Carta de Serveis de Drets de Ciutadania i Participació Data d’aprovació: 15/12/2016 ÍNDEX MISSIÓ ............................................................................................................................................. - 2 - DADES DE CONTACTE .................................................................................................................. - 2 - COMPROMISOS DE QUALITAT .................................................................................................... - 3 - CANALS DE PARTICIPACIO, QUEIXES, RECLAMACIONS I SUGGERIMENTS ......................... - 3 - SERVEIS ............................................................................................................................................ - 4 - Suport a la corresponsabilitat ciutadana ............................................................................ - 4 - Divulgació i difusió de la democràcia directa ................................................................... - 9 - Suport i ajut a les entitats, associacions, col·lectius i ciutadania en general ............ - 13 - Acompanyament en l’àmbit intercultural ........................................................................ - 18 - Prevenció i atenció en situacions de violència masclista ............................................. - 19 - Servei Emissió informes estrangeria ..................................................................................... - 22 - Servei d’Acollida a Immigrants i Refugiats ........................................................................ - 26 - ANNEXOS ..................................................................................................................................... - 32 - CENTRES PRESTADORS ............................................................................................................ - 32 - - 1 - La Carta de Serveis de Drets de Ciutadania i Participació està adreçada a la ciutadania, entitats, professionals, empreses i organitzacions que tinguin interès en conèixer aspectes fonamentals dels seus objectius i compromisos i de la seva activitat referent a l'oferta de serveis a la ciutadania. La Carta de Serveis ajuda a que el ciutadà conegui els serveis que ofereix i realitza Drets de Ciutadania i Participació alhora que apropa l'Administració Pública a la ciutadania: Facilita l’exercici dels seus drets i obligacions. permet conèixer què poden exigir i quines obligacions tenen. Integra la veu del ciutadà a l'organització. Un dels punts fonamentals és que estableix canals de comunicació i de participació de la ciutadania i de recollida i resposta a les queixes i suggeriments. Dóna transparència a la gestió i permet conèixer el grau de compromís pel que fa a la qualitat en la prestació dels serveis i el seu acompliment. MISSIÓ Es tracta de coordinar les direccions de els serveis que fomenten una major sinèrgia i cooperació entre les pràctiques pròpies de l’administració i les sorgides de la societat civil. La Missió és satisfer l’exigència ciutadana de construir polítiques públiques de manera més col·laborativa, on participar no significa opinar sobre la política municipal, sinó intervenir- hi a través d’un diàleg que faci possible la construcció conjunta de les polítiques i els serveis que la comunitat necessita. La missió se centra en teixir ponts de diàleg constants dins- fora l’Ajuntament, propiciant i facilitant espais de col·laboració, afavorint així models de gestió, disseny, seguiment i avaluació de les polítiques públiques que reforcen el teixit associatiu i les pràctiques comunitàries dels propis territoris i posa a disposició de la ciutadania espais i eines per a crear i gestionar noves formes de serveis públics. DADES DE CONTACTE Adreça Passeig de sant Joan, 75, 08009 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 93.256.45.60 / Fax: 93.256.45.61 Correu electrònic / Web http://ajuntament.barcelona.cat/ciutadania/ca/ Atenció al públic Cal cita prèvia. Malgrat que no s’atén al públic en general, es poden sol·licitar entrevistes concertades. Com arribar-hi Metro: L4 i L5 Verdaguer, L4 Girona, L2 Tetuán Autobusos: H10, 6,19,33,34,55,D50 - 2 - COMPROMISOS DE QUALITAT Incorporar la tecnologia com a mecanisme per a l’aprofundiment democràtic que acompanya i possibilita la participació, amplia el seu abast i obra nous canals, possibilitant així mecanismes de democràcia directe. Els mecanismes, plataformes o espais tecnològics que es posen a disposició dels processos de participació estan fets amb software lliure i auditable, garantint la no dependència tecnològica de les infraestructures digitals que s’utilitzen; la privacitat de la ciutadania; la transparència, la interoperabilitat i l'accessibilitat de les infraestructures digitals amb estàndards oberts. Promoció de la protecció i la defensa dels drets polítics de la ciutadania. Atenció directa a la ciutadania en les matèries que l'afecten en la seva relació amb l’Ajuntament, en particular, i amb la resta d’institucions, en general. Facilitar l’accés a la informació municipal i fer publicitat activa de les polítiques i els serveis públics promoguts per l’Ajuntament per afavorir la participació ciutadana en la seva millora i en el control democràtic de l’acció de govern. Incorporar la presència activa de la ciutadania en el procés d’elaboració, d'execució i d'avaluació de les polítiques públiques. Col·laborar en la creació de xarxes comunitàries que facilitin l’enfortiment de la capacitat ciutadana per ser subjecte actiu en els afers col·lectius. Indicadors i Objectius Generals: Drets de Ciutadania i Participació gestiona els seus Serveis mitjançant indicadors d'activitat basats en volums de participació (ciutadans, entitats, associacions, propostes, iniciatives, dictàmens,...), quantitat d'atencions i tramitacions, imports econòmics i projectes subvencionats, cessions, actuacions a petició de persones amb necessitats, etc. Per gestionar la qualitat dels seus Serveis, les seves Direccions fan seguiment de mesures de qualitat de servei, temps d'atenció, resposta, tramitació, publicació o resolució, mínims esperats de participació, desenvolupaments d'accions, acolliments,... CANALS DE PARTICIPACIO, QUEIXES, RECLAMACIONS I SUGGERIMENTS Participació i Procediment: col·laboració Processos de corresponsabilitat ciutadana i de democràcia ciutadana directa. Canals: Telemàtic: http://ajuntament.barcelona.cat/ciutadania/ca/ Telemàtic: http://w110.bcn.cat/portal/site/DretsCivils/ Telemàtic: http://governobert.bcn.cat/ca/ Telemàtic: plataforma ciutadana https://decidim.barcelona/ Presencial: debats, espais de diàleg, audiències ciutadanes... Telefònic: telèfon del civisme 900226226 Queixes, Procediment: reclamacions i 1.- Entrada: per registre ( telemàtic o presencial). Amb acreditació suggeriments d’identitat i control terminis. 2.- Derivació telemàtica a l’àmbit que correspon. - 3 - 3.- Si cal, demanar aclariments a la sol·licitud, notificar pròrroga de terminis, notificar a tercers afectats. 4.- Elevar proposta de resolució / resposta. 5.- Comunicació al sol·licitant via canal de comunicació que hagi facilitat l’interessat. Canals: Presencial: En oficines OAC. Telemàtic: https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/ca/registre- electronic; http://w10.bcn.cat/StpQueixesWEB/prepararFormularioBtoB.do ?i=c&ambit=tescolta Temps de resposta De tres a quatre setmanes. Informació Formulari per exercir el Dret d’accés a la informació pública: complementària https://w30.bcn.cat/APPS/portaltramits/portal/channel/default.ht ml?&stpid=20150001191&style=ciudadano&language=ca SERVEIS Els Serveis de Drets de Ciutadania i Participació es centren en la democràcia activa, l'acció comunitària, els feminismes i LGBTI, el suport i ajut a entitats i associacions, la defensa dels drets de la ciutadania i la diversitat (estrangeria, immigrants i refugiats). Suport a la corresponsabilitat ciutadana Divulgació i difusió de la democràcia directa Suport i ajut a entitats, associacions, col·lectius i ciutadania en general Acompanyament en l’àmbit intercultural Prevenció i atenció en situacions de violència masclista Servei d’Informes d’estrangeria Servei d’Acollida a Immigrants i refugiats SUPORT A LA CORRESPONSABILITAT CIUTADANA Descripció Suport per afavorir la participació ciutadana i els canals de relació entre la ciutadania i l’Ajuntament per facilitar i promoure aquesta participació en els processos de presa de decisions polítiques i en la gestió dels serveis i els assumptes d’interès municipal. Suport als diversos instruments i canals de participació regulats en el Reglament de PC. La ciutadania té el dret a rebre informació i a intervenir directament o mitjançant associacions ciutadanes en els processos de presa de decisions polítiques i en el funcionament dels serveis públics, a través dels mitjans i canals de participació amb els requisits i la forma determinada en el reglament respecte a matèries d’interès que afectin la ciutat i els - 4 - ciutadans i ciutadanes. Correspon a l’Ajuntament garantir i impulsar l’exercici d’aquest dret. A aquest efecte, ha de promoure els canals i instruments suficients, oberts i flexibles, i adequats als usos del temps, aptes per a la màxima i més diversa i àmplia participació; ha d’eliminar els obstacles que la dificultin o impedeixin, articulant mitjans singulars per arribar a les persones que per les seves circumstàncies personals o socials puguin tenir més dificultats, i ha de facilitar la intervenció ciutadana en els processos de presa de decisions polítiques. Utilitat Millorar la incidència real de la ciutadania en les polítiques públiques de la ciutat. Garantia S’articulen un diàleg i un debat continuat en el temps sobre les actuacions públiques en els òrgans de participació que són espais de cooperació pública ciutadana i d’acció conjunta entre institucions i organitzacions i professionals. Normativa Reglament de Participació Ciutadana (2017): reguladora del https://w123.bcn.cat/APPS/egaseta/cercaAvancada.do?reqCo Servei de=downloadFile&publicacionsld=15217 Drets i deures Drets: l’exercici del dret a la participació, que no es redueix a dels usuaris l’elecció dels representants sinó que facilita la ciutadania activa a través del dret a la informació, dret a la participació i dret a la iniciativa ciutadana. La ciutadania té el dret a rebre informació i a intervenir directament o mitjançant associacions ciutadanes en els processos de presa de decisions polítiques i en el funcionament dels serveis públics, a través dels mitjans i canals de participació amb els requisits i la forma determinada en el RPC respecte a matèries d’interès que afectin la ciutat i els ciutadans i ciutadanes. Deures: contribuir activament al compliment dels objectius del RPC. Procediments de El previst per cada procediment al RPC. gestió del servei Altra informació La iniciativa ciutadana que pot consistir a proposar: complementària a) La incorporació d’un o diversos