulsem 2n trimestre Transforma’t fent esport 1 15 Dimarts Transpirenaica social 2n trimestre i solidària 4 MODALITAT A: Circ EXIT És un taller on, a través de diverses activitats circenses, es desenvolupen competències relacionades a l’àmbit personal, social i ciutadà, demostrant així el seu gran potencial educatiu. Hi ha material complementari, en format wiki, dissenyat pel grup de treball existent, per continuar treballant continguts curriculars comuns des de les diferents àrees. Es requereix 1h setmanal de dedicació a l’aula. Núm. grups: fins a 4 grups Temporització: Un dia a la setmana, de dilluns a divendres, en torn de matí o tarda. 2h per sessió. Preferentment, al 1r i 2n trimestre. Lloc de realització / Entitat impulsora: Ateneu de Nou Barris / Bidó de 9 Barris Aportació del centre: 150 € Grumet EXIT Aquest taller té com a objectiu la formació i capacitació en competències marineres, alhora que es treballen els valors humans i culturals associats a la navegació tradicional. Els continguts tractats en les sessions de treball del taller són el coneixement de les parts del vaixell i les seves maniobres, operacions d’amarrament, de veles i de navegació en general, carta nàutica, reconeixement del litoral, fer nusos amb agilitat, cura de la pròpia seguretat i la dels companys, activitats d’intendència a bord, etc. NOVETAT! Aquest curs, les sessions del projecte Grumet Èxit seran les mateixes però la duració temporal serà quadrimestral enlloc de trimestral, ja que les sessions presencials de navegació seran quinzenals. La setmana que no hi ha navegació, hi ha activitats didàctiques en format de reptes per a treballar en sessions de dedicació a l’aula. Hi ha material complementari, dissenyat pel grup de treball existent, per continuar treballant continguts curriculars comuns des de les diferents àrees. Núm. grups: fins a 10 grups Temporització: Un dia a la setmana, de dilluns a dijous, en torn de matí. 3h per sessió i una sessió de navegació llarga de 8h acompanyats d’una experta biòloga marina (professional del Zoo de Barcelona) i una sessió comuna amb els centres participants del trimestre per fer “jocs mariners” a la platja de la Barceloneta. Lloc de realització / Entitat impulsora: Museu Marítim de Barcelona Aportació del centre: 150 € Escola d’aprenents Tallers artístics-professionals de joieria, confecció, fusteria, etc. que fomenten l’adquisició de coneixements per a facilitar la promoció social i laboral dels joves, potenciant l’èxit escolar i millorant les possibilitats d’accés al treball. Es dissenyen i confeccionen diferents productes. Es pot treballar amb processos d’aprenentatge i servei i fent vinculacions amb emprenedoria. 5 En algun dels tallers, hi ha material complementari, dissenyat pel grup de treball existent, per continuar treballant continguts curriculars comuns des de les diferent àrees. Núm. grups: fins a 12 grups Temporització. Un dia a la setmana, de dilluns a divendres, en torn de matí o tarda. 2h per sessió Lloc de realització / Entitat impulsora: Impulsem, SCCL / Impulsem, SCCL Aportació del centre. 150 € Cuines del món Taller de cuina amb receptes de diferents parts del món. S’hi vinculen diferents continguts curriculars de les matèries relacionades amb l’àmbit científic-tecnològic i el lingüístic-social. Hi ha possibilitats de realitzar variants del projecte: “Cuina i química!; “cuina km.0”, etc. Núm. grups: fins a 9 grups Temporització. Un dia a la setmana, de dilluns a divendres, en torn de matí o tarda. 2h per sessió Lloc de realització / Entitat impulsora: CC Les Basses o Impulsem, SCCL / Norai Aportació del centre. 