punts per tractar en l'ordre del dia del Consell Municipal o dels consells de districte. b) La convocatòria d’un procés participatiu determinat. c) La realització d’una audiència pública en format presencial o a la plataforma digital. d) La creació d’un òrgan de participació. e) L’aprovació d’una disposició de caràcter general. f) La celebració d’una consulta ciutadana. g) La convocatòria d’un consell de barri. Objectius de Publicitar el 90% dels informes participatius o memòries gestió del servei participatives dels consells i processos participatius abans de tres mesos de la seva finalització. - 5 - MODALITAT 1: EL CONSELL DE CIUTAT Descripció Òrgan de participació en el que estan representats els diferents àmbits sectorials i territorials de la ciutat de Barcelona. Es per tant, l’òrgan de participació amb una visió més àmplia de la ciutat. La seva missió es elaborar dictàmens i assessorar a l’Ajuntament en la definició de les grans línies de la política municipal. Ofereix Document. Els dictàmens del Plenari del Consell de Ciutat Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Direcció de Serveis de Democràcia Activa i Descentralització Informació A més de la sessió plenària del Consell de Ciutat que és pública, complementària aquest òrgan de participació compta amb una Comissió Permanent i diferents grups de treball. Veure: http://www.conselldeciutat.cat/ca/page.asp?id=4 El Consell de Ciutat, creat per l’article 36 de la Carta Municipal, és el màxim òrgan consultiu i de participació en el qual els representants de l’Ajuntament i la ciutadania debaten els afers principals de la ciutat. En el si del Consell de Ciutat existeix la Comissió d’Empara, amb les funcions i la composició previstes al RPC. Canals de Petició Presencial: a la Secretaria del Consell de Ciutat: Passeig de sant Joan, 75, 3ª planta. 08009 BCN Telefònic: 93 256 45 64 Telemàtic: al correu electrònic conselldeciutat@bcn.cat Telemàtic: a les xarxes socials i a la web del Consell de Ciutat Canals de Gestió Presencial: a la Secretaria del Consell de Ciutat: Passeig de sant Joan, 75, 3ª planta. 08009 BCN Telefònic: 932 56 45 64 Telemàtic: al correu electrònic conselldeciutat@bcn.cat Telemàtic: a les xarxes socials i a la web del Consell de Ciutat Canals de Recepció Telemàtic: a la web del Consell de Ciutat (web de publicació de resultats) Telemàtic: a les xarxes socials Objectiu de gestió Publicar el 100% de la informació resultant a la web del Consell de Ciutat abans de 2 mesos des de la seva aprovació. - 6 - MODALITAT 2: ELS ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ TERRITORIALS I SECTORIALS Descripció Els consells sectorials analitzen les necessitats de la ciutadania en el seu àmbit i del funcionament dels serveis propis; el seguiment i la rendició de comptes; la proposta de línies d’anàlisis i estudis, l’anàlisi i control dels pressupostos del sector, entre d’altres. En definitiva, acompanyen en el disseny, l’execució i l’avaluació de l’acció municipal en l’àmbit que els és propi. Ofereix Document. Els Informes participatius del consell sectorial que es tracti. Les actes de la Comissió Permanent del consell sectorial que es tracti. Les actes dels grups de treball del consell sectorial que es tracti Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Direcció de Serveis de Democràcia Activa i Descentralització Informació Llista de consells sectorials: complementària Consell Municipal de Benestar Social Consell Assessor de la Gent Gran Consell Municipal del Poble Gitano Consell Municipal d'Immigració Consell Municipal de Cooperació Internacional Consell Municipal d'Associacions Consell Escolar Municipal de Barcelona Consell de la formació professional Consell Municipal de Protecció i defensa dels Animals: Consell Municipal de Consum Consell Municipal de Lesbianes, Gais, Transsexuals, Bisexuals i Intersexuals Consell Ciutat i Comerç Consell Ciutadà per la Sostenibilitat Consell de l'Habitatge Social de Barcelona Consell de Cultura de Barcelona Consell Rector de l'IMD Consell de les Dones Pacte per la Mobilitat Consell Municipal de l'Esport Canals de Petició Presencial: En oficines OAC Telefònic: al número 93.256.45.64. Telemàtic: als següents correus electrònics: Consell Municipal de Benestar Social: cmbs@bcn.cat Consell Assessor de la Gent Gran: cagg@bcn.cat Consell Municipal del Poble Gitano: cmpg@bcn.cat Consell Municipal d'Immigració: cmi@bcn.cat Consell Municipal de Cooperació Internacional: cmci@bcn.cat Consell Municipal d'Associacions: cmeb@bcn.cat Consell Escolar Municipal de Barcelona: cemb@bcn.cat - 7 - Consell Municipal de Lesbianes, Gais, Transsexuals, Bisexuals i Intersexuals: cmlgtbi@bcn.cat Consell Ciutadà per la Sostenibilitat: ccs@bcn.cat Consell de l'Habitatge Social de Barcelona: chsb@bcn.cat Consell de Cultura de Barcelona: ccb@bcn.cat Consell de les Dones: conselldones@bcn.cat Pacte per la Mobilitat: pmb@bcn.cat Canals de Gestió Presencial: En oficines OAC Telefònic: al número 93.256.45.64. Telemàtic: als següents correus electrònics: Consell Municipal de Benestar Social: cmbs@bcn.cat Consell Assessor de la Gent Gran: cagg@bcn.cat Consell Municipal del Poble Gitano: cmpg@bcn.cat Consell Municipal d'Immigració: cmi@bcn.cat Consell Municipal de Cooperació Internacional: cmci@bcn.cat Consell Municipal d'Associacions: cmeb@bcn.cat Consell Escolar Municipal de Barcelona: cemb@bcn.cat Consell Municipal de Lesbianes, Gais, Transsexuals, Bisexuals i Intersexuals: cmlgtbi@bcn.cat Consell Ciutadà per la Sostenibilitat: ccs@bcn.cat Consell de l'Habitatge Social de Barcelona: chsb@bcn.cat Consell de Cultura de Barcelona: ccb@bcn.cat Consell de les Dones: conselldones@bcn.cat Pacte per la Mobilitat: pmb@bcn.cat Canals de Recepció Telemàtic: a la web del Consell de Ciutat o web pròpia del Consell sectorial que en disposi Objectiu de gestió Reducció del temps d’informació de l’acció de govern municipal a un màxim del 30% del temps total de les sessions plenàries dels consells sectorials per facilitar la participació activa i àmplia de la ciutadania present. MODALITAT 3: PROCESSOS PARTICIPATIUS Descripció El procés participatiu és una seqüència d’actes, delimitats en el temps i dirigits a promoure el debat i el contrast d’arguments entre la ciutadania o entre aquesta i els responsables municipals, a fi de recollir-ne les opinions i propostes respecte d’una determinada actuació municipal. Ofereix Document. Està reglamentat l’existència de dos possibles lliurables a l’acabar un procés participatiu: Memòria participativa (en les iniciatives de major transcendència que afectin la globalitat d’un districte o el conjunt d’un barri). Informe participatiu: per a projectes o actuacions sectorials o d’àmbit inferior al barri. Cost i forma de 0 euros - 8 - Pagament Centres Prestadors Direcció de Serveis de Democràcia Activa i Descentralització Informació Normes Reguladores de participació ciutadana (audiència complementària pública de ciutat) Normes Reguladores de funcionament dels districtes Canals de Petició Presencial: en oficines OAC Presencial: al Consell de Barri o Districte Telemàtic: a la web del Consell de Ciutat Telemàtic: a la Web de ciutadania Canals de Gestió Presencial: a les reunions informatives que s'organitzin Telefònic: 93 256 45 64 Canals de Recepció Presencial: a l'acte programat al territori/ districte que es tracti. Objectiu de gestió Obtenir una avaluació mitjana d’enquesta de satisfacció per sobre del 7 sobre 10. DIVULGACIÓ I DIFUSIÓ DE LA DEMOCRÀCIA DIRECTA Descripció Impuls d’accions de comunicació que donin a conèixer a la ciutadania els mecanismes de democràcia directa i facilitar els recursos necessaris per al seu impuls. En concret, la publicitat i comunicació de mecanismes com la iniciativa ciutadana, introduint mecanismes de discriminació positiva per als col·lectius minoritaris, més vulnerables o amb menys recursos. Utilitat Aprofundir en els mecanismes de democràcia directa que permeten al conjunt de la ciutadania –ja sia d’un barri, d’un districte o de la ciutat– decidir –amb caràcter vinculant– sobre els problemes que l’afecten, potenciant la participació dels col·lectius que no tenen espai en la democràcia representativa com poden ser infants, adolescents, joves o barcelonins d’origen divers. Garantia Es creen les condicions perquè el ciutadà/na s’apoderi i sia el subjecte protagonista a l’hora de decidir sobre els temes i/o problemes que l’afecten més directament. La pròpia normativa reguladora. Normativa Normes Reguladores de la Participació Ciutadana. RPC 2017. reguladora del https://w123.bcn.cat/APPS/egaseta/cercaAvancada.do?reqC Servei ode=downloadFile&publicacionsld=15217 Drets i deures Drets: a l’exercici del dret a la participació per prendre una decisió dels usuaris política ja sia a nivell d’un barri, districte o ciutat. Deures: contribuir activament al compliment dels procediments específics de cadascun dels mecanismes de democràcia directa previstos al RPC. - 9 - Procediments de 1.- Difusió dels mecanismes de democràcia directa, ja siguin gestió del servei presencials i o telemàtics donant suport a les demandes ciutadanes que sorgeixen en aquest sentit en els espais de participació. 2.- Recollida/ Registre de les iniciatives/ consultes/ plataformes ciutadanes que comptin amb suficient suport per part d’un sector de la ciutadania a través de mitjans presencials i/o telemàtics. 3.- Facilitar els recursos necessaris per el seu impuls ( publicitat i comunicació de les iniciatives ciutadanes). 4.- Introducció de mecanismes de discriminació positiva per als col·lectius minoritaris, més vulnerables o amb menys recursos. 5.- Suport organitzatiu i tecnològic. 6.- Retorn a la ciutadania individual o organitzada de la informació i/o processos resultants. 7.- Avaluació de la gestió del servei. Objectius de Informar públicament en canals telemàtics de forma explícita gestió del servei abans de dos mesos en el 95% dels casos. Donar la primera resposta a la sol·licitud des de l’Ajuntament abans de 3 mesos en el 95% dels casos. MODALITAT 1: INICIATIVES CIUTADANES Descripció La iniciativa ciutadana és la intervenció ciutadana dirigida a promoure una determinada actuació d’interès general i de competència municipal per part de l’Ajuntament. La concurrència de l’interès general o d’un col·lectiu ampli s’acredita mitjançant la recollida del nombre de signatures que s’especifica a l’article 10 RPC. L’objecte de la iniciativa ciutadana s’ha de referir a matèries de competència municipal, i no pot limitar o restringir els drets ni les llibertats fonamentals de la secció primera del capítol II del títol I de la Constitució i els drets i deures dels capítols I, II i III del títol I de l’Estatut, ni tampoc referir-se a matèries pròpies del Reglament orgànic municipal ni als tributs i preus públics municipals ni a pressupostos ja aprovats. La iniciativa ciutadana pot consistir a proposar: a) La incorporació d’un o diversos punts per tractar en l’ordre del dia del Consell Municipal o dels consells de Districte. b) La convocatòria d’un procés participatiu determinat. c) La realització d’una audiència pública en format presencial o a la plataforma digital. d) La creació d’un òrgan de participació. e) L’aprovació d’una disposició de caràcter general. f) La celebració d’una consulta ciutadana. g) La convocatòria d’un consell de barri. Ofereix Document. Segons cada objecte de la Iniciativa ciutadana. - 10 - Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Direcció de Serveis de Democràcia Activa i Descentralització Informació La iniciativa ciutadana es sotmetria a informació pública a través complementària dels mitjans habituals durant 30 dies. Un cop passat el tràmit d’exposició pública, la iniciativa es sotmetrà a consideració de l’òrgan pertinent, perquè n’examini el contingut. Si es d’acceptació favorable per l’òrgan pertinent, la iniciativa es presentarà al Plenari del Consell Municipal, si s’escau, per a la seva aprovació. Canals de Petició Presencial: Al Registre de les oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona Correu postal: Al Registre de les oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona Telemàtic: a través de la web de la ciutat http://www.bcn.cat on es podrà obtenir la sol·licitud. Telemàtic: mitjançant el Registre de la Seu electrònica Canals de Gestió Correu postal: entre la ciutadania (individual i/o representant de la ciutadania col·lectiva) i la Direcció de serveis de democràcia Activa i descentralització. (Passeig de sant Joan, 75, 3era planta, BCN08009). Telemàtic: Per correu electrònic entre la ciutadania (individual i/o representant de la ciutadania col·lectiva) i participació@bcn.cat Canals de Recepció Telemàtic: el procés de recepció es faria públic en la web municipal de la ciutat http://www.bcn.cat Objectiu de gestió Informar públicament en canals telemàtics de forma explícita abans de dos mesos en el 95% dels casos. MODALITAT 2: CONSULTES CIUTADANES Descripció Amb les consultes ciutadanes, l’Ajuntament demana l’opinió de la ciutadania en matèries de la seva competència, la qual s’expressa mitjançant el vot directe, lliure, igual i secret en les urnes presencials o electròniques establertes a aquest efecte, dins el marc de la normativa municipal, autonòmica i estatal vigent. Les consultes poden ser simples quan es refereixen a una única matèria, o múltiples quan en el mateix procés es demana l’opinió sobre diverses matèries diferents. Poden participar en les consultes ciutadanes les persones majors de 16 anys inscrites en el padró municipal de Barcelona. Quan es refereixen a àmbits de districte o inferior, només poden participar les persones empadronades en l’àmbit afectat. - 11 - Ofereix Document. Activitat. Convocatòria de Consulta. Realització de Consulta. Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Direcció de Serveis de Democràcia Activa i Descentralització Informació Quan la consulta fos conseqüència d’una iniciativa ciutadana se li complementària pot aplicar el mateix reglament que afecta a la iniciativa. L’objecte de la consulta no pot ser contrari a l’ordenament jurídic espanyol o català. Canals de Petició Presencial: Al Registre de les oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona Correu postal: Al Registre de les oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona Telemàtic: a través de la web de la ciutat http://www.bcn.cat on es podrà obtenir la sol·licitud. Telemàtic: mitjançant el Registre de la Seu electrònica Canals de Gestió Correu postal: entre la ciutadania (individual i/o representant de la ciutadania col·lectiva) i la Direcció de serveis de democràcia Activa i descentralització. (Passeig de sant Joan, 75, 3era planta, BCN08009). Canals de Recepció Telemàtic: el procés de recepció es faria públic en la web municipal de la ciutat http://www.bcn.cat Objectiu de gestió Donar la primera resposta a la sol·licitud des de l’Ajuntament abans de 3 mesos en el 95% dels casos. MODALITAT 3: PLATAFORMA DIGITAL DECIDIM.BARCELONA Descripció Decidim.Barcelona és la plataforma de participació digital de l'Ajuntament de Barcelona en codi obert, desenvolupada enterament en programari lliure i de manera oberta, àgil, i participativa. Té com a objectiu ser un espai de referència per construir una ciutat democràtica, oberta i transparent que potenciï la participació de la ciutadania en la construcció/definició de les polítiques de la ciutat, un espai i model per a la construcció d’una ciutat democràtica, per generar espais oberts, híbrids, i accessibles de participació política. Ofereix Informació/dades. Activitat. Espai electrònic per debatre, comentar propostes , donar suport a propostes i edició digital de les propostes o aportacions fetes amb garantia de traçabilitat de les mateixes. Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Direcció de Serveis de Recerca, Desenvolupament i Innovació Informació La plataforma inicia la seva activitat l'any 2016. La ciutadania i complementària associacions col·laboren en el disseny del propi Decidim, a l’espai - 12 - “meta-decidim”. Canals de Petició Telemàtic: a l’adreça web https://decidim.barcelona Canals de Gestió Telemàtic: a l’adreça web https://decidim.barcelona Canals de Recepció Telemàtic: a l’adreça web https://decidim.barcelona Objectiu de gestió Nombre usuaris superior a 20.000. Nombre d’instàncies noves anuals a entitats o associacions superior a 15. Nombre de visites anuals superior a 70.000. Nombre d’instal·lacions (instàncies) del Decidim d’organitzacions socials amb seu o delegació a Barcelona superiors a 15. SUPORT I AJUT A LES ENTITATS, ASSOCIACIONS, COL·LECTIUS I CIUTADANIA EN GENERAL Descripció Es prioritza el suport als barris com espais d’identitat i convivència i s’articulen les diferents realitats associatives, pràctiques participatives i de capacitat de mobilització dels barris a una gran varietat de realitats, necessitats, experiències, etc. Es dona suport i col·laboració a moviments ciutadans que tinguin com a eix la participació col·lectiva, oferint ajuts i recursos econòmics a les entitats i associacions de la ciutat per al desenvolupament de la seva tasca. Igualment, es potencia el teixit associatiu i es desenvolupen formules per a la gestió de programes sectorials o equipaments que permeten models de gestió comunitària, incloent formes de cogestió. Utilitat Facilitar les expressions de la ciutadania que mostren una clara voluntat de fer, de construir i de gestionar serveis comunitaris i serveis públics. Millora del funcionament democràtic de les associacions i millora de la qualitat democràtica de les pràctiques organitzatives de la ciutat. Garantia La contribució del servei a potenciar un associacionisme de base àmplia, de funcionament democràtic i en xarxa, posant en valor i facilitant els processos d’associacionisme i d’autoorganització L’acompanyament als qui volen fer un pas més en el paradigma de la participació; substituint les demandes a l’Ajuntament i la participació en el debat públic per la demanda d’espais i eines a fi de poder dissenyar i gestionar els propis serveis. Normativa Reglament de Participació Ciutadana (2017): reguladora del https://bop.diba.cat/scripts/ftpisa.aspx?fnew?bop2017&10/02201702 Servei 0132.pdf&1 Pla Municipal d’Acció Comunitària: http://ajuntament.barcelona.cat/acciocomunitaria/sites/default/files - 13 - /PlaMunicipalAC2018-2022_web.pdf Model de bases de la Gestió Cívica dels equipaments per activitats i serveis municipals (BOP, 23 d’abril 2015): https://bop.diba.cat/scripts/ftpisa.aspx?fnew?bop2015&04/02201501 1084.pdf&1 Normativa General Reguladora de les Subvencions Municipals: https://www.icab.cat/files/242-238423- DOCUMENTO/consellmunicipal.pdf Drets i deures En el cas de la gestió cívica d’iniciativa institucional: dels usuaris Drets: dret a gestionar equipaments públics municipals, segons regula el document de bases de la gestió cívica. Deures: formalitzar la gestió cívica d’acord amb els procediments que se’n deriven de la normativa citada anteriorment. En el cas de les subvencions: Drets: dret a concórrer a la convocatòria de subvencions municipals atenent a les bases reguladores generals i específiques que es publiquen anualment. Deures: Els/Les sol·licitants han de presentar, durant el termini de presentació de les sol·licituds establert en la convocatòria, els documents bàsics 1 i 2 degudament complimentats i signats; corresponent cada sol·licitud a un sol projecte amb un únic codi de modalitat (àmbit temàtic, programa específic i àmbit territorial) al qual es vol concórrer. Els sol·licitants accepten la realització de les comunicacions previstes en la convocatòria per part de l’Administració, al correu electrònic que necessàriament han d’indicar. Procediments En el cas de subvencions municipals: de gestió del 1.- Publicació i comunicació de la convocatòria de subvencions servei 2.- Recepció de sol·licituds de subvenció 3.- Anàlisi i avaluació de les propostes i projectes 4.- Sol·licitud d’informació addicional i proposta de resolució 5.- Publicació provisional de la resolució 6.- Període d’ al·legacions 7.- Publicació definitiva En el cas de la gestió cívica d’iniciativa institucional: (Per concurrència pública) 1.- Publicació de la convocatòria i bases aplicables al Butlletí Oficial de la Província ( BOP) i altres mitjans de difusió municipal. 2.- Presentació de propostes per part de les entitats juntament amb la documentació que acrediti la seva idoneïtat. 3.- Període d’informació pública 4.- La Comissió de Valoració pren decisió motivada i atenent als criteris fixats a les Bases de l’entitat seleccionada. 5.- Formalització del conveni de col·laboració entre l’òrgan - 14 - municipal competent i l’entitat. 6.- Acceptació per part de l’entitat de la prohibició de cedir o transmetre la condició de gestor cívic, durada i manteniment i conservació de les instal·lacions o immobles municipals. 7.- Fixació de règim econòmic, indicadors i control de gestió 8.- Designació dels canals de participació 9.- Concreció del règim de gestió de les instal·lacions auxiliars o complementàries. 10.- Concreció de les causes d’extinció del conveni. Objectius de Garantir el nombre de xarxes comunitàries en un mínim del 85% gestió del servei dels barris de la ciutat on es desenvolupin activitats relacionades amb elles. MODALITAT 1: SUBVENCIONS A PROJECTES DE CIUTADANIA Descripció L’Ajuntament valora i reconeix els projectes que es duen a terme des de la ciutadania activa i organitzada; i per això facilita els mitjans necessaris a les coordinadores de les entitats i associacions. Es promouen acords de col·laboració amb associacions ciutadanes, mitjançant les quals s’ajudarà, si es legalment escaient, a facilitar el suport econòmic a programes i/o projectes específics d’aquestes associacions, sempre i que el seu contingut sia d’interès per a la comunitat i barri on es desenvolupen. Ofereix Econòmic. Suport econòmic Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Drets de Ciutadania i Participació Informació Cal estar inscrit al Fitxer Gral. d’Entitats complementària https://w30.bcn.cat/APPS/portaltramits/portal/channel/default.ht ml?