150 € TMB es mou per l’educació L’estructura que segueix el taller es basa en el coneixement del funcionament i gestió de la xarxa de transport de TMB, amb la idea que l’alumnat, per finalitzar el taller, presenti una campanya en el format que li sembli més adient. Núm. grups: Fins a 5 grups Temporització: Les sessions són de 3 hores, de dilluns a dijous, en torns de matí. Lloc de realització / Entitat impulsora: En diferents espais de la Xarxa de transport metropolitans Aportació del centre: Sense cost Biciflot Aquest taller pretén ser una eina per facilitar la incorporació d’una flota de bicicletes a l’institut. És un taller idoni per a enriquir el Projecte educatiu de centre mitjançant la metodologia d’Aprenentatge i Servei. Els alumnes realitzaran un taller bàsic de reparació de bicicletes (recuperades dels magatzems municipals) i es treballarà sobre els aspectes bàsics necessaris per adequar una mínima infraestructura a l’institut. Es vincularà el contingut amb les àrees d’educació física, tecnologia, emprenedoria, etc. Núm. grups: Fins a 3 grups (1 per trimestre) Temporització: Les sessions són de 2/3 hores, els dimecres Lloc de realització / Entitat impulsora: Biciclot Aportació del centre: 150 € 6 TALLERS MODALITAT B: L’aventura de descobrir! L’ofici d’arqueòleg Descripció: Activitat desenvolupada en diferents sessions basada en un diàleg constant entre dos arqueòlegs i l’alumnat i que fa ús de tècniques i recursos que fomenten la implicació personal. El taller pretén que l’alumnat entengui el passat a través de la metodologia arqueològica i observi quins lligams té amb el present i amb la realitat de cada alumne. Prenent com a fil conductor un fet històric rellevant es partirà del concepte arqueologia per descobrir Barcelona com a jaciment arqueològic, es simularà un laboratori arqueològic (i una excavació arqueològica, i a partir de la manipulació de restes o reproduccions arqueològiques i d’altres fonts històriques, es coneixeran aspectes de la seva vida quotidiana com els usos alimentaris, el concepte de la mort, el temps de lleure i d’oci,... Abans de realitzar la seva exposició final (compendi de tot el que hagin après) coneixeran diferents tècniques i eines de difusió arqueològica. El projecte requereix de sortides per a garantir l’apropament de l’alumnat a la realitat arqueològica del barri i de la ciutat. Núm. grups: fins a 3 grups Temporització. Dilluns. 2-3h per sessió (3 sessions més llargues) Lloc de realització / Entitat impulsora: Al centre /Aura cultural Aportació del centre: 150€ De la idea al producte Disseny i producció de materials per l’aula i/o el centre educatiu: safates pels llapis, capses classificadores per l’aula de ciències o el laboratori, rètols per les aules, cartells per l’hort, referents, materials manipulatius, etc. són objectes que sovint es necessiten a les aules de l’institut o de les escoles. Detectar les necessitats del propi institut o de les escoles vinculades i proposar una solució a aquestes necessitats tot dissenyant mitjançant programari CAD i fabricant amb màquines controlades per l’ordinador (talladora làser, talladora de vinil, fresadora i impressora 3D) els objectes que poden oferir una resposta a les necessitats detectades és l’objectiu d’aquest taller. A partir d’una introducció al món de la fabricació digital i després d’una visita a l’Ateneu de Fabricació (AdF), l’alumnat s’introduirà al programari CAD amb un exercici pràctic per a personalitzar i produir un objecte proposat; després d’aquesta primera aproximació, ja a l’institut, s’organitza i desenvolupa el pla de creació, disseny, digitalització i fabricació dels objectes a fabricar (referents, esbós, dimensions, tipologia, material, quantitat, cost...). En una segona visita a l’Ateneu de Fabricació, amb el suport dels tècnics, es farà una anàlisis tècnica dels dissenys proposats i les orientacions per acabar la realització del disseny amb el programari CAD i, al llarg d’una tercera sessió a l’Ateneu de Fabricació s’ajustaran els dissenys i es procedirà a fer la fabricació. Si s’escau, es perfecciona l’acabat. Acaben el taller fent una fitxa tècnica. En una última sessió a l’Institut (amb el suport del Programa Pedagògic i/o del Programa Enginy si s’escau) s’exposarà el producte i es realitzarà el balanç del projecte. Al