&stpid=19980000212&style=ciudadano Canals de Petició Presencial: amb els tècnics dels Centres Prestadors Presencial: al Registre de les oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona Telemàtic: a la seu electrònica de la web de la ciutat http://ajuntament.barcelona.cat/ca/informacio- administrativa/subvencions Canals de Gestió Telemàtic: per correu electrònic a esuport_subvencions@bcn.cat, i al compte del sol·licitant Correu postal: carrer Avinyó, 32 primer pis BCN 08002, i a l'adreça del sol·licitant Canals de Recepció Telefònic: SMS al telèfon del sol·licitant Telemàtic: per correu electrònic al compte del sol·licitant Correu postal: a l'adreça del sol·licitant Telemàtic: al web - 15 - http://ajuntament.barcelona.cat/ca/informacio- administrativa/subvencions Objectiu de gestió Resoldre provisionalment i informar als sol·licitants abans de 4 mesos. MODALITAT 2: CESSIÓ D’ESPAIS PER INTERÈS PÚBLIC Descripció Facilita espais i/o infraestructures amb la finalitat d’ afavorir el desenvolupament d’usos i activitats d’interès públic i la implicació de la societat civil en la regeneració i dinamització del teixit urbà. Ofereix Instal·lació. Recursos materials. Un terreny, un edifici, sales d’actes, sales polivalents, sales de reunions, patis,... depenent en funció del centre i del reglament que afecti. Cost i forma de Depèn del lliurable que es tracti i de l’espai que es tracti. Veure Pagament http://lloguerespais.bcn.cat/ca/preus Segons contracte de cessió d’ús. Centres Prestadors Torre Jussana Centre de Serveis a les Associacions Direcció de Serveis d’Acció Comunitària Informació Torre Jussana fa cessió d’espais per a entitat. complementària Canals de Petició Presencial: al Registre de les oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona Telemàtic: a la seu electrònica de la web de la ciutat https://w30.bcn.cat/APPS/portaltramits/portal/channel/defau lt.html?&stpid=20030000880&style=ciudadano Canals de Gestió Telemàtic: al correu electrònic de l’equipament o centre on es contracti una cessió d’ús d’espai públic Correu postal: de l’equipament o centre on es contracti una cessió d’ús d’espai públic Canals de Recepció Presencial: a l’equipament o centre on es contracti una cessió d’ús d’espai públic Objectiu de gestió Donar la primera resposta a la sol·licitud des de l’Ajuntament abans de 3 mesos en el 95% dels casos. - 16 - MODALITAT 3: ASSESSORAMENT I SUPORT TÈCNIC A L’ACCIÓ COMUNITÀRIA Descripció Assessorament i suport tècnic en accions o projectes veïnals que fomentin la convivència i la solidaritat, estimulin el treball conjunt i la cooperació entre els diferents agents i el territori. Ofereix Informació/Dades. Document. Recursos materials. Informació i dades en forma de documents, i altres recursos materials Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Torre Jussana Centre de Serveis a les Associacions Direcció de Serveis d’ Acció Comunitària Informació Es potencia i vetlla també pel compliment i difusió del Codi ètic complementària de les associacions. Canals de Petició Telemàtic: Per correu electrònic al tècnic referent del Dept. d’Acció Comunitària acciocomunitaria@bcn.cat Correu postal: a la Direcció d’Acció Comunitària, Passeig de Sant Joan, 75, 6ena planta. BCN 08009 Canals de Gestió Telemàtic: Per correu electrònic al tècnic referent del Dept. d’Acció Comunitària acciocomunitaria@bcn.cat, i al compte del sol·licitant. Telefònic: als telèfons 932564593, 932564566, 932564565 i al del sol·licitant. Canals de Recepció Presencial: A la seu de l’entitat o associació, al barri, als equipaments de l’entorn, etc. Objectiu de gestió Donar resposta abans de 30 dies en el 90% de casos. MODALITAT 4: WEB DE LA XARXA DE CASALS DE BARRI A LA CIUTAT Descripció Mitjà de comunicació i diàleg entre els veïns/es, persones usuàries i el barri en general. Transmet els valors essencials dels casals de barri; i a més, la web facilita la participació del veïnat en projectes comunitaris del barri. Ofereix Informació/Dades. Informació i publicacions audiovisuals. Accés a cessió d’espais i a activitats diverses com la participació en projectes de voluntariat. Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Als casals de barri de districte. Veure http://www.bcn.cat/casalsdebarri/ca/onsom.html Informació Promou i facilita la possibilitat de dedicar temps lliure personal i complementària col·laborar en creació i construcció de projectes comunitaris per als barris. Canals de Petició Telemàtic: al web - 17 - http://ajuntament.barcelona.cat/casalsdebarri/ Canals de Gestió Telemàtic: al web http://ajuntament.barcelona.cat/casalsdebarri/ Canals de Recepció Telemàtic: al web http://ajuntament.barcelona.cat/casalsdebarri/ Objectiu de gestió El 80% de l’activitat realitzada a la xarxa de casals de barri estarà publicada al web ACOMPANYAMENT EN L’ÀMBIT INTERCULTURAL Descripció Acompanyament en la creació de nous projectes amb enfocament intercultural, aportant recursos tècnics, econòmics i comunicatius del Programa Barcelona Interculturalitat segons les especificitats dels territoris. Utilitat Activitats antirumors per a població de diferents trams d’edat. Formació adreçada a professionals d'entitats de la ciutat. Garantia Treball col·laboratiu amb entitats i associacions per accions de sensibilització des de la proximitat; així com impuls de sinergies amb els diferents mitjans de comunicació per assolir un tractament més positiu de la diversitat cultural. Promoció de l'activitat associativa facilitant a les més de 40 entitats del CMIB els seus projectes mitjançant la difusió dels seus projectes i fomentant les xarxes associatives. Ofereix Informació/Dades. Document. Recursos materials. Informació i dades en forma de documents, i altres recursos materials Cost i forma de 0 euros. Pagament Normativa Veure: reguladora del http://www.bcn.cat/novaciutadania/arees/ca/consell_municip Servei al/plans.html Drets i deures dels Veure: usuaris http://www.bcn.cat/novaciutadania/pdf/ca/participacio/plan s/ProcedimentIncorporacioEntitatsCMIB.pdf Procediments de 1.- Primera entrevista amb l’entitat sol·licitant per definició objecte gestió del servei de la consulta i ajust al servei 2.- Acompanyament en la recerca de la solució més adient 3.- Participació de l’entitat en activitats dinamitzadores més escaients 4.- Avaluació del procés i, si s’escau, redefinició de cara al futur 5.- Integració en la xarxa d’associacions i entitats interculturals Centres Prestadors Direcció de Serveis de Drets de la Ciutadania i Diversitat Oficina d’Assumptes Religiosos (OAR) Oficina per a la No Discriminació (OND) - 18 - Espai Avinyó Llengua i Cultura Informació El Consell Municipal d’Immigració (CMIB) neix l’any 1997 a partir complementària de 16 entitats. Durant aquests anys la seva activitat ha estat intensa: documents, tallers i debats, organització d’activitats com ara la Trobada Intercultural o, més recentment, el Dia del Migrant, recomanacions als diferents plans d’actuació municipal i un llarg etcètera. Actualment, el Consell Municipal d’Immigració està format per més de 40 entitats. Veure: www.Barcelona.cat/dretsidiversitat Canals de Petició Presencial: als Centres Prestadors Telemàtic: al correu electrònic dretsciutadania@bcn.cat Correu postal: a la Direcció de Serveis Ciutadania i Immigració; passeig de sant Joan, 75, 2a planta BCN 08009. Canals de Gestió Presencial: als Centres Prestadors Telemàtic: al correu electrònic dretsciutadania@bcn.cat, i al compte del sol·licitant. Telefònic: al 93 256 21 75 i al telèfon del sol·licitant. Canals de Recepció Presencial: als Centres Prestadors Objectius de Publicar el 100% de la informació resultant al web del Consell gestió del servei d'Immigració abans d’un mes des de la seva aprovació. PREVENCIÓ I ATENCIÓ EN SITUACIONS DE VIOLÈNCIA MASCLISTA Descripció Prevenció, assessorament i sensibilització de les situacions de violència masclista. Atenció, suport i acolliment específica a persones víctimes de situacions de violència masclista. Utilitat Serveis de sensibilització, informació i assessorament a la població en general, i d’atenció i acolliment específica a persones víctimes de situacions de violència masclista ( dones, infants i adolescents, i persones del seu entorn proper directament afectades per aquesta violència). Atenció i tractament als homes que exerceixen violència i volen canviar les seves conductes. Garantia El municipi ofereix una proximitat en el coneixement de les dinàmiques socials i territorials, que junt amb el coneixement de les xarxes de serveis públics d’atenció possibiliten una intervenció més directa i eficient. Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Normativa Protección Integral contra la Violencia de Género reguladora del Llei 5/2008, de 24 d’abril, del dret de les dones a eradicar la Servei violència masclista Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials Procediments de En situació ordinària: La persona usuària ha de demanar cita per - 19 - gestió del servei telèfon, e-mail o presencialment a un dels centres prestadors del servei. En situació d’urgència: La persona usuària es pot presentar presencialment al SARA. En el cas de necessitar el servei en un horari en que el SARA resta tancat, la persona usuària pot demanar atenció al Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) C/ Llacuna, 25 (Metro L4 parada Llacuna i Poblenou; BUS 6, 92, 136, 192, H16, V27, N6 i N8) o al tel. 900 703 030. Objectius de Assegurar que qualsevol dona amb situació de violència gestió del servei masclista que vagi al SARA tingui una primera visita abans de 7 dies laborables. En situacions d’urgència s’atendrà abans de 4h. al SARA. MODALITAT 1: INFORMACIÓ I ASSESSORAMENT EN VIOLÈNCIA MASCLISTA DES DELS DIFERENTS DISTRICTES DE LA CIUTAT Descripció Serveis d’informació, sensibilització, formació i assessorament de prevenció de la violència masclista territorialitzades en els diferents districtes de la ciutat. Ofereix Informació/dades. Orientació. Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Punts d’Informació i Atenció a les Dones de L’Eixample (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones d’Horta – Guinardó (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones de Nou Barris (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones de Ciutat Vella (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones de Sant Andreu (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones de Sants-Montjuïc (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones de Gràcia (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones de Les Corts (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones de Nou Barris Zona Nord (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones de Sant Martí (PIAD) Punts d’Informació i Atenció a les Dones de Sarrià – Sant Gervasi (PIAD) Veure: Punts d’Informació a les Dones (PIAD) Canals de Petició Presencial: als Centres Prestadors Telemàtic: als correus electrònics dels Centres Prestadors Telefònic: als telèfons dels centres Prestadors Canals de Gestió Presencial: als Centres Prestadors Telemàtic: als correus electrònics dels Centres Prestadors, i de qui fa la sol·licitud. Telefònic: als telèfons dels centres Prestadors, i de qui fa la - 20 - sol·licitud. Canals de Recepció Presencial: als Centres Prestadors Objectiu de gestió Facilitar informació i assessorament en temes de violència masclista, en els PIAD’s, abans de cinc dies laborables, en el 90% dels casos. MODALITAT 2: ATENCIÓ I ACOLLIMENT A PERSONES VÍCTIMES DE SITUACIONS DE VIOLÈNCIA MASCLISTA QUE HO REQUEREIXIN Descripció Atenció i tractament psicològic a dones i fills que han patit situacions de violència masclista, seguiment dels casos i acompanyament en les actuacions judicials. Acolliment en les situacions de risc s’ofereix l’acolliment al Centre d’Acolliment d’Urgència per violència masclista. Ofereix Atenció. Orientació. Acompanyament personal. Instal·lacions. Atenció i protecció personalitzada Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA) Centre Municipal d’Acolliment d’Urgència per violència masclista (CMAU-VM) Informació En el cas que no hi hagi plaça als recursos d’acolliment complementària d’urgència i llarga estada, es buscarà un allotjament temporal fins que pugi ingressar en una plaça amb professionals les 24 hores. Canals de Petició Presencial: als Centres Prestadors Telefònic: 935.915.910 (SARA), 932.915.959 (SARA Jove), 900.703.030 (CUESB) o al tel. 900 900 120 Derivació: per part dels CSS, PIAD, Districtes de la ciutat, cossos policials, fiscalia, Consorci Sanitari Canals de Gestió Presencial: als Centres Prestadors Telemàtic: als correus electrònics dels Centres Prestadors, i de qui fa la sol·licitud. Telefònic: als telèfons dels centres Prestadors, i de qui fa la sol·licitud. Canals de Recepció Presencial: als Centres Prestadors Objectiu de gestió Donar acolliment al 100% dels casos que es presentin quan el nivell de risc indiqui la necessitat de fer-ho. MODALITAT 3: ATENCIÓ A HOMES PER A LA PROMOCIÓ DE RELACIONS NO VIOLENTES Descripció Servei de informació, assessorament i tractament dirigit a homes que volen canviar la seva manera de relacionar-se, allunyant-se de les - 21 - conductes violentes. Ofereix Atenció. Acompanyament personal. Atenció i tractament personalitzat Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Servei d’Atenció a Homes per a la Promoció de Relacions no Violentes (SAH) Canals de Petició Presencial: als Centres Prestadors Telemàtic: als correus electrònics dels Centres Prestadors Telefònic: als telèfons dels centres Prestadors Canals de Gestió Presencial: als Centres Prestadors Telemàtic: als correus electrònics dels Centres Prestadors, i de qui fa la sol·licitud. Telefònic: als telèfons dels centres Prestadors, i de qui fa la sol·licitud. Canals de Recepció Presencial: als Centres Prestadors Objectiu de gestió Atendre de forma immediata als homes que vagin al servei, en el 90% dels casos. SERVEI EMISSIÓ INFORMES ESTRANGERIA Descripció Es tracta del servei de propostes d’emissió d’informes per a dos procediments d’estrangeria: la reagrupació familiar i la renovació en virtut del reagrupament familiar i l’obtenció de permís de residència per circumstàncies excepcionals a persones en situació irregular que compleixen certs requisits. Utilitat Aconseguir la reagrupació familiar de les persones que volen iniciar aquest procediment i la renovació Aconseguir la regularització a persones en situació irregular a través del informe d’arrelament social. Garantia Donar resposta a totes les instàncies dels procediment d’informes d’estrangeria de forma gratuïta. Normativa Real Decret 557/2011, de 20 d’abril, pel que s’aprova el reguladora del “Reglamento de la Ley Orgánica 4/2000, sobre derechos y Servei llibertades de los extranjeros en España y su integración social, tras su reforma por Ley Orgáncia 2/2009". http://www.interior.gob.es/web/servicios-al- ciudadano/normativa/reales-decretos/real-decreto-557-2011-de- 20-de-abril Instrucció DGI/BSF/1/2014 per la qual s’estableixen els criteris generals per a l’elaboració dels informes d’estrangeria competència de la Generalitat de Catalunya. http://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/immigr - 22 - acio/informes-destrangeria/ Drets i deures Drets: Obtenir Informe corresponent dels usuaris Deures: Complir els requisits legals per obtenir-lo Procediments de Informes Adequació Habitatge gestió del servei 1. Presentació de la petició 1.1 En cas de documentació completa passa al pas 2. 1.2 En cas de manca de documentació, se li reclama, telefònicament, si no es pot contactar amb ell, per correu electrònic i carta certificada. 2. Visita al domicili. Comprovació condicions de l’habitatge 3. Comprovació requisits. 4. Emissió proposta 5. Tramitació a la Generalitat de Catalunya mitjançant EACAT. Informes Arrelament Social 1. Presentació de la petició. 1.1 En cas de manca de documentació se li reclama en l’entrevista. 2. Entrevista personal 3. Comprovació requisits 4. Emissió proposta 5. Tramitació a la Generalitat de Catalunya, mitjançant EACAT. Objectius de Tramitar a la Generalitat la proposta d’informe d’habitatge en 30 gestió del servei dies, des que l’expedient té la documentació completa, en un 80% dels casos. Tramitar a la Generalitat la proposta d’Informe d’arrelament social en 20 dies laborables, des que l’expedient té la documentació completa, en un 90% dels casos. MODALITAT 1: PROPOSTA D’INFORME DE DISPONIBILITAT D’HABITATGE PER AL REAGRUPAMENT FAMILIAR D’ESTRANGERS I PER A LA RENOVACIÓ DE L’AUTORITZACIÓ DE RESIDÈNCIA EN VIRTUT DEL REAGRUPAMENT FAMILIAR, AMB CANVI DE DOMICILI DES DEL REAGRUPAMENT Descripció Informe de disponibilitat d'habitatge adequat per a immigrants residents legalment a Espanya que volen sol·licitar el reagrupament familiar o renovació quan hagi hagut canvi de domicili respecte del que es va reagrupar. S'ha de sol·licitar en tramitar el reagrupament familiar i quan hagi hagut canvi del domicili en el que es va reagrupar i, en aquest últim cas, han de renovar l'autorització de residència per reagrupament familiar tots els familiars reagrupats que depenen de la persona reagrupant. Aquest informe acredita que l'immigrant reagrupant disposa d'un habitatge de característiques i amplitud considerades normals pels ciutadans espanyols de la zona de residència del reagrupant. - 23 - Ofereix Document. Proposta d’Informe de disponibilitat adequat d’habitatge per procedir a la reagrupació familiar o per renovar l’autorització de residència amb canvi de domicili, que s’envia a la Generalitat Cost i forma de Taxa Generalitat de Catalunya: Pagament Informe adequació habitatge per al reagrupament familiar: 38,22 euros. Informe adequació habitatges per a la renovació de residència per reagrupament familiar: 38,22 euros. Nota: Les sol·licituds que no van acompanyades de la còpia compulsada del justificant de pagament seran denegades per la Generalitat. L’abonament de les taxes de la Generalitat de Catalunya per a l’emissió i notificació d’informes d’estrangeria només es podrà realitzar mitjançant l’Oficina Virtual de Tràmits (OVT) de la Generalitat de Catalunya Per accedir a les cartes de pagament de les taxes, els interessats han d’accedir al web http://web.gencat.cat/ca/tramits/ i triant al cercador les taxes corresponents dels tràmits d’ESTRANGERIA, i generant la carta de pagament. Per les persones que no disposin d’ordinador o per a les quals suposi una dificultat obtenir la carta de pagament mitjançant l’OVT, es poden dirigir a les Oficines de Benestar Social i Família per tal que els facilitin l’expedició de la carta de pagament El pagament de la taxa es podrà realitzar de dues formes: Telemàticament a la mateixa pàgina amb targeta de crèdit o de dèbit Presencialment amb la carta de pagament impresa i dirigint-se als caixers automàtics o servicaixa i on només serà possible ingressar la quota de la taxa a través del caixer automàtic o servicaixa, passant el codi de barres de la carta de pagament. Serà, per tant, imprescindible disposar d’una targeta de crèdit o de dèbit per a completar el pagament. El justificant d’haver efectuat l’ingrés serà, com fins ara, la pròpia carta de pagament que ja no portarà el segell de l’oficina sinó que s’haurà d’adjuntar l’imprès que s’obtingui del caixer després de l’operació. Centres Prestadors Direcció d’Atenció i Acollida a Immigrants Informació Es tracta d’una proposta d’informe. L’Ajuntament realitza la complementària proposta d’informe a la Generalitat de Catalunya i finalment, qui emet l’informe és la Generalitat, que és qui el lliura al sol·licitant. Les condicions mínimes d'habitabilitat dels habitatges estan regulades al Decret 141/2012 (DOGC de 2 de novembre de 2012) Canals de Petició Presencial: En oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona. - 24 - Canals de Gestió Presencial: Un cop es rep la instància, l’òrgan gestor es posa en comunicació amb el sol·licitant i dur a terme una inspecció de les condicions de l’habitatge, comprovant les habitacions, mida, etc. El back office de la direcció comprova que els requisits del sol·licitant s’ajustin a la llei (empadronament). La proposta d’informe es trasllada a la Generalitat mitjançant EACAT Canals de Recepció Altres Administracions: El sol. licitant rebrà una comunicació de la Generalitat per recollir l’Informe Objectiu de gestió Tramitar a la Generalitat la proposta d’informe d’habitatge en 30 dies, des que l’expedient té la documentació completa, en un 80% dels casos. MODALITAT 2: PROPOSTA D’INFORME D’ARRELAMENT SOCIAL PER DEMANAR PERMÍS DE RESIDÈNCIA PER CIRCUMSTÀNCIES EXCEPCIONALS Descripció Informe necessari per demanar una autorització de residència temporal per arrelament, quan la persona estrangera no té vincles familiars o en cas d'existir no els pot demostrar. Es fa constar a l'informe: El temps de permanència de l'interessat en l'estat espanyol. Els mitjans de vida amb els que compti. El seu grau de coneixement de les llengües d'ús. La inserció en les xarxes socials del seu entorn. Els programes d'inserció socio-laboral d'institucions públiques o privades en els que hagi participat. Altres situacions que puguin determinar el seu grau d'arrelament. Ofereix Document. Proposta d’Informe d’arrelament social que s’envia a la Generalitat Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Direcció d’Atenció i Acollida a Immigrants. Punt d’Informació per l’Arrelament (PIA) Canals de Petició Presencial: En oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona. Canals de Gestió Presencial: Entrevista social al Punt d’Arrelament. Telefònic: La cita es convoca telefònicament. Canals de Recepció Altres Administracions: El sol·licitant rebrà una comunicació