llarg del projecte s’anirà desenvolupant un espai virtual (amb suport del Programa Pedagògic) per documentar i compartir el procés. Es facilitaran col·laboracions amb el Museu del Disseny i amb la Planta CIM. Núm. de grups: fins a 10 grups 7 Temporització: Un trimestre, 7 sessions de 2h seguides a l’Institut, i 3 sessions de 3 hores a l’AdF (de 10 a 13) Lloc de realització: A l’Institut/ A l’Ateneu de Fabricació de Ciutat Meridiana (dilluns o divendres, 3r Trimestre / A l’Ateneu de Fabricació de les Corts (dimarts o dimecres) / A l’Ateneu de Fabricació de la Fàbrica del Sol (dimecres, a partir del 2n Trimestre) Aportació del centre: El centre només ha d’assumir el cost del material que emprarà a l’AdF, si escau. Murs murals Els alumnes treballaran a l’Escola Llotja (1 sessió llarga) on tindran el seu primer contacte amb l’art mural, les seves tècniques, el coneixement dels materials adequats, tot gaudint de les instal•lacions que ofereix el centre. Assolida tota la fase de preparació i definició del projecte, els alumnes treballaran en el mur del seu centre on aplicaran les experiències adquirides per realitzar el mural definitiu, seguint una metodologia de treball acurada Núm. grups: fins a 4 grups Temporització. Dimecres. 2 -3h per sessió Lloc de realització / Entitat impulsora: Al centre i a l’ EA La Llotja Aportació del centre. 150€ Un còmic amb història Taller interdisciplinari que vol treballar la història a partir de l’elaboració d’un còmic, procés en què es vincula obligatòriament la llengua oral i escrita i el dibuix així com altres aspectes d’educació visual i plàstica i de noves tecnologies. Núm. grups: fins a 2 grups Temporització: 6 h setmanals, amb la vinculació de matèries de llengua, socials i plàstica. Les 7 sessions amb l’especialista es pacten amb cada centre. Lloc de realització / Entitat impulsora: Al propi centre, amb la participació en 7 de les sessions d’un expert il•lustrador de còmics històrics. Aportació del centre: 150€ Cinema: Retrat d’oficis El taller proposa la realització del retrat documental d’un ofici. El taller permetrà un acostament pràctic i reflexiu al cinema i a les seves fases creatives: ideació, planificació, rodatge i muntatge. A més a més, es treballarà perquè l’alumnat pugui desenvolupar la creativitat amb els mitjans expressius propis del cinema i, alhora, que a través d’aquesta mirada cinematogràfica redescobreixin el seu entorn proper, i molt especialment, determinats oficis. Es portarà un diari del taller (i es farà un intercanvi amb els altres participants) a través d’un bloc comú, creat per l’ocasió. Núm. grups. fins a 2 grups anuals. Temporització: 5/6h setmanals, de les quals 3h amb l’especialista. Les sessions amb l’especialista seran de 3h seguides. Cal preveure un mínim de 4 jornades de tot el matí (5h). corresponents a 1 dia de visita a oficis i 3 dies de rodatge. 8 Lloc de realització: Al propi centre i als espais dels retratats. L’especialista treballarà amb l’alumnat un dia a la setmana. Les sessions de documentació i filmació es realitzen en exteriors (espais dels retratats). Entitat impulsora: A Bao a Qu En vàries sessions (planificació, rodatge i muntatge) es treballa amb grups petits d’alumnes, per la qual cosa és important preveure la participació d’un mínim de dos professors per facilitar la distribució de l’alumnat i l’organització de les sessions. Aportació del centre. 150€ Teatre i caracterització A partir de tècniques teatrals i de la confecció d’un guió creat per l’institut, aquest taller vol dotar a l’alumat de les tècniques bàsiques del teatre i de la descoberta del personatge de cada actor participant per transformar-se per mig del maquillatge de fantasia. Cal la implicació del professorat de llengua i d’altres docents de referència. La metodologia emprada amb professionals del teatre i de l’estètica transmet amb claredat el comportament de pautes professionals. Núm. grups. fins a 2 grups anuals Temporització: 2 h setmanals Lloc de realització / Entitat impulsora: Al propi centre / Escola de Perruqueria Colomer Aportació del centre. 