de la Generalitat per recollir l’Informe Objectiu de gestió Tramitar a la Generalitat la proposta d’Informe en 20 dies laborables, des que l’expedient té la documentació completa, en un 90% dels casos. - 25 - SERVEI D’ACOLLIDA A IMMIGRANTS I REFUGIATS Descripció Es tracta del conjunt dels serveis que faciliten informació i acompanyament a les persones immigrades i refugiades de recent arribada sobre com accedir als serveis bàsics de la ciutat (salut, educació, llengua, serveis municipals) i donen informació útil i pràctica sobre el funcionament de la ciutat així com especialment en relació a l’estatus jurídic de residència i els processos de reagrupació familiar. Un principi que guia l’acció d’aquest servei és el de facilitar l’acollida des del primer moment, quan abans millor, per tal d’evitar possibles bosses d’exclusió social i segregació. Per això tots els serveis d’aquest macroservei també inclouen a les persones en situació irregular. Utilitat Conèixer com funciona Barcelona, facilitar l’empadronament, aconseguir una seguretat jurídica en relació a la seva situació de residència a Espanya, aconseguir informació sobre cursos de llengua gratuïts, accés a la salut, serveis municipals, accés a l’educació, en definitiva poder esdevenir un ciutadà de ple dret i poder actuar amb plena autonomia i en igualtat de condicions que la resta de residents a la ciutat de Barcelona. Garantia La llei d’acollida de Catalunya empara a l’administració local com a proveïdor dels serveis de primera acollida. El SAIER és l’equipament pioner a tota Espanya i ha estat reconegut internacionalment com un equipament –finestra única– on es proveeix diferents serveis d’acollida, però en especial informació jurídica gratuïta. Normativa Llei d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a reguladora del Catalunya Servei DECRET 150/2014, de 18 de novembre, dels serveis d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya Drets i deures Drets: Obtenir informació sobre acollida, i serveis oferts al SAIER. I dels usuaris acompanyament en el procés de reagrupació familiar. Deures: Esforçar-se en el procés d’adaptació en la nova societat d’acollida (coneixement de Barcelona, Catalunya, respecte sistema normatiu, social....). Procediments de Presentació de la petició presencial a la OAC o al SAIER o per correu gestió del servei electrònic en el cas del SOAPI. En el cas del programa reagrupació familiar l’Ajuntament es posa en contacte amb el potencial beneficiari. Objectius de Donar resposta a totes les peticions adreçades al SOAPI gestió del servei Donar resposta a totes les peticions en menys de 15 dies. Donar resposta al 95% de les peticions adreçades al Programa Noves Famílies en menys de 15 dies. Donar resposta a totes les peticions SAIER Immigrants, en el 90% del casos. Programar la cita de primera entrevista SAIER Immigrants en un termini inferior a 20 dies, en un 90% dels casos. - 26 - Donar resposta a les peticions SAIER Refugiats, en el 90% dels casos. Programar la cita de primera entrevista SAIER Refugiats en un termini inferior a 20 dies, en un 90% dels casos. MODALITAT 1: SERVEI D’ORIENTACIÓ I ACOMPANYAMENT PER A PERSONES IMMIGRADES (SOAPI) Descripció Sessions informatives grupals, entrevistes individuals i acompanyaments dirigides a persones nouvingudes i a població immigrant en general, amb els següents objectius: Esdevenir la porta d’entrada als diferents itineraris d’acollida en funció de les diferents situacions individuals. Possibilitar que les persones nouvingudes accedeixin a la informació i als recursos bàsics que han d’afavorir la seva integració a la ciutat, així com al coneixement dels seus drets i deures, des del moment del seu empadronament a la ciutat de Barcelona. Promoure la participació social dels immigrants en la xarxa associativa de la ciutat i la seva autonomia personal. Fomentar la coordinació, la implicació i la corresponsabilització entre els agents socials que treballen en l’àmbit de l’acollida i l’acompanyament a la població immigrada a la ciutat, especialment en un context de proximitat de barri. Hi ha dos tipus de sessions: fixes i itinerants. Les fixes tenen un calendari concret que està publicitat en OAC’s i diferents serveis. Les itinerants s’acorden amb serveis i entitats, segons els seus interessos. Les entrevistes i acompanyaments s’acorden directament amb les persones interessades. Ofereix Informació/Dades. Activitat. Document. Informació a través de una sessió informativa i a través d’atenció individual. Documentació impresa com guies d’acollida. Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Direcció d’Atenció i Acollida a Immigrants. Canals de Petició Presencial: En oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona. Es pot sol·licitar la inscripció a l’OAC en el moment d’empadronar-se Telefònic/Telemàtic: apuntar-se contactant amb el Tècnic d’Acollida de cada districte: o Ciutat Vella - 608 746 150 - acollida1@bcn.cat o Eixample - 663 074 852 - acollida2@bcn.cat o Sants-Montjuïc - 625 177 743 - Acollida3@bcn.cat o Les Corts - 663 074 852 - acollida2@bcn.cat o Sarrià-Sant Gervasi - 625 177 743 - Acollida3@bcn.cat o Gràcia - 625 177 748 - acollida6@bcn.cat o Horta-Guinardó - 663 137 738 - Acollida4@bcn.cat - 27 - o Nou Barris - 676 105 222 - acollida7@bcn.cat o Sant Andreu - 633 334 258 - Acollida8@bcn.cat o Sant Martí - 648191666 - Acollida5@bcn.cat Canals de Gestió Presencial: En oficines OAC de l'Ajuntament de Barcelona. Es pot sol·licitar la inscripció a l’OAC en el moment d’empadronar-se Telefònic/Telemàtic: apuntar-se contactant amb el Tècnic d’Acollida de cada districte Canals de Recepció Presencial: El llocs on es recepciona els servei varien i els indicaran els tècnics de Districte. Objectiu de gestió Donar resposta a totes les peticions adreçades al SOAPI. Donar resposta a totes les peticions en menys de 15 dies. MODALITAT 2: SERVEI D’ACOMPANYAMENT A PERSONES QUE REAGRUPEN FAMILIARS DE L’ESTRANGER Descripció El Programa Noves Famílies a Barcelona: Acompanyament a la Reagrupació Familiar orienta i acompanya a les persones que han sol·licitat la reagrupació familiar i al seu nucli familiar i, al mateix temps, ofereixen un espai de trobada perquè coneguin amb més detall els serveis i entitats que des de l'Ajuntament de Barcelona treballen perquè el retrobament entre les persones que arriben reagrupades i les persones que ja hi són, sigui una experiència enriquidora. Activitats programades abans de la reagrupació familiar: Espai Inicial Orientació, acompanyament i seguiment de les famílies en procés de reagrupació familiar Taller de preparació per al retrobament amb els fills i filles Activitats programades després de la reagrupació familiar: Orientació, acompanyament i seguiment de les famílies en procés de reagrupació familiar Espai mensual per a mares i pares Activitats d'acollida per a joves reagrupats: o A l'estiu Barcelona t'acull o Punt de Trobada: Tallers per a dones reagrupades Ofereix Informació/Dades. Atenció. Acompanyament personal. Activitat. Informació grupal. Atenció personalitzada. Atenció grupal (tallers autoajuda, tallers pares i mares...). Acompanyament personal. Activitats (Tallers, activitats per joves a l’estiu...). Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors Coordinadors de Districte del Programa Noves Famílies a Barcelona: Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del - 28 - Districte de Ciutat Vella Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del Districte de L'Eixample Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del Districte de Sants-Montjuïc Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del Districte de Les Corts Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del Districte de Sarrià-Sant Gervasi Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del Districte de Gràcia Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del Districte d'Horta-Guinardó Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del Districte de Nou Barris Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del Districte de Sant Andreu Coordinador del Programa Noves Famílies a Barcelona del Districte de Sant Martí Canals de Petició Telefònic: al número del Centre Prestador Presencial: en l'adreça del Centre Prestador Correu postal: a l'adreça del Centre Prestador Canals de Gestió Telefònic/Correu postal: Un cop la persona interessada hagi presentat la sol·licitud d'Informe d'habitatge pel reagrupament familiar, rebrà una trucada telefònica o una carta de part dels i les coordinadors/res del Programa Noves Famílies a Barcelona de cada Districte, convidant-li a participar en el Programa. Canals de Recepció Presencial: en el lloc establert. Objectiu de gestió Donar resposta al 95% de les peticions adreçades al Programa Noves Famílies en menys de 15 dies. Donar resposta a les peticions SAIER Immigrants, en un 90% dels casos. MODALITAT 3: ATENCIÓ INDIVIDUAL D’ACOLLIDA PER IMMIGRANTS. SAIER Descripció El SAIER és un servei municipal que ofereix informació i assessorament en matèries d'immigració, emigració i retorn voluntari a qualsevol ciutadà que visqui a Barcelona. Ofereix de manera personalitzada i confidencial els següents serveis: Informació bàsica sobre alguns tràmits: empadronament, targeta sanitària, etc. Assessorament jurídic i tramitació de documentació: permisos de residència i treball, reagrupament familiar, nacionalitat, etc. Programes de formació professional i inserció laboral. - 29 - Informació i assessorament per a la convalidació d'estudis realitzats a l'estranger. Atenció social per persones immigrants sense domicili i de recent arribada. Informació per a l'accés a l'habitatge. Acolliment lingüístic: oferta de cursos de català, de castellà i servei d'intèrpret presencial o telefònic. Informació i assessorament per emigrar a d'altres països de la Unió Europea o de la resta del món Informació sobre el retorn voluntari d'immigrants La prestació d'aquests serveis es fa en col·laboració amb les entitats: ACSAR, AMIC, CITE, Col·legi d'Advocats, Consorci per la Normalització lingüística i Creu Roja. Ofereix Informació/Dades. Atenció. Document. Informació Grupal. Atenció Personalitzada. Atenció Grupal. Documentació per escrit sobre procediments. Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors SAIER Paral·lel SAIER Fonthonrada Informació Es disposa de traductors per si la persona no es pot fer entendre en complementària català o castellà. Canals de Petició Presencial: SAIER a C/ paral·lel 202 i a C/ Fonthonrada 12 Canals de Recepció Presencial: Entrevista individual, amb traducció si s’escau Objectiu de gestió Programar la cita des de la primera entrevista SAIER Immigrants en un termini inferior a 20 dies, en un 90% dels casos. MODALITAT 4: ATENCIÓ INDIVIDUAL D’ACOLLIDA PER REFUGIATS. SAIER Descripció El SAIER és un servei municipal que ofereix informació i assessorament en matèries de REFUGI Ofereix de manera personalitzada i confidencial els següents serveis per refugiats. Específica per a refugiats: Atenció social per a sol·licitants d'asil de recent arribada dins del marc del programa estatal de refugi. Atenció jurídica a persones que vulguin fer petició d’asil Genèrica per a refugiats: Informació bàsica sobre alguns tràmits: empadronament, targeta sanitària, etc. Assessorament jurídic i tramitació de documentació: permisos de residència i treball, reagrupament familiar, nacionalitat, etc. Programes de formació professional i inserció laboral. Informació i assessorament per a la convalidació d'estudis realitzats a - 30 - l'estranger. Informació per a l'accés a l'habitatge. Acolliment lingüístic: oferta de cursos de català, de castellà i servei d'intèrpret presencial o telefònic. La prestació d'aquests serveis es fa en col·laboració amb les entitats: ACSAR, AMIC, CITE, Col·legi d'Advocats, Consorci per la Normalització lingüística i Creu Roja. Ofereix Acompanyament personal Cost i forma de 0 euros Pagament Centres Prestadors SAIER Paral·lel SAIER Fonthonrada Informació Es disposa de traductors per si la persona no es pot fer entendre complementària en català o castellà Canals de Petició Presencial: SAIER a C/ paral.lel 202 i a C/ Fonthonrada 12 Canals de Recepció Presencial: Entrevista individual i acompanyament a presentar sol·licitud d’asil. Objectiu de gestió Donar resposta a les peticions SAIER Refugiats, en un 90% dels casos. Programar la cita de la primera entrevista SAIER Refugiats en un termini inferior a 20 dies, en un 90% dels casos. - 31 - ANNEXOS CENTRES PRESTADORS Data actualització: 23/11/2018 DIRECCIÓ DE SERVEIS DE DRETS DE LA CIUTADANIA I DIVERSITAT Adreça Passeig de Sant Joan, 75, 2a 08009 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 562 016, 932 562 017 Correu electrònic / Web dretsciutadania@bcn.cat http://ajuntament.barcelona.cat/ciutadania/ca/ http://ajuntament.barcelona.cat/bcnacciointercultural/ca http://w110.bcn.cat/portal/site/DretsCivils/ Atenció al públic De dilluns a divendres De 9 a 14h i de 16 a 18:30 Cal cita prèvia Com arribar-hi Metro: L2 Tetuan, L4 Girona i Verdaguer Autobús: 6, 19, 50, 54, 55 Descripció Promoció de la protecció i la defensa dels drets polítics de la ciutadania. Instal·lacions Àrea de treball d’oficina i sala de reunió a la primera planta Modalitats de Servei Consell Municipal Immigració de Barcelona (CMIB) DIRECCIÓ DE SERVEIS DE DEMOCRÀCIA ACTIVA I DESCENTRALITZACIÓ Adreça Passeig de Sant Joan, 75, 08009 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 564 556; 932 564 500 Correu electrònic participacio@bcn.cat / Web https://decidim.barcelona/?locale=ca http://governobert.bcn.cat/ca/ Atenció al públic De dilluns a divendres De 9 a 14h i de 16 a 18:30h Cal cita prèvia - 32 - Com arribar-hi Metro: L2 Tetuan, L4 Girona i Verdaguer Autobús: 6, 19, 50, 54, 55 Descripció Es proposa construir escenaris de relació entre institucions i ciutadania posant la coproducció de les polítiques locals com a element central. Entre d’altres, l’objectiu es privilegiar la veu i acció dels qui menys poder tenen, reconeixent els contrapoders urbans que es generen a la ciutat. Instal·lacions Àrea de treball d’oficina i sala de reunió a la tercera planta, interior Modalitats de El Consell de Ciutat Servei Els òrgans de participació territorials i sectorials Els processos participatius Iniciatives ciutadanes Consultes ciutadanes Plataforma Digital decidim.Barcelona DIRECCIÓ DE SERVEIS D’ACCIÓ COMUNITÀRIA Adreça Passeig de Sant Joan, 75, 08009 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 564 471 – 932 564 568 Correu electrònic acciocomunitaria@bcn.cat / Web http://governobert.bcn.cat/ca/participacio Atenció al públic De dilluns a divendres De 9 a 14h i de 16 a 18:30h Cal cita prèvia Com arribar-hi Metro: L2 Tetuan, L4 Girona i Verdaguer Autobús: 6, 19, 50, 54, 55 Descripció Òrgan que proposa repensar estratègies i formes d’entendre i entomar les relacions ajuntament-societat en l’escala comunitària. El sentit de l’acció comunitària apunta a la construcció d’una relació entre el govern i la societat que, en certa manera, cal “reconstruir” a tots els nivells: polític, professional i entre la ciutadania activa. Instal·lacions Àrea de treball d’oficina i sala de reunió a la tercera planta, interior Modalitats de Cessió d’espais per interès públic Servei Assessorament i suport tècnic a l’acció comunitària DIRECCIÓ DE SERVEIS DE RECERCA, DESENVOLUPAMENT I INNOVACIÓ - 33 - Adreça Passeig de Sant Joan, 75, 08009 Barcelona Veure ubicació aquí Carrer de Sant Adrià, 20, 08030 (Fabra i Coats, Fabrica de Creació de Barcelona) Veure ubicació aquí Telèfon 932 564 562 – 932 566 154 Correu electrònic / Innovació-democratica@bcn.cat Web https://www.decidim.barcelona/ http://ajuntament.barcelona.cat/innovaciodemocratica/ca/ Atenció al públic De dilluns a divendres De 9 a 14h i de 16 a 18:30h Cal cita prèvia Com arribar-hi Metro: L2 Tetuan, L4 Girona i Verdaguer Autobús: 6, 19, D50, 54, 55 Descripció Es proposa desenvolupar entorns i infraestructures digitals de participació i col·laboració públiques i comunes i promoure que els processos d’investigació i innovació siguin participatius, oberts i col·laboratius. Instal·lacions Àrea de treball d’oficina i sala de reunió a la tercera planta, exterior Modalitats de Servei Plataforma digital Decidim.Barcelona TORRE JUSSANA CENTRE DE SERVEIS A LES ASSOCIACIONS Adreça Av. Cardenal Vidal i Barraquer, 30, 08035 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 564 118 / fax: 932 564 086 Correu electrònic tjussana@bcn.cat / Web www.bcn.cat/tjussana Atenció al públic De dilluns a divendres De 10-14 i de 17-20h. Cal cita prèvia Com arribar-hi Metro L3 estació Montbau, Metro L5, estació Horta Autobús: N4, 19, 39, 45, 86, 87, 102, 185 Descripció Centre que treballa amb un model de gestió que incorpora les pròpies associacions en un treball conjunt amb l’administració municipal en la definició i execució de les estratègies de suport i foment de l’associacionisme a la ciutat. Aquest model neix de - 34 - l’acord entre l’Ajuntament i el Consell d’Associacions de Barcelona. Instal·lacions L'emplaçament de les instal·lacions de Torre Jussana és ideal per a la realització d'actes i activitats per a entitats. L'edifici, que data del segle XIX, ha estat reformat per acollir els serveis a les associacions, mentre que la ubicació a l'extraradi de Barcelona ofereix un entorn privilegiat de fàcil accés urbà. A més a més, les instal·lacions estan adaptades a les persones amb mobilitat reduïda, amb una rampa d'accés i ascensor interior. Compte amb 300 m2 d’exterior per a fer activitats a l’aire lliure; 3 sales de reunions per a grups d’entre 3 i 15 persones i una sala polivalent, modulable, que pot acollir un màxim de 120 persones. Informació Reglament de règim intern http://tjussana.cat/docs/2013.RI.TJ.pdf complementària Modalitats de Cessió d’espais per interès públic Servei Assessorament i suport tècnic a l'acció comunitària OFICINA PER A LA NO DISCRIMINACIÓ (OND) Adreça C Ferran, 32, 08002 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 934132000 / fax: 934132013 Correu electrònic / ond@bcn.cat Web www.bcn.cat/dretscivils Atenció al públic De dilluns a divendres Del 24 de setembre al 24 de juny: dilluns, dimecres i divendres de 09:00 a 14:00 dimarts i dijous de 09:00 a 18:00 Del 25 de juny al 23 de setembre: de dilluns a divendres de 09:00 a 14:00 Cal cita prèvia Com arribar-hi Metro: L3 estació Liceu. L4 estació Jaume I Descripció Mediació entre individus davant la discriminació relacionada amb la igualtat de drets i qualsevol altra forma de discriminació Atenció de consultes i peticions d'informació Assessorament i conciliació en temes relacionats amb la vulneració de drets. Assessorament, col·laboració i mediació. Modalitats de Servei Consell Municipal d’Immigració de Barcelona - 35 - OFICINA D’AFERS RELIGIOSOS (OAR) Adreça C Comerç, 44. 08003 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 564 342 Correu electrònic / oar@bcn.cat Web www.bcn.cat/dretscivils Atenció al públic De dilluns a divendres Del 24 de setembre al 24 de juny: dilluns, dimecres i divendres de 09:00 a 14:00 dimarts i dijous de 09:00 a 18:00 Del 25 de juny al 23 de setembre: de dilluns a divendres de 09:00 a 14:00 Cal cita prèvia Com arribar-hi Metro : L1 estació Arc del Triomf Autobús : 55, 14, 51, 39 Descripció Mediació interreligiosa intercomunitària: mediació davant de conflictes fonamentats en l'eix religiós Potenciar el coneixement especialitzat del fenomen religiós a la ciutat Garantia de drets humans. Assessorament en diversitat religiosa i gestió de la mateixa Informació Assessorament, informació, formació i sensibilització a complementària entitats i ciutadania en general sobre la diversitat religiosa i dret a la llibertat religiosa i de culte. Proposta didàctica "Llocs de culte, espais per descobrir", adreçada a alumnat d'ESO. Blog "El Correu de l'OAR". Assessorament i acompanyament a entitats religioses en processos de regularització de centres de culte. Assessorament i suport a entitats religioses per a l'ús puntual d'equipaments i via pública per a la realització d'activitats religioses de caràcter puntual. Assessorament, formació i suport en tràmits i processos relacionats amb la gestió i activitats de les entitats religioses (registres, subvencions, etc.) Informació i sensibilització a les entitats religioses en diversitat religiosa i dret a la llibertat religiosa i de culte. Modalitats de Servei Consell Municipal d’Immigració de Barcelona ESPAI AVINYÓ. LLENGUA I CULTURA - 36 - Adreça Carrer Avinyó, 52, 08002 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 934 127 224 Correu electrònic / espaiavinyo@bcn.cat Web www.espaiavinyo.cat https://www.facebook.com/BCNAccioIntercultural https://mobile.twitter.com/espaiavinyo Atenció al públic De dilluns a divendres De 10:00 a 20:00 h Com arribar-hi Metro: L3 Liceu Autobús: 19, 45, 39 Descripció Inicia l’activitat el març del 2011 amb l’impuls conjunt de la Direcció de Drets de Ciutadania i Immigració de l’Ajuntament de Barcelona, i del Consorci per a la Normalització Lingüística. Parteix de la base que la diversitat cultural és un factor fonamental de la potencialitat creativa i productiva de l’espècie humana, un factor que enriqueix la convivència i referma els valors d’igualtat i respecte. Per això, potenciem els valors de la interculturalitat creant espais de reflexió i, alhora, fent visible i posant en valor la creació d’artistes d’orígens culturals diversos que, amb la seva obra, interaccionen amb la ciutat. Informació Punt de trobada per a la reflexió i la creació intercultural. complementària Activitats culturals sobre la diversitat a la seu del carrer Avinyó i a d'altres espais i equipaments de la ciutat ( exposicions, projeccions, xerrades, concerts,...) Oferta d'activitats antirumors i interculturals a l'alumnat de català del CNL i Plataforma per la llengua. Activitats que promoguin el coneixement en