150€ Reacciona! Taller de cinema La finalitat del Projecte Reacciona! és treballar la consciència social i la cultura de la pau mitjançant la realització d’un curtmetratge per part dels alumnes. És un bon projecte per desenvolupar la metodologia d’Aprenentatge i Servei per encàrrec d’alguna entitat social externa. El llenguatge audiovisual és idoni per treballar projectes de sensibilització; és estimulant, fomenta el treball en grup, la participació i l’experimentació d’emocions ja que t’obliga a posar-te “en la pell de l’altre”. Els alumnes hauran d’investigar, parlar amb experts, buscar informació, treballar-la i elaborar-la en imatges per explicar la temàtica escollida, a la seva manera. El Taller de Cinema posa tot el material tècnic i humà necessari per possibilitar l\'elaboració de les peces audiovisuals. Núm. grups. fins a 3 grups trimestrals. Temporització: 2 h setmanals Lloc de realització / Entitat impulsora: Al propi centre / Taller de cinema Aportació del centre. 150€ Improversem - corrandaescola Taller que té per objectiu fer un viatge al voltant de la cançó improvisada (actualment popularitzada a través del Rap). L’estructura bàsica d’aquest tipus de taller són 10 sessions setmanals de 2/3 hores, que compten amb un suport extern i que inclouen també hores de treball individual amb el tutor. 9 Es proposa un treball articulat al voltant de tres maletes o centres d’interès: 1) la música urbana contemporània; 2) la improvisació al món; 3) la cançó improvisada als països catalans. Es proposa treballar amb la metodologia Mosaic en què es formen grups de treball en què els integrants tenen diferents rols. Núm. grups. fins a 3 grups trimestrals. Temporització: 2 h setmanals Lloc de realització / Entitat impulsora: Es pot fer dins o fora del centre / Cor de carxofa Aportació del centre. Sense cost Expressa’t Taller que té com objectiu dotar a l’alumne d’eines en expressió i comunicació i facilitar-li el seu control en situacions reals simulades, ordinàries i extraordinàries per mig de tècniques teatrals i la metodologia del joc. En el taller de teatre aprendrem una sèrie de destreses i competències riques i fonamentals per a la vida quotidiana, en tots els seus àmbits, inclòs l'omnipresent món laboral. Fomentarem la capacitat per pensar, raonar, criticar o tenir iniciatives. Per exemple, per mitjà d'improvisacions i anàlisi col•lectiu de les escenes. Altres competències estaran relacionades amb la comunicació: hem de llegir i interpretar allò llegit, parlar amb correcció, vocalitzar i expressar-nos amb fluïdesa. Es pot aconseguir amb lectures dramatitzades i debats sobre el text. Tindrem cura de la vocalització, saber parlar en públic i tenir una bona expressió oral i corporal. El joc serà un fil conductor de la metodologia. No pretenem trobar o preparar bons actors, sinó proveir al subjecte d'una sèrie de coneixements, aptituds i habilitats que millorin les seves relacions amb el mitjà que l’envolta, la qual cosa es durà a terme mitjançant el joc i de forma lúdica Núm. grups. fins a 3 grups trimestrals. Temporització: 2 h setmanals Lloc de realització / Entitat impulsora: Es pot fer dins o fora del centre / Artixoc Aportació del centre. 150€ 10 TALLERS D’OFICIS A LA CIUTAT Són aproximacions a entorns professionals: Pentinat de temporada: perruqueria (2 grups) Ombra aquí, ombra allà: estètica (2 grups) Plats a la carta: cuina i serveis (3 grups) Ben plantada: jardineria (2 grup) Feines a Drassanes: manteniment de vaixells (2 grups) El ràpid: taller d’instal•lacions (2 grup) Reparació de bicicletes (3 grups) Vestits a mida: confecció (1 grup) Transforma’t fent esport (1 grup) Temporització: 10 sessions setmanals de 3h al dia en torn de matí Lloc de realització / Entitat impulsora. Diferents entitats a diferents espais de la ciutat. Aportació del centre: sense cost 11