la cultura catalana popular i contemporània, a través de la participació en festivitats i altres expressions culturals. Activitats de coneixement de l’entorn històric i cultural a través del contacte amb els barris, institucions i equipaments (museus, biblioteques, etc.). Activitats del Catàleg Antirumors impulsat per l’Ajuntament de Barcelona que reforcen la vessant sensibilitzadora i de convivència en el marc dels valors de la interculturalitat. Modalitats de Servei Consell Municipal d’Immigració de Barcelona - 37 - CENTRE MUNICIPAL D’ACOLLIMENT D’URGÈNCIA PER VIOLÈNCIA MASCLISTA (CMAU-VM) Adreça Per seguretat de les dones i dels/de les seus/es fills/es no es pot facilitar aquesta dada, ni d’altres que puguin permetre trobar-ne la seva ubicació d’alguna manera. Telèfon Gratuït 24 h. 900 900 120 Correu electrònic / Web http://www.bcn.cat/dones Modalitats de Servei Acolliment a persones víctimes de situacions de violència masclista que ho requereixin SERVEI D’ATENCIÓ, RECUPERACIÓ I ACOLLIDA (SARA) Adreça Carrer Marie Curie, 16, 08042 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 915 910 o Tel. gratuït 24 h. 900 900 120 / fax: 933 532 715 Correu electrònic / sara@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic De Dilluns a Divendres de 08:00 a 20:00h Com arribar-hi Metro: L4 Llucmajor Autobús: 32, 47, 50, 51, H4, 82, 122, B19 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat Acolliment a persones víctimes de situacions de violència masclista que ho requereixin SERVEI D’ATENCIÓ A HOMES PER A LA PROMOCIÓ DE RELACIONS NO VIOLENTES (SAH) Adreça Carrer Garcilaso, 23-27, 08027 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 933 491 610 Correu electrònic / sah@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic De Dilluns a Divendres Matí: De Dl. a Dv. De 9:00 a 14:00h Tarda: De Dl. a Dj. 15:00 a 20:00h - 38 - Cal cita prèvia Com arribar-hi Metro: L1, L5, L9 i L10 Parada Sagrera Autobús: 126, H8, 62, 34, 26, 36, 40 Modalitats de Servei Atenció a homes per a la promoció de relacions no violentes PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE L’EIXAMPLE (PIAD) Adreça C/ Calàbria, 260, 08029 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 562 819 Correu electrònic / piad_eixample@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dimecres de 17 a 18h i Divendres de 9 a 10h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L5 estació Entença Autobús: 27, 32 54, 59, 66, H8 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES D’HORTA – GUINARDÓ (PIAD) Adreça Carrer Arenys, 75, 08035 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 934 200 008 / fax: 932 915 230 Correu electrònic / piad_horta@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dilluns de 9 a 10h i Dimarts de 18 a 19h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L5 El Coll/La Teixonera Autobús: 19, 119, 10, 92 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat - 39 - PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE NOU BARRIS (PIAD) Adreça Plaça Major de Nou Barris, 1, 08042 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 916 867 Correu electrònic / piad_noubarris@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dimecres de 16 a 17h i Dijous d'11 a 12h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L4 Parada Llucmajor Autobús: 32, 47, 50, 51, 11, 82 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE CIUTAT VELLA (PIAD) Adreça Carrer Nou de la Rambla, 45, 08001 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 564 951 Correu electrònic / piad_ciutatvella@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dimarts de 13 a 14h i Dijous de 15 a 16h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L3 Parada Liceu, Drassanes o Paral·lel. BUS 120, 91, 59 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE SANT ANDREU (PIAD) Adreça Carrer Foradada, 36, 08033 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 933 457 016 / fax: 932 745 475 Correu electrònic / piad_santandreu@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones - 40 - Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dimarts de 12 a 13h i Dijous de 17 a 18h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L1 Parada Trinitat Vella Autobús: 126, 127, 76, 62, 40, 11 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE SANTS-MONTJUÏC (PIAD) Adreça Pas de Fructuós Gelabert, 2, 08014 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 564 440 Correu electrònic / piad_santsmontjuic@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dimarts de 19 a 20h i Dijous de 13 a 14h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L1 i L5 Parada Plaça Sants Autobús: 50, 115, D20 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE GRÀCIA (PIAD) Adreça Plaça Vila de Gràcia, 2, 08012 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 914 330 Correu electrònic / piad_gracia@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dilluns de 19 a 20h i Divendres de 12 a 13h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L3 Fontana; L5 Diagonal. FCG: Gràcia Autobús: V17, 22, 24, 39, 114 - 41 - Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE LES CORTS (PIAD) Adreça Plaça Comas, 18, 08028 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 916 491 Correu electrònic / piad_lescorts@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dilluns de 18 a 19h i Dimarts de 10 a 11h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L3 Parada Les Corts Autobús: 67, 66, 78, 63, 34, 33, 7, 6, 59, 70, 75, V3, H8, H10 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE NOU BARRIS ZONA NORD (PIAD) Adreça Carrer Vallcivera, 14, 08033 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 933 591 251 Correu electrònic / piad_nou_barris_cm@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dimecres 10 a 11h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L11 Parada: Torre Baró-Vallbona. RENFE: Torre Baró Autobús: 83, 51, 62, 76, 80, 81, 104 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE SANT MARTÍ (PIAD) - 42 - Adreça Gran Via de les Corts Catalanes, 837, 08018 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 933 077 260 Correu electrònic / piad_santmarti@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dilluns de 15 a 16h i Dimecres de 11 a 12h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi Metro: L1 Glòries Autobús: 7, H12, 60, 92, 192 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat PUNTS D’INFORMACIÓ I ATENCIÓ A LES DONES DE SARRIÀ – SANT GERVASI (PIAD) Adreça Plaça Consell de la Vila, 7, 08034 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 002 602 Correu electrònic / piad_sarriasantgervasi@bcn.cat Web http://www.bcn.cat/dones Atenció al públic Horari presencial per sol·licitar cita prèvia: Dimecres de 10 a 11h i Dijous de 16 a 17h Cal concertar cita prèvia per telèfon Com arribar-hi FCG: L6 i L12 Reina Elisenda Autobús: 66, 68, 75, 130, H4, V7 Modalitats de Servei Informació i assessorament en violència masclista des dels diferents districtes de la ciutat SAIER PARAL·LEL Adreça Avinguda Paral·lel, 202, 08015 Barcelona http://www.bcn.cat/novaciutadania/arees/ca/saier/on_adrecarse. html Telèfon 932 562 700 Correu electrònic saierinfo@bcn.cat - 43 - / Web http://www.bcn.cat/novaciutadania/arees/ca/saier/saier.html Atenció al Dilluns a divendres públic De dilluns a dijous de 9 a 19 h Divendres de 9 a 14 h Com arribar-hi Metro: L1 i L3 Plaça Espanya FGC: L8 Plaça Espanya Autobusos: H12, D20, V7, 27, 109 Descripció Es fa una primera entrevista sobre la demanda en concret i posteriorment s’ofereix una cita en funció dels serveis en un altre dia. Instal·lacions Planta baixa, on hi ha un front office, funciona com una OAC. Modalitats de Atenció Individual d’acollida per REFUGIATS. SAIER Servei Atenció Individual d’acollida per IMMIGRANTS. SAIER SAIER FONTHONRADA Adreça C/ Fonthonrada 10, 08015 Barcelona http://www.bcn.cat/novaciutadania/arees/ca/saier/on_adrecarse. html Telèfon 932 562 700 Correu electrònic saierinfo@bcn.cat / Web http://www.bcn.cat/novaciutadania/arees/ca/saier/saier.html Atenció al Dilluns a divendres públic De dilluns a dijous de 9 a 19 h Divendres de 9 a 14 h Cal cita prèvia. A Fonthonrada cal haver obtingut la cita prèvia a SAIER Paral·lel 202. Com arribar-hi Metro: L1 i L3 Plaça Espanya FGC: L8 Plaça Espanya Autobusos: H12, D20, V7, 27, 109 Descripció Es fa una primera entrevista sobre la demanda en concret i posteriorment s’ofereix una cita en funció dels serveis en un altre dia. Instal·lacions Planta baixa, hi ha una recepció i sala d’espera. A les plantes superior hi ha els serveis especialitzats (ICAB, AMIC, Fundació ACSAI i Creu Roja). Modalitats de Atenció Individual d’acollida per REFUGIATS. SAIER Servei Atenció Individual d’acollida per IMMIGRANTS. SAIER - 44 - PUNT D’INFORMACIÓ PER A L’ARRELAMENT (PIA) Adreça Pg. Sant Joan, 75, pl. Baixa, 08009 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 564 476 – 932 564 478 – 932 564 479 Correu electrònic pia@bcn.cat / Web www.bcn.cat/novaciutadania Atenció al públic Dilluns a Divendres Dilluns a Dijous de 8:30 a 19’00h. Divendres de 8:30 a 15’00 h. El mes d’agost de 08:00 a 15:00 h. Cal cita prèvia. Per demanar informació no cal cita prèvia. Com arribar-hi Metro: L4 i L5 Verdaguer, L4 Girona, L2 Tetuan Autobusos: H10, 6,19,33,34,50,51,55 Instal·lacions Planta baixa, on hi ha un front office. I despatxos on es fan entrevistes per emetre els informes d’arrelament o assessoria i/o informació. especialitzada als usuaris pel tràmit d’arrelament social. Modalitats de Proposta d’Informe d’arrelament Social per demanar permís de Servei residència per circumstàncies excepcionals DIRECCIÓ D’ATENCIÓ I ACOLLIDA A IMMIGRANTS Adreça Pg. Sant Joan, 75, 1era planta, 08009 Barcelona Veure ubicació aquí Telèfon 932 564 623 – 932 564 478 – 932 564 624 Correu electrònic informeshabitatge@bcn.cat / Web http://www.bcn.cat/novaciutadania/arees/ca/assessorament/ajb cn.2.html Atenció al públic Dilluns a divendres de 9 a 15. No hi ha atenció al públic. Es back office del servei. Es truca al sol·licitant per completar l’expedient i concertar la visita al domicili. No hi ha cita. Es truca des del servei per concertar la visita domiciliària. Com arribar-hi Metro: L4 i L5 Verdaguer, L4 Girona, L2 Tetuan Autobusos: H10, 6, 19, 33, 34, 50, 51, 55 Descripció Es la direcció d’atenció i acollida a immigrants on estan ubicats els funcionaris que segueixen els serveis. I on es tramiten el expedients. - 45 - Una part del espais es on es tramiten les propostes d’informes de disponibilitat d’habitatge per a la reagrupació familiar. Modalitats de Proposta d’Informe de disponibilitat d’habitatge per al Servei reagrupament familiar d’estrangers i per a renovació de l’autorització de residència en virtut del reagrupament familiar amb canvi de domicili des del reagrupament Proposta d’Informe d’arrelament Social per demanar permís de residència per circumstàncies excepcionals - 46 -